-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۰, شنبه

Latest News from 30Mail for 04/30/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/9

سیامک پورزند، روزنامه نگار سرشناس در بیمارستانی در تهران در گذشت. او همسر مهرانگیز کار، حقوقدان و از فعالان مدافع حقوق زنان در ایران بود.

سیامک پورزند، در سال 1380 در تهران بازداشت و به 11 سال زندان محکوم شده بود.

به گزارش سازمان عفو بین الملل، او زیر فشار بازجویان، ناچار شد در تلویزیون جمهوری اسلامی اتهامات خود را بپذیرد و پس از مدتی به دلیل کهولت سن و بیماری، در خانه ای زیر نظر ماموران امنیتی زندانی و ممنوع الخروج بود. 

در سال 2009 لیلی پورزند دختر وی خبر داده بود که پدرش در نتیجه افسردگی شدید در خاموشی کامل فرو رفته و قادر به تکلم نیست. پزشک معالج سیامک پورزند گفته بود ملاقات دوستان و آشنایان نزدیک پورزند با وی ممکن است بتواند حضور ذهن وی را به او بازگرداند و سبب شود که او لب به سخن بگشاید.

خانم کار سال گذشته کوشید با انتشار بیانیه ای مقامات ایران را ترغیب کند اجازه دهند آقای پورزند پیش از مرگ به خارج از کشور سفر کند و با فرزندان اش دیدار کند اما موفق نبود.

سیامک پورزند هنگام مرگ هشتاد سال داشت. او در دوران پیش از انقلاب اسلامی یکی از روزنامه‌نگاران پرنفوذ ایران بود. او، پس از انقلاب چندین سال از ادامه فعالیت‌های مطبوعاتی محروم ماند. اما بعدها ضمن همکاری با مجله "گزارش سینما" سردبیری نشریاتی مثل "شفا"، "فضیلت" و "پیام آبادگران" را به عهده گرفت.

منبع خبر: رادیو فردا
منبع سابقه: دویچه وله


 
 

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل:
1390/2/9

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرده که شرايط جسمانی منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد بدتر شده و نياز به عمل جراحی فوری قلب دارد.

منصور اسانلو ابتدا در تير ماه سال ۸۶ با اتهاماتی از جمله «اقدام عليه امنيت ملی» به پنج سال زندان محکوم شد اما دستگاه قضایی ایران در تابستان سال جاری وی را دوباره به اتهام‌های «امنيتی» محاکمه و به يک سال زندان بیشتر محکوم کرد.

در همین رابطه مک اوراتا، مسئول بخش زمينی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، با انتقاد از وضعیت آقای اسانلو و چند تن ديگر از فعالان کارگری گفت: «بر اساس  گزارش‌ها به خوبی مي‌دانيم که شرايط جسمانی منصور اسانلو بدتر و بدتر شده و دولت ايران بايد سريعا او را آزاد کند تا بتواند از معالجات پزشکی برخوردار شود.»

فاطمه گلگزی، مادر منصور اسانلو نیز با اشاره به اينکه سه رگ قلب فرزندش گرفته شده، افزوده:«از قبل از عيد تاکنون تلاش مي‌کنيم که او را برای انجام معالجات پزشکی از زندان بيرون بياوريم اما مسئولان تاکنون پاسخی به درخواست‌ها و نامه‌های ما نداده‌اند.»

این فعال سندیکایی حدود ۱۰ سال پيش نيز تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود و اکنون به دليل حساسيت این عمل، پزشکان توصیه کرده‌اند که اين اقدام بايد در خارج از زندان انجام شود.

منصور اسانلو پیش از این در بهمن ماه سال گذشته در حالی به بيمارستانی در کرج منتقل شد که بر دستان و پاهای وی دستبند و پابند زده شده بود.

اتحادیه‌های بين‌المللی کارگری بارها نسبت به وضعیت منصور اسانلو و ديگر فعالان کارگر زندانی مانند ابراهيم مددی و رضا شهابی اعتراض کرده و خواستار آزادی اين فعالان کارگری شده‌اند.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:

به تقاضای مرخصی درمانی برای منصور اسانلو پاسخ نمی‌دهند

افزایش نگرانی ها درباره وضعیت سلامتی منصور اسانلو در زندان

منصور اسانلو عضو افتخاری بزرگترین اتحادیه کارگری بریتانیا

 


 
 

1390/2/9

در پی اعتصاب بيش از دو هزار کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ايران و شماری از ساکنان شهر بافق در استان يزد، مدير عامل جديدی برای اين شرکت تعيين شد.

اعتصاب و تظاهرات روزهای اخير در اعتراض به معرفی يک فرد غيربومی برای مديريت شرکت سنگ آهن مرکزی ايران صورت گرفته بود.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ايران روز شنبه در پی انتصاب مدير عامل جديد شرکت سنگ آهن مرکزی بافق دست از کار کشيدند و صبح روز يکشنبه با اجتماع در مقابل ساختمان فرمانداری اين شهر، با سر دادن شعارهايی نسبت به معرفی مديرعامل غيربومی شرکت در شرکت سنگ آهن مرکزی ايران اعتراض کردند.

اين روزنامه نوشت که معترضان با دخالت پليس پراکنده شدند، اما همراه با جمع کثيری از کسبه و اهالی بافق در ميدان شهدای اين شهر تجمع و سپس راهپيمايی کردند.

در اين ميان معترضان برخی درخواست‌های رفاهی از جمله دوبانده شدن جاده بافق – يزد و گازکشی شهر بافق را مطرح کردند.

در پی اين اعتراض‌ها اکبر نوروزی، مدير غيربومی شرکت سنگ آهن مرکزی، که روز دوشنبه مراسم معارفه‌اش برگزار شده بود، پس از چند روز استعفا کرد و روز پنجشنبه، عليرضا ياراحمدی بافقی به عنوان مديرعامل جديد اين شرکت معرفی شد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی و رادیو فردا


 
 

1390/2/9

فاطمه کروبی که برای درمان چند روزی مرخص شده بود، پیش از بازگشت به حصر خانگی گفته است ماموران امنیتی تمام مجتمع مسکونی را تصرف کرده اند و آنها را از حقوق رایج یک زندانی محروم کرده‌اند.

خانم کروبی در گفتگو با سحام نیوز گفته است: «من حقوق رایج یک زندانی نظیر حق هواخوری روزانه و یا دسترسی به تلفن را حتی برای یک بار هم در ۷۱ روز گذشته نداشته ام. در این باب سخن بسیار است که ان‌شاءالله در آینده به آن خواهم پرداخت.»

وی درباره شرایط حبس در این مدت افزوده است: «تا پیش از عید، شرایط بسیار سخت و و برخوردها خشن بود و اساسا من و همسرم از حقوق اولیه یک زندانی انفرادی هم برخوردار نبودیم. اما در سال جدید رویکرد دیگری حاکم شد و اوضاع حبس من و همسرم کمی بهتر گردید.»

فاطمه کروبی در ارتباط با وضعیت همسرش نیز تصریح کرد: «روحیه آقای کروبی بحمدلله بسیار خوب است و همانطور که بارها خود گفته اند، به مسیر خود در جهت اصلاح انحراف به وجود آمده در انقلاب و دفاع از حقوق مردم ایمان دارند و در این راه آماده پرداخت هر هزینه ای هستند.»

همسر مهدی کروبی عصر دیروز بعد از انجام بخشی از امور درمانی خود، به حبس خانگی بازگشت.

منبع: سحام نیوز

 


 
 

1390/2/9

براساس تصمیم هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و حمید میرزاده به عنوان سه عضو هیئت امنای این دانشگاه انتخاب شدند.

حمید میرزاده،دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد روز پنجشنبه ضمن تأیید این خبر گفت که هیئت مؤسس پیشتر نیز بر روی معرفی  این سه نفر به توافق رسیده بود و این‌بار نیز این انتخاب را تأیید کرد.

بر اساس تغییرات صورت گرفته در اساسنامه دانشگاه آزاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنای ۱۰ نفره این دانشگاه عبارتند از چهار عضو حقوقی، سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها و سه تن از اعضای هیئت‌ مؤسس دانشگاه آزاد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد آبان‌ماه سال گذشته با ایجاد تغییراتی در اساسنامه دانشگاه‌آزاد، تعداد اعضای هیئت امنا را از ۱۳ نفر به ۱۰ نفر کاهش داد و دو عضو هیئت علمی و یک عضو هیئت مؤسس را از ترکیب هیئت امنای این دانشگاه حذف کرد.

این شورا در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۹۰ فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی را به عنوان سه عضو هیئت علمی در ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد جای داد.

همچنین بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، عبدالله جاسبی،‌رئیس دانشگاه آزاد و محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی نیز اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهند.

محمود احمدی‌نژاد که نخستین بار در سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهدید به «اقدام انقلابی» کرد، از یکسال و نیم گذشته برای در دست گرفتن مدیریت دانشگاه آزاد دست به تلاش‌های گسترده‌ای زده است.

در اردیبهشت ۸۹ نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد اختیارات هیئت موسس، هیئت امنا و رئیس این دانشگاه را محدود کرد و نام میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت را از هیئت موسس دانشگاه حذف کرد.

تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد در سال ۱۳۸۵ و پس از بالا گرفتن اختلاف میان آقای احمدی‌نژاد و عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای مدت چهار سال انتخاب شده‌اند و در نخستین جلسه این هیئت، یک نفر از اعضا به عنوان رئیس هیئت امنا معرفی خواهد شد.

منبع: مهر، مردمک و رادیو فردا

 


 
 

سازمان مجاهدین انقلاب:
1390/2/9

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه خارج کشور، با صدور بیانیه ای نسبت به تکمیل پروژه حکومت مطلقه فردی در کشور هشدار داده و از مردم خواسته در برابر نقض آشکار قانون اساسی و جمهوریت نظام ساکت ننشینند.

در این بیانیه با اشاره به ماجرای استعفا و ابقای وزیر اطلاعات آمده است: ابقای مصلحی به وزارت اطلاعات پس از برکناری وی به وسیله رهبری نقض آشکار اصول قانون اساسی در موردصلاحیت های قانونی مجلس و اختیارات رئیس دولت است. به نظرسبزها دولتی که خود محصول نقض قانون اساسی و تقلب و دست برد به رأی ملت است و نیز عامل نقض مکرر قانون اساسی است، طبیعتاً نه توان دفاع از اختیارات قانونی خود را دارد و نه عزم و اراده ای برای عمل به سوگند خود در پاسداری از قانون اساسی.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: از مجلسی که اکثریت قاطع آن را راهیافتگان انتخاباتی نمایشی تشکیل می دهد، به هیچ وجه نباید تعجب کرد اگر برای حمایت از اقدامی که نقض آشکار صلاحیت ها و اختیارت مسلم قانونی خویش است، نامه ای با امضای دویست و ده راهیافته صادر کند. این واقعیت به همان اندازه که تعجب برانگیز نیست، تأسف بار است زیرا تعطیل کامل جمهوریت و استقرار حکومت مطلقه فردی را هشدار می دهد.

به گفته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ماجرای برکناری مصلحی از وزارت اطلاعات و ابقای وی به دستور رهبری آن چه که کمترین توجهات را به خود جلب کرد «نقض آشکار قانون اساسی و استقلال قوای مجریه و مقننه» بود.

این سازمان تصریح کرده است: این روند وقتی با ماجراهایی نظیر فیلم «ظهور نزدیک است» و داستان های مضحکی مانند داستان تولد رهبری و کرنش های مهوعی نظیر افتادن آقای مصباح به پای ایشان و کفش بوسی و تعریف و تمجید هایی نظیر بالاتر بودن شأن ایشان از سید خراسانی و … همراه می شود، بدون این که کمترین واکنشی از انکار و تقبیح و تکذیب را در پی داشته باشد، از مراحل پایانی طرح استبداد مطلقه فردی به نام دین خبر می دهد.

منبع: کلمه


 
 

شورای هماهنگی راه سبز امید:
1390/2/9

شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسبت روز معلم با صدور بیانیه ای ضمن درخواست برای آزادی معلمان زندانی از سوی حکومت اعلام کرد: دولت موظف است در مقابل خواسته های صنفی معلمان پاسخگو باشد نه سرکوبگر.

در این بیانیه تصریح شده که همراهان جنبش سبز مصرانه خواهان آزادی هرچه سریع تر نمایندگان تشکل های معلمان که ماه هاست در سخت ترین شرایط در حبس هستند می باشند.

این بیانیه می‌افزاید: «دولت باید به جای دادن وعده های توخالی در هنگامة تبلیغات انتخاباتی، به شعور فرهنگ سازان فرهیختة این سرزمین احترام بگذارد. علم و فرهنگ در هر جامعه ای ماهیت جمعی دارد و انحصارگری اندیشه، جز به زوال و انحطاط آن نمی انجامد؛ فرایندی که سرانجامی جز فروپاشی هویت فرهنگی و ملی ما در پی ندارد.»

شورای هماهنگی راه سبز امید در ادامه افزوده است: «دشمنی با فضای نقادانه ای که علوم انسانی در جامعه فراهم می کند، راه اندازی اینترنت ملی و قطع ارتباطات اینترنتی با جهان پیرامون و همة اقدامات مداخله گرانة دیگری که با نام مهندسی فرهنگی صورت می گیرد، نشان از ترس اقتدارگرایان از آگاهی دارد.»

در پایان این بیانیه آمده است: «امروزه ناکارآمدی نظام های تصمیم گیری فردمحور و کارایی نظام های مبتنی بر عقل جمعی چنان آشکار شده که تلاش های حقیرانه برای تقدس بخشیدن به افراد و خلق معجزات و کرامات برای صاحبان قدرت، در نزد شهروندان جز تمسخر عقلانیت انسان ها معنا نمی دهد. این همان نکته ای است که اهمیت آن را دولتمردان نتوانسته اند درک کنند. ایرانیان اما، نشان داده اند که از فرمانروایانشان در درک زمانة خود پیشروترند و به پیروزی نهایی خرد بر نابخری، ایمان دارند.»

منبع: کلمه


 
 

1390/2/9

يک کميسيون آمريکایی در گزارش سالانه خود درباره آزاديهای دينی در جهان، با قرار دادن ايران در کنار کشورهايی که آزادی اقليت های مذهبی را به طور جدی نقض می کنند، تصريح کرده است: «شرايط آزادی های دينی و مذهبی در ايران، همچنان رو به وخامت است.»

کميسيون آزادی بین المللی مذهب آمریکا، يک کميسيون مستقل است که اعضای آن توسط رييس جمهور آمريکا و رهبران حزب دمکرات و جمهوريخواه در سنا و مجلس نمايندگان برگزيده می شوند. وظيفه اين کميسيون بررسی وضعيت آزادی های مذهبی و دينی در سطح بين المللی و ارائه پيشنهادهايی به رييس جمهور، اعضای کنگره و وزير امور خارجه آمريکا است.

در گزارش سالانۀ مربوط به آزاديهای دينی در جهان، چهارده صفحه به جزييات سرکوب اقليت های دينی و مذهبی در ايران اختصاص يافته و در آغاز آمده است: «حکومت ايران، همچنان آزادی های دينی و باورهای مذهبی شهروندان خود را زيرپا می نهد و مردم را صرفا به خاطر اتهام های دينی، به حبس های درازمدت، شکنجه و اعدام محکوم می کند.»

اين گزارش می افزايد: «ايران با حکومت "جمهوری اسلامی، مبتنی بر قانون اساسی" با تکيه بر آيين و يا باورهای مذهبی شهروندان خود، تبعيض اعمال می کند و طی سال گذشته، شرايط آزادی های دينی و مذهبی در ايران، همچنان رو به وخامت گذاشته و حمله های فيزيکی، تهديد و ارعاب و بازداشت و حبس عليه اقليت هايی مانند بهاييان، مسيحيان و دراویش افزايش يافت و حتی پيروان آيين های غيراسلامی که تحت حمايت قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران قرار دارند، مانند کليميان، ارمنيان، آسوريان و زرتشتيان با تبعيض و اختناق دست بگريبان بودند.»

در اين گزارش همچنين آمده است که اکثريت شيعه و اقليت سنی، ازجمله روحانيانی که از رژيم جدا هستند، مرعوب و بازداشت می شوند، مخالفان و فعالان حقوق بشر به صورت روزافزونی هدف بدرفتاری ماموران حکومتی هستند و تعدادی از آنها، محکوم به مرگ شده و حتی برخی به جرم محاربه با خدا، اعدام شده اند.

در این گزارش اشاره شده است که انکار هالوکاست و يهودستيزی توسط مقام های ارشد دولت ايران افزايش يافته است. این گزارش می‌افزاید که از هنگام انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ ميلادی، بسياری از اعضای اقليت های دينی، از بيم زجر و آزار، موطن خود ايران را ترک کرده اند.

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/2/9

رضا عبدالهی، رييس کميسيون تلفيق بودجه ۹۰، در مورد پيشنهاد کميسيون کشاورزی در مورد برداشت دو هزار ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزی به عنوان منبع جديدی برای آب، گفت «طبق آمار بانک مرکزی تا پايان سال ۸۹ يک دلار در حساب ذخيره ارزی باقی نمانده است.»

آقای عبدالهی که روز پنج‌شنبه و در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت،‌ افزود که تنها دادن فرمان برای برداشت از حساب ذخيره ارزی کار درستی نيست: «اين‌که تنها قرار باشد دو هزار ميليارد تومان برای بخش آب چک بکشيم، هيچ فايده‌ای ندارد چون پولی در حساب ذخيره ارزی نيست.»

وي اين پيشنهاد را خلاف قانون برنامه دانست و گفت: طبق قانون 50 درصد از آنچه در حساب ذخيره ارزي است بايد به عنوان ذخيره ملي پس انداز شود و 50 درصد بقيه تا پايان سال بماند تا اگر بودجه كسري داشت اين ميزان براي كسري بودجه تامين گردد.

سخنان آقای عبدالهی در حالی بیان می شود که حساب ذخيره ارزی از زمان تشکيل آن در سال ۷۹ در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی، تحت نظر هيئت امنای حساب ذخيره ارزی اداره می‌شد، اما دولت نهم در مرداد سال ۸۶ اين هيئت را در شورای‌ عالی مديريت و برنامه‌ريزی و پس از آن در کميسيون اقتصادی دولت ادغام و سرانجام در ارديبهشت سال ۸۷ آن را به کلی منحل اعلام کرد.

محمود احمدی‌نژاد نيز در سال ۸۸ با محرمانه خواندن رقم حساب ذخيره ارزی اعلام کرد که ميزان موجودی حساب ارزی «در تاريخ کشور سابقه ندارد» و افزود که به اندازه «چند سال مصرف کشور» ارز در اين حساب موجود است.

منبع: فرارو و رادیو فردا


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته