-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 07/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبرنگار ندای سبز آزادی از یک منبع موثق کسب اطلاع کرد که رحیم مشایی مسوول دفتر احمدی نژاد، با مشارکت در یک پروژه عظیم اقتصادی اقدام به ساخت شهرک بزرگی در یکی از مناطق کشور "بلاروس" کرده است.
بر اساس این گزارش، مشایی توسط یکی از دوستان نزدیک خود که قبلا مسئول روابط عمومی او در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده،در کشور بلاروس اقدام به خرید بیش از 100 هکتار زمین کرده است. این زمین در منطقه ای خوش آب و هوا قرار دارد و مشایی با هماهنگی مسئولان آن کشور اقدام به ساخت شهرکی بزرگ و ساختمانهای امن و مجهز کرده اند.
این شهرک بزرگ تحت عنوان شهرک پرسپولیس نامگذاری شده و ساخت و سازهای آن بیش از پنجاه درصد پیشرفت داشته است،تمام هزینه های خرید ملک و ساخت و ساز شهرک مستقیما از طریق رحیم مشایی پرداخت شده و تمام فعالیت های انجام شده تحت نظر و دخالت مستقیم وی و با هماهنگی دولت بلاروس صورت می گیرد.
منطقه مورد نظر،منطقه ای است گران قیمت،در کنار ساحل،دارای مسیرهای ورودی و خروجی متعدد و باند هلکوپتر و مجهز به تمام مسائل حفاظتی و امنیتی می باشد.
هنوز مشخص نیست که این پروژه به عنوان یک طرح اقتصادی و توریستی کلید خورده یا آنگونه که برخی نزدیکان مشایی اظهار داشته اند برای روز مبادا و ترک کشور توسط برخی مسوولان جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه سرمایه گذاری میشود.
 


 


ندای سبز آزادی: هدی صابر از فعالان ملی - مذهبی عصر امروز سوم مرداد 89 پس از خروج از محل کارش مفقود شده است.طبق اخبار رسیده به ندای سبز آزادی هدی صابر ساعت 5.5 بعدازظهر از محل کارش خارج شده و ساعت یک ربع به شش با همسرش در محل کار وی قرار داشته است. اما همسر وی تا ساعت 7 نیز منتظر می ماند ولی خبری از صابر نمی شود. به احتمال زیاد او به شکل ربایش بازداشت شده است. در هفته گذشته نیز در هنگامی که وی در محل کارش حضور نداشته ماموران بدانجا مراجعه کرده بودند.
سه هفته پیش نیز به صورت تلفنی برای تحمل زندانش احضار شده بود. اما وکیل او با مراجعه به دادگاه خواسته بود که حکم به صورت کتبی به وی ابلاغ شود.
به وی گفته شده بود که این حکم کتبا ابلاغ خواهد شد. اما تا امروز خبری از ابلاغ کتبی حکم نبوده است


 


ندای سبز آزادی: رسانه های اقماری وابسته به دولت کودتا با انتشار یک متن به صورت مشترک ذوق زدگی دولت کودتا از درگذشت یک فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند را نمایان کردند.
به گزارش ندای سبز آزادی سایت های جهان نیوز ، البرزنیوز ، مشرق نیوز ، جنبش سرخ حسینی ، نباء نیوز و... که جزء بخش رسانه ای کودتا محسوب میشوند نتوانستند ذوق زدگی شان از فوت آزیتا میزبان فعال دانشجویی دانشگاه بیرجند را پنهان کنن و با انتشار متنی مشترک با تیتر : "خودکشي يک فعال دانشجوئي سبز رنگ! " ابراز خوشحالی نمودند.
گفتنی است آزیتا میزبان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بیرجند، مدیر مسئول نشریه دانشجویی سکوت و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که بامداد پنجشنبه هفته گذشته به علت مسمومیت در شهر مشهد درگذشت ، پیش از این از طرف نهادهای امنیتی شهر بیرجند و کمیته انضباطی دانشگاه بیرجند تحت فشار قرار داشت.
به گزارش ندای سبز آزادی این فعال دانشجویی در حالی در یکی از بیمارستان های شهر مشهد درگذشت که پزشکان از خانواده وی خواسته بودند تا یک آمپول خاص را برای نجات وی از مرگ ، تهیه کنند. خانواده وی پس از رفتن به چند داروخانه اصلی مشهد متوجه شدند که این آمپول فقط در شهر تهران یافت میشود.
در حالی که خانواده ودوستان این فعال دانشجویی به آشنایانشان در تهران در همان نیمه شب سپرده بودند که آن آمپول را تهیه کنند ، مرحوم آزیتا میزبان در بامداد پنجشنبه جان به جان آفرین تسلیم نمود و درگذشت.


 


ایمان صدیقی در مصاحبه ای با دانشجونیوز از وضعیت اسفبار زندانیان سیاسی در زندان می گوید. وی ضمن بیان برخی واقعیات اسف بار پیرامون نحوه برخورد مسئولین زندان با فعالین سیاسی، تحمیل چنین فشارهایی بر فعالین سیاسی و مدنی از جانب حاکمیت را نابخردانه می داند و معتقد است نتیجه عکس را برای حاکمیت در پی خواهد داشت.

 

وی در این زمینه می گوید: " به اعتقاد من زندان مكانی برای ایجاد تغییر در زندانیان سیاسی نیست.آنها شاید در ظاهر تغییر كنند اما در باطن زندان باعث ایجاد تنفر بیشتر نسبت به نظام می شود. واقعا زندانی كردن فعالین سیاسی، دانشجویی،زنان و غیره یك اشتباه بزرگ است".

ایمان صدیقی دانشجوی محروم از تحصیل و فعال حقوق بشر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است كه چند روز پیش پس از 130 روز از زندان متی كلا در شهرستان بابل آزاد شده است. صدیقی از سال 1386 از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بوده است.وی در دوره های مختلف از اعضای هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان و عضو شورای عمومی دفتر تحكیم وحدت بود.او در 18 ماه اخیر 3 بار در كمیته انضباطی دانشگاه و 1 بار در دادگاه انقلاب شهرستان بابل محاكمه شده است كه به صورت متوالی توسط كمیته انضباطی دانشگاه و دادگاه انقلاب از تحصیل در دانشگاه محروم گشته است. او سال گذشته در 28 خرداد ماه توسط اداره اطلاعات شهرستان بابل بازداشت شد و حدود 1 ماه در زندان بود.وی بار دیگر در تاریخ 19 اسفند 1388 به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به زندان متی كلا در شهرستان بابل رفت و در تاریخ 26 تیر ماه سال جاری از زندان آزاد گشت.

مصاحبه سایت دانشجونیوز با ایمان صدیقی را در زیر می آید:

 

آقای صدیقی اولین سوال را با این شروع می كنم آزادی از زندان چه طعمی دارد؟

واقعا شیرین است.البته علی رغم گذشت چند روز من هنوز كاملا باور نكردم كه آزاد شدم اما باید بگویم واقعا حس خوبی دارم از اینكه آزادم.البته برای دوستانم كه هنوز در بندند نگران و ناراحتم.

ایمان جان برگردیم به سال 88 و از بازداشتت شروع كنیم.شرح مختصری از نحوه بازداشتتان بدهید.

من پارسال در تاریخ 28 خرداد در منزلم بازداشت شدم.تركیبی از نیروهای اداره اطلاعات بابل و ناجا من را بازداشت كردند.آنها درب خانه من را شكستند و به روی من اسلحه كشیدند و به شدت من را كتك زدند.سپس تمامی لوازم الكترونیكی من و بسیاری از مدارك و لوازم شخصی من را ضبط كردند و من را به اداره اطلاعات شهرستان بابل بردند و در آنجا حدود 4 ساعت به یك میله بسته شده بودم.بعد از آن به مقر اصلی وزارت اطلاعات در مازندران در شهرستان ساری منتقل شدم و پس از 10 روز و اتمام بازجویی همراه با جنابعالی با هم به زندان متی كلا در شهرستان بابل منتقل شدم و مدت 17 روز دیگر در آنجا بازداشت بودم و بعد از آن با قرار وثیقه آزاد شدم.

آیا بعد از آن به دادگاه رفتید؟

بله در شهریور ماه به دادگاه رفتم كه از نظر من كاملا حالت نمایشی داشت.قاضی كه رییس دادگستری شهرستان بابل بود مدام به صحبت های ما می خندید و مشخص بود كه تصمیمش را از قبل گرفته است و ما در آنجا به 10 ماه زندان و محرومیت از تحصیل محكوم شدیم.

از بار دومی كه به زندان رفتی برای مان صحبت كن؟

من در 19 اسفند به همراه محسن برزگر به زندان متی كلا برگشتم.روز اول اشتباها به سلول انفرادی رفتیم و چند ساعت در آنجا بودیم.

درست متوجه نشدم. چرا اشتباها؟

به خاطر اینكه زندانیان سیاسی كه در دوران بازداشت هستند معمولا در این زندان در سلول انفرادی نگه داری می شوند. ولی ما برای گذراندن دوران محكومیت خود به زندان آمده بودیم اما مسئولین زندان ابتدا تصور كردند ما بازداشت هستیم و پس از چند ساعت متوجه اشتباه خود شدند و ما را به بند قرنطینه منتقل كردند و فردای آن روز نیز به بند 2 عمومی منتقل شدیم.

شما به بند عمومی منتقل شدید؟ چه مجرمانی در بند شما نگهداری می شدند؟

بله. مجرمین خطرناك در این بند نگه داری می شدند.كسانی كه جرم هایی نظیر قتل، آدم ربایی ، تعرض به نوامیس مردم،درگیری ، تخریب و ورود به عنف را داشتند در آنجا زندگی می كردند. این بند 10 اتاق داشت و حدود 150 زندانی در آن وجود داشت. در اتاق ما حدود 15 زندانی دیگر در كنار ما در آن اتاق زندگی می كردند.

جرم هم اتاقی های شما چه بود؟

جرم آنها متفاوت بود.اكثر آنها جرمشان درگیری بود ولی افراد دیگری هم بودند كه جرم آنها آدم ربایی، تخریب یا تعرض به فرزندشان بود.

درست متوجه نشدم یعنی جرم هم اتاقی شما تعرض به فرزندش بود و در كنار شما كه جرمتان تبلیغ علیه نظام بود زندگی می كرد؟

بله متاسفانه آن فرد كه حالت مناسب روانی هم نداشت به پسر 11 ساله خود تعرض كرده بود و به 10 سال زندان محكوم شده بود و با ما در آن اتاق زندگی می كرد.البته كسی حق نداشت جرم ما را بداند و در لیست زندانیان اتاق نیز برای اینكه كسی متوجه جرم ما نشود جرم ما را تخریب عنوان كرده بودند!!

شما با چنین وضعیتی نمی ترسیدید كه به خود شما و دوستتان نیز تعرض شود؟

واقعیت این بود كه زمانی كه در آن بند بودیم این كابوس همیشگی ما بود.به هر حال لواط و تعرض در زندان اتفاقی طبیعی محسوب می شود.البته مسئولین زندان همیشه با حداكثر توان خودشان در تلاش بودند كه میزان آن را كاهش دهند ولی نمی توان انتظار بیجا از آنان داشت.به هر حال اكثر زندانیان در شرایط فرهنگی و آموزشی نامناسبی رشد كردند و در واقع اگر مثل مردم عادی در شرایط مناسبی زندگی كرده بودند قطعا مرتكب این گونه جرایم خطرناك نمی شدند.من و دوستم همواره سعی می كردیم كه هرجا می رویم با هم برویم و از هم محافظت كنیم اما خطر همیشه وجود داشت. در طول هفته همواره چندین نفر از زندانیانی كه لواط كرده بودند توسط افسرنگهبانان شناسایی می شدند و به سلول انفرادی می رفتند.اما بسیاری از این تعرض ها و لواط ها اصلا شناسایی نمی شد و كسی هم نمی فهمید.برای مثال دو زندانی با هم در بند قرنطینه درگیر شدند و یكی از آنها قسمتی از گوش آن زندانی دیگر را كند و متاسفانه برای اینكه نشان دهد چقدر موجود خطرناكی است آن تكه گوش كنده شده را خورد! چند روز بعد وقتی برای استفاده از تلفن به بند قرنطینه رفتیم متوجه شدیم زندانیانی كه مسئول اداره امور بند قرنطینه بودند ( كه ما در زندان به آنها وكیل بند می گوییم) در وسط حیاط بند پای این زندانی را به پای یك زندانی دیگر زنجیر كردند و او را مجبور كردند كه در وسط حیاط و جلوی سایر زندانیان با آن زندانی اعمال جنسی بسیار زشتی را انجام دهد و در صورتی كه خسته می شد و از آن كار زننده دست می كشید او را به طرز وحشیانه ای با دسته زمین شوی كتك می زدند و او مجبور بود دوباره همان كار را ادامه دهد.

واكنش بقیه زندانیان كه شاهد این صحنه بودند چه بود؟

آنها می خندیدند و تشویقشان می كردند.شما كاملا حس می كردید چیزی به عنوان انسانیت در اینجا اصلا وجود ندارد.واقعا در چنین مواقعی آدم از اینكه انسان است بدش می آمد.البته مسئولین زندان هم با آن زندانی برخورد كرده بودند اما واقعا فكر نمی كنم تاثیری در اصلاح این گونه افراد داشته باشد. این زندانیان اكثرا به خاطر مصرف بیش از حد مواد مخدری مانند شیشه و كراك حالت طبیعی خود را از دست داده اند و باید به تیمارستان بروند نه زندان.

آیا از مسئولین زندان نخواستید كه شما را به بند دیگری و جدا از زندانیان منتقل كنند؟

ما 3 روز بعد از ورودمان به بند عمومی به دیدار رییس زندان رفتیم و از او خواستیم كه ما را به بند اختصاصی منتقل كند اما او قبول نكرد و گفت من به ضد انقلاب بند نمی دهم. در ضمن به ما گفت حق نداریم به كسی بگوییم جرم مان چیست و با كسی درباره جرممان صحبت كنیم و اگر این كار را بكنیم ما را به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شهرستان ساری خواهد فرستاد.

شنیدیم كه محسن برزگر در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.این موضوع صحت دارد؟

متاسفانه بله.این اتفاق در بند 2 افتاد.فكر كنم یك روز جمعه صبح بود.من خوابیده بودم و محسن به تنهایی به حیاط رفت تا به خانواده اش تلفن بزند.اما ظاهرا یكی از زندانیان از او خواست كه تلفن را قطع كند و به او بدهد كه وی این كار را نكرد و آن زندانی به او حمله كرد و گردن محسن در اثر این دعوا زخمی و خونی شد.بعد از اینكه این موضوع به رسانه ها انتقال پیدا كرد و خبری شد مسئولین زندان بالاخره به خواسته ما احترام گذاشتند و در بهار 89 ما را به بند وی‍ژه منتقل كردند.

بند ویژه چطور بود؟

وقتی به ویژه رفتیم مهمترین مشكل ما كه مسئله امنیت ما بود حل شد.البته مشكلات دیگری به جای آن به وجود آمد.بند ویژه قبل از اینكه ما به آنجا برویم تبعیدگاه زندانیان بود.بنابراین نه امكاناتی داشت و نه شرایط بهداشتی خوبی.اما بالاخره به صورت تدریجی و در طول چند ماه با كمك مسئولین زندان مشكل كمبود امكانات اولیه را حل كردیم.در مورد بهداشت هم اوایل ورودمان به بند واقعا مشكل داشت.برای مثال تمام زندگی مان پر از سوسك بود.یك بار وقتی ناهار آوردند، سفره را پهن كردیم و غذاها را بر روی آن گذاشتیم و به دستشویی رفتم تا دستم را قبل از غذا بشویم، وقتی برگشتم سه تا سوسك تو ظرف غذا بود.مجبور شدم غذایم را دور بریزم.ما تصمیم گرفتیم به صورت جدی با سوسك ها مبارزه كنیم ولی تعدادشان خیلی زیاد بود.شب ها تخت خوابمان پر از سوسك بود و چندین بار سوسك ها از روی صورتم رد شدند.ما تصمیم گرفتیم به مدت 5 روز تعداد سوسك هایی را كه می كشیم بشماریم.ما در آن 5 روز 182 عدد سوسك را كشتیم.در حالی كه ده ها سوسك دیگر همچنان زنده بودند! پس از نامه نگاری با مسئولین زندان و سمپاشی بند و تعویض تخت های پر از سوسك با تخت های تمیز مشكلمان حل شد.اما باز مشكل دیگری بوجود آمد.چند شب به علت خارش بیش از حد نتوانستم بخوابم.ناگهان متوجه شدیم پتوهای ما پر از شپش بود و این حشرات موذی به داخل لباس های ما رفتند.برای حل این مشكل در طول یك هفته 30 عدد پتوی بند را كه فكر كنم 10 سالی بود كه شسته نشده بودند، به همراه لباس های مان كاملا شستیم و شپش ها نابود شدند.البته چند بار هم موش ها وارد بندمان شدند ولی سرانجام پس از چند هفته تلاش شرایط بهداشتی بند وضعیت مطلوبی به خود گرفت.این اواخر واقعا بند ویژه، خوب و تمیز شده بود.

بزرگترین نقض حقوق افراد از سوی دستگاه امنیتی كه در زندان شاهد آن بودید چه بود؟

بدترین مورد نگه داری آقای علی تاری (رییس ستاد آقای موسوی در شهرستان بابلسر) در سلول انفرادی بود.انفرادی های زندان متی كلا به هیچ وجه استاندارد نیست.سلول هایی بسیار كوچك كه آدم را به یاد قبر می اندازد كه فاقد توالت هستند.زندانیان 2 تا 3 بار در روز می توانند به توالت بیرون از سلول بروند.بسیاری از زندانیان كه صبرشان تمام می شود در همان سلول های شان كارشان را انجام می دهد و برای همین در بسیاری از اوقات بند انفرادی بوی گند مدفوع می دهد.وزارت اطلاعات آقای علی تاری را در سن 51 سالگی 72 روز در آن شرایط نگه داری كرد و متاسفانه مسئولین اداره اطلاعات بابل در چند جا به این كار خود افتخار هم كردند كه این بدتر از خود فعل صورت گرفته بود.به آقای تاری می گفتند باید درباره تخریب بنر آقای خامنه ای در شهرستان بابلسر كه در چند ماه پیش صورت گرفته بود توضیح دهد.به نظر شما یك مرد متشخص، مذهبی و جا افتاده ای مثل آقای تاری در سن 51 سالگی شبانه اسپری به دست به خیابان می رود و روی بنر تصاویر مستهجن می كشد؟! خودتان قضاوت كنید. من چیزی نمی گویم.

آیا اكنون كه از زندان آزاد شدید، فكر می كنید زندان نظر شما را نسبت به نظام تغییر داد و به قول بازجوها شما اصلاح شدید؟

به اعتقاد من زندان مكانی برای ایجاد تغییر در زندانیان سیاسی نیست.آنها شاید در ظاهر تغییر كنند اما در باطن زندان باعث ایجاد تنفر بیشتر نسبت به نظام می شود.واقعا زندانی كردن فعالین سیاسی، دانشجویی،زنان و غیره یك اشتباه بزرگ است. هر چقدر هم مسئولین زندان تلاش كنند باز زندان، زندان است و اصلا اگر آنجا بهشت هم می شد باز مكانی تحقیر كننده است. من در زندان مردی را دیدم از اصلاح طلبان كه 8 سال فرماندار چند شهر استان مازندران بود.یك انگشتش در جنگ قطع شده بود.علاوه بر حضور در جنگ ایران و عراق، چندین ماه در دهه 60 در لبنان علیه اسراییل فعالیت های نظامی و چریكی كرده بود. حال این فرد با این حجم خدمت به نظام جمهوری اسلامی توسط همان نظام به زندان انداخته شد.شما فكر می كنید او پس از آزادی از زندان عاشق نظام شده است یا متنفر؟ ما متهم به تبلیغ علیه نظام بودیم.آیا كسانی كه ما را به زندان انداختند بیشتر از ما تبلیغ علیه نظام نكردند؟ به اعتقاد من به زندان رفتن ما و بودن ما در زندان بزرگترین تبلیغ علیه نظام بود. از دیدگاه من مظلومیت زندانیان سیاسی خود بزرگترین تبلیغ علیه نظام است و آنها كه ما را به این جرم به زندان فرستادند خود با این كارشان از ما مجرم ترند.

آیا فكر می كنید روند محاكمه شما عادلانه بوده است؟

به هیچ وجه. به نظر من اگر دادگستری ایران در مورد دادگاه های سیاسی استقلال خود را حفظ كند و اجازه دخالت به دستگاه امنیتی در صدور رای ندهد احكام دادگاه بسیار خفیف تر از آن چیزی خواهد بود كه همه ما شاهد آن بودیم. به نظرم من نه برای حوادث چس از انتخابات بلكه برای فعالیت های حقوق بشری و سیاسی 3 سال اخیرم در دانشگاه به زندان رفتم و حوادث بعد از انتخابات تنها بهانه ای بود برای تسویه حساب دستگاه امنیتی با من.

آقای صدیقی بزرگترین خواسته شما در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چه بود؟

حفظ استقلال مسئولین دانشگاه از دستگاه امنیتی و رعایت حقوق دانشجویان.ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه به طوری كه هر كس آزادنه نظرش را بیان كند و ترسی از تعقیب و بازداشت نداشته باشد.

آیا یه خواسته تان رسیدید؟

هنوز نه.

آیا امیدوار هستید كه روزی به خواسته خودتان دست پیدا كنید؟

بله.شاید زمانش خیلی دور باشد.ولی بالاخره روز پیروزی خواهد رسید.پایان شب سیه سپید است.

آقای ایمان صدیقی از حضور شما در این مصاحبه متشكریم.اگر در پایان حرفی دارید بیان كنید.

شاید بسیاری از كسانی كه به زندان می روند واقعا مجرم باشند.اما در مورد یك نفر می توانم با قطعیت بگویم بی گناه به 10 سال زندان محكوم شده است.او سید ستاره داران سید ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است كه بیش از 1 سال است كه بدون مرخصی از 25 خرداد 88 تا كنون در زندان اوین به سر می برد. او با 14 نفر در یك اتاق زندگی می كند كه حدود 10 نفر از هم اتاقی هایش عضو گروه القاعده هستند كه در ایران بازداشت شده اند.من حاضرم در هر دادگاهی كه بخواهید شهادت دهم كه وی بی گناه است و هیچ جرمی مرتكب نشده است.ما 3 سال در كنار او در انجمن اسلامی دانشگاه فعالیت كردیم.اگر ضیا نبوی شایسته 10 سال زندان باشد من نیز باید شایسته آن باشم.چون ما در بسیاری از فعالیت های سیاسی با هم بودیم.حال برایم سوال است كه چرا نبوی باید 10 سال در زندان باشد و من 10 ماه.آرزو می كنم او و تمامی زندانیان سیاسی از زندان آزاد شوند.

 


 


مجتبي حسیني: آقای خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی ایران به تازگی در پاسخ به استفتائی درباره مفهوم "التزام به ولایت فقیه" که در پایگاه اطلاع رسانی رهبری انتشار یافته بود چنین گفت : « ولایت فقیه به معناى حاکمیت مجتهد جامع‌الشرائط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) که همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه وآله) مى‌‌باشد و همین که از دستورات حکومتى ولى امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است. »ولی فقیه پیش از این نیز در پیامی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بود : « خدشه‌ در التزام‌ به‌ ولایت‌ فقیه‌ و تبعیت‌ از رهبری‌، خدشه‌ در کلیه‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ و این‌جانب‌ این‌ را از هیچ‌ کس‌ و هیچ‌ دسته‌ و گروهی‌ تحمل‌ نخواهم‌ کرد؛ البته‌ امروز بحمدالله‌ و توفیقه‌، کلیه‌ آحاد و گروه های‌ خط امام‌، ملتزم‌ به‌ ولایت‌ فقیه‌ و تبعیت‌ از رهبری‌ می‌باشند و امید است‌ که‌ زمینه‌ برای‌ رمی‌ افراد و گروه ها به‌ عدم‌ التزام‌ به‌ آن‌، هرگز فراهم‌ نگردد. »این پاسخ رهبر همراه با برخی از وقایع اخیر از جمله اظهارات آقای دکتر لاریجانی مبنی بر اینکه این مجلس ، مجلس خامنه ای است.همه و همه یک پیام را می رسانند : دیکتاتوری ولایت مطلقه ی فقیه در ایران رسمی می شود!شاید بگویید من اشتباه می کنم و پیش از اینها تثبیت شده بود و با تقلب در انتخابات رسمی شد، اما نه ، هرگز رهبری چنین پاسخ واضحی درباره ی پیروی از خودش نداده بود ، این چنین است که من می گویم دیکتاتوری از این پاسخ به بعد رسمی شد.در این وانفسا به طور واضح و برای شخص نگارنده به طرز ملموسی جای خالی زنده یاد آیت الله منتظری احساس می شود، او که تا زنده بود در مقابل ظلم و دیکتاتوری به خصوص عملکرد نادرست رهبر فعلی نظام سکوت نکرد. بی شک اگر زنده بود و چنین فتوایی را می شنید نمی توانست سکوت پیشه کند و قطعا واکنشی درخور نشان می داد.آیت الله منتظری در سخنرانی سیزده رجب سال 76 خود می گوید: « حالا ديگر در دنيا با چماق نمي شود كار كرد; حكومت چماقي ديگر در دنيا پيش نمي رود. مردم روشن شده‌اند، بيدار شده‌اند، هر كسي اهل مطالعه است، اهل كتاب خواندن است، بيدار است . در دنيا اين گونه حكومت مي‎كنند; حكومت دست ملت است ; ما هم كه گفته ايم ” جمهوري اسلامي “. جمهور بايد خودشان كشور را اداره كنند; مردم و جمهور بايستي متشكل بشوند، نيروهاي خوب را بسازند و برنامه هاي خوب داشته باشند. اين انتخابات كه در كشور انجام مي‎شود، يك روز انتخابات رياست جمهوري است، يك روز انتخابات مجلس است، يك روز انتخابات خبرگان، شما آقايان ديده ايد در وقت انتخابات يك افرادي قيم مي‎شوند و آقا بالاسر و يك گروههاي خلق الساعه و آني درست مي‎كنند و به طور چماقي مي‎خواهند پيش ببرند، براي اين كه يك عده مي‎خواهند از ناآگاهي مردم و از اينكه مردم در صحنه نيستند سوء استفاده كنند; و اين يك گرفتاري است . بايد مردم خودشان مجهز باشند، تشكيلات داشته باشند، نيرو و كادر ساخته باشند. يك حزب قوي حزبي است كه اگر در انتخابات پيروز شد هم وزير خوب داشته باشد، هم وكيل خوب داشته باشد، هم استاندار خوب داشته باشد; در همه قسمتها داراي نيروهاي خوب باشد. »همچنین دکتر احمدی نژاد رئیس دولت فعلی نظام در اظهاراتی گفته بود : « نظام تنها یک حزب دارد که آن هم ولایت است. » ( نقل به مضمون )آیت الله منتظری در جایی از همان سخنرانی معروف 13 رجب می فرمایند : «... آن طور كه دوسه نفر بنشينند براي كشور تصميم بگيرند اين در دنياي فعلي پيش نمي رود; “جمهوري ” يعني ” حكومت مردم “.البته اين راهم ذكر كنم : در عين حالي كه مردم،بايد حزب داشته باشند، تشكيلات داشته باشند، در وقت انتخابات بيدار باشند، با شعور و با بينش خودشان مستقلا افرادي را انتخاب كنند. با اين همه در قانون اساسي ما يك ” ولايت فقيه ” ذكر شده است ; اما معنايش اين نيست كه ولي فقيه يعني همه كاره ; آن وقت ديگر “جمهوري ” معنايي نخواهد داشت . ولي فقيه هم با آن شرايطي كه در قانون اساسي دارد وظايفي در قانون اساسي برايش مشخص شده ; عمده وظيفه اش -كه مهمتر است – اينكه نظارت كند بر جريان جامعه، مشي جامعه يك وقت از موازين اسلام و حق منحرف نشود; “فقيه ” به اين مناسبت است . »جای خالی مرجع سفر کرده را بیش از همیشه امروز احساس می کنیم، منتظری نیست تا در برابر فتواهای بی اساس آقایان سخنی بگوید که همیشه سخنانش آبی بود بر آتش کم سو...در نبود منتظری مراجع دیگر هم سکوت گزیده اند و گه گاهی صدای اعتراضی از آنان به گوش می رسد، هر چند نمی توان بسیار بر آنها هم خرده گرفت زیرا نمونه ی حمله به آیت الله صانعی را دیده ایم که چگونه جماعت لباس شخصی آبروی مرجعیت شیعه را به سخره گرفتند.سابق رسم بر این بود که آیت الله منتظری سنگ اول اعتراض را می گذاشت و دیگران از جمله آیات دستغیب ، بیات ، صانعی ، طاهری و تعداد محدود دیگری به دنبال آن زنده یاد اندک اعتراضی می کردند،اما افسوس که پیر ما امروز دیگر نمانده تا سنگ اول را بگذارد.هنوز به یک سالگی کوچ پدر چند ماهی مانده است اما به وضوح جای خالی اش برای ما همراهان جنبش احساس می شود. دریغا منتظری نیست تا پاکی کلامش مغلطه ی اساسی نامرجعان را آشکار کند.مرحوم منتظری حتی در زیر بدترین فشارها هم سکوت نکرد ، او را در خانه اش حبس کردند ، حسینیه اش را تخریب کردند اما او حق مردم را واج تر می دانست. گفتار و کردار پاک و درست منتظری همه ریشه در ترس از خدا داشت ( به گفته ی خودش ) زیرا او نمی توانست ببیند در نظامی که خودش یکی از اصلی ترین بنیان گذارانش بوده چنین با مردم برخورد می کنند. ای کاش تاریخ ما پر از منتظری ها بود... .


 


پس از انتشار پاسخ رهبر جمهوری اسلامی به استفتائی پیرامون "التزام به ولایت فقیه" و موج انتقادات گسترده نسبت به نظر وی که خود را "مجتهد جامع‌الشرایط" خوانده بود، سایت وابسته به دفتر وی، این خبر را برای دو روز حذف و امروز مجددا آنرا در سایت منتشر کردند.

29 تیر ماه، خبرگزاری ها و سامانه های خبری، استفتایی از آیت الله خامنه ای را به نقل از سایت دفتر او پیرامون "التزام به ولایت فقیه" متشر کردند که در آن آیت الله خامنه ای در پاسخ به آن استفتاء که پرسشگران آن مشخص نبودند، خود را یک "مجتهد جامع‌الشرایط"، "جانشین امام زمان در زمان غیبت" و همچنین "شعبه‌ای از ولایت ائمه‌ اطهار" و "ولایت رسول‌ خدا" نامیده و خاطرنشان ساخته بود که اطاعت از دستورات حکومتی، نشانگر "التزام کامل به ولایت فقیه" است.

اشاره غیر مستقیم رهبری به خود به عنوان "ولی امر مسلمین"، بحث ها و انتقادهای را در محافل مسلمانان جهان و به ویزه در جهان عرب بر انگیخته بود و این استفتاء نیز، انتقادهای زیادی را نیز در محافل مخالفان و منتقدان ایرانی در پی داشت. خبرهایی غیر رسمی هم حاکی از آن بود که برخی از مراجع در قم شگفتی و حیرت خود را از چنین فتوایی ابراز کرده اند.


 


همسر زنده‌یاد احمد شاملو، از ممانعت ماموران امنیتی جهت برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آن شاعر معاصر خبر داد.

به گزارش آفتاب نیوز، آیدا سرکیسیان با بیان اینکه "من و تعدادی از دوستان و آشنایان، همچون سال‌های گذشته بر مزار شاملو حاضر شدیم، تا با دعا خواندن و شعرخوانی بر مزار شاملو، روح وی را شاد كنیم،"، خاطرنشان کرد "اما گروهی از ماموران آمدند و از ما خواستند تا محل را ترک كنیم...آنها حتی نگذاشتند هیچ‌یک از فرصت‌های دعا و گرامیداشت نام وی حاصل شود و به همین دلیل من در همان دقایق نخست محل را ترک كردم."

گفتنی است همچون سال‌های پیش، قرار بود دوستداران و علاقه مندان آن نویسنده و شاعر معاصر، در امامزاده طاهر (آرامگاه وی) گرد هم آیند.

گزارش آفتاب حاکیست "تعدادی از آشنایان و چهره‌های ادبی و هنری در این مراسم تكریم، از ساعات ابتدایی بعدازظهر امروز (شنبه دوم مردادماه) برای شادی روح این هنرمند بر مزارش حضور یافتند. و این مراسم در شرایطی برگزار شد كه از همان ساعات ابتدایی؛ ماموران انتظامی قصد كنترل و جلوگیری از تجمع علاقمندان به این شاعر را داشته و آنان را دعوت به ترک كردن محل می‌كردند.

گفتنی است احمد شاملو در ۲۱ آذر، ۱۳۰۴ در تهران متولد شد و در سن ۷۵سالگی در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۷۹؛ بعداز مدت‌ها تحمل بیماری درگذشت.

آثاری همچون هوای تازه، آیدا در آینه، آیدا، درخت و خنجر و خاطره، ققنوس در باران، ابراهیم در آتش، دشنه در دیس، مدایح بی‌صله و .. در حوزه شعر، داستان زنِ پشتِ درِ مفرغی، زیر خیمه گر گرفته شب، درها و دیوار بزرگ چین و میراث در حوزه داستان، رمان و فیلم‌نامه و مجموعه کتاب کوچه كه واژه‌نامه‌ای است از ضرب‌المثل‌ها، تکیه‌کلام‌ها، خرافه‌ها و اصطلاحات زبان عامیانه مردم ایران ازجمله آثار برجسته این نویسنده و شاعر برجسته است.

سنگ مزار شاملو، طی سالهای اخیر، بارها مورد تخریب افراد ناشناس قرار گرفته بود.
 


 


محمد مصطفایی در مورد حضور خود در دادسرای زندان اوین، که صبح امروز صورت گرفته بود، در وبلاگ خود نوشت: «امروز صبح پیرو احضاریه ای که از طرف شعبه دوم بازپرسی دادسرای شهید مقدس زندان اوین صادر و ابلاغ شده بود به محل احضارکننده رفته و پس از ورود به زندان و دادسرای شهید مقدس، بازپرس شعبه درباره نحوه کمک و نجات موکلینم که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند سئوالاتی را مطرح کردند. بیشتر سئوالات پیرامون حسابی بود که برای پرداخت دیه به خانواده های مقتولین جهت اخذ رضایت از آنها پرداخت شده بود.»
به گزارش خبرنگار رهانا، محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فعال حقوق کودکان پس از حدود یک ساعت پاسخ‌گویی به سئوالات بازپرس شعبه دوم بازپرسی بدون انتساب اتهامی از دادسرای شهید مقدس به محل کار خود بازگشت.
اما امروز پس از ترک دادسرای زندان اوین، او باز هم به صورت تلفنی احضار شده است و فردا باید در دادسرای زندان اوین حاضر باشد.
محمد مصطفایی وکالت تعداد زیادی از نوجوانان محکوم به اعدام را بر عهده داشته است و تا کنون برای آزادی آن‌ها به همراه فعالان حقوق کودک، گام‌ها موثری برداشته است.
منبع:رهانا


 


عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که از ۲۲ خرداد ۸۹ در بازداشت است، در ملاقات با خواهرش از “هتک حرمت” خود در زندان وین و در حضور معاون دادستان خبر داده است.
پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک، به بی بی سی فارسی گفت روز پنجشنبه ۲۴ تیر برای اولین بار بعد از بازداشت اخیر برادرش توانسته او را ملاقات کند و او در این ملاقات گفته است که شب اول بازداشت در حضور معاون دادستان و بازپرس شعبه اول دادسرا، “هتک حرمت” شده است.
به گفته خانم تاجیک برادرش در جواب سوال های او که خواهان توضیح این “هتک حرمت” شده، پاسخی نداده و گفته است: “شما به آقای دادستان و وکیلم، آقای شریف، بگویید. آنها خودشان متوجه می شوند که یعنی چه.”
خانم تاجیک گفت برادرش درخواست فوری داشته که با عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، و محمد شریف، وکیل مدافعش، در زندان دیدار کند تا آنها را در جریان جزئیات این اتفاق قرار دهد.
خانواده عبدالرضا تاجیک همچنین روز شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ (۲۴ ژوئیه ۲۰۱۰) نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، نوشتند و از او خواستند به وضعیت برادرشان رسیدگی کند.

خانواده اقای تاجیک در این نامه ادعای “هتک حرمت” عبدالرضا تاجیک را به رئیس قوه قضائیه اطلاع داده اند و از او خواسته اند پیگیر حقوق برادرشان باشد.
خانواده تاجیک گفته اند مشابه این نامه را به دادستان تهران فرستاده اند، اما آقای جعفری دولت آبادی با وجود گذشت ده روز از دریافت نامه، پاسخی به آن نداده است.
پروین تاجیک گفت دفتر رئیس قوه قضائیه از تحویل گرفتن نامه آنها خودداری کرده، اما او نامه را برای دفتر ریاست قوه قضائیه پست کرده است.
عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر است که بعد از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری سه بار بازداشت شده است.
او ابتدا روزهای اول بعد از انتخابات بازداشت شد و ۴۶ روز را در بازداشت گذراند.
آقای تاجیک مجددا در موج بازداشت های بعد از عاشورای سال ۸۸ بازداشت شد و ۶۰ روز در زندان بود.
او بار سوم در روز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۹ بازداشت شد که تا روز شنبه ۲ مرداد در حالی که ۴۲ روز از بازداشتش گذشته، هنوز آزاد نشده است.
او در این دوره از بازداشت خود تنها یک بار با خواهرش ملاقات کرده است.


 


ندای سبز آزادی: فخرالسادات محتشمی پور دلنوشته ای را برای عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار دربند، به رشته تحریر درآورد. متن این دلنوشته که نسخه ای از آن در اختیار «ندای سبز آزادی» قرار گرفته به شرح زیر است:

چند ساعتی بیش از زیارتم نمی گذرد زیارت رضای آل محمد فرزند موسای کاظم که زندان را از معنا انداخت با مقاومت نستوهش. هم او که ایستاده شهید شد و زندانبانانش را از پای درآورد در حسرت شنیدن یک آه یک فریاد. از زیارت برمی گردم در آن تاریک روشن سحرگاهی بعد از نماز صبح و ازمیان انبوه عاشقانی که درد و رنجشان را گذاشته اند در کوله بار سفر و آمده اند به بارگاه امام هشتم برای گرفتن حاجت، آمده اند به بارگاه ولیعهد خراسان. ولیعهد اجباری خلیفه جور که تلخی شهد انگور مسموم از جور زمانه را شیرین ترین شراب زندگیش دانست و نوشید و راهی دیار دوست شد.

نقاره می زنند و من در هراس از جاماندن از پرواز گام های تند و پرشتاب بر می دارم و گفتگوها دارم با او که ثانیه ها را انتظار کشیده ام برای زیارتش. هوا بس لطیف است و دعای عهد می خوانند و دعای فرج در آستانه میلاد او که ظهورش فرج است. من از دور نگاه مشتاقم را می دوزم به ضریح طلایی امام میهمان ایرانیان مهمان دوست و مهمان نواز و با او سخن می گویم از دردها از رنج ها از تمناهای خودم و دیگرانی که التماس دعا گفته اند. عزیز همراهم مرا با خود می کشاند به صحن بی رخصت خواندن زیارت نامه و من بعد از نمازِ زیارت، شماره می کنم همه زندانیان سیاسی را که خانواده هایشان روز جلسه قرآن و دعا آمده بودند و محزون از مشکلات می گفتند. از مصائبی که گویی تمامی ندارند پس از یک سال آزگار. روی نیمکت های فرسوده فرودگاه مشهد هنوز احساس قرب و نزدیکی امکان نجوا را فراهم می کند با او و من یکان یکان نام می برم مسافران عشق را در پشت دیوارهایی که فقط تن های رنجور آنان را به حصار کشیده و نام می برم صاحبان روح های بزرگ را در اوین و رجائی شهر و دیگر زندان ها. بعد در کمال استیصال بقیه آنان که نامشان را نمی دانم به صاحب این مشهد می سپارم و سوار می شوم با تأنی و لختی بسیار.

نان داغ و تازه در دست هنوز ار ماشین پیاده نشده همسرجان را آماده حرکت می بینم! کجا آقا؟ می گوید قرار است برویم منزل تاجیک. هیجان زده می پرسم آزاد شد به سلامتی؟ می گوید نه می رویم خانواده اش را ببینیم. چه تصادفی از زیارت امام رضا(ع) به خانه عبدالرضا آن هم فقط به فاصله چهار ساعت!

باید برویم ورامین. ورامین را با نام آذرمنصوری و سعید شیرکوند و آن شیخ اصلاح طلب مشارکتی که پیرانه سر سرود سبزی و استقامت می خواند در هر کنگره حزب عزیزمان بهتر شناختم و حالا عبدالرضا تاجیک. خودم را سرزنش می کنم که چرا یادم نبود این خواهر رنج کشیده که چهره اش به لبخند باز نمی شود در هر دیدار سه شنبه هایمان پس از بازداشت های مکرر برادر از کجا می آید که اینگونه خسته تن است. میدان قرچک را پشت سر می گذاریم و می رسیم به شهر شهیدان و محله ای که کوچه نیکوکاری در آن واقع است. حالا لحظه ای چهره آرام و متین این جوانک از جلوی چشمم دور نمی شود با آن نگاه نافذ و نجیب که انگار در قلبش هزاران واژه ناتمام داشت از گفتنی هایی که باید و نمی شود نمی گذارند و نمی خواهند و نمی شنوند و قیچی می کنند به راحتی مانند آب خوردن. هرچند سخت شده این روزها آب خوردن آن هم در تهران پایتخت و در زندان در سلول های انفرادی و بندهای عمومی و در بند 350 که می گویند هر روز ده ساعتی قطع است و بهداشت زندانیان به مخاطره افتاده است در آن سخت. می رسیم به کوچه نیکوکاری که مهربانی رخت بربسته از آن جا به جبر و راهی اقامتگاهی شده که می گویند هیچ امن نیست. زنگ خانه اش را می زنیم و دو برادر نگران او می آیند به استقبال و جلوتر چهره مغموم خواهرش ناگهان با دیدن ما کمی باز می شود و ما در آغوش هم فرو می رویم و من آرزو می کنم آن جزء هفده قرآن را که تقبل کردم خواندنش راروز سه شنبه به نیت سلامتی همه زندانیان و بعد سپردم به آن مادر رنج کشیده بجستانی در سفر اخیرم که قطعا بهتر می توانست روح بی قرار این زن را آرام بخشیده باشد و تن آسیب دیده برادرش را در بند دیوان بی دل بی عاطفه و بی ایمان سپری باشد، قرائت شده باشد. نگاهم را در اطراف می گردانم در جستجوی خاله عبدالرضا که برایش از خردسالی مادری کرده. مادری واقعی که طعم مهرمادری را به تمامی به او چشانده و آغوش گرمش پناهگاه همه خردسالی و نوجوانی او و قامت استوارش تکیه گاه دوران جوانیش بوده و تربیت مؤمنانه اش بهترین سرچشمه معرفت و برداشت های آزادمنشانه او بوده و هست. خاله در آشپزخانه مشغول تدارک پذیرایی از میهمانان است. بهترین میوه های بازار را برای میهمانان عبدالرضای عزیز دربندش مهیا کرده و می خواهد به هر شکل گرما و خستگی راه را از تن آنان بزداید. ما می نشینیم و خانم تاجیک بریده بریده از ملاقات هفته گذشته اش می گوید با برادری که عصبانی بوده به طرز عجیبی و از او خواسته که دادستان به همراه وکیلش به دیدن او بروند و او نتوانسته پیام او را به دادستان برساند و حالا چاره ای ندارد جز مکتوبه ارسال کردن. می گوید من از چیزهایی که عبدالرضا گفت سردرنیاوردم و او هم توضیح بیشتر نداد و گفت دادستان خودش خواهد فهمید چه می گویم. او ساکت می شود و ما در خود فرو می رویم غضبناک و متأثر. باید خداحافظی کنیم و برمی گردیم به کوچه نیکوکاری. انگار همه اهالی محل ساکنین خانه را می شناسنند و جوان ربوده شده اش را که پس از یک ماه بی خبری حالا در پی یک ملاقات کابینی نه تنها خیال خانواده اش آسوده نشده است بلکه خواهرش می گوید من از بعد ملاقات هر شب با قرص آرام بخش می خوابم تا به این فکر نکنم که در انفرادی با او چه کرده و می کنند که اجازه ملاقات وکیلش را نمی دهند. اما روزها که نمی توانیم فکر و خیال را دور کنیم از خودمان. من به ناگفته های برادرم فکر می کنم و تا مرز جنون می رسم از شدت نگرانی و دلواپسی. شما بگویید چه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟

کوچه نیکوکاری این روزها دلتنگ مهربانی است که هر روز این راه دراز را طی می کرد برای رسیدن به محل کارش و برای خدمت به مردمی که دوستشان می دانست و آگاهی را حق مسلم آنان می دانست و هر شب برای این که مادرش آن خاله مهربان از خودگذشته تنها نماند و قلب مهربانش به درد نیاید همان راه دراز را گز می کرد و در کنار او آرام می گرفت.

ما داریم ورامین را ترک می کنیم در حالی که سخت در فکریم و قلبمان درد می کند. همسرم تاب نمی آورد و زیر لب نجواگونه می گوید: نکند بلایی سر این بچه بیاورند و من اضافه می کنم نکند بلایی سر همه بچه هایمان بیاورند هنوز هنوز هنوز و اشک انگار از عمق وجودم می جوشد تا می رسد به چشم ها و طعم شور-تلخ آن می نشیند به جانم و با چشمان بسته می نالم: خداوندا این زیارت ها را از ما قبول بفرما.


 


معاون اول رئیس دولت با بیان اینکه "متجاوزترین ‌انسانهای کره زمین غربیها هستند، که شهرهایشان را آراستند و بخشهای دیگر زمین را نابود کردند"، خاطرنشان ساخت "یک بزغاله وقتی می‌خواهد بخوابد جای خوابش را تمیز می‌کند اما بشر امروز غربی از بز هم بدتر است ."

به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی، شنبه دوم امرداد ماه، در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، از تجدید نظر در ضوابط استقرار صنایع در کشور خبر داد و گفت: همه صنایع را تحت کنترل داریم به طوری که صنایعی که آلودگی ایجاد کنند مالیات بیشتری پرداخت می کنند.

رحیمی ادامه داد "خواستۀ امام زمان این است که از کره خاکی به عنوان یک امانت به خوبی حفاظت کنیم و حریم زمین را نگاه داریم و قطعاً از جمله مسائل مدنظر صاحب الزمان آراستگی محیط زیست است و خداوند کره زمین را به امانت در اختیار ما قرار داده و باید از آن محافظت کنیم."

رحیمی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: متجاوزترین ‌انسانهای کره زمین غربیها هستند. آنها شهرهایشان را آراستند در حالی که بخشهای دیگر زمین را نابود کردند. یک بزغاله وقتی می‌خواهد بخوابد جای خوابش را تمیز می‌کند اما بشر امروز غربی از بز هم بدتر است .

گفتنی است، از آنجا که ایران جزو کشورهای آلاینده های زیست محیطی محسوب می شود، سخنگو و معاون اول رئیس دولت، اشاره ای به عملکرد دولت جمهوری اسلامی پیرامون برطرف کردن این معضل داخلی و جهانی نکرد و صرفا گفت "نقشه جامع محیط زیست کشور در دست طراحی و بررسی است و به زودی تشکیل سازمان نظام مهندسی محیط زیست در دولت تصویب خواهد شد."


 


به تازگي و با علني شدن مواضع برخي از پيشكسوتان جريان اصول گرا ، عمق نگرانيهاي آنان از شكافها و ريزشها ي درون جريان بر ملا شده است .مسئله آنقدر جدي است كه به صراحت از پديد آمدن يك ك‍ژراهه و جريان انحرافي در بطن اصولگرايان سخن به ميان آورده اند .
تحركات آيت الله مهدوي كني دبير كل جامعه روحانيت مبارز تهران و پدر معنوي اصولگرايان در اقدام به تشكيل كميته مشترك جامعه روحانيت مبارزتهران و جامعه مدرسين حوزه علميه قم بعلاوه ابراز نظرها و گفتگوهاي افرادي نظير مرتضي نبوي، محسن رضايي، محمد رضا باهنر، علي لاريجاني و علي مطهري و برخي از نمايندگان فراكسيون اصولگرايان مجلس ،حكايت از پريشان حالي و آشفتگي جدي درون جناح راست دارد. واقعيتي كه تا كنون سعي بر كتمان آن شده بود.
آقاي مرتضي نبوي در مصاحبه اخير با مجله پنجره با تائيد انشقاق در درون جريان اصولگرا، آرايش سياسي آن را در سه ضلع رايحه خوش خدمت (طرفداران احمدي نژاد) ، پيروان خط امام و رهبري (راست سنتي ) و تحول خواهان ترسيم مي كند .
وي نگراني اصلي خود و دوستانش را چنين بيان مي كند: " من مي خواهم از دل اين قضايا يك نگراني ايدئولوژيك را هم مطرح كنم .احساس مي كنم در بين اين جريان اصولگرايي (طرفداران احمدي نژاد) يك جريان اصولگرايي منهاي روحانيت شكل مي گيرد ..... اين آدمها مي گويند كه مستقيم با آقا امام زمان (عج) ارتباط مي گيريم و به شما راه نشان مي دهيم ." مدير مسئول روزنامه رسالت كه همواره جناح اصلاح طلب را رمي به انحراف مي كرده و به آنها نسبت فتنه مي داده است اين بار انحراف و فتنه را در درون سنگر خودي يا فته و جوانان اصولگرا را نسبت به فرو غلتيدن در فتنه اي كه يكي از اضلاع اصولگرايي (حاميان احمدي نژاد ) حامل آن بوده و با شعارهاي انقلابي و ارزشهاي اسلامي به ميدان آمده اند زنها ر مي دهد.
از سوي ديگر آقاي محسن رضايي ضمن پذيرش پديده انحرافي در جريان اصولگرايي حامي دولت و اينكه اينها اب به آسياب دشمن مي ريزند معتقد است سه مساله عمده جريان اصولگرايي را تهديد مي كند. يكم، تكروي ؛ دوم، سليقه محوري و بي برنامگي ؛ و سوم اينكه خودمان را بي عيب و نقص دانستن و عدم تجديد نظر در رفتارهامان .
البته اغلب اين سياسيون هشدار دهنده به انحرافات درون گروهي جناح راست سهم حمله به اصلاح طلبان را فراموش نمي كنند و پيامها و بيانات خود را همراه با حجم وسيعي از هجمات شداد و غلاظ و انگها و بر چسبها به رقيب اصلي صادر كرده و در جوف مجموعه اي از شعارهاي به زعم خود دشمن شكن مي پيچند و به مخاطبان خود مي رسانند تا با عمده كردن خطر جناح مقابل و استفاده بيش از پيش از شيوه هميشگي دشمن تراشي و رقيب هراسي شايد مانع از بهم ريختگي و بي نظمي بيشتر جناح خود شوند .البته در پشت اين هجوم ها نقشه و تصور ديگري نيز وجود دارد و آن اينكه مي پندارند مي توانند جريان فهيم و تحصيلكرده جامعه راحذف وبه زاویه بفرستند به همين جهت منتقدين را به براندازي نرم و از اين رهگذر اقدام عليه نظام و امنيت ملي، و معترضين و سوال كنندگان ميليوني "راي من كجاست" را به شركت در انقلاب مخملي و همكاري با بيگانگان متهم كنند .غافل از اينكه فراهم آوردن شرايط تضاد و بحران و امنيتي كردن فضا از تهديد ها نمي كاهد بلكه بر عمق آنها مي افزايد واز آن مهمتر اينكه بايد بفهمند كه جريان اصلاح طلب در جامعه ريشه دارد و حذف شدني نيست .
جريان اصولگرا تا اين مقطع زماني ،تلاش زيادي كرده تا در سايه انواع روشها ي ممكن منجمله بزرگنمايي و تخطئه رقيب، تمسك به دين و هزينه كردن از مقدسات و تك صدايي بر ساخته از قدرت و ثروت، انسجام صوري خود را حفظ نمايد اما واقعيات و شرايط موجود جامعه حكم مي كند كه ادامه اين وضع ديگر امكان پذير نيست. لذا بايد دلسوزان و عقلاي اين جريان چاره هايي بينديشند تا از اين گذار بحراني عبور كنند زيرا ديگر نمي توانند به شعار اكتفا كنند و ظاهر و رويه را مرمت كنند بلكه هنگام آن است كه محتوا و رويه را تغيير دهند .
اساس مشكل جريان موسوم به اصولگرا آن چيزي است كه اقاي محسن رضايي به آن اشاره اي گذرا نموده است: " خودمان را بي عيب و نقص دانستن و عدم تجديد نظر در رفتارهامان". بهتر است اين معني را به عبارت دقيق تري بيان كنيم تا با باورها و عملكرد هاي بخشي از سران اين جناح تطابق بيشتري داشته باشد . زبان حال اين جماعت آن است كه: "ما حق هستيم و همه حق پيش ماست و جز آن باطل است و بايد دفع شود." يا اينكه "ما اصولي داريم كه حق است و هرچه غير از آن باشد باطل است و لذا بايد باطل را به هر شيوه اي از ميدان بدر كرد."
اگر به رفتارها و عملكرد اين بخش از جريان راست در مقاطع و جايگاههاي مختلف بنگريم ،انگ زدن ،آبرو ريختن ،نان بريدن و حذف به امري مباح و بلكه ممدوح در نزد آنان بدل شده است.
خود را عين حق انگاشتن و جز خود خود را باطل پنداشتن كاراین جماعت را به آنجا رسانده كه حادثه تلخ و ننگين كهريزك را جرم صغير در مقابل اعتراضات انتخاباتي تعريف مي كنند!
بديهي است بخش معتنابهي از افراد منصف و فهميده اصولگرا، بويژه با مشاهده رخدادهاي پس از 22 خرداد 88 رويه وعملكرد رهبران جناح خود را بر نتابيده و بطور جد آن را به چالش كشيده اند اما آنها هم تحمل نشده و به حاشيه رانده شده و به بي بصيرتي متهم شده اند .
اگر دلسوزان جريان اصولگرا واقعا به دنبال اصلاح دروني و نگران آينده اين جريان مي با شند كافي است اين مفروض را بپذيرند كه لزوما همه حقيقت و هدايت در جانب خود و در اردوگاه آنان نيست و ديگراني نيز سهمي از حقيقت دارند و چه بسا در معرض هدايت هستند و حكم "يا با ما يا بر ما " صادر نكنند و بي محابا به ضلالت رقبا و منتقدين قضاوت نكنند.
چنانچه اصولگرايان بر اين تعريف توافق و بر عمل به آن اراده نمايند مقدمه اصلاح درون گروهي و اصلاح فيما بين آنان و مردم و حتي رقبا فراهم مي آيد و در اين مرحله تجديد نظر در رفتارها آغاز مي شود .اگر بپذيريم و بپذيرند كه سياست روش درست اداره كشور و حكمراني خوب بر جامعه مي باشد و اين مهم جز با عقل و تدبير و بوي‍ژه پذيرفتن مشاركت و حق حاكميت مردم میسور نيست . آيا وقت آن نرسيده است كه جريان اصولگرا دريابد كه به تنهايي نمي تواند و نتوانسته جامعه پيچيده و متكثر ايران را اداره كند ؟ البته اين ادعا را هيچ حزب و گروه ديگري نيز نمي تواند و نبايد مطرح نمايد يا باور داشته باشد . جامعه امروز ايران متشكل از نحله هاي گوناگون فكري و فرهنگي، و گرايش ها و نگرش هاي متفاوت و گروهها ي متنوع و متكثر قومي و مذهبي است . ضمن اينكه جامعه مدني قدرتمند شده است و ديگر يكسان سازي جامعه و با تكصدايي اداره كردن كشور مقدور نمي باشد و بايد وحدت در عين كثرت و حقوق برابر همه آحاد ملت را الگوي وحدت ملي و مديريت كشور قرار داد. سنت هاي الهي هم بر اين اساس نهاده شده است .
در پايان يادآور مي شود راه برون رفت از اين وضعيت و راه رشد همه افراد و گروهها بوي‍ژه تنها راه نجات براي اصولگرايان پذيرش اشتباهات و سعي در تصحيح آنها مي باشد. اينكه سعي كنند به هر نحو رقبا را از سر راه بردارند و خود در يك انتخابات غير رقابتي بر كرسي هاي نمايندگي مردم جلوس كنند و از آنجا اراده از ميدان بدر كردن دو حزب اصلي رقيب اصلاح طلب را بروز بدهند پيروزي نيست و نتيجه آن همين شرايطي است كه امروز بر كشور حاكم شده است.
تاريخ و سنت هاي تاريخي گواه بر بي اصالتي و بي دوامي اينگونه شيوه هاست و قوانين اجتماعي بر همه انسانها به يك نسبت ساري و جاريست و هيچكس نمي تواند بعنوان قوم برگزيده خود را از آن مستثني سازد كما اينكه تاريخ و جوامع بشري گواه صادق آن مي باشد.
پيشنهاد ما به موثرين و متنفذين جريان اصولگرا آن است كه حال كه نقد درون گروهي را پذيرفته ايد تا دير نشده تحول را با باز كردن فضاي نقد و گفتگو و بخصوص از صدا و سيما شروع كنند و مطمئن باشند كه اگر هجمات و تاختن ها را فرو نهند و مضايق را بكاهند و بلكه برچينند و گفتگوها به صورت واقعي و نه ساختگي سامان گيرد همه اعم از مردم، نظام و بويژه خود جريان اصولگرايي منتفع خواهند شد. اصلاح طلبان نيز آماده همكاري براي اعتلاء وغناي فضاي گفتگو، البته به نحو همه جانبه و با رعايت بي طرفي از سوي مجريان مي باشند.


 


دادگاه محمدرضا یزدان پناه، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، یکشنبه سوم مرداد برگزار خواهد شد.
بر اساس احضاریه ای که برای این روزنامه نگار ارسال شده، او باید صبح یکشنبه سوم مرداد در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی حاضر شده و به دفاع از اتهامات خود بپردازد.
یزدان پناه پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بود.
وی متهم به همکاری با دول متخاصم خارجی از طریق گفت و گو و همکاری با رسانه های بیگانه وابسته به این دولت ها، اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، فعالیت تبلیغی علیه نظام توسط انتشار مطالب خلاف واقع در روزنامه ها، سایت های خبری و وبلاگ شخصی و نیز تشویش اذهان عمومی از طریق القای وقوع تقلب در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری است.
محمدرضا یزدان پناه، عضو سرویس سیاسی روزنامه های یاس نو، کارگزاران، هم میهن، صدای عدالت، فرهیختگان، سایت های آفتاب و نوروز و سردبير سایت خبري موج سبز (ارگان ستادهای مردمی حامی میرحسين موسوی) بوده است.
وی همچنین با روزنامه های شرق، اعتماد، اعتماد ملی و روزنامه نیویورک تایمز همکاری داشته است.


 


درحالیکه دیپلمات‌های اتحادیه‌ اروپا، پنجشنبه گذشته خاطرنشان کرده بودند که وزیران خارجه‌ آن اتحادیه قصد دارند تحریم‌های شدیدتری را علیه جمهوری اسلامی، از جمله در حوزۀ "سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز" تصویب کنند، امروز رسانه های خبری از تصویب چهار تحریم قریب الوقوع ایران در بخش بازرگانی، سیاسی، مالی- بیمه و همچنین نفت و گاز گزارش دادند.

به گزارش رویترز، در پیش‌نویس بیانیه ای که وزیران اروپایی قرار است دوشنبه آتی (چهارم امرداد ماه) در بروکسل مورد بحث قرار دهند، تحریم‌های جدیدی "مطابق با اعلامیه‌ ۱۷ ژوئن شورای اروپا" تصویب خواهد شد.
در پیش‌نویس بیانیۀ نشست وزیران خارجه‌ بیست و هفت کشور اتحادیه‌ اروپا آمده است "تصمیم رهبران آن اتحادیه‌ که در تاریخ ٢۷ خرداد (۱۷ ژوئن) برای اعمال تحریم بیشتر علیه برنامه‌ی هسته‌ ای تهران اتخاذ شده، تصویب خواهد شد و همزمان از ایران برای از سرگیری مذاکرات درخواست می شود. "

این منبع خبری، امروز در گزارشی دیگر خاطرنشان کرده است نمایندگان دایمی اتحادیه اروپا، در نشست روز دوشنبه خود، تحریمهایی را تصویب خواهند کرد که از اقدامات پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی فراتر می رود.

بر اساس این گزارش، دیپلماتهای اتحادیه اروپایی در این رابطه از یک "بسته سخت" سُخن می گویند و در چهار محور بازرگانی، مالی – بیمه ای، نفت و گاز و سیاسی طبقه بندی می شود.

در بخش بازرگانی، فروش کالاهای با مصارف دوگانه به جمهوری اسلامی ممنوع خواهد شد. همچنین پهلوگیری کشتیهای دولتی ایران، در بندرهای اروپایی محدود گردیده و بازرسی از محموله این کشتیها در دستور کار قرار خواهد گرفت. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکتهای مُرتبط با آن مشمول تحریم می شوند.

در بخش مالی – بیمه ای، جریان انتقال، تبدیل و نگهداری پولهای متعلق به حکومت جمهوری اسلامی یا شرکتها، موسسات و افراد وابسته به آن به شدت محدود خواهد شد. ارتباط بانکها و موسسات بزرگ مالی اروپایی با بانکهای دولتی ایران قطع و برقراری مراوده، تحت پیگرد قضایی قرار می گیرد. این به مفهوم اخراج جمهوری اسلامی از سیستم جهانی گردش پول و وام خواهد بود.

در بخش نفت و گاز، شرکتهای اروپایی از سرمایه گذاری در بخشهای کلیدی نفت و گاز منع می شوند. آنها همچنین اجازه در اختیار قرار دادن تکنولوژی پیشرفته مربوط به این بخشها را به حکومت ایران نخواهند داشت.

در بخش سیاسی نیز، سپاه پاسداران در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار می گیرد. سفر چهل تن از مسئولان سپاه و مقامات ایران به کشورهای عُضو این اتحادیه ممنوع و حسابهای بانکی آنها توقیف خواهد شد.
ناگفته نماند پانزده شرکت تحت کنترل سپاه و ٣۵ شرکت و سازمان دیگر نیز در لیست سیاه اتحادیه اروپایی قرار خواهند گرفت.

بعد از تحریم های شورای امنیت و مجلسین و دولت آمریکا، این سومین موج از تحریم های فراگیر ایران در دو ماه گذشته خواهد بود.

مقامات دولت جمهوری اسلامی، علاوه بر "بلااثر"، "مفید" و "کاغذپاره" نامیدن تحریم های جامعه جهانی علیه ایران، از تداوم و رشد غنی سازی اورانیوم و چرخه سوخت هسته ای خود خبر داده اند.


 


روزبه رستگار: حلقه محاصره مالی ایران تنگ تر می شود.فعالان بازار مالی در صحنه جهانی از فشارهای بانک مرکزی اروپا وآمریکا بر دولت ایران خبر می دهند که به سختی اجازه تبدیل ارزهای خود را به ایران می دهند.از این روخبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع خود در صنعت نفت از مذاکرات ایران با چین درباره استفاده از واحد پول چین، یوآن، در معاملات نفتی دو کشور خبر داد. در همین حال محمد رضا رحیمی نیز گفته است:« ایران برای فروش نفت از هر ارزی استفاده خواهد کرد. »پیش از نیز این خبرهای غیررسمی حکایت از ان داشت که دولت در پی این است که ارز نفتی خود را به درهم امارات تبدیل کند. بلومبرگ با نقل این خبر از “اینترنشنال اویل دیلی” نوشت: «شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی را با مشتریان اروپایی خود درباره این جایگزینی انجام داده، اما هنوز نتیجه نهایی در این باره مشخص نشده است.
در ادامه این مطلب آمده است:« قانع کردن مشتریان اروپایی برای جایگزینی ارزی جدید به جای یورو ودلارکار مشکلی است چون آنها آشنایی چندانی با ارزهای آسیایی ندارند.»
این نوع تدابیر دولت درست روزهای قبل از نشست سران اتحادیه اروپا رخ میدهد که برخی آگاهان پیش بینی میکنند که کلیه مبادلات “ارز نفتی” با ایران، تحریم وممنوع اعلام شود.
از سوی دیگر با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته میشود.
گزارش رویترز نشان می دهد که دولت ایران برای پیش دستی نسبت به اقدامات آتی در پی جایگزینی ارز نفتی خود است.این خبرگزاری به نقل از منابعی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید پیشنهاد استفاده از یوآن به جای یورو و دلار «چند ماه پیش» توسط پالایشگاه دولتی سینوپک چین مطرح شده، اما اخیرا مقامات دولتی این پیشنهاد را رسما با چین در میان گذاشته‌اند. بر اساس این پیشنهاد، با افتتاح حسابی بانکی به یوآن در چین بخشی از پول نفت خود را در این حساب بانکی دریافت خواهد کرد و در ازای بخشی دیگر سوخت و تجهیزات از چین خواهد گرفت.
این در حالی است که کارشناسان امر معتقدند که چین نیز خود “یوان”را در مبادلات ارزی خود با کشورهای دیگر به کار نمی برد واین موضوع باعث میشود تمام خریدهای خود را در بازار داخلی چین محدود کند.از سوی دیگر هر گونه سیاستی را که بانک مرکزی چین برای اقتصاد خود می گرد به شدت ونسبت بالا بر اقتصاد ایران نیز تاثیر می گذارد.در واقع اقتصاد نفتی کشور از وضعیت یک تابعیتی به دو تابعیتی تغییر حالت می دهد.در واقع هم تغییر ،تحولات بازار نفت بر اقتصاد ملی تاثیرگذارد تصمیمات دولت چین برای کنترل نرخ ارز خود در قبال ارزهای خارجی.حجم مبادلات تجاری ایرا ن با چین در سال گذشته ۲۱ میلیارد دلار بوده است که گویا امسال نیز ۵۰درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر بر خلاف ایران که نرخ ارز خود را سعی می کند غیر واقعی در قبال دلار پایین نگه دارد ،چین سیاست تشویق صادرات را دنبال میکند .به همین خاطر سعی میکند ارز خود را در قبال ارزهای خارجی پایین نگه دارد تا واردات کم شود وصاردات افزایش پیدا کند.از این رو تبدیل ذخائر ارزی کشور به “یوان “موجب کاهش شدید ارزش ذخائر ارزی میشود.پیش از این دولت با تبدیل دلار به یورو ودوباره یورو به دلار موجب کاهش ۳۰درصدی ذخائر ارزی شد.
در مورد استفاده از یوآن در معاملات نفتی ایران نیز، به گفته خبرگزاری رویترز، چین گرچه در حال بررسی این راه حل است، به دلیل ریسک سیاسی آن و رو در رو قرار گرفتن با آمریکا رغبت زیادی به آن ندارد
کارشناسان نفتی معتقدند ایجاد این محدودیت های سخت در واقع نوعی تحریم خاموش خرید وفروش نفت کشورمان است که هزینه های تبلیغاتی این موضوع را نیز ندارد.چرا که بنا بر بسیاری از گزارش ها مشتریان پروپا قرص نفت ایران در سالهای متمادی هم اکنون میزان خرید نفت خود را از ایران کاهش می دهند نمونه روشن این مساله همین چین است که در سال ۲۰۰۵ ایران صادر کننده اول نفت به آن کشور بود ولی اکنون در مرتبه سوم قرار دارد. نمونه روشن تر تحریم خاموش نفتی ایران تحریم بیمه های مهم دریانوردی مانند لویدز لندن است.
به گفته یک منبع در شرکت بیمه هلند نیز، طبق مقررات و تحریم های جدید تمام این شرکت ها در مقابل محموله ای که هر کشتی حمل می کند مسئولیت خواهند داشت. این موسسات همه باید با ارائه مدارک کافی نشان دهند که محموله هاغیرقانونی نیستند و حقیقت این است که انجام یک چنین کارهای اداری برای شرکت های حمل و نقل دردسر و گرفتاری های اضافی تولید می کند و کسی تمایل به انجام آن ندارد.
در سالهای اخیر واردات بسیاری از کالاها به ایران افزایش یافته و شرکت های حمل و نقل خصوصی نیز در زمینه واردات به ایران فعال بوده اند. مدیر یک موسسه حمل و نقل خصوصی در تهران می گوید:« در نبود کشتی و با توجه به عدم همکاری بسیاری از شرکت های بیمه و حمل و نقل کار واردات بسیار دشوار خواهد شد. در اقتصاد یکپارچه جهانی فرار از تحریم کار بسیار دشواری است»
پیش بینی ها حکایت دارند در آینده نزدیک محدودیت های بیشتر علیه حمل و نقل دریایی این اعمال خواهد شد. اتحادیه اروپا قرار است در چند روز آینده تحریم های جداگانه خود علیه ایران را تصویب کند به گزارش ایسنا ،همزمان شرکت های بیمه دولتی ایران با طرح پیشنهاد بیمه یک میلیارد دلاری برای کشتی های حامل محموله به مقصد ایران سعی کردند به نگرانی و عدم تمایل شرکت های بیمه بین المللی پاسخ دهند. اما آن طور که کارشناسان بیمه و حمل ونقل دریایی می گویند یک چنین پیشنهادات و ارقامی کارساز نخواهد بود.
این موارد در حالی رخ میدهد که مهندس میر حسین موسوی در تحلیل قطعنامه اخیر شورای امنیت چندی نوشته بود:« برای اینجانب مانند روز روشن است که این قطعنامه بر امنیت و اقتصاد کشور ما اثرخواهد گذاشت. تولید ناخالص را پائین خواهد آورد، بیکاری را بیشتر خواهد کرد، مردم را در تنگنای مشکلات بیشترمعیشتی واجتماعی قرار خواهد داد، فاصله ما را ازکشورهای در حال رشد جهان بویژه کشورهای همسایه رقیب بیشتر خواهد ساخت و آخرین میخ را بر تابوت چشم اندازبیست ساله خواهد کوبید. کدام عقل سلیم است که نداند کشورما امروز پس از صدور قطعنامه آسیب پذیرتر و منزوی تر از گذشته شده است؟»

منبع: کلمه


 


خانواده عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار در بند با ارسال نامه ای به ریاست قوه قضائیه نسبت به مورد هتک حرمت وی در حضور دادستان اعتراض کردند.
به گزارش خبرنگار کلمه، در این نامه خانواده عبدالرضا تاجیک درخواست ملاقات فوری با این زندانی سیاسی را مطرح کردند.
متن کامل نامه خانواده عبدالرضا تاجیک به رئیس قوه قضائیه به شرح زیر است:
به‌نام خدا
ریاست محترم قوه قضاییه
حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی
با سلام و احترام
به استحضار می‌رساند؛ ۳۱ روز پس از بازداشت برادر اینجانبان، آقای عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، سرانجام در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۸۹ موفق به ملاقات کابینی با ایشان در زندان اوین شدیم.
برادرمان عبدالرضا در این دیدار، با تاسف و ناراحتی و عصبانیت تاکید کرد که در حضور معاون دادستان و بازپرس شعبه اول، «هتک حرمت» شده است. وی درخواست دیدار فوری با وکیل خود و دادستان محترم پایتخت را داشت.
شرح این ملاقات، هفته‌ گذشته در نامه‌ای به جناب آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گزارش شد. متاسفانه با وجود گذشت ۱۰ روز از ارسال نامه، تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
خواهشمند است به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی کشور، پیگیر حقوق اساسی برادر دربند و مظلوم ما باشید که برخلاف تصریحات قانون اساسی، بیش از ۴۱ روز است در بازداشت بسر می‌برد و، گزارش بازداشت او پیشتر در نامه‌ای به جنابعالی نیز تقدیم شده است.
با سپاس
خانواده عبدالرضا تاجیک
خواهر و برادران


 


علی شکوری راد: برخی دوستان دلسوز پس از بیانیه جبهه مشارکت و مصاحبه من با بی بی سی در بارة عملیات تروریستی اخیر در زاهدان و پخش گزینشی آن در اغلب بخش های خبری شنبه گذشته تلویزیون فارسی بی بی سی و جوسازی صدا و سیما در مورد آنها در برنامه بیست و سی روز بعد و هم سو خواندن آن موضعگیری ها با ماجرای ترور، به من انتقاد کردند که نمی بایست آن مصاحبه را انجام می دادم. آنها البته نمی گویند آن حرف یا نظر نادرست بوده است بلکه می گویند منظور انتقادی شما در چنین مورد حساسی درست فهمیده نمی شود و یا هوچی گرانی مثل کیهان، صدا و سیما و برخی سایت های حامی دولت از آن آتوی تبلیغاتی می گیرند و با اضافه کردن دروغ و دغل به تخریب شما و یا اصلاح طلبان می پردازند، کما اینکه پرداختند و شما هم رسانه ای که بتواند تبلیغات آنها را خنثی کند، ندارید بنابراین بهتر است از اول وارد مباحثی که استعداد حاشیه سازی در مورد آنها وجود دارد نشوید. انتقاد و توصیه آنها پذیرفتنی ست با این حال از فرصت استفاده می کنم تا نکاتی را بازگو کنم.
در شرایط امنیتی که دستگاههای حاکمیتی در کشور ایجاد کرده اند و در حالی که بهانه جویی ها و بگیر و ببندها همچنان در جریان است نفس مصاحبه با رسانه های خارجی ریسک بالایی پیدا کرده است.با این حال عملکرد انحصاری صدا و سیما و فقدان یک رسانه فراگیر که بتواند صدای اصلاح طلبان و یا جنبش سبز را به مردم برساند موجب شده است که بعضا فرصت مصاحبه و گفتگو با رسانه پر بیننده ای مانند بی بی سی از دست داده نشود. فرق این رسانه با سایر رسانه های صوتی و تصویری فارسی زبان غیر دولتی یا وابسته به دولتهای خارجی در عملکرد کاملاً حرفه ای آن است. به این معنی که این رسانه اگر چه فاقد موضع سیاسی نیست اما خود کمتر به موضعگیری می پردازد و تلاش می کند نظرات مختلف را انعکاس داده و از خلال انعکاس نظرات آنها اهداف خود را تامین نماید.همچنین تلاش می کند استقلال خبر را از تحلیل آن رعایت کند که همین امر موجب ایجاد اعتماد در مخاطب می شود. علاوه بر اینها، پس زمینه ذهنی موجود در مورد نقش و رفتار رادیوی فارسی بی بی سی در دوره انقلاب، که موجب ایجاد فرصت اطلاع رسانی در مورد حوادث انقلاب شده و مورد استفاده وسیع مردم قرار گرفته بود نیز وجه دیگری از تمایز این رسانه با دیگر رسانه هاست. گویندگان و خبرنگاران تلویزیون بی بی سی اغلب در دوران اصلاحات در داخل کشور فعالیت روزنامه نگاری داشته اند و نوعا پس از بسته شدن فضای روزنامه نگاری و مضایقی که در داخل کشور برای آنها پیش آمد ناگزیر جلای وطن کرده و جذب رسانه بی بی سی شده اند. آشنایی های سابق آنها با نیروهای سیاسی داخل کشور نیز بی تأثیر در اعتماد سازی های این رسانه نبوده است.
دفتر سیاسی جبهه مشارکت که از ابتدا به دلایلی اعضاء خود را از مصاحبه با رسانه های فارسی زبان بیگانه منع کرده بود با توجه به محدودیت شدید رسانه ای برای اصلاح طلبان، از باب اضطرار، مصاحبه با تلویزیون بی بی سی را استثنا کرد و به همین دلیل اعضاء جبهه مشارکت بعضاً با این رسانه مصاحبه هایی داشته و یا در میز گردهای مجازی آن شرکت کرده اند.
پس از صدور بیانیه جبهه مشارکت در مورد عملیات انتحاری تروریستی اخیر در زاهدان که منجر به شهادت ۲۷ نفر از هموطنان بی گناه و جراحت عده بسیاری از آنان شد تلویزیون بی بی سی خواستار مصاحبه با من برای تبیین آن بیانیه شد. بنده نیز متناسب با مفاد بیانیه پس از محکوم کردن جنایت تروریستها از سیاسیتهای دولت که ناکارآمد در تامین امنیت منطقه بوده و با ایجاد احساس تبعیض در میان شهروندان آن خطه، بستر لازم را برای خودنمایی و این گونه جنایتهای تروریستها فراهم می آورد انتقاد کردم و اضافه کردم که سردار شوشتری قصد اعتماد سازی با سران طوائف و مردم منطقه را داشت که توسط تروریستها به شهادت رسید و این امر موجب واکنش از جانب حاکمیت گردیده و عملا روند اعتماد سازی مختل شد. تلویزیون بی بی سی پس از پخش مستقیم مصاحبه، یک بار دیگر متن کامل آن را پخش کرد ولی در بخش های بعدی خبر بطور مکرر خلاصه ای از آن را پخش کرد که عمدتاً بخش انتقاد از رفتار حاکمیت را در بر می گرفت. صدا و سیما و بخصوص برنامه تخریبی بیست و سی آن که مترصد بهانه هستند بر روی پاس بی بی سی آبشار کوبیده و با ادعای محکومیت دولت بجای تروریستها در اظهارات من، اتهاماتی را که خود بیش از همه شایسته آن هستند نصیب من کردند. البته مشی همیشگی آنها دروغ گویی، اتهام زنی و تخریب مخالفان و منتقدان سیاستهای حاکم است اما در این مورد از پاس از روی غفلت بی بی سی استفاده کرده اند. البته آبشار آنها به ثمر ننشسته و امتیازی را نصیب آنها نکرده است چرا که ادعای مبتنی بر دروغ آنها برای مردم قابل باور نیست. اما به هر حال آنها به همین طریق پرونده سازی کرده ونیز هواداران خود را تغذیه می کنند و تحریکشان می کنند که به این و آن حمله کنند.
آقای احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفته است ما پس از اعدام ریگی منتظر عملیات تروریست ها بودیم. معنای این حرف وجود پیش آگاهی از کشته شدن عده ای از هموطنان بی گناه در صورت اعدام عبدالمالک ریگی است. در این حالت آیا بهتر نبود همانطور که از تعویق اعدام عبدالحمید ریگی برای دستگیری عبدالمالک بهره برده شد از تعویق اعدام عبدالمالک برای جلوگیری از کشته شدن هموطنان بی گناه بهره گیری می شد. آیا طرح این سوال به معنای هم سویی با تروریستهاست. آقایان گرفتار گروههای فشاری هستند که خود رشدشان داده اند والا عقل سلیم بر اعمال تدبیر حکم می کند نه واکنش احساسی، آنهم در جایی که جان هموطنان بی گناه در خطر است.


 


فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه "سال‌هاست در جنگ نرم قرار داریم و سال گذشته نیز برخی نتایج آن جنگ را در کف خیابان‌ها مشاهده کردیم"، ادعا کرد "مردم ایران سران فتنه را محاکمه کرده‌اند؛ اما محاکمه قانونی آنها به موقع و با مصلحت انجام خواهد شد."

به گزارش ایرنا، سردار پاسدار محمدعلی جعفری، شنبه دوم مردادماه ۸۹، طی سخنانی در جریان مراسم اولین دوره آموزشی سرمربیان آمادگی دفاعی مدارس در محل بسیج، گفت "آمادگی سپاه پاسداران در سطح بسیار بالایی قرار دارد" و "تحریم‌ها و تهدیدها بر روی جمهوری اسلامی اثر نداشته و نخواهد گذاشت و بیشتر مایه خودباوری شده است."

فرمانده کل سپاه همچنین اظهار عقیده کرد "آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد چون از همت مردم و توان دفاعی ایران باخبر است. "

وی تصریح نمود "هم اکنون روند خودکفایی جمهوری اسلامی در تولید تجهیزات نظامی بالاست."

جعفری همچنین افزود "همه استکبار جهانی در مقابل اهداف انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و امروز در یک نبرد سخت با جنگ نرم پیچیده و حساس قرار داریم."

این مقام نظامی خاطرنشان کرد "همه کشورها امروزه روی نسل‌های جوان برای ایجاد تحول برنامه‌ریزی می‌کنند اما متاسفانه ما از این فرصت به خوبی استفاده نکردیم."

سردار جعفری در ادامه پیرامون "رسالت نظام و ماموریت سپاه" گفت "رسالت جمهوری اسلامی این است که اهداف انقلاب را استمرار بخشیده و در داخل و خارج کشور آن را گسترش دهد و ماموریت سپاه عمق بخشیدن به اهداف انقلاب است و امروز مهم‌ترین وظیفه بسیج مقابله با جنگ نرم می باشد." وی تصریح کرد "اگر بتوانیم بر جنگ نرم فایق آییم، می‌توانیم نقش خود را در داخل و خارج کشور خوب ایفا کنیم."

فرمانده کل سپاه با تاكید بر این‌كه جمهوری اسلامی بدون انقلاب اسلامی و استمرار آن معنایی ندارد، در خصوص دیدگاه‌های مخالف این مساله گفت: مخالفان انقلاب در این زمینه مدعی‌اند وقتی نظام پس از انقلاب مستقر شد ضرورتی به تداوم و استمرار انقلاب نیست كه این گروه دو نوع اعلام نظر می‌كنند كه یك نوع به صورت آشكار و دیگری كه جرات بیان آن را ندارند تنها هدف را دنبال می‌كند.

فرمانده کل سپاه، با بیان اینکه "باید پیش از آن‌كه جنگ نرم منجر به اقدام فیزیكی شود جلوی آن را بگیریم و آن را دفع كنیم"، افزود "مشکلی که امروزه در جنگ نرم وجود دارد این است که کمتر حس جنگیدن را داریم و اگر این احساس می‌شد، متفاوت بود و برای آن برنامه‌ریزی و مقابله صورت می گرفت. سال‌هاست در جنگ نرم قرار داریم. سال گذشته برخی نتایج جنگ نرم را در کف خیابان‌ها مشاهده کردیم."

این مقام ارشد نظامی در پایان مدعی شد "مردم ایران سران فتنه را محاکمه کرده‌اند؛ اما محاکمه قانونی آنها به موقع و با مصلحت انجام خواهد شد." وی گفت "امروز عدم وجود محبوبیت آن‌ها بزرگترین محاكمه و ضربه به آن‌هاست چرا كه از چشم مردم افتاده‌اند. البته باید برای تخلفات و تلفات جانی و مالی پاسخگو باشند."

گفتنی است فرمانده کل سپاه، چندی پیش نیز ادعا کرده بود "فتنه سال گذشته حدود هشت ماه بیشتر طول نکشید، اما بسیار خطرناک تر از جنگ تحمیلی بود."


 


همزمان با خبر فرمانده نيروي انتظامي كشور مبنی بر بسیج تمام اركان امنيتي كشور براي دستگيري عوامل ترور زاهدان، معاون امنيتي وزير کشور از شناسايي و دستگيري تعدادي از عوامل مرتبط با این اقدام تروريستي خبر داد.

به گزارش ایرنا، علي عبداللهي امروز با اعلام اينکه تعدادي از کمک کنندگان به عوامل انتحاري جنايت زاهدان شناسايي و تعدادي هم دستگير شده اند، گفت: شناسايي افرادي که به نوعي کمک کننده به عوامل انتحاري بوده اند، همچنان ادامه دارد.

معاون وزير کشور ادعا کرد: وابستگي افرادي که اين عمليات تروريستي را در مسجد جامع زاهدان انجام دادند به گروهک ريگي تقريبا براي ما محرز است.

وي در ادامه اظهار عقیده کرد: البته حمايت آمريکايي ها از نظر ابزار، امکانات و تجهيزات مشهود است زيرا سيستم هاي ارتباطي که در اختيار اين افراد بوده سيستم هاي ساده اي نيست و بيشتر در اختيار سرويس هاي اطلاعاتي پيشرفته دنيا قرار دارد.

عبداللهي افزود: همين مساله بيانگر اين است که ارتباط اين افراد با نيروهاي ناتو که در افغانستان حضور دارند نيز برقرار است و با حمايت و پشتيباني آنان يکسري عناصر فريب خورده را تجهيز مي کنند.

معاون وزير کشور با بيان اينکه هدف آنان ايجاد تفرقه بين شيعه و سني در استان سيستان و بلوچستان است، ادامه داد: در حقيقت اين افراد درصدد به نمايش گذاشتن ناامني در کشورمان هستند.

وي همچنين گفت: هر چند که اين حادثه تلخ بود اما اينگونه حوادث نمي تواند مانع وحدت و انسجام مردم ما شود بلکه آن را افزايش مي دهد؛ کما اينکه ما در تشييع پيکر شهداي مسجد جامع زاهدان اين موضوع را با حضور پرشور مردم کاملا حس کرديم.

معاون امنيتي وزير کشور تصريح کرد: از نظر تاکتيکي اينگونه حرکتهاي تروريستي هيچگونه ارزشي ندارد و افرادي که به اين افراد کمک کرده اند ، حتما شناسايي شده اند و با آنان برخورد خواهد شد.

وي ادامه داد: همانگونه که وزير کشور و رييس جمهور در مصاحبه هاي خود عنوان کرده اند به طور قطع و يقين تمام دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي کار را تا مراحل نهايي دنبال خواهند کرد و برخورد جدي و شديدي با همه عوامل و عناصري که به نوعي به اين افراد پناه داده و يا کمک کرده اند و در جريان کار آنان بوده اند، خواهد شد.

عبداللهي همچنين تاکيد کرد: برنامه ريزي هايي براي پيشگيري از اينگونه وقايع صورت گرفته است که البته اين اقدامات در گذشته هم بوده است. در حقيقت اين عمليات تروريستي هم لو رفت و آن فرد نتوانست خود را به خيل جمعيت برساند و تلفات انفجار اول خيلي کم بود.

صبح امروز سردار اسماعيل احمدي‌مقدم، با باین این که "تمام اركان امنيتي كشور براي دستگيري عوامل ترور زاهدان بسيج شدند" به خبرنگار فارس ادعا کرد: تمامي سرويس‌هاي كشورهاي استكباري پيراموني ما تلاش مي‌كنند كشورمان را با چنين اقداماتي بي‌ثبات نشان دهند.


 


رئیس قوه مقننه در مورد عدم ارسال مصوبات هیات دولت و دستگاه‌های اجرایی به مجلس برای تشخیص عدم مغایرت آنها با قوانین و مقررات از سوی رئیس مجلس، خاطر نشان کرد: طبق قانون اساسی این مصوبات باید به رئیس مجلس داده شود که آنها را با قانون مطابقت دهد اما مدتی است که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال نشده است.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در ادامه یادآور شد: چندی پیش آقای دکتر کدخدايی گفتند که مذاکراتی داشته‌اند که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال شود، من در حال حاضر اطلاع ندارم که ظرف این یکی دو هفته اخیر، این کار صورت گرفته است یا خیر ولی به هر حال این عدم ارسال مصوبات دستگاه‌های اجرایی به مجلس، تخلف از قانون است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که اگر این روند ادامه پیدا کند آیا مجلس طبق قانون می‌‌تواند اجرای این مصوبات را متوقف کند، گفت: به هرحال راه‌هایی دارد اما باید از طرق خاصش رفت که کم هزینه‌تر باشد.

بر اساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏تواند تصویب‏ دائمی‏ اساسنامه‏ سازمان‌ها، شركت‌ها، مؤسسات‏ دولتی‏ یا وابسته‏ به‏ دولت‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ كمیسیون‌های‏ ذی‌ربط واگذار كند و یا اجازه‏ تصویب‏ آنها را به‏ دولت‏ بدهد. در این‏ صورت‏ مصوبات‏ دولت‏ نباید با اصول‏ و احكام‏ مذهب‏ رسمی‏ كشور و یا قانون‏ اساسی‏ مغایرت‏ داشته‏ باشد. تشخیص‏ این‏ امر به‏ ترتیب‏ مذكور در اصل‏ نود و ششم‏ با شورای‏ نگهبان‏ است‏. علاوه‏ بر این‏، مصوبات‏ دولت‏ نباید مخالف‏ قوانین‏ و مقررات‏ عمومی‏ كشور باشد و به‏منظور بررسی‏ و اعلام‏ عدم‏ مغایرت‏ آنها با قوانین‏ مزبور باید ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس‏مجلس‏ برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص پیامدهای تاخیر در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: کلا این تاخیرها به نحوی با روح قانون مصوب مجلس منافات دارد ونتیجه آن، نوعی فشار بیشتر به مردم است لذا توصیه ما به دولت این است که هر چه سریعتر این قانون را اجرا کند.

وی در ادامه با اشاره به پایان فرصت دولت برای ارائه اساسنامه‌های شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی توسط دولت و عدم ارائه آنها در موعد قانونی، اظهار کرد: از چندی پیش کمیسیون اصل نود گزارش خود را در این خصوص آماده کرده بود، منتهی مسئولان وزارت نفت در مذاکراتشان اعلام کردند که تا قبل از پایان یافتن مهلت قانونی که پایان تیر ماه 89 است، این لوایح را به مجلس ارائه خواهند کرد لذا کمیسیون نیز با وجود اینکه وزارت نفت از سال‌های گذشته موظف بود اساسنامه ها را ارائه کند، این زمان را در اختیار آنها قرار داد و از قرائت این گزارش در صحن علنی صرف نظر کرد.
لاريجاني افزود: حال اگر این لوایح ارائه نشده، هم گزارش کمیسیون اصل نود قرائت می‌شود و هم طرح کمیسیون انرژی در مورد اساسنامه شرکت های ملی نفت، گاز و پتروشیمی دردستور کار مجلس قرار می گیرد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که اگر در حین بررسی طرح مجلس، لایحه اساسنامه‌های این شرکت‌ها از سوی دولت ارائه شود، به ادامه بررسی طرح می پردازید یا لایحه در دستور کار قرار می گیرد، گفت: برای آن می توان تدبیری کرد اما من بعید می دانم که چنین اتفاقی بیافتد چون تا جایی که من شنیده‌ام، آنها روی این موضوع از قبل کار کرده اند و اگر می خواستند لوایح را ارائه کنند باید آن را زودتر به مجلس می آوردند.

بر اساس جزء (ی) بند 4 قانون بودجه سال 1389 کل کشور، دولت موظف است حداكثر تا پایان تیرماه سال 1389 اساسنامه‌های شركتهای ملی نفت ایران، ملی گاز ایران و صنایع پتروشیمی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. تا پایان سال 1389 امورنفت، گاز و پتروشیمی طبق مقررات حاكم موجود و این قانون اداره خواهد شد.


 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: به علت غیرقانونی بودن واگذاری شرکت مخابرات، در صورت لزوم طرحی را برای لغو این قرارداد در مجلس ارائه می دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت در خصوص طرح وی و "الیاس نادران" برای بررسی وضعیت واگذاری مخابرات و باز پس دادن آن به دولت در صورت روشن نشدن برخی نقاط ابهام گفت:نجوه واگذاری شرکت بسیار سود آور مخابرات کاملا غیر قانونی و با شرایط عدم رقابتی شدن بوده است.

وی تاکید کرد: وقتی قرار است چنین شرکت دولتی عریض و طویل و سودآوری واگذار شود بایستی به صورت دقیق شرایط رقابتی و مزایده برای آن رعایت شود. این درحالی است که در مورد مخابرات چنین مسئله ای رخ نداده است.

نماینده مردم تهران افزود: به توصیه یک نهاد امنیتی یک کنسرسیوم خصوصی از مزایده کنار گذاشته شد و یک شرکت به صورت انحصاری در این واگذاری شرکت و عمده سهام مخابرات را در اختیار گرفته است.

توکلی با تاکید بر این که قواعد قیمت گذاری برای چنین شرکت بزرگی نیز در بورس رعایت نشده است گفت: وقتی با یک شرکت به صورت انحصاری در بورس وارد می شوند قیمت واقعی آن پیدا نمی شود و این نوع واگذاری کاملا غیر قانونی است.

این نماینده مجلس با اشاره به این که شورای رقابت بدون این که مراحل قانونی کار را بگذراند اقدام به صدور مجوز نموده است گفت: وقتی به شورای رقابت در خصوص انحصاری شدن شرایط این مناقصه تذکر دادیم گفتند که اشکالی بر آن وارد نیست در حالیکه اشکال دارد و غیرقانونی است.

وی تاکید کرد: از وزیر اقتصاد نیز دراین باره سوال پرسیدیم که گفت ما هم اشکالات قانونی این واگذاری را قبول داریم.

توکلی در ادامه خاطر نشان کرد:شرکت مخابرات تا به حال با ودایع مردم چرخیده است. میزان ودایع مردم 5700 میلیارد تومان بوده در حالی که آورده سرمایه خود شرکت مخابرات زیر 1 میلیارد تومان می باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر این که حدود 100 نفر از نمایندگان مجلس حرف های ما را قانع کننده می دانند تصریح کرد:ما به شدت و سرعت از طرق قانونی موضوعات مختلف پیرامون این واگذاری را دنبال می کنیم.

توکلی گفت: به صورت قطع اگر لازم باشد طرحی را در مجلس برای لغو قرار داد فوق تنظیم و به صورتی که در مجلس هفتم قرار داد ترکسل را مورد بررسی و با رای نمایندگان لغور کردیم با قرارداد و واگذاری فعلی مخابرات برخورد خواهیم کرد.


 


نماینده ورامین در مجلس شب گذشته برای ادای نماز مغرب و عشاء در مصلی صاحب الزمان(عج) این شهر حضور یافته بود که با اعتراض نمازگزاران به وضعیت نامعلوم فرماندار شهرستان مواجه شد.

به گزارش ایلنا، حسین نقوی در پاسخ معترضین گفت: بنده به عنوان نماینده شما اعتراضات خود را بیان کردم، متاسفانه هیچکس به فریادهای ما گوش نمی‌دهد.

وی در واکنش به تداوم اعتراضات مردم ورامین، ادامه داد: در اعتراض به وضعیت نامعلوم فرماندار ورامین قصد استیضاح وزیر کشور را دارم. در همین راستا 18 نفر از نمایندگان نیز برگه استیضاح را امضاء کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس حادثه تروریستی زاهدان را علت تعویق استیضاح وزیر کشور دانست و افزود: رئیس مجلس از من خواستند با توجه به عملیات تروریستی زاهدان و احتمال ایجاد التهاب در کشور، برای این استیضاح دست نگه داشته شود. ایشان در حضور من با وزیر کشور تماس گرفتند و از وی خواستند در مورد فرمانداری ورامین اقدامی در خور انجام گیرد.

لازم به ذکر است که جابجایی‌های متوالی فرماندار ورامین‏، آسیب‌های جدی عمرانی به این شهرستان وارد کرده که نارضایتی برخی از مردم را به همراه داشته است.


 


در ایلام نیروهای امنیتی از مسافرت خانواده آقای صادق اسکندری – عضو سابق شعبه ایلام سازمان ادوار تحکیم – به ترکیه برای دیدار با فرزندشان جلوگیری کرده اند.

والدین و برادر آقای اسکندری در تاریخ ششم تیر هنگام خارج شدن از شهر ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و ساعاتی را در بازداشت نیروهای امنیتی بوده اند و راجع به فعالیتهای فرزندشان مورد بازجویی قرار گرفته اند.

به خانواده آقای اسکندری اعلام شده است که حق مسافرت و دیدار با فرزندشان را ندارند همچنین مدارک شخصی و تحصیلی و لپ تاپ متعلق به آقای اسکندری توسط نیروهای امنیتی ضبط و توقیف شده و تاکنون بازگردانده نشده است.


 


شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر تهران حکم صادره از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی در خصوص محکومیت بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را عینا تایید کرد.

به گزارش ادوارنیوز، دادگاه تجدیدنظر بدون توجه به دفاعیات خانم هدایت و وکلای وی حکم 7.5 سال حبس را همراه با قطعی شدن 2 سال حبس تعلیقی عینا تایید کرده است.

خانم هدایت به اتهام "اجتماع و تبانی علیه نظام" به 5 سال حبس، به دلیل توهین به رهبری به دو سال حبس و به دلیل توهین به رئیس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شده است. هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ نیز به اجرا درآمده و به این حکم افزوده شده است.

حکم بهاره هدایت بی سابقه ترین محکومیت یکی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) از ابتدای تشکیل این انجمن ها است.


 


محسن آرمين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، پس از هفتاد روز حبس عصر امروز با وثيقه 200ميليون توماني آزاد شد.

همسر آرمین در گفتگو با خبرنگار جرس ضمن ابراز خوشحالی از سلامتی وی، خبر از آزادی سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با قرار وثیقه 200 میلیون داد.

خانم شریعتی گفت که پس از تودیع وثیقه محسن آرمین بعد از تحمل 70 روز بازداشت عصر روز شنبه 2 مرداد ماه آزاد شد.
محسن آرمین در طول مدت بازداشت فقط یکبار از حق ملاقات با خانواده بهرمند شده بود.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی 26 اردیبهشت امسال و در حالی که تاج زاده، نبوی و عرب سرخی از اعضای شورای مرکزی این سازمان بطور موقت از زندان آزاد شده بودند، بازداشت شد. ‬

جعفري دولت آبادي دادستان تهران علت اين بازداشت را ارتكاب جرايم عليه امنيت ملي عنوان كرده بود.

عمده ترین دلیل مطرح شده توسط دادستان برای بازداشت آرمین، بیانیه های سازمان مجاهدین انقلاب در طول یک سال گذشته ذکرشده بود.


 


رئیس قوه مقننه در مورد عدم ارسال مصوبات هیات دولت و دستگاه‌های اجرایی به مجلس برای تشخیص عدم مغایرت آنها با قوانین و مقررات از سوی رئیس مجلس، خاطر نشان کرد: طبق قانون اساسی این مصوبات باید به رئیس مجلس داده شود که آنها را با قانون مطابقت دهد اما مدتی است که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال نشده است.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در ادامه یادآور شد: چندی پیش آقای دکتر کدخدايی گفتند که مذاکراتی داشته‌اند که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال شود، من در حال حاضر اطلاع ندارم که ظرف این یکی دو هفته اخیر، این کار صورت گرفته است یا خیر ولی به هر حال این عدم ارسال مصوبات دستگاه‌های اجرایی به مجلس، تخلف از قانون است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که اگر این روند ادامه پیدا کند آیا مجلس طبق قانون می‌‌تواند اجرای این مصوبات را متوقف کند، گفت: به هرحال راه‌هایی دارد اما باید از طرق خاصش رفت که کم هزینه‌تر باشد.

بر اساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏تواند تصویب‏ دائمی‏ اساسنامه‏ سازمان‌ها، شركت‌ها، مؤسسات‏ دولتی‏ یا وابسته‏ به‏ دولت‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ كمیسیون‌های‏ ذی‌ربط واگذار كند و یا اجازه‏ تصویب‏ آنها را به‏ دولت‏ بدهد. در این‏ صورت‏ مصوبات‏ دولت‏ نباید با اصول‏ و احكام‏ مذهب‏ رسمی‏ كشور و یا قانون‏ اساسی‏ مغایرت‏ داشته‏ باشد. تشخیص‏ این‏ امر به‏ ترتیب‏ مذكور در اصل‏ نود و ششم‏ با شورای‏ نگهبان‏ است‏. علاوه‏ بر این‏، مصوبات‏ دولت‏ نباید مخالف‏ قوانین‏ و مقررات‏ عمومی‏ كشور باشد و به‏منظور بررسی‏ و اعلام‏ عدم‏ مغایرت‏ آنها با قوانین‏ مزبور باید ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس‏مجلس‏ برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص پیامدهای تاخیر در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: کلا این تاخیرها به نحوی با روح قانون مصوب مجلس منافات دارد ونتیجه آن، نوعی فشار بیشتر به مردم است لذا توصیه ما به دولت این است که هر چه سریعتر این قانون را اجرا کند.

وی در ادامه با اشاره به پایان فرصت دولت برای ارائه اساسنامه‌های شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی توسط دولت و عدم ارائه آنها در موعد قانونی، اظهار کرد: از چندی پیش کمیسیون اصل نود گزارش خود را در این خصوص آماده کرده بود، منتهی مسئولان وزارت نفت در مذاکراتشان اعلام کردند که تا قبل از پایان یافتن مهلت قانونی که پایان تیر ماه 89 است، این لوایح را به مجلس ارائه خواهند کرد لذا کمیسیون نیز با وجود اینکه وزارت نفت از سال‌های گذشته موظف بود اساسنامه ها را ارائه کند، این زمان را در اختیار آنها قرار داد و از قرائت این گزارش در صحن علنی صرف نظر کرد.
لاريجاني افزود: حال اگر این لوایح ارائه نشده، هم گزارش کمیسیون اصل نود قرائت می‌شود و هم طرح کمیسیون انرژی در مورد اساسنامه شرکت های ملی نفت، گاز و پتروشیمی دردستور کار مجلس قرار می گیرد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که اگر در حین بررسی طرح مجلس، لایحه اساسنامه‌های این شرکت‌ها از سوی دولت ارائه شود، به ادامه بررسی طرح می پردازید یا لایحه در دستور کار قرار می گیرد، گفت: برای آن می توان تدبیری کرد اما من بعید می دانم که چنین اتفاقی بیافتد چون تا جایی که من شنیده‌ام، آنها روی این موضوع از قبل کار کرده اند و اگر می خواستند لوایح را ارائه کنند باید آن را زودتر به مجلس می آوردند.

بر اساس جزء (ی) بند 4 قانون بودجه سال 1389 کل کشور، دولت موظف است حداكثر تا پایان تیرماه سال 1389 اساسنامه‌های شركتهای ملی نفت ایران، ملی گاز ایران و صنایع پتروشیمی را به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. تا پایان سال 1389 امورنفت، گاز و پتروشیمی طبق مقررات حاكم موجود و این قانون اداره خواهد شد.


 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس راه حل برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور مانند تحریم را تعریف “سبد ارزی” با ارزهای مختلف و به نسبت‌های متفاوت می‌داند.
به گزارش خانه ملت، محمد‌رضا خباز نماینده کاشمر، گفت: بهترین راه‌حل اقتصادی که در شرایط موجود می‌توان به آن تکیه کرد وجود سبد ارزی است؛ به معنای اینکه از همه ارزهایی که با آنها معامله می‌کنیم استفاده شود.
وی ادامه داد: وجود سبد ارزی اتکای ما را از هر ارزی -دلار، یورو و ین- یا هر ارز مهم دیگر بی‌نیاز می‌کند.
محمدرضا خباز، عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس، خاطر نشان کرد: نمی‌توان در معاملات بین‌المللی استفاده از دلار و یورو را متوقف کرد اما می‌توان درصد آن را کاهش داده و از ارزهای جایگزین استفاده کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: کارشناسان اقتصادی و سیاسی باید به ترکیبی از ارزها دست پیدا کنند تا در زمان‌های بحرانی مانند تحریم لطمه کمتری متوجه کشور شود.
خباز خاطر نشان کرد: در اقتصاد باید مانند پدرانمان عمل کنیم. آنها مقداری از مزرعه مقداری از میوه‌های سر درختی و مقداری هم از طریق دام ارتزاق می‌کردند و اگر به هر کدام لطمه‌ای وارد می‌شد با درآمد دیگر فعالیت اقتصادی آن سال را سپری می‌کردند. اقتصاد درست این است و باید از این تفکر قدیمی در اداره کشور استفاده شود.


 


شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، روزنامه ورزشی «گل» را به سه ماه تعطیلی بدل از حبس محکوم کرد.
به گزارش ایسنا، جلسه‌ رسیدگی به اتهامات مدیر‌مسئول روزنامه گل، سی‌ام خرداد ماه سال جاری در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.
پس از اعلام نظر هیات منصفه مطبوعات، رییس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، مدیر مسئول روزنامه «گل» را از اتهام توهین تبرئه کرد و در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع به سه ماه تعطیلی نشریه بدل از حبس محکوم کرد.


 


عده ای از آزاده های سرافراز کشورمان مقابل ساختمان بنیاد شهید تجمع کردند.
به گزارش تابناک، این تجمع که از ساعاتی پیش آغاز شده با شعارهای متعدد تجمع کنندگان همراه است.
این افراد آزاده که سال ها در اسارت رژیم بعثی عراق بوده اند نسبت به برخی سیاست های این بنیاد اعتراض دارند.


 


دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در مورد بسترهای زمینه‌ساز تعامل احزاب، خاطرنشان کرد: اصل این است که جناح‌های سیاسی و کسانی که به کار حزبی اعتقاد دارند شهامت دفاع از آزادی فعالیت حزبی را داشته باشند .
به گزارش ایلنا، محمدعلی حاضری در بحث لزوم تغییر قانون در رابطه با فعالیت احزاب ، خاطرنشان کرد: بیشتر از اینکه تغییر قوانین لازم باشد، اجرای صریح قوانین ضرورت دارد .در حال حاضر مشکل اصلی چگونگی اجرای قانون و نیز تفسیرهای مختلفی است که از یک قانون واحد صورت می‌گیرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با جایگاه احزاب در فضای فعلی سیاسی گفت: در فضایی که گفتمان مسوولین دولتی داشتن یک حزب است ، فضای مساعدی برای ایفای نقش احزاب نمی‌تواند وجود داشته باشد.
وی افزود: در واقع در چهارچوب این نگاه فضای رسانه‌ای و سیاسی برای فعالیت حزبی به شدت تنگ شده است.
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه دررابطه در رابطه با لزوم تعامل در احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا گفت: بستر فعالیت‌های سیاسی باید حزبی و نهادی باشد،گفت‌وگوهای شخصی به درد جامعه مدرن نمی‌خورد و مختص جوامع سنتی است. روش بهتر برای ایجاد تعامل این است که فضای رسانه‌ای ما امکان این تعاملات را فراهم کند که متاسفانه در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.
وی در مورد بسترهای زمینه‌ساز تعامل، خاطرنشان کرد: اصل این است که جناح‌های سیاسی و کسانی که به کار حزبی اعتقاد دارند شهامت دفاع از آزادی فعالیت حزبی را داشته باشند. اگر کسانی از جریان اصولگرا این شهامت را داشته باشند که فضای موجود را نقد جدی کنند باعث فراهم شدن بستر تعامل می‌شود.


 


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به موج جدید بازنشستگی اساتید در دانشگاه‌ها، گفت: رکود علمی در حال‌حاضر بهانه‌ جدیدی از سوی وزارت علوم برای بازنشستگی تبعیض‌آمیز اساتید است و اگر قرار به این است که بر اساس رکود علمی اساتید بازنشسته شوند، بایدتعداد زیادی از اساتید کشور بازنشسته شوند.
به گزارش ایلنا، سعدالله نصیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر وزارت علوم و دانشگاه‌ها به بهانه رکود علمی دست به بازنشستگی تبعیض‌آمیز اساتید زده‌اند که می‌توان گفت اگر قرار به این است که بر اساس رکود علمی اساتید بازنشسته شوند، باید تعداد زیادی از اساتید کشور بازنشسته شوند.
وی افزود: ما به دو شکل می‌توانیم اساتید را بازنشسته کنیم در شکل اول اگر استادی رکود علمی داشته باشد و در طول سابقه خود مقاله علمی و ارتقاء نداشته باشد، بایدبازنشسته شود.
عضو کمیسیون آموزش تاکید کرد: اما آنچه که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم این است که اساتیدی که به شکلی به قول وزیر علوم سکولار باشند و با نگرش‌های فکری و سیاست‌های دولت مخالفت و دگراندیشی داشته باشند، بازنشسته می‌شوند که این مسئله تبعیض‌آمیز است.
وی با تاکید بر اینکه رئیس کمیسیون و اعضا بر این نکته تاکید دارند که بازنشتستگی‌های اخیر به شکل تبعیض‌آمیزی شکل گرفته‌ است، گفت: این مسأله در کمیسیون آموزش مجلس بارها مورد بحث قرار گرفته شده است و نظر اکثر اعضا بر این است که این بازنشستگی‌ها به شکل تبعیض‌آمیز است و دانشگاه‌ها و روسای آن با نگاه سلیقه‌ای خود اساتید را بازنشسته می‌کنند.


 


مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم از ترغیب پذیرفته شدگان بورس دولت جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به خارج کشور جهت اخذ پذیرش از دانشگاههای چین و روسیه خبر داد و گفت: مبادلات مختلفی با چین و روسیه داریم لذا مبادلات علمی نیز لازم است.
به گزارش مهر، دکتر حسن مسلمی نایینی از برگزاری جلسات متعدد توجیهی برای پذیرفته شدگان بورس اعزام به خارج خبر داد و گفت: فارغ التحصلان دانشگاههای خارج از کشور و رایزنان علمی جمهوری اسلامی ایران در این جلسات توجیهی حضور پیدا می کنند و در خصوص کشورهای مختلف بویژه چین و روسیه اطلاعاتی در اختیار پذیرفته شدگان بورس اعزام به خارج قرار می دهند تا آنها بتواند بهتر برای کشوری که می خواهند پذیرش بگیرند تصمیم گیری کنند.
مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم خاطرنشان کرد: ایران مبادلات بازرگانی و مختلفی با این چین و روسیه دارد لذا لازم است مبادلات علمی نیز با آنها داشته باشد. در عین حال در بازدیدهایی که از این دو کشور انجام شده ملاحظه شده که چین و روسیه نسبت به کشورهای دیگر چیزی کم ندارند و حتی در برخی مسائل پیشرفته تر از دیگر کشورها نیز هستند.
مسلمی نایینی ادامه داد: سعی می کنیم پذیرفته شدگان بورس اعزام به خارج را ترغیب کنیم تا در دانشگاههای معتبر چین و روسیه پذیرش بگیرند.
دکتر ارسلان قربانی نیز درباره همکاری های علمی دانشگاهی ایران با کشورهای روسیه، چین و ونزوئلا گفت: با کشور روسیه به لحاظ توانمندی که در رشته هوافضا وجود دارد، اعزام دانشجو و رایزنی علمی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اعزام دانشجوی دکتری به چین نیز از سال جاری آغاز می‌شود گفت: ونزوئلا نیز با توجه به اولویت‌های دولت نهم و ارزیابی که وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری از اعتبار دانشگاههای آن کشور به عمل آورده و نتیجه خوبی را از این ارزیابی به دست آورده است تعاملاتی در زمینه مبادله دانشجو داریم.


 


بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را امضا کرده اند که از حمله نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می کند.
این نمایندگان که بر اساس گزارش ها همگی جمهوریخواه هستند از “حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران” پشتیبانی کرده اند.
لوئی گومرت، یکی از نمایندگان ایالت جنوبی تگزاس پیش نویس این قطعنامه را تهیه کرده است و تا روز جمعه (یکم مرداد) ۴۶ عضو مجلس نمایندگان آن را امضا کرده اند.
حزب دموکرات در حال حاضر کنترل دو رکن کنگره – مجالس نمایندگان و سنا – را در دست دارد و مقام های ارشد این حزب درباره پیش نویس یادشده واکنشی نشان نداده اند.
بر اساس این پیش نویس، اگر هیچ راه صلح آمیزی “در طی مدت زمانی قابل قبول” برای مقابله خطر “فوری” ایران علیه موجودیت اسرائیل پیدا نشود، اسرائیل می تواند از هر وسیله ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.
در این پیش نویس به موارد متعدد “تهدیدهای” لفظی ایران علیه اسرائیل با ذکر نقل قول و زمان آن اشاره شده است.
برای نمونه در آن گفته شده، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ در کنفرانس “جهان بدون صهیونیسم” گفته است: “انشا الله و کمک خدا بزودی شاهد جهانی بدون آمریکا و صهیونیسم خواهیم بود” و “رژیم اشغالگر از نقشه جهان محو می شود.”
در این پیش نویس همچنین به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته شده است که روابط واشنگتن و تل آویو “بیش از یک اتحاد استراتژیک” است و می افزاید آمریکا بدنبال جنگ با ایران نیست اما همه گزینه ها را برای خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محفوظ می دارد.
دولت باراک اوباما هنوز درباره پیش نویس قطعنامه یادشده اظهار نظر نکرده است.
قطعنامه های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای کاخ سفید لازم الاجرا نیست و صرفا نظر این دو رکن کنگره را بیان می کند.
این در حالیست که اکثریت قریب به اتفاق اعضای کنگره، از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در ماه ژوئن به تشدید تحریم های ایالات متحده علیه ایران رای مثبت دادند.


 


قدرت الله علیخانی، عضو فراکسیون خط امام (ره) در یادداشتی که در سایت پارلمان نیوز منتشر شد، در باره وضعیت تحریم ها نوشت :این روزها سخنان گوناگونی درمورد آثار و تبعات تحریم‌هایی که علیه کشورمان وضع شده است، به گوش می‌رسد و درحالیکه رییس جمهور، این قطعنامه‌ها را :« کاغذ پاره می داند» و به صراحت می گوید:« اینقدر قطعنامه صادرکنید که زیر پایتان علف سبز شود»، مردم اما به تدریج؛ فشارهزینه های زندگی را احساس می‌کنند و بسیاری از متخصصان امور اقتصادی، نگاه کاملا متفاوتی با نگرش رسمی دولت به این مساله دارند.
آگاهان به امور، برخلاف دولت؛ معتقدند با تحریم‌های صورت گرفته به خصوص برای بانک های ایرانی، گشایش اعتبارات مدت دار برای طرف‌های خارجی و به خصوص برای طرف ایرانی دچار مشکلات زیادی خواهد شد و مسلما راه‌های غیررسمی منسوخ شده که هزینه‌های بالاتر و امنیت کمتری را به همراه دارند جایگزین شیوه‌های متعارف دریافت و پرداخت‌های بین‌المللی می‌شود وبا توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی و دولتی از روش متداول «گشایش اعتبارات اسنادی مدت‌دار» برای واردات استفاده می‌کنند، اگر بر سر این راه مانعی ایجاد شود، واردکنندگان – که فعالیت بیشتر آنها برای صنایع داخلی جنبه حیاتی دارد- مجبور خواهند شد از طریق حواله‌های ارزی به روش منسوخ «خریدهای نقدی» روی آورند و این شیوه ضررهای زیادی را متوجه وارد کننده‌ی دولتی و یا خصوصی می‌کند واین درحالی است که تداوم وضعیت بی ثبات و منجر به افزایش ریسک و ناامنی حتی اگر اختلال جدی در فعالیت بانک ها ایجاد نکند، سببب می‌شود معاملات بانکی از طریق واسطه‌های جدید صورت گیرد که این واسطه‌ها هزینه مازادی را بر جریان فعلی دریافت و پرداخت خارجی، تحمیل می‌کنند و در نهایت این مردم هستند که باید متحمل این هزینه زایی رو به افزایش باشند. ( به استناد گزارش بانک مرکزی؛ مجموع بدهی‌های دولت به بانک‌ها و نهادهای داخلی و خارجی حدود ۱۲۷ هزارمیلیارد تومان (۱۲۷ میلیارد دلار) اعلام شده ودر گزارش بانک مرکزی به این نکته اشاره شده است که بانک‌ها از وصول ۴۰ میلیارد دلار مطالبات خود عاجز مانده‌اند و بیشترین بدهکاران را دولت و شرکت‌های دولتی تشکیل‌ می‌دهند و این درحالی است که بازپرداخت نشدن بدهی‌های دولت به بانک‌ها، سبب شده که بانک‌ها از تامین اعتبار برای پروژه‌های اقتصادی عاجز بمانند و این امر سبب کاهش تولید و اشتغال شده است).
وضعیت بغرنج حوزه صنعت نفت هم از جمله نگرانی های جدی اقتصاد متکی به نفت ایران است که تحریم‌ها می‌تواند اثر سوء مستقیمی بر آن داشته باشد، نمونه عینی بحران در بخش صنعت نفت، در مقایسه با وضعیت این حوزه در ایران با کشورهای همسایه است، چنانکه اکنون کشور کوچک قطر به ترکتازی درحوزه نفتی مشترک پارس جنوبی مشغول و به مدد جذب سرمایه گذاری فراوان خارجی توانسته است۱۱سال زودتر از ایران استخراج گازرا شروع کند وافزون بر ۵۰میلیارد دلار بیشتر از ایران از این میدان مشترک گازی برداشت کند و این مساله، جدای از نگرانی هایی است که بعد از صدور قطعنامه حکایت از کاهش سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت دارد که یکی دیگراز تبعات عینی آن در روزهای اخیرخروج قرارگاه خاتم الانبیا از فازهای ۱۵و۱۶ کنسرسیوم توسعه میدان نفتی پارس جنوبی به سبب صدور تحریم های جدید، بوده است و این نگرانی را بوجود آورده است که بعد از بی نتیجه بودن چشم انتظاری مردم برای پول نفتی که قرار بود بر سر سفره هایشان بیاید، حالا خود نفت نیز به دلیل بحران‌های بوجود آمده ازسفره اقتصاد این مملکت رخت بربندد!
در کنار این ناکامی های برخاسته از سوء مدیریت‌ها و عدم درک درست از معادلات بین المللی و کوفتن بر طبل انکار، موضوع نرخ بیکاری مساله مهم دیگری است که حتی اگر دولت بر صحت آمار مربوط به آن مهر ابطال بزند، هر خانواده ایرانی با مشاهده فرزند یا فرزندان بیکار خود بر آن صحه می‌گذارد؛ هرچند آمارها نیز از نوسان نرخ بیکاری طی فصول مختلف سال گذشته( ۱۱.۱ تا ۱۴.۱ درصد ) خبر می‌دهند.
آنچه گفته شد تنها بخش ناچیزی از مشکلات عدیده ای است که در گیرودار دل نگرانی های آگاهان و رد و انکار دولت و با برچسب «سیاه نمایی»، طعم تلخ خود را به مردم و کشور می چشاند و اگر دراینجا به شکل مختصر بدان اشاره می شود نه برای تخطئه دولت که برای طرح این پرسش اساسی است که بالاخره دولت در چه مرحله و موقعیت زمانی تصمیم خواهد گرفت تا به جای انکار حقایق و محکوم کردن دیگران و میل رو به افزایش عدم تمکین نهادهای قانونی یا سخنان مشفقانه دلسوزان، دست به جبران اشتباهات فاحش خود بزند و یا دست کم زبان عذرخواهی در قبال این همه اهمال و ندانم کاری داشته باشد؟ مگر قرار نبود که این دولت برمدارعدالت بچرخد و علاوه برمتنعم کردن این ملت وفادار به انقلاب و اسلام به «مدیریت جهان» بپردازد؟ پس چه شد آن رفتار خاضعانه و آن زبان متعذری که مردم در انتظار آن بودند و چه شد آن مهرورزی‌ای که قراربود مشمول حال شهروندان شود؟ و کجاست آن وضعیتی که مردم در وعده‌های انتخاباتی به دفعات از اوصافش می شنیدند؟
پنج شنبه گذشته، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که مدیرعامل شرکت راه آهن آلمان (DB) ضمن عذرخواهی از مردم، اعلام کرده به مسافران ۳ قطاری که سیستم تهویه ی مطبوع آنها در هفته گذشته از کار افتاده است، ۵۰۰ یورو خسارت پرداخت خواهد کرد. به گفته مدیرعامل این شرکت، پرداخت این مبلغ بدون گواهی پزشکی و تنها در صورت اظهار مسافر به اینکه درطول سفر به علت گرمای زیاد دچار ناراحتی شده است، بدون طی مراحل اداری انجام می شود و این مبلغ جدای از ۳۰۰ یورو اعتباری است که پیش از این به هر مسافر برای سفر رایگان پرداخت شده است!
حالا شاید بتوان از رییس محترم دولت پرسید که آیا مردم کشور ایران هم همچون دیگران مستحق این هستند که در ازای برخی نامهربانی ها دست کم، انتظارعذرخواهی و جبران مافات را از دولت داشته باشند؟ آیا می‌توان دولت را موظف به تامین رفاه مردم و متعهد به عملی کردن وعده هایش دانست و او را به سبب اهمال مورد پرسش و نقد قرار داد؟ حال اگر کسی در پاسخ به این پرسش دچار تردید باشد او را به مقایسه یک کاستی ساده در خطوط راه آهن آلمان با وضعیت متروی تهران متوجه می کنم، وضعیتی که درآن؛ دولت از ابلاغ قانون برداشت دومیلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی جهت توسعه مترو در تهران و کلانشهرهای کشور سرباز زد و کار را به جایی رساند که سرانجام رئیس مجلس بر اساس قانون، آن را ابلاغ کرد اما حتی با این ابلاغیه نیز هنوز کارشکنی های دولت بر سر راه تخصیص این بودجه ادامه دارد، حالا تصور کنید که مردم در گرمای طاقت فرسا و ترافیک ملال انگیز چگونه گرفتار رفتار نامعقولانه دولت و رویکرد لجبازانه آن شده اند بی‌آنکه دولت با یادآوری شعارهای مهروزانه و عدالتمدارانه به جبران این کارشکنی بپردازد یا حتی زحمت اعتراف به این اشتباه فاحش و عذرخواهی از مردم را به خود بدهد.
آنچه تاکنون در مورد ضرورت داشتن زبان عذرخواهی و اراده برای جبران مافات گفته شد از آن جهت نیست که کسی درپی گرو کشی سیاسی یا اثبات ناتوانی دولت باشد چرا که بی تردید نخبگان و شهروندان یک کشورهمگی بیش از تخطئه مدیران و متصدیان امر خواهان موفقیت وانجام درست امور به دست آنان هستند اما سخن بر سر این است که آیا در شرایطی که کشور با انواع مشکلات کوچک و بزرگ داخلی وخارجی دست و پنجه نرم می کند و مقام معظم رهبری به کرات بر ضرورت توجه به مشکلات مردم سخن می گویند، بازهم می‌توان با تخطئه دیگران و فرار از بار مسوولیت‌ها به حل مشکلات امیدوار بود؟ آیا می‌توان با لجبازی و استفاده از ادبیات تند و ناپخته حتی نهادهای قانونی کشور را زیر سوال برد و به مصوبات آنان بی اعتنا بود؟ آیا می‌توان بی توجه به سخنان مشفقانه نخبگان و آگاهان به امور سرنوشت کشور را بازیچه معادلات بی اهمیت و هزینه زا کرد؟
بی تردید بیان صادقانه مشکلات برای مردم و قبول اشتباهات، کم کاری‌ها و دست کشیدن از بسیاری سیاست های نادرست گذشته اگرچه ممکن است، دشوار باشد اما از یاد نبریم که اشتباه، اشتباه است و به بنابر قول مشهور:« اگر برای توجیه یک اشتباه، هزاردلیل بیاوریم، هزار و یک اشتباه، مرتکب شده‌ایم» و اگر امروز بتوان به نحوی از زیر بار مسوولیت یک اشتباه گریخت، فردا مجبور به دادن هزینه آن هستیم و مهم‌تراینکه؛ دوام وقوام یک دولت و توفیق آن، در گرو همدلی مردم ونخبگان است و اگرچه تاکنون از خطرات بی توجهی به نخبگان سخن می‌گفتیم اما اکنون سخن بر سرآن است که تداوم سیاست و رفتارهای کنونی دولت، طبقات مختلف مردم را نیز به حاشیه می راند و امید به رفع مشکلات را در میان آنها از بین می‌برد و اگر قرار باشد درچنین فضایی حتی زبان عذرخواهی و استمالت از مردم نیز درمیان نباشد، معلوم نیست که تا چه میزان می توان به توفیق در انجام امور، خوشبین بود؟


 


ملت با رهبری است؛ مخالفان صحنه را خالی كنند

محسن رفیق دوست، با بیان اینکه "سال گذشته از همان شب مناظره‌ها بود كه خط كشی بین ملت شروع شد"، مدعی گردید "بعد از انتخابات به میرحسین گفتم این ١٣ میلیون رای را به خود نگیر و اگر می‌خواهی ببینی كه واقعا چقدر از این آرا متعلق به توست، انتخابات را بپذیر، تبریك هم بگو، از كسانی كه به تو رای دادند تشكر هم بكن، بعد اعلام كن كه برای تشكیل یك حزب درخواست مجوز خواهم كرد و اعلام كن كه كسانی كه به شما رای داده‌اند اگر مایلند، به این حزب بپیوندند. در این صورت خواهی دید كه بیشتر از یكی دو میلیون نفر جواب مثبت نخواهند داد."

مسئول عالی‌رتبه سپاه پاسداران در دوران جنگ و تنها وزیر وزارتخانه سپاه، همچنین با بیان اینکه "ملت با رهبری است و مخالفین باید صحنه را خالی كنند"، تاکید کرد "در حمایت از رهبری، بدیلی برای هاشمی رفسنجانی نمی‌شناسم" و تصریح نمود " ‌امروز هاشمی در هیچ موردی به جز ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با رهبری نظر مخالف ندارند."

مخالف مناظره ها بوده و هستم
به گزارش فارس، محسن رفیقدوست، رئیس سابق بنیاد مستضعفان، در گفتگویی با آن خبرگزاری، پیرامون حوادث پیرامون انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد "من از مخالفین سرسخت مناظره‌های تلویزیونی در ایام انتخابات بوده و هستم و از روز انتخابات و حتی قبل از آن، وضعیت را وضعیت خوبی ندیدم و معتقدم از همان شب مناظره‌ها بود كه خط كشی بین ملت شروع شد. "

فردای انتخابات به موسوی پیام دادم تقلب نشده است
رفیقدوست مدعی شد: صبح ٢٣ خرداد توسط یكی از دوستان كه با من و موسوی آشنا بود، پیامی برای ایشان فرستادم و گفتم كه اولا در انتخابات تقلب نشده است. دوما من بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶ در یك ملاقات حضوری به آقای خاتمی گفتم كه آن ۷ میلیون نفری كه به آقای ناطق رای دادند، به شخص ناطق رای دادند اما از آن ٢۰ میلیون نفری كه به شما رای دادند، ١۸ میلیون نفرشان كسانی بودند كه در حقیقت نمی‌خواستند به ناطق رای بدهند بنابر این شما این بیست میلیون رای را به خود نگیر ."

به موسوی گفتم انتخابات را بپذیر
این مقام اسبق سپاه، بدون توجه و اشاره به روند انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد دستگاههای اجرایی و نظارت، ادعا کرد "به میرحسین نیز گفتم این ١٣ میلیون رای را به خود نگیر و اگر می‌خواهی ببینی كه واقعا چقدر از این آرا متعلق به توست، انتخابات را بپذیر، تبریك هم بگو، از كسانی كه به تو رای دادند تشكر هم بكن، بعد اعلام كن كه من برای تشكیل یك حزب از كمیسیون احزاب درخواست مجوز خواهم كرد و اعلام كن كه كسانی كه به شما رای داده‌اند اگر مایلند، به این حزب بپیوندند. در این صورت خواهی دید كه بیشتر از یكی دو میلیون نفر جواب مثبت نخواهند داد. "

رفیقدوست ادامه داد: البته به وی گفتم اگر با اصلاح‌طلبان ولایتمدار مانند زنگنه، جهانگیری و عارف كه هر چند در اردوگاه اصلاحات هستند اما معتقد و ولایت‌مدارند ‌ائتلاف كنی، در این صورت فقط ٣۰۰ هزار نفر ثبت‌نام خواهند كرد و تو بزرگترین حزب اپوزیسیون را تشكیل خواهی داد.

این فتنه دو سر داشت
رفیقدوست در ادامه ادعا کرد: بعد از این جریان انتخابات، دوستان می‌گفتند میرحسین تحت تاثیر اطرافیان قرار دارد و البته من معتقدم این فتنه دو سر داشت كه هنوز هم باقی است و اگر نبود كیاست و تدبیر رهبری، ما بیش از این دچار لطمه و صدمه می‌شدیم و گواه این حرف من نیز دو راهپیمایی بزرگ ۹ دی و ٢٢ بهمن است كه در آنجا غیر از اسلام، انقلاب و ولایت هیچ آثار دیگری چه از این طرف و چه از آن طرف به چشم نمی‌خورد.

ملت با رهبری است؛ مخالفان صحنه را خالی كنند
وی اظهار عقیده کرد " من در راهپیمایی نهم دی چون مدتی بود از جراحی قلبم می‌گذشت و حال چندان مساعدی نداشتم، از حوالی میدان انقلاب دیگر نتوانستم جلوتر بروم اما دیدم تمام آثار در مورد امام، رهبری و انقلاب است و حتی برخی شعارهایی كه داده می‌شد، مردم همراهی نمی‌كردند.

رفیقدوست همچنین اظهار داشت: این به آن دلیل است كه بدنه ملت با رهبری است و كسانی كه خلاف این مسیر حركت می‌كنند ممكن است مدتی میدان‌دار باشند، اما باید صحنه را خالی كنند.

بهزاد نبوی می‌گفت مگر ما نانوا هستیم كه هرچه امام پخت در تنور بگذاریم
رفیقدوست سپس گفت "من قبول دارم همان زمان بین سیاسیون و امام اختلاف وجود داشت. برای مثال وقتی امام فتوای ارتداد سلمان رشدی را صادر كردند برخی از دولتی‌ها مخالفت كردند و همین آقای بهزاد نبوی گفت كه مگر ما نانوا هستیم كه هر چه امام پخت، بگذاریم توی تنور ."

در حمایت از رهبری، بدیلی برای هاشمی نمی‌شناسم
رفیقدوست در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش هاشمی رفسنجانی به عنوان یكی از خواص جامعه در حوادث بعد از انتخابات اظهار داشت: همین الان هاشمی و رهبری هر یك هفته در میان با یكدیگر ملاقات دارند و آیا شما كسی مانند هاشمی دیده‌اید كه از رهبری و ولایت فقیه حمایت كند؟ ما كه بدیلی برای او نمی شناسیم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال كه آیا برخی كارهای عملی هاشمی مانند حضور نیافتن در نماز جمعه را نوعی قهر یا رویارویی با فضای جامعه نمی‌دانید، با بیان اینكه بروید ببینید چه كسانی باعث این كار شده‌اند، گفت "من هم مثل دیگران انتقاداتی به هاشمی دارم. اما بین او و دیگر افراد خط‌كشی می‌كنم. سبك زندگی ایشان شاید به گونه‌ای است كه در امور داخله دخالت نمی‌كند اما از آن سو ما می‌بینیم كه مثلا یك روزنامه هر روز می‌گردد تا یك خبری راجع به مهدی هاشمی بزند و اگر هم خبر جدیدی نداشت، خبر گذشته‌اش را تكرار می‌كند.

تنها اختلاف هاشمی با رهبری بر سر ریاست جمهوری احمدی‌نژاد است
رفیق دوست سپس با بیان اینكه چرا ما حتی جلوتر از رهبری حركت می‌كنیم، افزود‌: ‌امروز هاشمی در هیچ موردی به جز ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، با رهبری نظر مخالف ندارند. به هر حال ایشان به عنوان یك انسان ۷۶ ساله، معتقد است احمدی‌نژاد برای ریاست جمهوری مناسب نیستند. البته این نظر را خیلی‌های دیگر هم می‌گویند اما آنها مهم نیستند. آقای هاشمی مهم است.

رفیقدوست در خصوص توقع از هاشمی در برخورد با فرزندانشان، با بیان اینكه "شما از كجا می‌دانید كه برخورد نكرده‌اند"، به فارس گفت "مگر امام توانستند جلوی سید حسین را بگیرد؟ هاشمی به عنوان یك فرد سیاسی كاركشته، نسبت به یك جریانی معترض است اما با رهبری انقلاب كنار آمده و از طرف ایشان رئیس مجمع تشخیص و رئیس مجلس خبرگان است. چرا ما مردم از بزرگان جلوتر حركت می‌كنیم ؟ "

هاشمی خسته است؛ اما به من گفت اگر آقا اجازه دهند به قم خواهم رفت
رفیقدوست اظهار عقیده کرد: هاشمی مناعت طبع زیادی دارد. من اخیرا كه با وی دیدار كردم، او گفت اگر آقا واقعا اجازه دهند من به قم می‌روم اما ایشان اجازه نمی‌دهند.
وی این حرف هاشمی را به معنای قهر كردن ندانست و افزود: هاشمی البته گفت تا وقتی كه رهبری بخواهند من محكم ایستاده‌ام اما به نظرم هاشمی احساس خستگی می‌كنند.

هاشمی گفت راهپیمایی ۹ دی و ٢٢ بهمن باعث ابتهاج من شد
رفیقدوست در شرح اینكه رهبری گفته "مردم در این قضایای اخیر بهتر و جلوتر از خواص حركت كرده‌اند"، مدعی شد "من پس از راهپیمایی ٢٢ بهمن خدمت هاشمی رسیدم. علیرغم شعارهای تندی كه علیه ایشان داده شد، هاشمی گفت من بعد از این دو راهپیمایی خیلی ابتهاج پیدا كردم چرا كه دیدم همه شعارها در حمایت از رهبری، امام و انقلاب بود.

وی تاكید كرد: هاشمی در تمامی دیدارهایش استدلال‌شان این است كه تكلیف شرعی همه، حركت پشت سر رهبری است.


 


پس از انقلاب نه نماينده مجلس خوبي داشتیم، نه يك استاندار قوی
 نماینده ولی فقیه و مجلس خبرگان رهبری در کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از انقلاب متاسفانه نه نماينده مجلس خوبي در استان داشتیم، نه يك استاندار قوی.

به گزارش ایلنا، "آیت‌اله سید کرامت‌اله ملک حسینی" در نشست با پرسنل شرکت توزیع نیروی برق این استان در دفتر خود افزود: مردم کهگیلویه و بویراحمد در دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی مجاهدت‌های زیادی از خود نشان داده‌اند، ولی متاسفانه در تمام این دوران نه وکیل باعرضه‌ای داشتیم و نه استانداری قوی که بتواند به نحو شایسته مشکلات این مردم را حل کند.

وی با انتقاد شدید از عملکرد برخی از مدیران کل و استانداران اسبق کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: باند بازی الحاد است، اما زماني بچه‌های غیرحزبی را نمی‌گذاشتند وارد دانشگاه شوند و به جای دانشگاه به بازرسی می‌فرستادند.

ملک حسینی در ادامه انتقادات خود از برخی استانداران اسبق کهگیلویه و بویراحمد، میزان اعتبارات سفر رهبری به این استان در سال 73 را 360 میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: این اعتبار در زمان همان مهندس رجاء بوده است.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری به انتقاد از برخی مدیران کل اسبق این استان نیز پرداخت و یادآور شد: مدیرکل ارشادی بود در این استان با نام "احمدی" در دوران وزیر میرسلیم که فجایعی متعددی را بوجود آورد.

وی رونق موسیقی در دوران این مدیرکل را در کهگیلویه و بویراحمد نادرست ارزیابی کرد و بیان داشت: وقتی از این استان به اراک رفت و مدیر شد کاری کرد در انجا که برخی آخوندها با لباس آخوندی برای بچه ها ویلون می زدند.

ملک حسینی گفت: موسیقی در هرخانه ای رفت نفاق ایجاد می کند و مهر و محبت را از خانواده ها می گیرد.

وی با طرح این سوال که در قوم " لر " آرامش آن زمان بیشتر بود یا الان؟ ادامه داد: بچه ها اکنون به فکر مرگ پدر هستند و به باباهای خود فحش می دهند و این از اثرات موسیقی در خانواده هاست.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در ادامه ، گرانی کنونی در کشور را غضب الهی دانست و اظهار داشت: گرانی غضب الهی است اکنون جنس هست اما گران است و عده ای دلشان می خواهد اما نمی توانند جنس مورد دلخواه خود را بخرند.

وی افزود: اگر برف و باران هم نبارد از علائم غضب الهی است و خدا کند به همین اکتفا شود.

ملک حسینی، زیاد شدن مواد مخدر و فحشاء را در جامعه از غضب های الهی برشمرد و یادآور شد: اینها نیز از غضب های الهی هستند.

وی دلیل غضب های الهی را اجرایی نشدن احکام الهی ذکر و از مدیران خواست بفکر رفع مشکلات مردمی باشند.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بررسی جمله " مردم ولی نعمتان هستند " پرداخت و خاطرنشان کرد: کجا مردم ولی نعمتان هستند؟ به یک قاضی گفتم شما پدر مردم را درآوردید و برخی از مدیران کل نیز پدر بعضی‌ها را درآورده اند آنموقع می گویند مردم ولی نعمتان هستند.

وی گفت: ولی نعمت خداست و بی نیاز از امام زمان (عج ) نمی توان بود ، می شود به رئیس جمهور و رهبر دروغ گفت اما نمی شود به امام زمان (عج) دروغ گفت و ما نیازمند ایشان هستیم.

ملک حسینی در ادامه برقرسانی در کهگیلویه و بویراحمد به مردم را مطلوب ارزیابی و اظهار داشت: خدمات قابل قبولی در این زمینه به مردم شده است.

وی افزود: خدمات رسانی در زمینه برق به مردم کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب نسبت به قبل از آن قابل مقایسه نیست.
 


 


عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه رئيس دولت همچنان به عنوان يك رقيب ديرينه به شهردار تهران نگاه مي‌كند، گفت: متاسفانه در اين ميان به قوانين مسلم در حوزه اعتبارات مترو و حمل و نقل عمومي بي توجهي شده و مردم تهران از ناحيه سياسي و تفاوت ديدگاه‌ها آسيب مي‌بينند.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتكار عضو شوراي شهر تهران با اشاره به عدم پرداخت اعتبارات جاري و يارانه بليط توسط دولت و نگراني مسئولان شهري نسبت به رعايت شدن قانونن‌هاي بالادستي تاكيد كرد: آنچه به سابقه پرداخت‌هاي صورت گرفته به متروي تهران و حمل‌ونقل عمومي برمي‌گردد، نشان مي‌دهد كه بي‌توجهي به قانون و عدم رعايت مصوبات در اين زمينه ادامه‌دار شده‌ است.

او با اعلام اينكه بدعت بي‌قانوني در اين زمينه گذاشته شده و به ضرر شهروندان هم تمام شده است، افزود: پرداخت اعتبارات جاري مترو، عمراني، هزينه‌هاي مربوط به نوسازي، خريد واگن و خصوصا برداشت از حساب صندوق ذخيره ارزي از الزامات حل ترافيك تهران و توسعه مترو است اما متاسفانه از ابتداي دولت نهم تاكنون با اين مسئله برخورد سياسي شده و تهراني‌ها از اين ناحيه ضرر مي‌كنند.

ابتكار ادامه داد: درخواست شوراي شهر اين بوده كه اختلاف‌نظر موجود ميان رئيس دولت و شهردار تهران جنبه سياسي نگيرد چرا كه با سياسي شدن مسايل، اعتبارات و قوانين فدا شده و مردم قرباني مي‌شود.

رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران يادآور شد:‌ مترو از مطمئن‌ترين سريع‌ترين و سبزترين وسايل حمل‌ونقل عمومي است كه كم‌ترين آسيب را به محيط‌زيست مي‌زند اين در حالي است كه اگر بخواهيم معضل آلودگي صوتي و هواي تهران را كم كنيم بايد مترو را توسعه دهيم.

او در ادامه به اين مسئله كه رئيس دولت و شهردار تهران و تمام مسئولان همه به ضرورت توسعه مترو اشراف داشته و با مزاياي آن آشنا هستند، موضوع اصلي را كارشكني دانست و خاطر نشان كرد: اختلاف‌نظر ديرينه و سياسي احمدي‌نژاد با شهردار تهران همچنان در روند كارها سايه انداخته است اما ديدگاه سياسي آنها از يك طيف نبوده و كاملا متفاوت است و يكي از نمونه‌هاي بارز اين شكاف اختلاف‌نظر بين آنها است.
ابتكار با اشاره به اينكه رئيس دولت همچنان به عنوان يك رقيب ديرينه به شهردار تهران نگاه مي‌كند، ادامه داد: متاسفانه در اين ميان مردم تهران از ناحيه سياسي و تفاوت ديدگاه‌ها آسيب مي‌بينند.

رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران گفت: با وجود بي‌توجهي به قانون شاهد يكسري اظهارنظرهاي متفاوتي در مورد تهران هستيم؛ به‌طوري كه اعلام مي‌كنند دانشگاه‌ها بايد از تهران خارج شوند و از جمعيت نيز كاسته شود اما در عمل به ساير مسايل تهران و الزامات آن توجه نمي‌شود.


 


فرستادن انسان به فضا را در واکنش به تحریم ها پنج سال جلو انداخته ایم

 محمود احمدی نژاد، اظهارات اخیر رئیس جمهور روسیه مبنی بر "قریب الوقوع بودن دستیابی ایران به سلاح اتمی" را، مورد حمله قرار داده و با سناریو خواندن آن، مدعی شد "دشمنان جنگ روانی و شیطنت علیه ما طراحی و با برخی نیز در داخل هماهنگ کرده‌اند، تا فضای سنگینی را به قول خودشان علیه ما در دنیا ایجاد کنند، ‌فشار بیاورند و فشار را به اوج برسانند."

دیمیتری مدودف، دوشنبه ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه)، در دیدار با تعدادی از سفرای روسیه در کشورهای خارجی گفته بود: "ایران به داشتن توانایی ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر می شود و اکنون به سمتی حرکت می کند که به داشتن توانایی لازم برای ساختن سلاح هسته ای نزدیک خواهد شد."

به گزارش ایسنا، احمدی نژاد روز جمعه یکم مرداد (۲۳ ژوئیه) طی سخنانی در «جشنواره ملی جوان»، دشمنان جمهوری اسلامی را متهم کرد که از طریق "جنگ روانی" تلاش می کنند این کشور را تحت فشار قرار دهند.

احمدی نژاد ادامه داد "دشمنان یک طراحی جنگ روانی و شیطنت علیه جمهوری اسلامی کرده‌اند و با برخی نیز در داخل هماهنگ کرده‌اند که فضای سنگینی را به قول خودشان علیه ما در دنیا ایجاد کنند، ‌فشار بیاورند، فشار را به اوج برساند و در اوج این فشارها به یکی دو کشور خاورمیانه که دوست ما هستند با کمک صهیونیست‌ ها حمله نظامی بکنند تا به خیال خودشان یک توقف و ضعفی را در اراده ما ایجاد کنند."

رئیس دولت افزود "این سناریویی است که رییس‌جمهور روسیه در جمع سفرای این کشور کلید زد که گفت ایران تا دو سال دیگر به بمب اتم دست پیدا می‌کند."

احمدی نژاد همچنین مدعی شد "ایران قصد داشت در سال ۱۴۰۳ انسان به فضا بفرستد، اما در واکنش به تشدید تحریم های بین المللی، این کار را پنج سال به جلو انداخته و می خواهد آن را در سال ۱۳۹۸ انجام دهد."

دولت ایران کماکان و علیرغم فشارهای جهانی، فعالیت های اتمی خود را صلح آمیز می داند؛ جامعه جهانی، این مسئله را بدلیل تمرد مقامات ایران از توقف چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم، با دیده شک نگریسته و آن کشور را با تحریم های جهانی مواجه ساخته اند.


 


کارگران کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) می‌گویند: از حدود چهار ماه پیش تاکنون دیگر نه کارفرما و نه مسوولان استانی به آنها هیچ وجهی بابت مطالبت معوقه پرداخت نکرده‌اند.
به گزارش ایلنا، یکی از کارگران این کارخانه گفت: حدود چهار ماه پیش نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان از ۱۴ ماه مطالبات معوقه خود را دریافت کردیم و این آخرین مرتبه ای بود مسوولان به وعده‌خود مبنی بر پرداخت بخشی از مطالبات کارگران عمل کردند. وی افزود: حدود سه هفته پیش نیز کارگران دوباره دراعتراض به وضع موجود تحصن کردند و قرار شد تا ظرف یک هفته جددا به هر کارگر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شود که هنوز این وعده محقق نشده است.
سرگردانی کارگران کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران درحالی است که دولت در جریان سفرهای دوم و سوم به استان فارس در مجموع با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به این کارخانه موافقت کرد و همچنین به وزارتخانه‌های کار، صنایع، ارتباطات و دفاع ماموریت داد تا به وضع این کارخانه رسیدگی کنند.
کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران نزدیک به ۷۰۰ کارگر دارد که در پی خصوصی سازی‌های سالهای ابتدایی دهه ۸۰ دچار مشکل شد.
به گفته کارگران فعالیت در این کارخانه متوقف است اما کارگران از طریق انجام مشاغل کاذبی چون دست فروشی و مسافرکشی ۷ درصد حق بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند.


 


معاون وزیر جهاد کشاورزی با برشمردن ۴ محور برای استیضاح خلیلیان، تصریح کرد: محور اول استیضاح مواردی دارد که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی نیست و بدین ترتیب این وزارتخانه هم نمی تواند پاسخگو باشد، در محور دوم نیز مباحثی مطرح شده است که نشانگر سوء تفاهم میان نمایندگان و وزارتخانه است، زیرا در بیشتر این موارد اقداماتی صورت گرفته و کمیته هایی در حال پیگیری هستند.
به گزارش مهر، معاون امور مجلس و حقوقی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام جزئیات چهار محور طرح استیضاح صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی توسط نمایندگان مجلس، هرگونه لابی و فشار بر نمایندگان برای انصراف از استیضاح را رد کرد.
سید بهلول حسینی، با بیان اینکه استیضاح از وزرا حق نمایندگان مجلس است، گفت: نمایندگان مجلس می توانند در هر زمان مسائل و مشکلات را پیگیری کنند، زیرا نمایندگان به عنوان نماینده مردم مستقل هستند.
وی افزود: صحبت با نمایندگان هم فقط برای اطلاع از موارد استیضاح و یا روشن شدن برخی ابهامات صورت گرفته و به هیچ وجه بحث انصراف مطرح نشده است.
حسینی تصریح کرد: شاید بین نمایندگان مجلس این موضوعها مطرح شده باشد که آن هم به طور قطع، دوستانه است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با برشمردن ۴ محور برای استیضاح خلیلیان، تصریح کرد: محور اول استیضاح مواردی دارد که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی نیست و بدین ترتیب این وزارتخانه هم نمی تواند پاسخگو باشد، در محور دوم نیز مباحثی مطرح شده است که نشانگر سوء تفاهم میان نمایندگان و وزارتخانه است، زیرا در بیشتر این موارد اقداماتی صورت گرفته و کمیته هایی در حال پیگیری هستند.
حسینی ادامه داد: نمایندگان به برخی از انتصابات اعتراض دارند که این اعتراضها جای بحث و بررسی دارد، زیرا نمایندگان می توانند در خصوص صلاحیت یک شخص نظر بدهند اما نباید در تصمیم گیریها مداخله کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به محور چهارم استیضاح اشاره کرد و بیان داشت: در این خصوص نیز نظر نمایندگان نسبی است و همه با آن موافق نیستند و در واقع، در این محور اختلاف نظر میان نمایندگان وجود دارد.
وی در خصوص موافقت ۸۰ درصد نمایندگان مجلس که از سوی یکی از طراحان استیضاح مطرح شده بود گفت: چنین برآوردی قابل ارزیابی نیست، زیرا بارها دیده شده که تعداد موافقان و مخالفان تغییر کرده است و مشخص نیست که در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.
حسینی اعلام وصول استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را موکول به بعد از تعطیلات اعلام کرد و اظهار داشت: ۲۴ مرداد ماه و پس از تعطیلات مجلس اگر باز هم امضاها به قوت خود باقی باشد، استیضاح اعلام وصول می شود.
وی خاطر نشان کرد: وزارتخانه معتقد است دغدغه نمایندگان مجلس باید مطرح شود، چون این مسائل و حساسیتها برای نظام است و باید به طول کامل به آنها عمل شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته