-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

Posts from Khodnevis for 07/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در باب نظر سنجی جهاد دانشگاهی

کلمه گزارش داده مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که مرکزی وابسته به جهاد دانشگاهی است و به گفته‌ی کلمه در سال‌های اخیر نظرسنجی‌های زیادی را به سفارش نهاد های امنیتی انجام داده است، اخیراً نظر سنجی‌ای را در مورد مسائل گوناگون کشور انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده است.

 

در این که چنین نظر سنجی‌ای انجام شده تردیدی وجود ندارد؛ چه، سایت رسمی ایسپا وقوع چنین نظر سنجی‌ای را در تاریخ سی‌ام خرداد ماه، به تاریخ هفتم تیر ماه در سایتش گزارش داده است و گفته در میدان‌های اصلی و معابر پر تردّد تهران این کار انجام شده و حتّی رجانیوز نیز با آن که نتایج آن را جعلی قلمداد می‌کند، تشکیکی در وقوع و محور های آن وارد نمی‌کند و در واقع در شرح محورهای آن از سایت رسمی ایسپا نقل قول می‌کند. همین جا به نظر می‌رسد خبر رسانی عجولانه و مغرضانه‌ی رجانیوز -چون همیشه- به زیانش تمام شده و همین که اطّلاع داده نتایج این نظر سنجی در «سایت های بیگانه و ضدّ انقلاب» منتشر شده جمعیت زیادی را صرفاً به دلیل کنجکاوی در مورد نتایج این نظرسنجی روانه‌ی همین سایت‌ها خواهد کرد و ترفند رجا‌نیوز در عمل به انتشار بیشتر این نظر سنجی کمک می‌کند. علاوه بر اعتبار کلمه به عنوان نخستین منتشر کننده‌ی این نظر سنجی، همین عجله در خبر رسانی و هراس این سایت و سایت‌های نظیرش از انتشار عمومی این نظر سنجی -که به نظر می‌رسد غیر از این که نمی‌بایست به طور عمومی انتشار یابد، سطح اطّلاعات آن نیز حتّی در سطح مدیران میانی نظام نیز نیست و مربوط به مدیران بالاتر نظام است، خود نشان دیگری بر معتبر بودن این نظر سنجی است. اصولاً انجام چنین نظر سنجی‌های در تمام دنیا بسیار معمول است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به طور مشخّص وزارت اطّلاعات به طور منظّم نظر سنجی های دقیقی انجام داده و نتایج آن را در اختیار مسئولان رده بالای نظام قرار می‌دهد.

 

امّا در مورد نتایج این نظر سنجی نکاتی به نظرم جالب می‌رسد:

 

یک. این که این نظر سنجی بسیار علمی و دقیق انجام شده است آن چنان واضح است که نیازی به تأکید ندارد و همین دقّت اجازه می‌دهد تحلیل‌هایی در مورد آن ارائه شود. نکته‌ای که ابتدا و در نگاه نخست در جای جای این نتایج به عیان دیده می‌شود، دروغ بودنِ -با دقّت زیادی- تمام حرف‌هایی است که دولت‌مردان به زبان می‌رانند؛ از اوضاع اقتصادی جامعه، تا پیشرفت های روزافزون و موارد دیگر که به کرّات بیان می‌شود. به عنوان نمونه؛ «وضعیت حجاب و پوشش و کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی» بر خلاف تمام اظهارات و راهپیمایی‌های نمایشی در حمایت از طرح‌های کنترلی انتظامی در درجه ی آخر اهمیت نزد پرسش شوندگان قرار داشته، بیش از نیمی از پرسش شوندگان عملکرد صدا و سیما را در وقایع پس از انتخابات ضعیف و بسیار ضعیف ارزش گذاری کرده‌اند و این برخلاف تمامی گفتگو‌هایی است که به ویژه در روزهای نخست اعتراضات در صدا و سیما پخش می شد و در آن ها تمام مصاحبه شوندگان به خوب بودن عملکرد صدا و سیما اذعان می‌کردند، برخلاف ادّعای حکومت بر رضایت مردم از نظام، حدود ۷۷ درصد پرسش شوندگان گفته‌اند وضع باید غیر از این باشد و این دگرگونی یا از راه اصلاحات باید بگذرد و یا یک «تغییر اساسی» صورت گیرد، حدود ۷۰ درصد مردم آینده‌ی کشور را مبهم یا نگران کننده خوانده‌اند و درصد این پاسخ ها نسبت به نظرسنجی پیش افزایش یافته و در آخر همانطور که انتظار می رفت به نظر می‌رسد تمامی تبلیغات و اهانت‌ها نتیجه‌ی معکوس داشته است و محبوبیت مهندس موسوی افزایش و محبوبیت احمدی نژاد کاهش یافته است.

 

دو. توجّه کنید دغدغه ی نخست مردم وضعیت اقتصادی است. همین موضوع -که به خارج شدن دغدغه‌های مدنی از رتبه‌ی نخست دغدغه‌ها می‌انجامد- به همراه سرکوب شدید یکی از عوامل پنهان شدن اعتراضات مردمی به دولت و ادامه‌ی حیات آن در زیر پوست جامعه -همان طور که حدود ۶۵ درصد از مردم بیان کرده‌اند- است. باید توجّه شود که تبدیل مسائل اقتصادی به دغدغه‌ی نخست مردم زنگ خطری برای جنبش سبز است و همین موضوع می‌تواند جنبش را از فاز مسالمت آمیز به فاز خشونت آمیز سوق دهد. افلاطون، در کتاب جمهوریت شرح می‌دهد یک انقلاب - با در نظر گرفتن تمام خواسته‌ها و روش‌ها- حاصل کوشش طبقه‌ی متوسّط است و به نتایج مفیدی می‌انجامد و یک شورش که نتیجه‌ی فوران خشم عمومی از ستم است توسّط طبقات محروم جامعه انجام می‌شود و معمولاً به نتایج سودمندی نمی‌انجامد. اگر بپذیریم جنبش سبز -همان گونه که مجید توکّلی به درستی اشاره می‌کند- نمونه‌ی یک انقلاب نرم است، با وجود یک قشر متوسّط قدرتمند به نتیجه خواهد رسید؛ چه، این قشر تحصیل کرده است که می‌تواند به درستی مسیر یک نهضت اعتراضی را هدایت کرده و از غلتیدن آن به دایره‌ی معیوب «شورش - استبداد» جلوگیری کند و اگر قشر متوسط -که چون دغدغه‌های ابتدایی (مسائل اقتصادی) اش حل شده به رشد در سایر عرصه‌ها پرداخته و دغدغه های دیگری چون آزادی و دموکراسی به دغدغه‌های اصلی اش تبدیل شده- حضور قدرتمندی نداشته باشد سرانجام جنبش آن چنان روشن نخواهد بود. این که دغدغه‌ی نخست مردم مسائل اقتصادی بوده است، یکی از نشانه‌های ضعف قشر متوسّط است و همین موضوع می‌تواند جنبش را از مسیری که باید باشد به مسیری نادرست هدایت کند. در این باره در «مجموعه یادداشت ها پیرامون جنبش سبز» بیشتر خواهم نوشت.

 

سه. این که چرا مسئله‌ی حجاب و ارزش‌های اسلامی آخرین نمره را کسب کرده و از دید مردم کم اهمیت ترین موضوع بوده، در نگاهی ابتدایی به دو عامل مهم تر بودن (شدن) موضوعات دیگر نزد ایشان و عملکرد اشتباه حکومت در مورد این موضوع برمی‌گردد. غیر از مسئله‌ی اقتصاد که در بند پیش به آن اشاره گردید، بالاتر بودن مسئله‌ی آزادی نشان می دهد که میزان رشد یافتگی جامعه تا چه حد است و مطمئنّاً این موضوع که بیشتر از ۸۴ درصد پرسش شوندگان دارای تحصیلات متوسّطه به بالا بوده‌اند در این موضوع تأثیرگذار بوده است و همچنین از تأثیر رسانه‌های خارجی و وبسایت‌ها و وبلاگ ها نمی توان ساده گذشت. در مورد عملکرد حکومت هم بسیار گفته شده و از آن می‌گذرم.

 

چهار. یکی از نتایج مهمّ این نظرسنجی که در به تعویق انداختن انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا خود را نشان داده است این است که بیش از ۵۴ درصد مردم اظهار داشته‌اند مشارکت در انتخابات بعدی کاهش خواهد یافت. آگاهی نظام از کاهش یافتن مشارکت مردم آن ها را به این نتیجه رسانده است که برای جذب آرا -به طُرُق گوناگون و نه لزوماً از راه کوشش برای ترمیم وجهه ی نظام، راه هایی نظیر تطمیع و غیره- درصدد خریدن زمان برآیند تا از به وجود آمدن یک افتضاح در صحنه‌ی جهانی جلوگیری شود.

 

پنج. این نظرسنجی هرچند بسیار قابل اعتنا ست امّا باید توجّه شود که در تهران انجام شده است. در شهرستان‌ها به دلایل گوناگون -میزان توسعه یافتگی، تحصیلات، آگاهی‌ها و عوامل دیگر- نتایج جزئاً متفاوت خواهند بود. در آن جا هم اکثریت مخالف وضع فعلی هستند (به دلیل این که این موضوع تا حدود زیادی به اقتصاد وابسته است و مشکلات اقتصادی در همه جا هست)، آینده‌ی کشور را به دلیل نارضایتی از وضعیت اداره ی کشور، وجود مشکلات اقتصادی و خطر جنگ نگران کننده یا مبهم می‌دانند و کاهش مشارکت را به عنوان یک کُنِش اعتراضی عنوان خواهند کرد امّا شاید به خاطر تبلیغات صدا و سیما میزان افزایش و کاهش محبوبیت ها متفاوت باشد، اعتقاد بر ادامه‌ی پنهانی اعتراضات، نارضایتی از عملکرد صدا و سیما و پیگیری اخبار اعتراضات کمتر باشد.


 


برادرم عبدالرضا؛ این کارها فقط بخاطر قدرت نظام و ضعف ماست!

عبدالرضا تاجیک در نامه‌ای بدلیل هتک حرمت در زندان خواستار ملاقات فوری با مسئولین قضائی شد. با خودم فکر کردم اگر همین فردا صادق تیوبلس با عبدالرضا ملاقات بکند از آنجا که هیچکدام از حرفهای عبدالرضا قطعاً مثل بقیه تحت هیچ فشاری گفته نمی‌شود و ادب مرد هم به ز هتک حرمت اوست به احتمال زیاد عبدالرضا اینجوری باید حرف بزند:

بنده توسط مأمورین وزارت اطلاعات بازداشت و (...) شدم و بلافاصله به اوین منتقل و همانجا (...) گردیدم . مامورین وزارت اطلاعات خیلی با من مهربانی و (...) کردند و درحالیکه (...) دائم می‌گفتند یا زهرا یا هیچکی! من نمی‌دانم این زهرا کی است که اینها در حال مهربانی با (...) همه‌اش می‌گویند یا زهرا یا زهرا و هیچکس دیگر را هم قبول ندارند. به هرحال ما به انفرادی هدایت و همانجا چند دفعه ارشاد و (...) شدیم و همانطوریکه در نامه‌ام اشاره نمودم آنجا در حضور تمام مسئولین قضائی شلوار ما را جهت آشنائی بیشتر درآوردند و ما برای راحتی بیشتر توی انفرادی بجای بیژامه با شورت می‌گشتیم که راحتتر باشیم و (...) هم بهتر بود.

بنده سردرنمی‌آورم (...) چه کاری است که شما یاد گرفته‌اید از یکسال پیش با آدمهای سیاسی (...) و (...) را در (...) آدم میکنید . بنده گیرم که تمام قوانین (...) الهی شما را گذاشته‌ام زمین جفت پا پریده‌ام روش آیا واقعاً حفظ نظام فقط اینجوری ممکن می‌شود که شما هم (...) بردارید (...) برود توش؟ یعنی واقعاً اگر قرار به اجرای قانون باشد حتماً باید شلوار ما دربیاید و (...) بسختی انجام بشود؟ جداً فکر میکنی اینطوری ما بیرون که آمدیم بجای نویسندگی می‌رویم تعویض روغنی می‌زنیم ؟

 

نکند حتماً باید غیر از کهریزک صد نفر دیگر هم در اوین (...) و شهید بشوند تا بعد که گندش درآمد آقا آدم بفرستد در (...)گاه زندان بعد بگویند ۲۰۹ و ۲۴۰ و ۳۵۰ اوین هم استاندارد نبود ببین آقا چقدر به (...) و مسائل (...) اهمیت می‌دهد دستور داد شلوارمان را بکشیم بالا و (...) را تعطیل کنیم ؟ خ.ره! با تمام این کارها صدایم را وقتی از توی زندان هم که باشم به بیرون می‌رسانم بالاخره که یکروز کلاً بیرون می‌آیم، بترس از آنروز که صدایم را همه بشنوند و روز حساب تو بشود و در دادگاهت شهادت بدهم و شلوارت را دربیاورند بکشند سرت و (...) و (...) و (...) بشوی بدبخت !


 


مصاحبه با شهرام امیری، جاسوسی که از پنتاگون آمد!

 الف-میدیا


مصاحبه گر (آقا یا خانم م. ع- ا. ن): بسم الله قاسم الجبارین و ضدسبز علینا، آقای شهرام امیری لطفا بفرمائید شما هم اکنون در کجا هستید؟


مصاحبه شونده (آقای شهرام امیری موسوم به شرجیمز دوصفرسوتی): سلام حاجی، من الان در خدمت برادران گمنام اینوری هستم، جای شما خالی داریم آبگوشت بزباش می خوریم با پیاز مضاعف.

مصاحبه گر: نوش جان، لطفا بفرمائید آیا ویدئوی جدیدی در دست تهیه دارید؟

مصاحبه شونده: خیر ولی پیشنهاداتی داشته ام ، آقای مسعود ده نمکی قرار است با رایدلی اسکات مشترکا فیلمی در باره بنده تهیه کنند، تهیه کننده ش هم آقای استون است که قرار شده مشاور سینمایی آقای احمدی نژاد اوکی بدهند.

مصاحبه گر: به سلامتی، پس لطفا بفرمائید فعلا که دیگر نوار ویدئویی پخش نمی کنید پس چه غلطی می خواهید بکنید؟

مصاحبه شونده: بنده جاسوس دوجانبه هستم، فلذا با صلاحدید مقام معظم رهبری (روحنا فدا) قرار است به یک کشور دیگر اعزام شوم، بالاخره ما هم خرج داریم، باید چند میلیون دلار دیگر کاسب شویم.

مصاحبه گر: به خوشی، ولی رئیس محترم سی آی ا که من دیشب صبحانه خدمتشان بودم، یواشکی به من گفتند که شما پول تان را نگرفته اید و چون از آمریکا خارج شده اید مشمول تحریم قرار گرفته اید و در نتیجه پول تان را بالا کشیده اند.

مصاحبه شونده: ایشان شکر زیادی میل فرموده اند، نکند شما هم باور کردید؟ یعنی به هیکل بنده می خورد که بدون اینکه پولم را از آنها بگیرم از آمریکا برگردم؟ جای شما خالی الان داریم قمار می زنیم سنگین، بنده تا به حال سه میلیونش را به برادران باخته ام و البته ککم هم نگزیده است.

مصاحبه گر: گوارای وجود، اصلا قرار بود چقدر به شما پرداخت شود؟ پنج میلیون، ده میلیون یا پنجاه میلیون؟

مصاحبه شونده: والا بنده صد بار به این لئون سفیه گفتم مبلغ را اعلام نکنید، بالاخره ما هم زن و بچه داریم، برادران گمنام برگردیم ولایت همه ش را از حلقوم مان می کشند بیرون، گوش نکرد نه آنکه ایتالیایی تبار است این کاره نیست فلک زده. این جوری شد که می بینید ما الان داریم آبگوشت بزباش می خوریم خدمت برادران با پیاز اضافه.

مصاحبه گر: نوش جان، جسارتا این مبلغ در ازای چه نوع سرویسی به شما پرداخت شد یا قرار بود بشود؟

مصاحبه شونده: در ازای خوش تیپی و باج سیبیل! حاجی ما را گرفتی؟ سرویس کجا بود؟ چند ماهی ملت را سرکار گذاشتیم و به قول مقام معظم رهبری موجبات شادی و نشاط مضاعف فراهم وجامعه را سرکار گذاشتیم ارزش چند میلیون دلار ناقابل نداشت؟

مصاحبه گر: الحمدالله، حالا که ذکر خیر مقام معظم رهبری شد، بفرمائید از بدو ورود موفق به زیارت ایشان شده اید؟

مصاحبه شونده: فعلا که به این توفیق نائل نشده ایم اما قرار است قبل از اعزام به محل ماموریت جدید خدمت ایشان رسیده از فرمایشات و دعای خیر ایشان مستفیض شویم.

مصاحبه گر: انشاالله، می شود بفرمائید حوزه ماموریت بعدی شما کجاست؟

مصاحبه شونده: حاجی می دانید که این تاپ سکرت است اما قرار است در حوزه روسیه، چین و ژاپن فعال باشم به امید خدا، البته روسیه در اولویت است چون برادران وزارت خارجه می گویند جاسوسه های آن مملکت از وجاهت مضاعفی برخوردار هستند. بهرحال ما سرباز آقائیم هر جا بفرمایند دوجانبه که هیچ چند جانبه می رویم.

مصاحبه گر: به سلامت، اگر امکان دارد بفرمائید حوزه مطالعات شما در امور امنیتی چیست یا چه بوده است؟

مصاحبه شونده: عرض کنم خدمتت حاجی، من مقداری کتاب های مایک هامر را مطالعه کردم و مقداری هم در زمینه فیلمهای جیمزباند با دوبله فارسی دارای بینش خاصی می باشم که از قضا مقداری از رساله هرگز نگو هرگز را در این ماموریت دوجانبه اخیر به کار بستم به لطف خدا.

مصاحبه شونده: موید باشید، لطفا بفرمائید در ایام اقامت در آمریکا اوقات خود را چطور می گذراندید؟

مصاحبه شونده: والا آنجا هم مثل اینجا، منتهی آنجا به جای آبگوشت بزباش، استیک و همبرگر می خوردیم فلذا کمی اضافه وزن آوردیم و به جای محافل خصوصی که اینجا خدمت برادران این طرفی می رفتیم نایت کلاب که خوب من برای تقیه و حفظ ظاهر دوجانبگی ناچار بودم همراه برادران آن طرفی بروم.

مصاحبه گر: به سلامتی، این قضیه دروغ سنج و آزمایشهای روانشناسی چه بود؟

مصاحبه شونده: والا گفتند ما نمی دانیم تو یک جانبه ای، دو جانبه ای یا چند جانبه ای؟ باید تست کنیم تا شمار جانبگی ت مشخص شود که الحمدالله کردند و روسفید شدیم.

مصاحبه گر: الحمدالله، قضیه این لپ تاپ چه بود؟

مصاحبه شونده: والا یک لپ تاپی به ما داده بودند برادران این وری که تویش مقداری گیم، دستور آشپزی، فیلم مستهجن و طنزهای شما را ذخیره کرده بودیم، برادران آن وری مدتها داشتند کشف رمز می کردند ولی آخر سر هرچه زور زدند از این قضیه اسب تروا سر در نیاورند که نیاوردند.

مصاحبه گر: نعوذ بالله، یک آقایی در برلین یک سالی دندان روی جگر گذاشت تا شما به میهن اسلامی بازگردید و بعد چند ای میل افشاء فرموده، لطفا بفرمائید، برادر نامبرده (که ما می خواهیم سر به تنش نباشد) حرف مفت می زندیا ایشان هم سرکار بوده و یا اصولا حالا که شما بازگشته اید این حرفها سبب نمی شود که خدای ناخواسته برادران گمنام بلایی سر شما بیاورند؟

مصاحبه شونده: خدا خیرش بدهد، ایشان اصولا دست به افشاگریشان خوب است، منتهی این بار برادران تصمیم گرفتند در راستای چند جانبگی این ماموریت یک حال مبسوطی هم از ایشان و سرویس های اطلاعاتی مرتبط با ایشان بگیرند، در همین راستا بود که ایشان هم داخل بازی شد.

مصاحبه گر: خیرهم مبسوطها، لطفا بفرمائید شما هم اکنون احساس قهرمانی می کنید یا دوجانبگی یا که چی؟

مصاحبه شونده: حاجی نشنیدی امام راحل که شما می فرمائید دوران طلایی داشت قدس سره، فرمود دیانت ما عین سیاست ماست و دوغ هم می شود با آن درست کرد، اینجا برادران گمنام یک تابلو زده اند که جاسوسی ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین جاسوسی ما، فلذا ما هم اکنون همچون سوپرمن احساس قهرمانی می نمائیم. راستی برادر حمید سلام می رساند می گوید چک حاج آقا واصل شد؟

مصاحبه گر: اهم! وصولا و شکرا، بنده از شما برای حضور در این مصاحبه در فضای مجازی و از برادران گمنام برای فراهم آوردن این امکان کمال تشکر را دارم.

مصاحبه شونده: عزت زیاد، مشتاق دیدار

مصاحبه گر: التماس دعا!

توضیح: الف- میدیا، نام مستعاری بود که با آن برای سروش در زمانی که دبیر سرویس رسانه هایش بودم طنز سیاسی- رسانه‌ای می‌نوشتم که گویا به مذاق آقایان آن جناحی خوش نیامد و به محض ورود اشعری عذر بنده را از این سرویس خواستند، حالا گویا  برخلاف آن که گفته می شد کار از شوخی گذشته، کار ما دوباره به شوخی کشیده در نتیجه باز دست به دامن این کنیه نامیمون شده، باشد که ما را این بار از صفحه اینترنت هم مثال فیس بوکمان حذف فرمایند. پیشنهاد می‌شود ارباب و مستخدمان محترم جراید و رسانه ها که جنبه و تاب شوخی ندارند از مطالعه این خزعبلات خودداری فرموده، بهداشت روانی خود را به خطر نیافکنند، در غیراین صورت هزینه‌های درمانی خود را برای آقای علی اکبر ه. ر. بهرمانی به نشانی تهران، شمیران، خیابان فرصت بن بست یواشکی پلاک خدا ارسال دارند.


 


ابراهيم يزدي در بيمارستان بستري شد

ابراهيم يزدي  پس از آزادي به قيد وثيقه تحت مراقبت پزشکان قرار داشت و علیرغم بهبودی نسبی و مرخصی از بیمارستان به خاطر بروز علائم نگران کننده ناشی از نارسایی قلب و عروق  عصر جمعه اول مرداد ماه بار دیگر به دلیل به بیمارستان منتقل و بستری شد.

ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران ، عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه اولین دولت جمهوری اسلامی  در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد و در موج بازداشت‌های فعالین سیاسی در دوره بعد از انتخابات کهن‌سال ترین زندانی سیاسی ایران بوده است. بازجويي او در فضای «انقلابی» و تند از سرتيپ رحيمي در روزهاي اول انقلاب يكي از ويدئوهاي پربازديد كننده يوتيوب است.

به گزارش ميزان خبر، بسیاری از فعالین سیاسی ایران اعم از جوانان و سالخوردگان در جریان فشارهای وارده در این دوران سلامت پزشکی خود را از دست داده‌اند به عنوان نمونه هفته گذشته مهدی عربشاهی دبیر جوان دفترتحکیم وحدت که در زندان دچار مشکلات قلبی شده بود. در قلب شد و یا حمزه کرمی به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده و در حالت نیمه هشیار قرار دارد. بهزاد نبوی از زندان مستقیماً به بیمارستان انتقال یافت و بسیاری از فعالین سیاسی دیگر نظیر تاج زاده، عمادالدین باقی، محمد نوری‌زاد و ... نیز بلافاصله بعد از آزادی از زندان ناچار به مراجعه به بیمارستان برای بیماری های حاصل از فشارهای زندان شده‌اند.


 


مشاوره به احمدی‌نژاد (۴)

مشاوره‌های قبلی را می‌تونید در اینجا پیدا کنید. اما امروز.

 

انتشار استفتاء اخیر از رهبر در مورد وجوب اطاعت از او انتقادات زیادی را به همراه داشته. به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم که در حمایت از رهبر سخنانی رو بگه. به این شکل می‌تونن مقداری از حمایت‌های ۵ سال گذشته و به خصوص یک سال اخیر رو جبران کنن. رهبری به خصوص در سال گذشته برای رئیس‌جمهور سنگ‌تمام گذاشتن. من ممکنه خیلی چیزا رو راحت فراموش کنم، ولی شخصاً برام سخته اون لحظه‌ی باشکوهی رو که شنیدم که رئیس‌جمهور به رهبر  «نزدیکتر» هست رو فراموش کنم. اونم از کی؟ از هاشمی. من که معتقدم اگه رئیس‌جمهور برای عملکرد اقتصادیش مورد تشویق و تقدیر یا انتقاد و استیضاح قرار بگیره، همینها باید برای رهبر هم در نظر گرفته بشه. به نظرم رئیس‌جمهور باید مقداری از محبتهای رهبر رو جبران کنه و الان وقت خوبیه.

 

رهبر در پاسخ گفته بودن "ولایت‌فقیه به معنای حاکمیت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌ای است از ولایت ائمه‌‌اطهار که همان ولایت رسول الله می‌باشد و همین که از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین اطاعت کنید، نشانگر التزام کامل به آن است."

 

در اولین فرصت رئیس‌جمهور بگه:

 

«... ملت راه خود رو پیدا کرده که همانا اطاعت کامل از ولی‌فقیه هست. متاسفانه گاهی باید اذعان کنیم که بعضی از نخبگان و خواص از ملت عقب می‌افتن، و ای کاش در شناخت نقش ولی‌فقیه حتا به اندازه‌ی دشمن متوجه می‌بودند. دشمن فهمیده که تا خیمه‌ی انقلاب بر روی ستون ولایت‌فقیه هست هیچ آسیبی به اون نمی‌رسه. .... آیا در اظهارنظری که اخیرا از مقام عظمای ولایت منتشر شده انحرافی از برداشت امام  راحل دیده می‌شه؟ امام در مکتوب ۱۶ دی ۱۳۶۶ به رهبری، که آن موقع در کسوت شریف ریاست‌جمهوری بودند، فرمودند:
" ... حكومت كه شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول الله است یكی از احكام اولیه است و مقدم بر تمام احكام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است. حكومت می‌تواند قراردادهای شرعی را كه خود با مردم بسته است در مواقعی كه آن قرارداد مخالف مصالح كشور و اسلام باشد یك‌جانبه لغو نماید. ...". توجه کنید که مقام رهبری حداقل ولایت ائمه را واسطه کردند، وگرنه امام راحل مستقیماً به ولایت رسول استناد می‌کنند. آیا رضایت به کمتر از این انحراف از خط امام نیست؟ حالا عده‌ای ممکن است بگویند که همین امام گفته که اگر ولی‌فقیه صغیره بکند از ولایت می‌افتد. بعله این را هم گفته ولی الان بحث ما آن نیست.
آیا وقتی میرزای شیرازی تنباکو را حرام اعلام کردند اطاعت از ایشان بر همه واجب نشد؟ حالا باز یک عده می‌گویند اولا با این فتوا استعمار از در بیرون رفت، ولی از پنجره تو آمد. ثانیا خود روحانیت از همزیستی با استبداد و سلطنت چندان سابقه‌ی خوبی ندارد. ثالثاً الان با ۱۰۰ سال پیش تفاوت دارد، و در کشوری که جدای از فارغ‌التحصیل‌ها حدود ۴ میلیون دانشجو هست، احتیاجی به فتوا نیست و هر مصلحتی را با خردجمعی می‌توان تشخیص داد. رابعاً الان همه‌ی امور، از اقتصاد و روابط بین‌الملل و چه و چه تخصصی و علمی شده و نمی‌توان با روشهای زمان میرزا کشور را اداره کرد. اما همه‌ی منصفان و حق‌خواهان عالم می‌دانند که این استدلال‌ها غلط است و به همین خاطر من زیاد برای جواب دادن به آنها وقت تلف نمی‌کنم.»

 

ارجاع:

 

امام خمینی، صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۷۰ (مورخ ۱۳۶۶/۱۰/۱۶)

 

 

 

 


 


دادگاه محمدرضا یزدان پناه برگزار می‌شود

یزدان پناه  كه پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد متهم به همکاری با دول متخاصم خارجی از طریق گفت‌و‌گو و همکاری با رسانه‌ای بیگانه وابسته به این دولت‌ها، اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، فعالیت تبلیغی علیه نظام توسط انتشار مطالب خلاف واقع در روزنامه‌ها، سایت های خبری و وبلاگ شخصی و نیز تشویش اذهان عمومی از طریق القای وقوع تقلب در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری است.

محمدرضا یزدان پناه، عضو سرویس سیاسی روزنامه‌های یاس نو، کارگزاران، هم میهن، صدای عدالت، فرهیختگان، سایت های آفتاب و نوروز و سردبير سایت خبري موج سبز (ارگان ستادهای مردمی حامی میرحسين موسوی) بوده است. وی همچنین با روزنامه های شرق، اعتماد، اعتماد ملی و روزنامه نیویورک تایمز همکاری داشته است.


 


آیا زمینه‌سازی برای حمله نظامی به ایران آغاز شده است؟

 

 بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را امضا کرده‌اند که از حمله نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می کند. این پیش‌نویس که توسط نمایندگان جمهوری خواه به امضا رسیده از حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران پشتیبانی کرده است.

 

چندی پیش نیز رئیس جمهور روسیه در سخنانی گفت: «برای ما اهمیت دارد که اجزای نظامی برنامه اتمی ایران چگونه به نظر می رسد و از ایران انتظار داریم که در این مورد توضیح روشنی بدهد، چون اطلاعاتی که به ما می رسد و گزارش های سازمان های اطلاعاتی نشان می دهد که این برنامه در حال پیشرفت است». همچنین مدودف در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه اتمی ایران ، گفت: «نهادهای کارشناسی، ایران را در فهرست کشورهایی قرار داده اند که در آستانه دستیابی به تکنولوژی سلاح اتمی هستند». این در حالی است که روز ۳۰ تیر ماه گذشته الکساندر فومین، معاون اول مدیر سازمان فدرال همکاریهای فنی و نظامی روسیه در سخنانی صریح اعلام کرده بود که : «بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران، مسکو هیچ گونه سیستم موشکی در اختیار تهران قرار نمی دهد." که اشاره ای بود به سیستم های دفاع موشکی اس ۳۰۰ خریداری شده ایران از روسیه.»

 

در راستای این اظهارات فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق روز چهارشنبه گفت که سه گروه تندروی شیعه در عراق که سعی داشته‌اند به پایگاه‌های آمریکایی حمله کنند از حمایت ایران برخوردارند. ژنرال اودیرنو گفت: «ایرانی‌ها.... همچنان به تامین، آموزش و ارائه سلاح و مهمات به گروه های افراط گرای شیعه ادامه می دهند». او گفت ایرانی‌ها «با یک مجموعه کوچک‌تر یک برنامه پیشرفته‌تر را دنبال کرده اند" و اکنون بر سه گروه «کتائب حزب الله»، «اصائب اهل الحق» و «لشکر روز موعود» تمرکز کرده‌اند. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نظام ایران همواره به حمایت از گروه‌های بنیاد ‌رائی مانند حزب الله و حماس متهم شده است.

 

در چند روز گذشته نیز چندین مقاله در مورد حمله نظامی به ایران در نشریات گوناگون اروپائی و امریکایی به چاپ رسیده است. از آن جمله است مقاله مفصل جو کلاین در نشریه تایم که در آن به صراحت به تجديدنظر ايالات متحده در خصوص دست زدن به حمله نظامی عليه ايران اشاره کرده است. همچنین مقاله‌ای از برت استفنز در وال استریت جورنال در چرائی عدم حمله نظامی اسرائیل به ایران در ماه‌های گذشته. جان میکلسن نیز در نوشتاری در نشریه ایل جورناله به براندازی حکومت ایران قبل از دسترسی به بمب اتم اشاره می‌کند.  

 

روز گذشته نیز احمدی‌نژاد در جشنواره ملی جوان ایرانی گفت: «دشمنان یک طراحی جنگ روانی و شیطنت علیه جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و با برخی نیز در داخل هماهنگ کرده‌اند که فضای سنگینی را به قول خودشان علیه ما در دنیا ایجاد کنند، ‌فشار بیاورند، فشار را به اوج برساند و در اوج این فشارها به یکی دو کشور خاورمیانه که دوست ما هستند با کمک صهیونیست‌ ها حمله نظامی بکنند تا به خیال خودشان یک توقف و ضعفی را در اراده ملت ایران ایجاد کنند». او افزود: «این سناریویی است که رییس‌جمهور روسیه در جمع سفرای این کشور کلید زد که گفت ایران تا دو سال دیگر به بمب اتم دست پیدا می‌کند.»

 

با نگاهی کلی به این مطالب به نظر می رسد آرام آرام زمینه سازی افکار عمومی جهان برای حمله نظامی به ایران آغاز شده است. چه آنکه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اعراب به هیچ وجه خواستار ایرانی مجهز به سلاح اتمی نیستند و همگی بر این موضوع که ایران نباید به بمب اتم دست یابد متفق القول هستند. ولی آیا این اجماع برای حمله نظامی به ایران در نهایت شکل خواهد گرفت؟ حمله‌ای که جز فشار اقتصادی و اجتماعی بیشتر بر مردم ایران چیزی در پی نخواهد آورد.

 

 


 


نقدپذیری


اما رسانه‌های ما در این باره چه می‌توانند بکنند. اول این‌که می‌توانند در کنار نقد دیگران، نقدپذیریِ خودشان را نیز نشان دهند، به عبارتی همان‌قدر که انتقاد از دیگران را منتشر می‌کنند، انتقاد از خود را نیز منتشر کنند. این کار باعث خواهد شد تا خواننده نظرِ رسانه را یک‌طرفه و صرفاً برای ایرادگیری از دیگران نپندارد و باور کند که رسانه، نقد را به عنوان یک اصل اساسی برای پیش‌رفت و رفع خطاها، هم برای دیگران و هم برای خود در نظر دارد و از آن نه برای توهین و تحقیر که برای اصلاح و رشد بهره می‌گیرد.

خودنویس باید رسانه‌ای باشد برای نقد کردن و نقد پذیرفتن. در خودنویس به همان اندازه که نقدِ دیگران منتشر می‌شود، انتقاد از خود هم منتشر می‌شود. انتقاد از خود باعث خواهد شد تا خودنویس با ضعف‌هایش آشنا شود و در رفعِ آن‌ها بکوشد. هر قدر میزانِ نقدپذیری و انتقاد از خود افزایش یابد، محبوبیت و اعتبار خودنویس نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.


 


بي‌قانوني دولت از نگاه لاريجاني و يك نماينده اصولگرا


رييس مجلس هشتم  شوراي اسلامي كه با خانه ملت گفت و گو مي‌كرد در پاسخ به این سوال که اگر این روند ادامه پیدا کند آیا مجلس طبق قانون می‌‌تواند اجرای این مصوبات را متوقف کند، گفت: «به هرحال راه‌هایی دارد اما باید از طرق خاصش رفت که کم هزینه‌تر باشد.»


لاريجاني در ادامه گفت وگو با خانه ملت، در خصوص استناد قانونی ابلاغ قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار به مترو توسط وی، که در پی عدم ابلاغ این قانون در مهلت قانونی از سوی رئیس‌جمهور صورت گرفت، اظهارداشت: «قانون می‌گوید، رئیس‌جمهور در یک زمان مشخصی باید قانون را ابلاغ کند که اگر در این موعد مقرر ابلاغ قانون صورت نگیرد، از طریق رئیس مجلس قانون ابلاغ می‌شود، متن قانون این را مي‌گويد.»


وی افزود: «وقتی قانون ابلاغ شد، تمام دستگاه‌های مجری موظف به اجرای قانون هستند و نمی‌توانند آن را اجرا نکنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسئولین دیگری که درقانون اختصاص دو میلیارد دلار به مترو مشخص شده‌اند وظیفه دارند که این قانون را اجرا كنند.»


رئيس مجلس تاكيد كرد: «دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای قانون مرتبط با آنها پس از ابلاغ هستند.»


از سوي ديگر سيدرضا اكرمي نماينده اصولگراي مردم تهران با اشاره به جايگاه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ضمانت اجراي مصوبات اين شورا، خاطرنشان كرد: «قانون عفاف و حجاب توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب و از سوي رئيس‌جمهور ابلاغ شده است و همه دستگاه‌ها موظف به اجراي اين قانون هستند.»


عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره برخي بي‌توجهي‌هاي رئيس‌جمهور نسبت به نظريات علما و روحانيون اظهار داشت: «ما نبايد شخص احمدي‌نژاد را به جاي دولت تعبير كنيم. معتقدم گزارش‌هايي كه به رئيس‌جمهور داده مي‌شود همه‌جانبه و كامل نيست.»


عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس ادامه داد: «به نظر ما نبايد رئيس‌جمهور در همه مسائل ريز وارد شود چراكه، اين كار دولتمردان و وزرا است.»


نماينده مردم تهران تصريح كرد: «معنا ندارد كسي به خود اجازه دهد كه مقابل قانون عرض اندام كند. مي‌خواهد رئيس‌جمهور باشد يا وزير، يا وكيل. ما بايد در اجراي قانون نيز مراقب باشيم تا طبق قانون، مصوبه را اجرا كنيم.»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته