-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

Latest News from Emrooz for 07/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



زنگ آغاز مسابقات لیگ برتر فوتبال دو روز دیگر به صدا در خواهد آمد. لیگ امسال به احتمال قریب به یقین از کیفیت بالاتری نسبت به سالهای قبل خواهد داشت.

تیم های لیگ برتری سال جدید را درحالی شروع خواهند کرد که تماشاگران با دیدن بازیهای به نسبه با کیفت از مسابقات جام جهانی توقع بیشتری از تیم های مورد علاقه شان دارند. تجربه ی ادوار گذشته مسابقات جهانی فوتبال نشان داده است که تماشاگران با دیدن تیم های حاضر در مسابقات، تا مدتی به فوتبال باری به هر جهت داخلی تمایل زیادی نشان نمی دهند.

تیم های امسال لیگ تقریبا از لحاظ تدارکات و تمرینات پیش فصل مرتب عمل نموده و با آمادگی نسبی پا به مسابقات خواهند گذاشت، یارگیری های به موقع انجام شده و دست مربیان برای تمرینات تاکتیکی باز بود.

ده سال پیش که به همت مدیر غیر فوتبالی فدراسیون کلید مسابقات لیگ برتر زده شد، اعلام گردید تمام تیم های حاضر در لیگ برتر در یک پروسه ی چند ساله موظف به ساخت زمین های تمرین و استادیوم فوتبال خواهند بود و تیم های حاضر در اولین دوره با امضای این موافقت نامه وارد مسابقات حرفه ای شدند که تا کنون تقریبا هیچ اتفاق جدیدی را شاهد نبوده ایم.

همه ساله در فصل نقل و انتقالات هر کدام از تیم ها چند میلیارد را به پای بازیکنان داخلی و خارجی با کیفیت و بی کیفیت می ریزند و آنچه مسلم است در انتها فقط یک تیم می باید قهرمان شود. در این رهگذر نه تنها سودی نصیب باشگاهها نمی شود که استعدادهای فراوانی نیز هدر می رود.

البته تیم هایی هم داشتیم که کجدار و مریز به تربیت بازیکنان همت می ورزیدند، از جمله این تیم ها می توان به شموشک نوشهراشاره کرد که با حاضری خور شدن تیم ها مانند ستاره ای در گوشه ی آسمان این فوتبال بی سر وته مصرفی می درخشید؛ اما این تیم هم با با درگذشت موسسش و عدم مساعدت مقامات استانی حال و روز چندان خوبی ندارد و باید بترسیم از روزی که همین چند تیم سازنده را که در گوشه و کنار کشور با عشق و علاقه به کار استعداد یابی و بازیکن پروری مشغولند از دست بدهیم.

معضل دیگر این سالهای فوتبال ایرانی داورانی است که در بیشتر اوقات ادعای همترازی با بزرگان دنیای داوری را دارند؛ اما متاسفانه در بعضی از میادین چنان داشته های یک تیم را با سوتی بیجا بر باد می دهند که دل سنگ هم برای تیم مظلوم به رحم می آید. نکته اینجاست؛ مسئول محترم کمیته داوران در پاسخ منتقدین معمولا با پیش کشیدن اینکه" خوب فلان جا هم به نفع شما سوت زده اند " از پاسخ دادن طفره می رود.

مسئول کمیته داوران(هر که می خواهد باشد)باید بداند که اصولا هر بازی شرایط خاص خودش را دارد، مثلا اگر تیمی در ابتدای بازی یک پنالتی مفت و مسلم و بی دلیل به دست اورد نمی تواند به برد اطمینان داشته باشد؛ اما همین تیم وقتی در دقیقه 90 یا 93 یک پنالتی بی دلیل به حریف داد دیگر مطمئنا خواهد باخت، بنابراین نمی شود کار بد را با کاری به مراتب بدتر توجیه کرد، امیدواریم داوران عزیز پس از این با آمادگی جسمی و روحی بیشتری قدم به عرصه مسابقات بگذارند.

از دیگر توجیهات مسئول کمیته ی داوران فدراسیون یکی هم این بود که مگر مربیان و بازیکنان اشتباه نمی کنند که توقع دارید داوران اشتباه نکنند، اما جناب عنایت غافلند که وقتی مربی اشتباه می کند و مثلا یک بازی را می بازد از پاداش و تشویق خبری نیست و در پاره ای از اوقات نیز منجر به کسر قرارداد و حتی اخراج می شود و چنین است احوالات بازیکنانی که اشتباه کنند و تیم هایشان ببازد.

در واقع مربی و بازیکن وقتی اشتباه می کند تاوان اشتباهش را شخصا می پردازد؛ اما داوران وقتی به هر علتی (سهوی یا عمدی)اشتباه می کنند زیانهایش مستقیما به کسان دیگر می رسد، پس ناگفته پیداست مسئولیت داوران چیزی است شبیه قاضیان دادگستری که می باید دادی بستانند نه اینکه کدخدامنشی کنند و طرفین را روانه ی رختکن نمایند.

به انتظار می نشینیم و آغاز لیگ را به امید بهبود وضعیت فنی تیم ها، کیفیت داوری ها، نظم در برگزاری و پرورش اخلاق و انسانیت که هدف تمام ورزشهاست نظاره می کنیم.


 



 


مهدی کروبی در نامه ای به تهمت ها و اظهارات ناروای شیخ احمد جنتی اعتراض کرد. در بخشی از این نامه آمده است:عده ای به ریاکاری، دغل بازی، عوام فریبی، آدم کشی، دین فروشی و زاهد نمایی شهره آفاق گشته اند که بدون شک جنابعالی اگر از مصادیق بارز آنها نباشید جاده صاف کن آنان برای دستیابی به اهدافشان بوده اید.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز، کروبی در بخشی دیگر از این نامه آفزوده است:اگر من فتنه گرم چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه ی حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است. و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوب گر. متن کامل این نامه در پی می آید.


بسمه تعالی

آیت الله آقای حاج شیخ احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران
باسلام
طبق اخبار و گزارشات منتشره از سوی برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری، جنابعالی اخیراً به مناسبت تولد حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در مسجد جمکران قم سخنرانی سیاسی مبسوطی داشته اید و از اجتماع خالصانه و بی ریای مذهبی مردم مسلمانی که صرفاً با انگیزه های عقیدتی و جهت توسل و اظهار ارادت به حضرت حجت علیه السلام در آن مکان گرد آمده بودند، بدترین نوع سوء استفاده را کرده و با تکیه بر قدرت و مصونیت خیالی از پاسخگویی به آنچه می بافید مطالبی واهی، بی سند و تفرقه افکنانه را مطرح کرده و به آتش اختلافی که خود افروخته اید نفت نفرت و نفاق پاشیده اید.در این میان آنچه علاوه بر تهمت ها و افتراهای نخ نما و تکراری شما به یاران امام خمینی و مدافعان حقوق اساسی ملت و قاطبه ی آزادگان و آزادی خواهان تازگی داشت آن بود که گفته بودید: « من سندی را بدست آوردم که آمریکائی ها یک میلیاردلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند به سران فتنه دادند و همین سعودی ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد».

آقای جنتی آنچه را شما فتنه می نامید و برایش سر و دست و پا می تراشید، انتخاباتی بود که طبق معمول توسط شما و اتاق های فکر هدایت کننده ی امثال جنابعالی در شورای نگهبان و وزارت کشور و ... مهندسی شد تا در شکلی ظاهرالصلاح مطلوب مهندسان انتخابات را فراهم آورد. اما برخلاف انتظار و بر سیاق قاعده ی (( ... والله خیرالماکرین)) تدبیر شما بند نمایان و دیگر اربابان قدرت کارساز نیفتاد و آش شوری که با تعجیل به کام ملّت فرو ریختید آنان را برآشفت و کاسه و کوزه بساط انتخابات فرمایشی شما را برهم ریخت. شما و دیگر طراحان ومهندسان سناریوی انتخاباتی نیز با کمال ناباوری و علیرغم ادعاهای پوشالی تمکین به رأی مردم اعتراض آنان را با شدیدترین وجه و بی رحمانه ترین شکل ممکن سرکوب کردید. بعد هم در اوج وحشت از خشم مردم ژست پیروزی گرفتید و برای تکمیل پروژه های خویش دادگاههای نمایشی برگزار کردید تا بقایای هر صدای اعتراضی را به سکوت کشانده و مهر خاموشی بر گورستانی که خیالش را در سر پرورانده اید بنشانید. این روش استناد و صدور حکم متأسفانه همان روشی بوده است که بر اساس آن سال هاست بسیاری از فرزندان صالح این ملت را از دستیابی به حقوق خویش مثل انتخاب کردن و انتخاب شدن محروم کرده است چون آنان نیز طبق همین نوع گزارشات همواره ردّ صلاحیت شده اند.

با این همه و پس از گذشته یکسال و اندی از آن ماجرا هنوز هم از آنچه کرده و پاسخی که دریافت کرده اید خواب خوش ندارید و هر آن در پی یافتن مستمسکی هستید تا نتایج خیالی که بافته و خلاف واقعی که ساخته اید را بر خود هموار سازید.

آقای جنتی در فرهنگی که شما پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم خلق کردید اگرچه گروهی را فتنه گر خواندید که اکثریت ملت ایران بودند و برای آنها سرانی را قلمداد کردید که حتماً مهدی کروبی هم از جمله ی آنهاست ولی در همان قاموس که خوشبختانه در میان ملّت به درستی شناخته شده است عده ای نیز به ریاکاری، دغل بازی، عوام فریبی، آدم کشی، دین فروشی و زاهد نمایی شهره آفاق گشته اند که بدون شک جنابعالی اگر از مصادیق بارز آنها نباشید جاده صاف کن آنان برای دستیابی به اهدافشان بوده اید.

اگر من فتنه گرم، چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه ی حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است. و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوب گر. امّا این بار به اتهام بهتانی که به سران به قول خودتان فتنه !! زده اید که از سعودی ها پول گرفته اند تا نظام را منقرض نمایند از شما اولاً شکایت می کنم آن هم در محاکم جمهوری اسلامی، اگرچه امیدی به رسیدگی ندارم. و ثانیاً این نامه را می نویسم که بدانید به آنچه گفته اید اعتراض دارم و همین جا از شما می خواهم که در این مورد هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید وگرنه دروغگویی و رسوایی بیش از پیش شما را آشکارا و در هر کوی و برزنی و با هر روشی که ممکن باشد جار خواهم زد.

در پایان یادآور می شوم شما در پایان راهی هستید که زندگی نام دارد و هرچه کرده اید اگر با میل دست یابی به دنیا و متعلقات آنهم بوده باشد حتماً به مقصود رسیده اید. ریاست دنیا اگر بقا و وفایی داشت به م امثال ما و شما نمی رسید.

آقای جنتی تاریخ تکرار می شود و بر سیاست ورزان است که عبرت بگیرند حتماً به خاطر دارید که پس از قیام ۱۵ خرداد و دستگیری امام و جمعی از علمای بزرگ و توده های مردم و کشتار ملت توسط سربازان و دژخیمان حکومتی در در شهرهای مختلف، رژیم شاه اعلام کرد که فردی به نام « جوجو» را در فرودگاه مهرآباد دستگیر کرده است که از سوی جمال عبدالناصر مبلغ دو میلیون تومان پول برای خمینی آورده است تا در جریان اغتشاش علیه رژیم مورد استفاده قرار گیرد. طراحان و سناریو سازان وابسته به شاه معدوم آنقدر پخته به نظر می رسیدند که اگر دروغی هم می بافتند به گونه ای باشد که مورد پذیرش احتمالی عده ای از مردم واقع شود ولی شما و دوستانتان یا بهتر بگویم منابعتان وقتی متأسفانه دروغی هم می سازید نچسب و باور نکردنی است به خدا پناه می برم از جفایی که توسط مربیان دیانت و مروجان شریعت حکومتی بر روحانیت اصیل و مظلوم و مبلغان حقیقی اسلام و تشیع رفته است و می رود.

شما نیز به خدا پناه ببرید و از عقوبت آخرت بیمناک باشید توبه کنید و از محضر ملت رشید ایران طلب بخشش نمایید. امید است مردم و خدای بزرگ از گناهان شما در گذرند.

فاعتبروا یا اولی الابصار
مهدی کروبی
۷/۵/۱۳۸۹


 


.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدنبی حبيبی دبيرکل حزب موتلفه اسلامی در اجلاس روسای واحد بانوان استان‌ها و شهرستان‌های حزب موتلفه اسلامی با تبريک اعياد شعبانيه اظهار کرد: علت اين‌که در حزب موتلفه اسلامی واحد بانوان تشکيل شده به دليل اهميت ويژه نقش بانوان در سرنوشت کشور است، نقش زنان به اندازه‌ای مهم است که حضرت امام خمينی (ره) نقش زنان را از نقش مردان موثرتر در سرنوشت انقلاب و کشور دانستند.


وی افزود: وظيفه بخش بانوان حزب چه در مرکز و چه در استان‌ها و شهرستان‌ها يک نوع اشراف، اطلاع و وظيفه‌ای جامع الاطراف از معاونت‌های مختلف است زيرا مسئول بانوان آنچه که لازمه پيشرفت حزب است را بايد بداند و عمل کند.

وی تاکيد کرد: اعضای حزب موتلفه اسلامی اگر به فکر پياده کردن احکام الهی در پهنه جغرافيايی و در کره زمين برای آماده شدن زمينه ظهور حضرت حجت(عج) هستند بايد دائما ذهن‌شان به مقوله مهم اهرم حکومتی اشتغال ذهنی داشته باشد، حزبی که اين‌گونه نباشد، حزب دينی نيست.

دبيرکل حزب موتلفه اسلامی در مورد خصوصيات احزاب تصريح کرد: احزاب بايد قدرت توليد فکر داشته باشند، همچنين بايد برای اداره امور مختلف کشور برنامه داشته باشد و در خصوص حل مسايل به صورت کارشناسی سخن بگويد.

وی اظهار کرد: حزبی که با يک کادرسازی دقيق مديران شايسته و متدين را برای اداره کشور نساخته و يا نشناخته باشد به وظيفه خود عمل نکرده است.

وی با بيان اين‌که " ما برای تعميق و گسترش تحزب در کشور اعتقادمان اين است که احزاب بايد در بالاترين سطح ايدئولوژيک، کادرسازی و برنامه‌ريزی حضور داشته باشند" اظهار کرد: اگر احزاب با اين خصوصيات در ميدان انتخابات وارد شدند مردم با آگاهی بيشتر پای صندوق‌های رای آ‌مده و به برنامه‌ها و مديران رای می‌دهند.

حبيبی ادامه داد: در صورتی که تحزب در داخل کشور رونق و عمق پيدا کند پيشرفت بهتری در تمام امور کشور صورت می‌گيرد.

وی تصريح کرد: ما موضع‌گيری رئيس‌جمهوری را درباره تحزب قبول نداريم، دشمنان امروز با سازماندهی و کار تشکيلاتی به سراغ اصل انقلاب و ولايت فقيه آمده‌اند و ما نمی‌توانيم در مقابل آن‌ها متفرق باشيم؛ زيرا در اين صورت در مقابله با دشمن شکست می‌خوريم.

وی افزود: نيروهای متفرق خود را نمی‌توانند اداره کنند چه برسد به انقلاب را، ‌ما از موضع‌گيری‌های دولت در خصوص تحزب تعجب می‌کنيم.

وی توسعه کمی و کيفی حزب را از ضروريات دانست و خاطرنشان کرد: هر زمان تعداد اعضا و دفاتر حزب بيشتر باشد، ما توسعه کمی پيدا کرده‌ايم و برای حزب مطلوب‌تر است و همچنين اگر جذب آ‌راء عمومی در انتخابات‌ها بيشتر از گذشته باشد معلوم می‌شود توسعه کيفی داشته‌ايم.

دبيرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به جذب آراء مردم گفت: ارتباط دائمی، مستمر و سازماندهی شده ما با عامه مردم اولين و مهمترين شروط توسعه کيفی است، ما بايد با شناسايی خواسته‌های مردم برای رفع مشکلات آن‌ها برنامه‌ريزی کنيم. برخی خواسته‌های مردم مشروع است اما برآورده شدن اين خواسته‌ها مقدور نمی‌باشد که بايد برای مردم توضيح داد و آنها را توجيه کرد اما برخی خواسته‌های مردم که هم مشروع بوده و امکان‌پذير است بايد پشتيبان مردم باشيم و از مسئولان اين خواسته‌های مردم را پيگيری کنيم.

وی هم‌چنين اظهار کرد: اگر برخی خواسته‌های مردم نامشروع بود بايد با مردم ارتباط و تعامل برقرار کرده و بگوييم به اين دلايل اين خواسته شما نامشروع است.

وی تاکيد کرد: مردم در صورتی به حزب اعتماد می‌کنند که حزب در مقابل خواسته‌های آن‌ها حرف حساب شده و قابل توجيه داشته باشد.

حبيبی همچنين تاکيد کرد: اصولگرای واقعی نه جلوتر و نه عقب‌تر از رهبری عمل می‌کند


 


بیانیه شماره ۱۸ مهندس میرحسین موسوی و اعلان منشور جنبش سبز واکنش‌های متفاوتی را در میان فعالان سیاسی به همراه داشت. برخی از آنها با مطرح‌نمودن انتقاداتی جدی، نظر منفی درباره آن ابراز داشتند، اما اکثر افراد در کلیت رضایت خود را از منشور اعلان‌شده بیان می‌کردند و تاکید داشتند که با اتکا به این منشور می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای جنبش رهایی‌بخش سبز متصور بود. علاوه بر اینها، انتشار منشور در زمانی که رهبران جنبش زیر حملات و اتهاماتی چون عقب‌نشینی و امثال آن بودند، روحی تازه را در جنبش سبز دمید و امید را دوباره در میان سبزها زنده ساخت. با این حال، نباید فراموش کرد که چنین متنی نیازمند خوانشی انتقادی، نظریات تکمیلی و شرحی تبیینی است که در نهایت ثمره این تبادل نظرها و اندیشه‌ها را ملت ایران برداشت خواهد نمود. پس ضروری است بدون هیچ تعارف و یا احتیاطی درباره بخش‌های مختلف آن گفتگو شود و مفاهیم اصلی آن در جامعه به روشنی تبیین گردد.

از جمله مفاهیم مهمی که در منشور جنبش سبز بدان اشاره شده بود و البته در واکنش‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت، مفهوم «عقلانیت جمعی توحیدی» است. این مفهوم اگرچه برای اولین بار نیست که در فضای فکری و سیاسی ایران مطرح می‌شود، اما نخستین‌بار است که در فضایی چنین گسترده و تا این حد جدی مورد توجه قرار می‌گیرد و لاجرم ضروری می‌نماید که اولا عناصر مختلف آن تبیین شود و ثانیا زمینه مناسب برای مباحثه انتقادی درباره آن در عرصه عمومی فراهم آید.

«عقلانیت جمعی توحیدی» چیست؟ این اصطلاح برای نخستین بار از سوی گروهی از فعالان فکری و سیاسی ایرانی در جزوه‌ای راهبردی با نام «الگوی زیست مسلمانی» مطرح شد. این جزوه حاصل فعالیت چندساله فکری و مباحث فراوانی بود که این جمع در سال‌های اخیر و با تامل و بازخوانی انتقادی تجربه انقلاب اسلامی، به عنوان راهبردی کلان برای رهایی از معضلات و نابسامانی‌های اجتماعی کنونی مطرح نموده بود. این گروه فکری از همان آغاز و آگاهانه خود را از تبدیل شدن به حزبی سیاسی برکنار داشتند و با تاکید بر ضرورت فعالیت در فضای جامعه مدنی و تقویت آن به عنوان راهکار بنیادین اصلاح انحراف‌ها و تقویت امتیازها، حتی حاضر به فعالیت سیاسی برای دستیابی به قدرت نیز نشدند. این جمع فکری که مجموعه‌ای از یاران و همراهان قدیمی و صمیمی میرحسین موسوی را تشکیل می‌دادند، در اواخر سال ۱۳۸۷ و با اعلام کاندیداتوری او برای ریاست‌جمهوری به عنوان مشاوران امین در کنار او قرار گرفتند و اگرچه در همان آغاز هم‌پیمان شدند که در صورت پیروزی مهندس موسوی در انتخابات هرگز وارد فضای اجرایی و دولتی نشوند و رسالت اصلی خویش در حوزه عمومی را ادامه دهند، در ادامه و متاثر از فشارها و برخوردهایی که با هرگونه فعالیت فکری و اجتماعی صورت گرفت، ناگزیر برنامه‌های خود را تا حدود زیادی به تعلیق درآوردند. چنان‌که همگان می‌دانند برخی از اعضای برجسته این جریان فکری به زندان افتادند، برخی دیگر از حقوق اجتماعی خویش محروم شدند و حتی برخی تحت فشارها مجبور به جلای وطن شدند. اما دغدغه برای «زیست نیک» انسانی همچنان پابرجا ماند و هریک از آنها به‌گونه‌ای کارهای خود را در مسیر اعلان‌شده ادامه داد.

به نظر می‌رسد اینک که فضای فکری جامعه ایرانی با خصیصه‌های عملی این جریان فکری در حوادث پس از انتخابات آشناتر شده است و پایمردی و همراهی اعضا و علاقه‌مندان آن برای احیای کرامت و حقوق انسانی و دفاع از راستی و امانت‌داری را به روشنی مشاهده کرده است؛ فرصت مناسبی فراهم آمده که با انتشار مجدد «الگوی زیست مسلمانی» به عنوان یکی از متن‌های فکری پشتیبان «منشور جنبش سبز» زمینه برای آشنایی بیشتر مردم با گستره فکری همراهان اندیشه‌ای مهندس موسوی و همچنین نقد و گفتگو درباره آن فراهم آورد. اما در این میان دو نکته را باید حتما در خاطر داشت.

نخست آنکه اگرچه تهیه‌کنندگان این متن از مشاوران و همراهان مهندس موسوی هستند، اما این هرگز بدان معنا نیست که پیوندی سازمانی میان او و این گروه وجود داشته باشد و در نتیجه هرگز نمی‌توان مدعی شد که این متن دربردارنده تعقلات فکری و اندیشه‌ای مهندس موسوی است. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت آن است که -همان‌گونه که در بالا اشاره شد- این متن در بازخوانی انتقادی تجربه انقلاب اسلامی و جستجوی راهی برای برون‌رفت از انحرافات و مشکلات گریبانگیر جامعه ایرانی معاصر نگاشته شده است.

تجربیاتی که کشورمان از خرداد ۱۳۸۸ تا کنون شاهد بوده است یقینا در تحلیل‌ها و ادراک‌های همه ما از سیر تحول جامعه ایرانی بسیار تاثیرگذار بوده و به جرات می‌توان مدعی شد اندیشه‌های همه ما درباره آن در طول این مدت دگرگونی‌های فراوانی را مشاهده کرده است. متن «الگوی زیست مسلمانی» نیز از این قاعده مستثنا نیست. در نظر آوردن تحولات اخیر می‌تواند دگرگونی‌هایی را در بخش‌های مختلف این متن ایجاد نماید که این البته امری مستحسن است و شاید باید گفت این آرزوی تدوین‌کنندگان این متن بوده است که در فضایی انتقادی، مورد بررسی و تحلیل و اصلاح قرار گیرد. بنابراین، متن «الگوی زیست مسلمانی» و مولفه‌های اساسی آن در صورت انتشار در فضای اجتماعی معاصر می‌تواند به عنوان یکی از پایه‌های گفتگویی درون جنبش سبز مورد توجه قرار گیرد و با اصلاح و تکمیل در نهایت پلی به متن مورد اجماع همه علاقه‌مندان و دلسوزان این سرزمین باشد برای رسیدن به فردایی بهتر برای ایران.


 



دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است که دیپلمات های ارشد پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در ظرف چند هفته آینده با نماینده ایران درباره برنامه اتمی این کشور مذاکره کنند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه، ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی پاسخ کتبی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گزارش بی بی سی، آقای کراولی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ایران در گذشته نیز پیشنهادهایی را در رابطه با برنامه غنی سازی اش ارائه کرده که همگی مشروط به شرایط سنگینی بوده است.

این مقام آمریکایی در عین حال بر تمایل ایالات متحده به مذاکره چندجانبه هسته ای با ایران تاکید کرد.

او گفت: "ما امیدواریم که در ظرف چند هفته آینده ملاقاتی مانند دیداری که در اکتبر گذشته داشتیم، انجام دهیم."

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه از تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران دفاع کرد و هدف آن را تغییر خط مشی اتمی هیات حاکمه ایران دانست.

آمریکا و قدرت های بزرگ از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انتقال دیدگاه های خود به طرف ایرانی استفاده می کنند.

خانم اشتون چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که قدرت های بزرگ تمایل دارند که مذاکره با ایران هرچه زودتر شروع شود و محور مذاکرات برنامه اتمی ایران باشد.

به گزارش رادیو فردا، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه درخواست کرد گفت وگوی قدرت های جهانی با تهران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی در اولین فرصت ممکن از سرگرفته شود.

خانم اشتون گفت:« این اقدامات (تحریمی) ما را در شرایطی قرار می دهد که گفت وگوها را از سر بگیریم. ما خواهان این هستیم که در اولین فرصت ممکن، امکان گفت وگو بر سر برنامه اتمی ایران فراهم شود و تمرکز آن بر توانایی اتمی نظامی ایران و راه های آن خواهد بود.»

خانم اشتون این اظهارات را در رم و در کنفرانس خبری مشترک با فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا ایراد کرد.


 


حسن بهشتی پور:در حوزه نظامی، ایران به روسیه نیاز ندارد، بنابراین لغو اس ۳۰۰ هیچ مسئله ای را در ارتباط با قدرت دفاعی کشور به وجود نمی‌آورد. روس‌ها به غیر از ایران بازاری را برای اس ۳۰۰ ندارند، چون سایر کشورها به دنبال این سامانه دفاعی نیستند.باید این موضوع را پذیرفت که روسیه بر اساس منافع ملی خودش عمل می‌کند، روسیه برنامه ای را برای چند سال آینده خودش ترسیم کرده

که این برنامه افزایش جایگاه بین المللی مسکو و همچنین حل مسائل اقتصادی در حوزه سرمایه گذاری و فناوری است.بنابراین روسیه در این حوزه‌ها رفتار خود را به ایران ترجیح می‌دهد و اگر تهران به این واقعیت نگاه کند، مسکو را در حد خود می‌بیند، زیرا روسیه در حال حاضر ابرقدرت نیست، این کشور همسایه ایران است و تهران نیاز دارد تا روابط متوازنی را با مسکو در مسائل خود در حوزه دریای خزر، مسائل مربوط به انرژی و در حوزه رفتارهای بین المللی در رقابت با آمریکا ایجاد کند.ایران باید یک رابطه منطقی با روسیه به عنوان یک کشور همسایه داشته باشد.

باید دیپلماسی را فعال کنیم، در نوع نگرش خود با روسها تغییری ایجاد کنیم و نباید مسکو را به سوی همسویی و نزدیک شدن به غرب سوق دهیم.دوم اینکه ایران باید وزن سیاسی خود را با روسیه در دو جهت افزایش دهد.

یکی اینکه باید به روسها نشان داد که نمی‌تواند ایران را به دلیل منافع خود نادیده بگیرد و دیگر اینکه تهران باید نشان دهد در عین حال که می‌خواهد با روسیه رابطه داشته باشد باید یک بازنگری را در روابط خود با اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، هند، ژاپن و تمام دنیا انجام دهد.

همچنین ایران می‌تواند به روسیه نشان دهد در مواردی که در سیاست‌های روسیه تاثیر گذار است، می‌تواند از اهرم فشار استفاده کند، چنانچه در حال حاضر مناسبات جمهوری اسلامی ایران با گرجستان می‌تواند بر مناسبات تهران با مسکو تاثیرگذار باشد.یکی از شرایط رقابت، همکاری است؛ اما زمانی همکاری صورت می‌گیرد که ایران بتواند در فضای همکاری قرار بگیرد و این فضای همکاری در صورت تمایل مسکو به گسترش مناسبات با تهران ایجاد می‌شود اما در شرایط فعلی روسیه در پی تعامل با ایران نیست.اگر روابط کشورهای اروپایی و ایران بهبود یابد، بلافاصله فناوری تولید گاز وارد این کشور می‌شود و برای ارتقای ظرفیت خود باید با اروپایی ها، آمریکایی‌ها و غربی‌ها رابطه متوازن برقرار کنیم.روسیه همیشه مایل به نقش آفرینی در خاورمیانه بوده ، اما تاکتیک‌های این کشور در مناطق مختلف متفاوت بوده است.

در چهار یا پنج سال گذشته روس‌ها مرتب با مسئولان ایرانی در ارتباط بودند تا از طریق این کشور همکاریهای مشترکی را در مسائل لبنان، عراق و افغانستان انجام دهند.اگر سیاست روسیه را در ارتباط با خاورمیانه یک کلیت در نظر بگیریم، نگاه روابط تهران با مسکو زیرمجموعه ای از سیاست روسیه در ارتباط با خاورمیانه است که در آن هم همکاری تعریف شده است و هم تعارضاتی وجود دارد، یعنی اینکه تهران یکسری منافع و مسکو منافع دیگری را دنبال می‌کند. اما نقاط اشتراک آنها بسیار نزدیک به هم است.بحث‌ها و تعارضاتی که میان واشنگتن و تل آویو وجود دارد، بحث‌های واقعی است نه صوری.روسیه اخیرا نگاه بین المللی و منطقه ای خود را به خصوص در ارتباط با ایران تغییر داده است. در عین حال روسیه به دنبال برقراری روابط نزدیک با سوریه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر است.

منبع: روزنامه آرمان


 


عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما اظهار عقیده کرد: دولت احمدی‌نژاد در عرصه دیپلماسی بین‌المللی موفقیت‌های خوبی کسب کرده و این موفقیت‌ها موجب خشم دشمنان نظام شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صداوسیما، که در نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در بجنورد، سخن می گفت، بدون اشاره به مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی، مدعی شد: دشمنان نظام به این نتیجه رسیده‌اند که اگر گفتمان دولت جمهوری اسلامی در جهان موفق و الگوی جدیدی به مردم معرفی شود، چیزی از آنها و قدرت‌شان باقی نخواهد ماند.

ضرغامی، افزود: این رویکرد و موفقیت‌های نظام در عرصه بین‌المللی موجب شده تا دشمنان فشارهایی را ضد ایران شروع و تهدیداتی را مطرح کنند.

ضرغامی مسایل مربوط به "فناوری هسته‌ای را بهانه‌ای از سوی دشمنان جمهوری اسلامی علیه ایران" دانست و ادعا کرد: دولت دکتر احمدی‌نژاد در عرصه داخلی پیشرفت‌های خوبی داشته است و با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یکی از طرح‌های مهم اقتصادی، در این عرصه نیز شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

وی اظهارداشت: در شرایط فعلی وضعیت خاصی در عرصه بین‌المللی بر ایران حاکم شده و دشمنان نیز تهدیداتی را علیه نظام مطرح می‌کنند و به همین علت نیازمند اتحاد و انسجام بیشتر در داخل کشور هستیم.

رییس سازمان صدا و سیما گفت: امروز ما در بین آحاد ملت شاهد اتحاد و انسجام خوبی هستیم و این وضعیت باید به همه مدیران و مسئولان نظام تسری پیدا کند.

وی اضافه کرد: وجود برخی دعواها در بین مسئولان چه دولت و مجلس و چه سایر ارگان‌ها موجب دلخوری در بین مردم و خدشه به وحدت و اتحاد بین آنها می‌شود.


 


رييس سازمان رفاه و خدمات اجتماعي شهردراي تهران اعلام كرد: نتايج پژوهشي که از سوي شهرداري تهران صورت گرفته، نشان مي‌دهد که بيش از 95 درصد کودکان کار و خيابان مورد بررسي، داراي خانواده بوده و بيش از 80 درصد آن‌ها تحت پوشش هيچ سازمان حمايتي قرار ندارند و براي کمک به تامين مخارج خانواده‌هايشان به سطح شهر مي‌آيند.


به گزارش ايلنا، محمد جواد روزبهاني، با اشاره به پژوهشي که در سال 87 آغاز شده و تا پايان 1388 ادامه يافته است، گفت: از آنجا که يکي از وظايف معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران مطالعه آسيب‌ها، شناخت آن‌ها و تدوين راهبردهاي جامع نگر است، اين پژوهش در معاونت مذکور به انجام رسيده است.


وي افزود: اين پروژه، بر موضوع کودکان کار و خيابان به عنوان مساله‌اي که شايد مستقيما مورد توجه مديريت شهري نبوده، متمرکز شد و به بررسي مسائل فردي و اجتماعي کودکان کار و خيابان پرداخت.


روزبهاني ادامه داد: در پژوهشي که از سوي کارشناسان تخصصي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران اجرا شد، با مشارکت مراکز پژوهشي و دانشگاه‌ها در 22 منطقه شهرداري به انجام رسيد، بيش از 12 هزار کودک کار و خيابان شهر تهران، به عنوان حجم نمونه مورد بررسي قرار گرفتند.


وي ضمن اشاره به اينکه با اين 12 هزار کودک مصاحبه شد و بازديدهايي نيز از خانه‌هاي آن‌ها صورت گرفت، افزود: نتايج اين پژوهش در نيمه نخست امسال، در همايشي ارائه خواهد شد.


 


هدی صابر از فعالان ملی مذهبی که از چند روز قبل ناپدید شده بود، عصر امروز با خانواده و وکیل خود از زندان اوین تماس گرفت.

به گزارش رهانا، محمد شریف وکیل هدی صابر با تأیید این خبر گفت: آقای صابر هم اکنون در قرنطینه زندان اوین هستند و به احتمال زیاد فردا به بند عمومی منتقل خواهند شد.

هدی صابر بعدازظهر روز شنبه از محل کارش خارج شده و از آن زمان به بعد ناپدید شده بود. در طی هفته‌‌ی گذشته نیز در هنگامی که صابر در محل کارش حضور نداشته ماموران بدانجا مراجعه کرده بودند.

دکتر شریف از علت بازداشت این فعال ملی مذهبی اظهار بی‌اطلاعی کرد، گفت: ممکن است این بازداشت به خاطر پرونده قبلی وی صورت گرفته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که انتقال هدی صابر به بند عمومی زندان اوین فردا صورت بگیرد.

هدی صابر در پرونده بازداشت فعالان ملی - مذهبی در سال ۱۳۸۰ به زندان محکوم شده بود. حکم دادگاه بدوی اما از سال ۱۳۸۱ در دادگاه تجدیدنظر متوقف مانده بود، دکتر شریف احتمال می‌دهد که شاید بازداشت وی در روز شنبه به همین دلیل صورت گرفته باشد.


 



همزمان با موج تصفیه، تهدید، اخراج و بازنشستگی اجباری جمع وسیعی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر از مصوبه هیأت امناء آن دانشگاه جهت جلوگیری از بازنشستگی ٢۷ عضو هیأت علمی خبر داد و گفت: از هیأت امنای دانشگاه جهت حفظ این اعضای هیأت علمی درخواست شد تا فرصتی یک‌ساله به آنها برای ارتقا به مرتبه دانشیاری اعطا شود.

به گزارش آفتاب نیوز، محمد تقی بطحایی، با بیان این خبر گفت: بیست عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر طی سی سال خدمت در دانشگاه موفق به ارتقا از مرتبه استادیاری به دانشیاری نشده بودند لذا طبق قانون، در مرز بازنشستگی قرار می گرفتند و از هیأت امنای دانشگاه جهت حفظ این اعضای هیأت علمی درخواست شد تا فرصتی یک ساله به این اعضای هیأت علمی برای ارتقا به مرتبه دانشیاری اعطا شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: ١۷ نفر از این اعضای هیأت موفق به ارتقا به مرتبه دانشیاری در فرصت یک‌ساله شدند اما سه نفر دیگر همچنان استادیار باقی ماندند. اعضای هیأت علمی با مرتبه دانشیاری می‌توانند تا ٣۵ سال به خدمت خود ادامه دهند اما اعضای هیأت علمی که طی سی سال نتوانستند به مرتبه بالاتر از دانشیار ارتقا پیدا کنند طبق قانون بازنشسته می‌شوند.

بطحایی از موافقت هیأت امنای دانشگاه خواجه نصیر برای اعطای فرصت یک‌ساله به هفت استادیار دیگر آن دانشگاه جهت ارتقا به دانشیاری خبر داد و گفت: اگر این اعضای هیأت علمی نتوانند در این فرصت به مرتبه دانشیری ارتقا پیدا کنند طبق قانون بازنشسته می‌شوند.


 



کلمه :اسامی شانزده زندانی سیاسی که سه روز پیش و هم زمان با سالروز میلاد امام زمان (عج ) از بندعمومی ۳۵۰ به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده بودند ، مشخص شد.همه این زندانی ها در اعتراض به انتقال شان به سلول انفرادی اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.

بهمن احمدی امویی و کیوان صمیمی نخستین زندانی هایی بودند که ظهر دوشنبه به سلول انفرادی منتقل شدند .بقیه زندانی های ساعت سه بامداد روز سه شنبه از سلول های خود در بند ۳۵۰ به سلول های انفرادی در بند ۲۴۰ منتقل شدند.

براساس گزارش های رسیده به کلمه ،اسامی این زندانی ها که به خاطر اعتراض یه رفتار نامناسب ماموران و مسوولان زندان و همچنین شرایط نامناسب بند ۳۵۰ ،سه روز پیش به سلول انفرادی منتقل شده اند ،عبارت است از:علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت ، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار ،حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت , عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تجکیم ،علی پرویز فعال دانشجویی ،حمیدرضا محمدی فعال سیاسی ،جعفراقدامی فعال مدنی ،بابک بردبار عکاس خبری ،ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل ،ابراهیم(نادر)بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق ،کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار ،مجید دری فعال دانشجویی ، مجید توکلی فعال دانشجویی ، کیوان صمیمی روزنامه نگار ،غلامحسین عرشی ،پیمان کریمی آزاد از بازداشت شدگان حوادث عاشورا از میان این زندانیان بهمن احمدی امویی از سه روز پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است و روز بعد از آن پنج نفر دیگر از جمله مجید توکلی ، عبدالله مومنی و کوهیار گودرزی به این اعتصاب غذا پیوستند . سایر این زندانی ها در حمایت از اعتصاب غذای یاران خود ،از امروز( چهارشنبه) اعتصاب غذا کرده و گفته اند که تا تحقق خواسته هایشان دست از اعتصاب بر نمی دارند.

درخواست زندانیان پوزش ماموران و مسوولان زندان از زندانیان به خاطر رفتار نامناسب و همچنین بازگرداندن تمامی این شانزده زندانی به بند عمومی است.


 



خانواده تعدادی از سرداران شهید دفاع مقدس از جمله خانواده های سرداران شهید حمید باکری و شیرودی واسماعیلی،(پدر ومادر سه شهید)رحمانی(پدر سه شهید)نوراللهی،زحمت کش و سقایی و همچنین جمعی از جانبازان و سرداران دفاع مقدس در روز عید نیمه شعبان با یادگار حضرت امام خمینی(س) دیدار کردند.

به گزارش جماران ،درابتدای این نشست صمیمی تعدادی از خانواده شهداء به نمایندگی از جمع حاضر به ایراد سخن پرداخته و دیدگاه های خود را مطرح کردند.

حجت الاسلام والمسلیمن رحمانی پدر سه شهید با اشاره به حادثه ۱۴ خرداد ماه خطاب به یادگارگرامی امام خاطرنشان کرد:از توهینی که به شما شد،من خرد شدم و دیگر خانواده های شهداء نیز این احساس را داشتند. عده ای درکنار مرقد مطهر حضرت امام خمینی (س)هم خجالت نکشیدند و آن اقدام را انجام دادند.

اسماعیلی پدرسه شهید نیز خطاب به یادگارامام گفت:ما درکنار شما ایستاده ایم.

دراین نشست تعدادی از خانواده های شهداء نیز به پخش برنامه های یک سویه و ارائه گزینشی سخنان حضرت امام خمینی(س)اعتراض کردند.در این دیدار خانواده شهدای شرکت کننده بار دیگر دراین نشست حادثه ۱۴ خرداد و توهین به یادگار حضرت امام خمینی را محکوم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نیز در ادامه این نشست صمیمانه ضمن تبریک نیمه شعبان تصریح کرد:روز نیمه شعبان،روزانتظار است و هر کس می تواند فلسفه انتظار را دروجود خود مرور کند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص)مبنی براینکه بالاترین عبادتها انتظار فرج است تصریح کرد:چرا درمیان این همه عبادت انتظاردارای این همه اجر است؟

چون دوران انتظار دوران هجوم حوادث است و درهجوم حوادث ایستادن و استقامت و برحق پایفشاری کردن سخت می شود. در حالیکه به تعبیر قرآن کریم دردوره پیروزی دیندار بودن سخت نیست. درآیه قرآن هم ذکر شده است که إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا که می فرماید مردم درحال فتح وظفر فوج،فوج به دین وارد می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت:زمانی که از هر سو فشار زیاد است.اگر کسی برحق پای فشرد و منتظر واقعی بود به درجه ای می رسد که بالاترین عبادتها را انجام داده است.

یادگارگرامی امام با بیان اینکه اگر به حقیقت نگاه داشته باشیم، خداوند درهای رحمت رامی گشاید خاطرنشان کرد:وقتی فشارها بالا می رود خداوند راه ها راباز و دلها را شاداب می کند.روزعاشورا کرب از حضرت سیدالشهداء زمانی برداشته شد که ایشان دراوج سختیها دل را به خدا داد. إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ که تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ بعد از ثُمَّ اسْتَقَامُوا ذکر شده است. ربنا الله گفتن راحت است اما استقامت سخت است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با اشاره به اینکه استقامت دراز مدت است افزود: مهم این است که انسان از لطف خدا ناامید نشود درهر نقطه ای درک صحیح خود را از مسائل فراموش نکند و بداند که سختی در راه خدا لازمه سعادت است.

وی با بیان اینکه مرز بین خدا وغیرخدا هوای نفس است تصریح کرد:دربیان حضرت امام(س)نیز فرق بین ریاضت صحیح و باطل اینگونه ذکر شده است که اگر کاری به خاطر خدا باشد ریاضت صحیح است و اگر به خاطراین باشد که فرد قدرتمند شود یا هدف دیگری غیر از خدا باشد غیرصحیح است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی افزود: نباید در انتظارعجله داشته باشیم. البته صبر با دست روی دست گذاشتن متفاوت است و صبر به این معنا است که هر فردی درهر جایی پای برحقیقت بفشارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با اشاره به اینکه دوره انتظار دوره سختی است و صبر خیلی زمانها به دل مردگی وافسردگی منجر می شود افزود:صبرحقیقی نشاط آور است.صبری که مورد نظر خداوند است،صبری است که از آن نشاط برمی آید.


 



نزدیک به ۱۴ ماه از انتخابات پرمناقشه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و موج بی سابقه بازداشت ها از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی، سپاه و قوه قضاییه می گذرد. در مورد آنچه بر سر بازداشت شدگان آمد با وجود افشای برخی از ابعاد آن هنوز ناگفته های بسیاری وجود دارد که در تاریخ به ثبت خواهد رسید و منشا تحولات مهمی در آینده ایران خواهد بود.

در این مدت انتظار می رفت پس از انواع فشارها و زیر پا گذاشتن بدیهی ترین حقوق بازداشت شدگان در مرحله بازجویی ها ، در مراحل بعد با در اختیار قرار دادن متهمان به قوه قضاییه ، این رویه اصلاح شود. اما در مراحل بعدی نیز حقوق متهمان در زمینه رعایت آیین دادرسی، بازپرسی ها، برگزاری دادگاه ها، احکام صادره و نحوه نگاه داشتن زندانیان سیاسی تضییع شد.

اگر چه اکثر زندانیان سیاسی و نه البته همگی از سایر زندانیان تفکیک شدند، اما این تفکیک همراه با تبعیض فراوان بین آنها بوده است. زندانیان سیاسی که به خاطر عقایدشان و نه جنایت و یاکلاهبرداری اکثرا در بند ۳۵۰ اوین به سر می برند، در این بند از حداقل امکاناتی که دیگر زندانیان جرائم عادی در بندهای دیگر برخوردارند، همچون کتابخانه ، جراید و روزنامه های مورد در خواست ، آمفی تاتر، محل هواخوری مناسب، سالن ورزشی و نیز امتیازاتی چون تماس تلفنی به اندازه دیگر زندانیان، ملاقات خصوصی و حضوری با خانواده ها و مرخصی محرومند.

در زیر فهرستی از زندانیان سیاسی که از حقوقی همچون مرخصی و آزادی مشروط برخوردار نشده اند و یا بلاتکلیف مانده اند ارائه می شود.

بر اساس قانون زندانیان سیاسی که سابقه کیفری ندارند حق استفاده از آزادی مشروط را پس از طی نیمی از دوره محکومیت خود دارا هستند مگر بدرفتاری خاصی داشته باشند.این در حالی است که این حق به کمتر زندانی سیاسی تعلق گرفته و به خصوص در این باره دیدگاههای سیاسی زندانی و بر سر موضع بودن یا نبودن او ملاک قرار گرفته است تا ثابت شود که این زندانیان بر خلاف ادعاهای مسولان امر، زندانی عقیدتی و سیاسی هستند نه امنیتی.

همچنین برخی از زندانیان که مدتی به مرخصی رفته بودند و طبق قانون و عرف زندان باید مرخصی آنان به اصطلاح تقویم شده و هر ماه در موعد مشخصی به مرخصی بروند، مدتی است که از این حق محروم شده اند. انتشار این فهرست از سوی کلمه با هدف آگاهی بیشتر افکار عمومی از وضعیت زندانیان سیاسی و کمک به بهبود وضعیت آنها از ظلم مضاعفی که بر آنها می رود ، صورت می گیرد.

الف: زندانیانی که تا کنون به مرخصی نرفته اند:

جواد ماه زاده، حسین نورانی نژاد، مجید دری ،ایمان آذریان ، آبتین غفاری، ابوالفضل قاسمی،مسعود بابا پور،ضیا نبوی،میلاد اسدی،علی ملیحی،رجبعلی داشاب، میثم بیک محمدی، مهدی کریمیان اقبال، محمد اولیایی فرد، علی تاجر نیا، علیرضا ایرانشاهی،سامان نورانیان، محمد طاهری قزوینی، کوهیار گودرزی، عباس کاکایی، سعید حاتمی، فرامرز عبدالله نژاد، مهدی فتاح بخش، حسین سهراب پور،عبدالرحمن ماهوش،غلام حسین عرشی،ارسلان ابدی،محمد امین ولیان، حمزه باغبان، کیارش کامرانی، سعید حبری، محمد رضا رجبی، علی بهزادیان نژاد، ایوب قنبریان،آرمان رضاخانی، جمشید میرزایی، امیر اصلانی، یاقوتی شائولیان،مجید توکلی، قادر رحیمی، مهدی محمودیان، عیسی سحرخیز،رسول بداغی،رضا رفیعی،مسود باستانی، احمد زیدآبادی، داوود سلیمانی، حشمت الله طبرزدی ،بهاره هدایت ،هنگامه شهیدی ،مهدیه گلرو ،مطهره بهرامی و عاطفه نبوی ،ریحانه حاج ابراهیم دباغ ،مریم اکبری منفرد ،زهرا جباری ،فاطمه رهنما ، معصومه یاوری و عذرا قاضی میرسعید و ...

ب:زندانیانی که هنوز حکم بدوی آنها صادر نشده و بلاتکلیف هستند:

حسن سرچاهی،سعید ملکی، سیامک رحمانی،مهدی کوهکن، مهدی سادات شریف،عماد بهاور،علی رضا بهشتی شیرازی،قربان بهزادیان نژاد، علی عرب مازار،نظام حسن پور،عبدالرضا تاجیک، محمد داوری، عیسی سحرخیز،علی عجمی، محسن صادقی نور، سینا ظهیری ،شیوا نظر آهاری ،کبری زاغه دوست ،محبوبه کرمی ،فاطمه خرم جو ،فرح وازحام ،پروین جواد زاده .

ج. زندانیانی که موعد آزادی مشروط آنها گذشته و از این حق بدون هیچ دلیلی محروم شده اند:

امیر محمدی، حسین نورانی نژاد،علی تاجرنیا، قادر رحیمی، علی ارشدی، محسن عبدی،بابک بردبار، فرامرز عبدالله نژاد، عباس کاکایی، علی پرویز،عرب قبادی.

د :محرومیت از مرخصی مجدد

برخی افرادی که یک بار به مرخصی رفته اند و به زندان بازگشته اند نیز از حق مرخصی مجدد برخلاف زندانیان عادی و غیر سیاسی محروم اند.

تعدادی از این افراد عبارتند از:عبدالله مومنی،بهمن احمدی امویی،محمد ورشویی، محسن عبدی،محمد علی رباطی، علی پرویز،حسین اعظامی،محسن جعفری ،محسن میردامادی.


 


عبدالله نوری با حضور در منزل محسن آرمین عضو و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با وی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، در این دیدار آرمین که برای طی دوران مرخصی از زندان به منزل آمده با ارائه گزارشی از دوران زندان و آخرین وضعیت پرونده قضائی خویش به شرح مختصری از بازجوئی ها و خاطراتی از دوران زندان پرداخت، در ادامه عبدالله نوری با ابراز خرسندی از آزادی آرمین برای آزادی تمامی زندانیان بی گناه دعا کرد.


 


حجت الاسلام والمسلمین سید یاسر خمینی با حضور در منزل محسن آرمین با وی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، در این دیدار این آزاده تازه از بند رها شده گزارشی از نحوه بازداشت خود و فرایند بازجویی ها به سید یاسر خمینی ارائه کرد. نوه حضرت امام نیز ضمن دلجویی از آرمین صبر و استقامت خانواده فرزندان انقلاب را در برابر ناملایمات ستود.


 


در واکنش به مطلب توهین آمیز روزنامه ابتکار، که تحت عنوان "آقازاده‌هایی که به راه پدر نرفتند"، گروهی از شخصیت های کشور را مورد هتاکی و توهین قرار داده بود، دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جوابیه ای در این زمینه منتشر نمود.

روزنامه ابتکار چاپ تهران، در شماره روز بیستم تیرماه خود، در مطلبی تحت عنوان فوق، به مرورشکاف نسلی فرزندان سیاستمداران ایرانی" با پدران خود پرداخته و فرزندان برخی از چهره های سیاسی و مذهبی کشور را مورد حمله قرار داده و با ذکر نام و مسائلی از افرادی چون سیدحسن و حسین خمینی، علی مطهری، علیرضا بهشتی، ابوالحسن و مجتبی طالقانی، محمدحسین و علی جنتی، فاطمه خلخالی و فرزندان هاشمی رفسنجانی، آنها را آقازادگانی معرفی کرد، که راهی متفاوت از راه پدرانشان را انتخاب کردند.

به گزارش آفتاب نیوز، در جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی به این متن، آمده است "مطمئنیم که این اتهامات ادامه خواهد داشت، چون اولاً مطالبات برحق مردم و ضعف آنان در برآورده کردن، ایجاب می‌نماید که ذهنیت جامعه را با طرح موضوعاتی اینچنینی منحرف کنند و ثانیاً چون چشم خود را بر حقیقت بستند و به خاطر عدم ظرفیت در انجام امور بزرگ می‌لنگند و بالاتر از همه قلب‌های مریض دارند."

این دفتر در ادامه با بیان اینکه "تکرار دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای درخصوص مهدی هاشمی، به خصوص پرونده معروف به استات اویل می‌باشد" سندی را در این باره منتشر کرده و آورده است با این توضیحات معلوم می‌شود که هر دو جناح موجود در کشور، در زمان مسئولیت، هرگاه به خاطر ضعف عملکرد، تحت فشار افکار عمومی قرار می‌گیرند، راه چاره را تکرار اتهاماتی می‌بینند که خود به بی‌اساس بودن آنها آگاهی کامل دارند.

این جوابیه همچنین متذکر می شود "مطالب خلاف واقع نویسنده با این توضیحات معلوم می‌شود، چرا که حافظه‌اش یاری نمی‌کند که کشور درگیر این موضوع نروژ است و نه فرانسه، شرکت مذکور استات اویل است و نه توتال، مبلغ ادعا شده در رشوه ١۵ میلیون دلار است و نه ۶۰ میلیون یورو، سال مورد اشاره ٢۰۰۴ است و نه ٢۰۰۷ و فرد ایرانی درگیر این اتهامات مقیم انگلیس است و نه سوئیس!! "


 



حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) با محسن آرمین دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش کلمه، حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) همزمان با نیمه شعبان سال روز تولد حضرت ولی عصر(عج) با حضور در منزل دکتر محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با وی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای با تاکید بر لزوم به کار گیری روش های وحدت آفرین ، خواستار اتخاذ تدابیر عاقلانه از سوی مسئولان شد.

روابط عمومی مجمع نیروهای خط امام(ره) اعلام کرد که آقای هادی خامنه ای در این دیدار ایجاد محدودیت های روز افزون بر فضای سیاسی را در جهت تقویت نظام ندانسته و بر لزوم حضور فعال همه دلسوزان نظام و انقلاب در عرصه سیاسی کشور تاکید نمودند.

در پایان این دیدار دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره)برای رنج دیدگان راه امام و انقلاب و حوادث اخیر آرزوی صبر و استقامت و توفیق روز افزون آنان را از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد.


 


:بهمن احمدی امویی ،روزنامه نگار از سه روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برد و شرایط جسمانی وی نامناسب گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار کلمه به نقل از خانواده بهمن احمدی امویی ،وی ظهردوشنبه گذشته در پی اعتراض به برخورد نامناسب ماموران و مسوولان بند۳۵۰ و همچنین لغو ملاقاتش با همسرش به سلول انفرادی بند ۲۴۰منتقل شد.در همان روز کیوان صمیمی ،روزنامه نگار نیز به سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین منتقل شده است.

با ادامه اعتراض زندانیان بند ۳۵۰ بیش از پانزده نفر از زندانیان این بند به سلول های انفرادی ۲۴۰ منتقل شده اند که به جز کیوان صمیمی ،عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی از اسامی سایر افراد اطلاعی دردست نیست .

براساس گزارش های رسیده ،در پی اعتصاب غذای بهمن احمدی امویی ،شش نفر از زندانیانی که به سلول انفرادی منتقل شده اند ، از جمله عبدالله مومنی از دیروز دست به اعتصاب غذا زده اند.

پانزده زندانی سیاسی منتقل شده به انفرادی های ۲۴۰اعلام کرده اند در صورتی که به خواسته هایشان رسیدگی نشود و همگی به بندعمومی بازگردانده نشوند ،همگی دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

تمامی تلفن های بند ۳۵۰ زندان اوین از یک روز قبل از میلاد حضرت مهدی ( عج ) قطع شده است


 



سایت سیاست خارجی و بنیاد صلح در ششمین همکاری سالانه خویش، شاخص آسیب‌پذیرترین کشورها و یا به عبارتی، اسامی دولت‌های ورشکسته را منتشر کرده‌اند.

به گزارش آفتاب به نقل از سایت «سیاست خارجی»(فارین پالیسی )، در فهرست کشورهای ورشکسته، کشور سومالی در رتبه نخست است و کشورهای سودان، چاد و زیمبابوه در رتبه دوم تا چهارم قرار دارند.

علاوه‌بر این، کنگو، افغانستان، عراق و جمهوری آفریقای مرکزی در رده پنجم تا هشتم قرار گرفته‌اند و گینه و پاکستان هم در رده نهم و دهم هستند.

بنا بر این گزارش، این طبقه‌بندی بر پایه ۱۲ شاخص صورت گرفته است که از میان این شاخص‌ها، می‌توان به نقض حقوق بشر، نرخ پناهندگی، تنزل وضعیت اقتصادی، خدمات عمومی، دخالت خارجی و وضعیت امنیتی اشاره کرد.

در شاخص جمعیت، کنگو بدترین نمره را دارد، به گونه‌ای که ۵۰ درصد جمعیت این کشور زیر ۱۴ سال هستند.

در شاخص آوارگی، سومالی رتبه نخست را دارا است، چرا که حدود یک‌چهارم مردم این کشور در جنگ های داخلی آواره و نابود شده‌اند.

در شاخص وجود حکومت‌های غیر قانونی افغانستان و سومالی در عنوان بدترین با هم شریک هستند.

در شاخص فرار مغزها، زیمبابوه با فرار یک پنجم از نخبگانش، بدترین رتبه را دارد. در خدمات‌رسانی عمومی، نیجر بدترین نمره و در نابرابری سومالی و کنگو، رکورد‌دار بدترین‌ها هستند.

در حقوق بشر، سومالی و سودان و در تنزل شرایط اقتصادی کره شمالی، سومالی و زیمبابوه بدترین هستند.

در شاخص دخالت خارجی نیز طبیعتا افغانستان، بدترین شرایط را داراست.

در این رتبه‌بندی، ایران سی و دومین کشور ورشکسته دنیاست ، یعنی سی‌و دومین کشور دنیا از لحاظ آسیب‌پذیری در بین ۱۷۷ کشور .


 


نرخ بیکاری در هشت استان کشور تک رقمی است و بقیه استانها دارای نرخ بیکاری دو رقمی هستند و این نرخ برای جوانان 15 تا 24 ساله کشور، 24.7 درصد گزارش شده است.


به گزارش پول نیوز، بر اساس گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 88 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری استانهای چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان بیش از 14 درصد است.


نتایج این طرح نشان می دهد نرخ بیکاری در سال یادشده برابر با 11.9 درصد بود و این در حالی است که 13 استان کشور دارای نرخ بیکاری بیش از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور هستند.


براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود نرخ بیکاری در کشور به 8.4 درصد برسد اما نه تنها این مهم تحقق نیافت بلکه نرخ بیکاری همچنان دو رقمی باقی ماند.


بالا بودن نرخ بیکاری در کشور به گونه ای است که هم اکنون این نرخ برای جوانان 15 تا 24 ساله 24.7 درصد گزارش شده است. این نرخ به تفکیک جنسیت نشان می دهد نرخ بیکاری زنان با 32.4 درصد بیش از مردان با نرخ بیکاری 22.7 درصد است.


نرخ بیکاری همچنین در نقاط شهری و روستایی متفاوت است بطوری که این نرخ در نقاط شهری 13.9 درصد و در نقاط روستایی 8.3 درصد است. نرخ بیکاری برای جوانان شهری و روستایی هم متفاوت گزارش شده بطوری که این نرخ برای جوانان شهری 29.4 درصد و برای جوانان روستایی 16.4 درصد می باشد.


این درحالیست که مقامات دولت و همچنین رئیس دولت، ادعای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در کشور را داشته اند.


 


مسئولين شهرداری تهران در پی اعمال فشار دولت بر اين نهاد از تمديد قرارداد با فعالين فرهنگی در شهرداری که سابقه بازداشت در وقايع اخير داشته اند سر باز ميزند.


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ميلاد فدايی اصل فعال دانشجويی دانشگاه تهران جنوب و فعال حقوق بشر که در وقايع اخير بازداشت و به يکسال زندان محکوم شده است پس از آزادی جهت تمديد قرار داد با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه نموده بود که به دليل وجود سابقه بازداشت در وقايع اخير از ادامه فعاليت در اين سازمان منع شد.

مسئولين شهرداری هم چنين از تمديد قرارداد با ساير فعالين به دليل وجود سابقه بازداشت در پرونده خودداری نموده است، آنها در توجيح اقدام خود اعلام کردند که دولت با اعمال فشار بر شهرداری از تمديد قرارداد با فعالين فرهنگی ممانعت به عمل آورده است.

لازم به ذکر است ميلاد فدايی اصل پيش از اين ۳ سال سابقه فعاليت فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشته است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته