-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

Latest News from 30Mail for 07/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امین ثابتی
آزاد سایبر

فیلترینگ در ایران در طی سال‌های اخیر بحث‌های بسیاری برانگیخته و پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد سال گذشته، بحث‌های مرتبط با آن با توجه به افزایش چشمگیر دامنه‌ی فیلترینگ، گسترش یافت و شدت بیشتری گرفت. از این پس، در پایان هر فصل، گزارشی از آخرین وضعیت فیلترینگ در ایران را به صورت فصل‌نامه منتشر خواهیم کرد. در این گزارش که اولین گزارش از سری گزارش‌های «بررسی فیلترینگ» است، به وضعیت سانسور آنلاین در بهار ۱۳۸۹ می‌پردازیم.

فروردین ۸۹

۹ فروردین: صفحه‌ی جدید فیلترینگ با تغییرات زیادی که شامل اضافه کردن «لینک‌های مفید» در صفحه‌ی فیلترینگ است، به جای صفحه‌ی قدیمی فیلترینگ قرار گرفت.

۲۱ فروردین: محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم از فیلتر شدن وب‌سایت اصولگرایان مجلس خبر داد و علت آن را «انتشار مطالب مخالف آداب و اخلاق» ذکر کرد.

۲۴ فروردین: وب‌سایت باشگاه مهندسان ایران که در زمینه‌ی علمی و با هدف کمک به مهندسان ایرانی فعالیت می‌کند و دارای تالارهای گفتگوی متعددی است، فیلتر شد. براساس بحث‌هایی که در تالار گفتگوی این وب‌سایت شده است، توهین و افترا به عنوان یکی از دلایل احتمالی فیلتر شدن این وب‌سایت اعلام شده است.

۲۵ فروردین: مرکز تحقیقات درباره سانسور (CRC) از تولید نرم‌افزاری به نام «هیستک» خبر داد که مردم و به خصوص شهروند- روزنامه‌نگاران می‌توانند بدون آنکه شناسایی شوند، گزارش‌ها و مطالب خود را دریافت و یا ارسال کنند. توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار گفتند «هیستک» با اعمال تغییراتی در پکت‌های ارسالی می‌تواند امکان عبور از فیلترینگ را هم به کاربران ایرانی بدهد. اما با گذشت چند ماه از اعلام صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ارائه این سرویس به ایرانیان، هنوز این نرم‌افزار به‌صورت رسمی در دسترس کاربران قرار نگرفته است.

۳۱ فروردین: Google Images، یکی از زیرمجموعه‌های موتور جستجوی گوگل که مختص جستجوی تصاویر است، فیلتر شد.

 

اردیبهشت ۸۹

 

۱ اردیبهشت: سرویس Google Images با گذشت ۲۴ ساعت از فیلتر شدنش، رفع فیلتر شد.

۲ اردیبهشت: ویکی انبار ویکی‌پدیا فیلتر شد. ویکی انبار بخشی از ویکی‌پدیا است که در آن تصاویر ویکی‌پدیا ذخیره می‌شود.

۶ اردیبهشت: صفحه‌ی اصلی و بخش مدیریت سرویس وبلاگ‌نویسی بلاگر که از آن به عنوان بزرگترین سرویس وبلاگ‌نویسی در جهان یاد می‌شود، فیلتر شد. علاوه بر این، سایت‌های صنفی معلمان از جمله سایت «کانون صنفی معلمان ایران» و «سخن معلم» نیز فیلتر شدند.

۹ اردیبهشت: تا پیش از این ماه، فیلترینگ تنها شامل وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های منتقد دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران بود، اما در اردیبهشت ماه این روش سخت‌گیرانه‌تر، و این دایره تنگ‌تر شد و وبلاگ‌های حامی اصولگرایان نیز به زیر تیغ فیلترینگ رفتند. وبلاگ‌هایی مانند «مدرسه ما»، «اسماعیل نیوز»، «خاطرات جبهه» و «آهستان» فیلتر شدند که این اقدام از سوی نویسندگان و وب‌سایت‌های خبری افراطی مانند رجانیوز با واکنش‌های شدیدی مواجه شد. رجانیوز در گزارشی از اعمال سلیقه‌های شخصی در سیستم فیلترینگ ایران سخن گفت و از وجود نهادهای موازی برای فیلترینگ وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها خبر داد. در ادامه‌ی این اعتراض‌ها، موج وبلاگی‌ای با عنوان «موج وبلاگی حمایت از آهستان‌ها» ایجاد شد که شعارشان حمایت از وبلاگ‌های ارزشی بود که مورد بی‌مهری (یا همان فیلترینگ) قرار گرفته بودند. در همین راستا وب‌سایتی هم با همین نام (موج وبلاگی حمایت از آهستان‌ها) ایجاد شد.

خرداد ۸۹

۷ خرداد: موتور جستجوی گوگل فیلتر شد اما بعد از حدود ۲۰ دقیقه این فیلترینگ برطرف شد.

۱۸ خرداد: «کلوب دانلود» که به ارائه‌ی نرم‌افزارهای مختلف می‌پردازد، به جمع وب‌سایت‌های فیلتر شده پیوست.

۲۰ خرداد: وبلاگ هواداران علی مطهری فیلتر شد. احسان رستگار در وبلاگ «منتقد نه مخالف، مستقل نه جناحی» این خبر را اعلام کرد و فیلترینگ وبلاگ هواداران علی مطهری را شیطنت چند جوان تازه از تخم سربرآورده نامید و این دامنه گسترده فیلترینگ را دلیلی برای ناکارآمد بودن نظام نداست و آن را تنها اشتباه چند جوان تازه کار اعلام کرد.

۲۳ خرداد: تمامی وبلاگ‌هایی که بر روی سرور وردپرس دات کام قرار داشتند به طور کامل فیلتر شدند. قبل از این هم صفحه‌های فارسی و انگلیسی این سرویس وبلاگ‌نویسی فیلتر شده بودند. در همین روز وب‌سایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و سایت رسمی آیت‌الله منتظری نیز فیلتر شدند.

۲۷ خرداد: وب‌سایت‌های اشتراک فایلی رپیدشیر، مگاآپلود، فایل فکتوری و دِپوزیت فایل فیلتر شدند. این وب‌سایت‌ها یکی از غنی‌ترین منابع ایرانیان برای دانلود سریال‌، فیلم و همچنین نرم‌افزارهای مختلف هستند.

۳۰ خرداد: سرویس وبلاگ‌نویسی بلاگفا و پرشین بلاگ به صورت کامل فیلتر شدند که این فیلترینگ شامل تمامی وبلاگ‌های زیر مجموعه‌ی آنها نیز شد. نکته‌ی جالب در فیلتر شدن این دو سرویس وبلاگ‌نویسی، وجود لینک این سرویس وبلاگ‌نویسی در صفحه‌ی فیلترینگ به عنوان لینک پیشنهادی است. همراه این دو سایت، شبکه‌ی اجتماعی کلوب نیز فیلتر شد.

۳۱ خرداد: سرویس وبلاگ‌نویسی بلاگفا و پرشین بلاگ از فیلترینگ خارج شدند. وب‌سایت کلوب دانلود هم بعد از ۱۳ روز از فیلترینگ خارج شد.

حاشیه‌های فیلترینگ در بهار ۸۹

- برخی از وبلاگ‌های که چندین ماه است به روز نشده‌اند نیز از تیغ فیلترینگ به سلامت رد نشده‌اند و در موج گسترده فیلترینگی که در خرداد ماه به راه افتاد، فیلتر شدند.

- فیلترینگ وب‌سایت‌ها به داخل ایمیل‌ها هم نفوذ کرده و در سرویس‌های ارائه دهنده‌ی ایمیل مانند یاهو، به جای تبلیغات بالای صندوق پست، صفحه‌ی معروف فیلترینگ دیده می‌شد.

پایان‌بندی بهار

به طور کلی با نوشتن یک گزارش فصلی نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیقی از وضعیت و شرایط فیلترینگ در ایران داشت، اما با این حال می‌توان به صورت کلی به نتایجی رسید که با انتشار گزارش‌های بعدی این نتیجه‌گیری‌ها دقیق‌تر خواهند شد.

بهار ۸۹ فصل فیلترینگ سرویس‌های وبلاگ‌نویسی و وبلاگ‌ها بوده است. به گونه‌ای که سه سرویس بزرگ وبلاگ‌نویسی بلاگفا، پرشین بلاگ و وردپرس برای مدتی به صورت کامل فیلتر شدند و علاوه بر این ابزارهایی مانند سایت‌هایی که فضای کافی برای آپلود کردن محتوا را هم در اختیار وبلاگ‌نویسان قرار می‌دادند هم فیلتر شدند که با توجه به شرایط سیاسی در ایران و سالگردهای متعدد در خرداد ماه، اینگونه واکنش نسبت به وبلاگستان فارسی که یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی در این روزها است، قابل پیش‌بینی بود.

علاوه بر این بهار ۸۹ فصل افزایش دامنه‌ی فیلترینگ در ایران نیز بوده است به گونه‌ای که وبلاگ‌های حامی اصولگرایان نیز دچار سانسور شدند. در مورد اینکه آیا دامنه‌ی فیلترینگ در حال گسترش است، می‌توان در گزارش تابستان ۸۹ صحبت کرد و در این مرحله سخن گفتن در مورد آن زود است.

در نهایت باید گفت بهار ۸۹ فصل تاریکی برای وبلاگستان فارسی بوده است و می‌توان این فصل را «فصل کشتار وبلاگستان فارسی» نامید.


 


آیت الله علی‌محمد دستغیب از مراجع تقلید شیعه، با مقایسه شرایط فعلی ایران با دوران حکومت پهلوی، گفت: «عده ای مانند زمانی که شاه را سایۀ خدا قلمداد می‌کردند، به خاطر کارهای نکرده خود از مردم توقع تعریف و تمجید، دارند.»

آقای دستغیب در جلسه تفسیر قرآن خود افزود: «یک عده ای در زمان رژیم سابق اطراف شاه را می گرفتند و از او تعریف و تمجید می کردند تا به حدی که او را ظل السطان یعنی سایه خداوند قلمداد می‌کردند، الان هم وضع به همین منوال است.»

آیت‌الله دستغیب، یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، از نحوه برخورد با معترضان انتقاد کرده بود. انتقادات این مرجع شیعه، که از طرفداران میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری هم بود، باعث حمله لباس‌شخصی‌ها به محل سخنرانی و برنامه‌هایش در شیراز شد.

وی در ادامه افزود: «چگونه افرادی که در پی کتمان حق و واقعیات هستند، از مردم انتظار تعریف و تمجید دارند؟»

آقای دستغیب همچنین گفت که علت عدم تعریف و تمجید مردم در اوضاع کنونی جامعه ایران این است که «مسئولان واقعیات را آن طور که هست به مردم نشان نمی دهند.»

وی در پایان سخنان خود، با تاکید بر اینکه مراجع مذهبی نباید در بیان احکام به دنبال مصلحت اندیشی باشند، گفت: «به تکلیف خود عمل می کنم؛ حال می خواهد کسی از سخنان من خوشحال شود یا ناراحت. شهادت در راه خدای تعالی که چیز بدی نیست. هر وقت خواستید بیایید و من را هم شهید کنید.»

منبع: کلمه، بی‌بی‌سی، فردا


 


اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد دلایل عدم تخصیص اعتبار مصوب مجلس به متروی تهران، با واکنش چند تن از نمایندگان مجلس روبه‌رو شده و یک نماینده برخی از وزیران دولت احمدی‌نژاد را در ارتباط با مترو تهدید به استیضاح کرده است.

مجلس حدود دو ماه قانونی را به دولت ابلاغ کرد که بر اساس آن دولت موظف شد مطالبات یک میلیارد دلاری متروی تهران را از حساب ذخیره ارزی پرداخت کند.

دولت در ابتدا با بی‌اعتنایی نسبت به این قانون هیچ مبلغی به مترو پرداخت نکرد. اما هفته‌ی گذشته رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس، اعلام کرد که پس از تعلل دولت محمود احمدی‌نژاد درباره پرداخت اعتبارات مترو، علی لاریجانی، رئیس مجلس آن را برای درج در روزنامه رسمی ابلاغ کرد.

پس از آن رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که برداشت از این حساب منوط به مصوبه‌ای است که هنوز ابلاغ نشده است.

اکنون چند نماینده مجلس ارتباط میان عدم اجرای این مصوبه با تأسیس صندوق توسعه ملی را نادرست خوانده‌ و موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تهدید کرده است که در صورت عدم اجرای قانون تأمین اعتبار متروی تهران، وزیران مربوطه استیضاح خواهند شد.

آقای ثروتی در گفتگو با مهر گفته: «اگر دولت نخواهد قانون مذکور را اجرا کند به طور قطع مجلس با مسئولان مربوطه از جمله رئیس بانک مرکزی برخورد خواهد کرد، زیرا جدا از تخلف دولت در عدم ابلاغ مصوبه مجلس، حال که رئیس مجلس این قانون را ابلاغ کرده دولت باید آن را اجرایی کند».

وی اضافه کرده است که بر اساس برنامه پنجم توسعه،‌ «حساب ذخیره ارزی کماکان باقی می‌ماند و ۲۰ درصد از فروش نفت و میعانات گازی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود که به بخش خصوصی و تعاونی تعلق می‌گیرد».

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین عدم تأمین اعتبار مترو به دلیل موجودی کم حساب ذخیره ارزی را رد کرده و افزوده است که هم اکنون حساب ذخیره ارزی شش تا هفت میلیارد دلار موجودی دارد که این اعتبار تا پایان سال هم افزایش خواهد یافت.

منبع: مهر و رادیو فردا

پیشینه
بی‌اعتنایی دولت به مطالبات متروی تهران
در مورد اعتبارات مترو دولت تعلل کند، مجلس وارد می شود
پس از خودداری احمدی‌نژاد، لاریجانی قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار به مترو را ابلاغ کرد


 


انوشیروان محسنی بندپی، نائب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص آلودگی آب تهران گفت: «استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب ناكارآمد است.»

وی با بیان اینکه كمیسیون در ابتدا باید آلودگی یا عدم آلودگی این آبها را اثبات كند و بعد از آن به روش رفع آلودگی بپردازد گفت: «در حال حاضر تعویض یون روشی است كه  در دنیا و بعضی از نقاط كشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وی در ادامه گفت: «آنچه مسلم است بعضی از چاه‌های جنوب تهران در معرض آلودگی نیترات قرار دارد، و آب مصرفی بخش‌های شمالی و مركزی تهران به دلیل این‌كه از سد تامین می‌شود نیترات كمتری دارند.»

پیشتر معاون انسانی سازمان محیط زیست نیز گفته بود: «سيستم آبي كه امروز وزارت نيرو و سازمان آب آن را پاك مي‌دانند استاندارد است ولي با پايين‌ترين استانداردهاي موجود در جهان مطابقت دارد.»

چندی پیش وزیر بهداشت هم از آلودگی آب تهران خبر داده و گفته بود: «کودکان شیرخوار و زنان باردار از آب لوله کشی تهران استفاده نکنند.»

ولی در مقابل  وزیر نیرو آب شرب تهران را سالم دانسته و وزیر بهداشت را متهم به اجرای «شوی رسانه‌ای» کرده بود.

منبع: پارلمان‌نیوز

پیشینه خبر: سازمان محیط زیست: پاکی آب تهران در حد پایین‌ترین استاندارد‌های جهان است


 


روزنامه گاردین در گزارشی نوشته ولیعهد معزول شیخ‌نشین راس‌الخیمه جهت به قدرت رسیدن و پیگیری منافع مشترک علیه ایران با اسراییل رابطه برقرار کرده‌است.

موضوع اصلی این گزارش ملاقات سفیر اسراییل در بریتانیا با شیخ خالد بن‌صقرالقاسمی است که در لندن صورت گرفته. گاردین می‌گوید شیخ خالد در این ملاقات خواهان ياری اسرائيل برای بازگشت خود به قدرت و جلوگيری از حاکم شدن برادرناتنی‌اش، که وليعهد کنونی است، شده‌است.

وليعهد معزول بارها درسال‌های تبعيد خود از «نفوذ فزاينده ايران» در راس‌الخيمه اظهار نگرانی کرده و اخيرا نيز تاکيد می‌کند که پدر و برادرناتنی‌اش، اين شيخ‌نشين را به کانونی برای تهيه قطعات مورد نياز برنامه هسته‌ای ايران تبديل کرده‌اند.

سخنگوی وليعهد تبعيدی، ازپرداختن به اصل تماس شيخ خالد با اسرائيل خودداری کرده اما تاييد کرده‌است که طرفين منافع مشترک دارند که مانع از رساندن تجهيزاتی شوند که برای برنامه‌های هسته‌ای ايران ارسال می‌شود. وی همچنین تاييد کرده‌ که نمايندگانی از سوی وليعهد تبعيدی با مقامات واشينگتن در حال مذاکره هستند.

راس‌الخيمه  به دليل نزديکی زياد به آب‌راه هرمز، می‌تواند برای اسرایيل اهميت استراتژيک داشته باشد. اين منطقه تا ايران تنها ۹۷کيلومتر فاصله دارد.

امير کنونی راس‌الخيمه، شيخ صقربن محمد القاسمی، پسربزرگ خود را که وليعهد بود از قدرت خلع کرد و اين مقام را به شيخ سعود، پسر ديگرش که برادر ناتنی وليعهد تبعيدی است، داد. شيخ خالد می‌گويد مخالفت‌هایش با نفوذ ایران و حمايت‌هايش از حقوق زنان به مذاق حاکمان سنتی منطقه خوش نيامده و موجب عزلش شده‌است.

شيخ صقر پدر، ۹۲ساله، هم اکنون در بيمارستان بستری است و ادعا شده که حالش رو به احتضار است و وليعهد کنونی، درآئينی می‌خواهد قدرت خود را رسميت بخشد .

منبع: رادیوفردا


 


محمدرضا معدنی، دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت که سیگارهای قاچاق مارلبورو آلوده به مواد هسته‌ای هستند.

سیگار مارلبورو (یکی از پرفروش‌ترین سیگارها در ایران) از جمله تولیدات شرکت «فیلیپ موریس» است که در ایران عرضه و مصرف می‌شود.

پیشتر گزارش شده بود که شركت دخانيات ايران نمونه‌هاي مختلفي از سيگارهاي قاچاق شده به كشور را براي بررسي احتمال وجود اورانيوم ضعيف شده در توتون آن‌ها به سازمان انرژي اتمي براي تست ارسال مي‌كند.

آقای معدنی در گفتگو با مهر افزود که «شرکت دخانیات باید بر روند توزیع سیگار نظارت کند تا این قبیل مواد خطرناک به مواد موجود در سیگارها اضافه نشود.»

گقتنی‌ست بر اساس گزارش مركز تحقیقات كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی 15 تا 20 درصد از ایرانیان سیگار می‌کشند و در هر سال هزار و 825 میلیارد تومان برای سیگار هزینه می‌کنند.

منبع: مهر

پیشینه
احتمال وجود مواد رادیو اکتیو در سیگارهای قاچاق ایران


 


پس از اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ایران، وزیر خارجه استرالیا اعلام کرده‌ که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.

استیون اسمیت، وزیر خارجه استرالیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با اعمال این تحریم‌ها، استرالیا در صف اول تلاش‌های جامعه جهانی برای وادار کردن ایران به پذیرش تکالیف بین‌المللی‌اش در مورد برنامه هسته‌ای این کشور می‌ایستد. به باور ما برنامه هسته‌ای ایران یکی از جدی‌ترین تهدیدهای امنیتی است که جامعه جهانی با آن مواجه است.»

تحریم‌های جدیدی که استرالیا اعمال خواهد کرد، شامل ممنوعیت مسافرت و داد و ستد بیش از ۱۱۰ شخص و شرکت در بخش های مالی و حمل و نقل ایران است.

به تازگی اتحادیه اروپا هم در اقدامی مشابه در واکنش به برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد.

منع سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران و تدابیری که به سپاه پاسداران ارتباط پیدا می کند و همچنین محدودیت‌هایی در حوزه‌های تجارت، خدمات مالی و حمل و نقل از جمله تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند.

منبع: مهر و رادیوفردا

پیشینه خبر: تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران


 


قاضى رابرتسون در یک پژوهش حقوقى ۱۴۵صفحه‌اى درباره اعدام‌های سال 67، که توسط بنیاد عبدالرحمن برومند منتشر شده با ذكر نام و با سند و مدرك، مسؤولان وقت جمهوری اسلامی ایران را به جنايت عليه بشريت و نسل كشى متهم كرده و سازمان ملل را به پيگيرى قضايى این افراد دعوت کرده‌است.

به گزارش رادیوفردا در واکنش به انتشار این گزارش بحثى ميان ايرانيان و طرفداران جنبش سبز ايجاد شده كه «آيا صلاح بود شما به دورانى اشاره كنيد كه آقاى موسوى مسؤوليت سياسى مهمى داشته و رهبرى جنبش سبز را مورد فشار و اتهام قرار دهيد»

لادن برومند مدیر مطالعاتی این بنیاد در پاسخ می‌گوید: «هر گاه شما اصل ارجحيت مصلحت را بر حقيقت تقويت كنيد، اين اصل جاى ديگر گريبانگير شما خواهدشد. همان‌طور كه امروز آقايان موسوى و كروبى در مظان اتهام قرار دارند كه مصلحت نظام را فداى بيان حقيقت در مورد شكنجه‌ها و كشتار مردم بعد از انتخابات كردند. كما اين‌كه آقاى منتظرى زمانى كه از قدرت‌هاى مهم در جمهورى اسلامى بود به خاطر حقیقت از موقعيت و مقام خود گذشت.»

به گفته خانم برومند «يكى از كمبودهايى كه آقاى رابرتسون در تحقيقات خود با آن مواجه شد اين بود كه از طرف افرادى كه در رژيم مسئوليتى داشتند البته به غير از آقاى منتظرى، اطلاعات زيادى در دست نيست و سايرين همه سكوت كرده‌اند»

از دیگر نكات مهم اين پژوهش حق و حقوق خانواده هاى قربانيان سال ۱۳۶۷است.

خانم برومند به راديو فردا مى‌گويد: «وقتى جنايتى عليه بشريت اتفاق مى‌افتد، حكومت موظف است به قربانيان غرامت بپردازد اما جفرى رابرتسون به نكته‌اى اشاره كرده كه كمتر به آن اشاره مى‌شود، اين كه در كشتارهايى مانند كشتار سال ۶۷غیر از خود کشتار، مسأله خانواده‌ها نیز مطرح است. آنها نه فقط به اين دليل كه بازمانده قربانى هستند حق درخواست غرامت دارند و دولت بايد از آنها معذرت بخواهد، بلكه خودشان هم به خاطر صدمات روحى كه ديده‌اند اين حق را دارند.»

يكى ديگر از نكات مهم اين گزارش آن است كه حتى اگر سال‌ها از وقوع جنايت عليه بشريت بگذرد مجرمين در هر كجا باشند تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.

لادن برومند مى‌گويد: «در واقع ما به همین دليل این گزارش را منتشر كرديم تا كسانى كه امروز در حكومت جمهورى اسلامى تصميم گيرنده هستند بدانند جناياتى که رخ داده هنوز موضوع پيگيرى قضايى است و موقعى كه دستور سركوب، كشتار، اعدام يا تيراندازى را مى‌دهند بايد آگاه باشند كه اين عمل امروزشان فردا مورد پيگرد قضايى در سطح بين الملل خواهد بود. »

جفرى رابرتسون نه تنها از سازمان ملل بلكه از كشورهايى كه قوانين شان اجازه مى دهد عليه مجرمين جنايت عليه بشريت شكايت كنند، خواستار واكنش شديد در مورد كشتار سال ۶۷شده‌است.

قاضى رابرتسون كيوسى، مولف كتاب «جنايت عليه بشريت» است و تا حال دست كم ۲۰۰ پژوهش براى دادگاه‌هاى حقوق بشر، مجلس لردها، دادگاه عالى كيفرى و دادگاه‌هاى ديگر تهيه‌ کرده‌است.

رادیو فردا در کنار این گزارش تصویر نامه‌ای از احمد خمینی حاوی پرسش‌هایی درباره کشتارهای سال 67 به پدرش را نیز منتشر کرده که آقای خمینی، در پاسخ، خواستار اجرای حکم اعدام در همه موارد و به سریعترین شکل ممکن شده‌است.(+)

منبع: رادیوفردا، بنیاد عبدالرحمن برومند


 


فاطمه معتمدآریا، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون گفت «سينما اين روزها التهاب‌زده است و شرايط طبيعي ندارد، بنابراين در حالت غيرطبيعي نمي‌توان به ايده‌آل‌ها فكر كرد. اين روزها سينما فقط نفس مي‌كشد تا زنده باشد.»

در چندسال گذشته، گزارش‌های متعددی از افت کیفیت فیلم‌های سینمایی و جشنواره‌ها در مقایسه با سالهای گذشته و کم شدن استقبال مردم از سینماها منتشر شده است.

هفته‌ی گذشته، امین حیایی یکی دیگر از بازیگران سینمای ایران در برنامه تلویزیونی هفت گفت که کیفیت‌ فیلم‌های سینمایی پایین‌آمده و دستمزدها به طور کاذب بالارفته است. او به‌خصوص به تلاش تهیه‌کنندگان برای تحمیل آشنایان خود به عنوان بازیگر اشاره کرد.

خانم معتمدآریا در گفتگو با ایسنا افزود:‌ «متأسفانه تمام مراجع و مراكز سينمايي بحران زده‌اند و درحال اثبات خود هستند و به جاي آنكه بتوان بعد از ۳۰ سال با قاطعيت درباره‌ي سينما حرف زد، همه به نقطه‌ي اول رسيده‌اند و مي‌خواهند همه‌چيز را از اول شروع كنند.»

فاطمه معتمدآریا که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در فیلم تبلیغاتی او به همراه زهرا رهنورد حضور پیدا کرده بود در مهر ماه آن سال ممنوع الخروج شد.

در خرداد ۱۳۸۹ معتمدآریا که برای شرکت در جشنواره کن به فرانسه رفته بود در آنجا بدون حجاب و با مچ‌بند سبز حضور پیدا کرد، که منجر به ممنوع التصویر شدن وی گشت.

منبع: ایسنا


 


هفته گذشته طی اقدامی عجولانه به کارکنان پژوهشکده باستانشناسی ابلاغ شد که یا باید به شیراز کوچ کنند یا از سمت خود کناره‌گیری کنند. 

تبعات این تصمیم شتاب‌زده و غیر کارشناسی هنوز بر ما پوشیده است، اما بر اساس شواهد و دلایلی که حتی بر افراد غیر کارشناس واضح می‌نماید، این تصمیم عواقب فاجعه‌بار تخریب بیشتر آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران را در پی خواهد داشت. 

میراث فرهنگی ایران و نحوه مدیریت آن از زمان دولت دوم اصلاحات تاکنون می‌تواند به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های مدیریت مخرب و آشفته و نیز یکی از موفق‌ترین روندهای تخصص‌زدایی در سطح جهانی مطرح شود تا درس عبرتی باشد برای تمامی کشورهایی که از هیچ با مدیریت قوی، هویت ملی می‌سازند و ما که از همه چیز، حسرت و آشفتگی عایدمان می شود.

مروری بر وقایع تلخ گذشته یادآور این است که کوچاندن پژوهشکده باستانشناسی از تهران با هدف «ریزش نیرو» ریشه در فرایند رو به زوال گذشته دارد. مجلس ششم طی یکی از آخرین مصوبات خود، گردشگری را به مجموعه سازمان بی‌ساختار میراث فرهنگی اضافه کرد.

این مصوبه حاصل سطحی‌ترین نگاه نمایندگان خانه ملت به میراث فرهنگی و در نظر گرفتن آن به عنوان عاملی برای عواید اقتصادی بود. رویکردی که در دولت احمدی نژاد رایج‌تر شد. محوریت دادن به این رویکرد در کنار تخصص‌زدایی در میراث فرهنگی نهایتا منجر به نگاه تجاری به آثار فرهنگی می‌شود. 

این دیدگاه میراث فرهنگی را گنج می‌داند و البته آنچه با گنج باید کرد فروش آن است. اجاره ساختمان‌های تاریخی دوره قاجار جهت درآمدزایی از نخستین نتایج این نوع نگاه به میراث فرهنگی به شمار می‌روند.

 این تحول همراه با ارتقاء سطح سازمان میراث فرهنگی از سازمانی زیر نظر وزارت ارشاد به معاونت ریاست جمهوری همراه بود که بازهم از مصوبات مجلس ششم است. پس از این ارتقاء تعداد قابل توجهی از نمایندگان مستعفی که همه اصلاح‌طلب بودند به این سازمان وارد شدند. 

نخستین رئیس معاونت جدید  حسین مرعشی نماینده سابق مجلس بود. در زمان وی سازمان میراث فرهنگی از سازمانی تخصصی به سازمانی سیاسی تبدیل شد. 

در سال ۱٣٨۴ که دولت محمود احمدی‌نژاد روی کار آمد تقریبا یکسال و نیم طول کشید تا نوبت انتقام‌گیری به میراث فرهنگی برسد. تقریبا همه پست‌های کلیدی عوض شدند. در استان‌ها نیز نیروهای سیاسی غیر متخصص و حتی بدون سابقه سیاسی کسانی که در انتخاب محمود احمدی نژاد موثر بودند به ریاست سازمان‌های میراث فرهنگی استان‌ها رسیدند. 

معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به سبب ناهمگن بودن بخش‌های آن در فرآیندی تدریجی غیر تخصصی و فاقد ساختار و چارت اداری بود به یار نزدیک احمدی تژاد اسفندیار رحیم مشایی سپرده شد.

رحیم مشایی به گردشگری اهمیت می‌داد. هزینه‌های زیادی از بخش‌های مختلف میراث فرهنگی را صرف ساختن توالت (های مسیرهای گردشگری) کرد. آنچه امروز بصورت چندپاره شدن میراث فرهنگی و ارسال آن به استان ها مشاهده می‌شود، نمود بارز خصومت بچه‌گانه و در عین حال پیچیده احمدی‌نژاد با سازمان میراث فرهنگی است. 

البته خصومت حوزه‌های علوم دینی و علمایی که از احمدی‌نژاد حمایت می کنند را نمی‌توان نادیده گرفت. جهان‌بینی حوزوی بر پایه ماور‌الطبیعه اسلامی بنا شده است.

پس از روند سریع تخصص‌زدایی و آشفته ساختن آ شفته بازار میراث فرهنگی در دوران رحیم مشایی، حمید بقایی که هیچ آشنایی با میراث فرهنگی نداشت و ندارد ابتدا به خصومت با میراث فرهنگی و خاصه با باستان شناسی پرداخت. حذف بودجه‌ پژوهشکده باستانشانسی از جمله این تصمیم‌های وی بود. در نتیجه این تصمیم  پژوهشکده باستانشناسی به پیکر بی‌جان تبدیل شد که ناتوان از انجام هر گونه پژوهش تنها به سازمانی برای صدور مجوز تبدیل شد.

علاوه بر کاستن از طیف معترضان در پایتخت، از بین بردن تدریجی بخشی دولتی که به نظر مشاوران احمدی‌نژاد، خاصه مشایی، با توسعه رویکردهای اصولگرایانه اطراف احمدی‌نژاد از بنیاد تقابل دارد، از اهداف دیگر دولت برای انتقال میراث فرهنگی از مرکز است.

آنچه در عمل از این طرح حاصل خواهد شد، فروپاشی میراث فرهنگی و از بین بردن کامل جایگاه آن در ساختار اداری – اجرایی حاکمیت است. 

با ریزش شدید نیروهای متخصص و با تجربه پژو هشکده باستانشناسی، نیاز ابدی ما به باستانشناسان فرصت‌طلب خارجی برای همیشه تضمین شد. اما در این میانه پارادوکسی وجود دارد. دیگر حتی باستانشناسان خارجی نیز تمایلی به پژوهش در ایران آشفته و بی ثبات را ندارند چراکه کشورهای همسایه که همگی روزی از اقمار فرهنگی ایران به شمار می‌رفته‌اند در تطمیع و جذب پژوهشگران خارجی موفق‌تر از همیشه عمل کرده و می‌کنند. از دیگر نتایج این طرح خانه‌نشین کردن زنان باستانشناس است که به دلیل اشتغال همسرانشان در تهران مجبور به کناره گیری شده‌اند و البته که این طرح دولت احمد‌ی‌نژاد را یک قدم دیگر به هدفش در زمینه به حاشیه راندن زنان نزدیکتر می‌کند.

خلا قانونی در حوزه میراث فرهنگی و عدم نظارت نمایندگان مجلس بر این حوزه می‌تواند فاجعه‌ای فرهنگی را رقم زند. در گام بعدی پژوهشکده های دیگر از جمله مرمت و حفظ و احیا و نیز موزه ملی در خطر جدی به سر می‌برند. دلسوزان تاریخ و فرهنگ این آب و خاک این ویرانگری را به تماشای غمگنانه نشسته‌اند و ویرانگران غافل از آنند که با دشمنی با میراث فرهنگی تیشه به ریشه خود می‌زنند.

سحر فرازمند (رادیو فردا)


 


جبهه مشارکت در اعتراض به اتهامات دبیر شورای نگهبان با انتشار بیانیه‌ای از قوه قضائیه خواسته است تا به «دروغ‌ها و تهمت‌های احمد جنتی» رسیدگی کند.

در این بیانیه، جبهه مشارکت با اشاره به سخنان جنتی که گفته بود «به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار در اختیار رهبران معترضان قرار داده اند» تصریح کرده‌ است: «آيا كسي كه قدري عدد و رقم بداند و بفهمد سند يعني چه به اين ادعا نمي خندد؟ متاسفانه ايشان (احمد جنتی) با همين اندازه فهم و درايت صحت انتخاباتي را كه تقلب و تخلف در آن موج مي زد تأييد كرده‌اند.»

جبهه مشارکت در ادامه با اشاره به اینکه «سابقه احمد جنتی در بیان مطالبی که مردم ایران را مبتهج می کند طولانی است» افزوده است: «این بار زمان آن است تا ملت ایران بی هیچ شبهه ای کاملا دریابند چگونه فردی که کوچکترین پرهیزی از ارتکاب بزرگترین گناهان ندارد متصدی دو منصبی شده است که شرط اول آن عدالت است.»

این حزب اصلاح‌طلب افزوده که دبیر شورای نگهبان باید صریحا اسامی افرادی را که مدعی‌ست پول دریافت کرده اند اعلام کند: «ایشان باید صریحا اعلام کنند چنانچه ادعای ایشان ثابت نشد آیا همچنان به غصب مناصب شورای نگهبان و امامت جمعه تهران اصرار خواهند داشت؟»

در بیانیه جبهه مشارکت همچنین از قوه قضائیه خواسته شده که «مشخص کند آیا خبری از اطلاعات مورد ادعای آقای جنتی دارد یا خیر؟ و چه تمهیداتی برای اثبات صحت و سقم آن خواهد اندیشید؟»

این بیانیه خطاب به قوه قضائیه افزوده: «در صورتی که آقای جنتی نتواند ادعای خود را ثابت کند به عنوان مفتری چه مجازاتی در انتظار ایشان است؟»

در پایان این بیانیه آمده است: «جبهه مشارکت ایران اسلامی دردمندانه اعلام می کند اگر به شکایتهای قبلی از آقای جنتی و از جمله شکایت آقای تاج زاده از ایشان رسیدگی می شد و برای ایشان این مصونیت آهنین قائل نمی شدند و عدالت در حق ایشان جاری می شد اینک ایشان به خود اجازه نمی داد چنین بدون پروا از خداوند كه ناظر بر احوال و اقوال است اینچنین جایگاه فقاهت و عدالت را به ورطه  سقوط و دنائت بکشاند.»

منبع: جرس


 


فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ) با صدور بیانیه ای از مقام های ایرانی خواسته است که عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار، را آزاد کنند و درباره اتهام هتک حرمت او تحقیقات لازم را انجام دهند.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که از ۲۲ خرداد ۸۹ در بازداشت است، در ملاقات با خواهرش از «هتک حرمت» خود در زندان اوین و در حضور معاون دادستان خبر داده است.

آيدان وايت، دبيرکل فدراسيون بين المللی خبرنگاران در اين بيانيه گفت: «همين که عليه او هيچ اتهامی مطرح نشده و در زندان مورد سوءرفتار قرار گرفته کافی است تا نسبت به اين بی عدالتی هولناک، مشکوک بود و از آن ابراز نگرانی کرد.»

وی افزود: «اگر هيچ مدرکی عليه او نيست، بايد به سرعت آزاد شده و مسائل مربوط به رفتار ناشايست با او مورد بررسی و رسيدگی قرار گيرد.»

پیش‌تر نیز بیش از نود روزنامه‌نگار طی نامه‌ای خطاب به دادستان تهران نسبت به وضعیت عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار زندانی اظهار نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری وی شدند.

به گفته محمد شریف، وکیل عبدالرضا تاجیک که تاکنون به پرونده موکل خود دسترسی نداشته و نتوانسته است او را ملاقات کند، «هتک حرمت» در پرونده های قضایی، می‌ تواند به معنای «آزار جسمی و جنسی» باشد.

عبدالرضا تاجیک بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد و پس از ۴۶ روز بازداشت، با وثیقه ۱۰۰ میلیونی آزاد شده بود. آقای تاجیک مجددا هشتم دی ماه ۸۸ بازداشت و ۹ اسفندماه آزاد شد. این برای بار سوم است که این روزنامه‌نگار بازداشت می‌شود.

منبع: بی‌بی‌سی و رادیو فردا

پیشینه:
هتک حرمت عبدالرضا تاجیک در زندان؛ مرگ قوه قضائیه
اعتراض نود روزنامه‌نگار نسبت به هتک حرمت تاجیک

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته