-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 07/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

هروه اوسال، بازیکن بورکینافاسویی پرسپولیس که صبح امروز یک‌شنبه برای پیوستن به قرمزپوشان پایتخت وارد فرودگاه امام شده بود، توسط مسوولان بخش روادید این فرودگاه ی شد.

به نقل از کانون هواداران پرسپولیس، در حالی که هروه اوسال پس از گذراندن مدت مرخصی‌اش خود را به فرودگاه امام تهران رسانده بود، مسوولان بخش روادید این فرودگاه با برخوردی زننده و عجیب و به خاطر آن‌چه آن را «مشکل روادید» این بازیکن عنوان کرده‌اند او را با همان پرواز به سمت ترکیه دیپورت کردند.

این درحالی است که مدیر برنامه‌های اوسال با شرایطی مشابه این بازیکن، بدون مشکل وارد کشور شده است.

اوسال هم‌چنین طی روزهای گذشته مجوز کار خود را نیز از اداره اتباع وزارت کار، دریافت کرده بود.

بر اساس این گزارش، تلاش بی‌وقفه مسوولان باشگاه پرسپولیس برای حل این مشکل با اصرار عجیب یکی از مسوولان بخش روادید فرودگاه امام برای دیپورت اوسال، به جایی نرسید.

این درحالی است که مدیر ترمینال این فرودگاه با ابراز تعجب از این برخورد، اعلام کرد باشگاه پرسپولیس می‌تواند به خاطر این مسئله از مسببین این اتفاق شکایت کند.

هروه اوسال ساعت ۵:۳۰ صبح وارد فرودگاه امام شده بود که با جلوگیری از ورودش، درخواست مسوولان باشگاه پرسپولیس برای گرفتن مهلت تا ساعت ۸ صبح برای حل این مشکل با آغاز به کار رسمی ادارات در کشور نیز مورد توجه قرار نگرفت.

در عین حال پس از دیپورت اوسال به ترکیه تماس مسوولان باشگاه پرسپولیس با کنسول ایران در ترکیه با هم‌کاری بسیار مناسب سفارت ایران در این کشور – علی‌رغم روز تعطیل کاری – مواجه شد اما عدم امکان قانونی خروج اوسال از فرودگاه ترکیه و ورودش به این کشور مانع حل این مشکل در ترکیه شد.

اوسال پس از دیپورت به کشور ترکیه از آن‌جا عازم بلژیک شده است تا با رفع مشکل روادیدش در سفارت ایران در بروکسل، مجددن عازم ایران شود.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

سید مهدی موسوی

متن زیر توسط یکی از نزدیکان خانواده آزیتا میزبان نوشته شده که در وبلاگ شخصی‌اش منتشر شده است.

و تواصوا بالصبر

همین چند سال قبل بود که «آزیتا» خواهر «الهام میزبان» آمد توی دانشگاه فردوسی مشهد تا برایش انتخاب رشته کنم. همین چند سال قبل بود که این کار را کردم و «بیرجند» قبول شد. همین تازگی‌ها بود که دیدمش و گفتم پس شیرینی مهندسی‌اش را کی به من می‌دهد؟ دخترم چقدر بزرگ شده بود… برای خودش خانمی شده بود…

دارم این سطرها را با گریه می‌نویسم…

قرار بود در این پست برای «مهلای سلیمانی» عزیزم بنویسم و برای این روزها که سال‌گرد به قتل رسیدن برادر عزیزش «مهریار» است. قرار بود که برای مهلا بنویسم که روزهای بد دارد تمام می‌شود که قوی باشد که ما همه در کنار همیم و خدا با ماست و بعد از این شب‌های صبر و صبر، روزهای خوشی نزدیک است…

ساعت سه و نیم صبح امروز است. الهام به من زنگ می‌زند که فلان آمپول را برایش پیدا کنم و بفرستم. می‌گوید وگرنه آزیتا می‌میرد. می‌گوید در دولت عدالت و مهرورزی، جز در پایتخت، یک آمپول لعنتی هیچ کجا گیر نمی‌آید که خواهرش را نجات دهد. بهش قول می‌دهم و منتظر می‌شوم صبح شود تا از ناصرخسرو برایش آمپول گیر بیاورم… بهش قول می‌دهم و دقایقی قبل، همسرش «احسان» زنگ می زند که: دکتر دیگه آمپول لازم نیست… آزیتا رفت…

دارم این سطرها را با گریه می‌نویسم و چشمان غرق اشکم مونیتور را نمی‌بیند…

مگر این شانه‌های کوچک چقدر توان تحمل دارند خدا؟ یک روز با رذالت کثافتی، کتاب‌های این بچه‌ها در نمایشگاه توقیف می‌شود و تمام امیدهایشان نابود… یک روز باران تهمت و دروغ در مورد خودشان و کتاب هایشان در اینترنت باریدن می‌گیرد… یک روز در خیابان‌ها به جرم سکوت و پرسیدن از حقیقت کتک می‌خورند… و امروز عزیزانشان را هم از پیششان می‌بری تا آن‌ها که رفته‌اند خوش‌بخت و خوش‌حال باشند و ما که مانده‌ایم دوووور و غمگین… خدایا این چه سال لعنتی بود که تمام نمی‌شود؟

با شاملو می‌خوانم:

سال بد

سال باد

سال اشک

سال شک

سال روزهای دراز و استقامت‌های کم…

به اینجایش که می‌رسم اشک امانم نمی‌دهد… به اینجایش که می‌رسم یادم می‌رود که من پدر همه‌ی این بچه‌ها هستم و باید قوی باشم و آرامشان کنم و به آن‌ها امید بدهم و پناه گریه‌هایشان باشم و… به اینجایش که می‌رسد هق هق امانم را می‌برد…

الهام! مهلا!

و تمام بچه‌ها و بزرگانی که در این روزهای لعنتی غم‌گینید! نه در آینده روزهای بهتری هست نه در گذشته چیز خوبی بوده… اما یادتان باشد که در این روزهای گند کثیف، ما هم‌دیگر را داریم و تا لحظه‌ی آخر در کنار هم خواهیم بود… در دردهای زیاد و شادی‌های اندک… یادتان باشد اگر دور و کم پیداییم اما پشت این سیم‌ها و کیلومترها چشم‌هایی هستند که با شادی شما خوش‌حال می‌شوند و با غم‌های شما می‌گریند…

قوی باشید…

از سویی دیگر رسانه‌های اقماری وابسته به دولت جمهوری اسلامی با انتشار یک متن به صورت مشترک ذوق زدگی دولت جمهوری اسلامی از درگذشت یک فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند را نمایان کردند.

به گزارش ندای سبز آزادی سایت‌های جهان نیوز، البرزنیوز، مشرق نیوز، جنبش سرخ حسینی، نباء نیوز و… که جزو بخش رسانه‌ای دولت جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند نتوانستند ذوق زدگی‌شان از فوت آزیتا میزبان فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند را پنهان کنند و با انتشار متنی مشترک با تیتر: «خودکشی یک فعال دانشجویی سبز رنگ» ابراز خوش‌حالی نمودند.

گفتنی است آزیتا میزبان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بیرجند، مدیر مسوول نشریه دانشجویی سکوت و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته به علت مسمومیت در شهر مشهد درگذشت، پیش از این از طرف نهادهای امنیتی شهر بیرجند و کمیته انضباطی دانشگاه بیرجند تحت فشار قرار داشت.

به گزارش ندای سبز آزادی این فعال دانشجویی در حالی در یکی از بیمارستان‌های شهر مشهد درگذشت که پزشکان از خانواده وی خواسته بودند تا یک آمپول خاص را برای نجات وی از مرگ، تهیه کنند. خانواده وی پس از رفتن به چند داروخانه اصلی مشهد متوجه شدند که این آمپول فقط در شهر تهران یافت می‌شود.

در حالی که خانواده ودوستان این فعال دانشجویی به آشنایانشان در تهران در همان نیمه شب سپرده بودند که آن آمپول را تهیه کنند، مرحوم آزیتا میزبان در بامداد پنج‌شنبه جان به جان آفرین تسلیم نمود و درگذشت.


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه وزرای خارجه ترکیه و برزیل در دیدار با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، از ایران و کشورهای غربی خواستند دیدارها و گفت‌وگوها در مورد برنامه هسته‌ای این کشور را هر چه سریع‌تر از سر بگیرند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در پایان این دیدار سه‌جانبه که روز یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ (۲۵ جولای ۲۰۱۰) در استانبول برگزار شد، احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت در این جلسه بر پای‌بندی به توافق تهران تاکید شد، اما در عین حال از ایران و کشورهای غربی خواسته شد هر چه سریع تر دیدارها و مذاکرات را از سر بگیرند.

آقای داود اوغلو مشخصن پیشنهاد کرد وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

وزرای خارجه ترکیه و برزیل در پایان دیدار روز یک‌شنبه خود با منوچهر متکی تاکید کردند که توافق‌نامه‌هایی مثل توافق‌نامه تهران راه حل نهایی نیستند و صرفن زمینه‌سازی برای گفت‌وگوهای مستقیم بین ایران و گروه ۵+۱ هستند و تا آن گفت‌وگوها انجام نشود، این توافق‌نامه‌ها تاثیری نخواهند داشت.

قرار است ایران روز دوشنبه ۴ مرداد در نامه‌ای به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق تهران (توافق بین ایران، ترکیه و برزیل) برای تبادل سوخت هسته‌ای، پاسخ دهد.

هم‌چنین قرار است روز دوشنبه ۴ مرداد اتحادیه اروپا تحریم‌های بیش‌تری خارج از چارچوب شورای امنیت علیه ایران پیشنهاد کند.

گفتنی است یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) سران برزیل و ترکیه به تهران سفر کردند تا برای گشایش بن بست موجود در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی تلاش کنند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

خبرگزاری فارس :

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: «حرم حضرت احمدابن اسحاق اشعری قمی(ره) در سرپل‌ذهاب کرمانشاه باید به جمکران دوم ایران تبدیل شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آیت‌اله شیخ مصطفا علما صبح امروز در جلسه ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی احمدابن اسحاق(ره) اظهار داشت: «احمدابن اسحاق کسی بوده که در زمان خودش نماینده امام معصوم بوده و به خدمت امام زمان(عج) نیز تشرف یافته و این نکته مهم و وجود بقعه مبارک ایشان در مسیر کربلای معلی و شهر سرپل‌ذهاب، این ظرفیت را دارد که به عنوان جمکران ثانی تبدیل شده و میعادگاه عاشقان و محبان اهل بیت(ع) از سراسر ایران باشد.

وی افزود: «شخصیت و جایگاه احمدابن اسحاق، بسیار بزرگ است و وجود بارگاه این شخصیت والامقام در استان کرمانشاه افتخاری است که نصیب استان‌ به ویژه مردم شهرستان سرپل ذهاب شده که مسوولان باید تلاش کنند نام و آثار ارزشمند این عالم بزرگ اسلام در سطح کشور و جهان اسلام بیش از پیش شناسانده شود.

نماینده ولی‌ فقیه در استان کرمانشاه تاکید کرد: «با توجه به وضعیت مرزی بودن شهرستان سرپل ذهاب و هجمه فرهنگی دشمنان نظام در آن ‌سوی مرزها درصدد هستیم دانشگاه علوم قرآنی را نیز در این شهرستان دایر کرده و در کنار این دانشگاه، دانشکده‌های مختلفی از جمله علوم حدیث نیز برقرار شود.»

رییس شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه افزود: «سامان‌دهی حرم احمدابن اسحاق و انجام طرح جامع بارگاه و مزار شهدای سرپل ذهاب باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد و اماکن متبرکه که نقش به‌ سزایی در توسعه فرهنگی و دینی هر جامعه دارند، علاوه بر افزایش فضای فرهنگی و معنوی به توسعه اقتصادی منطقه و حومه اماکن کمک خواهند کرد.

امام جمعه کرمانشاه ابراز امیدواری کرد با کمک مسوولان ارشد استان از اعتبارات بخش فرهنگی، زیرساخت‌های لازم در این شهرستان در این راستا انجام شود.

استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه مبلغ ۵ میلیارد ریال برای مطالعه و اقدامات اولیه طرح جامع بارگاه احمدابن اسحاق اختصاص داد.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد پس از این بر علاوه بریتانیا و آمریکا شمار بیش‌تری کشور‌ها، آن وزارت را کمک می‌کند.

زلمی افضلی سخن‌گوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز گذشته شنبه در یک نشست خبری گفت: «طرحی که برای مبارزه با مواد مخدر به کنفرانس بین‌المللی کابل ارایه گردید از سوی جامعه جهانی پذیرفته شد.»

وی افزود با با پذیرفته‌شدن این طرح مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شدت خواهد یافت.

سخن‌گوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد، اگر جامعه جهانی و کشور‌های منطقه در عملی کردن این طرح افغانستان را کمک کند، این کشور تا سه سال آینده عاری از کشت کوکنار خواهد شد.

آقای افضلی افزود در این طرح از جامعه جهانی و کشور‌های منطقه خواسته شده تا در مبارزه علیه مواد مخدر یک‌جا با حکومت افغانستان سهیم باشند.

مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گویند قبل بر این تنها آمریکا، بریتانیا و‌ شماری محدودی از کشور‌ها در مبارزه با مواد مخدر افغانستان را کمک می‌کردند.

برای علاوه کشت و قاچاق مواد مخدر در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی افغانستان بیش از یک و نیم میلیون معتاد دارد که چالشی دیگری برای دولت این کشور محسوب می‌شود.

دولت افغانستان می‌گوید اگر جامعه جهانی این کشور را کمک نکند نه تنها توانایی جلوگیری از کشت و تولید مواد مخدر را ندارد بلکه نمی‌تواند معتادانش را نیز تداوی کند.

این در حالی است که افغانستان از چند سال به این سو بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند


 


خبر /رادیو کوچه

مجتمع پتروشیمی خارک در استان بوشهر شب گذشته شنبه به‌دنبال وقوع انفجار، دچار آتش‌سوزی شد.

به نقل از ایرنا، غلام‌رضا کشتکار مدیرکل بحران استان بوشهر ضمن تایید این خبر، علت انفجار را فشار زیاد بر «بویلر مرکزی» مجتمع اعلام کرد.

وی تصریح کرد: «در حال حاضر آتش‌سوزی مهار شده و نیروهای امدادی در حال کمک‌رسانی به مجروحان حادثه هستند.»

کشتکار تعداد کشته‌های حادثه را چهار نفر اعلام کرد که جسد سه نفر از آن‌ها شناسایی و جسد نفر چهارم تاکنون پیدا نشده است.

به گفته وی، در این حادثه چندین نفر نیز دچار گازگرفتگی شدند که به صورت سرپایی مداوا شدند.

کشتکار تاکید کرد: ‌»از آن‌جایی که مجتمع پتروشیمی خارک بخشی از برق استان را تامین می‌کند، احتمال بروز مشکل در برق‌رسانی نیز وجود دارد.»

گفتنی است بیش از ۴۰۰ نفر در مجتمع پتروشیمی خارک مشغول به‌کار هستند.


 


خبر / رادیوکوچه

فرشته حلیمی، همسر محمد مصطفایی و برادرش فرهاد حلیمی، شب گذشته در حدود ساعت ۱۱ شب، بازداشت شده‌اند و از محمد مصطفایی نیز هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش منابع آگاه و به نقل از هرانا، روز گذشته، شنبه دوم مردادماه، محمد مصطفایی برای اخذ پاره‌ای توضیحات به دادسرای مستقر در زندان اوین مراجعه کرد و مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

پس از آن، عصر دیروز، نهادهای امنیتی با مراجعه به دفتر مصطفایی، درحالی که حکم جلب وی را به‌ هم‌راه داشتند،‌ برای بازداشتش اقدام کردند اما به‌دلیل عدم حضور این وکیل دادگستری در محل، موفق به بازداشتش نشدند.

در نهایت، شب گذشته در حدود ساعت ۱۱، فرشته حلیمی و برادرش فرهاد حلیمی، در حوالی دفتر کار محمد مصطفایی بازداشت شده‌اند و تا این لحظه هیچ اطلاعی از محل نگه‌داری آنان در دست نیست.

گفتنی است در چند روز گذشته، محمد مصطفایی، دوبار به صورت تلفنی به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شده بود.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

وزارت داخله افغانستان می‌گوید: «حملات تروریستی در هفته اخیر نسبت به یک هفته قبل آن ۱۲ درصد افزایش یافته است.»

زمری بشری سخن‌گوی وزارت امور داخله کشور امروز در یک نشست خبری گفت: «در هفته اخیر تلفات پلیس و مخالفان دولت نیز افزایش یافته، اما در تلفات افراد ملکی ۶۷ درصد کاهش دیده می‌شود.»

وی افزود در هفته گذشته ۱۸۸ حمله تروریستی رخ داده که بیش‌تر آن را انفجار بمب‌های کنار جاده تشکیل می‌دهد.

به گفته سخن‌گوی وزارت داخله افغانستان در هفته گذشته ۲۰۵ مخالف دولت، ۴۴ سرباز پلیس و ۲۱ فرد ملکی کشته شده است.

هم‌چنان سخن‌گوی وزارت داخله افغانستان تصرف روستای برگ متال در استان نورستان را از سوی مخالفان دولت تایید کرد.

بشری افزود در اثر هجوم شمار زیادی طالبان بر این روستا، نیروهای امنیتی این روستا را تخلیه کرد‌ه‌اند.

بشری گفت در این درگیری شش سرباز پولیس و ده‌ها تن از نیروهای مخالف دولت کشته شده‌اند.

روستای برگ متال در همسر حدی با پاکستان قرار دارد و هر از گاهی مورد هجوم طالبانی قرار می‌گیرد که از آن سوی مرز به این روستا حمله می‌کنند.


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

حافظ در اشعار خود چندین‌بار به پریشان شدن زلف یار اشاره کرده است که احتمال داده می‌شود این شاعر یک اتومبیل کروکی داشته است. نظریه‌‌هایی نیز مطرح شده است که حکیم «نظامی» ‌گنجوی، تویوتا لندکروز داشته است. ناصرخسرو در قسمتی از سفرنامه خود گفته است در فریدون‌کنار مشاهده کرده که در میدان اصلی شهر مسابقه شترسواری برگزار شده بود. این در حالی است که هیچ شتری در فریدون‌کنار وجود نداشته و ندارد. به احتمال زیاد ناصرخسرو به بلوار گلسار در رشت رفته و کورس گذاشتن خودروها را مشاهده کرده، اما چون نمی‌توانسته آن را بنویسد، از عبارت شتر استفاده کرده است.


 


آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

شاید تنها ساخت سرود «ای ایران» کافی بود تا نام «روح‌اله خالقی» را در موسیقی ایران جاودان سازد. ولی خالقی نه تنها سازنده این سرود، بلکه آفریننده ده‌ها اثر به یادماندنی دیگر مانند «حالا چرا»، «می‌ناب» و «رنگارنگ» است؛ بنیان‌گذار هنرستان موسیقی ملی و نویسنده ده‌ها مقاله و چندین کتاب پژوهشی در زمینه تاریخ و تئوری موسیقی ایرانی است.

آموختن موسیقی

روح‌اله خالقی در سال ۱۲۸۵ خورشیدی در کرمان متولد شد. موسیقی را با تار آغاز کرد و سپس نزد«میرزا رحیم کمانچه کش» به فراگیری ویلن مشغول شد. مدتی هم نزد «رضا محجوبی» آموزش دید و در سال ۱۳۰۲ وارد مدرسه موسیقی وزیری شد.

بخش اول

خالقی در این مدرسه‌ی نوبنیاد، نزد «علی‌نقی وزیری» که به تازگی از اروپا بازگشته بود، آموختن شیوه صحیح ویلن نوازی و تئوری موسیقی را آغاز کرد. مدتی هم به عنوان نوازنده ویلن با ارکستر مدرسه هم‌کاری داشت و به پیشنهاد وزیری، علاوه بر مطالعه کتاب‌های هارمونی ربر و دبوا، از راه نامه‌نگاری با دانشگاهی در پاریس، رشته‌های هارمونی و سازشناسی را کار کرد. کوشش‌های پی‌گیر خالقی برای رفتن به اروپا و آمریکا برای فراگیری جدی این رشته‌ها به جایی نرسید.

خالقی از نوزده سالگی به تدریس ویلن و تئوری موسیقی در مدرسه موسیقی وزیری مشغول شد و به موازات آن، در دانش‌سرای عالی تحصیلات خود را تا دریافت لیسانس در رشته زبان و ادبیات پارسی ادامه داد.

پایه‌گذاری انجمن و هنرستان موسیقی ملی

خالقی در ۱۳۲۳ با هم‌کاری تعدادی از دیگر هنرمندان، «انجمن دوست‌داران موسیقی ملی» را تشکیل داد. این انجمن کنسرت‌هایی را برگزار کرد که مورد توجه دوست‌داران موسیقی ایرانی قرار گرفت. خالقی در نهایت در سال ۱۳۲۸ در زمانی که تدریس موسیقی ایرانی از برنامه کار هنرستان موسیقی (کنسرواتوار تهران) حذف شده بود هنرستان موسیقی ملی را تشکیل داد.

«فریدون ناصری» در مقاله‌ای که در آذر ۱۳۶۹ در مجله توقیف شده «گردون» نوشت اشاره کرد: «خالقی به مدد یک برنامه‌ریزی صحیح و منطقی و با تمام نیرو و توانی که داشت کمر به تربیت موسیقی دانان جوان بست و در زمانی نه چندان طولانی موفق شد چهره والایی از موسیقی ملی و تحصیل کرده‌های آن معرفی کند. گروه کثیری از هنرمندان معاصر موسیقی ایران دانش آموخته همین هنرستان هستند و برای موفقیت بنیان‌گذار آن، شاهدی زنده‌اند.»

فعالیت در رادیو تهران

روح‌اله خالقی تا سال ۱۳۳۸ ریاست هنرستان موسیقی ملی را به عهده داشت و پس از کناره‌گیری از این سمت، در رادیو تهران فعالیت‌های خود را ادامه داد. رهبری ارکستر گلها، تهیه و اجرای دو برنامه «یادی از هنرمندان» و «ساز و سخن»، تنظیم آثار «عارف قزوینی» و «علی اکبر شیدا» برای ارکستر، از جمله فعالیت‌های خالقی در رادیو تهران بود. خالقی مدتی هم مدیریت مجله‌های چنگ و پیام نوین را نیز به عهده داشت.

ایده‌های موسیقایی

«ساسان سپنتا» در کتاب «چشم انداز موسیقی ایران» می نویسد: «فعالیت اصلی خالقی در موسیقی، آهنگ‌سازی بود. او در آهنگ‌سازی از سبک استادش علی‌نقی وزیری پیروی می‌کرد و آهنگ‌های خود را با هماهنگی برای ارکستر می‌نوشت. خالقی معتقد بود وزن در موسیقی ایرانی باعث تحرک است و از سوی دیگر اگر قطعه موسیقی به صورت چندصدایی نوشته شود حزن و اندوه و یک‌نواختی آن کاهش می‌یابد. خود او با مطالعه در آثار وزیری (پیشگام چندصدایی در موسیقی ایرانی) و تجربیات شخصی روش‌هایی را برای هماهنگ کردن موسیقی ایرانی یافته بود و به کار می‌بست. نخستین کتاب اصول هارمونی نیز به کوشش او به زبان فارسی برگردان و منتشر شد.»

خالقی، خود در کتاب «هماهنگی موسیقی» که در سال ۱۳۲۰ در تهران به چاپ رسید می‌نویسد: «فن هماهنگی در موسیقی ما سابقه نداشته و این علم را اروپاییان پس از تجربیات بسیار از روی موازین علمی از طبیعت استخراج کرده و بر لطف و ملاحت موسیقی بسی افزوده‌اند و به طوری که تجربه شده است با توجه به ویژگی‌های موسیقی ما که اهل فن از آن بهره دارند کاملن برای موسیقی ایرانی هم مناسب و مفید است.

کار ما به مراتب مشکل‌تر از کسانی است که در کشورهای دیگر این فن را اعمال می‌کنند. زیرا موسیقی هماهنگ در مغرب زمین صدها سال سابقه دارد ولی در کشور ما دوران آن بسیار کوتاه است و هنوز توده ملت که سهل است اشخاص تحصیل‌کرده نیز متوجه لطف این نکات نیستند. ما باید به تدریج از آن‌چه مطلوب‌تر و مطبوع‌تر است شروع کنیم و در بادی امر خود را تابع موسیقی دانان معاصر اروپا قرار ندهیم بلکه بیش‌تر باید از موسیقی‌دانان کلاسیک پیروی کنیم و در اثر گذشت زمان ذوق‌ها را راهنمایی و مردم را متوجه درک لذت نغمه‌های هماهنگ کنیم.»

بخش دوم

آثار روح‌اله خالقی

آثار موسیقایی خالقی را شاید بتوان در چهار گروه، کارهای باکلام ، آهنگ‌های بدون کلام‌، سرودها و اتوده‌های آموزشی رده‌بندی کرد. آثار پژوهشی او هم علاوه‌بر تعداد زیادی مقاله، سه کتاب به نام‌های «سرگذشت موسیقی ایران»‌، «نظری به موسیقی» و «موسیقی ایران» است.

میراث خالقی

روح‌اله خالقی در ۲۱ آبان ۱۳۴۴ بر اثر بیماری زخم معده در یکی از بیمارستان‌های شهر سالزبورگ در اتریش درگذشت. از خالقی سه فرزند به یادگار مانده که از بین آن‌ها، «گلنوش خالقی» در زمینه موسیقی فعال است. گلنوش دانش‌آموخته هنرستان موسیقی ملی و هنرستان عالی موسیقی در رشته پیانو، کالج اوبرلین و دانشگاه ویسکانسین در رشته رهبری کر است. در واپسین سال‌های پیش از انقلاب رهبری گروه کر رادیو و تلویزیون ملی ایران (هم آوازان) را در دست داشت و چند سال پس از مهاجرت به آمریکا، در سال ۱۳۶۴ ارکستر روح‌اله خالقی را در واشینگتن پایه‌گذاری کرد که متاسفانه پس از چند سال به علت مشکلات مالی منحل شد.

منبع: سایت گفت‌وگوی هارمونیک


 


خبر / رادیو کوچه

در پی سقوط یک فروند هواپیما روز یک‌شنبه در شمال کانادا، دست‌کم پنج نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دپارتمان پلیس ایالتی «کبک» در کانادا در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این کشور، عنوان کرد: صبح امروز یک فروند هواپیما با ۱۰ سرنشین در شمال این منطقه سقوط کرده است.

ماموران امداد و نجات فرودگاه موفق شده‌اند تاکنون تنها اجساد پنج نفر از سرنشینان این هواپیما را بیابند و تلاش برای یافتن سایر مسافران ادامه دارد.

علت اصلی وقوع این حادثه هنوز مشخص نشده است، اما کارشناسان هواپیمایی کانادا این احتمال را می‌دهند که بروز نقص فنی عامل وقوع این روی‌داد باشد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته شنبه در جریان فستیوال موسیقی رژه عشق در آلمان دست‌کم نوزده تن کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش بی بی سی و به نقل از پلیس محلی روز گذشته از شرکت‌کنندگان فستیوال موسیقی رژه عشق در شهر دویسبرگ آلمان بر اثر ازدحام جمعیت در تونل ورودی محل برگزاری این فستیوال ۱۹ تن کشته و بیش از ۱۰۰زخمی برجای ماند.

گفته می‌شود مامورین نجات به سختی توانستند وارد محل حادثه شوند.

فرانک کوپاتچک سخن‌گوی شهرداری دویسبرگ گفت: «کمیته بحران تصمیم گرفت این مراسم را متوقف نکند زیرا در آن لحظه جمعیت زیادی در محل حاضر بوده است.»

بسیاری از شرکت‌کنندگان از این حادثه اطلاعی نداشته‌اند.

لازم به ذکر است فستیوال موسیقی عشق همه ساله هنرمندانی را از برزیل، روسیه، هلند، اسپانیا، استرالیا و سایر کشورهای جهان جذب می‌کند.

گفتنی است این فستیوال در سال ۱۹۸۹ در برلین و بصورت تظاهراتی در طرف‌داری از صلح آغاز شد اما بعد به فستیوال موسیقی بزرگی در فضای باز تبدیل شد.


 


رادیو کوچه

نمایشگاه «لئوناردو داوینچی: نقاش دربار میلان» از ۹ نوامبر ۲۰۱۱ تا ۵ فوریه ۲۰۱۲ به عنوان کامل‌ترین نمایشگاه از آثار نایاب داوینچی در گالری ملی لندن برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه بر آثار دوره‌ای تمرکز دارد که داوینچی به عنوان نقاش حقوق‌بگیر بین سال‌های ۱۴۸۰ تا ۱۴۹۰ در دربار دوک لودویکو سفورزا در میلان به کار مشغول بوده است.

سخنگوی گالری ملی لندن گفت: «درحالی‌که بسیاری از نمایشگاه‌ها به داوینچی به عنوان مخترع، دانشمند یا نقشه‌کش نگاه کرده‌اند این اولین نمایشگاهی است که به اهداف و تکنیک‌های نقاشی او پرداخته است.»

گفتنی است هدف از برگزاری این نمایشگاه نمایش آثار داوینچی بدون ترمیم‌های موجود در قرن اخیر است.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

دو سرباز آیساف بعد از ظهر روز جمعه در استان لوگر از سوی طالبان ربوده شده‌اند.

آیساف با نشر یک اعلامیه گفته است این دو سرباز آنان زمانی که به سوی یک مرکز‌شان روان بودند نا پدید شده‌اند.

اما مقامات محلی در استان شرقی لوگر می‌گویند این دو نظامی روز جمعه پس از تبادل آتش با طالبان در استان لوگر ربوده شدند.

دین محمد درویش سخن‌گوی استان‌دار لوگر گفت این دو سرباز آمریکایی بدون در جریان گذاشتن آنان به مناطق تحت کنترول طالبان رفته بودند.

یک مقام محلی در استان لوگر که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت که قرار اطلاعات اولیه طالبان یک تن از این سربازان را کشته‌اند.

اما طالبان تا‌کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

استان لوگر در شرق کابل موقعیت دارد و یکی از ولایت‌های نا‌امن محسوب می‌شود.

در این استان بر علاوه طالبان نیروهای حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار که نامش در لیست سیاه سازمان ملل متحد شامل است نیز وجود دارد


 


شخصی مقارن ظهر روز شنبه با قرار گرفتن در طبقات بالایی ساختمان اصلی سازمان تامین اجتماعی قصد خودکشی داشت که با حضور به موقع پرسنل آتش‌نشانی و اقدامات و گفت‌وگوهای لازم مسوولان مربوطه از این اقدام منصرف شد. انگیزه‌های وی برای این اقدام تاکنون مشخص نیست.


 


خبر / رادیو کوچه

حکم صادر شده توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برای پیمان عارف روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی  که در حال حاضر به صورت مشروط و موقت بیرون از زندان به سر می‌برد بعداز ظهر روز گذشته شنبه توسط شعبه ۵۴ تجدیدنظر دادگاه انقلاب تایید شده است.

بنا به اطلاع گزارش‌گران هرانا، در این پرونده  قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مقالات و نوشته‌ها و نیز مصاحبه با رسانه‌های خارجی به تحمل یک سال زندان و به اتهام اهانت به رییس جمهوری از طریق نگارش نامه سرگشاده به احمدی‌نژاد در مقطع رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

هم چنین شعبه ۵۴ تجدیدنظر در خصوص محرومیت مادام‌العمر این سردبیر ماه‌نامه توقیف شده ایران‌مهر از حرفه روزنامه‌نگاری و هرگونه فعالیت مطبوعاتی که رای بدوی صادره توسط قاضی پیرعباسی آمده بود ،به استناد نص ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی ضمن تایید محرومیت مذکور‌، مدت زمان آن را به ۱۵ سال کاهش داده است. رای شعبه ۵۴ تجدیدنظر قطعی بوده و لازم‌الاجرا است.

گفتنی است پیمان عارف به دلیل بیماری قلبی‌ در حال حاضر در حال مداوای بیماری‌اش در خارج از زندان حضور دارد.


 


رادیو کوچه

صبح روز ‌شنبه مدال طلای مسابقات قهرمانی رویینگ زیر ۲۳ سال جهان در بلاروس برای دومین سال متوالی به محسن شادی قایق‌ران عضو تیم ملی ایران رسیده است.

محسن شادی در مرحله نهایی مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در رشته سبک وزن تک‌نفره با هانس اوبرنو از بلژیک، الکساندر پیلات از فرانسه، پیتر چمبرز از انگلستان، کریستین هاچبراک از آلمان و آیلسون سیلوا از برزیل مسابقه داده است.

در این مسابقه پیتر چمبرز از انگلستان با زمان ۷:۱۹٫۵۹ دقیقه دوم شد، آیلسون سیلوا از برزیل با زمان ۷:۲۲٫۳۸ دقیقه، الکساندر پیلات از فرانسه با زمان ۷:۲۳٫۷۸ دقیقه، کریستین هاچبراک از آلمان با زمان ۷:۲۵٫۶۵ دقیقه و هانس اوبرنو از بلژیک با زمان ۷:۲۶٫۱۷ دقیقه رده های سوم تا ششم را به دست آوردند.

گفتنی است این مسابقات از روز پنج‌شنبه ۳۱ تیرماه آغاز شده است.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

دانشجو نیوز

ایمان صدیقی در مصاحبه‌ای با دانشجونیوز از وضعیت اسف‌بار زندانیان سیاسی در زندان می‌گوید. وی ضمن بیان برخی واقعیات اسف‌بار پیرامون نحوه برخورد مسوولین زندان با فعالین سیاسی، تحمیل چنین فشارهایی بر فعالین سیاسی و مدنی از جانب حاکمیت را نابخردانه می‌داند و معتقد است نتیجه عکس را برای حاکمیت در پی خواهد داشت.

وی در این زمینه می‌گوید:

«به اعتقاد من زندان مکانی برای ایجاد تغییر در زندانیان سیاسی نیست. آن‌ها شاید در ظاهر تغییر کنند اما در باطن زندان باعث ایجاد تنفر بیش‌تر نسبت به نظام می‌شود. واقعن زندانی کردن فعالین سیاسی، دانشجویی،زنان و غیره یک اشتباه بزرگ است».

ایمان صدیقی دانشجوی محروم از تحصیل و فعال حقوق بشر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است که چند روز پیش پس از ۱۳۰ روز از زندان متی کلا در شهرستان بابل آزاد شده است. صدیقی از سال ۱۳۸۶ از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بوده است. وی در دوره‌های مختلف از اعضای هیت موسس انجمن اسلامی دانشجویان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت بود. او در ۱۸ ماه اخیر ۳ بار در کمیته انضباطی دانشگاه و یک‌بار در دادگاه انقلاب شهرستان بابل محاکمه شده است که به صورت متوالی توسط کمیته انضباطی دانشگاه و دادگاه انقلاب از تحصیل در دانشگاه محروم گشته است. او سال گذشته در ۲۸ خرداد ماه توسط اداره اطلاعات شهرستان بابل بازداشت شد و حدود یک‌ماه در زندان بود. وی بار دیگر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به زندان متی‌کلا در شهرستان بابل رفت و در تاریخ ۲۶ تیر ماه سال جاری از زندان آزاد گشت.

مصاحبه سایت دانشجونیوز با ایمان صدیقی را در زیر می‌آید:

آقای صدیقی اولین سوال را با این شروع می‌کنم آزادی از زندان چه طعمی دارد؟

واقعن شیرین است. البته علی‌رغم گذشت چند روز من هنوز کاملن باور نکردم که آزاد شدم اما باید بگویم واقعن حس خوبی دارم از اینکه آزادم. البته برای دوستانم که هنوز در بندند نگران و ناراحتم.

ایمان جان برگردیم به سال ۸۸ و از بازداشتت شروع کنیم. شرح مختصری از نحوه بازداشتتان بدهید.

من پارسال در تاریخ ۲۸ خرداد در منزلم بازداشت شدم. ترکیبی از نیروهای اداره اطلاعات بابل و ناجا من را بازداشت کردند. آن‌ها درب خانه من را شکستند و به روی من اسلحه کشیدند و به شدت من را کتک زدند. سپس تمامی لوازم الکترونیکی من و بسیاری از مدارک و لوازم شخصی من را ضبط کردند و من را به اداره اطلاعات شهرستان بابل بردند و در آن‌جا حدود ۴ ساعت به یک میله بسته شده بودم. بعد از آن به مقر اصلی وزارت اطلاعات در مازندران در شهرستان ساری منتقل شدم و پس از ۱۰ روز و اتمام بازجویی هم‌راه با جناب‌عالی با هم به زندان متی‌کلا در شهرستان بابل منتقل شدم و مدت ۱۷ روز دیگر در آن‌جا بازداشت بودم و بعد از آن با قرار وثیقه آزاد شدم.

آیا بعد از آن به دادگاه رفتید؟

بله در شهریور ماه به دادگاه رفتم که از نظر من کاملن حالت نمایشی داشت. قاضی که رییس دادگستری شهرستان بابل بود مدام به صحبت‌های ما می‌خندید و مشخص بود که تصمیمش را از قبل گرفته است و ما در آن‌جا به ۱۰ ماه زندان و محرومیت از تحصیل محکوم شدیم.

از بار دومی که به زندان رفتی برای‌مان صحبت کن؟

من در ۱۹ اسفند به هم‌راه محسن برزگر به زندان متی‌کلا برگشتم. روز اول اشتباهن به سلول انفرادی رفتیم و چند ساعت در آن‌جا بودیم.

درست متوجه نشدم. چرا اشتباهن؟

به خاطر اینک‌ه زندانیان سیاسی که در دوران بازداشت هستند. معمولن در این زندان در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شوند. ولی ما برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان آمده بودیم اما مسوولین زندان ابتدا تصور کردند ما بازداشت هستیم و پس از چند ساعت متوجه اشتباه خود شدند و ما را به بند قرنطینه منتقل کردند و فردای آن روز نیز به بند ۲ عمومی منتقل شدیم.

شما به بند عمومی منتقل شدید؟ چه مجرمانی در بند شما نگه‌داری می‌شدند؟

بله. مجرمین خطرناک در این بند نگه‌داری می‌شدند. کسانی که جرم‌هایی نظیر قتل، آدم‌ربایی ، تعرض به نوامیس مردم، درگیری‌، تخریب و ورود به عنف را داشتند در آن‌جا زندگی می‌کردند. این بند ۱۰ اتاق داشت و حدود ۱۵۰ زندانی در آن وجود داشت. در اتاق ما حدود ۱۵ زندانی دیگر در کنار ما در آن اتاق زندگی می‌کردند.

جرم هم اتاقی‌های شما چه بود؟

جرم آن‌ها متفاوت بود. اکثر آن‌ها جرمشان درگیری بود ولی افراد دیگری هم بودند که جرم آن‌ها آدم ربایی، تخریب یا تعرض به فرزندشان بود.

درست متوجه نشدم یعنی جرم هم‌اتاقی شما تعرض به فرزندش بود و در کنار شما که جرمتان تبلیغ علیه نظام بود زندگی می‌کرد؟

بله متاسفانه آن فرد که حالت مناسب روانی هم نداشت به پسر ۱۱ ساله خود تعرض کرده بود و به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود و با ما در آن اتاق زندگی می کرد. البته کسی حق نداشت جرم ما را بداند و در لیست زندانیان اتاق نیز برای این‌که کسی متوجه جرم ما نشود جرم ما را تخریب عنوان کرده بودند.

شما با چنین وضعیتی نمی‌ترسیدید که به خود شما  و دوستتان نیز تعرض شود؟

واقعیت این بود که زمانی‌که در آن بند بودیم این کابوس همیشگی ما بود. به هر حال لواط و تعرض در زندان اتفاقی طبیعی محسوب می‌شود.

البته مسوولین زندان همیشه با حداکثر توان خودشان در تلاش بودند که میزان آن را کاهش دهند ولی نمی‌توان انتظار بی‌جا از آنان داشت. به‌هر حال اکثر زندانیان در شرایط فرهنگی و آموزشی نامناسبی رشد کردند و در واقع اگر مثل مردم عادی در شرایط مناسبی زندگی کرده بودند قطعن مرتکب این‌گونه جرایم خطرناک نمی‌شدند. من و دوستم همواره سعی می‌کردیم که هرجا می‌رویم با هم برویم و از هم محافظت کنیم اما خطر همیشه وجود داشت. در طول هفته همواره چندین نفر از زندانیانی که لواط کرده بودند توسط افسر نگهبانان شناسایی می شدند و به سلول انفرادی می‌رفتند. اما بسیاری از این تعرض‌ها و لواط ‌ها اصلن شناسایی نمی‌شد و کسی هم نمی‌فهمید. برای مثال دو زندانی با هم در بند قرنطینه درگیر شدند و یکی از آن‌ها قسمتی از گوش آن زندانی دیگر را کند و متاسفانه برای این‌که نشان دهد چقدر موجود خطرناکی است آن تکه گوش کنده شده را خورد. چند روز بعد وقتی برای استفاده از تلفن به بند قرنطینه رفتیم متوجه شدیم زندانیانی که مسوول اداره امور بند قرنطینه بودند (که ما در زندان به آن‌ها وکیل بند می‌گوییم) در وسط حیاط بند پای این زندانی را به پای یک زندانی دیگر زنجیر کردند و او را مجبور کردند که در وسط حیاط و جلوی سایر زندانیان با آن زندانی اعمال جنسی بسیار زشتی را انجام دهد و در صورتی که خسته می‌شد و از آن کار زننده دست می‌کشید او را به طرز وحشیانه‌ای با دسته زمین شوی کتک می زدند و او مجبور بود دوباره همان کار را ادامه دهد.

واکنش بقیه زندانیان که شاهد این صحنه بودند چه بود؟

آن‌ها می‌خندیدند و تشویقشان می‌کردند. شما کاملن حس می‌کردید چیزی به عنوان انسانیت در اینجا اصلن وجود ندارد. واقعن در چنین مواقعی آدم از این‌که انسان است بدش می‌آمد. البته مسوولین زندان هم با آن زندانی برخورد کرده بودند اما واقعن فکر نمی‌کنم تاثیری در اصلاح این‌گونه افراد داشته باشد. این زندانیان اکثرن به خاطر مصرف بیش از حد مواد مخدری مانند شیشه و کراک حالت طبیعی خود را از دست داده‌اند و باید به تیمارستان بروند نه زندان.

آیا از مسوولین زندان نخواستید که شما را به بند دیگری و جدا از زندانیان منتقل کنند؟

ما ۳ روز بعد از ورودمان به بند عمومی به دیدار رییس زندان رفتیم و از او خواستیم که ما را به بند اختصاصی منتقل کند اما او قبول نکرد و گفت من به ضد انقلاب بند نمی‌دهم. در ضمن به ما گفت حق نداریم به کسی بگوییم جرم‌مان چیست و با کسی درباره جرممان صحبت کنیم و اگر این کار را بکنیم ما را به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهرستان ساری خواهد فرستاد.

شنیدیم که محسن برزگر در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این موضوع صحت دارد؟

متاسفانه بله. این اتفاق در بند ۲ افتاد. فکر کنم یک روز  جمعه صبح بود. من خوابیده بودم و محسن به تنهایی به حیاط رفت تا به خانواده‌اش تلفن بزند. اما ظاهرن یکی از زندانیان از او خواست که تلفن را قطع کند و به او بدهد که وی این کار را نکرد و آن زندانی به او حمله کرد و گردن محسن در اثر این دعوا زخمی و خونی شد. بعد از این‌که این موضوع به رسانه‌ها انتقال پیدا کرد و خبری شد مسوولین زندان بالاخره به خواسته ما احترام گذاشتند و در بهار ۸۹ ما را به بند وی‍ژه منتقل کردند.

بند ویژه چطور بود؟

وقتی به ویژه رفتیم مهم‌ترین مشکل ما که مسئله امنیت ما بود حل شد. البته مشکلات دیگری به جای آن به وجود آمد. بند ویژه قبل از این‌که ما به آن‌جا برویم تبعیدگاه زندانیان بود. بنابراین نه امکاناتی داشت و نه شرایط بهداشتی خوبی. اما بالاخره به صورت تدریجی و در طول چند ماه با کمک مسوولین زندان مشکل کمبود امکانات اولیه را حل کردیم.

در مورد بهداشت هم اوایل ورودمان به بند واقعن مشکل داشت. برای مثال تمام زندگی‌مان پر از سوسک بود.

یک بار وقتی ناهار آوردند، سفره را پهن کردیم و غذاها را بر روی آن گذاشتیم و به دستشویی رفتم تا دستم را قبل از غذا بشویم، وقتی برگشتم سه تا سوسک تو ظرف غذا بود. مجبور شدم غذایم را دور بریزم. ما تصمیم گرفتیم به صورت جدی با سوسک‌ها مبارزه کنیم ولی تعدادشان خیلی زیاد بود. شب‌ها تخت خوابمان پر از سوسک بود و چندین بار سوسک‌ها از روی صورتم رد شدند. ما تصمیم گرفتیم به مدت ۵ روز تعداد سوسک‌هایی را که می‌کشیم بشماریم. ما در آن ۵ روز ۱۸۲ عدد سوسک را کشتیم. در حالی‌که ده‌ها سوسک دیگر هم‌چنان زنده بودند. پس از نامه‌نگاری با مسوولین زندان و سم‌پاشی بند و تعویض تخت‌های پر از سوسک با تخت‌های تمیز مشکلمان حل شد. اما باز مشکل دیگری بوجود آمد. چند شب به علت خارش بیش از حد نتوانستم بخوابم. ناگهان متوجه شدیم پتوهای ما پر از شپش بود و این حشرات موذی به داخل لباس‌های ما رفتند. برای حل این مشکل در طول یک هفته ۳۰ عدد پتوی بند را که فکر کنم ۱۰ سالی بود که شسته نشده بودند، به همراه لباس‌های مان کاملن شستیم و شپش‌ها نابود شدند. البته چند بار هم موش‌ها وارد بندمان شدند ولی سرانجام پس از چند هفته تلاش شرایط بهداشتی بند وضعیت مطلوبی به خود گرفت. این اواخر واقعن بند ویژه، خوب و تمیز شده بود.

بزرگ‌ترین نقض حقوق افراد از سوی دستگاه امنیتی که در زندان شاهد آن بودید چه بود؟

بدترین مورد نگه‌داری آقای علی تاری (رییس ستاد آقای موسوی در شهرستان بابلسر) در سلول انفرادی بود. انفرادی‌های زندان متی‌کلا به هیچ وجه استاندارد نیست. سلول‌هایی بسیار کوچک که آدم را به یاد قبر می‌اندازد که فاقد توالت هستند. زندانیان ۲ تا ۳ بار در روز می‌توانند به توالت بیرون از سلول بروند. بسیاری از زندانیان که صبرشان تمام می‌شود در همان سلول‌های‌شان کارشان را انجام می‌دهد و برای همین در بسیاری از اوقات بند انفرادی بوی گند مدفوع می‌دهد. وزارت اطلاعات آقای علی تاری را در سن ۵۱ سالگی ۷۲ روز در آن شرایط نگه‌داری کرد و متاسفانه مسوولین اداره اطلاعات بابل در چند جا به این کار خود افتخار هم کردند که این بدتر از خود فعل صورت گرفته بود.به آقای تاری می‌گفتند باید درباره تخریب بنر آقای خامنه‌ای در شهرستان بابلسر که در چند ماه پیش صورت گرفته بود توضیح دهد. به نظر شما یک مرد متشخص، مذهبی و جا افتاده‌ای مثل آقای تاری در سن ۵۱ سالگی شبانه اسپری به دست به خیابان می‌رود و روی بنر تصاویر مستهجن می‌کشد؟ خودتان قضاوت کنید. من چیزی نمی‌گویم.

آیا اکنون که از زندان آزاد شدید، فکر می‌کنید زندان نظر شما را نسبت به نظام تغییر داد و به قول بازجوها شما اصلاح شدید؟

به اعتقاد من زندان مکانی برای ایجاد تغییر در زندانیان سیاسی نیست. آن‌ها شاید در ظاهر تغییر کنند اما در باطن زندان باعث ایجاد تنفر بیش‌تر نسبت به نظام می‌شود.

واقعن زندانی کردن فعالین سیاسی، دانشجویی، زنان و غیره یک اشتباه بزرگ است. هر چقدر هم مسوولین زندان تلاش کنند باز زندان، زندان است و اصلن اگر آن‌جا بهشت هم می‌شد باز مکانی تحقیر کننده است. من در زندان مردی را دیدم از اصلاح طلبان که ۸ سال فرماندار چند شهر استان مازندران بود. یک انگشتش در جنگ قطع شده بود. علاوه بر حضور در جنگ ایران و عراق، چندین ماه در دهه ۶۰ در لبنان علیه اسراییل فعالیت‌های نظامی و چریکی کرده بود. حال این فرد با این حجم خدمت به نظام جمهوری اسلامی توسط همان نظام به زندان انداخته شد. شما فکر می‌کنید او پس از آزادی از زندان عاشق نظام شده است یا متنفر؟ ما متهم به تبلیغ علیه نظام بودیم. آیا کسانی که ما را به زندان انداختند بیش‌تر از ما تبلیغ علیه نظام نکردند؟ به اعتقاد من به زندان رفتن ما و بودن ما در زندان بزرگ‌ترین تبلیغ علیه نظام بود. از دیدگاه من مظلومیت زندانیان سیاسی خود بزرگ‌ترین تبلیغ علیه نظام است و آن‌ها که ما را به این جرم به زندان فرستادند خود با این کارشان از ما مجرم‌ترند.

آیا فکر می‌کنید روند محاکمه شما عادلانه بوده است؟

به هیچ وجه. به نظر من اگر دادگستری ایران در مورد دادگاه های سیاسی استقلال خود را حفظ کند و اجازه دخالت به دستگاه امنیتی در صدور رای ندهد احکام دادگاه بسیار خفیف‌تر از آن چیزی خواهد بود که همه ما شاهد آن بودیم. به نظرم من نه برای حوادث چس از انتخابات بلکه برای فعالیت‌های حقوق بشری و سیاسی ۳ سال اخیرم در دانشگاه به زندان رفتم و حوادث بعد از انتخابات تنها بهانه ای بود برای تسویه حساب دستگاه امنیتی با من.

آقای صدیقی بزرگ‌ترین خواسته شما در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چه بود؟

حفظ استقلال مسوولین دانشگاه از دستگاه امنیتی و رعایت حقوق دانشجویان. ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه به طوری که هر کس آزادنه نظرش را بیان کند و ترسی از تعقیب و بازداشت نداشته باشد.

آیا یه خواسته‌تان رسیدید؟

هنوز نه.

آیا امیدوار هستید که روزی به خواسته خودتان دست پیدا کنید؟

بله. شاید زمانش خیلی دور باشد. ولی بالاخره روز پیروزی خواهد رسید. پایان شب سیه سپید است.

آقای ایمان صدیقی از حضور شما در این مصاحبه متشکریم. اگر در پایان حرفی دارید بیان کنید.

شاید بسیاری از کسانی که به زندان می‌روند واقعن مجرم باشند. اما در مورد یک نفر می‌توانم با قطعیت بگویم بی‌گناه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. او سید ستاره داران سید‌ضیا نبوی دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است که بیش از ۱ سال است که بدون مرخصی از ۲۵ خرداد ۸۸ تا کنون در زندان اوین به سر می‌برد. او با ۱۴ نفر در یک اتاق زندگی می‌کند که حدود ۱۰ نفر از هم اتاقی‌هایش عضو گروه القاعده هستند که در ایران بازداشت شده‌اند. من حاضرم در هر دادگاهی که بخواهید شهادت دهم که وی بی‌گناه است و هیچ جرمی مرتکب نشده است. ما ۳ سال در کنار او در انجمن اسلامی دانشگاه فعالیت کردیم. اگر ضیا نبوی شایسته ۱۰ سال زندان باشد من نیز باید شایسته آن باشم. چون ما در بسیاری از فعالیت‌های سیاسی با هم بودیم. حال برایم سوال است که چرا نبوی باید ۱۰ سال در زندان باشد و من ۱۰ ماه. آرزو می‌کنم او و تمامی زندانیان سیاسی از زندان آزاد شوند.

شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۸۹


 


رادیو کوچه

فصل دهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از روز دوشنبه (فردا) با برگزاری چهار دیدار آغاز خواهد شد و در روز سه‌شنبه با پیگیری ۵ دیدار دیگر به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ دهمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که در این فصل برای اولین بار سازمان لیگ، برنامه کامل نیم فصل را هم‌راه با تاریخ هر هفته به باشگاه‌ها اعلام کرده است.

هفته اول لیگ برتر ۸۹-۹۰ قرار است از روز دوشنبه با دیدارهای شهرداری تبریز – استقلال تهران، فولاد خوزستان – استیل‌آذین و پاس همدان – مس کرمان آغاز و با رویارویی  سایپا کرج – صبا قم، راه‌آهن – سپاهان، ملوان انزلی – نفت تهران، پرسپولیس – تراکتور سازی و شاهین بوشهر – صنعت نفت آبادان در روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد.

گفتنی است در فصل قبل این رقابت‌ها تیم سپاهان از اصفهان به قهرمانی دست یافته است.


 


خبر / رادیو کوچه

وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به اظهارات سایمون گس، سفیر بریتانیا در تهران در مورد برنامه هسته‌ای ایران، امروز یک‌شنبه در غیاب آقای گس، کاردار بریتانیا را به این وزارت‌خانه احضار کرده است.

دلیل این احضار، مصاحبه اخیر سایمون گس با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی است که او در آن در‌باره مناقشه هسته‌ای ایران و اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سخن گفته بود.

وزارت خارجه ایران گفته است اظهارات سفیر بریتانیا در این مصاحبه، غیر‌واقعی و نا‌متعارف بوده و خواهان آن شده که دولت بریتانیا در مورد این اظهارات توضیح دهد.

آقای گس در این مصاحبه گفته بود همه گرفتاری های اقتصادی ایران، ناشی از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

وی اشاره کرده است آینده ایران در گرو توان‌مندی اقتصادی، ارتباط با دنیای خارج و هم‌چنین، حل و فصل برنامه بحث‌انگیر هسته‌ای‌اش است.

این مصاحبه با اعتراض برخی نمایندگان مجلس ایران رو‌به‌رو شد که خواهان واکنش وزارت خارجه این کشور شد‌ه‌اند.

لازم به ذکر است مقامات جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام نتایج انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری در ایران که با اعتراضات مخالفان دولت هم‌راه بود، بارها دولت بریتانیا را متهم کرده‌اند که با دامن زدن به ناآرامی‌ها، بر علیه منافع ملی این کشور عمل کرده که منجر به بازداشت چند نفر از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران شده است.

از سویی دیگر به علت بروز مشکلات در روابط تهران و لندن تا‌کنون چند بار به سطح کاردار تنزل پیدا کرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران در پنجمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر روز گذشته شنبه خطاب به کشورهای اروپایی تاکید کرد: «ایران هرکسی را که در سناریوی آمریکایی‌ها علیه این کشور شرکت کند، عمل او را دشمنی تلقی کرده و پاسخ او را می‌دهد.»

به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که ما اهل دعوا نیستیم و از بگو مگو و تحریم استقبال نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: «ما اهل دوستی و منطقیم و هرکس با ما دوستی کرده سودش را برده است و باید بدانید که این بداخلاقی‌ها جز این‌که آبروی شما را ببرد اثری ندارد.»

وی در ادامه با اشاره به تحریم بنزین اعلام کرد این از آرزوهای وی است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز ۱۷ میلیون لیتر جای‌گزین خواهند کرد. همه‌ کارها را انجام داده‌اند و کلیدش آماده و در دست آن‌ها است.

گفتنی است پیش از این سرگئی لاوروف، وزیرامور خارجه روسیه در واکنش به صحبت‌های احمدی‌نژاد گفته بود که «سخنان رییس‌جمهوری ایران عوام‌پسندانه و احساساتی» است.


 


یک‌شنبه۳ مرداد ۱۳۸۹- ۲۵جولای ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: علی

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3آقای گجت –  دامون

note3 روزنگاشت – «شعر، زندان و آیدا» - محبوبه

note3بخش اول اخبار

note3نغمه‌های ایرانی – «خالق شورانگیزترین سرود ملی» (بخش اول) –  آرش و آوا

note3گزارش ویژه‌ کابل – «مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان شدت می‌یابد» – نجیب امیری

note3رادیو لیچار – «مستند اتومبیل در ایران باستان» – (قسمت ۶۶) – فرورتیش

note3 بخش دوم اخبار

note3نغمه‌های ایرانی – «خالق شورانگیزترین سرود ملی» ( بخش دوم) – آرش و آوا

note3خبر ویژه کابل – «ربوده شدن دو سرباز  آیساف در افغانستان» – نجیب امیری

note3پرسه – «زندگی مدرن و غذاهای کم شتاب» –  سیمین

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته شنبه، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران حکم صادره از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی در خصوص محکومیت بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را تایید کرده است.

به گزارش هرانا، دادگاه تجدیدنظر بدون توجه به دفاعیات خانم هدایت و وکلای وی حکم ۷٫۵ سال حبس را هم‌راه با قطعی شدن ۲ سال حبس تعلیقی تایید کرده است. خانم هدایت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به ۵ سال حبس، به دلیل توهین به رهبری به دو سال حبس و به دلیل توهین به رییس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شده است.

لازم به یادآوری است از سویی دیگر حکم دو سال حبس تعلیقی وی به اتهام اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ نیز به اجرا درآمده و به این حکم افزوده شده است.


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

دیروز دوم مرداد برابر بود با دهمین سال‌روز درگذشت «احمد شاملو» شاعر، نویسنده، فرهنگ‌نویس، ادیب، مترجم ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران او که زاده ۱۳۰۴ خورشیدی بود شهرت اصلیش به خاطر شعرهای اوست. شاملو تخلصش در شعر «الف. بامداد» بوده و سرانجام در سال ۱۳۷۹ درگذشت.

«احمد شاملو» در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. پدرش «حیدر» نام داشت که تبارش به کابل برمی‌گشت و مادرش «کوکب عراقی شاملو» قفقازی کوچ کرده به ایران بود. احمد دوره‌ی کودکی را به خاطر شغل پدر که ارتشی بود و هرچند وقت را در جایی به ماموریت می‌رفت، در شهرهایی چون رشت و سمیرم و اصفهان و آباده و شیراز گذراند. به همین دلیل شناسنامه او در شهر رشت گرفته و محل تولد در شناسنامه رشت نوشته شده ‌است.

دوران دبستان را در شهرهای خاش و زاهدان و مشهد گذراند و از همان دوران اقدام به گردآوری مواد فرهنگ عامه کرد. دوره دبیرستان را در بیرجند و مشهد و تهران گذراند و سال سوم دبیرستان را در دبیرستان «ایران‌شهر» تهران خواند و به شوق آموختن دستور زبان آلمانی در سال اول دبیرستان صنعتی ثبت‌نام کرد.

در اوایل دهه ۲۰ خورشیدی پدرش برای ماموریت به «گرگان» و «ترکمن‌صحرا» فرستاده شد او هم‌راه با خانواده به گرگان رفت و به ناچار در کلاس سوم دبیرستان ادامه تحصیل داد و در فعالیت‌های سیاسی شمال کشور شرکت کرد و بعد در تهران دستگیر شد و به زندان شوروی در رشت منتقل شد.

پس از آزادی از زندان با خانواده به ارومیه رفت و تحصیل در کلاس چهارم دبیرستان را آغاز کرد. با به قدرت رسیدن پیشه‌وری و جبهه دموکرات آذربایجان به هم‌راه پدرش دستگیر شد و بعد از آزادی به تهران باز گشت و برای همیشه ترک تحصیل کرد.

دربیست و دو سالگی  با «اشرف الملوک اسلامیه» ازدواج کرد. در همین سال اولین مجموعه اشعار او با نام «آهنگ‌های فراموش شده» به چاپ می‌رسد و هم‌زمان کار در نشریاتی مثل «هفته نو» را آغاز می‌کند. هر چهارفرزند او، سیاوش، سامان، سیروس و ساقی حاصل این ازدواج هستند که البته دوامی نداشت.

در بیست و شش سالگی او شعر بلند «۲۳» و مجموعه اشعار «قطع نامه» را به چاپ می‌رساند. در سال ۱۳۳۱ به مدت دو سال مشاورت فرهنگی سفارت «مجارستان» را به عهده گرفت.

پس از کودتای ۲۸ مرداد با بسته شدن فضای سیاسی ایران مجموعه اشعار «آهن‌ها» و «احساس» شاملو توسط پلیس در چاپ‌خانه سوزانده شد و با یورش ماموران به خانه تعدادی از ترجمه‌ها و داستان‌هایش ضبط شد که دیگر هرگز به دست نیامد.

او موفق به فرار می‌شود اما پس از چند روز فرار از دست ماموران در چاپ‌خانه روزنامه «اطلاعات» دستگیر شده و به عنوان زندانی سیاسی به زندان «قصر» برده می‌شود و در سال ۱۳۳۴ نزدیک به دو سال بعد آزاد می‌شود.

سال ۱۳۳۶ با «طوبی حائری» ازدواج می‌کند دومین ازدواج او نیز مانند ازدواج اول مدت کوتاهی دوام می‌آورد و چهار سال از او جدا می‌شود. در این سال با انتشار مجموعه اشعار «هوای تازه» خود را به عنوان شاعری برجسته تثبیت می‌کند.

این مجموعه حاوی سبک نویی است و بعضی از معروف‌ترین اشعار شاملو هم‌چون «پریا» و «دخترای ننه دریا» در این مجموعه منتشر شده‌ است. در همین سال به کار روی اشعار حافظ، خیام و بابا طاهر نیز روی می‌آورد.

در سال ۱۳۳۸ شاملو به اقدام جدیدی یعنی تهیه «قصه خروس زری پیرهن پری» برای کودکان دست می‌زند و در هم‌چنین به تهیه فیلم مستند «سیستان و بلوچستان» نیز می‌پردازد که این آغاز فعالیت سینمایی جنجال‌آفرین احمد شاملو است.

او به‌خصوص در نوشتن فیلم‌نامه و دیالوگ‌نویسی فعال بود. در سال‌های پس از آن و به‌ویژه با مطرح شدنش به عنوان شاعری معروف، منتقدان مختلف حضور سینمایی او را کم‌رنگ دانسته‌اند. شاملو در این باره می‌گوید: «کارنامه سینمایی من یک جور نان خوردن ناگزیر از راه قلم بود.»

در سال ۱۳۳۹ با هم‌کاری «هادی شفاییه» و «سهراب سپهری» اداره سمعی و بصری وزارت کشاورزی را تاسیس کرد و به عنوان سرپرست آن مشغول به کار شد.

شاملو در ۱۴ فروردین ۱۳۴۱ با «آیدا سرکیسیان» آشنا می‌شود. در این سال‌ها شاملو در توفق کامل آفرینش هنری به سر می‌برد و بعد از این آشنایی دوره جدیدی از فعالیت‌های ادبی او آغاز می‌شود. آیدا و شاملو در فروردین ۱۳۴۳ ازدواج می‌کنند و شاملو تا آخر عمر در کنار او زندگی می‌کند.

وی در همین سال دو مجموعه شعر به نام‌های «آیدا در آینه» و «لحظه‌ها و همیشه» را منتشر می‌کند و سال بعد نیز مجموعه‌یی به نام «آیدا، درخت و خنجر و خاطره!» و هم‌چنین کار تحقیق و گردآوری «کتاب کوچه» را آغاز می‌کند.

سال ۱۳۴۶ او سردبیری قسمت ادبی و فرهنگی هفته‌نامه «خوشه» را به عهده می‌گیرد. هم‌کاری او با نشریه خوشه تا ۱۳۴۸ که نشریه به دستور ساواک تعطیل می‌شود، ادامه دارد. در این سال او به عضویت کانون نویسندگان ایران نیز در می‌آید.

در سال ۱۳۴۷ او کار روی غزلیات حافظ و تاریخ دوره حافظ را آغاز می‌کند. نتیجه این تحقیقات بعدها به انتشار دیوان جنجالی «حافظ به روایت او» انجامید. سال ۱۳۵۰ به فرهنگ‌ستان زبان ایران برای تحقیق و تدوین کتاب کوچه، دعوت شد و به مدت سه سال در فرهنگستان باقی ماند.

سال ۱۳۵۱به علت معالجه آرتروز شدید گردن به پاریس سفر می‌کند تا زیر عمل جراحی گردن قرار گیرد یک‌سال بعد مجموعه اشعار «ابراهیم در آتش» را به چاپ می‌رساند و در ۱۳۵۴ دانشگاه «رم» از او دعوت می‌کند تا در کنگره «نظامی گنجوی» شرکت کند و از همین رو عازم «ایتالیا» شد. در همین سال دعوت «دانشگاه بوعلی» برای سرپرستی پژوهش‌کده آن دانشگاه را می‌پذیرد و به مدت دو سال به این کار اشتغال دارد.

در ۱۳۵۵ انجمن قلم و دانشگاه «پرینستون» از او برای سخن‌رانی و شعرخوانی دعوت می‌کنند و از همین رو عازم ایالات متحده می‌شود. پس از بازگشت دوباره به عنوان اعتراض به سیاست‌های دولت ایران، کشور را ترک می‌کند و به آمریکا سفر می‌کند و یک سالی در آن‌جا زندگی می‌کند و در این مدت در دانشگاه‌های مختلفی سخنرانی می‌کند. در ۱۳۵۷ او از آمریکا به انگلستان می‌رود و در آنجا مدتی سردبیری هفته‌نامه «ایرانشهر» در لندن را به عهده می‌گیرد.

با وقوع انقلاب ایران، شاملو تنها چند هفته پس از پیروزی انقلاب به ایران باز می‌گردد. در همین سال اولین جلد کتاب کوچه منتشر می‌شود. شاملو با به عضویت در‌آمدن هیات دبیران کانون نویسندگان ایران به کار در مجلات و روزنامه‌های مختلف می‌پردازد. او در ۱۳۵۸ سردبیری هفته‌نامه «کتاب جمعه» را به عهده می‌گیرد این هفته‌نامه پس از انتشار کم‌تر از چهل شماره، توقیف می‌شود.

شاملو در این سال‌ها مجموعه اشعار سیاسی خود را با صدای خود می‌خواند و به صورت مجموعه کتاب و نوار صوتی «کاشفان فروتن شوکران» منتشر می‌کند. از ۱۳۶۲ با بسته‌تر شدن فضای سیاسی ایران چاپ آثار شاملو نیز متوقف می‌شود و کار ترجمه و تالیف و سرودن شعر را ادامه می‌دهد تا آن‌که ده سال بعد با کمی‌بازتر شدن فضای سیاسی ایران آثار شاملو به صورت محدود اجازه انتشار می‌گیرد.

سال‌های آخر عمر شاملو کم و بیش در انزوایی گذشت که به او تحمیل شده بود. از سویی تمایل به خروج از کشور نداشت و خود در این باره می‌گویید: «راستش بار غربت سنگین‌تر از توان و تحمل من است چراغم در این خانه می‌سوزد، آبم در این کوزه ایاز می‌خورد و نانم در این سفره‌ است.» از سوی دیگر اجازه هیچ‌گونه فعالیت ادبی و هنری به شاملو داده نمی‌شد و اکثر آثار او از جمله کتاب کوچه سال‌ها در توقیف مانده بودند.

بیماری او نیز به شدت آزارش می‌داد و با شدت گرفتن بیماری مرض قندش، و پس از آن که در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۶، در بیمارستان  پای راست او را از زانو قطع کردند روزها و شب‌های دردناکی را پشت سرگذاشت. او در دهه هفتاد با شرکت در شورای بازنگری در شیوه نگارش و خط فارسی در جهت اصلاح شیوه نگارش خط فارسی فعالیت کرد و تمام آثار جدید یا تجدید چاپ شده‌اش را با این شیوه منتشر کرد.

و سرانجام در ساعت ۹ شب دوم مرداد ۱۳۷۹ درگذشت و در روز پنج شنبه شش مرداد از مقابل بیمارستان ایران‌مهر و با حضور ده‌ها هزار نفر از علاقه‌مندان وی تشییع شد و در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. انجمن قلم «سوئد»، انجمن قلم «آلمان»، چند انجمن داخلی و برخی محافل سیاسی پیام‌های تسلیتی به مناسبت درگذشت وی در این مراسم ارسال داشتند.

منبع‌ها:

ویکی پدیا

سایت گل‌چهره


 


خبر / رادیو کوچه

بعدازظهر روز شنبه محسن آرمین، عضو ارشد و سخن‌گوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، پس از هفتاد روز با تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شده است.

به نقل از سیمیل، سخن‌گوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال بازداشت شده‌ در طول مدت بازداشت فقط یک‌بار از حق ملاقات با خانواده بهره‌مند شده بود.

گفتنی است اتهامات آرمین ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی و صدور بیانیه‌های سازمان مجاهدین انقلاب در طول یک سال گذشته بوده است.


 


خبر /رادیوکوچه

صبح امروز یکشنبه مانور نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی در دریای ژاپن آغاز شده است.

به گزارش الجزیره از صبح امروز مانور نیروی هوایی و دریایی دو کشور متحد آمریکا و کره جنوبی در دریای ژاپن با هدف تقویت قوای نظامی و هم‌چنین نمایش آمادگی نظامی این دو کشور در برابر تهدیدات حمله‌ی هسته‌ای کره شمالی آغاز شده است.

به گفته مقامات ارشد آمریکا و کره‌جنوبی در این مانور که با حضور ۸۰۰۰ پرسنل، ۲۰ ناو جنگی و زیر دریایی و بیش از ۲۰۰ هواپیمای جنگنده مشترک هر دو کشور شروع شده، هدف آن پاسخ به نوع رفتار خصمانه کره شمالی اعلام شده است.

این مانور که ۴ روز به طول خواهد انجامید، در آب‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

گفتنی است کره شمالی پیش‌تر هشدار داده بود که اگر این مانور نظامی صورت پذیرد عواقب جبران ناپدیری مانند جنگ هسته‌ای به بار خواهد آورد.

کره جنوبی و آمریکا معتقدند که کشتی نظامی کره‌جنوبی که در ماه مارس غرق شده به‌دست کشور همسایه یعنی کره شمالی انجام شده است.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1941 میلادی – «چرچیل» نخست‌وزیر وقت انگلستان با ارسال یک تلگرام سری به ژنرال «آرچیبالد ویول» فرمانده نیروهای انگلیسی در هند، به او اطلاع داد که حمله نظامی به ایران قطعی است و واحدهای لشکر ۹ هند باید تا ده روز دیگر به بصره برسند. به کشتی‌های حامل آنان دستور دهید که با آخرین سرعت برانند. ما باید برای خنثا کردن ناوگان ایران روشی در پیش می‌گیریم که برایمان گران تمام نشود.
  • ۱۹۴۴ میلادی – حملات هوایى آلمان و انگلیس علیه یک‌دیگر از اوایل جنگ جهانی دوم آغاز شد و به تدریج گسترش یافت. به طوری که تعداد کثیری از غیر نظامیان دو کشور در این بمباران‏ها کشته شدند. در یکی از این بمباران‏ها، بندر هامبورگ در آلمان در ۲۵ جولای هدف حمله بود که در جریان آن، علاوه بر انهدام تعدادی از تاسیسات نظامی و اقتصادی آلمان، ده‏ها هزار تن از مردم غیرنظامی این کشور نیز کشته شدند. این بمباران زمانی انجام شد که نیروهای متفقین حمله گسترده خود را به نیروهای آلمانی از سمت غرب این کشور آغاز کرده بودند.
  • ۱۹۶۲ میلادی – ماهواره مخابراتی «تل‌استار» برای نخستین بار در تاریخ، پخش برنامه‌های تلویزیونی را جهانی کرد.
  • ۱۳۶۱ خورشیدی – دکتر «حمید عنایت» نویسنده و مترجم ایرانی درگذشت. وی پس از اخذ درجه کارشناسی در ایران برای ادامه تحصیل به انگلستان سفر کرد و بعد از دریافت دکترا در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه لندن به ایران بازگشت. دکتر عنایت از آن پس به تدریس و تحقیق در دانشگاه تهران مشغول شد و در مدت عمر کوتاه خود کتاب‌ها و مقاله‏های متعدد در زمینه فلسفه و اندیشه سیاسی تالیف و ترجمه کرد. از این استاد آثار ارزشمندی چون «سیری در اندیشه سیاسی غرب، تاریخ طبیعی دین و اسلام و سوسیالیزم» باقی‌مانده است.
  • ۱۳۶۲ خورشیدی – «سیف‌اللهی یزدانی» استاد هنر خوش‌نویسی بویژه خط نستعلیق درگذشت. استاد یزدانی در زادگاهش دامغان و سپس به تهران به هنرآموزی پرداخت و سال‌ها نزد استاد علی‌اکبر کاوه شاگردی کرد. از جمله آثار استاد یزدانی کتابت قرآنی زیبا و نفیس به خط نستعلیق و کتابت آثاری چون «شمع، جمع، دیوان حافظ، شاه‌نامه بایسنقری و ترجیح بند هاتف» را می‌توان نام برد.
  • ۱۸۹۴ میلادی – جنگ تاریخی و دامنه‏دار چین و ژاپن با حمله نیروهای ژاپنی به سواحل چین آغاز و به این ترتیب آتش جنگ و کشتار در خاور دور شعله‏ور شد. ژاپن در آن زمان قصد تصرف اراضی وسیعی در شبه جزیره کره و شمال خاک چین را داشت و همین امر موجب بروز جنگ میان ژاپن و چین را فراهم آورد. سرانجام این تمایلات سبب جنگ بعدی میان ژاپن در روسیه نیز شد. زیرا ژاپن با حمله به چین برخی از پایگاه‌ها و مواضع روسیه را در این کشور مورد حمله قرار داده بود.
  • ۱۹۷۸ میلادی – «لوئیز جوی براون» نخستین جنین انسان آزمایشگاهی و حاصل تلقیح مصنوعی، به‌دنیا آمد.
  • ۱۹۲۰ میلادی – «روزالیند فرانکلین» شیمی‌دان بریتانیایی و یکی از عوامل کشف ساختار مارپیچی مولکول «دی‌ان‌ای» متولد شد.
  • ۲۰۰۰ میلادی – یک فروند هواپیمای مسافربری فراصوت کنکورد، در نزدیکی شهر پاریس سقوط کرد و همه ۱۰۹ مسافر آن کشته شدند.

 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته شنبه، تعدادی از مردم از کشورهای مختلف دنیا دست به تجمع اعتراضی به حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی زدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، تعدادی از فعالان حقوق بشر در شهرهای لندن، تورنتو، پاریس و برلین در حمایت از سکینه محمدی و اعتراض به حکم اعدام وی دست به تجمع زده‌اند.

در شهر لندن تشکلی به‌نام «جهان را حمایت کنیم» در میدان ترافالگار با در دست داشتن تصاویری از سکینه محمدی به حمایت از وی پرداختند.

گزارش‌ها از استکهلم پایتخت سوئد نیز از تجمع مردم و حامیان حقوق بشر در این شهر خبر داده‌اند.

گفتنی است سکینه محمدی آشتیانی که به اتهام زنای محصنه در ایران بازداشت شده است چندی پیش به سنگ‌سار محکوم شده بود که پس از فشارهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر این حکم لغو شده اما حکم اعدام وی هم‌چنان وجود دارد.


 



محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) طرح ۱۰۰ هزار میلیاردی دولت برای متروی کلان‌شهرها.

رویانیان: «دولت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه متروی تهران و کلان‌شهرها درنظر گرفته است

منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها و راه‌اندازی تمامی خطوط متروی تهران جزو اهداف عالیه دولت در این طرح است که به‌طور جدی پیگیر تحقق آن هستیم.

۲) آغاز فاز علمی طرح ملی گداخت هسته‌ای.

رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد برای اجرای این پروژه، ۵۰ نفر از بهترین نخبگان و جوانان کشور انتخاب شدند، نیروگاه بوشهر دیگر تستی ندارد و امیدواریم تا پایان شهریور شاهد راه‌اندازی نیروگاه بوشهر باشیم.

جام جم

۱) حمله یک ویروس خطرناک به رایانه‌های ایرانی.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881271853

پایگاه اینترنتی«PCworld» در مطلبی نوشت: «رایانه های ایران به‌شدت هدف حمله«SCADA worm» یکی از خطرناک‌ترین کرم‌های ویروس رایانه‌ای قرار گرفته‌اند که به‌منظور سرقت اطلاعات از سامانه‌های کنترل صنعتی طراحی شده است.

۲) نشست سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل فردا در استانبول.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881269396

مهمان‌پرست خبر داد: «وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و برزیل یک‌شنبه در استانبول ترکیه درباره بیانیه تهران وتحولات محوری آن رای‌زنی می‌کنند.

۳) ماجرای آب‌های آلوده.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881245836

وزیر بهداشت که بر آلوده بودن آب تهران تاکید داشت نظر خود را پس گرفت اما مردم نمی‌دانند که آب تهران آلوده است یا خیر و می‌توانند از این آب استفاده کنند یا نه؟ به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین موضوع آلودگی آب تهران تقریبن به موضوع برنج‌های آلوده در کشور تبدیل شده‌ است.

تهران امروز

۱) سردار جعفری: «دشمن جرات حمله ندارد.»

تاکید فرماندهان بر آمادگی کامل دفاعی.

http://www.tehrooz.com/1389/5/3/TehranEmrooz/331/Page/2/?NewsID=38906

در‌حالی‌که مقام معظم رهبری هفته پیش در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر آمادگی مسوولان کشور برای مقابله با هر شرایطی تاکید کردند، فرماندهان نظامی کشورمان نیز در روزهای اخیر بر آمادگی نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هر‌گونه اقدام خصمانه دشمنان تاکید کردند.

۲) احمدی نژاد: «ساختن ایران، خدمت به کل بشریت است.»

http://www.tehrooz.com/1389/5/3/TehranEmrooz/331/Page/2/

احمدی‌نژاد در مراسم اختتامیه جشنواره ملی جوان با بیان اینکه در‌طول تاریخ دوره جوانی و جوانان موتور حرکت و پیش‌گام حرکت بشریت برای تحقق آن قله بوده‌ و هستند تصریح کرد: «دوره جوانی، دوره تصمیمات بزرگ است، بنابراین چقدر خوب است که این تصمیمات، تصمیمات بزرگی باشد.» به گزارش مهر، احمدی نژاد با اعلام اینکه از آن‌جایی که بنده تقریبن همه فرهنگ‌های دنیا را دیده و مطالعه کرده‌ام، امروز به فضل خدا جوانان ایران‌زمین بیدار، هوشیار، پاک، مومن و آرمانی هستند، البته این به معنی نبود مشکل و ضعف نیست.

کیهان

۱) مرکل: «مردم آلمان خود را برای شرایط سخت آماده کنند.»

http://www.kayhannews.ir/890503/16.htm#other1602

صدراعظم آلمان با اشاره به اوضاع بحرانی اقتصاد از مردم کشورش خواست تا خود را برای رویارویی با آینده‌ای دشوار آماده کنند، به گزارش فارس، «آنگلا مرکل» طی سخنانی از مردم آلمان خواست تا خود را برای سپری کردن پاییزی دشوار آماده کنند.

۲) انسداد حساب‌های ۴۱ شرکت ایرانی در امارات تکذیب شد.

http://www.kayhannews.ir/890503/4.htm#other402

شرکت‌های ایرانی در امارات به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اخبار مربوط به مسدود شدن حسابهای ۴۱ شرکت ایرانی کذب است. ابتدای تیرماه امسال اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ۴۱ حساب ایران در امارات مسدود شده است که هرچند مقامات دولتی ایران سخنی در این مورد بیان نکردند اما در همان روزهای اولیه انتشار این اخبار، «حمید حسینی» عضو اتاق ایران در گفت‌وگو با ایسنا با تایید این موضوع عنوان کرده بود که این حساب‌ها برای بازرگانانی که شناخته شده و در کار بازار باشند، نیست و شاید این حساب‌ها برای بعضی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی باشد که در آن‌جا دفتری داشتند.

آفرینش

۱) رییس جمهور: «غرب سناریوی جدیدی را علیه ایران دنبال می کند.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67017

رییس جمهور از سناریوی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حمله به دو کشور عربی خبرداد و از این‌که رییس جمهوری روسیه با کاخ سفید علیه ایران هم‌نوا شده است ابراز تاسف کرد.

۲) تکلیف دریافت غرامت از عراق باید روشن شود.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67026

رییس مجلس شورای اسلامی خواستار روشن شدن تکلیف دریافت غرامت جنگ از عراق شد و تصریح کرد: «دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای قانون مرتبط با آن‌ها پس از ابلاغ هستند.»

خراسان

۱) تعدادی از عوامل مرتبط با اقدام تروریستی زاهدان دستگیر شدند.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=3&id=174301

«علی عبداللهی» معاون امنیتی وزیر کشور روز گذشته از شناسایی و دستگیری تعدادی از عوامل مرتبط با اقدام تروریستی اخیر در مسجد جامع زاهدان خبر داد که به گفته وی به سیستم‌های ارتباطی سرویس‌های اطلاعاتی پیشرفته دنیا مجهز بوده‌اند. معاون امنیتی وزیر کشور با بیان این که وابستگی افرادی که عملیات تروریستی را در مسجد جامع زاهدان انجام دادند به گروهک ریگی برای ما محرز است، افزود: «ارتباط این افراد با نیروهای ناتو که در افغانستان حضور دارند نیز برقرار است و با حمایت و پشتیبانی آن‌ها یک سری عناصر فریب خورده را تجهیز می‌کنند.»

۲) رییس سازمان گردشگری اعلام کرد: «منتظر اعلام نظر وزارت خارجه درباره لغو تورهای مسافرتی به امارات هستیم، این تصمیم  یعنی لغو تورهای گردشگری به امارات در پی برخوردهای توهین‌آمیز اماراتی‌‌ها با ایرانی‌ها، صورت گرفته است.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=3&id=174303

دنیای اقتصاد

۱) توصیه‌ لاریجانی برای اجرای سریع‌تر قانون یارانه‌ها.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=216410

علی لاریجانی رییس مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاخیر در اجرای قانون یارانه‌ها را با روح قانونی که در مجلس تصویب شده است، منطبق ندانست و از دولت خواست هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای این قانون اقدام کند. لاریجانی تاخیر بیشتر در اجرای قانون یارانه‌ها را موجب فشار بیشتر به مردم ارزیابی کرده است.

۲) افت و خیز بازار مسکن در سال ۸۸٫

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=216397

سال گذشته را می‌توان دوره‌ای متفاوت برای بازار مسکن نام‌گذاری کرد، در سال ۸۸ به‌رغم آن‌که خرید و فروش مسکن با وقفه‌ای پنج‌ماهه، رونق گرفت و فصل به‌ فصل، حجم معاملات افزایش پیدا کرد، اما روند افت و خیز قیمت مسکن در نهایت به کاهش ۱۷ درصدی نرخ میانگین در شهر تهران منجر شد، به‌طوری‌که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از یک میلیون و ۸۴۷ هزار تومان در سال ۸۷ به یک میلیون و ۵۲۹ هزار تومان در سال ۸۸ رسید، وآن‌چه تفاوت بازار مسکن با سال‌های قبل را برجسته‌تر می‌کند سهم تهران از نوسانات قیمت در کل کشور است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته