-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 07/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، مدعی شد: من سندهایی بدست آورده ام که  آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشور‌های منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند،گفتند، اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا ۵۰ میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله احمد جنتی ظهر امروز در مراسم جشن میلاد حضرت ولی عصر(عج) در مسجد مقام جمکران، اظهار داشت: بعد از آن که امام نهم، دهم و یازدهم در سنین جوانین به شهادت رسیدند، معلوم شد، که انسان‌ها لیاقت حضور داشتن امام معصوم(ع) را در جمع خود ندارند، و به همین دلیل امام زمان(عج) باید غیبت می‌کرد، تا همان ظالمانی که امامان دیگر را به جرم آن که در راستای عدالت گام برمی داشتند، کشتند، نتوانند با ایجاد فتنه، به او آسیبی برسانند.

وی گفت: دشمنی ظالمان مخالف عدالت تنها مختص به امام زمان(عج) نیست، بلکه در طول تاریخ، هرکسی که در راستای عدالت گام برداشت، همه ظالمان به جنگ او آمدند، تا این که خداوند امام خمینی(ره) را به ما داد و همان اندیشه‌ای که فرعون برای حضرت موسی(ع) داشت، ظالمان و مستکبران برای امام راحل داشتند، اما خدا همانگونه که محافظ موسی(ع) از خطرات بود، محافظ امام و انقلاب او بود.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با تأکید مجدد بر این که خداوند محافظ انقلاب اسلامی است، گفت: واقعه صحرای طبس که یک مدد الهی بزرگ بود، نشان داد که خداوند خودش محافظ انقلاب است و این امدادهای غیبی همواره در طول تاریخ انقلاب سابقه داشته است.

به گفته وی ، تمام دکترها ازآیت الله خامنه ای قطع امید کرده بودند و حتی خود وی ، باورشان نمی‌شد زنده بمانند، اما خداوند با مددهای خاص و همیشگی‌اش، ایشان  را ذخیره‌ای برای روز مبادا قرار داد.

جنتی معتقد است : به همین دلیل در زمانی که امام خمینی(ره) رحلت کرد، خداوند متعال، سمت رهبری انقلاب را بر ایشان محول کرد و آیت الله خامنه ای  مأمور شد از طرف خداوند، که این انقلاب را و این نظام را و این راه علی(ع) را حفظ کند و ادامه دهد.

آیت الله جنتی مدعی شد:در مورد رهبر انقلاب  هم، از آغاز ۲۱سال رهبری ایشان، فتنه‌های داخلی و خارجی فراوانی شروع شد که رذیلانه ترین و خبیصانه‌ترین آنها فتنه۸۸ بود.

امام جمعه موقت تهران مدعی شد: من می‌گویم، خدایا به حق صاحب‌الزمان(عج)، انتقام بچه‌های مسلمانی که این‌ها(سران معترض)، یا کشتند و یا بلا به سرشان آوردند، یا فریب دادند، خدایا انتقام اینها را از سران فتنه بگیر.

وی  معتقد است: علاوه بر فتنه عظیم۸۸، در طول رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، فتنه‌های دیگری هم ایجاد شد که حتی چندین بار تا حد سقوط نظام رفتیم، اما همان خدایی که نگاهبان انقلاب در واقعه صحرای طبس بود، باز هم انقلاب را حفظ کرد.

آیت‌الله جنتی گفت: در فتنه اخیر، سران فتنه با کمک آمریکایی‌ها فتنه‌ای را برپا کردند و مطمئن بودن که با کمک آمریکا دیگر کار انقلاب تمام می‌شود و چیزی برای نظام باقی نمی‌ماند، چرا که جنگ نرم است و این‌گونه مردم از نظام می‌برند و نظام وقتی مردم را نداشت، خود به‌خود سقوط می‌کند.

وی با بیان این که در سوی دیگر جریان فتنه، خدا چیز دیگری می‌خواست، گفت: خدا می‌خواست، تا کار به دست بندگان صالح خدا بیافتد و این انقلابی که مقدمه ظهور است باقی بماند و به همین دلیل خداوند این سران فتنه را رسوا کرد.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با بیان این که من سندی را به دست آوردم، گفت: آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم‌اکنون عامل آمریکا در کشور‌های منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، گفتند، اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا ۵۰ میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.

وی در مورد وظیفه شیعیان در زمان غیبت امام زمان (عج) هم گفت: وظیفه فعلی ما در زمان غیبت امام زمان(عج) این است که بدانیم، همانگونه که ولایت امیرالمؤمنین، علی(ع)، پشتیبان اسلام قرآنی و محمدی بود، امروز هم ولایت فقیه پشتیبان همان اسلام است و اگر این اسلام از بین برود، دیگر اسلامی نیست.

جنتی ابراز داشت: امروزه در کشوهای اسلامی، تنها نام اسلام است، اما خبری از اسلام واقعی نیست، چرا که نه احکام فقهی و نه احکام سیاسی اسلام در آن ها اجراء می‌شود.

به گفته وی، عربستان سعودی نوکر سرسپرده آمریکاست و ذلیلانه از آن اطاعت می‌کند اما آن حکومتی که در دنیا روی پای خودش ایستاده و با قدرت و عزت، شعار مرگ بر آمریکا را سر می‌دهد، آن حکومت اسلامی ایران است.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کسانی که به دروغ ادعای ملاقات امام زمان(عج) را می‌کنند، گفت: ادعاها در این باره به قدری زیاد شده است که حتی عده‌ای دیدار امام زمان(عج) را به کل منکر می‌شوند، اما در کنار تمام این دروغ‌ها عده‌ای به خدمت امام زمان(عج) مشرف شدند، که یکی از آنها شخصی به نام میرجهانی بود که من هم او را دیده‌ام.

وی در بیان خصوصیات شخص منتظر امام زمان(عج) هم، گفت: یکی از خصوصیات منتظر واقعی این است که در هر حال امام زمان(عج) را ناظر اعمال خود ببیند، و کسی که امام زمان(عج) را ناظر خود دید، جرأت گناه کردن را پیدا نمی‌کند.

جنتی با بیان این که سرنوشت امام زمان(عج) از جهات مختلف از جمله نحوه ولادت، شبیه حضرت موسی(ع) است، گفت: اگر همانند فیلمی که برای حضرت یوسف(ع) ساخته شد، برای حضرت موسی(ع) ساخته شود، برای مردم صد برابر جالب‌تر خواهد بود.


 


مسئول پیگیری سفر نمایندگان به غزه گفت: متاسفانه به رغم تمام پیگیری ها دولت مصر تا این لحظه با سفر چهار نفر از نمایندگان به غزه موافقت نکرده است.

به گزارش خانه ملت، محمود احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس  با بیان اینکه چهار نماینده مجلس آماده سفر به غزه هستند گفت: ما نمایندگان تمام هماهنگی های لازم را انجام دادیم و حتی بلیط هواپیما جهت پرواز به مصر آماده است اما متاسفانه دولت مصر اعلام کرد که تا این لحظه برای سفر نمایندگان ویزا صادر نشده است.

وی افزود: اینجانب در جلسات متعددی که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتم پیگیر این سفر بودم و حتی در جلسه روز گذشته اینجانب با لاریجانی هماهنگی های لازم برای انجام سفر را به عمل آوردیم و لاریجانی نیز به شیخ الاسلام معاون امور بین المللی مجلس تاکید کردند تا با هماهنگی های لازم این سفر انجام شود.

مسئول پیگیری سفر نمایندگاه به غزه با انتقاد از دولت مصر گفت: دولت مصر متاسفانه تاکنون کارشکنی های زیادی انجام داده و حتی از چهار نماینده ای که قصد سفر به غزه را داشتند سوابق کاری درخواست کرد که ما نیز سوابق کاری خود را برای دولت مصر ارسال کردیم اما متاسفانه هنوز ویزایی برای انجام این سفر صادر نشده است.

بیغش با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس همچنان آماده سفر به غزه هستند گفت: ما در حال حاضر هم پیگیر انجام این سفر هستیم اما متاسفانه دولت مصر اعلام کرد که تا این لحظه با انجام سفر موافقت نشده است.

وی تصریح کرد: ملت ایران حامی ملت مظلوم فلسطین به خصوص غزه است و ما چهار نماینده ای که قصد داریم به غزه برویم می خواهیم پیام ملت ایران و همچنین نمایندگان مجلس برای اعلام همدردی با ملت مظلوم فلسطین را به آنان ابلاغ کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما همچنان پیگیر هماهنگی های لازم برای انجام این سفر هستیم گفت: مسئولان وزارت خارجه نیز این موضوع را دنبال می کنند و هر وقت ویزا از طرف دولت مصر صادر شود ما آماده سفر هستیم.

علاوه بر احمدی بیغش، شبیب جویجری نماینده اهواز، پرویز سروری نماینده تهران و عوض حیدرپور نماینده شهرضا چهار نماینده ای هستند که تصمیم دارند از طریق خاک مصر به غزه سفر کنند.

برای انجام این سفر هماهنگی های لازم از طریق وزارت خارج کشورمان انجام شده است و قرار بود این سفر صبح امروز صورت پذیرد.


 


یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست جمعی از اعضای کمیسیون تلفیق برای عدم تعطیلی سه هفته ای این کمیسیون ، از وقفه در بررسی برنامه پنجم توسعه انتقاد کرد.

به گزارش مهر، محمد کریم شهرزاد درخصوص ادامه روند بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در کمیسیون تلفیق اظهار داشت: قرار بود موضوع بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در کمیسیون تلفیق را در ایام تعطیلات مجلس ادامه دهیم اما با آن موافقت نشد.

وی که خود یکی از امضاء کنندگان پیشنهاد تشکیل کمیسیون تلفیق در ایام تعطیلات مجلس بوده است، گفت: حتی قرار شد در مشهد مقدس کمیسیون تلفیق را برای بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه تشکیل دهیم که این مهم هم بنا به دلائلی محقق نشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اراده اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق بر این بود که تا قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور در این کمیسیون به اتمام برسد، گفت: اگر همین الان هم ما را احضار کنند حاضریم که از شهرستان به تهران بیائیم تا کار بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه را به اتمام برسانیم.

گفتنی است، مجلس شورای اسلامی در حال حاضر به مدت سه هفته تا ۲۲ مردادماه تعطیل است و کمیسیون تلفیق بررسی برنامه پنجم با ۵۱ عضو نیز بر این اساس تا این تاریخ تعطیل است.

پیش از این محمد رضا باهنر رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنجم توسعه عنوان کرده بود که این کمیسیون از روز ۲۲ مرداد بررسی‌های خود را در مورد برنامه پنجم از سر می‌گیرد و تا پنجم یا ششم شهریور کار بررسی این لایحه را به اتمام خواهد رساند. تاکنون حدود دو سوم برنامه پنجم در کمیسیون تلفیق بررسی شده است.

کمیسیون تلفیق ۳ هفته کاری برای بررسی برنامه پنجم مهلت دارد که این مدت سه هفته دیگر نیز قابل تمدید است. کمیسیون تلفیق برنامه پنجم تاکنون ۴ هفته کاری تشکیل جلسه داده است.

برنامه پنجم توسعه باید سال گذشته تصویب و از آغاز امسال اجرا می شد اما به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه آن، مدت اجرای برنامه چهارم تمدید و بررسی برنامه پنجم به سال جاری موکول شد.


 


نایب رییس کمیسیون امنیت ملی،آن چه را که وی “دروغ پردازی‌های” سفیر انگلیس در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خواند را ناشی از “خباثت انگلیسی‌ها” دانست و گفت: وزارت خارجه باید در جهت اخراج این سفیر اقدام کند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل کوثری نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری خواسته نمایندگان برای تعطیلی سفارت انگلستان در تهران مدعی شد: هر کاری که انگلیس انجام می‌دهد جز ضرر برای کشور، چیز دیگری ندارد، و طرح دروغی نظیر حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای، علی‌رغم تاکیدات رهبر انقلاب  به عنوان ولی فقیه و یک عالم دینی مبنی بر حرام بودن این مساله، نشان دهنده خباثت انگلیسی‌هاست.

وی اظهار عقیده کرد: بازرسان آژانس نیز بارها کارهای ما را رصد کردند و بر حقانیت فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ما تاکید داشتند، لذا این اظهارنظر نشان می‌دهد یکسری تحرکات دیگری توسط این کشور دنبال می‌گردد که وزارت خارجه باید در جهت اخراج این سفیر اقدام کند.

کوثری ادامه داد: دروغ‌پردازی این کشورها از خباثت آنها ست. این در حالی است که هیچ امر خلافی از ما سر نزده و ما تنها به دنبال اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز کشور هستیم.

همچنین در خبری دیگر، امروز نایب رییس کمیته‌ دفاعی مجلس گفت: اگر سفیر انگلیس به خاطر دروغ‌هایش عذرخواهی نکند باید اخراج شود.

محمدکریم عابدی نماینده‌ عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به “اظهارات و دروغ پردازی‌های سفیر انگلیس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران”، با این ادعا که این “دروغ پردازی‌ها” در عراق نیز انجام شد که نهایتا با تحریک آمریکا توسط انگلیس حمله به این کشور صورت گرفت، ادامه داد: همان جریان دروغ پردازی دوباره تکرار می‌شود، که این بار سفیر انگلیس این کار را انجام می‌دهد؛ لذا وی به عنوان یک دروغ‌گو، عنصر نامطلوبی است و اگر عذرخواهی نکند باید اخراجش در دستور کار وزارت خارجه قرار گیرد.

گفتنی است چندی پیش وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به اظهارات سایمون گس، سفیر انگلیس در تهران در مورد برنامه هسته ای ایران، کاردار این کشور را به این وزارتخانه احضار کرد.

دلیل این احضار، مصاحبه اخیر سایمون گس با تلویزیون فارسی بی بی سی بود که در آن در باره مناقشه هسته ای ایران و اثر تحریم ها بر اقتصاد ایران سخن گفته بود.

آقای گس در این مصاحبه گفته بود همه گرفتاری های اقتصادی ایران، ناشی از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

وی افزوده بود که آینده ایران در گرو توانمندی اقتصادی، ارتباط با دنیای خارج و همچنین، حل و فصل برنامه بحث انگیز هسته ای اش است.


 


عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی دقیق مسائل و مشکلات کودکان خیابانی گفت: اقداماتی که تحت عنوان فرایند خدمت‌رسانی به کودکان خیابانی از سوی نهادی مانند بهزیستی، شهرداری تهران و سایر نهاد ها مطرح بوده از ابتدا روند معیوبی داشته و ریشه مشکلات آنها بررسی و حل نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، جاوید سبحانی با اشاره به موضع‌گیری بهزیستی در مورد کودکان کار و اظهاراتی از قبیل اینکه بهزیستی با حمایت از کودکان خیابانی وظایفی در قبال کودکان کار ندارد تاکید کرد: اکثر کودکانی که تحت عنوان کودکان خیابانی سامان‌دهی می‌شوند “کودکان کار خیابانی” هستند که برای تامین معاش و زنده ماندن تن به هر کاری از جمله دست‌فروشی و کار در کارگاه‌های تولیدی می‌دهند؛ بنابراین بهزیستی نباید صرفا با این دید که این کودکان بی سرپرست هستند یا بد سرپرست هستند در این موضوع وارد شود.

او ادامه داد: وقتی یکی از جمعیت هدف و تحت پوشش بهزیستی، کودکان خیابانی بوده، به طور طبیعی، با پدیده کار این کودکان نیز مواجه می‌شود و تفکیک کودک کار با خیابانی نیز به سختی امکان پذیر است.

به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گاهی آسیب و خطرات پیش روی کودکان کار شدیدتر بوده و احتمال سوءاستفاده از کودکان کار در کارگاه‌های غیرقانونی نیز بیشتر وجود دارد در عین حال بخش گسترده‌ای از کودکان کار در معرض خیابانی شدن هستند.

سبحانی با اشاره به اجرای مقطعی طرح هایی از سوی برخی سازمان‌ها برای ساماندهی کودکان خیابانی تصریح کرد: سازمان‌هایی که مسوول انجام اقدامات مربوط به کودکان خیابانی بودند مشکلات را به چه نحو و تا چه حد آسیب‌شناسی کردند؟ غیر از آن است که با به کار بردن عناوینی مانند “جمع‌آوری” و القاء نگاه جرم‌شناسانه و زیبایی شهری به این معضل تنها صورت مساله را پاک کرده‌اند؟

عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به لزوم آسیب‌شناسی دقیق مسائل و مشکلات کودکان خیابانی پرداخت و گفت: نوع اقداماتی که تحت عنوان فرایند خدمت‌رسانی به کودکان خیابانی مطرح بوده از ابتدا روند معیوبی داشته و ریشه مشکلات آنها بررسی و حل نمی‌شود.

او افزود: به جای اعمال برنامه‌هایی با دیدگاه جرم‌شناسانه باید به مقوله کودکان کار و خیابان با دیدگاه اجتماع و خانواده محور نگاه کرد و علت اصلی حضور آنها در خیابان‌ها بررسی شود.

سبحانی با اشاره به اینکه معضلات و مسائل کودکان کار و خیابان با ساماندهی حل نمی‌شود یادآور شد: بهزیستی طی سال‌های اخیر بارها طرح‌های مربوط به کودکان خیابانی را اجرا کرد و آمارهای ناقصی ارائه داده و شهرداری یا نیروی انتظامی و حتی سایر نهادها نیز در این زمینه با یکدیگر تعاملاتی داشتند اما با بررسی آمارهای این دستگاه‌ها مشخص می‌شود که نظام ارزیابی درستی در طرح‌های آنها وجود ندارد.

به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان یک نظارت جامع بر اجرای اقدامات متولیان مربوط به کودکان خیابانی وجود ندارد و وزارت رفاه نیز به عنوان سیاست‌گذار برنامه‌ی نهادهای زیرمجموعه خود اقدامی برای نظارت بر روند اجرای مسائل کودکان انجام نمی‌دهند؛ در حال حاضر نیز با تغییر و تحولات رخ داده در مدیریت سازمان بهزیستی برنامه‌‌ها در مورد سیاست‌های گذشته عوض شده و متولیان جدید سیاست‌های دیگری را در پیش می‌گیرند.

سبحانی ادامه داد: با موازی‌کاری و ناهماهنگی شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی در زمینه کودکان آسبیب‌دیده، معضلات بیشتر شده و تنها کودکان در معرض آسیب و آسیب دیده ضرر می‌کنند.


 


بر اساس یکی از مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، دولت ملزم شده است برنامه ای بیست ساله برای انرژی هسته‌ای کشور تدوین نماید و در جریان آن نیز، باید برای بکارگیری دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی کند.

به گزارش مهر، علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره الزامات تحقق بکارگیری دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای خاطرنشان کرد “در حال حاضر نیروهای قابل توجهی در دانشگاه‌های کشور در زمینه هسته‌ای تربیت شده و فارغ التحصیل شده‌اند.”

عباسپور همچنین افزود “با توجه به حساسیت نیروگاههای هسته‌ای و با توجه به اینکه استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر ضامن ایمنی بیشتر نیروگاهها خواهد بود، لذا جلب همکاری دیگر کشورها در ساخت این نیروگاهها می تواند نقش موثر داشته باشد.”

وی تصریح کرد: “دولت موظف به جایابی نیروگاه‌های هسته‌ای شده و کمیسیون تلفیق نیز تصویب کرده است که دولت اقدامات لازم برای شناسایی معادن اورانیوم، استخراج و بهره برداری از این معادن را بعمل آورد.”

عباسپور در این زمینه افزود “دولت بر اساس مصوبه مجلس هفتم، موظف به ایجاد بیست هزار مگاوات نیروگاه هسته ای در داخل کشور شده بود، که اگر فرض کنیم این نیروگاهها در حد نیروگاه اتمی بوشهر باشند، حداقل باید در بیش از بیست نقطه مکان یابی برای ایجاد نیروگاه صورت گیرد.”

گفتنی است نیروگاههای هسته ای، چرخه سوخت اتمی و همچنین اهداف ذکر شدۀ مقامات جمهوری اسلامی پیرامون این موارد، طی سالهای اخیر مورد مناقشه و کشمکش جهانی زیادی شده است.


 


شورای نگهبان روز یکشنبه، مصوبه مجلس درباره اصلاح ماده ۱۲ قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را با دو ایراد شرعی و قانونی رد کرد.

به گزارش ایلنا، علی مطهری نماینده تهران که از طراحان این طرح بود، درباره رد طرح مذکور از سوی شورای نگهبان، گفت: در ماده ۱۲ قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، مدت بهره‌مندی ورثه یا وصی مؤلف یا مصنف یا هنرمند ۳۰ سال ذکر شده است.

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که برای برخی آثار فاخر پیش آمده بود، کمیسیون فرهنگی این مدت را به ۵۰ سال افزایش داد و در صحن علنی مجلس با رأی بالا تصویب شد.

مطهری یادآور شد که به دنبال اخطار قانون اساسی یکی از نمایندگان اساساً مدت برداشته شد، به این معنی که تا زمانی که وصی یا ورثه‌ای وجود داشته باشد، می‌توانند بهره‌مند باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه شورای نگهبان به اطلاق این مصوبه یعنی نامحدود بودن زمان بهره‌مندی و نداشتن سقف زمانی ایراد گرفته است، ادامه داد: طبعاً ایراد شورای نگهبان به کمیسیون فرهنگی می‌آید و به همان صورت ۵۰ سال یا به شکل دیگری اصلاح خواهد شد و قاعدتاً در صحن علنی نیز تصویب خواهد شد.

مطهری با یادآوری اینکه طرح اولیه‌ای که او ارائه داده بود، به دنبال مستنثی شدن آثار شهید آیت الله مطهری از ماده ۱۲ قانون مذکور بود، خاطرنشان کرد: هدف طراحان این بود که اصالت این آثار محفوظ و از تحریف و تغییر مصون بماند و مانند آثار امام (ره) و رهبری همچنان تحت نظارت یک موسسه خاص منتشر شود. منتها چون از راه الحاق یک تبصره به ماده ۱۲ آن قانون وارد شدیم خود به خود بحث حقوق مادی و حق التألیف مطرح شد، در حالی که اساساً این موضوع مطرح نبود.

به گفته وی، خانواده شهید مطهری سالهاست که برای آنکه قیمت آثار آن شهید کمتر باشد از دریافت حق التألیف امتناع می ورزند ولی اصرار دارند که این آثار توسط انتشارات صدرا که توسط خود آن متفکر شهید تأسیس شده و با زحمت بسیار به بی نظمی های موجود در نشر آثار ایشان چه در زمان حیاتشان و چه بعد از آن پایان داده منتشر شود و این راه همچنان ادامه داشته باشد و الا به بلبشوی چند سال اول انقلاب برمی گردیم که نظارت بر آن بر خلاف تصور برخی نشدنی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بعد از آنکه آن طرح به شکل استثنای آثار آیت الله مطهری مطرح شد برخی گفتند خوب است شامل آثار دیگران نیز بشود، تصریح کرد: بنده هم گفتم گرچه آثار دیگران چنین حساسیتی ندارد اما با این نظر موافقم، لذا طرح کلی شد و بعد به صورت ۵۰ سال و بعد نامحدود تصویب شد. اکنون شورای نگهبان به اطلاق آن یعنی سقف زمانی نداشتن آن ایراد گرفته و طبعاً در کمیسیون اصلاح خواهد شد و قاعدتاً با همان سقف ۵۰ سال یا مانند آن در صحن علنی به تصویب خواهد رسید.


 


وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه سلامت گفت: در سالهای اخیر شاهد کمتر شدن سرمایه گذاری در حوزه سلامت و بی توجهی به وضعیت سلامت و بیمه در کشور هستیم که اگر اصلاح نشود به جامعه آسیب وارد می شود.

به گزارش مهر، دکتر رضا ملک زاده شامگاه دوشنبه در حاشیه نخستین همایش ادواری دانش آموختگان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: دولت و مجلس باید توجه ویژه ای به این حوزه داشته و بودجه مورد نیاز را فراهم کند زیرا در حال حاضر متخصص، پزشک، بیمارستان و تخت به اندازه کافی وجود دارد اما اگر سیستم بیمه کار نکند عملا ً نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت.

وی با اشاره به مهاجرت نخبگان به خارج از کشور گفت: برای جلوگیری از این کار ابتدا باید نخبگان و متخصصینی که در کشور حضور دارند را با رسیدگی، توجه، احترام و تخصیص بودجه کافی برای انجام کارهای تحقیقاتی آنان، حفظ کنیم و با انجام این کار افرادی هم که رفته اند برای برگشتن ترغیب می شوند.

ملک زاده دانشگاه ها را نیازمند یک تغییر اساسی دانست و اظهار داشت: اساتید و دانشجویان باید برای بالا بردن کیفیت دانشگاه ها تمام تلاش خود را به کار گیرند و این زمانی میسر است که تعدادی استاد علاقه مند با ظرفیت و توانمندی علمی بالا وجود داشته باشد و دانشجویان نیز بیشتر تحقیق کرده و زمان بیشتری را به دانشگاه اختصاص دهند.

وی ارتباط میان دانشجویان و دانش آموختگان را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: این کار در همه دانشگاه های دنیا مرسوم است و دانش آموختگانی که به درجه یا پست خوبی می رسند برای رشد دانشگاه بسیار کمک می کنند.

ملک زاده افزود: ۳۰ درصد هزینه های دانشگاه های خصوصی در بسیاری از کشورهای خارجی و دانشگاه های معتبر دنیا توسط دانش آموختگان پرداخت می شود و این امر یکی از مهمترین ارکان چنین دانشگاه هایی است.


 


با حضورآقای محمود احمدی نژاد طرح تامین آتیه مهر امام رضا(ع) همزمان با روز میلاد امام زمان(عج) افتتاح شد و در این مراسم به خانواده ۱۲ نوزاد که سال ۸۹ به دنیا آمده بودند، دفترچه‌های قرض‌الحسنه این طرح اهدا شد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با تبریک نیمه شعبان و روز میلاد امام زمان(عج) گفت: بدون تردید، امروز، بزرگ‌ترین عید عالم است و آرزوی تمام انبیاء و اولیاء و صالحان در طول تاریخ، زندگی در یک جهان سرشار از عشق، محبت و امید بوده است و همه مجاهدان و صالحان برای تحقق این هدف بزرگ تلاش کردند.

وی ادامه داد: بالاترین هدیه خدا به بشریت وجود امام است و تنها راه انتشار تمام زیبایی‌ها و خوبی‌ها امام است. اگر در دل‌های‌تان عشق و محبت و علاقه به زیبایی‌ها و ارزش‌هاست و اگر انگیزه‌ کار، تلاش و ساختن و امید وجود دارد همه به واسطه‌ وجود نورانی امام است. خداوند متعال بشر را آفرید و از آن‌جا که بشر نمی‌تواند خداوند را لمس کند امام را خلق کرد که تجلی خود خدا باشد تا وقتی انسان‌ها او را دیدند گویی خداوند را دیده‌اند.

وی با بیان این‌که « خدا را سپاسگزاریم که در این روز عزیز این طرح بزرگ افتتاح شد » ادامه داد: نگاه الهی و نگاه ایمانی به زندگی با نگاه مادی به زندگی متفاوت است. بزرگ‌ترین سرمایه یک انسان و در واقع میراث یک انسان فرزند صالح است. بالاترین ثروت یک انسان فرزندان صالح هستند و این نگاه مادی که می‌خواهند انسان‌ها را فقط به لذت‌های غریزی و آن هم محدود، نه آن حقیقت لذت معطوف کنند، تمام ابعاد زندگی انسان‌ها را متلاشی کرده است. آن‌ها انسان را در یک قفس تنگ قرار دادند؛ در حالی که در نگاه الهی، ابعاد زندگی بی‌نهایت است. تمام عالم تحت سلطه‌ انسان است و ابعاد وجود انسان تمام عالم را در بر می‌گیرد. لذتی که از عشق به امام حاصل می‌شود بسیار زیباتر و ماندگارتر از لذتی است که از سطح و لایه حیوانی می‌جوشد و معادلات در نگاه مادی و نگاه انسانی متفاوت است.

وی گفت: در نگاه مادی این تصور وجود دارد که عده‌ای هستند که به مردم روزی می‌دهند، مثلا دولت‌ها هستند که به مردم روزی می‌دهند؛ در حالی که در نگاه الهی، روزی‌دهنده خداوند است و جالب است که در دستورات دینی گفته می‌شود؛ شما اگر از فقر می‌ترسید ازدواج کنید، در حالی که می‌بینیم بعضی از ترس فقر ازدواج نمی‌کنند. ولی خداوند می‌گوید اگر از فقر می‌ترسید ازدواج کنید بی‌نیاز می‌شوید. در واقع در نگاه مادی عده‌ای خود را جای خداوند نشانده‌اند و فکر می‌کنند که خداوند نیز به مانند آن‌ها ضعیف و محدود است. چطور گفته‌اند دو بچه کافی است بروید کیف‌تان را بکنید؟ کیفی وجود ندارد. کدام میراث ارزشمندتر از فرزندان صالح؟ زندگی بدون خانواده چه معنا و لذت و زیبایی دارد؟

احمدی نژاد یادآور شد: ما جایی گفتیم که طرح دو بچه کافیست، طرح استعماری است. برخی شروع کردند به سر و صدا کردن. همان کسانی که فکر می‌کنند آن‌ها هستند که روزی می‌دهند. آدم‌های خوبی هستند ولی به مرور زمان این تصور در آن‌ها ایجاد شده است که آن‌ها روزی‌دهنده هستند. آن‌ها اشتباه می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که « امروز در ایران عزیز، مردمانی مومن، صالح و پاک زندگی می‌کنند» تاکید کرد: فرزندان عزیز این دیار باید آینده را بسازند. امروز شرایط فرهنگی، اقتصادی، اندیشه‌ای با ۵۰ و ۱۰۰ سال قبل تفاوت زیادی دارد و افق‌های نگاه فرق می‌کند. امروز نگاه‌ها جهانی است. ما انتظار داریم که فرزندان متولد این سال‌ها و سال‌های آینده موفق به درک حاکمیت جهانی سرشار از عشق و ایمان و امید باشند و به تعبیر دیگر آرزو داریم و این انتظار را داریم ـ که البته انتظار دور از دسترسی نیز نیست ـ که فرزندان امروز ما یاران فداکار حضرت مهدی موعود (عج) باشند. ملت ایران نه تنها خود را برای زندگی در آن حیات طیبه آماده می‌کند، بلکه نسل‌های متوالی صالح را برای برپا داشتن جهان سرشار از عدالت تربیت و به بشریت هدیه می‌کند.

وی با تبریک افتتاح این طرح گفت: دوستان در این جلسه توضیحاتی را در مورد این طرح ارایه دادند و من فکر می‌کنم ظرفیت این طرح گسترده است. دولت بناست که هر نوزادی که به دنیا می‌آید یک میلیون تومان به حساب او واریز کند و ان‌شاءالله برکت پیدا می‌کند و به برکت آن هر ساله یک مقداری را به این حساب اضافه می‌کند. والدین محترم نیز در این حساب سرمایه‌گذاری کنند و هر ساله یا هر ماهه مقداری را در این حساب بگذارند. البته هرچه‌قدر این میزان که والدین می‌گذارند بیشتر باشد، بهتر است.

احمدی‌نژاد گفت: امیدوارم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز که اجرا می‌شود بخشی از سهم مربوط به بچه‌ها در این حساب گذاشته شود. در حال حاضر بانک ملی بسیار پرنشاط در خدمت مردم و ساختن کشور قرار دارد و در راستای این طرح می‌تواند طرح‌های ابتکاری اجرا کند. مثلا دو سالی که از افتتاح حساب برای یک خانواده گذشت، اگر خانواده نیازی داشت می‌تواند پولی را که در حساب هست، محفوظ قرار دهد و به اندازه نیمی از پول به خانواده قرض‌الحسنه بدهد یا بعد از پنج سال یک سوم پول را به آن خانواده در صورت نیاز قرض‌الحسنه بدهد یا اگر خانواده‌ای دچار مشکل حاد شد بخشی از پول را بگیرد و بعد آن را برگرداند و در واقع این حساب مثل یک قلکی باشد که دائم، توسط دولت و خانواده‌ آن فرزندان در حال رشد است.

وی گفت: ان‌شاءالله ۱۸ یا ۲۰ سال آینده وقتی اولین گروه از کسانی که این طرح شامل آن‌ها شده است، بزرگ شدند و به سن جوانی رسیدند هیچ جوانی در ایران نباشد که پشتوانه نداشته باشد و این شدنی است. مثلا فرض کنید ۱۸ سال دیگر با کارهایی که توسط دولت و خانواده صورت گرفته، جوانان بتوانند با استفاده از آن طرح نیازهای خود را برآورده کنند یا بانک می‌تواند برای کسانی که حساب دارند طرح مسکن را طراحی کند و جوانان با آن پول‌هایی که دارند خانه بخرند و یا برای خود شغل ایجاد کنند. مثلا این‌که با سرمایه‌گذاری که صورت می‌گیرد ۲۰۰ میلیون در حساب یک فرزند باشد.

وی اظهار کرد: به نظرم این طرح‌ها شدنی است و این را هدیه امام عصر (عج) به ملت ایران تلقی می‌کنیم و ان‌شاءالله مبارک باشد. ان‌شاءالله در تمام خانواده‌های ایرانی عشق و محبت موج بزند و رحمت و برکات الهی بیش از گذشته بر ملت ایران نازل شود.

احمدی نژادگفت: این حساب باید به نحوی فعال باشد که خانواده‌ها در طول ۱۸-۲۰ سال که در این حساب سرمایه‌گذاری می‌کنند از منافع این حساب بهره‌مند شوند و مطمئنم که خداوند نیز برکت می‌دهد.

در این مراسم با حضوراحمدی نژاد، وزیر کشور، رییس دفتر رییس‌جمهور، رییس سازمان ثبت احوال کشور، معاون راهبردی و نظارت رییس‌جمهور و مدیرعامل بانک ملی به خانواده ۱۲ نوزاد که در سال جاری به دنیا آمده‌اند، دفترچه حساب اهداء شد.


 


کلمه :شورای فعالان ملی -مذهبی در بیانیه ای نسبت به وضعیت عبدالرضا تاجیک و ربایش هدی صابر اعتراض کردند.در بخشی از این بیانیه آمده است ” دریغا که صاحبان قدرت، در حکومتی که مدعی دین‌مداری است، نه تنها ابتدایی‌ترین اصول و تاکیدات قانون اساسی را پاس نمی‌دارند، بلکه حرمت اخلاق و انسانیت را نیز فرومی‌نهند. و بجای تکریم فعالان حقوق بشر و تجلیل از پیگیران حقوق اساسی و مدنی شهروندان، صادق‌ترین بازوان «رکن چهارم دموکراسی»، یعنی روزنامه‌نگاران مستقل و وطن‌دوست را به حبس و بند می‌کشد. در حالی که پایمال‌ کنندگان حقوق انسانی و قانونی شهروندان، همچنان رها و در کمال امنیت، به تعقیب کردارهای ناصواب خویش مشغولند .

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

نگرانی شدید از وضع آقایان هدی صابر و عبدالرضا تاجیک با وجود تمامی اندرزها و هشدارهای دلسوزان ایران، گروه حاکم، همچنان سیاست «النصر بالرعب» (پیروزی با ایجاد ترس) را با روش‌های غیرقانونی وغیراخلاقی، از طریق دستگیری و زندان نمودن منتقدان و مخالفان پی ‌می‌گیرند.در یکی از جدیدترین نمونه‌ها، آقای عبدالرضا تاجیک، از فعالان ملی_مذهبی و روزنامه‌نگار پیگیر حقوق بشر، که در یک سال گذشته سه بار دستگیر شده، اکنون حدود ۴۵ روز است که در حبس غیرقانونی به‌سر می‌برد. با کمال تاسف،بازداشت این روزنامه‌نگار آزاده با اخبار بس نگران‌کننده درباره‌ی رفتارهای غیرانسانی و غیراخلاقی مجریان امنیت با ایشان توأم شده است، تا آنجا که وی در ملاقات با خانواده‌اش از «هتک حرمت» خود در نخستین شب بازداشت، آن‌هم در حضور بازپرس و معاون دادستان، خبر داده است – حال سؤال ما این است که در آنجا چه برخوردی صورت گرفته که آقای تاجیک چنین تعبیری را به‌کار برده است؟

دریغا که صاحبان قدرت، در حکومتی که مدعی دین‌مداری است، نه تنها ابتدایی‌ترین اصول و تاکیدات قانون اساسی را پاس نمی‌دارند، بلکه حرمت اخلاق و انسانیت را نیز فرومی‌نهند و بجای تکریم فعالان حقوق بشر و تجلیل از پیگیران حقوق اساسی و مدنی شهروندان، صادق‌ترین بازوان «رکن چهارم دموکراسی»، یعنی روزنامه‌نگاران مستقل و وطن‌دوست را به حبس و بند می‌کشد. در حالی که پایمال‌ کنندگان حقوق انسانی و قانونی شهروندان، همچنان رها و در کمال امنیت، به تعقیب کردارهای ناصواب خویش مشغولند.

شورای فعالان ملی_مذهبی ضمن اعتراض شدید نسبت به تداوم حبس تمامی کنشگران مدنی و فعالان سیاسی که در پی حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد بازداشت شده‌اند، نگرانی عمیق خود را از وضع آقای تاجیک ابراز کرده، خواهان رعایت حقوق قانونی ایشان (ازجمله دیدار با وکیل)، و پیگیری قانونی بدرفتاری‌های صورت گرفته با وی در زندان اوین است.

همچنین با خبر شدیم آقای هدی صابر از فعالان ملی- مذهبی بیش از دو روزاست که مفقود شده است. وی قبلاً به صورت شفاهی و از طریق تلفن به همسرشان برای تحمل حبس به دادگاه انقلاب فراخوانده شده بود. هنگام مراجعه دکترمحمد شریف (وکیل آقای صابر) و در خواست ارائه حکم به صورت کتبی، مسؤولان مربوطه گفته بودند که حکم به صورت کتبی ابلاغ خواهد شد. دو هفته پس ازاین گفتگو، چند نفر ناشناس که ظاهراً مأمور امنیتی بوده‌اند، به محل کار ایشان مراجعه می‌کنند. اما وی در آن موقع در آنجا حضور نداشته است. بدین ترتیب در حالیکه آقای صابر در دسترس قانون بوده و بنا به گفته مسؤولان قرار بوده حکم ایشان به صورت کتبی ابلاغ شود، اما وی از دو روز پیش، پساز خروج از محل کار ناپدید شده است. در این فاصله مسؤولان اجرای احکام دادگاه انقلاب به وکیل ایشان اعلام نموده‌اند که آقای صابر توسط آنهابازداشت نشده، همین مطلب از سوی مقامات امنیتی نیز به خانواده وی اعلام شده است. حال سؤال این است که آقای صابر کجاست، چه بر سر وی آمده و بازداشت احتمالی وی توسط چه افراد یا ارگانی بوده است؟ ما به همراه خانواده‌ی آقای صابر به شدت نگران وضعیت وی و سلامتی‌اش هستیم و مقامات و نهادهایانتظامی و امنیتی را مسؤول حفظ امنیت کلیه شهروندان می‌دانیم و از مسؤولان و مقامات حکومت به جد می‌خواهیم هر چه زودتر وضعیت آقای صابر ومحل نگهداری ایشان را مشخص نمایند و ایشان را از بازداشت احتمالی آزاد نمایند.

شورای فعالان ملی ـ مذهبی


 


معاون اول احمدی نژاد با بیان اینکه توان بالای کشور در تولید برق موجب افتخار و سربلندی ما است، گفت: ایران می تواند قدرت اقتصادی خود را به تمام دنیا انتقال دهد.

به گزارش ایرنا، “‌محمد رضا رحیمی “‌ در مراسم بهره برداری از ایستگاه برق ۶۳ / ۴۰۰ کیلو ولتی محلات با بیان اینکه ایران در کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی سرمایه گذاری های زیادی انجام داده، اظهار داشت: در این ایام نخست وزیر عراق به علت کمبود برق و خاموشی های این کشور از ایران تقاضای کمک کرد و ایران ۲۰۰ کیلو ولت به میزان فروش برق خود به کشور عراق افزود.

رحیمی با بیان اینکه ایران با کشور ترکیه قرارداد فروش برق بسته است ، افزود:‌ توان بالای ایران در تولید برق موجب افتخار و سربلندی ما است.

رحیمی در ادامه در خصوص قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: ‌با تدبیر رییس جمهوری به زودی این قانون در کشور اجرایی می شود و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی گفت: تاکنون افراد اسراف گر و پرمصرف از یارانه های دولت بهره بیشتری برده اند ولی انتظار می رود با اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها ، دست اسراف گران کوتاه شود


 


نماینده جمهوری اسلامی ایران در وین با اعلام تحویل پاسخ ایران به نامه گروه وین به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: محور اصلی پاسخ ایران اعلام آمادگی برای آغاز گفتگوهای سریع و بدون پیش شرط پیرامون تامین سوخت راکتور تهران است.

به گزارش مهر، علی اصغر سلطانیه با اشاره به اینکه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به نامه گروه وین ساعت ۲ امروز به وقت وین به امضای وی تحویل آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است، تصریح کرد: این ملاقات به صورت خصوصی انجام شد.

وی افزود: در طی ملاقات با آمانو نامه رسمی جمهوری اسلامی ایران که نشانگر موضع ایران و دارای پیام روشن و صریحی مبنی بر آمادگی کامل ایران برای برگزاری نشست پیرامون تامین سوخت راکتور تهران بود به وی اعلام شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد در این ملاقات آقای آمانو ضمن قدردانی و استقبال از نامه و موضع ایران و نیز اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای تشکیل این جلسه و موفقیت پروژه با توجه به اینکه ابعاد انسانی در آن دخیل است، دریغ نخواهد کرد.

سلطانیه تاکید کرد: آمانو اعلام کرده بلافاصله و همین امروز نامه ایران را به صورت حضوری و دستی به نمایندگان روسیه ، آمریکا و فرانسه منعکس می کند.


 


بسیار گفته اند که انقلاب فرزندان خود را می خورد. آنچه در پی می آید گزارشی است از وضعیت “محمدرضا رجبی” از فرزندان گمنام اما موثر انقلاب اسلامی که ۱۱ ماه است به دنبال حوادث پس از انتخابات در زندان اوین به سر می برد.

به گزارش ادوارنیوز، محمدرضا رجبی از ابتدای تشکیل سپاه پاسداران به عضویت در این نهاد انقلابی در آمد و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه های جنگ حضور می یابد او به دنبال حضور در عملیات های بیت المقدس، رمضان و مسلم در عملیات اخیر به دلیل اصابت گلوله به بازوی راست اش مجروح شده و برای مداوا به تهران باز می گردد. رجبی در سال ۱۳۶۲ به عضویت شورای فرماندهی پایگاه شرق تهران سپاه در میآید و در ۱۳۶۳ از سوی سپاه به دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی معرفی شده و به عنوان منشی ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول سالهای ۶۳ تا ۶۸ در مجلس به انجام وظیفه می پردازد. در این دوره با توجه به ماموریت هاشمی در اداره امور جنگ دفتر هاشمی علاوه بر مدیریت تقنینی کشور، نقش حساسی در هماهنگی نهادهای انقلابی به جهت اداره جنگ داشته است. در همین دوره رجبی به همراه جانشین فرمانده کل قوا یعنی هاشمی بارها به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور سفر کرده و در عملیات های مختلفی از جمله والفجر مقدماتی، بیت المقدس و تکمیلی کربلای ۵ شرکت می کند که در عملیات بیت المقدس ۲ مجروح شیمیایی می شود.

با پایان جنگ و انتخاب هاشمی به عنوان رییس جمهور، رجبی به نهاد ریاست جمهوری نقل مکان کرده و در هشت سال سازندگی نیز در مقام منشی ویژه دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه می کند. او به دنبال پایان دوره ریاست جمهوری هاشمی از مشاغل دولتی دوری گزیده و به دنبال فعالیتهای مدیریتی و اجرایی روی می آورد. در جریان انتخابات نهم ریاست جمهوری و به دنبال ورود هاشمی به عرصه رقابت های انتخاباتی رجبی با توجه به تجربه سالها حضور در در کنار وی به عنوان یکی از عوامل اصلی ستاد هاشمی به عرصه انتخابات وارد می شود و پس از انتخابات نیز در مقام مشاور دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد و معاونت پژوهشگاه دانشگاه آزاد حضور داشته است.

به دنبال وقایع خرداد ۸۸ و تلاش فراوان نهادهای امنیتی مبنی بر اثبات نقش اطرافیان هاشمی در اعتراضات مردمی به تقلب در انتخابات رجبی به همین دلیل و به بهانه حضور در راهپیمایی میلیونی ۲۵ خرداد ۸۸ بازداشت می شود. محمدرضا رجبی از جمله زندانیان سیاسی جنبش سبز است که علیرغم تحمل فشارهای فراوان از جمله ۷۰ روز انفرادی و محکومیت وی به ۶ سال حبس تعزیری به اتهام شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد و توهین به رییس جمهور از طریق ارسال ایمیل نام چندانی از او در رسانه های گروهی و گزارش های حقوق بشری به میان نیامده است.

این گمنامی در حالی است که رجبی طی سالهای طولانی در حساس ترین مقاطع و در حساس ترین نهادهای کشور از جمله مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و سپاه پاسداران حضور داشته است.

بی عدالتی در خصوص محمدرضا رجبی تا بدانجا پیش رفت که علیرغم فوت پدر او درآذرماه سال گذشته از اعطای مرخصی به وی جهت شرکت در مراسم ترحیم پدرش نیز خودداری شد و تاکنون نیز علیرغم گذشت ۱۱ ماه از حبس وی از اعطای مرخصی به این عنصر انقلابی ممانعت به عمل می آید.


 


کلمه :تلفن بند ۳۵۰ زندان اوین از یک روز قبل از میلاد حضرت مهدی ( عج ) قطع شده است .زندانیان که در روزهای اعیاد مذهبی مسلمانان تنها وسیله ارتباطی با خانواده شان برای تبریک تلفن است از روز دوشنبه از این امکان هم محروم شده اند .

به گزارش خبرنگار کلمه ،در ابن بند زندان اوین که به بند کارگری هم معروف است بیش از ۲۰۰ نفر از زندانیان حوادث پس از انتخابات نگهداری می شوند .

روز دوشنبه نیز روز ملاقات زندانیان این بند با خانواده هایشان است .اما خانواده زندانی ها می گویند در هفته های جاری هم خودشان و هم زندانیان با برخوردهای بسیار نامناسب ماموران زندان مواجه شده اند تا جایی که زندانیان دیروز دست به اعتراض زدند و حتی در سالن ملاقات کابین زندان اوین شعارهایی سر دادند که مسوولان زندان با اعزام نیرو به سالن ملاقات کابینی تلاش کردند آنها را آرام کنند و به سلول هایشان بازگردانند.

زندانبانان اوین بویژه بند ۳۵۰ در روز های ملاقات ساعتها زندانیان و خانواده هایشان را در صف های طولانی نگه می دارند تا ساعت ملاقات آنها کم شود یا قبل از ملاقات روحیه زندانی های سیاسی و خانواده های شان به هم بریزد . این در حالی است که به دستور دادستان تهران ، جعفری دولت آبادی طی چند ماه گذشته امکان ملاقات حضوری زندانیان سیاسی با فرزندان ، خواهران و برادران شان هم لغو شده و فقط همسر و پدر و مادر زندانیان سیاسی می توانند آنها را به صورت حضوری ملاقات کنند .

به گفته تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ ، مسوولان این بند در واکنش به اعتراض زندانیان به رفتارهای نامناسب زندانبانان ،تمامی تماس های تلفنی زندانیان را ،هم زمان با میلاد حضرت مهدی (عج ) قطع کرده اند .زندانیانی که حالا فقط از طریق تلفن می توانند با کودکان خردسال شان صحبت کنند .

به گفته خانواده های زندانیان ، بند ۳۵۰ زندان اوین از همه امکانات رفاهی محروم است تا جایی که تنها کتابخانه کوچک این بند نیز چندی پیش تعطیل شد. همچنین زندانیان این بند از زندان اوین بر خلاف سایر بندهای عمومی از داشتن ورزشگاه هم محرومند . تلفن های این بند که بر آن کاملا فضای امنیتی حاکم است نیز بر خلاف سایر بند های زندان دو یا سه دقیقه در روز است که گاه و بی گاه و به بهانه های مختلف زندانیان از آن هم محروم می شوند . فروشگاه بند ۳۵۰ نیز فقط یکبار در ماه میوه برای فروش می آورد و میزان میوه برای فروش به قدری کم است که برای تقسیم آن بین زندانیان از روش قرعه کشی استفاده می شود .کمبود میوه در زندان موجب ضعف شدید بدنی زندانیان و بیماری های مکرر آنها شده است.

اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین سه مشاور میر حسین موسوی علیرضا بهشتی شیرازی ،قربان بهزادیان نژاد و علی عرب مازار به سر می برند . عبدالله مومنی فعال دانشجویی ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار ،علی ملیحی ، میلاد اسدی ، علی تاجرنیا ، کیوان صمیمی ،حسین نورانی نژاد ، مجید دری ، ضیا نبوی ، علی زاهد و …. از دیگر زندانیان سیاسی این بند محسوب می شوند


 


کلمه – سیدرضا اکرمی*: امام دوازدهم خاتم الا ئمه و خاتم الا وصیا» است و شجره امامت با وی به پایان می رسد و بدین جهت ولادت ایشان ویژه می باشد. جشن میلاد آن امام همام باید به صورت مخصوصی برگزار شود زیرا ایشان زنده هستند.پیروان راستین آن حضرت در انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) می باشند.

مسلمانان ظهور آن را حضرت را نه تنها انتظار می کشند بلکه آرزو دارند.من در جایی گفتم که یکی از ویژگی های انسان”آرزو،امید و انتظار است.”این امید و آرزو باید باعث حرکت انسان شود.

امید، آرزو و انتظار عواملی هستند که درون انسان را وادار به جنبش و خروش می‌کنند،. اصل امید و انتظار امری فطری هستند و باید در نهاد هر انسانی باشد که در غیر این صورت، کوشش، جوشش و حرکتی در فرد به وجود نخواهد آمد. تمام مسلمان باید تمام مباحث مهدویت را بدانند و آگاه کنند دیگران را.

البته همگان باید  در مورد انتظار امام عصر(عج) مواردی را در نظر داشته باشند. یکی از این موارد اینست که مساله وجود امام مهدی همه‌ معصومین (ع) در رابطه با آن بحث کردند و شکی در ظهور مهدی موعود نیست. نکته دیگر اینست که قطعیت ظهور و حضور آقا زمان(عج) باعث شده است که بعضی‌ها به صورت تحریفی، خود را « مهدی» معرفی کنند و از این مقوله سوء استفاده کنند که باید به این مهم توجه شود تا از موضوع سوء استفاده نشود.

بحث دیگر درباره امام دوازدم  در فلسفه‌ غیبت امام زمان (عج) است که در این باره باید توجه شود که مساله‌ نبود زمینه‌ پذیرش امام برای جهان و ترس از کشتن ایشان مطرح است، جامعه‌ منتظر نیز باید آماده باشد و هم جهت پذیرش امام عصر(عج) به آگاهی‌سازی و اشاعه‌ دانایی اقدام کند و در این زمینه شرایط فکری و فرهنگی را به وجود آورد.

نماینده تهران*


 


بسم الله الرحمن الرحیم

غم مخور ایام هجران رو به پایان می رسد این خماری از سر ما میگساران می رود                                                                      ابرها از نور خورشید رخش پنهان شوند پرده از رخسار آن سرو خرامان می رود

کلمه- گروه معارف: گرعذر تقصیر به پیشگاه قطب عالم امکان!که امروزه روز بعضی مدعیان انتظار به سهو یا به عمد مروج انتظار منفی شده اند!و دین یسرت را به دین عسر تبدیل کرد ه اند و فراموش کردند که انتظار یعنی چشیدن طعم رویش یعنی یاد خوبیها یعنی بهانه عاشقی؛ انتظار یعنی بوی حضور در همه جا جاری یعنی فاصله گرفتن از غفلتها جرعه نوش شدن از اقیانوس مستی یعنی صبر و استقامت در حیرتکده ى دنیا؛ انتظار یعنی سبز بودن و سبز ماندن وانتظار یعنی هموار کردن راه برای ظهور حضرت حجت و به قول استاد بزرگوار دکتر علی شریعتی: انتظار»  ایمان به آینده است و لازمه اش انکار حال.  کسی که از «حال» خشنود است ، منتطر نیست ، برعکس  محافظه کار است ، از آینده می هراسد، از هر حادثه ای که پیش می آید بیمناک است  و دوست دارد و تلاش می کند که « هیچ چیز دست نخورد.» [۱] لذا «مذهب انتظار» یک «فلسفه مثبت تاریخ» ، یک «جبر تاریخ» ، یک «خوش بینی فلسفی»، در طول قرون است. اصل انتظار به معنای کلی ، نه انتظار خاص شیعی ، دو نوع است : « انتظار منفی » و « انتظار مثبت » .این دو انتظار درست ضد یکدیگرند: یکی بزرگترین عامل انحطاط است و دیگری بزرگترین عامل حرکت و ارتقاء . یکی تن دادن به ذلت و توجیه وضع موجود ، دیگری پیش برنده و آینده گرا. مشکل این مسئله و این بحث نیز از اینجا ناشی می شود که هر دو « انتظار » است. [۲]

پس امروز منتظران حقیقی به ساحل خوش بختی وسعادت امید بسته اند واز شمیم دل انگیز نیمه شعبان مستانه منتظرند!

اللهم عجل لولیک الفرج


. انتظار مذهب اعتراض ، ص۳۹ [۱]

. انتظار مذهب اعتراض، ص ۲۵ [۲]


 


کلمه- سید علیرضا حسینی بهشتی*: در کتاب‌ المراقبات عالم عامل و عارف کامل، مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در روایتی به نقل از کمیل ابن زیاد آمده است که امام علی (ع) در پاسخ پرسش عده‌ای از یارانش از معنی آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم» فرمود که منظور، شب نیمه شعبان است که در آن هر چیزی با حکمت مشخص و معین می‌شود. و آنچه در هر شب قدر بدان توصیه شده است، اندیشه در راهی است که آدمی پیموده و ارزیابی آنچه کرده، تا از خطاهایش درس گیرد و آینده را آن‌گونه راه پیماید که شایسته مقام مکرم انسانی او باشد.

و من دیشب در سیری به سال‌ها پیش، به یاد نیمه شعبان سال ۱۳۵۷ افتادم. روزهای پر التهاب و فراز و نشیب انقلاب بود و زمان بزرگداشت یاد شهدایی که هر یک در چهلمین روز بزرگداشت شهدای قبل از خود، به دست سفاکان ظالم به خاک و خون کشیده شده بودند. در نیمه شعبان آن سال، از سوی رهبر نهضت اسلامی ایران اعلام شد که به رغم بزرگی آن روز و شادمانی ناشی از یادبود ولادت منجی عالم بشریت، همگان در ماتم شهدای گرانقدر سوگوار خواهند بود.

به یاد می‌آورم در مخالفت با این تصمیم امام خمینی که به دل هر ایرانی آزاده‌ای نیز نشسته بود، عده‌ای از متحجرین و متعصبین که ولایت و دوستی اهل بیت و انتظار فرج صاحب عصر را در گلیم خود از آب بیرون کشیدن، پرهیز از ورود به عرصه مبارزه، اعتراض سکوت آمیز نسبت به خودکامگان، برپایی مجالس مذهبی و مراقبت از ایمان خود و فرزندانشان ترجمه می‌کردند، لجوجانه نیمه شعبان را جشن گرفتند و صف خود را از امواج خروشان مردم انقلابی جدا کردند. روزها از پی هم آمدند، طومار ظالمان با ایستادگی مردم و رهبران نهضت در هم پیچیده شد و رنج ستم هزاران ساله در پرتو وعده برپایی جامعه‌ای که در آن تحقق عدالت، آزادی، استقلال و پیشرفت پی گرفته شود، به‌فراموشی سپرده شد: انتظار موعود بشریت معنایی دیگر یافت و خمودی و گوشه‌گیری زاهدانه، جای خود را به عرفان در میدان کوشش و تلاش هدفمندانه داد.

در آن سال و سال‌های پس از آن، تنها چیزی که گمانش نمی‌رفت این بود که نشئه‌ای از آن دیدگاه متحجرانه نسبت به دین و دینداری، آن تفسیر کج‌اندیشانه از مهدی و مهدویت، و آن خوانش افراط گرایانه از منش و روش اهل بیت و ولایت، روزی از کنج عزلت و کمین‌گاه فرصت بیرون خزد، پرچمدار اسلام خواهی گردد، منتقدان دیروز و امروزش را به کفر و نفاق متهم سازد، فریب کارانه داعیه محروم نوازی سر دهد ، شهیدان و شهادت را مصادره کند، به‌کارگیری هر زبان و هر وسیله را برای رسیدن به اهدافش مشروع بشمارد، در استحاله نظام و ارزش‌های برآمده از انقلاب از هیچ کوششی فروگذار نکند، در سرکوبی مخالفانش تا سرحد ضرب و شتم و کشتار پیش رود، و این همه را به نام عهد با مهدی (عج) و به کام خویش و خویشان خویش انجام دهد.

بی‌تردید در این مرور و ارزیابی مجدد کارنامه خود، آنچه بیش از دریغ از گذشته و افسوس به حال لازم می‌نماید، شناخت گام‌های غلطی که برداشتیم، آگاهی نسبت به مسیرهایی که به خطا پیمودیم، درک غفلت‌هایی که ورزیدیم و یافتن راه‌هایی برای بازگشت به شاهراه اصلی که در آن گام می‌زدیم است. چه شد که شکل‌گیری خوارج جدید را ندیدیم یا دست کم گرفتیم؟ و صدها پرسش دیگر که باید در هر شب قدری از خود بپرسیم.

با این همه، و در اوج تلخ‌کامی‌های ناشی از حوادث اخیر، خطایی که می‌تواند از همه خطاهای گذشته مان بزرگ‌تر باشد، درافتادن به دام نومیدی و دست شستن از پایداری در راه سبزی است که در پرتو الطاف قدسی به‌رویمان گشوده شده است. در مکتب وحی زانوی تلمذ می‌زنیم و از سیره درخشان پیشوایان دین درس‌ها می‌آموزیم و راه را می‌یابیم و می‌پیماییم؛ دانشگاهی که آموزگاران بزرگش، از خاتم پیامبران تا قائم آل محمد (عج)، راهنمایی آدمیان را بر عهده داشته و دارند. فراموش نمی‌کنیم که محمد (ص) در سال‌های دشوار دعوت به ما آموخت که پاسداری از چراغ فروزان حق خواهی نیازمند صبر و بردباری در مقابل از دست دادن عزیزان، تدبیر و تحمل در مقابل ناسزاگویی و هجمه‌های تبلیغاتی، شکیبایی در مقابل جراحت‌ها و بی‌حرمتی‌ها و از دست رفتن عزیزانمان است. محمد (ص) در سال‌های هجرت به ما آموخت که همزیستی با دیگرانی که به‌گونه‌ای متفاوت به زندگی می‌نگرند نیازمند تکیه بر شیوه‌های عقلایی است، که حکومت‌ها از مردمند و برای مردم، که ایمان درجاتی دارد و هرکسی را باید با درجه ایمانش پذیرفت. محمد (ص) در فتح مکه به ما آموخت که خونخواهی‌های برآمده از کینه‌های دیرین را فروگذاریم و سایه رحمت را آنقدر بگسترانیم که خانه دشمن دیروز را مأمن آنانی قرار دهیم که هنوز دل هایشان پذیرای پیام حق خواهی ما نیست .

و به این سلسله درس‌ها می‌توان آموزه‌های دیگر آموزگاران سترگ مکتب وحی را افزود، چه کلام و کردار هر یک، برای ما که نیازمند فهم و درک زمانه و یافتن راه روشنایی در شب‌های تیره و تار هستیم، گنجینه‌ای است بی‌بدیل. این همه با الهام از راه موعود عدالت و با نیرو گرفتن از فلسفه انتظار راستین امکان‌پذیر است؛ چه امید به پیروزی نهایی حق بر باطل، شعله‌ای است جاودانه در دل همه مبارزان راه حق، عدالت و آزادی. و شاید در این روز شایسته‌تر از هر چیز این باشد که برای تعجیل در ظهورش دعا کنیم تا ما را از سیطره فرقه‌ای که با داعیه دروغین پیروی از او میدان دار قدرت شده برهاند و چنان که وعده داده شده، زمین را سراسر عدل و داد سازد.

*این یادداشت به مناسبت نیمه شعبان سال گذشته درکلمه منتشر شده بود.


 


عضوهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستارهمت مضاعف وکارمضاعف برای تحقق اهداف سند چشم اندازتوسعه شد واعلام کرد: برای رسیدن به اهداف این سند با وجود تلاش های صورت گرفته، فاصله داریم.

به گزارش خانه ملت، حسین سبحانی‌نیا  با اشاره به روند اجرایی سند چشم انداز توسعه پس از گذشت ۵ سال از ابلاغ آن، گفت: در طی این سال ها حرکت های خوبی دربخش های مختلف علمی و صنعتی صورت گرفته؛ اما با آن چیزی که برای افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده بود، فاصله داریم.

نماینده نیشابور درمجلس شورای اسلامی برای رفع این فاصله ها، پیشنهاد کرد که در سال همت مضاعف و کار مضاعف تلاش بیشتری از سوی مسئولان صورت گرفته و نقصان های آن جبران شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی همچنین با بالا دانستن ظرفیت کشوربرای رسیدن به اهداف سند چشم انداز۲۰ ساله، تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف موانع پیش روهم زیاد است که آنها نباید خللی در دستیابی به اهداف کلان نظام ایجاد نماید.

وی با اشاره به مانع تراشی ها و سنگ اندازی هایی که از سوی کشورهای غربی علیه ایران صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: این اقدامات غربی ها و علی الخصوص آمریکایی ها با نیت زمین گیر وتسلیم کردن جمهوری اسلامی در مسائل هسته ای صورت می گیرد.

سبحانی نیا با بیان اینکه غربی ها تاکنون با وجود همه اقدامات ضد ایرانی، نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند، اظهار کرد: هر چند آنها موانعی درحرکت های ما ایجاد کرده اند اما به دلیل اهمیت مسائل کلان در کشور در موضوعاتی همچون هسته ای، لیزر، تکنولوژی و نانوتکنولوژی ما پیشرفت های چشمگیری کسب کردیم.

نماینده نیشابوردرعین حال برای رفع مشکلات و وابستگی ها درتولید برخی کالاها درکشورخواستارتلاش مضاعف شد و برامرخود کفایی درزمینه هایی که مشکل داریم، تاکید کرد.

وی همچنین برای رسیدن به اهداف سند چشم اندازتوسعه خواستارجلوگیری از خروج عقل از کشور شد و تاکید کرد: باید با تقویت بخش های پژوهشی در کشور و با همت مضاعف و کار مضاعف موانع پیش رو را در عرصه های داخلی و خارجی رفع نمائیم.


 


آرش کی خسروی، حقوقدان: یکی از وظایف بسیار مهم ریاست قوه قضاییه در کنار سایر وظایف و مسوولیت ها ، معرفی اعضای حقوق دان شورای نگهبان جهت انتخاب توسط مجلس شورای اسلامی می باشد که رییس قوه در مورخ ۲۳/۴/۱۳۸۹ طی نامه ای به ریاست مجلس نسبت به معرفی ۵ نفر از حقوقدانان کشور اقدام نموده است که از میان آنان ۳ نفر انتخاب شدند.

آنچه که برای اینجانب به عنوان یک شهروند ایرانی، ضمن احترام به نظر رئیس فعلی قوه قضاییه و روسای سابق این قوه، جای سوال دارد این است که:

۱- شاخص های انتخاب این اعضا به جز موارد مندرج در اصل نود و یکم قانون اساسی ( حقوقدانان مسلمان در رشته های مختلف حقوقی) چه می باشد؟

۲- چرا خصوصا در سال های اخیر اکثر این حقوقدانان از چهره های کمتر شناخته شده برای جامعه حقوقی کشور هستند؟

۳- چرا به نظر می رسد که این افراد منتسب به یک جناح فکری خاص می باشند؟

۴- و بالاخره اینکه چرا از اساتید بزرگوار و برجسته ای نظیر آقایان دکتر علی آزمایش، دکتر محمود آخوندی، دکتر سید محمود کاشانی، دکتر محقق داماد، دکتر ناصر کاتوزیان، دکتر سید محمد هاشمی و بسیاری دیگر که از سرمایه های حقوقی کشور هستند استفاده نمی شود و ملت از وجود آن ها در چنین نهادهای موثر و مهمی محروم مانده اند؟

مسلما پاسخگویی دقیق به این سوالات موجب رفع شبهه خواهد شد، چرا که در حال حاضر اینگونه به نظر می رسد که در انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان شاهد رویکردی خاص هستیم که با توجه به وظایف خطیر شورای نگهبان و نقش مهم آن در امر قانونگذاری و اداره کشور، این امر شایسته نمی‏باشد.

منبع :آفتاب


 


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تداوم مذاکرات هسته ای و اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران از سوی اروپا و آمریکا ،معتقد است که ابتدا و پیش از هر گونه مذاکره غرب باید سیاست نخ نما شده چماق و هویج را کنار بگذارد.

به گزارش مهر، علا الدین بروجردی  افزود: هرگونه مذاکره باید برای گذاشتن نقطه پایانی برای رسیدگی به پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت و انتقال آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین قرار گرفتن در مسیر عادی باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا چنین دور نمایی را در رسیدگی به مسائل مربوط به فناوری هسته ای ایران می بینید گفت: این امر کار ساده ای نیست ولی طرف مانع تراش ما امریکا است که باتوجه به واقعیات امروز جهان به نظر می رسد آمریکایی ها از عقلانیت فاصله گرفته اند و باید با بازگشت به عقلانیت در مسیر حل و فصل پرونده هسته ای و تعامل گام بردارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مواضع روسیه و چین درباره موضوعات هسته ای ایران گفت: چینی ها و روسها بارها اعلام کرده اند که مخالف برخورد نا معقول با موضوع هسته ای ایران بوده و نظر مثبتی درباره تهدید و تحریم جمهوری اسلامی به واسطه موضوعات هسته ای ایران ندارند .

وی در ادامه با اشاره به درخواست های مکرر غرب برای مذاکره همزمان با تصویب تحریم های مکررعلیه ایران گفت: آنها از یک سو قطعنامه تصویب می کنند و از سوی دیگر درخواست مذاکره می کنند و این غیر قابل قبول است .

نماینده بروجرد در مجلس افزود: غربی ها باید صداقت پیشه کنند و رفتار فاقد صداقت آنها در گذشته باعث دیوار بلند بی اعتمادی میان ملت ایران و آنها شده است.

بروجردی درباره تحریم های جدید علیه ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی با این قطعنامه ها و تحریم ها ۳۰ سال است که زندگی می کند و برای ما تازگی ندارد و اثر خاصی نیز بر فعالیت های مختلف کشورمان در عرصه های گوناگون نخواهد داشت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته