-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۰, شنبه

Posts from Khodnevis for 04/30/2011

Posts from Khodnevis for 04/30/2011
Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سنگ‌باران کردن تصاویر بشار و حافظ اسد
 


یه سوزن به خودت بزن...
 


سیامک پورزند؛ ممنوع‌الخروجی که روح‌اش آزاد شد و پر کشید

پورزند از نام‌آورترین خبرنگاران هنری و سینمایی قبل از انقلاب بود. ارتباط او با مراکز هنری پیش از انقلاب از عواملی بود که دایره فعالیتش را بعد از انقلاب به‌شدت محدود کرد.

با آنکه سیامک پورزند بعد از انقلاب نمی‌توانست آزادانه در رسانه‌ها بنویسد، اما مشاور بسیاری از رسانه‌ها و موسسات فرهنگی بود. پورزند بانی برگزاری نمایشگاه‌ها و مناسبت‌های فرهنگی در کیش شد و زمانی مشاور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و روزنامه آزاد بود.

پس از دستگیری مهرانگیز کار در سال ۱۳۷۹، پورزند تلاش زیادی برای آزادی همسرش که آن زمان از سرطان رنج می‌برد به خرج داد، اما سال بعد در حالیکه مهرانگیز کار دیگر در ایران نبود، پس از حضور تلفنی در تعدادی از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای دستگیر شد.

اعتراف‌گیری‌های تحت فشار از پورزند که از ناراحتی قلبی رنج می‌برد با احضار بسیاری از کسانی همراه شد که حتی نام شان در دفترچه تلفنی او ثبت شده بود. از آن زمان «زیرزمین اماکن» نامی معروف میان اهالی هنر شد.

پس از محکومیت پورزند در دادگاه انقلاب، به زندان افتاد اما به خاطر تشدید ناراحتی قلبی‌اش از زندان به بیمارستان رفت و سال‌ها نیز خانه‌نشین بود. دختران پورزند تلاش کردند پدر بیمار خود را برای معالجه به آمریکای شمالی بیاورند، اما «ممنوع‌الخروج» بودن این روزنامه‌نگار قدیمی هم مانع دیدار مجدد شد و هم امکان معالجه در خارج از کشور را از بین برد.

خودنویس، درگذشت این پیر عالم مطبوعات را به خانم مهرانگیز کار و دختران آن مرحوم، بنفشه، لیلی و آزاده تسلیت می‌گوید.


 


محمد و محمود

در دوران ریاست خاتمی بر جمهور، اصلاح‌طلبان  نمی‌خواستند که «تدارک چی» باشند آنها بیشتر می‌خواستند، و این بیشتر را بنام جمهور می‌خواستند و برای بقای اسلامیت نظام. روزنامه‌نگاران دوم خرداد، حدی از انتقاد را برای بقای نظام مفید می‌دانستند، و این تفسیر آنان بود از مردمسالاری دینی.

اگر فیلتر شورای نگهبان نبود، اگر خودی و غیر خودی، بیان مشترک هر دو طرف نبود، شاید تصور می‌شد که برای جمهور هم خوب باشد.

و همینجاست که جمهور بیچاره، پناه می‌آورد و پناهنده می‌شود.

خاتمی محبوب بود، ولی چرا؟ شاید بخاطر خنده‌هایش، آن‌هم در کشوری که رهبر انقلابش گفته بود: گریه کنید که ما با گریه زنده‌ایم.

امروز احمدی‌نژادی که نمی‌خندد و محبوب نیست و بدنبال امام زمان و ظهور قریب‌الوقوعش می‌گردد نیز، برای قدرت بیشتر رئیس جمهور، تلاش می‌کند.

رئیس جمهوری که میگوید ۲۵ میلیون و گاهی هم ۳۵ میلیون رای آورده، هرچند که مردمی که بعد از انتخابات به خیابان آمدند، گفتند که تقلبی رئیس شده.

حال این رئیس متقلب تلاش می‌کند همانکاری را انجام دهد که سید خندان غیر متقلب، حرفش را زد، تو دهنی خورد، و کنار رفت.

هر دو رئیس، چه تقلبی و چه غیر تقلبی، چه زیبا و چه زشت، چه متظاهر به روشنفکر پروری و چه عوام گرا، هر دو یک راه رفتند، و هر دو یک جور مورد تهدید و ارعاب قرار گرفتند و شاید هم فردا طرفداران این یکی مانند آن یکی به خیابان بیایند و...

این یکی نیز خواهان تغییر قانون اساسی نیست، مانند آن یکی.

این یکی نیز خواهان تغییر حکومت نیست، مانند آن یکی.

خواهان هیچ نوع تغییری نیست، مانند آن یکی.

او هم شاید اجرای بدون تنازل قانون اساسی را می‌خواهد، فقط نمی‌گوید که اصلاح‌طلب است که البته نیست، مانند آن یکی.

این هر دو فقط کاهش دخالت رهبری در امورشان را می‌خواهند، هر دو در همین حد.

آن یکی می‌خواست تدارک چی نباشد، این نیز هم.

آن یکی می‌خواست وزرایش را خودش انتخاب کند، این نیز هم.

آن یکی از حکم حکومتی خسته شده بود، این نیز هم.

به هر حال هر دو راه به‌جایی نبردند و این را قانون اساسی ولایت مطلقه فقیه می‌گوید، حتی اگر بدون تنازل اجرا شود.

شاید اینست که این روزها دیده می‌شود که کسانی که فقط خودشان را جنبش سبز می‌دانند، کم کم دارند از محمود دفاع می‌کنند، هرچند که در ظاهر انتقاد از علی نشان داده شود.

کار اینان جالب است، ار یک سو، طرف محمود را می‌گیرند، و از سوی دیگر خود را به علی نزدیک می‌کنند، خب، شاید این همان سیاست است، با اسم فاعل سیاس، که سالوس هم از همین گونه است.

نتیجه اینکه خنده بسیار مهم است، این‌همه مردم طرفدار آن خندان بودند، در حالی که این یکی طرفدار چندانی ندارد .

به هر حال هم گروه متقلب ۲۲ خرداد دارد به سرنوشت گروه خندان دوم خرداد دچار می‌شود.

شاید اگر هردو می‌دانستند که نمی‌توان از مردم هزینه کرد وضع بهتری می‌داشتند، و یا اینکه اگر از مردم هزینه می‌کنند، به این مردم بیچاره هم توجه کنند و آدم حساب‌شان کنند، نه برگ رای و نه سیاهی لشکر.

 

نه ترجمه جمهوری اسلامی به مردمسالاری دینی توانست برای‌شان قدرت بیشتری بیاورد و نه چسبیدن به ظهور امام زمان، شاید اگر براستی به مردم می‌پیوستند و به‌راستی مردم‌سالار بودند، امروز وضع بگونه دیگری می‌بود.


 


هفته‌ای که نان سنگک شد ۶۰۰ تومان و کلیه ۱۰ میلیون و ولایت فقیه ۲ ریال

خامنه ای به دنبال ریش سفید

سریال طناب کشی احمدی‌نژاد و خامنه‌ای این هفته به قسمت‌های جذاب خودش رسید.
جنگ و دعواهای طرفداران دکتر و حامیان ولایت در ظاهر امر با پیروزی جناح رهبری تمام شده بود و وزیر اطلاعات با آژان کشی به ساختمان وزارت اطلاعات بازگشت اما در حالی که اصولگرایان با سلام و صلوات مشغول ماستمالیزاسیون ماجرای اختلاف احمدی‌نژاد و خامنه‌ای بودند و سعی داشتند تا احمدی‌نژاد را چهره‌ای ولایت‌مدار معرفی کنند و اتفاقات رخ داده را به جریان مشایی منتسب نمایند.

اما قهر احمدی نژاد و غیبت او در جلسات هیئت دولت و انتشار خبر غیر رسمی پیش شرط‌های او برای بازگشت به محل کار خود یک بار دیگر اردوگاه اصولگرایان را دستخوش بحران نمود.
اما این تمام ماجرا نبود کار به جایی کشید که دفتر اطلاع رسانی رهبر با انتشار اطلاعیه ای با انتقاد از انتشار ناقص بخش هایی از سخنان آیت الله علی خامنه ای توسط ایرنا، این اقدام را "غیر مسئولانه" توصیف و اعلام کرد همه رسانه ها باید فقط خبرهایی را در مورد آقای خامنه ای منتشر کنند که توسط دفتر او منتشر می شود.
شاید از ابتدای تصدی سید علی خامنه ای در سمت رهبری جمهوری اسلامی ایران این اولین بار بود که دفتر ایشان از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در خصوص عدم انتشار کامل سخنان وی به صورت شفاف انتقاد می کرد.
ایرنا که یک تنه در مقابل خبرگزاری فارس،مهر،ایسنا و روزنامه کیهان با مدیریت نماینده ولی فقیه ایستاده بود این بار با دفتر رهبر جمهوری اسلامی دست و پنجه می کرد.
این خبرگزاری در پاسخ به انتقاد دفتر رهبری از نحوه انعکاس سخنان آیت الله خامنه ای بار دیگر با شیطنت خاصی نوشت: « از این پس اخبار مربوط به مقام معظم رهبری را پس از انتشار از سوی دفتر معظم له روی خروجی خود قرار می دهیم».

این توضیح در واقع تاکیدی بر درستی امتناع این خبرگزاری از انتشار خبر مخالفت خامنه‌ای با استعفای وزیر اطلاعات در هفته گذشته بود.
 در آن زمان خبرگزاری دولت علت عدم انتشار دستور خامنه‌ای را عدم درج خبر بر روی پایگاه اطلاع رسانی رهبری اعلام کرده بود. 
از سوی دیگر در شرایطی که رسانه‌ها از حضور احمدی‌نژاد در صدا و سیما و گفتگوی مستقیم وی با مردم در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها و نیز برخی مشکلات به وجود آمده در این خصوص خبر داده بودن اما رسانه های نزدیک به «باند مشایی» از ابهاماتی در مورد پخش زنده این گفتگو خبر دادند.
 آن‌ها مدعی شدند صدا و سیما پخش زنده سخنان احمدی نژاد را منوط به اعلام موضع رییس جمهور در خصوص تبعیت از رهبری در گفتگو با ایرنا کرده است. 
ادعایی که با توجه به عدم حضور رئیس جمهور در صدا و سیما تا حدودی رنگ واقعیت به خود گرفت و اصولگرایان را بیش از پیش دچار سرگیجه نمود.


خبرگزاری برنا - وابسته به سازمان ملی جوانان - نیز به نقل از یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس اعلام کرده است که احمدی‌نژاد در دیدار با برخی نمایندگان خبر از توطئه‌ علیه خود داده است.
احمدی‌نژاد گفته است: «در این چند وقت اخیر رفتارها و موضع گیری هایی توسط مجلس و بعضی از نمایندگان صورت گرفته است. همچنین توطئه‌هایی علیه من وجود دارد که توسط برخی در این چند وقت اخیر انجام شده است.»

به هر تقدیر تا لحظه نگارش این گزارش احمدی‌نژاد هنوز در جلسات هیات دولت شرکت نکرده است و شائبه قهر وی به دلیل دخالت‌های رهبری و نزدیکان او در اداره دولت و حمله به نزدیکان و همفکرانش قوت بیشتری گرفته است. 
به نظر می‌رسد آیت الله خامنه‌ای که تا چندی پیش در تلاش بود اختلافات نمایندگان به اصطلاح ولایتمدار مجلس با احمدی‌نژاد و مشایی را حل نماید اکنون به یک «ریش سفید» نیاز دارد تا اختلافات خود با احمدی‌نژاد را حل و فصل نماید و این آبروریزی سیاسی را رفع و رجوع کند.


نان سنگک ۶۰۰ تومان،کلیه ۱۰ میلیون تومان

در شرایطی که وزیر کار و امور اجتماعی در جمع مدیران اداره کل کار و امور اجتماعی کردستان گفت: «با کمال افتخار اعلام می‌کنیم  ایران تنها کشوری است که هیچ فرد گرسنه و کارتن خوابی ندارد و خانه‌دار شدن برای جوانان ایرانی دیگر یک رویای دست نیافتنی نیست و هیچ کس در کشور ما برای نان شب خود محتاج نیست.»

اما رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران می‌گوید: «خرید و فروش  "کلیه" در بازار آزاد به ۱۰ میلیون تومان هم رسیده است.»

 از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار رسمی اداره آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،به طور متوسط قیمت خرده فروشی اقلام موجود در سبد آمار بانک مرکزی در فروردین ماه امسال ۲۴/۴۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است به شکلی که مطابق این آمار قیمت «سیب سرخ» ۱۱۱ درصد و «تخم مرغ» ۹۷/۶ درصد افزایش یافته است.

و اما  پس از آن که استانداری تهران نشست «افزایش قیمت نان» را در روز دوشنبه برگزار کرد، درست فردای آن روز مردمی که پشت پیش‌خوان خرید نان قرار گرفتند و هنوز نمی‌دانستند که قیمت نان افزایش یافته است با سردرگمی مواجه شدند.


آنها برای خرید سه نان «سنگک کنجددار»  مبلغ هزار تومان پرداخت می کردند اما شاطر نانوایی از آن ها «هزار تومان» دیگر هم طلب می کرد چرا که طبق مصوبه جدید قیمت هر قرص نان سنگک ساده ۵۰۰ تومان و هر قرص نان سنگک کنجددار ۶۰۰ تومان شده بود.

به هر حال به نظر می رسد نتایج طرح هدفمند کردن یارانه ها رفته رفته خودش را نشان می‌دهد. افزایش بی سابقه قیمت اقلام خوراکی و مایحتاج زندگی شرایط بسیار دشواری را برای خانوارهای ایرانی فراهم کرده و ایران را در آستانه یک بحران اقتصادی عظیم قرار داده است.

زنان در آشپزخانه دوچرخه سواری کنند!

در روزهایی که شهر تهران در آستانه تبدیل شدن به یک «پارکینگ بزرگ خودرو» است و روزانه هزاران اتوموبیل توسط کارخانه‌های خودروسازی به خیابان‌های پرترافیک تهران سرازیر می شود و هنوز که هنوز است پیکان مدل ۴۸ هم از رده خارج نشده است و در روزهایی که وضعیت آلودگی هوا در تهران از مرز هشدار و تهدید هم گذشته است اما به نظر می رسد مسئولان حمل و نقل و سامانه ترافیک کشور دغدغه هایی به غیر از حل معظل ترافیک و آلوذگی هوا دارند چرا که «رییس پلیس راهور تهران» در آخرین اظهار نظر خود از ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در «سطح شهر» خبرداد و افزود: «درحال حاضر زنان نمی‌توانند از دوچرخه در "سطح شهر" استفاده کنند. البته جلساتی دراین مورد برگزار شده و این امر نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

این در شرایطی است که در جوامع اروپایی و امریکایی راههای زیادی را برای مقابله با این بحران‌ها در نظر گرفتند تا بتوانند جامعه‌ای سالم داشته باشند. روی آوردن به ورزش‌های همگانی در مقوله سلامتی جامعه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تولید خودروهای مدرن با مصرف انرژی کم، توسعه فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید شونده نظیر انرژی باد و خورشید و این گونه است که استفاده از دوچرخه به عنوان برآیند همه فعالیت‌های اشاره شده مورد توجه بیشتری قرار گرفته و جای خود را در میان مردم باز کرده است. چرا که دوچرخه تنها وسیله نقلیه‌ای است که بدون داشتن آلودگی هوا و آلودگی صوتی می‌تواند ورزش مناسب، سالم و کم هزینه‌ای نیز به شمار آید.

که متاسفانه گویا در ایران با تدبیر متولیان امر، «سطح شهر» محل مناسبی برای دوچرخه‌سواری خانم‌ها به عنوان بخش عظیمی از جامعه نیست و احتمالا «منزل» و شاید هم «آشپزخانه» محل مناسبی برای دوچرخه‌سواری است.

 


فدای سر حاج خانم وزیر!

شاید اگر اتفاق تاسف‌انگیز انتقال دو بیمار که دچار شکستگی پا و سوختگی بوده‌اند و به دلیل فقر مالی توسط «وانت بار» از بیمارستان دولتی امام خمینی به بیابان های اطراف تهران (کهریزک) منتقل و به امان خدا رها شدند در هر کشوری -البته به غیر از سوریه- رخ می داد از وزیر تا مسئولان بیمارستان در واکنش به این فاجعه استعفا می‌دادند یا دست‌کم از مردم عذرخواهی می‌کردند اما این بار هم مانند همه فجایع گذشته در کشور مسئولین مربوطه به ویژه حاج خانم دکتر دستجردی به جای استعفا و عذرخواهی جلسه کمیته حقیقت یاب تشکیل دادند.

تاسف انگیزتر آن‌که بیمارستان امام خمینی تهران که متهم این ماجراست،این موضوع را انکار و تکذیب می‌کنند.

روابط عمومی بیمارستان امام خمینی مدعی است که این مرکز سالانه افراد بی‌بضاعت زیادی را درمان می‌کند و این که در جیب یکی از بیماران مدارک مربوط به این بیمارستان پیدا شده، نمی‌تواند دلیلی برای مقصر بودن این بیمارستان باشد.

 


زیر ۱۰۰ میلیارد تومان اصلا راه ندارد!

در حالی که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که سپاه پاسداران ایران از زمان پایان جنگ ایران و عراق تاکنون با انعقاد ۷۶۵۰ قرارداد از طریق مؤسسات وابسته به خود فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای داشته‌ است و موقعیت ویژه سپاه، این نهاد را از شرکت در مزایده‌های اقتصادی برای خرید سهام شرکت‌ها بی‌نیاز کرده ‌است و این مسئله موجب ضرر های هنگفتی به بخش خصوصی شده است و همچنین به دلیل انحصارگرایی شرکت‌های زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه در اجرای پروژه‌های نفتی، بسیاری از شرکت‌های خصوصی مهندسی در آستانهٔ ورشکستگی قرار گرفتند.

اما هفته گذشته سردار جعفری فرمانده کل سپاه در گفتگوی اختصاصی با فارس در خصوص ورود سپاه به عرصه های اقتصادی اعلام کرد که: «نمی‌شد این روحیه و توان بالقوه را محدود کرد و کار را به شرکت‌های تجاری خارجی یا داخلی سپرد.»

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه باید از همان اول سپاه را وارد این عرصه می‌کردند، اظهار داشت: «این خبط در دوران سازندگی و اصلاحات صورت گرفت و اگر این کار شده بود امروز پیشرفت‌های بهتری داشتیم اما متاسفانه دیر از سپاه خواسته شد.»

تحلیل‌گران اقتصادی ایران نقل کرده اند که درآمد حاصل از فعالیت سپاه در «عرصه‌های غیرقانونی اقتصاد» تا ۱۲ میلیون دلار در سال می‌رسد. این در شرایطی است که هیچ گزارش مالی درباره فعالیت‌های اقتصادی سپاه منتشر نمی‌شود و میزان بودجه در نظر گرفته شده برای آن نیز محرمانه ‌است.
این نهاد در حوزه‌های نفت و گاز، راه سازی، سدسازی و ساخت تونل، کشاورزی، مخابرات (به عنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران)، ساختمان سازی و حتی جراحی‌های سرپایی با لیزر حضور فعال دارد. به علاوه با در اختیار داشتن ۴۵٪ سهام شرکت بهمن در تولید خودروی مزدا شریک است. گفته می‌شود قاچاق بنزین جیره‌ بندی شده از طریق استان هرمزگان و نیز قاچاق سیگار و مشروبات الکلی تحت نظارت تعدادی از فرماندهان سپاه انجام می‌گیرد.
اما نکته جالب توجه ای که در سخنان سردار جعفری، ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‌های کوچک و متوسط و پروژه‌های زیر ۱۰۰ میلیارد تومان بود!


خون و خون‌ریزی برای چند تار مو!

اما هفته گذشته اظهار نظر  سید احمد خاتمی در خصوص «پدیده بی حجابی» مو بر تن همه بدحجابان کشور راست نمود.

احمد خاتمی در جلسه‌ای با حضور طلاب در پاسخ به سوال یکی از حضار که گفته بود در شهر قم افراد بد حجاب آزادانه در شهر می‌گردند و و هنگامی که از نیروی انتظامی پرسیده می‌شود چرا به وظیفه خود عمل نمی‌کند، می‌گویند ما دستوری برای این کار نداریم، اظهار داشت: «دیگر نمی‌توانیم بگوییم در حوزه مسائل فرهنگی و علی‌الخصوص حجاب در کشور کم کاری صورت می‌‌گیرد و باید گفت اصلا کاری در جامعه برای حل مشکلات این چنینی صورت نمی‌گیرد.»

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت:«به نظر می‌رسد دیگر با کار فرهنگی نمی‌توان جلوی بدحجابی در جامعه را گرفت و فکر می‌کنم برای حل این مسأله باید "خون‌های پاکی" ریخته شود تا این معضل از جامعه ما ریشه کن شود.»

شاید احمد خاتمی فراموش کرده است که نتیجه برخوردهای قهر آمیز و خشن با پدیده بدحجابی که اوج آن در دهه شصت در قالب گشت های ثارالله بود و در سالهای اخیر نیز با گشت های ارشاد و طرح های امنیت اجتماعی این گونه شده است که امروز برخی از خانم ها در تهران مانتوهایی شبیه مایو به تن می کنند و این موج بدحجابی را سر باز ایستادن نیست.

البته خاتمی این نکته را نیز فراموش کرده است که معضل سیاسی کشور در بعد از انتخابات نیز حتی با صدها خون پاک ریخته شده بر خیابانهای ایران هم ریشه کن نشد و کماکان به قوت خود باقی است.


«اصولگرایان پیشرو» با سزارین متولد شد

هفته گذشته سرانجام روزنامه «هفت صبح» که گفته می‌شود توسط نزدیکان اسنفدیار رحیم مشایی منتشر می‌شود بر روی پیش‌خوان دکه‌های مطبوعاتی کشور قرار گرفت.
از هفته‌های پیش شایعه‌ی حضور برخی از روزنامه‌نگاران اطلاح‌طلب در تحریریه «هفت صبح» شنیده می‌شد و نام بسیاری از روزنامه‌نگاران روزنامه‌های توقیف شده جریان اصلاحات جهت همکاری با هفت صبح دهان به دهان می‌چرخید و سرانجام با انتشار این روزنامه سراسری تمام شایعات رنگ واقعیت به خود گرفت.

همان‌گونه که انتظار می رفت خط مشی روزنامه در ظاهر مبتنی بر فعالیت فرهنگی و اجتماعی و پرهیز از ورود به بازی های سیاسی است اما با مطالعه شماره‌های ابتدایی هفت صبح به گزارشی برمی‌خورید که نشان می دهد که «باند مشایی» کدام نقطه را هوشمندانه هدف قرار داده است.

 

در این گزارش که با عنوان «خشم محافظه کاران از همدلی اصول‌گرایان پیشرو  و اصلاح‌طلبان» منتشر شده با حمله به رسانه‌های حامی رهبری نظیر کیهان و خبرگزاری فارس آمده است: «خبرگزاری نیمه رسمی فارس در خبری که روز دوشنبه بر روی خروجی خود قرار داد از حضور تعدادی از اصلاح‌طلبان در مراسم ختم پدر همسر یکی از چهره های نزدیک به اصولگرایان پیشرو و اصلاح‌طلبان انتقاد کرد! بی‌اخلاقی رسانه مذکور در سوء استفاده سیاسی از یک مراسم تحریم تا آنجا ادامه پیدا کرد که حاضران در مراسم ختم پدر همسر حجت الاسلام عباس اميري‌فر و فیض الله عرب‌سرخی را به حوادث انتخابات گذشته و انتخابات آینده مرتبط کرد.»


 


رها کردن بیماران و کتک زدن بیماران جذامی؛ بیمارستان ها حقیقتی که آشکار می‌شود

 

به گزارش فارس نیوز مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد: «در پی انتشار اخبار رهاسازی دو بیمار از بیمارستان امام خمینی، مدیر این بیمارستان بركنار شد و وزارت بهداشت ضمن شكایت از آمران و عاملان این حادثه همچنان پیگیر ابعاد این پدیده است." این در حالی است که مدیر اخراج شده تنها مدیر یکی از بخش های این مجتمع بوده و رئیس این مجموعه که شامل 3 بیمارستان امام، مركز طبی كودكان و بیمارستان ولی عصر می‌شود، بركنار نشده است. این آخرین برگ از رسوایی نظام درمانی ایران در یک هفته گذشته است.

 

بخش درمان کشور که همواره مورد انتقادات ریز و درشت بوده است در چند روز اخیر شاهد اتفاقات منحصر به فردی بود که بیش از پیش ناکار آمدی این سیستم را به رخ کشید. سوم اردیبهشت ماه وب‌سایت محافظه‌کار جهان نیوز گزارش کرد عوامل یک بیمارستان (بیمارستان امام خمینی) دو بیمار را به دلیل نداشتن پول درمان در کنار اتوبان رها کردند. آن‌طور که این سایت گزارش کرده بود این دو بیمار در کنار اتوبان خلیج فارس (تهران) بعد از پل شهید کاظمی و در زمین‌های کشاورزی آن حوالی‌‌ رها شده بودند. این دو بیمار که یکی از آن‌ها دارای شکستگی پا و عفونت و دیگری دارای سوختگی بوده‌اند، در بیمارستان بستری بودند که به علت نداشتن پول کافی برای ادامه درمان به این مکان منتقل شدند. انتشار این خبر انعکاس گسترده ای در رسانه ها داشت تا جایی که مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خواستار حذف نام امام خمینی از نام این بیمارستان شد. عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران هم اعلام کرد که شش تن از عوامل این اتفاق که از کارمندان بیمارستان در رده‌های مختلف بوده‌اند بازداشت شده‌اند.

 

همچین روزنامه قدس روز چهار شنبه در خبری دیگر نوشت که مسئولان یک بیمارستان در مشهد پس از ضرب و شتم بیماران مبتلا به جذام، دستور اخراج آنها را از این مرکز درمانی صادر کرده‌اند. علی محمودی، یکی از بیماران بستری به خبرنگار قدس گفته است: «پیش از انقلاب اسلامی این آسایشگاه ساخته شده و کاربری آن ویژه بیماران مبتلا به جذام بوده است. چندی پیش به دلیل اینکه این مکان داخل شهر قرار گرفت، جذامیان را به بیمارستان بوعلی منتقل کردند. پس از مدتی دوباره آنان به بیمارستان طالقانی منتقل شدند.» به گفته او، نه سازمان بهزیستی و نه کمیته امداد «حاضر به پذیرش بیماران نشدند» و پس از آن، بیماران مجدداً به این مکان منتقل شدند که همیشه در این جا بمانند، ولی پس از این همه فراز و نشیب، تصمیم جدیدی گرفته شد و تمام وسایل را با چهار کامیون از آسایشگاه خارج کردند. به گفته او سرنوشت این بیماران در حال ای از ابهام قرار دارد.

 

به گواهی تمام کسانی که به علت بیماری گذارشان به بیمارستان ها به خصوص بخش دولتی رسیده است، سطح بسیار پائین خدمت رسانی هر لحظه جان بیماران را تهدید می کند. احمد ک بیماری که به علت زخم معده در بیمارستان میلاد تهران بستری بوده می‌گوید: «در شیفت شب تقریبا از کادر پرستاری و پزشکی خبری نبود و همراهان بیمار ناچار بودند تمام کارها از جمله تمام امور خدماتی را انجام دهند. اما بیمارانی که به علت عدم توانایی مالی، فرد همراه نداشتند باید تا صبح و هنگام تعویض کادر برای بیرون آمدن از تخت یا استفاده از وسایل بهداشتی منتظر می‌ماندند.»

 

همچین مسعود که در بیمارستان شهدای تجریش شبانه و به صورت اورژانسی مورد عمل جراحی قرار گرفته، می‌گوید: «در حالی که ساعت ۴ نیمه شب از اتاق عمل خارج شده و به علت بی‌هوشی باید حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت از تخت خارج نمی شده و آنتی بیوتیک مصرف می‌کرده است، ساعت ۸ صبح در حالی که قادر به ایستادن نبوده از این بیمارستان به زور ترخیص شده است.»

 

با توجه به شرایط اقتصادی ایران، تحریم های بین‌المللی و تورم فزاینده، بخش پزشکی و درمانی نه تنها چشم به روزهای خوب ندارد بلکه باید منتظر حوادثی تازه از این دست که در این چند روز اتفاق افتاده نیز بود.


 


جمعه خشم سوریه؛ معترضان خواستار سرنگونی نظام بشار اسد

به گزارش بی‌بی‌سی اگرچه دولت سوریه به مردم هشدار داده بود که از شرکت در تظاهرات خودداری کنند، اما هزاران نفر از معترضان، به دنبال فراخوان گروه‌های مخالف دولت و نیز فراخوانی که در صفحه فیس بوک «انقلاب سوریه ۲۰۱۱»، داده شده بود، با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان، در شهرهای مختلف سوریه دست به تظاهرات زده و خواستار سرنگونی نظام فعلی شدند.

شهر درعا که پیشتر شاهد خشونت عریانی از سوی دولت اسد بود امروز نیز ناآرام بود. شماری از شاهدان عينی از درعا به بی‌بی‌سی گفته‌اند که نيروهای امنيتی با بولدوزر به ميان تظاهرکنندگان رفته تا آنها را متفرق کنند.

همچنین یکی از ساکنان شهر درعا به بی‌بی‌سی گفته است که دو تن از معترضان در جریان تظاهرات امروز کشته شده‌اند، اما هیچ منبع مستقلی این خبر را تایید نکرده است.

ابومحمد، يکی دیگر از شاهدان عينی اين درگيری‌ها هم به شبکه تلويزيونی الجزيره گفته است که تک‌تيراندازانی را در شهر درعا مشاهده کرده که روی ساختمان‌های بلند مستقر شده و معترضان را هدف قرار می‌دهند.

رادیو فردا نیز به نقل از برخی شاهدان عينی نوشته است که در شهر لاذقيه  صدای تيراندازی نيروهای نظامی و انتظامی شنيده شده است.

از زمان شروع درگیری‌ها که از شهر درعا در جنوب سوریه آغاز شد، تاکنون بيش از ۵۰۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند.

تظاهرات امروز جمعه، در بسیاری از شهرهای مختلف سوریه از جمله صبغا در نزديکی دمشق، بانياس، حما و حراثه برگزار شده است. در دمشق پایتخت سوریه نیز دو دسته تظاهرات به راه افتاده است که به نوشته صفحه فیس بوک «انقلاب سوریه ۲۰۱۱»، یک دسته از تظاهر کنندگان، وابستگان به نظام اسد، کارکنان دولتی و اعضای حزب بعث هستند که حکومت از آنها خواسته است تا در حمایت از نظام به خیابان‌ها بیایند.

با افزایش خشونت‌ها در سوریه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روز چهارشنبه، ۲۷ آوریل گردهم آمدند تا سرکوب معترضان توسط دولت بشار اسد را محکوم کنند، اما برای صدور بیانیه‌ای علیه دولت دمشق به توافق نرسیدند. روسیه، چین و لبنان، با صدور این بیانیه مخالفت کردند.

همچنین قرار است اتحادیه اروپا امروز جمعه، ۲۹ آوریل در نشستی در بروکسل تحریم گسترده حکومت بشار اسد را بررسی کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل هم قرار است امروز، جلسه‌ای اضطراری در مورد سوريه تشکيل دهد.


 


منتقد هم باشیم، نه دشمن یکدیگر

شیرین عبادی در دیدارش با گروهی از متفکرین همچنین به نکته‌ای تاکید کرد که ممکن است بسیار از ما از سر «میهن‌پرستی» از آن غافل بمانیم؛ دفاع از حقوق انسانی هر کسی، حتی یک تجزیه‌طلب که مورد ظلم واقع شده، دفاع از تجزیه‌طلبی نیست. وقتی مثال زد که برای مراسم اعطای جایزه نوبل می‌توانسته از یک گروه موسقی دعوت کند، و گروه «کامکارها» را بر می‌گزیند تا به همبستگی و همدلی ملی کمک کند، توضیح داد که اگر به حقوق مردمان استان‌های حاشیه‌نشین توجه می‌شد، هیچگاه به فکر تجزیه و استقلال از سرزمین مادری نمی‌افتادند. چرا همه باید حتما و حتما به زبان فارسی درس بخوانند و از حق آموزش قانونی زبان مادری در مدارس‌شان محروم باشند؟

هنر این نیست که دوستان منتقد دولت، با منطق حاکمیت به مسائل نگاه کنند. بخش بزرگی از دوستان هنوز اندیشه‌ای «کیهانی» دارند. و جالب‌تر اینکه از کیهان هم متنفرند! با منطق کیهان به همه چیز نگریستن نمی‌تواند مشکلات آینده ایران را حل کند.

آنچه مسلم است، این است که حقوق «جنسی»، «جنسیتی»، «اعتقادی» و ... میلیون‌ها ایرانی نقض می‌شود. سکوت دنباله‌دار مقام‌های حکومت و بسیاری از فعالان سیاسی در برابر این نقض گسترده، کار را به جایی کشانده که امروز نمی‌توانیم به راحتی نقاط روشنی را روی جامه دولت‌مردان و حاکمان گذشته و حال پیدا کنیم، البته اگر چشمان‌مان را بگشاییم.

اما نکته بدتر این است که ما، کسانی که نقاط مشترکی هم داریم، هر روز به دنبال نقض حقوق یکدیگریم. این دیگر ربطی به حکومت ندارد. می‌توانیم مخالف یکدیگر باشیم، ولی اینکه دیگری را به این خاطر که حرفش را آزادانه و بدون اهانت زده تهدید کنیم، بکوبیم، و خواستار نفی آزادی بیانش شویم. همان چیزی است که باید همه ما را نگران کند. اگر حکومت فردای ایران را نوجوانان و جوانانی متعصب و غیرتی که تحمل شنیدن واقعیت‌هایی در باره گذشته را ندارند بخواهند بسازند که رگ‌های گردن‌شان به حجت قوی است و «مرگ» را برای منتقد می‌طلبند، همان بهتر که سال‌های سال در تبعید ماندگار شویم.

به عنوان یکی از هزاران عضو خودنویس که هزاران عقیده مختلف دارند، می‌گویم که با هیچ‌کسی دشمنی ندارم، اما خاموش کردن انتقاد را دشمنی با دموکراسی سعادت مردم ایران می‌دانم. از عقاید و کردار هم انتقاد کنیم، تهمت نزنیم، و ببینیم می‌توانیم راه‌های بهتری برای رسیدن به ایرانی بهتر جستجو کنیم؟

مردمان تونس و مصر «صدا»های متفاوتی داشتند، اما یک ارکستر سمفوینک بسیار هم‌گن تشکیل دادند. شعار مشترک داشتند؛ «سقوط نظام». سقوط نظام ایران به هیچ وسیله‌ای هموار نمی‌شود جز زیر سوال بردن آنچه عامل«مشروعیت» خود می‌داند. نظام ایران، حتی در دوران قدرت اصلاح‌طلبان، ساختاری چند صدایی نبود. صداهای مختلفی را می‌شنیدی و مدتی تحمل شدند، اما «مجازی» بودنش بیش از واقعیت بود. بسیاری از ما، اخراج شده‌ها یا فراری‌های همان دورانیم که صداهای‌مان تحمل نشد و حمایتی که خیال می‌کردیم باید از ما می‌شد را ندیدیم.

اصلاح‌طلبان حکومتی به دنبال تغییر ساختار نظام نیستند. تغییر در سطح برای‌شان کفایت می‌کند. بازگشت به برخی موقعیت‌های سیاسی و مالی از نظر بسیاری از آنان، نشانه بهبود امور است. وقتی بعضی از طرفداران گفتمان «اصلاح‌طلبی حکومتی» که مدعی تحمل صداهای مختلف هستند، گاه به بزرگ‌ترین سرکوب‌گران منتقدین تبدیل می‌شوند، می‌اندیشی وای به روزگاری که اینان به قدرتی هم برسند...

دموکراسی به معنی «تک‌صدایی» نیست. خودنویس برای همه صداها آزاد است. از شنیدن صداهای مختلف استقبال می‌کنیم.


 


فاطمه کروبی: لکه ننگ توسل به اراذل و اوباش برای حاکمیت باقی خواهد ماند

به گزارش سحام نیوز فاطمه کروبی که برای امور درمانی خود موقتا اجازه خروج از منزل را پیدا کرده بود، روز گذشته مجددا به حبس خانگی بازگشت و در این فاصله طی گفتگوی کوتاهی با این سایت گفته است که پس از راهپیمایی ۲۵ بهمن، طی ۶ شب متوالی عده‌ای از «اراذل و اوباش حکومتی» مقابل منزل‌شان دست به تجمع می‌زنند و پس از سرقت اموال و تخریب منزل، اقدام به پرتاب نارنجک‌های صوتی می‌کنند.

خانم کروبی با اشاره به اینکه حاکمیت این جماعت اوباش را  مردم خودجوش می‌نامد، تصریح کرده که توسل به اراذل و اوباش کاری ساده برای حکومت‌های دیکتاتوری است، اما لکه ننگ آن برای این حکومت‌ها باقی خواهد ماند.»

همسر مهدی کروبی با انتقاد از سکوت برخی از مسئولین در قبال اقدامات «اراذل و اوباش حکومتی» گفته است که آنها هم در این ظلم‌ها نقش دارند و «این مساله دیر یا زود دامن آنها را هم خواهد گرفت.»

فاطمه کروبی همچنین با انتقاد از واژه «حصر» که بسیاری آن را برای حبس خانگی سران مخالف دولت بکار می‌برند گفت که این واژه درست نیست؛ چراکه ماموران امنیتی تمام مجتمع مسکونی آنها را تصرف کرده و حتی امکانات رایج یک زندانی ساده از قبیل حق هواخوری روزانه را هم از آنها دریغ کرده‌اند.

خانم کروبی در پایان گفتگوی کوتاه خود با اشاره به روحیه خوب همسرش و اینکه مهدی کروبی آماده پرداخت هر هزینه‌ای است؛ از حمایت‌های مردم ایران در داخل و خارج از کشور نسبت به  وی و آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد  تشکر و سپاسگزاری کرده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت به همراه همسران‌شان پس از راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه در سال گذشته، بدون هرگونه محاکمه‌ای در حصر یا بازداشت خانگی قرار داده شدند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته