-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 07/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ریحانه مظاهری/ پاریس/ رادیو کوچه

کمبود برق باعث اخراج کارگران شد

نارسایی وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز تنها خاموشی‌های گسترده را در بر نداشته بلکه موجب‌ بی‌کاری کارگران، تعطیلی صنایع شده است.‌

به گزارش خبر گزاری کار ایران، کارگران ایران خودرو با اعتراض به این روند چنین می‌گویند: «ایران خودرو اضافه کاری ما را قطع کرده است و کارکنان ستادی خودرا به خانه می‌فرستد بدون این‌که قبلن توضیحی داده باشد. تولید شیفت اول «ال نود» تعطیل شده و تولید «ایران خودرو دیزل» بیش از یک ماه است که متوقف شده است.»

کارگران سایپا نیز در وضعیتی مشابه می‌گویند: «اضافه کاری‌ها قطع شده است و شیفت صبح تا ساعت ۱۱ بیش‌تر کار ندارد، ما نمی‌دانیم بحران انرژی چه ربطی به توقف خط تولید و اخراج کارگران دارد.»

«مجید باقری‌خوزانی» معاون منابع انسانی گروه صنعتی ایران خودرو البته بدون اشاره به بی‌کاری و اخراج کارگران کاهش شیفت کاری آن‌ها را تایید می‌کند.

وی در این زمینه اعلام کرده است: «اهتمام هوش‌مندانه کارکنان ایران خودرو برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باعث شده است، ضمن محدود شدن برنامه اضافه‌کاری بخشی از واحدهای اداری و ستادی در ایران خودرو، هم‌چنان شیفت‌های تولیدی مطابق برنامه‌ریزی قبلی فعال باشند.»

اما در مقابل کارگران بخش‌های متوقف شده ایران خوردو در واکنش به این اظهارات می‌گویند: «مدیران شرکت‌های بزرگ هیچ کدام حاظر نیستند اعلام کنند که شرکت‌هایشان در خطر تعطیلی قرار دارند و بعد از انتشار اخبار تعطیلی و اخراج کارگران، با دست‌پاچگی اعلام می‌کنند که مشکلات تولیدی با هوش‌مندی کارگران حل شده است که این مسئله واقعیت ندارد.»

هم‌چنین نایب رییس سندیکای صنعت برق ایران هم در این زمینه به روزنامه تهران امروز گفت: «از اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری بسیاری از صنایع بزرگ به هم‌راه کارخانه‌های صنعت برق تعدیل نیرو کرده‌اند و در حال حاضر بنده آمار دقیقی از این اخراج‌ها ندارم. به عنوان مثال یک کارخانه معتبر تولید کابل که ۶۰۰ کارگر داشته در دو ماه اول امسال حدود ۱۵۰ نفر نیرو تعدیل کرده است.»

وی ادامه داد: «کارخانه‌های صنعت برق در حال حاضر با ۳۰ درصد ظرفیت تولید در حال کار هستند، سه کارخانه بزرگ تجهیزات برقی به دلیل بحران مالی تاکنون تعطیل شده‌اند و از آن‌جایی‌ که کارخانه‌ها با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند، باعث بی‌کار شدن بیش از ۱۵۰۰ کارگر شده‌اند.»

تلاش سپاه برای ورود به پروژه آزادراه تهران-شمال

خبرگزاری مهر به نقل از یک نماینده مجلس از احتمال ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا (وابسته به سپاه پاسداران) به پروژه احداث آزاد‌راه تهران- شمال خبر داد.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفته که قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرده که از این به بعد قصد ندارد در پروژه‌های کم‌تر از ۱۰۰ میلیارد تومان وارد شود.

به گفته لاهوتی، برآورد هزینه مالی احداث آزادراه تهران ـ شمال دو هزار و ۴۰۰ صد میلیارد تومان است که تاکنون تنها ٢۵۰ میلیارد تومان آن خرج شده است.

این نماینده مجلس افزوده که ۵۰ درصد هزینه اجرای این پروژه بر عهده بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد نیز بر عهده دولت است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا، در پروژه‌های عظیم و سودآوری چون نفت، گاز، مخابرات و معادن نیز، دخالت و حضور جدی داشته و بسیاری از مناقصه‌ها را بدون طی کردن روند قانونی آن‌ها تصاحب کرده است.

کاهش ۳۰ درصدی واردات نفت چین از ایران

خبرگزاری فارس به نقل از نشریه پلاتز نوشت: «تازه‌ترین آمار گمرک چین نشان می‌دهد میزان واردات نفت خام این کشور از ایران طی شش ماه نخست ۲۰۱۰ با افت ۳۱٫۲۳ درصدی روبه‌رو شده است.»

بر اساس این گزارش‌، میزان واردات نفت خام چین از ایران طی شش ماه نخست ۲۰۱۰ به کم‌تر از ۹٫۰۲ میلیون تن معادل ۶۶٫۱۲ میلیون بشکه رسیده است‌. این رقم در مدت مشابه سال قبل به بیش از ۱۳٫۱۲ میلیون تن رسیده بود .‌

این در حالی است که میزان کل واردات نفت چین در شش ماه نخست ۲۰۱۰ با ۳۰ درصد رشد به بیش از ۱۱۷٫۹۶ میلیون تن معادل ۴٫۷۸ میلیون بشکه در روز رسیده است‌.

گرچه ایران هنوز جز ده صادر‌کننده بزرگ نفت به چین به شمار می‌رود ولی تنها کشوری است که در شش ماه نخست ۲۰۱۰ با کاهش صادرات نفت به چین نیز روبه‌رو شده است که مهم‌ترین دلیل آن را چینی‌ها بالا بودن قیمت نفت ایران عنوان می‌کنند.

اهدای یک میلیون تومان به هر نوزاد

محمود احمدی‌نژاد از آغاز «طرح ملی تامین آتیه» و اهدای مبلغ یک میلیون تومان به نوزادان متولد امسال، از پنجم مرداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمدی‌نژاد در جلسه هیت دولت گفت: «با آغاز  این طرح‌، دولت تلاش می‌کند سالانه مبلغ دیگری نیز به این حساب اضافه کند.»

اگرچه دولت ایران در لایحه بودجه سال ۸۹ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای صندوق «تامین آتیه همگان» پیش‌بینی کرده اما برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد دولت در سال جاری با کسری ۴۰ میلیارد دلاری پیدا و پنهان روبه‌رو است و بعید به نظر می‌رسد که بتواند هزینه چنین طرحی را تامین کند.

در سال ۱۳۸۸ بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار نوزاد متولد شده و با فرض تکرار این رقم در سال ۸۹ بار مالی ناشی از این زاد و ولد بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که با توجه به کسری فاحش بودجه دولت، منبع چنین هزینه‌ای روشن نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

در آلوده بودن برنج‌های وارداتی هیچ شکی نیست

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «هیچ شکی در آلوده بودن برنج‌های وارداتی نداریم و میزان آرسنیک در یازده نمونه از سیزده نمونه برنج وارداتی بالاتر از حد استاندارد است.

به گزارش (ایسنا)، «حسن تامینی» با بیان این‌که حساسیت‌ها برای جلوگیری از برنج‌های وارداتی آلوده به فلزات سنگین خصوصن سرب و آرسنیک بالاست، گفت: «آلودگی به سرب نیز در هشت مورد از برنج‌های وارداتی کاملن محرز و شناخته شده است‌.»

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که مصرف برنج‌های آلوده سرطان‌زا است، اضافه کرد: «از وزارت بازرگانی می‌خواهیم که از ورود برنج‌های خارجی جلوگیری کند.»


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

همه می‌گویند ازدواج یک اتفاق مقدس است. الان همه می‌دانیم که ازدواج تبدیل به تجارت شده. تا خانه و اتومبیل نداشته باشی، نمی‌توانی درباره ازدواج با کسی حرف بزنی. خودش هم راضی باشد، جرات نمی‌کنی سمت خانواده‌اش بروی.

دیروز دختری را دیدم و از او خوشم آمد. باهاش حرف زدم، ولی وقتی خواستم بیش‌تر آشنا شویم، گفت که شب راس ساعت ۱۱ به خانه‌شان زنگ بزنم… من هم وقتی شب شماره خانه‌شان را گرفتم، این اتفاق رخ داد…


 


علی خردپیر/ پاریس / رادیو کوچه

کافه کوچه مجالی است برای گفتن از شما و فرصتی است برای دیدارهایی خاطره‌ساز.

«… تمامی الفاظ جهان را در اختیار داشتیم

و آن نگفتیم

که به کار آید،

چرا که تنها یک سخن

یک سخن در میانه نبود:

آزادی

مانگفتیم

تو تصویرش کن»

دفتر شعر «ابراهیم در آتش» را که ورق می‌زنیم‌، احمد شاملو به تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۵۱ پیشکشی دارد به بانویی که امروز میهمان کافه کوچه است‌. «ایران درودی» متولد ۱۳۱۵ خورشیدی‌، پس از ۵۶ سال زندگی در پاریس‌، به قصد اقامت در ایران چمدان بسته است .

درودی که به باور بسیاری از هنرمندان و منتقدان یکی از بزرگ‌ترین نقاشان معاصر ایران است نخستین بار پنجاه سال پیش تابوهایش را در تالار فرهنگ تهران به نمایش عمومی گذاشت و آخرین باری که آثارش دیده شد اردیبهشت ۱۳۸۷ بود‌. بانوی نقاشی ایران در این فاصله ۴۳ نمایشگاه در داخل و خارج از کشور برپا کرد  و حالا شال و کلاه کرده در راه بازگشت به زادگاه است که در میانه راه سری به کافه کوچه می‌زند.

پس از ۵۶ سال زندگی در شهر پاریس‌، منزلتان را تخلیه کرده‌اید‌، چمدان‌هایتان را بسته‌اید و عازم سفر هستید‌. کجا می‌خواهید بروید‌؟

کجا می‌خواستید برم‌؟ کجا فکر می‌کنید می‌شود رفت غیر از ایران‌. من همیشه آرزویم بود که سال‌های آخر عمرم در ایران بگذرد‌. انشااله که این سال‌ها زیاد باشد .

امیدوارم‌. اما چرا پس از ۵۶ سال‌؟ چرا این تصمیم را مثلن ۱۰ سال پیش نگرفته بودید‌؟

نمایشگاهم در موزه هنرهای معاصر تهران‌، خیلی رویم تاثیر مثبت داشت چراکه از تمام شهرستان‌های ایران برای دیدن نقاشی‌هایم آمدند‌. برایم مشخص شد که من جایی به عنوان یک نقاش در دل هم‌وطنان باز کرده‌‌ام. آن وقت به این فکر کردم که باید من هر چه بیش‌تر از این سیراب و سرشار شوم چراکه این مسئله سرمایه است که به آن برای روزهای سرد زندگی‌ام احتیاج دارم .

شما همواره به عنوان یکی از نقاشان مطرح ایرانی‌، برای مردم و به ویژه جوانان و هنردوستان شناخته شده بودید. می‌خواهم بدانم که چرا ۵۶ سال پیش ترجیح دادید که در اروپا زندگی کنید نه در ایران‌؟

بیست و دوم نوامبر ۱۹۵۴ به عنوان یک دانشجو به پاریس آمدم‌. شش سال تحصیلم به طول انجامید‌. یک بار به ایران بازگشتم و تصمیم گرفتم بین ایران و فرانسه در رفت و آمد باشم چراکه می‌خواستم از اتفاق‌های هنری روز دنیا با خبر باشم تصمیم گرفتم در این‌جا بمانم‌. در ایران ما کم‌تر از اتفاق‌های هنری روز جهان مطلع هستیم به ویژه این‌که در هنر نقاشی سابقه چندانی نداریم و روی آوردن به هنر نو در ایران از چهل یا پنجاه سال پیش با نسل من آغاز شده است.

این خداحافظی با پاریس همیشگی است یا باز می‌گردید‌؟

فرق می‌کند‌. من این‌جا آتلیه داشتم و کار می‌کردم‌. آتلیه‌ام را تحویل داده‌ام‌. نه دیگر فقط درایران کار خواهم کرد‌. این‌جا هم گه‌گداری رفت و آمد خواهم کرد و آن هم اگر حس کنم که نیاز دارم که از جریانات روز هنری باخبر باشم .

امروز وظیفه‌ام به عنوان یک انسان این است آن‌چه را که آموخته‌ام پس بدهم‌، من دیگر فرصتی برای آموختن ندارم‌، نه این‌که نمی‌خواهم بیاموزم‌، ولی به نظرم آن‌چه را که اندوخته و آموخته‌ام بسیار با ارزش است‌

امروز اصلن مثل دیروز فکر نمی‌کنم‌. امروز زندگی را بیش از هر وقت پر از امید و نیرو می‌بینم و فکر می‌کنم مهم است که انسان ارزش‌ها را بشناسد‌. امروز احساس من این است که به شناخت این ارزش‌ها نزدیک شده‌ام و زندگی‌ام معنای دیگری پیدا کرده است‌. این معنا خصوصی و شخصی نیست‌. گسترده است‌. در آن مملکتم را می‌بینم‌، نسل جوان مملکتم را می‌بینم و به این نسل افتخار می‌کنم وقتی با نسل خودم مقایسه می‌کنم می‌بینم که چقدر جلو‌تر‌، آگاه‌تر و هوشیار‌تر و واقع‌بین‌تر است‌. نسل من  دچار بهت‌زدگی بود‌. امروز فکر می‌کنم نسل جوان ایرانی این مرحله را پشت‌سر گذاشته است‌. البته وسیله ارتباطی‌اش کامپیوتر است و از آن خیلی خوب استفاده می‌کند‌. این باعث شده که از هوشش به بهترین وجه بهره گیرد.

این نسل جوان نیاز به آموختن دارد از کسانی چون شما‌. هرگز به فکر تاسیس کلاس‌های نقاشی بوده‌اید‌؟

نه‌. برای این‌که من نقاشی نمی‌دانم و تواضع هم نمی‌کنم‌. آن‌چه که من انجام می‌دهم مثل الهام محض است‌. من باید پشت سه پایه قرار بگیرم و آن‌گاه نقاشی بلدم‌. جدای از سه پایه نقاشی بلد نیستم‌. عیب و ناتوانی را می‌بینم اما نمی‌توانم بگویم تو هم مثل من ببین‌. برای همین هم وقتی می‌پرسند که نقاشی را چگونه می‌توان آموخت می‌گویم نقاشی خودآموز است‌. برای من مدرسه بوزار پاریس یک تجربه بود که از هم‌کلاسی‌هایم بیش‌تر بفهمم‌؛ دیدن موزه لوور برایم آموزنده بود‌. تا به حال ندیده‌ام کسی را که به من بگوید این‌جای تابلو بد است‌، خودم هم این کار را بلد نیستم و این آزادی را برای دیگران قایل هستم که هر چرا دوست دارند روی کار بیاورند نه آن‌چه را که به آن‌ها تلقین می‌کنم .‌

پس از بازگشت به ایران اولین کاری که می‌کنید چیست‌؟

اولین کاری که همیشه می‌کنم نوازش قلم‌هایم است و نگاه کردن سه پایه‌هایم‌. تابلوهای روی سه‌پایه‌ها را نگاه می‌کنم تا ببینم آخرین قلم‌هایی که زده‌ام چه بوده است‌. واقعن من و نقاشی عاشق و معشوقیم. هرگز نقاشی برایم جامد نیست‌، مثل یک انسان است. می‌آید و می‌رود‌. با من حرف دارد‌. معشوق گریز‌پایی است‌. معشوقی است که گاهی اوقات باید دنبالش بدوم و گاهی وقت‌ها واقعن رهایم می‌کند و با خودم می‌گویم که وای من هم شدم مثل برخی از نقاشانی که خود را تکرار می‌کنند‌. نباید تکرار کنم چون هیچ لحظه‌ای در زندگی شبیه لحظه‌ای دیگر نیست‌. باید انسان لحظه را به تمامی زندگی کند .

آیا این رابطه عاشقانه در مکاتب و سبک‌ها قالب‌پذیر است‌؟

نه‌.

من اوایل می‌گفتم نقاشی‌هایم سورئالیستی است اما حالا که نظر منتقدان در دنیا را می‌خوانم می‌بینم که می‌گویند نقاشی درودی در هیچ چهارچوبی جای نمی‌گیرد‌

به نظرم این درست‌تر است‌. چون خودم هم نمی‌توانم در چهارچوب قرارش دهم‌. امروز که بوم می‌خرم و روی سه‌پایه‌ام می‌گذارم نمی‌دانم که چه خواهد بود‌، حتا رنگ‌هایش را نمی‌دانم‌، هیچی از آن نمی‌دانم و از قبل برایش تصمیم نمی‌گیرم‌. اما آن‌قدر روی خودم کار کرده‌ام که ناخودآگاهم پس می‌دهد آن چه را که باید خلق کنم‌. به ناخودآگاهم بیش از خود اطمینان دارم‌. چون باور دارم که ندانسته‌های انسان خیلی بهتر از دانسته‌ها می‌دانند‌. دانسته‌ها ضعف دارند اما ندانسته‌ها مطلق است .

با نقاش‌های متعددی در دنیا آشنا شدید و آثار بی‌شماری را دیده‌اید‌. کدام نقاش یا نقاشان لذت نقاشی را در شما به عنوان یک مخاطب زنده کرده است‌؟

در میان هم عصر‌های خودم نقاشی را دوست دارم که آثارش اصلن ربطی به کارهای من ندارد‌، نامش «زابوکی» است‌. یک نقاش چینی که سبکش آبسترده – انتزاعی – است و اکنون آلزایمر دارد‌. نقاشی‌هایش را که می‌بینم دیوانه می‌شوم‌. نقاشی‌هایش عرفان است‌. او نقاشی نمی‌کند که به دیگران بگوید من نقاشم‌. باید از نقاشی جلوتر رفت‌. باید هم نقاش بود و هم نقاشی‌. این مرحله مهم‌ترین مرحله‌ای است که یک نقاش به آن می‌رسد‌. در این مرحله فاصله‌ای میان نقاش و نقاشی نیست و یکی شده‌اند .‌

آخرین پرسشم درباره یکی از برنامه‌های آتی شما است‌. از زبانتان شنیده‌ام که فکر تاسیس موزه ایران درودی هستید . در این‌باره برایم بگویید .

در طول سال‌های گذشته آثارم را به ایران منتقل کرده‌ام جز یکی که بر دیوار اتاقم نصب است‌. همیشه آثارم را متعلق به ایران دانسته‌ام چون بسیار از عرفان سرزمینم و از خصلت و خلق و خوی هم‌وطنانم آموخته‌ام‌. دلم می‌خواست که همه کارهایم یک‌جا جمع شود‌. مدت ‌هاست که کارهای اصلی و مهم خود را نمی‌فروشم‌. آرزویم این است که قبل از مرگم موزه‌ام را ببینم .


 


شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

shokufeh@koochemail.com

شاید شما هم دیده باشید که در تبلیغات آی پاد‌ها و  ام‌پی‌تری‌پلیر‌ها mp3 player فرد بعد از گذاشتن گوشی درون گوش‌اش، دیگر صدای محیط را نمی‌شنوند و با صدای بلندی که درون گوشش پخش می‌شود در دنیای دیگری سیر می‌کند.

لذت شنیدن آهنگ مورد علاقه‌ توسط دستگاه‌های پخش صوت، آن هم در مواردی که صداهای محیط بیرون زیاد و گوش‌خراش هستند و تمایلی به شنیدن آن‌ها نیست، بسیار زیاد است.  این روزها، هم‌زمان با اوج گرفتن رقابت بین شرکت‌های مختلف برای تولید آی پاد‌های گوناگون، رسانه‌های ارتباط جمعی مثل رادیو، تلویزیون و مجلات اینترنتی، مادام بر این تاکید دارند که استفاده از این وسایل، می‌تواند آسیب‌های جدی را به گوش وارد کند.

گوش‌ها اندام شنوایی بدن هستند که وظیفه دریافت صداهای محیط و حفظ تعادل را بر عهده دارند و اختلال و بیماری در هر یک از قسمت‌های بیرونی، میانی و داخلی گوش می‌تواند سبب افت شنوایی خفیف تا ناشنوایی کامل شود، بنابراین برای این که گوش دقیق و سالم داشته باشید، رعایت اصول مراقبت از آن بسیار مهم است.

دکتر «محمدحسین برادران‌فر» با بیان این که سر و صدای بلند از هر نوع، روی گوش تاثیر‌گذار است، می‌گوید: «در قاعده حلزونی شنوایی گوش، فرکانس‌های بالای ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ و در راس حلزونی شنوایی، فرکانس‌های پایین‌تر قابل شنیدن است.»

هم‌چنین به این مسئله اشاره کرده است که: «فرکانس شنوایی فرکانس‌های۵۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ است و فرکانس ۲۵۰ ،۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ چندان در مجاورات شنوایی معمولی تاثیری ندارد. ولی فردی که در فرکانس بالا کاهش شنوایی پیدا می‌کند، معمولن صدای زیر را خوب نمی‌شنود و در محیط شلوغ، شنوایی او مناسب نبوده و در محیط آرام، خیلی قابل مشخص شدن نیست.»

توصیه‌ی او برای مصرف کنندگان این وسایل این است: «افراد نباید به صداهای بسیار بلند گوش دهند. در محیط‌هایی که صدا بالاتر از ۸۰ دسی بل است، مثل کارخانجات و مکانی که موسیقی بلند است از گوشی محافظت کننده استفاده شود؛ چرا که در غیر این صورت در طولانی مدت، عصب شنوایی ضعیف ‌شده و ضعیف شدن عصب شنوایی درمان دارویی و جراحی ندارد و فرد فقط می‌تواند از سمعک استفاده کند.

افرادی که از هدفون MP3 player استفاده می‌کنند باید موسیقی را با صدای آهسته گوش دهند، زیرا صدای بلند علاوه بر سردردی که ایجاد می‌کند در دراز مدت باعث کاهش شنوایی حسی و عصبی می‌شود.

«اصوات بلند (شدید) به خصوص اگر فرد مدت طولانی‌تری در معرض آن قرار گیرد سبب آسیب شنوایی شده که این کاهش شنوایی اغلب غیر قابل برگشت است. بنابراین:

هنگام شنیدن موسیقی از زیاد کردن صدای آن اجتناب کنید. درصورتی‌که از هدفون استفاده می‌کنید افزایش صدا آسیب شدیدتری به گوش شما می زند.

اگر در محیط پر سر و صدا ناچار هستید کار کنید، حتمن از «پلاگ‌های» مخصوص گوش و هدفون‌های محافظ گوش استفاده کنید.

اصوات شدید و کوتاه مدت مانند صداهای انفجاری نیز به شدت به گوش و شنوایی شما آسیب می‌رسانند. در صورتی‌که در محیط کاری شما چنین اصواتی وجود دارد نیز از پلاگ‌ها و هدفون‌های محافظ استفاده کنید.

دردها و عفونت‌های گوش را جدی بگیرید و در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درصورت خارش گوش از خاراندن آن پرهیز کرده و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

از ورود عمدی آب و مواد شوینده مانند شامپوها به داخل مجرای گوش در حین استحمام اجتناب کنید.

از شنا کردن در آب‌های آلوده بپرهیزید.

از گوش پاک کن برای خشک کردن گوش‌ها بعد از هر استحمام اجتناب کنید. بعد از استحمام با جریان دادن هوای گرم و ملایم سشوار به مدت دو دقیقه از فاصله نیم متری به سمت گوش‌ها آن‌ها را خشک کنید.

ضربه به گوش و سر می‌تواند سبب افت شنوایی شما شود.

مصرف بعضی از داروهای تزریقی می‌تواند باعث کاهش شنوایی و حتا کری کامل شود. پزشکان در تجویز این‌گونه از داروها باید نهایت احتیاط را به خرج دهند.»

با هم به گزارش امروز گوش می‌کنیم.

منبع:  p30downloades.persianblog.ir


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است

محمد سیف‌زاده، وکیل پایه یک دادگستری و از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در مصاحبه با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در خصوص آخرین وضعیت موکلش معصومه یاوری گفت که به حکم تبعید وی طی لایحه دفاعیه‌ای اعتراض کرده و لایحه یاد شده هم اکنون به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر رفته است.

معصومه یاوری مادر دو فرزند و زن خانه‌داری است که به اتهام محاربه به دادگاه احضار شده بود و دادستان از قاضی دادگاه درخواست حکم اعدام برای یاوری کرده بود. اما دادگاه ۷ سال حکم زندان در رجایی شهر کرج را صادر کرد.

سیف‌زاده گفت که امیدوار است حکم برائت معصومه یاوری صادر شود:

موارد زیادی برای اعتراض وجود داشته از جمله این‌که اصولن ما در محاربه بر اساس ماده ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی حبس نداریم

محمد سیف‌زاده، وکیل یاوری که تا زمان برگزاری اولین دادگاه موفق به دیدار وکیلش نشده بود، درباره اتهامات مطرح شده در پرونده گفت: «برای اثبات اتهام او دلایلی آورده شده بود که دو نمونه از آن را می گویم. یکی این‌که خانم یاوری سلاح سرد بزرگ به هم‌راه داشته است و منظور آن‌ها چاقوی کوچک جیبی است که او در کیفش داشته است و هر کسی که طی سال‌های اخیر در ایران بوده باشد می‌داند که اکثر خانوم‌ها برای حفظ امنیت خود، شی تیزی در کیف دارند. جالب آن است که این چاقو به خانم یاوری بازپس داده شده اما هنوز در رای باقی‌مانده است و از دلایل محاربه گرفته‌اند.»

سیف‌زاده افزود: «دوم این‌که نام شخصی را آورده‌اند و می‌گویند خانم یاوری با او که سرپل (رابط) مجاهدین هست، ارتباط داشته؛ در حالی‌که ایشان الان سوپروایزر یکی از بیمارستان‌هاست. ما مشخصاتش را به دادگاه داده‌ایم تا بروند و استعلام کنند.»

سیف‌زاده: افزایش فشار بر کانون مدافعان حقوق بشر

سیف‌زاده هم‌چنین با اشاره به فشارهای به عمل آمده به اعضای کانون مدافعان حقوق بشر گفت: «خانم نرگس محمدی کماکان به‌دلیل فشارهای وارده به او در زندان از شرایط جسمی مساعدی برخوردار نیستند. حال ایشان به طور مداوم به هم می‌خورد و از حال می‌روند.» نرگس محمدی، معاون کانون مدافعان حقوق بشر در ۲۰ خرداد ۸۹ در منزلش بازداشت و دهم تیرماه آزاد شد.

«کانون مدافعان حقوق بشر» در دی ماه ۸۷ توسط نیروهای امنیتی و انتظامی و بدون ارایه حکم قضایی پلمب شد که اعتراضات داخلی و جهانی بسیاری را به دنبال داشت. سیف‌زاده با اشاره به تعطیلی کانون گفت: «بستن کانون، از اساس غیرقانونی و شاید بتوانیم بگوییم یک جرم بود.»

وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه از ابتدا به دروغ این را در جامعه جا انداخته‌اند که کانون مدافعان یعنی خانم عبادی و بالعکس تا بتوانند از این طریق دشمنی‌های خودشان را با خانم عبادی و کانون مدافعان عملی کنند. در صورتی‌که خانم عبادی هم یک عضو از این مجموعه‌اند که اعضای کانون با آرای خود ایشان را به عنوان رییس کانون انتخاب کردند.»

سیف‌زاده نیز همانند سایر اعضای این کانون ممنوع‌الخروج است. وی گفت:

برای من قرار تامین صادر شده است به آن‌ها گفتم اگر تدریس قانون اساسی، آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات اسلامی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، برگزاری سمینارهای علمی، نظارت بر حقوق بشر و پذیرفتن وکالت مجانی برای کسانی که حقوقشان ضایع شده است، جرمند من به‌این جرم اقرار، اعتراف و البته افتخار می کنم


 


مارال/رادیو کوچه

maral@koochehmail.com

«سید جواد بدیع‌زاده» از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی ایران در سال ۱۲۸۱ شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش «آقا سید رضا بدیع کاشانی» ملقب به «بدیع‌المتکلمین» روحانی مشروطه‌خواه روشن‌اندیشی بود که به «سید انارى» شهرت داشت. وی اغلب فرزندش را نیز به مجالس وعظ و روضه خوانى خود مى‌برد تا با شیوه‌ی آوازخوانى مذهبى آشنا شود. بدیع‌المتکلمین با تسلط کافی بر ردیف موسیقی ایرانی، پسر خود را نیز به فن آواز موذنی و روضه خوانی و تعزیه آشنا ساخت و او از تجربیات پدر استفاده کرد و به فراگیری گوشه‌ها و ردیف‌های موسیقی دستگاهی ایران پرداخت. جواد، موسیقى ردیف سنتى و گوشه‌هاى بی‌شمار آن را از پدر و نیز از دایى خود «میرزا یحیی سعید واعظین» که او نیز از واعظان خوش صداى زمان خود بود، فرا گرفت.

بدیع‌زاده تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه «تدین» و دوره متوسطه را در مدرسه‌ی فرانسوی «آلیانس»  و پس از آن در «دارالفنون» به پایان رساند و پس از پایان دوره متوسطه برای مدتی به کار مترجمی زبان فرانسه و منشی‌گری تجارت‌خانه‌های آن دوران روی آورد؛ تا آن که در سال ۱۳۰۴ خورشیدی به استخدام مجلس شورای ملی در می‌آید و با سمت مسوول بلیت و لوایح در آن‌جا به کار می‌پردازد.

پس از درگذشت سرهنگ «مین باشیان»، بدیع‌زاده که در آن روزگار آوازخوانی مشهور بود، به سروان «ابراهیم ارژنگ» (سرپرست برنامه موسیقی ایرانی رادیو) معرفی شد

در آن ایام تنها خواننده رادیو «قمرالملوک وزیری» بود. استاد بدیع‌زاده با افتتاح رادیو به جمع هییت ارکستر آن زمان رادیو پیوست و در کنار استادانی چون «حسین تهرانی»، «مرتضی نی داوود»، «حبیب سماعی» و «استاد ابوالحسن صبا» آثار با ارزشی را در حوزه موسیقی ایرانی پدید آورد؛ هم‌چنین وی سال‌ها عضو شعر و موسیقی رادیو تهران بود.

استاد بدیع‌زاده علاوه بر خوانندگی در امر آهنگ‌سازی نیز از بزرگان موسیقی ایران به شمار می‌آید. در سال ۱۳۰۴ که کمپانى انگلیسی صفحه پرکنى «هیز مسترزویس» به قصد تهیه و ضبط صفحه از نواخته‌ها و خوانده‌های هنرمندان ایرانی، نماینده خود را به ایران اعزام کرد و شعبه خود را در تهران گشود، بدیع زاده به عنوان نخستین خواننده مرد، با معرفی و توصیه «عبدالحسین خان شهنازی»، انتخاب شد و اولین صفحه او با عنوان «جلوه گل» روانه بازار شد، که شامل دو قطعه آواز و سه تصنیف از ساخته‌هاى خودش بود. از آن پس تا سال ۱۳۱۴ بدیع زاده ۲۴ تصنیف ساخت که همه روى صفحه ضبط شده است.

بدیع‌زاده از دهه ۳۰ به بعد از عرصه هنر کناره گرفت و بیش‌تر در نهادهای اجرایی و اداری رادیو ایران مشغول به کار بود. بعدها نیز مشوق گروهی از خوانندگان جوان روزگار خود شد. از جمله «داریوش رفیعی» خواننده خوش صدای دهه ۳۰، که با تشویق بدیع‌زاده به رادیو راه یافت و تا زمان حیاتش (بهمن ۱۳۳۷) بیش‌تر ایام را با بدیع‌زاده به سر می‌برد و در خوانندگی نیز تا حدودی از شیوه وی پیروی می‌کرد.

وقوع جنگ جهانی دوم مهم‌ترین حادثه به وقوع پیوسته در زمان حیات بدیع‌زاده بود. او در این دوران به هندوستان و آلمان رفت و در آن‌جا به فعالیت خود ادامه داد.

در سال ۱۳۱۵ خورشیدی، کمپانی صفحه پرکنی «اودئون» آلمان به صورت رسمی از او دعوت می‌کند تا به آلمان برود و تعدادی صفحه پر کند. او در آن سال به برلین می‌رود و در این سفر «اسماعیل ساتری»، تنها نوازنده‌ایی بود که وی به همراه داشت؛ ساتری نوازنده ویولون و تار بود که از نظر علمی نیز به موسیقی وارد بود. از این رو  در آن جا به کمک میزبان آلمانی خود برای پیدا کردن هنرمندان مناسب تحقیق کرد و با گروه کوچکی که عبارت از یک ویولونیست و یک پیانیست بود، تعداد ۴۰ صفحه بر روی صفحه گرامافون کمپانی اودئون ضبط می‌کند. «خزان عشق» یا «شد خزان»‌ که از معروف‌ترین و زیباترین آثار ماندنی بدیع‌زاده در دستگاه همایون با شعری از «رهی معیری» سراینده نامیست، از بارزترین آن‌ها است. او هم‌چنین کنسرت بزرگی نیز در شهر بمبیی برای پارسیان ایرانی در تجلیل از مقام فردوسی شاعر بلند آوازه ایران اجرا کرد، که همیشه آن را از افتخارات بزرگ دوران زندگی خود می‌دانست.

بسیاری از بزرگان چون «اسماعیل مهرتاش» (هنرمند ارزنده تیاتر، موسیقی، و معلم آواز)، «علی تجویدی»، «پرویز یاحقی»، «منوچهر همایون‌پور»، «بیژن ترقی»، «نورا همایون»، و هم‌چنین شاعر گران‌قدر «نواب صفا» تا آخرین لحظه‌های زندگی، از جمله نزدیکان دایمی او بوده‌اند؛ و به واسطه‌ی همین هم‌نشینی‌ها، او خاطرات و یادداشت‌های فراوانی از تمام هنرمندان هم عصر خود و تا حدودی پیش از خود در حفظ داشت و از این رو، می‌توان او را به عنوان حافظ بخشی از تاریخ موسیقی ایرانی نام برد که خوش‌بختانه تمامی این خاطرات و یادداشت‌های بیش از ۶۰ سال زندگی هنری و معارشت با طبقات مختلف هنرمندان به صورت دست نوشته از او باقی مانده است.

بداهت و تازگی و عدم تکرار جمله‌ها و قسمت‌های مختلف آهنگ‌های بدیع‌زاده که در هیچ‌یک از آن‌ها دو قسمت مساوی و یک‌سان با یک آهنگ شنیده نمی‌شود، از ویژگی‌های بارز آثار این هنرمند است

جواد بدیع‌زاده در بهمن ۱۳۵۷ دچار سکته مغزی شد؛ یک سالی در ایام بیماری گذشت، ولیکن در پانزدهم دی ماه تاب سکته دوم را نیاورد و در سن ۷۷ سالگی در حالی که بیش از شش‌صد قطعه از درخشان‌ترین آثار موسیقی از خود به یادگار گذاشته بود، زندگی را بدرود گفت.

از میان آفریده‌هاى معروف او مى‌توان از سرود «ایران، کشور داریوش» و ترانه‌هاى «جلوه گل»، «داد دل»، «دل افسرده»، «هدیه خاک»، «گل پرپر»، و «خزان عشق» یاد کرد. «خزان عشق» که تا زمان ما جاذبه خود را حفظ کرده در سال ۱۳۱۳ در پیوند با متنى عاشقانه از «رهى معیرى» ساخته شده است.

یادش و نامش هماره جاودان


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

«ابوالحسن بنی‌صدر» اقتصاددان، سیاست‌مدار و نویسنده اهل ایران است. او در  ۲ فروردین ۱۳۱۲ در همدان متولد شد. وی در دانشگاه تهران، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد و در بهمن سال ۱۳۵۸ به عنوان نخستین رییس جمهوری ایران انتخاب شد و در خرداد ۱۳۶۰ پس از چندی تنش با اعضای حزب جمهوری اسلامی و آیت‌اله خمینی با عنوان عدم کفایت سیاسی توسط مجلس شورای اسلامی از مقام خویش عزل شد. بنی‌صدر در دانشگاه سوربون پاریس دکترای خویش را احراز کرد و به تدریس در دانشگاه پرداخت.

گفت‌وگوی اردوان روزبه با ابوالحسن بنی‌صدر در پی می‌آید:

بخش دوم گفت وگوی اردوان روزبه با «ابوالحسن بنی‌صدر» در پی می‌آید:


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیوکوچه

کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان از مخالفان دولت و کشور‌های همسایه خواست تا در برگزاری انتخابات پارلمانی این کمیسیون را کمک کند.

فضل‌احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات امروز در کنفرانس که مناسبت ۱۰۰ روز نخست کاری وی برگزار شده بود، نا‌امنی را بزرگ‌ترین چالش در مقابل برگزاری انتخابات این کشور خواند.

آقای معنوی گفت: «انتخابات یک پروسه ملی بوده و برگزاری آن به نفع مردم است، بنابران از مخالفان دولت می‌خواهیم تا در برگزاری انتخابات مشکل ایجاد نکنند.»

وی نقش کشورهای همسایه در برگزاری این انتخابات را مهم خوانده گفت: «اگر کشورهای همسایه این کشور صادقانه هم‌کار کنند انتخابات پارلمانی موفقانه صورت خواهد گرفت.»

ناامنی و عدم برگزاری انتخابات شفاف دو چالشی است که نامزدان انتخابات پارلمانی و مردم از آن نگرانی می‌کنند.

اما رییس کمیسیون انتخابات اعلام کرد آنان برای برگزاری انتخابات اراده قوی داشته و تدابیری خاص برای جلوگیری از تقلب روی دست گرفته‌اند.

در انتخابات مجلس نماینده‌گان افغانستان برای ۲۴۹ کرسی ۲۵۵۶ تن نامزد می‌باشند.

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است در ۲۷ سنبله سال روان برگزار شود.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته چهارشنبه هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی درباره اعتصاب غذای کیوان صمیمی، بهمن احمدی‌امویی، و عبداله مومنی، گفته می‌شود ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی زندان اوین در اعتراض به رفتار زندانبانان و ایجاد محدودیت و مانع‌تراشی در ملاقات با خانواده‌هایشان دست به اعتصاب غذا زده که پس از این اعتصاب به زندان انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده‌اند.

به گزارش هرانا، گزارش‌ها حاکی از آن است که کیوان صمیمی، مدیر مسوول ماه‌نامه «نامه» و از چهره‌های سیاسی نزدیک به نیروهای ملی مذهبی در ایران،  بهمن امویی، روزنامه‌نگار، عبداله مومنی، سخن‌گوی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار دفتر تحکیم)،‌ به‌هم‌راه شماری دیگر از زندانیان وقایع پس از انتخابات در بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به برخوردهای مسوولان و زندانبانان  با زندانیان و هم‌چنین لغو ملاقات‌ها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در همین زمینه، ژیلا بنی‌یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی، تایید کرده است که همسرش از سه روز پیش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

عبداله مومنی، اندکی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و به هشت سال زندان محکوم شده است.

کیوان صمیمی، یک روز پس از انتخابات بازداشت شد، به ۶ سال زندان و محرومیت دایمی از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه با بیان این که بیانیه سه جانبه تهران هم‌چنان معتبر بوده و صدور قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل خللی برآن وارد نکرده است، صبح امروز اعلام کرد احتمالن در شهریور و یا مهر‌ماه مذاکراتی در این روند انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این که پاسخ منفی ترکیه به قطع‌نامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل، مشکلی در روابط آنکارا و واشنگتن ایجاد نکرده، تاکید کرد: «این قطع‌نامه خللی به اعتبار بیانیه سه جانبه تهران وارد نکرده و هم اکنون مذاکرات در سطح کارشناسی در این چارچوب ادامه دارد.»

داود اوغلو با تاکید براین که موافقت اصولی با انجام مذاکراتی در آینده نزدیک بین طرف‌های مساله حاصل شده است، افزود این مذاکرات احتمالن در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) برگزار خواهد شد که البته شاید تغییری در تاریخ این مذاکرات صورت گیرد، ولی به هر روی در هر شرایطی طرف‌ها خواهان حضور ترکیه در فرایند مسئله هستند.»

این درحالی است که چندی پیش آمریکا اعلام کرده بود که دو کشور ترکیه و برزیل در مذاکرات ۱+۵ حضور نخواهند داشت.


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


خبر / رادیو کوچه

علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس، روز گذشته چهارشنبه در اظهار نظری اعلام کرد این‌که هیتی از طرف مجلس با دولت مذاکره و التماس کند که فلان قانون اجرا شود روش غلطی است و گفت: «این یعنی تحقیر مجلس و باز شدن راه تک‌روی که به هیچ وجه از مجلس پذیرفته نیست.»

به نقل از سیمیل، وی با اشاره به ابزارهای مجلس برای نظارت بر کار دولت گفت: «اگر دولت، قانونی را قبول نداشته باشد طبیعی است که باید لایحه‌ای ارایه کند و از این طریق قانون را اصلاح کند، نه این‌که بگوید این قانون را قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم، ضمن آن که مجلس در مواقع قانون‌گریزی باید از ابزارهای در اختیار خود مثل سوال استفاده کند.»

این در حالی است که اختلافات بین مجلس و دولت در ماه‌های اخیر باعث به‌وجود آمدن انتقادهایی از جانب نمایندگان مجلس شده است، به طوری که اصول‌گرایان مجلس هم‌چون علی لاریجانی و احمد توکلی، دولت را به «گردنکشی» در مقابل قانون متهم کرده‌اند.

لازم به ذکر است چندی پیش علی مطهری در ادامه اختلاف موجود بین دولت و مجلس با مفید خواندن آن  گفت: «این امر موجب اصلاح امور می‌شود و به نفع نظام جمهوری اسلامی است و شرایط جامعه نمی‌تواند بهانه‌ای برای فرار از مسوولیت‌ها باشد.»


 


خبر / رادیو کوچه

«محمد یعقوب» رییس دفتر نخست وزیر در دفتر نسخت وزیر مالزی گفت: «مالزی قصد دارد سهم خود را از مبادلات بانک اسلامی که در حال حاضر کم‌تر از ۱۰ درصد است در دهه آینده تا ۲۵ درصد افزایش دهد.»

به گزارش خبرگزاری غیرمتعهدها، «محمد یعقوب» گفت: «با توجه به این‌که مالزی در بحث مالی اسلامی حضور فعالی دارد قابلیت افزایش سهم بانک‌داری اسلامی را دارا است و در صورتی که طبق برنامه عمل شود می‌توانیم به این مهم دست یابیم.»

وی در ادامه گفت: «اگر شرکت‌های مالزیایی با افزایش تولیدات و افزایش سود خود نقش فعالی در این عرصه داشته باشند با گسترش تولیدات خود می‌توانند علاوه بر بازار کشور اسلامی در کشور‌های غیر‌اسلامی نیز حضور گسترده‌ای داشته باشند.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد با توجه به جمعیت ۷۰ درصدی غیرمسلمانان در جهان، این موقیعت می‌تواند جهت توسعه اقتصاد مالزی بازار مناسبی باشد و با سرمایه گذاری مناسب در بخش غذایی می‌توان درصد قابل توجهی از سهم این بازار را به دست آورد.


 


پنج شنبه ۷ مردادماه ۱۳۸۹ – ۲۹ جولای ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو:علی

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3زیر باران – «صدایی از جنس جنگ جهانی» - مارال

note3 بخش اول اخبار

note3روزنگاشت – «افلاطونیان جهان اسلام» - محبوبه

note3میکروفن – «صدا‌های قوی، گوش‌های ضعیف»- شکوفه

note3کافه کوچه – «نقاش باید نقاشی شود» – علی خردپیر

note3رادیو لیچار – «خواستگاری تلفنی من» - قسمت شصت وهشتم -  فرورتیش

note3 بخش دوم اخبار

note3 گفت‌وگوی روز – «رهبریت جنبش در یک قالب»، گفت‌وگو با «ابوالحسن بنی‌صدر» -(بخش دوم) – اردوان روزبه

note3خبر ویژه‌ی کابل –  نجیب امیری

note3مجله‌ی اقتصادی – «مروری بر تازه‌ترین خبرهای اقتصادی» – ریحانه مظاهری

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته چهارشنبه حکم اعدام جعفر کاظمی از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید و درخواست اعاده دادرسی وی نیز توسط شعبه ۳۱ دیوان عالی رد شده است. این حکم توسط دادگاه تجدید نظر شعبه ۳۶ استان تهران به ریاست حجت‌الاسلام زرگر تایید شده است.

خانم غنوی وکیل وی در گفتگو با یک وب سایت حامی حقوق بشر گفت که موکلش مدت‌ها در زندان انفرادی بوده ولی از این‌که انواع دیگری فشار بر وی یا خانواده‌اش آمده باشد مطلع نیست. جعفر کاظمی، ۴۶ ساله، لیتوگراف کتب درسی و جزوات دانشگاه امیر کبیر، روز ۲۷ شهریور در میدان هفت تیر بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ منتقل و پس از ۷۴ روز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

رودابه اکبری،همسر جعفر کاظمی، طی نامه‌ای از دبیر کل سازمان ملل برای متوقف کردن حکم اعدام همسرش کمک خواسته است. وی ابتدا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شده بود.

خانم غنوی پیرامون اتهام موکل‌اش گفت: «جعفر کاظمی، متهم به محاربه از طریق هواداری گروه مجاهدین است اگرچه هیچ یک از بازجویی‌ها اتهامات وارده را نپذیرفته است.»

وی افزود: « اتهام محاربه از جمله جرایمی است که قانون‌گذار باید شرایط فقهی را به سبب این که ریشه فقهی دارد لحاظ کند، از جمله این که اقدام مسلحانه هست که اکثر علمای شیعه معتقدند محارب به کسی می‌گویند که دست به سلاح ببرد. در مورد موکل من این طور نبوده، ایشان صرفن در اجتماعات بعد از انتخابات حضور داشته است و احتمال دارد شعارهایی هم داده باشد اما به عنوان وکیل معتقد هستم بحث محاربه در مورد ایشان اصلا مصداق پیدا نمی‌کند.»

نسیم غنوی در خصوص دفاعیات مطرح شده در دادگاه گفت: «متاسفانه نه دادگاه بدوی به دفاعیات ما توجه کرد نه تجدید‌نظر و دیوان هم همین‌طور و بحث محاربه را در مورد ایشان صادق دانستند.» به گفته وکیل این پرونده، حکم جعفر کاظمی در اجرای احکام است و  از نظر قانونی هیچ اقدامی برای نجات جان جعفر کاظمی در حال حاضر، میسر نیست.»

لازم به ذکر است جعفر کاظمی پیش از این نیز  از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹  زندانی بوده است.


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

امروز هفتم مرداد برابر با بیست و نهم جولای، مصادف با سال‌روز مرگ «شهاب‌الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی»، ملقب به شهاب‌الدین و شیخ اشراق و شیخ مقتول، فیلسوف نام‌دار ایرانی، سهروردی کسی بود که مکتب «فلسفی اشراق» را به‌وجود آورد و نزدیک به ۵۰ اثر از خود به جای گذاشت و درسن ۳۸ سالگی درگذشت.

سعادت حقیقی و جاوید انسان بعد از مرگ است، نه در این دنیا، در صورتی که در روح انسان، نیکوکار باشد.

«شیخ شهاب‌الدین سهروردی» در سال ۱۱۵۵ میلادی برابر با ۵۴۹ قمری در منطقه سهرورد در «زنجان» زاده شد وی حکمت و اصول فقه را نزد «مجدالدین جیلی» استاد «فخر رازی» در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد و به وحدت ذهن و نیک‌اندیشی بر بسیاری از علوم اطلاع یافت.

سهروردی پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر در داخل ایران پرداخت، و از بسیاری از مشایخ، تصوف دیدن کرد و بسیار مجذوب آنان شد. به واقع، در همین دوره بود که به راه تصوف افتاد و دوره‌های درازی را به اعتکاف و عبادت و تامل گذراند.

سفرهای وی رفته‌رفته گسترده‌تر شد، و به «آناتولی» و «شامات» نیز رسید و در این سفر، مناظر «شام»، سوریه کنونی، او را بسیار مجذوب خود کرد.

در یکی از سفرها از دمشق به حلب رفت و در آن‌جا با «ملک ظاهر» پسر «صلاح‌الدین ایوبی» (سردار معروف مسلمانان در جنگ‌های صلیبی ) ملاقات کرد. ملک ظاهر که محبت شدیدی نسبت به صوفیان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از وی خواست که در دربار وی در حلب ماندگار شود.

سهروردی که عشق شدیدی نسبت به مناظر آن دیار داشت، شادمانه پیشنهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند. در همین شهر حلب بود که وی کار بزرگ خویش، یعنی «حکمت‌الاشراق» را به پایان برد.

سخن گفتن‌های بی‌پرده و بی‌احتیاط بودن او در بیان معتقدات باطنی در برابر همگان، و زیرکی و هوشمندی فراوانش سبب می‌شد که با هر کس بحث کند، پیروز شود، و نیز استادی وی در فلسفه و تصوف، از عواملی بود که دشمنان فراوانی به خصوص از میان علمای قشری برای سهروردی فراهم آورد.

اما عاقبت به دستاویز آن‌که وی سخنانی برخلاف اصول دین می‌گوید، از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آن‌ها خودداری کرد، به «صلاح‌الدین ایوبی» شکایت بردند، صلاح‌الدین که به تازگی سوریه را از دست «صلیبیون» بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود به تایید علمای دین احتیاج داشت، ناچار در برابر درخواست آن‌ها تسلیم شد.

به همین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر شیخ شهاب‌الدین سهروردی را در بیست و نهم جولای سال ۱۱۹۱ که در آن زمان برابر بود با ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری به زندان افکند و شیخ همان جا در سن ۳۸ سالگی از دنیا رفت. علت مستقیم مرگ او مشخص نیست اما روایت است که وی به دلیل گرسنگی از دنیا رفته است.

سهروردی کسی بود که مکتب «فلسفی اشراق» را بوجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت. او نظریه خود را در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارایه داد او را رهبر «افلاطونیان جهان اسلام» لقب داده‌اند و او خود فلسفه‌اش را «حکمت اشراق» نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است.

مکتب شیخ سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌دانست. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف‌ترین و بلند مرتبه‌ترین مرحله شناخت می‌شناست.

او وجودشناسی خود را «نورالانوار» نام داده است. «نورالانوار» یا «نور مطلق» همان وجود مطلق است و تمام موجودات، وجود خود را از این منبع کسب کرده‌اند و جهان هستی چیزی جز مراتب و درجات گوناگون روشنایی و تاریکی نیست.

شیخ شهاب‌الدین در حیات و عمر کوتاهش حدود پنجاه اثر از خود باقی گذاشته است. گفته شده که شیخ سهروردی به سبب تفنن به فارسی نیز شعر می‌گفته  و این رباعی در تذکره‌های او مشهور است:

هان، تا سر رشته خرد گم نکنی         خود را ز برای نیک و بد، گم نکنی

رهرو توئی و راه توئی، منزل تو           هشدار که راه خود به خود گم نکنی

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

رشد


 


خبر / رایو کوچه

صبح امروز پنج‌شنبه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا به پاکستان هشدار داد که نمی‌تواند به صورت علنی علیه طالبان فعالیت کند اما درخفا به پیکارجویان آن کمک کند.

به گزارش بی بی سی، آقای کامرون که به هند در همسایگی پاکستان سفر کرده، گفت هر نوع کمکی از پاکستان به گروه‌هایی که به صدور تروریسم مشغولند، غیر‌قابل قبول است.

به گزارش الجزیره، طبق اسناد و مدارکی که توسط سایت ویکی‌لیکس افشا و برای اولین‌بار در روزنامه‌های گاردین و نیویورک تایمز و مجله اشپیگل منتشر شد، سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) متهم شده که به طور محرمانه از طالبان حمایت می‌کند.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات نخست وزیر بریتانیا گفته است آقای کامرون نباید از این اسناد و مدارک «قدیمی» که تایید آن‌ها امکان‌پذیر نیست، برای تحلیل اوضاع استفاده کند.

گفتنی است مقام‌های بریتانیایی می‌گویند نخست‌وزیر این کشور انگشت اتهام خود را مستقیمن متوجه دولت پاکستان نکرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

فیلیپ کراولی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته چهارشنبه، ۶ مرداد اعلام کرده که ایالات متحده در حال بررسی پاسخ کتبی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است که دیپلمات‌های ارشد پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در ظرف چند هفته آینده با نماینده ایران درباره برنامه اتمی این کشور مذاکره کنند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس دوشنبه از تحویل نامه ایران، به یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس خبر داد و گفت که این نامه حاوی پاسخ جمهوری اسلامی درباره تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است.

این در حالیست که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، چهارشنبه گفت که ایران موافقت کرده که در صورت پذیرش طرح مورد نظرش برای مبادله سوخت اتمی با غرب، غنی سازی اورانیوم تا حد ۲۰ درصد را متوقف کند.

آمریکا برای شروع مجدد مذاکرات کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انتقال دیدگاه‌های خود به طرف ایرانی معرفی کرده است.

خانم اشتون چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که قدرت های بزرگ تمایل دارند که مذاکره با ایران هرچه زودتر شروع شود و محور مذاکرات برنامه اتمی ایران باشد.


 


رادیو کوچه

روز گذشته چهارشنبه در پنجمین روز از مسابقات جهانی وزنه‌برداری جانبازان و معلولان، علی صادق‌زاده وزنه‌بردار وزن ۹۰ کیلوگرم ایران موفق شد مدال برنز این وزن را تصاحب کند.

به گزارش خبرنگار مهر در کوالالامپور، با کسب این مدال مجموع مدال‌های تیم ملی وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی به ۱۰ مدال رسیده است.

صادق‌زاده در حرکت اول وزنه ۲۱۲٫۵ کیلوگرم را مهار کرد و با پرس وزنه ۲۲۵٫۵ در حرکت دوم، وزنه ۲۳۲٫۵ را برای حرکت سوم خود انتخاب کرد اما در مهار آن ناکام ماند.

در وزن ۹۰ کیلوگرم مسابقات جهانی وزنه‌برداری معلولان «عبدالهادی» از کشور مصر به مدال طلای این وزن دست یافت. «مامالوس» از یونان نیز مدال نقره این وزن را به خود اختصاص داد.

رکورد جهانی این وزن ۲۵۰ کیلوگرم است که از سال ۲۰۰۷ میلادی در اختیار «پارک جون چای» است.

وزنه برداران معلول تیم ملی ایران در پنجمین دوره از مسابقات جهانی چهار مدال طلا، چهار مدال نقره و دو برنز بدست آورده‌اند.

گفتنی است این مسابقات تا روز جمعه ادامه پیدا خواهد کرد و علی رجبی و سیامند رحمان در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم رده‌های سنی بزرگ‌سالان و جوانان به رقابت با رقبای جهانی خواهند پرداخت.


 



مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

سید حسین جاودانی

تصویر متفاوت و تکان دهنده عیسا سحرخیز در هنگام اعزام به دادگاه که احتمالن از بی‌مبالاتی مامورین زندان منتشر شده، به گمانم بیش از هر کنش سیاسی دیگری در فضای سیاسی  و به خصوص رسانه‌ای تاثیرگذار بوده است. قدرت بی‌مانند این تصویر در نشان دادن استبداد خشن، کریه و شریر، بی‌مانند است و احتمالن باید این عکس را در زمره یادگارهای تاریخی و ماندگار این دوران محسوب کرد.ظاهرن این تنها عکسی است که از زندانیان سیاسی در دوران زندان به دست آمده و سوگ‌مندانه همه آنچه را که از فشار و سختی زندان در ذهن‌ها متبادر می‌شود، تایید می‌کند.

نگاه ویژه و معنادار سحرخیز به دوربین او را که قهرمانانه در مقابل فشارها مقاومت کرده متمایز می‌کند و تکیدگی قامت، وی را به مثابه نمادی برای دوران کنونی برجسته می‌سازد

اگر آن برش کوچک از تصویر سرباز مراقب او که اونیفرم سازمان زندان‌های ایران را بر تن دارد نبود، می‌توانستیم سحرخیز را زندانی سیاسی مثلن دهه ۳۰ شوروی استالین بدانیم و تصور کنیم که در چارچوب درب آهنی زندان مخوف لوبیانکا ایستاده و ماموران چکا (سازمان مخوف امنیتی بریا)  او را تا حد مرگ کتک زده و به شنیع‌ترین شیوه‌های ممکن شکنجه کرده‌اند.

البته شوربختانه ساعاتی پس از انتشار همین عکس فاش شد که سحرخیز در دادگاه از شکنجه شدید خود سخن گفته و عالی‌ترین مقامات مملکت را در مقابل آن مسوول دانسته است. صاحب تصویر تکان‌دهنده این روزها البته در دستان خود مجموعه‌ای کاغذ به هم فشرده دارد که می‌توان حدس زد دفاعیات وی در برابر انواع اتهاماتی است که او را نشانه گرفته‌اند و طرفه آنکه خود در سالیانی پیش سمتی در دستگاه مطبوعاتی دولت داشته است و به جای لایحه دفاعیه، پوشه‌ای از مطبوعات را به هم‌راه داشته است.

در دوران پس از انتخابات پرماجرای گذشته، در اهمیت منحصر به فرد تصاویر در انتقال مفاهیم سخن بسیار گفته شده و امروز و پس از انتشار این عکس، بار دیگر معجزه تصویر را نمایان‌تر می‌توان احساس کرد.

تاریخ نظام‌های استبدادی و توتالیتر در دوران معاصر از نزاع گسترده و معنادار آنان با انتقال تصویر غیر کنترل شده سرشار است.

بیهوده نیست که کره شمالی را کشور بی‌تصویر می‌نامند و حتا استفاده از موبایل در این کشور ممنوع است و توریست‌ها در بدو ورود علاوه بر پاسپورت، باید تلفن‌های خود را نیز تحویل دهند تا مبادا عکسی بر خلاف نظر حاکمان پیونگ یانگ منتشر شود.

شوروی کمونیستی و چین مائویی هم نشانه‌های روشنی از مقابله با تصویر داشتند و تحلیل‌گران یکی از علل سرکوب گسترده دانشجویان چینی را در میدان تیان آنمن در سال ۱۹۸۹، پوشش گسترده تجمع آنان در رسانه‌های جهانی می‌دانند.

در ایران هم که پیگرد عکاسان و خبرنگارانی که برنامه‌های جریانات منتقد را پوشش تصویری می‌دهند تقریبن عادی شده و حکم محکومیت بسیاری از آنان تنها به همین اتهام صادر شده است

گویی نحوست نهفته در ذات استبداد به گونه‌ای است که تنها تصویر قدرت انتقال همه مفهوم آن را دارد و این البته از نگون بختی دیکتاتورهای معاصر است که لنز دوربین‌ها، شرارت‌های آنان را شکار و آشکار می‌کند؛ اتفاقی که همتایان گذشته آنان، آسوده از آن بودند.

به گمانم دوربین‌های که به جنگ تمامیت خواهی رفته‌اند از این فرصت بهره‌مند شده‌اند که علاوه بر صورت، سیرت آن را به نمایش گذارند و این احتمالن ظرفیت جدیدی است که کشف شده است.

می‌توان در رخسار رنگ پریده، تکیده و نحیف، اما مقاوم سحرخیز، سیرت بدسگال استبدادی را به تماشا نشست که او را این‌چنین به بند کشیده است.


 


مریم / رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1297 خورشیدی – لغو کاپیتولاسیون، به فرمان «صمصام السلطنه» صدراعظم احمدشاه قاجار. یکی از اقدامات دولت صمصام‌السلطنه صدر‌اعظم احمدشاه، لغو کاپیتولاسیونی بود که در نتیجه قراردادهای بین ایران و روسیه تزاری پدید آمده بود. این اقدام، در پی انقلاب کبیر روسیه و خلاص شدن ایران از شر دولت تزاری روس صورت گرفت.
  • ۱۳۷۲ خورشیدی – درگذشت «هادی اسلامی» بازیگر تاتر و سینما. هادی اسلامی در سال ۱۳۱۸ در محله پامنار تهران به‌دنیا آمد و فعالیت هنری خود را از دوره دبیرستان شروع کرد. سپس در دانشکده تاتر به تحصیل پرداخت و با مدرک فوق‏دیپلم این رشته، در سال ۱۳۴۲ فارغ‏التحصیل شد. در همان سال با بازی در نمایش‌نامه روسری قرمز به جرگه هنرمندان حرفه‏ای تاتر پیوست و در سال ۱۳۴۶ با اجرای نمایشنامه «زیرگذر لوطی‌صالح» به‌عنوان نویسنده و کارگردان هم مطرح شد. هادی اسلامی در طرح ارزش‌یابی هنرمندان به کسب درجه دکترای تاتر نایل شد. او در چهارمین جشنواره بین‏المللی فیلم فجر در سال ۱۳۶۴ در تهران، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم اتوبوس شد.
  • ۸۰۷ قمری – مرگ «تیمور گورکانی» سرسلسله‏ی تیموریان. تیمور در ابتدا، به خدمت یکی از امرای ماوراالنهر درآمد و درجات ترقی را پیمود. او پس از چندین بار لشکرکشی به خوارزم، آن شهر را تصرف کرد و به تعدی سرزمین‏های مجاور پرداخت. تیمور در دوران حکومت چهل ساله‏ی خود بارها به شهرها و مناطق گوناگون حمله برد و صدها هزار نفر را از دم تیغ گذراند. یورش‏های سه، پنج و هفت ساله‏ی او باعث ویرانی قسمت عمده‏ی شهرهای آن دوران شد. وی در آخرین مرحله قصد تصرف چین را در سر می‏پروراند که اجل، مهلت کشتار دوباره به او نداد و جانش را گرفت. کشور او از دیوار چین تا دریای مدیترانه امتداد داشت ولی جانشینان تیمور این اراضی را بین خود تقسیم کردند و امپراطوری او، متلاشی شد.
  • ۱۹۴۸ میلادی – اولین حضور ورزش‌کاران ایران در المپیک جهانی در لندن.
  • ۱۹۵۷ میلادی – تشکیل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‏ای در سازمان ملل متحد. آژانس بین‏المللی انرژی هسته‏ای فعالیت خود را با عضویت هشتاد کشور آغاز کرد. این آژانس که از موسسات تخصصی سازمان ملل به‌شمار می‏رود، وظیفه دارد در مورد روش‏های بهتر و امن‏تر استفاده از انرژی هسته‏ای در مصارف صلح‌جویانه تحقیق و مطالعه کرده و با در اختیار گذاشتن تجارب خود، کشورهای در حال توسعه را در راه استفاده‏های صنعتی صلح‏جویانه از انرژی هسته‏ای، از جمله تولید نیروی برق هسته‏ای، یاری کند. این سازمان پس از امضای قرارداد منع گسترش سلاح‏های هسته‏ای در سال ۱۹۶۸، علاوه بر وظایف قبلی خود، به صورت بازوی اجرایى سازمان ملل متحد برای جلوگیری از تولید و پخش سلاح‏های هسته‏ای در کشورهای امضاکننده این قرارداد درآمد. سازمان بین‏المللی انرژی هسته‏ای، به موجب این قرارداد، حق بازرسی از تاسیسات هسته‏ای کشورهای عضو را دارد.
  • ۱۳۱۲ خورشیدی – «پست‌خانه ایران» در ساختمان تازه خود واقع در اول خیابان سپه سابق، سه راهی خیابان خیام نزدیک میدان توپ‌خانه در این روز آغاز به‌کار کرد. کار ساختن این عمارت شش سال طول کشیده بود. سابقه تاسیس پست‌خانه در ایران به زمان داریوش بزرگ باز می‌شود که پست‌خانه آمریکا شعار او را بر سر در پست‌خانه‌اش نصب کرده است.
  • ۱۸۹۰ میلادی – «ونسان ون‌گوگ» نقاش نام‌دار زاده هلند بود. هرچند او در زمان حیاتش در گم‌نامی کامل به‌سر می‌برد، اما اکنون به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین نقاشان پست‌امپرسیونیست شناخته می‌شود. او در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی رنج می‌برد و همین موضوع به خودکشی او در این روز منجر شد.
  • ۵۹۴ پیش از میلاد – «سولون» خطیب آتنی که به خواست مردم این شهر مامور تغییر نظام حکومتی شده بود منشور خود را که نخستین سنگ زیربنای دموکراسی در جهان شناخته شده است در برابر اجتماعی از مردم این شهر اعلام کرد. در این منشور تاکید شده بود: «قانونی که بر مردم حکومت خواهد کرد باید به تصویب خودشان یا نمایندگانشان برسد. برای این منظور، یک شورای ۴۰۰ نفری باید تشکیل شود که برای هر رشته از امور، کارشناسان متعدد در دست‌رس داشته باشد. تصمیمات شورا باید در اجتماع منظم مردم که در سپیده دم تشکیل می‌شود که به کار روزانه آنان لطمه نزد اعلام شود و هر مرد ۱۸ ساله و بالاتر می‌تواند نفی این تصمیمات را بخواهد و بر علیه آن‌ها نطق کند و سپس رای‌گیری شود.
  • ۱۳۲۰ خورشیدی – زادروز «مسعود کیمیایی» نویسنده و کارگردان ایرانی.

 


رادیو کوچه

محققان در دانشگاه شفیلد اعلام کرده‌اند که نوشیدن الکل نه تنها می‌تواند علایم آرتروز روماتیسمی را تخفیف دهد بلکه به نظر می‌رسد که در مجموع از شدت این بیماری نیز می‌کاهد.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، دانشمندان در این دانشگاه از دو گروه از بیماران مبتلا و غیرمبتلا به آرتروز خواستند که اطلاعاتی درباره عادات خود در زمینه نوشیدن الکل ارایه کنند.

آن‌ها دریافتند که بیمارانی که بیش‌تر الکل می‌نوشیدند از درد و تورم مفصلی کم تری رنج می‌بردند.

بیماران این مطالعه بیش از میزان توصیه شده توسط دولت بریتانیا یعنی حداکثر ۱۰ بار در هفته الکل نمی‌نوشیدند.

در این مطالعه ۸۷۳ بیمار مبتلا به آرتروز روماتیسمی با ۱۰۰۴ نفر که به آن مبتلا نبودند مقایسه شدند.

بیماران یک پرسش‌نامه را پر کردند، مورد عکس‌برداری رادیوگرافی و آزمایش خون قرار گرفتند و پرستار مفاصل آن‌ها را معاینه کرده است.

محققان دریافته‌اند که عکس‌های رادیوگرافی نشان داد که مفاصل آن‌ها آسیب کم‌تری دیده بود و آزمایش خون نیز نشان دهنده میزان تورم پایین‌تر بود و درد و تورم و ناتوانی کم‌تری در مفاصل حس می‌کرده‌اند.

دکتر ماکسول گفت شواهدی هست که نشان می‌دهد الکل فعالیت سیستم مصونیت بدن را کاهش می‌دهد و این ممکن است مسیرهای گسترش آرتروز را مختل کند.

گفتنی است هم‌چنین متخصصان می‌گویند که بیماران نباید این یافته را چراغ سبزی برای نوشیدن بیش‌تر الکل تعبیر کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته چهارشنبه یحیا صمدی نویسنده و سردبیر پیشین هفته‌نامه سوران‌ از طرف نیروهای امنیتی در سنندج احضار و سپس بازداشت شده است.

به گزارش آژانس خبری موکریان، ماموران هنگام بازداشت یحیا صمدی‌، منزل وی را نیز بازرسی کرده‌اند.

گفتنی است از اتهام یا اتهامات احتمالی این نویسنده اطلاعی در دست نیست.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) حلقه تحریمی باندهای چند ملیتی را شکستیم.

دکتر احمدی‌نژاد: «در اوایل دولت نهم وقتی برای افتتاح پروژه‌ها به منطقه عسلویه می‌آمدیم، باید با یک قطار از خارجی‌ها احوالپرسی می‌کردیم اما امروز این‌جا همه ایرانی هستند.» نیروهای خارجی وقت و هزینه را برای بستن قرارداد و اجرای آن هدر می‌دادند، امروز متخصصان ما در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر، کار و برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند و این یک اتفاق بزرگ، نه فقط برای ایران بلکه برای کل دنیا است.

۲) منعی برای ورود هیچ ایرانی مقیم خارج از کشور وجود ندارد.

رحیم مشایی: «برای ورود ایرانیان به کشور منعی وجود ندارد و قانون نیز در این‌باره روشن است، اما ممنوع الخروج داریم.»

جام جم

۱) مردم سالاری به‌جای قدرت‌ طلبی.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881591742

سید محمد خاتمی‌، رییس جمهوری سابق طی اظهاراتی به این نکته اشاره کردند که اگر اصلاح‌طلبان به‌جای مسند قدرت به تقویت فرهنگ مردم‌‌سالاری می‌پرداختند امروز جامعه ما وضعیت بهتری می‌داشت.

۲) همه آن‌چه را که باید درباره فرم اطلاعات اقتصادی خانوار بدانیم.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881591244

دولت تصمیم دارد تا قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از نیمه دوم سال جاری اجرا کند و در حال حاضر وضعیت ۲۵ استان برای اعلام شماره حساب جهت دریافت یارانه نقدی مشخص شده است.

۲) تصمیم دولت ابلاغ نکردن مصوبات مجلس نبود.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881616873

معاون رییس جمهور در امور مجلس گفت: «دولت درباره دو مصوبه تخصیص اعتبار به مترو و حمایت از مصدومان شیمیایی تصمیم به ابلاغ نکردن مصوبات مجلس نداشت.»

خراسان

۱) رییس جمهوری: «آمریکا و اسراییل برای فشار آوردن بر ایران در سه ماه آینده به دو کشور خاورمیانه حمله می‌کنند.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=7&id=182805

دکتر محمود احمدی نژاد، در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه خبری «پرس تی وی» اعلام کرد که آمریکا و اسراییل قصد دارند برای فشار آوردن به ایران در سه ماه آینده به دو کشور دیگر در خاورمیانه حمله کنند. رییس جمهور تاکید کرد: «ما اطلاعات دقیقی داریم که آمریکایی‌ها سناریویی نوشته‌اند که جنگ تبلیغاتی سنگینی علیه ایران راه اندازند و صحبت‌های رییس جمهور روسیه در واقع آگهی پخش آن نمایش است.»

۲) روسیه: «از آغاز مذاکرات در باره تبادل سوخت با حضور ترکیه و برزیل استقبال می‌کنیم.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=7&id=182791

در میان سه کشور عضو گروه وین «آمریکا، روسیه و فرانسه » روسیه با صدور اطلاعیه‌ای از نامه رسمی ایران به آژانس برای آغاز بدون پیش شرط مذاکرات تبادل سوخت استقبال و تاکید کرد: «تصمیم ایران عملن اجازه خواهد داد که بررسی‌های عملی جهات فنی مربوط به اجرای طرح تامین سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران بر اساس پیشنهادهای دو طرف از جمله بیانیه سه جانبه تهران آغاز شود.»

رسالت

۱) ایران به باشگاه صادر‌کنندگان اوره جهان پیوست.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=34103

با حضور رییس جمهوری بهره‌برداری رسمی از فاز دوم پتروشیمی پردیس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده اوره و آمونیاک خاورمیانه آغاز شد. به‌گزارش مهر، با بهره برداری از این واحد پتروشیمیایی ظرفیت تولید اوره ایران به بیش از ۴٫۴ میلیون تن افزایش یافت و رسمن کشورمان به باشگاه صادرکنندگان اوره جهان پیوست.

۲) پاسخ ایران به تحریم‌ها برای اقتصاد اروپا دردناک‌تر است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=34095

وزیر امور خارجه سوئد درباره نتایج تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: «نباید این امکان را حذف کرد که پیامد پاسخ ایران ممکن است به‌مراتب برای اقتصاد اروپا دردناک‌تر باشد.»

به‌گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «ریانووستی» طی تحلیلی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید توسط اروپا بر ضد ایران نوشت، اتحادیه اروپا تا کنون هیچ‌گاه چنین تحریم‌های شدیدی نه علیه ایران و نه علیه هیچ کشور دیگری اتخاذ نکرده بود. اما در خصوص پیامدهای این تصمیم باید گفت تحلیل‌گران نظرات گوناگونی دارند.»

کیهان

۱) شرق اندونزی زیر آب رفت.

http://www.kayhannews.ir/890507/15.htm#other1515

در پی بارش‌های سیل‌آسا در اندونزی، اکثر مناطق شرق این کشور به زیر آب رفت و ساختمان‌ها و مزارع زیادی منهدم شد. به گزارش شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، تاکنون ۲۵ نفر در این حادثه کشته و ۱۹ تن نیز مفقود شده‌اند. در گزارش این شبکه خبری، هم‌چنین آمده است که این سیلاب بر بیش از سه هزار خانوار اثر گذاشته و اکثر جاده‌ها و راه‌های ارتباطی نیز به‌طور کامل به زیر آب فرو رفته است. به همین دلیل، امکان امدادرسانی از طریق زمین تا حدی غیرممکن است.

۲) هاشمی رفسنجانی: «موسوی در خدمت جنگ نبود، بلکه کارشکنی می‌کرد.»

http://www.kayhannews.ir/890507/2.htm#other207

سایت رسمی آیت‌اله هاشمی رفسنجانی ضمن انتشار خاطرات وی اعلام کرد: «میرحسین موسوی با طرح این‌که احتمال بمباران وجود دارد، خواستار تعطیلی کارخانه پلی‌اکریل اصفهان بود.»

این سایت با درج روزشمار خاطرات هاشمی رفسنجانی از روز شش مرداد ۱۳۶۵ و در مطلبی با عنوان «موسوی به فرمانده جنگ پیشنهاد کرد: پلی‌اکریل اصفهان به‌جهت خطر بمباران هوایی تعطیل شود»، می‌نویسد «سرهنگ جمالی جانشین فرمانده نیروی زمینی آمد. گزارش سمینار امنیت بین المللی ژنو را داد. انستیتوی مطالعات استراتژیک برگزار کرده بود. او خواستار تعجیل در تعیین فرمانده نیروی زمینی شد.

تهران امروز

۱) آغاز پراکنده‌سازی وزارت‌خانه‌ها.

http://www.tehrooz.com/1389/5/7/TehranEmrooz/334/Page/2/?NewsID=39377

آن‌گونه که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت خبر داده است طرح پراکنده‌سازی وزارتخانه‌های دولتی با دستور وزیر علوم برای بررسی امکان انتقال وزارت علوم به سمنان آغاز شده است‌. ایرنا هم‌چنین خبر داده است که طرح انتقال وزارت بهداشت به قم هم در دست بررسی است. انتشار این خبر پس از آن انجام شد که روز سوم مرداد ماه بخش‌نامه‌ای با امضای «محمد رضارحیمی»، معاون اول رییس جمهوری به تمام مراکز دولتی ابلاغ شد ودر این بخش‌نامه از تمامی مراکز دولتی خواسته شد تا پایان مرداد ماه دست‌کم ۴۰ درصد از پست‌ها و کارکنان خود را از تهران منتقل و در استان‌های هم‌جوار مانند قزوین‌، قم و سمنان مستقر کنند.

۲) استراتژی کلان بسیج، قابل خدشه نیست.

http://www.tehrooz.com/1389/5/7/TehranEmrooz/334/Page/2/

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «راه‌برد و استراتژی کلان بسیج و مبانی جمهوری اسلامی آن‌قدر دقیق و مستحکم است که کسی قادر به وارد کردن خدشه به آن مبانی نیست.»

فرهیختگان

۱) مهم‌ترین هدف باید مراقبت از اصل نظام باشد.

http://www.farheekhtegan.ir/content/view/11199/31/

آیت‌اله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای جمعیت تولیدگران ایران با اشاره به ظرفیت‌های موجود کشور در زمینه‌های علمی، نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده و هم‌چنین منابع عظیم در حوزه‌های انرژی و معدنی، تاکید کرد: «نقد این سرمایه‌ها و قرار دادن آن در مسیر توسعه نیازمند مدیریت صحیح و حرکت در مسیر برنامه‌ها است.»

۲) ۱۲ نوزاد دفترچه قرض‌الحسنه دریافت کردند.

http://www.farheekhtegan.ir/content/view/11197/45/

با حضور رییس دولت، طرح تامین آتیه مهر امام رضا (ع) هم‌زمان با روز میلاد امام زمان (عج) افتتاح شد و در این مراسم به خانواده ۱۲ نوزاد که سال ۸۹ به دنیا آمده بودند، دفترچه‌های قرض‌الحسنه این طرح اهدا شد. به‌گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با تبریک نیمه‌شعبان و روز میلاد امام زمان (عج) گفت: «بدون تردید، امروز، بزرگ‌ترین عید عالم است و آرزوی تمام انبیا و اولیا و صالحان در طول تاریخ، زندگی در یک جهان سرشار از عشق، محبت و امید بوده است و همه مجاهدان و صالحان برای تحقق این هدف بزرگ تلاش کرده‌اند.»

دنیای اقتصاد

۱) سکه ۵۰۰۰ تومان دیگر ارزان شد.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=216781

به‌دنبال کاهش شدید قیمت طلا دیروز قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با پنج تا هفت هزار تومان افت قیمت، به بهای ۲۹۰ تا ۲۹۲ هزار تومان در بازار سکه فروخته شد. در این بازار هم‌چنین نیم سکه و ربع سکه با ۲ هزار تومان و ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۱۴۸ هزار تومان و ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان به خریداران عرضه شد. قیمت هر اونس طلا برای فروش فوری دیروز تا محدوده ۱۱۶۱ دلار افت کرد که نسبت به روز قبل از آن تقریبن ۲۵ دلار کاهش ارزش را نشان می‌دهد.


 


رادیو کوچه

«سوسیلو بامبانگ یودهوئونو» رییس جمهوری اندونزی روز گذشته چهارشنبه اعلام کرد ۱۹ میلیون اندونزیایی در حال حاضر از برق محروم هستند که این امر نشانه ضرورت فعالیت جدی در این بخش است.

به گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، رییس جمهوری اندونزی گفت: «تمام تلاش دولت بر این است که مردم فقیر نیز از زندگی خود لذت ببرند و با طرح‌هایی که توسط دولت در حال اجرا است بتوانیم احتیاجات برق این تعداد مردم را برآورده کنیم.»

وی در ادامه گفت: «در حال حاضر ۵۰۰ هزار خانوار در مناطق شرق وغرب این کشور منتظر دست‌رسی به انرژی برق هستند و این امر باید سریع‌تر انجام شود.»

رییس جمهوری اندونزی در ادامه گفت: «در حالی که افزایش تقاضا در این بخش وجود داشته است اما مقدار برق تولیدی در دوره رییس جمهوری پیشین این کشور در سال ۲۰۰۵ میزان ۲۵هزار مگاوات بوده است و تاکنون نیز در همین سطح باقی مانده است که دولت جدید در طرح های خود قرار است این مقدار را تا ۱۰ هزار مگاوات افزایش دهد با جواب‌گوی نیاز کشور دراین بخش باشد.


 


رادیو کوچه

پنجاه و دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن روز گذشته چهارشنبه با حضور مقامات عالی‌رتبه مالزی از جمله پادشاه و نخست وزیر و برخی از وزاری این کشور با حضور ۷۶ شرکت‌کننده از ۴۷ کشور جهان در مرکز تجارت جهانی کوالالامپور آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه این برنامه «میزان زین‌العابدین» پادشاه مالزی در سخن‌رانی خود به اهمیت این مسابقات در تقویت اتحاد و برادری که از رسالت‌های اسلامی است اشاره کرد و گفت قرآن به وحدت و برادری توجه می‌دهد واتحاد و برادری مسلمان باعث می‌شود که کشورهای اسلامی به دیگران نیازمند نباشند.

در ادامه نیز «جمیل خیر» از وزاری دفتر نخست وزیر مالزی ضمن اشاره به اهمیت این مسابقات در تقویت اتحاد بین کشورهای مسلمان گفت تقویت برادری، توان‌مندسازی جامعه شعار امسال این دوره از مسابقات است و این امر، از اموری است که قرآن کریم و سنت شریف نبوی نیز بر آن تنکید دارند.

گفتنی است که در پایان مسابقات به نفر اول ۱۰ هزار دلار، نفر دوم ۷ هزار دلار و نفر سوم ۴هزار دلار پاداش تعلق می‌گیرد و هم‌چنین به تمام شرکت‌کنندگان نیز مبلغ ۱۵۰۰ دلار اهدا می‌شود.

لازم به ذکر است پنجاه و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که در مرکز تجارت جهانی پوترا در کوالالامپور در حال برگزاری است تا پایان روز سه‌شنبه هفته آینده ادامه دارد.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • نجیب: «دولت نمی‌خواهد که دیگر مسئولان وارد سیاست شوند.»
  • پلیس همواره مراقب فعالیت‌های نظامی است.
  • دیوان نگارا طرح دهم مالزی را تصویب کرد.
  • ۱۰ قاری دیگر به مسابقات حفظ قرآن شرکت کردند.
  • نجیب: «تون عبدل الرزاق مدیر موثر و شایسته بود.»
  • دولت سلانگور اظهارات گفته شده در مورد مشاور محلی ایالت را ممنوع کرد.
  • خودرو سازان مالزی چشم به شهر Adelaide استرالیا برای بافتن فرصت‌های بیش‌تر دارند.
  • شرکت ماسه و سیمان Inai Kiara وسایل خاک‌برداری مربوط به خود را می‌سازد.
  • به مقامات بندر کلانگ گفته شده که وسایل ویژه‌ای را تهیه کنند.
  • اندونزی می‌خواهد بر ویتنام به‌عنوان قطب صنعت تولید کفش پیشی بگیرد.
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتقاد دارد که اندونزی آماده استفاده از انرژی هسته‌ای است.
  • قسمت‌های اصلی قانون ضد مهاجرت در آریزونا متوقف شد.

روزنامه استار

  • هند سیاست ضد رو‌برداری بر مواد شیمیایی مالزی و ۶ کشور دیگر اعمال می‌کند.
  • نخست وزیر: «معلمین رهبری را قدرت می‌بخشند.»
  • شهردار کلانگ اظهارات انجام شده در مورد قرار‌داد‌ها را رد کرد.
  • چوآ : «حدود ۱۰ در صد از رای‌دهندگان هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.»
  • ثابت شد که ۳۲ پلیس کوالالامپور دارای اعتیاد هستند، ۶ تن از آنان تا کنون اخراج شده‌اند.
  • «سو استفاده از قدرت» در انجمن سوبانگ جایا اظهار شد.
  • یک راننده تاکسی  ۲۹ ساله در پایتخت به‌خاطر سرقت از یک مسافر زن دستگیر شد.
  • مالزی امیدوار است تا پایان سال به قرار دادی در زمینه آموزش با کره جنوبی دست یابد.
  • راه‌کار‌هایی برای انضباط در مدارس مورد نباز است.
  • قطع مکرر برق در بندر دیکنسون به اتمام رسید.
  • گرمایش کره زمین، یک بمب ساعتی است.
  • پنانگ امیدوار است که نقش مهمی در قرار داد  منطقه اقتصادی شمالی داشته باشد.
  • ملاکا در روز های یک‌شنبه و دو‌شنبه به‌مدت ۲۲ ساعت با اختلال آب‌رسانی مواجه خواهد بود.
  • هواپیمای پاکستانی با ۱۵۲ سرنشین سقوط کرد.
  • ایران و آمریکا پیام‌های امیدوار‌کننده‌ای در مورد گفت‌وگو های صلح فرستادند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • شرکت‌های بیمه ۴۰۰ میلیون رینگیت به‌خاطر ۹۰۰۰ خودروی سرقتی در سال گذشته پرداخته‌اند.
  • دکتر ماهاتیر به‌خاطر افزایش جرایم جنسی خواستار ممنوعیت دست‌رسی به سایت‌های غیر اخلاقی شد.
  • برنامه آموزش دفاع شخصی و مقابله با جرایم از روز گذشته در کلیه مدارس سراسر کشور شروع شد.

روزنامه مالایی میل

  • شرکت Syabas به‌دنبال گرفتن غرامت یک میلیارد رینگیتی از دولت سلانگور.
  • برخی از اعمال تنبیهی در مورد دانش‌آموزان غیر‌منصفانه است.
  • جزیره Galapagois اکوادور از لیست مناطق در معرض خطر در میراث جهانی حذف شد.

 


یکم مرداد ۱۳۸۹، عده‌ای این روز را گرامی داشتند. بزرگ‌داشت اولین سال‌گرد روز ملی اقلیت‌های جنسی ایران، یاداوری حقوق و مسوولیت هر یک از ماست. حق ما در تقابل با یک‌دیگر و اجتماعی که در آن زیست می‌کنیم و مسوولیت هر کدام از ما، پیش از هر چیز در برابر خودمان و هم‌چنین در برابر هر کدام از ما و در تقابل با اجتماع بشری.

ما توانستیم در این روز نشان دهیم، وجود و حضور آشکار و پویا داریم و ظرفیت‌های اقلیت‌های جنسی برای هم‌بستگی و اراده‌ی جمعی برای ما روشن شد.

اشتیاق برای تمرین با‌هم‌بودن، تحمل هم، هم‌یاری و مشارکت در هر آن‌چه زندگی ما ست، از غم و از شادی.

ایده‌ی داشتن روزی شبیه به آن‌چه در روزهای آخر تیرماه به عنوان روز ملی اقلیت‌های جنسی، از سویی از جامعه‌ی کوییر ایرانی پیش نهاده شد، سال‌ها است به صورت‌های مختلف مطرح و بحث شده است و امسال عده‌ای از ما به مرحله‌ای رسیدیم که با تجربیات و ذهنیتی که در این زمینه داشتیم دست‌به‌کار شدیم و اقدامی را در این زمینه شروع کردیم.

واقعیت این است که می‌شد ماه‌ها و سال‌ها مانند گذشته بر روی این مسئله بحث و گفت‌وگو کرد ولی گاهی برای این‌که کاری پیش برود و جدی گرفته شود، لازم است اقدامات قاطعی صورت گیرد. هر کاری آغازی دارد و هیچ کاری از ابتدا تمام شده و بی‌عیب نیست و ما امسال در نقطه‌ی آغاز هستیم نه در پایان راه، همین امسال که همه‌ی ما داغ‌دار فرزندان این سرزمین هستیم و دل‌نگران حال عزیزان‌ در بندمان، درست همین امسال که این خاک و مردمانش چشم دنیا را نسبت به زیبایی حرکت خود خیره کرده است. ما همین امسال دست‌به‌کار شدیم چرا که تعطیل هر چیز در جهت انسانیت، به هر بهانه‌ای به ضرر حقوق انسانی و رسیدن به شرایط برابر است. چرا که ما باور به این مسئله را ضروری می‌دانیم که رسیدن به فردایی بهتر، در گرو دیدن چشم‌انداز برابری و حقوق تمامی ما است. یک‌یک افراد انسانی.

با هر آن‌چه از توان و امکان که در اختیار داشتیم، تلاش کردیم تا جای ممکن با افرادی با دیدگاه‌های مختلف موافق و مخالف در باره‌ی این موضوع گفت‌وگو کنیم و تعامل ایجاد کنیم، هیچ شخصی یا گروهی رهبری این اقدام را برعهده نداشت، این خواست و نیازی عمیق در وجود بسیاری از ما بود تا روزی را برای پرداختن به خود و دوستان‌مان به‌عنوان یک جماعت و نه فقط یک فرد داشته باشیم. روزی که تا زمان آزادی این خاک و تا زمان رنگ‌باختن این مرزبندی‌ها، روز ما باشد. تا آن ‌زمان که هر روز، روز انسان باشد فارغ از هرچیز دیگر.

و شروع همه‌ی این‌ها فقط کافی بود با با یک جمله یادآوری شود تا افراد و گروه‌ها به‌صورت خودجوش و فعالانه، پی‌گیر آن شوند و هرکس با توجه به انتظارات و دیدگاه خود راهی را در این جهت در پیش گیرد و خوش‌بختانه این طرح با استقبال خوبی روبه‌رو شد، مهم‌ترین کاستی‌ای که امسال با آن روبه‌رو بودیم این بود که تعداد افرادی که به آن‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی شد محدود بود و این امکان مشارکت و هم‌فکری بسیاری از دوستان را از ما گرفت ولی این نه از روی بی‌توجهی ما بلکه به دلیل محدودیت زمان و امکانات بود.

تعدادی از ما در جمع‌های دوستانه‌یمان، تصمیم گرفتیم یک جشن کوچک برپا کنیم و با آن‌چه برای‌مان ممکن و در دست‌رس بود مراسمی را برای این روز برگذار کنیم.

با تلاش و هم‌کاری دوستان توانستیم چند پرچم رنگین‌کمان و نمادهای دیگر رنگی تهیه کنیم و برای یادبود این روز اثر دست خود را با رنگ‌های رنگین‌کمان بر روی یک پارچه گذاشتیم. تدارک‌دیدن برای حرکتی حتا این‌چنین کوچک و هم‌کاری و هم‌فکری دوستان در این روز سبب شد تا خود را بیش از یک فرد و عضوی از جامعه‌ی اقلیت‌های جنسی حس کنیم، شاید برگذاری چونین مراسمی بیش از آن‌که بر روی دیگران تاثیر داشته باشد و وجود ما را در جامعه یادآوری کند، تلنگری است به خودمان، فرصتی است برای داشتن حسی خوب نسبت به خود و دوستان‌مان.

در مهمانی کوچکی که برپا کردیم، تعداد زیادی عکس با نماد‌های رنگین‌کمانی گرفته شد، تقریبن تمام کارها با مشارکت دوستان انجام گرفت. حتا بادکردن بادکنک‌ها و تنظیم چیدمان محل هم جزیی از زمان باهم بودن‌مان بود. یک کیک ساده هم خوردیم که دور هم و در آن حال و هوا خیلی چسبید. یکی از دوستان چند شعر از شعرهای زیبایش را برایمان خواند، فرصتی بود برای همه‌ی ما تا فارغ از هیاهو و دغدغه‌های روزمره، در یک فضای رنگین‌کمانی احساس امنیت و تعلق کنیم.

پس از مهمانی، با تعدادی از دوستان بیرون رفتیم تا دور شهر چرخی بزنیم. پرچم رنگین‌کمان را که خودمان دوخته بودیم، از ماشین بیرون آوردیم و جیغ و هورا کشیدیم، یک خانم از توی ماشینش پرسید این پرچم نماد چیه؟ ما هم گفتیم ال‌جی‌بی‌تی، تمام اتفاقات این روز تجربه‌ی خوب و به‌یاد‌ماندنی برای ما بود. تجربه‌ای که فقط به لطف داشتن یک روز خاص به آن رسیدیم.

کار بزرگ از روز بعد آغاز شد، از این پس کسانی که مزه‌ی این روز را چشیدند مشتاق خواهند بود تا این تجربه‌ی دل‌پذیر را با دیگران قسمت کنند تا سال آینده این روز را هرچه باشکوه‌تر برگذار کنیم.


 


جلال ایجادی

جنبش های اکولوژیستی، فمینیستی، صلح‌طلبی و حقوق بشر از جمله گرایش‌های برجسته‌ای به‌شمار می‌آیند که از اواخر قرن بیستم میلادی شکل‌دهنده مناسبات نوین وپیش‌رفت جهان امروزند. پس از یک قرن، کمونیسم وسوسیال دمکراسی به پایان گراییده وکشش و پویایی تاریخی اجتماعی خود را از دست داده‌اند. در این نوشته هدف نشان دادن هم‌سویی میان اکولوژی و فمینیسم است. به بیان دیگر از دید من اکولوژی سیاسی بدون فمینیسم ممکن نیست و فمینیسم بدون اکولوژی قدرتمند نمی‌باشد. فمینیسم و اکولوژی دارای پیوند بسیار نزدیکی هستند واین دو گرایش رساکننده یک‌دیگرند.

دوره پیدایش

اگر سرآغاز جنبش فمینیستی را در غرب دو دهه شصت و هفتاد قرن بیستم میلادی بدانیم جنبش روشن‌فکری و سیاسی اکولوژیکی هم در همین دوره برآمد دارد. نقش شخصیت‌های برجسته زن و شرکت آن‌ها در مبارزات اجتماعی در طول تاریخ پیوسته یک واقعیت بوده است، ولی جنبش مستقل زنان برای آزادی خود و مبارزه علیه مردسالاری و مناسبات و قوانین ضد زن به‌طور اساسی در دهه هفتاد بروز کرده و توسعه می‌یابد. این جنبش در آمریکا آغاز شده و با سرعت بعد از چند سال در اروپا در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، انگلستان، هلند، سوئد، دانمارک و ایتالیا گسترش می‌یابد. در فرانسه این جنبش با اقدام گروهی از زنان که تاج گلی را روی گور سرباز گمنام گذاشتند. در اوت    ۱۹۷۰آغاز شد، آن‌ها در زیر طاق پیروزی نوشتند گم‌نام‌تر از سرباز گم‌نام، زنش می‌باشد. این جنبش نه در چارچوب یک حزب بلکه بشکل محافل روشن‌فکری، گروه‌ها، انجمن‌ها و شبکه‌ها بروز کرد و با خواست‌هایی چون تقسیم وظایف بین زن و مرد در کارهای خانگی، حق جلوگیری از بارداری و سقط جنین، افزایش مهدکودک، اعتراض علیه تجاوز جنسی، خواست آزادی‌های جنسی و برابری اجتماعی و اقتصادی وارد میدان شد و اعلام نمود که آن‌چه خصوصی تلقی می‌گردد، سیاسی است (۱).

بطور مسلم این جنبش با سابقه مبارزاتی واجتماعی و فرهنگی زنان در فرانسه پیوند تاریخی پیدا می‌کند، جنبش مه ۶۸ را تجربه کرده و افکاری چون «جنس دوم» از سیمین دوبوار(۱۹۴۹) پایه فکری آن را تشکیل می‌دهد. ولی این‌بار حرکت مستقل فمینیستی با شعارهای برابری طلبانه و علیه فرهنگ مردسالار و جهت آزادی زن وارد میدان مبارزاتی گشته و خواهان مناسبات اجتماعی نوین می‌شود.

جنبش اکولوژیستی و زیست محیطی در آمریکا با راه‌پیمایی بیست میلیونی علیه آلودگی‌های صنعتی در شهر‌های بزرگ در بیست و دوم آوریل ۱۹۷۰ به‌وجود می‌آید. در اروپا نقد علم و صنعت و اعتراض علیه ویرانگری‌های زیست‌محیطی توسعه یافته و انجمن‌ها وگرایشات اکولوژیستی در عرصه اجتماعی فعال می‌گردند. در این مرحله نگاه‌های زیست محیطی فاقد بینش کاملن روشن می‌باشند و نقد روند تکنولوژی با تمایل بسوی زندگی روستایی و کشاورزی خودنمایی می‌کند. به‌سرعت نظرات شفاف‌تر می‌گردند. در این دوره اکولوژیست‌ها از بحران زیست محیطی صحبت کرده و طبیعت‌گرایی تکنوکراتیک و رشد صنعت ضدآلودگی را مطرح می‌سازند. فکر اندیش‌مندان متعدد و نقد تمدن صنعتی و خسارات ناشی از آن، وجود برخی نهاد‌ها مانند سازمان زیست محیط در سوییس که با هدف دفاع از محیط زیست، مبارزه علیه آلودگی صنعتی، دفاع از گوناگونی زیستن‌گاهی و توسعه پایدار بود زمینه را آماده نمود تا دستگاه فکری اکولوژیستی همه جانبه‌تر گردد. در سال ۱۹۷۱ فعالان اکولوژیست به آلاسکا می‌روند تا در یک  گردهمایی بزرگ اعتراض خود را علیه آزمایشات هسته‌ای و برای حفاظت از طبیعت اعلام نمایند و این اقدام به ایجاد سازمان بین‌المللی «گرین پیس» منجر می‌گردد. در ۵ ژوئن ۱۹۷۲ اولین نشست جهانی برای حفاظت کره خاکی در استکهلم سوئد برگذار می‌گردد و در ادامه این نشست برنامه سازمان ملل برای نگه‌داری محیط زیست مورد تصویب قرار گرفته و در در بند سوم این برنامه اعلام می‌شود که ظرفیت زمین در زمینه منابع طبیعی باید حفظ گردد. در فرانسه گرایش اکولوژیستی سیاسی در ۱۹۷۴ وارد میدان انتخاباتی می‌شود. مهندس کشاورزی «رنه‌دومون» کاندیدای ریاست جمهوری شده تا بتواند با امکانات رسانه‌ای، پیام اکولوژیست‌ها برای ایجاد یک مدل تازه را به آگاهی جامعه برساند. او برآن بود که یک سیاست اکولوژیستی ژرف برای جامعه ضروت داشته و مخالفت خود را علیه جنگ، سرمایه‌داری، بی‌عدالتی در کشور‌های جهان سوم، آلودگی صنعتی و مولدگرایی و پردوکتیویسم اعلام می‌کند. او سیاست اقتصادی صنعتی را که مدل مصرفی ناهنجاری بوجود آورده و با آلودگی‌ها گوناگون سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته مورد نقد قرار داده  و خواستار مدل رشد اقتصادی دیگری است که به ویران‌گری جهان نیانجامد. بعلاوه رنه دومون برآن بود که کنترل رشد جمعیت جهان باید در دستور قرار گیرد و این حق زنان است که بر بدن خود حاکم باشند وهر دولتی که این حق را به‌رسمییت  نشناسد، یک دولت قانونی نیست (۲).

رنه دومون یک برنامه  اساسی ارایه کرده و خود را فمینیست قلم‌داد می‌کند(۳).

این واقعه سرآغاز جنبش سیاسی اکولوژیستی در فرانسه است و حزب سبزها در چنین بستری بوجود می‌آید.

این دو جنبش که کمابیش دریک دوره زمانی پیدایش یافته دارای درون‌مایه نزدیکی می‌باشند. این دو گرایش واکنشی انتقادی نسبت به سلطه مدل اقتصادی مولدگرایی پرودکتیویستی از یک‌سو و از سوی دیگر حاکمیت سیاسی و مردسالارانه است. این دو فکر تلاشی برای خروج از سلطه وبن بست مناسبات کهنه است تا بتوان به زندگی متعادل‌تر و شادمانه‌تری روی آورد. میان این جریان فکری هم‌سویی بسیار ژرفی وجود دارد که در این‌جا به برخی از این هم‌سویی‌ها اشاره می‌کنیم.

دیدگاه جهان‌ شمول

این دو جریان با دیدگاه یونیورسالیستی و جهان‌شمول مشخص می‌شوند. فمینیسم صرف‌نظر از وابستگی طبقاتی، ملی و مذهبی، به جایگاه زن و رهایی او توجه دارد. فمینیسم اعتراض به فرهنگ مردسالار و تسلط مرد بر زن در سراسر گیتی است، اعتراض علیه سرکوب زن و حقوق اوست، اعتراض به مناسبات ناعادلانه تاریخی، اجتماعی و اقتصادی که پیوسته زن را فرعی قلم‌داد نموده و نقش او را به تولید مثل محدود ساخته است، می‌باشد. تمامی زنان دیروز و امروز جهان کمابیش در این شرایط فراگیر نابرابر و غیرعادلانه قرار دارند و آزادی زن شرط آزادی جامعه است. فمینیسم ضد مرد نیست بلکه ضد قدرت و امتیازات مردسالارانه است. فمینیسم نوعی اومانیسم است که در جستجوی کسب حقوق انسانی زن می‌باشد. اومانیسم فلسفی برآنست که هستی انسانی و قوانین طبیعی بر اعتقادات دینی ارجحییت دارند و فمینیسم آزادی زن را با تمام کیفیت و ویژگی زنانه و انسانی مورد توجه قرار می‌دهد. اکولوژی از نابسامانی ناشی از سیستم تولیدی اقتصاد جهانی و نابودی منابع طبیعی در جهان حرف می‌زند. اکولوژی اعلام می‌نماید که خطر بزرگ افزایش گرمای زمین و دیگر خطرات زیست محیطی کل بشریت را تهدید می‌کند و ما باید بسرعت اقدام نموده و جهت حفظ محیط زیست سالم و به‌روزی و سلامت انسان‌ها، سیاست اکولوژیستی همه جانبه و جهانی را در دستور قرار دهیم. اکولوژی نیز به انسان توجه داشته و همان‌گونه که «تئودور مونو» (۱۹۰۲-۲۰۰۰) دانشمند، اکولوژیست و اومانیست فرانسوی می‌گفت با آن‌چه که انسان را تهدید و یا تخریب می‌کند باید مبارزه کرد. بحران اکولوژیکی بین‌المللی بوده و تهدید مهلکی برای انسان است و این امر هوشیاری و هم‌یاری شهروندان جهان را ایجاب می‌کند. بنابراین هر دو دیدگاه فمینیستی و اکولوژیکی دارای نگرشی گسترده بوده و از پروبلماتیکی گفت‌وگو می‌کنند که راه حل همه‌جانبه جهت حفظ و احترام زندگی انسانی می‌طلبد.

مسوولیت تشکیلاتی و سیاسی وقدرت

یکی از ویژه‌گی‌های اکولوژیست‌ها در فعالیت سیاسی تشکیلاتی رعایت برابری در تقسیم مسوولیت‌ها و توازن قدرت است. در روندهای انتخاباتی، حزب سبزها پیوسته برابری کاندیدای زن و مرد را مورد توجه نظری و عملی قرار می‌دهند. گرایش فمینیستی نزد مردان عضو حزب سبز بسیار نیرومند است و جایگاه زنان عضو در تصمیم‌گیری ها چشم‌گیر است. اگر یک جریان سیاسی ضوابط برابری را در درون خود رعایت نکند، در عرصه اجتماع نیز به این امر بی‌اعتنا خواهد بود. در زندگی سیاسی و تشکیلاتی سیاسیون ایران چه در زمان شاه وچه در دوره جمهوری اسلامی، چه در درون حکومت و چه در درون اپوزیسیون چپ و راست، این برابری هرگز رعایت نشده است. همین امروز بیش‌تر رهبران و کادرهای تصمیم گیرنده سازمان‌های سیاسی مارکسیست و ملی و اسلامی ولاییک، مردان می‌باشند. این‌گونه رفتار همان مکانیسم باز تولید مناسبات مردسالارانه می‌باشد و در تناقض با آزادی زن و روند رهایی زن به‌شمار می‌آید. در برخی انجمن‌ها در خارج کشور دختران و زنان نقش بسیار برجسته دارند و نمونه خوبی در زمینه برابری زن و مرد به‌شمار می‌آ‌یند. روندهای بازدارنده امروز مانعی در مقابل زن برای کسب مسوولیت دست اول و فردا مانع دست‌یابی زن به مقام وزارت و ریاست جمهوری می‌شود. در حالیکه خواست زنان در هم شکستن مجموعه موانع برای ایفای نقش حساس در سیاست و اجتماع است.

مخالفت با خشونت

جنبه دیگری از اکولوژی مخالفت آن با خشونت است. مبارزه برای صلح، مبارزه علیه جنگ طلبی، مخالفت با فعالیت صنعتی تسلیحاتی، پیکار مداوم بر ضد فعالیت‌های هسته‌ای و تلاش در راستای خلع سلاح هسته‌ای در سطح جهانی از جمله گرایشات صلح‌طلبانه اکولوژیست‌ها به‌شمار می‌آید. تمامی رهبران فکری اکولوژی سیاسی پیوسته از صلح و عدم خشونت صحبت کرده‌اند و شخصیت هایی چون گاندی، لوترکینگ، ماندلا مورد احترام آن‌ها بوده‌اند، زیرا از نگاه اکولوژیستی شرایطی که خشونت می‌آفریند را می‌توان درک کرد، ولی ستایش قهر نادرست است. خشونت را به‌عنوان شیوه وروش نمی‌توان پذیرفت، زیرا خشونت مکانیسم تخریب و انتقام به‌شمار می‌آید. جنبش زنان در این زمینه هم‌سوی چنین اندیشه‌ای است. خشونت به‌ هیچ‌وجه راه حل مسایل زنان نبوده و هیچ جنبش فمینیستی نیز طرف‌دار خشونت نبوده است. در ایران مبارزه علیه خشونت مردسالار و تجاوزات جنسی و فرهنگی زنان و پی‌کار علیه خشونت مدام جمهوری اسلامی و دین اسلام بیان آسایش طلبی زنان و خواست صلح طلبی آن‌هاست. مگر قرآن در سوره نسا، آیه سی وچهار نمی‌گوید که زنان را تنبیه کنید و کتک بزنید، مگر جمهوری اسلامی جز خشونت در قبال زنان کار دیگری کرده است و مگر سرکوب زن توسط مرد یک واقعیت مستمر خانوادگی نبوده است، پس به همین خاطر یکی از جنبه‌های مهم مبارزه زنان ایران پیکار علیه فشار و خشونت بوده است. ایستادگی زنان در برابر حجاب اجباری و ارتجاعی اسلامی و بسیج آنان در چارچوب کمپین یک میلیون امضا، نشان‌دهنده آرزو و خواست زنان برای پایان بخشیدن به اجبار، خشونت و استبداد است. جهان ما نیازمند آرامش و صلح است، اکولوژیست‌ها صلح می‌خواهند، زنان پایان قهر و سرکوب را می‌جویند و هر دو زندگی بهتر را می‌طلبند. روشن است که در زندگی سیاسی و روزمره کردارهایی بر خلاف این اصل گاه می‌توان مشاهده کرد، ولی این تحلیل در راستای محتوای گرایش فمینیستی قرار داشته و قصدی برای افسانه سازی در کار نیست.

نگاه هم‌سو به طبیعت

پیوند دیگر این دو جریان را درباره طبیعت می‌توان یافت. از نگاه اکولوژیکی طبیعت یک کلیت گونه‌گون و ارگانیک است. گیاه و جانور و آب و زمین وانسان این مجموعه بهم پیوسته را می‌سازند. هم‌زیستی و هماهنگی این مجموعه برای هر یک ازاین بخش‌ها ضروری به‌شمار می‌آید و هر خسارت و ویران‌گری در هر بخش برای مجموعه زیان‌آور است. تخریب منابع طبیعی مانند جنگل و آب به‌ناگزیر آسیبی برای انسان وکل محیط زیست می‌باشد. ویرانگری جنگل‌ها، تالاب‌ها و مرغ‌زارها و خشک شدن یک‌سری از رودخانه‌ها ودریاچه‌ها‌ در ایران منجر به خشکی و گرمای هوا و وخامت شرایط اقلیمی شده، اکوسیستم را بهم ریخته، پرنده‌ها را از بین برده و یا پراکنده ساخته، بیماری‌ها را افزایش داده و به کیفیت زندگی انسانی زیان‌های سنگین وارد آورده است. کیفیت زندگی انسانی و سلامت جسمانی و آرامش روانی انسان در گرو سلامت طبیعت و تنوع آن می‌باشد. آلودگی‌های صنعتی و غبارهای شیمیایی تجربه آلودگی هوای تهران شده و این وضعیت نابهنجار یکی از علل اصلی بیماری‌ها و افزایش مرگ شهروندان می‌باشد.

از نگاه فمینیستی طبیعت سالم و پاکیزگی و تعادل زیست محیطی نقش بسیار مهمی در روند زندگی و شرایط زندگی و آسایش زنان دارد.

در ابتدا باید در نظر گرفت که شکم مادر اولین محیط زیست برای بارداری و تولد فرزندان به حساب می‌اید. از تشکیل سلول تا لحظه تولد روند پویای زندگی در جریان است. در چنین هنگامی از نظر بیولوژیکی زندگی عبارت از ایجاد سلول مستقل، تغذیه، تغییر و تحولات شیمیایی سلول، بازتولید، تحول ورشد، حرکت و جابجایی و مرگ می‌باشد (۴).

روشن است که این تحول بیولوژیکی به‌هم‌راه خود تحولات دیگری مانند حس چشایی، بویایی، شنوایی و ویژگی‌های روحی و روانی در همین زندگی ابتدایی در شکم زن فراهم می‌نماید. باین ترتیب زن که خود از ویژگی‌های زیست محیطی برخوردار شده به‌نوبه خود زیست محیط مادارانه‌ای را تشکیل می‌دهد که تعیین کننده زندگی می‌شود.

نمونه دیگر این پیوند را در شرایط زنان آفریقا باید دید. آن‌ها در اقتصاد کشاورزی این قاره نقش اساسی دارند. امروز باتوجه به گسترش خشکی و مناطق بیابانی و شن‌زار، امکانات آب‌رسانی و منابع طبیعی بسرعت محدودتر شده و در شرایطی که زنان آفریقا نقش برجسته‌ای در کسب‌ درآمد خانوادگی ایفا می‌کنند، این دشواری‌های زیست محیطی سختی کار و رنج زنان را بشدت افزایش داده است. خانم «واندانا شیوا» فیزیک‌دان هندی که تخصص خود را کنار گذاشته و در حال حاضر زندگی خویش را به شناساندن و حفظ کشاورزی روستایی و کشاورزی بیولوژیک و طبیعی در برابر اثرات مخرب اقتصاد مالی جهانی اختصاص داده است، معتقد است که این سرمایه‌داری را باید سرمایه‌داری مردسالار نامید و برآنست که با توجه به نقش اساسی زنان در نگه‌داری طبیعت، می‌باید مقوله «اکو-فمینیسم» را بکار گرفت. خانم «وانگاری موتا ماتایی»، جایزه صلح ۲۰۰۴ که مبتکر  سازمان فمینیستی و اکولوژیستی زنان بنام «بنیاد جنبش برای کمربند سبز» بوده، برفعالیت تعیین‌کننده زنان در مورد طبیعت پافشاری نموده و با توجه به نظریات «واندانا شیوا» می‌گوید دفاع از محیط زیست، زنان و دمکراسی جداناپذیرند.(۵)

دو دیدگاه برای تغییر

فمینیسم رو به آینده دارد و در همان زمان خواهان تغییرات مشخص می‌باشد. ستم تاریخی و روزمره و مداوم، جنبش زنان را به سوی تغییر مشخص و بلافاصله سوق می‌دهد. در افسانه‌های مذهبی دین زن را محکوم کرد، چرا که زن به مرد سیب، میوه طبیعت را داد تا گاز بزند. خشم خدایان برانگیخته شد. این محکومیت خدایی ستم مردانه بر زن را مجاز نمود، تحقیر و خوار کردن را جاری ساخت، نابرابری ریز و درشت را ممکن ساخت و رنج زنانه را همه جانبه ساخت. در طول تاریخ قدرت‌ها و سیاست مردسالار باین خط پای فشرد. حکومت جمهوری اسلامی خواست اله و مردان زورگو را پاس داشت و زن به اسارتی سنگین‌تر اسیر شد. زندگی زن در این حکومت الهی پر از عذاب و فشار شد و حاکمان اسلامی آن میزان از امتیازات ناچیزی را هم که از دوران پیش کسب شده بود، ربودند. قبل از انقلاب خمینی خطاب به شاه گفت: «حضور مبارک اعلاحضرت همایونی، پس از اهدا تحیت ودعا، به طوری که در روزنامه‌ها منتشر است، دولت در انجمن‌های ایالتی و ولایتی اسلام را در رای دهندگان و منتخبین شرط نکرده و به زن‌ها حق رای داده است و این امر موجب نگرانی علما اعلام و سایر طبقات مسلمین است….مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامه‌های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود.(۶).

پس از انقلاب دستگاه ولایت شیعه با تمام قدرت کوشید تا زن را نفی کند، پنهان کند، ازدور خارج کند، تمام دین و سنت را به‌کار گرفت تا زن را بزیر چادر و حجاب ببرد (۷)

با صیغه اسلامی فحشا را گسترش دهد، در زندان‌ها به‌او تجاوز کند، حقوق انسانی او را پایمال کند و او را از پای درآورد. ولی از همان فردای قدرت سیاسی خمینیستی زن‌ها به مقابله دست زدند و به مرور به آگاهی و رادیکالیسم خواست‌های خود افزودند. درچنین بستری دوره تازه‌ای از حرکت زنانه شروع شد و فعالیت‌ها و تلاش‌های گوناگون سازماندهی شد. برپایی تظاهرات علیه حجاب اجباری، اقدام علیه قوانین ضد زن، بدادگاه کشاندن مردان سرکوب‌گر، اعتراض علیه  احکام بی‌داد‌گاه رژیم، سازماندهی کمپین یک میلیون امضا، شرکت در راه‌پیمایی علیه کشتار، فعالیت قلمی در نشریات، گسترش سایت‌های اینترنتی و غیره از جمله تلاش‌های زنانه بوده که در جستجوی به عقب راندن نظام و بهبودی در وضع زنان می‌باشد. بعلاوه گرایش زنان علیه دولت دینی و احکام ضد زن توسعه پیدا کرد. این درگیری نشان می‌داد که خود مضامین قرآنی در زمینه ارث، قضاوت، چند همسری، صیغه و غیره در تضاد با آزادی و حقوق زن کسانی را بر آن داشت تا خواهان تفسیر دیگری از قرآن گشته و زمینه طرح افسانه «فمینیسم اسلامی»(۸) فراهم سازند.

بهر حال ستم دینی و سیاسی موجود، بیداری بی‌سابقه‌ای را موجب شد و زنان را بسوی پیکاری مشخص و روزمره سوق داد. خواست این تغیرات بیانگر آنست که این جنش خود را در آرمان‌گرایی محدود نکرده، بلکه خواست تغیر بنیادی را در گرو مبارزه مشخص و پراتیک امروزی و مطالبات کنونی زنان می‌بیند.

اکولوژی نیز رو به آینده دارد، اکولوژی سیاسی برای زندگی بهتر، برای حفظ منابع منابع طبیعی و انسانی، پایان دادن به مدل پرودوکتیویستی و هماهنگی میان انسان، اقتصاد، طبیعت تلاش می‌کند. اکولوژی تمامی ناهنجاری‌های موجود را نقد می‌کند. این سیاست برآنست که سیستم موجود با تولید انبوه و تمایل به سود اندوزی بیکران به تخریب محیط زیست دست می‌زند، بنگاه‌های اقتصادی آلودگی‌های صنعتی و سوختی خود را بی‌توجه به سلامت انسان‌ها در هوا و آب وخاک رها می‌کنند. در این نظام، سیاست‌های دولتی و خصوصی با جاده‌کشی‌ها و بورس بازی زمین‌ها و بی‌کفایتی‌ها منجر به نابودی جنگل‌ها می‌شود، رشد فعالیت هسته‌ای و نیرگاه‌های اتمی خطری برای محیط زیست و صلح جهانی است و همه این خرابی‌ها ناشی از سیاست‌های ویرانگرانه مسوولین سیاسی و اقتصادی است. آب آشامیدنی هم کم می‌شود و هم آلوده، آلودگی‌های سرطانزا گسترش می‌یابد، حیف و میل منابع عظیم است و بحران اکولوژیستی دامنه گرفته است و این بحران با بحران اجتماعی و مالی سرمایه‌داری درهم آمیخته است. اکولوژیست‌ها برآنند که در کنار افزایش آگاهی‌ها و پرورش فکری انسان‌ها، باید از طریق سیاسی و اقتصادی و فرهنگی عمل کرده و باید فعالین و سیاست‌مداران و شهروندان بطور مشخص درگیر تغییر شوند. تمام تلاش فعالین محیط زیست، انجمن ها واحزاب و مسوولین سیاسی اکولوژیست در ایران و جهان در جستجوی محدود کردن ویرانگری‌ها ست. آن‌ها پیشنهاد تغییر بلافاصله می‌کنند و طرح‌های تازه اکولوژیستی در دستور کار قرار می‌دهند. از محیط خانگی خود تا سازمان ملل می‌توان عمل کرد و نشان داد که سیاست‌های ریز و درشت زیست محیطی ضروی می‌باشند. توسعه تکنولوژی بادی و آفتابی برای تولید انرژی پاک، ساختمان‌های تازه بر پایه معیارهای زیست محیطی، مناطق و بنگاه‌های اکولوژیک، مبارزه علیه ترکیب و تغییرات شیمیایی در گیاه و تولید مواد غذایی، توسعه فرهنگ و زبان ملت‌ها، مبارزه علیه فساد مالی، معیار سنگین برای کنترل نفتکش‌ها در دریاها، جداسازی زباله و بازیافت، تغییر سازماندهی کار، کم کردن ساعات کار در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و غیره از جمله طرح‌ها و اقدامات اکولوژیست‌ها به‌شمار می‌آیند. بحران اکولوژیکی جهانی تلاشی مداوم هم امروز، هم فردا و هم کوچک و هم بزرگ می‌طلبد.

به‌این ترتیب متوجه می‌شویم که دو دیدگاه اکولوژیستی و فمینیستی که دو جریان مستقل را تشکیل می‌دهند، در ضمن وفاداری به تحلیل عمومی خود، درعین حال تغییر را به‌ اعتبار عمل سیاسی و اجتماعی ممکن می‌دانند. بازیگران وارد روند بهبود کار، اصلاح سیاست‌ها وبهتر کردن شرایط می‌گردند،  بدون آنکه راه‌حل‌های ریشه‌ای را از یاد ببرند.

این هم‌سویی‌ها میان فمینیسم و اکولوژی سیاسی زمینه‌ساز طرح‌های مشترک و پیوند عمل سیاسی و اجتماعی این دو جریان است. جهان و ایران نیازمند گفت‌وگو میان این گرایش‌ها بوده، چرا که این هم‌سویی‌ها عمل بازیگران اجتماعی ‌را پویاتر و توان‌مندتر می‌سازد.

پاریس  اوت ۲۰۱۰

۱) رجوع شود به مجله «پارتیزان» شماره ویژه «آزادی زنان، سال صفر» شماره ۵۴-۵۵ ژوئیه-اکتبر ۱۹۷۰، انتشارات ماسپرو، پاریس

۲) رجوع شود به کارزار انتخاباتی رنه دومند در ۱۹۷۴ و مقاله او در لوموند دیپلماتیک اوت ۱۹۹۴

۳) «چشم‌هایتان را باز کنید، قرن بیستم نابسامان است» رونه دومون، ۱۹۹۴ انتشارات آرلا.

۴) «سیر زندگی» ژئول دو رنه، ۱۹۸۸، انتشارات سول

۵)  واندانا شیوا: «زن، اکولوژی و توسعه» ، انتشارات زدبوکس ۱۹۸۹ لندن

۶) تلگراف خمینی به شاه ۱۷ مهر ۱۳۴۱ – صحیفه نور، جلد اول صفحه ۷۸

۷) «مجموعه قوانین و مقررات پوشش در جمهوری اسلامی ایران» گردآوری شادی صدر، چاپ ورجاوند-تهران بهار ۸۹

8) رجوع کنید به نوشته دیگرم تحت عنوان: «فمینیسم اسلامی، یک سراب» مارس ۲۰۰۷


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته