-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

Latest News from Emrooz for 07/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: در هجدهمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، دکتر شکوری راد، رئیس کمیته سیاسی انجمن، تحلیلی از رخدادهای انتخابات و پس از آن ارائه کرد.

به گزارش کلمه، وی در تشریح انتخابات سال گذشته به آنچه در دفتر انجمن تجربه شده بود اشاره کرد و گفت: "سال گذشته همین دفتر به عنوان یکی از ستادهای انتخاباتی فرعی مهندس موسوی فعال شده بود و یک بنر از تصویر مهندس موسوی از ساختمان آویخته شده بود. برادران و خواهران پایگاه بسیج که در طبقه بالای واحد ما مستقر هستند بنر تصویر مهنس موسوی را به زمین انداخته و بنر تصویر احمدی نژاد را درست بر روی تابلوی بسیج نصب کردند. وقتی به آنها اعتراض کردیم که چگونه است که بسیج که یک نهاد عمومی است اینگونه رسماً از یک کاندیدا حمایت می کند فرمانده پایگاه به من پاسخ داد که ما استعلام کرده ایم و گفته اند پایگاههای بسیج مجاز هستند از کاندیدا ها حمایت کنند و ما هم در پایگاه رأی گیری کردیم و احمدی نژاد رأی آورد.

وی منشور جنبش سبز را که اخیرا از سوی مهندس موسوی پیشنهاد شده است دارای چارچوبی منطبق بر راه و آموزه های امام خمینی دانست و آن را محور وحدت و اعتلای جنبش نامید و تاکید کرد:" جنبش سبز یک جنبش متکثر است و رمز پایایی و پویایی آن به رسمیت شناختن همین تکثر و اجتناب از نفی یکدیگر در مسیر حرکت است."

دکتر شکوری با تحلیل شرایط سیاسی کشور و بحرانهایی که دولت بر کشور و مردم در ابعاد داخلی و خارجی تحمیل کرده است. سیاست دولت را نه رفع بحران بلکه تحت الشعاع قرار دادن هر بحران با بحرانی جدید و بزرگتر برشمرد و از تاثیر خرافات بر روند اداره کشور ابراز نگرانی کرد.

مسئول کمیته سیاسی انجمن با اشاره به اجماع نسبی جامعه جهانی و صدور قطعنامه چهارم علیه ایران در شورای امنیت و نیز تجمع ناوگان های نظامی آمریکا در منطقه گفت: ما در گذشته نیز این تحرکات را شاهد بوده ایم اما هیچگاه اتفاق خاصی نیفتاد اما این بار نگران این هستیم که کسانی در داخل با استقبال از بحران نظامی و جنگ بخواهند بحرانهای دیگر خود را بپوشانند و از زیر بار مسئولیت خود در قبال آشفتگی های اقتصادی و مدیریتی در کشور شانه خالی کرده و عدم موفقیت خود را به وقوع جنگ نسبت دهند چیزی که با زمزمه عدم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها که بزرگترین طرح اقتصادی دولت حاضر است از ابتدای مهر ماه شاهد آن هستیم.


 



مدیرمسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی گفت: دلیل توقیف روزنامه اعتماد ملی پیشگیری از تخلف بود.

به گزارش مهر، محمد جواد حق شناس، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی ضمن بیان اینکه ۲۶ مردادماه امسال توقیف موقت این روزنامه یکساله می شود، افزود: با توجه به شرایط و پیش بینی ما از اینکه پیگیری های احتمالی هم به نتیجه نمی رسد، پرونده توقیف موقت روزنامه را پیگیری نکردیم.

وی ادامه داد: دلایل توقیف از سوی قاضی شعبه ۱۳، پیشگیری از جرائم احتمالی عنوان شد که در جلسه بازرسی و حکم دادگاه نیز این دلایل تایید شد.

حق شناس گفت: بدین ترتیب ظاهرا روزنامه اعتماد ملی به دلیل جرم هایی که هنوز مرتکب نشده بود، توقیف موقت شد.

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در بیان اینکه آیا احتمال رفع توقیف و یا پیگیری مجوز برای نشریه دیگری را پیش بینی می کنید، افزود: بعید است اتفاق خاصی در این زمینه بیفتد .


 


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از مدیریت مجید نامجو در وزارت نیرو گفت: وزارت نیروبحرانی ترین شرایط خود بعد از انقلاب سپری می کند.

به گزارش فردا، سید عماد حسینی نماینده قروه و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بحران قطعی برق و مشکلات کمبود آب آشامیدنی در کشور گفت: شرایطی که در حال حاضر در وزارت نیرو وجود دارد بعد از انقلاب بی سابقه است.

وی افزود: وزیر نیرو به دلیل عدم تسلط بر وزارت خانه تحت مسولیت خود درمهار بحران های پیش آمده در این وزارت خانه و همچنین اداره این وزارت خانه کاملا ناتوان بوده است واین وزارت خانه را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.

حسینی با اشاره به مصاحبه مجید نامجو وزیر نیرو که برخی از مصوبات مجلس را باعث خاموشی‌ها دانسته بود گفت: این گونه اظهار نظرها نشان می دهد که وزیر تسلطی به قوانین ندارد چرا که اگر ایشان دقت میکرد متوجه میشد که بدهی پیمانکاران صنعت برق مربوط به قبل از سال ۸۷ است وهیچ ارتباطی با قانون بودجه سال ۸۹ ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ایشان برای حل مشکلات این وزارت خانه هیچ تعامل مثبتی را با کمیسیون انرژی مجلس ندارد واگر این وضعیت ادامه پیدا کند نمایندگان مجلس برای خروج این وزارت خانه از بحران هیچ چارهای به جز استفاده از ابزارهای نظارتی خود ندارند.


 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از اولتیماتوم جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت بازرگانی برای افزایش حداقل ۳۰۰ تومانی قیمت برنج داخلی خبر داد.

به گزارش مهر، عزت الله یوسفیان ملا در آمل اظهار داشت: این خواست جدی و هرساله شالیکاران برنج از نمایندگان مجلس است و به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت که برنج کشاورزان امسال به نرخ سال گذشته خریداری شود.

وی با اشاره به سه اقدام کلیدی نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان شمال در تغییرات اساسی در قیمت خرید، واردات در جلسات متعدد با وزیر بازرگانی داشتند، تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت که آن را در برنامه پنجم توسعه لحاظ کند، واردات برنج مورد نیاز به کشور حداقل سه ماه پس از برداشت برنج داخلی باشد.

نماینده شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:همچنین در اقدام دیگری نمایندگان مجلس در قانون بودجه امسال، تعرفه واردات برنج را به صد درصدی افزایش دادند.

وی اضافه کرد: هم اکنون تعرفه ای به اندازه برنج در کشور وجود ندارد.

نماینده آمل در مجلس اضافه کرد: نمایندگان مجلس در جلسه هفته گذشته مجلس از جواب وزیر بازرگانی در مورد برنامه های امسال این وزارتخانه در بحث خرید و زمان و دیگر موضوعات وابسته به برنج قانع نشده بودند.

وی اضافه کرد: موضوعی که اکنون بسیار مهم و جدی تر از گذشته شده مصمم بودن نمایندگان شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در خصوص تحول در بخش خرید برنج است و اگر این تحول به خصوص در افزایش قیمت برنج تا دو هفته آینده اتفاق نیافتد به طور حتم وزیر بازرگانی را در صحن علنی مجلس استیضاح خواهیم کرد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه خوشبختانه براساس گزارشهای دریافتی تاکنون هیچ برنج خارجی وارد کشور نشده است، خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی تنها نهاد دولتی در واردات برنج مسئولیت پیدا کرده و باید در این بخش به صورت دقیق مدیریت کند.


 


زهرا رهنورد در دیداری صمیمانه با جمعی از فعالان سیاسی و حزبی کرج گفت:" زنان با سرکوب، شکنجه و ترور شخصیت در معرض فشار بی سابقه ای قرار دارند و این گونه رفتار مردان شرافتمند ایرانی را متاثر کرده و قطعا بر پافشاری مردان بر دموکراسی و آزادی خواهی خواهد افزود. خانم رهنورد تاکید کرد که جنبش سبز نیز می داند که تحقق آرمانهای بلند آن بدون حضور زنان و توجه به مطالبات آنان میسر نخواهد بود."

به گزارش خبرنگار کلمه، زهرا رهنورد در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه خصوصا میلاد امام زمان(عج) گفت: این ایام شعبانیه به همه کسانی که به آینده سعادت باری برای بشریت امیدوارند و قلبشان دغدغه عدالت و آزادی را دارد و به آنهایی که از بی عدالتی ها،استبداد و عقب ماندگی های فکری و رفتاری رنج می برند و با آن مبارزه می کنند تبریک می گویم .به کسانی که سنگ مهدویت را به سینه می زنند باید گفت مطمئن باشید وقتی امام مهدی (عج) ظهور کنند بر بسیاری از سیاست ها،افکار و رفتارهای شما خط بطلان خواهند کشید.

در این دیدار که مهندس میر حسین موسوی نیز حضور داشت، زهرا رهنورد ادامه داد: "جامعه مهدی(عج) یک جامعه مدنی است که اوتوپیا و آرمان جامعه اسلامی است و آن جامعه مدنی است که پیامبرصدر اسلام در مدینه نوید آن را داده است که همه در آن آزاد خواهند بود و مزه عدالت و آزادی را خواهند چشید. جامعه ایست که انسان ها همچون دندانه های شانه با هم مساوی خواهند بود. زنان و مردان در تساوی و آزادی به سر می برند."

سپس رهنورد به روایاتی درباره چگونگی زنان در زمانه ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره کرد و گفت:" طبق روایات در زمان حضرت مهدی(عج) زنان به چنان رشد و تفاهمی رسیده اند که حتی در خانه هم به اجتهاد خواهند پرداخت و این نهایت دسترسی زنان به علم،دانش،آزادی و برابری است."

خانم رهنورد با ابراز تاسف از نگاه فعلی به زنان در جامعه گفت:" بخشی ازحاکمیت فعلی زنان را برای خود تهدیدی جدی تلقی می کند آنها را در خیابان ها،زندان ها، رسانه های خود به انواع مختلف مورد تعرض قرار می دهد و با سرکوب،شکنجه و ترور شخصیت آنها را در معرض فشار بی سابقه ای قرار داده است و از قبل این رفتار مردان شرافتمند ایرانی را متاثر نموده و قطعا بر پافشاری مردان بر دموکراسی و آزادی خواهی خواهد افزود.البته جنبش سبز نیز می داند که تحقق آرمانهای بلند آن بدون حضور زنان و توجه به مطالبات آنان میسر نخواهد بود."

میرحسین موسوی نیز در این دیدار به ایراد سخن پرداخت که مشروح آن به زودی منتشر می شود


 


معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه رویکرد علمی پژوهش های دانشجویی بسیج در سال جاری به سمت علوم انسانی تغییر می کند، گفت: پژوهشکده های بسیج دانشجویی می توانند از مغفول ماندن حوزه های علوم انسانی جلوگیری کنند.

به گزارش مهر، نبی الله احمدیان در خصوص رویکرد علمی سازمان بسیج دانشجویی در کشور گفت: سعی می شود با بکارگیری اساتید توانمند در عرصه علوم انسانی اقدامات مطلوبی در سال جاری شکل بگیرد.

وی افزود: راه اندازی پژوهشکده های مجازی بسیج در همین راستا است که در این حوزه اقدامات جدی انجام شده و سعی می شود در تعاملاتی که سازمان بسیج دانشجویی در حوزه علمی پژوهشی با مراکز علمی تحقیقاتی دارد از ظرفیت اساتید استفاده شود.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه جهت دهی به فعالیتهای پژوهشی از اولویت ما است، اظهار داشت: در حال حاضر ۳ مرکز پژوهشی مجازی در سازمان بسیج وجود دارد که در آینده نیز افزوده خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی در فعالیت های پژوهشی بسیج دانشجویی، شناسایی نخبگان علمی و توانمند سازی این افراد است، گفت: این محققان به سطحی از توانمندی می رسند که به عنوان محقق به مراکز تحقیقاتی کشور معرفی می شوند.

احمدیان با اشاره به اینکه بسیج دانشجویی ۲۴ پژوهشکده فعال دارد، گفت: البته کانون های پژوهشی نیز وجود دارند که در صورت موفقیت به پژوهشکده تبدیل می شوند در حال حاضر سیاست ما ارتقای کیفیت مراکز پژوهشی است و بیشتر به دنبال آن هستیم که این پژوهشکده ها تخصصی شوند و به قطب های مختلف کشور تبدیل شوند.


 



نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت مجلس گفت: موضوع نیترات بالای آب شرب جنوب تهران از چند سال پیش مطرح بود علت آن هم تداخل فاضلاب در چاه‌های جنوب تهران است که استفاده مستقیم این آب برای نوزادان با احتمال خفگی همراه است.

به گزارش فارس، انوشیروان محسنی بندپی افزود: درباره نیترات آب تهران دو گزارش از دو دستگاه دولتی ارائه شده، وزارت نیرو که مسئول تأمین آب است این مسئله را رد کرده اما وزارت بهداشت که مسئول سلامت مردم و آ‌نالیز کیفیت آب است بر بالا بودن نیترات آب در بخش‌هایی از جنوب تهران تأکید کرده است به همین علت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد: با این وجود می‌دانیم که مسئله نیترات بالای آب بخش‌هایی از جنوب تهران مسئله جدیدی نیست و از چند سال قبل مطرح بوده است. هر لیتر فاضلاب انسانی بین ۴۰ تا ۶۰ میلی لیتر ازت دارد که در یک پروسه به نیترات تبدیل می‌شود و در سفرهای آب زیرزمینی و آب چاه‌های جنوب تهران باقی می‌ماند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: نیترات موجود در آب با تصفیه آب و کلرزنی تغییر ماهیت نمی‌دهد بلکه با روش‌های پیشرفته تغییر یون امکان جداسازی آن وجود دارد که فعلاً چنین کاری انجام نمی‌شود و چون از حدود ۱۵۰ لیتر آب مصرفی مردم تهران حدود ۸۰درصد دوباره به صورت فاضلاب به سفرهای زیرزمینی برمی‌گردد احتمال وجود نیترات بیش از حد مجاز در آب‌های زیرزمینی جنوب تهران وجود دارد که باید به طور دقیق بررسی شود.

وی گفت: به هر حال بخشی از آب شربی که در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد از سفرهای زیرزمینی و چاه‌ها استفاده می‌شود و چون فاضلاب‌های شهری نیز در سفرهای زیرزمینی جنوب تهران رها می‌شوند احتمال تداخل این آب‌های با ازت و نیترات بالاتر از حد مجاز با آب شرب هست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با توجه به اینکه تجمع فاضلاب شهری در جنوب تهران است، اگر در شمال یا مرکز تهران از آب چاه و سفرهای زیرزمینی استفاده شود خطر بالابودن نیترات در آب وجود ندارد و این مسئله برای مناطقی از جنوب تهران مانند یافت آ‌باد و مسگر آباد مطرح است.

وی افزود: البته تداخل فاضلاب با آب چاه‌ها با توجه به تصفیه آب و کلرزنی آن در تصفیه خانه امکان آلودگی میکروبی ندارد اما به هر حال ممکن است به علت ترکیدگی لوله و فرسوده و قدیمی بودن شبکه آبرسانی تهرانی در جاهایی نیز تداخل فاضلاب با آب شرب وجود داشته باشد که باید به دقت بررسی شود و نمی‌توان با قاطعیت این مسئله را رد کرد.

محسنی بندپی گفت: قدیمی بودن شبکه آب رسانی تهران موجب شده که حدود ۳۰ درصد آب تصفیه شده به همین علت هدر برود البته چون علاوه بر کلرزنی و گندزدایی در تصفیه خانه مقدار کلر باقیمانده در آب شرب تهران ( ۳ دهم میلی گرم در لیتر) وجود دارد احتمالاً آلودگی‌های میکروبی که بر اثر تشت احتمالی فاضلاب با آب شرب در جاهایی ممکن است رخ دهد دوباره گندزدایی می‌شود و از بین می‌رود و از نظر آلودگی میکروبی آب تهران نگرانی چندانی نداریم.

این نماینده مجلس افزود: نگرانی اصلی از وجود نیترات در آب شرب جنوب تهران است. سازمان بهداشت جهانی حد مجاز نیترات در آب را برای نوزادان شیرخوار ۵۰ میلی گرم در لیتر اعلام کرده که در صورت وجود بیش از این مقدار باعث بروز بیماری مت هموگلوبینا در نوزادان می‌شود که نوعی انسداد در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن است که حالت خفگی ایجاد می‌کند.

محسنی بندپی گفت: نیترات بیش از حد مجاز ۵۰ میلی گرم در لیتر در حد اعلام شده برای آب تهران برای بزرگسالان مشکلی ایجاد نمی‌کند حتی اگر مادران شیرده از این آب بخورند و نوزاد از شیر مادر تغذیه کند مشکلی به وجود نمی‌آید اما اگر از این آب برای شیرخشک یا هر نوع غذای نوزاد استفاده شود خطر خفگی نوزادان زیر ۶ ماه وجود دارد.


 



رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت با اشاره به تاکید مجلس بر روی بنزین تک نرخی، از پیشنهاد عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: ذخیره بنزین کارتهای سوخت پس از هدفمندی یارانه کماکان با نرخ یارانه ای عرضه می شود.

به گزارش مهر، محمد رویانیان در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت قیمت بنزین پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با بیان اینکه تصمیم نهایی برای تعیین قیمت بنزین در کارگروه طرح تحول اقتصادی گرفته خواهد شد، گفت: تاکنون نمایندگان مجلس بر تک ‌نرخی بودن بنزین تاکید کرده اند اما تصمیم ‌گیری بر روی قیمت این فرآورده نفتی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تاکنون گزینه‌های مختلفی برای تعیین قیمت بنزین ارائه شده است، تصریح کرد: مناسب ترین قیمت برای عرضه بنزین در نیمه دوم سالجاری انتخاب و اجرایی خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت با تاکید بر اینکه تلاش دولت آن است که قیمت بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خیلی افزایش نیابد، اظهار داشت: از بین گزینه‌ها مطرح شده گزینه قیمت نیمه ‌یارانه‌ای به واقعیت نزدیک‌تر به نظر می رسد و از این رو یکی از قیمتهای پیشنهادی برای بنزین نیمه‌ یارانه‌ای ۴۰۰ تومان است.

رویانیان با اشاره به اینکه قیمت بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه بیش از ۴۰۰ تومان هم می تواند باشد، در خصوص موجودی بنزین کارتهای هوشمند سوخت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، توضیح داد: بنزین موجود در کارتهای سوخت پس از هدفمندی یارانه‌ها حفظ می شود.

وی با تاکید بر اینکه بنزین ذخیره شده در کارتهای سوخت پس از اجرای قانون هدفمندی هم کماکان با قیمت یارانه ای عرضه خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین راهکارهای کنترل مصرف انرژی در کشور استفاده از مدیریت قیمتی است.


 


احمدی نژاد تاکید کرد: ایران هرکس در سناریوی آمریکایی‌ها علیه ایران شرکت کند، عمل او را دشمنی تلقی کرده و پاسخ او را می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز در پنجمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر خطاب به کشورهای اروپایی با تاکید بر این‌که ما اهل دعوا نیستیم و از بگو مگو و تحریم استقبال نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما اهل دوستی و منطقیم و هرکس با ما دوستی کرده سودش را برده است و باید بدانید که این بداخلاقی‌ها جز این‌که آبروی شما را ببرد اثری ندارد.

احمدی‌نژاد با هشدار نسبت به بازرسی کشتی‌های ایرانی، خاطرنشان کرد: هرکس تصمیم بگیرد علیه ملت ایران اقدامی کند و کشتی‌های ایرانی را بازرسی کند بلافاصله عکس‌العمل ملت ایران را دریافت خواهد کرد که تجربه نشان داده این عکس‌العمل پشیمان کننده است.

به گفته‌ احمدی‌نژاد با توجه به چند سال همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در مورد بحث هسته‌یی، هم‌اکنون ایران مطمئن شده است که این قبیل اقدامات آن‌ها در جهت دشمنی است و هرکس در سناریوی آمریکا علیه ایران شرکت کند دشمنی تلقی شده و پاسخ آن داده می‌شود.

وی بار دیگر خطاب به این قدرت‌ها گفت: ملت ایران صدها مورد نظیر شماها را دفن کرده و چیزی باقی نمانده است که این مساله با تدبیر و منطق و مدیریت بوده است.

وی هم‌چنین با اشاره به احتمال حمله به چند کشور خاورمیانه تصریح کرد: زورتان به ایران نمی‌رسد و می‌خواهید چند فقیر بیچاره را در منطقه مورد هدف قرار دهید که به نتیجه‌ای نمی‌رسید. بدانید که هر تهدید دشمن مانند گذشته در کارخانه فرهنگ‌سازی ملت ایران تبدیل به فرصت می‌شود.

وی در ادامه برخی ادعاهای این کشورها در مورد تحریم بنزین را مورد اشاره قرار داد و گفت: می‌گویند که بنزین را تحریم می‌کنیم. این از آرزوهای من است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز ۱۷ میلیون لیتر جایگزین می‌کنیم. همه‌ کارها را انجام داده‌ایم و کلیدش آماده و در دست ماست. هر چیزی را که می‌خواهند تحریم کنند ببینند ظرف چند ماه کارآفرینان ما بهترینش را جای آن می‌گذارند. می‌خواهید ایمان، اراده، همت، عشق و یک ملت بزرگ را تحریم کنید؟

احمدی‌نژاد افزود: همه‌ قدرتشان همین است. افرادی بدوی و ابتدایی که تنها دندان نشان می‌دهند. نمی‌دانند که با چه کسی حرف می‌زنند و دقیقا همان کاری را می‌کنند که ما می‌خواهیم.

وی گفت: نه این‌که ما بخواهیم و یا این‌که دوست داشته باشیم بلکه برنامه‌هایی برای مدیریت جهانی داریم که آنها دقیقا همان کار را انجام می‌دهند.

احمدی نژاد مثال این مساله را معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی برای فریب ملت‌ها توسط ایران عنوان کرد که عملکرد این قدرت‌ها دقیقا این حرف را ثابت می‌کند. ما بدون هزینه به جلو می‌رویم و بزرگ‌ترین دشمنان تاریخی ملت ایران را با کمترین هزینه‌ها به زیر می‌کشیم.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با ابراز تاسف برای این قدرت‌ها که تا این حد سقوط کرده‌اند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این حرف‌ها را بشنوند و خودشان را اصلاح کنند. ما خواهان عدالت و احترام در روابط هستیم که هرکس رعایت نکند خودش را به دره سقوط و نیستی رهنمون شده است.

وی هم‌چنین این قدرت‌ها را نصیحت کرد تا دست از این کارهای خود بردارند و به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند و اگر می‌خواهند در آینده‌ جهان حضور داشته باشند باید خود را اصلاح کنند.

وی با بیان این‌که آن‌ها می‌دانند ما اهل جنگ و تجاوز نبوده و نیستیم اما اگر کسی دست‌درازی کند ملت ایران دستش را از بازو قطع می‌کند، افزود: ملت ایران در گذشته سرزمین‌ها و ملت‌ها را با لشکرکشی فتح نکرد بلکه با تدبیر و سیاست‌ورزی آن‌ها را به زیر کشید. ما امروز نیز برای مقابله با آمریکا نیاز به جنگ نداریم. تدبیر، فرهنگ و وحدت ایرانی آن‌ها را به زیر می‌کشد و آنها این مساله را می‌دانند اما جرأت گفتن ندارند.

وی در ادامه با اشاره به کسری بودجه‌ ۱۴۸۰ میلیارد دلاری آمریکا خاطرنشان کرد: کسری بودجه آمریکا به خاطر تسلط دلار به بازارهای جهانی به معنای برداشتن این رقم از جیب ملت‌های دنیاست. آن‌ها می‌دانند که اگر فرهنگ و تمدن ایران شکوفا شود جایی برای غارت‌های گسترده‌ آن‌ها باقی نمی‌ماند. لذا برای مقابله با ما بازی تبلیغاتی درست کرده‌اند که در این راستا بخشی از روسیه و کشورهای اروپایی و رسانه‌ها را با خود همراه کرده‌اند که البته کار آن‌ها را خداوند برای ما افشا کرد.

احمدی‌نژاد این سناریو را ایجاد جنگ روانی با این مضمون که ایران قصد ساخت بمب هسته‌یی دارد مطرح کرد و خطاب به این قدرت‌ها گفت: بیچاره‌ها شما از یک بمب اتمی ایران می‌ترسید؟ شما که چند هزار بمب دارید. این نشان می‌دهد شما دروغگو، ترسو و فریبکارید.

به گفته وی، این قدرت‌ها از این‌که روح ملت ایران بزرگ شده و بیدار می‌شود ناراحت و نگرانند و با این قبیل داستان‌پردازی‌ها و سناریوی حمله به برخی کشورهای خاورمیانه و شلوغ کردن این منطقه می‌خواهند فلش را به سمت ایران نشانه بگیرند که ایران قصد ساخت بمب دارد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که برخی قدرت‌های غربی در ۲۰۰ سال گذشته ایرانی‌ها را از تمدن جهان کنار زدند و گفتند که ما می‌خواهیم دنیا را درست کنیم چه اقدامی انجام دادند؟ گفت: امروز کدام زن و مرد اروپایی آرامش دارد؟ احترام و عزت کجاست؟ و اصلا کدام زن و مرد در دنیا آرامش دارند؟ آن‌ها همه موجودیت بشر را خرج خودخواهی‌ها، زیاده‌طلبی‌ها و توسعه‌طلبی‌هایشان کردند. کشوری که حدود ۵ میلیون جمعیت دارد با لشکرکشی به کشور ۲۰۰ میلیونی آن را به استثمار کشید و غارت کرد. این روند امروز شکست خورده و امید تمام ملت‌ها به حرکت ملت ایران است که در این راستا باید ایران ساخته و به قله‌ها رسانده شود.

وی این مساله را نیازمند فداکاری دانست و با اشاره به این‌که کسانی که در اوج هستند حتما از خود گذشته‌اند، گفت: امروز کار اصلی ما ساختن ایران و الگوسازی برای همه‌ بشریت است. باید از تمام گردنه‌های سخت ساختن ایران عبور کنیم و پرافتخارترین اقدام در این راستا ایجاد کار مثبت و سازنده است که عبادت و مجاهدت بزرگی است.

وی خواستار پاسخگویی به نیازهای ملت ایران و الگودهی به جهان توسط کارآفرینان ایرانی شد و گفت: تقاضا برای کالا و ابتکار ایرانی در دنیا روزافزون شده و ما باید سریع‌تر خودمان را جمع و جور کنیم و با همکاری از این گردنه که به معنای عبور از سرازیری و پیروزی‌های پرافتخار برای همه بشریت است تلاش نماییم.

احمدی‌نژاد در پایان گفت: باید ایران را با ایمان و عشق و کار بسازیم که فردای درخشان ایران زمین در اختیار ماست.


 



آیت الله صافی گلپایگانی قطعه شعری به مناسب میلاد حضرت صاحب الزمان(عج) سروده است که ابیات آن به ترتیب با حروف «یا ابا صالح المهدى ادرکنى» آغاز می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین ، متن شعر آیت الله صافی به شرح ذیل است:

« یا ابا صالح المهدى ادرکنى»

ى

یا امام العَصر یا کهفَ الاَمان / یا جمال الکَون یا قطبَ الزَّمان

ا

اى ز فیضت ما سِوالله برقرار / وى طفیل هستی‌ات ‌کون و مکان

ا

اى سپهر عدل و مصباحِ یقین / وى جنابت قبله‌ی کرّوبیان

ب

بنده‌ی درگاه تو افلاکیان / ریزه‌خوار خوانِ تو پیر و جوان

ا

اى نگهدارنده‌ی دین خدا / وى پناه و مُنجى مستضعفان

ص

صبر ما زین شام هجران شد تمام / رفت از کف طاقت و تاب و توان

ا

الفراقُ الفراقُ الفراق / الامانُ الامانُ الامان

ل

لا تدعنا فى النوائب الغیاث / ادرک العبد الضعیف المستهان

ح

حجّت‌اللّهى و مصباحِ هدى / ز امر یزدانى به عالم حکمران

ا

آنکه سر بگذاشت بر خاکِ درت / خاک درگاهش بود رشک جنان

ل

لاینال الجنة الّا من یکون / شیعة المهدى امام انس و جان

م

من تو را تا جُسته‌ام حق جُسته‌ام / اى سلیل خاتم پیغمبران

ه

هر که سر برتافت از درگاه تو / گشت محکوم عذاب جاودان

د

در جلال و قدر تو حیران عقول / در بیان مدح تو الکن زبان

ى

یا امینَ الله عَجِّل فى الظّهور / وانْصُرِ الاِسلام بِالنّصرِ العیان

ا

اوفِتاده دین و احکام خدا / شرح و تفسیرش به رأى جاهلان

د

در نظامات و هدایت‌هاى شرع / باب تحریف آمده اندر میان

ر

ریشه‌ی بیداد و نامردى بزن / پُر ز انصاف و عدالت کن جهان

ک

کاخ استکباریان کن منهدم / سرنگون کن رایت وهّابیان

ن

نام آمریکا و روس بلشویک / محو کن با سایر بیگانگان

ى

یا ولىَّ الله «لطفى» را مخواه / بیش از این اندر فراقت خسته جان


 


کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان ۱۵ ماه حقوق دریافت نکرده اند .

به گزارش ایلنا، کارگران لوله سازی خوزستان که سالهاست با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند اکنون حقوق معوق انان به ۱۵ ماه رسیده است این کارگران که تعداد انان به ۶۰۰ نفر میرسد میگویند که از نظر تولید و فروش محصولات مشکلی ندارند لیکن عدم ثبات مدیریت و مالکیت کارخانه باعث گردیده که این کارخانجات دچار مشکل شوند و در بلاتکلیفی قرار بگیرند.


 


حسین نجابت نماینده تهران، تاکید کرد: آرایش سیاسی کشور پس از جریان انتخابات سال ۸۸ نیازمند تغییر است. چرا که دستورالعمل سنتی برای سیاست دیگر پاسخ‌گونیست.

به گزارش ایلنا،نجابت گفت:ممکن است که با تغییر آرایش سیاسی کشور، اصول‌گرایان نیز دچار تغییر و تحول شوند. اما لازمه ایجاد وحدت در میان اصول‌گرایان و بقای آن توجه و التزام به فرمایشات رهبری است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه به علت عدم همراهی برخی افراد، رهبری ناگزیر به ارائه رهنمودهایی در مسائل سیاست داخلی کشور شدند، خاطر نشان کرد: لازم است که دیدگاه‌های مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد و با توجه به آن، ایرادات موجود برطرف شود.

نجابت، یکی از تاکیدات رهبری در مورد جریان اصول‌گرایی را پرهیز از اختلافات پرهجمه و بدون فایده دانست و گفت: در این صورت وحدت در میان اصول‌گرایان حفظ خواهد شد.


 



مسعود پزشکیان گفت: اگر قانون فصل‌الخطاب بحث‌ها باشد،‌ مشکلی به‌وجود نمی‌آید، در واقع مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که یک طرف بخواهد فراتر از قانون تصمیم بگیرد و عمل کند.

به گزارش ایسنا، این عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس، معتقد است: در فضایی که شاهد اعمال فراتر از قانون باشیم، مشکلات بروز پیدا می‌کند.

به گفته وی، بهترین کار برای این‌که اختلافی به‌وجود نیاید یا سلایق حاکم نشود این است که همگان در چارچوب قانون عمل کنند.

پزشکیان افزود: هر طرفی که از قانون عدول کرده است، باید به قانون برگردد تا مشکل حل شود.

وی خاطرنشان کرد: این‌که موضوع عمل نکردن مسئولان به وظیفه خود را رسانه‌ای کنیم، صحیح نیست. البته اگر رسانه اطلاع‌رسانی درستی بدون تشدید کردن هیجانات جو، داشته باشد، روشنگری و اطلاع‌رسانی منطقی انجام داده است، اما گاه رسانه‌ها به بعضی از مسائل دامن می‌زنند و فی‌الواقع تحریک می‌کنند.


 



مرکز پژوهش‌های مجلس همراه با انواع نظام‌های انتخاباتی، شیوه‌ جدید پیشنهادی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی و اعلام کرد که این نظام با مبانی عدالت محوری در نظام جمهوری اسلامی همخوانی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

به به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز با بیان این مطلب که اگر چه به زعم بسیاری از اندیشمندان در حوزه سیاست و حقوق، انواع مختلف نظام‌های انتخاباتی را باید در قالب دو نوع کلی شناخته شده نظام اکثریتی و نظام تناسبی دسته‌بندی کرد، افزود: مطالعه پیش‌نویس طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که از طریق ارزیابی ویژگی‌های مطلوب هر یک از نظام‌های مشهور و با استفاده از تجربیات تطبیقی، چه بسا می‌توان با ترکیب ساز و کارهای متنوع، نوع جدیدی از نظام انتخاباتی را متناسب با نظام حقوق داخلی تاسیس کرد که در آن، ضمن ارتقای سطح کیفی قانونگذاری به واسطه مشارکت بیشتر نمایندگان در امور ملی، حقوق حقه مردم در نظام حقوق داخلی در قالب تقویت فرهنگ انتخابات و افزایش مشارکت عمومی در انتخاب نمایندگان تضمین شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس، افزود: امکان کنترل تخلفات انتخاباتی نظیر خرید رأی و حرکت به سمت عدالت انتخاباتی به ویژه در توزیع کرسی‌های پارلمانی، از ویژگی‌های این نظام انتخابات است که با مبانی عدالت محوری در نظام جمهوری اسلامی همخوانی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.


 


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران،ترکیه و برزیل در استانبول در روز یکشنبه خبر داد.

به گزارش مهر،رامین مهمانپرست در این زمینه تاکید کرد: در طی مذاکرات تلفنی شب گذشته منوچهر متکی، سلسو آموریم و احمد داوود اوغلو وزرای خارجه ایران، برزیل و ترکیه (یکشنبه) در استانبول با یکدیگر دیدار خواهند داشت و منوچهر متکی به این منظور به ترکیه سفر می‌کند.

وی افزود: در این جلسه تحولات مربوط به بیانیه سه‌جانبه تهران در مورد تبادل سوخت مورد بررسی و رایزنی قرار خواهد گرفت.


 



دبیر انجمن صنفی کارگران میادین میوه و تره بار می‌گوید: دستور العمل مربوط به بیمه کارگران باربر میادین میوه و تره‌بار باعث شده است تا تمامی باربران بیمه شده از مزایای بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی محروم شوند.

به گزارش ایلنا، غلامرضا توکلی گفت: بر اساس دستورالعملی که از دو سال پیش مبنای بیمه کارگران باربر میادین میوه و تره‌بار قرار گرفته است؛ تمامی باربران با کمک مالی دولت به عنوان بیمه شده خویش فرما شناخته شده‌اند و در نتیجه از حقوق کارگری محروم شده اند.

وی یادآور شد: کارگران باربر در میادین میوه وتره‌بار برخلاف باربران بازار در استخدام میدان‌دارها و صاحبان غرفه‌های میوه فروشی هستند چنانچه اسختدام، کار، اخراج و دستمزد این کارگران به اراده کارفرمایان میادین تره بار بستگی دارد.

به گفته توکلی گرچه آیین نامه سازمان تامین اجتماعی با واگذار کردن وظیفه پرداخت سهم کارفرما از حق بیمه‌ به دولت باعث برداشته شدن بار مالی از دوش مالکان میادین میوه‌ و تره بار شده است اما نباید منکر ماهیت کارگری افرادی شد که به عنوان باربر در این میادین مشغول به کار هستند.

این فعال کارگری افزود: در نتیجه وضع به وجود آمده کارگران باربر در میادین میوه و تره بار از تمام حقوق کارگری چون بیمه بیکاری، طبقه بندی مشاغل و ... محروم شده اند.


 



تحلیل‌های بسیاری در ماه‌های اخیر در مقام فهم و نقد سیاست خارجی جنبش سبز و جمهوری اسلامی خصوصاً در مورد برنامه‌ی هسته‌ای عرضه‌شده‌است.

لابد شما هم خوانده‌اید و شنیده‌اید که برخی از یک سو در مقام تحلیل، رفتارهای سال‌های اخیر دولتی را به نوعی ایده‌ئولوژی آخر‌الزمانی ارجاع‌می‌دهند، و از سوی دیگر، در مقام توصیه و تجویز، حمله‌ی نظامی به جمهوری اسلامی را گریز-نا-‌پذیر می‌شمارند. یا از سویی، رفتار رهبران جنبش سبز را با ارجاع آن‌ها به تعهدات ایده‌ئولوژیک و تقیدات دینی آن‌ها تحلیل‌می‌کنند و آن‌ها را نقد می‌کنند که به اندازه‌‌ی کافی واقع‌بین نیستند، واز سوی دیگر، آن‌ها را به همراهی دست‌کم کلامی با کمپین جنگ‌طلبان علیه ایران فرا‌می‌خوانند؛ و جالب این که این دعوت را هم به منافع عینی جنبش سبز و شرط بقای آن ارجاع می‌دهند.

این یاد‌داشت تلاشی است برای آشکار‌ساختن یکی از مغالطه‌هایی که سنگ بنای بسیاری از این تحلیل‌ها، و در عین حال ریشه‌ی بی‌کفایتی و نا‌رسایی آن‌ها و در عین حال پی‌آمد‌های خطر‌ناک آن‌ها ست. این مغالطهْ مغالطه‌ای روش‌شناختی است و از جمله ناشی از کار‌بستِ هم‌زمان و بر‌آمیختنِ نا-روش‌مند و آشفته‌ی دو روی‌کرد کلان در حوزه‌ی سیاست و روابط بین‌الملل است، یعنی واقع‌گرایی (realism) و ساخت‌گرایی (constructivism). این دو روی‌کرد در درجه‌ی اول، در واقع دو روی‌کرد تحلیلی اند. یعنی نام دو سبک مختلف از کنش‌ها و رفتار‌های سیاسی نیستند، بل‌که هر‌یک ابزار‌هایی تحلیلی فرا‌هم می‌آورند برای فهم، تبیین و توجیه این کنش‌ها و رفتار‌ها. البته هر دو سطحی تجویزی هم دارند که در مقام توصیه به سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی منتهی‌می‌شوند.

در تحلیل و نظر‌ورزی در عرصه‌ی روابط و سیاست بین‌الملل می‌توان از مواقف نظری گوناگونی، از جمله از این دو موقف نظری، به مسائل نگریست و اندیشید. این دو نظریه الگو‌های مقام کنش، نام دو گونه سیاست هم نیستند، بل‌که تئوری‌های مقام تحلیل و نقد و نظر اند. واقع‌گرایی به مثابه‌ی یک نظریه در روابط بین‌الملل علی‌رغم تشابه لفظی، مترادف با واقع‌بینی نیست. واقع‌بینی یک وصف عمومی است که اجمالاً به افراد و مجموعه‌هایی اطلاق می‌شود که تخیلات‌شان ارتباط‌شان را با واقعیت قطع‌نکرده‌باشد و آرزو‌اندیشی راه خرد‌ورزی را بر ایشان نبسته‌باشد. اما واقع‌گرایی و ساخت‌گرایی، تا آن‌جا که به محدوده‌ی بر‌رسی این مقاله بر‌می‌گردد، نام دو مکتب و دو خانواده از نظریات در روابط بین‌الملل است. در دو بخش زیر می‌کوشم توصیفی اجمالی از این دو به‌دست‌دهم. سپس در بخش سوم در نشان‌دادن و گشودن مغالطه‌ای می‌کوشم که به‌نظر‌می‌رسد این روز‌ها در پاره‌ای تحلیل‌ها درباره‌ی جنبش سبز، مصداق‌های برجسته و پر‌شماری یافته‌است.

واقع‌گرایی در عرصه‌ی روابط بین‌الملل: رئالیسم یا واقع‌گرایی مکتبی بزرگ با تنوعات درونی بسیار است. از این رو به جای تعریف آن می‌توان ویژگی‌هایی را به عنوان مشترکات خانواده‌گی اعضای مجموعه‌ی گرایش‌های رئالیستی بر شمرد. از منظر رئالیستی، سیاست‌مداران، چه در شرق و چه در غرب، «متخصصانِ حرفه‌ای قدرت» اند، یعنی برای ایشان کسب، حفظ، بسط، و اِعمال (مؤثرِ) قدرت یک خواست نهایی است و هم به-خودی-خود یک مطلوب بالذات. مطابق نگاه رئالیستی، پرسشی نا-به-جا ست اگر از یک سیاست‌مدار، یک دستگاه یا یک رژیم سیاسی پرسیده شود که قدرت را برای چه می‌خواهد. سیاست اساساً یعنی عرصه‌ای که تشنه‌گی قدرت در قالب اشکال مختلفی از کنش‌ها، رفتار‌های سیاسی تحقق عینی می‌یابد.

در بنیان همه‌ی ساخت‌ها و ساحت‌های کنش سیاسی، از این منظر، هیچ نیست مگر رقابتی پایان‌-نا-پذیر بر سر قدرت. چرخه‌ی حیات سیاسی بر خاک قدرت می‌روید، برگ و باری جز قدرت نمی‌دهد، و هم به خاک قدرت باز‌می‌گردد. این چرخه خود‌کفا ست و برای بقا و پویایی خود، و نیز برای توضیح خویشتن، هیچ نیازی به مؤلفه‌ای بیگانه با تنافس و تنازع عریان بر سر قدرت ندارد. هیچ چیزِ پیچیده و پوشیده‌ای فارغ از معادلات بازی قدرت در حوزه‌ی روابط و سیاست بین‌الملل چندان مؤثر نیست که به زحمت مطالعه‌اش بیرزد،‌ مثلاً از جنس ارزش‌های اخلاقی، هنجار‌های فرهنگی و اجتماعی، ایده‌ها و اندیشه‌های استعلائی، و ایده‌ئولوژی‌های پیش‌برنده‌ی بازی‌گران سیاسی.

از منظر واقع‌گرایی، هر قدر هم نمای بیرونی و اعلامی یک دستگاه سیاست‌خارجی نشانه‌های ایده‌ئولوژیک با خود داشته‌باشد، تحلیل‌گر نباید به خطا بیفتد و گمان‌کند که آن آموزه‌های ایده‌ئولوژیک هستند که دارند سیاست خارجی آن واحد ملی را پیش می‌برند و سامان‌می‌دهند. این‌ها فقط تظاهرات بی‌اهمیت یک سیاست است. سیاست در واقع تابع معادلات صلب و عینی قدرت است. بازی‌گران سیاسی، چه آن‌ها که نقابی ایده‌ئولوژیک بر‌می‌گیرند، چه آن‌ها که تظاهرات ایده‌ئولوژیک‌شان چندان بر‌جسته نیست، همگی هر جا که باشند رفتار شان تابعی است از معادلات قدرت و چیزی جز افزایش وسعت و عمق قدرت خویش نمی‌جویند. ایده‌ئولوژی را هم اگر بعضی می‌خواهند فقط به این خاطر است که آن را در مسیر افزایش قدرت خویش مؤثر دیده‌اند و هر جا مزاحم بازی قدرت‌طلبانه‌ی آن‌ها شود، یا با هزار تعبیر و تفسیر دور‌اش می‌زنند، یا به آسانی و ارزانی کنار‌اش می‌گذارند. ایده‌ئولوژی‌ها خادم برنامه‌های سیاسی اند نه مخدوم و پیش‌ران آنها.

بنا‌بر‌این، از منظر رئالیسم، عاملیت سیاسی (political agency) را دست‌کم در سطح روابط بین‌الملل می‌توان / باید یک‌سره به خواست قدرت به‌مثابه‌ی مطلوب بالذات فرو‌کاست. ایده‌ها و هنجار‌ها و ارزش‌ها یا اساساً خارج از دایره‌ی مفاهیم و واژه‌های سیاست و روابط بین‌الملل اند، یا صرفاً جنبه‌ی تزئینی دارند، و یا ارزشی ابزار‌گونه برای توجیه و مشروعیت‌بخشی به اقدامات از-پیش-برنامه-ریزی-شده بر محور واقع‌گرایی سیاسی. بر این اساس مفهوم «قدرت» و همه ی مظاهر عینی کار‌بست و اعمال آن مثلاً جنگ یا شکنجه درون‌مایه‌ای طبیعت‌گرایانه دارد.

بر همین مبنا، این پرسش که آیا مقاصدْ وسائط را توجیه‌می‌کنند، که پرسشی با سرشتی اخلاقی است، پرسشی است که در تحلیل نهایی از نظر رئالیست‌ها بد طراحی شده‌است. به همین خاطر حساسیت‌ورزیدن به کشتاری که جنگ با خود می‌آورد یا قساوتی که در شکنجه به اوج می‌رسد یا بی‌حرمتی‌ای که در نفوذ به حریم خصوصی شهروندان نهفته‌است، از منظر رئالیستی حساسیت‌هایی «رمانتیک و اخلاقی» است که کمتر می‌توان جای مناسبی برای آن در عالم عقلانیت سیاسی ایشان یافت.

مرور کتابی از آلن درشویتز (Alan Dershowitz)، حقوق‌دان و استاد حقوق جزا در دانشگاه هاروارد، که در سال ۲۰۰۲ به نام چرا تروریسم کار‌آ ست؟ (Why Terrorism Works?) که فصل مستقلی از آن در توجیه و تجویز مشروط شکنجه‌ی نامحدود برخی مظنونان به هم‌دستی با تروریست‌ها (که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد) پرداخته‌شده‌است، و دفاع اخیر او از حمله‌ی اسرائیل به کاروان دریایی ترکِ راهی غزه در آب‌های آزاد در ماه می ۲۰۱۰ در این زمینه بسیار عبرت آموز است. طرفه این که تنها دلیل نقضی که او خود را موظف به پاسخ‌گویی به آن می بیند در هر دو مورد کارآمدی و سود‌مندی این اقدامات است. جالب‌تر این که در مورد شکنجه، او استدلال می‌کند که دلیل مخالفان درست نیست چون به لحاظ تجربی اثبات‌شده که شکنجه «واقعاً مؤثر» است، و برای نمونه هم به اعضای «مقاومت فرانسه» در خلال جنگ جهان‌گیر دوم اشاره‌می‌کند که زیر شکنجه‌ی نازی‌ها محل اختفای هم‌قطاران‌شان را لو می‌دادند. اما در مورد حمله به کاروان ترک با وجود آن که آن را «هوش‌مندانه» نمی‌یابد، باز هم آن را از نظر حقوقی توجیه‌می‌کند!

بر اساس این رویکرد، رفتار‌های سیاسی بر اساس نوعی تعین‌یافته‌گی طبیعی و تابع اقتضائات فهمی «طبیعی» از قدرت سامان‌می‌گیرند، و لذا به نحو پیش‌بینی‌پذیری کمابیش همیشه از الگوهای واحدی در سراسر دنیا و در همه‌ی جوامع پیروی‌می‌کنند. به این ترتیب، همیشه سویه‌ای پوزیتیویستی، به درجات و با پیچیده‌گی‌های مختلف، در تحلیل‌های مبتنی بر واقع‌گرایی خود‌نمایی می‌کند.

ساخت‌گرایی در روابط بین‌الملل: ساخت‌گرایی اما در مقام تحلیل و تجویز به نقش تعیین‌کننده‌ی ایده‌ها، هنجار‌ها وارزش‌ها و نیز ایده‌ئولوژی در شکل‌گیری روابط و سیاست بین الملل اولویت می‌دهد. کتاب نظریه‌ی اجتماعی وسیاست بین‌الملل ‌(Social Theory of International Politics) نوشته‌ی الکساندر ونت (Alexander Wendt) یکی از مهم‌ترین و معتبر‌ترین منابع برای معرفی این رویکرد است.

بر اساس صورت بندی او از ساخت‌گرایی، روابط و مناسبات سیاسی در منظر ساخت‌گرایان بیش از آن که اقتضای طبیعی موقعیت‌های واقعی باشد و تابع الگو‌های تکرار‌شونده و تعمیم‌پذیر، نتیجه‌ی بر‌گرفتن نگرش‌هایی است که عمیقاً با فرهنگ پایه و ایده‌ئولوژی مرجع یک واحد سیاسی تناسب دارد. بر اساس همین نگرش‌ها ست که هر واحد سیاسی نسبتی خاص میان ابزار‌های سیاسی‌ای که در اختیار دارد با غایات و اهدافی که بر‌گرفته‌است بر‌قرار‌می کند. در واقع از این منظر، ساخت واقعیت سیاسی یک ساخت عینی و پوزیتیو نیست، بل‌که ساخته‌ی نحوه‌ی تعبیر و عاملیت کنش‌گران سیاسی است. تعبیر و عاملیت هر دو بر اساس اولویت‌بندی خواست‌ها و نیاز‌ها هدایت‌می‌شود. این اولویت‌بندی ریشه در ارز‌ش‌ها، هنجار‌ها، ایده‌ها و ایده‌ئولوژی دارند.

بر همین قیاس، سیاست در هر واحد سیاسی محدودیت‌هایی را تجربه‌می کند که همگی صرفاً با حدود «طبیعی» ‌قدرت آن واحد سیاسی تعیین‌نمی شود، بل‌که بعضاً ریشه در محظورات و الزامات اید‌ئولوژیک و دستگاه‌های ارزشی مرجع کسانی دارد که آن واحد سیاسی را می‌زیند و می‌گردانند. کافی بود آن را اید‌ئولوژی دیگری پیش‌می‌راند تا دامنه‌ی محظورات و مقدورات سیاست در آن واحد سیاسی تغییر‌کند. چنین نیست که در یک منطق موقعیت فرضی تنها عامل تفاوت رفتار‌های سیاسی کنش‌گران همان تفاوت درجه‌ی بر‌خورداری آن‌ها از منابع عینی قدرت باشد. بازیگران سیاسیِ هم‌توان هم در یک موقعیت فرضی معین بسته به نظام ارزشی پایه‌ای که دارند رفتار‌هایی متفاوت بروز می‌دهند.

نزد ساخت‌گرایان، جنگ قدرت با ارجاع به لایه‌ی زیرین آن که نزاع بر سر غایات و اهداف است، معنا‌دار می‌شود. بازی سیاسی را نمی‌توان مستقل از ارزش‌هایی که آن را معنا‌دار می‌کند توضیح‌داد. کنش‌ها و رفتارهای سیاسی چه در مقام تحقق، چه در مقام تحلیل و چه در مقام توجیه، تابعی هستند از سائقه‌های ایده‌ئولوژیکی که آن‌ها پیش‌می‌رانند. بنابر‌این، سیاست در سطح نزاع بر سر قدرت تابعی از یک منطق چرخه‌ای و خود‌بسنده نیست.

ساخت‌گرایان باور‌دارند که تناسب غایات با وسایط صرفاً با ملاک سود‌مندی آن وسایط برای رسیدن به آن غایات تعیین نمی‌شود. رفتار‌های واحد‌های سیاسی گوناگون در عرصه‌ی بین‌المللی از جمله تابعی است از ایده‌ئولوژی سامان‌بخش و مشروعیت‌بخش آن‌ها.

بر همین قیاس، سیاق استدلال‌های جنگ‌طلبانه‌ی بسیاری نو-محافظه‌کاران آمریکایی و نیز استدلال‌های فلسفی-اخلاقی راجر اسکروتن (Roger Scruton)، فیلسوف محافظه‌کار انگلیسی، را در دفاع از حمله‌ی دوم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به‌خاطر بیاورید. این ارجاع به یک نظام ارزشی پایه به جای در‌میان‌آوردن استدلال‌های رئالیستی صرف له یا علیه دشمنان آمریکا نمونه‌ی مهمی است که صرفاً با ارجاع به ابزارهای تحلیلی رئالیسم قابل توضیح نیست.

مغالطه‌ی آمیختن نا-روش‌مند واقع‌گرایی و ساخت‌گرایی و پی‌آمد‌های عملی آن: حال بر اساس این مقدمات، خوب است نظری‌بیفکنیم بر پاره‌ای تحلیل‌ها و تجویز‌هایی که در خلال چند ماه اخیر در زمینه‌ی مواضع جنبش سبز در‌باره‌ی تحریم‌های اخیر مصوب شورای امنیت علیه ایران و امکان تهدید نظامی کشور از سوی آمریکا و/یا اسرائیل مطرح‌شده است. پاره‌ای از این تحلیل‌ها از یک سو گرایش شدیدی دارند به‌سوی ترسیم چهره‌ای آخر‌الزمانی از سیاست و حکومت جاری در سال‌های اخیر در ایران. با این مبنا، این تحلیل‌ها خطر نظامی‌بودن برنامه‌ی هسته‌ای ایران را برجسته‌می‌کنند و نشان می دهند چه‌گونه یک ایده‌ئولوژی آخر‌الزمانی که پیش‌برنده‌ی سیاست‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر است باید در پی تسلیح هسته‌ای به‌منظور بر‌پایی جنگ فیصله‌بخش میان حق و باطل بوده‌باشد. تا این‌جا به نظر می‌رسد از نظر روش‌شناختی و ساز‌گاری درونی، این تحلیل مشکلی ندارد (این که آیا واقعاً این تحلیلْ تحلیلی استوار و مستدل است پرسش دیگری است و بر‌رسی آن خارج از چار‌چوب این مقاله است.). این تحلیل آشکارا بر اساس روی‌کردی ساخت‌گرایانه استوار است. مشکل روش‌شناختی اما از این‌جا شروع‌می‌شود که برخی از طرف‌داران چنین تحلیلی نتیجه‌می‌گیرند که جنگ با ایران در مقیاس محدود یا نا‌محدود «نا‌گزیر» است و برای این گریز- نا-پزیری مزعوم از موضع واقع‌گرایی احتجاج‌می‌کنند. جنگ را بخشی از طبیعت سیاست بین‌الملل می‌شمارند که با آن نه می‌شود و نه شایسته است که بر‌خورد اخلاقی و رمانتیک کرد. تعابیری «واقع‌گرایانه» از امنیت ملی و جهانی، و منافع ملی را مبنا‌قرار می‌دهند و به رهبران جنبش سبز «واقع‌گرایانه» توصیه‌می‌کنند که علیه سیاستهای هسته‌ای موضع‌گیری‌کنند تا باز بر اساس موضع «واقع‌گرایی» اثبات کرده‌باشند که جنبش سبز هنوز زنده‌است، تا شاید از این راه حضور جنبش را در معادلات سیاسیِ تعین‌کننده‌ی آینده‌ی ایران تضمین‌کنند.

حال پرسش این است که آیا می‌شود مقدمات یک تجویز را با روی‌کرد «ساخت‌گرایی» سامان‌داد ولی با منطق «واقع‌گرایی» آن‌ها را با هم تلفیق‌کرد و از آن‌ها نتیجه‌گیری‌کرد؟ این منطق دو‌گانه یک مغالطه است مگر این‌که با دقت معلوم‌شود که کدام سطوح از این دو روی‌کرد در چه بستر تئوریکی با هم قابل جمع اند. مثلاً اگر سیاست دولت به خاطر درون‌مایه‌ی غلیظ آخر‌الزمانی‌اش سیاستی خطر‌ناک علیه امنیت ملی و بین المللی است، در این صورت این منافع واقع‌گرایانه‌ی نخبه‌گان حاکم، مانند بقا و استمرار برخورداری از منافع قدرت نیست که کنش‌ها و واکنش‌های ایشان را تعیین‌می‌کند، بل‌که علی‌الإدعا همان ایده‌ئولوژی آخر‌الزمانی آن‌هاست که رفتار آن‌ها را سامان‌می‌دهد. خوب، در این صورت، آیا می‌توان با این منطق حمله ی نظامی علیه آن‌ها را از موضع ساخت‌گرایی توجیه و تجویز‌کرد؟ آیا بر اساس این موضع تحلیلی می‌توان گمان‌برد که حمله‌ی نظامی آن‌ها را وا‌خواهد‌داشت که دست از پروژه‌ی نظامی‌سازی برنامه‌ی هسته‌ای‌شان بر‌دارند؟ استفاده از اهرم تهدید و فشار نظامی بی امان صرفاً وقتی تجویز مناسبی در این زمینه می‌توانست باشد که اولاً، بازی‌گران اصلی در ایران بر اساس تحلیلی «واقع‌گرایانه،» بازی‌گرانی دانسته‌می‌شدند که بازی بسته و خود‌کفای قدرت را ولو با بهانه‌های ارزشی پیش‌می‌برند‌ و صرفاً در پی بیشینه‌کردن منافع خود از راه کسب و اعمال قدرت بیش‌تر بودند. اما اگر بر اساس یک روی‌کرد «ساخت‌گرایانه» عاملیت آن‌ها بر محور یک ایده‌ئولوژی آخرالزمانی تبیین‌شده‌باشد، به‌ساده‌گی می شود انتظار‌داشت که بر اساس این تحلیل، از دید چنان بازی‌گرانی شکست، نابودی، ویرانی، پرداخت بهای غیر‌عقلانی و انتخاب‌های شاذ و خلاف عرف در بازی سیاسی مطابق قاعده‌است نه خلاف قاعده و یا استثنائی و می‌توان از یک جنگ تمام‌عیار هم استقبال‌کرد و به یک ویرانی بزرگ هم تن‌در‌داد ولی دست از آن ایده‌ئولوژی بر‌نداشت.

نمونه‌ی دیگر این که در ماه‌های اخیر برخی از همان تحلیل‌گران دائماً رفتار‌های رهبران جنبش سبز را به‌خاطر ایده‌ئولوژی‌هایی که این رهبران به آن‌ها معتقد اند مورد نقد‌های عتاب‌آلود قرار‌داده‌اند که چرا ایشان دلبسته‌گی‌های ایده‌ئولوژیک‌شان را - خصوصاً آن‌ها که به دهه‌ی اول جمهوری اسلامی مربوط است - کنار نمی‌گذارند تا به زعم ایشان در رهبری جنبش نا‌توان نمانند. فارغ از این که آیا این نقد معتبر و مستدل است یا نه، نفس بر‌گرفتن این شیوه‌ی تحلیل نشان می دهد که این منتقدان از پایگاه «ساخت‌گرایی» به سیاست‌های جنبش سبز نظر می‌کنند. این به-خودی-خود مشکلی ندارد. مشکل این است که همین منتقدان «ساخت‌گرا» با یک سو‌گردانی نا‌گهانی و نا-روشمند و نا‌منقح سر از اردو‌گاه واقع‌گرایی در‌می‌آورند و با ادبیات واقع‌گرایی توصیه‌می‌کنند که برای تغییر رژیم سیاسی ایران و رسیدن به قدرت، برنامه‌ای «واقع‌گرایانه» - یعنی با مفروضات واقع‌گرایی سیاسی، و نه صرفاً واقع‌بینانه - بریزند. خوب، اگر این منتقدان واقعاً معتقد اند که بازی‌گران سیاسی محکوم ایده‌ئولوژی ها شان هستند و دقیقاً به همین خاطر رهبران جنبش را به خاطر وابسته‌گی‌های ایده‌ئولوژیک‌شان محکوم به نا‌توانی و شکست می‌بینند، چه‌گونه نا‌گهان می‌توانند تغییر موضع روشی‌بدهند و با زبان و استدلال‌های تراز «واقع‌گرایی سیاسی» تجویزات ضد-ساخت‌گرایانه پیش نهند؟

در همین رهگذر، خوب است همین‌جا اشاره‌ای کنیم به پیشینه‌ی ارتکاب این مغالطه‌ی سهم‌گین در دستگاه سیاست خارجی آمریکا، خصوصاً در دوره‌ی جمهوری‌خواهان. این یاد‌آوری صرفاً ارزش افزایش اطلاعات عمومی ندارد. اهمیت و ضرورت یاد‌آوری این پیشینه در این است که بنگریم و باز بیندیشیم چه‌گونه ارتکاب مغالطاتی از این دست به آسانی می‌تواند مسیر سیاست خارجی یک دولت را عمیقاً متأثر‌کند و دقیقاً به‌خاطر مغالطی بودن مبانی چه‌گونه یک سیاست خارجی در میان-مدت و دراز-مدت بر علیه اهداف خود عمل‌می‌کند.

در این زمینه مناسب است اشاره ای کنیم به مقاله و کتاب مهمی که مبنای فکری و تحلیلی سیاستی شد که به‌عنوان «دکترین ریگان» شناخته‌می‌شود. اهمیت این توجه در این‌جا ست که این دکترین به نظر برخی تحلیل‌گران سنگ بنای سیاستی شد که بعداً سر از جنگ علیه ترور در خاور‌میانه درآورد و اوضاع کنونی منطقه و سیاست تهاجمی نسبت به خاور‌میانه را از پی‌آورد. خانم جین کیرکپاتریک (Jeane Kirkpatrick) - که بعداً به سفارت آمریکا در سازمان ملل در دوره‌ی ریگان رسید - در سال ۱۹۷۹ - مقارن انقلاب ایران و نیکاراگوا - مقاله‌ای به نام دیکتاتوری و معیار‌های دو‌گانه ‌نوشت که در سال ۱۹۸۲ در قالب کتابی به همین نام بسط یافت و منتشر شد.

او دو نوع دیکتاتوری را از هم تفکیک‌می‌کند: اقتدارگرایی راست‌گرا و توتالیتاریسم چپ‌گرا. به نظر نویسنده، حکومت‌های اقتدار‌گرای راست‌گرا (بخوانید هم‌سو با آمریکا) در منطقه حاصل فرایندهای درونی و تاریخی اند و لذا از نظر تاریخی مشروع اند، اما حکومت‌های توتالیتر چپ‌گرا (بخوانید نا-هم‌سو با آمریکا) تحمیلی و نا‌مشروع اند. جالب این که نویسنده این تحلیل و داوری «واقع‌گرایانه» را به مدد استدلال‌هایی اخلاقی و ایده‌ئولوژیک به تجویزی سیاست‌گذارانه و تصمیم‌سازانه از جنس «ساخت‌گرایی سیاسی» می‌رساند: دیکتاتوری‌های هم‌سو با آمریکا را باید از درون اصلاح‌کرد، اما دیکتاتوری‌های نا‌هم‌سو با آمریکا را باید با مداخله از بیرون سر نگون ساخت. این وظیفه‌ی اخلاقی و تاریخی آمریکا ست.

دکترین ریگان مبتنی بر همین روی کرد دو‌گانه حاوی دو اصل بود: اصل اول که مبتنی بر «واقع‌گرایی» بود این که آمریکا در همه‌ی دوران جنگ سرد خود را به خطا برای جنگی با بلوک شرق در اروپا آماده‌می‌ساخته‌است، جنگی که رخ‌نداده و نمی‌دهد؛ در عوض جنگ اصلی را باخته‌است، جنگی که در جهان سوم در جریان بوده‌است و به سر‌برآوردن حکومت‌های ضد-غربی یکی پس از دیگری در جهان سوم انجامیده‌است. اصل دوم دکترین اما اصلی تجویزی بود و مبتنی بر روی‌کردی «ساخت‌گرایانه»: تومار این «امپراتوری شرارت» را باید در‌هم‌پیچید! مبانی و مدلولات این روی‌کرد روشن است. با شر نمی‌توان هم‌زیستی کرد، و در جنگ ابدی با شر، ایجاد هر ائتلافی و بهره گیری از هر وسیله‌ای مجاز است چون هیچ چیز از خود شر بد‌تر و از نابودی آن مهم‌تر نیست. دستگاه سیاست خارجی آمریکا در دوره‌ی ریگان علاوه بر بر‌گرفتن این ایده و مبانی تحلیلی آن زبانی دینی-اخلاقی را وارد عرصه‌ی سیاست خارجی و روابط بین‌الملل کرد که بعد‌ها نو‌محافظه‌کاران آمریکایی در دوران بوش پسر آن را وسیعاً بسط دادند. ریگان در ۱۹۸۳ اتحاد جماهیر شوروی سابق را «امپراتوری شرارت» نام‌نهاد.

بر همین مبنا بود که دولت آمریکا، در ائتلاف با رژیم سابق آپارتاید در آفریقای جنوبی، «رنامو» را در موزامبیک تأسیس‌کرد. این اولین گروه تروریستی در تاریخ مدرن آفریقا بود که عمداً و به شکل نظام‌مند اهداف غیر نظامی مانند مدارس و بیمارستان‌ها را هدف‌قرارمی‌داد. تروریست‌های «کنترا» در نیکاراگوا نمونه‌ی دیگری از کار‌بست همین سیاست بود. سیاستی که از نگاهی اخلاقی و با استعاره‌ای دینی در برابر‌نهادن شر و خیر در روابط بین الملل فروغ‌می‌گرفت. رنامو و کنترا‌ها هیچ‌یک دینی نبودند، اما پی گیری همین سیاست به شکل‌دادن به «مدرسه»های دینی-نظامی برای تربیت نیروهای جهادی افغان و تأسیس القاعده و بعد‌ها جنگ با آن و نیز ابداع «محور شرارت» با همه ی مدلولات آن در زبان سیاسی بوش پسر انجامید (برای شرحی موجز از این مسیر تطور سیاست خارجی آمریکا به این مقاله مراجعه‌کنید: Mahmood Mamdani, „The Secular Roots of Radical Political Islam" in Religion, International Relations and Development Cooperation, B.K.Goldewijk (ed.), NL: Wageningen Academic Publishers, 2007, pp. 153-160.).

در عداد همین نمونه‌هاست سیاست‌های نو-استعماری و دموکراسی‌سازی خاور‌میانه و صدور دموکراسی که همه‌گی بار‌دار نوعی ایده‌ئولوژی غرب‌محورانه و منجیانه و در برخی موارد آخر‌الزمانی هستند. به عنوان نمونه باز با استدلال‌های سمیول هانتینگتن (Samuel Huntington) و پیروان او در گفتار دموکراسی‌سازی متأخر دقت‌کنید که مملو است از احتجاجات ایده‌ئولوژیک و مبتنی بر تمییز حق و باطل و باور به مأموریت جهان متمدن برای مدنی‌سازی و نجات‌بخشی جهان نا‌متمدن، همان‌ها که قبلاً اسلاف همین نگاه غرب-محورانه «بربر»شان می‌خواندند.


 


برخی دوستان دلسوز پس از بیانیه جبهه مشارکت و مصاحبه من با بی بی سی در بارة عملیات تروریستی اخیر در زاهدان و پخش گزینشی آن در اغلب بخش های خبری شنبه گذشته تلویزیون فارسی بی بی سی و جوسازی صدا و سیما در مورد آنها در برنامه بیست و سی روز بعد و هم سو خواندن آن موضعگیری ها با ماجرای ترور، به من انتقاد کردند که نمی بایست آن مصاحبه را انجام می دادم. آنها البته نمی گویند آن حرف یا نظر نادرست بوده است بلکه می گویند منظور انتقادی شما در چنین مورد حساسی درست فهمیده نمی شود و یا هوچی گرانی مثل کیهان، صدا و سیما و برخی سایت های حامی دولت از آن آتوی تبلیغاتی می گیرند و با اضافه کردن دروغ و دغل به تخریب شما و یا اصلاح طلبان می پردازند، کما اینکه پرداختند و شما هم رسانه ای که بتواند تبلیغات آنها را خنثی کند، ندارید بنابراین بهتر است از اول وارد مباحثی که استعداد حاشیه سازی در مورد آنها وجود دارد نشوید. انتقاد و توصیه آنها پذیرفتنی ست با این حال از فرصت استفاده می کنم تا نکاتی را بازگو کنم.

در شرایط امنیتی که دستگاههای حاکمیتی در کشور ایجاد کرده اند و در حالی که بهانه جویی ها و بگیر و ببندها همچنان در جریان است نفس مصاحبه با رسانه های خارجی ریسک بالایی پیدا کرده است.با این حال عملکرد انحصاری صدا و سیما و فقدان یک رسانه فراگیر که بتواند صدای اصلاح طلبان و یا جنبش سبز را به مردم برساند موجب شده است که بعضا فرصت مصاحبه و گفتگو با رسانه پر بیننده ای مانند بی بی سی از دست داده نشود. فرق این رسانه با سایر رسانه های صوتی و تصویری فارسی زبان غیر دولتی یا وابسته به دولتهای خارجی در عملکرد کاملاً حرفه ای آن است. به این معنی که این رسانه اگر چه فاقد موضع سیاسی نیست اما خود کمتر به موضعگیری می پردازد و تلاش می کند نظرات مختلف را انعکاس داده و از خلال انعکاس نظرات آنها اهداف خود را تامین نماید.همچنین تلاش می کند استقلال خبر را از تحلیل آن رعایت کند که همین امر موجب ایجاد اعتماد در مخاطب می شود. علاوه بر اینها، پس زمینه ذهنی موجود در مورد نقش و رفتار رادیوی فارسی بی بی سی در دوره انقلاب، که موجب ایجاد فرصت اطلاع رسانی در مورد حوادث انقلاب شده و مورد استفاده وسیع مردم قرار گرفته بود نیز وجه دیگری از تمایز این رسانه با دیگر رسانه هاست. گویندگان و خبرنگاران تلویزیون بی بی سی اغلب در دوران اصلاحات در داخل کشور فعالیت روزنامه نگاری داشته اند و نوعا پس از بسته شدن فضای روزنامه نگاری و مضایقی که در داخل کشور برای آنها پیش آمد ناگزیر جلای وطن کرده و جذب رسانه بی بی سی شده اند. آشنایی های سابق آنها با نیروهای سیاسی داخل کشور نیز بی تأثیر در اعتماد سازی های این رسانه نبوده است.

دفتر سیاسی جبهه مشارکت که از ابتدا به دلایلی اعضاء خود را از مصاحبه با رسانه های فارسی زبان بیگانه منع کرده بود با توجه به محدودیت شدید رسانه ای برای اصلاح طلبان، از باب اضطرار، مصاحبه با تلویزیون بی بی سی را استثنا کرد و به همین دلیل اعضاء جبهه مشارکت بعضاً با این رسانه مصاحبه هایی داشته و یا در میز گردهای مجازی آن شرکت کرده اند.

پس از صدور بیانیه جبهه مشارکت در مورد عملیات انتحاری تروریستی اخیر در زاهدان که منجر به شهادت ۲۷ نفر از هموطنان بی گناه و جراحت عده بسیاری از آنان شد تلویزیون بی بی سی خواستار مصاحبه با من برای تبیین آن بیانیه شد. بنده نیز متناسب با مفاد بیانیه پس از محکوم کردن جنایت تروریستها از سیاسیتهای دولت که ناکارآمد در تامین امنیت منطقه بوده و با ایجاد احساس تبعیض در میان شهروندان آن خطه، بستر لازم را برای خودنمایی و این گونه جنایتهای تروریستها فراهم می آورد انتقاد کردم و اضافه کردم که سردار شوشتری قصد اعتماد سازی با سران طوائف و مردم منطقه را داشت که توسط تروریستها به شهادت رسید و این امر موجب واکنش از جانب حاکمیت گردیده و عملا روند اعتماد سازی مختل شد. تلویزیون بی بی سی پس از پخش مستقیم مصاحبه، یک بار دیگر متن کامل آن را پخش کرد ولی در بخش های بعدی خبر بطور مکرر خلاصه ای از آن را پخش کرد که عمدتاً بخش انتقاد از رفتار حاکمیت را در بر می گرفت. صدا و سیما و بخصوص برنامه تخریبی بیست و سی آن که مترصد بهانه هستند بر روی پاس بی بی سی آبشار کوبیده و با ادعای محکومیت دولت بجای تروریستها در اظهارات من، اتهاماتی را که خود بیش از همه شایسته آن هستند نصیب من کردند. البته مشی همیشگی آنها دروغ گویی، اتهام زنی و تخریب مخالفان و منتقدان سیاستهای حاکم است اما در این مورد از پاس از روی غفلت بی بی سی استفاده کرده اند. البته آبشار آنها به ثمر ننشسته و امتیازی را نصیب آنها نکرده است چرا که ادعای مبتنی بر دروغ آنها برای مردم قابل باور نیست. اما به هر حال آنها به همین طریق پرونده سازی کرده ونیز هواداران خود را تغذیه می کنند و تحریکشان می کنند که به این و آن حمله کنند.

آقای احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفته است ما پس از اعدام ریگی منتظر عملیات تروریست ها بودیم. معنای این حرف وجود پیش آگاهی از کشته شدن عده ای از هموطنان بی گناه در صورت اعدام عبدالمالک ریگی است. در این حالت آیا بهتر نبود همانطور که از تعویق اعدام عبدالحمید ریگی برای دستگیری عبدالمالک بهره برده شد از تعویق اعدام عبدالمالک برای جلوگیری از کشته شدن هموطنان بی گناه بهره گیری می شد. آیا طرح این سوال به معنای هم سویی با تروریستهاست. آقایان گرفتار گروههای فشاری هستند که خود رشدشان داده اند والا عقل سلیم بر اعمال تدبیر حکم می کند نه واکنش احساسی، آنهم در جایی که جان هموطنان بی گناه در خطر است.


 



سید احمدرضا احمدپور زندانی سیاسی که چهارمین ماه است در زندان لنگرود قم به سر می برد، بعد از پانزده روز اعتصاب غذا، از امروز دست به اعتصاب غذای خشک زده است.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، وی به دلیل اعتراض به رفتار نامناسب با زندانیان به خصوص هنگام تفتیش بدنی و انجام اعمال خلاف شرع، اعتصاب غذا را آغاز کرد.


حال عمومی احمدپور اکنون وخیم گزارش شده و آسیب کلیه و افت شدید فشار او موجب نگرانی شدید خانواده اش شده است.


وی در نامه ای که در روز دوازهم اعتصاب غذایش خطاب به دبیر کل سازمان ملل نوشت، آورده بود: در صورت عدم توجه شما این اعتصاب غذا به مرگ منجر خواهد شد که در اینصورت نه تنها مسئولان اصلی جمهوری اسلامی قاتل من خواهند بود بلکه شما را هم بخاطر تعلل در عدم تحقق حقوق بشر در ایران مقصر می دانم و باید پاسخگوی خانواده من باشید.

دیدار خباز با فعال دانشجویی آزاد شده از زندان

نماینده مجلس شورای اسلامی، امروز با محمد یوسفی دانشجوی تازه آزاد شده دانشگاه پلی تکنیک دیدار کرد.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، خباز که عضو کمسیون اقتصادی مجلس و از اصلاح طلبان منتقد دولت است در این دیدار ضمن دلجویی از محمد یوسفی و خانواده اش، خواستار آزادی باقی زندانیان شد.

همچنین وی از پی گیری نمایندگان اصلاح طلب برای آزادی هر چه زودتر زندانیان سیاسی خبر داد.


گفتنی است محمد یوسفی 16 آذر سال گذشته هنگام ورود به دانشگاه امیرکبیر توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. وی در دادگاه بدوی شعبه 15، با حکم قاضی صلواتی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر به چهار سال حبس تعلیقی کاهش یافت. یوسفی اسفند ماه سال گذشته از زندان آزاد شد.

بازداشت چهار شهروند در مهاباد

چهار شهروند در روستاهای "آلبلاغ" و "کوسه کریز" از توابع شهر مهاباد بازداشت شدند.

به گزارش رهانا، چهار شهروند به نام‌های رحیم رش، واحد دستمردی، صلاح احمدی و هیمن رستمی در روستاهای "آلبلاغ" و "کوسه کریز" از توابع شهر مهاباد بازداشت شدند.

این بازداشت‌ها در روز ۳۰ تیرماه و توسط اداره اطلاعات صورت گرفته است و علت بازداشت این چهار شهروند هنوز مشخص نشده است.

گفتنی است پیش از این ۱۹ فعال و شهروند کرد، طی تیر ماه در ایران بازداشت شده‌اند.

ممانعت از سفر خانواده یک عضو سازمان ادوار تحکیم در ایلام


در ایلام نیروهای امنیتی از مسافرت خانواده یک عضو سابق شعبه ایلام سازمان ادوار تحکیم، به ترکیه برای دیدار با فرزندشان جلوگیری کرده اند.

به گزارش ادوار نیوز، والدین و برادر صادق اسکندری در روز ششم تیر هنگام خارج شدن از شهر ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و ساعاتی را در بازداشت نیروهای امنیتی بوده اند و راجع به فعالیتهای فرزندشان مورد بازجویی قرار گرفته اند.

به خانواده اسکندری اعلام شده است که حق مسافرت و دیدار با فرزندشان را ندارند. همچنین مدارک شخصی و تحصیلی و لپ تاپ متعلق به آقای اسکندری توسط نیروهای امنیتی ضبط و توقیف شده و تاکنون بازگردانده نشده است.


 



گروه اقتصادی کلمه-روزبه رستگار: حلقه محاصره مالی ایران تنگ تر می شود.فعالان بازار مالی در صحنه جهانی از فشارهای بانک مرکزی اروپا وآمریکا بر دولت ایران خبر می دهند که به سختی اجازه تبدیل ارزهای خود را به ایران می دهند.از این روخبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع خود در صنعت نفت از مذاکرات ایران با چین درباره استفاده از واحد پول چین، یوآن، در معاملات نفتی دو کشور خبر داد. در همین حال محمد رضا رحیمی نیز گفته است:« ایران برای فروش نفت از هر ارزی استفاده خواهد کرد. »پیش از نیز این خبرهای غیررسمی حکایت از ان داشت که دولت در پی این است که ارز نفتی خود را به درهم امارات تبدیل کند. بلومبرگ با نقل این خبر از "اینترنشنال اویل دیلی" نوشت: «شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی را با مشتریان اروپایی خود درباره این جایگزینی انجام داده، اما هنوز نتیجه نهایی در این باره مشخص نشده است.

در ادامه این مطلب آمده است:« قانع کردن مشتریان اروپایی برای جایگزینی ارزی جدید به جای یورو ودلارکار مشکلی است چون آنها آشنایی چندانی با ارزهای آسیایی ندارند.»

این نوع تدابیر دولت درست روزهای قبل از نشست سران اتحادیه اروپا رخ میدهد که برخی آگاهان پیش بینی میکنند که کلیه مبادلات "ارز نفتی" با ایران، تحریم وممنوع اعلام شود.

از سوی دیگر با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته میشود.

گزارش رویترز نشان می دهد که دولت ایران برای پیش دستی نسبت به اقدامات آتی در پی جایگزینی ارز نفتی خود است.این خبرگزاری به نقل از منابعی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید پیشنهاد استفاده از یوآن به جای یورو و دلار «چند ماه پیش» توسط پالایشگاه دولتی سینوپک چین مطرح شده، اما اخیرا مقامات دولتی این پیشنهاد را رسما با چین در میان گذاشته‌اند. بر اساس این پیشنهاد، با افتتاح حسابی بانکی به یوآن در چین بخشی از پول نفت خود را در این حساب بانکی دریافت خواهد کرد و در ازای بخشی دیگر سوخت و تجهیزات از چین خواهد گرفت.

این در حالی است که کارشناسان امر معتقدند که چین نیز خود "یوان"را در مبادلات ارزی خود با کشورهای دیگر به کار نمی برد واین موضوع باعث میشود تمام خریدهای خود را در بازار داخلی چین محدود کند.از سوی دیگر هر گونه سیاستی را که بانک مرکزی چین برای اقتصاد خود می گرد به شدت ونسبت بالا بر اقتصاد ایران نیز تاثیر می گذارد.در واقع اقتصاد نفتی کشور از وضعیت یک تابعیتی به دو تابعیتی تغییر حالت می دهد.در واقع هم تغییر ،تحولات بازار نفت بر اقتصاد ملی تاثیرگذارد تصمیمات دولت چین برای کنترل نرخ ارز خود در قبال ارزهای خارجی.حجم مبادلات تجاری ایرا ن با چین در سال گذشته ۲۱ میلیارد دلار بوده است که گویا امسال نیز ۵۰درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر بر خلاف ایران که نرخ ارز خود را سعی می کند غیر واقعی در قبال دلار پایین نگه دارد ،چین سیاست تشویق صادرات را دنبال میکند .به همین خاطر سعی میکند ارز خود را در قبال ارزهای خارجی پایین نگه دارد تا واردات کم شود وصاردات افزایش پیدا کند.از این رو تبدیل ذخائر ارزی کشور به "یوان "موجب کاهش شدید ارزش ذخائر ارزی میشود.پیش از این دولت با تبدیل دلار به یورو ودوباره یورو به دلار موجب کاهش ۳۰درصدی ذخائر ارزی شد.

در مورد استفاده از یوآن در معاملات نفتی ایران نیز، به گفته خبرگزاری رویترز، چین گرچه در حال بررسی این راه حل است، به دلیل ریسک سیاسی آن و رو در رو قرار گرفتن با آمریکا رغبت زیادی به آن ندارد

کارشناسان نفتی معتقدند ایجاد این محدودیت های سخت در واقع نوعی تحریم خاموش خرید وفروش نفت کشورمان است که هزینه های تبلیغاتی این موضوع را نیز ندارد.چرا که بنا بر بسیاری از گزارش ها مشتریان پروپا قرص نفت ایران در سالهای متمادی هم اکنون میزان خرید نفت خود را از ایران کاهش می دهند نمونه روشن این مساله همین چین است که در سال ۲۰۰۵ ایران صادر کننده اول نفت به آن کشور بود ولی اکنون در مرتبه سوم قرار دارد. نمونه روشن تر تحریم خاموش نفتی ایران تحریم بیمه های مهم دریانوردی مانند لویدز لندن است.

به گفته یک منبع در شرکت بیمه هلند نیز، طبق مقررات و تحریم های جدید تمام این شرکت ها در مقابل محموله ای که هر کشتی حمل می کند مسئولیت خواهند داشت. این موسسات همه باید با ارائه مدارک کافی نشان دهند که محموله هاغیرقانونی نیستند و حقیقت این است که انجام یک چنین کارهای اداری برای شرکت های حمل و نقل دردسر و گرفتاری های اضافی تولید می کند و کسی تمایل به انجام آن ندارد.

در سالهای اخیر واردات بسیاری از کالاها به ایران افزایش یافته و شرکت های حمل و نقل خصوصی نیز در زمینه واردات به ایران فعال بوده اند. مدیر یک موسسه حمل و نقل خصوصی در تهران می گوید:« در نبود کشتی و با توجه به عدم همکاری بسیاری از شرکت های بیمه و حمل و نقل کار واردات بسیار دشوار خواهد شد. در اقتصاد یکپارچه جهانی فرار از تحریم کار بسیار دشواری است»

پیش بینی ها حکایت دارند در آینده نزدیک محدودیت های بیشتر علیه حمل و نقل دریایی این اعمال خواهد شد. اتحادیه اروپا قرار است در چند روز آینده تحریم های جداگانه خود علیه ایران را تصویب کند به گزارش ایسنا ،همزمان شرکت های بیمه دولتی ایران با طرح پیشنهاد بیمه یک میلیارد دلاری برای کشتی های حامل محموله به مقصد ایران سعی کردند به نگرانی و عدم تمایل شرکت های بیمه بین المللی پاسخ دهند. اما آن طور که کارشناسان بیمه و حمل ونقل دریایی می گویند یک چنین پیشنهادات و ارقامی کارساز نخواهد بود.

این موارد در حالی رخ میدهد که مهندس میر حسین موسوی در تحلیل قطعنامه اخیر شورای امنیت چندی نوشته بود:« برای اینجانب مانند روز روشن است که این قطعنامه بر امنیت و اقتصاد کشور ما اثرخواهد گذاشت. تولید ناخالص را پائین خواهد آورد، بیکاری را بیشتر خواهد کرد، مردم را در تنگنای مشکلات بیشترمعیشتی واجتماعی قرار خواهد داد، فاصله ما را ازکشورهای در حال رشد جهان بویژه کشورهای همسایه رقیب بیشتر خواهد ساخت و آخرین میخ را بر تابوت چشم اندازبیست ساله خواهد کوبید. کدام عقل سلیم است که نداند کشورما امروز پس از صدور قطعنامه آسیب پذیرتر و منزوی تر از گذشته شده است؟»


 



خانواده عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار در بند با ارسال نامه ای به ریاست قوه قضائیه نسبت به مورد هتک حرمت وی در حضور دادستان اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، در این نامه خانواده عبدالرضا تاجیک درخواست ملاقات فوری با این زندانی سیاسی را مطرح کردند.

متن کامل نامه خانواده عبدالرضا تاجیک به رئیس قوه قضائیه به شرح زیر است:

به‌نام خدا

ریاست محترم قوه قضاییه

حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند؛ ۳۱ روز پس از بازداشت برادر اینجانبان، آقای عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، سرانجام در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۹ موفق به ملاقات کابینی با ایشان در زندان اوین شدیم.

برادرمان عبدالرضا در این دیدار، با تاسف و ناراحتی و عصبانیت تاکید کرد که در حضور معاون دادستان و بازپرس شعبه اول، «هتک حرمت» شده است. وی درخواست دیدار فوری با وکیل خود و دادستان محترم پایتخت را داشت.

شرح این ملاقات، هفته‌ گذشته در نامه‌ای به جناب آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گزارش شد. متاسفانه با وجود گذشت ۱۰ روز از ارسال نامه، تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

خواهشمند است به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی کشور، پیگیر حقوق اساسی برادر دربند و مظلوم ما باشید که برخلاف تصریحات قانون اساسی، بیش از ۴۱ روز است در بازداشت بسر می‌برد و، گزارش بازداشت او پیشتر در نامه‌ای به جنابعالی نیز تقدیم شده است.

با سپاس

خانواده عبدالرضا تاجیک

خواهر و برادران


 


اشتراک Donbaleh بالاترین Facebook Google Buzz Twitter Delicious شنبه, ۲ مرداد, ۱۳۸۹چکیده : معاونت بانک مرکزی ایران، پیرامون بلوکه شدن داراییها و سرمایه های چهل شرکت ایرانی در دوبی، که بخشی از سهام آنها متعلق به دولت است، گفت "اطلاع و گزارشی در این رابطه ندارم. اما چنانچه این شرکتهای تحت سازمان ملل متحد باشند، احتمالا به امارات نیز تحریم این شرکتها ابلاغ شده است."

معاون ارزی بانک مرکزی، ضمن تهدید کشورهای همگام با تحریم های جهانی و محدود کنندۀ دارایی های جمهوری اسلامی، هشدار داد "هر کشوری که برای داراییهای جمهوری اسلامی محدودیت ایجاد کند، ما نیز داراییهای خود را از بازار آن کشور خارج خواهیم کرد." وی تاکید کرد " ایران متناسب با تحلیل شرایط، داراییهای خارجی را منتقل خواهد نمود."

به گزارش مهر، حمید برهانی درباره انتقال دارایی های ایران از بانکهای اروپایی به آسیایی گفت: دارایی های کشور باید به شیوه ای اداره و نگهداری شود که علاوه بر مصون بودن، قابلیت نقدینگی بالا نیز باشد و ریسک و خطری متوجه این داراییها نشود.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این داراییها باید متناسب با بازارها و پولهای مختلف از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد، افزود: همچنین باید اجازه فعالیت با داراییهای ما داده شود، با این شرایط داراییهای ایران نیز به همان سمت سوق خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: هر بازاری برای داراییهای ایران محدودیت ایجاد کند، داراییهای ما از آن بازار خارج خواهد شد و این امر پدیده ای کاملا طبیعی و منطقی است.

گفتنی است تحریم ها جهانی و همچنین تحریم فراگیر ایالات متحده آمریکا، محدودیت های ویژه ای را برای سیستم بانکی ایران در خارج از کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی متناسب با تحلیل شرایط استراتژی خود را نیز تغییر می دهد و داراییها را منتقل می کند، ادامه داد: با توجه به این امر هر کشوری که برای داراییهای ایران محدودیت ایجاد کند، ایران نیز داراییهای خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.

معاونت بانک مرکزی ایران، پیرامون بلوکه شدن داراییها و سرمایه های چهل شرکت ایرانی در دوبی، که بخشی از سهام آنها متعلق به دولت است، گفت "اطلاع و گزارشی در این رابطه ندارم. اما چنانچه این شرکتهای تحت سازمان ملل متحد باشند، احتمالا به امارات نیز تحریم این شرکتها ابلاغ شده است."

گفتنی است محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد، چند روز پیش با انتقاد از "ذخیره منابع و سرمایه های ایرانی با سود کم در بانکهای اروپایی" و "قراردادن آن در جیب دشمنان" گفت: اگر این سرمایه ها با سود بالا به داخل کشور بازگردد می تواند در مراکز مختلف هزینه و سرمایه گذاری شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته