-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 07/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

«نادرقلی افشار» ملقب به «نادر شاه» رییس ایل افشار بود که به پادشاهی ایران رسید و بنیان‌گذار دودمان افشاریه شد. او دوازده سال (از ۱۱۱۴ تا ۱۱۲۶) بر ایران حکومت کرد. پایتخت وی شهر مشهد بود. او از مشهورترین پادشاهان ایران پس از اسلام است.

پیش از پادشاهی

نادرقلی در حدود سال ۱۰۶۶ خورشیدی در ایل افشار در درگز در شمال خراسان به دنیا آمد. این ایل به دو شعبه بزرگ تقسیم می‏شد: یکی «قاسم‌لو» و دیگری «ارخلو» یا «قرخلو»؛ نادر شاه افشار از شعبه اخیر بود. طایفه قرخلو را شاه اسماعیل از آذربایجان به خراسان کوچاند و در شمال آن سرزمین، در نواحی ابیورد و دره گز و باخرز تا حدود مرو مسکن داد؛ تا در برابر ازبکان و ترکمانان مهاجم سدی باشند. تعداد بسیاری از این ایل‌ها در زمان شاه عباس اول در ایل شاهسون ادغام شدند.

بخش اول

نام اصلی او «نادرقلی» بود و روایت غیرمستندی هست که هنگامی که نادر هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده بود که هم‌راه با مادرش در یکی از یورش‌های ازبک‌های خوارزم به‌اسارت آن‌ها درآمد. بعد از مدت کوتاهی از اسارت گریخته و به خراسان برگشت و در خدمت حکمران ابیورد باباعلی بیگ بود. او گروه کوچکی را به دور خود جمع کرده بعد از کنترل چند ناحیه خراسان خود را «نادرقلی بیگ» نامید.

در این هنگام افغان‌ها به رهبری محمود افغان اصفهان را تصرف کرده بودند و شاه سلطان حسین صفوی را به قتل رساندند. با سقوط اصفهان و قتل شاه سلطان حسین، پسر او به نام شاه تهماسب دوم صفوی که از اصفهان به قزوین گریخته بود خود را پادشاه ایران خواند ولی حکام نواحی گوناگون کشور حاضر به اطاعت از او نشدند.

«محمود افغان» نیز که تنها بر اصفهان و نواحی اطراف آن حکومت می‌کرد کمی بعد به‌دست پسر عمویش به‌نام اشرف افغان به‌قتل رسید. هم‌زمان با این اوضاع و احوال نادر که از میزان نفوذ خاندان صفوی در میان مردم آگاه بود، به شاه تهماسب دوم پیوست و سردار سپاه او شد. سپس خراسان را به تصرف خود در آورد.

فئودال بزرگ ملک محمود سیستانی (حاکم سیستان) تا حدی مانع قدرت‌گیری نادرقلی بیگ شد ولی نادر در سال ۱۷۲۶ پشتیبانی شاه طهماسب صفوی و فتح‌علی خان قاجار (پسر شاه قلی خان قاجار و پدربزرگ آقا محمدخان قاجار) را جلب کرده توانست ملک محمود را شکست دهد و حاکمیت شاه ایران را در خراسان برپا کند. شاه طهماسب نیز، نادر‌قلی را والی خود در خراسان اعلام کرد و پس از آن نادر نام خود را به «طهماسب قلی» تغییر داد. سال بعد او مناسباتش با شاه طهماسب را قطع کرده و بعد از سرکوب چند ایل ترک و کرد به حکمرانی کامل خراسان می‌رسد.

آن‌گاه برای به‌قدرت رساندن شاه طهماسب با افغان‌ها وارد جنگ شده در ۱۷۲۹ رییس افغان‌ها یعنی اشرف افغان را در مهمان‌دوست در نزدیکی دامغان(طی نبرد دامغان) و سپس در مورچه‌خورت اصفهان و برای بار سوم در زرقان فارس شکست داد و سپس در تعقیب وی، افغانستان را مورد تاخت و تاز قرار داده و قبایل این دیار را مطیع کرد. بدین ترتیب پس از هفت سال شورش افغان‌ها به پایان رسید.

سپس با دشمنان خارجی وارد جنگ شد و روس‌ها را از شمال ایران راند، اما در زمان جنگ با عثمانی‌ها که غرب ایران را در اشغال داشتند متوجه شورشی در شرق ایران شد و جنگ را نیمه‌کاره رها کرده به آن سامان رفت. شاه تهماسب صفوی به‌قصد اظهار وجود دنباله جنگ وی را با عثمانیان گرفت که به سختی منهدم شد.

در سال ۱۱۴۵ هجری قمری به دنبال یک قرارداد میان شاه تهماسب دوم و دولت عثمانی که بخشی از آذربایجان را به آن دولت وا گذار می‌کرد، نادر رهبران ایل‌ها را که پشتیبان صفویه بودند در یک‌جا جمع کرد و با یاری آن‌ها طهماسب را از شاهی برکنار گردانیده پسر خردسالش با عنوان (شاه عباس سوم) را به جانشینی برگزید و خود را نایب‌السلطنه نامید. اما در واقع قدرت اصلی در دست نادر بود. نادر در عرض دو سال کل آذربایجان و گرجستان را از عثمانیان پس گرفت و عثمانیان را به سختی شکست داد.

پادشاهی

نادرشاه افشار سرسلسله پادشاهان افشاریه‌ی ایران است. وی در ۲۸ محرم سال ۱۱۰۰ هجری‌قمری درناحیه دستگرد از توابع دره گز متولد شد، پدر او امام‌قلی قرقلو از ایل افشار بود، ایل افشار از ایل‌هایی است که شاه عباس کبیر به دوران سلطنت خویش به ناحیه کبکان کوچ داده بود تا در سر راه ازبکان مقاومت کنند. امام‌قلی از افراد بی‌نام و نشان این ایل بود و گویا به شغل پوستین دوزی و به تنگ‌دستی روزگار می‌گذرانیده است.

در سال ۱۱۴۸ قمری نادرشاه کلیه حکمرانان و کدخدایان ایران را در دشت مغان جمع کرد. او در شورای دشت مغان اعلام کرد که وظایف خود را انجام داده و تصمیم به‌استراحت و کناره‌گیری از کارها دارد. بزرگان کشور که می‌دانستند او باطنن مایل به سلطنت است، وی را به سلطنت پذیرفتند. بدین ترتیب شاه عباس سوم صفوی از شاهی برکنار شده و حکومت سلسله‌ی افشار با پادشاهی نادر آغاز شد. نادر اندکی بعد در ۱۱۴۸ هجری قمری تاج‌گذاری کرد. شاعری به نام قوام‌الدین، ماده تاریخ تاج‌گذاری وی را «الخیر فی ماوقع» سرود که بر روی سکه‌های دوره افشاریه نیز منقوش شد.

او به مدت ۱۲ سال پادشاهی کرد و در این مدت دائمن به لشکرکشی به نواحی گوناگون مشغول بود. در این مدت توانست بحرین، قندهار، خوارزم، بخارا و بسیاری نواحی دیگر که برای سال‌ها از ایران جدا شده‌بود را به ایران بازگرداند. مهم‌ترین فتح او فتح هندوستان بود.

افغان‌های یاغی پس از فتح قندهار به دست نادر، به دهلی گریخته بودند. نادرشاه سه بار به هند اخطار کرد که افسران اشرف افغان که جزو غارت‌گران بودند و در قتل عام مردم ایران نقش اساسی داشتند را به ایران تحویل دهد. در پی عدم تحویل آن‌ها سپاه ایران از رود سند گذشت و در جنگ «کرنال» هندی‌ها را شکست داده و دهلی را تصرف کرد. سپس ۸۰۰ متجاوز افغان را در بازار دهلی دار زدند و بازگشتند. نادر به رغم کمی سپاهیانش در مقابل لشکریان فیل سوار هندی توانست با به‌کارگیری تاکتیک‌های نوین جنگی، لشکر انبوه هندوستان را در هم بکوبد. نادر شاه توانسته بود با آموزش‌های رزمی سنگین و کارآمد ارتش خود را به یک جنگ افزار رعب‌آور برای دشمن تبدیل کند.

در این جنگ در طی یک روز بین بیست تا سی‌هزار شهروند هندی کشته شدند. به‌ناچار محمد شاه گورکانی پادشاه هندی از نادر امان خواست؛ نادر در قبال گرفتن کلید خزانه سلطنتی هند عقب‌نشینی را پذیرفت؛ محمد شاه را با تبر مقطوع‌النسل کرد و تاج پادشاهی هند را بر سر او باقی گذاشت. نادر با غنایم فراوان که از هند به چنگ آورده بود به ایران بازگشت؛ غنایمی که نادر شاه به ایران آورد ده برابر بیش‌تر از بیش‌ترین درآمد سالانه‌ی دوران صفوی برآورد شده‌است. در میان این غنایم، جواهراتی چون کوه نور و دریای نور و تخت طاووس شهرت دارند. میزان غنایم به حدی بود که نادر برای سه سال گرفتن مالیات را درایران قطع کرد. با حمله نادر به هندوستان زمینه تضعیف و انقراض امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان را فراهم کرد و پس از مدتی دولت انگلستان توسط کمپانی هند شرقی بر این کشور استیلا یافت.

نادر شاه در اواخر عمر تغییر اخلاق داد و پسر خود رضاقلی میرزا را کور کرد. سپس از کار خود پشیمان شد و برخی از اطرافیان خود را که در این کار آن‌ها را مقصر می‌دانست کشت. لازم به‌گفتن است که همواره پزشکی فرانسوی به نام «بازن» در رکاب نادر شاه بود که بنا به‌عقیده‌ای امکان وجود دسیسه از جانب او نیز می‌رود.

نادر برای تامین هزینه جنگ‌های خود مجبور بود تا مالیات‌های گزافی از مردم بگیرد، به همین دلیل شورش‌هایی در جای‌جای کشور روی می‌داد. زمانی که نادر برای رفع یکی از این شورش‌ها به خراسان رفته بود جمعی از سردارانش به رهبری علی قلی خان شبانه به چادر وی حمله کردند و او را به قتل رساندند. به گفته «لارنس لاکهارت»مورخ انگلیسی ماجرا از این قرار بوده که نادر در ماه‌های اخیر در اوج خشونت حکومت می‌کرد و به دلایلی چند به تمامی سرداران ایرانی‌اش سوظن داشت. تعداد چهار هزار سرباز افغانی در اردوگاه داشت که جمله به نادر وفادار و در حق ایرانیان دشمن کام بودند. نادر شبی رییس آن‌ها را احضار کرد و چنین گفت: «من از نگهبانان خود راضی نیستم و از وفا و دلیری شما آگاهم. حکم می‌کنم فردا صبح همه آنان را توقیف و زنجیر کنید و اگر کسی مقاومت کند ابقا نکنید. حیات من در خطر است و برای حفظ جان فقط به شما اعتماد دارم…» آن‌ها رفتند تا خود آماده کنند… ولی نوکری گرجی این موضوع را به اطلاع سرداران نادر رساند و ایشان مصمم شدند تا دیر نشده نادر را از میان بردارند… تا پاسی از شب رفت مواضعین به خیمه چوکی دختر محمد حسین خان قاجار که نادر آن شب در سراپرده او بود رو آوردند و ترس به آنان چندان غلبه کرد که اکثرشان جرات ورود به خیمه نکردند. فقط محمد خان قاجار، صالح خان و یک شخص متهور دیگر وارد شدند و «چوکی» تا متوجه شد نادر را بیدار کرد. نادر خشمناک از جای برخاست و شمشیر کشید. پایش در ریسمان چادر گیر کرد و درافتاد. تا خواست برخیزد صالح خان ضربتی وارد آورد و یک دست او قطع کرد، ترس بر او مستولی گشت و در جای خود خشک بماند. اما محمد خان قاجار جرات خود را حفظ کرد و سر نادر شاه از تن جدا کرد.

این گفته «لارنس لاکهارت» با کم و بیش بسیار اندک از قول جیمز فریزر انگلیسی که شخصن نادرشاه را می‌شناخته و ماه‌ها هم‌راه او بوده و پزشک فرانسوی نادرشاه «بازن» هم در کتاب «رضازاده شفق» آورده شده است.

بخش دوم

پس از مرگ نادر شاه بسیاری از فرزندان وی و برادرانش نیز کشته شدند. رضازاده شفق در کتاب نادرشاه از قول محقق انگلیسی لارنس لاکهارت چنین می‌آورد: «پس از قتل نادرشاه، برادران و فرزندانش… علی قلی خان به حدی کینه قطع نسل نادر را به دل بسته بود که زنان نادر را که آبستن بودند هم بکشت و از تمام اینان فقط (فرزندش) شاهرخ را زنده نگه‌ داشت، چون وی از طرف مادر از صفویان بود و گفته‌اند از ابقای او منظورش این بود شاید روزی مردم ایران خواستند پادشاهی از نژاد صفوی داشته باشند.»

این فرزند او، بر اساس چند منبع متفاوت از جمله «فرهنگ مایر» آلمانی، و کتاب «ترک‌ها در هند» نوشته «هنری جرج کین» توسط یاران نادرشاه نزد ملکه اتریش، «ماریا ترزیا» برده و به او سپرده می‌شود. ماریا ترزیا این پسر را غسل تعمید می‌دهد و او را «بارون فون سملی Baron von Semlin» می‌نامد (سملین امروز زمون Zemun نامیده می‌شود و بخشی است از شهر بلگراد پایتخت صربستان). این پسر در بزرگی به ارتش روسیه ملحق و در جنگ هفت ساله شرکت می‌کند و به دریافت درجه افتخار نایل می‌شود. او در شهرک «مودلینگ» در حومه وین فوت می‌کند و احتمالن همان‌جا به خاک سپرده می‌شود.

ایران در دوره نادرشاه

در زمانی که صفویان با هجوم افغان‌ها از هم پاشیده بودند و کشور مورد تجاوز دشمنان داخلی و خارجی بود، عثمانی‌ها ازغرب و روس‌ها از شمال و اعراب از جنوب و ترکمانان از شرق به تاخت و تاز و قتل و غارت مشغول بودند، نادر وضعیت حاکمیت ایران را به ‌سامان کرد.

در عهد نادر دشمنان و متجاوزان به کشور توسط وی سرکوب شدند و کشور اندکی از قدرت گذشته‌ی خویش را در حفاظت از مرزها و اعمال قدرت یک حکومت مقتدر مرکزی بر تمام وطن، بازیافت. ترکمانان و ازبکان به ماورالنهر عقب‌نشینی کردند.

بناهایی که به دستور نادر در خراسان بنا شده‌اند نظیر «کلات نادری» و «کاخ خورشید» از آثار مهم بازمانده از این دوران هستند.

در عهد او به سپاه و تامین نیرو بسیار توجه می‌شد. نادر اقوام ایرانی را متحد و منسجم در زیر پرچم ایران درآورد و باردگیر ایران قدرت‌مندترین کشور آسیا شد. شهرها یا ولایات ایران در دوره نادر به شرح زیر بودند: آذربایجان، افغانستان، بلوچستان (پاکستان)، ترکمنستان، گرجستان، داغستان، بحرین، قطر، کشمیر و غیره.

نادر از فرمان‌روایانی بود که برای آخرین‌بار ایران را به محدوده طبیعی فلات ایران رسانید و با تدارک کشتی‌های عظیم جنگی، کوشید تا استیلای حقوق تاریخی کشور را بر آب‌های شمال و جنوب تثبیت کند. با افول دولت نادری، سرزمین پهناور فلات ایران که پس از مدت‌ها به زیر یک درفش درآمده و رنگ یگانگی پذیرفته بود، از هم پاشید.

جانشینان نادرشاه

بعد از نادرشاه، کریمخان (از سرداران نادر) که از طایفه زند بود به‌قدرت رسید و حکومت بازماندگان افشار محدود به ‌خراسان شد و کریمخان این منطقه را به ‌احترام نادر که او را ولی‌نعمت خود می‌دانست در اختیار جانشینانش باقی گذاشت.

نادر زمینه را برای جانشینی مناسب از بین برد. وی بسیاری از اطرافیان خود را از پای درآورد. پس از مرگ وی سرداران او نیز در گوشه و کنار علم استقلال بر افراشتند؛ کریمخان زند وکیل‌الرعایا در شیراز، احمدخان ابدالی در افغانستان، آزادخان افغان در آذربایجان حسن علی خان اردلان درکردستانات و حتا محمد حسن خان قاجار در مازندران شروع به حکومت کردند. در خراسان نیز علی‌قلی‌خان افشار (برادرزاده نادر) بسیاری از اولاد و خانواده نادر را قتل عام کرد و خود را «عادل‌شاه» نامید و شروع به حکومت کرد.

وی که مردی خون‌ریز و عیاش بود، محمدحسن خان قاجار را شکست داده، پسرش آقامحمد خان را مقطوع‌النسل کرد. اما سرانجام توسط برادر خود ابراهیم خان، کور و سپس کشته شد. نوه نادر، به نام شاهرخ میرزا را به‌قدرت رساندند. یک‌سال بعد، او نیز مخلوع و کور شد، اما دوباره به قدرت رسید و توسط شاه سلیمان ثانی (از خاندان صفوی که مورد احترام عموم بود) از پای درآمد. شاهرخ نابینا چهل و هشت سال سلطنت کرد، اما فقط بر خراسان. پس از مرگ کریم خان، آقامحمدخان به قدرت رسید و به خراسان حمله کرد و شاهرخ را با شکنجه کشت. نادر میرزا فرزند شاهرخ، پدر پیر و نابینا را در دست خون‌خواران قاجار رها کرد و به افغانستان گریخت و در زمان فتح‌علی شاه ادعای سلطنت کرد که دستگیر و کور شد. زبانش را بریدند و او را کشتند و آخرین مدعی سلطنت از خاندان افشار از میان برداشته شد. وزیر نادر شاه محمود میمندی از توابع روستای میمند از شهرستان شهر بابک در استان کرمان بوده‌است.

منبع: ویکی پدیا


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

سیمیل

محمدنبی حبیبی می‌گوید: «حزب موتلفه اسلامی موضع‌گیری محمود احمدی‌نژاد در خصوص تحزب را قبول ندارد.»

احمدی‌نژاد بیستم تیرماه گفت که تنها حزب نظام جمهوری اسلامی، ولایت است چرا که با تشکیل جناح‌بندی‌های سیاسی فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شده است.

به نقل از سیمیل، آقای حبیبی در واکنش به این اظهارات گفت: «ما موضع‌گیری رییس‌جمهوری را در خصوص تحزب قبول نداریم.»

به گفته حبیبی «نیروهای متفرق خود را نمی‌توانند اداره کنند چه برسد به انقلاب را، ما از موضع گیری‌های دولت در خصوص تحزب تعجب می‌کنیم.»

وی هشدار داد: «دشمنان امروز با سازماندهی و کار تشکیلاتی به سراغ اصل انقلاب و ولایت فقیه آمده‌اند و ما نمی‌توانیم در مقابل آن‌ها متفرق باشیم زیرا در این صورت در مقابله با دشمن شکست می‌خوریم.»

وی در ادامه گفت: «حزبی که با یک کادرسازی دقیق مدیران شایسته و متدین را برای اداره کشور نساخته و یا نشناخته باشد به وظیفه خود عمل نکرده است.»

اظهارات احمدی‌نژاد در خصوص احزاب با واکنش‌های دیگری هم روبه‌رو شده است.

محمد خاتمی در واکنش به این اظهارات گفته که محمدرضا شاه پهلوی هم می‌گفت: «یک حزب داریم و هر که نمی‌خواهد عضو آن باشد از کشور خارج شود.»

آقای خاتمی از این‌که برخی مسوولان جمهوری اسلامی معتقدند «همه تشکل‌ها و احزاب ناباب و باطلند»، اظهار تاسف کرده است.


 


ریحانه مظاهری / رادیو کوچه

مصرف برق هم‌چنان در مرز هشدار

هم‌زمان با افزایش خاموشی‌های پراکنده در نقاط مختلف کشور‌، وزیر صنایع گفت: «قطعی برق در صنایع تا ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت و از صنعت‌گران خواست در ساعات اوج مصرف، میزان تولید خود را کاهش دهند.»

در حالی‌که در سال‌های گذشته نیز صنعت‌گران هم‌زمان با افزایش دمای هوا با قطعی برق مواجه بوده‌اند اما محرابیان این موضوع را مختص افزایش دما در تابستان امسال عنوان کرد و گفت: «در سال جاری درجه هوا بالا رفته و این موضوع مشکلاتی را در انتقال خطوط ایجاد کرده است.»

قطعی‌های مکرر برق که اکنون صنعت کشور را با مخاطره روبه‌رو کرده قرار بود اصلن اتفاق نیفتد. وزیر نیرو در خرداد ماه امسال مدعی شده بود که با توجه به آب کافی ذخیره شده و در مدار بودن نیروگاه‌های برق آبی تابستان امسال مشکل قطعی برق نخواهیم داشت.

کمبود برق سبب شده تا وزارت نیرو هر چه سریع‌تر به دنبال راهی برای کاهش مصرف باشد تا آن‌جا که بار دیگر افزایش سریع تعرفه برق در دستور کار این وزارت‌خانه قرار گرفته است.

«محمد بهزاد»، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز از ارایه تعرفه‌های جدید برق از سوی وزارت نیرو به دولت خبر داد و گفت: «افزایش قیمت برق به نحوی است که برای کسانی که زیر الگوی مصرف هستند با شیب بسیار آرام و برای دهک‌های پرمصرف با شیب تند انجام می‌شود.»

معاون وزیر نیرو درخصوص اختصاص جریمه برای مشترکان پرمصرف برق، تصریح کرد: «با تعویق اجرای قانون هدف‌مند کردن یارانه‌ها تصمیم بر این شده که تا زمان اجرای آن جرایمی برای مشترکانی که خارج از الگو مصرف می‌کنند، درنظر بگیریم، ولی اجرای این جریمه‌ها نیازمند ابلاغ رسمی رییس‌جمهوری است.»

وی پیش از این از افزایش ۱۸ درصدی مصرف برق و احتمال جیره‌بندی آن در کشور خبر داده بود.

وزارت نیرو با پایین‌ترین استاندارد سلامت آب را می‌سنجد

در پی اعلام اخباری مبنی بر آلوده بودن آب اشامیدنی تهران، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست  اعلام کرد: «وزارت‌نیرو با پایین‌ترین استاندارد سلامت آب را می‌سنجد. »

«علی محمد نوریان»، به خبرگزاری کار ایران  گفت: «سیستم آبی که امروز وزارت نیرو و سازمان آب آن را پاک می‌دانند استاندارد است ولی با پایین‌ترین استانداردهای موجود در جهان مطابقت می‌کند.»

وی در مورد موضوع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلودگی آب تهران به نیترات گفت: «علت اختلاف نظر وزارت بهداشت و درمان و وزارت نیرو در تفاوت استانداردهای مدنظر هر یک از دو وزارت‌خانه است.»

او ادامه داد: «وزارت بهداشت می‌گوید استانداردهای آب آشامیدنی تهران باید با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشته باشد ولی وزارت نیرو استانداردهای خاص خود را مدنظر قرار داده است.»

قیمت بنزین تک ‌نرخی مشخص شد:   لیتری ۴۰۰ تومان

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت گفت: «صحبت درباره جزییات سناریوی افزایش قیمت بنزین فعلن ممنوع است.»

هر چند  رویانیان  صحبت درباره جزییات سناریوها را ممنوع دانست اما درباره میزان افزایش قیمت به توضیحاتی کلی بسنده کرد و گفت: «قیمت ۴۰۰ تومان نیمه رایانه‌ای است و ما هم تلاش می‌کنیم در سال اول قیمت چندان افزایش نیابد .»

وی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی به طور تلویحی قیمت بنزین تک نرخی را ۴۰۰ تومان عنوان کرد.

امضا تفاهم‌نامه مرغ ۲۹۳۰ تومانی

در حالی‌که  قیمت عرضه مستیقم مرغ از ۳۴۰۰ تومان هم فراتر رفته‌، رییس اتحادیه مرغ گوشتی ایران از امضای تفاهم‌نامه جدید با وزارت بازرگانی برای عرضه مرغ به قیمت ۲۹۳۰ تومان خبر داد.

وی در گفت و گو با خبرگزاری دولتی فارس، افزود‌: «قیمت مرغ برای انواع بسته‌بندی شده آن  ۲۹۸۰ تومان خواهد بود که البته شرایط تفاهم‌نامه با هدف‌مندی یارانه‌ها تغییر می‌کند.

چهار کشته بر اثر انفجار در مجتمع پتروشیمی خارک

وقوع انفجار در مجتمع پتروشیمی خارک در استان بوشهر شنبه ‌شب به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن دست کم هفت تن دیگر انجامید.»

گرچه خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از بخش‌دار خارک علت این انفجار را فشار بالا در برج مرکزی این مجتمع پتروشیمی اعلام کرده است اما شانا، خبرگزاری وابسته به وزارت نفت ایران می‌گوید که علت این حادثه هنوز مشخص نشده است.

آتش‌سوزی در مجتمع پتروشیمی خارک، از ساعت ۱۹.۳۰ بعد‌از‌ظهر روز شنبه آغاز  و بر اساس گزارش شانا در نیم‌روز یکشنبه با تلاش کارکنان پتروشیمی خارک مهار شده و اکنون نیز عملیات پاک‌سازی در محوطه آتش‌سوزی ادامه دارد.

در همین حال مدیرکل بحران استان بوشهر به ایرنا گفته است که از آن‌جا که پتروشیمی خارک بخشی از برق مصرفی منطقه را تامین می‌کند، ‌احتمال بروز مشکلاتی در برق‌رسانی استان وجود دارد.


 


«۲۵ کشته و ۲۷ نفر زخمی»

صبح امروز چهارشنبه بر اثر انفجار بمب در جنوب‌غربی افغانستان ۲۵ شهروند این کشور کشته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته مقامات محلی استان نیم‌روز هدف از قراردادن این بمب کنار جاده‌ای عبور نیروهای ناتو از این منطقه اعلام شده است.

…………………………….

«پیدا شدن جسد یک سرباز آمریکایی»

جسد یکی از دو سرباز ناتو که روز جمعه گذشته در استان لوگر افغانستان از سوی طالبان ربوده شده بود، پیدا شده است. ناتو در یک اعلامیه که لحظات قبل منشتر کرده گفته است جسد این سرباز را در پی عملیات جستجو از استان لوگر پیدا کرده‌اند.

…………………………….

«حکم توقف نشرات یک تلویزیون خصوصی»

شورای وزیران افغانستان تلویزیون خصوصی «امروز» را به تفرقه افگنی میان اقوام و مذاهب این کشور متهم کرده است. مالک و رییس این تلویزیون خصوصی نجیب‌اله کابلی یکی از نماینده‌گان مجلس افغانستان است.

……………………………..

«یک دانشجوی افغان بازداشت شد»

نیروهای امنیت ملی افغانستان یک دانشجوی دانشگاه کابل را به اتهام هم‌کاری با تروریستان دستگیر کرد. ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیه گفته است که این شخص با گروه جهیش محمد که در پاکستان فعالیت دارد هم‌کاری داشته است.

……………………………

«قاتلان خبرنگاران در افغانستان مورد پی‌گرد قرار نمی‌گیرند»

یک نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در افغانستان طی گزارشی اعلام کرد با وجود خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان، رسانه‌ها در این کشور رشد خوبی داشته است.

…………………………..

«مبارزه علیه مواد مخدر شدت می‌یابد»

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد پس از این بر علاوه بریتانیا و آمریکا شمار بیش‌تری کشور‌ها، آن وزارت را کمک می‌کند. وزارت مبارزه با مواد مخدر روز گذشته گفت: «طرحی که برای مبارزه با مواد مخدر به کنفرانس بین‌المللی کابل ارایه گردید از سوی جامعه جهانی پذیرفته شد.»

……………………………

«افزایش حملات تروریستی درافغانستان»

زمری بشری سخن‌گوی وزارت امور داخله کشور امروز در یک نشست خبری گفت: «در هفته اخیر تلفات پلیس و مخالفان دولت نیز افزایش یافته، اما در تلفات افراد ملکی ۶۷ درصد کاهش دیده می‌شود.»

«عملیات ارتش آمریکا در افغانستان»

دو سرباز آیساف بعد از ظهر روز جمعه در استان لوگر از سوی طالبان ربوده شده‌اند. آیساف با نشر یک اعلامیه گفته است این دو سرباز آنان زمانی که به سوی یک مرکز‌شان روان بودند نا پدید شده‌اند.

……………………………

«انجام تعهدات دولت بر رشد اقتصادی»

شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت افغانستان خواست تا به تعهدات خود مبنی بر رشد اقتصادی، بهبود امنیت و مبارزه علیه فساد اداری به موقع عمل کند. این مطلب امروز در یک اعلامیه که از سوی دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل منتشر شده، آمده است.

…………………………….

«موانع مبارزات انتخاباتی»

همان‌گونه که تب جنگ در جنوب و شرق افغانستان داغ است، مبارزات انتخابات مجلس نمایندگان این کشور در شمال و مرکز نیز داغ شده است. قرار است در ۲۷ سنبله دومین انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان بعد از سقوط حکومت طالبان برگزار شود.

……………………………

«دولت برای اجرای اعلامیه کنفرانس قوی عمل کند»

صبح امروز پنج‌شنبه واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان (AREU) از دولت خواست تا برای عملی‌کردن اعلامیه کنفرانس بین‌المللی کابل با اراده قوی سیاسی عمل کند.

…………………………….

«کشف اجساد حادثه سقوط هواپیمای پامیر»

روز پنج‌شنبه وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد بقایای اجساد ۲۶ نفر را که در حادثه سقوط هواپیمای شرکت پامیر جان باخته بودند، شناسایی کرده‌اند. وی افزود بقایای اجساد افغان‌ها به خانواده‌های‌شان تسلیم داده شده و قرار است اجساد شهروندان خارجی نیز از طریق سفارت‌خانه‌های آن کشور‌ها به خانواده‌های‌شان تسلیم داده شود.

………………………………

«قرضه دهی به کشاورزان افغان»

به منظور قرضه دهی به کشاورزان افغان، اداره انکشاف بین‌المللی آمریکا (USAID) قرارداد پرداخت ۱۵۰ میلیون دالری را امروز با وزارت زراعت افغانستان امضا کرد.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

لبه پرتگاه

مقدمه: تاملی روان شناسانه بر افکار و اعمال و اطوار محمود احمدی نژاد که در حال حاضر پست ریاست جمهوری را در دست دارد.

قبل از این‌که بخواهم به اصل موضوع بپردازم لازم می‌دانم که از روانشاد، ابراهیم خواجه‌نوری یاد کنم؛ ایشان با ترجمه شیوای خود موجب توسعه علم روانکاوی در ایران شدند و شاید یکی از نکاتی که هوش سرشار ایشان را نشان می‌دهد این است که پیش‌بینی می‌کنند در آینده‌ای نزدیک، یک تیپ منتقم و شقی پروبال می‌گیرند که بیش‌تر در بین تحصیل کرده‌ها هم وجود دارد و این پیش‌بینی مربوط به میانه دهه ۴۰ می‌باشد. (سال ۳۶)

لذا اصطلاحات و کلماتی که بکار می‌برد همه مربوط به آن عصر است و مسلمن الان تغییر یافته اما در این‌جا لازم است برای حفظ امانت، تقسیم‌بندی‌ها و تیپ‌ها را بر اساس نام‌گذاری او عنوان نمایم

استاد در تقسیم‌بندی کلی خود همه انسان‌ها را متاثر از نظریه‌های موجود آن زمان، به ۳ دسته تقسیم می‌کند که هر دسته هم زیر شاخه‌هایی دارد .

لازم بذکر است که چون همه انسان‌ها از لحاظ ظاهری با هم برابر و یکسان نیستند و حتا دوقلو‌ها با هم فرق دارند، در روان‌شناسی هم همین‌طور است و یک انسان اگر روان‌کاوی بشود ممکن است در چند مجموعه و تیپ مشترک و یا عاری از یک نوع تیپ باشد.

بنده به‌علت حساسیتی که اکنون مملکت ما گرفتار آن است (که متاسفانه هیچ موقع مملکت ما روی آرامش را ندیده است و هر روز به یک نوعی می‌باید مردم تشویش و دلهره و… داشته باشند) و آن هم نوع ادبیات و اطوار و رفتار آقای احمدی‌نژاد است، فعلن به این تیپ آدم‌ها می‌پردازم و در قسمت‌های بعد به تیپ‌های دیگر که متاسفانه اغلب مردم ما به آن گرفتار هستند پرداخته خواهد شد، اگر عمری باشد.

بر اساس تقسیم‌بندی خواجه‌نوری (شاید هم از فروید طبعیت کرده است) : ۱- تیپ مهر طلب ۲- تیپ برتری طلب ۳ – تیپ عزلت طلب

شق اول و سوم را ۹۰ در صد ایرانی‌ها با آن مواجهند (آمار را با احتیاط ذکر کردم  وگر نه شاید بیش‌تر هم باشد) و شق دوم که منظور نظر ما در این مقاله است .

خصوصیات تیپ برتری طلب :

بطور مختصر

۱- آدم برتری طلب روحیه‌اش طوری است که احساس می‌کند (به غلط یا به صحیح) از هر حیث بر دیگران برتری دارد و هر وقت موجباتی پیدا شود که خود را برتر از دیگران نبیند آن‌قدر به این در و آن در می‌زند تا کمبود آن را جبران نماید. (مثلن با حمله یا هجوم و یا هتاکی به دیگران).

۲ – این افراد تاب و تحمل اعتراض و مخالفت را ندارند و اگر گفته آن‌ها را ۱۰۰ درصد تصدیق نکنید با کمال گستاخی و حتا بی ادبی به شما پرخاش می‌کنند، فهم شما را ناقص می‌خوانند و هزار و یک عیب و نقص در شما می جویند و آن‌ها را با عناد شدیدی بر سر شما می‌کوبند .

۳ – برای آدم برتری طلب مشکل است از آنچه – به جا یا نایجا – حق خود می‌داند، گذشت کند. بنابراین اگر گرفتن حقی هیچ نفعی هم برایش نداشته باشد در کمال شدت در مطالبه آن می‌کوشد.

۴ – شخص برتری طلب تمام فعالیت‌هایش از جمله دوستی، عشق، نقشه‌ها، دیدگاه‌ها و… به‌منظور کسب برتری است. مثلن پول زیاد می‌خواهد نه برای آسایش و رفاهی که با پول می‌توان بدست آورد، بلکه در نظر او موجب خودنمایی و برتری است  و هزاران مثالی که همه می‌دانید.

۵ – برتری طلب؛ طبعن از مبارزه و جدال و هر چه بتواند او را به سوی غلبه بر دیگران بکشاند خوشش می‌آید.

۶ – شخص برتری طلب از تمسخر و تختئه نمی‌ترسد چون صفات و توانایی خود را غالبن به قدری بلند می پندارد که نقصی در خود نمی‌بیند، بنابراین باور ندارد که طرف مقابل موردی برای تمسخر و تختئه در او پیدا کند.

۷ – آدمی که مبتلا به برتری طلبی است، از هرچه موجب ضعفش شود متنفر است. لذا در مواردی مشاهده شده است که چون پایبندی به عشق و دوستی یک نوع ضعف است باید از آن اجتناب کند و نگذارد اسیر محبت شود مگر آن‌که آن‌هم وسیله توفیق و غلبه و برتری باشد.

این خصوصیات کلی این تیپ بود و حالا آن‌ها را بر اساس تقسیم‌بندی دکتر هورنای، به سه دسته تقسیم می‌کنیم.

انواع تیپ برتری طلب‌ها :

۱ – تیپ نارسیس*  ۲- تیپ تکاملی  ۳-  تیپ منتقم

تیپ منتقم بیش‌تر مربوط به دیکتاتورها است یا بهتر بگویم، تیپی است که ابتدا باورشان نمی‌شود که دیکتاتور هستند ولی به مرور متوجه ‌می‌شوند. مثلن هیتلر و استالین اول کار با مشورت هم حزبی‌های خود و محبت به قدرت رسیدند ولی در انتها حتا کسانی را که هنگام سخنرانی وی دست نمی‌زدند و یا زود از دست زدن فارغ می‌شدند را به مجازات می‌رساندند.

تیپ تکاملی هم ترکیبی از تیپ منتقم و نارسیس است؛ که البته در حال حاضر بحث ما با این مقدمه نسبتن کوتاه در مورد لبه پرتگاه با احمدی‌نژاد است که امیدوارم بتوانم رعایت انصاف را بخرج دهم

روان‌کاوی احمدی‌نژاد (یا روانکاوی تیپ نارسیسم)

تیپ نارسیسم دارای خصوصیات ذیل است :

۱ – شخص مبتلا به نارسی سیسم، در وجود خودش یک مقدار صفات عالی و مقداری قدرت‌ها و استعدادهایی تصور می‌کند که حقیقتن وجود ندارد، یا دست کم به مقداری که او تصور می‌کند نیست. ولی او با آن وجود خیالی و تصوری (بسیار عالی) به دیده احترام می‌نگرد و باورش دارد. مثلن یک جوان تازه از مدرسه بیرون آمده از روی صدق باور دارد (تاکید می‌کنم باور دارد) به این‌که اگر او را زمام‌دار ایران کنند در مدت زمان یک‌ماه خواهد توانست تمام مشکلات این کشور را رفع کند و بهشتی آباد و زیبا در این مملکت بوجود آورد، چه بسیار رجال سیاسی کشور که ادعا دارند که اگر زمام‌دار (رییس‌جمهوری یا وزیر) می‌بودند، تمام مشکلات را رفع می‌کردند و شاید در میان این افراد، بی‌عرضه‌ترین‌ها نیز وجود داشته باشند. یادمان بیاید که قرار است بنزین در این مملکت ۴۸ ساعته تولید شود.

۲ – تیپ نارسیس همیشه تصور می‌کند هیچ کاری نیست که نتواند از عهده آن بر‌آید و هیچ‌کس نیست که او نتواند نظرش را جلب کند و از قضا در قسمت دوم تا اندازه‌ای هم حق دارند، زیرا این اعتماد و اعتقاد زیاد از حدی که به خودش دارد یک بی‌پروایی، یک قسم خون‌گرمی، یک نوع اعتماد به نفس (بدلی) و جذابیت ظاهری به گفتار و رفتارش می‌دهد. به نظرم در تاریخ ۱۹ فروردین بود که رییس‌جمهورمان احمدی نژاد با یک شبکه تلویزیونی آلمان مصاحبه‌ای داشت و در آن‌جا مجری برنامه عنوان نمودند که روبروی من کسی نشسته است که کوه اعتماد به نفس است و این اعتماد به نفس ایشان خیلی جلوه می‌کند.

این اشخاص (تیپ نارسیسم) یک قسم حسن سلوکی در روابطشان با اشخاص به وجود می‌آورند که غالبن کشش و جذابیت زیادی به شخصیتش می‌دهد و اشخاص را به معاشرت با او راغب می‌کند. به یاد داریم در سفرهای استانی با حضور مردم تکیه کلام‌هایی دارند که جالب است من‌جمله: کی خسته است؟ و یا از چه ساعتی این‌جا آمده‌اید؟ و …

۳ – خیلی مایل هستند (تیپ نارسیس) سخی و جوان‌مرد بنمایند و در غالب موارد (بحکم غرور باطنی) می‌کوشند تا مطابق جوان‌مردی و سخاوت رفتار کنند. همه به یاد داریم بذل و بخشش‌هایی که در سفر‌های استانی صورت گرفت و باز به یاد داریم که با نظامیان نیروی دریایی انگلیس چطور با سخاوت برخورد کرد.

۴ – هرچه متعلق به اوست بزرگ و عالی و خوب می‌بیند و با مبالغه تعریف می‌کند. دوباره متذکر می‌شوم این بیماران (تیپ نارسیس) باور دارد که بهترین و عالی‌ترین است. به عبارتی او خود را نخبه نخبگان می داند و همه به یاد می‌آوریم در این چند ساله که مرتب خود را نخبه معرفی می‌کند.

۵ – نقایصش را فضایل می‌بیند و عیب خودش را حسن می‌شمارد. اگر زود بر زیر دستان خود خشمگین می‌شود، این دلیل شخصیت قوی اوست و بقول این افراد چه معنی دارد آدم مثل حلوا شل و وارفته باشد. (به یاد داریم که موقعی که ایراد گرفته می‌شد که چرا تند و تند وزیر و مدیر عوض می‌کنی، ایشان پاسخ می‌دادند که ما با هیچ کس تعارف نداریم و قس علیهذا)

۶ – به آسانی نقض عهد می‌کنند و هر موقع لازم شود بدون ناراحتی وجدان دیگران را فریب می‌دهند و حیله می‌کنند. (البته این تیپ برای حیله و فریب خود نقشه نمی‌کشند و یا به عبارتی قصد فریب را ندارند و فطرتن حیله‌گر نیستند). این افراد برای این حیله و فریب می‌کنند که اساسن خود را وجودی بسیار عالی و استثنایی می‌دانند و برای وجود استثنایی کارهایی مجاز است که برای مردم عادی نیست. این تیپ برای خود مزایایی قایل است که طبق این مزایا خود را ذیحق می‌داند و چون وجودی استثنایی دارد و چون تابع مقررات اخلاقی که برای دیگران واجب است، نیست، بنابراین به هرچه میل کند آن چیز را حق مشروع خود می‌داند و بدون ناراحتی وجدان در صدد برآوردن حق خود بر می‌آید. مشاهده کرده‌اید که تا کنون چندبار مجلس و دولت وارد منازعه شده‌اند و مجلس که در راس امور بود الان در ته امور هم نیست.  ۷ – البته یک چنین شخصی (تیپ نارسیس) تحمل این‌که نقطه ضعف یا نقصی در کار خود ببیند را ندارد و اگر دیگری نقصش را نشان دهد، حتا اگر ۱۰۰ درصد درست باشد و از روی انصاف و کاملن از روی بی‌طرفی باشد، باز تاب و تحمل ندارد و سخت ناراحت و خشمگین می‌شود.  و این خشم به حدی است که طرف را حتمن مغرض و دشمن می‌پندارد. چون در نظرش دشمن کسی است که آدم را به‌هر صورت بیازارد و رنج دهد و منتقد یا منقد همان کسی است که یکی از سخت‌ترین و دردناکترین رنج‌ها را به آدم خودپسند می‌رساند. پس از نظر او اصولن هر منقدی دشمنی است رنج دهنده، نه خیرخواه و مصلح.

۸ – چون اعمال شخص مبتلا به نارسیسم به علت انحرافاتی که دارد، دیر یا زود مورد تنقید دوستان خیر اندیش می‌گردد و چون هر منقدی در نظرش دشمن مغرض و آزاردهنده‌ای بیش نیست، بنابراین با هیچ یک از دوستان خود مدت زیادی صمیمی و وفادار نمی‌تواند بماند و به‌این جهت هر قدر هم به‌علت جذابیت و خون گرمی‌اش در جامعه سمپات داشته باشد و هر قدر هم به‌علت مقام و قدرتی که پیدا کرده دورش را بگیرند، باز تنها و بی‌رفیق است و اگر بپرسید چند نفر دوست صمیمی دارد به زحمت می‌تواند دو الی سه نفر را نام ببرد – مثل مشایی، رحیمی و …

۹ – گرچه این تیپ اشخاص به‌علت جذابیت و خون‌گرمی که دارند در غالب کارها پیش‌روی‌هایی حاصل می‌کنند، ولی این توفیق‌ها اکثرن موقتی و سطحی است .زیرا تیپ نارسیس معمولن نقشه‌هایش زیادی وسیع و نامحدود و زیادی متنوع است. دست به کارهایی می‌زند که خیلی زیادتر از توانایی مادی و معنوی و جسمی اوست. برای پرداخت یارانه‌ها و آن موضوع مبهم شاخه‌ها فرمودند ۱۰ راه‌کار برای آن داریم (پس از ۴ سال وقت و حیف و میل کردن پول حالا ۱۰ راه‌کار که البته جلویش گرفته شد). یا به یاد بیاورید آن‌قدر مثل سوپرمن‌ها رفتار کرد و شب و روز نخوابید و گمان می‌کرد که تمام مشکلات جامعه جهانی فقط بدست با کفایت او حل می‌شود که در این راه مریض هم شد.

۱۰ – ادامه بند ۹ – و چون محدودیت‌ها و توانایی‌ها و امکانات خود را نمی‌بیند (به واسطه بی‌نقص پنداشتن خود)، طبیعتن به مقداری از کارها نمی‌رسد و در مقداری از نقشه‌هایش توفیق کامل حاصل نمی‌کند.

نتیجه :

یکی از مهم‌ترین دلایل آن توفیق‌های موقتی، و این شکست‌های غیر قابل احتراز همین ندیدن محدودیت‌ها و مقدورات است و همین اعتماد به نفس بدلی است که موجب می‌شود نارسیس‌ها توانایی خود را بیش از آنچه هست بپندارند و عاقبت با کله به زمین بخورند! لازم به گفتن نیست که این مبتلایان و بیماران نارسیسیسم برای تبرئه خود تقصیر هر شکستی را بگردن دیگری می‌اندازند و یا به فرض می گویند در ایران آدم نداریم، همه دزد و متقلبند، یا سیاست خارجی مقصر است و یا این‌که دست آخر کی بهتر از هاشمی و دار و دسته‌اش و یا اجانب و آن‌ها را مقصر جلوه دادن.

بعضی از صفات برتری‌طلبان منتقم و یا تیپ تکاملی‌ها با نارسیس‌ها مشترک است که من چون نمی خواستم و نمی‌خواهم عنوان کنم که ایشان مثلن رفتاری دیکتاتورگونه دارند از برشمردن آن خودداری کردم و دیگر این‌که مطمئن باشید که اجانب ایشان را روان‌کاوی کرده‌اند و گرنه نخست‌وزیر انگلستان فرصت ۴۸ ساعته برای ایشان نمی‌گذاشت و ایشان مجبور نبودند که با ملوانان انگلیسی عکس یادگاری بیندازند.

این تیپ افراد مثل سم مهلکی هستند، این افراد اگر قدرت بگیرند معمولن جامعه را به تشویش و مخاطره می‌اندازند

و جالب است بدانید که اغلب کارهای بزرگ و تحولات عظیم و اغلب اقداماتی که در سرنوشت بشر بخوبی یا به بدی تاثیرات مهم داشته است بدست همین افراد برتری‌طلب با بیماری نارسیس انجام گرفته است، بخصوص آن‌هایی که هوش و ذکاوتی هم داشته باشند (نه اینکه خود فکر کنند که دارند) و یاران منظمی هم کمکشان کنند معمولن تحول در سرنوشت بشر می‌گذارند.

شاید الان تیتری که انتخاب کردیم برای همه واضح شده باشد. دکتر محسن رضایی در مناظره‌هایش گفتند که با احمدی‌نژاد ما به لب پرتگاه می‌رویم و رییس‌جمهور شدن مجدد ایشان باعث می‌شود ملت ایران هر روز در لب پرتگاه باشند و روز و هر ساعت با بحران دست و پنجه نرم کنند و امروز (به نظرم ۱۸ فروردین) احمدی‌نژاد با لحنی چاله میدانی یا بهتر بگویم لحنی که سزاوار شخصیت یک رییس‌جمهور نیست صحبت می‌کند (خطاب به اوباما که بگذار عرقت بچئاد و یا گنده‌تر از تو هم ….)  و جالب اینکه قوای مسلح ما را به زحمت می‌اندازد. تا حالا دقت کرده‌اید پس از هر گونه افاضات گهربار ایشان چقدر نیروهای مسلح ما تلاش کرده‌اند و مانور برگزار کرده‌اند که دشمنان را بترسانند. من با فعل نیروهای مسلح کاری ندارم که انصافن وجود آن‌ها است که ما را ایمن کرده است من خطابم با دیگری است که: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، ارض خود می‌بری و زحمت نیروهای مسلح را زیاد می‌کنی؟،

کی باید مردم ما بدون تنش سر به بالین بگذارند؟ جواب این است که هر موقع از لبه پرتگاه دور شدیم !!

به امید آن روز

*- نارسیسم کلمه‌ای فرانسوی است که می‌توان معنی خودپسند افراطی را برایش عنوان نمود.

نوشته شده ۱۰ خرداد ۱۳۸۸


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

«ابوالحسن بنی‌صدر» اقتصاددان، سیاست‌مدار و نویسنده اهل ایران است. او در  ۲ فروردین ۱۳۱۲ در همدان متولد شد. وی در دانشگاه تهران، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد و در بهمن سال ۱۳۵۸ به عنوان نخستین رییس جمهوری ایران انتخاب شد و در خرداد ۱۳۶۰ پس از چندی تنش با اعضای حزب جمهوری اسلامی و آیت‌اله خمینی با عنوان عدم کفایت سیاسی توسط مجلس شورای اسلامی از مقام خویش عزل شد. بنی‌صدر در دانشگاه سوربون پاریس دکترای خویش را احراز کرد و به تدریس در دانشگاه پرداخت.

گفت‌وگوی اردوان روزبه با ابوالحسن بنی‌صدر در پی می‌آید:


 


اعضای خانواده  محمد مصطفایی گروگان گرفته شده‌اند.

۵ مرداد ۱۳۸۹

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که قوه‌قضاییه ایران باید فورن اقدامات خود برای دستگیری وکیل حقوق بشر محمد مصطفایی را متوقف کند. فعالیت‌های اخیر محمد مصطفایی در راستای دفاع از موکلش سکینه آشتیانی که به جرم زنا محکوم به سنگ‌سار شده است مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته است.

در اقداماتی که مصداق ابزار فشار برای وادار کردن محمد مصطفایی به معرفی خویش تعبیر می‌شود، همسر آقای مصطفایی، فرشته حلیمی و برادر وی، فرهاد حلیمی، که هیچ یک در فعالیت‌های حقوق بشری دخیل نیستند با فاصله‌ی کوتاهی از آخرین احضار مصطفایی در تاریخ شنبه، دوم مردادماه ۱۳۸۹ دستگیر شده‌اند.  از مکان دقیق مصطفایی اطلاعی در دست نیست.

هادی قائمی سخن‌گوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت:

تلاش آقای مصطفایی علیه سنگ‌سار موکلشان، نقض قوانین نیست، بر عکس، ایشان تلاش در اجرای قانون و حقوق شهرواندان ایران داشته است

وی اضافه کرد: «تکاپوی واضح برای توقف فعالیت‌های مهم آقای مصطفایی، نقض مستقیم تعهدات بین المللی ایران در زمینه‌ی حقوق بشر در راستای حق دست‌رسی شهروندان به وکیل دادگستری مستقل است.»

کمپین هم‌چنین خواستار آزادی فوری همسر آقای مصطفایی و برادرش شد که به باور کمپین «گروگان‌های ربوده شده هستند.»

در مصاحبه‌ای با کمپین در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۹، مصطفایی گفت: «من هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام که بخواهند من را نگه‌دارند. کار من به‌عنوان وکیل دفاع از متهمان است و همه روند کار به صورتی قانونی انجام می شود و هیچ بخشی وجود ندارد که خارج از قانون باشد. من به قانون احترام می گذارم و همواره شان دستگاه قضایی را محترم می‌شمارم و نگاه حرفه‌ای در رابطه با کارم دارم و بنابراین دلیلی برای دستگیری وجود ندارد. با این وجود هر احتمالی همواره وجود دارد.»

به دنبال تظاهرات پس از انتخابات ایران، در جریان سرکوب معترضان و فعالان جامعه مدنی چندین وکیل حقوق بشر ممنوع‌الخروج، دستگیر، بازداشت، شکنجه و محاکمه شده‌اند. این گروه از جمله شامل افرادی مانند محمدعلی دادخواه، شادی صدر و عبدالفتاح سلطانی می‌باشد. تهدید علیه سایر وکلای حقوق بشر هم‌چنان ادامه دارد.

مقامات قوه قضاییه ایران به طور مستمر از ملاقات زندانیان عقیدتی با وکلایشان، دست‌رسی وکلای آنان به پرونده‌ها و مدارک دادگاه و اظهارنظر حقوقی آنان در طول محاکمات جلوگیری می‌کنند. مطابق اطلاعاتی که از وکلای حقوق بشر به دست کمپین رسیده است، مقامات به برخی زندانیان دستور داده‌اند تا وکلای خود را تعویض کنند و از ارایه خدمات حقوقی وکلا برای موکلانشان خودداری کرده‌اند.

هادی قائمی گفت: حکم دستگیری محمد مصطفایی مدرک دیگری از تحلیل رفتن حقوق قانونی در ایران است


 


Ardavan Taheri/Radio Koocheh

a.taheri@koochehmail.com

Translated from Persian By Avideh Motmaen-Far

avideh@avideh.net

After the coup of 12 June 2009, relations, policies and behaviors of the Islamic Republic has undergone extensive changes. One of these changes in terms of regime’s opposition to universities and academics were made public with the speech of the leader of the Islamic Republic of Iran in the 30th day of August 2009, in presence of all professors and faculty members, scholars and heads of universities and research centers. ”Mr. Khamenei”, referring to almost two million students studying in the fields of Human Sciences, said: ” Human Sciences, are based on philosophies that are based on principles of materialism and unbelief and teachings of this science lead to unbelief of divine teachings and Islamic education in the universities and promote doubt in the foundations of religious belief.

” This explicit theory of the supreme leader, led many extremists, either by personal convictions or to follow the leader – to show openly their hatred of the University and the scholars. “Kamran Daneshjoo” who at the time of the mock tenth presidential elections, was Deputy to Interior Minister ”Sadegh Mahsooli”, and responsible of the elections headquarters, rigged people’s vote as well as he could and sailed the ship of the Coup to destination. As the Minister of Science, Research and Technology, he is one of the busiest person in the implementation of the ”cleaning up of dissidents and opponents of the Coup Government” policy in the Universities.

“Kamran Daneshjoo” on 24th of April 2010, in presence of members of the ”Consolidation of Unity” student organization, said: ” We are going to deal with secular teachers and we have plans how to do it.” In this context, he added: “We do not need the professors who do not agree with Islamic view.” By the same token and in a more elaborated form, Minister of Science at the third meeting of the Executive Board on how universities attract and pay teachers emphasized: ” Faculties must be attracted to a path that have been drawn by people on December the 30th and February the 11th.”

“Kamran Daneshjoo” with this final word, declares that the criteria for recognizing secular professors opposed to the Islamic view as being the dramatic march of the coup government on December the 30th and February the 11th. So, being against secularism and human sciences means clearly being against academics who opposed the coup government in the universities and have not offered allegiance to it.

Of course, we should understand Mr. “Daneshjoo” and his allies in the think room of the Coup Government to be so angry against the academics, because we are witnessing one of the brightest moments of universities in Iran to protest against the dictatorship and totalitarianism.

Mr. “Haery Shirazy”, member of the Assembly of Experts, at the monthly Medical Society meetings that was held on July 23, 2010, called the University ” Road of the devil ” and said:” Satan of our times enters through the University and practices his corruption. Today, the Jewish has been entered by the road of Human Science, creates scientific issues, and becomes influential. “  In the same direction, “Hassan Naderymanesh”, Deputy to Minister of Educational Science, Research and technology, has said:” If any faculty member faced religious and security problems during the recruitment, he must be held accountable and all regulations related to this topic will follow in the universities. “   I wonder where this organized opinion finds its roots. Since I was familiar in a period of my life with doctor “Reza Davari Ardakani”‘s thoughts, I guessed that maybe one of the theorist that Mr. “Khamenei” trusts is Mr.

” Ardekani,” and by research and investigation I found other examples of this trust.  ”Reza Davari Ardakani”, Tehran University philosophy professor and head of the Iranian Academy of Sciences says: ”At first glance the term Islamic University seems to be a paradox. Although the University is not apparently against religion, but it is secular and independent from religion by nature. University has been established for the world affairs and all sciences are taught there. “

”Reza Davari Ardakani”, member of the Supreme Revolutionary Cultural Council, on Religion and the University confrontation says: “When the university was established it was not because of being against religion, but we should note that the University is a secular concept. University is the place where science is taught by methods and there is no limitation to what is taught. It means that although beliefs may not be incompatible, but in the end during the research, beliefs should be set aside, but can I not speak of religious learning in science? ” ”Reza Davari Ardakani”, pupil to “Fardid school” explains the features of a secular university: ”A person who is educated in secular universities, especially in the Human Sciences -even if religious – is not able to relate to theorems and the religion. “

Mr. Ardakani’s’ thoughts and arbitrations in conflict with the basis and nature of “philosophy” – at least -as the mother of human sciences, are the key discourses of the leader of the Islamic Republic.

“Doctor Gholam Hossein Ebrahimi Dinany” in the book “Nasir- Aldin Tussi, philosopher discussion” on page 387 in defence of philosophy says: ”From Nasir- Aldin Tussi’s point of view, defending philosophy, is not defending any one in particular, philosophy is not affiliated to a person.”

As philosophy is a way to reflect on phenomenons- and not affiliated to a person, how can it be depending on unreasonable demands of an inflamed political system? The Islamic Republic has started the arrest and expulsion of students and academics, to preserve the regime in the name of ideology. But how far and how long would they be able to control the students protests in the universities? There is a clear answer that history will witness.


 


علی خردپیر / پاریس / رادیو کوچه

گروهی از اقلیت‌های جنسی در ایران‌، اول مرداد را به عنوان روز ملی اقلیت‌های جنسی نام‌گذاری کرده‌اند.

این گروه که به دلیل مسایل امنیتی بدون ذکر نام اعضا خبر تشکیل خود را اعلام کرده است‌، اول مرداد را برای نخستین‌بار در تاریخ ایران به عنوان روز ملی اقلیت‌های جنسی جشن گرفته است‌. گزارش‌ها حاکی است که تعداد اعضای این گروه قابل توجه نیست اما در بیانیه‌ای که منتشر شده، آمده است‌: «ما توانستیم در این روز، وجود و حضور آشکار و پویای خود را نشان داده و ظرفیت‌های نادیده گرفته شده اقلیت‌های جنسی برای هم‌بستگی و اراده‌ی جمعی را نمایان کنیم.»

آنان از انگیزه خود در نام‌گذاری چنین روزی گفته‌اند که‌: «ایده‌ی داشتن روز ملی اقلیت‌های جنسی که از سوی جامعه‌ی کوییر ایرانی پیشنهاد شده بود‌، سال‌ها است به صورت‌های مختلف مطرح و بحث شده است و امسال عده‌ای از ما به مرحله‌ای رسیدیم که با تجربیات و ذهنیتی که در این زمینه داشتیم دست‌به‌کار شده و اقدامی را در این زمینه شروع کردیم.»(۱)

این تشکل بی‌نام و نشان از اقلیت‌های جنسی جامعه ایران در حالی اعلام موجودیت کرده  که در داخل و خارج از کشور همه نگاه‌ها متوجه مسایل سیاسی است و بررسی نقض حقوق بشر در ایران نیز به زندانیان سیاسی و مدنی معطوف شده است‌. آنان در بیانیه‌ی خود آورده‌اند‌: «درست همین امسال که این خاک و مردمانش چشم دنیا را نسبت به زیبایی حرکت خود خیره کرده است، ما همین امسال دست‌به‌کار شدیم چراکه به تاخیر انداختن هر مسئله انسانی‌، به هر بهانه‌ای به ضرر حقوق انسانی و رسیدن به شرایط برابر است. چراکه ما باور به این مسئله را ضروری می‌دانیم که رسیدن به فردایی بهتر، در گرو دیدن چشم‌انداز برابری و حقوق تمامی ما انسان‌ها است.»

محمود احمدی‌نژاد مهر سال ۱۳۸۶ در جمع دانشجویان دانشگاه کلمبیا گفته بود‌: «ما در کشورمان مانند کشور شما هم‌جنس‌باز نداریم.» این گفته احمدی‌نژاد در مقام رییس جمهوی دولت ایران و مدعو این دانشگاه آمریکایی  سبب خنده‌ی حضار شد.

احمدی‌نژاد اما در آن هم‌همه تکرار و تاکید کرد که‌: «در کشور ما هم‌جنس‌باز وجود ندارد.» (۲)

پیش‌تر از آن و تاکنون اما یکی دو کافه – رستوران در مناطق شمالی شهر تهران پاتوق اقلیت‌های جنسی است‌. لااقل دو روز در هفته همانانی که از سوی مذهبیون و برخی عوام «هم‌جنس‌باز» نامیده می‌شوند در این کافه‌ها گرد هم می‌آیند .

در سال‌های گذشته نیز بسیاری از جوانانی که اقلیت جنسی محسوب می‌شوند از کشورهای اروپایی تقاضای پناهندگی کرده‌اند و بنابر گزارش‌های رسیده از ایران میل به خروج از کشور در میان آنانی که به هر دلیلی تاکنون  به غرب نیامده‌اند‌، قابل توجه است.

در نظام جمهوری اسلامی ایران‌، حکم هم‌جنس‌گرایی برای مردان اعدام و برای زنان صد ضربه شلاق است‌. طبق ماده ۱۳۱ قانون مجازات اسلامی اگر زنی سه بار به جرم هم‌جنس‌گرایی به حد محکوم شده باشد بار چهارم مجازاتش مرگ خواهد بود. (۳)

تاکنون هیچ نهادی اقدام به مستند‌سازی اعدام‌های صورت گرفته در نظام جمهوری اسلامی بر اساس مجازات هم‌جنس‌گرایی نکرده است‌. با این حال فعالان حقوق بشر بر این باورند که از بدو استقرار جمهوری اسلامی تاکنون بالغ بر چهار هزار نفر به این جرم اعدام شده‌اند‌. (۴)

(۱)کمیته گزارش‌گران حقوق بشر

(۲) وب‌سایت الف http://alef.ir/content/view/15308

(3) قانون مجازات اسلامی‌، چاپ اول سال ۷۱

(۴)بی‌بی‌سی http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2008/05/080520_si-iranian-asylum.shtml


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohamadreza@koochehmail.com

به‌گزارش خبرگزاری فارس، دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی و در حضور حدود ۴۰ هزار تماشاگر آغاز شد و تیم پرسپولیس توانست با نتیجه یک بر صفر تراکتورسازی تبریز را شکست دهد.

غلامرضا رضایی در دقیقه ۴۶ و درست بعد از آغاز نیمه دوم برای پرسپولیس گل‌زنی کرد تا سرخ‌پوشان تهرانی با همین تک گل به‌برتری برسند و سه امتیاز اول را در لیگ برتر کسب کنند.

درگیری لفظی تماشاگران دو تیم از ابتدای مسابقه آغاز شد و در اواخر مسابقه نیز تماشاگران تراکتورسازی برخی از صندلی‌های ورزشگاه را شکستند و آن‌ها را به کنار زمین پرتاب کردند و برخی از آن‌ها را نیز آتش زدند.

استفاده از الفاظ نامناسب از سوی تماشاگران دو تیم تلویزیون را وادار به قطع صدای ورزشگاه آزادی کرد به‌طوری‌که گزارشگر داخل استودیو دقایق زیادی از نیمه دوم را گزارش کرد.

اعتراض نامتعارف تماشاگران تراکتورسازی بعد از این‌که معتقد بودند باید یک پنالتی به سود تراکتورسازی گرفته ‌شود شدت گرفت و تا پایان مسابقه ادامه داشت. بلندگوی ورزش‌گاه‌ بارها از تماشاگران خواست که آرامش خود را حفظ کنند اما آن‌ها به این مسئله توجهی نداشتند. طرف‌داران تراکتورسازی هم‌چنین شعارهای ناشایستی علیه پرسپولیس سر دادند، البته هواداران پرسپولیس نیز پس از گل برتری از الفاظ ناشایستی استفاده کردند و علیه تراکتور شعار دادند.

در پی شعارهای نامتعارف تماشاگران در نیمه دوم، شبکه ۳ سیما مجبور به قطع صدای ورزشگاه و عادل فردوسی پور شد که بازی را گزارش می‌کرد. این برای اولین بار در چند سال اخیر بود که صدای گزارشگر ورزشگاه به‌دلیل شعار تماشاگران قطع شد.

این‌ درحالی بود که روز گذشته صدا و سیما دلیل قطع صدای بازی پرسپولیس و تراکتورسازی را مسایل حاشیه‌ای اعلام کرد، مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد قطع صدای ورزشگاه به دلیل مشکلات فنی بوده است .

ماجرا از آن‌جا شروع شد که در هنگام پخش بازی پرسپولیس و تراکتورسازی صدای پخش شده از استادیوم چندین بار قطع شد. پیمان یوسفی مجری برنامه لیگ برتر هر چند بعد از اولین قطعی صدا ، به خاطر مسایل فنی از مردم عذرخواهی کرد اما در دفعات بعدی اعلام کرد که ناسزا گویی تماشاگران دلیل اصلی این اتفاق بوده است، نه دلالیل فنی.

در حالی که یکی از دست اندرکاران واحد سیار حاضر در ورزشگاه در بین دو نیمه به خبرنگار جهان ورزش گفته بود: «چون بازی اول است هنوز سیستم صوتی درست نشده و به‌همین دلیل صدای رو به روی جایگاه در تلویزیون پخش نمی‌شود.»

آماده نبودن سیستم صدا برداری بازی هم خیلی راحت سبب شد که زمان شعار دادن‌ها مجبور به قطع صدا شوند. همیشه در پخش مستقیم مسابقات لیگ برتر میکروفن گزارشگر از میکروفون‌های تماشاگران جداست به‌همین دلیل وقتی که شعاری در استادیوم داده می‌شود مسوولان خودشان صدای ورزشگاه را کم می‌کنند.در حالی که در این بازی مسوولان تلویزیون با کم کاری موفق نشده بودند سیستم‌های خود را نصب کنند و حتی میکروفون‌های همیشگی را داشته باشند و با شعار دادن تماشاگران شوکه شدند.

پخش نشدن شعارهای داخل استادیوم تصمیمی است که مسوولان صدا وسیما از چندین سال قبل گرفته‌اند. حالا معلوم نیست چرا مسوولان صدا وسیما به‌خاطر اشتباه خودشان حاضر به‌ عذر‌خواهی نیستند و همه چیز را گردن تماشاگران می‌اندازند.

در پی این اتفاق مصطفی محبی مدیر روابط عمومی ورزشگاه آزادی گفت: «تمام خسارت‌های وارده به ورزشگاه از سوی هواداران تراکتورسازی بود، هواداران تیم تراکتورسازی در طول بازی به‌ تجهیزات، تاسیسات و صندلی‌های ورزشگاه آزادی به‌شدت آسیب رساندند.» وی ادامه داد: «تمامی این خسارت‌ها در جایگاه هواداران تیم تراکتورسازی بوده و میزان خسارت‌ها را بررسی و به سازمان لیگ اعلام خواهیم کرد.

علی دایی پس از برتری یک بر صفر برابر تراکتورسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «بازی بدی نبود، نیمه اول را خوب شروع نکردیم و فقط دو سه موقعیت گل‌زنی را بدست آوردیم اما در نیمه دوم بازی را خیلی خوب شروع کردیم در مجموع از نتیجه بازی راضی هستم.»

وی ادامه داد: «چهار، پنج بازیکن ثابتی که امروز کنار هم در تیم بازی می‌کردند از ابتدای تمرینات کنار هم نبودند و طبیعی بود که هماهنگی کامل نداشتند. بازی سخت و نفس‌گیری بود که خوشبختانه پیروز شدیم. بازی‌های اول معیار خوبی برای قضاوت تیم‌ها نیست.»

سرمربی پرسپولیس در مورد اردوهای این تیم در آلمان و اردبیل گفت‌: «این اردوها کاملن مفید و برنامه‌ریزی شده بود و بازیکنان ما خودشان را در آن پیدا کردند اما باید با فضای لیگ جلو برویم و در هفته‌های آینده بازیکنان خودشان را بهتر نشان می‌دهند. در مجموع برتر و بهتر از تراکتورسازی بودیم.»

دایی در مورد این‌که حضور سه هافبک در خط میانی پرسپولیس و ناهماهنگی آن‌ها گفت:‌ «مازیار زارع، محمد نوری و کریم باقری برای اولین بار در کنار هم بازی می‌کنند و برای هماهنگی نیاز به زمان بیش‌تری دارند اما آن‌ها هیچ تداخلی با یک‌دیگر در مسابقه نداشتند.»

وی در مورد حضور «تیاگو» اظهار داشت:‌ «از وقتی او به میدان آمد خط میانی پرسپولیس بهتر کار کرد. از خط دفاع تیم نیز بسیار راضی هستم آن‌ها حتا یک موقعیت صددرصد هم به حریف ندادند.»

دایی در مورد عمل‌کرد علیرضا حقیقی در دروازه عنوان کرد:‌ «حقیقی به‌غیر از یک اشتباه عمل‌کرد خوبی داشت. البته آن اشتباه نزدیک بود همه چیز را خراب کند اما در مجموع حقیقی با مدافعان و هافبک‌های دفاعی تیم کاملن هماهنگ بود.»

اما در سوی دیگر فراز کمالوند سر مربی تراکتورسازی پس از شکست یک بر صفر تیمش مقابل تیم پرسپولیس در نشست پس از بازی اظهار کرد: «این بازی کیفیت فنی بالایی نداشت چون تیم‌ها به تازگی از شرایط بدن‌سازی‌ خارج شده بودند اما در هر حال نتیجه‌ بازی می‌توانست مساوی شود. اگرچه تیم تراکتورسازی صاحب موقعیت‌های زیادی نشد، تیم پرسپولیس هم موقعیت چندانی نداشت. پرسپولیس تنها یک موقعیت گل داشت که از آن استفاده کرد.»

وی افزود: «آن گل هم به‌دلیل کم‌تجربگی بازیکنان ما بود که در لحظات ابتدایی نیمه‌ دوم هنوز سازماندهی کافی را به‌دست نیاورده بودند. پرسپولیس پس از آن یک موقعیت بیش‌تر نداشت، ما هنوز به کیفیت فوتبال مدنظرمان نرسیدیم و باید در آینده بهتر شویم.» کمالوند در ادامه گفت:‌ «البته باید بدانید که تراکتورسازی تمریناتش را زمانی آغاز کرد که پرسپولیس تازه از اردوی آلمان برگشته بود، ما در این مسابقه چند بازیکن اصلی‌ را هم در اختیار نداشتیم که تمام این موارد به اضافه سنگینی و سخت بودن نخستین بازی لیگ، شرایط را برای تراکتورسازی دشوار کرد.»

وی درباره رفتار ناشایست هواداران تیمش که در حین بازی بطری‌های آب زیادی را به درون زمین پرتاب کردند و در دقایق پایانی هم صندلی‌های زیادی را به آتش کشیدند، گفت:‌ «نمی‌خواهم رفتار تماشاچیان تراکتورسازی را توجیه کنم، اما هر عملی،‌ عکس‌العمل خود را دارد، زمانی که ما برای تمرین به درون زمین آمدیم طرفداران پرسپولیس حدود ۲۰۰ بطری آب را به سمت بازیکنان ما پرتاب کردند و طرف‌داران تراکتورسازی هم جوابش را در ادامه کار دادند، رفتار تماشاگران هر دو تیم درست نبود و این هم به دلیل فرهنگ ناسالمی است که در تمام استادیوم‌های ایران وجود دارد.»

محمد نصرتی هم پس از شکست یک بر صفر تیمش برابر پرسپولیس گفت: «دوست دارم کمیته انضباطی این موضوع را بداند که آغازگر درگیری‌های تماشاگران، طرفداران پرسپولیس بودند، آن‌ها هنگام گرم کردن به طرف ما بطری و ساندیس پرت کردند که یکی از آن‌ها به پای من خورد، مقصر حوادث پیش آمده در مسابقه تماشاگران تهرانی بودند اما تعجب می‌کنم چرا پس‌از رفتار پرسپولیسی‌ها نیروی انتظامی به سمت تماشاگران تراکتورسازی رفت.»

کاپیتان تراکتورسازی با انتقاد از قضاوت مسعود مرادی اظهار داشت: «داوری مسابقه فوق‌العاده افتضاح بود، در شروع فصل این شیوه قضاوت می‌تواند برای فوتبال ما مشکل‌ساز شود، در جریان بازی یکی از بازیکنان پرسپولیس با خنده به‌من گفت توپ به‌دستم خورد اما داور آن را ندید. البته مطمئنم مرادی آن را دید ولی توجهی‌ نکرد، بارها از این صحنه در مسابقه پیش آمد، داور خطاهای واضحی را به سود تیم ما نمی‌گرفت و من فقط به او نگاه می‌کردم، این شیوه قضاوت باعث تحریک تماشاگران تبریزی شد، مطمئنم قضاوت داور بر روی تماشاگران دو تیم تاثیرگذار بود.»

نصرتی تاکید کرد: «خودم را جزو خانواده تیم‌های تهرانی می‌دانم و این برد را به پرسپولیس تبریک می‌گویم، نتیجه بازی نشان می‌دهد که آن‌ها بهتر بودند، من هیچ‌وقت رفتار طرفداران تراکتورسازی در این بازی را تایید نمی‌کنم اما تاکید می‌کنم که پرسپولیسی‌ها آغازگر این درگیری‌ها بودند.»

مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس هم گفت: «همان طور که گفته بودم برای پرسپولیس گل زدم.» غلامرضا رضایی که توانست در اولین بازی خود با پیراهن پرسپولیس تک گل سه امتیازی این تیم را در خانه به‌ثمر برساند، وی در مورد عمل‌کرد خود در این دیدار گفت: «خوشحالم که توانستیم با برد لیگ را آغاز کنیم، به هرحال بازی اول همیشه سخت بوده است و این برد بسیار روحیه‌بخش خواهد بود.» رضایی در مورد به ثمر رساندن اولین گلش برای پرسپولیس نیز گفت: «خدا را شکر که به قولم عمل کردم و همان‌طور که گفته بودم برای پرسپولیس گل زدم، امیدوارم که این روند در دیدارهای آینده نیز ادامه داشته باشد و بتوانیم به روند رو به ‌رشدمان ادامه دهیم.» رضایی در مورد بازی حریف هم گفت: «تراکتور تیم خوبی بود و عمل‌کرد خوبی برابر ما داشت اما به هرحال ما از فرصت‌هایمان بهتر استفاده کردیم.»

۱۳۸۹ مرداد ۶


 


رادیو کوچه

محققان پارک علم و فناوری خوزستان با جداسازی و شناسایی اجزای سمی زهر عقرب زرد، آنتی‌بادی اختصاصی آن را تولید کرده‌اند. سم عقرب زرد موجب تخریب خون و کلیه می‌شود از این رو کشنده و تاکنون درمان خاصی برای آن وجود نداشته است.

مهندس حسین حنیفی مجری این طرح پژوهشی‌، نام این عقرب را «همی اسکورپیوس لپتوروس» ذکر کرد و گفت: «این عقرب با نام عمومی عقرب «زرد» شناخته می‌شود که بومی ایران است و در منطقه خوزستان دیده می‌شود. این عقرب در این منطقه موجب مرگ و میر به ویژه در کودکان شده است.»

حنیفی به آنتی‌بادی تولید شده اشاره و خاطرنشان کرد: «سم عقرب دارای پروتین‌های زیادی است که یک‌سری از آن سمی و برخی دیگر غیر‌ سمی است. با استفاده از سیستم‌های کروماتوگرافی اجزای سمی زهر را با استفاده از حیوانات آزمایشگاهی شناسایی و جداسازی کردیم و به صورت اختصاصی علیه اجزای سمی، آنتی ژنوم تهیه کردیم.»

وی تاکید کرد آنتی ژن به مرور در بدن حیوان آزاد می‌شود و سیستم ایمنی بدن حیوان به گونه‌ای رفتار می‌کند تا آنتی بادی مورد نیاز را علیه آنتی‌ژن بسازد.


 


رادیو کوچه

صبح امروز چهارشنبه شهرام ناظری اعلام کرد به اتفاق گروه فردوسی برای شرکت در چهل و ششمین دوره جشنواره موسیقی کارتاژ به تونس می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر دراین جشنواره گروه‌های موسیقی بیش از سی‌کشور از سراسر جهان حضور خواهند داشت و شهرام ناظری نیز به اتفاق گروهی از نوازندگان تحت عنوان  گروه «فردوسی» در تاریخ  ۱۹مرداد (۱۰ آگوست) به اجرای قطعاتی از موسیقی مقامی بر اساس اشعار شاه‌نامه (داستان ضحاک و کاوه آهنگر) خواهد پرداخت.

این جشنواره که یکی از جشنواره‌های مهم موسیقی در جهان محسوب می‌شود در شهر چند هزارساله کارتاژ تونس برگزار شده و کنسرت‌ شهرام ناظری نیز در تالار«تاتر آنتیک» اجرا خواهد شد.

در این کنسرت که ششمین برنامه رسمی از پروژه شاه‌نامه‌خوانی ناظری در خارج از کشور محسوب می‌شود فرید الهامی (‌آهنگساز) و نوازنده تنبور، سعید نایب‌محمدی عود، محمد جابری دف، صابر نظرگاهی دیوان و یونس پاکنژاد کمانچه مقامی می‌نوازند و قطعات با تدوین ناظری ارایه خواهد شد.

لازم به ذکر است ناظری به عنوان نخستین هنرمند و خواننده ایرانی، از سه سال پیش به طور جدی به شاهنامه و اجرای موسیقایی آن پرداخته است و از آغاز پروژه شاهنامه‌خوانی تا کنون درشش برنامه رسمی در کشورهایی از آمریکا، اروپا و آفریقا حضور داشته ولی متاسفانه تا‌کنون موفق به اجرای این کنسرت در ایران نشده است.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز چهارشنبه یک نفت‌کش ژاپنی در تنگه هرمز بین خلیج‌فارس و دریای عمان دچار انفجار و آتش‌سوزی شده است.

به گزارش رویترز، کشتی ژاپنی «ام. استار» متعلق به شرکت میتسویی او.‌اس.‌کی. است که صبح امروز به سبب بروز انفجاری در نزدیکی تنگه هرمز دچار حریق شده است.

به گزارش منابع محلی، پس از انفجار این کشتی در تنگه هرمز که ۴۰ درصد از نفت خام جهان از آن عبور می‌کند هم‌چنان آماده سرویس‌دهی به عبور کشتی‌ها است.

این کشتی حامل ۲۰۴ تا ۲۷۹ تن معادل دو ملیون بشکه نفت خام  بوده و از شرکت «نفت خام زاکوم» بارگیری شده بوده است.

این شرکت اعلام کرد که در اثر این انفجار جراحات جزیی بر یکی از سرنشینان آن وارد شد.


 


خبر / رادیو کوچه

وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه از آمادگی خود برای مذاکرات در سطح کارشناسی درباره مبادله سوخت اتمی برای جمهوری اسلامی خبر داد و از مشارکت نمایندگان دو کشور برزیل و ترکیه در این مذاکرات استقبال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفته‌های روز سه‌شنبه خود مذاکرات کارشناسی مورد نظر دولت متبوعش را آغازگر «بحثی عملی در زمینه وجوه فنی مبادله سوخت اتمی» دانست.

ابراز آمادگی روسیه برای ادامه مذاکرات در زمینه مبادله سوخت اتمی یک روز پس از آن اعلام شد که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پاسخ ایران را به درخواست گروه وین برای ادامه گفت‌و‌گو در این زمینه به یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس، تحویل داده است.

این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه بار دیگر در گفت‌وگویی تلویزیونی تاکید کرد که ایران برای ادامه مذاکرات با کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای خود «شرایط خاص» دارد.


 


یکم مرداد ۱۳۸۹، عده‌ای این روز را گرامی داشتند. بزرگ‌داشت اولین سال‌گرد روز ملی اقلیت‌های جنسی ایران، یاداوری حقوق و مسوولیت هر یک از ماست. حق ما در تقابل با یک‌دیگر و اجتماعی که در آن زیست می‌کنیم و مسوولیت هر کدام از ما، پیش از هر چیز در برابر خودمان و هم‌چنین در برابر هر کدام از ما و در تقابل با اجتماع بشری.

ما توانستیم در این روز نشان دهیم، وجود و حضور آشکار و پویا داریم و ظرفیت‌های اقلیت‌های جنسی برای هم‌بستگی و اراده‌ی جمعی برای ما روشن شد.

اشتیاق برای تمرین با‌هم‌بودن، تحمل هم، هم‌یاری و مشارکت در هر آن‌چه زندگی ما ست، از غم و از شادی.

ایده‌ی داشتن روزی شبیه به آن‌چه در روزهای آخر تیرماه به عنوان روز ملی اقلیت‌های جنسی، از سویی از جامعه‌ی کوییر ایرانی پیش نهاده شد، سال‌ها است به صورت‌های مختلف مطرح و بحث شده است و امسال عده‌ای از ما به مرحله‌ای رسیدیم که با تجربیات و ذهنیتی که در این زمینه داشتیم دست‌به‌کار شدیم و اقدامی را در این زمینه شروع کردیم.

واقعیت این است که می‌شد ماه‌ها و سال‌ها مانند گذشته بر روی این مسئله بحث و گفت‌وگو کرد ولی گاهی برای این‌که کاری پیش برود و جدی گرفته شود، لازم است اقدامات قاطعی صورت گیرد. هر کاری آغازی دارد و هیچ کاری از ابتدا تمام شده و بی‌عیب نیست و ما امسال در نقطه‌ی آغاز هستیم نه در پایان راه، همین امسال که همه‌ی ما داغ‌دار فرزندان این سرزمین هستیم و دل‌نگران حال عزیزان‌ در بندمان، درست همین امسال که این خاک و مردمانش چشم دنیا را نسبت به زیبایی حرکت خود خیره کرده است. ما همین امسال دست‌به‌کار شدیم چرا که تعطیل هر چیز در جهت انسانیت، به هر بهانه‌ای به ضرر حقوق انسانی و رسیدن به شرایط برابر است. چرا که ما باور به این مسئله را ضروری می‌دانیم که رسیدن به فردایی بهتر، در گرو دیدن چشم‌انداز برابری و حقوق تمامی ما است. یک‌یک افراد انسانی.

با هر آن‌چه از توان و امکان که در اختیار داشتیم، تلاش کردیم تا جای ممکن با افرادی با دیدگاه‌های مختلف موافق و مخالف در باره‌ی این موضوع گفت‌وگو کنیم و تعامل ایجاد کنیم، هیچ شخصی یا گروهی رهبری این اقدام را برعهده نداشت، این خواست و نیازی عمیق در وجود بسیاری از ما بود تا روزی را برای پرداختن به خود و دوستان‌مان به‌عنوان یک جماعت و نه فقط یک فرد داشته باشیم. روزی که تا زمان آزادی این خاک و تا زمان رنگ‌باختن این مرزبندی‌ها، روز ما باشد. تا آن ‌زمان که هر روز، روز انسان باشد فارغ از هرچیز دیگر.

و شروع همه‌ی این‌ها فقط کافی بود با با یک جمله یادآوری شود تا افراد و گروه‌ها به‌صورت خودجوش و فعالانه، پی‌گیر آن شوند و هرکس با توجه به انتظارات و دیدگاه خود راهی را در این جهت در پیش گیرد و خوش‌بختانه این طرح با استقبال خوبی روبه‌رو شد، مهم‌ترین کاستی‌ای که امسال با آن روبه‌رو بودیم این بود که تعداد افرادی که به آن‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی شد محدود بود و این امکان مشارکت و هم‌فکری بسیاری از دوستان را از ما گرفت ولی این نه از روی بی‌توجهی ما بلکه به دلیل محدودیت زمان و امکانات بود.

تعدادی از ما در جمع‌های دوستانه‌یمان، تصمیم گرفتیم یک جشن کوچک برپا کنیم و با آن‌چه برای‌مان ممکن و در دست‌رس بود مراسمی را برای این روز برگذار کنیم.

با تلاش و هم‌کاری دوستان توانستیم چند پرچم رنگین‌کمان و نمادهای دیگر رنگی تهیه کنیم و برای یادبود این روز اثر دست خود را با رنگ‌های رنگین‌کمان بر روی یک پارچه گذاشتیم. تدارک‌دیدن برای حرکتی حتا این‌چنین کوچک و هم‌کاری و هم‌فکری دوستان در این روز سبب شد تا خود را بیش از یک فرد و عضوی از جامعه‌ی اقلیت‌های جنسی حس کنیم، شاید برگذاری چونین مراسمی بیش از آن‌که بر روی دیگران تاثیر داشته باشد و وجود ما را در جامعه یادآوری کند، تلنگری است به خودمان، فرصتی است برای داشتن حسی خوب نسبت به خود و دوستان‌مان.

در مهمانی کوچکی که برپا کردیم، تعداد زیادی عکس با نماد‌های رنگین‌کمانی گرفته شد، تقریبن تمام کارها با مشارکت دوستان انجام گرفت. حتا بادکردن بادکنک‌ها و تنظیم چیدمان محل هم جزیی از زمان باهم بودن‌مان بود. یک کیک ساده هم خوردیم که دور هم و در آن حال و هوا خیلی چسبید. یکی از دوستان چند شعر از شعرهای زیبایش را برایمان خواند، فرصتی بود برای همه‌ی ما تا فارغ از هیاهو و دغدغه‌های روزمره، در یک فضای رنگین‌کمانی احساس امنیت و تعلق کنیم.

پس از مهمانی، با تعدادی از دوستان بیرون رفتیم تا دور شهر چرخی بزنیم. پرچم رنگین‌کمان را که خودمان دوخته بودیم، از ماشین بیرون آوردیم و جیغ و هورا کشیدیم، یک خانم از توی ماشینش پرسید این پرچم نماد چیه؟ ما هم گفتیم ال‌جی‌بی‌تی، تمام اتفاقات این روز تجربه‌ی خوب و به‌یاد‌ماندنی برای ما بود. تجربه‌ای که فقط به لطف داشتن یک روز خاص به آن رسیدیم.

کار بزرگ از روز بعد آغاز شد، از این پس کسانی که مزه‌ی این روز را چشیدند مشتاق خواهند بود تا این تجربه‌ی دل‌پذیر را با دیگران قسمت کنند تا سال آینده این روز را هرچه باشکوه‌تر برگذار کنیم.


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه محمود احمدی‌نژاد در پی تحریم‌های صورت گرفته توسط اتحادیه اروپا گفت که پس از این عمل، این کشور مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای را با شروط جدیدی می‌پذیرد.

احمدی‌نژاد در این مصاحبه تلویزیونی که با شبکه پرس‌تی‌وی صورت گرفت، تاکید کرد که شروط وضع شده از طرف او که در ماه ژوئن مطرح شده بود، کماکان پابرجا است.

رییس‌ دولت ایران در این مصاحبه‌ی تلویزیونی گفت، مذاکرات تنها در صورتی شروع می‌شود که کشورهای بیش‌تری در آن شرکت کرده و برای دوستی و نه دشمنی با ایران تلاش شود و در عین حال کشورهای مذاکره‌کننده نظر خود در مورد نگرانی‌ها پیرامون «سلاح هسته‌ای اسراییل» را مطرح کنند.

گفتنی است نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفته بود که شروطی که پیش‌تر اعلام شده است دیگر مطرح نیستند.


 


چهار‌شنبه ۶ مردادماه ۱۳۸۹-۲۸جولای۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3سوت – «استارت سرخ‌ها با پیروزی» - محمدرضا

note3کافه کوچه – «یک خبر از آنانی که وجود نداشتند» – علی خرد‌پیر

note3بخش اول اخبار

note3بزرگان ایران زمین – «رییس ایل افشار و کاخ خورشید» - بخش اول – آرش و آوا

note3خبر ویژه‌ی کابل – نجیب امیری

note3روزنگاشت – «شکوه خداوند در موسیقی» – محبوبه

note3مجله‌ی اقتصادی – «تازه‌ترین رویدادهای اقتصادی ایران» – ریحانه  مظاهری

note3 بخش دوم اخبار

note3بزرگان ایران زمین – «رییس ایل افشار و کاخ خورشید» - بخش دوم – آرش و آوا

note3پرسه – «به رمزآلودگی آب» – سیمین

note3گفت‌و‌گوی روز – «رهبریت جنبش در یک قالب»، گفت‌وگو با ابوالحسن بنی‌صدر - اردوان روزبه

note3 بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته سه‌شنبه ۲۷ جولای جزییات تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا که ده‌ها شرکت و شخصیت حقیقی ایران را در بر می‌گیرد در نشریه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این فهرست یک روز پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شهر بروکسل، منتشر شد.

در این لیست نام شصت‌و‌شش شرکت و شخص حقیقی که گفته می‌شود به نحوی با برنامه‌های هسته‌ای یا موشکی ایران ارتباط دارند در این فهرست دیده می‌شود.

علی دیواندری، مدیر عامل بانک ملت و محمد‌رضا موثق‌نیا، مدیر گروه صنایع ثامن‌الائمه (وابسته به سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع ایران) از جمله شخصیت‌هایی حقیقی هستند که نام آن‌ها در این فهرست آمده است.

بانک ملی ایران و کلیه شعب و موسسات وابسته به آن از جمله بانک آریان، شرکت آسا، بانک کارگشایی، شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، چاپ‌خانه بانک ملی، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سیمان، شرکت سیمان شمال، شرکت سیمان مازندران و نساجی مازندران از جمله موسساتی هستند که مشمول تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

بانک «فیوچر» که در بحرین مستقر است و دو سوم آن به ایران تعلق دارد نیز مشمول این تحریم‌ها شده است.

گفته می‌شود این تحریم‌ها، که بخش عمده آن یک روز پس از تصویب به اجرا گذاشته شده است شدید‌ترین تحریم‌هایی است که اتحادیه اروپا تا‌کنون علیه یک کشور خارجی اعمال کرده است.

این در حالی است که فقط بخشی از تحریم‌ها که به قانون‌گذاری احتیاج داشته است، از ماه سپتامبر اجرا خواهد شد.

در فهرست منتشر شده همچنین نام شرکت صنایع هوایی ایران، شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران، شرکت بیمه ایران، ماشین‌سازی اراک و شرکت پرتو صنعت دیده می‌شود.

هم‌چنین اسامی شش شخص و پنج شرکت مربوط به سپاه پاسداران ایران در این فهرست منتشر شده است.

نام بیست و چهار شرکت فعال در زمینه کشتی‌رانی ایران نیز در این فهرست دیده می‌شود که اکثر آن‌ها در ایران مستقر هستند، اما بعضی از آن‌ها در کشورهایی نظیر چین، مالت، سنگاپور، بریتانیا، امارات متحده عربی و آلمان نیز فعالیت می‌کنند.

گفتنی است این تحریم‌ها، شدید‌تر از تحریم‌هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر اردیبهشت ماه علیه ایران تصویب کرده بود.


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و هشتم جولای برابربا سال‌روز در گذشت «یوهان‌سباستیان باخ» آهنگساز و ارگ‌نواز پرکار آلمانی است او متولد سال ۱۶۸۵ بود. لطافت قوی موسیقی او و گستردگی حاصل هنرش، او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان غرب مشهور ساخت و سرانجام در سال ۱۷۵۰ در گذشت.

«هرجا که موسیقی روحانی حضور دارد، خداوند، رحمت و برکاتش را به بندگانش به‌طور ویژه‌ای هدیه می‌دهد.»

«یوهان‌سباستیان باخ» در ۲۱ مارس سال ۱۶۸۵، در شهر «آیزنباخ» آلمان در یک خانواده بزرگ موسیقی‌دان به دنیا آمده بود، خاندان باخ در فاصله هشت نسل و در بین قرن‌های ۱۶ تا ۱۹میلادی، بیش از هشتاد موسیقی‌دان را به دنیا عرضه کردند.

او در کودکی به مدرسه‌ای لاتینی رفت و در کنار درس خواندن، خواننده بی‌نظیری بود و تحت نظر یک استاد موسیقی و هم‌راه با ساز پدرش، در کلیسا آواز می‌خواند.

عموی او هم نوازنده ارگ کلیسا بود. یوهان در سال ۱۶۹۴ مادرش را از دست داد و پدرش در سال ۱۶۹۵ ازدواج کرد و اندکی بعد، از دنیا رفت. از آن پس، یوهان و برادرش «ژاکوب»، تحت نظر بزرگ‌ترین برادر خانواده، «یوهان کریستوفر باخ»، قرار گرفتند و چند سالی به مدرسه رفتند.

در سال ۱۷۰۰ با افزوده شدن فرزند جدیدی به خانواده برادرش، او دیگر نتوانست هزینه تحصیل یوهان و ژاکوب را بپردازد و به آموزش ارگ به یوهان پرداخت و در همین دوران بود که او به شیوه‌ای خودآموز و به تقلید از آثار آهنگ‌سازان بزرگ، به تدریج این علم را آموخت.

باخ در اجرای موسیقی با ویولن و ارگ، نبوغ خارق‌العاده‌ای داشت و در نوجوانی توانست در این زمینه و در ارزش‌گذاری به اصول اخلاقی، شهرت فراوانی را کسب کند. او توانست با آثار شگفت‌انگیزش، در تاریخ موسیقی، جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد.

وی برای امرار معاش در شغل‌های مختلف درباری و کلیسایی، کار در زمینه‌های گوناگون موسیقی، از قبیل آهنگ‌سازی، تنظیم، رهبری، آموزش، نواختن ارگ و ویولن فعالیت کرد او استاد مدرسه «سنت توماس» و مدت ۲۶ سال مدیر موسیقی عمده‌ترین کلیساهای شهر «لایپزیگ» بود.

باخ در نواختن ارگ و موسیقی کلیسایی، نگارش آثاری برای ویولن و امثال آن‌ها، بر همه موسیقی‌دان‌های عصر خود برتری داشت و توجه او به نظم تکنیکی بنیادین در موسیقی بی همتاست و ترکیب ملودی‌های مستقل در جهت خلق آثار هارمونیک و ریتمیک جاویدان، کار کسی جز او نیست و امروزه هم، موسیقی‌دانان برجسته جهان، از این نظم، بهره می‌برند.

درباره زندگی خصوصی و شخصیت باخ، مطالب زیادی باقی نمانده است او دو ازدواج سعادت‌مندانه داشته و صاحب ۲۰ فرزند بوده است. همسر اول او در سال ۱۷۲۰  به طور ناگهانی در گذشت و او بعد از یک سال با یک خواننده جوان که هفده سال از وی کوچک‌تر بود ازدواج کرد، اما اغلب فرزندان باخ کمی پس از تولد و یا در عرض دو سال، مردند و آن‌هایی که باقی ماندند، اغلب موسیقی‌دان‌های بزرگی شدند.

شرایط برای باخ و موسیقی‌دان‌های هم عصرش بسیار دشوار بوده بنابراین گاهی مجبور می‌شدند برای سه کارفرما، از جمله شورای شهر، دربار، کلیسا و حتا افراد و نهادهای دیگر، کار کنند او در فاصله سالهای ۱۷۲۳ تا ۱۷۲۷، برای مراسم هر یک‌شنبه کلیسا و جشنواره های بزرگ، حدود ۱۵۰ اثر نوشته است.

باخ به رغم تمایل به مکتب «لوتر»، از گرایش‌های مذهبی گوناگون در آثارش بهره ‌برده‌ است. این توانایی از جهتی به آشنایی او به سبک‌های گوناگون مربوط می‌شد، زیرا او همه نوع موسیقی، از موسیقی رقص‌های «سکولار» تا موسیقی «کلیسای کاتولیک» و ملودی‌های ساده «فولکلوریک» را دقیق می‌شناخت و از همه آن‌ها استفاده می‌کرد و می‌توان گفت: «مهم‌ترین آثار باخ، آثار دینی او هستند.»

آثاری از وی که بیش از دیگر آثار از آن‌ها قدردانی و به آ‌ن‌ها توجه شد، آثاری برای سازهای «کلاویه‌ای» بود که در این حوزه دیگر آهنگ‌سازان همواره استادی باخ را تصدیق کرده‌اند. «موتزارت»، «بتهوون» و «شوپن» در میان مهم‌ترین ستایندگان وی بودند.

«یوهان سباستیان باخ» در سال ۱۷۴۹ نابینا شد و دیگر نتوانست اثری را خلق کند و سرانجام دربیست و هشتم جولای  سال ۱۷۵۰ در «لایپزیگ» درگذشت.

منبع‌ها:

ویکی‌گفتاورد

ویکی پدیا


 


خبر / رادیو کوچه

در پی اعتراض به برخوردهای نامناسب در زندان اوین عبداله مومنی‌، بهمن احمدی‌امویی‌، احمد کریمی و تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ روز گذشته ۵ مردادماه به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

به گزارش کلمه براساس گزارش‌های دریافتی از داخل اوین‌، اسامی سایر زندانیان منتقل شده به سلول انفرادی هنوز مشخص نیست اما تعداد زندانی‌های منتقل شده به سلول انفرادی بیش از ده نفر گزارش شده است. این زندانیان در پی اعتراض به برخوردهای نامناسب ماموران و مسوولان بند ۳۵۰ اوین از جمله مصطفا بزرگ‌نیا رییس این بند به انفرادی منتقل شده‌اند.

مسوولان بند ۳۵۰ در واکنش به اعتراض زندانیان علاوه بر قطع تمامی تلفن‌های بند ۳۵۰‌، تعدادی از زندانیان از جمله عبداله مومنی‌، بهمن احمدی امویی و احمد کریمی را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.

لازم به یادآوری است چندی پیش برخی خانواده‌های زندانیان سیاسی به علت رفتار نامناسب مسوولان زندان اوین، در مقابل این زندان تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

اواخر ترم گذشته و در ایام امتحانات، کانون کفا وابسته به دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان آخرین شماره نشریه‌ی خود را منتشر کرد و در آن با لحنی تند فعالان دانشجویی جنبش سبز را در صورتی که از عقاید خود دست برندارند، تهدید به مرگ کرد. نکته جالب توجه در این نشریه که از طریق آقای پورذهبی، نماینده‌ی رهبری در دانشگاه، دیدگاه حکومت را منتشر می‌کند، این است که تلویحن پذیرفته است که برخی از شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب بر اثر فشار ناشی از زندان عقاید خود را تغییر داده‌اند یا مجبور به سکوت شده‌اند.

نشریه خیمه دانشگاه سیستان بلوچستان در یادداشتی در صفحه اول خود در زیر عکس رهبری خطاب به فعالان جنبش سبز با لحنی بی‌سابقه نوشته است: «هدف را «امین» به عنوان رهبر «جذب حداکثری و دفع حداقلی» عنوان کردند و به عنوان فرمانده‌ی کل قوا این مهم و نیز فرونشستن غبارها را در «بصر و صبر» ترسیم کردند. آیا این همه روشنگری نبود که سیل خروشان را آهسته‌آهسته آرام ساخت و براستی کدام احمقی است که هنوز به فتنه‌ی سبز ــ بخوانید اموی ــ معتقد است و کدام نادانی است که هنوز دستان خود را به بند می‌کشد؟ چرا این‌ها نمی‌فهمند؟ آیا باید توی دهن این‌ها بزنند تا هم‌چون لیدرهایشان که وقتی آزادند، آزادند و وقتی هر چند کوتاه آب خنک میل می‌کنند از همه‌ی مواضع خود برمی‌گردند و انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته. کی می‌خواهند شور و شعور را با هم درک کنند؛ همیشه یکی از این‌ها را به نیش می‌کشند و انگار نه انگار.»

نویسنده نشریه دفتر نهاد رهبری در انتهای این یادداشت با لحنی تهدیدآمیز دانشجویان سبز را تلحوین به «حبس کردن نفس» تهدید کرده است: «این‌که هر غلطی خواستید و کردید و در ابتدا با نرمش و ارشاد و آگاهی‌رسانی و سپس با اقتدار مانع هواپرستی‌تان شدند و سرانجام با رافت اسلامی ــ تعدادی ــ آزاد شدید و حال که به شما مجوز سه نشریه آن هم در هنگامی که می‌توانیم نفس‌تان نه به دلیل آزاداندیشی بلکه به دلیل کج‌اندیشی و ماهیت ضداسلامی در سینه‌هاتان حبس کنیم، داده‌اند؛ بجای اراجیف ضد اسلامی  و ضدیدینی و ترویج افکار پوچ و تجربه‌شده‌ی بی‌ثمر آن هم در نظام اسلامی‌ای که سوال بی‌جواب نمی‌گذارد، برگردید به مواضع، که راه انقلاب و امام روشن است و از قطار انقلاب اسلامی به مقصد تشکیل حکومت عدل جهانی ــ بسیار بوده‌اند و خوب می‌دانید ــ گروهی جا مانده‌اند و گروهی محترمانه با تی‌پا بیرون پرت شده‌اند، جا نمانید و سعی کنید بیش‌تر اسلام و نظام اسلامی را بشناسید و ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان بیاورید.»

گفتنی است در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر در آغاز هر ترم تحصیلی تعدادی از دانشجویان فعال دانشگاه ممنوع‌الورود می‌شوند. تشکل‌های اصلاح‌طلب دانشگاه و نشریات مستقل و شوراهای صنفی اجازه فعالیت ندارند. در ترم گذشته پس از سال‌ها سه نشریه مستقل مجوز انتشار دریافت کردند و آن‌ها به دلیل حمایت‌شان از جنبش سبز به شدت تحت فشار قرار دارند و این نشریه از سوی دفتر نهاد رهبری به آنان گوشزد کرده است که می‌تواند «نفس‌شان را در سینه حبس کند.

*مطالب داخل گیومه عینن برگرفته از نشریه خیمه شماره ۲۲ وابسته به کانون کفای دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان است.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1368 خورشیدی – هم‌زمان با برگزاری انتخابات همه‏پرسی اصلاح قانون اساسی، انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد که در این میان آیت‏اله هاشمی‌رفسنجانی با کسب بیش از پانزده میلیون و پانصد و سی و هفت هزار رای از مجموع کل شانزده میلیون و چهارصد و سی و نه هزار رای اخذ شده، به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
  • ۱۳۰۸ قمری – بازداشت و تبعید «سیدجمال‏الدین اسدآبادی» به دستور «ناصرالدین شاه». سیدجمال‌الدین اسدآبادی در شعبان سال ۱۲۱۷ خورشیدی در اسدآباد همدان به دنیا آمد. وی در ده سالگی هم‌راه پدر به قزوین رفت و در مدت دو سال، در حوزه‏ی علمیه‏ی آن شهر، به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. سیدجمال الدین سپس عازم تهران شد و در کلاس درس آقا سیدمحمدصادق طباطبایى‌همدانی حاضر شد و توسط وی ملبس به لباس روحانیت شد. سپس راهی نجف شد و در محضر شیخ انصاری به کسب علوم تفسیری، حدیث، فقه، اصول، کلام، منطق، فلسفه، ریاضی، طب و نجوم همت گماشت. سپس راهی هندوستان شد. وی در آن‌جا به سلطه‏ی انگلیس بر هند پی برد و به مقابله علیه آن پرداخت.
  • ۱۸۱۸ میلادی – درگذشت «گاسپار مونژ» ریاضی‏دان شهیر فرانسوی و مبتکر هندسه ترسیمی. او پسر یک کاسب دوره‏گرد بود و خود نیز تا شانزده سالگی به کار اشتغال داشت. اما پس از مدتی به تحصیل روی آورد و از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. گاسپار در نوجوانی نقشه بزرگی از کشورش ساخته بود که مورد توجه دولت فرانسه قرار گرفت. از این‌رو، آن‌را در فرمانداری به دیوار نصب کردند و همین مسئله باعث فرستادن او به دانشگاه شد. مونژ به مطالعه بعضی از شاخه‏های هندسه، جانی دوباره بخشید و کار وی نقطه شروع شکوفایى فوق‏العاده آن رشته در سده نوزدهم بود.
  • ۱۸۷۸ میلادی – امضای معاهده «برلین» بین دول اروپایی. در پی امضای قرارداد «سن‌استفانو» که به جنگ‏های روس و عثمانی در اواخر قرن نوزدهم پایان داد و بر اساس آن بخش‏هایى از مناطق تحت حاکمیت عثمانی به روسیه واگذار شد، معاهده تاریخی برلین در پایان کنگره‏ای به همین نام، میان نمایندگان کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و اتریش به امضا رسید. دستور کار این کنگره، تجدیدنظر در پیمان سن‌استفانو بود و برنامه‏ریزی و مسوولیت آن هم برعهده بیسمارک، صدراعظم آلمان قرار داشت.
  • ۱۹۷۶ میلادی – وقوع زلزله در شرق چین. در ۲۸ جولای ۱۹۱۶ زمین‌لرزه شدیدی در شهر «تانگ‌شان» در شرق چین به وقوع پیوست. این زلزله، ۷٫۹ درجه در مقایس ریشتر قدرت داشت و بیش از ۶۰۰ هزار نفر کشته و صدها هزار مجروح و آواره بر جای نهاد، هر چند مقام‏های چین تلفات این زلزله را نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر ذکر کردند. این دومین زلزله بزرگ چین در قرن بیستم و هم‏چنین بزرگ‏ترین زمین‌لرزه این کشور به حساب می‏آید که باعث مرگ ۸۳۰ هزار تن شده بود.
  • ۶۳۶ میلادی – درپی کشته شدن «رستم فرخزدا» یکی از ژنرال‌های ایران به دست اعراب مسلمان و افتادن درفش کاویان ــ پرچم ارتش ــ به دست آنان، یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی ایران به اصرار بزرگان کشور جلسه مشورتی در عمارت سلطنتی (طاق کسرا) تشکیل داد تا پیشنهادهای تازه شنیده شود. در این جلسه پیشنهاد شد که راه حل، انتقال فوری پایتخت از تیسفون به استخر است. تا آن زمان این نخستین بار بود که پرچم کاویان تصرف شده بود.
  • ۱۹۱۴ میلادی – امپراتوری اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و به این ترتیب جنگ جهانی اول آغاز شد زیرا که روسیه به کمک کشور هم‌نژاد خود صربستان شتافت و آلمان نیز برای دفاع از هم‌نژادان اتریشی خود در برابر روسیه وارد جنگ شد. اروپا از سال‌ها قبل از این با تشکیل اتحادیه‌های نظامی دوگانه برای جنگ آماده می‌شد که مورخان این دوره را «دوران صلح مسلح» نوشته اند.
  • ۱۵۸۶ میلادی -  کشت سیب زمینی در اروپا آغاز شد.
  • ۲۰۰۴ میلادی – «حامد کرزای» رییس‌جمهوری موقت افغانستان احمدضیا مسعود برادر احمدشاه رهبر مقتول مجاهدان شمال به عنوان معاون اول و کریم خلیلی از قوم شیعه هزاره را به عنوان معاون دوم خود در انتخابات نهم اکتبر ۲۰۰۴ کرد.

 


رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران روز سه‌شنبه در مراسمی یک‌بار دیگر از افزایش جمعیت در ایران حمایت کرد و شعار کنترل جمعیت را ناشی از افکار مادی به شمار آورد.

وی که در مراسمی برای اختصاص دادن مبلغ یک ملیون تومان به نوزادانی که در ایران متولد می‌شوند‌، سخن می‌گفت مسوولان سابق جمهوری اسلامی را به «جای‌گرفتن در جایگاه خدا» متهم کرد.

رییس دولت ایران گفت : «مبلغ واریزی به حساب نوزادان، به بانک‌های کشور نیز این فرصت را خواهد داد تا به تولید و اشتغال کمک بیش‌تری کنند.»

وی افزود: «رحمت‌ها و برکات خداوند‌، بی‌نهایت است و کسانی که بحث‌های کنترل جمعیت و شعار «دو بچه کافی است» را مطرح می‌کنند، افرادی هستند که در محدوده دنیای مادی فکر کرده و تصمیم می‌گیرند.»

از سویی دیگر سیاست دولت احمدی‌نژاد برای افزایش جمعیت مخالفت‌های گسترده‌ای در میان مسوولان و معترضان دارد.

گفتنی است برخی نمایندگان مجلس از این‌که احمدی‌نژاد پیش از کسب موافقت مجلس سیاست‌های تشویقی برای افزایش زاد و ولد را در این کشور اعلام کرده‌، انتقاد کرده‌اند.


 



رادیو کوچه

در دومین روز از هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، تیم‌های پرسپولیس، سایپا و صنعت نفت آبادان بر حریفان خود غلبه کردند و دو بازی به تساوی انجامید.

پرسپولیس در ورزشگاه آزادی با یک گل از سد تراکتورسازی تبریز گذشت. تیم فوتبال سپاهان مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر با تساوی ۱-۱ مقابل راه‌آهن شهرری متوقف شد.

نتیجه دیدار تیم‌های سایپای کرج و صبای قم در پایان ۹۰ دقیقه با یک گل به سود سایپا رقم خورد.

در دیدار تیم‌های ملوان بندرانزلی و نفت تهران، دومین تساوی ۱-۱ به‌دست آمد. در آخرین بازی از هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، تیم صنعت نفت آبادان موفق شد با نتیجه ۲ بر ۱ میزبان خود شاهین بوشهر را از پیش رو بردارد.

هفت تیم استقلال تهران، استیل آذین، پرسپولیس، پاس همدان، سایپا کرج، ذوب آهن اصفهان و نفت آبادان سه امتیازی و دارای تفاضل گل ۱+ هستند اما در این بین تیم استقلال به خاطر گل زده بیش‌تر صدرنشین جدول رده‌بندی است.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) مذاکرات هسته‌ای بدون پیش‌شرط.

جزییات مبادله سوخت رآکتور تهران در سریع‌ترین زمان مشخص شود.

سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ملاقات با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با گروه وین درباره تبادل سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را رسمن اعلام کرد.

۲) رزمایش بزرگ هوایی از ۹ مرداد.

این رزمایش به‌مدت یک هفته با نام «فداییان حریم ولایت» با هم‌کاری‌ تمام پایگاه‌های نیروی هوایی برگزار می‌شود. در این رزمایش ۴۳ فروند انواع شکاری و مهمات هوا به زمین به‌کار گرفته می‌شود.

معاون عملیات نیروی هوایی ارتش: «هدف این رزمایش ارتقای توان رزمی است و بدون شک دشمن به توانمندی‌های نیروی هوایی ارتش آگاه خواهد شد.»

جام جم

۱) مجتمع پتروشیمی مروارید افتتاح شد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881580211

رییس جمهوری با بیان این‌که ملت ایران نشان داده برای مقابله با تحریم‌های دشمن، هوشیار و بیدار است، تاکید کرد: «ایران با تلاش برای انجام پروژه‌های ملی و بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی توسط نیروهای داخلی، حلقه‌های وابستگی به‌دیگر قدرت‌های اقتصادی و شرکت‌های چند ملیتی را شکست.»

۲) سقوط هواپیمای مسافربری پاکستان.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881578933

منابع خبری لحظاتی پیش از سقوط یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی پاکستان خبر دادند. روز گذشته نیز یک هواپیمای مسافربری در مصر سقوط کرده بود.

تهران امروز

۱) پاسخ سه نماینده مجلس به اظهارات رییس کل بانک مرکزی در مورد مترو.

بهانه‌جویی چاره‌ساز نیست.

http://www.tehrooz.com/1389/5/6/TehranEmrooz/333/Page/2/?NewsID=39246

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی امکان اجرایی شدن قانون مجلس درباره اختصاص دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو و حمل و نقل شهری را امکان‌پذیر ندانست و اعلام کرد: «چون حساب ذخیره ارزی از ابتدای امسال به صندوق توسعه ملی تبدیل شده و برداشت از آن منوط به دستورالعملی ا‌ست که هنوز ابلاغ نشده است، دولت نمی‌تواند این قانون را اجرایی کند.»

۲) آیت‌اله جنتی با اشاره به سند یک میلیارد دلاری، مطرح کرد: «هم‌کاری سعودی‌ها با آمریکا علیه ایران»

http://www.tehrooz.com/1389/5/6/TehranEmrooz/333/Page/2/

دبیر شورای نگهبان از وجود سندی یک میلیارد دلاری خبر داد که نشان می‌دهد سعودی‌ها و آمریکا، برای ضربه‌زدن به ایران باهم هم‌کاری داشته‌اند. آیت‌اله جنتی با اشاره به‌این‌که در سفر اخیرش این سند را دیده است، گفت: «برخی کشورهای اسلامی به‌ویژه عربستان سعودی‌ با دلارهایی که از آمریکا به آن‌ها داده می‌شود به فکر از بین بردن نظام جمهوری اسلامی هستند.»

کیهان

۱) اعلام آمادگی شرکت‌های ترکیه برای سرمایه‌گذاری در ایران.

http://www.kayhannews.ir/890506/4.htm#other410

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از اعلام آمادگی شرکت‌های ترکیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و افزود: «در سال‌های اخیر حجم مبادلات اقتصادی به‌ویژه سرمایه گذاری، رشد چشم‌گیری داشته است.»

۲) وجود نیروگاه اتمی در سوریه دروغ صهیونیست‌هاست.

http://www.kayhannews.ir/890506/16.htm

بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود نیروگاه‌های اتمی در سوریه را تکذیب و آن را دروغ صهیونیست‌ها دانست. روزنامه «الوطن» چاپ سوریه به‌نقل از «یسری ابوشادی»، رییس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت، اخبار مربوط به نیروگاه اتمی سوریه دروغ آشکار رژیم صهیونیستی است.

آفرینش

۱) برخی، حرف‌هایی نزنند که باعث دسته‌بندی ملت شود.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67162

رییس مجلس شورای اسلامی خواستار پرهیز از سیاست ورزی در مسایل مربوط به نقش‌آفرینان در دفاع مقدس شد و تاکید کرد: «نباید برخی، حرف‌هایی بزنند که باعث دسته‌بندی ملت شود و دسته‌بندی کشور و بلاوجه متهم کردن افراد و تهمت زدن کار درستی نیست.»

۲) مهمان‌پرست: «اقدام اتحادیه اروپا خللی بر عزم ایران ایجاد نمی کند.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67163

درادامه سیاست‌های ضد ایرانی غرب و کشورهای اروپایی علیه تهران، اتحادیه اروپا و کانادا به‌طور جداگانه تحریم‌هایی را علیه بخش انرژی ایران اعمال کردند. به‌گزارش ایسنا به نقل ازخبرگزاری فرانسه، «هدف از این اقدامات که به‌دنبال تحریم‌های مشابه آمریکا انجام می‌گیرد احیای مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان است.»

فرهیختگان

۱) مردم اجازه موج‌سواری با ایجاد مدهای سیاسی را نمی‌دهند.

http://www.farheekhtegan.ir/content/view/11157/31/

ایلنا: «رییس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «مردم ایران در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که نمی‌گذارند گروهی با ایجاد جزر و مدهای سیاسی در اقیانوس اندیشه‌های آنان موج‌سواری کنند.»

۲) رونمایی قالی‌چه صلح توسط انتظامی.

http://www.farheekhtegan.ir/content/view/11136/45/

صبح دیروز عزت‌اله انتظامی به مراسمی در خانه هنرمندان رفت تا هم‌زمان با افتتاح سایت «آرت‌نا»، از قالی‌چه صلح رونمایی و برای روز جهانی صلح به ژاپن فرستاده شود. این مراسم در تالار «بتهون» خانه هنرمندان برگزار شد و مدیر سیاست‌گذاری این سایت و معاون فرهنگی شهرداری تهران سخنرانان این مراسم بودند.

رسالت

۱) افشای ۹۰ هزار سند جنایت آمریکا در افغانستان.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=33989

دولت «اوباما» از افشای بیش از ۹۰  هزار سند محرمانه نظامی در خصوص جنگ افغانستان که تصویر ناامیدکننده‌ای از جنگ تحت امر آمریکا در این کشور ارایه می‌دهد به‌شدت انتقاد کرد. این گزارش‌ها شبهات جدیدی را در مورد هم‌کاری‌های پاکستان در مقابله با شبه نظامیان «القاعده و طالبان» به‌وجود آورده است.

۲) بزرگ‌ترین سامانه هوشمند سوخت جهان در تهران افتتاح شد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=33918

بزرگ‌ترین سامانه هوشمند سوخت جهان با ظرفیت ۲۰  میلیون تراکنش داده، درشب میلاد با سعادت  امام زمان (عج)  با حضور وزیر نفت در محل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افتتاح شد.

دنیای اقتصاد

۱) پرونده پنج‌ساله خصوصی‌سازی.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=216682

بر اساس گزارشی که در پایگاه اطلاع ‌رسانی سازمان خصوصی سازی منتشر شده، آمار واگذاری  ۶۸۳ هزارمیلیارد ریال سهام شرکت‌های دولتی به بخش‌های «تعاونی»، «خصوصی» و «عمومی غیردولتی» از سال ۸۴ تا نیمه اول تیر ماه ۸۹ مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، از ۶۸۳ هزار میلیارد ریال سهامی که دولت طی این مدت فروخته، ۳۴۲ هزارمیلیارد ریال آن به سهام عدالت منتقل شده است. همچنین جمع کل ارزش سهام واگذار شده به بخش عمومی نیز از سال ۸۴ تا نیمه اول تیر ماه ۸۹، رقمی معادل ۱۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

بنیامین صدر


هر گاه که خبر آزادی یک زندانی، یک اسیر می‌آید، امید به روح خسته‌ام سر می‌زند و سلامی دوباره می‌کند. شنیدم که محسن آرمین(عضو سازمان مجاهدین انقلاب) آزاد شد، خوش‌حال شدم اما این‌بار «امید» سلامی دوباره نکرد. «امید» قهر کرده بود و دیگر به من لبخند نمی‌زد. یاد خاطره‌ای افتادم که مرا با خود برد به چند سال قبل و داستان گفت‌وگویی با محسن آرمین در روزنامه «شرق»، از این‌جا به بعد می‌فهمید که چرا دل «امید» گرفته است. می‌خواهم از «عبدالرضا تاجیک» بنویسم که خبر «هتک حرمتش » در حبس مثل سنگ بر سرم نشست و نجابت و حیا را برایم به سخره گرفت و دل «امید» را شکست. همان نجابت و حیایی که همیشه از نگاه تاجیک می‌بارید. رویم «سیاه» آقای دبیر سرویس.

یاد نیست دقیقن کی بود اما چند سال پیش روزی از روزهای «شرق اول»، گفت‌وگویم با محسن آرمین که خوب از آب در آمده بود، منتشر شد اما بدون نام گفت‌وگو کننده، ناراحت و کمی عصبانی گوشی را برداشتم و به دبیر گروه سیاسی تلفن کردم. نبود رفته بود «صفحه بندی» دیر وقت بود، دوباره تماس گرفتم « تاجیک» را پیدا کردم.

گفت سلام برادر، آرام شدم یاد نگاهش افتادم که آرامش می‌داد به همه و چه زیبا نوشتند این روزها «محمد رهبر عزیز» و «امیر عربی نازنین» که «نگاهش همیشه برادرانه» بود.

ماجرا را گفتم و شرمنده شدم، فهمیدم که داستان چیز دیگری است و اشتباهی از جانب کس دیگری سر زده. اما او چنان ازمن دل‌جویی کرد و روز بعد جبران که فهمیدم آن‌چه مهم است «رسم» است نه «اسم» که همیشه رسم به اسم معنا و هویت می‌دهد و آن را پررنگ می‌کند. مثل امروز که رسم مهربانانه «تاجیک» نه تنها به اسم او که به واژه ای به‌نام «حیا» هم، چنان هویتی داده که «خجالت» را بهتر معنا می‌کند. خجالتی که این روزها رنگ باخته و «شرم‌ساری» را به خاطر آن‌چه بر مردمان سرزمین مادری می‌گذرد، جای خود نشانده.

وای بر ما مگر می‌شود به نگاه تاجیک خیره شد و خجالت نکشید. هتک حرمت یعنی چه؟ این هتک حرمت یک زندانی نیست این هتک حرمت آبرو و شرف و انسانیت است که البته این روزها دیگر کمتر از آن می‌شنویم. نه اشتباه نمی‌کنم دیگر حتا کسی به خودش زحمت نمی‌دهد که ژست آدم‌های با حیا را بگیرد. شاید هتک حرمت هم فضیلت شده و ما خبر نداریم؟

اما نه، «رسم» آدم‌ها هیچگاه «هتک» نمی‌شود. مگر می‌شود حیا و شرف و انسانیت را هتک کرد و به همین راحتی گذشت. این برای ما آخر خط نیست برای آنانی آخر خط است که امروز یادشان رفته منادی حفظ ارزش‌ها بودند و در نهایت جسارت هنوز هم هستند. آری برادر مدت‌هاست که به سیم آخر زده‌اند و راه را در «هتک » و «حذف» می‌بینند.

اما کاش ای کاش این آب و آبرو نمی‌ریخت که گیرم «آب رفته به جوی باز آید، با آبروی رفته چه باید کرد».حیف نیست کشوری که می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها باشد، خبر هتک حرمت روزنامه‌نگار زندانیش در گوش عالم می‌پیچد.

سال‌هاست که هر شب قبل از خواب جرعه‌ای آب می‌نوشم. دیشب یادم رفت نگاه نجیب و آرامت جلوی چشمم بود و به خودم دل‌داری می‌دادم که شاید خبر دروغ باشد، خبر آزادی آرمین هم یادم رفت، آرام آرام خوابم برد و در خواب شنیدم که کسی در گوشم زمزمه می‌کند نجوای شاعر انسان و آزادی را:

دهانت را می‌بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم

دلت را می‌پویند مبادا شعله‌ای در آن نهان باشد

روزگار غریبی است نازنین

افسوس هر روز که می‌گذرد احساس می‌کنم دیگر تحملی نمانده اما در این فضای غم بار و سرد که دیگر نه حسی هست و نه حوصله‌ای، امید هنوز هم به خانه دلم پر می‌کشد، چون «امید» هیچ‌وقت قهر همیشگی نمی‌کند. گاهی می‌آید و دری می‌زند و نازی می‌کند و من طلب نیاز. با خودم می گویم مگر می‌شود. نمی‌دانم این آخرین‌بار است یا نه، فکر نمی‌کنم اما امید دارم، پیاده‌روهای ولی‌عصر بالا تا تجریش و سرازیری خیابان شریعتی منتظر تو هستند. منتظر قدم‌های همه ما تا دوباره سبز شوند.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • سیاست‌مداران و معلمان خواستار باقی‌ماندن امتحانات پایانی UPSR و  PMRدر دبیرستان‌ها شدند.
  • بانک SME با دادن وام ۹٫۸ میلیارد رینگیتی به صنایع کوچک و متوسط موافقت کرد.
  • پادشاه از کشور‌های اسلامی خواست با روابط خود را برای پیش‌رفت یگانگی بهبود ببخشند.
  • آب‌رسانی به کلانگ ولی در روز‌های ۷ تا ۹ آگوست به اختلال هم‌راه می‌شود.
  • روی‌دادهای بمب‌گذاری مخاطرات در مورد امنیت اجتماعی را بیش‌تر می‌کند.
  • جناح راست گفت‌وگو‌ها برای اتحاد با حزب اسلام‌گرا را ادامه می‌دهد.
  • دولت سلانگور اظهار نظر بر ضد مشاور محلی ایالت را ممنوع کرد.
  • خیری: «برای نزدیک شدن با مردم باید بی‌ریا باشید.»
  • شرکت تنجونگ خواستار توقف فروش سهم‌های خود شد.
  • سرمایه‌گذاری‌های Maybank از ژوئن سال آینده به‌طور منطقه‌ای گسترده می‌شود.
  • مخریز: «نتایج امیدوار‌کننده به‌علت برنامه تغییرات دولتی است.»
  • بانک اسلامی هونگ لئونگ اولین شعبه خود را در ترانگانو افتتاح کرد.
  • کنگره آمریکا با بودجه فوری برای جنگ افغانستان موافقت کرد.
  • سفر پادشاه عربستان تاریخی و مهم قلمداد شده است.
  • آمریکا امیدوار است که روابط نظامی خود با چین را بهبود بخشد.
  • به‌نظر نمی‌رسد که کشور‌های عضو آسه‌آن به بحران اقتصادی گرفتار آیند.

روزنامه استار

  • دوربین‌های مدار‌بسته ۳۰ درصد در کاهش جرایم موثر بوده‌اند.
  • هزینه مسافرت بین آبپاه تا کوالالامپور بیش‌تر از ۳۵ رینگیت نخواهد شد.
  • ۱۰۰ ستاره‌شناس در مراسم ازدواج فضانورد مالایی شرکت می‌کنند.
  • متخصصان می‌گویند رفتار جنسی صحیح برای سلامت کل بدن ضروری است.
  • کره جنوبی رمان مالایی «زندگی در لبه شمشیر» را ترجمه و به فروش می‌رساند.
  • استخدام مجدد ۴،۰۰۰ کارگر شهری باعث کاهش نرخ جرایم تا ۷۰ درصد شده است.
  • چوآ: «حزب مردم از استاندارد‌های مربوطه پای خود را فرا‌تر گذاشته است.»
  • بیش از ۱۳۰،۰۰۰ کودک در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ دچار سو‌‌تغذیه شده‌اند.
  • منابع آب جای‌گزین نمی‌تواند تمامی جایگاه‌های آب‌رسانی را در عرض یک سال تامین کند.
  • تحصیل و کار‌آفرینی کلید مبارزه با فقر هستند.
  • دولت‌های فدرال و ایالت سلانگور از خواستار شدند: «بر سر مسئله کمبود آب باید با یک‌دیگر هم‌کاری کنید.»
  • یک پسر دو ساله در سیبو، دو عدد بینی در صورت خود دارد.
  • رییس‌جمهوری ایران: «شرایط ما هم‌چنان برای گفت‌وگو‌های هسته‌ای پا بر جاست.»
  • غذافی گفت که می‌تواند ایالات متحده آفریقا به راه بیندازد.
  • ازدواج دختر کلینتون هیجان را در مناطق حاشیه‌ای نیویورک بالا برد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • نظرات متفاوت بر سر امتحانات پایانی دبیرستان در دو جلسه گفت‌وگو.
  • یک عتیقه جمع‌کن در آمریکا یک شبه به ۲۰۰ میلیون دلار ثروت دست یافت.
  • ۷۸ میلیون رینگیت برای ارتقا خدمات‌رسانی KTM.

روزنامه مالایی میل

  • محی‌الدین: «تنها کمیسیون انتخاباتی می‌تواند بر سر انتخابات مستقل تصمیم بگیرد.»
  • ۷ روز سرویس رایگان در قطار بین سنتول و باتو کیوز.

 


نجیب امیری /دفتر کابل/ رادیوکوچه

صبح امروز چهارشنبه بر اثر انفجار بمب در جنوب‌غربی افغانستان ۲۵ شهروند این کشور کشته و ۲۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش الجزیره بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در استان نیم‌روز در جنوب‌غربی افغانستان یک اتوبوس حامل ۵۲ مسافر آسیب دیده است که منجر به کشته شدن ۲۵ تن و زخمی شدن ۲۷ نفر شده است.

به گفته مقامات محلی استان نیم‌روز هدف از قراردادن این بمب کنار جاده‌ای عبور نیروهای ناتو از این منطقه اعلام شده است.

به نقل از همین مقامات این اتوبوس در حال عبور از منطقه‌ای به‌نام دلارام واقغ در ۷۰۰ کیلومتری کابل پایتخت افغانستان بوده است.

گفتنی است پیش از این، روز گذشته، ریاست جمهوری افغانستان در گزارشی از کشته شدن ۵۲ غیر نظامی در عملیات روز جمعه ناتو در این کشور خبر داده است.


 


خبر/رادیوکوچه

صبح روز چهارشنبه یک فروند هواپیمای مسافربری حامل ۱۵۲ مسافر و خدمه در نزدیکی‌های شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان سقوط کرده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها تمامی مسافران این پرواز جان خود را از دست داده اند.

به گزارش الجزیره یک فروند هواپیمای مسافربری با ۱۴۶ مسافر و شش خدمه پروازی که متعلق به شرکت «ایر بلو» که یک شرکت خصوصی است و از انگلیس به سمت پاکستان در حرکت بوده و در ترکیه جهت سوخت‌گیری توقف داشته است پس از حرکت به سمت پاکستان در نزدیکی شهر اسلام‌آباد پایتخت این کشور در منطقه مارگالا سقوط کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان و به گفته مقامات برج مراقبت فرودگاه اسلام‌آباد این حادثه در زمان نشستن این هواپیما رخ داده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته