-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

Latest News from Kaleme for 07/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جمعی از جوانان و دانشجویان در آستانه سالروز میلاد منجی بشریت امام زمان (عج) با مهندس موسوی و زهرا رهنورد دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به مناسبت نیمه شعبان و در فضائی بسیار صمیمی برگزار شد، میر حسین موسوی و زهرا رهنورد ولادت حضرت مهدی (عج) را به دانشجویان و جوانان تبریک و تهنیت گفتند و با آنا ن به گفت و گو پرداختند.

در این دیدار موسوی و رهنورد برای دانشجویان و همه جوانان آرزوی بهروزی و سلامتی کرده و موفقیت آنها در همه عرصه ها را از خداوند متعال و در زیر سایه عنایات صاحب الزمان (عج) مسالت کردند.


 


در پی اتمام مرخصی محسن امین زاده و عدم موافقت با تمدید آن، معاون اسبق وزیر امور خارجه دولت اصلاحات به اوین بازگشت.

به گزارش خبرنگار کلمه، در پی تماس دیروز عصر (یک شنبه) به محسن امین زاده اعلام شد که با تمدید مرخصی او موافقت نشده است و باید مجددا به زندان اوین بازگردد. خانواده این آزاده به کلمه گفتند، آنها برای بازگشت آقای امین زاده آنقدر عجله داشتند که او نتوانستد کارهای عقب افتاده خود را سامان دهد و مجبور شد تا با عجله خود را به دادسرای اوین معرفی کند.  خانواده امین زاده وی را  تا بازداشتگاه اوین همراهی کرده و پس از خداحافظی و رد کردن ایشان از زیر قرآن او را تحویل زندان اوین داده اند.

محسن امین‌زاده معاون وزارت امور خارجه ایران در دوران سید محمد خاتمی ، عضو موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی و رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده ‌است. امین زاده صبح روز سه شنبه ۲۶ خرداد در جریانات مربوط به رویدادهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) بازداشت شد.

این آزاده در بند در تاریخ ۲۱ بهمن پس از ۲۳۸ روز زندانی با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی امد. محسن امین زاده از مدت ۲۳۸ روز ۴ ماه آن را در سلول انفرادی گذراند و درتاریخ ۱۹ بهمن ۸۸ در دادگاه فرمایشی به ۶ سال حبس تعزیری در حکم اولیه محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر نیز حکم صادر شده در دادگاه بدوی محسن امین‌زاده را با کاهش یک سال زندان تایید کرد و او به ۵ سال زندان محکوم شد. اتهام‌های امین زاده اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همچنین تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود.


 


سپیده و سارا و ده‌‌ها کودک معلول جسمی، حرکتی، ناشنوا و …. هر سال با مهرورزی خالصانه مادر یک معلول به پابوس امام رضا (ع)، می‌روند، آنها هر سال گنبد طلایی حرم را زیارت می‌کنند اما سفر امسال با وجود آنکه قرار بود به یادماندنی‌تر باشد، اما تلخی آن به یادماندنی‌تر شد.

به گزارش ایلنا، زینب ناصری مادر یک کودک روشن‌دل نزدیک به ده سال است که تابستان‌ها حدود ۵۰ کودک معلول را با کمک خیرین به سفر زیارتی مشهد می‌برد، این بار برای اینکه کودکان معلول سفر با هواپیما را تجربه کنند تصمیم به سفر هوایی می‌گیرد اما اتفاقات این سفر آنها را با علامت‌ سئوال‌های بی‌شماری مواجه کرد.

زینب ناصری حامی کودکان برای سفر زیارتی به خبرنگار ایلنا گفت: بلیط اعزام ۴۳ کودک معلول همراه با خانواده‌هایشان که ۱۱۰ نفر بودند از شرکت هواپیمایی زاگرس بدون هیچ مشکلی تهیه شد، آنچنان که حتی با همکاری مسئولان حراست و با توجه به شرایط بچه‌ها برای چک‌کردن بلیط‌ها زمان زیادی صرف نکردند.اما در مسیر برگشت و در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد(مشهد) مشکلاتی با شرکت‌ هواپیمایی «ف.ا.ق» به وجود آمد و از سالن انتظار فرودگاه اطلاع داده شد که به دلیل نقص فنی امکان پرواز وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه تاخیر و انتظار کودکان معلول همراه با خانواده‌هایشان هفت ساعت و نیم طول کشید گفت: به طور حتم تحمل هفت ساعت انتظار برای افراد سالم که معلولیت هم ندارد امکان‌پذیر است اما با وجود ۴۳ کودک معلول که از میانشان دو کودک معلول جسمی ـ حرکتی و بیش از سه کودک چند معلولیتی بودند، تحمل این ساعت‌های طولانی در فرودگاه بسیار سخت بود.

ناصری ادامه داد: مسئولان شرکت هواپیمایی فوق، بعد از رفع نقص فنی اعلام کردند که قانون هواپیمایی اجازه حضور بیش از ۶ معلول در یک پرواز را نمی‌دهد چرا که در پرواز باید مهمان‌داران بیشتری در اختیار گرفته شود، هرچقدر ما تلاش کردیم که به آنها یادآوری کنیم که قانون فوق مربوط به معلولانی است که تنها سفر می‌کنند در حالی که کودکان و افراد معلول این سفر همگی همراه داشته و با مادر و خواهرانشان مسافر هواپیما هستند، کسی توجی نکرد. بعد از همه این توضیحات، سرانجام مسئولان این شرکت هواپیمایی اعلام کردند که می‌توانند معلولان را به گروه‌های ۴ـ۵ نفری تقسیم کرده و به‌طور تفکیک شده آنها را به تهران برسانند، یعنی با این شرایط باید برای معلولان ۲۲ پرواز انجام می‌دادند.

به گفته این مادر، آنها اعلام کردند که فرودگاه مهرآباد در این زمینه کار غیرقانونی کرده و سفر از تهران به مشهد کار خطرناکی بوده و نمی‌توانند مانند فرودگاه تهران کار غیرقانونی انجام دهند.

ناصری ادامه داد:در میان ۴۳ معلول نابینا، معلول جسمی ـ حرکتی نیز وجود داشت، که آنها با شرایط جسمی نامساعدشان چندین ساعت بر روی ویلچر نشسته بودند و با توجه به امکانات فرودگاه حتی نتوانستند از دستشویی استفاده کنند. در عین حال سالن انتظار فرودگاه هاشمی‌نژاد نیز از نظر اغذیه‌فروشی وضعیت نابسامانی داشت، که همه این شرایط وضعیت معلولان میهمان در مشهد را سخت‌تر کرده بود. در نهایت پس از هشت ساعت تاخیر حدود ۳۰ نفر از معلولان با یک پرواز به تهران اعزام شده و ۸۰ نفر دیگر نیز با یک پرواز فوق‌العاده به تهران بازگردانده شدند.

اما شرایط آن پرواز هم چیزی کمتر از شرایط سخت فرودگاه نداشت، به گفته ناصری، توهین و بی‌احترامی مهمانداران آن شرکت هواپیمائی خانواده‌ها و کودکان معلول را بسیار آزرد، چرا که مهمانداران پس از پذیرایی به جلوی هواپیما رفته و پرده‌ها را کشیده و چراغ‌ها را خاموش کردند و حتی برای کمک به کودک معلولی که در زمان پرواز دچار حالت تهوع شد، نیامدند.

مادر یکی از معلولان مسافر در این هواپیما با ناراحتی ادامه داد: وقتی در مورد بی‌توجهی مهمانداران به کودکان اعتراض کردیم، گفتند در این سفر با کمبود خدمه مواجه هستیم، اما پس از مدتی یکی از مهمانداران خطاب به بقیه مسافران این هواپیما گفت، اگر کسی از حضور معلولان ناراحت است، می‌تواند صندلی خود را جابه‌جا کند، این نشان می‌دهد که مهمانداران این هواپیما عملا از کودکان معلول دوری می‌کردند.

ناصری در ادامه ضمن اعتراض به این رفتار یادآور شد: چنین برخورد ناشایستی در هفته بهزیستی با کودکان معلول که بچه‌های بی‌بضاعت و ایتام بودند جای سئوال دارد؛ می‌خواهیم بدانیم تا چه زمانی قرار است این مسایل ادامه داشته باشد، انگار هنوز در جامعه دیدگاه‌های ناپسندی در مورد افراد معلول وجود دارد،این درحالی است که این معلولان توانایی های بسیاری دارند و با افراد سالم هیچ تفاوتی ندارند .

بنابراین گزارش، پیگیری خبرنگار ایلنا برای کسب اطلاع از مسئولان این خط‌هوایی بی‌نتیجه ماند


 


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش “ظهور آفتاب” که در شهر چالوس برگزار شده بود، اظهار داشت: پس از ظهور امام عجل‌الله دولت حق تشکیل می‌شود و دولت‌های دیگر باید به این دولت تاسی کنند چراکه فاصله ما با دولت حق بسیار زیاد است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: اولین خصوصیت در این دولت برقراری عدالت اجتماعی است و فعالیت‌های اقتصادی در زمان ظهور مقام و چارچوب حلالی پیدا خواهد کرد و همه چیز مساوات خواهد داشت؛ در عدالت مهدوی مردم با کرامت زندگی می‌کنند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نکته دوم در جامعه مهدوی سازش‌ناپذیری با عناصر ظلم است و همه با ستمگران و استعمارگران ستیز می‌کنند. انسان یک موجود اجتماعی است و اگر جامعه تحت

سلطه باشد نمی‌تواند عنصر جهاد را زنده نگه دارد و امید به آزادانی داشته باشد.

لاریجانی معتقد است که چنانچه امام زمان با استعمارگران ستیز می‌کند برای آن است که آنها مانع تحقق پیشرفت انسان هستند و قاطعیت برای سرکوب دشمنان از وظایف امام مهدی است.

وی افزود: مگر ایران اعلام نکرد که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و حتی نمایندگان خود دولت امریکا نیز اذعان داشتند آثاری از سلاح هسته‌ای در تجهیزات و نیروگاه‌های هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود، پس چرا به دنبال سیاست گذشته خود هستید؟

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما در راستای همین اقدامات امریکا مصوبه‌ای در مجلس تصویب کردیم که بر طبق آن اگر امریکا و هر کشور دیگری قصد داشته باشد کشتی‌های ایران را بازرسی کند، با آن مقابله به مثل خواهیم کرد.

لاریجانی با اشاره به سیاست‌های اخیر امریکا علیه کشورمان، اظهار داشت: این روزها در لبنان یک پرونده جدید راه انداختند و طرح‌شان این بود که با فشار به ایران و حزب‌الله، رژیم

" پیامبر که سیره نبویه بود و همه چیز را می‌دانست، در امور کشوری با اشخاص صاحب‌نظر و دیگران مشورت می‌کرد. "

صهیونیستی را که پس از جنگ ۳۳ روزه از هم پاشیده شده بود، دوباره بازسازی کنند. تفکر غلط امریکایی‌ها این است که لبنان یک اسباب بازی است ولی باید مواظب باشند که این اسباب بازی دست‌شان را قطع نکند.

رییس فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: امریکایی‌ها قصد دارند یک طرح دروغین دیگر مانند چندین طرحی که در گذشته ارائه دادند و هیچ تاثیری نداشته و هیچ فردی بر آنها عمل نکرد، ارائه کنند.

وی معتقد است که در مسأله تروریسم هم به همین صورت، در ظاهر تروریسم را محکوم می‌کنند اما در پشت پرده از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

رییس قوه مقننه یادآور شد: در اعترافات ریگی ملعون نیز مشخص شد که چگونه با ناتو و آمریکا در ارتباط بوده و آنها از این تشکل تروریستی حمایت می‌کردند. به نظر می‌رسد که این فضای دروغین که آمریکایی‌ها قصد دارند در دنیا گسترش دهند یک نفاق نقاب‌دار بین‌المللی است و اگر ما سر سازش نداریم به خاطر همین نفاق است.

رییس‌مجلس خاطرنشان کرد: صف دشمنان و دیگران باید از هم مجزا باشد و باید با دشمنان قاطع برخورد شود اما توجه داشته باشید که نباید با حرف‌های نابجا و حرف‌هایی که لزومی ندارد، تعداد دشمنان را زیاد کرد.

لاریجانی با بیان اینکه دشمن زیاد است و دوست نیز همین طور و یک عده‌ای هم خاکستری هستند، تصریح کرد: باید این خاکستری‌ها را جذب کرد و همه را نباید به یک سنخ دید. استراتژی امام زمان نیز این است که در صحنه بین‌المللی یارگیری کند.

نماینده قم، افزود: نکته سوم تصحیح انحرافات فکری است. پیامبر که سیره نبویه بود و همه چیز را می‌دانست، در امور کشوری با اشخاص صاحب‌نظر و دیگران مشورت می‌کرد.

وی نکته چهارم را دفاع مرکزی عنوان کرد و گفت: امام علی (ع) در این خصوص فرموده‌اند: تدبیر نیک سرمایه را بالندگی می‌بخشد و مدیریت نادرست سرمایه را بر باد می‌دهد.

وی با بیان اینکه در زمان ظهور چون عقل انسان‌ها به کمال می‌رسد بهترین استفاده از سرمایه انجام می‌گیرد، تاکید کرد: این امر صرفاً به دلیل اداره با کیفیت کشور است چون عقل باید به کار گرفته و منابع به درستی مصرف می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی مازندران، تصریح کرد: در مازندران توسعه متوازن انجام نشده است و در کنار کشاورزی سرمایه‌گذاری صنعتی نیز باید در مازندران انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد تصمیماتی که در مورد مازندران در سفرهای استانی دولت به این استان انجام گرفته است، هرچه زوتر محقق گردد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: استان مازندران برنج کل ایران را تامین می‌کند و اگر ما در مجلس بر اصلاح نحوه واردات برنج و دیگر مسائل آن تاکید می‌کنیم به همین خاطر است.

وی با اشاره به طرح آمایش سرزمین، اظهار داشت: اگر این طرح که در برنامه چهارم آمده بود، محقق شده بود، سرمایه‌گذاری متناسب در این استان در زمینه‌های مختلف مثل گردشگری انجام می‌شد.

رییس قوه مقننه در ادامه نکته دیگر را پس از ظهور را امنیت اجتماعی و اخلاقی دانست و گفت: در دولت اسلامی اهمیت زیادی به بحث امنیت اجتماعی داده می‌شود و امنیت اجتماعی یک رکن است، که باید زمینه‌های امنیتی و اخلاقی در جامعه به درستی انجام شود.

لاریجانی معتقد است که با نگاه کوچکی به روزنامه‌های حوادث دیده می‌شود که مشکلات فراوانی از لحاظ امنیتی مانند اینکه جوانانی به زور به دختری تجاوز کرده‌اند، دیده می‌شود.

وی افزود: معنی امنیت در جامعه فقط این نیست که دولت باید در جهت ایجاد امنیت اقدام کند و نیروی انتظامی با اینگونه موارد با قاطعیت برخورد کند.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای همایش ظهور آفتاب با محوریت مهدویت در چالوس با مزاح اذعان داشت: این جلسه از همه جهات کمال دارد من جمله گرمای این سالن و حکم آن این است که شما منتظران واقعه ظهور را پخته‌تر می‌کند.


 


بنا بر توصیه‌ آیت‌الله وحید خراسانی، مقرر شده است که همه شیعیان و منتظران امام زمان (عج) ساعت ۲۳ شب نیمه شعبان در هر جا که هستند دسته جمعی سوره یس و دعای فرج را قرائت کنند.

به گزارش فارس، چندی پیش آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در توصیه‌ای که به شاگردانشان داشته‌اند، از همگان خواستند که با توجه به تأثیر دعای همگانی و همچنین با برکت‌ بودن شب نیمه شعبان که شب و روز آن زمان استجابت دعاست، همه در ساعتی خاص در شب نیمه شعبان با هم سوره یس و دعای فرج را قرائت کنند.

وی ادامه داد: سزاوار است عموم مؤمنین و مؤمنات در آن شب عزیز پس از قرائت سوره یس و اهداء آن به آستان مقدس ولی عصر ارواحنا فداه و خواندن زیارت سلام علی آل‌یس، رأس ساعت ۱۱ شب نیمه شعبان دعای فرج را بخوانند و تعجیل ظهور مولود نیمه شعبان را از خداوند متعال درخواست کنند.

آیت‌الله وحید خراسانی بیان داشت: همچنین مناسب است تا در تمامی مکان‌های مقدس و مجالس جشن و سروری که در آن شب تشکیل می‌شود، قرائت سوره یس و دعا و توسل همگانی انجام شود.


 


سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نقش جمهوری اسلامی ایران را به هنگام ظهور مهم و تاثیر گذار دانست و گفت: جمهوری اسلامی که نمونه کوچکی از حکومت جهانی امام زمان است، در هنگام ظهور مدافع حضرت بوده و تمام دستورات امام زمان را برای مقابله با طاغوت اجرایی خواهد کرد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به سالروز میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) به ابعاد نظری و عملی حکومت جهانی فرزند حضرت فاطمه (س) پرداخت و اظهار داشت: بر اساس نظریه دکترین غدیر منابع شیعه، سنی و اصحابه تاکید دارند که پیامبر مکرم اسلام در خطبه‌های غدیر خم محور حاکمیت دینی را از حضرت امیرالمومنین تا حضرت مهدی تبیین فرموده است.

وی افزود: شیعه و سنی معتقدند که آخرین فرستاده خداوند در خطبه‌های غدیر ۷ جمله در خصوص حضرت مهدی (عج) بیان فرموده است که ۴ جمله آن در مورد حکومت جهانی ایشان و ۳ جمله در خصوص نام مبارک “مهدی ” بوده است.

سالک با اشاره به آیه‌ای از سوره حدید که می‌فرماید خداوند زمین را بعد از مرگش زنده خواهد کرد، گفت: امام محمد باقر (ع) این آیه قرآن را اینگونه تفسیر فرموده‌اند که خداوند حیات زمین و بشریت را با حضور و ظهور یگانه منجی عالم زنده خواهد کرد.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه حضرت امیرالمومنین ۴ سال و امام حسن مجتبی ۶ ماه حکومت کرده‌اند، به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با قیام امام خمینی (ره) و ملت مسلمان ایران در حالی به پیروزی رسید که رهبر کبیر انقلاب بر این باور بود که انقلاب اسلامی ایران زمینه ظهور امام زمان فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعد از ظهور امام زمان (عج) دین خدا به طور کامل احیا شده و شریعت اسلام اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در زمان ظهور امام مهدی (عج) رشد عقلی و تفکر موجود بشریت به حدی پیش خواهد کرد که پذیرش حکومت جهانی امام زمان (عج) آسان شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص نوع حکومت امام زمان (عج) گفت: حضرت مهدی (عج) با ۳۱۳ فرمانده و یار خود و با ۱۰ هزار نیروی زن و مرد به مقابله و مبارزه با مستکبران جهان اقدام خواهد کرد تا جهان سرشار از عدالت و توحید شود.

سالک با بیان اینکه قرآن در سوره محمد نوید داده است که هر کسی در مقابل اسلام بایستد ۲ راه بیشتر نخواهد داشت، اول اینکه سلاح خود را زمین گذاشته و تسلیم اسلام شود و دوم در مقابل اسلام شکست را پذیرا شود، گفت: این قاعده قرآن مختص حکومت‌های اسلامی بوده و در حکومت جهانی خلاصه نمی‌شود. به طور مثال اکنون ملت مسلمان ایران در مقابل آمریکای جهانخوار ایستادگی کردند و حتی در مقابل فتنه بزرگ آنها علیه انقلاب اسلامی مقاومت کردند تا دشمنان اسلام که قصد کنار گذاشتن سلاح را نداشتند، در مقابل اسلام شکست را پذیرا شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که نوع تجهیزات نظامی و امنیتی امام زمان (عج) در مواجهه با آمریکا و رژیم صهیونیستی چگونه خواهد بود، گفت: ما مطمئن نیستیم که در زمان ظهور خبری از آمریکا و اسرائیل باشد اما آنچه که مسلم است این است که تمام جهان کفر در مقابل حضرت مهدی ایستادگی خواهند کرد و حضرت با سپاه خود در مقابل آنها مقاومت کرده و دشمنان اسلام را شکست خواهد داد.

این کارشناس مسائل دینی امام زمان را ناجی بشریت و برپا کننده عدالت مطلق جهانی توصیف کرد و گفت: تمامی نظام‌های طاغوت که عدالت را برنمی‌تابند امام مهدی را نخواهند پذیرفت و در مقابل عدالت طلبان واقعی به یاری امام خواهند شتافت تا رویارویی حق علیه باطل متجلی شود.

سالک در پایان نقش جمهوری اسلامی ایران را به هنگام ظهور مهم و تاثیر گذار دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران که نمونه کوچکی از حکومت جهانی امام زمان است، در هنگام ظهور مدافع حضرت بوده و تمام دستورات امام زمان را برای مقابله با طاغوت اجرایی خواهد کرد.


 


محمدرضا جلایی پور، از فارغ التحصیلان نخبۀ ایران و از دانشجویان ممتاز دانشگاه آکسفورد، روز بیست و چهارم خرداد ماه امسال و در حالی بود که پرونده قبلی وی که به خاطر آن از ۲۷ خرداد ۸۸ به مدت بیش از ۸۰ روز در زندان به سر می برد، مختومه اعلام شده بود، دستگیر گردید. این فعال دانشجویی، به بهانه عودت گذرنامه احضار و بلافاصله بدون ذکر دلیلی دستگیر شده بود.

به گزارش جرس، شامگاه شنبه دوم امردادماه، پروفسور همایون کاتوزیان در نشستی تحت عنوان “مشروطه: انقلابی که برای قانون بود”، که در کانون توحید (انجمن اسلامی دانشجویان مقیم انگلستان) برگزار شد، شرکت کرد و به بررسی ابعادی از انقلاب ١٢۸۵ ایران پرداخت.

قبل از سخنرانی استاد کاتوزیان، مجری برنامه، ضمن گرامیداشت نام محمدرضا جلایی پور، فعال دانشجوییِ عضو آن انجمن، اتفاقات رخ داده طی یکسال اخیر برای جلایی پور را شرح داد و از ادامه بازداشت این دانشجوی فعال انجمن اسلامی، اظهار تاسف کرد و ابراز امیدواری کرد که بزودی آزاد و عازم محیط دانشگاهی خود شود.

پروفسور کاتوزیان نیز، ضمن شرح ویژگی های بارز و ممتاز محمدرضا جلایی پور و همسرش، که هر دو از دانشجویان دانشگاه آکسفورد می باشند، محمدرضا را از دانشجویان نخبۀ دورۀ دکترای خود در آکسفورد دانست، که با وجود داشتن پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه لندن، نزد وی دورۀ دکترای خود را می گذارند.

همایون کاتوزیان با ابراز تاسف عمیق از دستگیری جلایی پور در جریان “فعالیت های کاملا قانونی برای انتخابات ریاست جمهوری”، تداوم بازداشت وی در زندانهای ایران و عدم دسترسی این دانشجوی “شایسته” به کلاسهای درس و دانشگاه، خواستار آزادی و بازگشت وی شد.

دکتر کاتوزیان در جریان این نشست، به کالبد شکافی انقلاب مشروطه، از حیث “قانون خواهی” پرداخت و حول اینکه “آن‌چه همه را برای انقلاب مشروطه گرد هم آورد، هدف و مأوای حذف نظام کهن استبدادی و در نتیجه پایه‌ریزی ِ حکومت قانون برای اولین بار در طول تاریخ ایران بود” بحث کرد و پیرامون اینکه “قانون”، خواسته‌ اصلی، رمز عبور و “هدف مقدس” انقلاب مشروطه بود تا “برخلاف انقلاب‌های اروپایی، طغیان طبقه‌های فرودست جامعه علیه طبقه‌های فرادست نباشد؛ بلکه قیام کل جامعه علیه حکومت باشد”، سخن گفت.

همچنین به این مطلب پرداخته شد که در تاریخ ایران، قدرت حکومت هیچ‌گاه محصور به یک چارچوب قانونی یا ثابت نبوده تا از آن طریق بتوان دایره‌ فعالیت حکومت را کم و بیش محدود کرد و طبقه‌های فراتر جامعه را در امر قدرت شریک گرداند تا آنان پایگاه اجتماعی دولت را تشکیل دهند. به همین خاطر حتی یک طبقه اجتماعی در برابر انقلاب مشروطه مقاومت نکرد .


 


«زندگی در دولت مهدی(عج)» به موضوعاتی نظیر مهدویت، غیبت، انتظار، ظهور، آرمان شهر شیعی و دولت مهدی(عج) اختصاص دارد.

به گزارش خبرآنلاین، پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های حدیث زندگی با عنوان «زندگی در دولت مهدی(عج)» از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد. این کتاب ۱۸ مقاله به قلم نویسندگان مختلف را دربر می‌گیرد که از شماره‌های گوناگون حدیث زندگی انتخاب شده‌اند.

در انتخاب مقالات این کتاب عواملی نظیر استواری علمی، جوانانه و کاربردی بودن، داشتن ادبیاتی امروزی و همچنین ارتباط با موضوعات دینی در نظر گرفته شده‌اند. این اثر برای تبیین ویژگی‌های آرمان شهر شیعی، ابتدا مفهوم آرمان‌گرایی را تعریف، سپس آمادگی و اقدام برای تحقق آرمان شهر را بیان کرده است.

آرمان شهر قرآنی، جامعه مدنی و جامعه آرمانی، موعود جهانی و ویژگی‌های عصر وی، آرمان‌شهر مهدی، اصلاحات در حکومت مهدی(عج)، سرمایه اجتماعی در عصر ظهور، ظهور موعود پاسخی به عدالت‌خواهی بشر و همچنین جهانی‌سازی و عدالت نیز از دیگر موضوعات بررسی شده در این کتاب به شمار می‌آیند. نویسنده در انتها به تشریح مسأله انتظار و شیوه پسندیده آن از دیدگاه شیعه پرداخته است.


 


حجت الاسلام و المسلمین قدرت الله علیخانی در سایت پارلمان نیوز نوشت: در خبرها شنیدم و خواندیم که آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور محترم گفته است که آرزوی من این است که بنزین تحریم شود؛ باور کردنی نیست کسی در این مسئولیت که سوگند یاد کرده است از منافع ملت ایران پاسداری و حفاظت کند چرا به جای آروزی تحریم بنزین برای رفاه بیشتر مردم و رفع گرفتاری‌های ایران آرزویی ندارد، چرا برای توسعه ایران آرزو نمی‌کند؟

به دنبال هر آرزویی که انسان دارد طبعا برای تحقق آن تلاش می‌کند؛ چرا طوری سخت می‌گوئید که عده‌ای تصور کنند که بعضی از مسئولین به جای دیپلماسی فعال در جهت جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ها، خدایی ناکرده خود تمایل به تحریم‌ها داشته باشند؟ پس چرا گاهی دیگران را متهم می‌کنید که چراغ سبز می‌دهند تا تحریم بکنند؟

من به عنوان یک شهروند دلسوز ایران و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، آرزو می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد یک وقت آرزوی بزرگتری مثل جنگ را نداشته باشد.


 


آیت الله امجد، استاد برجسته اخلاق عنوان کرد : ” همان‏گونه که موجودات عالم بسته به استعداد خودشان از نور خورشید بهره‏مند مى‏شوند، انسان نیز از نور وجود امام زمان (ع) بهره‏مند مى‏شود . ”

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله امجد با اشاره به اینکه امام عصر بر وقایع جهان احاطه دارد، گفت : ” ما معتقدیم حضرت در یک نقطه از عالم حضور فیزیکى دارند، اما از نظر احاطه وجودى، ایشان بر تمام جهان خلقت احاطه دارند و در واقع ملکه علمی دارند. ملکه علمى یعنى اینکه حضرت هرگاه اراده فرماید جایى را ببیند، مى‏بیند . او لازم نیست در حالت عادى و از نظر عنصرى ببیند بلکه در ملکه علمى‏اش، در علم اجمالى و علم تفصیلى‏اش هست . علم امام با علم خدا فرقى ندارد . قدرتش با قدرت خدا فرقى ندارد . فرقش وجوب و امکان است . خداى تعالى واجب بالذات است ولى ماسوى‏الله همه عالم امکان‏اند . آنچه خدا مى‏شنود او مى‏شنود . آنچه خدا مى‏بیند او مى‏بیند، آنجایى که خدا هست او هم هست . از تمام ذرات جهان از ازل تا به ابد اطلاع دارد . محیط است; چون خدا، محیط است . هر صفتى که خداى تعالى دارد او به حقیقت دارد . ”

وی در ادامه بیان کرد: ” وقتى انسان بداند که کسى حاضر و ناظر است و حرکات و اعمال او را مى‏بیند; از اعمال خود مراقبت مى‏کند . بنابراین توجه به حضرت بقیة‏الله روی رفتار انسان تاثیر می گذارد و اتفاقا انسان از حضرت بیشتر خجالت مى‏کشد تا خداى تعالى; چون یک سنخیتى بین خود و او مى‏بیند . مثل الان، ما انسان ها مى‏دانیم خدا حاضر و ناظر است ولى از او خجالت نمى‏کشیم اما از انسان ها خجالت مى‏کشیم . چون با آنها سنخیت داریم . با حضرت هم سنخیت داریم از نظر انسان بودن اما مى‏دانیم که آن حضرت احاطه وجودى دارند و همه اسرار خلقت را مى‏دانند . بنابراین ما باید از درون خودمان را بسازیم نه فقط از بیرون و ظاهر” .

استاد اخلاق درباره اینکه چگونه مى‏توان در حوزه جذب و عنایت امام عصر قرار گرفت، توضیح داد: ” انسان به اندازه‏اى که در طیف مرحمت‏حضرت حجت (ع) و معرفتشان واقع بشود از آن حضرت بهره مى‏گیرد . شما ببینید، آهن‏ربا، براده‏هاى آهن را جذب مى‏کند اما، سنگ را جذب نمى‏کند . باید سنخیت ایجاد کرد . آن حضرت صفات عالیه دارد انسان هم باید صفات عالیه داشته باشد تا در حوزه جذب ایشان قرار گیرد.

انجام کارهاى نیک، عمل به دستورات شرع، داشتن صفات عالیه، داشتن اخلاق خوب، خدمت کردن به مردم، مهربان بودن، عاطفه داشتن . عاطفه از کمالات انسانى است . چون بزرگ‏ترین خادم بشریت انبیا و اولیا هستند و بزرگترین خادم بشریت امام زمان (ع) است; بنابراین با خدمت کردن مى‏توان با امام زمان رابطه برقرار کرد . انسان هر چه خدمتگزار صادق‏ترى براى مردم باشد ارتباطش با امام زمان (ع) قوى‏تر مى‏شود . بعضیها حاضر نیستند حتى نماز غفیله‏شان را براى انجام کار یک مسلمان ترک کنند، چنین شخصى چطور مى‏تواند با امام زمان ارتباط داشته باشد؟ نقل است امام صادق (ع) در اعتکاف بودند ولى رفتند کارهاى مردم را انجام دادند . برآورده کردن حاجت مؤمنان برابر با هزاران سال عبادت است . ”

وی همچنین درباره چگونگی ارتباط امام زمان (عج) با مردم ابراز کرد : ” آفتاب کارش نور دادن و حرارت دادن است و اشیا به نسبت استعدادهاى خودشان، از این نور و حرارت استفاده مى‏کنند و کمال مى‏یابند . همان‏گونه که موجودات عالم بسته به استعداد خودشان از نور خورشید بهره‏مند مى‏شوند . انسان نیز از نور وجود امام زمان (ع) بهره‏مند مى‏شود . وقتى آفتاب به گل و ریحان مى‏تابد، بوى عطرش حال آدم را جا مى‏آورد، اما همین آفتاب وقتى به گندابى مى‏تابد بوى گندش را زیاد مى‏کند . بعضى وقت ها یک نقطه روشنى در وجود انسان هست که اشعه وجود امام زمان (ع) در آن نقطه اثر مى‏کند و آن نورانیت زیاد مى‏شود.”

استاد اخلاق در توصیه ای به جوان ها گفت : “«امام شناسى‏» بهترین بحث‏براى جوانان است – که متاسفانه رایج نیست – تا جوان ها بتوانند امامشان را بشناسند . امام را بشناسند به نورانیت نه این که بگویند: قربان چشمان امام زمان (ع) بروم، قربان ابرویش بروم، قربان کفشش بروم، اینها فایده ندارد، کافى نیست . امام زمان که این نیست . امام زمان یک مقام الهى دارد که همه ما سر سفره او هستیم . باید بدانیم که سر سفره او هستیم . این سفره مال امام زمان است . این مغز ما مال امام زمان (ع) است. “


 


دکتر محمود گلزاری در یادداشتی  در سایت خبر آنلاین به مساله مهدویت و امنیت روانی پرداخته است.

گلزاری در این یادداشت نوشته است: خلاقیت و استعدادهاى انسان در پرتو امنیت شکوفا مى‏شود و نیل به کمالات انسانى براى او میسر مى‏گردد. تهدیدات دولت یا ناشى از وضع و اجراى قوانین داخلى یا ناشى از اقدامات سیاسى ـ ادارى مستقیم، علیه بعضى از افراد و گروههاست و یا ناشى از روابط خارجى دولت است. در هر صورت حکومت باید به‏جاى اعمال قدرت و اختناق و دیکتاتورى، عامل اقتدار باشد و با تکیه بر مردم و مشروعیت و مقبولیت خودش نه تنها ناامنى براى افراد ایجاد نکند بلکه موجد امنیت فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى باشد. آنچه که ما در تجربه تاریخى دیده‏ایم و آنچه که در دیدگاههاى دینى به‏خصوص اسلام و برنامه‏هاى دقیق مربوط به حکومت امام عصر(ع) در شیعه مطرح شده بنا به دلایل مفصلى که من فقط یک اشاره کوتاهى مى‏کنم نشان مى‏دهد که امنیت در قبل از زمان حکومت امام عصر(ع) به این جامعیت و فراگیرى و گستردگى محقق نمى‏شود.

وی پس از این به ماساله مهدویت می پردازد و می نوسید:به نظر من شاید بهترین تعریف عملیاتى «انتظار» این باشد که ما در یک وضع موجودى باشیم و بدانیم که به سمت یک وضع مطلوب حرکت مى‏کنیم. انتظار یعنى به سوى وضع مطلوب رفتن، نگاه به یک هدف و غایت بالا و معنوى کردن. یعنى انسان منتظر، انسانى است که امروز نسبت به دیروز یک قدم به طرف آن غایت مطلوب پیش برود. اگر وضع مطلوب حکومت امام زمان، انسانهایى است که مسلط بر خودشانند، امنیت روانى دارند و حکومتى که در ابعاد مختلف امنیت ایجاد مى‏کند باید فرد منتظر خودش را تطبیق بدهد با آن غایت. انتظار یعنى این‏که من دقت کنم که آن زمان حکومت امام زمان(ع) چه اتفاقى مى‏افتد. ما باید در سایه مطالعه دقیق زمان ظهور پرتوافشانى بکنیم، ببینیم الآن چه باید بکنیم؟ وضع مطلوب کدام است؟ در همه مسائل اجتماعى اینطور است. ما کجا مى‏خواهیم برویم؟ ما مى‏خواهیم به طرف زمان ظهور برویم، در زمان ظهور چه تحولى رخ مى‏دهد؟ انسان تربیت شده مسلط بر هواى نفس چیست؟ حکومت عدل الهى، چه ابعادى دارد؟ و…

گلزاری در پایان می نویسد: حالا انتظار چیست؟ انتظار این است که ببینیم آیا ما داریم به آن سمت حرکت مى‏کنیم؟ آیا در خودمان امنیت و وابستگیهایى که امنیت را از بین ببرد ایجاد مى‏کنیم یا خیر؟ این مى‏شود انتظار و این شخص مى‏شود منتظر امام زمان(ع). مى‏خواهیم بدانیم آیا حکومت ما حکومت منتظر است؟ اگر حکومت منتظر باشد باید ببینیم چه اندازه بهره از عناصر حکومت امام زمان(ع) دارد؟ این نمى‏شود که ما یک کیک دو تنى را مثلاً به نشانه این‏که امام زمان به دنیا مى‏آید در میدان آزادى بگذاریم. انگار که آن نازدانه و عزیزدردانه‏اى که در یک خانه رفاه زده متولد شده تفاوتش با امام زمان(ع) فقط در وزن این کیک است.


 


به گفته مدیر برنامه فقرزدایی اهداف توسعه هزاره سازمان ملل با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌ای که مردم برای سلامت و بهداشت می‌پردازند از ۶۵ درصد به ۸۰ در صد خواهد رسید.

به نوشته روزنامه تهران امروز، امیدوار رضایی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم اعلام کرده است در حال حاضر مردم هزینه بالایی را برای به دست آوردن سلامت از جیب خود می‌پردازند و مشارکت مردم در هزینه‌های سلامت عادلانه نیست.

امیدوار رضایی می‌گوید: «بر اساس آخرین اعلام سازمان بهداشت جهانی رتبه ایران از نظر شاخص مشارکت عادلانه مردم در هزینه‌های سلامت در حدود ۱۰ سال پیش ۱۱۲ بود که به نظر من با توجه به روند نامناسب دهه اخیر اکنون افت کرده و باید از این نظر در رده ۱۱۸ تا ۱۲۰ در بین ۱۹۱ کشور دنیا باشیم و روند رو به بهبودی نداشته‌ایم.» بر اساس آمار‌های رسمی در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد هزینه‌های سلامت را مردم از جیب خود می‌پردازند.

محمد علی فرزین، مدیر برنامه فقرزدایی و طرح های توسعه برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ایران می‌گوید:« با توجه به بیکاری تعداد زیادی از جمعیت (آمار ۱۰ درصدی بیکاری در کشور) تعداد زیادی از جمعیت ممکن است فقیر باشند و تضاد بین فقیر و غنی در شهر‌ها به شدت زیاد است.یکی از شاخص‌های کاهش فقر دسترسی به دارو و کالاهای حیاتی است که با وجود اینکه کشور ما بسیار ثروتمند است اما مردم در حدود ۷۰ درصد هزینه دارو‌های حیاتی به دوش مردم است.»

او می‌گوید: دولت در برنامه پنجم توسعه هم تاکید کرده است که این رقم باید به ۳۰ درصد برسد.پس دولت هم متوجه است که تنها ۳۰ درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و ۷۰ درصد بر دوش مردم است.»رضایی هم به قانون مصوب مجلس در سال گذشته اشاره دارد که قرار بود حق بیمه سلامت به صورت درصدی از درآمد افراد درآید و افراد با درآمد بالاتر هزینه بیشتری پرداخت کنند و این طور نباشد که شخص وزیر با یک کارگر ساده به یک اندازه حق بیمه سلامت بپردازند که متاسفانه این مصوبه مجلس سال گذشته اجرا نشد.

بی عدالتی در نظام سلامت

رضایی همچنین با اشاره به آلودگی هوا و آب که در دوسال اخیر شهروندان را دچار مشکلات مختلف کرده تاکید می‌کند:« در قانون برنامه چهارم به صراحت آمده بود که باید از هر گونه فعالیت مخل سلامت مردم که موجب آ‌لودگی آب، خاک و هوا می‌شود و هر مسئله دیگری که تهدیدی برای سلامت مردم باشد عوارض گرفته شود که به عنوان یک منبع پایدار برای سلامت مردم هزینه شود که این مصوبه مجلس نیز هنوز اجرایی نشده است که در برنامه توسعه پنجم نیز دوباره بر این موضوع تاکید شده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم دلیل اصلی را واقعی نبودن نرخ خدمات و تعرفه درمان می‌داند، موضوعی که بارها و بارها از سوی کارشناسان حوزه بهداست عنوان شده است:« باید برای بیمه‌های سلامت سرانه واقعی تعریف شود و البته بیمه‌های سلامت تعریف شود و نه صرفا بیمه‌های درمانی اما هیچ وقت این کار انجام نشده است و چون در تامین منابع مشکل داریم در اجرا هم دچار مشکل می‌شویم. همچنین نبود متولی واحد در سیاست‌گذاری، نظارت و ارزشیابی نظام سلامت است، بهداشت، درمان، توانبخشی و سلامت جسمی، روحی و اجتماعی مردم باید در یک نهاد واحد سیاست‌گذاری شود، طبیعی است که نبود چنین سیستمی باعث نارضایتی و بی‌عدالتی در نظام سلامت می‌شود.»

این سوال مطرح است که « طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و خصوصی سازی سلامت و بهداشت چه تاثیری بر این روند خواهد گذاشت؟»

مدیر برنامه فقرزدایی اهداف توسعه هزاره سازمان ملل به این سوال تهران‌امروز چنین پاسخ می‌گوید: «این یک قانون و یک رویکرد جدید در نظام توسعه ایران است وشرایط پیاده سازی آن نیز بسیار مهم است که به نظر من با توجه به شرایط حاضر اصلا مناسب نیست. به‌ویژه به این دلیل که اکنون در بحث سلامت و بهداشت مردم فشار زیادی را متحمل می‌شوند و با خصوصی سازی احتمال افزایش تعرفه‌ها بسیار زیاد است.به این ترتیب مردم در آینده هزینه بیشتری را برای به دست آوردن سلامت از جیب خود می‌پردازند و این میزان تا ۸۰ درصد هم خواهد رسید و بودجه‌های اجتماعی هم در این بخش کاهش می‌یابد.»

به گفته مدیر برنامه فقرزدایی سازمان ملل در ایران کاهش فقر، ایجاد اشتغال و دسترسی به دارو از جمله شاخص‌های اهداف توسعه هزاره است که از ۱۰ سال پیش دولت‌های عضو سازمان ملل متعهد به آن شده اند.»

سقوط زیر خط فقر با هزینه بالای ۴۰ درصد

رضایی معتقد است بر خلاف قانون برنامه چهارم گروه افرادی که به علت هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند کاهش نیافته است، افرادی که هزینه‌های درمانی بیش از ۴۰ درصد از کل سبد هزینه خانوارشان را می‌گیرند و با پرداخت این هزینه برای همیشه به زیر خط فقر می‌روند در ابتدای برنامه چهارم سه درصد کل جمعیت بود و قرار بود تا پایان برنامه به یک درصد کاهش یابد که عملی نشد. فرزین معتقد است متمرکز بودن سرمایه‌گذاری بر پول دلیل اصلی این اتفاق است: « این نوع سرمایه‌گذاری کمتر اشتغال تولید کرده و تورم‌زاست. در این سرمایه‌گذاری که بیشتر بر سرمایه متمرکز است خودبه خود تورم ایجاد می‌شود بر خلاف سرمایه گذاری‌های کوچک تر که انسانی ترو کاربردی تر است و بر مرکز نیز متمرکز نیست.»

او ادامه می‌دهد:« از ۲۰ سال پیش تا کنون نرخ بهره در ایران ۵۵ درصد است در حالی که در هیچ کشوری این شرایط وجود ندارد. در حال حاضر بانک‌های دولتی حداقل ۲۵ درصد بهره می‌گیرند. وقتی نرخ بهره این قدر بالاست طبیعی است که اشتغال کم و قدرت خرید کم و تورم بالاست و نتیجه هم این می‌شود که به جای ۳۰ درصد ۷۰ درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پردازند.»

به گفته او سازمان ملل به همه دولت‌ها توصیه می‌کندسرمایه‌گذاری را در عوض منابع به سمت سرمایه کاربردی و در مناطق محروم سوق دهند.»

۷۰ درصد هزینه‌های بوشهری‌ها در امور درمانی

بوشهر یکی از نمونه‌های سنگینی هزینه‌های سلامت بر دوش مردم است. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های مردم صرف هزینه‌های درمانی می‌شود و دیگر جایی برای هزینه‌های رفاهی، تحصیلی، غذایی مردم باقی نمی‌ماند و این زنگ خطری است برای مردم استان که زندگی‌شان همواره با درد ؛ مصرف دارو و پرداخت هزینه‌های درمان همراه باشد. وی گفته است: «استان بوشهر در بحث توسعه بخش بهداشت کمی عقب است و شاخص‌های ما در طول سال‌های گذشته تاکنون دست نخورده باقی مانده است و در شاخص مرگ مادران که روزی شاخص خوب در سطح کشور بود وضعیت مناسبی نداریم. هنوز مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت ما محل مراجعه تعدادی مادر و کودکان تا یک‌ سالگی است و بعد از آن، روند مراجعه کودکان به ما روندی نزولی دارد و در گروه‌های سنی دیگر مشتری نداریم و این نشان می‌دهد که برای بقیه رده‌های سنی برنامه‌ای نداریم که به آنها ارائه کنیم.»


 


رئیس پیشین سازمان سیا می‌گوید اکنون احتمال حمله‌ی نظامی به ایران بیشتر شده است، زیرا تهران به رغم تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده، اصرار به ادامه‌ی برنامه‌ی مشکوک هسته‌ای خود دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  رسانه های غربی، مایکل هایدن، که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش ریاست سیا را بر عهده داشت، در مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفت به نظر می‌رسد که اکنون در مورد حمله‌ نظامی جای چون و چرا وجود ندارد.

پیش از این نیزبرخی مقام‌های آمریکایی از اقدام نظامی به عنوان یک گزینه در صورت ناکامی تحریم‌ها در بازداشتن ایران از ادامه‌ برنامه‌ی هسته‌ای‌اش سخن گفته بودند و متقابلا عده ای این اقدام ر ا ناممکن خوانده بودند.


 


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: آلودگی هشت نوع برنج وارداتی به سرب محرز شده و مصرف آنها سرطان‌زا است.

به گزارش فارس ، حسن تأمینی، نماینده مردم رشت در مجلس،  اظهار داشت: در آلوده بودن برنج‌های وارداتی هیچ تردیدی نیست.

وی حساسیت‌ها برای جلوگیری از برنج‌های وارداتی آلوده به فلزات سنگین به ‌ویژه سرب و آرسنیک را بالا دانست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هیچ شکی در آلوده بودن برنج‌های وارداتی نداریم و میزان آرسنیک در ۱۱ نمونه از ۱۳ نمونه برنج وارداتی بالاتر از حد استاندارد است.

تأمینی با تأکید بر آلودگی برنج‌های وارداتی تصریح کرد: آلودگی به سرب در هشت نوع از برنج‌های وارداتی کاملاً محرز شده است.

نماینده رشت در مجلس تحقیقات کمیسیون بهداشت و درمان را دقیق خواند و اضافه کرد: این تحقیقات با کارشناسی دقیق و همکاری تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط صورت گرفته است.

وی مصرف برنج‌های آلوده را سرطان‌زا عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به مصرف بالای برنج در کشور خطرهای آلودگی آن از جمله سرطان ریه، دستگاه ادراری و پوست بسیار خطرناک است.

تأمینی خواستار حساسیت بیشتر مسئولان به ‌ویژه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شد و گفت: از وزارت بازرگانی می‌خواهیم که از ورود برنج‌های خارجی جلوگیری کند.


 


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که نباید به اساتید دانشگاه که نیروی فکری هستند به عنوان یک نیروی یدی نگاه کرد.

به گزارش ایلنا، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان، با اشاره به برخی خبرها مبنی‌بر آغاز روند بازنشستگی اساتید دانشگاه، تاکید کرد: یکی از قشرهایی که با افزایش سن، میزان تجربه و مهارت آنان زیاد می‌شود اساتید دانشگاه هستند.

به گفته وی در همه کشورهای دنیا به اساتید با سابقه‌تر امتیازات بیشتری ارائه می‌دهند و حتی به عنوان مشاور از آنان استفاده می‌شود.

این نماینده مجلس معتقد است که داشتن نگاه یدی به نیروی فکری نادرست است و بازنشستگی به هر عنوان و هر بهانه‌ای از دیدگاه علمی قابل تایید نیست چراکه علم و تجربه اندوخته در میان اساتید دانشگاه در میان هیچ قشر دیگری پیدا نمی‌شود.

اختیاری در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با به خطر افتادن امنیت شغلی اساتید دانشگاه‌ها در صورت بازنشستگی زودتر از موعد،ت صریح کرد: بی‌شک پس از بازنشستگی اساتید آنها دریافتی بیشتری خواهند داشت چراکه پس از بازنشستگی می‌توانند در دانشگاه‌های غیر‌دولتی و یا حتی دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به کار شوند، اما به هر عنوان بازنشستگی زودتر از موعد اساتید دانشگاه ظلم به طبقه علمی و دانشگاهی کشور است.


 


کلمه : بلاتکلیفی و عدم برگزاری دادگاه شیوا نظر آهاری ،روزنامه نگار و فعال حقوق بشر  پس از نزدیک به یک سال حبس خانوداه اش را به شدت نگران کرده است  . این در حالی است که قاضی پرونده وی پیر عباسی در دادگاهی که خرداد ماه قرار بود برای وی برگزار شود اما به دلایلی به تعویق افتاد به شیوا و خانواده اش قول داد که پس از تجمیع پرونده های وی هر چه زودتر دادگاه اش  را برگزار کند.   شیوا نظرآهاری روزنامه نگار و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، که در دوران حبسش بیش از ۱۰۰ روز را در سلول‌های انفرادی گذرانده است هم اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد .

وی در سال ۸۸ و درست یک روز بعد از انتخابات پرمناقشه دهم دستگیر و روانه زندان اوین شد .اما پس از سه ماه با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد .اما طولی نکشید که  بار دیگر در ۲۹ آذرماه وقتی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بود دستگیر و زندانی شد . بازداشتی که تاکنون نیز بدون برگزاری هیچ دادگاهی همچنان ادامه دارد و این فعال حقوق بشر همچنان در وضعیت بلاتکلیف زندانی است .

خبرنگار کلمه درباره آخرین وضعیت شیوا نظر آهاری با مادرش ،شهرزاد کریمان به گفت و گو نشسته است :

خانم نظر آهاری از آخرین وضعیت پرونده شیوا چه اطلاعی دارید ؟ آیا بالاخره دادگاه دخترتان برگزار شد ؟

الان هفت ماه است که از بازداشت دوم دخترم  می گذرد اما او کاملا بلاتکلیف در زندان به سر می برد .از این هفت ماه شیوا در مجموع شش ماه را در بند ۲۰۹ و یک ماه را دربند عمومی گذرانده است .بارها به دادگاه انقلاب مراجعه کرده ام تا پی گیر این بلاتکلیفی دخترم باشم اما رفتارها در آنجا بسیار توهین آمیز است .

چرا ؟ مگر شما چه تقاضایی از قاضی پرونده دارید که شاهد رفتارهای توهین آمیز هستید ؟

من و پدر شیوا فقط یک سوال داریم که چرا با وجود وعده ای که قاضی پرونده آقای پیر عباسی حدود یک ماه و نیم قبل به ما داد که با تجمیع دو پرونده دخترم دادگاهش به زودی بر گزار می شود او  همچنان بلاتکلیف به سر در زندان است . من یک بار فقط برای پرسیدن این موضوع به دادگاه مراجعه کردم  اما رییس دفتر آقای پیر عباسی برخورد بسیار توهین آمیزی با من داشت تا جایی که پس از آن دو روز بیمار شدم . یک بار دیگر هم که پدرش برای پی گیری وضعیت ایشان به دادگاه رفت بازهم ایشان یعنی آقای ستاری ، رییس دفتر قاضی پیر عباسی همان برخورد زننده را تکرار کرد .هرچند که اخیرا برخوردشان تا حدی بهتر شده است.

پدر شیوا هم برای پی گیری برگزار نشدن دادگاه به دفتر قاضی مراجعه کرده بود ؟

بله فقط یک سوال کوتاه در همین باره  داشت .یعنی ما به عنوان پدر و مادر دخترمان که نزدیک به یک سال از حبسش می گذرد ولی هنوز بلاتکلیف است این حق را هم نداریم ؟ اما مسوول دفتر آقای پیرعباس همین برخورد را با پدر شیوا هم کرد . حتی همسرم را تهدید کرد که اگر ظرف سه دقیقه دادگاه را ترک نکند  بازداشت می شود . به این خاطر پدر شیوا که سعی می کرد زود دادگاه را ترک کند تا مبادا بازداشت شود از پله ها سر خورد  و اکنون نیز پایش در گچ است .اخر این چه برخوردی است که دادگاه انقلاب با یک پدر و مادر دارد ؟

آیا هرگز  گلایه تان را از این برخوردها به دادستان تهران گفته اید ؟

اکنون مدتهاست که تقاضای ملاقات با دادستان را داده ام اما جوابی نگرفته ام البته این موضوع فقط مختص به دیدار با دادستان نیست تا کنون سه بار تقاضای ملاقات حضوری با دخترم را داده ام که آن هم به جایی نرسیده است .اکنون  فقط هفته ای یک بار از پشت کابین او را ملاقات می کنم .از آخرین ملاقات حضوری با دخترم مدتها می گذرد نمی دانم چرا دادستان اجازه نمی دهد ما عزیزانمان را ماهی یک بار از نزدیک ببینیم .

اکنون وضعیت دخترتان در بند نسوان زندان اوین چگونه است ؟ آیا این بند از نظر شرایط بهداشتی و رفاهی وضعیت مناسبی دارد ؟

شیوا هیچ وقت از شرایط گلایه ای ندارد چه آن وقت که در بند ۲۰۹ بود چه اکنون که در بند عمومی است . او اکنون در اتاقی به همراه ۲۶ زن دیگر به سر می برد . این اتاق ۲۱ تخت دارد بنابراین پنج -شش نفری کف خوابند که  شیوا هم یکی از آنهاست و بر زمین می خوابد .قطعی آب هم همیشه در این بند وجود دارد وروزی دو سه ساعت آب دارند . از نظر بهداشتی هم شرایط مناسبی بر این بند حاکم نیست تا جایی که می گویند شپش در این بند شیوع پیدا کرده است .از نظر تغذیه هم که غذاهای این بند اصلا خوب نیست . میوه یا مواد مغذی هم در فروشگاه زندان به فروش نمی رسد مثلا شیوا تعریف می کرد که یک خربزه را ۲۶ نفر با یکدیگر قسمت کرده اند . فروشگاه زندان هم که جز کنسرو چیزی ندارد کنسرو هم که همه می دانند اصلا برای بدن مفید نیست .به همین دلیل نگران سلامت دخترم هستم هر چند او از همه چیز ابراز رضایت می کند .

پس وضعیت روحی دخترتان مساعد است ؟

بله شیوا دختر مقاومی است و هیچ وقت از چیزی گلایه نمی کند اما این بلاتکلیفی او همه ما را نگران و آشفته کرده است .

چه تقاضایی از مسولان پرونده شیوا دارید ؟

از همه مسولان قضایی  به ویژه  کارشناس پرونده او تقاضا دارم  که پی گیر پرونده شیوا باشند تا او از این بلاتکلیفی در آید . شیوا به خاطر پرونده اولش ۲۰۰ میلیون وثیقه دارد که ما تاکنون به آن دست نزده ایم .امیدوارم با برگزاری دادگاه و با استناد به این وثیقه او هم مثل خیلی های دیگر که بلافاصله بعد از برگزاری دادگاه آزاد شده اند، آزاد شود یا به مرخصی بیاید .


 


کلمه: میرحسین موسوی، در تازه ترین سخنان خود ضمن بیان ناگفته هایی از هشت سال دفاع مقدس وعده داد در صورتی که لازم شود و برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مدیران برجسته ای که در این میان سهمم عمده داشتند در آینده نیز این مسائل را با بسط و شرح بیشتری خطاب به مردم ایران بیان کند. وی حتی احتمال داد اگر ناچار شود دلایل استعفای سال ۶۷ خود را نیز برای بیشترروشن شدن مسائل با مردم در میان گذارد.

به گزارش خبرنگار کلمه ، میرحسین موسوی ،نخست وزیر دوران هشت سال دفاع مقدس در دیدار با جمعی از اعضای تشکل های سیاسی کرج ضمن تبریک اعیاد شعبانیه ، به ویژه نیمه شعبان گفت :” وجود احزاب ، تشکلهای سیاسی ،صنفی و شبکه های گسترده اجتماعی برای پیشرفت کشور و نیل به اهداف ملت ضروری است .”

اقدامی برای بازتولید استبداد

وی تلاش برای از بین بردن تشکل های سیاسی و صنفی را اقدامی برای بازتولید استبداد دانست و گفت: “پهلوی دوم هم در سالهای آخر رژیم سابق حزب رستاخیز را به عنوان تنها حزب مجاز کشور اعلام کرد و همه دیدیم که سرنوشت او چه شد .”

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میلاد حضرت امام زمان (عج )و نیمه شعبان ادامه داد : “عده ای بزرگداشت این روز و فلسفه انتظار را به شدت با اغراض سیاسی و خرافی در آمیخته اند . اکنون تعدادی سایت های اینترنتی وجود دارد که بر اساس پیش بینی زمان ظهور سیاست های خارجی و داخلی کشور را در چارچوبهای خرافی من در آوردی تحلیل می کنند .”

اندیشه ای که فلسفه انتظار را به ضد خود تبدیل می کند

اکنون می توان به حکمت لعن و نفرین بر کسانی که زمان برای ظهور تعیین می کنند پی برد

به گفته نخست وزیر دوران دفاع مقدس” در این تحلیل ها حضور آمریکا به عنوان مقابله با امام زمان تلقی می شود و بدتر از آن سیاست های خطرناک و ماجرا جویانه برای کمک به ظهور توصیه می شود و این باور را تقویت می کند که بخشی از سیاستهای خارجی که منجر به وضع بحرانی کنونی شده ،ریشه در این نوع تفکرات دارد و مساله فقط به سیاست خارجی کشور هم ختم نمی شوند. با ذهنیتی این چنین حساسیت غیر عادی به واژه توسعه شکل می گیرد و یکی از دلایل حذف نظام برنامه ریزی و تعطیلی شوراهای مهم قانونی ریشه در همین نگاه دارد .”

موسوی در تشریح آثار این نوع طرز تفکر گفت :”نتیجه چنین نگرشی این است که با باور به اینکه همین شش ماه و یک سال حضرت مهدی(عج) ظهور می کند پروژه های بندر کنگان و پارس جنوبی را تعطیل می کنند. هر نوع برنامه ریزی برای آب و برق و به طور کلی اقتصاد کشور متوقف می شود و به جای ایجاد اشتغال و تلاش برای سرمایه گذاری، اقتصاد صدقه ای و توزیع پول بین مردم جانشین می شود و در نهایت فلسفه “انتظار ” که همواره موجب تلاش بیشتر معتقدان و پیروان امام زمان( عج ) بود به ضد خود تبدیل شود .”

حاکمیت جور؛ ریشه بد اخلاقی ها در جامعه

موسوی با توضیح اینکه در سایه چنین وضعی می توان به حکمت لعن و نفرین بر کسانی که زمان برای ظهور تعیین می کنند پی برد،افزود:

“حاکمیت عدالت و برچیده شدن ظلم و جور از جامعه محور اصلی روایات ظهور است. آنچه ریشه بد اخلاقی ها در جامعه است حاکمیت جور و خروج حکومت از عدالت است. گمان نکنید که می توانید عده زیادی از فرزندان ملت از فرهیختگان ، دانشگاهیان ، معلمان ، کارگران ، روزنامه نگاران ، زنان و جوانان ایران را به نام حکومت اسلامی در زندان نگه دارید و این ظلم و ستم اثری در اعتقادات مردم نداشته باشد .”

ملاکی برای دوری و نزدیکی از جامعه مهدوی

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت :”عدالت و دوری از ظلم یک ملاک مهم برای نزدیکی به جامعه مهدوی است هر چه یک نظام از عدالت دوری کند و رو به بی عدالتی و جور و بدرفتاری با مردم بیاورد از جامعه مهدوی فاصله می گیرد .”

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت :”نادیده گرفتن حق حاکمیت ملت بر سرنوشت خود و روی گردانی از میثاق ملی و ضایع کردن حقوق ملت و بستن دهان ها و روزنامه ها و تبدیل رسانه ملی به رسانه انحصاری ، ریخت و پاش بیت المال ، فسادهای بزرگ اقتصادی و خم شدن شانه های کارگران و کشاورزان و حقوق بگیران زیر بار گرانی همه از مظاهر جور و ظلم و نشانه دور شدن جامعه از ارزش های مهدوی است .”

کجا رفت پرونده فسادهای کلان مالی

به گفته میرحسین ” در جامعه مهدوی دزدان بزرگ را رها نمی کنند تا دستهای دزدان خرده پا را قطع کنند. ”

وی افزود :”ما بازمی پرسیم و از پرسیدن خسته نمی شویم که کجا رفت پرونده فسادهای کلانی که در مجلس موافق دولت گشوده شد و سر و صدای آن به صورت بهت آوری خوابید .”

تلاش مشترک متحدان صدام و دولتیان در تحریف تاریخ انقلاب

موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریف تاریخ به ویژه تحریف تاریخ انقلاب گفت :”در این زمینه هم بیگانگان و متحدان صدام فعال هستند و هم دولتیان .”

نخست وزیر دفاع مقدس سخنان خود را در باره تحریف تاریخ انقلاب اسلامی به ضمیمه های حجیم روزنامه های دولتی در آستانه ۲۲ خرداد مستند کرد و گفت : “ضمیمه هایی که در این باره منتشر شدند بهانه خوبی است که جنبش سبز یک بار در کنار همه فعالیت های خود به صورت واقع بینانه ای با تاریخ سی سال گذشته روبرو شود و با تحقیقات مستقل به این مساله بپردازد .

درباره جنگ هنوز لب به سخن نگشوده ام ولی ظاهرا گریزی نیست…

موسوی گفت :” این روزها هم به بهانه سالروز صدور قطعنامه ۵۹۸ که هیچ سالی از آن یاد نمی شد تحریف های آشکار و برنامه ریزی شده ای درباره تاریخ دفاع مقدس و نقش دولت در آن صورت گرفته است .این روزها عده ای مدعی شده اند که می خواستند بغداد را فتح کنند و دولت آن زمان مانع آن شده بود. بنده هنوز لب به سخن درباره دهه اول انقلاب باز نکرده ام و هیچ گاه هم میل نداشته ام در این باره صحبت کنم ولی ظاهرا مجبورم در صورت ادامه این تحریف ها برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مدیران برجسته ای که در این میان سهمم عمده داشتند ناگفته های خود را بگویم و نیز بگویم که استعفای سال ۶۷ بر سر چه بود .”

اگر زمان جنگ دولت را در اختیار می گرفتید بر سر کشور همان می آوردید که بر سر اموال مستضعفان و یتیمان در بنیاد مستضعفان آوردید

موسوی گفت :”آن وزیر سابقی که خود می داند چگونه به اینجانب تحمیل شد در عین آنکه بیش از همه در جریان سر ریزشدن همه جانبه امکانات دولت به جبهه ها بود حالا می گوید که اگر امکانات دولت در اختیار جبهه ها قرار می گرفت ما بغداد را فتح می کردیم .شما باید جمله ایشان را این گونه معنی کنید که اگر دولت در اختیار بنده و دوستان مان قرار می گرفت ما چه فتوحاتی داشتیم. بنده می گویم شما که نمی دانم به تحریک چه کسانی در عرض یک هفته چندین مصاحبه علیه دولتی که در آن کار می کردید انجام دادید اگر دولت را در اختیار می گرفتید بر سر کشور همان می آوردید که در طول مدیریت خود بر سر بیت المال و اموال مستضعفان و یتیمان در بنیاد مستضعفان آوردید.”

فراموش کرده اید که چهار میلیارد از شش میلیارد دلار هزینه جنگ می شد؟

میر حسین موسوی در پاسخ به تحریف هایی که در هفته های اخیر در باره دفاع مقدس انجام شده ،گفت : “من باور نمی کنم که شما فراموش کرده باشید که چهار میلیارد دلار از شش میلیارد دلار در آمد نفتی کشور هزینه جبهه ها و جنگ می شد و آن دو میلیارد مابقی نیز در حقیقت برا ی حفظ کیان کشور بود که آن هم می تواند در خدمت دفاع مقدس تعبیر شود .شما مرا مجبور می کنید بگویم علیرغم نتیجه درخشان دفاع مقدس که به بهای نثار خون های بسیار و جانفشانی رزمندگان جان برکف یک سانتیمتر از خاک کشور تقدیم دشمن نشد و این دومین مورد در طول جنگ های کشورمان از زمان فتحعلی شاه تا انقلاب اسلامی بود ، اگر پیوندی قوی تر بین جبهه ها و دولت وجود داشت و دولت را به بهانه درز خبرها از ماجرای طرح های جنگی و دفاعی کنار نمی گذاشتند نتیجه های بهتری از عملیات گرفته می شد. فتح بغداد با تحویل دولت به چند فرمانده نظامی امکان پذیر نبود. بلکه برای شکست قطعی دشمن لازم بود از همان اول رابطه دولت با اداره عملی جنگ و طراحی های نظامی قطع نشود که چگونگی قطع این ارتباط داستان دیگری دارد که شاید در فرصتی دیگر به آن بپردازم.”

نخست وزیر امام در دوران دفاع مقدس تاکید کرد:”بعد از آنکه به تعبیر این وزیر سابق توپ در میدان دولت انداخته شد و اداره ستاد فرماندهی قوا به دولت سپرده شد تحولات اساسی در همان مدت کم در جبهه ها ایجاد شد .بنده به دلایل گوناگونی فعلا فقط به اشاره می گویم که این توپ موقعی به زمین دولت پرتاب شد که به قول مرحوم ظهیر نژاد در کمیته پشتیبانی جنگ “زیپ مرزها در حال باز شدن” بود و فاو و جزایر موجود در هور از دست رفته بودند و ما در موقعیتی قرار داشتیم که در نخستین جلسه ستاد فرماندهی کل قوا که به ریاست اینجانب تشکیل شد هم جناب رحیم صفوی جانشین فرمانده سپاه وهم جناب حسنی سعدی فرمانده نیروی زمینی در گزارشهای خود به اعضای جلسه گفتند که شما خوزستان را از دست رفته فرض کنید و تلخ آنکه این اتفاق در حالی رخ می داد که در آن شرایط نیروهای اصلی رزمنده ما در یک نقطه بی اهمیت کردستان در پی گرفتن یک ارتفاع کم اهمیت به نام “شاخ شمران “بودند و فاجعه وقتی بهتر معلوم می شود که حداقل تعدادی از فرماندهان اطلاع داشتند که همین نیروها به دلیل خشک کردن سد “دربندی خان “در معرض دور خوردن از سوی دشمن قرار گرفته بودند .

تن به خواسته های تحریف گران تاریخ و سیاست بازهای تاریخ ندهید

اگر به خون شهدا و تلاش همه در این جنگ احترام می گذارید…

موسوی در ادامه صحبتهایش به نقش مدیران برحسته در دفاع مقدس اشاره کرد :”بنده در آن زمان به این شرط مسوولیت ریاست ستاد فرماندهی کل قوا را قبول کردم که با خود تعدادی از مدیران برجسته و مدیران همکار را در ستاد شرکت بدهم. .

یکی از برجسته ترین و تاثیر گذار ترین آنها آقای بهزاد نبوی بود که می دانیم این روزها چه گرفتاری هایی دارد. تصمیمی که ستاد آن روزها در کنار فرماندهان نظامی و این مدیران برجسته گرفت تغییر اساسی در آرایش جبهه ها بود و قرار شد که در کمترین زمان ممکن به کمک همه امکانات کشور، نیروهای موجود در کردستان به خوزستان منتقل شوند و با فعالیت استاندار استان خوزستان که همین برادر عزیز و مبارزمان محسن میردامادی بود و سایر مدیران استانی اقداماتی برای مقابله با تهاجم حتمی دشمن صورت گیرد. پیش بینی ستاد درست بود ودر فاصله بسیار کمی یکی از شدیدترین حملات از سوی صدام انجام شد و یکی از حماسی ترین نبردهای تاریخ دفاع مقدس که با شهادت بسیاری از فرزندان کشورمان قرین بود ،اتفاق افتاد و دشمن آن چنان تو دهنی خورد که بعد از آن دیگر نتوانست حمله ای را سامان دهد و حداکثر از منافقین حمایت کرد که آن خیانت بزرگ با پشتیبانی نیروهای صدام علیه کشور انجام شد و مردم با مقاومت خود آنها را خرد کردند .”

موسوی با اشاره به آنکه قصدش از تعریف این خاطره صرفا دفاع از مظلومیت رزمندگان بی نام و نشان ، مدیران و جهادگران شجاع و ایثار گر است ادامه داد : “این گفته ها برای آن است که بگویم اگر شما واقعا به خون شهدا و تلاش جهاد گران و مقاومت همه جانبه همه ملت و دولت در این جنگ سر نوشت ساز احترام می گذارید و نمی خواهید از حماسه دفاع مقدس برای خود قبایی بدوزید تن به خواسته های تحریف گران تاریخ و سیاست بازهای تاریخ ندهید .”

میر حسین موسوی یا د آور شد : “بنده در دو دهه گذشته به معلومات مستقیم خود از جنگ بسنده نکرده ام و تلاش کردم به اسناد و مدارک و تحلیل های چاپ شده در این باره نیز رجوع کنم . من همواره محتاط بوده ام که فقط به متون رسمی که با نظارت فرماندهان تهیه شده است بسنده نکنم و در کنار این کتاب ها از نوشته ها و تحلیل های همه صاحب نظران ازجمله ارتش نیز بهره ببرم .که یکی از بهترین تحلیل ها نوشته های افسر دانشمند و میهن دوست سرهنگ معینی وزیری است که بسیار از آن استفاده کرده ام.

اگر ناچار شوم ناگفته های جنگ را خواهم گفت

وی گفت : “این جنگ ناگفته های فراوان دارد و من ندیده ام که آقای هاشمی به عنوان فرمانده جانشین کل قوا از مشکلاتی که در مورد هماهنگ کردن ارتش و سپاه داشت سخنی گفته باشد . مشکلاتی که به اعتقاد من ربطی به بدنه سپاه و ارتش نداشت و من شاهد بودم که این مشکلات تا چه حد فرساینده بوده است. بعد از سه سال از شروع جنگ به اعتقاد من اشتباهات اساسی در تعیین استراتژی های جنگی پیش آمد که اعزام نیرو به کردستان یکی اش بود و از آن مهم تر دل بستن به عملیات های بزرگ کلاسیک شبیه عملیات های دشمن بود که مزایای نسبی ما را در کنار امکانات کشور به شدت تقلیل داد و حدود پنج سال همه امکانات کشور حتی تا حد جمع آوری برف روب ها از جاده ها و کامیون های دولتی و حتی مصادره کامیون های بخش خصوصی و همه ظرفیت های مالی – صنعتی کشور به کار گرفته می شد اما نتیجه آن شد که همه شاهد بودیم .”

موسوی در پایان سخنان خود گفت :”ایده ای که این وزیر سابق درباره فتح بغداد مطرح کرد باقیمانده همان دل بستن ها به طرح های کلاسیک جنگی و نتیجه بخش بودن عملیات های بزرگ برای شکست دشمنی بود که ماهانه فقط دو میلیارد دلار از همسایه های عرب خود برای جنگیدن با ما باج می گرفت و هنگام ختم جنگ بیش از پنجاه لشگر داشت .این نگاه به جنگ از همان بدو طرح خود در میان رزمندگان مخالفانی داشت و تا جایی که بنده در جریان بودم و در تماسهایی که فرماندهان معترضی چون شهید حاج داوود کریمی با بنده داشتند آنها عملیاتی از جنس نقشه های دوران نخست دفاع مقدس را ترجیح می دادند .و این طرح ها با توانایی های اقتصادی و اجتماعی کشور سازگاری بیشتری داشت و در آینده اگر لازم بشود و به اجبار به این بحث ها کشانده شوم موضوع را با بسط بیشتری طرح خواهم کرد.


 


مهدی کروبی ، دبیر حزب اعتماد ملی  به پرسش هایی در مورد فعالیت های سپاه پاسداران و تأثیر تحریم های بین المللی بر بخش خصوصی و بر زندگی مردم پاسخ داده است.

به گزارش بی بی سی فارسی ،آقای کروبی در این گفتگو از افزایش و گسترش فعالیت های سپاه پاسداران انتقاد کرده و ورود آنها به عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مغایر قانون اساسی دانسته است. متن گفتگو را می خوانید.

آیا فعالیت های اقتصادی فزاینده سپاه پاسداران بر اقتصاد و به طور کلی بر جامعه ایران می گذارد؟

سپاه پاسداران بعد از جنگ تحمیلی دارای امکانات وسیع در بخش مهندسی رزمی و نیز نیروی توانمند انسانی بود که مشارکت این نیرو در قسمت های مختلف می توانست نقش موثری در توسعه و آبادانی کشور ایفا کند. بطور مثال راه سازی و یا مشارکت در پروژه های عمرانی دیگر. سپاه با این منظور وارد کارهای عمرانی در زمان بازسازی کشور در کنار بخش خصوصی گردید.

اگر ورود سپاه در فعالیت های اقتصادی با رعایت قوانین و مقررات و شفافیت و بدون استفاده از اهرم زور و قدرت باشد این مشارکت نه تنها بد نیست بلکه می تواند به شکوفایی و رقابت در جهت توسعه و پیشرفت کشور منتهی گردد. اما آنچه طی ۵ سال اخیر اتفاق افتاده و موجب نگرانی شده است خروج اجباری بخش خصوصی و انحصاری کردن اقتصاد دردست سپاه است.

در سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ بر توانمند سازی بخش خصوصی و تعاونی تاکید جدی شده و اصولا محرک اصلی رشد اقتصاد مشارکت بخش خصوصی دانسته شده است. در دولت فعلی به طور عجیبی به اسم خصوصی سازی، روند اختصاصی سازی اقتصاد در دست نطامیان و افراد معدودی را شاهد هستیم که این اتفاق مغایر قانون اساسی است.

دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است که دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.

اصل چهل و سوم قانون اساسی تمرکز ثروت در دست افراد و یا گروه های خاص را نفی می کند و حتی نمی پذیرد که دولت به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق درآید. قطعا آثار این انحصار غیر قانونی در اقتصاد کشور موجب افزایش ضریب فساد، افزایش نرخ بیکاری و نیز تضعیف جایگاه واقعی سپاه در کشور خواهد شد.

ورود سپاه در صنایع گوناگون مشخصا چه تأثیری بر بخش خصوصی به جا می گذارد؟

واگذاری پروژه ها عمرانی بدون برگزاری مناقصه به سپاه، فروش سهام برخی از شرکت های دولتی مانند مخابرات و فروش اموال بدون مزایده و رعایت تشریفات قانونی علاوه بر فراهم کردن بستر فساد، موجب خروج و تضعیف بخش خصوصی و به تبع آن خروج سرمایه های بخش خصوصی از کشور شده است.

در ساختار اقتصاد کشور سخن از تحقق رقابت پذیری در اقتصاد در سطح بازار های داخلی و بین المللی است اما روند انحصاری ساختن آن طی یکسال گذشته موجب ورشکستگی بسیاری از شرکت های بزرگ بخش خصوصی شده است. بسیاری از پروژه ها به دلیل عدم توانایی این نیرو در انجام کار بدون نظارت معطل مانده و تعداد بسیار زیادی از افراد کار خود را از دست دادند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۴۴، نظام اقتصادی کشور را بر پایه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دانسته است. شکوفایی و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور منوط به رعایت و احترام به قانون اساسی و سایر قوانین کشور است. نظامی کردن سیاست، دستگاه قضایی، اقتصاد و فرهنگ کشور به معنای نادیده گرفتن حقوق مردم در تمامی ابعاد است که نتیجه ان را در حال حاضر شاهد هستیم.

نظر شما در مورد ورود سپاه به ساخت و ساز و صنایع نفت و گاز مثل امضای قرار داد توسعه میدان گازی پارس جنوبی چیست؟ آیا این روند را مثبت می دانید یا منفی و چرا؟

این موضوع را از چند جنبه می توان مورد توجه قرار داد که من تنها به دو مورد آن می پردازم . اول آنکه تجربه نشان داده است که بخش های نظامی اموری را بر عهده می گیرند که در عمل توان انجام آن را ندارند و پروژه ها را نیمه کاره و با صرف چند برابر هزینه پیش بینی شده اولیه رها می کنند و یا با گرفتن حق دلالی به دیگران واگذار می کنند.

به نظر می رسد انجام پروژه های بزرگ نفت و گاز پارس جنوبی که اهمیت بسیاری در آینده اقتصادی کشور دارد در توان سپاه نیست. در دوران اصلاحات با همت مجلس و دولت پارس جنوبی با مشارکت شرکت های بزرگ داخلی و بین المللی پیشرفت قابل قبولی پیدا کرده بود که با اتخاذ روش های غلط و ایجاد تنش در روابط بین المللی هم اکنون وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد.

دوم آنکه شرکت های سپاه در لیست تحریم های سازمان ملل متحد قرار گرفته اند و واگذاری آن به سپاه در این شرائط به معنای نادیده گرفتن آن سرمایه عظیم کشور و در عمل به معنای انجام ندادن کار و عدم استفاده از ظرفیت موجود در توسعه پارس جنوبی است. از اینرو من همواره با تحریم ها که مستقیما آسیب به مردم کشور وارد می شود مخالفم.

به نظر می رسد که دولت ایران به طور روزافزونی به سمت سپردن قراردادهای بزرگ به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران حرکت می کند، فکر می کنید چرا چنین می کند؟

در این ارتباط لازم می دانم کمی به عقب برگردم و ریشه این بحران و انحراف را یاد آور شوم. بعد از حضور غیر طبیعی نهادهای نظامی و امنیتی در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ من اولین فردی بودم که نسبت به مخاطرات آن هشدار دادم و مخالفت خود را اعلام کردم. متاسفانه در دولت اصلاحات دوستان ما این امر را جدی نگرفتند و در قبال حضور و دخالت آنان برخود لازم را نکردند.

بعد از انتخابات مرحله اول دوره نهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ که سپاه و بسیج در انتخابات به نفع آقای احمدی نژاد دخالت و تقلب آشکار کردند، هشدار دادم. ورود نظامیان به این عرصه را مغایر قانون اساسی، اهداف انقلاب و وصیت نامه امام مبنی بر عدم مداخله نظامیان در سیاست دانستم و به تبعات منفی آن دخالت توجه داشتم. عدم توجه دوستان و مسائلی که حال مجال پرداختن به آن نیست موجب بوجود آمدن بستر مناسب برای آنان شد. اگر هشدار ها من در آن روز جدی گرفته می شد امروز شاهد این حضور انحصاری و کم نظیر نبودیم.

آقای کروبی می گوید که انجام پروژه های بزرگ نفت و گاز پارس جنوبی که اهمیت بسیاری در آینده اقتصادی کشور دارد در توان سپاه نیست.

نتیجه انتخابات اخیر را سپاه و بسیج در کنار افرادی دیگر مهندسی و اجرا کردند و لذا تملک و انحصاری کردن همه امور کشور از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ ، ورزش، هنر و … را غنیمت و دستآورد انتخابات دهم ریاست جمهوری می دانند. دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.

روندی که سازمان ها و شرکت های وابسته به سپاه پیشنهادهای خود را برای در اختیار گرفتن قراردادهای بزرگ دولتی ارائه می دهند تا چه اندازه شفاف است؟

در حال حاضر قانونی در این زمینه رعایت نمی گردد که شفافیت در عمل را شاهد باشیم. من معتقد به گردش آزاد اطلاعات هستم و معتقدم دانستن در همه امور به استثنای موارد خاص که قانونگذار بواسطه امنیت ملی ویا حفظ حریم خصوصی افراد محرمانگی را لازم میداند، حق مردم است. در این حالت می توان از شفافیت سخن گفت و زمینه فساد و انحصاری بودن را مرتفع کرد.

برای حل ریشه ای موضوع در مجلس ششم با هماهنگی با دوستان در دولت مقرر شد لایحه قانون آزاد سازی اطلاعات تقدیم مجلس شود که متاسفانه آن لایحه به موقع به مجلس اصلاحات نرسید و سال ها در دولت بعدی متوقف گردید. در حال حاضر قرار دادهای بزرگ اعم از داخلی و بین المللی پشت درهای بسته منعقد و محرمانه تلقی می گردد و امکان اطلاع نسبت به مفاد و شرائط آن نیست. اموری که سپاه و بسیج بر عهده می گیرند اصلا شفاف نیست و حتی تشریفات مربوطه رعایت نمی گردد.

مطبوعات منتقد و مستقل توقیف و یا لغو امتیاز شده اند تا صدای نقد و تجزیه و تحلیل نباشد. ایران کشوری باستانی و دارای فرهنگ غنی و سرمایه های عظیم طبیعی و نیروی توانمند انسانی است که می تواند حتی با بکارگیری بخش از آن جایگاهی در شان ایران و ایرانی داشته باشد. همواره گفته ام که توسعه اقتصادی و سیاسی باید همزمان و در پرتو کرامت انسانی تحقق یابد . متاسفانه این روزها بر خلاف دستور صریح اسلام کمترین توجه به کرامت و شان انسانی می شود.

نظر عمومی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به گرایش سپاه به گسترش نفوذ خود در اقتصاد چیست؟

انتخابات مجلس هشتم در شرائط خاصی برگزار شد بطوریکه حق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بطور اساسی نادیده گرفته شد. در مرحله اول تعداد بسیاری از داوطلبان که در میان آنان نمایندگان چند دوره مجلس از جمله مجلس هفتم حضور داشتند رد صلاحیت شدند و در مرحله بعدی در شمارش آرا بطور عجیبی دخل و تصرف صورت گرفت تا تعداد قابل توجهی از نمایندگان مورد نظر جریان حاکم بطور دوپینگی وارد مجلس شوند. این افراد وظائف دیکته شده را دنبال می کنند نه وظائف نمایندگی شان و نظر مردم را. البته تعدادی از نمایندگان واقعی مردم در مجلس از هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب حضور دارند که از این قبیل کارها ناراضی هستند و مکررا نسبت به آن اعتراض کردند اما صدای شان به جایی نمی رسد.

آیا ایرانیان می توانند بدون ترس با فعالیت های سپاه مخالفت کنند؟

اگرچه صحبت و نقد در این ارتباط مورد رضایت برخی نیست اما در این باب سخن بسیار است و افراد از گرایش های خاص به آن پرداخته اند و البته هستند کسانی که نسبت به پرداخت هزینه های احتمالی اظهار نظر در این باب نگرانند و پیشاپیش خود سانسوری کرده و می کنند.

تازه ترین تحریم های سازمان ملل علیه ایران که اوایل ماه ژوئن تصویب شد، سپاه پاسداران را هدف قرار داده است. این تحریم ها چه تأثیری خواهد داشت؟

انحصاری شدن بخش مهمی از اقتصاد و صنعت کشور و نیز احاطه بر بخش قابل توجهی از تجارت توسط سپاه و بسیج امری غیر قانونی، غلط و مغایر شان و وظائف کاری آن ها است. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بویژه قطعنامه ۱۹۲۹ که مطابق فصل هفتم منشور تدوین شده است و لیست جامعی از شرکت ها و سازمان های مربوط به سپاه را ضمیمه کرده، موجب اخلال در انجام کارهای اساسی و قرارداد های منعقده است.البته برای دورزدن تحریم ها نقش دلالان با قیمت های چند برابر پررنگ تر شده و زیان اصلی مجددا بر مردم بار می گردد.

انحصاری کردن این بخش از کارها علاوه بر فساد بسیار آن و تضعیف و یا نابود کردن بخش خصوصی، مغایر منافع ملی است و هرگونه تلاش در جهت ادامه آن را غلط و موجب ورود آسیب های بسیار به اقتصاد و امنیت کشور میدانم. همچنین تاکید می کنم که با تحریم های شورای امنیت و یا تحریم های یکجانبه از سوی دولت های مختلف که پرداخت هزینه اصلی آن بر مردم بار می گردد مخالفم زیرا در کشوری که غالب امور به طور انحصاری در اختیار سپاه و بسیج است پرواضح است تحریم ها ضربه اساسی به اقتصاد آن بطور عام و مردم به طور خاص وارد می کند.


 


آیت‌الله جوادی آملی گفت: عمل به دستورات الهی از مهمترین وظایف منتظران مهدی موعود است.

به گزارش مهر، آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام در چهارمین روز از همایش ملی مهدویت با عنوان ظهور آفتاب در دانشکده جواد الائمه نیروی دریایی سپاه چالوس در پیام تصویری اعلام کرد: جریان امام مهدی موعود (عج) از مهمترین عناصر محور دین ماست.

وی افزود: خداوند برای انسان مقام والایی قائل شده و این مقام بدون رهبری امام معصوم مقدور نیست.

استاد ارشد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند انسان را نه تنها در سرزمین وحی و ماه مبارک رمضان بلکه در جهان همواره مهمان خود می پندارد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه آسمان و زمین لبریز و از گنجینه‌های الهی است، اظهار داشت: اسماء الهی کلیدداران این گنجینه های الهی هستند.

وی تاکید کرد: اگر انسان پیوند میان خود و جهان را به خوبی بشناسند لاجرم تنها به خدا تکیه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بحث اینکه مرگ انسان را می میراند در جامعه رواج پیدا کرده است، گفت: در فرهنگ قرآن همواره تاکید کرده که انسان مرگ را می میراند.

جوادی آملی با اشاره به اینکه جریان ۱۲ امام معصوم همانند قرآن کریم بسیار حساس است، افزود: ائمه معصومین همواره اعلام می داشتند که از سوی رسول اکرم (ص) تاکید شده که ائمه بعد از من از قریش بوده و نخستین و آخرین امام معصوم مشخص است.

مفسر قرآن کریم با اعلام اینکه تنها بی گناهان می توانند منتظران مهدی موعود باشند گفت: انسان اگر امام خود را بشناسد از راه خود گمراه نخواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی عمل کردن به دستورات الهی، ترک کردن از گناه و تهیه کردن توشه را از وظایف اصلی منتظران مهدی موعود دانست و بر ولایت مداری مردم و تقوا پیشه کردن جوانان مازندران تاکید کرد.

همایش ملی مهدویت به عنوان ظهور آفتاب عصر پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته