-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

Latest News from 30Mail for 07/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



محمود فرجامی
باران در دهان نیمه باز

در این چند ماهه به این نتیجه رسیده‌ام که برای مواجهه با یک مدل بسیار متفاوت از جهان اسلام حتما باید به جنوب شرق آسیا سفر کرد و در میان مردمان این ناحیه زندگی. به نظر می رسد اصولا اسلام اینجا چیزی سوای اسلام خاورمیانه باشد که البته در آنجا هم با مسلمانان متفاوتی مواجهیم اما در این سوی جهان عمق تفاوت‌ها بسیار بیشتر از آنیست که در میان فرهنگهای خاورمیانه مسلمان هست. تا به حال فکت‌های زیادی از این تفاوت‌های بنیادی جمع کرده‌ام که هر بار خواسته ام بنویسم گفته‌ام بگذار کاملتر بشود. امشب که با دیتو گپ میزدم به این فکر افتادم که عجالتا همین حرفهای دوستم را بدون روتوش و دسته‌بندی اینجا بنویسم، ده‌ها نمونه دیگر را بگذارم برای بعد.

اینکه دقیقا دیتو را چطور می‌توان معرفی کرد یک مقداری سخت است. پدرش از سیاهان آفریقای جنوبی است که البته اجدادش رگ و ریشه اندونزیایی هم دارند و مادرش از مسلمانان چینی. دیتو تبعه اندونزی است، زنش از مسلمانان چینی است و دو تا بچه دارند. دیتو دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی است.

امشب بحث اسلام اندونزی بود. دیتو گفت که از دوران دبستان اولین چیزی که به آنها آموزش می‌داده‌اند این بوده که اندونزی سرزمینی‌ست با مردمانی با دین‌های متفاوت و همه باید یاد بگیرند که به پیروان ادیان و مذاهب دیگر احترام بگذارند و هیچ کس برتر از دیگری نیست (مقایسه شود با آنچه به دانش‌آموزان ایرانی آموزش داده می‌شود). او می‌گفت اندونزی هر چند که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان است اما کشوری اسلامی نیست و سکولار است. در جای دیگری از صحبت طولانی‌مان دیتو گفت برای اینکه بدانی اسلامی که در اندونزی داریم از کدام دست است بگذار برایت از فاحشه‌خانه‌های شهر خودم در اندونزی بگویم. در شهر ما چند محله به فاحشه‌خانه‌ها اختصاص یافته و بدون آنکه مشکل چندانی داشته باشند فعال هستند. عموم مسلمان‌ها نه فقط نفرتی از آنها ندارند بلکه نوعی حس همدردی با این زنان فقیر و فداکار که برای خرج خانواده‌شان تن به این کار می‌دهند دارند. تا آنجا که حتی اسلامیست‌ها (بنیادگرایان) هم که گاهی در بارها و هتل‌های اندونزی بمب‌گذاری می‌کنند هیچگاه در این اماکن بمبگذاری نکرده‌اند.

دیتو می‌گفت یکی از این محله‌ها در همسایگی منزل پدرزنم بود و هیچ کس گلایه‌ای نمی‌کند. یک بار هم که کلونی مسلمان‌ها تصمیم داشت یکی از این محله‌ها را خراب کند و به جایش خانه بسازد، همگی متفق‌القول بودند که باید مکان دیگری برای ساکنان آنجا خریداری شود. بعد چرتکه انداختند و دیدند نمی‌صرفد، خودشان رفتند در مکان جدید خانه ساختند و کاری به کاری آن محله نگرفتند.

اما عجیب‌ترین بخش حرفهای دیتو اینجا بود که می‌گفت یک روز ظهر که بیکار بودیم به یکی از دوستانم که از مشتریان یکی از این محله‌ها بود گفتیم بیا سری به این محله بزنیم ببینیم چه خبر است. گفت الان نه، 20 دقیقه دیگر برویم. پرسیدم چرا؟ گفت الان وقت نماز است و آنها در مسجد هستند!

وقتی حرف به اینجا رسید با تعجب از دیتو پرسیدم چطور ممکن است؟ گفت چون آنها مسلمان هستند و خودش هم در جریان است که در ماه‌ رمضان این محله‌ها نیمه تعطیل می‌شود و دولت امام جماعت‌های زن به این محله‌ها اعزام می‌کند تا کارکنان آنجا تحت نظر آنها قرآن بخوانند و به عبادت بپردازند. دیتو گفت حتی در این محله‌ها رستوران‌هایی هست که غذای حلال سرو می‌کند و کارکنان رستوران که معمولا مسلمان هستند و خانه‌شان هم وسط محله است، بدون هیچ مشکلی با فاحشه‌ها و مشتریانشان، فقط با نصب تابلوی کوچکی با نوشته “این خانه عادی است، مشتری پذیرفته نمی‌شود” (یا همچین چیزی)، در آنجا زندگی می‌کنند.

دیتو گفت که زنش (زن دیتو –بدون هیچ اجباری- محجبه است) زمانی که در کشورشان بوده‌اند برای یک کمپانی لوازم آرایشی کار می‌کرده است که مشتریان اصلی‌اش در شعبه محل خدمت همسرش، همین فاحشه‌های مسلمان بوده‌اند و همین زن مسلمان محجبه‌ی دیتو نه فقط مشکلی با آنها نداشته که با چند نفر از آنها دوست شده است.

این موضوع اینقدر به نظرم عجیب و جالب آمد که داغاداغ در اینجا نوشتم. هرچند که ضروری است تاکید کنم مسلمان‌ها در جنوب شرق آسیا هم بسیار متنوع و متفاوتند و مثلا اسلامی که در مالزی غالب است به طور کلی متفاوت از اسلامی‌ست که در بخش‌هایی از چین و اندونزی وجود دارد. در این‌باره بعدا خواهم نوشت.

-----------
عنوان این مطلب سوالی است که برای ما پس از خواندن این مطلب پیش آمده است. منتظر جواب دفتر ایشان هم نمی مانیم! - سی میل


 


افزایش 2 برابری قیمت بليت ورزشگاه آزادی تهران موجب ناراحتی بسیاری از  فوتبال‌دوستان شده است.

سازمان لیگ برتر با ارسال نامه ای به استانها شرایط بلیط فروشی مسابقات توسط این سازمان را اعلام کرد. بر این اساس قیمتهای تصویب شده توسط فدراسیون و سازمان لیگ در خصوص بلیط مسابقات لیگ برتر و مرحله دوم حذفی کشور به شرح زیر است:

1- طبقه اول: زیر و طرفین جایگاه 8000 تومان
2- طبقه اول: روبه روی جایگاه و پشت دروازه ها4000 تومان
3- طبقه دوم: تمامی جایگاهها2000 تومان

این در حالیست که در ابتدای لیگ گذشته نیز این افزایش قیمت اعمال شده بود؛ بنابراین هزینه تماشای یک مسابقه در استادیوم آزادی در لیگ دهم چهار برابر بیشتر از لیگ هشتم خواهد بود.

بیشتر فوتبال‌دوستان و استاديومی‌ها از نسل جوان و طبقه پایین جامعه هستند؛ جوانانی که از صبح برای کسب روزی به دنبال کار بوده حالا باید تمام درآمد یک روز خود را صرف تماشای مسابقه فوتبال تیم مورد علاقه‌‌شان کنند. علاوه بر این آمارها در طول سال‌های گذشته نشان میدهد که بعد از رقابت‌های جام جهانی  تماشاگران کمتری در استادیم ها حضور میابند. فدراسیون فوتبال در شرایطی افزایش 100 درصدی بهای بلیط‌ها را اعلام میکند که مسابقات جام ملت‌های آسیا در راه است و تیم ملی فوتبال نیاز حمایت همه جانبه هواداران خواهد داد.

منبع: فردا و فرارو


 


آيت‌الله مكارم شيرازي در پاسخ به ۳ استفتاء درباره «مفهوم و جايگاه ولايت فقيه» با بیان اینکه «ولي فقيه نماينده امام عصر در زمان غيبت است» گفته است: «تبعيت از حكم حكومتي ولي فقيه بر مراجع تقليد هم واجب است.»

هفته‌ی گذشته رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار در پاسخ به یک استفتاء اطاعت از دستورات حکومتی خود را واجب شرعی و نشانه التزام به ولایت فقیه دانست. در این پاسخ، آقای خامنه‌ای خود را «مجتهد جامع‌الشرایط» نیز نامیده بود.

انتشار این استفتاء در خبرگزاری‌های داخل ایران، با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد به طوری که برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه اطلاع‌رسانی آيت‌الله خامنه‌ای، این استفتاء را از سایت‌های خود حذف کردند.

اما چند روز بعد، وب‌سایت آيت‌الله خامنه‌ای مجددا با انتشار این استفتاء در مطلبی به دفاع از فتوای رهبر جمهوری اسلامی پرداخت و با انتفاد از «جنجال رسانه‌های ضد انقلاب» درباره فتوای اخیر وی در مورد الزام جامعه به اطاعت از «دستورات حکومتی ولی امر مسلمین» از آنان خواست که با پذیرش این فتوا «خود را به ملت ملحق کنند.»

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء که «در صورتي كه در زمينه سياسي يا اجتماعي حكمي از جانب رهبري جهت عامه شيعيان صادر شود آيا براي مقلدين ديگر مراجع تكليف مي آورد؟» گفته است: «در مسائل حكومتي حكم ولي فقيه مطاع است.»

منبع: ادیان‌نیوز

پیشینه:
علی خامنه‌ای اطاعت از خود را واجب شرعی دانست
دفاع سایت آیت‌الله خامنه‌ای از فتوای اطاعت از دستورات رهبر


 


به گفته‌ی ابراهیم خدایی، معاون سازمان سنجش، موسسه بی تی اس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که مشکل عدم ثبت نام داوطلبان آزمون تافل در ایران رفع شده است.

آقای خدایی گفت که داوطلبان آزمون تافل می توانند از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

اواخر تیرماه موسسه ای.تی.سی اعلام کرد آزمون زبان انگلیسی تافل در ایران به دلیل تحریم بانک‌های ایرانی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تا پیداشدن راه حل جایگزین، برگزار نمی‌شود.

آزمون تافل، آزمون زبان انگلیسی برای غیرانگلیسی زبانان است و توانایی آنان در تسلط به این زبان را می‌سنجد.

شرکت در این آزمون از جمله پیش‌شرط‌های تحصیل در عمده دانشگاه‌های جهان است که حد نصاب نمره آن بسته به دانشگاه‌های مختلف، تفاوت دارد.
 
بر اساس سایت رسمی موسسه ای تی اس، بیش از هفت هزار موسسه در بیش از ۱۳۰ کشور جهان برای پذیرش دانشجویان خارجی، اعطای بورس تحصیلی و فارغ التحصیلی، نمره تافل را ملاک قرار می‏دهند.

منبع: مهر

پیشینه:
 آزمون تافل فعلا در ایران متوقف شد
سازمان سنجش: برای ادامه برگزاری آزمون تافل در حال مذاکره هستیم


 


مهدی کروبی در نامه‌ای به احمد جنتی، به اتهام او در مورد پرداخت يک ميليارد دلار به رهبران مخالفان دولت از سوی آمريکا اعتراض کرد و گفت که از وی به محاکم جمهوری اسلامی شکايت خواهد کرد.

آقای کروبی اتهامات جنتی علیه مخالفان دولت را با اتهاماتی مقایسه کرد مسئولان حکومت پهلوی پس از قیام هواداران آیت الله خمینی در خردادماه سال ۱۳۴۲ علیه آنها مطرح می کردند.

او در این نامه نوشت: «به اتهام بهتانی که به سران -به قول خودتان- 'فتنه' زده اید که از سعودی ها پول گرفته اند تا نظام را منقرض نمایند، اولا از شما شکایت می کنم، آن هم در محاکم جمهوری اسلامی، اگر چه امیدی به رسیدگی ندارم؛ و ثانیا این نامه را می نویسم تا بدانید به آنچه گفته اید اعتراض دارم.»

احمد جنتی در نماز جمعه این هفته ادعا کرده بود که به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار در اختیار رهبران معترضان قرار داده اند.

آقای کروبی در واکنش به این اظهارات به آقای جنتی نوشته است: «هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید، وگرنه دروغگویی و رسوایی بیش از پیش شما را آشکارا و در هر کوی و برزن و با هر روشی که ممکن باشد جار خواهم زد.»

او فضای پس از شکست قیام هواداران آیت الله خمینی در سال ۱۳۴۲ را یادآوری کرده که در آن مقامات حکومت محمدرضا شاه پهلوی می گفتند فردی به نام «جوجو» را در فرودگاه مهرآباد دستگیر کرده اند که از سوی جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری چپگرای وقت مصر، مبلغ دو میلیون تومان پول نقد برای آیت الله خمینی می آورده است.

به نوشته آقای کروبی، آن ادعا طوری مطرح می شد که بتواند دست کم گروهی از مردم را تحت تأثیر قرار دهد، اما اظهارات آقای جنتی در مقایسه با آن «نچسب و باورنکردنی» است.

مهدی کروبی همچنين در مورد فتنه گر خواندن مخالفان از سوی دبير شورای نگهبان نوشت: «در فرهنگی که شما پس از انتخابات رياست جمهوری دهم خلق کرديد، اگرچه گروهی را فتنه گر خوانديد که اکثريت ملت ايران بودند و برای آنها سرانی را قلمداد کرديد که حتماً مهدی کروبی هم از جمله آنهاست، ولی در همان قاموس که خوشبختانه در ميان ملّت به درستی شناخته شده است، عده ای نيز به رياکاری، دغل بازی، عوام فريبی، آدم کشی، دين فروشی و زاهد نمايی شهره آفاق گشته اند که بدون شک، جنابعالی اگر از مصاديق بارز آنها نباشيد، جاده صاف کن آنان برای دستيابی به اهدافشان بوده ايد.»

وی افزود: «اگر من فتنه گرم، چون معترضم؛ شما نيز شريک دزدان رأی مردم و نارفيق اين قافله ايد. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است و متأسفانه همه جا عليه مردم و به نفع جريان خشونت گرای سرکوب گر.»

منبع: سحام‌نیوز، بی‌بی‌سی، رادیو فردا


 


بهمن محصص، نقاش و مجسمه ساز ایرانی شامگاه چهارشنبه، ششم مرداد در خانه اش در رم درگذشت. او هنگام مرگ 79 سال داشت و از سال 1348 در ایتالیا زندگی می کرد. دلیل مرگ او عوارض ناشی از بیماری ریوی بوده است.

محصص در اسفند 1310 در رشت به دنیا آمد و نقاشی را در نوجوانی نزد حبیب محمدی، نقاش گیلانی که هنر آموخته آکادمی هنر مسکو بود، آغاز کرد.

آقای محصص با افرادی همچون سهراب سپهری، نیما یوشیج، هوشنگ ایرانی و غلامحسین غریب در انجمنی به نام ضیاپور همکاری کرد.

این انجمن که به همت ضیاپور تاسیس شده بود، قصدش معرفی هنر نوین و مقابله با سنتهای دست و پاگیر در هنر و شعر بود.

 

bargh222.jpg

محصص در تهران مدتی نیز در دانشگاه هنر تحصیل کرد و در سال 1333 به ایتالیا رفت و تحصیلاتش را در آکادمی هنر رم ادامه داد و چندی نیز نزد فورچو فراتزی، نقاش مشهور ایتالیایی به آموختن نقاشی ادامه داد.

ترجمه آثار نویسندگانی چون لوئیجی پیراندلو، اوژن یونسکو و ژان ژنه و همینطور کارگردانی تئاتر از دیگر فعالیت های هنری محصص در کنار نقاشی و مجسمه سازی بود.

بهمن محصص به روایت تصویر (لینک از طریق بالاترین)

 به گفته آیدین آغداشلو نقاش و نویسنده معاصر، آقای محصص یکی از ده نقاش بزرگ تاریخ نقاشی ایران است.

موسسه حراج کریستی که مرکز آن در لندن قرار دارد، در حراج سال 87 خود در شهر دبی، اثری از بهمن محصص به نام «طبیعت بی‌جان» را به قیمت 37 هزار دلار فروخت.

یکی از آثار تجسمی بهمن محصص به نام «نی‌لبک زن» که از زمان تاسیس تئاتر شهر در مقابل ساختمان این مجموعه تهران قرار گرفته بود، در زمان انقلاب به انبار تئاتر شهر منتقل شد و در جریان بازسازی این مجموعه بخش‌هایی از آن تخریب شد.

بهمن محصص با آنکه به دسته هنرمندان مهاجر پرکار تعلق داشت، اما با کمتر کسی در مراوده بود و گوشه نشینی را به حضور در محافل هنری، به خصوص ایرانی ترجیح داد؛ خصلتی که به وضوح در آثار او، بویژه در مجسمه هایش مشهود است.

 

bargh333.jpg

او در سال 1348 ایران به قصد اقامت همیشگی در ایتالیا ترک کرد و پس از آن فقط دو بار برای دیدار خانواده اش به ایران سفر کرد.

محصص در سالهای اقامت در رم بیشترین فعالیت خود را بر روی مجسمه سازی متمرکز کرد.

چیزی که آثار محصص را از بسیاری از نقاشان ایرانی جدا می کرد علاوه بر تکنیک منحصر به فرد او در میان نقاشان ایرانی، نگاه تیره و تلخ او در آثارش بود.

منابع: بی‌بی‌سی و مردمک
عکس میانه صفحه بهمن محصص را در کنار سهراب سپهری نشان می دهد
 


 


علی عزتی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت که به دلیل واردات بی‌رویه، کشاورزان ورشکسته شده‌اند و این موضوع فرار سرمایه از بخش کشاورزی را به دنبال داشته است.

آقای عزتی دلیل وارادات بی‌رویه را «ناهماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی» عنوان کرد اما تاکید کرد که بیشتر این مسائل به وزارت بازرگانی باز می‌گردد.

 وی با انتقاد از وضعیت موجود در بخش کشاورزی گفت: «مخالف واردات نیستیم بلکه معتقدیم بر اساس نیاز کشور باید واردات انجام شود نه اینکه بدون حساب و کتاب مجوز واردات بدهیم و تولید داخلی را از بین ببریم.»

درحالی‌که مجلس با افزایش سه برابری تعرفه واردات محصولات کشاورزی در بودجه سال 89 ، برای کاهش واردات به نفع تولیدکنندگان داخلی تلاش می‌کند، بازهم دولت از اجرای قانون سرباز می‌زند.

در همین حال، مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس، شنبه دوم مردادماه از ارائه تقاضای استیضاح صادق خلیلیان، وزیر کشاورزی به دلیل حمایت نکردن وی از تولید کنندگان داخلی و کشاورزان و آسیب شدید به آنها خبر داد تا پس از تعطیلات مجلس، مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است چندي پيش نمايندگان مجلس با تداوم يافتن واردات بي‌رويه انواع محصولات كشاورزي و ميوه از خارج كشور و صدمه زدن به توليد داخلي و نگراني از ادامه آن در آينده، طي نامه‌اي كه به امضاي 116 نفر رسيد از محمود احمدي‌نژاد خواسته‌اند جلوي واردات بي‌رويه را بگيرد و از دولت خواستند تا در سياست‌هاي وارداتي تجديدنظر كند، اما هيچ نتيجه‌اي نداد.

منبع: مهر و مردمک


 


دریاچه ارومیه در آستانه تبدیل به شوره‌زاری بزرگ است. خشک شدن دریاچه، موجودیت دشت‌های اطراف آن و کشاورزی و دامداری منطقه را تهدید می‌کند و نابودی‌اش به از میان رفتن حیات وحش و گونه‌‌های گیاهی محل خواهد انجامید.

مايکل موزر رايزن ارشد بين المللي هشدار داده است که اگر منابع آب درياچه اروميه تأمين نشود، اين درياچه تا ۳ سال ديگر خشک مي‌شود.

بر اساس این گزارش، خشکسالي دائمي، استفاده زياد از حد آب براي مصارف کشاورزي و البته تغييرات آب و هوايي که در همه جاي دنيا اتفاق افتاده، عواملي است که باعث از بين رفتن درياچه اروميه شده است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور جهان و بزرگترین دریاچه ایران است. سازمان یونسکو این دریاچه را به دلیل بوم مناسب برای زیست دایمی و موقت انواع پرندگان کمیاب و زیبایی‌های بکر کرانه‌ها و جزیره‌هایش، در شمار ۹ ذخیره‌گاه  طبیعی محیط زیست جهان به‌شمار می‌آورد.

این دریاچه یکی از جاذبه‌های گردشگری در آذربایجان غربی بوده و خواص درمانی لجن آن زبانزد مردم است.

دریاچه ارومیه شاهد ۷ سال خشکسالی مداوم  بوده اما روند احتضار آن  با ساخت بیش از ۲۰ سد مخزنی و انحرافی در حوزه آبریز آن،  احداث غیراصولی جاده میان‌گذر و تخلیه میلیون‌ها تن سنگ و خاک در دلش، تندتر شده است.

بنابر گفته‌ی یک عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، بهبود راندمان آبياري كشاورزي به دليل صرف بيش ‌از حد آب در مصارف آبياري زمين‌هاي كشاورزي و جلوگيري از ورود آب رودخانه‌ها به درياچه اروميه و جمع‌آوري نمك‌هاي اطراف آب درياچه اروميه مي‌تواند بزرگترين كاركرد را در زمينه احياء درياچه داشته باشد.

منبع: روزنامه ابتکار، خبرگزاری محیط زیست، دویچه ووله
 


 


نتایج پژوهشی که از سوی شهرداری تهران صورت گرفته، نشان می‌دهد بیش از 95 درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده بوده و بیش از 80 درصد آنان تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی نیستند و برای کمک به تامین مخارج خانواده‌هایشان به سطح شهر می‌آیند.

رییس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: در پژوهشی که در 22 منطقه شهرداری به انجام رسید، بیش از 12 هزار کودک کار و خیابان شهر تهران به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتند‌‌‌.

محمدجواد روزبهانی، با اشاره به اینکه با این 12 هزار کودک مصاحبه شده و بازدیدهایی نیز از خانه‌های آنان صورت گرفته، افزود: نتایج این پژوهش در نیمه نخست امسال در همایشی ارایه خواهد شد‌‌‌.

منبع: جهان صنعت


 


معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌گوید مطبوعات ایران وضعیت «نامطلوبی» دارند و مردم حاضر نیستند روزنامه بخوانند.

محمدعلی رامین گفته که «کرایه‌ای» بودن روزنامه‌ها و وابستگی برخی از آنها به «سرمایه‌داران» باعث شده که وضعیت مطبوعات در ایران «پیچیده» شود.

رامین هشدار داده که دولت نباید اجازه دهد روزنامه‌ها و مجلات، به سرمایه‌داران وابسته شود و باید مراقب بودجه‌های میلیون دلاری کنگره آمریکا در این زمینه باشد.

این مقام وزارت ارشاد ادعا کرده که «دولت توسط حداقل 500 تا 600 نشریه در کشور با شدیدترین شیوه‌هایی که بعضا اهانت‌آمیز است به صورت روزانه و هفتگی نقادی و حتی تخریب می‌شود.»

به گفته وی «اکنون دشمن همان‌ها که دولت‌هایشان علیه نوامیس ما از 200 سال پیش در این کشور انواع و اقسام توطئه‌ها را کردند، با هزینه‌های سنگین رسانه‌های فراگیری را ایجاد کرده و خانواده‌های ما را در خانه‌هایشان آماج حملات قرار داد‌ه‌اند.»

اظهارات محمدعلی رامین در شرایطی ایراد می‌شود که رسانه‌های ایران پس از به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد تحت فشار‌های شدیدی قرار گرفته‌اند.

طی پنج سال گذشته ده‌ها روزنامه و مجله توقیف و ده‌ها روزنامه‌نگار بازداشت و زندانی شده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس


 


علی لاریجانی دو قانون مصوب مجلس را برای انتشار در روزنامه رسمی و اجرا توسط دستگاه‌های دولتی، ابلاغ کرد.

لاریجانی هفته گذشته برای نخستین بار پس از استنکاف محمود احمدی‌نژاد از ابلاغ قانون اختصاص دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به مترو، خود آن را ابلاغ کرده بود.

«شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی» و «الزام دولت به پیگیری و استیفای حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات دولت‌های خارجی به ویژه دولت اشغالگر آمریکا» دو قانونی هستند که رئیس مجلس آنها را برای اجرا ابلاغ کرده است.

ابلاغ این قوانین پس از آن صورت ‌می‌گیرد که مهلت پنج روزه احمدی‌نژاد برای ابلاغ این دو قانون منقضی شده و رئیس دولت دهم از ابلاغ آنها خودداری کرد.

رابطه دولت و مجلس در ماه‌های اخیر تیره شده است، به طوری که دولت بیش از یک‌ماه است که مصوبات خود را به مجلس ارائه نمی‌کند.

این اقدام دولت با اعتراض گروهی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس نیز مواجه شده است.

علی مطهری امروز چهارشنبه گفت: «التماس مجلس به دولت برای اجرای قانون، تحقیر مجلس است.»

مطهری افزود: «من طرح اختلافات دولت و مجلس را امر مبارکی می‌دانم و معتقدم شرایط جامعه نمی‌تواند بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت‌ها باشد.»

بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی «رئیس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه‏پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضا کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.»

قانون مدنی به رئیس مجلس این حق را داده است که در صورت انقضای مهلت قانونی ۷۲ ساعته رییس جمهوری برای ابلاغ قوانین، شخصا آنها را برای انتشار به روزنامه رسمی بسپارد، اما استفاده از این حق قانونی در سال‌های گذشته بسیار نادر بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد و تهران ریویو


 


حکم اعدام جعفر کاظمی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات از سوی دادگاه تجدید‌نظر تائید شده است.

نسیم غنوی وکیل دادگستری گفت که حکم اعدام موکلش در دادگاه تجدیدنظر تائید شده و درخواست اعاده دادرسی وی نیز توسط شعبه ۳۱ دیوان عالی رد شده است.

غنوی افزود که موکلش مدت‌ها در زندان انفرادی بوده ولی وی از اینکه فشارهای دیگری بر او یا خانواده‌اش وارد شده باشد، مطلع نیست.

جعفر کاظمی ۴۶ ساله، لیتوگراف کتب درسی و جزوات دانشگاه امیر کبیر، ۲۷ شهریور سال گذشته در میدان هفت تیر دستگیر و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ منتقل و پس از ۷۴ روز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

جعفر کاظمی پیش از این نیز از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹ زندانی بوده است.

رودابه اکبری، همسر جعفر کاظمی طی نامه‌ای از دبیر کل سازمان ملل برای متوقف کردن حکم اعدام همسرش کمک خواسته است.

غنوی درباره اتهام موکلش گفت که «جعفر کاظمی، متهم به محاربه از طریق هواداری گروه مجاهدین است، اگرچه در هیچ یک از بازجویی‌ها اتهامات وارده را نپذیرفته است.»

نسیم غنوی در خصوص دفاعیات مطرح شده در دادگاه گفت: «متأسفانه نه دادگاه بدوی به دفاعیات ما توجه کرد نه تجدید نظر و دیوان هم همین طور و بحث محاربه را در مورد ایشان صادق دانستند.»

به گفته وکیل این پرونده، «حکم جعفر کاظمی در اجرای احکام است و از نظر قانونی هیچ اقدامی برای نجات جان جعفر کاظمی در حال حاضر، میسر نیست.»

منبع: وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران


 


سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین از راه‌اندازی هفت هزار پایگاه بسیج در سال‌جاری خبر داد.

آقای نقدی این خبر را شامگاه چهارشنبه در همایش مسئولین و فرماندهان رده‌های مختلف سپاه انصارالمهدی در زنجان اعلام کرده است.

پیش‌ترعلی سعیدی نماینده علی خامنه‌ای در سپاه اعلام کرده بود که ۴۵ هزار پایگاه مقاومت بسیج در سراسر کشور وجود دارد.

این در حالی است که تعداد پایگا‌ه‌های بسیج در سال گذشته تنها ۳۶ هزار پایگاه بوده که طی یک‌سال گذشته ۹ هزار پایگاه مقاومت بسیج در سراسر کشور به این تعداد افزوده شده است.

آمار دقیقی درباره این که به طور میانگین هر پایگاه چه تعداد عضو و نیرو دارد در دست نیست.

حسین طائب، فرمانده سابق بسیج آذرماه سال ۱۳۸۷ ادعا کرده بود که «آمار دقیق نیروهای ما تا به امروز ۱۳ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۲۲ نفر است که بر اساس برنامه ما، تا پایان سال ۱۳۸۷ باید به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد».

جمهوری اسلامی هزینه‌های سرسام آوری صرف نیروی مقاومت بسیج می‌کند و آن‌طور که مهدی کروبی بارها گفته است این نیرو‌ها به همراه سپاه پاسداران کنترل کشور را در اختیار گرفته‌اند.

نیرو‌های مقاومت بسیج و سپاه در جریان سرکوب خشونت‌بار معترضان به نتیجه انتخابات سال گذشته دخالت مستقیمی داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر


 


سازمان دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای، معالجه فوری محمد صدیق کبودوند، فعال مدنی و روزنامه‌نگار کرد و نیز آزادی او را خواستار شد.

آقای کبودوند که در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد ، یک سال بعد به جرم نشر اکاذیب، در دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان اوین محبوس است.

دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) از احتمال سکته مغزی آقای کبودوند خبر داده است.

این سازمان اعلام کرده که «به نظر می‌رسد کبودوند در تاریخ ۱۵ ژوئیه در زندان دچار سکته مغزی شده و بنا به اظهارات خانواده وی تا کنون از دسترسی به معالجات پزشکی مورد نیاز محروم مانده است.»

این سازمان افزوده که کبودوند دچار «سرگیجه‌های شدید و اختلال بخشی از مغز و اعصاب و اختلالات حسی، حرکتی و بینایی» شده، اما در درمانگاه زندان اوین بطور مناسب معالجه نشده است.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید: «مقامات ایران پاسخگوی سلامت کبودوند بوده و موظف هستند که امکان معالجات پزشکی مورد نیاز را برای او فراهم آورند.»

محمد صدیق کبودوند طی سال های گذشته برنده چند جایزه بین المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری شده است.

منبع: بی‌بی‌سی و سازمان دیده‌بان حقوق بشر

پیشینه
گزارشگران: ایران مسئول جان روزنامه‌نگاران بیمار است


 


گروهی از زندانیان سیاسی زندان اوین در اعتراض به رفتار زندانبانان و ایجاد محدودیت و مانع‌تراشی در ملاقات با خانواده‌هایشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

کیوان صمیمی، بهمن احمدی امویی و عبدالله مومنی از جمله این افراد هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کیوان صمیمی، مدیر مسئول ماهنامه «نامه»، بهمن امویی، روزنامه نگار و عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار دفتر تحکیم، به همراه شماری دیگر از زندانیان وقایع پس از انتخابات در بند ۳۵۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

پانزده نفر از زندانیان بند ۳۵۰ نیز از سوی مسئولان زندان به سلول‌های انفرادی در بند ۲۴۰ اوین منتقل شده‌اند.

در همین زمینه، ژیلا بنی‌یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی، تایید کرده است که همسرش از سه روز پیش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

بنی‌یعقوب همچنین نسبت به وضعیت سلامتی همسرش ابراز نگرانی کرده و گفته است: «الان سه روز است که بهمن اعتصاب غذا کرده و و شش نفر دیگر نیز دو روز است که به این اعتصاب غذا پیوسته‌اند.»

به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۸ که اعتراض گسترده مردم را به دنبال داشت، ژیلا بنی‌یعقوب و همسرش، بهمن احمدی امویی، در میان حدود ۲۰ روزنامه‌نگاری بودند که توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

خانم بنی‌یعقوب پس از تحمل حدود دو ماه حبس از زندان آزاد شد، اما بهمن احمدی امویی به پنج سال حبس محکوم شد.

عبدالله مؤمنی، اندکی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و به هشت سال زندان محکوم شد.

کیوان صمیمی که یک روز پس از انتخابات بازداشت شد، به ۶ سال زندان و محرومیت دائم از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده است.

منبع: رادیو فردا


 


شادی صدر در واکنش به دستگیری خانواده محمد مصطفایی در نامه ای به کانون وکلای دادگستری نوشت: دستگاه قضایی-امنیتی ایران، که ناگزیر به توقف اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی شده، با پرونده‌سازی رسانه‌ای و قضایی علیه وکیل او،‌ محمد مصطفایی، قصد دارد انتقام این تصمیم ناگزیر را از او بگیرد و حالا که موفق به دستگیری او نشده، همسر و برادر او را موضوع این انتقام‌گیری قرار داده‌است.

او که خود از اعضای کانون و کلا است در نامه‌ اش می نویسد: «به عنوان یک وکیل، یکی از اعضای کانون وکلای دادگستری مرکز، و همچنین به عنوان یک موکل، از شما که در راس یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مدنی ایران نشسته‌اید درخواست دارم در مقابل این گروگانگیری و انتقام‌کشی، سکوت نکنید.»

شادی صدر که خود زمانی موکل مصطفایی بوده‌است ادامه می دهد: «سکوت شما، استقلال شما از دستگاه قضایی-امنیتی را مورد تردید قرار خواهد داد و امروز زمان این است که هریک از ما، تا جایی که در توان داریم، علیه سیاست گروگانگیری و انتقام‌جویی اقدام کنیم.»

سکینه محمدی، مادر دو فرزند، زن 43 ساله ارومیه ای است که اجرای حکم سنگسار درمورد او به دلیل فشارهای بین المللی وسیع، متوقف شد. محمد مصطفایی، وکیل سکینه، اولین کسی بود که اعلام کرد جان سکینه محمدی در خطر است. ماموران امنیتی چند ساعت پس از اینکه با مراجعه به دفتر محمد مصطفایی، نتوانستند او را بیابند، همسر و برادر همسر وی را دستگیر کردند و به زندان اوین بردند.

به نوشته صدر اکنون پنج روز است که فرشته حلیمی و فرهاد حلیمی، همسر و برادر همسر محمد مصطفایی، در زندان به سر می‌برند. صدر ‌می‌گوید محمد مصطفایی یکی از وکلای فعال در شبکه وکلای داوطلب بود که با «کمپین قانون بی سنگسار» مشارکت می‌کرد و این کمپین در مدت کمتر از دو سال توانست حداقل 9 زن و 2 مرد را از سنگسار نجات دهد.

رونوشتی از نامه صدر برای نهادهای بین‌المللی حقوقی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز ارسال شده‌است.

منبع: شادی صدر

پیشینه:

عفو بین‌الملل به ایران: آزار وکلا را متوقف کنید

سکینه محمدی سنگسار نمی‌شود

عفو بین‌الملل: سنگسار سکینه محمدی لغو شود


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته