-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

Latest news from Jaras for 07/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اعتراض سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به هتک حرمت عبالرضا تاجیک

جـــرس: در واکنش به هتک حرمت عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشری توسط معاون دادستانی، سازمان گزارشگران بدون مرز، با انتشار اطلاعیه ای نسبت به این مسئله انتقاد کرد و از بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست که هر چه زودتر تحقیقات درباره وضعیت زندان های ایران را شروع کند.


تاجیک، روزنامه نگار و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، از زمان انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری تاکنون، سه بار بازداشت شده است؛ که او برای آخرین بار از روز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۹ در بازداشت به سر می برد.


گزارشگران بدون مرز، در بیانیۀ روز سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ (۲۶ ژوئیه) خود آورده است "تاجیک در ملاقات حضوری با افراد خانواده خود گفته است که در اولین شب حضور او در زندان، در حضور معاون دادستان مورد بد رفتاری قرار گرفته و به او هتک حرمت شده است."


بنا به نوشته سازمان گزارشگران بدون مرز با توجه به این که در سالن ملاقات اظهارات زندانی با خانواده از سوی مسئولان زندان برای کنترل و ممانعت از انتقال اطلاعات ضبط می شود، عبدالرضا تاجیک نتوانسته است آزادانه در باره چگونگی این "هتک حرمت" توضیح دهد.


بنا به گفته محمد شریف، وکیل تاجیک که تاکنون به پرونده موکل خود دسترسی نداشته و نتوانسته است او را ملاقات کند.


سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، یادآور می شود که تا حدود یک ماه پس از بازداشت، مقامات قضایی ایران علت و محل بازداشت عبدالرضا تاجیک را اعلام نکردند. به گفته این سازمان، بازداشت و نگاهداری مخفیانه زندانی شکلی از" ناپدید کردن اجباری" و نقض حقوق بین‌المللی است و می‌تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت باشد.


این سازمان "هتک حرمت" تاجیک را مورد اعتراض قرار داده و از بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است که هر چه زودتر تحقیقات درباره وضعیت زندان های ایران را شروع کند.


در پایان اطلاعیه گزارشگران بدون مرز نوشته شده است "از یک سال پیش به جامعه جهانی از آنچه که در زندان‌های ایران می‌گذرد، هشدار داده شده است. چند جنایت دیگر باید انجام شود تا نهادهای بین‌المللی واکنش مناسب نشان دهند؟ زمان آن فرا رسیده که خانم ناوانتم پیلای کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مقامات جمهوری اسلامی را وادار به پذیرش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر شکنجه کند تا او بتواند در باره بد رفتاری با زندانیان در زندان‌های ایران تحقیق و بررسی کند".




 


جرس: حجت الاسلام والمسلمین سید یاسر خمینی با حضور در منزل محسن آرمین با وی دیدار و گفت‌و گو کرد. 


به گزارش کلمه، در این دیدار محسن آرمین گزارشی از بازداشت خود به سید یاسر خمینی ارائه کرد. 

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز ضمن دلجویی از آرمین صبر و استقامت خانواده فرزندان انقلاب را در برابر ناملایمات ستود.

 


 


جـــرس: همزمان با انتشار خبری مبنی بر وضعیت وخیم جسمانیِ محمد صدیق کبودوند، فعال مدنی و روزنامه نگار زندانیِ کرد، سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای، خواستار معالجه فوری و همچنین آزادی وی گردید. این سازمان همچنین نسبت به وضعیت ١۶ زندانی سیاسی کردِ محکوم به اعدام، اعلام خطر کرد.


محمد صدیق کبودوند، در سال ۱۳۸۶ بدلیل فعالیت های حقوق بشری دستگیر و بعد از یک سال بازداشت، به اتهام "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان" و "فعالیت در آن"، نوسط دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان اوین تهران محبوس است.


رسانه های خبری و فعالین حقوق بشری و همچنین سایت دیده بان حقوق بشر، روز چهارشنبه ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) از احتمال سکته مغزی کبودوند خبر دادند.


دیده بان حقوق بشر در این زمینه اعلام کرد: "به نظر می رسد که کبودوند در تاریخ ۱۵ ژوئیه در زندان دچار سکته مغزی شده و بنا به اظهارات خانواده وی تا کنون از دسترسی به معالجات پزشکی مورد نیاز محروم مانده است."


این سازمان غیر دولتی که مقر آن در نیویورک است، با استناد به نامه ای که می گوید کبودوند از زندان منتشر کرده، خاطرنشان کرده است "او دچار سرگیجه های شدید و اختلال بخشی از مغز و اعصاب و اختلالات حسی، حرکتی و بینایی شده، اما در درمانگاه زندان اوین بطور مناسب معالجه نشده است."


آن طور که دیده بان حقوق بشر اعلام کرده، نسرین ستوده، وکیل کبودوند، ۱۵ ژوئیه در این رابطه به مقام های قضایی شکایت کرد و خواهان معالجه فوری موکلش شد، ولی جوابی دریافت نکرده است.


جو استورک، معاون بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر، چهارشنبه خاطرنشان کرد: "مقامات ایران پاسخگوی سلامت وی بوده و موظف هستند که امکان معالجات پزشکی مورد نیاز را برای او فراهم آورند."


گفتنی است کبودوند طی سال های گذشته برنده چند جایزه بین المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه نگاری شده است.
او در مراسم سال ۲۰۰۹ جوایز مطبوعات بریتانیا به عنوان روزنامه نگار بین المللی سال برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه هلمن – همت سازمان دیدبان حقوق بشر را نیز به خود اختصاص داد.


این سازمان مدافع حقوق بشر، همچنین در بیانیه خود، با انتشار فهرست ۱۶ فعال کرد که در ایران در معرض خطر اعدام هستند، نسبت به وضعیت آنان اعلام خطر کرد. 

زینب جلالیان، رستم ارکیا، حسین خضری، انور رستمی، محمد امین عبداللهی، قادر محمد زاده، حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، مصطفی سلیمی، حسن طلعی، ایرج محمدی، رشید اخکندی، محمد امین اگوشی، احمد پولاد خانی، سید سمی حسینی و سید جمال محمدی، در زندانهای ایران منتظر اجرای حکم اعدام هستند.



 


جـــرس: قطع ناگهانی و غیر معمول تماسهای زندانیان سیاسی بند ٣۵۰ زندان اوین، سبب نگرانی شدید خانواده های زندانیان سیاسی، بویژه زندانیان سیاسی محکوم به اعدام شده و همزمان فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران، نسبت به این مسئله هشدار داد.


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، با اعلام نکته فوق، از ابراز نگرانی شدید خانواده های زندانیان سیاسی محکوم به اعدام و سایر خانواده ها نسبت به قطع ناگهانی و غیر معمول تماسهای زندانیان سیاسی آن بند خبر داده و با یادآوری تجربۀ تابستان ۶۷، در وضعیتی مشابه و اعدام گروه زیادی از زندانیان سیاسیِ وقت، متذکر گردید:


"به دستور بازجویان وزارت اطلاعات تماسهای زندانیان سیاسی با خانواده های آنها بطور ناگهانی و غیر معمول قطع گردید.این مسئله باعث نگرانی شدید خانواده ها زندانیان سیاسی و بخصوص خانواده های که عزیزان آنها محکوم به اعدام هستند ایجاد کرده است. از آنجایی که در آستانه قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷ قرار داریم و آن زمان قتل عام با قطع تماسهای زندانیان سیاسی آغاز و به قتل عام گسترده و بی سابقه تاریخ ایران تبدیل گردید که توسط سازمانهای حقوق بشری بین المللی جنایت علیه بشریت نامیده شد. در حال حاضر تعدادی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در بند ٣۵۰ زندان اوین زندانی هستند که اسامی تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد ؛ جعفر کاظمی ،محمد علی حاج آقایی،محسن دانشپور مقدم ،احمد دانشپور مقدم و ... می باشند.


روز دوشنبه چهارم مردادماه پس از برخوردهای خشن با بعضی از خانواده های زندانیان سیاسی و حتی ضرب وشتم یکی از خانواده ها که از شهرستان برای ملاقات با عزیزانشان به بند ٣۵۰ زندان اوین مراجعه کرده بود. همچنین رفتارهای غیر انسانی و توهین آمیز با زندانیان سیاسی در سالن ملاقات بند ٣۵۰ توسط مسئولین بندها، منجر به اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی و سر دادن شعارهای گردید که باعث وحشت پاسدار بندها و بخصوص بزرگ نیا رئیس بند مذکور گردید.


اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی که خواستار رعایت حقوق اولیه خود بودند بازهم با سرکوب مصطفی بزرگ نیا رئیس بند مواجه گردید و تعدادی از زندانیان سیاسی به سلولهای انفرادی منتقل شدند.


سکوت و بی عملی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، که وظیفه اصلی او حفظ و حراست از دست آوردهای بشری که برای آن میلیونها انسان جان خود را فدا کرده اند، باعث شده است که خانواده های بی گناه وکلاء (محمد مصطفایی) به گروگان گرفته می شوند. وکیل(اولیائی فرد) زندانی می شود. فعالین حقوق بشر(نرگس محمدی) در مقایل چشمان بهت زنده و گریان فرزندانشان شبانه وحشیانه دستگیر و به شکنجه گاه ٢۰۹ زندان اوین برده می شوند و مورد شکنجه و تهدیدات اخلاقی قرار می دهند. آقای تاجیک در مقابل معاون دادستان و بازپرس، مورد هتک حرمت قرار می گیرد. البته اینها افرادی شناخته شده جامعه هستند. حال باید تصور کرد که در حق زندانیان سیاسی گمنام چه چیزهایی روا داشته می شود."


فعالین حقوق بشر و دموکراسی، از ناوانتم پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمانهای حقوق بشری بین المللی خواسته اند، اگر توان فشار بر حکومت ایران را ندارند، پرونده ای از این مسائل را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهند تا تصمیمات لازم اجرا در این باره گرفته شود.



 


جرس: هادی خامنه ای در دیدار با محسن آرمین،  ایجاد محدودیت های روز افزون بر فضای سیاسی را در جهت تقویت نظام ندانسته و بر لزوم حضور فعال همه دلسوزان نظام و انقلاب در عرصه سیاسی کشور تاکید کرد.
 

به گزارش کلمه،  حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) همزمان با نیمه شعبان سال روز تولد حضرت ولی عصر(عج) با حضور در منزل دکتر محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با وی دیدار و گفتگو کرد.
 

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای با تاکید بر لزوم به کار گیری روش های وحدت آفرین ، خواستار اتخاذ تدابیر عاقلانه از سوی مسئولان شد.
 

روابط عمومی مجمع نیروهای خط امام(ره) اعلام کرد که  آقای هادی خامنه ای در این دیدار  ایجاد محدودیت های روز افزون بر فضای سیاسی را در جهت تقویت نظام ندانسته و بر لزوم حضور فعال همه دلسوزان نظام و انقلاب در عرصه سیاسی کشور تاکیدکرد.
 

در پایان این دیدار دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره)برای رنج دیدگان راه امام و انقلاب و حوادث اخیر آرزوی صبر و استقامت و توفیق روز افزون آنان را از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد.


 


جـــرس: با گذشت چهار روز از ناپدید شدن محمد مصطفایی، وکیل مدافع زندانیان سیاسی و پرونده های خاص، و بازداشت همسر وی و برادر او، سازمان عفو بین الملل در واکنش به بازداشت دو نفر فوق الذکر، بیانیه ای فوری صادر کرد.


مصطفایی، هفته گذشته گفته بود که روز شنبه دوم امرداد ماه، به شعبه امنیت دادسرا احضار شده است، که از همان روز ناپدید شده و از وضعیت و سرنوشت وی، اطلاعی در دست نیست. همسر وی و برادر ایشان نیز، هنگامی که برای بردن خودرو مصطفایی، به نزدیکی محل کار وی مراجعه کرده بودند، بازداشت شدند.


سازمان عفو بین الملل، بازداشت فرشته حلیمی و فرهاد حلیمی را، "احتمالا برای وارد آوردن فشار جهت دستگیری محمد مصطفایی" ذکر کرده و از همگان خواست تا با ارسال نامه به مقامات جمهوری اسلامی، ضمن یادآوری اینکه اذیت و آزار و دستگیری اعضای خانواده به منظور فشار وارد کردن به دیگری، نقض حقوق بشر می باشد، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان شوند.


به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که به تاریخ دوشنبه چهارم مرداد ماه منتشر کرده، خاطرنشان می سازد که همسر و برادر همسر محمد مصطفایی، وکیل حقوق بشر، ظاهرا برای فشار به محمد مصطفایی بازداشت شده اند تا وی خود را تحویل دهد.


سازمان عفو بین الملل نگران است که ایشان زندانیان عقیدتی باشند، زیرا که آنها در ارتباط با محمد مصطفایی، وکیل برجسته حقوق بشر می باشند که از سکینه محمدی آشتیانی، محکوم به سنگسار و همچنین تعدای از نوجوانان مجرم دفاع کرده است.


عفو بین الملل همچنین از همگان تقاضا کرد که در نامه ای به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، رئیس کل دادگستری استان تهران و همچنین دبیرکل شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی و ارسال نسخه ای از آن به نمایندگی های جمهوری اسلامی در سراسر دنیا، با اظهار نگرانی از دستگیری و بازداشت فرشته حلیمی و فرهاد حلیمی و اینکه آنها زندانیان عقیدتی هستند که تنها به سبب ارتباط شان با محمد مصطفایی، وکیل و مدافع حقوق بشر دستگیر شده اند.


لازم به ذکر است محمد مصطفایی، طی سالیان اخیر، وکیل مدافع تعداد زیادی از نوجوانان محکوم به اعدام بود و همچنین دفاع از متهمین زیادی از پرونده های سیاسی و اجتماعی را به عهده داشته است.


 


جـــرس: نرخ بیکاری در هشت استان کشور تک رقمی است و بقیه استانها دارای نرخ بیکاری دو رقمی هستند و این نرخ برای جوانان 15 تا 24 ساله کشور، 24.7 درصد گزارش شده است.


به گزارش پول نیوز، بر اساس گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 88 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری استانهای چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان بیش از 14 درصد است.


نتایج این طرح نشان می دهد نرخ بیکاری در سال یادشده برابر با 11.9 درصد بود و این در حالی است که 13 استان کشور دارای نرخ بیکاری بیش از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور هستند.


براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود نرخ بیکاری در کشور به 8.4 درصد برسد اما نه تنها این مهم تحقق نیافت بلکه نرخ بیکاری همچنان دو رقمی باقی ماند.


بالا بودن نرخ بیکاری در کشور به گونه ای است که هم اکنون این نرخ برای جوانان 15 تا 24 ساله 24.7 درصد گزارش شده است. این نرخ به تفکیک جنسیت نشان می دهد نرخ بیکاری زنان با 32.4 درصد بیش از مردان با نرخ بیکاری 22.7 درصد است.


نرخ بیکاری همچنین در نقاط شهری و روستایی متفاوت است بطوری که این نرخ در نقاط شهری 13.9 درصد و در نقاط روستایی 8.3 درصد است. نرخ بیکاری برای جوانان شهری و روستایی هم متفاوت گزارش شده بطوری که این نرخ برای جوانان شهری 29.4 درصد و برای جوانان روستایی 16.4 درصد می باشد.


این درحالیست که مقامات دولت و همچنین رئیس دولت، ادعای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در کشور را داشته اند.




 


یلدا آراسته
جرس: روزنامه اصولگرای رسالت چندی پیش نوشته بود که  " پس از مدارای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در مورد سیاست های فعلی انجمن حجتیه، این موضوع باعث شده تا برخی اعضای فعال این انجمن جهت تائید مجوز فعالیت خود به مراجع قانونی مراجعه نمایند." این مجوز هنوز به انجمن حجتیه داده نشده است.

 

 انجمن حجتیه، شکل گیری

 

انجمن حجتیه که نام کامل آن "انجمن خیریه حجتیه مهدویه" است پس از کودتای 28 مرداد 1332 شکل گرفت.

مؤسس این گروه شیخ‌محمود ذاكرزادة تولایی بود كه به نام شیخ محمود حلبی شناخته می شد. در آن سالها حلبی در مشهد زندگی می کرد و درس می خواند.

سال 1332 اوج فعالیت بهائیان در ایران بود و آنها با نماد و آزادانه دین خود را تبلیغ می کردند. حلبی نیز توسط فردی بهایی به  پذیرش بهاییت دعوت شد.

شاید این جرقه ای بود برای آنکه محمود حلبی دست به تاسیس گروهی برای مبارزه و مباحثه با بهائیان بزند.حجتیه ها تنها گروهی بودند برای مبارزه با این بهاییان که دست به تحقیق و مطالعه زدند و سعی کردند تا از طریق مباحثه این این افراد را راضی کنند تا به دین اسلام بازگردند.

از سال تاسیس این گروه تا به حال آنها فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده اند. حجتیه ایها زمانی بسیار پر کار بودند و در روزگاری دیگر بعد از ورود آیت الله خمینی به ایران فعالیت های خود را پایان یافته اعلام کردند.

 

 هاشمی رفسنجانی در خصوص وضعیت انجمن حجتیه قبل از انقلاب می گوید: " قبل از پیروزی انقلاب این‌ها داعیه‌های خاص اسلامی نداشتند، اختلافی که با ما داشتند این بود که  مبارزه را بد می‌دانستند، معتقد بودند که حکومت اسلامی خالص در زمان امام زمان می‌تواند شکل پیدا کند و چون حالا نمی‌شود، پس نتیجه می‌گرفتند که خوب است که مبارزه نکنیم و با رژیم و با آن‌ها بسازیم، وارد شویم توی جریانات و خدمت بکنیم ... منجمله‌کاری که می‌خواستند بکنند این بود که مثلاً جلوی بهایی‌ها را بگیرند. این همت آن‌ها بود ... و چون آن کار بی‌خطر بود، خیلی‌ها استقبال می‌کردند. یعنی جوانانی بودند که داخل وجودشان تمایل به خدمات دینی بود، اما چون آن میدان باز بود، می‌رفتند آن ‌جا و استقبال خطر نمی‌کردند."

 

محمد مهاجری به نقل از آیت الله خزعلی در روزنامه جمهوری اسلامی روز 4 مرداد می نویسد: شخصا دو بار از آیت الله ابوالقاسم خزعلی که مدتی نمایندگی حضرت امام (ره) را داشتند تا به بررسی وضع انجمن حجتیه بپردازند ( و البته پس از مدتی نمایندگی شان را پس گرفتند) شنیدم که: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مطالبی در باره اتجمن حجتیه مطرح شد که صحت نداشت و مطالبی به این انجمن نسبت داده می شد که درست نبود. من این موضوع را با شهید مطهری در میان گذاشتم و از ایشان خواستم موضوع را در جلسه ای در محضر امام(ره) مطرح کنیم. مرحوم شهید مطهری سخنان من را تایید کرد و قرارگذاشتیم از امام وقت بگیریم. متاسفانه ایشان توسط گروهک فرقان به شهادت رسید و من هم بعد از آن به دلیل فضای سنگینی که علیه انجمن حجتیه وجود داشت ، موضوع را با امام در میان نگذاشتم.

 

با این فراز و نشیبها، خبرها حاکی از آنست که انجمن حجتیه به دنبال آن است که برای فعالیت های خود مجوز رسمی از وزارت کشور دریافت کند.

 

حجتیه ها چه می خواهند؟

 
برخی  مهمترین سر خط فکری این گروه را این می دانند که"فساد باید جامعه را فراگیرد تا مقدمات ظهور امام زمان(عج) فراهم شود."

این اعتقاد از آنجایی آمد که آیت الله خمینی در سخنان خود در21 تیرماه 62 گفت : " یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید. حضرت صاحب مگر برای چی می‌آید؟ حضرت صاحب می‌آید که معصیت را بردارد.ما معصیت کنیم که او بیاید؟ این اعوجاجات را بردارید...."

بسیاری از سیاستمداران در آن زمان این سخنان را خطاب به گروه حجتیه دانستند .

این گروه نیز در همان زمان بیانیه ای صادر کرد و در این خصوص توضیح داد.

انجمن حجتیه در بیانیه خود آورد: " در پی این فرمایش، شایع شد که طرف خطاب و امر مبارک این انجمن است. اگر چه به هیچ وجه افراد انجمن را مصداق مقدمه بیان فوق نیافته و نمی‌یابیم و در ایام گذشته، به خصوص از زمانی که حضرت ایشان با صدور اجازه مصرف انجمن از سهم امام علیه‌السلام، این خدمات دینی و فرهنگی را تأیید فرموده بودند، هیچ دلیل روشن و شاهد مسلمی که دلالت بر صلاحدید معظم‌له به تعطیل انجمن نماید، در دست نبود مع‌ذلک در مقام استسفار برآمدیم؛ البته تماس مستقیم میسر نگشت لکن با تحقیق از مجاری ممکنه و شخصیت‌های محترمه موثقه و بنا به قرائن کافیه، محرز شد که مخاطب امر معظم‌له، این انجمن می‌باشد.

لذا موضوع به عرض موسس معظم و استاد مکرم حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین آْقای [محمود]حلبی دامت برکاته رسید. فرمودند: "در چنین حالتی وظیفه شرعی در ادامه فعالیت نیست. کلیه جلسه‌ها و برنامه‌ها باید تعطیل شود."

آنها در بیانیه خود تاکید کردند که تمام فعالیت های این گروه متوقف شده است. در این بیانیه آمده بود : " همان گونه که بارها کتباً و شفاهاً تصریح کرده بودیم، بر اساس عقیده دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت و حفظ وحدت و یکپارچگی امت و رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوء‌استفاده دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض ورزی دشمنان اسلام را برای ادامه خدمت و فعالیت مقدم دانسته، اعلام می‌داریم که از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل می‌باشد و هیچ‌کس، مجاز نیست تحت عنوان این انجمن کوچک‌ترین فعالیتی کند و اظهار نظر یا عملی مغایر تعطیل، نماید که یقیناً در پیشگاه خدای متعال و امام زمان سلام‌الله علیه مسئول خواهد بود. "
 

چه کسانی حجتیه بودند ؟


انجمن حجتیه گروهی بودند که هر چند شالوده اصلی آنها را در ابتدا بازاریان و متخصصین مذهبی تشکیل می دادند اما بنا به نوشته محمود صدری در دانشنامه ایرانیکا این گروه توانست در ادامه فعالیتش نسل جوان را نیز به خود جذب کند . نسل دوم این گروه به دانشگاه ها راه پیدا کرد و توان مدیریتی این انجمن را به حد استاندارد رساند.

حجتیه ها در چهار گروه مبارز، سخنران، مدرس و محقق فعالیت می کردند .


دانش آموختگان حجتیه

 

شاید بارزترین نشانه آمورش اسلام شیعی در مدارس مجتمع تحصیلی علوی باشد که آقای حلبی به همراه علامه کرباسچیان آن را راه اندازی کرد.

دانش آموحتگان مدارس حجتیه نیز در خصوص عقاید این گروه نظری متفاوت با برخی سیاسیون ایران دارند.

آنها معتقدند تفکر گروه حجتیه بر انتظار است و نه بر بیشتر شدن فساد در جامعه. آن طور که سعید حجاریان در مقاله‌ی "از انجمن حجتیه تا گروه‌های مادون انجمن" خود به آن اشاره می کند " از نظر آن‌ها ظهور یک پروسه است و نه یک پروژه.

یعنی نیازی به زمینه‌سازی برای ظهور نیست و مقدمات ظهور خود به خود فراهم می‌شود.

از نظر حجاریان نیز " افراد حجتیه عموماً انسان‌های تحصیل کرده، از طبقه‌ی متوسط به بالا و خوش برخوردند و با گروه جدید که بنیادگرا، ارتجاعی و به شدت دشمن‌خو هستند، متفاوت‌اند."

در ایران البته تمام منتقدان نیزاز انجمن حجتیه به عنوان یک تشکل مذهبی یاد می کنند که در سالیان ۳۲ تا ۶۲ تنها تشکل دین مداری بوده است .

 

درخواست مجوز

محمد جواد اكبرين، روزنامه نگار و پژوهشگر دينى در پاريس نیز معتقد است كه اگر اين خبر درست باشد كه انجمن حجتيه به فكر گرفتن مجوز و فعاليت قانونى خودش افتاده، از لحاظ تحليل سياسى اتفاق خيلى روشنى است.

او در گفتگو با رادیو فردا می گوید : " به عنوان اينكه جمعى از شهروندان ايرانى هستند و حق دارند كه تقاضاى مجوز كنند و انجمن خاص خودشان را داشته باشند. من فكر مى كنم اگر در روزگارى به دليل اقتضائات زمان جنگ اين محدوديت ايجاد شد، دليلى ندارد الان اين محدوديت وجود داشته باشد و انجمن حجتيه و اعضاى آن حق دارند به عنوان شهروندان ايران فعاليت فكرى و سياسى خودشان را داشته باشند."

 

منابع

http://www.irdc.ir/fa/content/8295/default.aspx   http://www.khabaronline.ir/news-77816.aspx   http://www.iranica.com/articles/hojjatiya   http://www.radiozamaneh.com/idea/2009/08/post_543.html   http://www.radiofarda.com/content/f4_Hojatiyeh_association_permission_activity/2111753.html    http://www.khabaronline.ir/news-78910.aspx

 

 

 

 

 


 


 


جـــرس: سامانه خبری کلمه، "با هدف آگاهی بيشتر افکار عمومی از وضعيت زندانيان سياسی و کمک به بهبود وضعيت آنها از ظلم مضاعفی که بر آنها می رود"، دست به انتشار گزارشی تفصیلی، از شرايط زندانيان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، به تفکيک محروميت های اتخاذ شده برای آنان زده و همزمان، فهرستی از زندانيان سياسی که از حقوقی همچون مرخصی و آزادی مشروط برخوردار نشده اند و يا بلاتکليف مانده اند ارائه کرده است.

 

این پایگاه اینترنتی در گزارش خود خاطرنشان می کند "انتظار می رفت پس از انواع فشارها و زير پا گذاشتن بديهی ترين حقوق بازداشت شدگان در مرحله بازجويی ها، در مراحل بعد با در اختيار قرار دادن متهمان به قوه قضاييه ، اين رويه اصلاح شود. اما در مراحل بعدی نيز حقوق متهمان در زمينه رعايت آيين دادرسی، بازپرسی ها، برگزاری دادگاه ها، احکام صادره و نحوه نگاه داشتن زندانيان سياسی تضييع شد."


کلمه تصریح می کند "نزديک به ۱۴ ماه از انتخابات پرمناقشه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و موج بی سابقه بازداشت ها از سوی نهادهای امنيتی و انتظامی، سپاه و قوه قضاييه می گذرد. در مورد آنچه بر سر بازداشت شدگان آمد با وجود افشای برخی از ابعاد آن هنوز ناگفته های بسياری وجود دارد که در تاريخ به ثبت خواهد رسيد و منشا تحولات مهمی در آينده ايران خواهد بود.
در اين مدت انتظار می رفت پس از انواع فشارها و زير پا گذاشتن بديهی ترين حقوق بازداشت شدگان در مرحله بازجويی ها ، در مراحل بعد با در اختيار قرار دادن متهمان به قوه قضاييه ، اين رويه اصلاح شود. اما در مراحل بعدی نيز حقوق متهمان در زمينه رعايت آيين دادرسی، بازپرسی ها، برگزاری دادگاه ها، احکام صادره و نحوه نگاه داشتن زندانيان سياسی تضييع شد. "


در گزارش مذکور همچنین آمده است "اگر چه اکثر زندانيان سياسی و نه البته همگی از ساير زندانيان تفکيک شدند، اما اين تفکيک همراه با تبعيض فراوان بين آنها بوده است. زندانيان سياسی که به خاطر عقايدشان و نه جنايت و ياکلاهبرداری اکثرا در بند ۳۵۰ اوين به سر می برند، در اين بند از حداقل امکاناتی که ديگر زندانيان جرائم عادی در بندهای ديگر برخوردارند، همچون کتابخانه ، جرايد و روزنامه های مورد در خواست ، آمفی تاتر، محل هواخوری مناسب، سالن ورزشی و نيز امتيازاتی چون تماس تلفنی به اندازه ديگر زندانيان، ملاقات خصوصی و حضوری با خانواده ها و مرخصی محرومند."

 

در اعلام فهرستی از زندانيان سياسی که از حقوقی همچون مرخصی و آزادی مشروط برخوردار نشده اند و يا بلاتکليف مانده اند نیز آمده است:


"بر اساس قانون، زندانيان سياسی که سابقه کيفری ندارند حق استفاده از آزادی مشروط را پس از طی نيمی از دوره محکوميت خود دارا هستند مگر بدرفتاری خاصی داشته باشند.اين در حالی است که اين حق به کمتر زندانی سياسی تعلق گرفته و به خصوص در اين باره ديدگاههای سياسی زندانی و بر سر موضع بودن يا نبودن او ملاک قرار گرفته است تا ثابت شود که اين زندانيان بر خلاف ادعاهای مسولان امر، زندانی عقيدتی و سياسی هستند نه امنيتی.

همچنين برخی از زندانيان که مدتی به مرخصی رفته بودند و طبق قانون و عرف زندان بايد مرخصی آنان به اصطلاح تقويم شده و هر ماه در موعد مشخصی به مرخصی بروند، مدتی است که از اين حق محروم شده اند. انتشار اين فهرست از سوی کلمه با هدف آگاهی بيشتر افکار عمومی از وضعيت زندانيان سياسی و کمک به بهبود وضعيت آنها از ظلم مضاعفی که بر آنها می رود ، صورت می گيرد."


این فهرست تفکیکی به شرح زیر مرتب شده است :


الف: زندانيانی که تا کنون به مرخصی نرفته اند:
جواد ماه زاده، حسين نورانی نژاد، مجيد دری ،ايمان آذريان ، آبتين غفاری، ابوالفضل قاسمی،مسعود بابا پور،ضيا نبوی،ميلاد اسدی،علی مليحی،رجبعلی داشاب، ميثم بيک محمدی، مهدی کريميان اقبال، محمد اوليايی فرد، علی تاجر نيا، عليرضا ايرانشاهی،سامان نورانيان، محمد طاهری قزوينی، کوهيار گودرزی، عباس کاکايی، سعيد حاتمی، فرامرز عبدالله نژاد، مهدی فتاح بخش، حسين سهراب پور، عبدالرحمن ماهوش، غلام حسين عرشی، ارسلان ابدی، محمد امين وليان، حمزه باغبان، کيارش کامرانی، سعيد حبری، محمد رضا رجبی، علی بهزاديان نژاد، ايوب قنبريان،آرمان رضاخانی، جمشيد ميرزايی، امير اصلانی، ياقوتی شائوليان، مجيد توکلی، قادر رحيمی، مهدی محموديان، عيسی سحرخيز، رسول بداغی، رضا رفيعی، مسود باستانی، احمد زيدآبادی، داوود سليمانی، حشمت الله طبرزدی، بهاره هدايت ،هنگامه شهيدی ،مهديه گلرو ،مطهره بهرامی و عاطفه نبوی ،ريحانه حاج ابراهيم دباغ ،مريم اکبری منفرد، زهرا جباری، فاطمه رهنما، معصومه ياوری و عذرا قاضی ميرسعيد و …


ب:زندانيانی که هنوز حکم بدوی آنها صادر نشده و بلاتکليف هستند:
حسن سرچاهی، سعيد ملکی، سيامک رحمانی، مهدی کوهکن، مهدی سادات شريف، عماد بهاور، علی رضا بهشتی شيرازی، قربان بهزاديان نژاد، علی عرب مازار، نظام حسن پور، عبدالرضا تاجيک، محمد داوری، عيسی سحرخيز، علی عجمی، محسن صادقی نور، سينا ظهيری ،شيوا نظر آهاری، کبری زاغه دوست، محبوبه کرمی، فاطمه خرم جو، فرح وازحام، پروين جواد زاده .


ج. زندانيانی که موعد آزادی مشروط آنها گذشته و از اين حق بدون هيچ دليلی محروم شده اند:
امير محمدی، حسين نورانی نژاد، علی تاجرنيا، قادر رحيمی، علی ارشدی، محسن عبدی، بابک بردبار، فرامرز عبدالله نژاد، عباس کاکايی، علی پرويز،عرب قبادی.


د :محروميت از مرخصی مجدد
برخی افرادی که يک بار به مرخصی رفته اند و به زندان بازگشته اند نيز از حق مرخصی مجدد برخلاف زندانيان عادی و غير سياسی محروم اند.
تعدادی از اين افراد عبارتند از:عبدالله مومنی،بهمن احمدی امويی،محمد ورشويی، محسن عبدی،محمد علی رباطی، علی پرويز،حسين اعظامی،محسن جعفری ،محسن ميردامادی.



 


جرس: اسامی شانزده زندانی سیاسی که سه روز پیش و هم زمان با سالروز میلاد امام زمان (عج ) از بندعمومی ۳۵۰ به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده بودند ، مشخص شد.همه این زندانی ها در اعتراض به انتقال شان به سلول انفرادی اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.
 

بهمن احمدی امویی و کیوان صمیمی نخستین زندانی هایی بودند که ظهر دوشنبه به سلول انفرادی منتقل شدند .بقیه زندانی های ساعت سه بامداد روز سه شنبه از سلول های خود در بند ۳۵۰ به سلول های انفرادی در بند ۲۴۰ منتقل شدند.
 

براساس گزارش های رسیده به کلمه ،اسامی این زندانی ها که به خاطر اعتراض یه رفتار نامناسب ماموران و مسوولان زندان و همچنین شرایط نامناسب بند ۳۵۰ ،سه روز پیش به سلول انفرادی منتقل شده اند ،عبارت است از:علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار ،حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت , عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم ،علی پرویز فعال دانشجویی ،حمیدرضا محمدی فعال سیاسی ،جعفراقدامی فعال مدنی ،بابک بردبار عکاس خبری ،ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل ،ابراهیم(نادر)بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق ،کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار ،مجید دری فعال دانشجویی ، مجید توکلی فعال دانشجویی ، کیوان صمیمی روزنامه نگار ،غلامحسین عرشی ،پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا از میان این زندانیان بهمن احمدی امویی از سه روز پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است و روز بعد از آن پنج نفر دیگر از جمله مجید توکلی ، عبدالله مومنی و کوهیار گودرزی به این اعتصاب غذا پیوستند . سایر این زندانی ها در حمایت از اعتصاب غذای یاران خود ،از امروز( چهارشنبه) اعتصاب غذا کرده و گفته اند که تا تحقق خواسته هایشان دست از اعتصاب بر نمی دارند.
 

درخواست زندانیان پوزش ماموران و مسوولان زندان از زندانیان به خاطر رفتار نامناسب و همچنین بازگرداندن تمامی این شانزده زندانی به بند عمومی است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته