-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 08/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: نیروهای لباس شخصی دیشب و امشب در مقابل منزل حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی تجمع کرده و اقدام به دادن شعار و ایجاد ممانعت از خروج وی از منزل شدند.

طبق گزارش سحام نیوز، دوشنبه شب، بیش از ۵۰ نفر از نیروهای لباس شخصی و بسیج در اطراف منزل ایشان حضور دارند. نگرانی برای سلامتی و جان مهدی کروبی با وجود نیروهای لباس شخصی و بسیج که هویت خود را با پوشاندن سر و صورت مخفی نگاه داشته اند بیش از پیش گردیده است .

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، تعدادی از نیروهای لباس شخصی که به انواع سلاح ها همچون گاز اشک آور، دستبند، شوکر و باتوم مسلح بودند دیشب با حضور در برابر منزل کروبی از خروج ایشان جهت شرکت در مراسم احیای شب قدر ممانعت بعمل آوردند. گزارشات شاهدان عینی حاکی از آن است که نیروهای لباس شخصی دارای کارت بسیج بودند.

طبق گزارشات لحظه به لحظه ، ماجرا تنها به ممانعت از شرکت کروبی -از رهبران جنبش سبز مردمی ایران- در مراسم عزاداری شب قدر به پایان نرسیده و طبق گزارشات عینی از منزل مهدی کروبی، هم اینک بیش از ۵۰ نفر از نیروهای لباس شخصی و بسیج در اطراف منزل ایشان حضور دارند.

نگرانی برای سلامتی و جان مهدی کروبی با وجود نیروهایی لباس شخصی و بسیج که هویت خود را با پوشاندن سر و صورت خود مخفی نگاه داشته و مجهز به انواع سلاح می باشند و با خودروهای مختلف و موتورهای غول پیکر در اطراف منزل کروبی کماکان حضور دارند، بیش از پیش گردیده است.

گفتنی است مهدی کروبی چندی پیش خبر از حضور احتمالی خود در مراسم روز قدس داده است.

برخی از کارشناسان معتقدند مقاومت و شجاعت کروبی که نقش اصلی را در رسوا سازی ماجرای زندان کهریزک داشته ، می تواند موجبات تحرکات برخی جهت انتقام جویی از وی را فراهم آورد.

در این ارتباط دویچه وله در تماسی که نیمه‌شب دوشنبه (۳۰ اوت/۸ شهریور) با حسین کروبی داشت از وی درباره‌ی حضور لباس‌شخصی‌ها در برابر منزل پرسید.

آقای کروبی گویا الان [ساعت ۱۲ نیمه‌شب به وقت تهران] منزل آقای کروبی محاصره است. توضیح دهید که الان آن‌جا چه‌خبر است و این عده چه کسانی هستند؟ گویا این افراد مسلح هستند.

حسین کروبی: الان ده دقیقه است که این افراد از اطراف ساختمان رفتند. یعنی خود من هم یک ساعتی پشت در منزل بودم و نمی‌توانستم وارد خانه شوم. این افراد هم فحاشی کردند، شعارهایی به نفع رهبری دادند و وعده دادند که ما روز جمعه صبح هم، چند ده برابر این افراد را جمع می‌کنیم و جلوی خانه آقای کروبی می‌آوریم و نخواهیم گذاشت که ایشان برای راهپیمایی روز قدس از خانه بیرون بروند.

فکر می‌کنید این اتفاقات در ادامه اتفاقات دیشب برای جلوگیری از حضور آقای کروبی در مراسم شب قدر است؟

هم برای جلوگیری از حضور ایشان در مراسم شب‌های احیا و همین‌طور، چیزی که خیلی مهم است برای جلوگیری از رفتن ایشان در راه‌پیمایی روز قدس.

الان شما توانستید وارد منزل آقای کروبی شوید؟

بله، آقای کروبی الان حالشان خوب است و از لحاظ روحی هم خیلی سر حال هستند. من، مادر و برادرها هم همگی کنار ایشان هستیم.

این افرادی که امروز آن‌جا جمع شده بودند کی بودند؟ آیا ویژگی مشخصی داشتند؟

این‌ها لباس‌شخصی‌هایی هستند که حاکمیت کاملا آن‌ها را حمایت می‌کند. یعنی هم سلاح دارند، هم قمه دارند. به قول آقای کروبی، اورکت می‌پوشند و زیر اورکت همه‌گونه ادوات نظامی از خودشان آویزان می‌کنند. این افراد کاملا تحت فرمان سپاه هستند

آقای کروبی درباره حضور در راه‌پیمایی روز قدس صحبت کرده بودند. آیا همچنان بر این نظرشان هستند؟

آقای کروبی همچنان بر سر قول و قرارشان هستند. امروز هم یک ملاقات با مهندس موسوی داشتند در منزل اقای میرحسین. قاعدتا می‌خواهند مردم را دعوت کنند به شرکت در راه‌پیمایی روز قدس.


 


نیروهای سپاه پاسداران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ی هفته گذشته در پی عملیات نظامی گسترده علیه نیروهای یکی از احزاب کردی در منطقه "ریوار " مابین شهرستان مریوان و پاوه، در اقدامی غیر انسانی اقدام به آتش زدن جنگل های این مناطق کرده اند.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، مردم منطقه نیز که برای خاموش کردن این آتش سوزی به محل حادثه مراجعه کرده بودند مورد بی احترامی سپاه پاسدارن قرار گرفته و حتی از سوی این نیروها تهدید به بازداشت شدند.

شدت آتش سوزی ها به حدی گسترده بوده که موجب زنده سوختن ده ها خوک، روباه و خرگوش در این مناطق شده و مشاهده ی جسد ده ها حیوان سوخته شده به طور دسته جمعی صحنه ی دهشتناکی را در این منطقه به وجود آورده است.

لازم به ذکر است نیروهای سپاه پاسداران در طی ماه های گذشته به بهانه وجود نیروهای احزاب کردی مخالف اقدام به توپباران مناطق کوهستانی شاهو و اورامانات کرده اند که بر اثر این توپ باران ها بخش عظیمی از پوشش جنگلی این مناطق از بین رفته است.


 


مادر یک زندانی که به دلیل قتل پسرش در زندان، دست به خودسوزی زده بود، در بیمارستان ارومیه فوت کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مادر "بهمن مسعودی" یکی از زندانیان محبوس در زندان مرکزی ارومیه که صبح روز اول شهریور ماه و پس از شنیدن خبر کشته شدن پسرش در زندان، با ریختن نفت بر روی بدنش اقدام به خودسوزی کرد.

این مادر آذری زبان پس از انتقال به بیمارستان و علی رغم تلاش پزشکان به دلیل شدت جراحات وارده بر اثر سوختگی جان باخت.

شایان ذکر است که بهمن مسعودی، یکی از زندانیان عادی محبوس در زندان مرکزی ارومیه بود که مورخ سی و یکم مردادماه به علت اصابت باتوم به سر در سلول انفرادی توسط یکی از ماموران زندان به نام "خانزاده" به قتل رسیده بود.


 


امروز: نیروهای لباس شخصی با هجوم به مراسم پر فیض شب قدر که قرار بود با سخنرانی دکتر پیمان و علیرضا رجایی همراه باشد، فضای معنوی این جمع را مخدوش کرده و مانع از برگزاری سخنرانی شدند.

یکی از حاضرین در این جلسه در مصاحبه با سایت امروز ضمن اظهار تاسف از بروز اینچنین روشهایی در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت که این نیروها به صورت سازمان دهی شده در این برنامه وارد شده بودند و با برنامه قبلی شروع به ایجاد تشنج و رعب در جمع حاضرین نمودند.


 




 


امروز: ماده 22 همچنان مورد اعتراض و انتقاد بسياري از نمايندگان قرار گرفت كه راي گيري نهايي براي تصويب و يا عدم تصويب آن را به جلسه آتي مجلس موكول كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در جلسه علني امروز در جريان بررسي لايحه حمايت از خانواده پيشنهاد حذف جزء ماده 22 كه از سوي علي ادياني‌راد مطرح شد، تذكرات و اخطارات نمايندگان را به دنبال داشت. او پيشنهاد داده بود كه قيد بارداري زوجه براي ثبت ازدواج موقت حذف شود تا اين نوع از ازدواج تحت هر شرايطي ثبت شود.
علي‌اصغر يوسف‌نژاد نماينده ساري طي تذكري اظهار داشت: بايد ميان متن قانون و عنوان آن تناسب وجود داشته باشد. اما قوانيني در ارتباط با انكار زوجيت و حمايت از خانواده كه مصوب سال 53 است، از سوي اين قانون نقض مي‌شود.
به گفته وي، اين در حالي است كه مواد 22، 23 و 25 خلاء ناشي از اين حذف را پر نكرده است. يوسف‌نژاد پيشنهاد ارجاع دوباره اين مواد به كميسيون قضايي را داد.
اقبال محمدي نماينده مريوان نيز طي اخطاري با استناد به اصل 12 قانون اساسي اظهار داشت: طبق اين اصل، مذاهب ديگر به رسميت شناخته شده‌اند و مي‌توانند طبق مذهب خود عمل كنند. از اين رو لازم است در ماده 22 اصل 12 رعايت شود.
رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار تاكيد كرد: بايد اين موضوع به ماده 22 افزوده شود كه مذاهب مختلف مطابق فقه خود عمل كنند.
محمد دهقان نماينده چناران نيز طي تذكري الزامي شدن ثبت ازدواج موقت را برخلاف قانون اساسي دانست و گفت: از آنجايي كه براي ازدواج موقت، محدوديت ايجاد مي‌شود، اين كار برخلاف شرع است.
لاريجاني در پاسخ به وي گفت: ثبت كردن ازدواج موقت محدوديتي ايجاد نمي‌كند.
غلارمضا مصباحي‌مقدم نماينده تهران نيز در اخطاري با استناد به اصل چهارم قانون اساسي ازدواج موقت را امر مشروعي دانست و گفت: در صورتي كه ما در قانون ثبت ازدواج موقت را الزامي كنيم، چنانچه ازدواج موقت ثبت نشود برخلاف قانون عمل شده است.
به گفته وي، در صورتي كه عدم ثبت ازدواج موقت برخلاف قانون باشد اين امر قابل تعقيب خواهد بود و عاقد نيز گرفتار مي‌شود.
در اين زمان علي لاريجاني خطاب به مصباحي‌مقدم گفت: در اين صورت مي‌توان اين موضوع را در مورد ازدواج دائم نيز استنباط كرد.
مصباحي‌مقدم پاسخ داد: ميان حكمت ازدواج موقت و دائم تفاوت است. چراكه ازدواج دائم يك تعهد طولاني‌مدت است. اما ازدواج موقت طبق فتواي فقها براي محرميت ممكن است. اما با الزام به ثبت آن، دو نفر كه قصد محرم شدن دارند، بايد ازدواج خود را ثبت كنند در نتيجه محرم نمي‌شوند و به صورت غيرمشروع با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند.
اين نماينده مجلس معتقد است با تصويب چنين پيشنهادي روابط دختر و پسر كه مي‌توانست به صورت مشروع باشد با مانع مواجه شده است.
اين عضو جامعه روحانيت مبارز يادآور شد كه در حال حاضر تصويب چنين پيشنهادي مانع از چندين ميليون پيردختر و مطلقه خواهد شد.
لاريجاني نيز در پاسخ به اين تذكر گفت: در ازدواج موقت موضوع بيش از يك محرميت است. من بعيد مي‌دانم دختران و پسران جامعه كه ازدواج نكرده‌اند از اين موضوع بخواهند استفاده كنند.
مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران خطاب به رئيس مجلس گفت: شما به عنوان رئيس مجلس كه آيت‌الله‌زاده هستيد بايد بدانيد كه اين قانون براي مردان و زنان با شرف و حيا و عفت است نه براي انسان‌هاي لاابالي.
وي با انتقاد از به كار برده شدن لفظ مردان شهوت‌ران، گفت: اين لفظ ناشي از بي‌اطلاعي از موازين اسلامي است.
اين عضو فراكسيون انقلاب اسلامي با بيان اينكه اگر كسي شرم مي‌كند، در بنياد اعتقاداتش به رساله بايد ترديد كرد؛ گفت: در رساله امام و ميرزاجواد تبريزي آمده است گرچه صيغه براي لذت بردن هم نباشد، جايز است.
وي خطاب به لاريجاني گفت: شما كه منطق و فلسفه خوانده‌ايد چه برداشتي مي‌كنيد؟ به نظر من اين به اين معنا است كه صيغه به معناي لذت بردن است و هركس خجالت مي‌كشد، من خجالت نمي‌كشم.
اين نماينده مجلس با اشاره به پيشنهاد ادياني‌راد براي حذف جزء ماده 22 لايحه حمايت از خانواده گفت: ثبت براي ازدواج دائم است كه طبق احكام شرعي زن و مرد به يكديگر تعهد دارند. اما ازدواج موقت صرفا محدود به قراردادي است كه ميان آنها منعقد شده است.
كوچك‌زاده يادآور شد: عده‌اي مي‌گويند اگر در ازدواج موقت نطفه‌اي منعقد شد و مرد فرار يا انكار كرد چه بايد كرد؟ اما آيا شما اين نطفه را به نطفه‌اي كه حرام بسته شود، ترجيح مي‌دهيد؟
لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: از آنجايي كه گفتيد من آيت‌الله‌زاده هستم تذكر شما را وارد نمي‌دانم.
سليمان جعفرزاده نماينده ماكو و چالدران با استناد به اصل 10 قانون اساسي اظهار داشت: دولت بهتر بود اسم اين لايحه را لايحه حمايت از خانواده نمي‌گذاشت چراكه در آن تنها موارد قضايي ديده مي‌شود و هيچ‌كجاي اين لايحه مسائل اجتماعي و آسيب‌ها نيامده است.
به گفته وي مواد 22 و 23 بنيان خانواده را از بين مي‌برد و آسيب‌هاي اجتماعي را افزايش خواهد داد.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس معتقد است كودكان بي‌سرپرست و خياباني و همچنين زنان خياباني نتيجه سست بودن بنيان خانواده است. او از همكارانش خواست اجازه دهند كه اين دو ماده در كميسيون مورد بحث قرار گيرد كه در غير اين صورت بنيان خانواده متزلزل خواهد شد.


 


امروز: رئيس كميسون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه از وزير علوم انتظار داريم نسبت به تغییر روسای دانشگاهها با دقت بیشتری كاركند و در تغيير ها به مسائل علمي توجه كند، گفت:اگر عزل روسای دانشگاهها بدون دلیل صورت گیرد انتظار می رود که شورای عالی انقلاب فرهنگی مقاومت کند اما این عملکرد را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نداریم.
علی عباسپور تهرانی فرد در گفت‌وگو با ايلنا با تاكيد بر اينكه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تعیین روسای دانشگاهها با دقت نظر عمل نمی کند، افزود:همان طور که شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأیید حکم ریاست یک رئیس دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کند باید در مورد عزل یک رئیس دانشگاه نیز از وزیر توضیح بخواهد و اگر عزل روسای دانشگاهها بدون دلیل صورت گیرد انتظار می‌رود که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مقاومت کند اما این عملکرد را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نداریم.
وي افزود: از وزير علوم انظار داريم نسبت به تغییر روسای دانشگاهها با دقت بیشتری كاركند و در تغييرها به مسائل علمي توجه كند.
رئيس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از غيبت‌هاي مكرر وزير علوم در جلسات كميسون آموزش مجلس شوراي اسلامي، افزود: ما مي خواهيم در یک جو تعاملی و طی گفتگویی صمیمی با وزیر علوم موضوعات را دنبال کند اما دو بار متوالی است که وزیر در جلسات از قبل هماهنگ شده کمیسیون حاضر نمی‌شود.
وي تاكيد كرد كه غيبت هاي وزير علوم در اين كميسيون از نظر ما موجه نيست.
به گزارش ايلنا، بازنشستگی اساتید و تغییر رؤسای دانشگاهها از موضوعاتی بودند که مقرر بود سه شنبه 2 شهریور ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گیرند اما وزیر علوم حضور خود در جلسه مربوطه را لغو کرده است.


 


امروز:همزمان با شب‌هاي قدر، حسينيه ارشاد سلسله برنامه‌هايي را برگزار مي‌كند.
به گزارa به مناسبت شب نوزدهم استاد مصطفي دلشاد و حجت‌الاسلام سيد محمد علي ايازي سخنراني خواهند كرد، همچنين در شب بيستم ماه مبارك رمضان همزمان با آغاز سی و سومین سالگرد اسارت امام موسی صدر برنامه‌ای با عنوان «طلوع ناتمام» با حضور حجت‌الاسلام مسعود ادیب، هادی خانیکی، سوسن شریعتی و مهدی فرخیان در تالار اصلی اين حسینیه برقرار خواهد شد.
به مناسبت شب بيست‌و يكم ماه مبارك رمضان نيز استاد عبدالرحيم سليماني و مجتهد شبستري به ايراد سخنراني مي‌پردازند. همچنين استاد فاضل ميبدي و ناصر مهدوي در شب بيست‌وسوم ماه مبارك رمضان سخنران اين نشست خواهند بود.
مراسم احياء ويژه شب‌هاي ليالي قدر با سخنراني مصطفي درايتي همراه خواهد بود و آغاز اين برنامه ‌ها از ساعت 21:30 اعلام شده است.


 


امروز: در پی اجرای حکم تبعيد احمد کريمی به زندان گنبد کاووس وسايل شخصی وی توسط مسئولين زندان ضبط شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، احمد کريمی، که به ۱۵ سال حبس توام با تبعيد به زندان گنبد کاووس محکوم شده است، از جمعه تاکنون هم چنان در قرنطينه زندان گنبد کاووس بدون هيچ وسيله ای و تنها با "يک دست لباس" نگهداری می شود.

احمد کريمی در تماس با خانواده خود شرايط زندان را فوق العاده نامناسب خواند و آن را جهنمی بر روی زمين توصيف کرده است.

زندان گنبد کاووس محل نگهداری زندانيان با جرايم سنگين مواد مخدر و قتل است و شرايط اين زندان بسيار طاقت فرسا است.

لازم به يادآوری ست، حکم تبعيد اين زندانی سياسی مورخ چهارم شهريورماه همزمان با تبعيد حامد روحی نژاد اجرا شده است.


 


امروز:دو عضو بازداشتی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در هفتمین روز بازداشت خود، امروز با خانواده های خود تماس گرفتند. در این تماس تلفنی علی جمالی و حسن اسدی زیدآبادی خبر از بازداشت خود در سلول های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین دادند.

به گزارش ادوارنیوز با وجود تمام شدن بازجویی های حسن اسدی زید آبادی وی همچنان در سلول انفرادی بند ۲۴۰ به سر می برد و بازجویی های علی جمالی کماکان ادامه دارد.

همچنین خانواده های این دو عضو بازداشتی سازمان دانش آموختگان خبر از روحیه بسیار بالای آنها دادند.

حسن اسدی زیدآبادی دبیر کمیته حقوق بشر سازمان در مقابل منزلش و علی جمالی رییس کمیته سیاسی سازمان نیز در مقابل ساختمان محل کارش بازداشت شده بودند.


 


امروز:روزنامه مردم سالاری با اشاره به تاکید مجدد محمود احمدی‌نژاد بر وجود ستادهای پنهان و افراد مخالف با هدفمند کردن یارانه‌ها نوشت:

این نخستین‌بار نیست که رئیس‌جمهور از ستادهای پنهان و افراد نامشخص که قصد ضربه زدن به دولت و مردم را دارند سخن می‌گوید و شاید آخرین بار هم نباشد اما نکته اینجاست که این سخنان با چه هدفی مطرح می‌شود؟ به راستی چه کسانی ستاد تشکیل داده‌اند تا به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ضربه بزنند؟چرا کسی به غیر از دولت‌مردان این ستادها را نمی‌شناسد و چرا شواهد روشنی دال بروجود آن در دست نیست؟

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است:

مردم حق دارند بدانند که چه کسانی ستاد تشکیل داده‌اند تا مردم را از دستیابی به حق خود محروم کنند؟ البته نکته دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد سخنان اخیر دو وزیر کابینه است به تازگی وزیر اقتصاد دولت دهم گفته، این دولت، دولت امام زمان است و روز گذشته وزیر کشور هم گفت که این دولت به اندازه ۸ برابر دولت‌های قبلی کارکرده است. به راستی وقتی دولتی به‌زعم یک وزیر، دولت امام زمان(عج) باشد و به‌زعم وزیر دیگری به اندازه ۸ برابر دولت‌های قبلی کارکرده باشد، آیا هیچ ستادی می‌تواند در کار آن خلل ایجاد کند؟!


 


امروز:وزیر علوم دولت احمدی نژاد با فاصله چند روز از تصفیه گسترده رؤسای دانشگاهها، این بار سمت و سوی حمله خود را متوجه نهاد دانشگاه و کارکرد آن کرد و با به‌کارگیری ادبیاتی غیر متعارف، هشدار داد که اگر در دانشگاهی مراسم مذهبی برگزار نشود، یا صدای اذان ظهر در آن بلند نشود و یا نمازخانه نداشته باشد، باید با خاک یکسان شود!

به گزارش خبرگزاری مهر، کامران دانشجو امروز در مراسم افتتاح طرحهای عمرانی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه دانشگاه باید اصلاح شود و آدم سازی در آن اتفاق بیفتد، گفت: ساختمان سازی، تجهیز کردن دانشگاه و ... همگی خوب است البته منوط بر اینکه چون به دنبال تعالی بشریت هستیم. اگر این اتفاق نیافتد چنانکه همه بودجه ایران را نیز در دانشگاهها هزینه کنیم هیچ ارزشی ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که دانشگاهها باید برای نظام کادرسازی کنند، افزود: در صورتی که فضای دانشگاه در اختیار چپاولگران شرق و غرب قرار گیرد آنها فضای اسلامی دانشگاه را به فضای لیبرال دموکراسی مد نظر خود تبدیل می‌کنند و شاخص‌ها و ارزشهای دانشگاه و تعریف توسعه و پیشرفت را بر اساس همان چیزی که خود می‌خواهند قرار می‌دهند.

دانشجو با اشاره به پاره‌ای از چالش‌هایی که با عبارت "اگر دانشگاهی وجود داشته که ..." بیان می‌کرد، گفت: اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدینین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاسهای درس آسیبی نرساند، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که روحانی نتواند در آن وارد شود، اگر دانشگاهی باشد که نه تنها مسجد بلکه یک نمازخانه نیز نداشته باشد که بتوان نماز جماعت را اقامه کرد و ... . اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که نه تنها در تمام ماه محرم و صفر بلکه در تمام طول سال کوچکترین مراسم مذهبی نیز در آن برگزار نشود و به جایش در چهارشنبه آخر سال گفته شود که اشکال ندارد برقصید و پایکوبی کنید ... اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در یک اردوی دانشجویی ماشین را نگه می ‌دارند و به دانشجویان می‌گویند "حالا می‌توانید بروید پایین و شروع کنید" و سپس آهنگ مبتذل می‌گذارند و مراسم آنچنانی برگزار می‌کنند، در یک کلام می گویم خوب است چنین دانشگاهی اصلا وجود نداشته باشد چون اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند. مردم بدانند که خدایی ناکرده اگر چنین دانشگاهی وجود داشته باشد و بخواهد در آن مسیرها گام بردارد و عده‌ای نیز خود را پشت تصویری پنهان کنند نمی توان در چنین دانشگاهی آدم پرورش داد.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری معظم انقلاب مبنی بر اینکه "دشمن دانشجویان را در دایره قرمز قرار داده و مشخص کرده اند" گفت: مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه آماج توطئه‌های دشمن است. نباید این واقعیت را دست کم بگیریم. لذا معلمان نسبت به هشدارهای رهبری معظم انقلاب وظیفه‌ای دارند یعنی نمی توانند وظیفه خود را به حضور صرف در کلاس درس دادن بسنده کنند. مگر می‌شود ماه محرم برسد و استادی بدون گفتن یا اباعبدالله سر کلاس حاضر شود. وقتی می گوییم دغدغه دین داریم نمی‌توانیم علم و دین را از هم جدا بدانیم.

وی در اشاره به چالشهایی که درباره دانشگاهی که تحت عنوان "اگر چنین دانشگاهی وجود داشته باشد...." مطرح می کرد، گفت: اگر چنین دانشگاهی وجود داشته باشد و خدای ناکرده خیلی از این برنامه‌ها که مخالف فضای دینی و دانشگاهی ماست اتفاق بیافتد مطمئناً برای لغزاندن و منحرف کردن دانشگاه است. برای بی‌خیال کردن دانشجو است. آن وقت آیا اساتید ما می‌توانند بنشینند و مشاهده کنند که دانشجوی ما نسبت به سرنوشت انقلاب و مصالح کشور بی‌خیال شود؟ آنان که ولایتمدار هستند باید در این مسیر حرکت کنند. ولایتمداری فقط به نظر و زبان نیست بلکه باید در مسیرش حرکت کرد. خیلی ها در صحنه نظر و به زبان ولایتمدار بودند اما وقتی حضرت آقا فرمودند دیگر بس است، حقیقت دیگری را شاهد بودیم.

وزیر علوم با بیان اینکه معلمان دانشگاهها قائل به تعلیم توام با تربیت و علم توام با دین هستند، گفت: اساتید دانشگاهها در یکسال گذشته نشان دادند که علیرغم نقشه های زیاد دشمنان اما پوزه دشمن را به خاک مالیدند و در کنار مردم هوشیاری خود را نشان دادند. ما عهد بسته ایم در دانشگاههایمان در مسیر ولایت حرکت کنیم یعنی وقتی حضرت آقا فرمایشی را مطرح کردند و صددرصد مخالف نظرمان بود سمعاً و طاعتاً در عمل بپذیریم.

دانشجو با انتقاد از افرادی که تصمیمات وزیر علوم برای تغییر روسای دانشگاهها را سیاسی می دانند گفت: این چه بازی است درآورده اند. ۱۵۰ موسسه وابسته به وزارت علوم فعال است. در طول یکسالی که در وزارت علوم آمده ام، ۲۳ تغییر در روسای دانشگاهها صورت گرفته است اما می گویند این تغییرات فقط در دو ماه اخیر انجام شده است، با انصافها مگر قرار بود تغییرات را وسط سال انجام دهم.

وزیر علوم با اشاره به وضعیت تغییر روسای دانشگاهها در دوران وزرای پیشین علوم گفت: همه وزرای گذشته زحمت کشیده اند اما نام وزیری را نمی خواهم ببرم که وقتی آمد ظرف کمتر از ۶ ماه ۹۰ درصد روسای دانشگاه ها از جمله رئیس دانشگاه علم و صنعت که فقط ۲۵ روز از حکم ریاستش می گذشت، تغییر داد. چرا آن زمان کسی نمی گفت این تغییرات بر اساس کار کارشناسی صورت نگرفته است.

وی تغییرات صورت گرفته در روسای دانشگاهها را حاصل ۱۵۰۰ نفر ساعت کارکارشناسی دانست و گفت: چگونه ادعا می کنند این تغییرات سیاسی است. دولت که همان دولت است. اصلاً تغییر روسای دانشگاهها که جار و جنجال ندارد ضمن اینکه این تغییرات با استفاده از اختیارات وزیر صورت گرفته است. یادآور می شوم که از این حق خود برای تغییر روسای دانشگاهها نسبت به بقیه وزرا کمتر استفاده کردم.


 


امروز:در پی درج خبری در روزنامه رسالت مبنی بر انشقاق و دودستگی در مجمع روحانیون مبارز و تعطیلی جلسات شورای مرکزی این تشکل روحانی اصلاح طلب،روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز با با ارسال نامه‌ای به مدیریت روزنامه رسالت ضمن تکذیب این خبر به مدیریت این روزنامه توصیه کرد که در بازی‌های باند قدرت کمتر خود را بازیچه دست سایت‌های مشکوک که ساختار اخلاق و دیانت را در این کشور شکسته اند قرار دهد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»،متن این نامه بدین شرح است:

مدیریت محترم روزنامه رسالت

در آن جریده خبری در رابطه با جلسات مجمع روحانیون مبارز درج گردیده است و در این خبر به دروغ بحث اختلاف و دو یا چند دستگی بین اعضاء مجمع مطرح شده است،و نیز به دروغ موضوع اختلاف و چند دستگی حمایت یا تخطئه دو برادر عزیز و رشید آقایان مهندس میرحسین موسوی و جناب حجت‌الاسلام و المسلمین کروبی عنوان گردیده است و نتیجه این اختلافات را به حد نصاب نرسیدن جلسات مجمع و سرانجام تعطیلی جلسات دانسته است.

باید به اطلاع خوانندگان آن جریده برسد که هر سه مطلب از اساس کذب محض است و هیچ بهره‌ای از واقعیت در آن نیست.

جلسات مجمع بطور منظم و مرتب برگزار شده است و خبر آن نیز همیشه در سایت‌ها و بعضی رسانه‌ها به اطلاع عموم رسیده است و تنها جلسه‌ای که مصادف با ایام شهادت امیر المؤمنین (ع) و لیالی قدر می‌باشد تعطیل اعلام گردیده است.

ضمناً اخراج هیچ یک از اعضاء مجمع در جلسات مطرح نشده است.

لازم است اعلام شود که مجمع روحانیون مبارز ضمن قدردانی از آقایان موسوی و کروبی به شدت هرگونه اهانت به این دو خدمتگزار انقلاب و کشور را محکوم می‌کند و از اهانت کنندگان نیز صریحاً اعلام بیزاری و انزجار می‌نماید.

در پایان به آن جریده توصیه می‌شود در بازی های باند قدرت کمتر خود را بازیچه دست سایت‌های مشکوک که ساختار اخلاق و دیانت را در این کشور شکسته‌اند قرار دهد.

روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز


 


امروز:همسر مصطفی تاج زاده در عریضه چهاردهم خود خطاب به دادستان تهران، با طرح این پرسش از وی که "چرا خوش ندارید ما این واژه ظلم و ستم را به کار ببریم"، از تغییر جای شاکی و متهم اظهار تعجب کرده و نوشته است: " همسر ستم دیده سید مصطفی تاجزاده، این خدمتگزار مظلوم سی ساله نظام و کشور هستم، این است که منطقا قانونا شرعا اخلاقا باید چه اقدامی صورت گیرد؟ به جای رسیدگی به شکایت ایشان باید به زندانشان بازگردانند و خود و خانواده شان را از زندگی بازدارند؟"

متن عریضه ی چهاردهم فخرالسادات محتشمی پور خطاب به دادستان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم نبّهنی فیه لبرکات اسحاره و نوّر فیه قلبی بضیاء انواره و خذ بکل اعضائی الی اتّباع آثاره. بنورک یا منوّر قلوب العارفین.

عریضه چهاردهم در هجدهم رمضان المبارک

از : همسر سید مصطفی تاجزاده یکی از امضاء کنندگان شکایت نامه از کودتاگران نظامی

به : دادستان تهران

سلام آقای دادستان

در هجدهمین روز ماه مبارک رمضان و پانزدهمین روز جدایی از همسر صادق و پاک نهادم، چهاردهمین عریضه ام را که زبان حال همسر مظلوم و ستم دیده یک زندانی سیاسی است برای شما که دادستانید، می نویسم. و چقدر خوشحالم که دوستان پژوهشگر همتی کردند وبه این عریضه های زنان بی پناه دوره قاجار گوشه چشمی نشان دادند تا برای ما زنان بی پناه این عصر و زمان الگویی باشد. تا آن جا که من می دانم در زمان قاجار قبل از مشروطه چون عدالت خانه ای وجود نداشت و مظلومین و ستم دیدگان راه به جایی نداشتند، شکایت هایشان را در شهرها به حکام ایالتی و در پایتخت به نحوی از انحاء به خود پادشاه می رساندند. مواردی زیادی در تاریخ ذکر شده که زنی جلوی کالسکه شاهی را گرفته و با عجز و لابه عریضه اش را به دست شاه رسانده که معمولا هم رسیدگی می شد. خیلی از این عریضه ها و شکایت ها از همسرهایی بود که به هر شکل ممکن ضعیفه بیچاره بیتش را ستم می رساند و ... اجازه دهید بررسی عریضه های آن زمان را به پژوهشگران و محققین تاریخ معاصر و بنیادها و مراکز دولتی و غیردولتی پژوهشی واگذاریم تا رسالتشان را انجام دهند. آن چه برای ما در این باب عبرت آموز است، این که مادران ما حتی در دوره جهل و بی خبری پیش از مشروطه می فهمیدند که اگر صدای اعتراضشان را نسبت به ظلم حالا خواه در خانه و ازجانب شوهر وخواه در بیرون آن و از سوی مأموران حکومتی، فریاد نکنند راه به جایی نخواهند برد. آفرین بر آنان که با همه بی سوادی و بی دانشی براثر تعلیمات مذهبی به دنبال گرفتن حق خود به هر شکل ممکن بودند و وای بر ما اگر در دوره روشنگری و ادعاهای حقوق بشری، ستم ببینیم و بنشینیم و دم نزنیم و در گناه ظالم شریک شویم.

نمی دانم چرا خوش ندارید ما این واژه ظلم و ستم را به کار ببریم آقای دادستان.با پاک کردن صورت مسئله که اصل مسئله حل نمی شود برادرجان! این روترش کردن ها فقط به خاطر زشتی ذاتی ستم است یا به ملاحظات دیگری؟ اصلا من نمی دانم چرا نفس ستم کردن مجاز است اما فریاد اعتراض علیه آن غیرمجاز بلکه جرم محسوب می شود؟!!! شاید هم در تعریف این واژه سخیف دودمان برانداز به اشتراک نرسیده ایم. ما که حقوق نخوانده ایم آقای دادستان اما اینقدر بلدیم که جای شاکی زندان نیست. اینقدر می فهمیم که وقتی یک شکایت حقوقی ثبت می شود، وظیفه قوه مستقل قضائیه رسیدگی به آن است و از آن فراتر جلوگیری از جوسازی و شانتاژ علیه شکایت کننده و وکیل و خانواده او. حالا این همسرجان ما به اتفاق دیگر قربانیان کودتای نظامی براساس اعترافات روشن و آشکاری که یکی از کودتاگران به نمایندگی از دیگران داشته است (و با افتخار به گفته خودش ساعت ها وقت بزرگان را برای تکرار آن گرفته و بعد هم با افتخار بیشتر آن را با بودجه های گزاف تکثیر و توزیع کرده به اقصی نقاط کشور فرستاده اند) شکایت نامه ای تهیه و به مراجع قضائی مسئول ارسال داشته اند. سوال من که همسر ستم دیده سید مصطفی تاجزاده، این خدمتگزار مظلوم سی ساله نظام و کشور هستم، این است که منطقا قانونا شرعا اخلاقا باید چه اقدامی صورت گیرد؟ به جای رسیدگی به شکایت ایشان باید به زندانشان بازگردانند و خود و خانواده شان را از زندگی بازدارند؟ و تازه دستگاه تبلیغاتی کودتاگران که از بیت المال مسلمین و بودجه این ملت ضعیف البنیه از نظر اقتصادی و درد کشیده براثر تورم و گرانی و بدبختی های نوظهور ارتزاق می شود هر روز سازی جدید در برخورد با این اقدام قانونی کوک کنند و با لودگی و مضحکه به انحراف افکار عمومی از مطلب اصلی بپردازند؟

آقای دادستان!

ما که حقوق نخوانده ایم اما دوست داریم بدانیم این تشویش افکار عمومی یعنی چه؟ آیا قبل از برگزاری انتخابات حکم دستگیری مسئولین و فعالان سیاسی در ستاد انتخاباتی قانونی رقیب را صادر کردن، قبل از پایان انتخابات به ستاد رقیب حمله کردن، خبر کذب دستگیری فعالان سیاسی از جمله همسرجان ما را در خبرگزاری رسمی دولتی منتشر کردن، فردای انتخابات خبر کذب دستگیری ایشان را در روزنامه رسمی دولتی منتشر کردن، دادگاه نمایشی و فرمایشی تشکیل دادن و زندانیان را تحت فشار روحی و جسمی در پیش چشم میلیون ها بیننده وادار به اعتراف علیه خود و دیگران کردن و نوشتارها در باب وضعیت پرونده های محرمانه به قول خودشان امنیتی نوشتن در حالی که زندانی و وکیل و خانواده از آن بی خبرند و حتی سؤال از حکم اعدام آنان قبل از تشکیل دادگاه و صدور حکم نمودن و گفتارها از رسانه ملی و دیگر تریبون های رسمی بر علیه عزیزان دربند که ادعاهایی غیرقابل اثباتند بلکه خلاف آن ثابت شدنی است، پخش کردن و هزار کار و اقدام مشابه ریز و درشت دیگر که صورت گرفته و برای شما زبان روزه و در استقبال شب قدر گوش نواز نیست، مصداق تشویش اذهان عمومی بلکه دروغ و افترا نیست و در عوض افشای این بی قانونی ها و روشنگری و تنویر افکار، تشویش افکار عمومی اعتبار می شود؟ نکند این استفاده از افعال معکوس بازی بچگانه ای است که برای انبساط خاطر ستم دیدگان و آوردن لبخند به لب آنان طراحی شده است؟!

آقای دادستان!

همسر عزیز من چه در دوره بازداشت اول چه در بیرون زندان در این پنج ماه اخیر و چه در بازداشت دوباره به دلیل شکایت از کودتاگران بارها و بارها آمادگی خود را برای مناظره با مدعیان راستی اعلام کرده است. من نمی فهمم ترس آقایان از چیست که حاضر به مواجهه مستقیم با او نیستند؟ همسر من که زور و زر و تزویر و سلاح های مرسوم خشونت طلبان را ندارد. داغ و درفش ندارد. یک جسم نحیف دارد و روحی بزرگ و زبان حق گویی که هم از این رو موجب محبوبیتش در میان هم وطنانش شده. شما می توانید به من بگویید این آقایان اقتدارگرا چرا حاضر نیستند با او گفتگو کنند؟ چرا حاضر نیستند حتی در شرایط کاملا نابرابری که او بدان رضایت داده با او مناظره کنند؟ می دانید چرا به جای تن دادن به این معادله ساده، قضیه را این سان پیچیده می کنند؟ سناریو می نویسند، قصه می پردازند، فیلم می سازند و پول ها خرج می کنند که با استفاده از غیبتش سخنانش را وارونه و شخصیتش را تخریب و زندگیش را تباه سازند؟

اقای دادستان این دوستان واقعا نمی دانند که این گونه اقدامات به ضررخودشان است و روز به روز تاجزاده را در موضع حقانیت خود پابرجاتر و نزد مردم حق طلب محبوب تر می کند؟ این ها نمی دانند اگر سخنان تاجزاده برای ایشان و مردم حجت است که فیلم های دزدکی گرفته شده در اوین را با شادی کودکانه در رسانه به اصطلاح ملی منتشر می کنند، بهتر است خودش را که زنده و حیّ و حاضر است بیاورند در این جعبه جادویی تا با مردمش که چون جان دوستشان می دارد صحبت کند و آنان را در صحت گفتار و عمل او و اصلاح طلبان به قضاوت بنشانند.

آقای قاضی امشب شب قدر است و ما پیمانه های وجودمان را تا سحرگاه به محضر صاحب رحمت بیکران و غفران می بریم تا آن را به قدرعظمت بیکران خودش و وسع اندک ما پر کند. شما نیز لابلای عباداتتان، این دلنوشته های ما را که عریضه ای مظلومانه است بخوانید به نیت صواب و اگر دستتان به این وسواسان خناس که برای حفظ قدرت مادی خود از هیچ اقدام ناصواب فروگذار نیستند، نصیحت کنید که این شب ها و روزها را دریابند که درهای رحمت الهی بازِ باز و درب های توبه و بازگشت به سویش گشاده است.

اللهم نبّهنی فیه لبرکات اسحاره و نوّر فیه قلبی بضیاء انواره و خذ بکل اعضائی الی اتّباع آثاره. بنورک یا منوّر قلوب العارفین

آمین یا رب العالمین


 



: آدمی ، با همه ی علاقه ای که به آزادی دارد ، اغلب ، آگاهانه از قسمتی از آن صرف نظر می کند . مثلاً برای زندگی در اجتماع حاضر است ، بعضی از آزادی های فردی خود را ندیده بگیرد و یا با وضع قانون ، آزادی های خود را محصور و مشروط کند . ترس از خطر های طبیعی ، آدمی را مجبور می کند که به اجتماع رو بیاورد و ترس از دیگران او را به اطاعت از قانون وا میدارد . به عبارتی دیگر ، آدمی برای آن که کمتر بترسد ، قسمتی از آزادی خود را وا می گذارد تا ما به ازای آن ، از امنیت برخوردار شود .

آزادی و امنیت ، اگرچه هر دو کیفیتی یکسان دارند و خواسته ی دیرین آدمیان اند ، اما در کمیت ، معکوس می نمایند و برخورداری از امنیت ، بدون محدود کردن آزادی ممکن نمی شود . اگرچه این نسبت عکس ، مانند بسیاری از نسبت های دیگر در حدی برقرار است و اگر از اندازه بگذرد ، به شکل معنا داری تغییر می کند و چه بسا ، کاهش بیش از حد آزادی می تواند کل امنیت را به نابودی بکشاند .

برای تنظیم و تحدید رابطه ی میان آزادی و امنیت، مردم، اختیارات و امکانات لازم را به دولت می دهند تا با اجرای قانون از امنیت توام با آزادی برخوردار شوند . اگر برخی فلاسفه گفته اند «دولت شر لازم است» ، یک معنایش همین است . شر است چون زور می گوید و با اجرای قانون آزادی را محدود می کند و لازم است چون امنیت را به همراه می آورد و دسته ای دیگر از آزادی ها را تضمین می کند .اما ، گاهی دولت در استفاده از این اختیارات ، خوب عمل نمی کند و نمی تواند موازنه ی میان آزادی و امنیت را برقرار کند . مثلاً برای برقراری امنیت ، آزادی ها را بیش از حد محدود می کند و یا با افزایش آزادی ها ، امنیت را به خطر می اندازد . و طرفه آن که ، دولتی هم وجود دارد که هم آزادی های فردی و اجتماعی را کم می کند و هم امنیت را از مردم می گیرد . یعنی همه ی شرهای دولت را دارد و خیری از او به ملت نمی رسد .جایی که از زبان ملت باید گفت : مارا به خیر تو امید نیست ، شر مرسان !

این دولت بی خیر ، یا همین نوع آخر ، هنگامی شکل می گیرد که دولت ، امنیت را فقط امنیت خود بداند و « قانونی را اجرا کند که دولت بپسندد » تا امنیتش را تامین کند . این اتفاق وقتی رخ می دهد که دولت یا ملت را فراموش کرده است و یا خود را همان ملت می داند و برای تامین هزینه های خود هم احساس بی نیازی می کند . این نوع دولت ، به تدریج از قانون و ملت فاصله می گیرد و امنیت مردم را فراموش می کند و یا امنیت مردم را در امنیت خود خلاصه می بیند . وصف این گونه دولت را می توان در سخنان اخیر میر حسین موسوی ، در میان جمعی از رزمندگان مشاهده کرد. آنجا که می گوید :

..احساس امنیت تنها در امنیت دولت و دولتیان خلاصه نمی شود. بحث از امنیت انسانی است و امنیت انسانی در آزادی از ترس و رهایی از نیاز به دست می آید .کسانی که سوار بر زرهپوش های امن دولتی چشم خود را می بندند و صحبت از عرضه نان به قیمت های بین المللی می کنند ، درد و ترس مردم را لمس نمی کنند...

شر دولت به همین جا ختم نمی شود و با کاهش «حکومت قانون»، این عارضه در رابطه ی دولت و ملت تشدید می شود و به تدریج دولت برای تامین امنیت خود، از جامعه هم می ترسد . در این حال، دولت از فرط ترس، فضای امنیتی را در جامعه برقرار می کند و آزادی های مدنی را هم هر روز کاهش می دهد و این عارضه هر رو بدتر می شود تا وقتی که مردم می بینند در این معامله مغبون شده اند و با واگذاری اختیارات خود نه تنها آزادی های دیگر را پاس نداشته اند و از ترس های اولیه رها نشده اند و امنیت نیافته اند، بلکه با انواع دهشتناک تری از ترس مواجهه شده اند . ترسی که میر حسین هم ، به خوبی در همان دیدار به آن اشاره می کند:

..ترس از سرکوب، ترس از اعتراف گیری ،ترس از بیکاری و تورم ،ترس از تهاجم خارجی، ترس از شنود و دخالت در امور شخصی ،ترس از چک های بی محل، ترس از فساد سازمان یافته، ترس از قاضی هایی که از بازجو ها دستور می گیرند و ایمان خود را با لباس های تیره و قیرگون ظلم می پوشانند..

« ترسیدن » باوری نیست که نیازی به دلیل و اثبات و پشتیبانی داشته باشد . ترسیدن همان و باور کردن آن همان . همه ی ما ترس را تجربه کرده ایم و در این روزگار و این جامعه به اندازه ی کافی ترسیده ایم . ترس مدام ، یا ترس دائم ، اغلب با اضطراب و افسردگی همراه است و آمارهای رسمی و نیمه رسمی نشان می دهند بسیاری از مردم در جامعه ایران به اضطراب و افسردگی دچار شده اند و کمتر خانواده ای است که با نوعی از بیماری و اعتیاد درگیر نباشد ، تا جایی که مصرف نگران کننده و روز افزون دارو های مسکن ، آرام بخش و حتی انواع مخدر ، به سبد مصرف اغلب خانوارهای ایرانی افزوده شده است . این آمار ها بهترین ، گزارش گر « ترسی است که میر حسین از آن می گوید » و بر جامعه ایرانی حاکم است .

از قضا سرکانگبین صفرا فزود ! یعنی در غیاب حکومت قانون، « حکومت ترس » برقرار خواهد شد. دولتی که قرار بود پناهگاه بی پناهان باشد و قرار است مردم از ترس به آن پناه ببرند، با اجرای سلیقه ای قانون، ترس مضاعفی را در روح و جان ولی نعمتان خود جاری می کند.

اگر بیت الغزل سخنان همراهان جنبش سبز، بازگشت قانون و استقرار حکومت قانون است، از آن است که جامعه ایران را رصد کرده اند و می دانند آنچه می تواند بر همه ی ترس ها فائق آید و امنیت و آزادی را در تمام ابعاد خود به همراه بیاورد چیزی نیست جز حکومت قانون. و باز اگر می بینیم این بزرگان و یارانشان، با همه ی دشواری ها در برابر قانون گریزان و قانون شکنان بر این میثاق ملی ایستاده اند از آن است که باور دارند : حکومت قانون رمز آسایش و آرامش مردمانی است که برای استقرار قانون انقلاب ها کرده اند و خون ها داده اند .


 


امروز:آیت‌الله گرامی، ار مراجع تقلید ساکن قم، با اشاره اجماع مراجع در محکوم کردن حادثه ۱۴ خرداد در حرم امام، خاطرنشان کرد: در طول مبارزات با شاه، اجماع مراجع تنها در قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود و دیگر اجماع نداشتیم. این بار هم مراجع ناراحتی‌هایی از بعضی چیزهای دیگر داشتند و این قضیه محلی شد برای بروز این ناراحتی‌ها.

به گزارش کلمه، این شاگرد برجسته امام خمینی (ره) در خصوص حادثه ۱۴ خرداد و توهین به نوه امام راحل (ره) در کنار مرقد ایشان، گفت: اولا توهین بزرگی به مرحوم امام شد. حالا اگر کسی با سیاست ایشان مخالف بود به مرجعیت ایشان احترام می گذاشت. دوم اینکه خلاف مبانی اسلامی بود حکومتی که از آزادی بیان سخن می گوید، آن وقت نوه بنیانگذار این سیستم نتواند پنج کلمه حرف بزند خیلی عجیب است. خیلی ها تکان خوردند حتی کسانی که هیچ وقت وارد نمی شوند، وارد ماجرا شدند. خیلی ناراحت کننده بود. از طرف دیگر احساس مظلومیت در نوه امام شد این مظلومیت همیشه باعث پیشرفت شده.

آیت الله گرامی که خود نیز در آن زمان بیانیه‌ای در محکومیت این حادثه صادر کرده بود، در گفت‌وگو با سایت خبری جماران، همچنین افزود: بنده برآوردی که از تلفن ها و دیدار ها داشتم این بود که محبوبیت آقای سید حسن خمینی بعد از حادثه خیلی بالا رفت. غائله بسیار زشت و بد بود. ما وقتی آن بیانیه را دادیم مدیر کل اطلاعات قم و فرمانده سپاه آمدند پیش ما و قضیه را توضیح دادند و گفتند با روبوسی آن قضایا جبران شد. این قضیه در خارج هم به چهره جمهوری اسلامی لطمه زد اخیرا چند چیز به جمهوری اسلامی لطمه زده است. یکی همین قضیه بود. یکی هم قضیه کهریزک بود حالا من به واقعش کاری ندارم اما شایعاتی که در قضیه زندان کهریزک در آمد ، کشید به اینکه شاعران طناز طنزی هایی ساختند و در موبایل ها پخش شد و سرتاسر مملکت را گرفت امروزه تبلیغات اینجوری نیست که اگر در صدا و سیما نیاید تمام بشود ،موبایل ها همه جا پخش می کنند.

ایشان همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص علت اجماع در میان مراجع در خصوص این حادثه، با اشاره به نادر بودن موارد اجماع مراجع بر سر یک مسئله، خاطرنشان کرد: در طول مبارزات، اجماع مراجع تنها در قضیه انجمن های ایالتی و ولایتی بود. دیگر اجماع نداشتیم. اول رفراندوم برخی آمدند بیانیه بدهند اما به جایی نرسید. هر جا اجماع علما بوده، فورا پیروزی حاصل می شد. وقتی میرزای شیرازی در قضیه تنباکو می خواست در برابر ناصر الدین شاه اعلام موضع کند از ۶ ماه پیش با علما مذاکره می کرد که من می خواهم این اقدام را بکنم شما چه می گویید تا اینکه که اجماعی کلی حاصل شد اگرچه آقای فشارکی دو خط مطلب نوشت.

این مرجع تقلید در توجیه ریشه‌های این اجماع گسترده علیه توهین‌کنندگان گفت: اولا مراجع ناراحتی هایی از بعضی چیزهای دیگر داشتند و این قضیه محلی شد برای بروز این ناراحتی ها. دوم مظلومیت نوه امام بود و سومی توهین به امام باعث چنین اجماع شد. مردم توهین به مرجعیت را تحمل نمی کنند و امام راقبل از اینکه رئیس حکومت باشد، به عنوان یک مرجع می شناسند. مشکلات خیلی زیاد است اما این مساله برای آنها اهمیت دارد. مشکلات مردم یکی دو تا نیست هی آمار می دهند اما آمار ملاک نیست مردم مرتبا به ما اطلاع می دهند و از وضع بیکاری و سردرگمی می نالند. می گویند می ترسیم جنس بخریم مبادا ارزان شود، می ترسیم جنس بفروشیم مبادا گران شود. کارها خوابیده است من اطلاع دقیق دارم. برخی از افراد از مقلدین خود ما که وضعشان هم خیلی خوب بوده، تلفن می زنند می گویند دعا کنید آبرویمان نرود.


 


امروز:در سالروز ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) جمعی از جوانان اصلاح طلب با مهدی کروبی دیدار کردند. در این دیدار مهدی کروبی ضمن خوشامدگویی به جمع حاضر توفیق آنان را خداوند تبارک و تعالی خواستار شد و همچنین مصادف شدن این دیدار با سالروز تولد امام حسن مجتبی را به فال نیک گرفته ، این روز را به همه حاضرین تبریک و تهنیت گفت .

کروبی در این نشست به پرسشهایی که از سوی حاضرین در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ، حوادث پس از آن و تقلب در انتخابات پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار کلمه وی با بیان اینکه «در این ملاقاتها و دید و بازدیدهای مختلف سخن و بحث درباره خانواده اسرا ، آسیب دیدگان ، مجروحین و شهدای پس از انتخابات انسان را متاثر می کند ،گفت :«به خصوص وقتی سخن از افراد کمتر شناخته شده و گمنام به میان می آید انسان بیشتر متاثر می شود.افراد گمنام در جریان این حوادث هزینه های بسیاری را متحمل شده و حتی هنوز هیچ اطلاعی از برخی از آنها در دست نیست ، در صورت اطلاع هم ، گاه سهوا مورد توجه کمتری قرار گرفته و به سختی با مشکلات پیش آمده و محدودیت هایی که به دنبال آن برایشان ایجاد شده دست و پنجه نرم می کنند .»

مهدی کروبی در همین زمینه اضافه کرد :« انتظار نداشتیم که به خاطر یک انتخابات حادثه ای به این تلخی بوجود آید. انتخاباتی که خرداد سال گذشته با شور و شوقی وصف ناپذیر برگزار شد و امروز که اوایل شهریور ۸۹ است و یکسال و نیم از آن روز گذشته هر جا که می نشینیم بحث اسرا و جان باختگان را می شنویم.»

وی در همین زمینه افزود:«جای تاثر دارد انتخاباتی که مردم دنبال رای شان بودند به اینجا منجر شد ، دیدیم در این مدت با انسانهای ارزشمند چه آنها که سرشناسند و چه آنها که ناشناسند چه کردند.»

کروبی همچنین گفت :«اتهامی که به ما نسبت می دهند این است که شکست خورده اید و ماجراجویی می کنید اما مستندات و دلایل محکمی وجود دارد که انتخابات سال ۸۸ کاملا ناسالم بوده. اگر قرار است رقابتی سالم و مسابقه ای برای پیروزی باشد چرا در این مبارزه مسالمت آمیز همه امکانات و مزایا برای یک گروه خاص است.»

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنانش گفت :«اگر رسانه ها ، سایتها و فضای مجازی نباشد اخبار و اطلاعات ما و صدای ما به کسی نخواهد رسید . تعطیلی روزنامه ها ، مطبوعات و رسانه از جمله محدودیتهایی است که برای ما وجود دارد و از این سخت گیریها می توان متوجه شد که در گذشته چگونه بوده است.»

مهدی کروبی ضمن تاکید بر ناعادلانه بودن انتخابات در باره تقلب در انتخابات گفت : «بحث عده ای این است که تقلب شده است و عده ای هم مصرند که تقلب نشده است اما ما می گوییم نه تنها تقلب شده و در حد یکی دو میلیون نبوده که فراگیر بوده و از قبل سرنوشت انتخابات تعیین شده بود.همه چیز از قبل جوری برنامه ریزی شده بود که آن طرف ۲۵ میلیون و این طرف هم چند میلیون و یکطرف هم حدود ۳۰۰هزار تا رای داشته باشد . حرف این بود که اینها باید شکست بخورند . برای این مساله ادله کافی داریم و در همان مناظره ای که مدتهاست درخواست برگزاری را داریم ،دلایلمان را با ازائه اسناد و مدارک بیان خواهیم کرد.»

وی اضافه کرد :«آقایان می گویند شورای نگهبان ناظر است و بحث تقلب را رسیدگی و بررسی خواهد کرد و ما باید از طریق قانونی پیگیر شکایتمان شویم ولی اشکال اصلی به همین ناظر است که بی طرف نیست و بر همگان روشن است که بی طرفی را رعایت نکرده و دستشان آلوده ی خیانت به رای مردم است. اگرشورای نگهبان بی طرف است چرا یک جلسه یا مناظره رو در رو برگزار نمی کنند من درخواست می کنم یک جلسه بگذراند هر کجا که میخواهند دانشگاه ، مسجد ، صدا و سیما و در این جلسه نمایندگانی از حاکمیت ( هم نظارت و هم اجرا) حاضر باشند تا در این جلسه ثابت کنیم که نه تنها در انتخابات تقلب که کاملا مهندسی شده و سرنوشتش از قبل تعیین شده بوده است. ضمن اینکه خبرنگارانی مستقل مشروح این مناظره را بدون دخل و تصرف برای مردم منتشر کنند تا گفتگوها صادقانه منعکس شود.»

کروبی تصریح کرد که او و دیگر معترضان به نتیجه انتخابات همچنین ثابت خواهند کرد که هیات نظارتی که با غرض ورزی و جبهه گیری عمل می کند و هیات اجرایی که با سخنرانی ، تبلیغات و صرف پولهای گزاف برای مقاصد شخصی و گروهی گام بر می دارد و علیه ماو علیه گروههای اصلاح طلب سخن می گوید عادلانه و بی طرفانه عمل نکرده اند.

در ادامه مهدی کروبی در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده اینچنین گفت : «بعضی از آقایان چنان سخن می گویند که گویی ظاهرا هر روز با جبرییل امین ارتباط داشته و پیامهای آسمانی برای آنها می آید که حق و معیار این است. در ارتباط با پیامبر و معصومین هم اگر چیزی وحی می شد به مردم تحکم نمی شد بلکه مشاوره و گفتگو بود. من تعجب می کنم که قدرت و دنیا چگونه انسان را به اینجا می کشاند و انسان را اینچنین خودپسند می کند. من در عجبم از اینگونه سخن گفتن آنهم از سوی کسانی که متدین و مومن هستند واینگونه دروغ می گویند و چشم بر واقعیات بسته اند ، استفاده از تعابیر غلط و بی حرمتی چه معنایی دارد و آیا سرنوشت مردم در دست ماست؟»

وی هچنین با تاکید براین موضوع که او در این مدت به دین ، روحانیت و جمهوری اسلامی خدمت کرده ، و نه تنها خدمت که از حق و رای مردم دفاع کرده است است گفت :« برخلاف گفته برخی نه تنها نسوخته ام که به فعالیت هایم نیزافتخار می کنم.»

کروبی خطاب به اقتدارگرایان گفت :«خودتان می دانید که در میان مردم رای ندارید و یا حداقل رایتان کم است . من حاضرم با هر کس که گفتید، از هر کجا که گفتید ، از قهوه خانه ها شروع کنیم تا سینما و زیارتگاه ها ، از شمال تا جنوب ، از شرق تا غرب ، سواره و پیاده در شهرها و بین راه برویم ، ببینیم و بپرسیم که مردم به چه کسی و چه گروهی تمایل و گرایش دارند .

آیا مردم آنها هستند که حمله می کنند و ماشین و مغازه مردم را تخریب می کنند؟ آیا مردم کسانی هستند که در گرمای تابستان اورکت ضخیم پوشیده ، زیپ آن را بالا کشیده و زیر اورکت انبار ادوات ضرب و شتم است و همه مردم از آنها ترس و وحشت دارند یا مردم کسانی هستند که در کوچه و بازار و سراسر کشور معترض و ناراضی هستند و اعتراض خود را مسالمت آمیز بیان می کنند؟ »

وی ضمن اشاره به ماجرای تلخ کهریزک گفت :« مساله کهریزک لکه ننگینی برای نظام بود. وقتی از فجایع آن صحبتها کردیم ، به جای رسیدگی و قضاوت عادلانه ، به ما هجمه و حمله کردند و نهایتا به جایی رسید که ضمن تایید جنایات اتفاق افتاده در آن به سه تن از جان باختگان عنوان شهید را اعطا کردند که جای بسی خوشحالی است ولی آیا باقی کسانی که همان روز و روزهای بعد کشته شده اند شهید نیستند؟ »

مهدی کروبی ضمن حمایت از شکواییه ۷ نفر از اصلاح طلبان گفت : «یک مقام امنیتی حرفهایی زده و به اصطلاح افشاگریهایی کرده است ، آقایان محترم نهایتا نامه ای در جواب آن نوشته و شکایت خود را رسما اعلام کرده اند ، آیا با بگیر و ببند و بازگرداندن آنها به زندان مساله حل می شود ؟ همین بازگرداندن به زندان خود یک عکس العمل است. »

وی ضمن اشاره به محدودیتهای اعمال شده برای خود و خانواده اش در این مدت ، گفت :« نمی گذارند چند نفر دور هم جمع شوند ، اجازه برگزاری مراسم ختم و روضه و... نمی دهند رفت و آمدها و بازدیدها کنترل می شود.

اجازه برگزاری یک راهپیمایی تضمین شده گویای همه چیز است ، جرات کنند اجازه برگزاری مراسم را در یک مسجد به ما بدهند و خودشان استقبال و نظر مردم را ببینند. از حضور ما میان مردم و گفت وگو با آنان، از حق گویی و شنیدن حرف حق از سوی مردم می ترسند ولی امروز به کمک تکنولوژی و رسانه های مجازی دیگر نمی توان جلوی انتشار اخبار و حقایق را گرفت. »

مهدی کروبی از تهیه و تدوین مجموعه ای که به تجزیه و تحلیل انتخابات های برگزاری شده در ۲۰ سال گذشته می پردازد، خبر داد و افزود : «من انتخابات چند سال گذشته ، بعد از فوت امام که شامل پنج انتخابات مجلس ( دوره های چهارم ، پنجم ، ششم ، هفتم و هشتم) ، شش انتخابات ریاست جمهوری ( دو دوره سازندگی ، دو دوره اصلاحات و دو دوره دولتی که عطر خوش خدمت و آرمان خواهیش نه ایران که همه دنیا را فراگرفته ) و همچنین سه دوره انتخابات خبرگان را تجزیه و تحلیل خواهم کرد چرا که از ابتدا در این جریان فعال و در بطن آن بوده ام. نشان خواهم داد که چگونه از ۲۰ سال گذشته و بعد از فوت حضرت امام ( ره) تحرکاتی برای سرکوب جریانی خاص شروع شد و در این دوره به اوج خود رسید ، بحثی که من در آینده مطرح خواهم کرد فقط برای نقد طرف مقابل نیست که چه بسا اشکالاتی هم در بعضی انتخابات به حوزه اصلاح طلبان هم مربوط باشد ، بررسی و تجزیه تحلیلی که همه گروهها و احزاب و همچنین شکستها و پیروزها را شامل می شود. »


 


امروز:مراسم احیای شب قدر در مشهد که قرار بود به همت فعالان دانشجویی این شهر و با سخنرانی آقایان طهماسبی، قابل و علیجانی برگزار شود، با فشار نیروهای امنیتی و دخالت نیروی انتظامی لغو شد.

به گزارش خبرنگار کلمه از مشهد، ساعاتی پس از انتشار دعوت عمومی برای شرکت در این برنامه، نیروهای امنیتی شهر مشهد با تماس‌هایی ناشناس، برخی از برگزارکنندگان این برنامه را تهدید کردند که در صورت برگزاری برنامه شبهای قدر، بازداشت خواهند شد.

این تهدیدها به خصوص علیه حسین فرزین، معاون پیشین شهردار مشهد و از فرماندهان سپاه در دوران جنگ، شدت بیشتری داشته است. مراسم سه شب احیا قرار بود در منزل آقای فرزین برگزار شود.

فعالان دانشجویی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار کلمه تاکید کردند که علی‌رغم این تهدیدها، تصمیم به ادامه برگزاری این برنامه داشتند. اما در روز یکشنبه، همزمان با اولین روز برگزاری این مراسم، چند دستگاه ماشین نیروی انتظامی در اقدامی غیرمنتظره با حضور در مقابل منزل آقای فرزین، از برگزاری این برنامه جلوگیری کردند.

بر اساس این گزارش، برگزارکنندگان مراسم نیز علی‌رغم اینکه برقراری مراسم مذهبی در منازل شخصی، کاری مرسوم و متعارف بوده و حتی در دوران حکومت پهلوی هم نیاز به مجوز و هماهنگی نداشته است، با هدف جلوگیری از بروز تنش، اعلام کردند که برنامه احیای شبهای قدر برگزار نخواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که در مراسم بزرگداشت لیالی قدر در شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، به ترتیب آقایان علی طهماسبی، احمد قابل و رضا علیجانی به سخنرانی خواهند پرداخت.

گفتنی است فعالان دانشجویی مشهد و انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاه های شرق کشور پیش از این هم در مناسبت‌های مذهبی مراسم مشابهی را برگزار کرده بودند، اما تاکنون با چنین برخوردی از سوی ماموران دولتی مواجه نشده بودند.


 


امروز:هیئت مکتب‌الشهدای دانشگاه تبریز در آستانه مراسم شب های پر فیض قدر بسته شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، حراست دانشگاه تبریز در اقدامی غیر قانونی تنها هیئت مستقل و کاملا دانشجویی دانشگاه تبریز را بست.

بر اساس این گزارش، ماموران حراست دانشگاه تبریز در اقدامی خودسرانه و به دور از حوزه وظایف خود، اقدام به بستن درِ اتاق های هیئت مکتب الشهدای دانشگاه تبریز کرده و همچنین از عدم برگزاری مراسم شب‌های قدر توسط این هیئت خبر داده‌اند.

گفتنی است هیئت مکتب‌الشهدای دانشگاه تبریز علاوه بر فعالیت‌های گسترده فرهنگی، در سال‌های گذشته اصلی‌ترین میعادگاه جوانان و دانشجویان شهر تبریز در مناسبت‌ها و مراسم‌های مذهبی بوده است


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته