روز گذشته آیت الله العظمی زنجانی در جریان سفری به تهران با حجت السلام والمسلمین خاتمی ریاست جمهوری سابق ایران دیدارو گفتگو کرد.
به گزارش کلمه، در این دیدار که بیش از دو ساعت به طول انجامید طرفین در مورد مسائل روز جامعه بحث و تبادل نظر نمودند.
لازم به ذکر است در انتهای این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله العظمی بیات زنجانی اقامه شد.

دادستان تهران همچنان با مرخصی عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی از زندانی های سیاسی پس از انتخابات مخالفت می کند.
به گزارش کلمه، این در حالی است که طبق قوانین و آیین نامه سازمان زندان ها همه زندانیان اعم از عادی و سیاسی حق استفاده از مرخصی را دارند اما مسوولان قوه قضاییه و امنیتی از آن به مثابه اهرم فشار بر زندانیان سیاسی و خانواده هایشان استفاده می کنند و بر اساس قواعدی نامشخص برخی زندانیان رابه مرخصی می فرستند و دیگران را نیز از آن محروم می کنند .
اکنون نزدیک به یک سال است که این دو زندانی سیاسی به مرخصی نیامده اند و احمدی امویی علاوه براین در تمام هشت ماه گذشته از ملاقات حضوری با خانواده اش نیز محروم بوده است .
عبدالله مومنی همچنین به دلیل بیماری پوستی که در زندان به آن مبتلا شده است، طبق نظر پزشکان زندان اوین بارها تقاضای مرخصی درمانی کرده است اما با این درخواست او نیز هر بار مخالفت شده است .این زندانی سیاسی سال گذشته به مرخصی نوروزی آمد و عید نوروز را با خانواده اش گذراند، اماوقتی به خواسته بازجویانش تن نداد به زندان اوین بازگردانده شد و تاکنون نیز از مرخصی دیگری استفاده نکرده است .
عبدالله مومنی شب ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در ساختمان ستاد شهروند آزاد در میدان ونک تهران که ریاست ستاد شهروند آزاد (حامیان کروبی) را بر عهده داشت بازداشت شد.او و سازمان ادوار تحکیم در این انتخابات از حامیان کاندیداتوری مهدی کروبی بودند. او چندین ماه پس از دوران بازجویی خود نامه های افشاگرانه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره شکنجه شدن های خود توسط بازجویانش نوشت . نامه هایی که تاکنون هیچ پاسخی به آنها داده نشده است و تنها محدودیتهای بیشتر را برای این زندانی سیاسی به ارمغان آورده است .
بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی نیز که نزدیک به ۲۰ ماه است در زندان اوین به سر می برد، هشت ماه است که از ملاقات حضوری با خانواده اش محروم است .براساس آیین نامه سازمان زندان ها هر زندانی حداقل یکبار در ماه حق دارد با خانواده اش به صورت حضوری ملاقت کند اما این حق اکنون از بسیاری از زندانیان سیاسی سلب شده است.
احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل اقتصادی ا ز ۳۰ خرداد ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد .این در حالی است که در این مدت وی یک بار آن هم در عید نوروز به طور موقت آزاد شد.اما بعد از دوماه دوباره به زندان بازگردانده شد . پس از بازگشت دوباره این روزنامه نگار به زندان اوین، همسر وی تنها توانسته یک بار وی را به صورت حضوری ملاقات کند .
عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی به همراه جمعی ۱۷۰ نفره از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود.
در سال جاری همچنین احمد زید آبادی، مسعود باستانی، مجید توکلی ،مجید دری، ضیا نبوی، علی ملیحی، احمد کریمی، احسان عبده تبریزی، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، عاطفه نبوی، هنگامه شهیدی، فاطمه رهنما، عبدالله مومنی، کیوان صمیمی، مسعود لواسانی، عماد الدین باقی، داوود سلیمانی، عیسی سحر خیز، سیامک قادری،رضا شهابی ، منصور اسانلو، مصطفی تاجزاده، فخر السادات محتشمی پور، ، نسرین ستوده ، محمد نوری زاد، فریدون صیدی راد، عالیه اقدام دوست، زینب بایزیدی، رضا رفیعی فروشانی، رسول بداقی، شبنم و فرزاد مدد زاده ، حشمت الله طبرزدی، ابراهیم مددی، احسان مهرابی، ارژنگ داوودی، ایوب قنبر پوریان، نظام حسن پور، امیر خسرو دلیر ثانی، بهروز جاوید تهرانی، بهنام ابراهیم زاده، حمید رضا محمدی ، حسین رونقی ملکی، علی بهزادیان نژاد ،حسن اسدی زید آبادی ، حامد روحی نژاد ،امیر رضا عارفی، سعید متین پور، نادر کریمی جونی، وحید طلایی، آرش سقر، آرش صادقی و …. تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندانهای کشور از مرخصی نوروزی محروم ماندند وسال جدید را نیز در زندان آغاز کردند .
کلمه :یک و ماه و نیم از بازداشت فخر السادات محتشمی پور، فعال حوزه زنان و همسر مصطفی تاجزاده زندانی سیاسی اصلاح طلب می گذرد و این در حالی است که خبر اعتصاب غذای دوم وی در زندان اوین نیز توسط خانواده اش تایید می شود . محتشمی پور در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداری همسرش در قرنطینه زندان اوین که شرایطی کاملا غیر انسانی دارد به این اعتصاب غذاها دست زده و خواستار آن است که همسرش مانند دیگر زندانیان سیاسی به بند عمومی منتقل شود و شرایط یک زندانی معمولی برایش اجرا شود . محتشمی پور همچنین به خانواده اش گفته است که بیشتر بازجویی ها از وی ذرباره همسرش بوده تا فشارهای بیشتری یه او وارد کنند .
خبرنگار کلمه در گفتگو با علی طباطبایی، داماد خانم محتشمی پور درباره آخرین وضعیت این زوج زندانی و همچنین حال و هوای دو دختر آنها که نوروز امسال را به دور از پدر و مادرشان گذراندند پرسیده است.
بی یک ماه و نیم از بازداشت خانم محتشمی پور می گذرد آیا در این مدت خانواده ایشان موفق به دیدار با وی شده اند ؟
بله، خوشبختانه با پیگیری های زیادی که انجام شد تا به حال به ایشان اجازه دو ملاقات با خانواده داده شده است. یکی قبل از سال نو و دیگری هفته گذشته و پس از اینکه به علت اعتصاب غذای اول دچار مشکل شده بودند.
خانم محتشمی پور همچنان در بند ۲ الف سپاه و در سلول انفرادی نگهداری می شود یا از این بند به بند دیگری منتقل شده است ؟
ایشان کماکان در بند دو الف سپاه و در انفرادی نگهداری می شوند.
خبر دوبار اعتصاب غذای خانم محتشمی پور در سایتهای خبری منتشر شده است این خبر ها تا چه حد درست است و اکنون ایشان چه شرایطی دارند ؟
بله، خبرها توسط خانواده ایشان منتشر شده و درست است. خانم محتشمی پوراز روز دوشنبه اول فروردین اعتصاب غذای خود را شروع کردند که متاسفانه پس از چند روز دچار ناراحتی شده و مجبور شده بودند به ایشان سرم وصل کنند و حتی برای اینکه به شکسستن اعتصاب غذا وادارشان کنند به دروغ گفته بودند که ترتیب ملاقات با آقای تاجزاده را داده ایم .ولی طبق معمول خبری از ملاقات با آقای تاجزاده نبوده و تنها پدرشان را آورده بودند که خانم محتشمی هم به احترام پدر اعتصاب خود را شکسته بودند. ایشان از روز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه هم اعتصاب غذای دوم خود را شروع کرده اند.
آقای طباطبایی ! از آخرین وضعیت روحی و جسمی ایشان برایمان بگویید ؟
متاسفانه وضعیت جسمی ایشان مخصوصا پس از اعتصاب غذا اصلا مساعد نیست و مدتی هم تحت مداوا بوده اند. خانم محتشمی پور هم مثل آقای تاج زاده معمولا خیلی راجع به مشکلات جسمی خود صحبت نمی کنند ولی این بار علاوه بر ضعف عمومی درد معده هم داشته اند. حالا هم که دوباره اعتصاب غذای خود را از سر گرفته اند شدیدا نگران وضعیت جسمی شان هستیم.
ولی از نظر روحی خوشبختانه مثل همیشه استوار و محکم هستند و در هر دو دیدار از روحیه بسیار عالی برخوردار بوده اند و به دخترشان هم تاکید داشته اند با صبر و استقامت این روزها را سر خواهد کرد. اینکه در این وضعیت و در انفرادی و تحت بازجویی کماکان بر پیگیری خواسته های خود مصر هستند و حتی بر برگه بازجویی هم عریضه نوشتن خود را ادامه می دهند نشان می دهد که از چه روحیه خوبی برخوردار هستند. در شعری هم که برای فاطمه دخترشان نوشته بودند از او خواسته بودند که مثل خودش به هرچه حصر و زندان است بخندد.
آیا اطلاع دارید که خانم محتشمی پور چه خواسته ای را از اعتصاب غذایش دنبال می کند ؟یعنی می خواهم بدانم با این اعتصاب به دنبال تحقق چه خواسته یا خواسته هایی است ؟
خانم محتشمی پور خارج زندان هم که بودند با نوشتن عریضه ها و نامه های سرگشاده خود نسبت به وضعیت غیرقانونی نگهداری آقای تاجزاده اعتراض می کردند .آقای تاج زاده در اقدامی خلاف قانون پس از بازگشت به زندان به جای اینکه به بند عمومی منتقل شود و مانند دیگر عزیزان مدت محکومیت خود را در آنجا سپری کند به محلی که آن را قرنطینه می نامند منتقل شد، در آنجا ایشان از کمترین حقوق یک زندانی هم بی بهره است و هیچ تماسی با دیگر زندانیان ندارند .کسی هم خبری از وضعیت ایشان پیدا نمی کند که با توجه به وضعیت نامناسب جسمی که دارند، این شرایط شدیدا نگران کننده است.
مورد دیگر مساله مربوط به درمان پزشکی ایشان هست که خانم محتشمی پیگیر آن بودند، آقای تاج زاده به گفته پزشکان خود زندان حتما باید “ام آر آی” گردن انجام دهند تا در صورت لزوم هر چه سریعتر عمل جراحی گردنشان انجام شود. ایشان در وضعیتی به زندان بازگردانده شدند که دوران نقاهت عمل کمرشان را می گذراندند و قطعا نیاز به مراقبتهای پزشکی دارند. خانم محتشمی پور کلا درخواست شان این بوده که ایشان به عنوان یک زندانی باید از حقوق اولیه خود برخوردار شود. باید حق ملاقات هفتگی و تماس تلفنی داشته باشند و طبق توصیه پزشکان از ایشان “ام آر آی” صورت بگیرد.
آیا به این درخواستها تاکنون رسیدگی شده است و خانم محتشمی پور و آقای تاجزاده در زندان ملاقاتی با یکدیگر داشته اند ؟
خیر . متاسفانه اجازه هیچ ملاقاتی داده نشده است. آقای تاجزاده هم همانطور که اشاره کردم اصلا وضعیت جسمی مناسبی ندارند. درد گردن، عمل کمر و بیماری نقرس آن هم در شرایط نا مساعد زندان و عدم دسترسی به امکانات پزشکی خیلی نگران کننده است. علاوه بر اینها شما در نظر بگیرید که آقای تاج زاده به دخترشان اعلام کرده بودند که در تمام این مدت در اعتراض به برخوردهای غیر قانونی روزه گرفته و بنا دارند تا به این روزه های اعتراضی خود تا پایان این وضعیت ادامه دهند.اینها همه خیلی نگران کننده است .
آقای تاجزاده و خانم محتشمی پور هر دو عید نوروز را در زندان و به دور از دختران شان سپری کردند حتما این شرایط برای دختران آنها بسیار دشوار بوده است؟ کمی از حال و هوای این خانواده برای مان بگویید؟
نوروز بسیار سختی بود. خصوصا برای فاطمه دختر کوچکشان که با پدر و مادر زندگی می کند و با دستگیری مادرش کاملا تنها شده است، البته دوستان خیلی لطف می کنند و همیشه در کنار خانواده هستند ولی نبود همزمان پدر و مادر و بی خبری از وضعیتشان به شدت آزار دهنده است. عارفه( دختر بزرگتر ) هم که کلی برنامه ریزی کرده بود و حتی سوغاتی خریده بود که مانند عید سال گذشته تعطیلات نوروز را ایران و کنار خانواده باشد و مطمئن بود که مثل سال گذشته به آقای تاج زاده مرخصی می دهند که نه تنها این چنین نشد که مادرش هم بازداشت شد. همسرم از اول سال تلفن را از خود دور نمی کند و هر روز منتظر تماس تلفنی پدرو مادرش است .اما متاسفانه این وضعیت فقط مختص خانواده آقای تاج زاده نیست، نوروز امسال برای خیلی از خانواده ها نوروز سختی بود. به قول همسرم تنها فایده ای که نوروز امسال داشت این بود که کمتر از دیگر خانواده ها خصوصا آنها که عزیزانشان را از دست داده اند خجالت می کشیدیم .
در این شرایط آیا آنها توانستند دیدار نوروزی با پدر و مادرشان داشته باشند ؟
فاطمه یکبار ملاقات داشته و مادرش یک تسبیح که با پوست پرتقال و نخ فرش درست کرده بوده به عنوان عیدی به او داده است ولی عارفه هنوز در حسرت یک تماس برای تبریک سال نو است.
آقای طباطبایی !وکلای پرونده دلیل بازداشت خانم محتشمی و تداوم آن را چه می دانند؟ یعنی چه اتهامی تاکنون به ایشان تفهمیم شده است ؟ ایا در این باره اطلاعی دارید ؟
هنوز هیچ اتهام رسمی اعلام نشده است. ابتدا گفته شد که ایشان باید پاسخگوی نوشته هایش باشد، یک تعداد اتهام مضحک هم از سوی رسانه های کودتا که معمولا مسئولیت تهیه کیفرخواست ها را بر عهده دارند منتشر و اعلام شد. طبق معمول مواردی از لابلای نوشته های ایشان بیرون کشیده شده بود و به عنوان توهین و هتاکی علیه نظام مطرح شده بود. عباراتی مثل :” همسرم از فردای کودتای انتخاباتی!!! دستگیر شد”، “رژیم ستمشاهی! شرایط بهتری برای زندانیان سیاسی داشت”، “جرم خانواده تاجزاده فریاد زدن بر سر ظالم است” و یا ” دانشجویان را فلهای میگیرند و میبندند” را به عنوان اتهام ایشان مطرح کرده بودند.
اما در آخرین ملاقات خانم محتشمی پور گفته بودند که بازجویی هایشان بیشتر در خصوص آقای تاج زاده و فعالیتهای ایشان بوده و اعتراض داشته اند که بازجوها بر خلاف آنکه سعی می کنند وانمود کنند که وی برای نوشته هایش بازجویی می شود اما به دنبال یافتن بهانه ای برای اعمال فشار بیشتر به آقای تاجزاده هستند.
در خواستی از مسوولان قضایی دارید ؟
خواسته اولیه خانواده، آزادی هر چه سریعتر خانم محتشمی پور و رسیدگی به درخواستهای به حق ایشان است. از آنجا که هیچ کس پاسخگو نیست، ما مسئولان نظام را مسئول سلامت هر دوی آنها می دانیم. ما انتظار داشتیم قوه قضاییه نسبت به موارد مطرح شده در عریضه ها و نامه های سرگشاده خانم محتشمی پور رسیدگی کند و پاسخگوی ایشان به عنوان یک شهروند معترض باشد .ولی این بار هم مانند دفعات گذشته فشارهای کودتا گران بر قوه قضاییه آن چنان زیاد بوده که طبق روال گذشته به جای رسیدگی به شکایت، شاکی را متهم و محکوم می کنند تا خوش خدمتی خود را به مقامات نشان دهند. این مورد در خصوص شکایت آقای تاج زاده از جنتی هم رخ داد و به محض آنکه آقای تاجزاده از جنتی به اتهام تقلب در انتخابات و تغییر آرای مردم تهران شکایت کردند، خودشان محکوم شدند. همچنین در خصوص شکایت آقای تاج زاده و دیگر شاکیان از کودتاگران انتخاباتی هم باز شاهد همین برخورد بودیم با توجه به این سابقه گمان می کنم قوه قضاییه می تواند با اقدام به آزادی زندانیان سیاسی وجهه خود را به عنوان قوه ای مستقل ترمیم کند در غیر این صورت بیش از پیش به این تصور عمومی دامن زده خواهد شد که قوه قضاییه کشور تنها به اجرا کننده بی چون و چرای خواسته های نا مشروع حزب پادگانی در برخورد با مخالفانش بدل شده است.
و کلام آخر ؟
کلام آخر آنکه ما هم به عنوان عضو کوچکی از خانواده زندانیان سیاسی خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی دربند هستیم.
میثم محمدی از کارمندان بنیاد شهید بهشتی و دبیر سابق سرویس سیاسی روزنامه کلمه سبز عصر امروز از زندان آزاد شد.
به گزارش تحول سبر، میثم محمدی از کارمندان بنیاد شهید بهشتی که حدودن ۲ ماه پیش در پی حمله نیروهای اطلاعات به دفتر بنیاد بهشتی به همراه امید محدث دستگیر شده بود پس از موافقت مراجع قضایی و شکسته شدن قرار بازداشت موقت وی و صدور قرار کفالت از زندان آزاد شد.
گفتنی ست، میثم محمدی پیش از این در روزنامه کلمه سبز دبیر سرویس سیاسی و از اساتید دانشگاه بود که بعد از انتخابات در دفتر بنیاد شهید بهشتی مشغول به فعالیت بود. از سوابق وی پیش از انتخابات می توان به همکاری با بیت آیت الله صانعی نیز اشاره کرد.
ادعای حاکمیت ایران در دفاع از حقوق برابر شیعیان ستمدیده بحرینی، هنگامی افکار عمومی جهانی را قانع میکرد که راهپیمایی مسالمتآمیز مردم معترض خود را سرکوب نمیکردند و رهبران جنبش سبز را بدون محاکمه زندانی نمیکردند. (+)
بانک مرکزی اعلام کرده که در بهمن ماه سال ۸۹ نرخ چکهای برگشتی بار دیگر افزایش یافته و به ۱۲٫۲ درصد رسیده است.
به نوشته خبرآنلاین، بانک مرکزی در پایان سال گذشته گزارش داد که نرخ چکهای برگشتی در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۸۹ به بیش از ۱۲ درصد رسیده است. این در حالی است که با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و رونق بازار و افزایش میزان نقدینگی در دو ماه پایانی سال پیشبینی میشد نرخ چکهای برگشتی کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، طی بهمن ماه بالغ بر ۵۰۱ هزار برگه چک به ارزش ۲۴۵۰ میلیارد تومان برگشت خورده است که با احتساب میزان برگشتی های ماههای قبل، میزان چکهای برگشتی طی یازده ماهه منتهی به بهمن ماه در سال ۸۹ به رقمی معادل ۲۵ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان رسیده است و از نطر تعداد چکهای برگشتی در این دوره معادل ۵ میلیون ۳۱۴ هزار برگه چک برگشت خورده است.
این ارقام با کل مبادلات صورت گرفته نشان می دهد که طی دوره مورد نظر، بالغ بر ۱۲ درصد از معاملات انجام شده به برگشت خوردن سند مبادله شده منتهی شده و از نظر ارزش نیز ۴٫۵ درصد به مبادلات به این وضعیت دچار شده است.
قابل ذکر است این نرخ تعداد چکهای برگشتی طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و نشان از افزایش ریسک مبادلات طی سال ۸۹ دارد. البته لازم به ذکر است که دو رقمی شدن نرخ چکهای برگشتی از سال ۸۸ آغاز شده است.
ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، با ارسال یادداشتی به خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، متن منتشر شده در خروجی این خبرگزاری تحت عنوان مصاحبه با وی را تکذیب کرد.
در این یادداشت که پس از انتشار تقطیع شده در ایرنا، متن کامل آن برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته، دکتر یزدی با اشاره به اینکه این متن تقطیع شده مربوط به مصاحبهای است که در خانه امن وزارت اطلاعات و در دوران بازداشت با وی صورت گرفته بوده و ایرنا بدون اطلاع و تائید ایشان متنی را منتشر کرده؛ این مصاحبه را تکذیب کرده است. «خانه امن» اصطلاحی است که به مکانهای زندانگونه اما غیرقانونی در اختیار وزارت اطلاعات اطلاق میشود.
خبرگزاری ایرنا در روز یکشنبه ۱۴ فروردین مصاحبهای را از آقای یزدی منتشر کرده بود که متن آن بیش از آنکه شبیه گفتوگویی آزاد باشد٬ شبیه متن بازجوییها در زندانها بود. پس از انتشار این متن٬ برخی نزدیکان ابراهیم یزدی اعلام کردند این مصاحبه تحت فشار نیروهای امنیتی صورت گرفته و به صورت تحریف شده منتشر شده است.
به گزارش کلمه، متن کامل تکذیبیه دکتر ابراهیم یزدی بدین شرح است:
بسمه تعالی
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در سایت خود در ۱۳۹۰/۱/۱۴ مطالبی را به عنوان مصاحبه با اینجانب منتشر کرده است. لازم می داند موارد زیر را به اطلاع عموم برساند:
۱- این گفتگو قبل از آزادی اینجانب در محل خانه امن صورت گرفته است.
۲- با صراحت به مسوولین خبرگزاری حاضر در خانه امن تاکید کرده بودم که انتشار هر متنی بنام اینجانب تنها بعد از ارائه کتبی و تائید اینجانب قابل انتشار خواهد بود.
۳- نظر به اینکه متن منتشر شده توسط ایرنا بدون اطلاع و تائید اینجانب صورت گرفته است ، تکذیب می گردد.
۴- آنچه مورد تائید اینجانب است همان متن کتبی استعفا از دبیرکلی نهضت آزادی ایران می باشد که در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داده شد.
دکتر ابراهیم یزدی
۱۵/۱/۱۳۹۰
رونوشت: خبرگزاریها
خبرگزاری ایرنا ساعتی پیش، این تکذیبیه را به صورت تقطیع شده و بریده بریده منتشر کرد، اما بدون اشاره به قول مصاحبهکننده به ابراهیم یزدی برای به تایید رساندن متن مصاحبه پیش از انتشار، نوشت که “رسانه ها برای انتشار مطالب خود ملزم به هماهنگی قبل از انتشار با منابع خبری نیستند.”
این خبرگزاری دولتی در عین حال اشاره نکرد که با چه توجیهی رسانههای وابسته به دولت احمدینژاد مجازند هرچه میخواهند از قول یک زندانی دربند منتشر کنند و در نهایت هم اینگونه دست به توجیه تکذیب صریح او بزنند و برخلاف خبر قبلی که تیتر یک این خبرگزاری بود، در جایی دور از چشم و به صورت حاشیهای منتشر کنند.
ایرنا همچنین با زیر پا گذاشتن آشکار اخلاق رسانهای و سیاسی، برای این تکذیبیه از تیتر «ابراهیم یزدی مصاحبه با ایرنا را تایید کرد» استفاده کرده است. این در حالی است که دکتر یزدی در یادداشت خود، صراحتا از واژهی «تکذیب» استفاده میکند و مشخص نیست اینگونه تیتر زدن معکوس و متناقض با متن، چگونه در قاموس قلمبهدستان وابسته به دولت دهم معنا مجاز میشود.
خبرگزاری ایرنا اواخر سال گذشته هم نخستین رسانهای بود که خبر آزادی ابراهیم یزدی از زندان و استعفایش از دبیرکلی نهضت آزادی را منتشر کرد؛ پیش از آنکه پای او به خانه برسد و یا خانوادهاش از آزادی او خبردار شوند.

دکتر مصطفی معین در دیدار با خانواده مهندس میرحسین موسوی، درگذشت میر اسماعیل موسوی را به خانواده ایشان تسلیت گفت.
به گزارش تحول سبز، دکتر مصطفی معین وزیر سابق علوم تحقیقات و فناوری با حضور در منزل دکتر محمدحسین شریفزادگان با وی و خانواده میراسماعیل موسوی دیدار کرد و درگذشت پدر میرحسین موسوی را تسلیت گفت.
در این دیدار، دکتر معین با انتقاد از حصر کنونی مهندس موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس و همسر وی، ابراز امیدواری کرد که وضع موجود تغییر کند و روند فعلی پایان پذیرد.
کلمه – گروه سیاسی: گفتهاند که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یعنی که هر روزی، عاشورایی دیگر است و هر سرزمینی، کربلایی دیگر؛ و شاید این یعنی که برای هرکس، آن لحظه آزمایش و امتحان، آن معرکه حماسه و شجاعت و آن اوج غربت و مظلومیت، دستکم یک بار در زندگی تکرار میشود.
برای میرحسین و خانوادهاش، اگر در سالیان دور و نزدیک چنین تجربهای نبود – که بود و بارها هم بود – این چند روز تجربهای از چنین روزهای عاشوراگونهای بود: تلفیق مظلومیت و حماسه، که از یک سو تعالی روح آنها را سبب میشود و از سوی دیگر، دنائت و جنایتپیشگی قدرتمداران را فاش میکند.
در مظلومیت این خانواده همین بس که در هفتمین روز درگذشت بزرگ خاندان آنها، نه مجالی برای فاتحهخوانی و تسلیتگویی به آنها باقی گذاشته شده و نه امکانی برای همنشینی و همدردی دوستان و یاران پیشین باقی مانده است. توقع تسلیتگویی از سوی نانخوردگان و نمکدانشکستگان دیروز و قدرتطلبان بیاخلاق و بدسیاست امروز پیشکش؛ که حتی پیامهای تسلیت از سر معرفت هم از تعرض افراد قلمبهمزد در امان نمیماند تا بار دیگر طنین سخن معروف مرجع تقلید سبز را زنده کند که: از مرده هم میترسند.
سالهای سال است که در توصیف کرامت و راه و روش پیامبر(ص) در مقایسه با اعراب جاهلی زمانهاش، اشاره میکنند که او حتی به مردههای دشمنانش هم بیحرمتی نمیکرد، اجازهی تدفین آنها و سوگواری بر ایشان را میداد و حتی به زنان داغدیدهی مشرکان که کشتههایشان در جنگ با مسلمانان بودند و اینک در لابهلای سوگواریشان به پیامبر و مسلمانان توهین میکردند، تعرضی نکنند.
باز سالهاست که در این دیار هر بار خانوادهای، عزیزی را از دست میدهد، روضهخوانان در پایان مراسم ختم و تعزیت، برای تسلای دل آنها، مظلومیت خانواده حسینبن علی (ع) را یادآوری میکنند و میگویند که اگرچه این عزیز تازهگذشته تشییعکنندگانی داشت و … اما ارباب بیکفن از تشییع و تدفین و همراهی همراهان با احترام در آخرین روزهای حضور در این جهان هم محروم بود.
اکنون چه میتوان گفت برای تسلا دادن به این خانواده در هفتمین روز درگذشت پدربزرگ ایشان، که حکومت مدعی اسلام حرمت مسلمانیاش را نگه نداشت و به مانند مظلومیت شهدای کربلا و به تاسی از ایشان، این خانواده هم از مراسم باشکوه و پر احترام و آزادی عمل برای تشییع عزیز خود، محروم ماندند.
تکجملهای در روزهای گذشته در شبکههای اجتماعی دست به دست شد که چنین بود: وقتی مادر مهندس فوت شد میر حسین نخست وزیر بود و چون از قبل برنامه کاشان داشت فقط آمد مادر را بوسید و رفت مراسم تشیع نبود .داخل هلی کوپتر سر به دیوار کم کم گریه میکرد. وقتی پدرش که به هم خیلی وابسته بودن فوت کرد فقط آمد جسد را بوسید و رفت.
این، خلاصهای از داستان مظلومیت روزهای اخیر میرحسین است؛ و البته مظلومیت نزدیکانش که در روز تشییع جنازهی عزیزشان، وقتی میبینند حکومت حرمت نگه نمیدارد و خود به عنوان میزبان مراسم، خواستند مانع تعدی و تعرض اوباش یقهبسته به تشییعکنندگان شوند، مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفتند و حتی پس از آزادی هم ترجیح دادند سکوت کنند و دم نزنند؛ شاید تا بیحرمتی به پدر پیرشان، مضاعف نشود.
اکنون دکتر علی شکوری راد که خود او نیز در حاشیهی مراسم در تشییع میر اسماعیل موسوی، برای مدت کوتاهی بازداشت شده بود، در وبلاگ شخصیاش تصویری از دکتر جواد سلیمی، داماد مهندس موسوی، را که صورتش بر اثر ضرب و شتم ماموران آسیب دیده، منتشر کرده و به شرح بخشی از ماوقع آن روز و نیز به گوشهای از بازجوییهای این برادر سه شهید اشاره کرده است؛ کسی که تا پدرش فوت نکرد، بسیاری از همکارانش نمیدانستند که او برادر سه شهید است که دو تن از آنها از فرماندهان دفاع مقدس بودهاند.

عکسی که دکتر شکوری راد منتشر کرده، مربوط به روز چهاردهم فروردین است که همکارش دکتر سلیمی در محل کار حضور یافته، یعنی سه روز پس از حادثه. او همچنین در یادداشتی که در زیر این عکس نوشته، اشاره میکند که جرم داماد میرحسین، دفاع از خانمی بود که به جرم فریاد یاحسین بازداشته شده بود و او را همراه با ضرب و شتم بر روی زمین میکشیدند و میبردند؛ و نیز اشاره میکند که وقتی بازجوی نظام جمهوری اسلامی این توضیحات را شنیده که توضیح دکتر سلیمی درباره بازداشتش پس از اعتراض به برخورد لباسشخصیها با زن نامحرم یاحسینگو را «جفنگ» نامیده است.
متن یادداشت علی شکوری راد را به نقل از وبلاگش در ادامه بخوانید، که در شرح مظلومیت خانواده موسوی در شب هفت مرحوم میر اسماعیل، همین کافی است:
مشت محکمی بر گوشۀ چشم چپش فرود آمد و عینکش را روی صورتش خرد کرد و بلافاصله مشت دیگری به چشم راستش. این پاسخی بود به اعتراض او به مرد درشت هیکلی که پنجۀ قوی خود را به بازوی زن چادری استغاثه کننده ای، که جرمش فریاد “یا حسین” بود، افکنده و وی را در مقابل چشمان حیرت زدۀ جمعیت، کشان کشان می برد و گاهی ضربه ای نیز بر او وارد می کرد. غیرت مسلمانی به او اجازه نداده بود که در برابر این صحنه، تنها نظاره گر باشد.
غیرت و شهامت سه برادر شهیدش در وجودش به غلیان در آمد و اعتراضش را ادامه داد. همین شد که چند نفر از مأموران امنیتی که لباس شخصی بر تن داشتند بر سر او ریختند و او را در حالی که از خود دفاع می کرد زیر ضربات مشت و لگد گرفتند و سپس کشان کشان از جمعیت مردم جدا کردند و در کنار دیوار، جائی که جز خودشان کسی نبود نگه داشتند. در این حال مأموری لباس شخصی و سپید موی که سن پدر جواد را داشت در پیش چشم مردمی که نظاره گر بودند همچنان به او لگد می زد. جواد که صورتش خونین و لباسهایش پاره شده بود دیگر رمق و تاب ایستادن نداشت و روی همان دیواری که تکیه زده بود، سُر خورد و روی پاهایش نشست.
لحظاتی بعد بر دستانش دستبند زدند و درون یک سواری نشاندند. در آنجا بود که یکی دیگر از خیل مأموران دو مشت دیگر به صورت او کوفت تا به گفتۀ خودش تلافی کرده باشد. بر چشمان مجروحش نیز چشم بند زدند و بردندش.
او تنها نبود. چند نفر دیگر از نوه های غیور آن مرحوم، پدر میر حسین، که جمعیت برای تشییع پیکر بی جان او گرد آمده بودند و نیز داماد آن مرحوم را نیز که پدر دو شهید بود و برای وساطت به میان آمده بود، بازداشت کرده و با خود بردند.
از ۱۵ سال پیش که با جواد در بیمارستان همکار شده ام، او را می شناسم. دانش آموختۀ طب و دارای تخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی عروق بوده و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه با رتبۀ استاد تمامی و نیز عضو تیم پر اهمیت پیوند کبد است. با آنکه داماد مهندس میر حسین موسوی، نخست وزیر پر افتخار و محبوب دوران امام و جنگ تحمیلی ست، اما چندان وجهه و فعالیت سیاسی نداشته است.
فردی آرام و بی سر و صدا و دارای حسن خلق، که وظایف درمانی، آموزشی و پژوهشی خود را با دقت و به نحو احسن انجام می دهد و علی رغم فرصت بسیار مناسبی که تخصصش به او داده است، دنبال کسب درآمد بیشتر نبوده است و به همین دلیل دارای یک زندگی ساده و معمولی است.
تا پیش از آنکه چندی پیش پدر رنج کشیده اش به رحمت خدا برود و معرفی پدر موجب معرفی او نیز بشود، بسیاری از همکاران نمی دانستند او افتخار برادری سه شهید را دارد. شهدائی که دو تن از آنان از فرماندهان جبهه های جنگ در دفاع از اسلام و میهن بوده اند.
روز یکشنبه ۱۴ فروردین، وقتی به بیمارستان آمد چشمان کبود شدۀ او حکایت مزدی بود که بابت ایثارگری خود و خانواده اش و نیز تلاش بی وقفۀ علمی، که او را در سن ۴۵ سالگی به رتبۀ استاد تمامی رسانده بود، دریافت کرده بود. کشور به دستاورد ایمان، ایثار و از جان گذشتگی و شهادت مردمانش می بالد و افتخار می کند اما اینچنین از آنها قدرشناسی می شود.
او همان راهی را می رود که برادران شهیدش رفتند، یعنی دفاع از اسلام، انقلاب و راه و اندیشۀ امام(ره). اگر از خود او بپرسید، از هیچکس هیچ طلب و مطالبه ای ندارد. او همۀ این کارها را برای خدا کرده است و به رضایت او راضی ست.
دکتر جواد سلیمی، استاد دانشگاه و برادر سه شهید را با صورتی خون آلود و با چشم بند، در حالی که تمام بدنش درد می کرد، به پای میز بازجوئی بردند. فردی که معلوم نیست که بوده، چقدر درس خوانده و چه خدمتی به کشور و ملت کرده و ارزش وجودیاش چقدر است، او را بازجوئی می کند.
می پرسد: چرا بازداشت شدی؟ او می گوید: دیدم یک زن چادری را، که گفته می شد شعار یا حسین سر داده است، مأموری لباس شخصی و درشت هیکل گرفته است و کشان کشان می برد و در همان حال او را می زند. اعتراض کردم که چرا با یک زن نامحرم و در پیش چشم مردم این گونه رفتار می کنید … بازجو سخنش را قطع می کند و می گوید: جفنگ نگو!
دیگر چه بگوید این دکتر مجروح دل شکسته! همۀ آنچه روزگاری ارزش بوده است و برای آن انقلاب شده است، اکنون از نظر آنان جفنگیاتی بیش نیستند.
جواد دیگر حرفی برای گفتن ندارد و در خود فرو می رود.
… و چه می دانی که جواد کیست و اکنون به چه می اندیشد و در درون خود چه می کشد.
عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاخات، درگذشت میراسماعیل موسوی را به فرزند ارشد آن مرحوم، میرحسین موسوی، تسلیت گفت و خطاب به وی نوشت: خداوند جنابعالی و خانواده مقاومتان را که از مصادیق آیه مبارکه “لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ” (مائده – ۵۴) می باشید، در مقابل تمامی رنج ها و مصائبی که در دفاع از عزت و کیان اسلام و ایران تحمل کرده اید مصداق آیه شریفه “إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ” (زمر – ۱۰) قرار دهد.
به گزارش امروز، متن کامل این پیام تسلیت عبدالله نوری در پی می آید:
باسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مهندس میرحسین موسوی دام عزه
درگذشت پدر گرانقدر و بزرگوارتان را خدمت شما و سایر بازماندگان محترم تسلیت عرض می نمایم.
خداوند رحمت واسعه ی خویش را بر این پدر رنج کشیده و سید جلیل القدر که عمر خویش را در جهت کسب رضایت پروردگار سپری نمود و در دامان خویش انسانی مهذب، خدمتگذاری مخلص، روشنفکری دیندار و هنرمندی وارسته همچون شما را پرورش داد، نازل فرماید و شهدای والامقام آن خاندان معزز را با شهدای کربلای حسینی محشور گرداند.
و جنابعالی و خانواده مقاومتان را که از مصادیق آیه مبارکه “لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ” (مائده – ۵۴) می باشید، در مقابل تمامی رنج ها و مصائبی که در دفاع از عزت و کیان اسلام و ایران تحمل کرده اید مصداق آیه شریفه “إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ” (زمر – ۱۰) قرار دهد.
عبدالله نوری
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در پیامی، درگذشت حاج میر اسماعیل موسوی را تسلیت گفت و از خداوند برای خانواده موسوی، صبر و استقامت در برابر مصیبتهای وارده و رفع مشکلات پیش رو را مسئلت کرد.
متن این پیام که در وبسایت این تشکل دانشجویی منتشر شده، بدین شرح است:
هوالحلیم
خاندان محترم موسوی
درگذشت حاج میراسماعیل موسوی که عمری در راستای اعتلای اسلام و انقلاب تلاش نمود را تسلیت می گوئیم و از خداوند متعال برای خانواده موسوی صبر و استقامت در برابر مصیبت های وارده و رفع مشکلات پیش رو را مسئلت داریم.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

تصویری از نوشته فخرالسادات محتشمیپور و تسبیحی که او در زندان ساخته و در ملاقات به دخترش داده است.
گزارشها از آلودگی شدید هوا و وجود گرد و غبار در استانهای غربی کشور خبر میدهند. مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی، آلودگی هوای تبریز را در وضعیت بحران توصیف کرده است. از ایلام هم خبر میرسد که میزان گرد و غبار، که از دیروز وارد استان شده و شدت آن از دیشب و صبح امروز در شهرستانهای مهران و ایلام افزایش یافته، به حدی زیاد است که فرودگاه ایلام تعطیل شده و از کردستان هم گزارش شده که هر لحظه بر موج جدید آلودگی هوا و ریزگردها افزوده میشود و میزان دید در این استان در حال حاضر به کمترین میزان خود رسیده است.
میانگین کل ذرات معلق در هوای شهرستانهای مهران، ایلام و ملکشاهی ۵۲۳ میکروگرم در متر مکعب اعلام شده و خبرگزاری موج گزارش داده که گرد و غبار و آلودگی هوا همچنین مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیشدانشگاهی نوبت عصر شهرستان ایلام را به تعطیلی کشاند.
گرد و غبار پروازهای سهشنبه فرودگاه ایلام را نیز لغو کرده و مدیر فرودگاه شهدایی ایلام، آسمان غبار آلود، نبود دید کافی و کاهش دید خلبان را علت اصلی لغو این پروازها اعلام کرده است.
بیوک رئیسی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی هم اظهار داشت: بر اساس اعلام مرکز کنترل آلودگی هوای شهر تبریز مستقر در اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی میزان ذرات معلق هوا حداکثر ۱۰۰۰ میکروگرم در متر مکعب و میانگین ۴۶۰ میکروگرم در متر مکعب رسیده است که این میزان ۹ برابر استاندارد حد مجاز است.
به گزارش فارس، وی تصریح کرد: افزایش میزان ذرات معلق هوای شهر به دلیل نفوذ توده هوای فرا منطقهای از غرب و جنوب غرب کشور است که بر اساس پیشبینی اداره کل هواشناسی طی روزهای آتی بر اثر ورزش باد یا بارندگی از میزان ذرات معلق کاسته میشود.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی از مردم به ویژه بیماران قلبی، ریوی و مبتلا به آسم و افراد مسن و کودکان خواست تا رفع کامل آلودگی هوا از تردد در فضای بازشهری و انجام هر گونه فعالیت ورزشی خودداری کنند.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، موج جدید ریزگردهای عربی همزمان با روزهای میانه فروردین ماه وارد استان کردستان شده و هر لحظه هم بر میزان آن افزوده میشود و شرایط در مرکز استان در حال حاضر به وضعیتی رسیده است که میزان دید کاهش پیدا کرده و وضعیت هوای استان در شرایط ناسالم قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اظهار داشت: شرایط آلودگی هوا در استان کردستان هم اکنون به شرایط بسیار ناسالم رسیده است و میزان ذرات معلق در هوا افزایش پیدا کرده و امکان دارد وضعیت آلودگی باز هم افزایش پیدا کند.
خیرالله مرادی خاطرنشان کرد: وضعیت آلودگی هوا برای کودکان و افراد مسن بسیار خطرناک است و توصیه می شود که به هیچ عنوان از منازل خود خارج نشده و سایر اقشار نیز باید مسائل ایمنی را در سطح مناسبی رعایت کنند.
مدیرکل هواشناسی استان کردستان هم بیان داشت: موج جدید ریزگردهای عربی که منشا آن کشور عراق است از روز یکشنبه وارد استان کردستان و بخشی از استانهای غربی و جنوب غربی کشور را تحت تاثیر قرار داده و هر لحظه نیز بر شدت میزان آلودگی افزوده می شود.
محمد طالب حیدری افزود: با توجه به وزش باد در روز گذشته میزان آلودگی در ساعات بعد از ظهر کاهش پیدا کرد ولی متاسفانه از صبح امروز بار دیگر بر شدت آلودگی افزوده شده و پیش بینی میشود که این روند آلودگی در استان کردستان تا روز جمعه ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به بارش باران در شب گذشته در استان کردستان گفت: میزان بارشها برای ساعاتی از شدت آلودگی هوا در این استان کم کرد ولی متاسفانه این بارش کافی نبود و بار دیگر بر آلودگی هوا در سراسر استان کردستان افزوده شد.
مدیرکل هواشناسی استان کردستان یادآور شد: چشمههای گرد و خاک در عراق فوقالعاده فعال شده است و هیچ اقدامی به غیر از مقابله با آن و کنترل سرچشمه های اصلی نمی تواند در راستای کاهش آلودگی موثر باشد.
علیرغم افزایش بیش از حد آلودگی هوا در استان کردستان تا این لحظه اقدامی برای تعطیلی مدارس، ادارات و سازمانهای دولتی در این استان اعلام نشده است.
آیتالله صافیگلپایگانی در «پیامی نصیحتآمیز»، از ملک عبدالله پادشاه عربستان خواست نیروهای این کشور هرچه سریعتر خاک بحرین را ترک کنند و جایگاه و منزلت عربستان را به عنوان نه یک کشور عربی، که کشور همه مسلمانان حفظ کنند.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه عربستان یک کشور عربی نیست، کشور همه است؛ بلکه کشور اسلام است و همه مسلمانان آنجا را از خود میدانند؛ تاکید کرد: حکومت آنجا یکی از حکومتهای عربی یا شورای خلیج فارس نیست. همطراز قطر و امارات و بزرگتر و بزرگتر از آنها نیست؛ منطقه نفوذ بیگانه و آمریکا نیست؛ حرمین شریفین است؛ در شورای همکاری خلیج فارس ادغام نمیشود بلکه باید به کل عالم اسلام نگاه کند. برای مسلمان آگاه و بیدار، رنجآور است که در حرمین، سیاستهای مذهبی خاص برقرار باشد و با عالم وسیع اسلام با آن سیاستهای کوتهنظرانه و متحجرانه برخورد کنند و جای تاسف که ببیند در اوضاع سیاسی کشورهای اسلامی، سیاستهای حکام حرمین، غربگونه و آمریکاپسند باشد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله صافیگلپایگانی، متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم. الدین النصیحه
آقای عبدالله بن عبدالعزیز؛ السلام علیکم و رحمهالله
بر حسب سفارش خودتان که شما را به عنوان مَلِک نخوانند، شما را در این پیام نصیحتآمیز مخاطب قرار میدهم:
برادر! شما اگر چه در شمار شش میلیارد بشر، یکی از این شمار بیشتر نیستید و مثل همه، یک فرد حساب میشوید و احترام خاصی به عنوان یک نفر از اولیا یا علما یا مخترع و خادم به بشر ندارید و همانطور که خود گفتهاید، فقط آقای عبدالله هستید چنانکه دیگران هم عبدالله هستند ـ البته خودشناسی به عبداللهیت افتخار است ـ اما آنچه به شما اعتبار و شما را مورد احترام قرار داده و چشم شش میلیارد مردم را به شما و رفتار و اعمال و سیاستها و تصمیمات شما دوخته است و به جنابعالی موقعیت خاص بخشیده است، مدیریت سرزمین وحی و حرمین شریفین است که خود را عهدهدار آن میدانید. مدینه منوره و مکه معظمه «اوّلَ بیتٍ وُضع للناس»، مقام ابراهیم، اماکن و مقامات و مواریث فرهنگی همه پشتوانههای اصیل تاریخی میباشند.
میخواهم من هم مثل یک میلیارد و نیم مسلمان به شما بگویم که مسئولیتهای شخص شما در ارتباط با این عنوان با عظمت، عظیم و بسیار عظیم است. یک میلیارد و نیم جمعیت جهان از شما میخواهند همانطور که کعبه معظمه برای مردم است شما هم برای همه مردم جهان و برای همه مسلمانان باشید. همه بهسوی کعبه نماز میخوانند و بهسوی مسجد الحرام سجده، عبادت و نماز بهجا میآورند.
آنجا تاریخ همه، عزت همه، دین همه و شخصیت همه میباشد. آنجا یک کشور عربی نیست، کشور همه است؛ بلکه کشور اسلام است. همه طوائف مسلمین آنجا را اشرف بقاع میدانند و از این جهت هم، همه مسلمانان آنجا را از خود میدانند.
حکومت آنجا یکی از حکومتهای عربی یا شورای خلیج فارس نیست. همطراز قطر و امارات و بزرگتر و بزرگتر از آنها نیست؛ منطقه نفوذ بیگانه و آمریکا نیست؛ حرمین شریفین است؛ در شورای همکاری خلیج فارس ادغام نمیشود بلکه باید به کل عالم اسلام نگاه کند.
برای مسلمان آگاه و بیدار، رنجآور است که در حرمین، سیاستهای مذهبی خاص برقرار باشد و با عالم وسیع اسلام با آن سیاستهای کوتهنظرانه و متحجرانه برخورد کنند و جای تاسف که ببیند در اوضاع سیاسی کشورهای اسلامی، سیاستهای حکام حرمین، غربگونه و آمریکاپسند باشد.
جای تاسف است که ببیند مسلمانانی که در برابر سلطه آمریکا و دفع وابستگان به آنها قیام میکنند، مغضوب حکام حرمین میشوند و افرادی مثل علی عبدالله صالح بیش از سی سال بدون هیچ مشروعیتی بر یمن حکومت داشته باشند و با اینکه وابستگی او به آمریکا معلوم است، مورد پشتیبانی شما باشد تا این همه مردم را در آنجا به خاک و خون بکشد و نهضت همگانی آنها را که بازگشت به اسلام و استقلال اسلامی است در هم بکوبد.
برای همه مسلمانان سوالبرانگیز است که حکام حرمین که باید به همه، به یک نظر نگاه کنند در بحرین از استعباد و دیکتاتوری و فسق و فجور و خدمتگزاری آل خلیفه به اجانب حمایت کنند و به آنجا نیروی نظامی بفرستند تا مسلمانان را که تظاهرات سالم دارند و استقلالخواه و اسلامطلب هستند، از صغیر و کبیر و زن و مرد، قتل عام کنند. هیچ مسلمانی از حاکمان حرمین این انتظار را ندارد.
مثل اینکه آقای عبدالله فراموش کرده که از کجا نیرو میفرستد و ظالم را در برابر مظلوم یاری میدهد!
ما از شما میخواهیم مقام و منزلت حرمین شریفین را حفظ کنید و این مقام را بهای این برنامههای زشت و در گرو آن نگذارید و موضع خود را حفظ کنید.
ما از شما میخواهیم به مسلمانان جهان توضیح دهید که آل خلیفه بر چه اساسی مشروعیت دارند و شما بر چه اساس و مشروعیتی نیرو میفرستید تا امر به معروف و نهی از منکر مسلمانان را سرکوب کنند؟!
ما از شما میخواهیم که برای اعاده اعتبار خود و برای دفاع از انسانیت، هرچه زودتر خاک بحرین را ترک کرده و از ملت مسلمان بحرین و تمام مسلمانان جهان معذرتخواهی کنید و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپارید و الا بدانید که «ان ربّک لبالمرصاد» دیر یا زود قهر خداوندی ظالمان را نابود خواهد کرد که خداوند قادر متعال میفرماید: و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیّه سلطاناً.»
کلمه:دادستان تهران بر اساس فهرستی که بازجوهای وزارت اطلاعات به او داده اند، جمعی از زندانیان سیاسی زندان های اوین و رجایی شهر را از سال گذشته تاکنون از حق ملاقات حضوری محروم کرده است.
براساس خبرهای رسیده به کلمه، این فهرست که به مثابه یک دستورالعمل توسط وزارت اطلاعات به دادستان تهران ابلاغ شده، شامل فهرستی از زندانیان سیاسی محبوس در اوین و رجایی شهر است که برخی از آنان به طور دائمی از ملاقات حضوری ممنوع شده اند و برخی دیگر به صورت دوره های چند ماهه از این حق اولیه و قانونی خود محروم شده اند.
براساس این فهرست تنها تعداد اندکی از زندانیان سیاسی هر ماه یکبار از حق ملاقات حضوری برخوردارند.در این فهرست همچنین نام زندانی هایی دیده می شود که به طور دوره ای از هر دو ملاقات کابینی و حضوری محروم هستند.
در ماههای گذشته، خانواده های زندانیان سیاسی با مراجعه به نهادهای مختلف قضایی از جمله دادستانی تهران، خواهان برخورداری از حقوق اولیه خود به عنوان خانواده های زندانیان شده اند.ملاقات حضوری و تماس تلفنی از جمله این حقوق است که نزدیک به یکسال است که اغلب زندانیان سیاسی اوین از آن محروم شده اند و اعتراض های مکرر خانواده ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.
این ممنوعیت نه فقط زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات که حتی تعدادی از زندانیان سیاسی را که بیش از پنج سال در زندان به سر می برند، نیز شامل می شود.به عنوان مثال حسن جلالی از جمله زندانیان محبوس در بند ۲۰۹ است که از شش سال پیش تاکنون تنها مجاز به ملاقات کابینی با خانواده خود بوده است و در همه این شش سال هرگز از امکان ملاقات حضوری برخوردار نشده است.رضا ملک، سعید متین پور، نادر کریمی، حمید رضا محمدی، متین ارجان، رمضان سعید کمال، عالیه اقدام دوست و تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی پیش از انتخابات نیز کمتر از امکان ملاقات حضوری برخوردار بوده اند.برخی از این افراد نزدیک به شش سال است که در زندان به سر می برند و محرومیت این افراد از حق ملاقات حضوری بسیار عجیب و غیر انسانی به نظر می رسد که حتی با قوانین داخلی جمهوری اسلامی نیز در تعارض کامل است.
براساس این فهرست، بسیاری از زندانیان حوادث پس از انتخابات نیز یا به طور کلی از ملاقات حضوری ممنوع شده اند و یا به ندرت قادر به استفاده از این امکان هستند.
در حالی دادستان تهران به دستور بازجوهای وزارت اطلاعات، زندانیان و خانواده ها را از حق ملاقات حضوری و تماس تلفنی محروم کرده است که براساس آیین نامه سازمان زندانها ، ملاقات حضوری و تماس تلفنی از حقوق ابتدایی همه زندانی ها شمرده شده است.
خانواده های زندانیان سیاسی برای کسب اجازه از دادستان تهران به منظور ملاقات حضوری با زندانی های خود ، مجبورند که بارها و بارها به دفتر دادستان تهران در سبزه میدان تهران مراجعه کنند که در غالب موارد نیز با برخوردهای نامناسب و گاه توهین آمیز کارکنان دفتر دادستان مواجه می شوند.این در حالی است که براساس آیین نامه سازمان زندان ها ملاقات با زندانی نیازمند اجازه از دادستان و یا فرد دیگری نیست.
سید هادی خامنه ای در پیامی به میر حسین موسوی درگذشت مرحوم میر اسماعیل موسوی را تسلیت گفت و تاکید کرد: خدمات و مساعی او در امور اجتماعی و مذهبی، حمایت از مبارزان سیاسی و تربیت نسلی فرهیخته و مذهبی غیر قابل انکار است.
متن کامل این پیام که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
انالله و انا الیه راجعون
ضایعه درگذشت حاج میر اسماعیل موسوی موجب تأسف و تأثر گردید.
آن مرحوم، بازرگانی خوشنام بود که اخلاق نیکو و اخلاص و زندگی ساده و بیآلایش او نتیجه سالها عمل صالح و دینداری آگاهانه بود.
خدمات و مساعی او در امور اجتماعی و مذهبی، حمایت از مبارزان سیاسی و تربیت نسلی فرهیخته و مذهبی غیر قابل انکار است.
اینجانب این مصیبت را صمیمانه به خانواده ایشان و همه بازماندگان بهویژه جناب آقای مهندس میرحسین موسوی تسلیت میگویم و علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.
سید هادی خامنه ای
به دنبال انتشار مصاحبهای از ابراهیم یزدی، دبیر کل پیشین نهضت آزادی ایران که اخیرا از زندان آزاد شده، خانواده وی اعلام کردند که این مصاحبه تحریف شده است.
خبرگزاری ایرنا، اخیرا گفتگویی با آقای یزدی انجام داد که ظاهرا پس از آزادی او انجام شده و در آن به نقل از وی گفته شده که اگر میر حسین موسوی به ریاست جمهوری انتخاب میشد، «برای کشور فاجعه بود.»
مهدی نوربخش داماد آقای یزدی به بیبیسی فارسی گفت که این مصاحبه مربوط به دوران حبس ابراهیم یزدی است و «بخشی که مربوط به آقای موسوی میشود درست خلاف واقع است.»
نوربخش افزوده یزدی پس از انتخابات ریاست جمهوری سه بار دستگیر و ۵۵ نوبت بازجویی شده، اما حکومت تاکنون نتوانسته ضعفی علیه او پیدا کند و تنها به دنبال این است که او را مجبور به انحلال نهضت آزادی کند.
داماد دکتر یزدی به روزآنلاین هم گفته که «روزهای آخر بازداشت و قبل از اینکه دکتر به مرخصی بیاید، دو مصاحبه طولانی از سوی خبرگزاری ایرنا و پرس تی وی با دکتر انجام شده و خبرگزاری ایرنا بخش هایی از سخنان دکتر را حذف و بخش هایی را باب میل خود اضافه کرده است.»
به گفتهی وی، «آقای یزدی در هر دو مصاحبه ای که در "خانه امن" و در شرایط خاص آنجا انجام شده، از نهضت آزادی ایران و جنبش سبز قاطعانه دفاع کرده اما در متن منتشر شده در ایرنا تمام این بخش ها را حذف کرده اند. در اصل بخش هایی از مصاحبه را تقطیع و سپس بخش هایی را اضافه کرده اند.»
مرتضی کاظمیان یکی از فعالان سیاسی نزدیک به نهضت آزادی نیز گفته که مصاحبه ابراهیم یزدی با ایرنا «کاملا شکل بازجویی دارد و معلوم است با هماهنگی و فشار بازجویان انجام شده است.»
عبدالعلی بازرگان از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی هم مصاحبه منتشر شده یزدی در ایرنا را «ساختگی و مونتاژ شده» و فاقد اعتبار ارزیابی کرده است. او گفته است: «تنظیم کنندگان این مصاحبه از قول دکتر یزدی خواسته اند چنین القاء کنند که مثلا چرا مهندس موسوی با چنان سوابقی، آخرعاقبت خود را خراب کرد! در حالی که سخن ایشان متوجه حاکمان است که شما باید ببینید چه کارنامه ای داشته اید که حتی نخست وزیر خط امامی دوران هشت سال جنگ هم به شما اعتراض دارد؟ … چه اتفاقی در جمهوری اسلامی در این ۳۲ ساله افتاده است که همه نخست و زیران ، روسای جمهور و روسای مجلس، به غیر از آنها که از دنیا رفته اند،از ابتدای انقلاب تا کنون همگی مغضوب واقع شده اند؟ آیا به غیر ازشوروی سابق، هیچ نظامی با پایه گذارانش چنین کرده است؟»
بازرگان با اشاره به سوء استفاده ساواک از یادداشتهای دکتر شریعتی، خاطرنشان میکند: «وقتی شادروان دکتر شریعتی را پس از دو سال اسارت در سلول انفرادی آزاد کردند، روزنامه اطلاعات به دستورساواک شروع به درج سلسله مقالاتی ازایشان در نقد مارکسیسم کرد تا به این وسیله دشمنی و تفرقه ای میان نیروهای چپ و مذهبی ایجاد کند. نوشته ها البته از دکتر بود، اما سالیانی قبل نوشته شده بود و اینک بی اطلاع او بدون آنکه امکان تکذیب داشته باشد چاپ می شد. درج این مصاحبه توسط خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از همان سنخ است. آنها می خواهند با طرح نظریاتی از زبان دکتر یزدی، در شرایطی که همه می دانند، علیه آقای موسوی یا جنبش سبز، در صفوف این حرکت شکاف ایجاد کنند.»
ماموران امنیتی سال گذشته و در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، ابراهیم یزدی را که در بیمارستان بستری بود، بازداشت و چند روز بعد، آزاد کردند.
آقای یزدی بار دیگر در روز عاشورا و هنگام شرکت در مراسمی در خانه یکی از اعضای نهضت آزادی بازداشت شد، اما مقامات قضایی دو ماه بعد با مرخصی او برای انجام عمل قلب باز موافقت کردند.
اوایل مهرماه سال جاری، آقای یزدی که برای شرکت در یک مراسم ترحیم به اصفهان سفر کرده بود، بار دیگر در آن شهر بازداشت و پس از انتقال به تهران زندانی شد.
آقای یزدی هشتاد سال سن دارد و از وضع جسمی مساعدی برخوردار نیست و بازداشت او اعتراضاتی را به دنبال داشته است.
او چندی پیش به بیمارستان منتقل شد و پس از انتقال دوباره به اوین، خبری در مورد انتقالش به یک “خانه امن” که زیر نظر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی است، منتشر شد.
مهدی نوربخش می گوید آقای یزدی پس از انتخابات ریاست جمهموری سه بار دستگیر و ۵۵ نوبت بازجویی شده، اما حکومت تاکنون نتوانسته ضعفی علیه او پیدا کند و تنها بدنبال این است که او را مجبور به “انحلال” نهضت آزادی کند.
یک نماینده مجلس معتقد است وزارت کار مرجع اعلام نرخ بیکاری نیست و نرخ اعلام شده توسط وزیر کار اعتباری ندارد. وی با بیان این که نمونهگیریهای مربوط به وضعیت اشتغال در پاییز و تابستان ۸۹ انجام شده است، اما به دلیل افزایش نرخ بیکاری اعلام آن صلاح دیده نشده است، گفت: «بر اساس اطلاعی که ما داریم نرخ بیکاری پایان تابستان ۱۵٫۵ درصد بوده است». وزیر کار اخیراً نرخ بیکاری سال ۸۹ را ۱۰٫۹ درصد اعلام کرده بود.
جمشید انصاری در خصوص اعلام نرخ بیکاری توسط وزیر کار، مستقل از بانک مرکزی و مرکز آمار به فرارو گفت: «معمولاً وزرای کار این آمار را اعلام میکنند ولی این نرخ بیکاری معتبر نیست. مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری، بر اساس عملکرد اقتصاد کلان کشور، بانک مرکزی است و بر اساس نمونهگیریهای فصلی، مرکز آمار ایران است».
نماینده مردم طارم و زنجان با بیان این که «آخرین نرخی که مرکز آمار ایران اعلام کرده، نرخ بیکاری بهار سال گذشته بود که ۱۴٫۶ درصد اعلام شد»، اضافه کرد: «نرخ بیکاری تابستان و پاییز سال ۸۹ علیرغم انجام نمونهگیریها اعلام نشد. بر اساس اطلاعی که ما داریم به دلیل افزایش یافتن نرخ بیکاری، اعلام آن را صلاح ندیدند».
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به نرخی که در بهار سال گذشته اعلام شده، نرخ اعلام شده توسط وزیر کار منطقی به نظر میرسد یا نه، اظهار داشت: «نه فقط بر اساس نرخ بهار ۸۹ منطقی نیست بلکه این نرخ بر اساس آنچه در سال ۸۸ هم اعلام شد، منطقی به نظر نمیرسد. بر اساس اطلاعی که ما داریم نرخ بیکاری پایان تابستان -که اعلام نشد و به طور غیر رسمی ما در جریان قرار گرفتیم- ۱۵٫۵ درصد بوده است. یعنی نرخ بیکاری از ابتدای سال ۸۸ روند صعودی به خود گرفته، در پایان این سال نرخ بیکاری ۱۲٫۴ درصد بوده و حدود ۲٫۱ درصد در بهار اضافه شده و حدود ۱٫۱ درصد هم در تابستان افزایش داشته است».
انصاری سپس تاکید کرد: «وقتی نرخ بیکاری در بهار و تابستان که فصل کشاورزی است، روند صعودی پیدا میکند در ماههای پاییز و زمستان نمیتواند کاهش داشته باشد. ضمن این که مجدداً یادآوری میکنم وزارت کار و وزیر کار مرجع اعلام نرخ بیکاری کشور نیست و این نوع اعلام هیچگونه اعتباری ندارد».
نماینده مردم زنجان در ارزیابی ادعای دولت مبنی بر ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ گفت: «من زیاد در جریان آماری که شما میگویید نیستم، چرا که گزارشهای رسمی هنوز منتشر نشده است. چیزی که در یک مصاحبه توسط یک مقام غیر مسئول بیان میشود، نمیتواند مورد استناد برای اظهار نظر قرار گیرد».
عضو کمیسیون اقتصادی درباره این که آیا دولت در لایحه بودجه سال ۹۰ رویکرد قابل تشخیصی برای کاهش بیکاری اتخاذ کرده است یا نه؟، بیان داشت: «نه خیر. یکی از دلایلی که در کمیسیون در مخالفت با بودجه عرض کردم این بود که در حالی که دولت به عنوان یک شعار مبارزه با بیکاری و افزایش اشتغال را مطرح کرده است، این امر حداقل در بودجه امسال جز در افزایش بودجه عمرانی نمودی ندارد».
وی ادامه داد: «طبعاً اگر بتوانیم درآمدهای پیشبینیشده را محقق کنیم متناسب با افزایش بودجه عمرانی در فعالیتهای عمرانی ایجاد اشتغال میشود. اما با توجه به این که بخش قابل توجهی از ارقام پیشبینی شده به عنوان منابع مالی، قابل تحقق به نظر نمیرسد باید منتظر ماند و دید بودجه عمرانی در مجلس با چه رقمی به تصویب میرسد، آن موقع میتوان اظهار نظر کرد که از آن بودجه عمرانی چه میزان اشتغال تحقق پیدا میکند».
وی در پایان اظهار داشت: «در بقیه حوزهها، به ویژه حوزه سرمایهگذاری بخش خصوصی هیچ نوع سیاست مشخصی قابل مشاهده نیست».
قیمت انواع سکه و طلا امروز در بازار داخلی افزایش یافت، به طوری که نرخ سکه طرح قدیم ۴۴۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۹۹ هزار تومان شد.
به گزارش مهر، قیمت انواع سکه و طلا امروز سه شنبه در بازار افزایش یافت، به طوریکه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۴۴۰ هزار تومان رسید.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید هم ۳۹۹ هزار تومان، نیم سکه ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۱۱۳ هزار تومان و سکه گرمی ۵۱ هزار تومان شد.
این در حالی است که دیروز هم شاهد افزایش قیمتها در بازار سکه و طلا بودیم به طوریکه نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار ۴۳۵ هزار تومان، طرح جدید ۳۹۳ هزار تومان، نیم سکه ۱۹۷ هزار تومان، ربع سکه ۱۱۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۵۰ هزار تومان بود.
همچنین قیمت هر مثقال طلای زرد ۱۷ عیار امروز در بازار ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان، هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۱۸۰ هزار و ۳۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.
هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز افزایش یافت و به ۱۴۳۷ دلار رسید، نرخ فروش دلار در بازار آزاد هم ۱۱۱۵ تومان اعلام شد.
فعالان بازار سکه و طلا، افزایش قیمت جهانی طلا را دلیل اصلی افزایش قیمت ها در بازار داخلی عنوان می کنند.
لازم به ذکر است که قیمت فروش هر یورو در بازار آزاد امروز ۱۵۸۰ تومان و قیمت فروش هر پوند ۱۸۱۵ تومان است.
خبرگزاری مهر در گزارشی از تهنشین شدن مروارید خزر خبر داد و نوشت: کارشناسان حوزه شیلات با هشدار اینکه انقراض گونههای ماهیان خاویاری نگرانکننده است یادآور میشوند که در دوره ۲۰ ساله، تولید خاویار در خزر ۲۰ برابر کاهش یافته است. در حال حاضر، ۴۵ درصد صادرات خاویار دریای خزر مربوط به ایران است و برای حفظ جایگاه ایران و گلستان در این عرصه باید تهدیدهای فراروی را کاهش دهیم.
در فصل صید گذشته تنها ۶۵۰ کیلوگرم خاویار در استان استحصال شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر بوده است، این درحالی است که تولید این گونه ارزشمند در گذشتههای نه چندان دور در گلستان چند برابر بوده است.
در حال حاضر ۲۷ گونه ماهی خاویاری در دنیا وجود دارد که ۶ گونه آن در دریای خزر و رودخانههای منتهی به آن زیست کرده و ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین میکنند.
به تاکید کارشناسان، ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر نیاز به وجود اطلاعات مشترک ۵ کشور حاشیه این دریا دارد. مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان افزود: خاویار ایران دارای استاندارد بین المللی است، بطوریکه تمام جهان در برابر عظمت خاویار ایران زانو زده است.
سید مصطفی عقیلی نژاد از لغو ممنوعیت صادرات خاویار از سال ۲۰۱۰ خبر داد و گفت: در حال حاضر بحث ممنوعیت تجاری خاویار در کشور وجود ندارد.
وی میزان خاویار تولید شده در ۶ ماه گذشته در استان را ۶۵۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: هیچ سرانهای برای مصرف ماهیان خاویاری تعریف نشده است.
متاسفانه ذخایر گونههای ارزشمند خاویاری در حال انقراض است و این گونهها کمیاب شدهاند که این عامل میتواند از جمله دلایل نبود سرانه مصرف باشد. تمام تلاش همت این مدیریت تکثیر این گونهها برای نسلهای آینده است و تلاشهایی در این زمنیه نیز صورت گرفته است.
عقیلینژاد قیمت بالای ماهیان خاویاری را از دیگر عواملی برشمرد که موجب میشود این گونهها در سبد خانوار جایی نداشته باشد.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان بیان کرد: مدت ۱۷ سال طول میکشد تا این گونهها در طبیعت رشد کنند تا به بلوغ برسند.
مدیرکل شیلات گلستان نیز افزود: تاکنون ۳ مرکز فروش خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در گرگان، ۲ مرکز در گنبد کاووس، ۳ مرکز در بندر ترکمن و یک مرکز در شهرستان کردکوی راهاندازی شده است.
علی اکبر پاسندی گفت: راهاندازی این مراکز فروش میتواند خطرات ناشی از فروش خاویار قاچاق، غیر بهداشتی یا شبه خاویار و عرضه گوشت ماهیان خاویاری غیر مجاز را به شدت کاهش دهد. راهاندازی این مراکز توزیع و فروش خاویار و گوشت ماهیان خاویاری میتواند رضایتمندی مردم را فراهم کند.
وی گفت: وجود عاملان توزیع و فروش خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در استان با توجه به جلوگیری از عرضه خاویار آلوده و غیر بهداشتی و عرضه گوشت ماهیان خاویاری غیرمجاز از اهمیت زیادی برخوردار است.
پاسندی افزود: خاویار یک ماده غذایی پر انرژی است که طعم و بویی بسیار خوشایند دارد. مصرف خاویار میتواند از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماریهای قلبی عروقی پیشگیری کند چرا که در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا ۳ بسیار بالاست. در کشورها و مناطقی که ماهی و خاویار در عادات غذایی مردم جایگاه ویژهای دارد، میزان ابتلا به افسردگی بسیار کمتر از دیگر کشورها و مناطق است.
مدیرکل شیلات گلستان گفت: مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای دستگاه گوارش و بعضی از سرطانها بسیار موثر است و از آنجایی که خاویار از نظر عنصر آهن نیز غنی است به همین دلیل مصرف آن به افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن نیز توصیه میشود.
تکثیر پاییزه ماهیان خاویاری برای اولین بار در کشور در استان گلستان تا حدی میتواندی در احیای نسل مروارید سیاه موثر باشد.
رئیس مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی گفت: ابتدای پاییز امسال از ۵ مولد ماهی خاویاری قره برون و فیل ماهی بیش از ۱۳۰ هزار قطعه لارو این ماهیان تولید شد.
محمد قمصری افزود: این لاروها پس از ۴۰ روز به وزن یک تا دو گرم رسیدند و تا یک ماه دیگر با رسیدن به وزن ۱۵ گرم برای رهاسازی مهیا میشوند. امسال این تعداد بچه ماهی را برای تکثیر بیشتر بین ۱۰ مرکز خصوصی پرورش و تکثیر ماهی خاویاری توزیع میکنیم تا سال آینده تعداد کافی بچه ماهی برای رهاسازی در خزر داشته باشیم.
رئیس مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی افزود: هرسال تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در بهار و تابستان انجام می شد اما امسال در فصلهای سرد سال هم تکثیر ماهیان با موفقیت انجام شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر