-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۰, شنبه

Latest News from Mizan Khabar for 04/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



sahabi_ezat

بنا به گزارش منابع نزدیک به مهندس سحابی پس ازچند روز  که به علت بیماری های مختلف (ضعف عموم و کم خونی - و شکستگی لگن ) در بیمارستان بستری بوده اند ؛ با موفقیت عمل  و بعد از عمل نیز حال عمومی اش خوب و روحیه اش نیز بسیار عالی است.

به گزارش وبسایت اطلاع رسانی ملی مذهبی،  در این مدت افراد مختلفی از جمله  انصاری راد ، دعایی ، فرزند مرحوم بورقانی و بسیاری از هم فکران و دوستان ملی مذهبی از تهران و شهرستان از وی عیادت کرده اند.

بر اساس این گزارش، براساس شنیده ها در روزهای قبل از عمل وی مرتب با درد نام دخترش هاله را صدا می کرده که در زندان اوین می باشد؛ دختری که سومین نسل از خانواده سحابی است، که طعم زندان را می کشد. پدر بزرگ ، پدر و حالا دختر .اما علیرغم تلاشهای فراوان همسروی  و دیگر افراد ماموران امنیتی اجازه و مرخصی برای حضور وی در بستر بیماری پدر را ندادند؛لازم به توضیح است که هاله سحابی خود نیز به علت مبتلا بودن به دیابت نیاز فوری به مراقبت های مستمر پزشکی می دارد ،که تاکنون کلیه در خواست های خانواده برای انجام این معالجات توسط پزشکشان بی نتیجه مانده است. در ایام عید نیز به هاله سحابی مرخصی داده نشد و دو دختر ایشان از پشت شیشه با وی ملا قات کرد ه اند.


 


 

 

taghi-rahmani
بنا به گزارش منابع خبری، تقی رحمانی، روزنامه‌نگار، محقق و نویسندۀ زندانی، بعد از تحمل چند ماه حبس در بند امنیتی ۲۰۹ اوین، به بند۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
به گزارش سامانه خبری – تحلیلی «کلمه»، تقی رحمانی از فعالان ملی مذهبی که از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوریِ سال ٨٨ بود، طی ده هفته اخیر که در بازداشت به سر می برد، در وضعیت کاملا نامشخص و بلاتکلیف می باشد.
این روزنامه‌نگار و فعال ملی-مذهبی شامگاه بیستم بهمن ماه ٨٩ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل‌اش بازداشت شد.
نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی و از فعالان حقوق بشری، که خود نیز سال گذشته مدتی را در بازداشت به سر برده بود، چندی پیش طی نامه ای به دادستان تهران، با شرح آنچه بر خانواده‌اش طی یورش نیمه‌شب ماموران لباس شخصی جهت دستگیری همسرش گذشت، نوشته بود "…احساس کردم سرزمین مادری‌ام به تاراج رفته و من بی‌پناه در سرزمینی غریب و بیگانه‌ام… احساس می‌کنم دیگر مرگ ما را سزاوار است و بس."

 


 


Sepah

همسر علی حسن پور، از جان باختگان اعتراضات مردمی بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد در مصاحبه با "روز" خواهان حضور فرماندهان گردان 117 عاشورا در دادگاه شد. به گفته وی تمام کسانی که در پایگاه بسیج، از اسلحه های آنها در روز 25 خرداد 88 گلوله شلیک شده نیز باید در دادگاه حضور یابند و مشخص شود چه کسی به علی شلیک کرده است.

لادن مصطفایی، همسر آقای حسن پور در مصاحبه با "روز" همچنین خبر داد که سپاه در نامه ای به دادگاه، قتل علی حسن پور و سایر کشته شدگان روز 25 خرداد 88 را مشروع اعلام کرده است.

علی حسن پور روز 25 خرداد 88 در خیابان آزادی بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد و خانواده اش 104 روز بعد از این واقعه، پیکر او را تحویل گرفتند و به خاک سپردند.

تصویر پیکر خونین و سر گلوله خورده علی حسن پور از اولین تصاویر جانباختگان بعد از انتخابات بود که منتشر و به یکی از نمادهای اعتراض مردمی تبدیل شد.

 

قتل مشروع

خانواده آقای حسن پور در شکایتی خواهان معرفی قاتل شدند اما اکنون با گذشت 22 ماه از جانباختن او، سپاه در نامه ای به دادسرای نظامی قتل او را مشروع دانسته است.

خانم مصطفایی در این زمینه توضیح میدهد: تمام این مدت پی گیری کرده ام. حتی موفق شدم با رئیس دادسرای نظامی ملاقات کنم. به ایشان گفتم نزدیک دو سال است هیچ جوابی به پرونده من نمی دهند. گفت نماینده حقوقی سپاه اینجا می آید و جوابگو خواهد بود. ولی متاسفانه دو ماه باز مرا سر دواندند و جوابی ندادند. تا اینکه در مراجعه به دادسرا، قاضی گفت که سپاه نامه ای داده است. نامه ای که 7 - 8 بند دارد اما هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد.

از همسر آقای حسن پور درباره محتوای نامه سپاه می پرسم. می گوید: سعی کرده اند خودشان را توجیه کنند. در یک بند نوشته اند که "راهپیمایی 25 خرداد مجوز قانونی نداشت" و همراه این نامه، صحبت های آقای تمدن، استاندار تهران را ضمیمه کرده و بعد در بند دیگر نوشته اند که "راهپیمایی کنندگان از میدان انقلاب به سمت آزادی در حرکت بودند و از دماغ کسی خون نیامده علی حسن پور در کوچه صفا در آزادی چه میکرد"؟ من هم به قاضی گفتم  مگر حکومت نظامی بود؟ با این نامه ای که سپاه نوشته یعنی نباید کسی در انقلاب و آزادی می بود؟

خانم مصطفایی سپس به بند دیگری از نامه سپاه اشاره میکند که قتل علی حسن پور و سایر جانباختگان 25 خرداد 88 را مشروع اعلام کرده: در یکی از بندها نوشته بودند که "قتل مشروع بوده" که من واقعا خنده ام گرفت گفتم کجای شرع اسلام گفته که شما یک فرد بی دفاع را بکشید و ادعا کنید که مشروع بوده؟ دقیقا کلمه ای که به کار برده بودند این بود که مشروع بوده. گفتم از نظر شرعی چه کسی تایید میکند که چنین قتل هایی در خیابان صورت بگیرد و افراد بیگناه کشته شوند؟

همسر آقای حسن پور می افزاید: نوشته اند که یکسری افراد قصد حمله و تصرف پایگاه را داشته اند. خب مدرک بدهند و ثابت کنند علی چنین قصدی داشته، دادگاه تشکیل دهند و در دادگاه ثابت کنند.

 

فرماندهان پایگاه به دادگاه بیایند

او سپس به بخش دیگری از این نامه اشاره می کند ومی گوید: عنوان کرده اند که وکیل پرونده در مورد موکلش پیش داوری کرده است. در اصل آقای نیکبخت در لایحه اش نوشته بود که از نظر قانونی، پایگاه بسیج ابتدا باید به مردم هشدار میداد، باید با بلندگو به مردم اعلام میکرد، بعد باید تیر هوایی میزد و در مرحله بعدی تیر مشقی و در نهایت می توانستند پایین تنه و پای افراد را هدف قرار دهند در حالیکه تنها یک تیر به آقای حسن پور اصابت شده که به سرش بوده است. حالا سپاه مدعی شده که وکیل پیش داوری کرده و تمام این موارد رعایت شده و 200 تیر مشقی شلیک شده و... بعد نوشته که اگر آقای حسن پور رهگذر بود می بایست سریع محل را ترک میکرد.

خانم مصطفایی با بیان اینکه با این نامه خواسته اند توجیه کنند می گوید: به قاضی پرونده گفتم که این نامه جواب ما را نمی دهد باید از لحاظ قانونی دادگاهی تشکیل شود و از فرماندهان پایگاه بخواهید به عنوان متهم در دادگاه حضور یابند.همین طور کسانی که اسلحه کلاش داشتند و از اسلحه هایشان شلیک شده باید در دادگاه حضور یابند. ما هم حرف هایمان را بزنیم آنها هم حرف هایشان را بزنند و مشخص شود چه کسی به علی شلیک کرده است.

به گفته خانم مصطفایی، کارشناسان نظر داده اند گلوله ای که به سر آقای حسن پور اصابت کرده از اسلحه کلاش بوده است.

 

دیه نمی گیرم قاتل را میخواهم

از او می پرسم پاسخ قاضی پرونده به این درخواست شما چه بود؟ می گوید: قاضی مدام می گوید علی بی گناه بوده. گفتم که این مشکلی از ما حل نمی کند و من میدانم همسرم بی گناه بوده. بعد گفت هر موقع خواستید می توانید دیه بگیرید. گفتم دیه می تواند همسر مرا بازگرداند؟ دردی دوا میکند؟ من یک دیه هم روی دیه تان می گذارم و به شما میدهم قاتل همسرم را معرفی کنید.

او می افزاید: به قاضی هم گفتم که می روم مصاحبه میکنم و تمام مسائل و این نامه را بازگو میکنم؛ نامه ای که نه من، نه وکیل و نه حتی خود شما را راضی نکرده. پرسید با کجا مصاحبه می کنی؟ گفتم با هر جایی که لازم باشد. بعد هم  آنجا را ترک کردیم اما تاکنون هم هیچ خبری نشده و نمیدانم آیا به اعتراض ما رسیدگی خواهند کرد یا چه پیش خواهد آمد.

همسر آقای حسن پور از احضار خانواده اش هم خبر می دهد و می گوید: سه ماه پیش برادر همسرم را خواسته و به او گفته اند خانم برادرت دنبال چه چیزی است از این پرونده. او هم گفته یعنی چی دنبال چی هست؟ شوهرش کشته شده معلوم است که قاتل را میخواهد و... من هم به قاضی گفتم که چه معنی دارد ما را میخواهند و می گویند تا کی و تا کجا میخواهید دنبال کنید؟ حق قانونی من نیست که بدانم شوهرم را کی کشته؟ چرا کشته؟ وسایل شخصی اش و لباس هایش را چه کردند؟ سه روز کجا بوده؟ 105 روز سرگردانم کردند، حالا هم  نامه میدهند که ایشان چرادر  خیابان صفا بوده؟ هیچ کس هم جوابگو نیست و.... بعد قاضی می گوید هر مستنداتی دارید ارائه دهید. گفتم به جای اینکه از آسمان به زمین ببارد از زمین میخواهید به آسمان ببارد؟ به جای اینکه شما دنبال قاتل و سند و مدرک باشید از من مدرک میخواهید؟ عکس پیکر همسرم هست، کارشناس اسلحه گفته که با کلاش زده اند. سه شاهد هست که اظهاراتشان را برای شما آورده ام اینها کافی نیست؟ باشد من هم میروم مصاحبه میکنم و مدرک و سند از مردم میخواهم.

خانم مصطفایی در همین زمینه از تمام کسانی که از نحوه کشته شدن و پیکر آقای حسن پور عکس و فیلمی دارند درخواست کرد که این عکس ها و فیلم ها را به او ارائه دهند تا به عنوان سند و مدرک به دادگاه ببرد.

 

رسیدگی نکنند شکایت به لاهه می برم

او می گوید: به قاضی پرونده هم گفته ام که من منتظرم از طریق دادسرا های خودمان اقدام و قاتل همسرم معرفی شود در غیر این صورت به دادگاه لاهه شکایت خواهم کرد. فکر میکنند با یک دیه تمام می کنند می گویند دیه بگیرید پرونده مفتوح می ماند من دو سه نفری را که دیه گرفته اند یا نامه شان برای پرداخت دیه آمده دیده ام که برایشان نوشته اند "امکان شناسایی قاتل وجود ندارد" و عنوان کرده اند پرونده مفتوح خواهد ماند اما من از روز اول هم گفته ام زندگی مرا نابود کردید، واقعا خنده ام می گیرد می گویید از بیت المال دیه می دهید! در اصل از مال خودم، مال مردم به من دیه میخواهید بدهید که  دهن مرا ببندید؟ من تنها خواهان تشکیل دادگاهی قانونی هستم. یک انسان کشته شده، مگر شوخی است؟ من همسرم را از دست دادم، بچه هایم پدرشان را و خانواده همسرم فرزندشان را. این شوخی نیست و من تا معرفی قاتل او پی گیری خواهم کرد.

همسر آقای حسن پور سپس می افزاید: خیلی روزها و لحظات سختی را سپری میکنیم هر لحظه آروز میکنم قاتلان همسرم زنده بمانند و صد سال درد بکشند و در انگشتان و دست هایشان دردی بنشیند که روز هزاران بار از خدا تقاضای مرگ بکنند اما نمیرند. این آرزوی من است؛ منی که آزارم به یک مورچه هم نرسیده اکنون چنین آرزویی دارم. برخی می گویند اگر قاتل معرفی شد قصاص میکنی؟ می گویم من آرزویم این است که نمیرد، تمام زجر بکشد. چون فردی که به سر همسر من شلیک کرده میدانسته همسرم با این گلوله کشته خواهد شدو من هرگز او را نخواهم بخشید.

پیش از این شاهدان عینی جان باختن علی حسن پور در پاسخ به استمداد همسر آقای حسن پور و در مصاحبه با "روز" در خصوص نحوه کشته شدن او توضیحاتی داده بودند. همسر آقای حسن پور نیز در مصاحبه با "روز" از 105 سرگردانی برای یافتن خبری از همسرش سخن گفته بود.

خانم مصطفایی گفته بود که  همسرم جزو 3 - 4 میلیون نفری بود که روز 25 خرداد، برای اعتراض و پس گرفتن رای خود رفته بود. او در همین روز و در آزادی از ناحیه سر گلوله خورد و ما هنوز نمی دانیم در همان روز به شهادت رسیده یا اینکه چند روزی زنده بوده است. گلوله به سر ایشان اصابت کرده بود. یعنی زیر چشم راست، یعنی استخوان گونه ورودی تیر و بالای گوش سمت چپ، خروجی تیر بود.

 

همسر آقای حسن پور همچنین به "روز" گفته بود که "او هر سال برای کمک به هموطنانش بارها خون میداد؛ حالا تمام خونش را تقدیم ایران کرد. تقدیم به  مردمش و کشورش".
منبع:روزآنلاین/فرشته قاضی

 


 


 

 

rajai-alireza
با گذشت پنج روز از بازداشت علیرضا رجایی هنوز هیچ اطلاعی از وی نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ملی مذهبی ها، از روز دوشنبه  ساعت 8 صبح  که علیرضا رجایی از فعان ملی مذهبی  هنگام خارج شدن از منزل توسط مامورین وزارت ا طلاعات دستگیر شده است؛ تاکنون او هیچ تماسی با خانواده نداشته و از محل نگهداری و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
این گزارش می افزاید:  رجایی درهنگام دستگیری توسط 7- 8 مامور به داخل خانه برده شده و چندین ساعت خانه مورد تفتیش قرار میگیرد، سپس از انجا به محل کار ش -انتشارات گام نو- برده شده و محل کار نیز ساعت ها تفتیش میشود، در هنگام تفتیش محل کار از همسایه ها سئوال می شده که چه کسانی به اینجا رفت و امد میکرده اند و آیا (مهندس ) سحابی هم اینجا می آمده ؛ در این تفتیش کلیه دفترچه تلفن ها ، کامپیوتر ، دفتر های مالی و ... توسط مامورین  وزارت اطلاعات ضبط شده است.
روز سه شنبه نیز مامورین به منزل پدری ایشان مراجعه کرده و 5 -6 ساعت انجا را مورد تفتیش قرار داده و حتی کمدها و درهایی که کلید نداشته و مدتها قفل بوده را توسط کلیدساز خودشان باز کرده و با دقت شدیدی موردبازرسی قرار می دهند.
لازم به توضیح است علیرضا رجایی از فعالان سیاسی ملی-مذهبی ایران و مدیر انتشارات گام نو می باشد؛او مدیر گروه سیاسی هیات تحریریه روزنامه‌های جامعه، توس و نشاط بوده و در انتخابات مجلس ششم۱۳۷۸ کاندیدای ائتلاف نیروهای ملی-مذهبی در تهران ، که بر اساس نتایج انتخابات در ردهٔ بیست‌وهشتم قرار گرفته و به مجلس راه یافت، اما پس از بازشماری آراء توسط شورای نگهبان وی از فهرست نامزدهای منتخب خارج شده و جای خود را به غلامعلی حداد عادل داد.
پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال 88 این دومین بازداشت وی است.

 


 


economy

همزمان با آغاز رسیدگی به لایحه بودجه سال 90 که با بیش از 4 ماه تاخیر در مجلس آغاز شده است، روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس از شکست طرح هدفمندی یارانه ها خبر دادند و در حالی که اخبار گرانی نان و کرایه تاکسی و برق هر لحظه بر نگرانی های شهروندان می افزاید، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به دولت درباره عدم اجرای درست طرحی که  احمدی نژاد مدعی موفقیت کامل آن بود، هشدار داد.

با آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس، حتی موافقان این لایحه  نیز به شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها و "غیر واقعی"بودن آن اعتراف و با "متوهمانه" خواندن بخش درآمدی بودجه، آینده این طرح را به "هم چوب و هم پیاز به خورد کشور دادن" تشبیه کردند.

بنا به گزارش خبر آنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون تحول قتصادی مجلس که به عنوان "موافق" درباره بودجه سال 90 سخن می گفت، درباره شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها گفته است: "درآمد دولت از محل هدفمندکردن یارانه​ها همان 62هزارمیلیارد تومان مصوب شد که رقم غیرواقعی است و ممکن است دولت نتواند تا این میزان درامد کسب کند. به این ترتیب هزینه دولت بیش از درآمد خواهد بود و روش غلط کنونی ادامه می​​یابد".

علاوه بر وی علیرضا محجوب نیز که در زمره مخالفان  این طرح است و  ادعاهای متن لایحه درباره اشتغال را "توهم" دانسته، درباره شکست طرح هدفمندسازی یارانه" گفته است: "نابسامانی بودجه هدفمندسازی یارانه​ها در لایحه بودجه 90 زیاد است. چرا بیش از بودجه مصوب مجلس برای این قانون گذشته​اید؟ این چه کمکی می​کند جز افزایش تورم و فشار به مردم؟ چوب و پیاز و همه چیز را به خورد کشور ندهیم که هم مردم بیچاره شوند و هم عایدی ای برای کشور نداشته باشد!"

بنا به نوشته "الف" در میان انتقادهای مجلسیان، نطق احمد توکلی بیش از دیگران با تاکید بر شکست طرح هدفمندسازی یارانه ها همراه بود.

وی در این نطق می گوید: "دولت در اجراي طرح عمدتا به فكر پرداخت نقدي به مردم بود بدون آنكه خود را ملزم به قانوني بداند كه تقريباً هر چه خواست مجلس در آن گنجاند. اولاً تدريج را در افزايش قيمت‌ها رعايت نكرد. ثانياً  اجرای قانون را به سه ماهه آخر سال كشاند. ثالثاً با نقض ماده 7 كه مي‌گويد حداكثر 50درصد درآمد صرف خانوارها شود، تقريباً تمامي درآمد را صرف پرداخت نقدي كرد. رابعاً بر خلاف ماده 8 كه تخصيص حداقل 30 درصد درآمد را به صنعت و كشاورزي الزام مي‌كند، تنها يك هشتم سهم آنها را داده است. خامساً چون منابع براي اهداف و اقدامات او كافي نبود به طور غير قانوني از منابع ديگر بودجه هم استفاده كرد".

توکلی می افزاید: "كميسيون تلفيق به چنين دولتي اجازه مي‌دهد كه در سال 90 مبلغ 62 هزار تومان از افزايش قيمت انرژی و آب و نان درآمد كسب كند. معناي اين جواز اين است كه دولت بايد قيمت اين كالاها را 5/2 برابر سازد. زيرا با قيمت فعلي، طبق برآوردهاي دولتي منابع حاصله بين 30 تا 32 هزار ميليارد تومان مي‌شود ميزان منبع لازم براي پرداخت يارانه نقدي به مقدار سابق، حدود 37 هزار میلیاد تومان است. يعني اگر ریالی هم به تولید ندهد، باز كسر مي‌آورد. كميسيون هم بدون توجه كافي راي داد. اين اقدام به وضعيت تورم ركودي ناشي از بيماري هلندي و وضعيت طرح‌هاي عمراني، خواهد افزود. دولت كارشناساني را كه دلسوزانه نسبت به تورم ركودي هشدار مي‌دادند به سخره گرفت كه آن تورم‌هاي بالا كجاست؟ دوست نداشتم به اين حرف هاي غيرعلمي پاسخ دهم ولي چون مي‌بينم سکوت موجب ادامه مسير نادرست مي‌شود تنها دو سه نكته گفتم".

انتقادات نمایندگان مجلس و تاکید آنها بر عدم کفایت دولت برای اجرای طرح هدفمند سازی در حالی مطرح شد که  آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم آنطور که ایلنا گزارش داده، گفته است: "یکی از اهداف اصلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها، حمایت جدّی و اساسی از تولید در بخش صنعت و کشاورزی بوده است و مسئولان و مجریان نباید از رسیدن به این هدف بزرگ غفلت کنند. در مقطع کنونی با اصلاح روش‌های مدیریتی در سطوح مختلف کشور و استفاده مناسب‌تر از مدیران و انسان‌های باتجربه و کاردان می‌توان امکانات بالقوه کشور را به سمت تولید و بهره‌وری بیشتر سوق داد تا در آینده دچار مشکلات بیشتر اقتصادی و اجتماعی نشویم".

دولت محمود احمدی نژاد که بارها به نظرات مجلس بی اعتنایی کرده است، روز گذشته نیز هیچ نماینده ای به صحن پارلمان نفرستاد تا مخالفت خود با انتقادها از بی کفایتی احمدی نژاد و دولت اش را بیشتر نشان دهد.

در اینباره آفتاب نوشته است: "صندلی‌های ردیف ابتدایی صحن مجلس که جایگاه معاونان پارلمانی دستگاه‌های دولتی است، امروز در جریان بررسی کلیات بودجه ۹۰ روز خلوت و بی‌رونقی را پشت‌سر گذاشتند و حضور چند دقیقه‌ای معاون پارلمانی احمدی نژاد در صحن نیز رونقی به این صندلی‌ها نداد. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز که با حدود ۲ ساعت تاخیر در حدود ساعت ۱۰ صبح وارد صحن علنی مجلس شده بود بعد از ۱۵ دقیقه استقرار در جایگاه نمایندگان دولت، از مجلس خارج شد".

این در حالی است که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان دولت باید در جریان بررسی مسائل مربوط به حوزه دولت بخصوص برنامه‌های توسعه و لایحه بودجه در مجلس حضور داشته باشند.

منبع:روزآنلاین/نازنین کامدار


 


 

palestinian-flag

توافق دو جنبش رقیب فتح و حماس که چهارشنبه شب ۲۷ آوریل اعلام شد، در سرزمین‎های فلسطینی با اسقبال پرشور مردم به ویژه جوانان فلسطینی روبرو شد.

ماه مارس گذشته تظاهراتی سراسری در سرزمین های فلسطینی برگذار شد که عمدتا جوانان از طریق سایت اجتماعی فیس بوک آن را ترتیب داده بودند.

در این تظاهرات هزاران نفر از تظاهرکنندگان درحالی که پرچم فلسطین را در دست داشتند شعار وحدت ملی سردادند.

این جوانان می‎گفتند در پی تحولات اخیر در جهان عرب به تاثیر قدرت مردم پی برده و می‎خواهند که با تلاش در جهت وحدت ملی و از بین بردن شکاف بین فتح و حماس راه را برای کسب استقلال کشور مستقل فلسطین هموار سازند.

جهان عرب هم به این خبر روی خوش نشان داد. اکثر رسانه‎های مصری با اشاره به این که پیمان آشتی با میانجی‎گری حکومت جدید این کشور به دست آمده است، آن را یکی از دستاوردهای انقلاب مصر توصیف کرده‎اند گرچه تلاش در این زمینه در دوران ریاست‎جمهوری حسنی مبارک آغاز شده بود.

واکنش تند اسرائیل

بنیامین نتانیاهو در واکنش به خبر توافق جنبش حماس و فتح به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هشدارداد که "بین صلح با اسرائیل یا آشتی با حماس یکی را انتخاب کند."

در بیانیه ای که دفتر آقای نتانیاهو روز چهارشنبه ۲۷ آوریل ۲۰۱۱ و ساعتی بعد از انتشار خبر توافق حماس و فتح برای تشکیل دولت وحدت ملی صادر کرد آمده است: "نمی توان هم با حماس و هم با اسرائیل صلح کرد. چون حماس خواهان نابودی اسرائیل است و این را صریحا اعلام می کند."

واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به توافق حماس و فتح گفت که اگر این توافق به ترویج صلح د رمنطقه منجر شود، آمریکا از آن حمایت خواهد کرد. همزمان دولت آمریکا اعلام کرد که هر دولت فلسطینی باید خشونت را محکوم کند، موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به تمام پیمان‎‏های گذشته احترام بگذارد .

اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۸ آوریل، در واکنش به توافق حماس و فتح اعلام کرد که سرگرم بررسی جزییات این پیمان است اما تلویحا اشاره کرد که ترجیح می‎دهد جنبش فتح دست بالا را داشته باشد.

مایکل من، سخنگوی خانم کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "ما همواره خواهان برقراری وحدت و صلح در حاکمیت تشکیلات خود گردان فلسطینی بودیم تا به شکاف بین نوارغزه و کرانه غربی خاتمه داده شود. ما همچنین همواره برلزوم ثبات و امنیت منطقه تاکید کرده‎ایم."

آقای من سپس گفت خانم اشتون با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و متحدان خود در منطقه جزییات این توافق‎نامه ها را بررسی خواهد کرد.

واکنش چین، ایران و روسیه

سخنگوی دولت چین امروز در نشست خبری هفتگی از پیمان آشتی حماس و فتح استقبال کرد و گفت کشورش امیدوار است که این وحدت به همبستگی وهمکاری بین جناح های فلسطینی منجر شود .

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران هم این توافق را گام مثبتی در جهت تحقق اهداف تاریخی مردم فلسطینی توصیف کرد و آن را "اولین دستاورد مردم مصر بعد از تحولات این کشور" خواند.

او از تلاش‎های دولت جدید مصر تشکر کرد .

وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که این توافق موجب بازگشایی هر چه سریع تر گذرگاه رفح شود تا مردم نوارغزه بتوانند نیازهای انسانی و معیشتی خود را تامین کند.

آشتی حماس و فتح با استقبال روسیه هم مواجه شد.

الکسی سازانوف، سخنگوی معاون وزارت خارجه روسیه، در یک نشست خبری در مسکو گفت که روسیه مدت زیادی است که خواهان وحدت فلسطینی‎ها بوده است. وی افزود: "ما معتقدیم که اگر مفاد موافقت نامه فلسطینی‎ها اجرا شود به آرمان تمام فلسطینان تحقق می بخشد و سبب پیشبرد روند صلح خاورمیانه خواهد شد."

 


 


mohamad-nuri-zad
همسر زندانی سیاسی محمد نوری‌زاد، وبلاگ نویس، سینماگر و نویسندۀ حامی جنبش سبز، در یادداشتی اعلام کرد که همسرش چهل روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و قصد دارد تا رسیدن به حقوق خود به این کار ادامه دهد.
به گزارش تارنمای «محمد نوری زاد»، خانم فاطمه ملکی، همسر این هنرمند زندانی، طی یادداشتی که در قالب نامه‌ای خطاب به نوری‌زاد نوشته، خبر داده است که وی علاوه بر اعتصاب و خودداری از خوردن غذا، تا قبل از برآورده شدن خواسته‌های قانونی‌اش، حاضر به ملاقات هم نیست.

 


 


sahabi_ezat2

محمد رهبر:چند ماهی مانده به دوم خرداد سال76، عزت الله سحابی اعلام کرد که نامزد ریاست جمهوری است؛سن و سال سحابی آن روزها هنوز ازشصت و پنج گذر نکرده بود و می توانست رییس جمهور ایران باشد.

اولین و آخرین سخنرانی کاندیداتوری سحابی در دفتر تعاونی مطبوعات و ضلع شمالی میدان هفتم تیر بود.سحابی آمد و میان پنجاه، شصت نفری که حاضر بودند، از ایران گفت و اینکه چه کارها باید کرد تا آباد شود و از پیشینه و سابقه اش کمتر گفت. درهمان جلسه هم از محمد خاتمی که آن روزها زمزمه آمدنش بود حمایت کرد.

به هر حال شورای نگهبان، عزت الله سحابی را فاقد صلاحیت دانست و ردش کرد، اما برخی دوستان و آشنایان هم معتقد بودند که عزت الله سحابی چندان به کار سیاستمداری

نمی آید و دلیل بزرگش، صداقت بی حد و مرز. انگار که سیاست در ایران ازصداقت جدا باشد، عزت الله سحابی به این اتهام همواره آراسته بود.

سحابی پسر از پدر نشانها داشت، نسلی از مبارزان ایرانی که در تمامی بزنگاههای تاریخ معاصر ایران حضور داشتند و نقشی. سحابی پیش از انقلاب هیچ گاه از ایران نرفت گواینکه فرصتی هم پیدا نکرد. دوران دانشجویی سحابی مصادف بود با تاسیس انجمن اسلامی دانشگاه تهران که به همتِ مهندس بازرگان بنا شد، دوستی دیرینه دکتر یدالله سحابی و مهندس مهدی بازرگان به نسل بعد هم رسید و برای عزت اللهِ جوان، مهندس بازرگان پدر بود و مراد.

شور مصدق و نهضت ملی نفت در جوانان دانشگاه که سری پر شور داشتند و به حزب توده نیز دلی نسپرده بودند رنگی دیگر داشت. عزت الله جوان در این سالها نشریه"راه مصدق" را منتشر می کرد که بعدها اولین طعم زندان را با این اولین کار روزنامه نگارانه چشید. سالهای بعد از کودتا، سحابی پدر و پسر در رفت و آمد به زندان بودند، گرچه پسر رنجهای بیشتری برد و سالهای زندانش طولانی تر شد.

سالهای زندان همنشین شد با  بیشتر مشهورینی که بعدها از بازیگران اصلی سیاست ایران بودند. از آیت الله منتظری و حجت الاسلام رفسنجانی و دکتر بهشتی گرفته تا مسعود رجوی.

انقلاب 57 و دولت موقتِ مهندس بازرگان تنها فرصتی بود که عزت الله سحابی گامی هم در دولتمردی زد و ریاست سازمان برنامه و بودجه رابر عهده داشت؛ سازمانی که عاقبت به دست محمود احمدی نژاد برانداخته شد.

اختلاف نظرهای اقتصادی عزت الله سحابی با نهضت آزادی منجر به این شد که پیش از سقوط دولت موقت از نهضت کناره گیری کند، ولی این استعفا از حزب هیچ گاه از آن ارادت که به بازرگان داشت نکاست.

از اینجا به بعد  دیگر عزت الله سحابی ناظر و راوی بود. گرچه نهضت آزادی نیز برای همیشه از گردونه انتخابات به ضربِ رد صلاحیت خارج شد و مهندس بازرگان در انتخابات ریاست جمهوری و پس از خلع بنی صدر فاقد صلاحیت تشخیص داده شد.

اما کار بزرگ عزت الله سحابی، انتشار ماهنامه ایران فردا آن هم با امتدادی 9 ساله بود. دهه هفتاد با انتشار ماهنامه های تاثیر گذاری همراه بود که سنگ بنای رای دوم خرداد نهاد و نسل جوانِ سیاسی و اصلاح طلبی را تربیت کرد و این میان مجله ایران فردا از تمامی همگنانش سیاسی تر و ملی تر به حساب می آمد.

عزت الله سحابی با سرمقاله های ماندنی و شفاف و بدون ایهام هر ماه مهمان دانشجویان بود. سرمقاله های ایران فردا، دغدغه حزب و گروه و فرد نداشت و آنچه در ذهنِ خواننده می ماند صداقت و دلسوزی نویسنده بود که آرام و متین از دولتمردان می خواست تا قدری هم منافع ملی را حساب کنند.

این مقالات از اقتصاد تا فرهنگ و سیاست خارجی وهر جا که منافع ملی به دیده عزت الله سحابی به خطر می افتاد گسترانده می شد. تحریریه ایران فردا نیز از دوستان و نزدیکان سحابی بودند و با همان سیاق زندگی و صداقتی که لابد به درد سیاست نمی خورد.

رضا علیجانی و هدی صابر از شاخصین ایرانِ فردا بودند و هر دو از زندان رفته های جمهوری اسلامی. هدی صابر، این روزها  در زندان است و به گواه سحابی از کسانی است که باید قدر می دید و تجلیل می شد، سحابی گفته بود که در تمام این چند سال اخیر، هدی صابرِ ساده زیست به سیستان و بلوچستان رفته بود تا کاری پژوهشی اجتماعی را برای مردمان آنجا انجام دهد و به پایان هم رسانده بود و از نظرسحابی کارستانی بود که دست مریزادی می خواست و نه زندان.

تاثیر ماهنامه ایرانِ فرداآنقدر بود که تیراژ مجله تا پنجاه هزار می رفت و این در جامعه کتاب نخوان ایرانی و برای مجله ای جدی و درد سر ساز موفقیتی بزرگ بود.

سر مقاله های عزت الله سحابی با آیاتی از قرآن مزین می شد و با  هشداری قرآنی پایان می گرفت: فاعتبروا یا اولی الابصار.

عبرت از تاریخ و زندگی آن چیزی بود که عزت الله سحابی سعی می کرد تا به هر زبانی به نسل جوان منتقل کند. تاریخ شگفتی که در آن زیسته و سرشار بود از کژراهه و نابود شدن استعدادها و تلاش های بزرگ و نا کامی های حسرت انگیز.

سحابی سال 74 جلسات هفتگی برگزارمی کرد که روایتی از تاریخ معاصرایران می گفت آنگونه که از نزدیک دیده بود. جلسات هر هفته و به مدت دو ساعت در خانه قدیم آیت الله طالقانی برگزار می شد و آنچنان این روایت تازه و صادقانه جذاب بود که هر کس هفته ای می آمد تا هفته ها شنونده می ماند.

سحابی از شهریور 1320 آغاز کرد وقتی هواپیماهای متفقین بر فرازتهران پرواز می کردند و نشانه ای بودند بر اشغال کشور و بعد دوران نهضت ملی نفت. سحابی آنگاه به زندان می رفت و هم نشین با رجالی که آن روزها زندانی بودند و از سلکِ مردمان عادی. نگاه بی غرض سحابی رنگ بد خواهی نمی گرفت و راوی خوبی وبدی می شد، و از اشتباهات خود نیز می گفت.

از رجوی می گفت که چگونه همان سالهای زندان با کبکبه و دبدبه  در زندان با مریدان راه می رفت و در ماه رمضان و از برای اینکه بگوید از ظواهر مذهب گذشته است، هنوز به ساعت افطار مانده روزه باز می کرد.

شاید روایت مارکسیست شدن مجاهدین و ضربه ای که بر زندانیان و طرفداران مجاهدین وارد آمد را کسی به خوبی عزت الله سحابی نگفته باشد.

گفتن از تاریخ پر درد ایران گاه چشم راوی پر آب می کرد، به تاریخ انقلاب که می رسید باز دست ازصداقت بر نمی داشت. از آیت الله خمینی با احترام یاد می کرد و نقایص و قصورش می گفت.

از هاشمی رفسنجانی می گفت که در راهروی مجلس سنا و در آستانه خبرگان قانون اساسی به یدالله پدر گفته بود که با رضایت دادن به تشکیل خبرگان و اصرار بر آن، کاری کردید که آنچه روحانیان می خواهند از قانون اساسی در آید و همان هم شد و ولایت فقیه بر قانون اساسی سایه افکند.

سال 79 و با حمله رهبری به مطبوعاتِ اصلاح طلب، ایران فردا نیزغروب کرد. اما سحابی ماند و سال بعد به زندانی سخت رفت.

هفتاد سال از عمر می گذشت و این موی سپید و سابقه البته باعث نشد  تا ماموران اطلاعات ابایی کنند. سحابی که سالها زندان رژیم پهلوی کشیده بود باز هم راوی زندان شد و در قیاس زندان انقلاب و زندان شاه، این یکی را بدتر و جانفرساتر می دانست.

سحابی را مدتها در انفردای بند  59 اوین بازداشت کردند و بعدتر به خانه امن بردند که به تعبیر پیر مرد از قبر بدتر بود. جایی که تنهایی بیداد می کرد و هیچ از بیرون خبری نمی آمد. سحابی در زندان شکسته تر شد و بازجویان مصاحبه و اعترافی هم گرفتند وخرسند رفتند. بعدها گفت که انسان سراسر ضعف است و او هم انسان.

ملاقات با سحابی و جستن احوال پیرمرد در سال 80  به همت مهدی کروبی بود که این روزها خود به حصر است. شیخ، تنها به شنیدن خبر سلامتی اکتفا نکرد و نماینده ای فرستاد که سحابی را در سونای دوما و بالای خیابان جردن ملاقات کرد. گویا بازجویان

می خواستند تا اثبات کنند که شکنجه ای نبوده، اما روح که دیدنی نبود.

سحابی را با حال نزار به دیدار پدر کهنسال هم بردند، می گویند مبهوت بود و پس از مدتها خیابان و مردم را می دید و انگار که نمی بیند. یدا لله سحابی با دیدارِ پسر بد حال تر شد و  گفت: "این عاقبت کسی است که عاشق مردم و کشورش باشد."

سحابی با همه رنجها بازهم همراه جنبش سبز و اعتراض مردمان ایران ماند و بازنشسته نشد. او گفته است: "اینک پس از تجارب تمام عمرم برای من دغدغه اصلی حفظ ایران است و بر این اساس می گویم که امروز به خاطر بقای ایران برانداز نیستم و برای حفظ جمهوری اسلامی احمدی نژاد باید برکنار شود."

انگار که این قبیله زندان رابه ارث برده اند، این روزها هاله سحابی هم به زندان است، به جرم شاهد قتل بودن و دیدنِ عبور خودروی پلیس از افتاده ای بی دفاع.

برای آنها که دلواپسِ آخرین چراغهای صداقت در سیاست ایران هستند، خبرِ بزرگ، نزاعِ احمدی نژاد و خامنه ای نیست.عزت الله سحابی بر تخت بیمارستان است و با پایی شکسته و بیماری خونی که امکانِ جراحی به پزشکان نمی دهد، همچنان نگران ایران است.

منبع:روز آنلاین


 


palestine

مقام‌های دو گروه رقیب فلسطینی فتح و حماس از توافق بر سر تشکیل یک دولت وحدت ملی موقت خبر داده اند.

براساس این توافق که با میانجی گری دولت مصر حاصل شده است، علاوه بر تشکیل دولت موقت، تاریخی نیز برای برگزاری انتخابات عمومی در سرزمین های فلسطینی تعیین خواهد شد.

از چهار سال پیش که تنش‌ها میان این دو گروه آغاز شده، تلاش‌ها برای برقراری آشتی ملی به نتیجه نرسیده است.

جنبش حماس کنترل امنیتی نوار غزه را برعهده دارد و جنبش فتح، تشکیلات خودگردان فلسطینی را در کرانه باختری رود اردن اداره می کند.

سخنگویان فلسطینی و مصری خبر حصول این توافق را در اختیار خبرگزاری ها قرار داده اند، اما هنوز این خبر به صورت رسمی اعلام نشده است.

چندی پیش هزاران فلسطینی ساکن غزه در یک راهپیمایی خواهان برقراری آشتی ملی بین فتح و حماس شدند.

شکاف میان این دو گروه یک سال بعد از پیروزی حماس در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۶ و با شدت گرفتن خشونت ها میان دو طرف عمیق تر شد.

توافق اصولی

طاهر النونو یک سخنگوی حماس که در جلسه مذاکرات دو گروه در قاهره حضور داشته، به بی بی سی گفت: "حماس و فتح یک موافقت نامه اصولی را امضا کرده اند."

به گفته آقای نونو توافق نهایی طی یک هفته آینده امضا خواهد شد و قاهره به این منظور "از محمود عباس و خالد مشعل و نمایندگانی از تمام گروه های فلسطینی برای امضای این توافق نامه دعوت خواهد کرد." خالد مشعل از رهبران سیاسی حماس در سوریه است.

طاهر النونو از "فائق آمدن برتمام اختلافات" میان طرفین خبر داده است.

جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید اگر این توافق عملی شود، می تواند نقطه پایانی بر خشونت های سال های اخیر میان فتح و حماس باشد و مانعی بزرگ را از سر راه تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی بردارد.

اما در عین حال مشکلاتی از قبیل چگونگی تقسیم کنترل امنیتی سرزمین‌های فلسطینی و حکومت بر نوار غزه و کرانه باختری رود اردن و همین طور شناسایی حماس توسط مجامع بین المللی بر این توافق سایه افکنده است.

منبع:بی بی سی


 


ahmadinejad_khamenei

ارسال پیامکی به نام وزارت اقتصاد و دارائی برای هزاران تن، که در آن ضمن اشاره به ارتباطات خارجی رییس دفتر احمدی نژاد ادعا شده که رحیم مشائی در بیت رهبر شنود کار گذاشته، جنجال تازه ای در میان اختلافات هواداران ایت الله خامنه ای و احمدی نژاد پدید آورده که توضیح درباره هک شدن سامانه آن وزارت خانه نیز از آن نکاسته  است.

روز یکشنبه پیامکی در حجم گسترده از سوی سیستم وزارت اقتصاد و دارایی برای خبرنگاران ارسال شد که حاوی اتهاماتی امنیتی به اسفندیار رحیم مشایی بود. پس از ارسال این پیامک، از وزارتخانه فوق با خبرنگارانی که این پیامک را دریافت کرده بودند تماس گرفته وبه آنها گفته شد پیامک مزبور به صورت اشتباهی ارسال شده است.

در این تماس تلفنی از خبرنگاران خواسته شد به هیچ عنوان درباره این پیامک سخنی به میان نیاورند و آن را پاک کنند؛ در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

همزمان سایت تابناک که دیدگاه های محسن رضایی را منتشر می کند با تایید ارسال پیامک مزبور، مدعی شده: سامانه پیامک تلفن همراه وزارت اقتصاد و دارایی هک شده و به دنبال آن، مخاطبان این وزارتخانه پیامکی سیاسی و ضداقدامات مثبت دولت در زمینه اصلاح امور اقتصادی دریافت کردند. این پیامک  که درحجم بالایی ارسال شده حاوی نسبت‌های ناروا و اهانت آمیز به برخی مدیران اجرایی بوده است که با هدف تخریب چهره آنها ارسال شده است.

تاکنون مسئولین وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه سکوت اختیار کرده و هیچ توضیحی نداده اند.

سایت تابناک نیز ساعتی بعد از انتشار این خبر با عنوان "سامانه پیامک وزارت اقتصاد هک شد" این خبر را از خروجی خود برداشت و حذف کرد.

اما برخلاف ادعای تابناک، پیامک مزبور ارتباطی با اقدامات دولت در زمینه امور اقتصادی نداشته و تنها حاوی اتهاماتی سنگین به اسفندیار رحیم مشایی بوده و محمود احمدی نژاد را متهم کرده که در جریان همه فعالیت های مشایی بوده است.

براساس گزارش خبرنگاران "روز" در این پیامک به ارتباطات رحیم مشایی با خارج از کشور و نقش او در قرار دادهای نفتی، نصب دستگاه شنود در بیت رهبری و کشف مدارک امنیتی از دفتر او اشاره شده و آمده است: بهمن ماه گذشته رحیم مشایی در قالب یک هیات تجاری به دوبی سفر کرده و با تعدادی از مقامات امنیتی امریکایی دیدار کرده است.

در این پیامک طولانی همچنین نوشته شده که حفاظت اطلاعات سپاه اسناد و مدارکی به دست آورده که بر اساس آنها به این نتیجه رسیده که مشایی فعالیت های گسترده اقتصادی در خارج از کشور دارد و احمدی نژآد در جریان تمام فعالیت های او است.

براساس این پیامک: "مشایی پشت چند قرارداد نفتی با چین و ونزوئلاست که اطلاعات هیچ کدام از آنها هیچ کجا منتشر نشده است".

در همین پیامک از وجود مدارک بسیاری از پرونده های سری وزارت اطلاعات  در دفتر مشایی خبر داده و نوشته است: معاون  وزیر اطلاعات اسناد وزارت را در اختیار مشایی گذاشته است.

در بخش دیگری از همین پیامک اشاره شده که روحانیت سنتی دست از حمایت از دولت کشیده است.

یکی از خبرنگاران حوزه این وزارتخانه به "روز" می گوید: ادعای سایت تابناک مبنی بر هک سامانه پیامک وزارت اقتصاد ، کذب و خنده دار است. بخصوص اینکه با همه کسانی که این پیامک برایشان ارسال شده بود از وزارتخانه تماس گرفته و گفته اند اشتباهی این پیامک را ارسال کرده اند و بهتر است آن را دیلیت کرده و سکوت کنیم. اگر هک شده چرا چنین تماسی گرفته شده؟

او می افزاید: بعد هم خود مسئولان وزارت اقتصاد و دارایی ساعتی بعد از ارسال این پیامک، سامانه پیامک وزارتخانه را قطع کردند.

در همین زمینه تابناک در خبری که از خروجی وب سایت خود حذف کرد، به نقل از "تجارت نیوز" نوشته بود: "این اتفاق از بعدازظهر دیروز (یکشنبه) رخ داد و تعجب مخاطبان و کسانی که به صورت روزانه پیامک‌های این وزارتخانه را دریافت می کنند برانگیخته است. هنوز منابع رسمی به این اتفاق واکنشی نشان نداده اند اما سامانه پیامک این وزارتخانه شب گذشته از دور خارج شد و مسوولان وزارتخانه مربوطه بلافاصله دستور قطع موقتی این سامانه را صادر کردند".

این پیامک و برخوردهای بعدی با وزیر اقتصاد و دارایی، نشان از درگیری های شدید دولتی ها بر سر اسفندیار رحیم مشایی دارد.

 

ترس حکومت از افشای اسناد محرمانه

از تهران گزارش می رسد همزمان با ارسال وسیع پیامک علیه رحیم مشائی، کسانی که اصل اتهام را باور کرده اند بر این باورند که این اواخر انتشار اخباری بر اساس پرونده های محرمانه در رسانه ها گسترش بی سابقه ای گرفته است. ناگفته نماند که از دو دهه پیش درز  اخبار وزارت اطلاعات و شنودهایش در ستون های ویژه و بولتن های محرمانه "کار دوم" ماموران امنیتی تلقی شده بود اما در یک نظام بسته با کنترل صورت می گرفت. اینک از روال خارج شده است.

نگرانی از پیامک هائی که از منابع مجهول برای مردم ارسال می شود در زمانی که حکومت با سانسور رسانه ها، فیلتر سایت ها و پارازیت اندازی بر روی شبکه های تلویزیونی خارجی تلاش دارد تا اطلاعات مهار کند نگرانی های وسیعی در میان مدیران ایجاد کرده است. انعکاس آخرین این نگرانی ها در سایت حکومتی رجا نیوز بود که در مطلبی با عنوان "معضلی به نام انتشار اخبار محرمانه نظام در رسانه ها"

نوشته است: پدیده انتشار اخباری با طبقه بندی محرمانه، خیلی محرمانه و بعضا سری در رسانه های کشور خصوصا انتشار این اخبار در قالب شبکه های خبری پیامکی و برخی سایت های اینترنتی که عموما با هدف جلب مخاطب صورت می گیرد د رماههای اخیر سبب شده است که در روند اطلاع رسانی در جامعه به سمت تزریق التهاب های غیر واقعی به افکار عمومی سوق پیدا کند.

براساس نوشته این وب سایت بسیاری از مسئولین امنیتی معتقدند در ماههای اخیر فلسفه طبقه بندی اطلاعات در کشور زیر سئوال رفته است.

رجانیوز نوشته است که اصلاح این آفت که با ورود چهره های امنیتی با دسترسی به اخبار محرمانه به عرصه رسانه رنگ و بوی جدیدی گرفته، نیاز به نظارت جدی نهادهای امنیتی و قضایی ذیربط داشته باشد.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز براساس گزارش همین وب سایت در جمع فرماندهان نیروی انتظامی "از این پدیده که در حال تبدیل شدن به یک روال عادی در عرصه اخبار داخلی است"  شدیدا انتقاد کرده است.

‎‎افشای اسناد محرمانه طی ماههای گذشته از سوی جناح های مختلف سیاسی در جریان بوده است. صاحبنظران معتقدند این اسناد محرمانه از سوی رقبای سیاسی داخل حکومت برای ضربه زدن به  یکدیگر افشا می شود.

پخش فیلم حمله لباس شخصی ها با حمایت نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران که دو روز بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد 88 صورت گرفته بود از نمونه این اسناد است.

"روز" پیش از این به اسناد محرمانه ای دست یافته بود که از طراحی کودتای انتخاباتی در شورای عالی امنیت ملیخبر میداد.

این اسناد محرمانه همچنین از شنود و متن بازجویی های فعالین سیاسی و مطبوعاتی حکایت میکرد.

منبع:روزآنلاین/فرشته قاضی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته