-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 07/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بر اثر ازدحام و هجوم جمعيت به محل برگزاری کنسرت در جشنواره‌ی موسيقی غرب آلمان ۱۸ تن کشته و نزديک به يکصد نفر مجروح شدند. اين حادثه روز شنبه در شهر دويسبورگ اتفاق افتاد. بررسی‌های اولیّه حاکی از آن است که ازدحام و اضطراب در درون تونل منتهی به محل کنسرت، باعث فشار جمعيت و خروج شتاب آلود آنها شد، که در اين بين شماری از افراد در زير دست و پا قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. پليس آلمان می‌گويد نزديک به ۵/۱ ميليون نفر برای شرکت در جشنواره‌ی سالانه‌ی موسيقی الکترونيک آلمان به شهر دويسبورگ سفر کرده‌اند.
 


پايگاه اطلاع‌رسانی فعالان ملی‌- مذهبی از احتمال ربوده شدن هدی صابر پس از خارج شدن وی از محل کارش در عصر روز شنبه خبر داد. بنا بر گزارش اين پايگاه آقای صابر قرار بوده است پس از پايان کار، همسرش را در محل کار وی ملاقات کند، اما اين ملاقات صورت نگرفته و خبری از وی هم در دست نيست. سه هفته پيش آقای صابر به صورت تلفنی برای اجرای حکم زندان، به دادستانی احضار شده بود، اما وکيل وی با مراجعه به دادگاه خواستار ابلاغ کتبی حکم به موکل خود شد.
 


فرمانده سپاه پاسداران بر حمايت برخی از نيروهای تحت امرش از رهبران مخالفان دولت صحّه گذاشت. وی تصريح کرد که «برخورد فيزيکی و حذف» بهترين راه برای برخورد با اين عده نبوده است. محمد علی جعفری، روز شنبه، در مورد افراد حامی مخالفان دولت در سپاه گفت: «بسياری که از جريان فتنه حمايت می‌‌کردند و يا ابهاماتی داشتند قانع شدند و موضوع را فهميدند و اين روش بهتر از برخورد فيزيکی و حذف است». فرمانده‌ی سپاه پاسداران با اظهار اينکه دفاع از انقلاب از نماز نيز واجب‌تر است، ابراز عقيده کرد که آمادگی آمريکا برای حمله به ايران کامل شده است.
 


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه اعلام کرد که وزيران خارجه ايران،ترکيه و برزيل روز يکشنبه در استانبول درباره بيانيه تهران وتحولات محوری آن رايزنی می کنند. ايران، ترکيه و برزيل، اندکی پيش از تصويب دور جديد تحريم‌ها در شورای امنيت سازمان ملل متحد، توافقنامه‌ای را در تهران امضا کردند که بر اساس آن، مبادله سوخت اتمی با شرايطی نزديک به آنچه پيشتر به تهران پيشنهاد شده بود، صورت گيرد. بر اساس بيانيه تهران، دولت محمود احمدی‌نژاد متعهد شد که حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم با غلظت پايين از ذخيره اورانيوم ايران را در مقابل دريافت سوخت برای رآکتور هسته‌ای تهران به ترکيه منتقل کند. اعضای دائم شورای امنيت با وجود امضای چنين توافقی، دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را در شورای امنيت سازمان ملل متحد به تصويب رساندند.
 


محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه برای نخستین بار به حمایت برخی از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان کرد و اظهار داشت اقناع این دسته از پاسداران بهتر از «حذف» آنان است.محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه برای نخستین بار به حمایت برخی از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان کرد و اظهار داشت اقناع این دسته از پاسداران بهتر از «حذف» آنان است.   بیشتر بخوانید: فرمانده سپاه: مهم‌ترين تهديد عليه نظام از داخل است‌ موسوی: قرار نبود بسیج جیره‌خوار دولت شود به گزارش فارس، محمد علی جعفری، در اولین دوره آموزش مربیان درس آمادگی دفاعی که روز شنبه برگزار شد، در پاسخ به پرسشی که چرا با پاسداران «حامی فتنه» برخورد نشد، گفت: «خیلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.» این برای نخستین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی به حمایت بخشی از نیروهای نظامی ایران از رهبران مخالفان دولت اشاره می کند. پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و با اعلام پیروزی محمودی‌احمدی‌نژاد که به آرامی‌های گسترده در ایران منتهی شد، از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دیگر رهبران اصلاح‌طلب به عنوان «سران فتنه» در میان مقام‌های جمهوری اسلامی یاد می‌شود.    فرمانده سپاه به تعداد و میزان مخالفت ها در درون سپاه پاسداران اشاره  نکرده است، اما  در دوران مبارزه‌های انتخاباتی میرحسین شماری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نیز از آخرین نخست‌وزیر ایران حمایت کرده بودند. محسن رشید، رئیس سابق مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و محمد عزلتی مقدم،  رئیس كمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی مهندس موسوی، از جمله فرماندهان سابق سپاه بودند که می‌توان به حمایت آنها از میرحسین موسوی اشاره کرد؛ احمد عزلتی مقدم، حتی در رویدادهای پس از انتخابات به زندان افتاد. در  این میان خانواده‌‌های فرماندهان برجسته‌ای چون همت، باکری و زین‌‌الدین پیش از انتخابات با صدور بیانیه‌ای از میرحسین موسوی در انتخابات حمایت کرده بودند. محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، که پس از انتخابات ریاست جمهوری همواره به مخالفان دولت تاخته و نیروهای تحت امرش اعم از بسیج و سپاه نقش عمده‌ای در سرکوب معترضان داشتند، روز شنبه بار دیگر از برخورد با رهبران مخالفان دولت سخن گفت و تاکید کرد: «محاکمه سران فتنه قرار است مردمی باشد و این محاکمه در حال صورت گرفتن در اذهان مردم است و محاکمه قانونی هم در زمان خود صورت می‌گیرد و خود آنها هم متوجه شدند که دیگر جایی در بین مردم ندارند و این بزرگترین محاکمه و ضربه به آنها است.» فرمانده سپاه پاسداران در بخشی دیگر از سخنانش به «جنگ نرم» اشاره کرد و گفت: «به دلیل اینکه نتوانستیم در جنگ نرم خوب دفاع کنیم، تلفاتی دادیم و این به دلیل این است که ما بلد نیستیم در این حوزه خوب بجنگیم مانند سال‌های اول جنگ تحمیلی.»
 


خبرگزاری « ايلنا» روز شنبه خبر داد که مراسم دهمين سالگرد درگذشت احمد شاملو در امامزاده طاهر کرج در روز شنبه برگزار نشده است. اين خبرگزاری گزارش داد: دوستداران آثار شاملو در دهمين سالروز درگذشت وی، همچون سال‌های پيش در امامزاده طاهر حاضر شدند، اما از همان ساعات نخستين، ماموران نيروی انتظامی قصد کنترل و جلوگيری از تجمع علاقمندان به اين شاعر را داشتند و آنان را دعوت به ترک محل می‌کردند. آيدا شاملو، همسر احمد شاملو، به خبرگزاری ايلنا گفت که او و تعدادی از دوستان و آشنايان، قصد داشتند تا با دعا خواندن و شعرخوانی بر مزار شاملو، روح وی را شاد کنند، اما اجازه داده نشد هيچيک از اين فرصت‌ها حاصل شود. در ساليان گذشته نيز ماموران مانع از برگزاری مراسم سالگرد درگذشت اين شاعر مشهور ايرانی شده اند.  
 


به دنبال اظهارات سايمون گس، سفير بريتانيا در ايران، درخصوص احتمال صلح آميز نبودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه ايران روز شنبه کاردار بريتانيا در تهران را احضار کرد.به دنبال اظهارات سايمون گس، سفير بريتانيا در ايران، درخصوص احتمال صلح آميز نبودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه ايران روز شنبه کاردار بريتانيا در تهران را احضار کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، روز شنبه پاتريک ديويس کاردار بريتانيا در تهران در غياب سفير اين کشور، احضار شده است و رئيس اداره اول غرب اروپای وزارت امور خارجه در اين احضار، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی را درخصوص اظهارات سفير اين کشور به وی اعلام کرده است. وزارت امور خارجه ايران موارد مطرح شده در مصاحبه سفير بريتانيا، «غير واقعی و نامتعارف» خوانده و درخواست کرده است بريتانيا در اين زمينه «توضيح دهد». سايمون گس در گفت وگو با تلويزيون فارسی بی بی سی با بيان اين که ممکن است برنامه هسته ای ايران « به طور کامل صلح آميز نباشد»، گفته بود:« اگر بپذيريم که تحريم ها برای ايران مشکلاتی را ايجاد کرده و اگر برنامه هسته ای ايران، صرفأ اهدافی صلح آميز و غير نظامی دارد، پس چه نيازی است که اين کشور اين همه هزينه را تحمل کند و اورانيوم غنی کند، وقتی که هيچ راکتور هسته ای غير نظامی ندارد که بتواند در آن از سوخت هسته ای استفاده کند.» کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در سوخت هسته ای و ساخت سلاح اتمی باعث شده است تا کشور های غربی نسبت به بخش هايی از برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کنند.  شورای امنيت سازمان ملل متحد نیز تاکنونبا صدور چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست به توسعه برنامه غنی سازی ادامه داده و می گويد توقف غنی سازی اورانيوم «خط قرمز» اين کشور است. سايمون گس در مصاحبه خود گفته بود هزينه های تحريم ها عليه ايران کم کم در حال افزايش است. وی گفته بود:«مهمترين مسئله اين است که هزينه سرپيچی ايران از خواسته های جامعه بين المللی را بايد بالا برد. آن وقت اميدواريم رهبران ايران به اين نتيجه برسند که در ازای رسيدن به توافقی با جامعه جهانی، چه امتيازات و منافعی در انتظارشان است.»
 


حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق پس از پایان ماموریت شش ساله خود به کشور بازگشته و حالا قرار است حسن دانایی‌فر به عنوان سفیر جدید ایران به بغداد اعزام شود.حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق پس از پایان ماموریت شش ساله خود به کشور بازگشته و حالا قرار است حسن دانایی‌فر به عنوان سفیر جدید ایران به بغداد اعزام شود. سفیر جدید ایران در عراق ، همانند سفیر قبلی باز هم از بین اعضای ارشد سپاه پاسداران انتخاب شده و نه از میان دیپلمات‌های وزارت خارجه. آقای دانایی‌فر که حالا به عنوان سفیر ایران به عراق می‌رود ، خود زاده عراق و شهر نجف است. البته این امر فقط مختص آقای دانایی‌فر نیست. امروزه در بین مسئولان طراز اول جمهوری اسلامی، شمار قابل ملاحظه‌ای از صاحب‌منصبان ارشد دیده می‌شوند که یا متولد عراق هستند یا بعضا درست یا نادرست در افکار عامه مردم ایران به عراقی بودن مشهور هستند. هم اکنون در بین روسای سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه ،دو تن از آنها متولد نجف هستند.علی لاریجانی رییس مجلس ایران یکی از آنها است. یکی دیگر از سران قوای سه گانه در ایران، صادق لاریجانی است که او نیز مانند برادرش متولد نجف است. صادق لاریجانی هم اکنون به عنوان رییس قوه قضاییه ایران از مدافعان اصلی برخورد با معترضان نا آرامی‌های یکسال اخیر ایران است.  محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه پیشین ایران نیز متولد نجف است . هاشمی شاهرودی حتی در دوره‌ای سخنگوی مجلس اعلای عراق بود و در واقع اگر او در این سمت مانده بود اکنون می‌توانست مانند بسیاری از اعضای ارشد مجلس اعلا و گروه حکیم، از مسئولان ارشد عراق باشد. البته علاوه بر رییس مجلس ایران، رییس مهمترین کمیسیون مجلس ایران، یعنی علاء‌الدین بروجردی نیز از معاودین عراقی به شمار می‌رود. آقای بروجردی در یک سال گذشته به عنوان رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از مدافعان رفتار جریان حاکم در ایران در قبال معترضان پس از انتخابات بوده است . ابوالفضل اسلامی دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی تایید کرده که بروجردی از جمله معاودین عراقی است که پس از انقلاب اسلامی از عراق به ایران آمده است. «معاودین» در فرهنگ سیاسی ایران به کسانی گفته می‌شوند که توسط حکومت صدام حسین از عراق به ایران اخراج شده‌اند. علاوه بر این معترضان و مخالفان حکومت در ایران معتقدند که محمدرضا نقدی فرمانده بسیج نیز که نقشی اساسی در برخورد با اعتراضات مردمی در یک سلال گذشته داشته است، عراقی‌تبار است. محمد رضا نقدی حتی در دوران جنگ ایران و عراق از فرماندهان لشکر بدر بود. لشگری که کاملا از عراقی‌های مقیم ایران تشکیل شده بود. سرتیپ محمدرضا نقدی از جمله کسانی است که معتقد است، حکومت جمهوری اسلامی نه تنها برای ایران بلکه برای اداره جهان نیز ایده دارد. در مجموع تردیدی نیست که ایرانیان مقیم نجف و کربلا و نیز عراقی‌های مقیم قم و نجف، دهه‌های متمادی است که با یکدیگر آمد و شد دارند و ایرانیان متولد نجف و کربلا را نمی‌توان عراقی نامید اما از سوی دیگر این نیز بخشی از واقعیت است که شمار متولدین عراق  یا حتی کسانی که ایرانی بودن آنها مورد تردید افکار عمومی بوده است، طی سال های اخیر سمت های کلیدی و حساسی را در جمهوری اسلامی بر عهده داشته‌اند و این روند در ماه‌های گذشته تشدید شده است .
 


دولت آلمان به ۵۰ نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران پناهندگى داده است و نخستین گروه از این عده وارد خاک آلمان شده‌اند.دولت آلمان به ۵۰ نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران پناهندگى داده است و نخستین گروه از این عده وارد خاک آلمان شده‌اند. به گزارش خبرگزارى رویترز یکى از سخنگویان وزارت کشور آلمان روز شنبه گزارش‌هاى منتشر شده در باره ورود نخستین گروه از پناهجویان ایرانى به آلمان را تایید کرده است. بیشتر بخوانید: هامبورگ به روزنامه‌نگاران ایرانی پناه می‌دهد آلمان به مخالفان دولت ایران پناهندگی می‌دهد بر اساس این گزارش، دولت آلمان مجموعاً ۵۰ نفر از مخالفان حکومت ایران را که در پى سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى از ایران گریخته‌اند، به عنوان پناهنده خواهد پذیرفت. پیشتر هفته‌نامه آلمانى اشپیگل گزارش داده بود که در هفته‌هاى گذشته ۱۲ نفر از مخالفان حکومت جمهورى اسلامى که در تظاهرات پس ازانتخابات ریاست جمهورى شرکت کرده بودند، وارد آلمان شده‌اند. در این میان سخنگوى وزارت کشور آلمان با تایید این خبر همچنین اعلام کرده است، یک نفر دیگر در هفته آینده وارد آلمان خواهد شد و ۲۶ نفر دیگر از سوى اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان انتخاب شده‌اند. همچنین روند بررسى پرونده‌هاى یازده نفر دیگر با همکارى دولت ترکیه و کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد همچنان ادامه دارد. ایرانیانى که از سوى دولت آلمان به عنوان پناهنده پذیرفته شده‌اند، از مخالفان رژیم جمهورى اسلامى هستند که پس از انتخابات ریاست جمهورى سال گذشته خورشیدى به ترکیه گریخته‌اند. به نوشته هفته‌نامه اشپیگل بیشتر این افراد که در میان آنها روزنامه‌نگاران منتقد نیز به چشم مى‌‌خورد، در برلین سکنى خواهند گزید. برخى دیگر نیز در هامبورگ و همینطور در ایالت نورد راین وستفالن آلمان پذیرفته شده‌اند. به دنبال سرکوب خونین تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران، دولت فدرال آلمان با ابراز نگرانى شدید خود نسبت به نقض حقوق بشر در ایران از آمادگى خود براى پناه دادن به شمارى از پناه‌جویان ایرانى آسیب‌دیده از انتخابات ریاست جمهورى در ایران خبر داده بود. همچنین در اسفند ماه سال گذشته خورشیدى یکى از سخنگویان وزارت کشور آلمان با بیان این که پذیرش مخالفان رژیم ایران و ایرانیان در معرض خطر «نشانه همبستگى و حمایت» از آنها است، اعلام کرده بود، مقام‌هاى آلمانى در این باره که به چه کسانى پناهندگى بدهند با کمیساریاى عالى پناهندگان سازمان ملل متحد رایزنى خواهند کرد. این سخنگوى وزارت کشور آلمان همچنین گفته بود، تصمیم دولت آلمان براى دادن پناهندگى به معترضان ایرانى تنها شامل «موارد خاص و مستند» خواهد بود. در اردیبهشت سال جارى نیز دولت ائتلافى هامبورگ متشکل از احزاب دمکرات مسیحى و سبزها بر سر پذیرش شمارى از پناه‌جویان ایرانى در ترکیه و به ویژه روزنامه‌نگاران پناه‌جو به توافق رسیده بود. از آنجایى که شهروندان ایرانى براى سفر به ترکیه نیازمند روادید نیستند، بسیارى از کسانى که در پى دریافت پناهندگى از کشورهاى غربى هستند با سفر به ترکیه و مراجعه به دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد تقاضاى پناهندگى مى‌کنند که در این میان شمار زیادى از کسانى که در جریان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى در ایران تحت تعقیب قرار گرفته‌اند نیز همچنان در ترکیه سرگردان هستند. از سوى دیگر بر اساس اعلام اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان، به دنبال رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى و سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در ایران، بر شمار ایرانیانى که از آلمان تقاضاى پناهندگى مى‌کنند، به شدت افزوده شده است. بر این اساس در سال ۲۰۰۹ میلادى ۱۱۷۰ نفر از شهروندان ایرانى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۴۴ درصد رشد را نشان مى‌دهد. در سال ۲۰۰۸ میلادى تنها ۸۱۵ ایرانى از دولت آلمان تقاضاى پناهندگى کرده بودند. به گفته سخنگوى اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان «نارضایتى روزافزون شهروندان ایرانى تحت تاثیر سرکوب و فشارهاى دولت» باعث افزایش مهاجرت از این کشور شده است. در میان کسانى که به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند، چند ورزشکار عضو تیم‌هاى ملى و دختر یکى از معاونان محمود احمدى‌نژاد نیز به چشم مى‌خورند. چندى پیش نیز روزنامه آمریکایی وال استریت‌جورنال با استناد به گزارشى از سازمان ملل متحد اعلام کرده بود، پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران درخرداد ماه گذشته و سرکوب اعتراض‌هاى مردمى، دست کم ۴۲۰۰ نفر ازشهروندان ایرانى به کشورهاى دیگر پناهنده شده‌اند. در همین حال رییس دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه نیز از افزایش ۸۰ درصدى شمار پناهجویان ایرانى پس از انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه خبر داده است.
 


خانواده عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار زندانی، در نامه‌ای سرگشاده، به رئیس قوه قضاییه، به شدت از وضعیت وی ابراز نگرانی کرده، و به نقل از این روزنامه‌گار نوشته‌اند که وی در زندان اوین و در حضور معاون دادستان مورد «هتک حرمت» قرار گرفته است.شیرین عبادی درگفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به نامه خانواده تاجیک در مورد رویه‌های موجود در قوه قضاییه به دادستان تهران «تسلیت» گفت.خانواده عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار زندانی، در نامه‌ای سرگشاده، به رئیس قوه قضاییه، به شدت از وضعیت وی ابراز نگرانی کرده، و به نقل از این روزنامه‌گار نوشته‌اند که وی در زندان  اوین و در حضور معاون دادستان مورد «هتک حرمت» قرار گرفته است. بیشتر بخوانید: ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از «وضعیت نامعلوم» عبدالرضا تاجیک گزارشگران بدون مرز: عبدالرضا تاجيک می‌تواند به قربانی ديگر دستگاه قضايی تبديل شود در این نامه خواهر و برادران عبدالرضا تاجیک، نوشته‌اند که «سرانجام پس از ۳۱ روز پس از بازداشت .... در تاريخ ۲۳ تير ماه ۱۳۸۹ موفق به ملاقات کابينی با ايشان در زندان اوين شديم.» خواهر و برادران عبدالرضا تاجیک، در ادامه تصریح می‌کنند: «برادرمان عبدالرضا در اين ديدار، با تاسف و ناراحتی و عصبانيت تاکيد کرد که در حضور معاون دادستان و بازپرس شعبه اول، "هتک حرمت" شده است. وی درخواست ديدار فوری با وکيل خود و دادستان محترم پايتخت را داشت.» خانواده عبدالرضا تاجیک به اطلاع صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، رسانده‌اند با وجودی که شرح ملاقات با برادرشان و آنچه که بر او رفته است را طی نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی توضیح داده‌اند، اما با گذشت ۱۰ روز هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند. در پایان این نامه آمده است: «خواهشمند است به‌عنوان عالی‌ترين مرجع قضايی کشور، پيگير حقوق اساسی برادر دربند و مظلوم ما باشيد که برخلاف تصريحات قانون اساسی، بيش از ۴۱ روز است در بازداشت به سر می‌برد و گزارش بازداشت او پيشتر در نامه‌ای به جنابعالی نيز تقديم شده است.» درهمین زمینه، محمد شریف، وکیل عبدالرضا تاجیک، نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت این روزنامه‌نگار از مقام‌های مسئول خواست که اجازه دهند وی با موکلش دیدار داشته باشد. محمد شریف در پاسخ به این پرسش که بحث حقوقی «هتک حرمت» که در این نامه آمده چیست، گفت: «یک بار در پرونده‌ای مربوط به سال‌های ۸۰- ۸۱ موکلان و متهمان  یک پرونده بیانیه‌ای صادر کرده بودند و اشاره داشتند به برخوردهای جسمی و جنسی؛ به همین دلیل هرگاه چنین مسئله‌ای عنوان می‌شود، ذهن انسان بلافاصله به این قضیه کشیده می‌شود.» محمد شریف همچنین گفت: «علی‌رغم پیگیری‌های که شده، من حداقل خبری هم  از موکل خودم ندارم و باتوجه پیشینه‌هایی که وجود دارد به شدت نگران وضعیت عبدالرضا تاجیک هستیم.» محمد شریف افزود: «امیدوارم که بتوانیم یک دیدار یا تلفنی داشتیم باشیم تا خانواده وی از نگرانی دربیاید.» خاله عبدالرضا تاجیک نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن تایید این نامه، نسبت به وضعیت  این روزنامه نگار زندانی به شدت ابراز نگرانی کرد. خاله این روزنامه‌نگار در پاسخ به این پرسش که آیا عبدالرضا تاجیک در ملاقات با برادر و خواهرش، توضیح بیشتری درباره «هتک حرمت» خود داده است، گفت: «توضیحی ندادند و به من هم اجازه ندادند که به ملاقاتش بروم؛ فقط برادر و خواهرش رفتند.» خاله عبدالرضا تاجیک، همچنین گفت که عبدالرضا تاجیک در این ملاقات تاکید کرده بود که وکیلش پیگیر پرونده وی در دادستانی باشد؛ این درحالی است که وکیل وی به پرونده او دسترسی ندارد. خاله عبدالرضا تاجیک که در ورامین زندگی می کند به رادیو فردا گفت: «این بچه خواهرم است؛ این بچه، کوچک بود و مادرش فوت کرد و من او را بزرگ کردم. در روی چشم خود هم عبدالرضا را بزرگ کردم.... در این ۴۰ روز فقط یک بار اجازه داده‌اند که به من زنگ بزند و اجازه ملاقات به من نداده‌اند.» عبدالرضا تاجيک، پس از انتخابات رياست جمهوری، دو بار بازداشت و با قرار وثيقه آزاد شد. وی برای سومين بار چند هفته پیش بازداشت شد که همچنان در زندان به سر می‌برد. پس از سومین بازداشت عبدالرضا تاجیک، خانواده وی اعلام کردند که نام این روزنامه‌نگار در فهرست زندانیان زندان اوین نیست؛ سازمان گزارشگران بدون مرز نیز همزمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالرضا تاجیک، همانند زهرا کاظمی، عکاس‌-روزنامه‌گار، می‌تواند به قربانی دیگری در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تبدیل شود. پس از این ابراز نگرانی‌ها، خواهر و برادر عبدالرضا تاجیک، توانستند با او ملاقات کابینی داشته باشند که نامه اخیر، شرح همان ملاقات است. شیرین عبادی: مرگ قوه قضاییه را تسلیت می‌گویم شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده صلح نوبل نیز، درگفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به نامه خانواده تاجیک در مورد رویه‌های موجود در قوه قضاییه به دادستان تهران «تسلیت» گفت. شیرین عبادی تصریح کرد: «من در درجه اول اظهار تاسف می‌کنم به حال قوه قضاییه که این چنین استقلال خود را از دست داده است و تسلیت می‌گویم به دادستان تهران که دادسرا را به صورتی درآورده است که در حضور معاون دادستان به یک روزنامه‌نگار هتک حرمت می‌شود.» شیرین عبادی در ادامه گفت: «جز اینکه من بگویم، آقای دولت‌آبادی تسلیت بر شما و قضات گرانقیمت و گرانقدر، که قوه قضاییه را این چنین به کشتن دادید، حرف دیگری نمی‌توانم، بزنم.» شیرین عبادی با اشاره به نامه منتشر شده از سوی خانواده تاجیک افزود: «سابق بر این موارد متعددی از شکنجه‌های جسمی و روحی درباره زندانیان سیاسی گزارش شده بود و این شکنجه‌ها معمولا به وسیله بازجویان و زندانبانان اعمال می‌شد؛ در چندین مورد هم هتک حرمت گزارش شده بود. اما در تمامی این موارد وقتی که اعلام می‌کردند، مقام‌های قضایی عکس‌العمل نشان می‌دادند» شیرین عبادی افزود: «از جمله زمانی که برای اولین بار وبلاگ‌نویسان را در ایران گرفتند، بعضی از آنها مورد هتک حرمت قرار گرفته بودند؛ وقتی آقای شاهرودی  متوجه شدند، ولو زبانی، یک عکس‌العملی نشان دادند. اما متاسفانه کار به جایی رسیده که دادستان با وجودی که ۱۰ روز است می‌داند در حضور معاونش از یک زندانی سیاسی و یک خبرنگار شجاع هتک حرمت کرده‌اند، به این مسئله رسیدگی نمی‌کنند.»
 


خواهر و برادران عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر زندانی، با ارسال نامه ای به آيت الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه، اعلام کردند که وی از « هتک حرمت» خود در حضور معاون دادستان و بازپرس شعبه اول خبر داده است. در اين نامه نوشته شده است که آقای تاجيک در جريان ملاقات کابينی با خانواده اش در زندان اوين در روز ۲۳ تير با ناراحتی و عصبانيت خواستار ديدار فوری با وکيل خود و دادستان عمومی و انقلاب تهران شده است. خانواده عبدالرضا تاجيک خبر داده اند که تاکنون عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، به نامه ۱۰ روز قبل آنان در اين مورد پاسخ نداده است. آنها از رئيس قوه قضاييه خواسته اند تا به‌عنوان عالی‌ ترين مرجع قضايی ايران، پيگير حقوق اساسی آقای تاجيک شود. اين روزنامه نگار و فعال حقوق بشر روز ۲۲ خرداد برای سومين بار در يک سال اخير توسط ماموران امنيتی بازداشت شد.
 


گزارش ها از ايران حاکيست که دادگاه تجديد نظر تهران، احکام زندان بهاره هدايت و ميلاد اسدی، دوعضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، را تاييد کرد. بر اساس اين گزارش ها، خانم هدايت به ۹ سال و نيم حبس تعزيری و آقای اسدی به ۷ سال و نيم حبس تعزيری محکوم شده اند. اين دو فعال دانشجويی سال گذشته و پس از آغاز اعتراض ها به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهوری ايران بازداشت شدند. به گزارش وبسايت « دانشجونيوز»، اتهامات بهاره هدايت، تبليغ عليه نظام، اقدام عليه امنيت ملی از طريق صدور بيانيه و انجام مصاحبه، شکستن درب دانشگاه اميرکبير در روز حضور مهدی کروبی در اين دانشگاه، توهين به رهبری و توهين به رئيس جمهوری بوده است. بر اساس اين گزارش، اتهامات ميلاد اسدی نيز اقدام عليه امنيت ملی، تبليغ عليه نظام و توهين به رهبری بوده است.  
 


سايت « پارلمان نيوز»، ارگان فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی، گزارش داد که محسن آرمين، سخنگوی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، با وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی از زندان اوين آزاد شده است. آقای آرمين روز ۲۶ ارديبهشت سال جاری توسط ماموران امنيتی بازداشت شده بود.
 


محمد صالح جوکار، رئیس سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان، روز شنبه گفت: روحیه شهادت طلبی و ایثار باید از طریق آموزش به دانش آموزان منتقل شود. به گزارش « واحد مرکزی خبر»، او با اشاره به تدریس آمادگی دفاعی در مدارس  افزود:« در این درس، باید با دشمن و ابزارهایش آشنا شد و در عین حال، پشت پرده‌ فتنه ها باید برای دانش آموزان مشخص شود.» رئیس سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان اشاره کرد که قرار است اردوگاهی با ظرفیت 10 هزار نفر برای آموزش های نظامی - دفاعی در جنوب ایران احداث شود تا دانش آموزان از این اردوگاه استفاده کنند. سخنان محمد صالح جوکار پس از آن ابراز شده است که صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، چند هفته پیش گفته بود:« مهد‌ كودک ها باید به گونه‌ای كار كنند كه كودكان در سن ۱۳ سالگی، یك "شهید فهمیده" باشند.»
 


شرکت سیمنتک، که بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی کامپیوترهای شخصی است و ضد ویروس نورتون از تولیدات آن است، اعلام کرده که کامپیوترهای ایران شدیداً از سوی یک ویروس خطرناک مورد حمله قرار گرفته‌اند.شرکت سیمنتک، که بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی کامپیوترهای شخصی است و ضد ویروس نورتون از تولیدات آن است، اعلام کرده که کامپیوترهای ایران شدیداً از سوی یک ویروس خطرناک مورد حمله قرار گرفته‌اند. این شرکت نام این ویروس را استاکس نت عنوان کرده و می‌گوید ۶۰ درصد کامپیوترهایی که مورد حمله این ویروس هستند در ایران قرار دارند. استاکس نت ویروسی است که از حدود هفت ماه پیش در سیستم‌های رایانه‌ای فعال شده، اسرار درون کامپیوتر را می‌دزدد و بر روی اینترنت منتشر می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که شرکت سیمنتک منتشر کرده، حوزه اصلی فعالیت این ویروس کشور ایران بوده است. و دو کشور اندونزی و هند از دیگر مناطق عملیاتی این ویروس اعلام شده‌اند. الیاس لوی، یکی از مدیران ارشد شرکت سیمنتک، می‌گوید هنوز مشخص نیست که چرا این ویروس ایران را هدف گرفته است. او می‌گوید تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که کسی که این ویروس را طراحی کرده هدفش حمله به سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌ها بوده است. ویروس استاکس نت ماه گذشته توسط یک شرکت بیلوروس که نرم‌افزارهای ضد ویروس تولید می‌کند کشف شد. این شرکت می‌گوید اولین بار این ویروس خطرناک را در کامپیوتر یکی از مشتریان ایرانی خود شناسایی کرده است. استاکس نت از طریق حافظه جانبی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل می‌شود. این ویروس به طور مشخص به سیستم مدیریت اطلاعات شرکت زیمنس حمله کرده و سعی کرده است که اسرار صنعتی این شرکت را دزدیده و بر روی اینترنت انتشار دهد. زیمنس که درباره تعداد مشتریان خود در ایران اطلاعاتی ارائه نمی‌کند، به تازگی اعلام کرد دو شرکت آلمانی مورد حمله ویروس استاکس نت قرار گرفته‌اند. این شرکت نرم افزار ضد ویروس جدیدی را برای مشتریان خود به طور رایگان بر روی اینترنت قرار داده که طی هفته جاری ۱۵۰۰ بار دانلود شده است. زیمنس در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که سطح مبادلات تجاری خود را با ایران کاهش می‌دهد. منتقدین این شرکت را متهم می‌کنند که در تجارت با ایران به دولت این کشور خدمت می‌کند. بر اساس گزارش وال استریت جورنال، شرکت زیمنس در سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۹۰ کارمند در ایران داشت و ۴۳۸ میلیون یورو در تجارت با ایران کسب شد. دولت ایالات متحده آمریکا ایران را به خاطر برنامه‌های اتمی‌اش مورد تحریم قرار داده است، تحریمی که از جمله داد و ستد در زمینه تکنولوژی و نرم‌افزار را در بر می‌گرفت. بر اساس اظهارات الیاس لوی از شرکت سیمنتک که نرم‌افزار نورتون را تولید می‌کند، ایران برای مقابله با ویروس‌های کامپیوتری نرم‌افزارهای کافی و مناسب در اختیار ندارد.
 


دولت آلمان می گوید به ۵۰ تن از مخالفان دولت ایران که در تظاهرات پس ازانتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند، پناهندگی می دهد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سخنگوی وزرات کشور آلمان گفته است، ۱۲ تن از این ۵۰ نفر به آلمان آمده اند و یک نفر دیگر در روزهای آینده وارد خواهد شد. به گفته سخنگوی مذکور، بقیه متقاضیان پناهندگی ایرانی در ترکیه به سر می برند و آلمان در حال بررسی پرونده آنهاست.
 


مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران، امروز (شنبه) از دستگیری شماری از افراد مرتبط با حملات انتحاری اخیر در زاهدان خبر داد. آقای نجار افزود: " شناسایی‌ها و اقدامات خوبی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی انجام شده است كه با قاطعیت و جدیت موضوع را پیگیری می‌كنیم." وزیر کشور جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: "همچنین در وقت مناسب برخورد لازم را با كشورهایی كه این گروهك‌ها برای تردد از خاك آنها استفاده می كنند، انجام خواهیم داد." ده روز پیش در پی دو حمله انتحاری به مسجد جامع زاهدان دستکم ۲۸ تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. مقام های ایرانی پیشتر از دستگیری ۴۰ نفر در ارتباط با این حملات خبر داده بودند.
 


ایران می گوید قصد دارد نخستین نیروگاه گداخت هسته ای جهان را بسازد. به گزارش خبرگزاری رویترز، اصغر صدیق زاده، رییس پژوهشکده گداخت هسته ای ایران روز شنبه در گفت و گو با شبکه پرس تی وی در این باره گفته است، مطالعات درباره ساخت این نیروگاه دو سال و طراحی و ساخت آن ۱۰ سال به طول خواهد انجامید. ایران همچنین روز شنبه رسما پروژه تحقیقاتی را با نام "طرح ملی گداخت هسته ای" با بودجه ۸ میلیارد تومانی افتتاح کرد. از فرایند گداخت یا فیوژن هسته ای در بمب های هیدروژنی استفاده می شود اما تلاش برای تولید انرژی از آن تا کنون در جهان بی نتیجه مانده است.
 


محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران روز جمعه اعلام کرد که ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمای حامل انسان را به کره ماه خواهد فرستاد.محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، روز جمعه اعلام کرد که ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمای حامل انسان را به کره ماه خواهد فرستاد. آن طور که شبکه پرس تی وی، تلویزیون دولتی انگلیسی‌زبان ایران، گزارش کرده است این پروژه بخشی از فعالیت‌های ایران در زمینه علوم هوا-فضا به شمار می‌رود. ایران که پیشتر در ماه فوریه، موفق به پرتاب ماهواره کاوشگر ۳ «حامل چند موجود زنده» به فضا شد، امیدوار است که به زودی به جمع کشورهایی دارای تکنولوژی پرتاب فضاپیمای حامل فضانورد ملحق شود. آقای احمدی‌نژاد تسریع پنج ساله در اجرای این پروژه را پاسخی به «قطعنامه‌های دشمن» عنوان کرد و افزود: «پروژه اعزام فضانورد به فضا قرار بود تا سال ۲۰۳۵ محقق شود اما اکنون در جلسه اين هفته هيئت دولت اين زمان به سال ۲۰۱۹ انتقال يافت». رئیس جمهور ایران همچنین گفت که ماهواره ایرانی سنجش نیز از يک سکوی پرتاب ايرانی به فضا پرتاب خواهد شد و با يک سامانه هدايت ايرانی نیز هدايت خواهد شد. با این حال وی اشاره‌ای به زمان پرتاب ماهواره سنجش به فضا نکرد. در همین حال احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران بدون اشاره به زمان پرتاب ماهواره سنجش اعلام کرد که «چند برنامه پرتاب ماهواره در سال جاری در دست اجرا است که در موقع خودش اطلاع‌رسانی می‌شود». وی درباره فرستادن اولین فضانورد ایرانی به فضا گفت که این برنامه‌ مربوط به سال‌های آینده بوده و با ارسال موجودات زنده در سال گذشته به فضا گام اول در این زمینه برداشته شده است. شورای امنیت سازمان ملل به تازگی دور چهارم از تحریم‌های بین المللی علیه ایران را وضع کرد که ممنوعیت انتقال تکنولوژی‌هایی با کاربرد دوگانه یکی از اهداف آن است. با این حال تلاش ایران برای دستیابی به تکنولوژی پرتاب فضاپیما بار دیگر به نگرانی کشورهای غربی دامن زده است. این کشورها بیم آن دارند که ایران بتواند بر موشک‌های دور برد ماهواره‌بر کلاهک هسته‌ای سوار کند. پیشتر نیز کارشناسان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرده بودند که با انجام تغییراتی در راکت‌های ماهواره بر ایران می‌توان موشک‌های بالیستیک ساخت که کشورهای جنوب شرقی اروپا را در بُرد خود قرار دهد . جمهوری اسلامی در سال ۸۷ نیز همزمان با سی‌امین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ ماهواره امید را به فضا پرتاب کرد . مقامات دولت ایران در آن زمان ماهواره امید را «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کردند.
 


اتحادیه اروپا نتیجه "آزمون استرس" بانک های اروپایی را ستود. دیدیه رندر، وزیر دارایی بلژیک، به نمایندگی از اتحادیه اروپا گفت، این آزمون برای اطمینان بخشیدن به بازارها درباره سلامتی سیستم بانکی اروپا ضروری بود و نشان داد که "بخش بانکی اتحادیه اروپا به میزان زیادی مقاوم است." "آزمون استرس" که نتیجه آن دیروز (جمعه) منتشر شد، نشان داد که اکثر بانک های اروپایی توانایی مقابله با شوک های مالی جدید را دارند. تنها ۷ بانک از ۹۱ بانک اروپایی در این آزمون مردود شده اند.
 


در پی جاری شدن سیل در استان سیچوآن، در غرب چین، بیش از صد هزار تن مجبور به ترک خانه های شان شده اند. طغیان رودخانه های اصلی چین در هفته های گذشته باعث کشته و مفقود شدن دستکم ۱۱۰۰ تن شده است. این طغیان ها که در ده سال گذشته بی سابقه بوده، همچنین به حدود ۱۲۰ میلیون نفر از مردم چین خسارات اقتصادی وارد کرده است.
 


معاون ارزی بانک مرکزی ایران در اظهار نظری که احتمالاً واکنشی به تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی است اعلام کرد ایران دارایی‌های خود را از کشورهایی که برای تهران محدودیت ایجاد کنند، خارج می‌کند.معاون ارزی بانک مرکزی ایران در اظهار نظری که احتمالاً واکنشی به تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی است اعلام کرد ایران دارایی‌های خود را از کشورهایی که برای تهران محدودیت ایجاد کنند، خارج می‌کند. با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شود. اما شاید عینی‌ترین نمونه از این موضوع به کشور امارات متحده عربی مربوط است که در هفته‌های اخیر محدودیت‌هایی را بر سر فعالیت برخی شرکت‌های محلی و بین‌المللی در ارتباط با ایران اعمال کرد و نیز از مسدود شدن شماری از حساب‌های بانکی ایرانیان در این کشور خبر داد. در هفته نخست تیرماه گذشته خبری منتشر شد حاکی از اینکه بانک مرکزی امارات متحده عربی در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرده است. این خبر تنها یک هفته پس از آن اعلام شد که امارات متحده عربی ۴۰ شرکت محلی و بین‌المللی را که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را زیرپا گذاشته بودند تعطیل کرد . اکنون به گزارش خبرگزاری مهر در روز شنبه، دوم مردادماه، حمید برهانی، معاون ارزی بانک مرکزی، بدون اشاره به نام کشور خاص گفته است که «هر کشوری که برای دارایی‌های کشورمان محدودیت ایجاد کند، ایران نیز دارایی‌های خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.» به گفته آقای برهانی، «این امر پدیده‌ای کاملاً طبیعی و منطقی است». امارات عربی متحده که از متحدان آمریکاست پس از تصویب تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد در ماه گذشته علیه ایران به اشکال مختلف نشان داده که قصد دارد نقش خود به عنوان شریان اصلی ورود کالا به ایران را محدودتر کند. پیشتر مقام‌های بازرگانی ایران نیز در واکنش به اقدامات اخیر امارات، تهدید به کاهش روابط تجاری با این همسایه جنوبی ایران کرده بودند. انتقال سرمایه ارزی به کشورهای جدید گرچه آماری از میزان دارایی‌های ارزی ایران در یکی دو سال گذشته اعلام نشده است اما بانک مرکزی ایران مدعی است که مجموع دارایی‌های خارجی‌اش در سال ۸۷ به بیش از ۵۶ تریلیون تومان افزایش یافته و در این زمینه رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که دارایی‌های خارجی ایران در سال‌های اخیر به طور متوسط بالای ۳۰ درصد رشد داشته است. به گفته محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، «متوسط رشد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از سال ۸۴ تا سال ۸۷ معادل ۳۲.۲۱ درصد افزایش یافته است». همچنین از گفته‌های روز شنبه معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی چنین برمی‌آید که مقامات جمهوری اسلامی قصد دارند دارایی‌های ایران را به کشورهایی منتقل کنند که به ایران «اجازه فعالیت» و آزادی مانور بدهند. او گفت:‌ «باید اجازه فعالیت به دارایی‌های ما داده شود، با این شرایط دارایی‌های ایران نیز به همان سمت سوق خواهد یافت.» کشورهای غربی که نگران فعاليت‌های اتمی ايران هستند می‌گويند جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود برای توليد انرژی درصدد است به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. اين در حالی است که مقامات تهران همواره اين اتهام را رد کرده و می‌گويند برنامه هسته‌ای کشور صلح‌آميز و کاملاً در چارچوب قوانين بين‌المللی است.
 


گروه القاعده مسئولیت حملات انتحاری هفته گذشته در بغداد علیه گروه سنی مذهب "صحوه" را پذیرفت. در این حملات که یکشنبه گذشته صورت گرفت دستکم ۴۳ نفر کشته شدند. یکی از این حملات زمانی صورت گرفت که اعضای گروه صحوه در حومه جنوب غرب بغداد برای دریافت حقوق شان به صف ایستاده بودند. هدف حمله انتحاری دوم یک نشست رهبران سنی محلی در غرب عراق در نزدیکی مرز سوریه بود. شبه نظامیان صحوه یا همان "شورای بیداری" که در گذشته با القاعده همکاری می کرده اند، از اواخر سال ۲۰۰۶ میلادی به همکاری با دولت عراق و نیروهای آمریکایی برای مبارزه با القاعده روی آورده اند.
 


"طرح ملی گداخت هسته ای" با بودجه ۸ میلیارد تومانی در ایران از امروز (شنبه) رسما آغاز شد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه مراسم افتتاحیه این طرح گفت، ایران در دو- سه دهه گذشته در زمینه گداخت هسته ای پژوهش کرده است ولی این پژوهش ها "خیلی جدی" نبوده است. به گفته آقای صالحی دولت با استخدام ۵۰ پژوهشگر سعی دارد با جدیت بیشتری در این زمینه فعالیت کند. از فرایند گداخت یا فیوژن هسته ای در بمب های هیدروژنی استفاده می شود اما تلاش برای تولید انرژی از آن تا کنون در جهان بی نتیجه مانده است.
 


ایالات متحده در واکنش به موضع اخیر پیونگ‌یانگ در مورد احتمال آغاز «جنگی مقدس» علیه آمریکا و کره جنوبی، اعلام کرد که این کشور علاقه‌ای به وارد شدن به جنگی لفظی با کره شمالی ندارد.ایالات متحده در واکنش به موضع اخیر پیونگ‌یانگ در مورد احتمال آغاز «جنگی مقدس» علیه آمریکا و کره جنوبی، اعلام کرد که این کشور علاقه‌ای به وارد شدن به جنگی لفظی با کره شمالی ندارد. کمیسیون دفاعی کره شمالی روز شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن رد ادعای غرق کردن ناو جنگی کره جنوبی، تصریح کرده بود که پیونگ‌یانگ ممکن است برای مقابله با رزمایش آمریکا و کره جنوبی، مجبور به اقدامی تلافی‌جویانه شود. مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی قرار است روز یکشنبه آغاز شودو در این زمینه کره شمالی تصریح کرده است که «جنگ مقدس» علیه ایالات متحده و کره جنوبی را «هر زمان که لازم باشد» آغاز خواهد کرد.  در واکنش به این موضع پيونگ يانگ فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمريکا، گفته است که «کره شمالی بايد کمتر سخنان تحريک‌آميز بر زبان بياورد و بيشتر به اقدام‌های سازنده دست بزند».   بیتشر بخوانید: کره شمالی تهدید کرد به مانور آمریکا و کره جنوبی واکنش نشان می‌دهد خودداری چین از نکوهش مقامات کره شمالی در بحران دو کره در رزمایش مشترک آمریکا و کره شمالی، ناو هواپیمابر یو اس اس جورج واشینگتن به همراه ۱۰۰ هواپیما و ۲۰ ناو جنگی و زیر دریایی و ۸۰۰۰ نیروی نظامی شرکت می‌کنند. آمریکا و کره جنوبی هدف از انجام این مانور را حرکتی دفاعی با هدف آمادگی در برابر اقدامات احتمالی نظامی کره شمالی اعلام کرده‌اند. ژاپن نیز قرار است نیروهای نظامی ناظری را برای شرکت در رزمایش به منطقه اعزام کند هشدار کره‌شمالی در آستانه برگزاری این رزمایش نظامی که از سوی آمریکا «جنگ لفظی» توصیف شده است برای نخستین بار نیست و این کشور در گذشته نیز بارها نسبت به رزمایش‌های مشترک آمریکا و همسایه جنوبی خود هشدار داده بود. با این حال مقامات آمریکایی واکنش شدید کره شمالی را به رزمایش مشترک روز یکشنبه را با انتقال قدرت در پیونگ یانگ به فرزند کیم جون ایل و نمایش اقتدار در این کشور مرتبط می‌دانند. حزب حاکم کره شمالی به تازگی اعلام کرده است که در نشست ماه سپتامبر خود، عالی‌ترین مقام رهبری این کشور را انتخاب خواهد کرد و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که کیم جونگ ایل که از سال ۲۰۰۸ با مشکل اقتدار مواجه بوده جای خود را به جوان‌ترین پسر خود، کیم جونگ اون، خواهد داد. در همین حال روز جمعه نماینده کره شمالی در کنفرانس کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) مانور روز یکشنبه را نمونه‌ای از «دیپلماسی کشتی‌ها توپدار» در قرن نوزدهم دانست و تهدید کره شمالی را تهدید منطقه و تهدید تمامی قاره آسیا نامید. در پاسخ به این اظهارات، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، که در اجلاس کشورهای جنوب شرق آسیا حضور داشت، ضمن ابراز علاقه به گفت‌وگو با مقامات پیونگ‌یانگ گفت که « این نوع تهدیدات از سوی کره شمالی» شرایط گفت‌وگو را با این کشور غیر ممکن می‌سازد. خانم کلینتون همچنین در این نشست، کشورهای آسیایی را به تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ترغیب کرد. این تحریم‌ها شامل خرید و فروش تسلیحات و صادرات کالاهای لوکس به کره شمالی می‌شود. با این حال چین به عنوان مهم‌ترین متحد پیونگ یانگ در منطقه، ضمن مخالفت با افزایش فشار بین‌المللی بر کره شمالی نسبت به هر گونه اقدامی که منجر به «تشدید تنش‌های منطقه‌ای» شود هشدار داد.
 


یک روز پس از آن که یک نماینده مجلس، دولت محمود احمدی‌نژاد را به دروغ‌گویی و عدم ارسال مصوبات خود به مجلس متهم کرد،‌ رئیس مجلس نیز با تأکید بر اینکه مصوبات دولت به مجلس نرسیده، این اقدام دولت را «تخلف از قانون اساسی» دانست.یک روز پس از آن که یک نماینده مجلس دولت محمود احمدی‌نژاد را به دروغ‌گویی و عدم ارسال مصوبات خود به مجلس متهم کرد،‌ رئیس مجلس نیز با تأکید بر اینکه مصوبات دولت به مجلس نرسیده، این اقدام دولت را «تخلف از قانون اساسی» دانست. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه به دولت جمهوری اسلامی یادآوری کرد که مطابق قانون اساسی ایران هر چه در دولت به تصویب می‌رسد، باید برای رئیس مجلس ارسال شود تا وی آنها را بررسی کند. اشاره آقای لاریجانی به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف است کلیه تصویب‌‌نامه‌‏ها و آیین‌‌نامه‌ها و مصوبات‏ کمیسیون‌های تشکیل شده در دولت را برای بررسی به مجلس شورای اسلامی بفرستد. این در حالی است که به گفته محمدرضا خباز ، نماینده کاشمر و عضو هیئت تطبیق مصوبات با قوانین و مقررات، در روز جمعه، دولت دهم در سه ماه گذشته تنها دو مصوبه خود را برای بررسی به مجلس شورای اسلامی فرستاده است. بیشتر بخوانید: تهديد على لاريجانى به افشاى تخلفات دولت احمدى‌نژاد از قوانين انتقادات رئیس مجلس از دولت و معادلات قدرت آقای خباز با ابراز تأسف از این که دروغ‌گویی در دولت جمهوری اسلامی به امری رایج بدل شده گفت: «می‌گویند همه مصوبات را به مجلس فرستاده‌ایم، در حالی که فقط همین دو مورد را به همه نشان می‌دهند.» علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در پاسخ به سؤالی درباره ادامه این روند از سوی دولت ایران گفته است که برخورد با این روند «راه‌هایی دارد، اما باید از طرق خاصش رفت که کم‌هزینه‌تر باشد». قانون بودجه مترو لازم‌الاجراست رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به دولت محمود احمدی‌نژاد و وزرای او خاطرنشان کرده است که قانون مربوط به اختصاص دو میلیارد دلار به مترو لازم‌الاجراست. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه، اعلام کرد که پس از اینکه محمود احمدی‌نژاد قانون بودجه مترو را ابلاغ نکرده، علی لاریجانی خود وارد عمل شده و آن را ابلاغ کرده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام در اسفندماه سال گذشته برداشت دو میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی یا صندوق‌های دیگر را در سال ۱۳۸۹ برای حمل‌ونقل عمومی کشور تصویب کرد که از این مقدار یک میلیارد دلار باید در اختیار شهرداری تهران برای توسعه متروی این شهر قرار بگیرد. اما با گذشت بیش از چهار ماه از تصویب این قانون، هیچ اقدامی از سوی دولت برای اختصاص این اعتبارات ارزی به حمل‌ونقل عمومی تهران و کلان‌شهرها صورت نگرفت، و به همین دلیل رئیس مجلس ایران رأساً وارد کار شد. در واکنش به این اقدام رئیس مجلس، معاون آقای احمدی‌نژاد روز چهارشنبه گذشته چنین اظهار نظر کرد که «دولت قانون کمک به مترو را قبول ندارد و شورای نگهبان نیز باید آن را رد کند». محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت، با اشاره به این که این قانون «دارای بار مالی است که دولت باید آن را تأمین کند» گفت:‌ «اگر دولت توان اجرای این قانون را داشت، خود آن را ابلاغ می‌کرد.» آقای میرتاج‌الدینی توضیح نداده است که مقصود او از عدم توانایی دولت در اجرای این قانون چیست، اما به گفته محمدرضا خباز، نماینده کاشمر در مجلس، «اصلاً در حساب ذخیره ارزی اعتباری باقی نمانده» که به مترو اختصاص داده شود. به گفته آقای خباز، «این که دولت می‌گوید حساب ذخیره ارزی محرمانه است، به خاطر این است که چیزی در آن باقی نمانده است». مقامات دولت آقای احمدی‌نژاد هنوز واکنشی به گفته این نماینده مجلس نشان نداده‌اند.
 


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، دولت احمدی نژاد را بار دیگر به تخلف از قانون اساسی متهم کرد. آقای لاریجانی روز شنبه در گفت و گو با سایت مجلس، با اشاره به عدم ارسال مصوبات هیات دولت و دستگاه های اجرایی به مجلس گفت: "طبق قانون اساسی این مصوبات باید به رئیس مجلس داده شود که آنها را با قانون مطابقت دهد اما مدتی است که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال نشده است." رییس مجلس پیش از این هم محمود احمدی نژاد را به خاطر عدم اجرای مصوبات مجلس به تخلف از قانون اساسی متهم کرده بود. معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با رد اتهام عدم ارسال مصوبه های دولت به مجلس گفته بود بزودی لیستی از مصوبه های ارسالی منتشر خواهد شد.
 


رورنامه جهان صنعت در تيتر اصلى شماره شنبه خود از قول معاون اول محمود احمدى نژاد از حذف « دلار و يورو از سبد نفتى ايران » و احتمال جانشينى « درهم » امارات متحده عربى يا « يوان » چين در « سبد نفتى ايران » خبر داده است. رورنامه جهان صنعت در تيتر اصلى شماره شنبه خود از قول معاون اول محمود احمدى نژاد از حذف « دلار و يورو از سبد نفتى ايران » و احتمال جانشينى « درهم » امارات متحده عربى يا « يوان » چين در « سبد نفتى ايران » خبر داده است. به نوشته اين روزنامه محمدرضا رحيمى با بيان اينكه استفاده از درهم در صادرات نفت يا هر ارز ديگرى به منافع كشور بستگى دارد ، گفته كه « در قراردادهاى متفاوت شرايط متفاوت است ، ضمن اينكه مهم خارج كردن دلار و يورو در مبادلات است. » روزنامه ايران ، ارگان رسمى دولت ، نيز از « مذاكرات ايران و چين براى حذف دلار و يورو از معاملات نفتى خود » گزارشى منتشر كرده و نوشته « ايران و چين هم اكنون در حال انجام مذاكراتى هستند كه در صورت حصول توافق ، دلار و يورو از معاملات نفتى دو كشور حذف مى‌شود و ايران در برابر فروش نفت به چين « يوان » دريافت مى‌كند. » اين روزنامه با اشاره به اينكه پيشنهاد جايگزينى « يوان » به جاى « دلار » و « يورو » از سوى شركت نفت چين به مقام هاى جمهورى اسلامى داده شده نوشته « قرار است ايران حسابى بر پايه يوان در بانك‌هاى چين افتتاح كند كه بهاى نفت خام صادراتى به چين در آن واريز خواهد شد و ايران مى‌تواند اين رقم را برداشت و براى خريد بنزين و ابزارآلات و كالاهاى ديگر مصرف كند. » دولت نهم پيشتر در سال ۸۷ اقدام به جايگزينى يورو به جاى دلار از سبد نفتى ايران كرد و محمود احمدى نژاد در دفاع از اين تصميم گفته بود « در تبديل دلار به ارزهاى ديگر ما سود زيادى كرديم و تصميم ما در اين باره درست بود؛ زيرا حجم ذخاير ارزى ما افزايش يافت » و ادعا كرد كه « ايران در قطع ارتباط با دلار، سود سياسى و اقتصادى داشته است. زيرا ديگران نيز در پى اين اقدام ارتباطشان را با دلار قطع كردند و به تدريج به دلار ضربه وارد شد. » اما اندكى بعد رامين پاشايى فام ، معاون اقتصادى بانك مركزى در بهمن ماه سال ۸۷ گفت كه به دنبال جايگزينى يورو به جاى دلار دستكم ۴ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از ارزش دارايى‌‌هاى ارزى ايران به دليل افزايش ۱۰ درصدى ارزش دلار كاهش يافته است. « تراژدى گرانى؛ مردم فعلا مرغ نخرند » روزنامه جمهورى اسلامى گزارشى با تيتر « مردم فعلا مرغ نخرند » منتشر كرده و نوشته تشديد « تراژدى گرانى » بازهم « وعده مسئولان براى روزهاى آتى » را به دنبال داشته است. به نوشته اين روزنامه « در حالى كه همچنان به مانند روزهاى اخير مرغ با قيمت كيلويى تا ۳ هزار و ۶۸۵ تومان هم در سطح شهر تهران به دست مردم مى‌رسد ، مسوولان وزارت بازرگانى با اقدامات خود برآورد مى‌كنند طى روزهاى آتى قيمت مرغ كاهش يابد. » روزنامه جمهورى اسلامى با تاكيد براينكه « افزايش قيمت مرغ اين بار به گونه‌اى بوده كه حتى وزارت بازرگانى هم نتوانست آن را كتمان كند » نوشته « با اين وضعيت و با خوش‌بين بودن به وعده‌هاى مسوولان به نظر مى‌رسد مردم حداقل بايد چند روزى مرغ نخرند تا روند قيمت اين محصول نزولى شود.» روزنامه مردمسالارى تيتر نخست خود را انتقاد هادى خامنه اى از « گرانى » اختصاص داده و از قول وى نوشته « گرانى اظهر من الشمس است، گزارشى در صدا و سيما نيست. » به نوشته اين روزنامه هادى خامنه اى برادر آيت الله على خامنه اى كه برخلاف رهبر جمهورى اسلامى از روحانيان اصلاح طلب به شمار مى رود همچنين گفته « اگر در جريان اصلاحات اندكى مشكل شكل مى گرفت ، فورا صدا و سيما دوربين خود را به كوچه و خيابان مى برد و آن را بر سر دولت مى كوبيد اما امروز كه گرانى اظهر من الشمس است و اعتراض همه اقشار را درآورده ، مردم هيچ گزارش و عكس العملى را در اين رسانه نمى بينند. » با گسترش اعتراض به گرانى روز افزون ، روزنامه جهان صنعت اما خبر داده كه « نماينده ولى فقيه در كهگيلويه‌وبويراحمد » اعلام كرده كه « گرانى در كشور غضب الهى است‌. » به گزارش اين روزنامه آيت‌الله كرامت‌الله ملك‌حسينى نماينده ولى فقيه در كهيكيلويه و بوئر احمد در نشست با پرسنل شركت توزيع نيروى برق اين استان گفته « گرانى كنونى غضب الهى است » چرا كه « اكنون جنس هست اما گران بوده و عده‌اى دلشان مى‌‌خواهد اما نمى‌‌توانند جنس مورد دلخواه خود را بخرند.» وى با اين ادعا كه « اگر برف و باران هم نبارد از علايم غضب الهى است و خدا كند به همين اكتفا شود » گفته « زياد شدن موادمخدر و فحشا در جامعه نيز از غضب‌هاى الهى هستند. » اتهام احمدى نژاد عليه رئيس جمهوری روسيه روزنامه ايران ، ارگان رسمى دولت ، خبر داده كه محمود احمدى نژاد ضمن حمله مجدد به رئيس جمهور روسيه ادعا كرده كه « طرح فوق سرى دشمن براى تحركات نظامى در منطقه » را كشف كرده است. به نوشته اين روزنامه احمدى نژاد در ادعاى تازه اش گفته « دشمنان يك طراحى جنگ روانى و شيطنت عليه جمهورى اسلامى ايران كرده‌اند و با برخى نيز در داخل هماهنگ كرده‌اند كه فضاى سنگينى را به قول خودشان عليه ما در دنيا ايجاد كنند ، ‌فشار بياورند ، فشار را به اوج برسانند و در اوج اين فشارها به يكى دو كشور خاورميانه كه دوست ما هستند با كمك اسرائيل حمله نظامى بكنند تا به خيال خودشان يك توقف و ضعفى را در اراده ملت ايران ايجاد كنند. » البته آنگونه كه روزنامه ايران نوشته محمود احمدى نژاد مدعى است كه « طرح فوق سرى عليه جمهورى اسلامى » اين بار « سناريويى است كه رئيس‌جمهور روسيه در جمع سفراى اين كشور كليد زد كه گفت ايران تا دو سال ديگر به بمب اتم دست پيدا مى‌كند. » وى همچنين به جزئيات ادعاى خود اشاره اى نكرده اما وعده داده كه « به زودى جزئيات بيشترى از طراحى جديد دشمن براى يكسرى تحركات و حمله نظامى به برخى كشورها را در منطقه بازگو خواهد كرد. » اين روزنامه از قول رييس دولت نوشته « اين نمايشنامه به نويسندگى و كارگردانى امريكا است ، ولى متأسفانه برخى از روى بى‌اطلاعى و يا تحليل غلط دارند، در اين نمايشنامه عليه منافع خود بازى مى‌كنند و سؤال اين است كه چرا رئيس‌جمهور روسيه بايد در نمايشنامه آمريكايى‌ها بازى كند؟ » « شيطان از طريق دانشگاه وارد مى‌شود » روزنامه دنياى اقتصاد اظهارات محى الدين حائرى شيرازى عليه دانشگاه و دانشگاهيان را منتشر كرده و از قول نماينده سابق آيت الله خامنه اى در استان فارس نوشته « شيطان در عصر ما از طريق دانشگاه وارد مى‌شود و فسادش را عملى مى‌كند. » به نوشته اين روزنامه حائرى شيرازى پنج‌شنبه شب گذشته در نشست ماهانه‌ بسيج جامعه پزشكى ضمن مخالفت با تدريس علوم انسانى در دانشگاه ها گفته « امروز يهود از راه علوم انسانى وارد شده است مسائل را علمى مى‌كند و از اين راه نفوذ پيدا مى‌كند. » و « بايد به فرموده مقام رهبرى علوم انسانى ما از قرآن نشات بگيرد و همه بايد كمك كنيم تا اين كار انجام شود. » محى الدين حائرى شيرازى كه به دنبال انتشار گزارش هايى درباره فساد گسترده مالى و تشكيل مافياى زمين در استان فارس در زمستان سال ۸۷ از نمايندگى آيت الله خامنه اى بركنار شد علاوه بر عضويت در مجلس خبرگان در در ماه هاى اخير به عنوان « معلم اخلاق دولت » منصوب شد. وى در اظهارات اخيرش همچنين به بالا رفتن هزينه مخالفت با آيت الله خامنه اى نيز اشاره كرده و گفته « امروز مخالفت با رهبرى خطرناكتر از ۱۰ سال قبل است ، چراكه در پله بالاترى هستيم. متاسفانه اين اتفاق براى عده‌اى افتاد ، اما ما نبايد شادى كنيم. بايد عبرت بگيريم ، چراكه اگر خدا كمك نكند شايد اين اتفاق فردا براى ما بيفتد. » حمله « معلم اخلاق كابينه احمدى نژاد » به « دانشگاه و دانشگاهيان » همزمان با موج تازه « اخراج و بازنشستگى اجبارى » استادان دانشگاه ها صورت مى گيرد كه بنابر گزارش رسانه ها در روزهاى اخير ۳۰ استاد دانشگاه تهران ، ۴ استاد دانشگاه بهشتى ، ۵ استاد خواجه نصيرالدين طوسى ، و ۱۰ استاد دانشگاه علم و صنعت در جريان آن بازنشسته يا اخراج شده اند. « وزير بهداشت حرفش را درباره آلودگى آب تهران پس گرفت » روزنام ابتكار در گزارشى با عنوان « خانم وزير حرفش را پس گرفت » نوشته « وزير بهداشت پس از جنجال يك هفته‌اى » كه به خاطر گفته‌هايش در مورد آلوده بودن آب تهران به نيترات به وجود آمده بود، حرف‌هاى خود را پس گرفت و تأكيد كرد كه « آب تهران به هيچ وجه آلودگى ندارد. » اين روزنامه نوشته كه مرضيه وحيد دستجردى در حاشيه اجلاس روساى دانشگاههاى علوم پزشكى با پس گرفتن اظهارات هفته گذشته اش گفته «آب تهران به هيچ وجه آلودگى ندارد چرا كه منظور از آلودگى، آلودگى ميكروبى است و اگر براى مردم خداى نكرده اين طور عنوان شده است كه آب آلوده است بدانند كه چنين مطلبى وجود ندارد. » وزير بهداشت در عين حال گفته كه به دنبال « تعامل با وزير نيرو » و « سوء استفاده رسانه هاى بيگانه » اظهارات قبلى اش درباره آلودگى آب شرب تهران به نيترات و آثار زيان بار آن براى شهروندان تهرانى را پس گرفته است. « سهم فراموش شده خودروسازان از ۸۰۰ تصادف رانندگى سالانه در ايران » روزنامه خراسان در شماره دوم مرداد ماه خود گزارشى درباره « سهم فراموش شده خودروسازان در كشته شدن سالانه ۲۶ هزار نفر در تصادفات » منتشر كرده و از سهم ۱۰ درصدى شركت هاى خودروسازی در تصادفات رانندگى خبر داده است. اين روزنامه از قول يك كارشناس شركت سايپا نوشته « آمارهاى مختلفى درباره تصادفات جاده اى كشور منتشر مى شود و در اين آمارها ، سهم خودروسازان از نظر نقش سيستم هاى ايمنى خودروها در تصادفات چيزى نزديك به ۱۰ درصد برآورد شده است. » خراسان با اشاره به اينكه « سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف در ايران روى مى دهد » و « در ۱۰ سال گذشته بيش از ۲۶۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگى در كشور جان خود را از دست داده و بيش از ۲ ميليون نفر هم مصدوم شده اند » نوشته اگرچه سهم ۱۰ درصدى شركت هاى خودرو سازى « ممكن است نسبت به ساير عوامل كم به نظر آيد » اما معاون عمليات ترافيك پليس راه كشور گفته « سهم تجهيزات و قطعات سيستم هاى ايمنى فعال و غيرفعال در كاهش تلفات انسانى نقش مهمى دارد. »
 


بر اثر شليک شش راکت از يک هواپيمای بدون سرنشين، و اصابت آن به محل تجمع شبه‌نظاميان در منطقه‌ی قبايلی پاکستان، دست‌کم ۱۶ شبه‌نظامی وابسته به طالبان کشته شدند. مقام‌های امنيتی پاکستان ضمن تأييد اين خبر گفتند، اين حمله روز شنبه در دهکده‌ی «دوُواسَرَک» در ۴۰ کيلومتری غرب شهر «وانِه» در وزيرستان جنوبی اتفاق افتاد. از وزيرستان جنوبی، به عنوان پايگاه اصلی شبه‌نظاميان طالبان نام برده می‌شود. اين منطقه در يک سال گذشته صحنه‌ی رويارويی ارتش پاکستان با نيروهای وابسته به طالبان بوده است.
 


پرسش هایی که از سوی کاربران سایت رادیو فردا درباره هدف ها و درجه کارایی «تحریم اقتصادی ایران» مطرح شده، نشانه آگاهی آنها بر ابعاد مسئله ای است که به چالشی بزرگ هم برای ایرانیان و هم برای کشور های اعمال کننده مجازات ها بدل شده است. پرسش هایی که از سوی کاربران سایت رادیو فردا درباره هدف ها و درجه کارایی «تحریم اقتصادی ایران» مطرح شده، نشانه آگاهی آنها بر ابعاد گوناگون مسئله ای است پیچیده که به چالشی بزرگ هم برای ایرانیان و هم برای کشور های اعمال کننده مجازات های اقتصادی بدل شده است. آنها می پرسند: آیا تحریم ها می توانند نظام سیاسی کنونی ایران را به زانو در آورند؟ آیا تاثیر منفی آنها بر مردم بیش از حکومت نیست؟ ایران و تحریم کنندگان از توفیق یا شکست تحریم ها چه به دست می‌آورند؟ همین پرسش ها، به گونه هایی کم و بیش مشابه، در جمع مهم ترین تصمیم گیران قدرت های بزرگ غربی و نیز در حلقه های کارشناسی و دانشگاهی، تکرار میشوند. ناگفته پیدا است که اینان، به رغم در اختیار داشتن حجم بزرگی از داده ها درباره متغیر های تاثیر گذار بر فرایند تحریم، درباره پیآمد های آن دیدگاه هایی متفاوت و حتی متضاد دارند. نگارنده این سطور تردید ندارد که مجازات های اقتصادی بین المللی هزینه هایی بسیار سنگین را هم بر اقتصاد و هم بر مردم ایران تحمیل می کند. در واقع طی سه دهه گذشته، اقتصاد ایران به دلیل عدم برخورداری از «روابط عادی» با جامعه بین المللی به شدت آسیب دیده و مردم ایران، قربانی بزرگ این آسیب اند. در عوض، از دیدگاه نگارنده، چگونگی تاثیر گذاری مجازات های اقتصادی بر رفتار آتی سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی، به ویژه در رابطه با پرونده هسته ای، به دشواری قابل پیش بینی است. -------------------------------- پیشتر: با فریدون خاوند؛ پرسش های شما درباره «تاثیر تحريم‌ها بر اقتصاد و مردم ایران» - کلیک کنید پاسخ فریدون خاوند به پرسش های کاربران رادیو فردا؛ (بخش اول) خاوند: ريشه يابی تحريم ها و تحول آنها ------------------------------- یک – مجازات های اقتصادی بین المللی کمر اقتصاد ایران را شکسته اند. تنش های سی و یکسال گذشته در روابط خارجی جمهوری اسلامی، که طی چند سال اخیر در رابطه با پرونده هسته ای ابعاد تازه ای به خود گرفتند، ایران را از فضای بین المللی لازم برای تامین توسعه خود محروم کرد. در دنیای متکی بر «جهانی شدن» که همبستگی میان اقتصاد ها ویژگی اصلی آن است، بریدن پل های ارتباطی با مهم ترین قطب های صنعتی و بازرگانی و مالی، راه را بر پیشرفت می بندد. آنچه از نخستین سال های استقرار نظام جمهوری اسلامی تا امروز در روابط تهران و واشینگتن گذشت، برای اقتصاد ایران یک تراژدی واقعی است. در دنیای اقتصاد و از جمله در روابط بین المللی اقتصادی، دروغ و خود فریبی دردی را دوا نمی کند. در این عرصه، یک نظام سیاسی وابسته به منافع ملی، با درک درست رابطه قدرت ها، از شرایط جهانی به بهترین گونه ممکن برای تامین امنیت و رفاه مردمان خود بهره میگیرد. چرا ژاپن، بعد از تراژدی های مخوف هیروشیما و ناگازاکی، به مهم ترین متحد آمریکا در منطقه اقیانوس آرام بدل شد، پیش از آنکه به فتح بازار آمریکا بپردازد و به دومین قدرت اقتصادی جهان بدل شود؟ چرا چین، بعد از سال ها دشمنی با آمریکا، این قدرت را به مهم ترین شریک اقتصادی خود بدل کرد و از بازار آمریکا، به عنوان سکویی برای صعود به نخستین مقام در بازرگانی جهانی بهره گرفت؟ چرا ویتنام، بعد از سال ها جنگ ویرانگر با آمریکا، راه آشتی با این قدرت را در پیش گرفت تا همانند چین جایگاه خود را در سلسله مراتب قدرت ها بهبود بخشد؟ شعار رسمی جمهوری اسلامی در روابط خارجی، «حکمت، عزت و مصلحت» است. بر پایه کدام یک از اجزای سه گانه این شعار، ایران خود را از بازار دو هزار و دویست میلیارد دلاری آمریکا محروم کرده است؟ چرا ایران باید از دستیابی مستقیم به سرمایه و تکنولوژی آمریکایی محروم باشد، ولی بخشی از کالا های آمریکایی را با صرف هزینه های کلان از دبی وارد کند و دلالان اماراتی را به نان و نوا برساند؟ با تداوم و تشدید تنش در روابط تهران و واشینگتن، و گسترش این تنش به روابط تهران با دیگر قطب های بزرگ اقتصادی جهان به ویژه اتحادیه اروپا، اقتصاد ایران به زندگی دایمی در یک محیط بین المللی آمیخته با خصومت محکوم شد. نسل جوان صنعتگران و بازرگانان ایرانی هرگز مزه فعالیت در یک فضای عادی بین المللی را نچشیده اند. برای آنها تحمل مرارت برای گرفتن ویزا، تامین مالی بین المللی، ملزومات عادی داد و ستد از جمله اعتبار اسنادی، مسایل ارزی، بیمه و حمل و نقل، به یک پدیده عادی بدل شده است. آنها به همتایان ترکیه ای، اماراتی، تایلندی و برزیلی خود با حسرت می نگرند. در عرصه حیاتی نفت و گاز، که زندگی اقتصادی ایران در گروی آن است، پیآمد های مجازات های اقتصادی بین المللی به شدت احساس می شود. تولید نفتی ایران که در ۱۹۷۵ به شش میلیون بشکه در روز رسیده بود، امروز زیر چهار میلیون بشکه در روز نوسان می کند. ایران که دومین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، برای تامین بنزین مورد نیاز خود دست به سوی خارجیان دراز می کند و در این زمینه، به عنوان یک الگوی منفی، زبانزد رسانه های بین المللی است. در عرصه گاز نیز، ایران به رغم بر خورداری از دومین ذخایر جهان، وارد کننده خالص این کالا است. به دلیل تنش های اوج‌گیرنده در روابط تهران و واشینگتن بود که ایران، با وجود برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی، نتوانست گذرگاه نفت آسیای میانه و قفقاز به سوی بازار های جهانی باشد و این فرصت نصیب ترکیه شد. و نیز به دلیل همین تنش ها است که ایران نمی تواند تامین کننده گاز برای بازار های افسانه ای اروپا و آسیا باشد. بر شمردن آنچه به دلیل مجازات های اقتصادی بین المللی بر اقتصاد ایران گذشت و می گذرد، از فرسودگی شدید ناوگان هواپیمایی غیر نظامی گرفته تا قطع پیوند میان دانشگاه ها و مراکز علمی کشور با معتبر ترین کانون های علمی جهان، در این فرصت کوتاه طبعا امکان نیست. این که ایران در جمع قدرت های نوظهور اقتصادی جای ندارد و همچنان کشوری جهان سومی و تک محصولی باقی مانده، از عوامل گوناگون منشا می گیرد که یکی از آنها مجازات های اقتصادی بین المللی است. در حال حاضر، با گسترش و تعمیق این مجازات ها، اقتصاد ایران با چالش هایی تازه روبه‌رو است که یکی از مهم ترین آن ها ناتوانی از انجام معاملات نفتی با دلار و یورو است. از گزارش های گوناگون (از جمله آنچه رسانه های جمهوری اسلامی به نقل از محمد رضا رحیمی معاون رئیس جمهوری اسلامی نقل کرده اند) چنین بر می آید که ایران قصد دارد در معاملات نفتی، درهم امارات را جانشین اسکناس سبز آمریکا و پول واحد اروپا کند. کشور باستانی ایران، با هفتاد و چهار میلیون نفر جمعیت، برای داد و ستد بین المللی باید به درهم امارا ت متحده عربی متوسل شود، تازه اگر اماراتی ها به این کار رضایت دهند. دو – فرسایش اقتصاد ایران زیر فشار تحریم های اقتصادی بین المللی به زندگی مردم منتقل می شود. در واقع مجازات های اقتصادی بین المللی، هر اندازه هم که «هدفمند» باشند، بر شاخص های اقتصاد کلان از جمله نرخ رشد اقتصادی تاثیر منفی می گذارند و به ویژه بیکاری را بالا می برند. کشور هایی که «قدرت های نوظهور» لقب گرفته اند، از چین و هند گرفته تا ترکیه و برزیل، به دلیل پیوستن به فرآیند «جهانی شدن» از راه جذب انبوه سرمایه گذاری های خارجی و حضور روز افزون در بازار های بین المللی، میلیون ها فرصت تازه شغلی به وجود آورده و سطح رفاه مردمان خود را بالا برده اند. اقتصاد ایران، زیر فشار سیاست های نادرست درونی و مجازات های اقتصادی بین المللی، طی سه دهه گذشته فرصت های طلایی را برای خروج از واپس ماندگی از دست داده و نتوانسته است سطح زندگی مردم را به استاندارد های مرسوم در کشور های پیشرفته نزدیک کند. تردیدی نیست که شدت گرفتن تحریم های بین المللی، وضع را از آنچه هست بد تر خواهد کرد. تنها عاملی که از فرو ریزی باز هم بیشتر سطح زندگی ایرانیان جلوگیری کرده و مانع از آن شده است که اینان در فقری مشابه کشور های بسیار فقیر غوطه ور شوند، در آمد های نفتی است که حجم آنها طی چند سال گذشته به گونه ای چشمگیر افزایش یافته است. به برکت در آمد های نفتی است که ایران، با وجود از نفس افتادن بخش بزرگی از واحد های تولیدی اش، هنوز می تواند بخش بزرگی از نیاز های بازار داخلی خود را از راه واردات انبوه تامین کند. در واقع نفت و در آمدهای ارزی حاصل از آن، عمق و دامنه زیانی را که به دلیل تحریم های بین المللی بر اقتصاد و مردم ایران وارد آمده، تا حدی پنهان کرده است. رهبران جمهوری اسلامی تلاش می ورزند با تکیه بر «مواهب عظیم انرژی هسته ای»، زیان های بزرگی را که به دلیل مجازات های اقتصادی بین المللی بر اقتصاد و مردم ایران وارد آمده، توجیه کنند. پاسخ را، در باره این ادعا، به دکتر صادق زیبا کلام (مطلبی در وب‌سایت شخصی صادق زیباکلام با عنوان: چرا تحریم ها را باید جدی گرفت؟) می سپاریم: «شاید زمان طرح این پرسش از خودمان فرارسیده که بهایی را که برای غنی‌سازی داریم می‌پردازیم چقدر متناسب با دستاوردهای آن است؟ یک بار دیگر در خلوت خودمان به تعبیر حسابدارها به جدول هزینه‌ها و فایده‌های غنی‌سازی نگاهی بیندازیم. متاسفانه به نظر می‌رسد صرف تکرار برخی از شعارها، موضع‌گیری‌ها و باورهای سیاسی به برنامه هسته‌ای‌مان بالاخص موضوع غنی‌سازی، یک اعتقادی را برای بسیاری از ایرانیان به وجود آورده که غنی‌سازی کلید پیشرفت و ترقی و رسیدن به قله توسعه و صنعتی شدن است... در حالی که یک دانشجوی سال اول فیزیک هم قادر است به ما بگوید چندان ارتباطات گسترده‌ای میان پیشرفت‌های هسته‌ای از جمله غنی‌سازی یا توسعه و پیشرفت‌های صنعتی در حوزه‌های دیگر وجود ندارد.» سوم – مجازات های اقتصادی بین المللی چقدر کارایی دارند؟ آیا این مجازات ها، به رغم تاثیر های منفی آن ها بر اقتصاد و مردم ایران، خواهند توانست بر رفتار جمهوری اسلامی در راستای هدف های مورد نظر کشور های اعمال کننده مجازات، به ویژه در رابطه با پرونده هسته ای، تاثیر بگذارند؟ تکرار می کنیم که در روابط بین المللی، «مجازات اقتصادی علیه یک کشور با این هدف به اجرا گذاشته می شود که بدون متوسل شدن به قوه قهریه، کشور مورد نظر به انجام کاری وادار گردد و یا از انجام کاری باز داشته شود.» بر پایه حقوق بین الملل، شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانگر نظر «جامعه بین المللی» است. اگر قطعنامه های شورای امنیت را در رابطه با ایران ملاک قرار دهیم، «جامعه بین المللی» به تلاش های هسته ای جمهوری اسلامی سخت مشکوک است و آنرا تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی می داند. هدف از سخت‌گیری‌های پیش بینی شده در این قطعنامه ها، تغییر رفتار ایران بدون متوسل شدن به قوه قهریه است. اگر مجازات های اقتصادی، که با تکیه بر اصل چهل و یکم منشور ملل متحد علیه ایران اتخاذ شده، نتواند در رفتار این کشور تغییری به وجود آورد، گذار به اصل چهل و دوم منشور، که توسل به قوه قهریه را مجاز می شمارد، می تواند در دستور کار شورای امنیت قرار بگیرد. به بیان دیگر، آلترناتیو یا «بدیل» مجازات های اقتصادی، از لحاظ صرفا حقوقی، استفاده از زور علیه جمهوری اسلامی است. ولی تبدیل این «امکان حقوقی» به واقعیت در گروی شرایط سیاسی و دیپلماتیک بسیار پیچیده ای است که فراهم آمدن آنها، در سطح شورای امنیت، فعلا امکان پذیر نیست. شق دیگر آن است که ایالات متحده آمریکا، با همکاری یک یا چند قدرت دیگر، بدون چراغ سیز شورای امنیت به اعمال قوه قهریه علیه ایران متوسل شود. این احتمال نیز در وضعیت کنونی، با توجه به اوضاع کلی منطقه از جمله در افغانستان و عراق، بعید به نظر می رسد. محتمل ترین سناریو ها در حال حاضر، شدت گرفت مجازات های اقتصادی چند جانبه و یکجانبه بین المللی علیه ایران و تداوم آن طی دورانی کم و بیش طولانی است. آیا تحقق این سناریو به واپس نشینی جمهوری اسلامی در عرصه هسته ای (همراه با پیآمد های بسیار مهم آن به ویژه در صحنه سیاست ایران) خواهد انجامید؟ نگارنده این سطور برای این پرسش پاسخ قاطعی ندارد و تنها می تواند، با تکیه بر تاریخ معاصر جهان، نمونه هایی از مجازات های اقتصادی موفق و ناموفق را به کاربران سایت رادیو فردا ارائه دهد. در سال های ۱۹۹۰ میلادی، اعمال مجازات اقتصادی علیه صربستان و مونتنگرو، رهبران صرب را به در پیش گرفتن سیاستی انعطاف پذیر تر در قبال بحران یوگسلاوی سابق تشویق کرد. اعمال مجازات های اقتصادی علیه آفریقای جنوبی در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نیز بدون تردید در سقوط نظام متکی بر تبعیض نژادی (آپارتهاید) در این کشور موثر افتاد. مورد سوم اعمال سخت‌گیری اقتصادی علیه لیبی است که در تغییر رفتار سرهنگ قذافی (به ویژ در عرصه تروریزم و یا دستیابی به سلاح های کشتار جمعی) بی تاثیر نبود. در عوض نظام دیکتاتوری فیدل کاسترو، به رغم مجازات های سخت اقتصادی آمریکا علیه کوبا، به جوهر خود وفادار ماند. نظام صدام حسین در عراق نیز فشار های بسیار شدید بین المللی را، که تا محاصره اقتصادی و به ویژه قطع صادارت نفتی این کشور به خارج پیش رفت، تاب آورد و تنها در پی مداخله نظامیان آمریکایی و انگلیسی از کرسی قدرت فرو افتاد.
 


بر اثر بارش باران‌های سيلابی و جاری شدن سيل در پاکستان ۳۰ تن جان باختند و ۵۰ تن ناپديد گشته‌اند. بنا بر اظهارات مقام‌های محلی در استان بلوچستان، در جنوب شرقی پاکستان، سيل در اين منطقه زندگی بيش از ۳۰ هزار نفر را مختل کرده، چهار روستا را به کلی نابود کرده و به چندين روستا خسارت‌های زيادی وارد کرده است. سيل همچنين به مناطقی از استان پنجاب در جنوب کشور نيز خساراتی وارد ساخته است.
 


طى مذاکرات کارى مدودیف با برلوسکونى در میلان، علاوه بر موارد همکار ى هاى دو جانبه، مسائل مربوط به عملى ساختن خط لوله گاز موسوم به «جریان جنوبى» که مسکو مایل است آن را جانشین طرح خط لوله گاز نابوکو بسازد، نیز مطرح خواهد شد. دیدار کارى و مذاکرات روز ۲۳ ژوئیه دیمیترى مدودیف رییس جمهور روسیه با سیلویو برلوسکونى نخست وزیر ایتالیا در میلان، چهار ماه پس از دیدار ولادیمیر پوتین نخست وزیر قدرتمند روسیه از ایتالیا، گام تازه اى است که رهبران کرملین در جهت نزدیکى بیشتر با جامعه اروپا بر می دارند. دیدار جارى در شهر شمالى میلان، سومین ملاقات رهبران دو کشور طى هشت ماه گذشته به شمار مى آید. طى مذاکرات کارى مدودیف با برلوسکونى در میلان، علاوه بر موارد همکار ى هاى دو جانبه، از جمله در زمینه انرژى و صنایع نظامى، مسائل مربوط به عملى ساختن خط لوله گاز موسوم به «جریان جنوبى» که مسکو مایل است آن را جانشین طرح خط لوله گاز نابوکو بسازد، نیز مطرح خواهد شد. انرژى و تسلیحات بعد از آلمان و فرانسه توسعه همکارى با ایتالیا بیش از سایر کشور هاى اروپایى مورد توجه رهبران کرملین قرار گرفته است. سال قبل روسیه با واگذارى یک قرار ۲ میلیارد دلارى به شرکت نفتى انى- ایتالیا برای اجرایى ساختن خط لوله «نورد استریم» ، افق تازه اى در مناسبات و همکارى هاى دو کشور گشود. در بخش نظامى و حمل و نقل، روسیه و ایتالیا دست در کار تکمیل طرح مشترکى براى تولید هلیکوپتر هاى متوسط با ظرفیت تا ۱۵ نفر در حومه مسکو هستند. شریک روسى این طرح « آبارون پروم » و طرف ایتالیایى شرکت « آگوستا وستلند » است که در آلمان و آمریکا نیز به ساختن هلیکوپتر و قطعات آن مشغول است. طرح تولید هلیکوپتر هاى ایتالیایى در مسکو قرار است تا دو سال دیگر به بهر بردارى برسد. محصولات این کارخانه مقدمتا در روسیه و جمهورى هاى اتحاد شوروى سابق مورد استفاده قرار خواهند گرفت. روسیه مصمم به نوسازى صنایع نظامى خود با بهره گرفتن از تکنولوژى پیشرفته کشورهاى اروپایى است. بجز نوسازى صنایع هوایى، روسیه با کمک فرانسه در صدد تجهیز نیروى دریایى خود با ناوهاى مدرن و ساختن کشتى هاى نظامى تازه است. طرح امنیتى مسکو همکارى نظامى با کشور هاى اروپایى عضو ناتو بخشى از طرح امنیتى روسیه براى توسعه حدود همکارى با جامعه اروپا بشمار می رود. روسیه با پیشنهاد طرحى براى تدوین ساختار امنیتى تازه اروپا در صدد جلب موافقت جامعه با امضاء یک پیمان خاص در این زمینه است. بموجب این پیمان امنیتى، و مطابق با تحولات روز در نظام جهانى تعریف هاى تازه اى از مناسبات جامعه اروپا و ناتو با روسیه، مشکلات مرتبط با بحران هاى اقتصادى، امنیت انرژى و نحوه اجراى تصمیمات اتخاذ شده از سوى کشور هاى عضو گروه -۸ و همچنین گروه- ۲۰ ، بعمل خواهد آمد. روسیه ضمن علاقمندى به حفظ استقلال خود به عنوان یک قدرت منطقه اى، و خوددارى از پیوستن به ناتو و یا جامعه اروپا، مایل به زدودن کامل زمینه هر نوع تنش با جامعه و گذر قطعى از شرایط دوران جنگ سرد و زمان حیات اتحاد شوروى است. با این بینش، روسیه مایل است امنیت ملى خود را در یک خط موازى با امنیت جامعه اروپا قرار دهد. گره زدن امنیت انرژى اروپا به منابع انرژى روسیه هدف کوتاه مدت و توسعه همکارى هاى نظامى هدف میان مدت رهبران کرملین بشمار می رود. رهبران اروپایى ضمن استقبال از توسعه همکارى با روسیه در زمینه صنایع نظامى مشترک و برخوردارى از مشارکت روسیه در اقدامات گروهى مانند جنگ در افغانستان، همچنان مایل به افزایش ضریب امنیت انرژى خود از راه متنوع ساختن منابع تامین نفت و گاز و در نتیجه کاهش اتکا به روسیه اند. رهبران کرملین تلاش می کنند که در ضمن حفظ موقعیت مستقل کنونى خود در اروپا، روسیه را یک کشور اروپایى با مسائل مشترک امنیتى معرفى کنند. در جریان دیدار هاى رهبران گروه ۸ و ۲۰ که روسیه نیز در آنها عضویت دارد، این نکات با عمق کمترى مورد بررسى قرار میگیرد. انجام دیدار هاى دوجانبه نظیر دیدار جارى مدودیف با برلوسکونى در میلان و یا تشکیل کمیسیون هاى مشترک همکارى مانند اجلاس کمیسیون همکارى هاى دوجانبه روسیه و ایتالیا که روز سوم دسامبر سال ۲۰۰۹ در روم برگزار شد، فرصت بیشترى براى مذاکره پیرامون جزئیات همکارى هاى دوجانبه فراهم می سازد. مسئله ایران با توجه به مسئولیت مدودیف در زمینه هدایت سیاست خارجى روسیه، مسائل جهانى مانند صلح خاورمیانه، جنگ در افغانستان و برنامه اتمى ایران نیز در دستور مذاکرات رییس جمهور روسیه با نخست وزیر ایتالیا قرار گرفته است. مذاکرات مدودیف در میلان به خصوص از دو زاویه متفاوت مورد توجه جمهورى اسلامى قرار دارد. یکى از این دو مورد طرح اعمال تحریم هاى تازه جامعه اروپا علیه ایران در جلسه روز دوشنبه آینده ( ۲۶ ژوئیه) وزراى خارجه ۲۷ کشور اروپایى است. روسیه از یک سو مخالف اعمال تنبیه های یک جانبه جامعه اروپا و آمریکا علیه ایران، خارج از قطعنامه هاى شوراى امنیت است، و از سوى دیگر مایل است که مسائل امنیت ملى خود را همسو با ملاحظات امنیتى اروپا و ناتو قرار دهد. تلاش مدودیف در میلان متوجه از میان برداشتن این تفاوت ها است. در صورت نزدیکتر شدن مسکو به نقطه نظر هاى اروپا در قبال ایران، همکارى هاى مسکو با تهران محکوم به کاهش خواهد بود حال آنکه ده روز قبل، مسکو با امضاء یک سند راهبردى همکارى ۳۰ ساله در بخش انرژى تمایل خود را براى ادامه همراهى با ایران به نمایش گذاشت. بى تردید کاهش سطح همکارى با مسکو تحمل تحریم ها را براى تهران دشوار تر از پیش می سازد. از این لحاظ نتیجه توافق هاى مدودیف با برلوسکونى، موضع مسکو را در قبال همکارى هاى امنیتى با جامعه اروپا از یک سو و از سوى دیگر وضعیت قرار گرفتن مسکو در کنار و یا در مقابل ایران را روشن تر از پیش خواهد ساخت. نکته دیگر مورد توجه ایران در رابطه با مذاکرات میلان سرنوشت خط لوله انتقال گاز « نابوکو» و میزان حمایت جامعه اروپا از خط لوله «جریان جنوبى» است که روسیه قصد دارد آنرا جانشین خط لوله نابوکو بسازد. ایران در تامین گاز مورد نیاز خط لوله جریان جنوبى کمترین سهمى نخواهد داشت حال آنکه لوله انتقال گاز نابوکو بدون مشارکت مستقیم ایران و تامین بخش قابل ملاحظه اى از گاز مورد نیاز آن بخت اندکى براى موفقیت خواهد داشت. به این ترتیب تلاش مدودیف براى کوبیدن میخ تازه اى بر تابوت نابوکو در میلان در عمل منجر به کاهش بخت های آینده ایران براى مشارکت در تامین انرژى اروپا خواهد شد.
 


بازنشسته کردن زودهنگام برخى استادان دانشگاه هاى مهم بار دیگر به مسئله روز دانشگاهى ایران تبدیل شده است. با آنکه دولت به تکذیب این خبرها مى پردازد و سعى در انکار موضوع دارد اما شواهد نشان مى دهد که اراده روشنى به دنبال حذف تدریجى و منزوى کردن دانشگاهیان "غیر خودى" است. بازنشسته کردن زودهنگام برخى استادان دانشگاه هاى مهم بار دیگر به مسئله روز دانشگاهى ایران تبدیل شده است. با آنکه دولت به شیوه همیشگى به تکذیب این خبرها مى پردازد و یا با پنهان شده در پس مقرارت ادارى سعى در انکار موضوع دارد اما شواهد نشان مى دهد که اراده روشنى به دنبال حذف تدریجى و منزوى کردن دانشگاهیان "غیر خودى" است. عبدالرضا سیف مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران با اشاره به بازنشستگى شمارى از اعضاى هیئت علمى این دانشگاه گفته است که « بازنشستگى این اعضاى هیئت علمى قانونى و طبق روال ادارى است و نه سیاسى. چرا که هر عضو هیئت علمى که ۳۰ سال سابقه خدمت داشته باشد طبق قانون بازنشسته مى شود.» اما نکته مهمى که شائبه سیاسى بودن را تقویت مى کند برخورد گزینشى با افراد و یا نشانه رفتن کسان خاصى است که مسئولین علاقه اى به ادامه فعالیت آنها ندارند. کسانى گاه حتى پیش از فرارسیدن زمان بازنشستگى با تصمیم دولت از ادامه کار بازمى مانند. یکى از آخرین نمونه هاى این گونه برخوردها روح الله عالمى عضو هیئت علمى گروه فلسفه دانشگاه تهران است که خبر بازنشستگى اش را از طریق مسئولان دانشکده ادبیات و علوم انسانى شنیده است. وى در همین رابطه به خبرگزارى مهر گفته که «داراى ۲۲سال سابقه تدریس در دانشگاه تهران است و هنوز بر طبق قانون مى تواند دست کم ۱۴ سال دیگر تدریس کند». بازنشستگى دانشگاهیان طبق ماده ۳۶ قوانین و مقررات استخدام کشورى صورت مى گیرد. بر اساس این ماده قانونى، دانشگاه مکلف است که اعضاى هیئت علمى را که به سن ۶۵ سال تمام رسیده‌اند بازنشسته کند. اما تبصره‌اى هم وجود دارد مبنى بر اینکه رییس دانشگاه مى‌تواند در مواردى که خدمات اعضاى هیئت علمى (دانشیار و استاد) ضرورى باشد، تا سن ۷۰ سالگى از آنها استفاده کند و از ۷۰ سال به بالا نیز اگر به صورت استثنا به خدماتشان نیاز باشد، با تصویب هیئت رییسه مى‌توان سال به سال از خدمات اعضا استفاده کرد. در ایران فقط ۳ درصد نیروى انسانى آموزشى دانشگاه ها به درجه استادى و ۵ درصد به درجه دانشیارى دست مى یابند و تعداد بسیار کم آنها سبب مى شود دانشگاه تا آنجا که ممکن است از ادامه فعالیت استادان با سابقه حمایت کند. در همه دنیا، دانشگاه هایى که به کیفیت آموزش و پژوهش و اعتبار علمى توجه دارند همه تلاش خود را براى حفظ استادان با تجربه و صاحب نام خود به کار مى گیرند. استاد کارآمد و صاحب نام بخشى از اعتبار و سرمایه علمى هر دانشگاه است. ولى در ایران به نظر مى رسد دغدغه اصلى دست اندرکاران سیاسى، ایدئولوژیک و یا امنیتى است و آنها بیشتر ترجیح مى دهند استاد "غیر خودى" دست از پژوهش و آموزش بشوید تا این که شاهد ادامه فعالیت او باشند. درست به همین دلیل هم فشارهاى دولتى بر دانشگاهیان فقط در چارچوب بازنشستگى گزینشى باقى نمى ماند. استادانى که در حال فعالیت هم به اشکال گوناگون نحت فشار تهدید دولتى قرار مى گیرند. در چند سال اخیر بویژه از سال تحصیلى گذشته شیوه هاى فشار به استادان "غیر خودى" اشکال جدیدى به خود گرفته و هر روز هم بر دامنه آن افزوده مى شود. براى مثال وزارت علوم و دانشگاه ها بطور رسمى و آشکار بر سر راه استادانى که بطور قانونى در صدد استفاده از فرصت مطالعاتى بر مى آیند سنگ اندازى مى کنند و در مواردى کار به مصاحبه با حراست و بازجویى سیاسى کشیده مى شود. این روش بویژه در مورد استادانى به کار برده مى رود که "خودى" به حساب نمى آیند و قصد مراجعه به دانشگاه هاى غربى را دارند. در مواردى مسئولین وزارتى و دانشگاه ها بطور مستقیم ترقیع ادارى و علمى دانشگاهیان را هم منوط به میزان وفادارى آنها به دولت و "ولایت فقیه" مى کنند و این رویه در رشته هاى علون انسانى و اجتماعى با جدیت بیشترى دنبال مى شود. همین روایت درباره پذیرش و دادن اعتبار به طرح هاى پژوهشى صدق مى کند. یکى دیگر از شیوه هاى فشار آوردن به دانشگاهیان گسترش برخوردهاى "امنیتى" در محیط هاى آموزشى است. استادانى که سر کلاس درس به گونه اى دست به انتقاد از وضعیت موجود بزنند همواره در خطر احضار به حراست و دریافت تذکر و اخطار قرار دارند. این شیوه نظارت سیاسى و ایدئولوژیک به آن اندازه افزایش یافته است که برخى استادان بر این باورند که کلاس هاى درس شنود مى شود و حراست حتى به گزارش بسیجى ها اکتفا نمى کند. امنیتى کردن دانشگاه و دخالت نظامى ها و دولت همان استقلال و مصونیت علمى نیم بند استادان را هم از میان برده است. در برخى دانشگاه ها از استادانى که براى شرکت در نشست هاى علمى عازم خارج از کشورند تعهد گرفته مى شود که هنگام بازگشت در صورت لزوم اطلاعات مربوط به سفر خود و دیدارها و شنیده ها را در اختیار حراست بگذراند. همزمان با این اقدامات کم سابقه در تاریخ دانشگاهى جهان بر شمار بخشنامه هاى رنگارنگ امنیتى و بازدارنده مربوط به فعالیت هاى روزمره هم افزوده شده است. حتى در برخى دانشگاه ها از استادان بطور کتبى خواسته شده تا از بستن در اتاق کارشان خوددارى کنند. اگر در شرایط انقلاب فرهنگى سال هاى ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ دولت توانست در دانشگاه ها را ببندد و با کنار گذاشتن حدود ۴۰ درصد کادر علمى آن زمان (نزدیک به ۶ هزار دانشگاهى) طرح اسلامى کردن را پیاده کند، امروز روى آوردن به چنین شیوه هایى نه در توان این دولت است و نه امکان عملى کردن آن با شرایط حساس کنونى دانشگاه ها وجود دارد. پشتوانه سیاسى این اقدامات هم گفتمان رسمى مسئولین آموزشى است که در لباس مامور تفتیش عقاید براى دانشگاهیان خط و نشان مى کشند. در ماه هاى گذشته بارها وزیر علوم سخنانى تهدید آمیز علیه دانشگاهیان به زبان آورده که به روشنى از عدم پایبندى دولت به آزادى علمى و فکرى دانشگاه ها حکایت مى کند. وزیر آشکارا مى گوید که دولت براى «برخورد با استادان سکولار» برنامه دارد و در حال برنامه‌ریزى براى اجراى این برنامه است (فارس، ۲۴ فروردین ۱۳۸۹). کامران دانشجو پیشتر نیز گفته بود که «من از طرف نظام جمهورى اسلامى مأموریت دارم، بنابراین به هیچ عنوان اجازه ضدیت با نظام را در داخل دانشگاه‌ها نخواهم داد و در این راستا عنوان کرده ام که از این پس استادى که دغدغه دین نداشته باشد جذب نمى کنیم» (مهر، ۲۱ اسفند ۱۳۸۸). از نظر ایشان «در شرایط کنونى اساتید دانشگاهى باید متخصص و متعهد به نظام جمهورى اسلامى باشند و براساس ولایت‌پذیرى به عنوان رکن اساسى نظام اسلامى گام بردارند. دانشگاه جاى اساتیدى که بخواهند علیه نظام جمهورى اسلامى و خواسته‌هاى مردم در حماسه ۹ دى و ۲۲ بهمن فعالیت کنند، نیست». با وجود تهدیدهاى وزیر و سایر مسئولین به نظر میرسد دولت احمدى نژاد در سیاست خود بیشتر به دنبال پالایش تدریجى، خودارى از جذب استادان جدیدى که داراى معیارهاى ایدئولوژیک حکومت نیستند و یا محدود کردن استادان و ترساندن آنهاست تا کنار گذاشتن گسترده دانشگاهیان و یا بستن دانشگاه ها. شمار کادر علمى دانشگاه هاى دولتى ایران از ۶۰ هزار نفر فراتر مى رود و دولت به خوبى مى داند که از مقبولیت چندانى در میان افکار عمومى دانشگاهى برخوردار نیست. اگر در شرایط انقلاب فرهنگى سال هاى ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ دولت توانست در دانشگاه ها را ببندد و با کنار گذاشتن حدود ۴۰ درصد کادر علمى آن زمان (نزدیک به ۶ هزار دانشگاهى) طرح اسلامى کردن را پیاده کند، امروز روى آوردن به چنین شیوه هایى نه در توان این دولت است و نه امکان عملى کردن آن با شرایط حساس کنونى دانشگاه ها وجود دارد. در نتیجه براى دولت در کوتاه مدت راهى جز محدود کردن استادان و اعمال فشارهاى سیاسى و امنیتى باقى نمى ماند. روش بازدارنده دولت در شرایط کنونى بیشتر مهار نارضایتى استادان و ارعاب آنهاست. پدیده بازنشسته کردن گزینشى شمارى از دانشگاهیان سرشناس ایران که بازتاب گسترده اى هم در جامعه داشته و دیگر سیاست هاى امنیتى را باید حاوى چنین پیامى براى دانشگاهیان ایران دانست؛ سیاست هاى امنیتى و ایدئولوژیک دولت امروز بطور مستقیم جوهر وجودى دانشگاه یعنى استقلال این نهاد را نشانه رفته است. مصونیت دانشگاه براى پرسشگرى، نقد و مجادله فکرى آزادانه که ابزارى هاى اولیه و اصلى کار دانشگاهى و پژوهش و آفرینش به شمار مى رود در فضاى امروز ایران معناى خود را از دست داده است. دخالت هاى دولتى و نیروهاى امنیتى و نظامى در دانشگاه و تلاش دولت براى ترساندن و ارعاب استادان در عمل به فلج فکرى، خمودى دانشگاه و مسموم شدن فضاى آن مى انجامد. چنین محدویت ها و فشارهایى نه تنها سبب کاهش کیفیت پژوهشى و آموزشى دانشگاه مى شود که ایران را با موج هاى جدید فرار مغزها به خارج از کشور روبه‌رو خواهد ساخت.
 


حکومت دینى براى نفى هویت فردى آدم‌ها و اتمى و ذره وار کردن آنها و سپس مطیع کردن همگان به یک هویت جعلى و خیالى یعنى هویت ایرانى-اسلامى تمسک مى کند تا تخریب هویت فردى انسان‌ها را توجیه کند. در سه دهه گذشته طرح‌هاى متعدد و متوالى اجتماعى و فرهنگى براى تحمیل سبک زندگى روحانیت بر جامعه ایران به اجرا در آمده‌اند، طرح هایى مثل حجاب اجبارى، تعیین رنگ لباس خانم‌ها، کنترل تصاویر روى لباس‌ها، تذکر به و بازداشت زنان بواسطه داشتن آرایش، ممنوعیت حضور افراد در جامعه با سگ، ممنوعیت پوشیدن پیراهن آستین کوتاه و کراوات توسط مردان در ادارات دولتى، بازداشت زنان و مردانی مدارک لازم براى اثبات محرمیت خود ندارند، طرح محرم سازى مدارس دخترانه، جدا سازى‌ها (مدارس، سالنهاى عروسى، دریا، بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، تاکسى‌ها و اخیرا بانک‌ها)، طرح سالم سازى نشریات خارجى (سیاه کردن صفحات نشریات خارجى در ادارات پست)، سانسور فیلم‌هاى خارجى در تلویزیون و سینما، منع آموزش موسیقى در مدارس و ده‌ها طرح محدود کننده دیگر. آخرین این گونه طرح‌ها عبارت بوده اند از صدور گواهینامه ازدواج، ازدواج دختران دانش آموز، منع آشپزخانه باز و طراحى نقشه ساختمان بر اساس اندرونى /بیرونى و تعیین نوع آرایش موى سر. آیا این طرح‌ها تمامى دارند؟ مهندسى فرهنگى و تمامیت طلبى دینى یکى از مهم ترین برنامه‌هاى جشنواره عفاف و حجاب سال ۱۳۸۹ رونمایى از مدل‌هاى موى ایرانى براى جوانان بود که به گفته مدیران این طرح به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى رسیده است (وزارت ارشاد بعدا این تایید را رد کرد: تابناک، ۲۳ تیر ۱۳۸۹). حکومت با این مدل‌ها مى خواهد تعریف خود از زیبایى را بر همگان تحمیل کند. البته این گونه طرح‌هاى تمامیت طلبانه ابتدائا با توجه دادن به اهمیت نقش یک حرفه یا صنف (مثل آرایشگران) در اجراى عفاف و حجاب در جامعه یا مقابله با فرهنگ استعمارى توجیه مى شده است. این گونه طرح‌ها با هدف مهندسى فرهنگى به اجرا در مى آیند که غایت آن دستکارى در الگوهاى فرهنگى، ظاهرا براى مقابله با فرهنگ غربى اما در واقع براى یکسان سازى است. آیت‌الله خامنه‌اى همواره بر مهندسى فرهنگى جامعه تاکید داشته است: «الان باید نقشه مهندسى فرهنگى کشور روى میز آماده باشد و باید روى آن بحث شده باشد. کار شده باشد، تصمیم گیرى شده باشد و نقشه کلان با راهکارها ــ نه فقط چیزهایى که صرفاً آرزو و آمال است ــ کاملاً کشیده شده و مشخص شده باشد. این حرف اصلى ماست به شما دوستان.» (در دیدار با اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، ۱۳ دى ۱۳۸۴) طرح‌هاى مربوط به نقش حکومت در فرهنگ سازى مثل مد سازى کاملا بنا به توصیه ولى فقیه به اجرا در مى آیند: «بنده با مد خیلى موافقم، جزو آدم‌هایى هستم که به مد گرایش دارم، اما مدى که از داخل جوشیده باشد- چون مد یعنى ابتکار و نوآورى - نه چیزى که از بیرون بیاید. مد آرایش مو و لباس و حرف زدن ما همه‌اش دارد از بیرون مى‌آید.» (خامنه‌اى در یک سخنرانى در سال ۱۳۸۱، نکته‌هاى ناب، تدوین وتنظیم: حسن قدوسى زاده، معارف‌، تهران، ۱۳۸۴، ص۹۶) بر اساس همین دیدگاه، موسسه فرهنگى متین رویان با همکارى مدیریت دانشگاه تهران و مراکز فرهنگى و آموزشى دولتى طرحى را براى «تغییر نگرش فرهنگ زیبایى با الگوهاى اسلامگرایانه و ترویج آن میان خانواده‌ها به ویژه جوانان و عمدتا جلوگیرى از اشاعه مدل‌هاى غربى» به عنوان نقشه راهى براى آرایشگران سراسر ایران ارائه ‌کردند. (اطلاعیه ستاد برگزارى جشنواره روز عفاف و حجاب، ایلنا، ۱۳ تیر ۱۳۸۹) ورود به عرصه آرایش موى مردان که شرعا هیچ دستورى براى آن وجود ندارد و حتى در نظامى فقه گرا دخلى به حاکمیت ندارد بیانگر این نکته است که اسلامگرایى در نقطه و حدى مثل اِعمال اجبارى فقه متوقف نمى شود. همشکل سازى انسان طراز مکتب در ایدئولوژى اسلامگرایى یک شکل و رفتار بیشتر ندارد. دولت باید همه آدم‌ها را از روى این شکل ایده‌ال بسازد. شکل ایده‌ال نیز قبلا در وجود مقام ولایت محقق شده است یا از سیره وى و طرفدارانش نشات مى گیرد. این فرایند همشکل سازى در جامعه‌اى که شهروندانش پیش از حکومت دینى همشکل نبوده، مدام آدم‌هاى غیر همشکل را در جوامع و رسانه‌هاى غربى و غیر غربى مى بینند، و مدام افراد بیشترى به جماعت غیر همشکل مى پیوندند پایان ناپذیر است. زندگى آن چنان متنوع و متکثر است و آدم‌ها آن قدر متفاوت و همه رنگ که یک حکومت تمامیت طلب صدها سال وقت و هزاران طرح لازم دارد تا همه آنها را به یک شکل در آورد و تازه پس از این، وقتى افراد چشم حکومت را دور ببیند با یک تکه پارچه یا ابزار آرایشى یا شانه زدن مو تفاوت را ایجاد خواهند کرد. حکومت دینى دشمن هویت فردى است. رنگ، مدل، دوخت، طرح، اندازه یا هر معیار واحد دیگرى براى لباس یا معیارهاى دیگر براى آرایش مشخصا در جهت نفى هویت فردى انسان‌ها عمل مى کند. حکومت دینى براى نفى هویت فردى آدم‌ها و اتمى و ذره وار کردن آنها و سپس مطیع کردن همگان به یک هویت جعلى و خیالى یعنى هویت ایرانى-اسلامى تمسک مى کند تا تخریب هویت فردى انسان‌ها را توجیه کند. همچنین یک هویت خیالى و توهمى به نام هویت غربى ساخته و پرداخته مى شود تا با تمسک به آن و تهاجمى معرفى کردن آن هویت قلابى دست ساخته مکتبى‌ها به شهروندان ایرانى فروخته شود. در کشورهاى دمکراتیک اصولا هویت واحدى وجود ندارد؛ هرکس خود به شکل دادن به هویت خود مى پردازد و مرجعى از بالا به این کار اشتغال ندارد. خطر اسلامگرایى پى گیرى تمامیت طلبانه طرح‌هاى اجتماعى و فرهنگى امکان همزیستى اسلامگرایى با دیگر ایدئولوژى‌ها و باورها را غیر ممکن مى سازد. همین نکته است که اسلامگرایى را خطرناک و غیر قابل تحمل ساخته است. اسلامگرایان پیش از رسیدن به قدرت صرفا ایده هاى خود را مطرح مى کنند، مدعى نمى شوند که همه باید مثال آنها باشند و مدعى نقد وضعیت موجودند. اما بلافاصله پس از رسیدن به قدرت هیچ جایى براى دیگر باورها و دیگر سلیقه‌ها نمى گذارند. ولى فقیه در نظام اسلامگرا تعیین مى کند که کدام عشق غلط است و کدام درست؛ کدام انتقاد درست و سازنده است و کدام انتقاد، نق زدن و سیاه نمایى و یاس پراکنى است. (خامنه‌اى، ۱۳ تیر ۱۳۸۹) دولت در این نظام مشخص مى کند که رانندگان تاکسى به چه چیزى مى توانند گوش بدهند و استفاده از تصاویر، سی دی و نوارهاى کاست در تاکسى‌ها ممنوع است. (ایلنا، ۱۶ تیر ۱۳۸۹) حکومت حتى در نوع حرف زدن زنان و مردان دخالت مى کند. از طرف یکى از دستگاه‌هاى دولتى از رهبرى سوال مى شود که «شوخى کردن بین زن و مرد نامحرم در محل کار بدون صداى خنده چه حکمى دارد؟» و پاسخ این است که «به طور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده یا خوف ارتکاب گناه در آن مى‌باشد، جایز نیست.» (تابناک، ۲۱ تیر ۱۳۸۹) این فتوا متکى به حکم حاکمى است که فرمانده کل قواست و با زور این فتاوا را اعمال مى کند. دین جامع و کامل اما تمامیت گرایى دینى صرفا به دوران حاکمیت اسلامگرایان محدود نمى شود. آنها بر این دیدگاه همه مسلمانان تکیه مى کنند که رطب و یابسى (تر و خشکى) نیست که در قران و مکتب نیامده باشد و دین رسم و شیوه زندگى است. چنین دینى باید براى همه امور زندگى بشر برنامه و دستورالعمل داشته باشد. این دستورالعمل‌ها به عبادات محدود نمى شود و همه وجوه زندگى بشر در دوران جدید را نیز در بر مى گیرد. ادعاى اقتصاد اسلامى، روانشناسى اسلامى، جامعه شناسى اسلامى، دانشگاه اسلامى، هنر اسلامى تا حد فیزیک و شیمى و الکترونیک اسلامى بر همین دیدگاه متکى است. اما طرح‌هاى همشکل سازى اسلامگرایان نه تنها با عقل و تجربه تاریخى در میان مسلمانان بلکه با شریعت و فقه سنتى نیز هماهنگى ندارد. شریعت واقعا موجود در کتب فقهى امورى را نفى کرده اما طرحى براى همشکل سازى ارائه نکرده است. شریعت مى گوید چه نخورید و چه نپوشید ولى نمى گوید چه بخورید و چه بپوشید یا موهایتان را چگونه آرایش کنید. فروپاشى و زوال محتوم همین تمامیت طلبى است که موجب فروپاشى ایدئولوژى اسلامگرایى مثل ایدئولوژى کمونیسم مى شود. ایدئولوژى‌اى که امکان تنفس و زندگى معمول را از بخش عمده جمعیت یک کشور باز مى ستاند و تا حد آرایش مو و ناخن و آستین پیراهن و مدل موى آقایان دخالت مى کند در نهایت راهى به جز سرنگونى براى مردم باقى نمى گذارد. این ایدئولوژى نمى تواند با اتکا بر یک قشر یا طبقه یا جنس یا قومیت بر قرار بماند چون براى همه افراد از همه لایه‌هاى جامعه مزاحمت ایجاد مى کند تا حدى که خود احمدى نژاد در مصاحبه تلویزیونى از بازجویى دوستانش در مورد نسبت آنها با زن یا دختر همراهشان شکایت مى کند. اگر اسلامگرایى در تحمیل دستوراتش در یک جا متوقف مى شد شاید مى شد انتظار داشت که مردم تحت سیاست‌هاى چماق و هویج حکومت با آن تا حدى کنار بیایند یا به آن عادت کنند اما عدم توقف در ذات این ایدئولوژى است. اسلامگرایان هر روز مى توانند کتب حدیث را تورق کنند و طرحى را بر اساس امور منسوخ بیرون بکشند. آنها تحت این ایدئولوژى به مردم ایران حتى فرصت عادت کردن نیز نداده‌اند. ایدئولوژى اسلامگرایى تا وقتى که حاکم نشده وعده بهشت و سعادت و عفاف و اخلاق مى دهد اما از روزى که قدرت را به دست مى گیرد با پیش روى حداکثرى و با تناقض‌ها و زیاده خواهى‌ها و قساوت‌هایش زوال خود را آغاز مى کند. --------------------- یادداشت‌ها بیانگر نظرات نویسندگان آنهاست و نه رادیو فردا.
 


پیش‌نویس قطعنامه‌ای که با امضای شماری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به کمیته روابط خارجی ارائه شده، از حمایت از اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران، برای آنچه حفظ امنیت اسرائیل عنوان شده خبر می‌دهد.پیش‌نویس قطعنامه‌ای که با امضای شماری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به کمیته روابط خارجی ارائه شده، از حمایت از اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران، برای آنچه حفظ امنیت اسرائیل عنوان شده خبر می‌دهد. بیشتر بخوانید: چرا حمله نظامی به ایران دوباره روی میز قرار گرفته است؟ حمله نظامی به ایران؛ گزینه‌ای که از نظر آمریکا و اسرائیل پنهان نیست حمله اسرائیل به ایران؛ آغازگر یک جنگ طولانی این نمایندگان جمهوری‌خواه که پیش‌نویس مورد حمایت آنها توسط لویی گومرت از تگزاس به کمیته روابط خارجی ارائه شده، در پيش‌نويس قطعنامه ۱۵۵۳ با حمایت آشکار از حمله احتمالی اسرائيل به ایران، آورده‌اند که کنگره از اقدام احتمالی اسرائيل برای استفاده از «همه ابزارهای لازم» عليه ايران از «جمله استفاده از نيروی نظامی» حمايت خواهد کرد. در متن پيش‌نويس منتشر شده امضای ۴۷ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمايندگان آمريکا وجود دارد. این در حالی است که گفته می‌شود تا روز جمعه تقریباً یک سوم اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان این قطعنامه را امضا کرده اند. حمایت این شمار از اعضای مجلس نمایندگان از حمله اقدام احتمالی علیه جمهوری اسلامی در حالی است که پيشتر برخی از فرماندهان بلندپایه نظامی آمريکا نسبت به پيامدهای منطقه‌ای حمله نظامی به ايران هشدار داده بودند. از سوی دیگر در حال حاضر در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا حزب دموکرات اکثریت را در اختیار دارد و مشخص نیست که آیا در ادامه مذاکرات قانونگذاران آمریکا درباره این قطعنامه، دموکرات‌ها و نیز باقیمانده جمهوری‌خواهان کنگره از آن حمایت خواهند کرد یا نه. در متن اين پيش‌نويس آمده است: «در صورتی که راه حلی صلح‌آميز در مدت زمان قابل قبول برای تهديد فوری [ايران] عليه دولت اسرائيل به دست نيايد»، امضاکنندگان «از حق حاکميت اسرائيل برای دفاع از خود، محافظت از جان و امنيت مردم اسرائيل، و استفاده از همه ابزار لازم برای مقابله و حذف تهديد اتمی جمهوری اسلامی ايران از جمله استفاده از نيروی نظامی» حمايت می‌کنند. در بخش‌هايی از اين پيش‌نويس همچنین به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، عليه اسرائيل اشاره شده است و از جمله آمده است که محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۶ گفته بود که «انشاءالله به خواست خداوند شاهد جهانی بدون آمريکا و صهيونسيم خواهيم بود». در اين متن همچنين به این فراز از سخنان محمود احمدی‌نژاد اشاره شده که گفته بود: «اسرائيل به زودی از نقشه جغرافيا حذف خواهد شد». در بخش ديگری از اين پيش‌نويس، به خودداری ايران از پذيرش درخواست شورای امنيت سازمان ملل برای توقف فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم و همچنين چهار قطعنامه تحريمی اين شورا عليه جمهوری اسلامی اشاره شده است. مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵ عضو دارد و چنانچه قرار باشد این پیش‌نویس جنبه الزام‌آور به خود بگیرد، پس از کسب آرای اکثریت نمایندگان مجلس نمایندگان، باید به تصویب اکثریت سنا و تأیید رئیس‌جمهور آمریکا نیز برسد. کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل نگران برنامه هسته‌ای ايران هستند و جمهوری اسلامی را متهم  می‌کنند که در پوشش اين برنامه در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران اما همواره با رد اين اتهام تأکید کرده است که برنامه اتمی‌اش کاملاً صلح آميز و در راستای توليد انرژی و مصارف پزشکی است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته