-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

Latest news from Jaras for 07/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



علیرضا اصلاحی

در سرزمین من
آنجا که باغ درختان سرخ بود
آنجا که عطر غزل های پاک داشت
اینک به سوگ سرخ اصالت نشسته اند
ایرانزمین من
با یادگار هزاران درخت سرخ
درفصل فصل ناله و ابهام گم شده ست
در سرزمین من
جز نعش مرده و مردار شیر نیست
اینجا امید را بر باد داده اند
من در پیام خویش فریاد کرده ام
آواز سبز پلنگان بیشه را
من در گلوی خویش
نقشی کشید ه ام از فصل بی کسی
اینجا ستاره نیست
مهتاب را چو بوم بر دار کرده اند
خورشید را دریغ
در هم شکسته اند
اینجا حکایت مرگ است و دست دیو
ایرانزمین من کجاست؟
آن سرخ سربلند
آن جایگاه زنده شیران وببرها
آن سرزمین کجاست؟
* * *
گویی که بی بهار در دام ظلمت و پاییز مانده است
با نادری که سوخت
در مهربانی خود تا به کین رسید
کو سرزمین من؟
ای دیو گم شده در دشتهای یأس
کو آفتاب صبح
کو داد؟...کو جرس؟


علیرضا اصلاحی


 


محمدرضا شفیعی کدکنی

مردی ست می سراید، خورشید در گلویش
تیر تبار تهمت هر سو روان به سویش
ای دلقکان تاریخ! مشاطگان ابلیس!
کامروز می هراسید ز آواز گرم پویش
سرخیل عاشقانش خواهید بود فردا
روزی که گل برآید از باغ آرزویش
خاشاک چشم اویید، امروز و روز دیگر،
همچون خسی بر امواج، در جوی جست و جویش
ماییم چون غباران، در چار چار باران
و او پرشکوه کوهی، بنشسته بر سکویش.
محمدرضا شفیعی کدکنی-1355


 


 


جرس:  قاضی موحد رئیس شعبه 54 دادگاه تجدید نظر، احکام دادگاه بدوی چهار تن از فعالان سیاسی را تایید کرد و برای 22 سال زندگی در زندان حکم داد.


احکام بهاره هدایت، میلاد اسدی، امیرخسرو دلیرثانی و پیمان عارف در حالی تایید شد که قاضی دادگاه بدوی به بعضی از آنها به صراحت اعلام کرده بود که این رای را به دستور و برای خوش آمد وزارت اطلاعات می دهد.

 

تایید چهار سال حبس برای عضو کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه


حکم چهار سال حبس تعزیری امیر خسرو دلیرثانی توسط شعبه 54 دادگاه انقلاب تایید شد و امروز به رویت وکیل او، محسن احمدی رسید.


به گزارش جرس، او که از فعالان ملی- مذهبی و عضو شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز و عضو کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه است، در جریان حوادث پس از عاشورا بازداشت شده بود.


به دلیرثانی اتهام "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور" نسبت دادند و در دادگاه بدوی به چهار سال زندان محکومش کردند، حکمی که در دادگاه تجدید نظر عینا و بدون هیچ تغییری تایید شد.


17 سال حبس برای دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت


احکام حبس تعزیری طویل المدت برای بهاره هدایت و میلاد اسدی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که پیش از این توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده بود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر عینا تأیید شده است.

 

دانشجونیوز گزارش می دهد که طبق این حکم بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر روابط عمومی این اتحادیه، به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است که ۷ سال و نیم آن به پرونده اخیر او اختصاص دارد و ۲ سال آن مربوط به اجرایی شدن حکم حبس تعلیقی است که پیش از این و به علت شرکت بهاره هدایت در تجمع فعالین زن در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در میدان هفت تیر صادر شده بود.


میلاد اسدی، دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر واحد فرهنگی و صنفی این تشکل، به علت فعالیت دانشجویی به عنوان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم و عضو انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر به هفت سال و نیم حبس تعزیری قطعی محکوم شده است.

 

بهاره هدایت به علت فعالیت هایش در حوزه دانشجویی و زنان تاکنون پنج بار بازداشت شده است. هدایت اولین بار در تجمع فعالان زن در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ بازداشت شد و در نهایت به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد که این حکم هم اکنون اجرایی شده است. این فعال دانشجویی بار دوم در ۱۸ تیر ۱۳۸۶ به علت شرکت در تحصن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دفاع از حقوق دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد که پس از یک ماه با قرار وثیقه از بند ۲۰۹ آزاد شد. در بهار امسال بازپرسی شعبه چهار دادگاه انقلاب تهران با اخذ دفاع آخر از بهاره هدایت این پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع داد.

 

این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در تیرماه سال ۱۳۸۷ برای بار سوم همراه با محمد هاشمی، فعال سابق دانشجویی، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد که بعد از یک ماه آزاد شد. هفته گذشته بازپرسی دادگاه انقلاب به منظور اخذ دفاع آخر بار دیگر بهاره هدایت را احضار و پس از آن پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع داد.


بهاره هدایت نوروز ۱۳۸۸ در حالی که در حمایت از دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر به همراه خانواده های این دانشجویان و دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مقابل زندان اوین حاضر شده بود برای بار چهارم بازداشت و پس از چند روز آزاد شد. این فعال دانشجویی امروز هم زمان با ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر به دادگاه عمومی جهت رسیدگی به این پرونده احضار شده بود که این پرونده نیز هم اکنون منتظر صدور حکم است.

 

میلاد اسدی نیز پیش از این به خاطر درج مطلبی در نشریه دانشجویی خود در دانشگاه خواجه نصیر به دادگاه انقلاب احضار و برای وی تشکیل پرونده شد. دادگاه انقلاب در نهایت حکم برائت میلاد اسدی را در این خصوص صادر کرد. این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پس از آن در نوروز ۱۳۸۸ به همراه پدر و مادر خود و دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد که پس از چند روز از زندان آزاد شد. میلاد اسدی نیز جهت شرکت در دادگاه در خصوص این پرونده امروز به دادگاه عمومی تجریش فرا خوانده شده بود که این پرونده منتظر صدور حکم است.

 

این فعال دانشجویی همچنین در مهرماه ۱۳۸۸ در حالی که در جلسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت شرکت کرده بود برای بار دوم بازداشت شد که بعد از ۲۴ ساعت بازجویی و تهدید از دفتر پیگیری وزارت اطلاعات آزاد شد. بعد از آن نیز در تاریخ ۹ آذر ماه و در آستانه ۱۶ آذر بار دیگر بازداشت شد که این بازداشت و پرونده تشکیل شده برای وی در این مدت منجر به صدور حکم سنگین ۷ سال و نیم حبس برای این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت شده است . این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

 

به گزارش دانشجونیوز اتهامات بهاره هدایت در دادگاه بدوی تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی از طریق صدور بیانیه و انجام مصاحبه، شکستن درب دانشگاه امیرکبیر در روز حضور مهدی کروبی در این دانشگاه، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور بوده است. اتهامات میلاد اسدی نیز در دادگاه اولیه اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری بوده است.


حکم هایی برای کنترل دانشگاه


در حال حاضر بهاره هدایت در بند زنان و میلاد اسدی در بند ۳۵۰ زندان اوین بازداشت هستند. میلاد اسدی ۹ آذر ماه و بهاره هدایت ۹ دی ماه، پس از حوادث روز عاشورا، در منزل خود و با تفتیش و ضبط وسایل شخصی بازداشت شدند. آنان چندین ماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شدند. طی این مدت درخواست مکرر وکلا و خانواده دو فعال برجسته دانشجویی جهت مرخصی با مخالفت دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات مواجه شده است.


این احکام سنگین ترین احکام حبسی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته برای فعالین دانشجویی و سیاسی از طرف دادگاه انقلاب صادر شده است. در احکام صادره برای دانشجویان بازداشت شده بعد از انتخابات ضیا نبوی، فعال دانشجویی محروم از تحصیل به ۱۰ سال حبس قطعی و تبعید به ایذه، مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به ۸ سال و نیم حبس، مجید دری، فعال دانشجویی محروم از تحصیل به ۵ سال حبس قطعی، محکوم شده اند.

 

 قاضی مقیسه در جریان صدور احکام سنگین برای بهاره هدایت و میلاد اسدی گفته بود به درخواست وزارت اطلاعات این احکام را صادر کرده است. او همچنین گفته بود با صدور این احکام نظام توانسته دانشگاه ها را تحت کنترل خود درآورد و موفق شده بعد از صدور این احکام برای بهاره هدایت و میلاد اسدی از تجمعات دانشجویی جلوگیری کند. فشار بر مجموعه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت و بازداشت و احضارهای پیاپی اعضای شورای عمومی و مرکزی آن در یک سال گذشته تشدید شده است و تأیید حکم بسیار سنگین حبس تعزیری دو عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشجویان جهت ارعاب و سرکوب هر چه بیشتر دانشجویان ارزیابی می شود.

 

حکم صادره برای پیمان عارف عینا تایید شد

 

امروز علاوه بر این ها، حکم صادر شده توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران برای پیمان عارف روزنامه نگار و فعال دانشجویی که در حال حاضر به صورت مشروط و موقت بیرون از زندان به سر می برد عینا توسط شعبه 54 تجدیدنظر دادگاه انقلاب تایید شد.

 

هرانا می نویسد که در این پرونده قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مقالات و نوشته ها و نیز مصاحبه با رسانه های خارجی عارف را در دادگاه بدوی به تحمل یک سال زندان و به اتهام اهانت به رییس جمهور از طریق نگارش نامه سرگشاده به احمدی نژاد در مقطع رقابت های انتخاباتی سال گذشته به تحمل 74 ضربه شلاق محکوم کرده بود.


امروز شعبه 54 تجدیدنظر این احکام را عینا تایید کرد و تنها در خصوص محرومیت مادام العمر این سردبیر ماهنامه توقیف شده ایرانمهر از حرفه روزنامه نگاری و هرگونه فعالیت مطبوعاتی، مدت زمان آن را به 15 سال کاهش داد.


پیمان عارف که به دلیل شرایط زندان با تشدید بیماری قلبی اش مواجه است در حال حاضر در حال مداوای بیماری اش در خارج از زندان است.

 

 


 


سید ابراهیم نبوی

 

استقبال مشارکت از راهکار‌های هاشمی

 

27 تیر: جبهه مشارکت ایران اسلامی از راهکار‌های پیشنهادی اکبر هاشمی رفسنجانی برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم ایران استقبال کرد. این جبهه، اظهارات روز گذشته آقای هاشمی در نماز جمعه تهران را نقطه شروعی برای بازسازی اعتماد از دست رفته مردم ارزیابی کرد. جبهه مشارکت ایران اسلامی با استقبال از این راهکار‌ها اعلام کرده است که مردم در انتخابات اخیر " به جای صداقت و امانتداری مسئولان، با کودتا روبرو" شده‌اند. این جبهه افزود که مردم جز آرای خود چیزی طلب نمی‌کنند و انتظار دارند مشروعیت دولت برآمده از تقلب، از سوی ارکان نظام به رسمیت شناخته نشود.

 

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در یادداشتی در روزنامه اعتماد ملی، خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران را نقطه عطفی در تاریخ ایران دانسته است. به نوشته دبیرکل کارگزاران، " اکبر هاشمی رفسنجانی بدون ابایی، صحیح‌ترین واژه‌ای که مناسب این روزهاست (بحران) را به کار گرفت." صادق زیبا کلام استاد دانشگاه نیز در مطلبی در روزنامه اعتمادملی نوشت که آقای هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه به " خواست و اراده ارکان قدرت تن نداد" و حاضر نشد که انتخابات ۲۲ خرداد را تائید کند. اما حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم در یادداشتی از اینکه رئیس مجلس خبرگان رهبری، وضعیت کنونی ایران را " بحرانی" توصیف کرده، انتقاد کرد. در این یادداشت، اظهارات آقای هاشمی " جانبداری آشکار از یک جریان سیاسی خاص" ارزیابی شده است.

 

یزدی: آقای هاشمی! شما چه کاره اید؟

 

27 تیر: آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان گفت که حکومت اسلامی، مشروعیت خود را از مردم نمی‌گیرد و اظهارات آقای هاشمی در تکیه‌گاه قرار دادن مردم برای حکومت، غلط فاحش است. هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه گفته بود در صورتی که مردم، حاکم اسلامی را نپذیرند، وی باید به خواسته آنها احترام بگذارد. یزدی در واکنش به این اظهارات، گفت که حکومت اسلامی مشروعیت خود را از " خداوند" می‌گیرد و مقبولیتش را از مردم. آقای یزدی همچنین از پیشنهاد آقای هاشمی برای آزادی بازداشت‌شدگان انتقاد کرد و افزود: " شما چه کاره هستید که می‌گویید باید بازداشت شدگان آزاد شوند؟ در این فتنه، آدم‌ها کشته شده‌اند، چه کسی باید جواب آنها را بدهد؟" وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارات روز گذشته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را اختلاف برانگیز توصیف کرد و اظهار داشت که جریانی، پیش از انتخابات با حمایت بریتانیا تلاش کرد تا رهبری و نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کند.

 

دستگیری ۴۰ نفر در نماز جمعه تهران

 

28 تیر: پلیس ایران از دستگیری ۴۰ نفر در جریان برگزاری نماز جمعه این هفته تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داد. پلیس، این افراد را " اخلال‌گر" معرفی کرد. در اطلاعیه‌ای که امروز یکشنبه از سوی فرماندهی پلیس ایران منتشر شده، آمده است که برخی دستگیر شدگان آزاد شده‌اند، اما آن دسته از کسانی که " باعث بی‌نظمی و اغتشاش" شده‌اند، همچنان در بازداشت به سر می‌‌برند. پلیس اعلام کرد که پس از اینکه یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از شرکت خود در نماز جمعه این هفته تهران خبر داد، " عده‌ای درصدد تحریک مردم و پخش شایعات و پیشگویی‌هایی از بروز برخورد و درگیری در این مراسم وحدت آفرین برآمدند." برخی رسانه‌ها شمار حاضران در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران را که برای شنیدن سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی گردهم آمده بودند را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

 

مصباح: برخی مسئولان ولایت فقیه را قبول ندارند

 

28 تیر: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی گفت که برخی مسئولان محافظه‌کار جمهوری اسلامی، ولایت فقیه را قبول ندارند و آن را " غیر علمی" می‌دانند. مصباح یزدی که در چهاردهمین دوره آموزشی طرح ولایت سخن می‌گفت، افزود که برخی مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که ولایت فقیه را قبول ندارند و تنها " به دلیل درج در قانون اساسی" آن را پذیرفته‌اند. مصباح یزدی نامی از این افراد نبرد، اما گفت آنها در هفته‌های اخیر، " آشوب و شورش" راه‌ انداختند و خواستار ابطال انتخابات بودند. مصباح یزدی با انتقاد از اتخاذ چنین مواضعی از سوی افراد و جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب در ایران گفت که برای بسیاری از مسئولان که اصولگرا نیز بودند " ولایت فقیه از نظر علمی روشن" نیست. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت که فتنه‌ها حتی برخی افراد هوشیار و زیرک را هم فریب داده است.

 

موتلفه: دستگیرشدگان مسلح به مسلسل بودند

 

28 تیر: محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادعا کرد که دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، مسلح به مسلسل بودند. حبیبی گفته است که این افراد در جریان ناآرامی‌های خیابانی، " سلاح‌های گرم دیگر و بی‌سیم‌های پیشرفته" با خود حمل می‌کردند. هنوز هیچ تصویری از آنچه نبی حبیبی گفته منتشر نشده و کسی با این مشخصات دستگیر نشد. اظهارات این فعال سیاسی در واکنش به درخواست روز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای آزادی دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات، ایراد ‌شد. یکی از پیشنهاد‌های آقای هاشمی برای عبور نظام از بحران کنونی، آزادی تمامی بازداشت‌شدگان است. آقای حبیبی این پیشنهاد را " دلسوزی بی‌قید و شرط" برای کسانی دانست که اغتشاش‌ها را سازماندهی می‌کردند. این عضو حزب موتلفه همچنین از سخنان روز جمعه آقای هاشمی اظهار تاسف کرد و گفت که این اظهارات، " ضربه‌ جدی به شخصیت و حیثیت مردمی و انقلابی ایشان" زد.

 

آزادی کارمند سفارت بریتانیا در تهران

 

28 تیر: حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در ایران، پس از سه هفته با قید وثیقه آزاد شد. عبدالصمد خرمشاهی وکیل آقای رسام، آزادی وی را تائید کرده است. اتهام حسین رسام که تحلیلگر سفارت بریتانیا درتهران است، " اقدام علیه امنیت ملی" عنوان شد. این وکیل دادگستری، حال موکل خود را خوب عنوان کرد و افزود که به نظر نمی‌رسد مشکلی داشته باشد.

 

خاتمی: مشروعیت دولت را به همه‌پرسی بگذارید

 

28 تیر: محمد خاتمی برای برون‌رفت جمهوری اسلامی از " بحران"، درخواست کرد که مشروعیت دولت برآمده از انتخابات، به همه‌پرسی گذاشته شود. آقای خاتمی که در جمع برخی خانواده بازداشت‌شدگان سخن می‌گفت، اظهارات هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران را حداقل‌هایی دانست که می‌تواند فضای عمومی را تلطیف كرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند. خاتمی افزود که همه‌پرسی درباره مشروعیت دولت دهم باید از سوی نهاد‌های بی‌طرفی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود. به گفته رئیس جمهوری پیشین ایران، " بایستی از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده، مطلوب است و از آن راضی هستند؟ اگر اكثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم." در این دیدار زهرا مجردی، همسر محسن میردامادی، فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده، خانم حقیقی، همسر علی وفقی، آقای شریف‌النسب، همسر سمیه توحیدلو و مادر " مهسا امرآبادی" حضور داشتند.

 

حمایت رابرت ردفورد از اعتصاب روشنفکران

 

29 تیر: رابرت ردفورد، بازیگر و کارگردان مشهور آمریکایی، از اعتصاب غذای سه روزه روشنفکران ایرانی مقابل سازمان ملل در نیویورک حمایت کرد. رابرت ردفورد با اعلام حمایت از این برنامه اعتراضی، افزوده که " حوادث یک ماه گذشته ایران، تکان‌دهنده بود. بسیاری از مردم در این رویداد کشته و ‏صدها انسان بی‌گناه زندانی شدند." وی گفت که " قویاً از حقوق بشر مردم ایران دفاع می‌کند."

 

کروبی: جوان مردم را کشته‌اند، می‌گویند ما نبودیم

 

29 تیر: مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات گفت که در جریان ناآرامی‌ها اخیر " بر روی مردم گلوله گشودند و حالا می‌گویند ما مردم را نکشتیم." گفته های کروبی در پی آن بیان شد که فیروزآبادی مدعی شد که کشتن مردم توسط نظامیان صورت نگرفته است. آقای فیروزآبادی نوشت که در ناآرامی‌های اخیر، آشوبگران " منافقانه سلاح اهدایی آمریکا و اسرائیل و انگلیس را به سوی مردم شلیک کردند. غافل از اینکه نیروهای حافظ امنیت، هیچ‌گاه سلاحی در دست نداشتند و به کار نبردند." مهدی کروبی از دروغ‌هایی که در این نامه به امام دوازدهم شیعیان گفته شده، انتقاد کرد و افزود: " آقایان به امام زمان نامه می‌نویسند و می‌گویند که دست ما خالی بوده و هم شهید داده‌ایم و هم مظلومیم و هم ستم کشیده‌ایم و این دیگر جای بسی تعجب است."

 

وی اظهار داشت: " آیا این‌گونه صحبت کردن با ایشان (امام دوازدهم شیعیان) درست است؟ آیا باید به آقا هم دروغ گفت؟ خوب می‌توانستید در نامه به ایشان بگویید که این افراد یک عده آشوب‌گر بوده‌اند که می‌خواستند آشوب کنند که با آنها برخورد کردیم، ولی چرا دروغ گفتید؟" حسین طائب، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، هشتم تیرماه گفت که در ناآرامی‌های اخیر ایران، عده‌ای برای انجام " خرابکاری" لباس پلیس و بسیج پوشیده بودند.

 

خامنه‌ای: نخبگان مراقب باشند سقوط نکنند

 

29 تیر: آیت‌الله علی خامنه‌ای، به نخبگان جمهوری اسلامی هشدار داد که در معرض امتحان عظیمی قرار گرفته‌اند و در صورتی که در این امتحان موفق نشوند، " سقوط" خواهند کرد. خامنه‌ای که در جمع گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، افزود که هر فردی با هر عنوان و موقعیتی، اگر بخواهد جامعه را به سمت ناامنی سوق دهد، از نظر عموم ملت ایران، " انسان منفوری" است. اظهارات خامنه ای پس از آن‌که هاشمی رفسنجانی، در خطبه‌های ۲۶ تیرماه نماز جمعه تهران، خواستار بازگرداندن " اعتماد از دست رفته" مردم به نظام جمهوری اسلامی شد، ایراد گشت. آقای خامنه‌ای پس از این موضع‌گیری‌ها بدون اشاره به فرد یا گروه خاصی گفت: " همه باید مراقب گفتار و مواضع و حتی نگفتن‌های خود باشند، زیرا نگفتن مسائلی که باید گفت، عمل نکردن به وظیفه است و گفتن مسائلی که نباید گفت، عمل کردن بر خلاف وظیفه است."

 

کمتر از چهل وهشت ساعت پس از آنکه آیت الله خامنه ای در سخنانی به طور غیر مستقیم به هاشمی هشدار داد که "نخبگان درصورت عدم موفقیت در امتحان عظیم ... سقوط خواهند کرد"، سایت هاشمی رفسنجانی با انتشار مطلبی که در آن از قول وی تصریح شده که "برای ما ترس معنایی ندارد ".

 

موسوی: باید هزینه آینده بهتر را بپردازیم

 

29 تیر: میرحسین موسوی نامزد معترض به نتیجه انتخابات، با انتقاد از وضعیت فعلی ایران گفت که " ما سختی‌ها را می‌پذیریم و باید هزینه بپردازیم تا آینده‌ بهتری داشته باشیم." آقای موسوی که در جمع گروهی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان حوادث اخیر سخن می‌گفت، افزود که آنچه موجب شد تا امروز بسیاری زندانی شوند، دفاع از ارزش‌ها و امیدهایی است که همه‌ ملت‌ ما دارند. وی اظهار امیدواری کرد که کسانی که اقدام به بازداشت‌ها و دستگیری‌ها کرده‌اند متوجه " برخوردهای نادرست خود و عواقب این رفتارها باشند." به گفته آقای موسوی، " این سختی‌ها و دشواری‌ها هزینه‌ای است که ملت ما برای آینده‌ای بهتر می‌پردازد." آقای موسوی همچنین گفت که مردم ایران می‌دانند که در میان بازداشت‌شدگان " کسانی هستند که ده‌ها سال برای این نظام زحمت کشیده‌اند و چه کسی است که باور کند اینها منافع ملی خود را برای خواسته‌های بیگانگان بفروشند؟" وی اظهار داشت: " حرف ما این است که برخلاف قانون و آرمان‌های انقلاب عمل شده است و کارهای صورت گرفته، خلاف متن قانون اساسی و خواست ملت است."

 

به گفته میرحسین موسوی، " امروز ملت تازه‌ای متولد شده است و نمی‌شود با زندانی کردن افراد، این بیداری را از بین برد. ساختن پرونده و جریان‌سازی برای اینکه مسئله‌ غلطی را راه بیندازند، مشکلی را حل نمی‌کند." وی با زیرسئوال بردن برنامه‌های صداوسیما در حوادث اخیر افزود: " امروز وجدان عمومی ملت ما کاملا نشان می‌دهد که تا چه اندازه به رسانه‌های آزاد احتیاج داریم." موسوی درباره برخی اظهارات مطرح شده درباره‌ هزینه‌های چند صد میلیارد تومانی ستاد انتخاباتی خود و نادرست بودن این اظهارات هم اظهار داشت: " حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان حداکثر هزینه‌ تبلیغات انتخابات من بود." به گفته آقای موسوی، " دولتی که در یک فضای بی‌اعتمادی، با هر ترفندی روی کار بیاید دولت ضعیفی خواهد بود و چنین دولتی است که امتیازات را به بیگانگان خواهد داد، چرا که پشتوانه‌ مردمی ندارد."

 

محمد کامرانی بر اثر جراحات جان باخته است

 

30 تیر: محمد کامرانی، جوان ۱۸ ساله‌ای که در اعتراض‌های ۱۸ تیرماه بازداشت شده بود، ۲۵ ماه جاری، بر اثر جراحات وارده جان باخت. مشخص نیست جراحاتی که منجر به مرگ این جوان شده، در درگیری‌های خیابانی ایجاد شده است یا در زندان. یک عضو خانواده محمد کامرانی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرد که محمد، ۱۸ تیرماه در حوالی میدان ولیعصر تهران بازداشت شده بود. به گفته این عضو خانواده کامرانی، او در اعتراض‌ها شرکت نداشته و صرفا در حال عبور از آن منطقه بوده که از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شد. محمد کامرانی به همراه تعداد دیگری از بازداشت‌شدگان، پس از دستگیری به بازداشتگاهی در کهریزک منتقل شد. چند روز بعد، مسئولان زندان اوین، فهرستی از انتقال‌یافتگان به این بازداشتگاه را منتشر کردند که نام وی نیز در آن مشاهده می‌شد.

 

براساس این گزارش، مسئولان مرتبط با بازداشت‌های اخیر به خانواده این جوان گفته بودند که فرزندشان ۲۴ تیرماه آزاد خواهد شد، اما زمانی که خانواده برای تحویل گرفتن او به زندان مراجعه کردند به آنها گفته شد که محمد براثر جراحات وارده، در بیمارستان لقمان تهران بستری شده است. این عضو خانواده کامرانی گفت که وقتی خانواده، در بیمارستان با پیکر نیمه‌جان محمد روبرو شد، به اصرار، درخواست انتقال وی به بیمارستان مهر را کرد که تحت حفاظت ماموران، وی را به بیمارستان مذکور منتقل کردند، اما ساعتی بعد محمد کامرانی از دنیا رفت. پیکر این جوان، شنبه در بهشت زهرای تهران دفن شد. او بعد از سهراب اعرابی، دومین جوانی است که هویتش به عنوان یکی از جان‌باختگان ناآرامی‌های اخیر ایران مشخص شده است.

 

دیدار کارگردانان سینما با خانواده شادی صدر

 

30 تیر: سه کارگردان سینمای ایران، در دیدار با خانواده شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان از ادامه بازداشت وی در زندان ابراز نگرانی کردند. رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی که روز گذشته به منزل خانم صدر رفته بودند، با حسین و دریا نیلچیان؛ همسر و دختر شادی صدر و پدر و مادر او دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، این سه کارگردان اظهار امیدواری کردند که خانم صدر هرچه سریع‌تر از زندان آزاد شود. حسین نیلچیان، همسر شادی صدر با تائید بازداشت همسرش گفته بود که از میان همراهان خانم صدر، تنها وی بازداشت شده است.  آقای نیلچیان می‌گوید که همسرش صبح روز گذشته، در تماسی تلفنی از انتقال خود به بند عمومی زندان اوین خبر داده است.

 

حمایت روشنفکران جهان از اعتصاب غذا

 

30 تیر: تعدادی از روشنفکران مشهور جهان با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب غذای اکبر گنجی در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک حمایت کردند. در میان این روشنفکران، برخی از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر مثل مارتا نسبام و جوشوا کوهن دیده می‌شوند. در این بیانیه آمده است که " ما از این تلاش مهم پشتیبانی کرده و از همه آزادیخواهان دعوت می‌کنیم تا برای نشان دادن همبستگی با مردم ایران، بدان بپیوندند." روشنفکران امضاکننده این بیانیه با اشاره به این که سال ۲۰۰۵ اکبر گنجی به عنوان یک زندانی جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸۰ روز را در اعتصاب غذا سپری کرد، افزوده‌اند که " اعتراض گنجی، لحظه تعیین کننده مقاومت در برابر سرکوب فزاینده رژیم بود."

 

برخی از امضا کنندگان بیانیه روشنفکران جهان عبارت هستند از: جوشوا کوهن (استاد حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، مارتا نسبام(استاد حقوق، دانشگاه شیکاگو)، تامس اسکانلون(استاد فلسفه، دانشگاه هاروارد)، الیزابت اندرسون(استاد حقوق، دانشگاه میشیگان)، جاشوا اوبر(استاد علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، اندی اسکات(مدیر گوگل)، کیک اسکات(مدیر گوگل)، میشل بری(استاد دانشکده پزشکی، دانشگاه استفورد)، فیروزه دما (نویسنده)، جول رابرتس( استاد حقوق، دانشگاه ویسکانسون) و عباس میلانی(رئیس گروه ایرانشناسی دانشگاه استنفورد.) تامی شلبی(استاد فلسفه و مطالعات آفریقا، دانشگاه هاروارد)، ریچارد فورد(استاد حقوق، دانشگاه استنفورد)، چیت کیتس(رئیس سابق عفو بین‌الملل آمریکا، استاد حقوق دانشگاه استنفورد)، دیوید گروسگی(استاد علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، جوآن لاندی (رهبر جنبش صلح و دموکراسی)، ، راژان منون(استاد دانشگاه لی های)، فرانکو مورتی(استاد ادبیات تطبیقی، دانشگاه استنفورد)، چارلز یونکرمن(معاون رئیس دانشگاه استنفورد) کوری رابن(استاد علوم سیاسی، دانشگاه نیویورک) و دبورا ساکس(استاد حقوق و اخلاق، دانشگاه استنفورد) از دیگر امضاکنندگان بیانیه حمایت از اعتصاب غذای نیویورک هستند.

   

حمايت شون پن از اعتصاب غذا

 

30 تیر: شون پن بازيگر سرشناس هاليوود و ريس الريچ روزنامه‌نگار مستقل آمريکايی که به همراه شون پن در سال ۲۰۰۵ به ايران سفر کرد، با انتشار بيانيه‌ای از اعتصاب غذای روشنفکران ايرانی حمايت کرده و خواهان پشتيبانی مردم آمريکا از " جنبش سياسی مردم ايران" شدند. شون پن و ريس الريچ، با انتقاد از سياست‌های گذشته آمريکا در مورد ايران، از موضع‌گيری اخير باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا در قبال رويدادهای اخير ايران، حمايت کرده و خواستار عدم دخالت آمريکا در امور داخلی ايران شدند. آنها در اين باره نوشته‌اند: " حکومت آمريکا از نظر سياسی يا اخلاقی اين حق را ندارد که به مردم ايران بگويد چه بايد بکنند. ايرانيان خوب می‌دانند چه تصميمی بايد درباره خود بگيرند." پن و الریچ افزوده‌اند: " به همين دليل، ديپلماسی شهروندی اين اندازه اهميت دارد. تظاهر‌کنندگان ايرانی از حمايت مردم آمريکا استقبال می‌کنند. جون بائز اخيرا آهنگ "ما پيروز می‌شيم" را به زبان فارسی اجرا کرد که در يوتيوب قرار گرفت."

 

احمدی‌نژاد: رحیم مشایی برکنار نمی‌شود

 

30 تیر: محمود احمدی‌نژاد در حالی که انتقاد‌ها از وی به علت انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به معاون اولی خود افزایش یافته است، اعلام کرد که آقای مشائی همچنان در این سمت باقی خواهد ماند. احمدی‌نژاد گفت که " رحيم مشایی از وفاداران به انقلاب اسلامی و فردی ولايی، ساده‌زيست و خدمتگزار مردم" است و در سمت معاون اولی به کار خود ادامه خواهد داد. رحیم‌مشایی، پنجشنبه هفته گذشته از سوی احمدی‌نژاد به عنوان معاون اول در کابینه دهم معرفی شد. به گفته ثمره‌هاشمی " این‌قدر مخالفت‌ها منطبق بر حجت‌ها و دلائل روشن نیست که موجب تجدیدنظر در انتصاب شود." در مقابل محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: " حذف رحیم‌مشایی از سمت‌های کلیدی و معاونت‌های رئیس‌ جمهور، تصمیم استراتژیک نظام است." وی افزود که نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی به صورت کتبی به احمدی‌نژاد ابلاغ شده است.

 

تجمع اعتراضی در سالروز 30 تیر

 

30 تیر، در سالگرد 30 تیر،هزاران نفر از معترضان به کودتای انتخاباتی 22 خرداد، برای چندمین بار به خیابان هاآمدند و با تجمع و دادن شعار، اعتراض خود رابه وضعیت موجود به نمایش گذاشتند. تظاهر کنندگان که عمدتا دستبند و یا سربند های سبز پارچه ای داشتند و عکس هایی از میر حسین موسوی را حمل می کردند،در این تظاهرات فریاد "مرگ بر دیکتاتور" سردادند. ده ها هزار نفر از معترضین، دیروز همزمان با قیام تاریخی 30 تیر 1331 که منجر به بازگشت دکتر مصدق به نخست وزیری شد، از حدود ساعت 5 عصر در اطراف میدان هفت تیر تجمع کردند؛ این در حالی بود که به روال یک ماه گذشته، خیابان های تهران در اشغال ماموران امنیتی، نظامی، انتظامی و لباس شخصی بود که به ویژه حد فاصل خیابان کریم خان، از میدان هفتم تیر تا میدان ولی عصر و در ادامه تا میدان انقلاب را اشغال کرده بودند.

 

یک روز قبل سردار رادان، رئیس نیروی انتظامی شهر تهران اعلام کرده بود: "شایعاتی مبنی بر برگزاری تجمع در تهران به گوش می رسد. وظیفه پلیس برخورد با تجمع های غیر قانونی است و با این تجمع نیز برخورد خواهد شد". تجمع سی تیر مانند دیگر تجمعات سبز، بصورت خودجوش و مردمی بود و میر حسین موسوی و مهدی کروبی، در مورد برگزاری آن اطلاعیه ای نداده واعلام نکرده بودند که در تجمع حضور خواهند یافت. با این حال گروه عظیمی از مردم در این تجمع حاضر شدند و به گفته ناظران، تعداد آنان با تجمع بهارستان قابل مقایسه بود. مردم از حدود ساعت 5 در دسته های دو یا سه نفره و گاهی هم به تنهایی برای پیوستن به این تجمع خودجوش، که خبر برگزاری آن در فضای مجازی داده شده بود، راهی میدان هفت تیر شدند.از ساعت پنج و نیم به بعد بود که ماموران به رفت و آمد ها حساس شدند و در مقام مقابله باآن و متفرق کردن مردم برآمدند.

 

حمایت خانواده زندانیان از مواضع هاشمی

 

30 خرداد: خانواده‌های جمعی از زندانیان حوادث اخیر، با انتشار بیانیه‌ای از سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های ۲۶ تیر نماز جمعه تهران، حمایت کردند و خواستار آزادی تمام بازداشت‌شدگان شدند. آنها در بیانیه خود، از اظهارات آقای هاشمی که خواستار آزادی زندانیان حوادث اخیر شده‌ است استقبال کرده و اعلام داشته‌اند که این اجرای پیشنهاد‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند " شروع مسیری باشد که باعث بازگشت تدریجی آرامش و امنیت به جامعه ملتهب و بحران زده ایران امروز شود." همچنین، امروز نامه دو فرزند بهزاد نبوی خطاب به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را منتشر کرده است که در آن از آقای موسوی خواسته شده که برای " احقاق حقوق ملت و احیای خط راستین امام و انقلاب دست از مبارزه" برندارند. آنها در نامه خود آوردند: " ما فرزندان آقای بهزاد نبوی مفتخریم که پدرمان توسط دولت کودتا و به جرم دفاع از رأی مردم، بیش از یک ماه است در زندان انفرادی بسر می‌‌برد." در این نامه همچنین آمده که " آنچه تلخ و غیر قابل تحمل است، نهادینه شدن استبداد در کشور، پایمال شدن خون شهدای انقلاب، دفاع مقدس و جنبش سبز و بلاموضوع شدن رای مردم است."

 

مسعود هاشم‌زاده؛ قربانی حادثه ۳۰ خرداد

 

31 تیر: مسعود هاشم‌زاده ۲۷ ساله، در راهپیمایی مسالمت‌آمیز شنبه ۳۰ خرداد در خیابان آزادی تقاطع شادمان به ضرب گلوله کشته شد. هاشم‌زاده یکی دیگر از جوانانی است که کشته شدن او در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران تائید ‌شد. ماموران امنیتی به خانواده هاشم‌زاده، اجازه برگزاری هیچ‌گونه مراسمی را ندادند و از آنها تعهد گرفته شد که " اعلامیه ترحیم" فرزند خود را هم چاپ نکنند. فاطمه محسنی، مادر مسعود هاشم‌زاده گفته است که خانواده‌ آنها از سوی ماموران به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند تا سخنی درباره علت مرگ فرزند خود نگویند. خانم محسنی گفت زمانی که مسعود در تهران، کشته شد، همه خانواده در شمال به سر می‌بردند و خبر جان‌باختن هاشم را پسر دیگرش به نام میلاد به آنها داد. خانم محسنی توضیح داد که وقتی پیکر مسعود در غسالخانه روستای " ولی‌آباد" غسل داده می‌شد، " مامورین ریختند و گفتند باید جسد را به پزشک قانونی ببریم و میلاد و راننده را هم دستگیر کردند و به رشت بردند. در حالی که پزشک درمانگاه گواهی را فوت صادر کرده بود." در گواهی فوت این جوان از طرف پزشکی قانونی نوشته شده است: " اصابت گلوله به قلب و سوراخ کردن ریه، پارگی ریه و خونریزی داخلی و خارجی شدید." به گفته مادر مسعود، خانواده وی پس از ساعت‌ها، پیکر فرزند خود را از پزشک قانونی تحویل گرفتند و دفن کردند. خانم محسنی گفت که " ماموران امنیتی هم مرتب ما را تهدید می‌کردند که حداکثر سر مزار باید پنج نفر باشند و با صدای بلند، حتی گریه" نکنیم.


فتنه از دوم خرداد آغاز شده است

 

31 تیر: سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت "فتنه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی از دوم خرداد سال ۱۳۷۶ آغاز شده است." به گفته این فرمانده ارشد ارتش ایران، در صورتی که هوشیاری و تدابیر آیت‌الله علی خامنه‌ای نبود شرایط بدی بر مملکت حاکم می‌شد. این برای نخستین‌بار طی سال‌های اخیر است که یک فرمانده ارشد ارتش در خصوص مسائل داخلی ایران اظهار‌نظر می‌کند. سرتیپ پوردستان که در مراسم تودیع و معارفه فرمانده منطقه و ارشد آجا سخن می‌گفت، افزود که ایجاد فضای فتنه در ایران سال‌ها برنامه‌ریزی شده بود و در این فضا " متدینین هم به خطا رفته و اشتباه" می‌کنند. این فرمانده ارتش، به حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد در ایران اشاره کرد و گفت که " حرکت‌های فتنه‌آمیز که در تهران روی داد، نشان داد که انرژی عظیمی پشت آن قرار داشت." وی گفت: " بسیاری از کارشناس‌های عمده اسرائیلی و آمریکایی به این نتیجه رسیدند که باید برای مقابله با جمهوری اسلامی از همان شعارهایی که حضرت امام خمینی با آن‌ها مردم را به صحنه کشانید استفاده کنند و با این تصمیم، فتنه جدیدی وارد کشور ایران شد."

 

موسوی: حتی هاشمی را تحمل نمی‌کنند

 

31 تیر: میرحسین موسوی، با انتقاد از فضای " شبه کودتایی" ایران گفت که امروز حتی هاشمی رفسنجانی " تحمل" نمی‌شود و این مسئله باعث حرکت جامعه به سمت "نظامی‌تر و امنیتی‌تر" شدن می‌شود. موسوی که در جمع گروهی از اساتید دانشگاه و مدیران رسانه‌ها سخن می‌گفت، بر ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در " چارچوب قانون" تاکید کرد و از مردم خواست که با حرکت در این مسیر، " خسارت‌های این فضای شبه‌ کودتایی" را به حداقل برسانند. نخست‌ وزیر پیشین ایران گفت که اگر حرکت‌های اعتراضی از چارچوب قانون خارج شود، جامعه با " آنارشی لجام‌گسیخته‌ای" روبه رو خواهد شد. موسوی در عین حال ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات را " ضرورتی ملی" دانست که به گفته وی باید " مسئله همچنان زنده بماند." وی اظهار داشت که منشوری فراتر از جبهه و گروه سیاسی را تدوین خواهد کرد تا تمام ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی به اجرا گذاشته شود. به گفته آقای موسوی، " ما در منشور خود این دغدغه را داریم که هم پیوستگی مردم حفظ شود، هم منافع ملی لحاظ شود و هم به مطالبات مردم پاسخ داده شود."

 

آغاز اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل

 

1 مرداد، اعتصاب غذای سه روزه گروهی از روشنفکران، هنرمندان، فعالان سیاسی و حقوق بشر در حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ایران، مقابل دفتر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد. ۲۶ تن از روشنفکران ایرانی پیش‌تر اعلام کرده بودند که قصد دارند از روز ۳۱ تیر تا دوم مرداد ماه، به مدت سه روز در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دست به اعتصاب غذا بزنند. " اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی" از مهمترین اهداف اعتصاب‌کنندگان اعلام شده است. چهره‌های سرشناسی چون عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، حسین بشیریه،  نیره توحیدی، فاطمه حقیقت جو، حمید دباشی، مصطفی رخ‌صفت، احمد صدری، محمود صدری، کاظم علمداری، عبدی کلانتری، رضا فانی یزدی، منصور فرهنگ، احمد کریمی حکاک، مهرانگیز کار، اکبر گنجی، مجید محمدی، مهرداد مشایخی و آرش نراقی از روشنفکران ایرانی بودند که در این اعتصاب غذا شرکت کردند.

 

همبستگی ۴۲ نهاد عرب با معترضان ایرانی

 

۴۲ سازمان مدافع حقوق بشر در کشورهای عربی طی بیانیه‌ای همبستگی خود را با معترضان ایرانی اعلام کردند. این بیانیه از سوی سازمان‌های حقوق بشری کشورهای فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، تونس، بحرین، یمن، مصر، مراکش و اردن امضا شد. در این بیانیه آمده است: " ما، سازمان ها و مدافعان حقوق بشر امضاکننده از منطقه عربی، انزجار شدید خود را از همه اشکال سبعانه سرکوبی که مقامات ایرانی علیه جمعیت وسیعی از مردم ایران در تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز به روند انتخابات و نتیجه اعلام شده آن، بکار برده‌اند، اعلام می‌کنیم." مدافعان حقوق بشر کشورهای عربی، از مقامات ایران درخواست کرده‌است که امکان فعالیت آزادانه برای روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر را فراهم کرده و " مداخلات دستوری دولت، و کنترل مکالمات تلفنی و مکاتبات اینترنتی" را متوقف کند. این بیانیه به مناسبت " روز جهانی همبستگی با مردم ایران" صادر شده است.

 

بازداشت پدر یکی از کشته‌شدگان اخیر

 

1 مرداد، پدر " مسعود هاشم‌زاده"، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران بازداشت شد. روز پنج‌شنبه، چند فرد لباس شخصی و یک مامور نیروی انتظامی، پس از جمع‌آوری عکس‌های مسعود هاشم‌زاده و پارچه سیاهی که به در منزل خانواده وی آویخته شده بود، پدر وی را بازداشت کردند. دو پسر آقای هاشم‌زاده نیز همراه با ماموران رفتند و گفته می‌شود که این سه نفر به اداره آگاهی منطقه ۲ گیشا منتقل شدند. مسعود هاشم‌زاده سی‌ام خرداد در خیابان شادمان بالاتر از خیابان آزادی به ضرب گلولهٔ مستقیم از روبرو که به قلبش اصابت کرد، کشته شد. میلاد هاشم‌زاده، که پیکر برادرش را با ماشین شخصی برای خاکسپاری به روستای ولی‌آباد خشکبیجار گیلان منتقل کرده بود، برای مدت کوتاهی در بازداشت بود.


 

وصل سیستم پیامک پس از ۴۰ روز

 

1 مرداد: سامانه ارسال پیامک، بامداد امروز پنج‌شنبه، پس از ۴۰ روز قطعی و اختلال، مجدداً در ایران به راه افتاد. داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به ایسنا گفت که امکان ارسال پیامک از سه شبکه همراه اول، ایرانسل و تالیا از امروز مجدداً برقرار شده‌است. قطع سیستم پیامک از روز انتخابات برای اختلال در نظارت بر انتخابات و سهولت در اجرای کودتای انتخاباتی انجام شده بود. از عصر روز دهم تیرماه، سیستم ارسال پیام‌های کوتاه به مدت پنج روز وصل شد و پس از آن بدون اطلاع قبلی تا روز اول مرداد قطع بود.

 

اتهام به خانواده فرماندهان پیشین سپاه

 

1 مرداد: مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، خانواده جان‌باختگان جنگ هشت ساله را متهم به " سوءاستفاده" از نام فرماندهان سپاه در جنگ ایران و عراق کرد. وی با تشبیه خانواده‌های جانباختگان جنگ به طلحه و زیبر، گفت: " مگر اکنون این جماعت شبیه طلحه، زبیر و عایشه نیستند و همین کارها را نمی‌کنند و قصد راه‌اندازی جمل را ندارند، آن هم به کمک بیگانگانی که ۳۰ سال است، منتظر روزی هستند که انقلاب را از درون نابود کنند." مجتبی ذالنور به طور مستقیم به خانواده‌های مهدی و حمید باکری که از حامیان میرحسین موسوی هستند، اشاره کرد و گفت: " اگر همسر شهید مهدی باکری به طرفداری از کاندیدایی فریاد بلند می‌کند، چرا می‌گوید، همسر شهید مهدی باکری و چرا نمی‌گوید، همسر دوم علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات هستم و یا همسر شهید حمید باکری که همین ادعا را دارد، نمی‌گوید، اکنون زن یک معلم گیلانی هستم. چرا از اسم شهدا برای مقاصد خود سوءاستفاده مي‌كنيد."

 

برادر زهرا رهنورد، از ماه پیش در بازداشت

 

1 مرداد، زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی از بازداشت برادر خود خبر داد. شاپور کاظمی، برادر خانم رهنورد بیش از یک ماه است که در بازداشت به‌سر می‌برد ولی خانواده وی خبر بازداشت او را تا امروز به رسانه‌ها اطلاع نداده‌بودند. زهرا رهنورد، همسر کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، علت این بازداشت را " اعمال فشار بر میرحسین موسوی و خود او" دانست و گفت: " پرونده‌سازان بدانند با تداوم چنین مشی‌ای غضب الهی دامنگیرشان خواهد شد و ملت نیز ایشان را مطرود کرده و اعمال فشار بر مهندس موسوی و من کارگر نخواهد بود. من اعلام می‌کنم که اگر از مهندس کاظمی به زور، اقرا برگیرند یا صدها برگ بر ضد مهندس کاظمی چاپ کنند و ارائه دهند نه من و نه ملت، این‌ها را باور نخواهند کرد."

 

نوام چامسکی در اعتصاب غذای نیویورک

 

2 مرداد: اعتصاب غذای صدها تن از معترضان به سرکوب‌های ایران در برابر دفتر سازمان ملل در نیویورک وارد دومین روز خود شد. در این اعتصاب غذا، گروهی از روشنفکران، هنرمندان، فعالان سیاسی و حقوق بشر در حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ایران، گرد هم آمدند. حضور نوآم چامسکی، زبان‌شناس ، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی در این حرکت اعتراضی و سخنرانی او در روز دوم از نکات چشم‌گیر این حرکت اعتراضی بود. اکبر گنجی، روزنامه‌نگار و فعال سياسی ایرانی در سخنرانی خود در این روز، با محکوم کردن خشونت‌های دولتی ایران، بر مخالفتش با حمله نظامی به کشور ایران یا تحریم آن تأکید کرد. در این مراسم شهرنوش پارسی‌پور " خودجوش بودن جنبش اعتراضی در ایران" را وجه مشخصه این جنبش دانست و از معترضان خواست تا از شعارهایی که در آن‌ها واژه مرگ به‌کار می‌روند بپرهیزند.

 

در دومین روز اعتصاب غذای نیویورک مهدی سحرخيز، فرزند عیسی سحرخیر،‌ از حاضران خواست علیه شرکت " نوکيا" که در دستگیری مخالفان به حکومت ایران کمک کرده است، در دادگاه‌ها اقامه دعوی کنند. در این تحصن، ایزابلا روسلینی، بازیگر،‌ نویسنده و فیلم‌ساز مشهور ایتالیایی‌تبار هالیوود در میان جمع خود بود. خانم روسلینی صحبت‌هایی در حمایت از جنبش اعتراضی ایران خطاب به جمع بیان کرد.

 

حمایت گری کاسپارف از معترضان ایرانی

 

2 مرداد، گری کاسپاروف، استاد برجسته شطرنج دنیا حمایت خود را از معترضان ایرانی اعلام کرد. کاسپارف که از سال ۱۹۸۵ تا سال ۲۰۰۰ میلادی قهرمان شطرنج جهان بود و اکنون از سیاستمداران روسیه است حمایت خود از معترضان ایرانی را در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت جورنال بیان کرد. کاسپارف در این مقاله نوشت: " با وجودی که زمان کمی از انقلاب سبز ایران می‌گذرد ولی این انقلاب تا این‌جا هم یک رویداد بسیار بسیار مهم است. شهروندان ایرانی جان خود را به خطر می‌اندازند تا از رأی خود دفاع کنند و دروغ بودن این مدعا را که دموکراسی نمی‌تواند بدون دخالت خارجی در خاک سخت جوانه بزند به اثبات رساندند." وی در ادامه افزود: " محمود احمدی‌نژاد روش‌های سرکوب را از روسیه و چین آموخته و نخستین سفر او نیز در میانه اوضاع متلاطم به کرملین بود."

 

کشته‌شدن فرزند مشاور رضایی در اوین

 

2 مرداد، محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی یکی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی محسن رضایی، در زندان اوین کشته شد. مسئولان زندان اوین طی تماس تلفنی با خانواده روح‌الامینی به آن‌ها گفتند که برای تحویل پیکر فرزندشان مراجعه کنند. محسن روح‌الامینی در تجمع اعتراضی ۱۸ تیر ماه دستگیر شده بود و به خانواده وی اعلام شده بود که فرزندشان به زودی آزاد می‌شود. دکتر عبدالحسین روح‌الامینی، ریاست انستیتو پاستور، یکی از پژوهشگاه‌های مهم علوم زیستی ایران را بر عهده دارد و در انتخابات ریاست جمهوری یکی از مشاوران اصلی محسن رضایی، از کاندیداهای اصول‌گرای ریاست‌جمهوری بود.

 

آیت‌الله صانعی: اقرار زیر فشار ارزشی ندارد

 

2 مرداد: آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید قم فتوا داده‌است " افرادی که با اعمال فشار از متهمین اقرار می‌گیرند معصیت‌کارند." آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید قم نیز اعلام کرده‌است " اگر کسی با تهدید و تطمیع سخنی بگوید کوچک‌ترین اعتباری از نظر شرع و قانون ندارد." وی با بیان اینکه اگر قوه قضائیه ما قوی و مستقل بود باید جلوی این‌گونه مسائل را می‌گرفت، گفت: " اگر دستگاه قضایی در اخذ این‌گونه اعترافات نقش داشته باشد از عدالت ساقط است و قاضی و دادستان این پرونده‌ها نمی‌توانند این مشاغل را در اختیار داشته باشند." وی فزود: " اگر صدا وسیما اینگونه اعترافات ساختگی را پخش کند عاملان و مسببان آن دچار گناه کبیره هستند."

 

هفت دلیل در اثبات تقلب در انتخابات

 

28 تیر، حسین باستانی نویسنده روزآنلاین دلایل روشن و مشخص و علمی خود را برای اثبات وجود تقلب در انتخابات 22 خرداد 88 منتشر کرد. دلایلی که توسط وی به تفصیل گفته شده اجمالا چنین است. یک: " درصدهای مشارکت غیرطبیعی، در 192 بخش کشور، بیش از صددرصد تا 211 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند." دو: " آرای غیرطبیعی احمدی نژاد در بسیاری از صندوق ها، در 2233 صندوق آرای احمدی نژاد بیش از 95 درصد، در 307 صندوق بیش از 99 درصد و در 103 صندوق 100 درصد است." سه: " صندوق های حاوی آرای کل مضرب صد، در 29 درصد صندوق های کوهدشت لرستان، 23 درصد صندوق های سلسله لرستان، 19 درصد صندوق های فلاورجان اصفهان، 14 درصد صندوق های عنبرآباد کرمان، و تعداد بسیار زیادی از صندوق های کل کشور، تعداد کل آرا مضرب 100( مثلا 900 یا 1000 یا 1100 رای) است. این احتمال از نظر ریاضی بعید است."  

چهار: " اعلام آرای متفاوت برای استانها و شهرستانهای مختلف، در 24 استان از 30 استان کشور مجموع آرای استان در سایت وزارت کشور در تاریخ 25 خرداد و 2 تیر با هم متفاوت است و از یک تا 29 هزار رای اختلاف وجود دارد. به نظر می رسد آرای اعلام شده برای شهرستان ها از مجموع آرای صندوق های همان شهرستانها  حاصل نشده  و بر مبنای محاسبات دیگری به دست آمده است." پنج: " ثابت ماندن نسبت آرای نامزدها از هنگام اعلام اولیه نتایج انتخابات. این میزان در آرای میرحسین موسوی و احمدی نژاد یک خط راست( و نه یک منحنی) را تشکیل می داد و واریانسی نزدیک به یک داشت. این احتمال از نظر ریاضی کاملا بعید است. یعنی همه مردم همه کشور به یک نسبت به احمدی نژاد و موسوی رای دادند." شش: " وجود نداشتن آرای باطله تا زمان شمارش 21 میلیون رای، تا دهمین نوبت اعلام نتایج آخرین شمارش آرا، حتی یک رای باطله هم در نتایج اعلام نشد. پس از چند ساعت توقف آمار جدیدی اعلام شد که در آن آرای باطله وجود داشت. از سوی دیگر آرای محسن رضایی از زمان دهمین مرحله اعلام آرا تا مرحله بعد که 2 میلیون رای جدید شمرده شد، نه تنها اضافه نشد بلکه 45135 رای از آرای او کاسته شد. شش: " افشای تعداد زیاد آرای تانخورده در هنگام "بازشماری" آرا، در جریان  بازشماری تصادفی 10 درصد صندوق های رای توسط شورای نگهبان، خبرگزاری ایرنا تصاویری از "بازشماری" آرا را منتشر کرد که تعداد بسیار زیادی برگه رای نو و تانخورده در آن دیده می شد که مسوولان شورای نگهبان در حال شمردن آنها بودند. این در حالی بود که وارد کردن برگه ها به شکاف صندوق رای، بدون تا کردن آنها تقریبا غیر ممکن است."

 

جلسه دانشگاه لندن در مورد پیآمد انتخابات ایران

 

27 تیر، انجمن سخن لندن، روز شنبه برگزارکننده یک جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ بود. در این جلسه که در یکی از سالنهای اجتماعات دانشگاه مطالعات آسیایی و آفریقایی لندن برگزار شد، عبدالکریم سروش،مسعود بهنود، عطاء الله مهاجرانی و فرخ نگهدار ضمن سخنانی،به تحلیل اوضاع ایران وشرح اتفاقاتی که در انتخابات اخیر حادث شده پرداختند و پیشینه تاریخی انتخابات را بررسی کردند. سروش در این جلسه درباره تقلب انتخاباتی گفت " این معصیت خجسته است چون چشم مردم را به حقوق خودشان باز کرد." فرخ نگهدار گفت: " از نگاه من جنبش سبز ایران پیش از هر چیز جنبشی است صلح آمیز."  مسعود بهنود، به اولین روز رای گیری در ایران اشاره کرد و در پاسخ کسانی که ایراد می گیرند که چرا روشنفکران دعوت به شرکت در انتخابات کردند، گفت اگر رای نداده بودید الان اینجا نبودید" همچنین عطاء الله مهاجرانی گفت " راهی که ما در پیش داریم یک دوی صد متر نیست بلکه ما یک دوی استقامت امدادی است." فرخ نگهدار و مهاجرانی در پاسخ به سووال حاضران در جلسه تاکید کردند که رهبری جنبش در داخل ایران است و رهبر آن میرحسین موسوی است.

 


 


ظفرقندی: شایسته نیست انسان در قبال آنچه بر سر مردم می آید بی تفاوت باشد

 

جرس: هجدهمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در محل دفتر این انجمن در تهران برگزار شد. در این مجمع پس از بحث و گفتگو در باره علت تعویق انتخابات و پیشنهادات رسیده، با رای اعضای مجمع، شورای مرکزی انجمن برای مدت یک سال دیگر و تا پایان دوره جاری در سمت خود ابقا شدند. این مجمع که می بایست سال گذشته برگزار می شد بدلیل شرایط امنیتی پس از انتخابات و ممانعت از تشکیل جلسات مشابه توسط نهادهای امنیتی و وزارت کشور به تعویق افتاده بود.

در ابتدای این نشست دکتر ظفرقندی دبیر کل انجمن، گزارشی از عملکرد انجمن در دوسال گذشته را ارائه کرد و روند حضور انجمن در فرایند انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از نامزدی مهندس میرحسین موسوی و فعالیتهای انجمن و اعضاء آن در این راستا را در قبل و بعد از انتخابات تشریح و از آزاده دربند دکتر علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی انجمن که به سبب فعالیت در کمیته صیانت از آراء در حال گذراندن محکومیت یک ساله خود در زندان است یاد کرد و ایستادگی و مقاومت او و خانواده اش را ستود. وی همچنین از دکتر قربان بهزادیان نژاد عضو پیشین شورای مرکزی انجمن و رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی که بیش از 8 ماه است بصورت بلاتکلیف و در شرایط سخت در زندان نگاه داشته شده ولی مقاومت سر افرازانه ای داشته است، تجلیل کرد. وی این افراد و دیگر اسرای زندانی را عصاره فضائل ملت نامید که به نمایندگی از سوی ملت این رنجها را تحمل می کنند.

وی حمایت انجمن از مهندس موسوی را در انتخابات سال گذشته موجب افتخار دانست و با تاکید بر مفاد منشور جنبش سبز، حضور وهمراهی اعضاء انجمن با این جنبش تا رسیدن به صبح پیروزی را اعلام کرد.

 

دکتر ظفرقندی در ادامه سخنان خود بر اهمیت حضور جامعه پزشکی و دانشگاهی در صحنه تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه تاکید کرد و اظهار داشت همانطور که سلامت تک تک آحاد ملت برای ما پزشکان اهمیت دارد سلامت جامعه نیز باید اهمیت داشته باشد و ما نباید و نمی توانیم نسبت به سرنوشت مردم و کشور خود بی تفاوت باشیم و هرگز شایسته نیست انسان در قبال آنچه بر سر مردم می آید بی تفاوت باشد. وی جامعه پزشکی را یک گروه مرجع اثرگذار در جامعه دانست و تاثیر برخی از موضع گیریها و فعالیتهای یک سال گذشته اعضائ انجمن را در مسیر پیشبرد اهداف جنبش سبز تشریح کرد.

دبیر کل انجمن در ادامه سخنان خود به فاجعه کوی دانشگاه در سال 78 اشاره کرد و گفت اگر مسببان آن فاجعه به درستی محاکمه و مجازات شده بودند ما مجدداً شاهد فجایع سال گذشته در کوی دانشگاه و کهریزک نمی بودیم و عده ای به خود اجازه نمی دادند در سالگرد رحلت امام و در جوار مرقد او با نواده فاضل و دانشمندش آن رفتار صورت داده و در قم به بیوت مراجع تقلید حمله و فحاشی و تخریب کنند. تکرار این حوادث حکایت از برنامه دار بودن آنها می کند و حقانیت جنبش اصلاحات و جنبش سبز را اثبات و ضورت پیگیری اهداف آنها را تا حصول نتیجه مسجل می سازد. وی تاکید کرد اگر امروز ما نتوانیم جلوی رفتارهای غیرقانونی را بگیریم در آینده دیگر هیچ کس نخواهد توانست حرفی بزند ویا قدمی بردارد و اتفاقاتی بدتر اتفاقات صدر اسلام تکرار خواهد شد.

پس از سخنان دبیر کل دکتر شکوری راد، رئیس کمیته سیاسی انجمن، تحلیلی از رخدادهای انتخابات و پس از آن ارائه کرد. وی در تشریح تخلفات و تقلبات صورت گرفته در انتخابات سال گذشته به آنچه در دفتر انجمن تجربه شده بود اشاره کرد و گفت: سال گذشته همین دفتر به عنوان یکی از ستادهای انتخاباتی فرعی مهندس موسوی فعال شده بود و یک بنر از تصویر مهندس موسوی از ساختمان آویخته شده بود. برادران و خواهران پایگاه بسیج که در طبقه بالای واحد ما مستقر هستند بنر تصویر مهنس موسوی را به زمین انداخته و بنر تصویر احمدی نژاد را درست بر روی تابلوی بسیج نصب کردند. وقتی به آنها اعتراض کردیم که چگونه است که بسیج که یک نهاد عمومی است اینگونه رسماً از یک کاندیدا حمایت می کند فرمانده پایگاه به من پاسخ داد که ما استعلام کرده ایم و گفته اند پایگاههای بسیج مجاز هستند از کاندیدا ها حمایت کنند و ما هم در پایگاه رأی گیری کردیم و احمدی نژاد رأی آورد.

وی منشور جنبش سبز را که اخیرا از سوی مهندس موسوی پیشنهاد شده است دارای چارچوبی منطبق بر راه و آموزه های امام خمینی دانست و آن را محور وحدت و اعتلای جنبش نامید و تاکید کرد جنبش سبز یک جنبش متکثر است و رمز پایایی و پو یایی آن به رسمیت شناختن همین تکثر و اجتناب از نفی یکدیگر در مسیر حرکت است.

دکتر شکوری با تحلیل شرایط سیاسی کشور و بحرانهایی که دولت بر کشور و مردم در ابعاد داخلی و خارجی تحمیل کرده است. سیاست دولت را نه رفع بحران بلکه تحت الشعاع قرار دادن هر بحران با بحرانی جدید و بزرگتر برشمرد و از تاثیر خرافات بر روند اداره کشور ابراز نگرانی کرد.

مسئول کمیته سیاسی انجمن با اشاره به اجماع نسبی جامعه جهانی و صدور قطعنامه چهارم علیه ایران در شورای امنیت و نیز تجمع ناوگان های نظامی آمریکا در منطقه گفت: ما در گذشته نیز این تحرکات را شاهد بوده ایم اما هیچگاه اتفاق خاصی نیفتاد اما این بار نگران این هستیم که کسانی در داخل با استقبال از بحران نظامی و جنگ بخواهند بحرانهای دیگر خود را بپوشانند و از زیر بار مسئولیت خود در قبال آشفتگی های اقتصادی و مدیریتی در کشور شانه خالی کرده و عدم موفقیت خود را به وقوع جنگ نسبت دهند چیزی که با زمزمه عدم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها که بزرگترین طرح اقتصادی دولت حاضر است از ابتدای مهر ماه شاهد آن هستیم.

دراین جلسه همچنین دکتر مهدوی، دکتر حریرچی، دکتر نوربخش، دکتر محسنی، دکتر آشفته، دکتر کبریائی زاده، دکتر فخار و تنی چند از دیگر اعضاء انجمن به تشریح نقطه نظرات خود در زمینه مسائل جامعه پزشکی، و وضعیت نظام پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی ونیز مسائل سیاسی پرداختند
 


 


میثم تواب
جرس: در بررسی قسمت نخست گزارش "بیت رهبری، اتاق تاریک سیاست ایران" به بررسی عملکرد، آقایان حجازی، وحید، و مجتبی خامنه ای پرداخته شد. در بخش دوم این گزارش به بررسی عملکرد و سوابق آقایان محمدی گلپایگانی، ناطق نوری، طائب و سه مشاور رهبری آقایان ولایتی، دانش جعفری و صفوی پرداخته می شود.  


 

محمد محمدی گلپایگانی

 

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آقای خامنه ای و پدر شوهر دختر بزرگ خامنه‌ای (بشری) است.

 

از نظر سلسله مراتب رسمی، پست وی، بالاترین سمت در دفتر رهبری محسوب می شود. اما در عمل، او در مقایسه با افرادی چون اصغرحجازی یا وحید دارای نفوذ کمتری در این نهاد قدرتمند است. به نظر می رسد که محمدی گلپایگانی، به لحاظ شخصی نیز کمتر علاقه مند به دخالت در مسائل سیاسی و به ویژه امنیتی بوده و به داشتن نقشی رسمی و تشریفاتی در بیت رهبری قانع است.

 

وی در زمان ریاست جمهوری آقای خامنه ای، همچون حجازی یکی از معاونان وزارت اطلاعات بوده است (معاون پارلمانی).

 

در محافل سیاسی ایران از سال ها پیش شایع بوده که محمدی گلپایگانی دارای همسری ایرلندی است که در واقع پرستاری بوده که رئیس دفتر رهبر ایران در جریان یکی از سفرهای خود به لندن برای معالجه با او آشنا شده و از او خواستگاری کرده است.

 

محمد محمدی گلپایگانی از سال ها پیش در مناسبت های رسمی و عمومی (مثلاً بدرقه رئیس جمهورها در سفرهای خارجی یا مراسم مهم سالانه سه قوه) به عنوان نماینده رهبری شرکت می کند و در موارد لزوم به قرائت پیام های آقای خامنه ای در چنین مراسمی می پردازد. محمدی گلپایگانی معمولاً خود به اظهار نظر در مورد مسائل سیاسی کشور نمی پردازد و از ورود علنی به مجادلات سیاسی خودداری می کند. هر چند در زمان ریاست جمهوری خاتمی در مواردی برخی اظهار نظرهای سیاسی از وی منتشر شد که موضوع آنها انتقاد به توهین برخی مطبوعات به مقدسات اسلامی و مواردی از این قیبل بود.

 

اگر چه محمد محمدی گلپایگانی همواره به نمایندگی از رهبری در مناسبت های رسمی شرکت می کرده، اما از بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در برخی مناسبت های رسمی وحید  هم به نمایندگی از دفتر رهبر شرکت کرده است. مشخص نیست که این روند، در آینده هم ادامه خواهد یافت یا نه، ولی در صورت ادامه یافتن، می تواند به معنی کاهش جدی اهمیت محمدی گلپایگانی در دفتر رهبری در مقایسه با رقبای جوان تر و تواناتر و "به روز" تر در زمینه مسائل سیاسی و امنیتی باشد.

 

یکی از خبرنگار هوادار دولت، اخیراً در وبلاگ خود خاطره ای را در ارتباط با محمدی گلپایگانی نقل کرده که نشان دهنده نوع روابط احمدی نژاد با اوست.

 

این خبرنگار نوشته است در آستانه یکی از سفرهای احمدی نژاد به خارج از کشور، رئیس جمهور قبل از سفر، قرآن را باز می کند (ظاهراً به طور تصادفی) و آیه ای را به محمد محمدی گلپایگانی نشان می دهد و هر دو لبخند می زنند. این خبرنگار، بعد از رفتن احمدی نژاد از محمد محمدی گلپایگانی می پرسد که آیه ای که احمدی نژاد به او نشان داده چه بوده است، و جواب می شنود که آن آیه ای بوده که حکایت داشته: "ما تو را به عنوان مژده دهنده و ترساننده انسان ها به سوی آنها فرستادیم" (آیه ای خطاب به پیامبر اسلام که یادآوری کننده وظیفه او برای اصلاح جهان است). این خبرنگار به محمدی گلپایگانی گفته که چند بار دیگر هم وقتی احمدی نژاد قرآن را قبل از سفر باز کرده همین آیه آمده و رئیس دفتر رهبر جواب داده که این، بسیار عجیب است، ولی احمدی نژاد هر بار قرآن را به طور تصادفی باز کرده است.

 

علی اکبر ناطق نوری

 

سمت رسمی علی اکبر ناطق نوری در دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران، بسیار مهم است: او ریاست دفتر بازرسی ویژه رهبری را به عهده دارد. اما واقعیت آن است که وی در دفتر آقای خامنه ای، نفوذ زیادی ندارد.

 

دفتر بازرسی ویژه، در خصوص شکایاتی که از طرف مردم و مسوولین به دفتر رهبری می رسد نقش مهمی دارد و می تواند با نامه نگاری با وزارت خانه ها و نهادهای مسئول، از آنها بخواهد به تخلفات و شکایات رسیدگی کنند. اما ناطق نوری و دفتر تحت مسوولیت او، در مورد موضوعات حساس امنیتی و سیاسی، دارای قدرتی نیستند.

 

یکی از دلایل این مساله آن است که در دفتر رهبری، دخالت در این گونه پرونده ها به عهده افراد با نفوذتری چون حجازی و وحید و حتی مجتبی خامنه ای است. تا جایی که گفته می شود که اعتراض ناطق نوری به دخالت های مجتبی خامنه ای در انتخابات ریاست جمهوری 1384، با حمایت قاطع رهبر از پسرش مواجه شده است.

 

دلیل دیگر نفوذ کم ناطق نوری در موضوعات سیاسی و امنیتی آن است که وی به شدت مخالف احمدی نژاد و همکاران وی است، در حالی که رئیس جمهور تحت حمایت شدید رهبر جمهوری اسلامی و دفتر رهبری قرار دارد.

 

جایگاه ناطق نوری در بیت رهبری، به ویژه از زمان انتخابات ریاست جمهوری 1388 کاهش قابل توجهی یافته است. چرا که وی به حدی از احمدی نژاد و دولت او تنفر داشت که در جریان انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت کرد. البته، او این حمایت را هرگز علنی نکرد، و عمدتاً از طریق "افشاگری" های هواداران احمدی نژاد علیه ناطق نوری بود که جامعه در جریان حمایت وی از میرحسین موسوی قرار گرفت. مهمترین دلیل حمایت ناطق نوری از میرحسین موسوی این بود که وی موسوی را تنها کسی می دانست که امکان پیروزی انتخاباتی بر احمدی نژاد را دارد. این در حالی بود که ناطق نوری گذشته از دلایل پراگماتیک، شخص موسوی را فردی معتقد به اصول جمهوری اسلامی می دانست و به علاوه با روحانیونی چون هاشمی رفسنجانی (که حامی میرحسین موسوی بودند) هم رابطه و همکاری سیاسی نزدیکی داشت.

 

در واکنش به حمایت علی اکبر ناطق نوری از موسوی، احمدی نژاد در مناظره انتخاباتی تلویزیونی خود با میرحسین موسوی (که به طور زنده پخش می شد) ناطق نوری و پسرش را به جمع آوری ثروت از روش های غیر قانونی متهم کرد.

 

در پی این حمله، ناطق نوری انتظار داشت که آقای خامنه ای از وی در مقابل اتهامات مالی احمدی نژاد حمایت کند. اما رهبر جمهوری اسلامی، که تضعیف احمدی نژاد را در انتخابات به صلاح نمی دانست، از دفاع از ناطق نوری قبل از انتخابات خودداری کرد که این باعث آزردگی شدید وی شد. رهبر جمهوری اسلامی، تا 1 هفته بعد از انتخابات هم به سکوت خود در مقابل اتهامات وارد شده علیه ناطق نوری ادامه داد؛ و سرانجام در 29 خرداد در مراسم نماز جمعه تهران ضمن دفاع از احمدی نژاد و تجلیل از "پیروزی" او در انتخابات، یک جمله کوتاه را هم به دفاع از ناطق نوری اختصاص داد و او را از فساد مالی مبرا دانست.

 

در چنین شرایطی بعد از انتخابات، دشمنی ناطق نوری با رئیس جمهور محبوب آیت الله خامنه ای به تدریج بیشتر و بیشتر شد و نتیجتاً نفوذ ناطق نوری در دفتر رهبری هم کاهش بیشتری یافت.

 

علی اکبر ناطق نوری به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر بازرسی ویژه بیت رهبری و عضو با نفوذ جامعه روحانیت مبارز، حتی حاضر نشد در مراسم تنفیذ احمدی نژاد (در دفتر رهبری) شرکت کند. او همچنین، در زمانی که اعتراضات خیابانی در جریان بود، در دفاع از دولت و علیه موسوی و سایر معترضین سخنی نگفت، و این در حالی است که آقای خامنه ای در چند نوبت از مسوولانی که در جریان "فتنه" های بعد از انتخابات سکوت کرده و با "دشمن" مرزبندی نکرده اند انتقاد کرده و از آنها خواسته تا مواضع خود را شفاف کنند. همچنین ناطق نوری قبل و پس از انتخابات، رابطه نزدیکی با هاشمی رفسنجانی داشته است و این هم دلیل دیگری است که از سوی نیروهای نزدیک به دولت و رهبر جمهوری اسلامی، یک دشمن بالقوه تلقی شود.

 

با وجود همه اینها، او نیز چون هاشمی رفسنجانی، هم دارای سمت های حکومتی مهمی است و هم در میان روحانیت محافظه کار ایران نفوذ زیادی دارد. به همین دلیل، رهبر جمهوری اسلامی تاکنون مخالفتی با ادامه مسوولیت مهم ناطق نوری در دفتر خود نداشته است. به ویژه آن که ناطق نوری، اگر چه همچون هاشمی رفسنجانی مخالفت احمدی نژاد است، اما برخلاف رفسنجانی، بعد از انتخابات از معترضان به دولت پشتیبانی نکرده است.

 

حسین طائب

 

حسین طائب، معاون فعلی اطلاعات سپاه پاسداران، از جمله روحانیون مورد اعتماد آقای خامنه ای است که به واسطه روابط نزدیک با بیت رهبری، پیشرفت بسیار سریعی در نهادهای  نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی داشته است.

 

حسین طائب، علاوه بر مسئولیت های امنیتی و نظامی خود، به دو دلیل دیگر هم دردوران فعالیت خود به علی خامنه ای نزدیک بوده است. نخستین دلیل آن است که او در دروس مذهبی شاگرد شخص آیت الله خامنه ای بوده است.

 

دلیل دوم آن است که وی در سال های پایانی جنگ ایران و عراق، از جمله نیروهای همان گردانی بوده که مجتبی خامنه ای هم در آن به عنوان نیروی داوطلب مشغول به خدمت بوده است.  دوستی طائب با مجتبی خامنه ای در سال های بعد در پیشرفت سریع  وی در بیت رهبری نقش مهمی ایفا کرده است.

 

او متولد 1342 است، اما در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، و در زمان وزارت اطلاعات علی فلاحیان، زمانی که حدود سی سال داشت، تا  سمت معاون ضد جاسوسی این وزارتخانه پیش رفت.

 

طائب در آن زمان با تشکیل پرونده ای علیه فعالیت های مهدی هاشمی، یکی از فرزندان رئیس جمهور وقت، هاشمی رفسنجانی را علیه خودخشمگین کرد و از وزارت اطلاعات اخراج شد. برخی نزدیکان هاشمی رفسنجانی می گویند دلیل اخراج او، گمراه کردن رئیس جمهور بر سر پرونده فرج سرکوهی بوده است که وزارت اطلاعات او را ربود و مدعی شد که به آلمان سفر کرده است؛ و عده ای از اصلاح طلبان هم دلیل اخراج او را این می دانند که نیروهای تحت امرش با دستگیری یک زن کره ای و شکنجه وی کوشیده اند از وی به دروغ اعتراف بگیرند که جاسوس بوده و یا پسران هاشمی رفسنجانی مرتبط بوده است.

 

به هر ترتیب، اخراج طائب از وزارت اطلاعات، آن قدر برایش سخت بود که وی به فاصله کمی، سکته قلبی کرد. او از آن زمان به بعد کینه شدیدی علیه هاشمی رفسنجانی و فرزندانش به دل گرفت و از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به آنها خودداری نکرد.

 

در آذر 1388، مهدى طائب برادر حسین طائب، در جمع خصوصی تعدادی از مسئولان بسیج استان شمالی گلستان، که متن آن مدتی بعد توسط رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان افشا شد، سخنانی را بر زبان راند که عمق کینه وی و برادرش را نسبت به هاشمی رفسنجانی نشان می داد

 

حسین طائب بعد از اخراج از وزارت اطلاعات بلافاصله توسط بیت رهبری جذب شد و مدتی در این نهاد، پست حساس "معاون هماهنگ‌كننده بیت رهبری" (مسئول ایجاد هماهنگی دفاتر مختلف این نهاد) را بر عهده داشت. ارتباطات او با شخص آقای خامنه ای، از آن زمان تقویت شد و در سال های بعد هم ادامه یافت.

 

وی سپس بیش از سه سال معاونت فرهنگی ستاد مشترك سپاه پاسداران و نیز فرماندهی دانشكده فرهنگی دانشگاه امام حسین (دانشگاه سپاه پاسداران) را برعهده گرفت و سپس به مقام جانشینی فرمانده بسیج رسید. 

 

او، که با محمود احمدی نژاد هم رابطه بسیار نزدیکی دارد، پیش از روی کار آمدن وی حضور بسیار کمی در رسانه  ها داشت و در محافل نظامی – امنیتی حکومت ایران، بیشتر با نام مستعار خود، "میثم"، شناخته می شد.

 

این روحانی تندرو، 11 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری، به سمت فرماندهی کل بسیج منصوب شد و تا مهر 1388  که از این سمت کنار رفت و معاون حفاظت اطلاعات سپاه شد، در آن سمت باقی ماند.

 

او در در زمان مسئولیت خود در بسیج، تحرکات انتخاباتی نیروهای بسیج به نفع محمود احمدی نژاد را هدایت کرد و بعد از انتخابات، در سرکوب خشونت آمیز اعتراضات خیابانی به انتخابات، نقش تعیین کننده ای بازی کرد.

 

در این مقطع، در اختیار بسیاری از نیروهای جوان و بی تجربه بسیج سلاح گرم قرار گرفت و به آنها اجازه داده شد در صورت مواجهه با خطر به سوی مردم شلیک کنند. نتایج این دستور، کشته شدن تعداد قابل توجهی از تظاهر کنندگان توسط نیروهای عصبانی یا وحشت زده بسیج بود. این در حالی بود که عده ای از مسئولان سیاسی و امنیتی معتقد بودند که در بسیاری مواردی که نیروهای بسیجی به مردم شلیک کرده بودند، نیازی به این کار وجود نداشته و کشته شدن بی جهت تظاهرکنندگان، باعث تحریک مردم و سخت تر شدن کنترل اعتراضات خیابانی شده است.

 

در یکی از صریح ترین واکنش ها به ضعف مدیریت طائب در هفته هابی بعد از انتخابات، علی مطهری نماینده محافظه کار تهران گفت: "وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین [بحران] خواهد بود."

 

یکی دیگر از اتفاقاتی که باعث زیر فشار قرار گرفتن طائب وسط هم جناحان خود شد، هزینه هایی بود که او در پی ماجرای قتل "ترانه موسوی" برای حکومت ایجاد کرد. ترانه موسوی دختر جوانی بود که در جریان تظاهرات هفته های اول بعد از انتخابات توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شد و سپس جسد او در اطراف تهران پیدا شد و مخالفان دولت، خبر از تجاوز به او قبل از کشته شدن دادند. در پی انتشار گسترده خبر تجاوز و قتل ترانه موسوی، مهدی کروبی در نامه ای سرگشاده با تکیه بر مستندات محکم، نقش فعالانه طائب در پنهان کردن قتل ترانه موسوی را افشا کرد.

 

این موضوع، باعث افزایش انتقادات برخی محافظه کاران به طائب شد که معتقد بودند دخالت مسئولی در حد فرمانده کل بسیج در پنهان کردن ماجرای ترانه موسوی، به طور غیر مستقیم تقویت کننده اتهامات مخالفان علیه حکومت در این زمینه بوده است.

 

به هر ترتیب، با وجود تمام انتقاداتی که به عملکرد طائب مطرح بود، محمود احمدی نژاد به خاطر اطمینانی که به وفاداری او نسبت به خودش داشت، قصد داشت او را بعد از برکنار شدن محسنی اژه ای وزیر سابق اطلاعات، به عنوان وزیر جدید به مجلس معرفی کند. اما این تصمیم  منجر به نگرانی شدید مدیران ارشد وزارت اطلاعات شد و پنج تن از معاونان این وزارتخانه در نامه مشترکی به رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به احتمال انتخاب طائب به عنوان وزیر اطلاعات  ابراز نگرانی کردند. 

 

در نهایت، رئیس جمهور از انتصاب طائب به سمت وزارت اطلاعات خودداری کرد و رهبر جمهوری اسلامی ایران، وی را به سمت معاونت اطلاعات سپاه پاسداران محسوب کرد.

 

مشاوران رهبری

 

در مجموعه دفتر رهبری، دفاتر جداگانه ای به هر یک از مشاوران آیت الله خامنه ای اختصاص یافته است. در سال های گذشته، اسامی مشاورانی که به ارائه مشورت به رهبر در زمینه های اقتصادی (داوود دانش جعفری)، بین المللی (علی اکبر ولایتی) و نظامی (رحیم صفوی) پرداحته اند، کمابیش در فضای سیاسی ایران شناخته شده بوده است.

        

آقای خامنه ای، در زمینه های سیاسی، امنیتی و مذهبی هم از مشورت افراد مختلف بهره می برد؛ اما بیت رهبری تمایلی به مطرح شدن نام کسانی که چنین مشورت هایی را ارائه می کنند نداشته است. در خقیقت چنین به نظر می رسد که رهبر جمهوری اسلامی، نمی خواسته که افرادی به عنوان مشاور سیاسی یا امیتی وی شناخته شود؛ چون مایل نبوده و نیست که تحت نفوذ سیاستمداران یا ماموران امنیتی تلقی شود. دلایلی مشابه، مانع از آن شده که رهبر جمهوری اسلامی مشاور رسمی مذهبی داشته باشد. به ویژه آن که رهبر جمهوری اسلامی، اکنون خود را عالی رتبه ترین روحانی شیعه در ایران می داند و طبیعتاً خود را بی نیاز از مشورت روحانیون دیگر تلقی می کند.

 

به هر ترتیب، نباید فراموش کرد که مشاوران رسمی رهبری از نفوذ واقعی زیادی در بیت رهبری برخوردار نیستند و نقش آنها بیشتر حالتی تشریفاتی دارد. به عنوان نمونه، دانش جعفری یکی از مشاوران اقتصادی آیت الله خامنه ای، وزیر اقتصاد دولت قبلی محمود احمدی نژاد بود و به علت اختلافات شدید با رئیس جمهور بر سر سیاست های اقتصادی دولت، بر کنار شد. اما هرگز برای باقی ماندن در پست خود مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی قرار نگرفت.

 

نمونه ای دیگر، علی اکبر ولایتی مشاور ارشد بین المللی رهبر جمهوری اسلامی است که در تابستان 1385 با چاپ مقاله ای در چهار روزنامه اروپایی و همزمان انجام مصاحبه ای با روزنامه ایرانی جمهوری اسلامی (که تصریح داشت ایران باید بسته پیشنهادی گروه 1+5 را بپذیرد) بسیاری از تحلیلگران غربی را به اشتباه انداخت.

 

این تحلیلگران تصور کرده بودند معنی اظهارات ولایتی آن است که آفای خامنه ای قصد متوقف کردن سیاست های هسته ای احمدی نژاد را دارد. اما بلافاصله محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای تأکید کرد که اظهارات ولایتی نظر شخصی اوست و مسوولیت اجرایی پرونده هسته ای با رئیس جمهور است، و رهبری هم بعدا در چند نوبت روش اداره احمدی نژاد در مورد پرونده هسته ای را مورد حمایت قرار داد.

 

قسمت اول

 


 


جرس:هدی صابر از فعالان ملی - مذهبی عصر امروز  پس از خروج ازمحل کارش مفقود شده است.

بنا بر اخبار رسیده به جرس، هدی صابر ساعت 5.5 بعدازظهر از محل کارش خارج شده و ساعت یک ربع به شش با همسرش در محل کار وی قرار داشته است. اما همسر وی تا ساعت هفت نیز منتظر می ماند ولی خبری از صابر نمی شود. به احتمال زیاد او به شکل ربایش بازداشت شده است. در هفته گذشته نیز در هنگامی که وی در محل کارش حضور نداشته ماموران به آنجا مراجعه کرده بودند.


سه هفته پیش نیز به صورت تلفنی برای تحمل زندانش احضار شده بود. اما وکیل او با مراجعه به دادگاه خواسته بود که حکم به صورت کتبی به وی ابلاغ شود.


به وی گفته شده بود که این حکم کتبا ابلاغ خواهد شد. اما تا امروز خبری از ابلاغ کتبی حکم نبوده است.


 



  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/mordad/mohsen armin bad az azadi/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

 


 جـــرس: پس از انتشار پاسخ رهبر جمهوری اسلامی به استفتائی پیرامون "التزام به ولایت فقیه" و موج انتقادات گسترده نسبت به نظر وی که خود را "مجتهد جامع‌الشرایط" خوانده بود، سایت وابسته به دفتر وی، این خبر را برای دو روز حذف و امروز مجددا آنرا در سایت د.


29 تیر ماه، خبرگزاری ها و سامانه های خبری، استفتایی از آقای خامنه ای را به نقل از سایت دفتر او پیرامون "التزام به ولایت فقیه" متشر کردند که در آن آقای خامنه ای در پاسخ به آن استفتاء که پرسشگران آن مشخص نبودند، خود را یک "مجتهد جامع‌الشرایط"، "جانشین امام زمان در زمان غیبت" و همچنین "شعبه‌ای از ولایت ائمه‌ اطهار" و "ولایت رسول‌ خدا" نامیده و خاطرنشان ساخته بود که اطاعت از دستورات حکومتی، نشانگر "التزام کامل به ولایت فقیه" است.


اشاره غیر مستقیم آقای خامنه ای به خود به عنوان "ولی امر مسلمین"، بحث ها و انتقادهای را در محافل مسلمانان جهان و به ویزه در جهان عرب بر انگیخته بود و این استفتاء نیز، انتقادهای زیادی را نیز در محافل مخالفان و منتقدان ایرانی در پی داشت. خبرهایی غیر رسمی هم حاکی از آن بود که برخی از مراجع در قم شگفتی و حیرت خود را از چنین فتوایی ابراز کرده اند.
 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته