-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 07/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

یک نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در افغانستان طی گزارشی اعلام کرد با وجود خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان، رسانه‌ها در این کشور رشد خوبی داشته است.

صدیق‌اله توحیدی مسوول نهاد موسوم به دیده‌بان رسانه‌های افغانستان گفت: «از سال ۱۳۸۰ تا به حال ۲۶ خبرنگار در این کشور کشته شده‌اند که ۱۲ تن آنان خبرنگاران خارجی است.»

توحیدی علاوه کرد در ده سال اخیر بیش از ۲۵۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است.

وی افزود ۵۶ درصد این خشونت‌ها توسط دولت افغانستان، ۲۶ درصد توسط افراد ناشناس، ۱۶ درصد توسط طالبان و ۲ درصد دیگر را هم نیروهای خارجی انجام داده‌اند.

محمدعمر محمدی یک روزنامه‌نگار افغانی می‌گوید در افغانستان خبرنگاران از سوی دولت، شورشیان و مافیای مواد مخدر مورد هدف قرار می‌گیرد.

او که خبرنگار جنایی و حوادث است می‌گوید بارها هنگام برای پوشش خبری از سوی پلیس تهدید و مورد خشونت قرار گرفته است.

محمدی گفت در یک مورد هنگام که برای پوشش خبر یک حمله انتحاری رفته بود از سوی نیروهای پلیس مورد لت و کوب قرار گرفت و ریکاردرش نیز شکست.

رشد رسانه‌ها

رسانه بعد از سقوط حاکمیت طالبان رشد چشم‌گیر داشته و خشونت علیه خبرنگاران نیز باعث محدودیت فعالیت رسانهها در افغانستان نشده است.

توحیدی گفت: «با وجود خشونت علیه رسانه‌ها و عدم حمایت خبرنگاران از سوی دولت با آن هم در حال حاضر ۷۱۹ رسانه در افغانستان فعالیت می‌کند.»

وی شکایت دارد که دولت بعد از قتل هر خبرنگار وعده داده که به این موضوع رسیدگی می‌شود، اما نتیجه کار این کمیسیون‌‌های که وظیفه بررسی این قتل‌ها را داشتند معلوم نیست.

باری سلام، خبرنگار و مسوول رادیو صبح بخیر افغانستان گفت دولت افغانستان در عرصه حمایت از آزادی بیان تلاش جدی به خرج نداده است.

وی افزود: «متاسفانه افغانستان در شرایط کنونی چنان دچار هرج و مرج سیاسی درونی است که مسایل بسیار اساسی که ارتباط میگیرد به دموکراسی، آزادی بیان وحقوق اساسی، از جدول فعالیتهای حکومت خارج شده است.»

این در حالی است که در حال حاضر در کنار یک رادیو تلویزیون و چند نشریه دولتی صدها رادیو و دها تلویزیون خصوصی در افغانستان نشرات دارند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

بی بی سی

میرحسین موسوی از عمل‌کرد دولتش در دوره جنگ دفاع کرده است. میرحسین موسوی، نخست‌وزیر ایران در دوران جنگ هشت ساله با عراق در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی و از رهبران مخالفان در این کشور، گفته است که در صورت ادامه «تحریف‌های تاریخی»، ناگفته‌هایی را از دوران جنگ و از جمله دلایل استعفای خود در سال ۱۳۶۷ را بیان خواهد کرد.

آقای موسوی که گفته‌هایش در دیدار با جمعی از اعضای تشکل‌های سیاسی کرج در وب‌سایت کلمه منتشر شده است، گفت: «بنده هنوز لب به سخن درباره دهه اول انقلاب باز نکرده‌ام و هیچگاه هم میل نداشته‌ام در این‌باره صحبت کنم. ولی ظاهرن مجبورم در ادامه این تحریف‌ها برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مدیران برجسته‌ای که در این میان سهم عمده داشتند، ناگفته‌های خود را بگویم و نیز بگویم که استعفای سال ۶۷ بر سر چه بود.»

به‌نظر می‌رسد بخش عمده سخنان میرحسین موسوی در پاسخ به گفته‌های محسن رفیق‌دوست، وزیر سپاه در دوران جنگ ایران و عراق باشد که اواخر تیرماه و به مناسبت سال‌گرد صدور قطع‌نامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد که موجب پایان جنگ ایران و عراق شد، بیان شده است.

آقای موسوی در این مورد گفت: «آن وزیر سابقی که خود می‌داند چگونه به این جانب تحمیل شد، در عین آن که بیش از همه در جریان سرریز شدن همه جانبه امکانات دولت به جبهه‌ها بود، حالا می‌گوید که اگر امکانات دولت در اختیار جبهه‌ها قرار می‌گرفت، ما بغداد را فتح می‌کردیم. شما باید جمله ایشان را این گونه معنی کنید که اگر دولت در اختیار بنده و دوستان‌مان قرار می‌گرفت ما چه فتوحاتی داشتیم.»

محسن رفیق‌دوست، از زمان تاسیس وزارت سپاه در سال ۱۳۶۲ تا زمان انحلال آن در پایان جنگ، وزیر سپاه در دولت‌های اول و دوم میرحسین موسوی بود. او چند روز پیش از این گفته‌های آقای موسوی، به خبرگزاری فارس گفته بود: «درست قبل از پذیرش قطع‌نامه ما احساس می‌کردیم که مملکت امکانات وسیع نداشت ولی این مهم نبود. مهم این بود که این امکانات آن طور که نظامی‌ها می‌خواستند در خدمت جنگ قرار نمی‌گرفت. یعنی اکثر اوقات در دولت با پیشنهادهایی که برای جنگ می‌شد مخالفت می‌کردند و دایم می‌گفتند شما که می‌دانید نمی‌توانید بغداد را بگیرید چرا ول نمی‌کنید؟ چرا جنگ را تمام نمی‌کنید؟»

آقای هاشمی من را صدا کرد و گفت: «برو در وزارت‌خانه‌ات بشین، من می‌خواهم توپ را به زمین دولت بیندازم. سپس حکم داد که میرحسین موسوی رییس ستاد، آقای بهزاد نبوی معاونت لجستیک و آقای خاتمی معاونت تبلیغات جنگ شوند.»

آقای رفیق‌دوست بعد از پایان جنگ به مدت ده سال (از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸) ریاست بنیاد مستضعفان را برعهده داشت که میرحسین موسوی در مورد این دوره نیز چنین گفته است: «شما که نمی‌دانم به تحریک چه کسانی در عرض یک هفته چندین مصاحبه علیه دولتی که در آن کار می‌کردید انجام دادید، اگر دولت را در اختیار می‌گرفتید بر سر کشور همان می‌آوردید که در طول مدیریت خود بر سر بیت‌المال و اموال مستضعفان و یتیمان در بنیاد مستضعفان آوردید.»

آقای موسوی هم‌چنین گفته است: «شما مرا مجبور می‌کنید بگویم علی‌رغم نتیجه درخشان دفاع مقدس … اگر پیوندی قوی‌تر بین جبهه‌ها و دولت وجود داشت و دولت را به بهانه درز خبرها از ماجرای طرح‌های جنگی و دفاعی کنار نمی‌گذاشتند نتیجه‌های بهتری از عملیات گرفته می‌شد.»

محسن رفیق‌دوست هم‌چنین در مصاحبه مفصل خود با خبرگزاری فارس گفته بود در مقطعی از جنگ و بعد از آن‌که دولت به طور کامل با نیروهای نظامی هم‌کاری نمی‌کرد، اکبر هاشمی‌رفسنجانی که در آن زمان قایم‌مقام فرمانده کل قوا بود، «توپ را به زمین دولت انداخت.» آقای رفیق‌دوست گفت: «آقای هاشمی من را صدا کرد و گفت: برو در وزارتخانه‌ات بشین، من می‌خواهم توپ را به زمین دولت بیندازم. سپس حکم داد که میرحسین موسوی رییس ستاد، آقای بهزاد نبوی معاونت لجستیک و آقای خاتمی معاونت تبلیغات جنگ شوند.»

محسن رفیق‌دوست

میرحسین موسوی در پاسخ به این اظهارات آقای رفیق‌دوست گفته است: «بعد از آن‌که به تعبیر این وزیر سابق، توپ در میدان دولت انداخته شد و اداره ستاد فرماندهی قوا به دولت سپرده شد، تحولات اساسی در همان مدت کم در جبهه‌ها ایجاد شد. بنده به دلایل گوناگونی فعلن فقط به اشاره می‌گویم که این توپ موقعی به زمین دولت پرتاب شد که به قول مرحوم ظهیرنژاد در کمیته پشتیبانی جنگ «زیپ مرزها در حال باز شدن» بود و فاو و جزایر موجود در هور از دست رفته بودند و ما در موقعیتی قرار داشتیم که در نخستین جلسه ستاد فرماندهی کل قوا که به ریاست این جانب تشکیل شد هم جناب رحیم صفوی جانشین فرمانده سپاه و هم جناب حسنی سعدی فرمانده نیروی زمینی در گزارش‌های خود به اعضای جلسه گفتند که شما خوزستان را از دست‌رفته فرض کنید.»

ناگفته های فراوان

توپ موقعی به زمین دولت پرتاب شد که به قول مرحوم ظهیرنژاد در کمیته پشتیبانی جنگ زیپ مرزها در حال باز شدن بود و ما در موقعیتی قرار داشتیم که در نخستین جلسه ستاد فرماندهی کل قوا که به ریاست این جانب تشکیل شد هم جناب رحیم صفوی جانشین فرمانده سپاه و هم جناب حسنی سعدی فرمانده نیروی زمینی در گزارش های خود گفتند که شما خوزستان را از دست رفته فرض کنید.

میرحسین موسوی

آقای موسوی گفته است ناگفته‌های فراوانی از جنگ دارد: «من ندیده‌ام که آقای هاشمی به عنوان فرمانده جانشین کل قوا از مشکلاتی که در مورد هماهنگ کردن ارتش و سپاه داشت سخنی گفته باشد. مشکلاتی که به اعتقاد من ربطی به بدنه سپاه و ارتش نداشت و من شاهد بودم که این مشکلات تا چه حد فرساینده بوده است. بعد از سه سال از شروع جنگ به اعتقاد من اشتباهات اساسی در تعیین استراتژی‌های جنگی پیش آمد که اعزام نیرو به کردستان یکی‌اش بود و از آن مهم‌تر دل بستن به عملیات‌های بزرگ کلاسیک شبیه عملیات‌های دشمن بود که مزایای نسبی ما را در کنار امکانات کشور به شدت تقلیل داد و حدود پنج سال همه امکانات کشور حتا تا حد جمع‌آوری برف روب‌ها از جاده‌ها و کامیون‌های دولتی و حتا مصادره کامیون‌های بخش خصوصی و همه ظرفیت‌های مالی – صنعتی کشور به کار گرفته می‌شد اما نتیجه آن شد که همه شاهد بودیم.»

با وجود گذشت حدود ۲۲ سال از پایان جنگ ایران و عراق، هنوز نقاط مبهم زیادی در مورد تاریخ این جنگ، که یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن بیستم بود، وجود دارد و هر از چندی با انتشار سندی یا مصاحبه‌ای از یکی از مسوولان آن زمان ایران، زاویه‌های جدیدی از آن روشن می‌شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس وقت مجلس ایران، که در سال‌های آخر جنگ با حکم آیت‌اله خمینی فرماندهی جنگ را بر عهده داشت، از جمله مسوولانی است که با انتشار بخش‌هایی از خاطراتش از دوران جنگ و به ویژه با انتشار نامه فرمانده وقت سپاه در سال آخر جنگ، سهم زیادی در این میان داشته است.

اما این نخستین‌بار است که میرحسین موسوی، نخست وزیر وقت ایران، این چنین با جزییات درباره اختلافات نهادهای مختلف حکومت ایران در دوران جنگ صحبت می‌کند.


 


وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه ۲۶ جولای تحریم‌های جداگانه‌ای علیه ایران را‌ به تصویب رسانده‌اند.

Click here to view the embedded video.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

زن فردا (زهرا سمیعی): در بحث پوشش زنان به‌ویژه زنانی که از چادر استفاده می‌کنند مباحثی مثل رنگ و تنوع در نوع پوشش با ورود چادرهای رنگی با مدل‌های گوناگون مورد بحث قرار گرفته. گرچه پوشیدن چادرهای رنگی از دیرباز در برخی از مناطق کشورمان از جمله کرمان، یزد، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان متداول بوده است.

به گزارش «زن فردا»، استفاده از چادرهای مشکی و یا رنگی تنها مربوط به دوران حاضر نیست و بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند سابقه پوشش چادر در ایران ریشه در تمدن بین‌النهرین دارد که به دوران پیش از پادشاهی هخامنشی باز می‌گردد و زنان دارای جایگاه اجتماعی به نشانه تمایز از دیگر طبقات، از این پوشش سنتی استفاده می‌کرده‌اند.

در عصر حاضر با افزایش ورود زنان به جامعه و در واقع افزایش فعالیت‌های خارج از منزل آن‌ها، طراحان و صاحب نظران عرصه پوشاک اقدام به طراحی و دوخت چادرهایی کردند که انجام فعالیت را برای زنان آسان‌تر کرده است. در این میان استفاده از پارچه‌های رنگی برای دوخت چادر نیز از جمله اقداماتی بوده که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و دختران و زنان جوان نیز از آن استقبال کرده‌اند.

یک طراح چادر ایرانی هم در این‌باره گفته است: «از آن‌جا که جوانان به تنوع رنگ و مدل در انتخاب لباس اهمیت می‌دهند و به اقتضای سن و سالشان مایل‌اند از مدل‌های متنوع برای پوشش خود استفاده کنند، در نتیجه فکر اولیه چادر ایرانی با طراحی متفاوت و عدم استفاده از رنگ سیاه در ذهن طراحان شکل گرفت. لباس و پوشش علاوه بر رفع نیازهای اساسی افراد معرف شخصیت و باورهای آنان نیز هست و با توجه به نگرش اسلامی زنان ایرانی در امر پوشش به‌ویژه چادر، حضور اجتماعی آنان و پذیرش مشاغل گوناگون استفاده از طرح‌های متنوع برای دوخت انواع پوشش و چادر اقتضای عصر حاضراست.

و امروزه با برگزاری جشنواره‌های لباس ملی، لباس ویژه مشاغل مختلف و.. . فضای ایجاد طرح و ایده‌های مناسب فراهم شده تا علاوه بر در نظر گرفتن معیارهای زیبایی شناختی، مسایل فرهنگی و مذهبی، احساس راحتی و حضور اجتماعی موثر و مناسب زنان را تضمین نماید.

به‌طور کلی لباس زنان در محیط کار شامل چادر، مانتو، شلوار همراه با مقنعه یا روسری، به صورت پوشش کامل است اما در فضای کاری متفاوت، متناسب با حفظ شوون اخلاقی زنان و حجاب کامل در جامعه، لباس‌هایی با فرم‌های متفاوت و متنوع وجود دارد مثل لباس زنان پلیس، پزشک، آتش‌نشان و … که بسیار متفاوت با پوشش زنان دیگر است.

اما به هر حال ترویج استفاده از پوشش‌هایی با رنگ‌های متنوع علاوه بر آن‌که با موازین دینی ما مسلمانان منطبق است، فواید اجتماعی و اقتصادی فروانی نیز برای جامعه در پی دارد و به همین دلیل استفاده از الگوهای مناسب و رنگ‌های متناسب با عرف می‌توان زنان و دختران را به پوشیده بودن ترغیب کند و این چیزی ست که دین ما بر آن اهتمام می‌ورزد حضور زنان با حفظ حجاب و الزامات ارتباطی در جامعه.

مهری باقری مدرس حوزه در این خصوص در گفت‌وگو با «زن فردا» می‌گوید: «اصل مهم در اسلام در رابطه با حجاب پوشش است. یعنی آن‌چه اهمیت دارد فلسفه پوشش است نه رنگ آن، در واقع پوشش می‌تواند نشان‌دهنده این امر باشد که زن اهل فحشا نیست و خود پوشش می‌تواند مانع از تعرض به زنان باشد.

این مدرس حوزه ادامه می‌دهد:

«اصل مقدار پوشش است و رنگ آن در مرحله بعد قرار می‌گیرد، اگر در پیشینه تاریخ نگاه کنیم می‌بینیم که از لباس‌های متنوع با رنگ های گوناگون استفاده می‌شده و این امر خود نشان می‌دهد که اصل در درجه نخست پوشیده بودن است.

وی افزود: البته استفاده از رنگ‌های مختلف در چادر می‌تواند یکی از عوامل تشویق افرادی باشد که گرایشی به حجاب ندارند و این امر می‌تواند کمک کند تا این‌گونه افراد نیز به سمت حجاب کشیده شوند اما در مورد زنانی که معتقد به حجاب هستند و از چادر هم استفاده می‌کنند گمان می‌کنم استفاده از چادرهای رنگی برای آن‌ها چنین معنایی نداشته باشد.

باقری معتقد است تبلیغ برخی رنگ‌ها و نوع پوشش برای افراد چادری نیست و این امر بیش‌تر برای کسانی ست که اعتقادی به پوشش ندارند و یا تمایل دارند اما به‌دلیل رنگ و نوع چادر نمی‌توانند از ان استفاده نمایند.

وی در پایان گفت: «ما با طیف‌های گوناگونی مواجه هستیم و نباید تنها به یک طیف خاص توجه کنیم و باید تلاش کنیم به آن‌چه در دینمان آمده جامه عمل بپوشانیم. چرا که بحث مربوط به پوشش چیزی ست که ما خودمان آن‌را وارد فرهنگمان کرده‌ایم و در اسلام الزامی نسبت به رنگ خاصی وجود ندارد و می‌بینیم که تنها در مراسم حج استفاده از رنگ سفید سفارش شده است و این خود نشان دهنده این است که اسلام معتقد به رنگ تیره و یا سیاه نیست و مشکلی هم با رنگ‌های روشن ندارد و برعکس اگر برخی روایات و سخنان امامان را در خصوص رنگ‌ها ببینیم متوجه می‌شویم که استفاده از رنگ‌های روشن بسیار سفارش شده و حتا رنگ سیاه مکروه معرفی شده است.

سعیده دانشجوی رشته ارتباطات در این خصوص به خبرنگار «زن فردا» می‌گوید: «به عقیده من استفاده از چادر رنگی نمی‌تواند ایرادی داشته باشد اما من خودم به شخصه تا زمانی که در جامعه به صورت عرف در نیاید از آن استفاده نمی‌کنم.»

زهرا دانشجوی رشته نرم‌افزار است که معتقد است خیلی کار خوبیه که استفاده از چادرهای رنگی عرف بشه

و بسیاری از زنان و دختران ما از آن استفاده کنند چراکه به نظر من استفاده مداوم از چادر مشکی باعث ضعف روحیه در افراد می‌شود و اگر استفاده از این چادرها رواج پیدا کند حتمن از رنگ‌های شاد آن استفاده می‌کنم.»

در هر صورت استفاده از چادرهای رنگی برای برخی خوشایند و برای برخی ناخوشایند است. اما با این وجود آن‌چه بسیار حائز اهمیت است پوشش آنهم پوشش اسلامی است در درجه نخست و بعد از آن می‌توان به رنگ و نوع پوشش توجه کرد.

البته به نظر می‌رسد استفاده و رواج این‌گونه چادرها نیاز به زمان دارد و از سوی دیگر نیز به سرانجام رسیدن این امر نیاز به حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های گوناگون دارد چراکه انجام کارهای فرهنگی بسیار زمان‌بر بوده و به نظر می‌رسد ترویج آن‌چه کمی با عرف مغایر است مشکل باشد اما در هر حال امید می‌رود هر آن‌چه در جهت ارتقای فرهنگ جوانان ما صورت می‌گیرد به سرانجامی خوش دست یابد.

۳ مرداد ۱۳۸۹


 


خبر / رادیو کوچه

وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه ۲۶ جولای تحریم‌های جداگانه‌ای علیه ایران را‌ به تصویب رسانده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت این تحریم‌ها شدیدتر از تحریم‌های سابق و به شکل ویژه بخش‌های نفت وگاز ایران را هدف قرار داده است.

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد «تحریم‌ها توسط شرکت‌کنندگان در جلسه بروسل» به تصویب رسیده است.

تحریم‌های جدید هرگونه سرمایه‌گذاری و یا هم‌کاری فنی و انتقال تکنولوژی در زمینه پالایش گاز و نفت به ایران را ممنوع می‌کند.

کشورهای اروپایی هم‌چنین بازرسی و کنترل محموله‌هایی که از طریق دریا و هوا به ایران وارد می‌شود و هم‌چنین تحریم مبادلات تجاری و مالی را شدت بخشیده‌اند و افراد جدیدی از میان مسوولان ایرانی را به لیست تحریم‌ها اضافه‌ کرده‌اند.

قرار است اجرای این تحریم‌ها از فردا سه‌شنبه آغاز و در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شود.

پیش از این آمریکا و استرالیا اقدامات مشترکی علیه ایران انجام داده و پیش‌بینی می‌شود کانادا نیز به آن‌ها هم‌کاری کند.

ناظران می‌گویند روسیه که اخیرن به شدت از برنامه اتمی ایران انتقاد کرده‌، ممکن است به تحریم‌کنندگان بپیوندد.

تحریم‌های جدید پس از آن علیه ایران اعمال می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل ایران را برای چهارمین بار تحریم کرده است.

تصویب دور چهارم تحریم‌ها به دلیل مخالفت چین و روسیه بارها تعدیل شده و کشورهای غربی این بار برای فشار بیش‌تر بر ایران و افزایش تحریم‌های بین‌المللی به شکل یک‌جانبه تحریم‌های جداگانه‌ای را به تصویب رسانده‌اند.


 


شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه
shokufeh@koochehmail.com

شاید شما هم مثل بسیاری از هم سن و سالانتان، با آمدن فصل تابستان، فرصت کافی را برای گذراندن در باشگاه‌های ورزشی داشته باشید. استقبال از باشگاه‌های ورزشی بسیار  خوشحال کننده است زیرا همان‌طور که مسلم است، ورزش می‌تواند به تقویت روح و جسم، کمک موثری کند. اما، علاوه بر مزیت‌هایی که این باشگاه رفتن‌ها ممکن است داشته باشد، خطر آسیب عضلات و مفاصل هم بیش‌تر می‌شود.

پیچ خوردگی مچ پا یا دست، در هنگام انجام ورزش‌های مختلف باعث می‌شود که مجبور باشیم برای مدتی ورزش را کنار بگذاریم و به عضو آسیب‌دیده توجه بیش‌تری کنیم تا به وضع اولیه برگردد.

اگرچه همه‌ی مفاصل ممکن است دچار پیچ‌خوردگی شوند‌، ولی احتمالن مچ پا شایع‌ترین آن‌ها است.  پیچ‌خوردگی زمانی رخ می‌دهد که ضربه‌ای مانند سقوط، لغزیدن یا تصادف روی دهد. در این حالت مفصل بیش از حد حرکت می‌کند و رباط کشیده یا پاره می‌شود. . پیچ خوردگی باعث کشیدگی یا پارگی رباط‌ها‌، زردپی‌ها‌، عضلات و عروق خونی می‌شود‌. مفصل متورم شده و ممکن است تغییر رنگ دهد و با هر حرکت یا تحمل وزن آسیب ببیند.

آتل‌بندی می‌تواند راه مناسبی برای استراحت دادن به مفصل‌های پیچ خورده باشد اما هنوز به‌‌طور قطع نمی‌توان گفت با بانداژ، آتل‌گیری یا پوشاندن زانوها، مچ پا، یا آرنج بتوان به‌طور موثر از پیچ‌خوردگی جلوگیری کرد، ولی این وسایل ممکن است در بازتوانی آسیب‌ها کاربرد داشته باشد. ورزش مخصوصن ورزش‌های استقامتی برای قوی کردن اندام‌ها، که به وسیله آسیب‌های مکرر ضعیف شده‌اند و برای پایدار کردن مفصل برای کمک به پیش‌گیری از تکرار پیچ‌خوردگی‌ها لازم هستند.

در برنامه‌ی امروز می‌شنوید از روش‌های تشخیص بروز پیچ خوردگی در مفاصل و راه‌های حفاظت از آن تا رسیدن پزشک و هم‌چنین اصول مراقبتی برای بهبود درد.


 


خبر / رادیو کوچه

توسعه «منطقه تجاری آزاد آ.سه.آن-چین»‌ در ۶ ماهه اول سال جاری باعث افزایش ۵۰ درصدی  روابط تجاری چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی فیلیپین (پنا)، «گائو هوچنگ» معاون وزیر تجارت چین از افزایش این روابط به ارزش بیش از ۱۳۲ میلیارد دلار خبر داد و افزود افزایش تجارت با کشورهای آ.سه.آن هم‌چنین باعث شده است که میزان تجارت خارجی چین نسبت به دوره مشابه سال گذشته تا ۱۱ درصد افزایش یابد.

این مقام چینی هم‌چنین گفت که به منظور توسعه هم‌کاری بین کشورهای آ.سه.آن و چین، هفتمین نمایشگاه آ.سه.آن –چین در تاریخ ۲۰ تا ۲۴ اکتبر سال جاری در چین برگزار می‌شود که تا کنون بیش از ۴ هزار و ۵۲۲ غرفه داخلی و خارجی برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohamadreza@koochehmail.com

سیاه‌بینی مفرط است گفتن این‌که لیگ برتر ایران از ۱۰ سال پیش که شروع شد تا امروز تغییر ملموسی نداشته است، با این‌حال شواهد زیادی هست که نشان می‌دهد سرعت رشد این لیگ در یک دهه گذشته به اندازه‌ای پایین بوده که نه تنها فاصله فوتبال ایران با سطح اول فوتبال جهان را کم نکرده بلکه رقابت با قدرت‌‌های صاحب فوتبال در آسیا را هم مشکل‌تر از همیشه کرده است.

به‌نقل از روزنامه ورزشی جهان ورزش آخرین راه‌کارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بالا بردن کیفیت فوتبال در کشورهای قاره هم ظاهرن در ایران به‌بار ننشسته، قرار بود با سخت‌گیری‌های این کنفدراسیون‌ها استاندارد باشگاه‌داری بهبود پیدا کند اما این حقیقتی تلخ است که باشگاه‌ها در ایران هم‌چنان در سیستم‌های فرسوده دست‌و‌پا می‌زنند.

اغلب مدیران هم‌چنان منتخب مستقیم دولت یا دستگاه‌ها و کارخانه‌های زیر مجموعه دولت هستند، و وضعیت مالی روشنی ندارند چون با وجود گذشت ۱۰ سال از آغاز لیگ هنوز تلاش‌ها برای درآمد‌زایی به‌جایی نمی‌رسد، دلیل هم البته مشخص است، بیش‌تر راههای درآمدزا شدن فوتبال در جهان‌، این‌جا در ایران یا مسدود است یا به‌ مانند قراردادی که فدراسیون فوتبال با صدا‌و‌سیما برای فروش حق پخش تلویزیونی بسته، به کوره راهی می‌ماند.

و نتیجه همین است که می‌بینیم، لیگی غیر پویا که در سال‌های اخیر تعداد ستاره‌هایی که ساخته است بیش از انگشتان دو دست نیست، نمایندگان این لیگ در ۱۰ سال گذشته تنها یک‌بار به‌جمع چهار تیم برتر باشگاهی در آسیا رسیده‌اند و البته هیچ‌گاه قهرمان نشده‌اند.

با پایین آمدن کیفیت فوتبال باشگاهی در مقایسه با رقبای آسیایی، ایران از کانون توجه خریداران اروپایی بازیکن هم خارج شده است، با سقوط «بوخوم» و جدایی احتمالی «وحید‌هاشمیان» برای اولین بار در ۱۰ سال اخیر نه بازیکنی در لیگ آلمان خواهیم داشت و نه حتی در لیگ امارات، و ناامید کننده‌تر آن‌که هم‌چنان «علی کریمی»، «کریم باقری»، «مهدی مهدوی کیا» و «رسول خطیبی»، ستارگان لیگ فوتبال ایران خواهند بود.

در آستانه دهمین سال آغاز لیگ برتر، می‌توان به اتفاقاتی کوچک مانند اعلام برنامه‌های کامل نیم فصل، معرفی توپ رسمی بازی‌ها ،تمدید قرارداد حق پخش تلویزیونی با صدا و سیما، البته به‌قیمت پایین، واگذاری بلیت فروشی به باشگاه‌ها، تلاش برای بهبود کیفیت ورزشگاه‌ها، شایعه الکترونیکی کردن بلیت ورزشگاه آزادی دل‌خوش بود.

اما این دل‌خوشی‌های کوچک در برابر این حقیقت بزرگ که فوتبال در ایران درآمدزا نیست و باشگاه‌های خصوصی توان رقابت با باشگاه‌های دولتی را ندارد، ناچیز به‌نظر می‌آید.

مدارکی که مدیران فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده‌اند نشان می‌دهد که مشکلات به‌حداقل رسیده اما کیست که نداند حقیقت کدام است.

اما امسال اولین دیدار لیگ برتر در شهر تبریز و به میزبانی شهرداری تبریز شروع میشود، شهرداری اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند.

این تیم در فصل گذشته لیگ دسته اول و با مربیگری «اکبر‌میثاقیان» بدون این‌که حتا یک مسابقه را واگذار کند جواز صعود به لیگ برتر را به‌دست آورد.

اگر چه نحوه برنامه‌ریزی لیگ دسته اول و لیگ برتر به‌گونه‌ای بود که تیم‌های صعود کننده از دسته پایین‌تر به‌دلیل کمبود زمان با مشکلات زیادی مواجه هستند، اما تبریزی‌ها امیدوارند در خانه مقابل استقلال نتیجه خوبی بگیرند، میثاقیان هم به‌این نکته اشاره کرده که همواره مقابل پرسپولیس و استقلال نتایج خوبی گرفته است.

استقلال نیز در شرایطی که کاملن متحول شده گام به این میدان می‌گذارد. «پرویز مظلومی» اولین تجربه خود را روی نیمکت استقلال پیش‌رو دارد و می‌خواهد در همین گام نخست نظر هواداران را جلب کند.

«علی فتح‌اله‌زاده» که به‌عنوان سرپرست باشگاه فعالیت می‌کند به‌دنبال روزهایی است که در این باشگاه جشن پیروزی می‌گرفت. استقلال از نظر مهره تغییراتی داشته و باید دید خروجی‌ها و ورودی‌های این تیم در فصل نقل و انتقالات چه تاثیری در عمل‌کرد آبی‌پوشان خواهد گذاشت.

آبی‌پوشان پایتخت باید در نخستین بازی خود که دیدار افتتاحیه لیگ دهم خواهد بود، میهمان تیم تازه لیگ برتری شهرداری تبریز باشند، آن‌ها که در این فصل بار دیگر علی فتح‌اله‌زاده را به‌عنوان همه کاره باشگاه در کنار خود می‌بینند قصد دارند با سرمربیگری پرویز مظلومی فوتبال جدیدی را به هواداران نشان دهند.

واقعیت امر این است که اگر استقلالی‌ها کمی دیرتر دست به کار شده بودند ممکن بود عطای حضور موفق در لیگ را به لقایش ببخشند چرا که تا یک مقطع زمانی نه سرمربی داشتند، نه مدیرعامل و نه حتا هیت مدیره.

اما با آمدن فتح‌اله‌زاده کارهای استقلال دوباره رونق گرفت و آن‌ها توانستند با جذب ‌»ایمان‌مبعلی»، «فرزاد آشوبی»، «جواد شیرزاد» و چند بازیکن دیگر یکی از تیم‌های موفق فصل نقل و انتقالات لقب بگیرند. باید منتظر ماند و دید آیا حاشیه‌های فصل پیش دوباره برای مدیرعامل و سرمربی آبی‌پوشان پیش خواهد آمد یا خیر.

اما شهرداری تبریز که پس از تراکتورسازی نماینده‌ی دوم تبریز در لیگ برتر محسوب می‌شود و نوید یک فصل پرتماشاگر دیگر را در این شهر به لیگ می‌دهد تحت هدایت اکبر میثاقیان قطعن حریف سختی برای استقلال در زمین خود خواهد بود.

۱۳۸۹ مرداد


 


خبر / رادیو کوچه

در پی انفجار روز گذشته یک‌شنبه بانکوک که در اثر آن یک نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند مقامات این کشور از ضرورت برقراری حالت فوق‌العاده در این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی فیلیپین (پنا)، «پانیتان واتانیاگورن» روز دوشنبه گفت انفجار روز گذشته حاکی از آن است که امنیت به طور کامل در این کشور برقرار نشده است و برقراری حالت فوق‌العاده یک ضرورت است.

وی با اعلام این موضوع که هدف انفجار دیروز آسیب رساندن به شهروندان بوده است افزود برقراری حالت فوق‌العاده می‌تواند به مقامات مربوطه کمک کند که بمب‌گذاران روز قبل را زودتر شناسایی کنند.

گفتنی که «آبهیست وجاجیوا» نخست وزیر تایلند در تاریخ ۷ آویل برقراری حالت فوق‌العاده در بانکوک و برخی از استان‌های این کشور اعلام کرد و پس از پایان یافتن شورش‌های سرخ‌‌پوشان تایلندی در ۱۹ می این وضعیت هم‌چنان برقرار بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش مقامات سنگاپوری نرخ خود‌کشی در این کشور در سال جاری افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است و این نگرانی بیش‌تر مربوط به رده سنی بین ۲۰ تا ۲۹ سال مردان است.

به گزارش شبکه خبری آسیا، در سال ۲۰۰۹ نرخ خودکشی در این کشور ۹٫۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۸ به میزان ۱٫۵۱ رشد داشته است.

گفتنی است که تعداد خودکشی‌ها در مردان دو برابر زنان اعلام شده است به طوری که در سال گذشته ۱۳۴ زن و ۲۶۷ مرد دست به خودکشی زده‌اند که بیش‌تر این مردان در رده‌ سنی ۲۰ تا ۲۹ سال بوده‌اند.

در این خبر هم‌چنین آمده است که آمار خودکشی در رده نوجوانان این کشور که در رده سنی ۱۰ تا ۱۹ سال قرار دارند نیز نگران‌کننده است به طوری که تعداد این افراد در سال ۲۰۰۹ به نسبت سال ۲۰۰۸ سه نفر افزایش داشته است.

گفتنی است بر اساس مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده است بیش‌ترین دلایل خودکشی در مردان مشکلات و فشار زندگی اعلام شده است.‌ زنان بالای ۵۰ سال نیز تنهایی و مسایل ارتباطی را دلیل خودکشی معرفی کرده‌اند و هم‌چنین در مورد جوانان مسایل هویتی، درس، امتحان، صحبت با والدین در مورد مشکلات، دوستان مدرسه‌ای و روابط دختر- پسر علت اصلی خودکشی عنوان شده است.


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


خبر / رادیو کوچه

صبح امروز دوشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌اله خامنه‌ای از فتوای «اطاعت شرعی از ولی فقیه» دفاع کرده و از مخالفان خواسته «خود را به ملت ملحق کنند.»

به نقل از سیمیل، پایگاه اطلاع رسانی رهبر جمهوری اسلامی، با صدور بیانیه‌ای با انتفاد از «جنجال رسانه‌های ضد انقلاب» درباره فتوای اخیر وی در مورد الزام جامعه به اطاعت از «دستورات حکومتی ولی‌امر مسلمین» از آنان خواست که با پذیرش این فتوا «خود را به ملت ملحق کنند.»

هفته‌ی گذشته رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار در پاسخ به یک استفتا اطاعت از دستورات حکومتی خود را واجب شرعی و نشانه التزام به ولایت فقیه دانست. در این پاسخ، آقای خامنه‌ای خود را «مجتهد جامع‌الشرایط» نیز نامیده بود.

سایت دفتر نشر و حفظ آثار آیت‌اله خامنه‌ای در پاسخ خود آن‌چه را که «عکس‌العمل و تحرک رسانه‌ای زیادی از سوی رسانه‌های ضد انقلاب در فضای مجازی» خوانده مورد انتقاد قرار داده و این رسانه‌ها را متهم کرده است که سعی داشتند «در سه حوزه، فعالیت تخریبی خودشان را آرایش دهند.»

به نوشته این سایت، این سه حوزه عبارت بوده‌اند از توصیف این فتوا به عنوان بدعتی در احکام صادره از سوی مرجعیت شیعه، تمرکز بر تخریت اصل ۱۰۹ قانون اساسی (شامل ویژگی‌های رهبری جمهوری اسلامی)، و سرانجام، تاکید بر بخشی از متن فتوا که ولایت فقیه را، که آیت‌اله خامنه‌ای تصدی آن را برعهده دارد، به عنوان «شعبه‌ای از ولایت ائمه اطهار که همان ولایت رسول‌اله است» تعریف کرده بود.

در حالی‌که منتقدان فتوای آیت‌اله خامنه‌ای، با نشر مطالب و حتا درج کاریکاتورهایی، نظر او در مرتبط کردن ولایت فقیه به ولایت پیغمبر اسلام و امامان شیعه و قرار دادن ولی فقیه فراتر از اراده مردم و قوانین موضوعه را مورد انتقاد قرار دادند، در بیانیه دفتر حفظ و نشر، محتوای این فتوا به عنوان اقدامی برای ایجاد وحدت در میان مردم ایران توصیف شده است.

دفتر حفظ و نشر مدعی شده که «پاسخی که در این استفتا آمده است شعاع دایره خودی‌ها را بلندتر و کشیده‌تر می‌کند» و افزوده است که این فتوا «در واقع تعیین ضابطه‌ای برای احراز التزام به ولایت فقیه بود که پیش از این در این حد از شفافیت مطرح نشده بود.»


 


خبر / رادیو کوچه

صبح امروز دوشنبه وزارت دادگستری افغانستان اعلام کرد نزدیک به یک‌صد نفر از زندانیان افغان را به دلیل نبود مدارک کافی برای اثبات اتهام علیه آن‌ها از زندان‌های پلچرخی و پروان آزاد کرده است.

بیانیه وزارت عدلیه افغانستان، در مورد نوع اتهاماتی که باعث بازداشت و حبس این افراد شده است توضیحی نمی‌دهد اما مشخص می‌کند که تصمیم به آزادی این افراد براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه دولت افغانستان اتخاذ شده است.

این کمیسیون به منظور بررسی مجدد پرونده‌های زندانیانی که به اتهام هم‌کاری با طالبان و سایر گروه‌های شورشی بازداشت شده‌اند، اخیرن آغاز به کار کرده و تا‌کنون در چندین مورد، از رهایی زندانیانی که به گفته مسوولان این کمیسیون، اسناد کافی برای اثبات هم‌کاری آن‌ها با گروه های شورشی وجود ندارد، خبر داده است.

افرادی که خبر آزادی آنان انتشار یافته شامل هشتاد نفر از زندان پلچرخی و دوازده نفر از زندان تازه تاسیس پروان می‌شوند.

زندانیان پروان پیش از این در پایگاه هوایی بگرام و تحت نظر آمریکاییان محبوس بودند اما پس از تاسیس زندان جدید پروان، مسوولیت نگه‌داری این زندانیان به مسوولان افغان سپرده شد.

مقامات افغان می‌گویند، هم اکنون حدود پانزده هزار نفر به شمول اعضای گروه طالبان، در زندان‌های دولتی این کشور زندانی هستند که از این جمله، حدود هشت‌صد نفر آن در زندان پروان نگه‌داری می‌شوند.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس اعلام همسر آقای صابر روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال ملی مذهبی از روز شنبه ۲ مردادماه‌، هدا صابر مفقود شده‌ است.

محمد شریف وکیل هدا صابر که روز یک‌شنبه به مقامات مسوول مراجعه کرده تا از وضعیت موکلش مطلع شود، نتیجه‌ای نگرفته است.

به گزارش دویچه وله هدا صابر از فعالان جریان ملی مذهبی است که در دوره حکومت جمهوری اسلامی چند بار بازداشت و محاکمه شده است. در «پرونده ملی مذهبی‌ها» در سال ۱۹۷۹ او هم‌راه با رضا علیجانی و تقی رحمانی محاکمه و به ده سال زندان محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال و نیم تبدیل شد. اتهامی که به او زده بودند محاربه، تبلیغ علیه نظام و راه‌اندازی گروهی غیرقانونی بود. اما به گفته محمد شریف، در دادگاه بدوی از اتهام محاربه برائت حاصل شد.

همسر هدا صابر، خانم فریده جمشیدی در این‌باره گفت: «روز شنبه ایشان از محل کارشان بیرون آمدند، قرار بود پیش من بیایند که نیامدند، الان حدود ۳ یا چهار هفته است که تیمی دنبال ایشان بودند. نمی‌دانیم چه بودند. می‌آمدند جلوی شرکتشان می‌ایستادند یا ایشان هر جا می‌رفتند ایشان را تعقیب می‌کردند. به خاطر همین، من دیروز با خیلی نهادها تماس گرفتم. همه می‌گویند به هیچ عنوان شوهرتان این‌جا نیست. با جاهای مختلفی تماس گرفتم‌، با اورژانس، با بیمارستان‌ها، با دادسرای دادگاه انقلاب. ما خیلی نگران هستیم برای ایشان. چون در واقع ربوده شده‌اند.»

گفتنی است هدا صابر یک بار نیز پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۱۳۸۸ پس از بازداشت به مکانی نامعلوم منتقل شده بود.


 


دو‌شنبه ۴ مرداد ماه ۱۳۸۹- ۲۶ جولای ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  دامون

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات دوشنبه ایران

note3سوت – «پیش‌رفت با گام‌های کوچک» - محمدرضا

note3بخش اول اخبار

note3میکروفن – «من پیچیدم، پام نپیچید» -  شکوفه

note3گزارش ویژه‌ی کابل – «قاتلان خبرنگاران در افغانستان مورد پی‌گرد قرار نمی‌گیرند» – نجیب امیری

note3روزنگاشت – «نوبل برای تمسخر» – محبوبه

note3بخش دوم اخبار

note3پارس نامه – «اردشیر دراز‌دست» -  امیر و کاملیا

note3گفت‌وگوی روز – گفت‌وگو با «محمدرضا نیک‌فر» -  ارداون روزبه

note3موتورهای پیشنهاد دهنده – «اگر به این سایت تمایل داشته باشید»

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیوکوچه

روز گذشته یک‌شنبه مایکل هایدن رییس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا در اظهارنظری اعلام کرد با بی‌نتیجه ماندن همه تلاش‌های واشنگتن گزینه نظامی علیه ایران محتمل‌تر شده است.

وی روز یک‌شنبه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «صرف‌نظر از اقدامات آمریکا، ایران به برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد.»

وی در ادامه افزود: «آمریکا مذاکره می‌کند، آن‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند. آمریکا رای به تحریم می‌دهد، آن‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند. آمریکا سعی می‌کند آن‌ها را باز دارد، آن‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند.»

وی گفت با این روند به‌نظر می‌رسد حمله نظامی به ایران محتمل‌تر شده و قابل توجیه هم باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هفته پیش، بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که از حمله نظامی اسراییل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می‌کند.

پیش‌تر نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه برنامه اتمی، صنایع نفت و گاز و بانک‌های ایران اعمال کردند.

این فشارها در واکنش به خودداری ایران از غنی‌سازی اورانیم اعمال می‌شود، اما تهران با رد اتهام تلاش برای دست‌یابی به سلاح اتمی می‌گوید غنی‌سازی را حق خود می‌داند و هرگز آن‌را متوقف نمی‌کند.

مایکل هایدن پیش‌بینی کرد ایران برنامه اتمی خود را تا آستانه دست‌یابی به سلاح اتمی پیش ببرد و پیش از برداشتن گام آخر متوقف کند. اما او گفت توانایی هسته‌ای ایران عملن تفاوتی با دست‌یابی این کشور به سلاح اتمی ندارد.

گفتنی است وی که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش مسوول سیا بوده اعلام کرده وقتی در دولت بوده است استفاده از ابزار نظامی علیه ایران در انتهای فهرست گزینه‌ها بوده، اما اکنون به‌نظر می‌رسد که بدترین راه حل نباشد. در قطع‌نامه اخیر تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا تاکید شد اگر هیچ راه صلح‌آمیزی «در طی مدت زمانی قابل قبول» برای مقابله خطر «فوری» ایران علیه موجودیت اسراییل پیدا نشود، اسراییل می‌تواند از هر وسیله‌ای حتا نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.


 


از صبح دیروز یکشنبه مانور نیروی هوایی و دریایی دو کشور متحد آمریکا و کره جنوبی در دریای ژاپن با هدف تقویت قوای نظامی و هم‌چنین نمایش آمادگی نظامی این دو کشور در برابر تهدیدات حمله‌ی هسته‌ای کره شمالی آغاز شده است.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیوکوچه

صبح روز دوشنبه بر اثر برخورد یک اتوبوس حاوی بمب در یک عملیات انتحاری با ساختمان مرکزی شبکه تلویزیونی عرب زبان العربیه در عراق دست کم ۳ تن کشته و ۱۶ نفر زخمی  شده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این ساختمان که متعلق به شبکه العربیه بوده در پایتخت عراق شهر بغداد واقع شده است که بر اثر این انفجار در این ساختمان باعث کشته شدن ۳ تن و زخمی شدن ۱۶ نفر شده است.

به گزارش پلیس محلی این اتوبوس که پس از بازرسی از ورودی این ساختمان عبور کرده است، پس از قرار گرفتن مقابل درب اصلی داخلی به دست راننده آن، این انفجار صورت گرفته است.

بر اثر این انفجار آسیب‌هایی به ساختمان نخست‌وزیری که در کنار محل شبکه تلویزیونی العربیه بوده نیز وارد شده است.

گفتنی است تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و ششم جولای برابر با زادروز «جورج برنارد شاو» نمایش‌نامه‌نویس سبک کمیک، منتقد ادبی و مبلغ سوسیالیست ایرلندی‌تبار است که متولد سال ۱۸۵۶ میلادی بود و برای نمایش‌نامه «سنت ژان»، در سال ۱۹۲۵ میلادی به دریافت جایزه ادبی نوبل، نایل آمد و در سال ۱۹۵۰ در گذشت.

«جورج برنارد شاو» در بیست و ششم جولای سال ۱۸۵۶ میلادی در خانواده‏ای فقیر در «دوبلین» زاده شد او  در تحصیل شاگرد منظمی نبود، اما در خانه و نزد مادرش آموزش عمیقی در موسیقی یافت و در موزه شهر نیز نقاشی آموخت.

برنارد در ۲۰ سالگی راهی لندن شد و سال‏های اولیه را در تنگ‏دستی گذراند او در ابتدا به مقاله‏نویسی در روزنامه‌ها روی آورد تا این‏که در سال ۱۸۷۹ میلادی به نوشتن داستان و نمایش‏نامه پرداخت و در نوشته‌هایش رنج و درد و تیرگی باطن جامعه خود را نشان داد.

وی پس از نگارش چند رمان، تصمیم به چاپ آن‏ها گرفت ولی ناشری برای آن پیدا نکرد. در این مدت به روزنامه‏نگاری، سرودن شعر و پیوستن به دسته‏های سیاسی مشغول شد و کم‏کم با آثار ادبی و نظریه‏های فلاسفه آشنایى یافت.

برنارد شاو از سال ۱۸۸۵م و به دنبال هم‌کاری با روزنامه‏ها و هفته نامه‏ها به شناخته شد و با اجرای نمایش‏نامه «سرباز شکلاتی» در سال ۱۸۹۳ در آمریکا، شهرتی فراوان پیدا کرد. وی پس از بهبود اوضاع مالی، سفرهایى به دور دنیا کرد و آثار قلمی فراوانی از خود به جای نهاد.

گفته می‌شود که از او به‌عنوان پرقدرترین نمایش‌نامه نویس بریتانیایی پس از «شکسپیر» یاد می‌شود.

شیوه نگارش برنارد شاو، شیوه‏ای مستقیم با بیانی روشن و صریح و دارای قدرت کلام است. بیان اندیشه‏ها و مباحث خاص او، عاری از سنگینی خطابه‏ای یا دفاعی است. ذوق، خیال‏انگیزی، روح بذله‏گویى و طنزپردازی بر نوشته‏هایش غلبه دارد و در عین حال، با فصاحت هم‌راه است.

دیباچه‏های آثار نمایشی او، مهم و دارای مفاهیم عمیق و اندیشه‏های آزادی‏خواهانه است. شاو متفکری است که در زمان خود، بیش از دیگران مورد انتقاد و عیب‌جویى قرار گرفته، اما پیوسته توانسته است از استعداد خود در حاضر جوابی، استفاده کند و با پاسخ‏های قاطعی به رقیبان جواب دهد که گاه با سخنان تلخ و گزنده هم‌راه بوده است.

برنارد شاو را مرد قرن خود نیز به شمار آورده‏اند. استعداد او در شوخی و به مسخره گرفتن همه چیز، حتا به نمایش‏نامه‏هایى که حاوی افکار جدی بود، جاذبه‏ای دل‌پسند و سرگرم کننده می‏بخشید او پیوسته می‏خواست که عامه مردم را به فکر وادارد و در تربیت آنان قدم برمی‌داشت.

او در سال ۱۹۲۵ موفق به اخذ جایزه ادبی «نوبل» شد و این جایزه باعث نفوذ فراوانش در میان مردم و مقامات شد. آثار او شامل بیش از پنج  نمایش‏نامه است با ارزش‏های متفاوت و چندین رمان و مقاله‏ها و رساله‏های فراوان درباره اقتصاد و سیاست عصر و نقدهایى درباره موسیقی و تئاتر، نمایش‏نامه‏های شاو یا ازنوع کمدی است یا تراژدی که مایه‏ای از کمدی دارد.

جنگ جهانی دوم و مرگ همسر و دوستان قدیم موجب تیرگی سال‏های آخر زندگی برنارد شاو شد، اما او هم‌چنان به کار ادامه داد و لحظه‏ای از کنجکاوی درباره چیزهای تازه دست برنداشت تا این‌که سرانجام در دوم نوامبر ۱۹۵۰ در ۹۴ سالگی درگذشت.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

راسخون


 


خبر /رادیوکوچه

روز گذشته یک‌شنبه عمادالدین باقی به اتهام پرونده دو سال قبل خود به یک‌سال حبس و پنج‌سال ممنوعیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم شده است.

به نقل از سیمیل، این در حالی است که آقای باقی در انتظار دادگاه دیگری برای رسیدگی به پرونده شکایت وزارت اطلاعات از او به‌خاطر مصاحبه منتشر شده با آیت‌اله منتظری در شبکه بی‌بی‌سی است.

در حکم تازه عمادالدین باقی اتهاماتی هم‌چون «اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «افشا اسناد طبقه بندی شده (درباره زندانیان)»، «ارتباط با خانواده زندانیان مروج مسیحیت برای پیگیری وضعیت آنان» و «حمایت معنوی از عوامل بمب‌گذاری اهواز با نامه‌نگاری به رییس قوه قضاییه و وزیر اطلاعات» مطرح شده است.

گفتنی است عماد‌الدین باقی روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ماه گذشته پس از ۱۸۰ روز بازداشت به قید وثیقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.


 


به پاس احترام و بزرگ‌داشت زنانی که در حوادث پس از انتخابات ایران کشته شدند. میدانی در جنوا ایتالیا به‌نام «زن تهرانی» نام‌گذاری شد.



 


رادیو کوچه

«جورج کلونی» بازیگر آمریکایی در جریان اهدای جوایز امی‌، جایزه فعالیت‌های بشر‌دوستانه «باب هوپ» را دریافت خواهد کرد.

به گزارش ورایتی مراسم اهدای جوایز سالانه تلویزیونی آمریکا روز ۲۹ آگوست (‌۷ شهریور) در محل شبکه ان‌بی‌سی این کشور برگزار می‌شود.

کلونی چهارمین نفری است که به دریافت جایزه فعالیت‌های بشر‌دوستانه باب هوپ را دریافت می‌کند. جورج کلونی از فعالان جلب توجه جامعه جهانی به موضوع جنگ داخلی سودان بوده و پس از ماجرای یازده سپتامبر و زلزله هائیتی برنامه جمع‌آوری کمک‌های مردمی را برگزار کرده است. او هم‌چنین سمت سفیر صلح سازمان ملل را در اختیار دارد.

لیندا هوپ دختر باب هوپ بازیگر فقید آمریکایی که این جایزه به نام او اهدا می‌شود در این باره گفت‌: «جورج کلونی مانند پدرم می‌کوشد از شهرتش برای فعالیت‌های خیریه‌، بهبود اوضاع جهان و الهام بخشی به دیگران استفاده کند.»

گفتنی است این جایزه در سال ۲۰۰۲ از ‌سوی آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی آمریکا و بنیاد خدمات عمومی باب هوپ راه‌اندازی شده و به هنرمندانی که در فعالیت‌های بشر‌دوستانه مشارکت می‌کنند تعلق می‌گیرد.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 297 میلادی – ارتش ایران در نقطه‌ای نه چندان دور از رود فرات، ارتش روم را به فرماندهی «گالریوس» امپراتور روم شکستی سخت داد. گالریوس که پس از این شکست به «آنتیوک» عقب‌نشینی کرده بود مورد تحقیر دیوکلتیانوس قرار گرفت.
  • ۱۳۱۰   خورشیدی – اجباری شدن ثبت ازدواج و طلاق در ایران. بحث درباره لایحه اجباری شدن ثبت نکاح و طلاق که سوم مرداد این سال به مجلس تسلیم و با مخالفت‌هایی رو به رو شده بود از چنین روزی آغاز شده بود. مخالفان و از جمله روحانیون می‌گفتند که امر ازدواج و طلاق به «لفظ» و حضور دو شاهد استوار می‌شود و ثبت آن اختیاری باید باشد، ولی «داور»، وزیر دادگستری وقت پاسخ می‌داد که بسیار دیده شده که یک طرف ازدواج پس از فوت شهود دبه درآورده و حتا پس از تولد طفل، منکر ازدواج شده است. مخالفان لایحه، افزایش تشریفات نکاح را باعث فرار افراد مجرد از ازدواج و در نتیجه گسترش فساد و فحشا اعلام می‌کردند. از آن‌جا که اصرار رضاشاه پشت این لایحه بود بالاخره پس از جلسات متعدد بحث و کشمکش با اکثریت ضعیفی تصویب شد. به موجب این قانون، هرگونه نکاح ــ دایم و یا منقطع ــ و نیز طلاق باید به ثبت می‌رسید و اگر ازدواج در جایی انجام می‌گرفت که امکان ثبت آن در آن زمان نبود، زوجین باید در اولین فرصت پس از دست‌یابی به دفاتر مربوط، آن‌را به ثبت می‌رساندند.
  • ۱۳۰۷ خورشیدی – اجباری‌شدن شماره‌گذاری وسایط نقلیه. تهران در آن سال دارای ۱۵۸۹ خودرو بود که تنها ۴۹۰ دستگاه آن شخصی بوده است. بقیه وسایط نقلیه تهران عبارت بودند از گاری و درشکه. گفتنی است ایران از ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۰۷ دارای آیین‌نامه رانندگی شده است.
  • ۱۹۵۳ میلادی – سال‌گرد انقلاب کوبا. در این روز «فیدل کاسترو» حقوق‌دان جوان و پسر یک مهاجر اسپانیانی با ۲۰۰ هم‌فکر تحصیل‌کرده و روشن‌فکر خود، مسلحانه به پادگان «مون کادا» در شهر «سانتیاگوی» کوبا حمله برد تا نه تنها جهانیان را متوجه جنبش خود و هدف‌های آن کند، بلکه نور امیدی در دل کوباییان بتاباند.
  • ۱۹۵۲ میلادی – «اوا پرون» معروف به «اویتا»، بانوی اول محبوب آرژانتینی، در سن ۳۳ سالگی و به‌خاطر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.
  • ۱۸۵۶ میلادی – «جورج برنارد شاو» نمایش‌نامه‌نویس سبک کمیک، منتقد ادبی و مبلغ سوسیالیست ایرلندی‌تبار به دنیا آمد. از او به‌عنوان پرقدرترین نمایش‌نامه نویس بریتانیایی پس از شکسپیر و نافذترین رساله‌نویس پس از جاناتان سوییفت، هجونویس ایرلندی، یاد می‌کنند. برنارد شاو هم‌چنین یکی از برترین نقادان موسیقی و تاتر نسل خود محسوب می‌شده ‌است.
  • ۱۹۶۴ میلادی – «ساندرا بولاک» بازیگر زن آمریکایی و برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن بخاطر بازی در فیلم نقطه کور در سال ۲۰۰۹، به دنیا آمد. او پس از اجرای نقش‌های موفقی در دهه ۱۹۹۰ میلادی هم‌چون «سرعت» و «وقتی تو در خوابی» به شهرت رسید. پس از آن او حرفه‌اش را به‌عنوان یک بازیگر هالیوودی نقش اول مشهور با فیلم‌هایی مانند «خانم موافقت و تصادف» که تحسین منتقدان را دریافت کردند، آغاز کرد. در سال ۲۰۰۷ او با داشتن سرمایه ۸۵ میلیون‌ دلاری در رده ۱۴ ثروتمندترین اشخاص نام‌دار زن قرار گرفت.

 


رادیو کوچه

استان‌دار تهران روز گذشته یک‌شنبه از اقدام برخی شرکت‌های آب معدنی برای ایجاد شایعه در جامعه در مورد آلودگی آب تهران خبر داد و افزود به زودی مافیای آب معدنی پایتخت معرفی خواهد شد.

مرتضی تمدن با بیان این‌که با وجود تمام اظهار نظرها بازهم اعلام می‌کنم آب تهران سالم است گفت که به تازگی اسناد و اطلاعاتی از برخی شرکت‌های بسته‌بندی آب‌های معدنی به دست آمده که حاکی از اقدام آن‌ها برای شایعه پراکنی و ایجاد اظطراب و ترس در بین شهروندان تهرانی در مورد آلودگی آب تهران است.

وی افزود که این شرکت‌ها با شایعه پراکنی به دنبال عرضه و فروش بیش‌تر آب‌های معدنی بسته‌بندی میان مردم بوده‌اند که به‌زودی اسامی آن‌ها اعلام می‌شود.

گفتنی است که از سوی دیگر وزیر بهداشت ایران وحید دستجردی آلوده بودن آب تهران به علت داشتن بیش از حد نیترات را تایید کرده و به خانواده‌ها به خصوص کودکان در این زمینه هشدار داده است.


 


رادیو کوچه

صبح امروز دوشنبه طی ارسال نامه‌ای از فدارسیون جهانی فوتبال فیفا به سودان به این کشور هشدار داد که در صورت ادامه دخالت‌ها در امور این فدراسیون، عضویت آن‌را به حالت تعلیق درآورده و یا آن کشور را از فیفا اخراج خواهد کرد.

دولت سودان روز گذشته یک‌شنبه اعلام کرد که براساس قانون اساسی کشور رییس فعلی فدارسیون فوتبال آن کشور که برای دوبار متوالی ریاست این فدراسیون را برعهده دارد نمی‌تواند برای سومین‌بار متوالی برای ریاست بر این فدراسیون نامزد شود.

گفتنی است «کمال شداد» این هفته برای سومین بار متوالی نامزد این فدراسیون شد تا در رای‌گیری هفته آینده برای تصدی این پست شرکت کند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته یک‌شنبه، با حکم دادگاه انقلاب اراک مرتضا گلی‌زاده فعال سیاسی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بنا به اطلاع گزارش‌گران هرانا، مرتضا گلی‌زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت استان مرکزی که پیش از این یک‌بار پس از وقایع روز عاشورا و یک‌بار در آستانه ۲۲ بهمن ماه سال گذشته  در اراک بازداشت شده بود‌، با حکم دادگاه انقلاب این شهرستان به تحمل یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مرتضا گلی‌زاده هم‌چنین از اعضای ستاد میر‌حسین موسوی در شهر اراک بوده است‌. در همین رابطه پرونده چندین تن از فعالان سیاسی شهر اراک هم‌چنان در جریان است و آن‌ها در انتظار صدور احکام خود به سر می‌برند.

لازم به ذکر است که این حکم توسط دادگاه بدوی صادر شده و تا این لحظه توسط دادگاه تجدید نظر تایید نشده است.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) هر کشوری با سناریوی آمریکا هم‌راهی کند دشمن ماست.

دکتر احمدی‌نژاد: «ملت ایران هر کسی را که در سناریوی جدیدی که علیه ایران نوشته شده است هم‌راهی کند به‌عنوان دشمن تلقی کرده و پاسخ قاطعی به آن خواهد داد.» دشمنان خیال می‌کنند با حمله به‌برخی کشورهای خاورمیانه و ایجاد ناامنی و تنش در منطقه، می‌توانند ایران را تحت فشار قرار بدهند اگر بخواهند کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی را بازرسی کنند، باید بدانند که بلافاصله عکس‌العمل پشیمان کننده‌ای دریافت خواهند کرد. بدون تردید هر کالایی را که تحریم کنند، کارآفرینان و متخصصان ایرانی بهتر از آن را تولید و جایگزین خواهند کرد.

۲) حرکت ایران‌، ترکیه و برزیل برای ایجاد نظم نوین جهانی.

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و برزیل دیروز در استانبول گرد‌هم آمدند تا درباره سازوکار اجرایی بیانیه تهران درباره مبادله سوخت هسته‌ای بحث و تبادل نظر کنند. «منوچهر متکی»، «احمد داوود‌اوغلو» و «سلسو آموریم» در پایان این نشست سه‌ جانبه به‌مانند دیدار ۲۷ اردیبهشت‌ماه خود در تهران به‌گرمی دست یک‌دیگر را فشردند. دیداری که در حاشیه اجلاس سران گروه ۱+۵ و با حضور روسای جمهوری سه کشور به امضای بیانیه ۱۰ بندی تهران منتهی شد. پذیرش چرخه سوخت هسته‌ای شامل فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران، موافقت تهران برای امانت‌‌گذاری اورانیوم غنی‌شده در سطح ۳٫۵ درصد در ترکیه و ضرورت پرهیز جامعه جهانی از روی‌کرد تهدید و تحریم از جمله مباحث مطرح در این بیانیه بود.

جام جم

۱) توهین به مجلس توهین به ملت است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100878418403

رییس مجلس شورای اسلامی از برخی اظهار نظرها درباره مصوبه روز یک‌شنبه مجلس درباره موسسات غیردولتی و زیرسوال بردن آن انتقاد کرد و گفت: «عده‌ای تمام این مصوبه را کنار گذاشته‌اند و بخشی از آن‌را گرفته‌اند و درباره آن سر و صدا می‌کنند. وی هم‌چنین عنوان کرد: «رابطه‌ دولت و مجلس می‌تواند بهتر از این باشد.»

۲) غرب در پی تحمیل پیش‌فرض‌هایش به جوامع.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881343544

رییس قوه‌قضاییه در جلسه امروز مسوولان عالی قضایی توجه جدی به مباحث علوم انسانی بر پایه نگرش‌های اسلامی ایرانی را از سوی صاحب نظران کشور و جهان اسلام خواستار شد وگفت: «متاسفانه بسیاری از غربی‌ها قصدشان تحمیل علوم انسانی با پیش‌فرض‌های مورد قبول غرب به دیگر جوامع و کشورهاست.»

تهران امروز

۱) خروج۸۰۰ هزار تهرانی تا پایان مرداد.

http://www.tehrooz.com/1389/5/4/TehranEmrooz/332/Page/15/?NewsID=39069

بر اساس مصوبه هیات دولت تا پایان مرداد باید ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت و خانواده‌هایشان با تهران وداع کنند. بر اساس مصوبه هیت دولت،دستگاه‌های اجرایی موظف شدند حداکثر تا پایان مرداد ماه سال ‌١٣٨٩ تا ‌۴٠ درصد پست‌ها و کارکنان خود را به خارج از تهران منتقل کنند. بر اساس آخرین آمار بیش از ۵۰۰ هزار کارمند دولت در تهران اشتغال دارند که با احتساب این‌که متوسط سرانه خانوار در ایران چهار نفر است به‌صورت تقریبی ۸۰۰ هزار نفر باید تا ۲۷ روز دیگر تهران را ترک کنند این در‌ حالی است که تا کنون تنها ۱۰ هزار کارمند در این طرح ثبت نام کرده و بسیاری دیگر که مجبور به تمکین از طرح انتقال بوده‌اند از اجرای این طرح گله‌مند هستند.

۲) طراح سردر اصلی دانشگاه تهران درگذشت.

http://www.tehrooz.com/1389/5/4/TehranEmrooz/332/Page/15/?NewsID=39069

کوروش فرزامی طراح سردر به‌یادماندنی دانشگاه تهران ‌در سن ۷۳ سالگی به‌دیار حق شتافت. وی فارغ‌التحصیل ۱۳۴۳ از دانشگاه تهران و از برجسته‌ترین معماران معاصر کشور بود که سر‌در دانشگاه تهران را هم‌زمان با فارغ‌التحصیلی طراحی و اجرا کرد. این سردر روی اسکناس‌های پنجاه تومانی نمادی از مرکز علم و دانش کشور و برای بسیاری از گردش‌گران تداعی‌کننده تهران است.

کیهان

۱) خشم مردم ترکیه از حضور ورزشکاران اسراییلی در آنکارا.

http://www.kayhannews.ir/890504/16.htm#other1606

صدها نفر از مردم ترکیه در اعتراض به‌حضور تیم والیبال رژیم صهیونیستی در آنکارا تظاهرات کردند و خواستار اخراج بازیکنان این تیم از کشور شدند. به‌گزارش خبرگزاری فارس به‌نقل از روزنامه اماراتی «البیان»، در پی حضور تیم والیبال رژیم صهیونیستی در مسابقات ترکیه صدها تن از مردم این کشور، در اعتراض به سیاست‌های رژیم صهیونیستی به‌ویژه حمله به ناوگان آزادی غزه تظاهرات کردند.

۲) آمادگی «علاوی» برای انصراف از نامزدی پست نخست وزیری عراق.

http://www.kayhannews.ir/890504/16.htm#other1602

یک روزنامه عراقی از اعلام آمادگی «ایاد علاوی» برای انصراف از نامزدی پست نخست وزیری در دولت جدید این کشور خبر داد. به‌گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «الصباح الجدید» دیروز نوشت که رییس فهرست «العراقیه» درباره کناره‌گیری‌اش از نامزدی پست نخست وزیری در دولت جدید، اعلام آمادگی کرده است.

آفرینش

۱) لاریجانی: «تحلیل بیانیه تهران با افراط و تفریط مواجه شد.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67085

رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه کار تشکیلاتی درکشور ما عمیق نیست، از افراط و تفریط در تحلیل بیانیه تهران سخن گفت و با تاکید براجرای قانون، گفت: «آن‌چه قانون گفته است از سوی مجلس اجرا می‌شود.» علی لاریجانی درگفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع بیانیه  تهران و تحلیل‌های ارایه شده از سوی کارشناسان مختلف، گفت: «در تحلیل بیانیه  تهران برخی دچار افراط و تفریط شده‌اند. این بیانیه نه یک حرکت استراتژیک بزرگ بود که بتواند همه مسایل هسته‌ای را پوشش دهد و نه تله‌ای از سوی آمریکایی‌ها.»

۲) آیت‌اله هاشمی رفسنجانی :«مردم نمی‌گذارند گروهی انقلاب را ازمسیر درست منحرف کنند.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67095

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جوانان توصیه کرد: «در بازار پر رنگ و لعاب سیاست که این روزها با ورود و خروج‌های مشکوک عده‌ای آلوده شده است، مواظب باشند که مبادا بازیچه نیات پلیدی شوید که پشت سخنان گم‌راه کننده پنهان شده‌اند.»

رسالت

۱) کلیه امور بازرسی اصناف به اصناف واگذار شد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=33838

وزیر بازرگانی در آستانه اجرای هدفمندی یارانه‌ها و با صدور بخشنامه جدیدی کلیه امور مربوط به بازرسی اصناف را از سازمان حمایت منفک و به اصناف سپرد.

۲) توطئه جدید آمریکا برای خاورمیانه نقش برآب خواهد شد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=33823

آیت‌اله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «توطئه جدید آمریکا برای خاورمیانه نیز مانند نقشه‌های قبلی آن‌ها نقش بر آب خواهد شد.»

دنیای اقتصاد

۱) بازار طلا جذاب می‌ماند؟

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=216564

قیمت جهانی طلا در حالی طی ۹ سال اخیر پنج برابر شده است که طلا نقش تعیین کننده خود را به عنوان پول جهانی، یا حتا ذخیره‌ای که بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف برای جبران کسری‌هایشان در مبادلات بین‌المللی خود، نگهداری می‌کنند، از دست داده است.

۲) واکنش سردفتران به تغییر مبایعه‌نامه در بازار مسکن.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=216558

تغییر شکل مبایعه‌نامه‌ها که از دو روز پیش توسط سامانه ره‌گیری معاملات مسکن به‌اجرا گذاشته شده و به‌موجب آن برگه‌های جدید تنظیم قرارداد در اختیار بنگاه‌های مسکن قرار گرفته، منجر به‌صدور یک اطلاعیه رسمی از سوی کانون سردفتران شده است که تاکید می‌کند اقدام وزارت‌خانه‌های بازرگانی و دادگستری در اعتباردادن به مبایعه‌نامه‌ها، مغایر لایحه دولت است.این کانون کماکان تنها مرجع اعتبار دادن به نقل و انتقالات را دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد معرفی می‌کند.


 


خبر / رادیو کوچه

مسعود باباپور، دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار، روز گذشته یک‌شنبه با صدور حکمی از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، پیش از این، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، وی را به دو سال حبس محکوم کرده بود که دادگاه تجدیدنظر، حکم وی را تایید کرد. باباپور، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد گرمسار، از ششم آذرماه سال گذشته در بازداشت به‌سر می‌برد.

گفتنی است پیش‌تر احکام حبس تعدادی دیگر از فعالان دانشجویی از جمله ارسلان ابدی، بهاره هدایت، میلاد اسدی، پیمان عارف و مهدیه گلرو نیز تایید شده است.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • محی‌الدین برای یک دیدار ۴ روزه راهی سئول شد.
  • جشنواره فرهنگی برونئی سال آینده با شکوه و عظمت خاصی بر گذار می‌شود.
  • برای اعطای بورسیه‌های تحصیلی با دانشکده تجارت دانشگاه هاروارد مذاکراتی انجام شده است.
  • وزارت‌خانه برای رساندن ترانگانو به نمادی برای گردش‌گری می‌کوشد.
  • موسی از دانشگاه خواست تا ساخت دپارتمان دارو‌سازی تسریع شود.
  • در صورتی‌که جناح راست و حزب اسلام‌گرا می‌خواهند با یک‌دیگر کار کنند، از گفتن حرف‌های نا‌مربوط  و زشت باید دوری شود.
  • ماگلین روزنامه تامیل زبان را به‌خاطر نشر اخبار ناسالم، مورد ملامت قرار داد.
  • اتحادیه چینی‌تباران برای کمک‌رسانی به اجزا حزب پیش‌رو در جهت مقابله با اپوزسیون در سلانگور آمادگی دارد.
  • شرکت کسمت در بخش املاک ۱۲ میلیون رینگیت سرمایه‌گذاری می‌کند.
  • شبکه مبارزه با فساد عربی امروز کنفرانسی را آغاز می‌کند.
  • اسراییل و آمریکا قرارداد ارتقا سیستم دفاع موشکی را به امضا رساندند.
  • انفجار بمب در مرکز بانکوک باعث کشته شدن ۱ نفر و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر شد.

روزنامه استار

  • یک کارگر به‌خاطر هتک حرمت به یک دختر نوجوان متحمل ۲ سال حبس می‌شود.
  • خدمات‌رسانان اجتماعی خواستار گزارش کردن سیاست‌مدارانی شدند که به‌دنبال شهرت کاذب هستند.
  • چوآ مدیران سلانگور را به‌خاطر کاهش درآمد از طریق فروش شن و ماسه مورد ملامت قرار داد.
  • با شروع جشنوار خرید از شنبه در سرتاسر کشور، خریداران به فروشگاه‌ها هجوم بردند.
  • ۲۴ نفر به‌خاطر به‌راه‌اندازی مسابقه خروس جنگی در پوچونگ دستگیر شدند.
  • در خواست هم‌کاری برای افراد متخصص در صنایع حمل و نقل راهی بیش‌تر شده است.
  • یک پسر ۸ ساله در آتش‌سوزی یک مدرسه مذهبی در لنگات کشته شد.
  • کمیسیونر حزب اسلام‌گرا انجام هر‌گونه سخن‌رانی زشت بر علیه مفتی را رد کرد.
  • پنانگ خواستار اعلام روز شنبه به‌عنوان روز دوچرخه‌سواری در سرتاسر کشور شد.
  • سه توریست چینی در حادثه قایق در نزدیکی  Perhentian Besar به‌شدت زخمی شدند.
  • یک نیجریه‌ای که ۲٫۷ کیلوگرم ماده مخدر شیشه را حمل می‌کرد دستگیر شد.
  • مانکن‌های زیبا به‌خاطر شغل و حسادت‌ورزی دوست‌پسر‌های خود را از دست می‌دهند.
  • مدارک سری نشان می‌دهد که پاکستان به‌طور مخفیانه از طالبان در افغانستان حمایت می‌کند.
  • یک افسر ارشد آمریکایی در مورد بحرانی‌تر شدن جنگ در افغانستان هشدار داد.
  • چاوز در مورد قطع نفت آمریکا هشدار داد.
  • ایران گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای را به بعد از ماه رمضان موکول می‌کند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • یک مرکز کمک‌رسانی برای ۱،۲۰۰ بی‌خانمان پایتخت به راه می‌افتد.
  • هیت مبارزه با فساد مدعی شد، افراد خدمات‌رسان شهری دیگر رشوه دریافت نمی‌کنند.
  • ۶۸ زن در آلور استار از بند قاچاق انسانی نجات یافتند.

روزنامه مالایی میل

  • انجمن هندی‌تباران از موضع اظهار شده برای انجمن‌های غیر‌اسلامی در مدارس استقبال کرد.
  • اداره زمین‌های فدرال مالزی ایده‌ «خانه‌های سبز» را برای افراد سالمند ارایه می‌دهد.

 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

همین چند روز پیش بود که شنیدم یک آدم مبتکر در ایران سیستم دیزی سریع رو راه انداخته و به سرعت برق و باد هرچندتا دیزی که بخواین آماده می‌کنه و به شما می‌ده که یا ببرید خانه یا همون‌جا میل کنید. (گالری عکسش را هم می‌توانید در رادیو کوچه ببینید)

البته این ایده در این دنیایی که به سرعت نور شاید به سمت ناکجا آبادی می‌ره که کسی هم ازش خبرنداره شاید ایده نو و جالب توجهی باشد اونهم برای خوردن آب‌گوشتی که از قدیم اونو از اول صبح بار می‌‌گذاشتن و ظهر هم با کلی آب و تاب آماده‌اش می‌کردند برای خوردن که خوردنش هم آداب خودش رو داشت با سبزی خوردن و ترشی و نان سنگک و دوغ و کلی مخلفات دیگه و یک ساعتی به آهستگی این آبگوشت رو می‌خوردی و بعدش هم یک خواب نیم‌روزی مزه‌ی اونو کامل می‌کرد.

هرچند که این روزا کم‌تر از اون غذاهای سنتی که حسابی جا می‌افتاد و با آب و تاب سرو می‌شد خبری هست و نسل جدید بیشتر عادت کردند تا غذایی را هرچه سریع‌تر و در کم‌ترین زمان ممکنه آماده کنند یا بیرون منزل یک غذایی توی رنگ بزنند و به کارهای دیگه‌شون برسند.

به هرحال هرچند که مردمان این روزگار پا به پای سرعت زمانه پیش می‌روند و به اجزای زندگی‌شان سرعت بخشیدند اما گاهی هم آن‌ها که زورشان به این سرعت می‌چربد مقاومت‌هایی در برابر این شتاب جهانی نشان می‌دهند.

در اساس ایده «زندگی کم‌شتاب» در برابر رویه‌ای که در زندگی مردم جهان پس از صنعتی‌شدن بوجود آمد مطرح شده‌است.

پیروان این عقیده معتقدند سرعت خودتان را کم کنید آن‌وقت می‌بینید که زندگی چه معنایی پیدا می‌کند…

آن‌ها در بیانیه خودشان آوردند‌: «ما باید در برابر آن‌ها که ما را وادر به سریع بودن می‌کنند مقاومت کنیم. باید از آرامش امان دفاع کنیم هرچند که هزینه برای ما داشته باشد. ما باید به آهستگی در خیابان‌ها و مزرعه ها قدم بزنیم. ما باید به آهستگی از تپه‌ها بالا برویم و هرگز نباید تسلیم سرعت بشویم.

اگر کاری ارزش انجام دادن دارد پس ارزش آن را دارد که به آهستگی انجام گیرد

اگر کاری ارزش انجام دادن دارد پس ارزش آن را دارد که به آهستگی انجام گیرد…»

«گوتورم فلوستاد» فیلسوفی است که در بیان این نوع نگرش تازه در جهان می‌گوید: «تنها چیز درجهان خلقت این است که همه چیز در حال تغییر است. نرخ تغییر رو به افزایش است اگر شما می‌خواهید دوام بیاورید بهتر است برسرعت خود بیافزایید.اما به هرحال بد نیست که به همه یادآوری کنیم که نیازهای اولیه ما هرگز تغییر نمی‌کند. نیاز به دیدن و تحسین،  نیاز به تعلق داشتن و نیاز ما به مراقبت‌کردن و نزدیک بودن و نیاز ما به اندکی عشق. واین‌ها همه تنها از طریق کاهش شتاب و تامل در ارتباط‌های انسانی است که میسر می‌شود. به منظور تغییرات بزرگ ما مجبور به احیای دوباره آهستگی، ارتباط متقابل و باهم‌بودن هستیم. تنها دراین صورت است که تازگی وتجدید حیات واقعی را درخواهیم یافت.»

غذای کم‌شتاب دربرابر فست فود

در برنامه پیشین به سفر کم شتاب اشاره داشتم و در این برنامه قصد دارم نگاهی به پدیده غذای کم‌شتاب در مقابل غذای سریع داشته باشم.

جریان غذای کم‌شتاب (slow food) از سال ۱۹۸۶ در ایتالیا توسط «کارلو پترینی» در مقابله با زندگی و غذای پرشتاب راه افتاد. زمانی که شعبه‌ای از رستوران‌های مک‌دونالد در حال افتتاح بود.

هدف از این حرکت تشویق مردم به مصرف غذاها و تولیدات محلی و سنتی است. هم‌چنین حمایت از کشاورزی و تولید محصولاتی که اغلب با روش‌های ارگانیک و طبیعی ـ محصولاتی که بدون استفاده از کود و یا آفت‌کش‌های شیمیایی ـ تهیه می‌شوند و در تهیه غذاهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیز تشویق مردم به خرید و تهیه کالاها و غذاهای ارایه شده از کارخانه‌ها که تولید آن‌ها سبب حمایت از تنوع زیستی در محصولات کشاورزی  می‌شود.

این جریانات که در مجموع  فلسفه اصلی آن حفاظت و حمایت از روش‌های سنتی زندگی بعدها در سال ۱۹۸۹ به صورت موسسه‌ای غیرانتفاعی پایه‌گذاری شد که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار عضو در ۱۳۲ کشور دنیا دارد.

رستوران‌هایی که غذاهای کم‌شتاب را ارایه می‌کنند بسیار موردعلاقه گردش‌گران است. این پدیده نسل جوان‌تر و نوجوان را مورد هدف قرار داده‌است.

پیروان آن در مدارس و مکان‌های عمومی کارگاه‌های آموزشی برای نسل جوان برگزار می‌کنند.

خیلی از پیروان ایده معتقدند غذای کم‌شتاب علاوه بر آن‌که با آهسته پختن غذا طعم بهتری به آن می‌دهد، این امکان را می‌دهد که با جویدن غذا به آهستگی طعم آن به خوبی حس شود و فرصتی است برای دور هم بودن خانواده در مدت زمان بیشتری و به این ترتیب لذت بیشتری از زندگی برده می‌شود.

گروه دیگری نیز معتقدند این پدیده مقابله‌ای است با جریانی که با بالا رفتن درآمدها در زندگی، عادت کردن به غذا خوردن بیرون از منزل، کم وقت صرف‌کردن برای غذا پختن و اشتغال زنان بیرون از منزل پیش آمده‌است.

گروهی معتقدند رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای یکی از بهترین‌ها در جهان است و بشر امروزی باید دوباره به سمت استفاده از چنین رژیم غذایی برود.

امروزه دوره‌های آموزشی تحصیلات عالی در این زمینه طراحی شده هم‌چنین رستوران‌های بسیاری در سراسر جهان با این ایده بوجود آمده‌است.

به هرحال پدیده غذای کم‌شتاب برای ما ایرانی‌ها پدیده‌ای نا‌آشنا نیست و شاید پیروی از آن تنها بازگشتی به سنت‌های پیشین باشد.

منبع

slowfood

chn


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته