-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

Latest news from Jaras for 07/27/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جـــرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است "مهمترین هدف دلسوزان نظام در شرایط فعلی باید مراقبت از اصل نظام جمهوری اسلامی باشد و همه باید در این مسیر حركت كنیم. "


به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، در دیدار جمعی از اعضای جمعیت تولیدگران ایران، سند چشم‌انداز بیست ساله كشور را، حركت در مسیر "دانایی محوری" عنوان كرد و گفت: بهره‌وری و رشد همه‌جانبه كشور در گرو اهمیت به جایگاه علم و دانش است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینكه "مردم ایران استحقاق داشتن كشوری پیشرفته با سطح رفاه بالا را دارا هستند"، تأكید كرد: ساخت ایران تنها راه معرفی اسلام به عنوان یك الگوی حكومتی در جهان است و دنیا به ایران به عنوان محصول نظام اسلامی نگاه می‌كند.


رئیس مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به حاضران در خصوص شرایط فعلی كشور در حوزه سیاست خارجی و مسائل داخلی تصریح كرد: مهمترین هدف دلسوزان نظام در شرایط فعلی باید مراقبت از اصل نظام جمهوری اسلامی باشد و همه باید در این مسیر حركت كنیم.


هاشمی رفسنجانی حوزه اجتماعی كشور را نیازمند مراقبت عنوان كرد و گفت: اهمیت به اخلاق، راستگویی، پایبندی به قانون و حرمت انسان‌ها به‌ویژه در حوزه سیاسی و رسانه‌ای می‌تواند جامعه و مردم كه به دنبال الگو هستند را در مقابل بسیاری از بدی‌ها و كجروی‌ها مصون نماید.



 


جـــرس: دولت روسیه در واکنش به اتهامات وارده از سوی محمود احمدی نژاد که اظهارات اخیر رئیس جمهوری آن کشور را "تحت تاثیر سناریوی طراحی شدۀ آمریکا علیه ایران" ذکر کرده بود، سخنان رئیس دولت ایران را "غیرمسئولانه و غیرقابل قبول" دانست.


احمدی نژاد، اول امرداد (۲۳ ژوئیه)، اظهارات اخیر دیمیتری مدودف مبنی بر اینکه "ایران تا دو سال دیگر به بمب اتمی دست پیدا خواهد کرد" را بی اساس دانسته و گفته بود "رئیس جمهوری روسیه سناریوی غرب و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران را کلید زده است."


به گزارش ریانوستی، در واکنش به این مسئله، وزارت امور خارجه روسیه، روز دوشنبه چهارم امرداد (۲۶ ژوئیه)، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد "اظهارات احمدی نژاد، خط مشی بی طرفانه و مستقل روسیه در برابر برنامه اتمی ایران را تحریف کرده است." روسیه سخنان رئیس دولت ایران را "غیرقابل قبول" ذکر کرد.


دولت روسیه همچنین متذکر گردید "ما پیشنهاد می کنیم که بجای سخنان بی فایده و غیرمسئولانه بهتر است که هیات حاکمه ایران با برداشتن گام های مشخص و سازنده، مناقشه را هر چه زودتر حل و فصل کنند."


گفتنی است وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه چهارم امرداد ماه ۸۹، تحریم های مضاعف و "بیسابقه ای" را علیه جمهوری اسلامی و با هدف "بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هسته‌ای" به تصویب رساندند و بلافاصله نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از آمادگی دولت ایران برای "گفتگوهای سریع و بدون پیش شرط پیرامون تامین سوخت راکتور تهران" خبر داد.



 


فرزانه بذرپور
  جرس: سيد احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران در خطبه هاي نماز جمعه و درست در روز هجدهم تيرماه گفت : حجت شرعي ما مواضع حاج سيد علي خامنه اي است.

 به كار نبردن هيچگونه پسوند و پيشوندي از سوي اين حامي تمام قد رهبر جمهوري اسلامي اين  نكته را تداعي مي كرد كه شايد حاميان رهبري به نتيجه اي ديگر در خصوص ايشان رسيده اند و آن اينكه اصولا شخص آقاي خامنه اي في نفسه و بدون هيچ گونه مقامي ،تقدسي ذاتي دارد كه بالاتر از هر گونه مقام و منصبي مانند مرجعيت و رهبري سياسي است.آنگونه كه عليرضا پناهيان  نماينده سابق ولي فقيه در دانشگاه هنر كه با ارتقاء مقام به اتاق فكر بيت رهبري رسيد، در سال 80 و در ميان دانشجويان گفته بود:"براي بنده يقين است كه ايشان –آيت الله خامنه اي _ سيد خراساني است.

 

همه چيز را خود رهبري شروع كرد

 

از همان ابتداي انقلاب كساني معتقد بودند ،بنيانگذار جمهوري اسلامي بي واسطه با امام زمان ملاقات مي كنند و آنچه مي كنند فرامين ايشان است ، فخر الدين حجازي نماينده اول تهران در مجلس شوراي اسلامي دوره نخست ، در يك سخنراني هيجاني خطاب به آيت الله خميني گفت كه :"اي امام اگر خود مهدي هستي بگو " اين لحن و احساس البته با واكنش آيت الله خميني مواجه شد و حجازي بابت اين سخنراني مورد عتاب قرار گرفت.

 

پس از درگذشت بنيانگذار جمهوري اسلامي و به رهبري رسيدن آقای خامنه اي، ماجراي ظهور و تعيين وقت و مصاديق شخصيت هاي دوران ظهور امام دوازدهم شيعيان رنگ تازه اي يافت . هياتهاي مذهبي در گوشه و كنار تهران شكل گرفتند كه سعي داشتند تا با چله نشيني و خواندن دعا به ديدار امام منتظر نائل شوند. حاج منصور ارضي از اين مداحان محبوب بيت رهبري بود كه اين بست نشيني را در ماه هاي رمضان دهه هفتاد،آغاز كرد و حتي در شب 29 ماه رمضان سال 72 در ميان حاضرين مسجد ارگ ادعاي ديدار امام زمان را كرد. اين عرفان زدگي  البته با مخالفتي از سوي رهبري مواجه نمي شد،گرچه علماي قم بارها ابراز مي كردند كه تعيين وقت ظهور و ادعاي ديدار با امام زمان قطعا بايد از سوي شيعيان تكذيب شود. اما اين چنين نشد و مداح معروف همواره پاي ثابت مراسم بيت رهبري بود و احمدي نژاد ريیس جمهور سالهاي بعد هم از دوستان صميمي منصور ارضي به حساب مي آمد.

 

موج اول بشارت ظهور در آغاز سالهاي دهه هشتاد و سال 81 بود . تعبيري كه نويسنده گمنام و پركار سايت "ظهور بسيار نزديك است" به كار مي برد و مي نويسد:"در سال 78كشور از فتنه بزرگ 18تير رهايي يافت و آقاي خامنه اي در جمع منتظران ظهور مي فرمايند ما به زمان ظهور امام زمان اين محبوب حقيقي انسانها نزديك شده ايم، اولين جرقه در هفته بسيج مصادف با نيمه شعبان و با همين سخنراني آقا زده شد." بنابر مستندات همين سايت در سال 81 روز 23 رمضان و عاشورا مصادف بوده است با جمعه و درست مانند روايات كه همين تقارن را براي ظهور ذكر مي كنند:"تب انتظار در سال 81 بالا مي رود اما مقام معظم رهبري در جمع بزرگان خبر از تاخير مي دهند." خبري كه آيت الله ناصري استاد اخلاق در جمع جوانان بسيجي اصفهان در پنجم مرداد همان سال اعلام مي كند:"مقام معظم رهبري به من فرموند كه فرج خيلي نزديك بود لكن بدا حا صل شد."

 

احمدي نژاد بشارت مي دهد

 

در ابتداي رياست جمهوري احمدي نژاد در سال 84 ، وقتي دعاي فرج در تمامي كنفرانسهاي خبري حتي براي جمعيت خبرنگاران خارجي خوانده مي شد ، كسي گمان نمي برد كه احمدي نژاد به مانند يك غيبگو خبر از ظهور امام دوازدهم شيعيان در آينده بسيار نزديك مي دهد و براي خود نقشي بزرگ در اين واقعه انتخاب كرده است. سياست خارجي ايران نيز گويا بر همين روايات و تطبيق دادن رويدادهاي زمان حاضر با شخصيت هاي دوران ظهور به پيش مي رفت.

 

 احمدي نژاد در فروردين ماه سال 88 تمام سياست گذاري دولت آمريكا در حمله به عراق را چنين تحليل كرد:"حركت آخر شروع شده حتي شياطين هم اين موضوع را دريافته اند و در عراق هم فارغ از دلايل ظاهري براي حمله ، نظير برداشت نفت اين كشور، علت حمله آن بود كه آگاه شدند قرار است يك دست الهي بيايد و در يك حركت جهاني دست اينها را كوتاه كند." شرح غيب گویي احمدي نژاد بر عهده علم الهدي امام جمعه مشهد بود:"چندي قبل نظاميان آمريكايي به مسجد سهله هجوم بردند و اين مسجد را كه به عنوان خانه امام زمان است مورد اهانت قرار داده،افراد درون آن را قتل عام كردند. يك نفر را هم بازداشت كردند و مورد ضرب و شتم قرار دادند و از او پرسيدند كه آيا تو مهدي هستي ؟" البته اين خبر در هيچ سايت خبري تاييد نشد. اما سايت هايي مانند "ظهور بسيار نزديك است"، در ستون شمارش معكوس براي ظهور ، اين خبر را به همراه ديگر اخبار خاورميانه و با سبكي كه با روايات منطبق باشد پوشش خبري دادند. با اين احوال كه همه چيز بايد مانند يك فيلمنامه شخصيت ها و بازيگرانش را پيدا كند، شيفتگان آقاي خامنه اي سالهاست كه شخص اول روايات ظهور را كشف كرده اند و به صراحت اعلام مي كنند كه سيد خراساني همان سيد علي خامنه اي است.

 

سيد خراساني كشف مي شود

 

بنابر رواياتها در آستانه ظهور امام دوازدهم شيعيان، سيدي جوان از خراسان قيام مي كند كه خالي بر دست راستش است و شعيب صالح فرمانده لشگر اوست و با سپاهيانش، سفياني را شكست مي دهد. اين روايت گويا حجت را بر شيفتگان آقاي خامنه اي تمام كرده تا رهبر جمهوري اسلامي را همان سيد خراساني بدانند، نويسنده گمنام سايت "ظهور بسيار نزديك است" در مقاله اي كه سعي شده ، كاملا استدلالي باشد عنوان مي كند كه:" منظور از خال، خللي در دست راست است و اشاره است به انفجار سال شصت و مصدوم شدن دست راست آقا، منظور از شاب به معناي جوان هم سرزندگي سيد خراساني است و آنها كه آقا را در كوهپيمايي ديده اند مي دانند كه آقا به مانند يك جوان بنيه دارند و منظور از شعيب صالح هم شخص محمود احمدي نژاد است كه به وقت ظهور فرمانده سپاه سيد خراساني مي شوند و در عراق لشگر سفياني را شكست مي دهند."

 

اما بزرگترين دليل نويسنده گمنام اين است كه رهبر جمهوري اسلامي از سيد خراساني بودن خود با خبر است و اعتراضي به اين كشف و شهود شيفتگان ندارد: "سرلشگر يحيي صفوي در سال 77 در جمع جوانان بسيجي و در حضور آقا اين خطابه را كردند:" اي سيد خراساني اين بسيجيان امروز اينجا جمع شده اند تا با تو عهد ببندند كه تا آخر در ركاب شما خواهند بود تا زماني كه در ركاب امام زمان جانبازي كنند."  و همينطور مداح داسوخته حاج صادق آهنگران در سفر آقا به دو كو هه در يك مراسم رسمي ايشان را سيد خراساني خطاب كردند، در 19 ديماه سال 88 هم در ديدار از قم ،بسيجيان در سرود همخواني خود ايشان را سيد خراساني صدا كردند." نويسنده ناشناس در آخر شعري از رهبري را روايت مي كند كه در آن خود سيد علي خامنه اي كه به امين تخلص مي كند، به سيد خراساني بودنشان تفوه كرده اند البته اين شعر با صداي رهبر جمهوري اسلامي به عنوان سند ارائه شده است :

 

"هر چند امين، بسته دنيا نيم اما | دلبسته ياران خراساني خويشم."  

 

نويسنده گمنام وعده داده است كه به زودي در مقاله اي شعيب صالح بودن احمدي نژاد را هم ثابت مي كند. آنچه مي ماند باقي شخصيت هاي مثبت و منفي دوران ظهور است كه كاملا كشف شده اند. بنا بر پيشگويي هاي اين سايت شخصيت هاي ظهور در زمان فعلي همگي حضور دارند:

 

 

سيد خراساني:  آيت الله خامنه اي

شعيب صالح: محمود احمدي نژاد

سيد موسوي (شخصي كه در جنوب ايران با سپاهي به لشگر خراساني مي پيوندد): موسوي جزايري نمايند ولي فقيه در خوزستان

سيد يماني (يكي از ياران امام زمان كه قرار است در تبعيت سيد خراساني باشد ): سيد حسن نصر الله دبير كل حزب الله لبنان

سفياني( يكي از بزرگترين دشمنان امام زمان): ملك عبد الله پا دشاه اردن

حاكم مغربي(يكي از دشمنان امام زمان): سرهنگ قذافي

 

جنگ لازمه ظهور

 

اگر اين احتمال شگفت انگيز را بپذيريم كه احمدي نژاد و هوادارنش جنگي وسيع در خاورميانه را از نشانه هاي ظهور امام زمان مي دانند، مي توان تصور كرد كه سياست هاي خارجي دولت احمدي نژاد، آنچنان كه مير حسين موسوي حدس زده است بنابر روايات خرافي از ظهور امام زمان تنظيم مي شود. و شايد به زودي و همان گونه كه  اسفنديار رحيم مشايي در پيشگويي عنوان كرده است ،احمدي نژاد ادعاهايي بكند كه در سال آينده مردم او را كافر بدانند.

 

‌‌  

 


 


اخبار زندانیان سبز

جرس: رضا جوشن زندانی سیاسی در ششمین روز اعتصاب غذای خود به کما فرو رفت و با برانکارد به بهداری زندان گوهردشت کرج منتقل شد.

 

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روز دوشنبه چهار مرداد ماه زندانی سیاسی، رضا جوشن در حالی که در اغما فرو رفته بود با برانکارد به بهداری زندان منتقل شد. هنگام انتقال به بهداری به زندانیان اجازه نزدیک شدن به او را نمی دادند و بنابه گفته شاهدان عینی وضعیت جسمی او بسیار وخیم است. رضا جوشن وارد ششمین روز اعتصاب غذای خود شده است.

 

رضا جوشن 30 تیر ماه در اعتراض به شرایط طاقت فرسا و محدودیت های غیر انسانی اقدام به اعتصاب غذا کرد. او دلایل وادار شدن به اعتصاب غذا خود راعدم انتقال به بند عمومی، نداشتن حق تماس و ملاقات با مادرش که در حال حاضر در بند نسوان زندانی است و  عدم امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده، اعلام کرده است.


سربازجو، محبی پس از شکنجه جسمی و روحی این زندانی دستور انتقال او را به فرعی 17 بند 6 را صادر کرد. او به صورت ایزوله کامل است و فرعی مزبور برای تحت فشار قرار دادن زندانیان مورد استفاده قرار می گیرد. سربازجو محبی همچنین زهرا اسدپور گرجی مادر رضا جوشن را نزدیگ به چهار ماه از داشتن هرگونه ارتباطی با خانواده و فرزندش محروم کرده است.


رضا جوشن 25 ساله 10 آذر ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات در منزل دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل شد و پس از دو ماه از بند سپاه به بند 4 منتقل شد. مامورین وزارت اطلاعات همچنین در روز16 آذرماه به منزل خانواده جوشن یورش بردند و خانم زهرا اسدپور گرجی مادر این خانواده را دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند و پس از چند هفته بازجویی و شکنجه های جسمی و روحی به بند زنان زندان گوهردشت کرج منتقل کردند.


در حال حاضر در زندان گوهردشت کرج علاوه بر رضا جوشن، ارژنگ داودی دست به اعتصاب غذا زده است.

 

ادامه بازداشت حسین رونقی ملکی در انفرادی بند دو الف پس از هشت ماه

 

خانواده حسین رونقی ملکی در گفتگو با "روز" اعلام کردند فرزندشان بعد از گذشت هشت ماه از بازداشت، همچنان در بند 2 الف سپاه و در سلول انفرادی به سر می برد.


همزمان محمدعلی دادخواه، وکیل حسین رونقی ملکی هم که هفته گذشته موفق به ملاقات با موکلش شده، به روزگفت: "موکلم باید به عنوان یک نابغه که دارای توانایی های خاص است مورد احترام و توجه قرار گیرد و با آینده نگری از توانایی های او برای پیشرفت کشور استفاده شود نه اینکه 8 ماه در زندان و در شرایط خاصی نگهداری شود."


حسین رونقی ملکی معروف به بابک خرمدین، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر از 22 آذر سال گذشته در شهرستان ملکان بازداشت شده و از آن تاریخ تاکنون در بند 2 الف سپاه زندانی است. خانواده او، محمدعلی دادخواه را به عنوان وکیل پسرشان انتخاب کردند اما علیرغم پی گیری های فراوان، وی تنها هفته گذشته موفق به ملاقات با موکل خود و امضای وکالت نامه از سوی او شد.
 


علی گلچین با قرار وثیقه آزاد شد

 
زندانی مسیحی "علی گلچین" از مسیحیان فارسی زبان روز یكشنبه ۳ مردادماه با صدور وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی پس از ۸۷ روز از زندان اوین آزاد شد.

 

به گزارش هرانا، "علی گلچین" جوان ۲۹ ساله مسیحی كه در روز ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ در منزل مسكونی خود واقع در شهرستان ورامین دستگیر شده بود، پس از سپری كردن ۸۷ روز در زندان اوین با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی روز یكشنبه سه مردادماه به طور موقت آزاد شد.


مامورین امنیتی در زمان دستگیری با مراجعه به منزل ایشان در هنگام بازداشت و پس از تفتیش محل سكونت وی تعدادی كتب انجیل ، كامپیوتر ، اوراق شناسائی و دیگر وسائل شخصی اش را نیز ضبط كردند و با خود بردند .

این زندانی عقیدتی كه در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می برد بیشتر طول زمان بازداشت خود را در سلول انفرادی گذرانده است. وی در تمام این مدت فقط یك بار توانسته بود به مدت ۱۰ دقیقه با خانواده اش ملاقات داشته باشد . علی گلچین كه در طول زمان بازداشت خود تحت بازجوئی های سخت و طولانی قرار داشت. شرایط خود را برای خانواده اش بسیار طاقت فرسا توصیف كرده بود .

پس از گذشت ۸۷ روز تاكنون نه تنها هنوز در خصوص علت و دلایل بازداشت وی به طور رسمی از سوی مقامات قضایی اظهار نظری نشده بلكه مطابق گفته نزدیكان علی به خودش نیز تفهیم اتهام نشده است .

علی گلچین بهمراه برخی دیگر از مسیحیان از شهرهای تهران، اصفهان، كرمانشاه، و تنی چند از اعضا كلیسای خانگی رشت و مشهد كه پس از دستگیری با دادن فرمهای خاص تعهد و یا قرار وثیقه آزاد شدند هم اكنون باید منتظر اعلام تاریخ برگزاری دادگاه شان باشند.
 

جمعی از مسیحیان در مشهد بازداشت شدند

 
جمعی از مسیحیان ساكن مشهد در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی اطلاعات مشهد بازداشت شدند كه از سرنوشت دو تن از آنان تاكنون خبری در دست نیست.

به گزارش هرانا، از شهرستان مشهد مركز استان خراسان رضوی، در روز پنج شنبه ۱۷ تیرماه تعداد ۱۵ تن از نوكیشان مسیحی آن شهر كه در حال عزیمت به شهرستان بجنورد از توابع استان به منظور دیدار و مشاركت با برخی مسیحیان آن شهر بودند در یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی اداره كل اطلاعات خراسان بازداشت شدند.

 
به گفته منابع مطلع، گویا ماموران اطلاعات در مورد این سفر از قبل آگاه بوده اند به طوری كه وقتی این افراد در یك اتوبوس سوار شدند و حركت كردند، دقایقی بعد در بین راه ماموران امنیتی ضمن دستور توقف به راننده اتوبوس كلیه سرنشینان مسیحی آنرا كه از قبل شناسایی كرده بودند را بازداشت کردند.

 

این گزارش همچنین می افزاید، كلیه این ۱۵ نفر پس از دستگیری به بازداشتگاه اداره كل اطلاعات خراسان منتقل می شوند. در آنجا به طور مداوم و به مدت یك هفته تحت بازجوئی شدیدی بوده اند و فشار زیادی به آنها وارد شده است. پس از گذشت یك هفته سرانجام ۱۳نفر از آنان با امضای تعهد نامه و سایر فرمهائی كه در اینگونه موارد به اجبار باید آنها را امضاء كنند به طور موقت آزاد می شوند.

 

دونفر دیگر از بازداشت شدگان مسیحی به اسامی رضا ( استیفان) ۴۸ ساله و احسان بهروز ۲۳ ساله كه حاضر به امضای تعهد نامه و فرم های مذكور نشدند همچنان در بازداشت باقی مانده اند.
 


 


جـــرس: بلافاصله بعد از تصویب تحریم های ویژه و بیسابقۀ اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی و یک هفته بعد از اظهارات صدراعظم آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لزوم "مذاکره سریع هسته ای" با ایران، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از آمادگی دولت ایران برای "گفتگوهای سریع و بدون پیش شرط پیرامون تامین سوخت راکتور تهران" خبر داد.



به گزارش مهر، علی اصغر سلطانیه با اعلام تحویل پاسخ ایران به نامه گروه وین (آمریکا، روسیه و فرانسه) به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد "محور اصلی پاسخ ایران، اعلام آمادگی برای آغاز گفتگوهای سریع و بدون پیش شرط پیرامون تامین سوخت راکتور تهران است. "


نماینده ایران در آژانس، به جزئیات پاسخ ایران به نامه گروه وین اشاره ای نکرد و صرفا گفت: در زمان مقتضی پاسخ مورد نظر دراختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.


سلطانیه با اشاره به اینکه پاسخ جمهوری اسلامی به نامه گروه وین ساعت ١۴ روز دوشنب به وقت وین، تحویل آمانو (مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی) شده است، تصریح کرد: این ملاقات به صورت خصوصی انجام شد.


وی افزود: در طی ملاقات با آمانو، نامه رسمی ایران که نشانگر موضع ایران و دارای پیام روشن و صریحی مبنی بر آمادگی کامل ایران برای برگزاری نشست پیرامون تامین سوخت راکتور تهران بود به وی اعلام شد و آمانو اعلام کرده بلافاصله و همین امروز نامه ایران را به صورت حضوری و دستی به نمایندگان گروه وین منعکس می کند.


سلطانیه یادآور شد: "هم اکنون ما منتظریم که آمانو بر اساس گفتگوهایی که با طرفین خواهد داشت نتیجه را به ما اعلام کند. وی با تاکید مجدد بر اینکه "ایران در نامه به گروه وین آمادگی خود را برای شروع مذاکرات بدون پیش شرط به منظور تامین سوخت راکتور تهران اعلام کرده ، گفت: بقیه ماجرا به طرفین بستگی دارد تا حسن نظر خود را برای این اقدام انسان دوستانه نشان بدهند.


گفتنی است وزرای خارجه ٢۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه چهارم امرداد ماه ۸۹، در جلسه ای که در بروکسل تشکیل شد، تحریم های مضاعف و "بیسابقه ای" علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسانده؛ که به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تحریم ها بنیادی‌ترین و مستقل‌ترین تحریمهای اتحادیه اروپا علیه کشوری خاص بوده و با هدف "بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هسته‌ای" تصویب شده است.


گفتنی است کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته در دیداری که با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در حاشیه برگزاری اجلاس بین المللی کابل برگزار شد، بر آغاز مجدد مذاکرات هسته ای تاکید و اظهار داشت که در این ارتباط اعلام آمادگی وجود دارد و "بدین منظور با جمهوری اسلامی در ارتباط هستیم و برای ایجاد یک راه حل که طرفین را راضی نگاه دارد، جدی هستیم."


آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان نیز، روز چهارشنبه ٣۰ تیرماه، در يك كنفرانس مطبوعاتى در برلين خاطرنشان کرد "با در نظر گرفتن عدم وجود پيشرفتى تا كنون، نسبت به نتايج مذاكرات با حکومت ايران، با شك و ترديد نگاه مى كنم."



 


نظر سنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران
جرس: تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد اعتماد مردم به صدا و سیما در حال کاهش است و در مقابل ببنندگان شبکه های ماهواره ای افزایش می یابند.

 

 بر اساس نظر سنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، 40.5 درصد از پاسخ­ دهندگان، صدا و سیما را اولویت اول پیگیری اخبار اعلام کرده ­اند، با این حال 35.2 درصد افراد صدا و سیما را قابل اعتماد دانسته­ اند که این میزان در زمستان گذشته 40.5 درصد بوده­ است.

 

 

این در حالی­ است که اعتماد مردم به شبکه­ های ماهواره ­ای به 23 درصد رسیده که نسبت به گذشته افزایش داشته است.

 

 

 

یافته­ های دیگر این نظرسنجی نشان می­ دهد 36 درصد پاسخ­ دهندگان اخبار بی بی سی فارسی را در حد زیاد و خیلی زیاد قابل اعتماد دانسته ­اند. این رقم برای صدای آمریکا 30.3 درصد است.

 

همچنین بر اساس این نظرسنجی، 50.6 درصد از شهروندان تهرانی میزان پیگیری برنامه های تلویزیونی را کم و خیلی کم بیان کرده  ­اند. 25.8 درصد علت عدم پیگیری برنامه­ ها را عدم جذابیت، 18.4 درصد بی­ اعتمادی و 12.8 درصد هم استفاده از سایر منابع را دلیل عدم علاقه خود به تلویزیون اعلام کرده­ اند.

 

 نظرسنجی ایسپا، حاکی­ است که بیش از 50 درصد تهرانی­ ها معتقدند که بینندگان تلویزیون نسبت به قبل کاهش داشته است و تنها 24 درصد بر این باورند که مراجعه مردم به تلویزیون نسبت به قبل بیشتر شده است.

  

جالب این­جا است که در پاسخ سئوالی درباره میزان تماشای شبکه­ های ماهواره­ای، 79 درصد پاسخ­گویان بر این باورند که مردم خیلی زیاد و زیاد به تماشای آن می­ پردازند و در مقابل تنها سه درصد مخاطبان ماهواره را کم و خیلی کم می­ دانند.

 

بر اساس یافته ­های این پژوهش، فارسی وان، بی بی سی فارسی، پی ام سی، پرشیا وان و شبکه وی او ای، به ترتیب با 30 درصد، 12.2 درصد، 10.1 درصد، 4.9 درصد و 4.9 درصد جذاب­ترین شبکه­ های ماهواره ای فارسی زبان هستند.

  

نزدیک به 44 درصد شهروندان تهرانی دلیل استقبال از فارسی وان را جذاب و سرگرم کننده بودن برنامه های آن عنوان کرده­ اند.

 

تحلیل­گران ایسپا با بررسی یافته­ های نظرسنجی خود به این نتیجه رسیده­ اند که به رغم ایجاد محدودیت­ های گوناگون، ضریب نفوذ ماهواره در کشور حداقل 67 درصد است.

 

مشروح نتایج این نظر سنجی که در اختیار جرس قرار گرفته است به شرح زیر است:

 
 

جامعه آماری و اندازه گیری

جامعه آماری این طرح شامل شهروندان بالای۱۸ سالتهرانیاز کلیه اقشار و گروه های اجتماعی در زمان اجرای طرح است. شیوهنمونه گیری  این نظر سنجی به صورت چند مرحله ای و در سطح شهر تهران بودهاست. لازم بهذکر است اطلاعات این نظر سنجی با ابزار پرسشنامه وبا مراجعهبه میادینگردآوری شده است. مشخصات پاسخگویان ۱-جنسیت جدول شماره۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبجنسیت درصدفراوانیجنسیت51.9608مرد48.1564زن۱۰۰1172کل
بر اساس نتایج بدست امده ۵۱٫۹ درصد نمونهمردو۴۸٫۱درصد زن هستند. ۲-سن جدول شماره۲: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن درصدفراوانیسن۲۲٫۷۲۶۶۲۵-۱۸۲۷۳۱۶۳۶-۲۶۱۹۲۲۳۴۵-۳۶۱۶٫۶۱۹۵۵۵-۴۶۱۴٫۷۱۷۲بالای۵۶۱۰۰۱۱۷۲کل
حداقل سن در نمونه ۱۸سال و  حداکثر ۷۷ سال ومیانگینسنی ۳۷٫۹ سال بوده است. ۳-وضعیت تاهل جدول شماره۳: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبوضعیت تاهل درصدفراوانیوضعیت تاهل۶۳٫۱۷۳۹متاهل۳۱٫۶۳۷۰مجرد۴٫۲۴۹بدون همسر (فوت شده)۹/.۱۰بدون همسر(طلاق)3/.۴بی پاسخ۱۰۰۱۱۷۲کل
۶۳٫۱درصدمتاهل، ۳۱٫۶درصد مجرد، ۴٫۲ درصد فوت همسر بوده و۵٫۹ درصد نیزطلاقگرفته­اند. 4-  تحصیلات جدول شماره۴: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبتحصیلات درصدفراوانی   ۲٫۶۳۰بی سواد۷٫۷۹۰ابتدایی۵٫۱۶۰راهنمایی۴۴٫۵۵۲۲متوسطهودیپلم۳۴٫۶۴۰۶فوق دیپلمولیسانس۵٫۴۶۳فوقلیسانس وبالاتر۱/.۱بدون پاسخ۱۰۰۱۱۷۲کل
بر طبق جدول فوق توزیع پاسخگویان در سطح مختلفتحصیلی بدین گونه است،۲٫۶ درصدپاسخگویان بی سواد،۷٫۷ درصد دارای تحصیلات ابتدایی،۵٫۱ درصد راهنمایی،۴۴٫۵درصد دارای تحصیلات  متوسطه و دیپلم،۳۴٫۶ درصد فوق دیپلم و لیسانی وهمچنین۵٫۴ در صد پاسخگویان نیز دارای تحصیلات فوق لیسانس وبالاتر بوده اند.           ۵-وضعیت اشتغال جدول شماره۵،توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسبوضعیت اشتغال درصدفراوانیشغل۲۳٫۵۲۷۲خانه دار۵٫۴۶۳بیکار۸٫۳۹۷بازنشسته۱۴٫۴۱۶۹دانش آموز/دانشجو۱۱۲سرباز۴۷٫۴۵۵۶شاغل۱۰۰۱۱۷۲کل
بر اساس داده های جدول شماره(۵) ۲۳٫۵ درصد ازپاسخگویانخانه  دار ۵٫۴ درصد بیکار ۸٫۳ درصد بازنشسته، ۱۴٫۴ درصد دانشآموز یادانشجو، ۱درصد سرباز  و۴۷٫۴ درصد افراد نمونه نیز شاغل در بخش خصوصیا دولتیبوده­اند.
یافته های نظر سنجی
۱- منابع پیگیری اخبار جدول شماره ۶: توزیع فراوانی پاسخگویان را بر حسبمنابع پیگیری اخبار (اولویت اول)   درصدفراوانی منابع پیگیری اخبار 40.5475صداو سیما22.1259شبکه­های ماهواره ای17.5205روزنامه ها10.1118اینترنت7.284آشنایان(دوستان، خانواده، همکاران)0.34سایر112هیچ کدام1.315بی پاسخ۱۰۰۱۱۷۲کل
پاسخگویان در جواب سئوال «شما معمولا اخبار روز جامعه را از کدامیک از منابع پیگیری می­کنید؟» اولویت نخست خود را در پیگیری خبرها به ترتیب بالا اعلام کرده اند.   جدول شماره ۷: توزیع فراوانی پاسخگویان را بر حسبمنابع پیگیری اخبار (اولویت دوم)     درصدفراوانی منابع پیگیری اخبار 27.8326روزنامه ها18.2213صداو سیما15.5182آشنایان(دوستان، خانواده، همکاران)14.2167شبکه­های ماهواره ای10.2120اینترنت0.34سایر0.22هیچ کدام13.5158بی پاسخ۱۰۰۱۱۷۲کل
  2- اعتماد به رسانه ها پس از اطلاع از منابع پیگیری اخبار توسط شهروندان، از آنها سئوال شده است که «از بین منابع خبری به کدام یک از آنها بیشتر اعتماد دارید؟»             جدول 8: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اعتماد به رسانه ها

20 دی۱۳۸۸30 خرداد۱۳۸۹ اعتماد به رسانه اولویت اولاولویت اول درصد درصدفراوانی40.535.2413صداو سیما20.423.1271شبکه­های ماهواره ای9.916.4192روزنامه ها6.513.1154اینترنت7.96.779آشنایان(دوستان، خانواده، همکاران)0.80.78سایر10.63.541هیچ کدام3.31.214بی پاسخ۱۰۰۱۰۰۱۱۷۲کل

                یافته های جدول فوق نشان می دهد که صداو سیما و شبکه های ماهواره ای همچنان که ار منابع مهم خبری اکثر پاسخگویان بوده اند، منابع مورد اعتماد آنها در اولویت اول نیز بوده اند. در مقایسه با نظر سنجی گذشته، درصد اعتماد به شبکه های ماهواره ای، روزنامه ها و اینترنت افزایش و در مقابل اعتماد به صداو سیما و آشنایان در حال کاهش است.         3- ارزیابی اخبار منتشر شده از شبکه های ماهواره ای از شهروندان تهرانی سئوال شد که «اخبار منتشر شده در هر یک از شبکه های BBC , VOA  تا چه حد منطبق بر واقعیت است؟»    

VOABBC  فارسی انعکاس واقعیت در شبکه­های ماهواره ای دی 88   خرداد 89دی 88خرداد 89 درصد درصد درصددرصد 8.6 11.8 11.2 13.3 خیلی زیاد15.118.516.922.7زیاد16.212.616.413تاحدودی11.313.711.114.4کم15.311.415.210.4خیلی کم33.53229.226.2تماشا نمی کنم/ نمی دانم/ بی پاسخ 100 100100100کل 2.08 2.262.12.35میانگین

                    یافته های این جدول نشان می دهد 36 در از پاسخگویان اخبار بی بی سی فارسی را در حد زیاد و خیلی زیاد مطابق با واقعیت دانسته اند که این عدد در نظر سنجی قبل 28.1 درصد بوده است. در مقابل 24.8 درصد پاسخگویان بر این باورند که اخبار این شبکه در حد کم و خیلی کم با واقعیت مطابقت دارد. با مقایسه میانگین های کسب شده در دو نظرسنجی، این نتیجه به دست می آید که نظر پاسخگویان نسبت به انعکاس واقعیت در شبکه های بی بی سی و وی او ای مثبت تر از گذشته شده است.   4- پیگیری برنامه های تلویزیونی حدود 30 در صد از شهروندان تهرانی گفته اند که به میزان خیلی زیاد و زیاد برنامه های تلویزیون را تماشا می کنند و در مقابل 50.6 درصد پاسخ دهندگان میزان تماشای تلویزیون را کم و خیلی کم بیان کرده اند. 19.5 درصد افراد نیزتا حدودی برنامه ها را تماشا می کنند. ب) دلایل عدم پیگیری   درصدفراوانی دلایل 39.6235کمبود وقت25.8153عدم جذابیت برنامه ها18.4109بی اعتمادی به صدا و سیما12.876استفاده از ماهواره2.414سایر16بی پاسخ100593کل
داده های جدول فوق نشان می دهد دلیل عدم پیگیری برنامه های تلویزیون ایران توسط نیمی از شهروندان( بخش 4)، به ترتیب کمبود وقت، عدم جذابیت برنامه ها، بی اعتمادی به صداو سیما و استفاده از ماهواره است. 5- تغییر تعداد بینندگان تلویزیون نسبت به گذشته درصدفراوانی تغییرات 50.9596کمتر شده24.1282بیشتر شده23.5276تغییر نکرده1.518نمی دانم/ بی پاسخ1001172کل
همان طور که ملاحظه می شود بیش از نیمی از پرسش شوندگان معتقدند که سیما با ریزش مخاطب مواجه است و ببیندگان برنامه های تلویزیونی نسبت به قبل کمتر شده اند. 6- تماشای شبکه های ماهواره ای میزان تماشای ماهواره توسط مردم در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از پاسخگویان پرسیده شده که فکر می کنند مردم تا چه اندازه برنامه های ماهواره را تماشا می کنند؟ از بین 1172 پاسخ دهنده، 924 نفر یعنی حدود 79 درصد بر این عقیده اند که مردم خیلی زیاد و زیاد به تماشای ماهواره می پردازند. تنها 3 درصد هم اعتقاد داشته اند که میزان تماشای ماهواره کم و خیلی کم است. 13 درصد نیز میزان تماشا را متوسط ارزیابی کرده اند. 7- شبکه های جذاب ماهواره ای         درصدفراوانی شبکه ماهواره ای 30352Farsi 112.2143Bbc Persian10.1118PMC4.957PERSIA 14.958VOA447GEM1.518سایر15.8185تماشا نمی کنم16.6194 نمی دانم بی پاسخ 1001172کل
بر اساس نتایج به دست آمده شبکه تلویزیونی فارسی وان در میان شبکه های دیگر لز بیشترین جذابیت برخوردار بوده است. بی بی سی فارسی، پی ام سی و صدای آمریکا در رتبه های بعدی جذابیت قرار دارند. یافته های دیگر پژوهش هم نشان می دهد 43.8 درصد افراد، این شبکه را جذاب و سرگرم کننده می دانند، 14.1 درصد مبتذل و غیر اخلاقی و 8.7 درصد هم فارسی وان را ضعیف و غیر جذاب عنوان کرده اند.  


 

 

 


 


 

جرس: سردار محمد علی (عزیز) جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سه روز قبل برای نخستین بار به حمایت برخی از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان کرد و اظهار داشت اقناع این دسته از پاسداران بهتر از «حذف» آنان است. به گزارش فارس، سرلشکر جعفری، در اولین دوره آموزش مربیان درس آمادگی دفاعی، در پاسخ به پرسشی که چرا با پاسدارانِ «حامی فتنه» برخورد نشد، گفت: «خیلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.» این برای نخستین بار است که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به حمایت بخشی از نیروهای نظامی ایران از رهبران مخالفان حکومت اشاره می کند.

فرمانده کل سپاه به تعداد و میزان مخالفت ها در درون سپاه پاسداران اشاره نکرده است، اما در دوران مبارزه‌های انتخاباتی میرحسین موسوی تعدادی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نیز از آخرین نخست‌وزیر ایران حمایت کرده بودند. محسن رشید (رئیس سابق مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و محمد عزلتی مقدم (رئیس كمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی مهندس موسوی) از جمله فرماندهان سابق سپاه بودند که می‌توان به حمایت آنها از میرحسین موسوی اشاره کرد؛ عزلتی مقدم در رویدادهای پس از انتخابات به زندان افتاد. خانواده‌‌های فرماندهان برجسته‌ای چون همت، باکری و زین‌‌الدین پیش و پس از انتخابات با صدور بیانیه هایی از میرحسین موسوی حمایت کرده اند

به گزارش منابع خبری جرس در تهران ستادي مرکب از حجت الاسلام سید مجتبي خامنه اي (فرزند مقام رهبری)، سرلشکر سید حسن فيروزآبادي (رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح)، سردار محمد رضا نقدي (فرمانده بسیج) و حجت الاسلام سردار حسین طائب (معاون اطلاعات سپاه پاسداران) به دستور آقای خامنه اي تشکیل شد و طی جلسات متعدد در مورد بازنشسته کردن سرداران سپاه که به ميرحسين موسوي راي داده بودند يا پس از انتخابات از دولت و  اقدامات خشن نهاد های وابسته به آن پشتيباني نکرده بودند تصميم گرفتند. و در نهايت دویست و پنجاه (250) نفر از سرداران سپاه را بازنشسته کرد. در ميان اين افراد سرداراني که هشت سال سابقه حضور در جبهه را داشتنند و مسئوليت هاي مهمی از قبیل فرمانده لشکر يا فرمانده تيپ داشتند به چشم مي خورد. سردار حسين علاوي ، سردار حسين دهقان ، سردار مصطفي آجر لو و سردار مرتضي قرباني در ميان اين سرداران مغضوب و بازنشست شده به چشم می خورند

اکنون معنای سخن شنبه فرمانده سپاه بهتر درک می شود. این سردارن سپاه که منتقد سیاستهای خشن نظام بوده و عملا از موسوی حمایت کرده اند، البته به تعدادی بوده اند که اولا غیرقابل انکار بوده اند، ثانیا به سادگی قابل حذف فیزکی یا برخورد هم نبوده اند، و علیرغم اینکه بطور مکرر تحت ارشادهای مربیان عقیدتی سیاسی "طرح بصیرت" قرار گرفتند، اما قانع نشدند؛ این پاسداران صادق به دستور مستقیم آقای خامنه ای از خانواده سپاه حذف شدند و به خدمت رسمی آنها خاتمه داده شد، متاسفانه سردار جعفری به این نکته مهم در سخنان خود اشاره نکرد

 


 


جـــرس: وزرای خارجه ٢۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه چهارم امرداد ماه ۸۹، در جلسه ای که در بروکسل تشکیل شد، تحریم های مضاعف و "بیسابقه ای" علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسانده و مقرر کردند که بخش عمده ای از این تحریم ها، بلافاصله از روز سه شنبه ٢۷ ژوئیه (پنجم مرداد) به مرحله اجرا در خواهد آمد.

 

این تحریم‌ها، به نقل از منابع دیپلماتیک غرب و به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیادی‌ترین و مستقل‌ترین تحریمهای اتحادیه اروپا علیه کشوری خاص بوده و با هدف "بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هسته‌ای" تصویب شده است.


هفته گذشته نیز پیش نویسی از فهرست تحریم های چهارگانه ای را بر تجارت، بانکداری و بیمه، نقل و انتقال از جمله کشتیرانی و محموله‌های هوایی و بخش‌های مهم صنعت نفت و گاز ایران، تدوین و ارائه نمودند.


به گزارش رویترز، در تحریم های امروز، جلوگیری از سرمایه‌گذاری جدید در بخش نفت و گاز و همچنین خودداری از فروش قطعات و ارائه فناوری و خدمات مربوط به حوزه انرژی، به ویژه در بخش پالایش و مایع سازی گاز، مورد تصویب واقع شده است.


همچنین به موجب این تحریم‌ها، فروش کالاهایی با کاربرد دوگانه که قابلیت به کارگیری درتسلیحات متعارف را دارند نیز، ممنوع است.


علاوه بر این، بانک‌های مرتبط با ایران در اتحادیه اروپا را تحت نظارت قرار گرفته و از افتتاح شعبه‌های جدید این بانک‌ها در اتحادیه اروپا جلوگیری به عمل خواهد آمد.

روزنامه فرانسوی فیگارو در این زمینه به نقل از یک مقام مسئول در اتحادیه اروپا آورده است "مجازات هایی که امروز در بروکسل به تصویب رسید سخت ترین مجازات هایی است که تاکنون اتحادیه اروپا علیه ایران و یا هر کشور دیگر به تصویب رسانده است. این مجازات ها که صنایع نفت و گاز ایران را هدف می گیرند در واقع استمرار زندگی اقتصادی این کشور و دولت تهران را سخت مختل می کنند. به موجب این تحریم ها اتحادیه اروپا سرمایه گذاری های جدید، انتقال فن شناسی و کمک های فنی به صنعت نفت و گاز ایران را برای همۀ کشورهای عضو ممنوع اعلام کرده است. از طرف دیگر، اروپا واردات بنزین از سوی ایران را شامل تحریم های خود نموده است. ایران ناگزیر از وارد کردن چهل درصد بنزین مورد نیاز خود از خارج است و با تحریم واردات بنزین ایران، اروپا خواسته است با پیروی از نظر آژانس بین المللی انرژی یکی از نقاط ضعف دولت اسلامی تهران را آماج قرار دهد."


گفتنی است تحت فشار قرار دادن صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی، در حالی انجام می پذیرد که ایران با وجود اینکه چهارمین کشور صاحب ذخایر نفتی است، اما به دلیل ضعف در صنعت پالایش، حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند.


رهبران اتحادیه اروپا در نشست ١۷ ژوئن (٢۷ خرداد) خود، برای تصویب تحریم های تکمیلی علیه ایران به توافق رسیده بودند و در بسته تحریم های جدید، تدابیری چون مسدود سازی سرمایه گذاری، ممنوعیت ارائه فناوری و تجهیزات و همچنین ارائه خدمات ذیربط در بخش نفت و گاز ایران در نظر گرفته شده بود. در زمینه معاملات نیز پیشنهاد شده بود که از صادرات محصولاتی که ممکن است توسط ایران در راستای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرند، جلوگیری شود.


در اوائل ماه جاری نیز، رییس جمهور آمریکا قانون توسعه تحریم های یکجانبه علیه ایران را امضا کرد و بیش از سی کمپانی و اشخاص حقیقی ایران را، که با برنامه موشکی ایران ارتباط دارند، مورد تحریم ویژه قرار داد.


رهبران ایران، کماکان تحریم های جهانی را، "بلا اثر"، "کم اهمیت"، "ورق پاره" و حتی "مفید" اعلام کرده و از تداوم غنی سازی بیست درصدی اورانیوم خبر می دهند.


 


 

جرس:به گزارش منابع جرس در تهران حدود بیست روز پیش در شهرک راه‌آهن تهران یک خودرو سواری منفجر شده به آتش کشیده می‌ شود. رهگذری که از آن مسیر می‌گذرد شاهد آن بوده که دو نفر به سرعت در حال سوار شدن به یک ماشین سواری و تعجیل در دور شدن از محیط دارند. این شهروند تنها کاری را که می‌تواند انجام دهد تعقیب ماشین و برداشتن شماره آن بوده است. وی بلافاصله نیروی انتظامی را در جریان چنین اتفاقی قرار می‌دهد و با دادن شماره ماشین اولین سرنخ به نیروی انتظامی داده می‌شود. مآموران این نیرو با قرار گرفتن در شرح ماوقع بلافاصله گشت‌های خود را برای شناسایی و دستگیری مظنونین آغاز می‌کنند.

پس از اندک زمانی ماشین٬ شناسایی و دو سرنشین آن با حکم بازپرس جنایی دستگیر می‌شوند. راننده ماشین که مشخص می‌شود صاحب ماشین هم هست در ابتدا منکر کلیه مسائل می‌شود. اما با پافشاری نیروی انتظامی قضیه برعکس شده و راننده با معرفی خود به عنوان یکی از عوامل وزارت اطلاعات شروع به گردنکشی می‌کند که کلا این مسئله به شما مربوط نیست و مسئله کاملا امنیتی است. اما با توجه به وقوع جنایت و وجود یک جسد کاملا سوخته شده که حتی بعد از تلاشهای فراوان هنوز مشخص نشده که مقتول کیست٬ نیروی انتظامی کوتاه نمی‌آید و فشار را بر این دو برای بدست آوردن سرنخ‌های بیشتر شروع می‌کند.

قوه قضائیه همراه با نیروی انتظامی به این قضیه وارد شده است. در ابتدا یکی از کارکشته‌ترین بازپرسهای جنایی مسول تحقیق و پی‌‌گیری این پرونده می‌شود. او بعنوان نماینده قوه قضائیه و با توجه به مشخص شدن مقدار کمی از ابعاد پرونده و حضور کارمندان وزارت اطلاعات و با توجه به جدیت قوه‌قضائیه شروع به پیگیری می‌کند. این دو متهم - محمد شاهرخ نادی و مجتبی شکوهی- پس از مدتی حاضر به سخن گفتن شده و فرد بالاسری خود را – حمید رضا دانشمندی معروف به صدوق- عنوان می‌کنند. صدوق حدودا 47 ساله از نیروهای وزارت اطلاعات در این زمان معاونت مدیرکل امنیت داخلی وزارت‌خانه را بر عهده داشته است.

 در این بین بازپرس به مشابهتهایی در رفتار مجرمانه در این پرونده با تعداد دیگری از پرونده‌های اخیر می‌رسد. مجرمان اعتراف می‌کنند که باید این جسد و ماشین را به خارج از محدوده شهری می‌برده و به آتش می‌کشیدند اما به دلایلی همانجا تصمیم می‌‌گیرند که از ماشین خارج شوند که به ناگاه ماشین با یک بمب از پیش تعبیه شده منفجر می‌شود. گویی که این دو نیز باید از بین می‌رفتند٬ تحقیقات مشخص می‌کند که مقتول گویا یکی از تجار ثروتمند است که بعلت دعواهای مالی یا مسائلی از این قبیل چنین واقعه‌ای برایش رقم خورده است.

تحقیقات بعدی مسائل بیشتری را مشخص می‌کند٬مبنی بر اینکه ترور دکتر علیمحمدی استاد فقید دانشگاه تهران هم توسط همین گروه انجام شده است. در تحقیقات آن ترور هم مشخص شد که موتوری که عنوان می‌شود بمب بر روی آن قرار گرفته بوده با وسیله نقلیه ثانوی به این مکان منتقل شده است. گروه تحقیق مشاهده می‌کنند که حتی پرزهای روی لاستیک موتور از بین نرفته که خود موید این مسئله است که این وسیله نقیله حرکتی نداشته است. در ضمن پلاک این موتور نیز جعلی بوده است٬ چون در سوابق مشخص می‌شود این پلاک متعلق به یک شهروند تهرانی است که در همان زمان در حال استفاده از موتور خود بوده است.

در تحقیقات بعدی مسئله بغرنج‌تر می‌شود٬ ظاهرا قتل یکی از شهدای مشهور جنبش سبز (ندا آقا سلطان) هم توسط همین گروه اتفاق افتاده است. همیطور احتمال می‌رود بمب‌گذاری حرم امام هم از کارهای همین گروه ‌باشد.

دعوای بین قوه قضائیه و نیروی انتظامی از یک سو با وزارت اطلاعات از سوی دیگر بالا می‌گیرد. شنیده ها حاکیست که وزارت اطلاعات حاضر به همکاری نیست٬ والبته در مرحله بازپرسی‌ها هم کارشکنی می‌شود و اگر اصرار و پافشاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی نبود این مسئله تا بدین حد هم مشخص نمی‌شد. در این بین شیخ صادق ‌لاریجانی بعنوان رئیس قوه قضائیه تهدید می‌کند که کلیه همکاریهای فی‌مابین این قوه و وزارت اطلاعات را ملغی و منتفی می‌کند. در این بین یک مقام عالی در دادستانی تهران با این عنوان که مسئولیت میانجی‌گری را می‌پذیرد٬ مسئول اصلی پیگیری در قوه فضائیه می‌شود. او ابتدای امر کار را از بازپرس جنایی گرفته و کل کار را به بخش امنیتی قوه تحویل می‌دهد.

 متهمان به همراه یک شخص دیگر هم‌اکنون در اوین و در بند وزارت اطلاعات به سر می‌برند. نگرانی‌هایی وجود دارد که باز داروی نظافت به کمک ماموران در بند آمده و صورت مسئله را به نحوی پاک کند که امکان پی‌گیری خون مظلومین حادثه برای سالها دشوار و غیر‌ممکن شود. این سه نهاد تا بحال سعی وافری در عدم رسانه‌ای شدن این ماجرا داشته‌اند.

باید منتظر ماند و دید عاقبت این مجموعه که برایند همان تفکرات سعید امامی در وزارت اطلاعات هستند به کجا خواهد انجامید؟ آیا خواهیم شنید که قوه‌قضائیه بعنوان منادی عدالت به زودی با برگزاری یک نشست رسانه‌ای به بررسی ابعاد مختلف این گروه خواهد پرداخت. این مسئله نیز قابل توجه است که تابحال تنها این چند قتل و اتفاق مشخص شده است و ممکن است در پیگیریها‌ی بعدی و شاید در حال حاضر ابعاد وسیع‌تری از قتلها نیز از هاله ابهام در‌آمده باشد.

آینده قضاوت خواهد کرد.

 


 


جـــرس: فرمانده بسیج سراسر کشور تاكید كرد: "دروس جنگ نرم و همچنین بحث حجاب و عفاف باید در كلاس آمادگی دفاعی مطرح شود و مورد بحث قرار گیرد." وی ضمن برشمردن اهمیت مبارزه با جنگ نرم، اظهار عقیده کرد "انسان نمی‌تواند خود را از دیگران جدا كند و بگوید چون من آزادم دیگران مهم نیستند. آنها نیز كه می‌گویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، انسان نیستند."


به گزارش فارس، سردار محمدرضا نقدی، در اولین دوره آزمایش مربیان درس آمادگی دفاعی، با اشاره به تولد پیشوای دوازدهم شیعیان، اظهار عقیده کرد "اینكه ما ظهور امام زمان را ببینیم توقع بی‌جایی نیست؛ امروز بشریت در آستانه یك تحول بزرگ قرار گرفته و بیداری كه امروز دنیا را فرا گرفته، بی‌سابقه است و همه به ایران به عنوان مركز این تحول می‌نگرند. "


نقدی در ادامه گفت: "رسالت جهانی ما دشمنان را به دشمنی وامی‌دارد. جنگ دشمن با ما تا جایی كه ما را از دین‌مان دور كند، استمرار دارد پس همیشه باید آماده دفاع باشیم. "


فرمانده بسیج با بیان اینكه "جنگ دشمن با ما اشكال مختلفی دارد"، گفت: "بخش آمادگی دفاعی كه در اختیار بسیج است، بسیار حائز اهمیت بوده، ولی ما به عنصر اصلی جنگ خیلی رقیق می‌پردازیم. در بحث درس آمادگی دفاعی ما با صرف آموزش نظامی و صرف آموزش مقابله با جنگ نرم مخالفیم بلكه باید در خلال آموزش دفاعی همزمان جنگ نرم را انجام دهیم و این كار باید با خلاقیت و ابتكار صورت گیرد. "


نقدی با اشاره به زمان‌های اختصاص داده شده به درس آمادگی دفاعی در مدارس کشور گفت: اگر از این فرصت كه بهترین زمان است، استفاده كردیم بعدا كار ما در جامعه راحت‌ خواهد بود و اگر كوتاهی كنیم، نتیجه‌اش آنچه كه در جامعه است، می‌شود و تغییرش بسیار مشكل خواهد بود.


نقدی با بیان اینكه یكی از مسیرهایی كه از آن برای آماده شدن دفاعی و بالا بردن انگیزه باید استفاده شود، گفت "انسان نمی‌تواند خود را از دیگران جدا كند و مثلا بگوید چون من آزادم دیگران مهم نیستند. خیر آنها كه می‌گویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، انسان نیستند.

 

فرمانده بسیج مستضعفین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تدوین كتاب جدید درس آمادگی دفاعی گفت: جلسات در حال برگزاری است تا كتاب جدید درس آمادگی و دفاعی تا سال آینده آماده شود .


نقدی در پایان با اشاره به وضع حجاب و عفاف در جامعه گفت "بحث حجاب و عفاف باید در كلاس آمادگی دفاعی برای خواهران مطرح شود و مورد بحث قرار گیرد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته