-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

Lates News from Iran Christian for 04/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



این اولین ظهور یک مدعی دروغین در عربستان و یا ایران طی چند هفته گذشته نیست بلکه در هفته های اخیر شاهد ظهور چندین مورد مشابه در مکه  و مدینه بوده ایم که در مجموع تعداد آن ها به چهار نفر رسیده است.
به گزارش «محبت نیوز» به نقل از رسانه های خبری اینترنتی كه به موضوع ادیان در داخل ایران می پردازند، خبری را منتشر كردند كه حاكی از آن است در شهر قصیم در مرکز عربستان سعودی روز گذشته یک کشاورز سعودی با حضور در یک مسجد مدعی شد که پیامبر جدید است و از پروردگار رسالت و سوره های جدید از قرآن را برای مردم آورده است و باید هر چه سریع تر آن را ابلاغ کند.
در همین راستا شیخ "تریحیب الجبرین" امام جماعت مسجدی که این مدعی در آن حضور یافت، پس از اعلام این خبر گفت: هنگامی که در حال سخنرای برای نمازگزاران بودم، این مرد بلند شد و بلندگو را خاموش کرده و شروع کرد به مطرح کردن ادعاهای خود.
گفته می شود بلافاصله پس از اینکه اهالی منطقه این مسأله را به نیروهای امنیتی اطلاع دادند، این پیامبر قلابی بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفت و مشخص شد که این فرد از نظر عقلی کمی دچار اختلال است. او یک مرد ۳۷ ساله بی سواد است.

 


گزارش‌ها حاکی است که دراويش گنابادی در شهر بيدخت در نزديکی گناباد در شمال شرقی ايران دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. برخی از گزارش‌ها شمار تجمع‌کنندگان را  حدود  ۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند.
مصطفی آزمايش، سخنگوی دراويش نعمت اللهی در گفت و گو با راديو فردا در خصوص علت اين تجمع می‌گويد: «تعداد بسيار زيادی از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی از سراسر کشور به بيدخت گناباد رفته‌اند تا به تصميم زينعلی، دادستان دادسرای آن ناحيه در خصوص صدور احضاريه  برای دکتر نورعلی تابنده، اعتراض کنند.»
مصطفی آزمايش می‌گويد، شعبه ۲ بازپرسی دادسرای ناحيه ۲۳ تهران با نيابت دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گناباد احضاريه نورعلی تابنده را ابلاغ کرده است.
به گزارش وب سايت «مجذوبان نور» پايگاه خبری دراويش گنابادی، نورعلی تابنده روز ۲۴ فروردين ماه به اتهام « معاونت در تهديد عليه بهداشت عمومی از طريق دفن اموات در مزار سلطانی بيدخت»، به دادسرای ناحيه ۲۳ تهران احضار شد.
نورعلی تابنده که از سوی دراويش گنابادی «مجذوب عليشاه» ناميده می‌شود، قطب دراویش نعمت اللهی گنابادی است.

«اعتراض تا دستيابی به خواسته‌ها»
مصطفی آزمايش در  ادامه می‌گويد، هم اکنون حدود ۵ هزار نفر از دراويش گنابادی خود را به شهر بيدخت رسانده‌اند و الان «عده زيادی نيز از شهرهای ايران دارند به آنجا می‌روند.»
به گفته وی برخی از دراویش در هتل‌های شهر و برخی دیگر در مزار سلطانی حضور دارند.
مقامات قضايی اعلام کرده‌اند که دراويش گنابادی حق ندارند که ديگر اموات خود را در «مزار سلطانی» و قبرستان بيدخت دفن کنند و مصطفی آزمايش اين اقدام را در چارچوب افزايش فشار بر دورايش گنابادی ارزيابی کرده است.
مصطفی آزمايش دراين زمينه می‌گويد: «الان فشار را مستقيما متوجه سلسله (دراويش گنابادی) کرده‌اند برای اين که ارتباط دراويش با اين ناحيه (بيدخت گناباد) قطع بشود و بدين منظور گفته‌اند ديگر دروايش حق ندارند که در گذشتگان خود را به طور سنتی و بر حسب وصيت ميت در قبرستان بيدخت دفن بکنند و ما اجازه نمی‌دهيم اين کار انجام بدهيد و در صورت اقدام به چنين کاری مورد تعقيب قضايی قرار خواهيد گرفت.»
مصطفی آزمايش در خصوص هدف تجمع‌کنندگان در بيدخت گناباد می‌گويد: «هدف آنها برگزار کردن يک تجمع مسالمت‌آميز براساس قانون اساسی در برابر دادسری آن ناحيه است و تا زمانی که خواسته‌های انها محقق نشود دست از اعتراض و تجمع بر نخواهند برداشت.»
وی می افزايد: «اگر برخورد خشونت‌آميز با آنها صورت بگيرد دراويش در سراسر کشور بيشتر تحريک خواهند شد.»
«مزار سلطانی» در بيدخت گناباد محل دفن چهار تن از اقطاب و بسياری از مشايخ سلسه دراويش گنابادی است.
شبکه بهداشت شهرستان گناباد در اسفند ماه ۱۳۸۷ دفن اموات در مزار سلطانی بيدخت را ممنوع اعلام کرده است و دراويش گنابادی می‌گويند اين تصميم با «فشار و اصرار نهادهای امنيتی» اتخاذ شده است.
بنابر گزارش‌ها تاکنون تعدادی از خانواده‌های متوفيان در اين محل احضار و به زندان محکوم شده‌اند.
طی سال‌های اخير فشار بر دراويش گنابادی در ايران افزايش چشمگيری يافته است و حسينيه‌های آنها در برخی از شهر تخريب شده و شماری از آنها روانه زندان شده‌اند.
در همين زمينه، اواخر بهمن ۱۳۸۴ نيز گروهی از اعضای بسيج در شهر قم پس از چندين روز محاصره حسينه شريعت متعلق به دراويش گنابادی طی درگيری‌های شديد که منجر به بازداشت ۱۲۰۰ تن از دراويش گنابادی و مجروح شده دهها تن ديگر شد، اين حسينيه را به اشغال خود در آوردند و در نهايت اين حسينيه تخريب شد.
در همين حال در آبان سال ۱۳۸۶ حسينيه دراويش گنابادی در شهرستان بروجرد در استان لرستان تخريب شد.  نيروهای لباس شخصی بسيج پس از دو روز محاصره طی روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان سرانجام با ضرب و شتم که منجر به مجروح شدن بيش از ۵۰ تن از دراويش و دستگيری بيش از ۷۰۰ تن از آنان حسينه دراويش گنابادی در بروجرد را تصرف کرده، آن را به آتش کشيدند.
یکسال بعد از این نیز حسینیه اين دراويش در تخت فولاد اصفهان توسط نيروهای امنيتی  با بولدوزر تخريب شد.

 


هفتۀ گذشته، حملۀ چند نفر به موزه‌ای در فرانسه و تخریب اثری به نام "مسیح در خون و كثافات" جنجال بزرگی به پا کرد. این تابلو، مسیح مصلوب را غرق در فضایی آمیخته به خون و كثافات نشان می‌دهد.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری فرانسه،محافل کاتولیک سنتی در فرانسه به تندی از نمایش این اثر انتقاد کردند و آن را توهین به بنیادهای مسیحیت دانستند. از طرف دیگر، بسیاری از روشنفکران و هنرمندان، تخریب اثر را  تعصب توصیف کردند.
روز یکشنبه ۱۷ آوریل، چند نفر پس از خرید بلیط وارد موزه‌ای در شهر آوینیون می‌شوند. دو نفر از آنان با چکش و میلۀ فلزی به یکی از تابلوها حمله می‌کنند. سه نفر از نگهبانان موزه با آنان گلاویز می‌شوند اما هر سه کتک می‌خورند.
عاقبت گروه مهاجم موفق می‌شود شیشه‌های دو تابلو را با چکش و میله بشکند و از محل بگریزد.

خواهر ژان میریام
هر دو اثر خسارت‌دیده از کارهای آندرس سرانو*، هنرمند آمریکایی است. یکی از آنها "مسیح در كثافات" نام دارد و دیگری "خواهر ژان میریام".  به احتمال زیاد، دشمنی با شخص هنرمند و اعتراض به درونمایۀ دینی کارهای او انگیزۀ تخریب این اثر بوده است.
اگرچه کسی بطور رسمی مسئولیت حمله به موزه را به عهده نگرفته است، اما همۀ سوءظن‌ها متوجه گروه‌های کاتولیک تندرو است.
پیش از این واقعه، انجمنی به نام انستیتو سیویتاس** با جمع کردن امضاء، تابلوی "مسیح " را توهین‌آمیز دانسته و خواهان برداشتن آن از موزه شده بود. همچنین اسقف شهر آوینیون به نمایش تابلو اعتراض کرده بود. به گفتۀ وی، این اثر "قبیح"، تصویر مسیح مصلوب را که نقطۀ مرکزی ایمان مسیحیان محسوب می‌شود، مورد اهانت قرار داده است.
اسقف شهر آوینیون گفته بود که چندین بار از مسئولان نمایشگاه حذف تابلو را خواستار شده، اما هیچگاه پاسخی نگرفته است.
به گفتۀ وی: "این وظیفۀ من است که مقامات کشور را که با سر و صدای زیاد از لائیسیته دفاع می‌کنند، باخبر سازم و در این مورد به آنان هشدار دهم".
اما بر خلاف اسقف آوینیون، ظاهرن گروه‌های تندرو کاتولیک فقط به هشدار لفظی اکتفا نکرده و خود دست به عمل زده‌اند تا اثر "کفرآمیز" را نابود کنند.
انستیتو سیویتاس که از نمایش تابلو "مسیح در كثافات" بسیار خشمگین شد، یکی از گروه‌های سنتی کاتولیک فرانسوی است که به گفتۀ مسئولان آن برای "دوباره مسیحی کردن فرانسه" و "برقراری سلطنت مسیح بر ملت‌ها" فعالیت می‌کند.
طرفداران این گروه معتقدند که آئین مسیحیت در فرانسه مظلوم واقع شده است. آنان معمولن شکایت می‌کنند که "در این کشور هیچ کس جرائت حمله به اسلام یا یهودیت را ندارد اما در عوض مسیحیت مدام مورد توهین و تمسخر قرار می‌گیرد".

هنر و نمادهای انزجارانگیز
پرسش در اینجاست که آیا باید آثار هنرمند آمریکایی، آندرس سرانو را زشت یا توهین‌آمیز دانست؟
وی که خود را مسیحی می‌داند، تابلوی "مسیح در كثافات" را در سال ۱۹۸۷ خلق کرد. این اثر در سال ۱۹۹۷، هنگامی که در شهر ملبورن استرالیا به نمایش گذاشته شده بود، نیز مورد حملۀ مخالفان قرار گرفته بود. اما به نظر می‍‌رسد که این بار در فرانسه، آسیب‌های وارد‌شده به آن بسیار جدی‌تر باشد. این تابلو و چند اثر دیگر همین هنرمند که دارای درونمایه‌های مذهبی است، در حال حاضر به یک مجموعه‌دار خصوصی به نام ایون لامبر تعلق دارد.
مدیر این مجموعه توضیح می‌دهد که برای فهم این تابلوی باید به زمان خلق آن توجه داشت. او می‌گوید: "در تاریخ هنر، مسیح مصلوب هزاران بار بازنمایی شده است. این اثر هم یکی از آنهاست که در سال ۱۹۸۷ خلق شده یعنی زمانی که بیماری ایدز ناگهان در آمریکا شیوع یافته بود... این تابلو در عین حال نگاهی دارد به باورهای قرون وسطایی در بارۀ اخلاط*** و نقش خون و اشک و ادرار و عرق در جسم آدمی"...
باید گفت که اگر عنوان "مسیح در كثافات" در کنار تابلو دیده نمی‌شد، شاید اکثر بینندگان چیز زیادی از اثر نمی‌فهمیدند. در واقع به صرف دیدن تصویر، نمی‌توان به راحتی حدس زد که منظور ازفضای زرد و سرخ تابلو، خون و ادرار است.
امروزه، برخی منتقدان هنر معاصر که تعدادشان هم زیاد نیست، به جریانی حمله می‌کنند که گاه هنر "مدفوع‌نگار" نامیده می‌شود.
به عنوان مثال، در سال ۱۹۶۱، پیر مانزونی، نود قوطی کنسرو کوچک را با مدفوع خود پر کرد و آنها را به فروش گذاشت.
در سال ۲۰۰۰، هنرمند بلژیکی ویم دلوا****، ماشین پیچیده‌ای با الهام از دستگاه گوارشی انسان درست کرد. این ماشین، مواد غذایی را به مدفوع تبدیل می‌کرد. تماشاگر، بعد از تماشای قسمت‌های مختلف دستگاه، به انتهای آن می‌رسید که ماده‌ای همچون مدفوع از ماشین خارج می‌شد.
از طرف دیگر، هنر دین‌ستیز و به ویژه حمله به نمادهای مسیحیت در اروپا تازگی ندارد. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های آن، برخی فیلم‌های سینماگر بزرگ اسپانیایی، لوئیس بونوئل است.
اما در یکی دو دهۀ اخیر، گرایشی شکل گرفته که دو جریان اخیر را با یکدیگر ترکیب می‌کند: زشت‌نمایی نمادهای مسیحیت با توسل به عناصر منزجرکنندۀ انسانی یا حیوانی... جسد حیوانات، امعا و احشاء و یا مدفوع و ادرار از جمله عناصری است که در این نوع اثار به کار برده می‌شود.
برخی منتقدان، این جریان‌های هنری را شاهدی می‌دانند بر انحطاط هنر اروپایی و خالی شدن چنتۀ اندیشه و هنر غربی.

هنر و مدارا

یکی ازدین‌شناسان معروف فرانسوی، آقای اودون واله، در واکنش به تخریب تابلوی"مسیح در ..." می‌گوید: "من با مخالفت‌هایی که این اثر برانگیخته موافقم ولی با واکنش خشونت‌آمیز و تخریب آن، خیر".
وی استدلال می‌کند که "اگر یک قرآن یا تورات را در ادرار فرو برده بودند، حاصل کار هیچوقت نمایش داده نمی‌شد. ماجرای کاریکاتورهای پیامبر اسلام را به یاد بیاورید... در یک جمهوری لائیک، رفتار با همۀ ادیان باید یکسان و مشابه باشد. اما واقعیت اینست که امروزه حمله به یک شخصیت کاتولیک خیلی کم‌خطرتر از حمله به یک چهرۀ مسلمان است. هنرمندی که به باورهای کاتولیک می‌پردازد مسلمن با سرنوشتی شبیه به وضعیت سلمان رشدی بعد از انتشار آیات شیطانی، مواجه نخواهد شد... اما در این مورد اخیر، واکنش، خشن و ناشیانه بوده و تنها نتیجه‌‍‌اش اینست که خالق اثر را در مقام قربانی قرار می‌دهد. از طرف دیگر، حمله به موزه موجب شد که تابلوی آسیب‌دیده شهرت زیادی پیدا کند، در حالی که قبلن، چندان شناخته شده نبود".
به گفتۀ اودون واله، آثار و آیین‌های دین‌ستیز و ضد مسیح، سابقۀ زیاد دارد. او می‌گوید: "در دوران سلطنت لویی پانزدهم، مراسم دعا و نیایش "سیاه" وجود داشت که در آنها، جسم برهنۀ زنان کانون مراسم قرار می‌گرفت، اما این نوع مراسم سری و محرمانه بود، وگرنه برگزارکنندگان مجازات و به مرگ محکوم می‌شدند".
به عقیدۀ آقای واله، تفاوت اصلی در همین جاست: آثاری که زمانی در معرض دید نخبگان و تعداد معدودی "رمزآشنا" بود، اینک ناگهان در مقابل چشم "توده‌ها" قرار می‌گیرد. در جوامع معاصر، ابعاد "محرمانه" و دنیای پشت‌پردۀ خواص محدودتر و کوچک‌تر شده و در عوض، مفهوم تساهل یا مدارا فراگیرتر و عام‌تر.
اما مرزهای تساهل و مدارا کجاست؟ آیا هنرمندی که به ایمان افراد توهین می‌کند، اهل مداراست؟ و آیا کسی که به ضرب چکش به جنگ اثر هنری می‌رود، اهل ایمان است؟

*Andres Serrano
**Institut Civitas
*** اخلاط چهارگانه یا اربعه: خون و صفرا و بلغم و سودا

**** Wim Delvoy

 


docharkhe-zanaفاطمه آليا، نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس مي گويد استفاده زنان از دوچرخه، با فرهنگ عمومي جامعه تناسب ندارد.
به نوشته روزنامه ايران، فاطمه آليا در حالي اين اظهارات را بيان مي كند كه شهرداري تهران سعي دارد در سال جاري، بستر رفت و آمد با دوچرخه را براي شهروندان در سطح شهر گسترش دهد.
تهران، پر ترافيك ترين شهر ايران و يكي از آلوده ترين شهرهاي جهان به شمار مي رود.
به نوشته روزنامه ايران، فاطمه آليان گفته است براي كاهش آلودگي و ترافيك، تنها ترويج دوچرخه كارساز نيست.
اين نماينده جناح اصولگرايان مي گويد: پيشنهاد دوچرخه سواري در سطح شهر، براي مردان است و نه زنان.
فاطمه آليا درباره دوچرخه سواري شهروندان براي تردد روزانه نيز گفته است تردد روزانه زنان با دوچرخه، در فرهنگ ما نيست اما خوب است كه مقدمات دوچرخه سواري براي تردد آقايان فراهم شود، تا مردان با احساس امنيت از اين وسيله استفاده كنند.
او گفته است زنان در پيست هاي مخصوص خود، با دوچرخه ورزش كنند.
پيش از اين نيز، برخي از چهره هاي نزديك به اصولگريان، از دوچرخه سواري زنان در پارك ها و اماكن عمومي انتقاد كرده و خواستار توقف آن شده بودند.

 


به گزارش ايرنا، تداوم خشكسالي و كاهش جريان آب رودخانه زاينده در طول ماههاي اخير، سبب خشك شدن اين رودخانه در محدوده اصفهان شد.
هم اكنون از مسير 350 كيلومتري زاينده رود از سراب تا پاياب، اين رودخانه تنها در مسير 120 كيلومتري پس از خروجي سد زاينده رود جريان دارد و بقيه اين مسير خشك و بي آب است.
چندي قبل عده اي از كارشناسان با توجه به كاهش منابع آب و تداوم چندساله خشكسالي از فصلي شدن رودخانه زاينده رود خبر داده بودند و طي يك دهه گذشته دو بار بستر زاينده رود از شنيدن ترنم آب محروم مانده است.
كاهش 60 درصدي حجم ذخيره سد زاينده رود از يك طرف و كاهش 42 درصدي ورودي آب اين رودخانه در مقايسه با ورودي بلند مدت باعث شده تا خروجي سد به شدت كاهش يافته و جريان زاينده رود به شهر اصفهان نرسد و نصف جهان از ديدار زنده رود محروم شود.
معاون بهره برداري و امور مشتركين شركت آب منطقه اي استان اصفهان در باره وضعيت منابع آب و رودخانه زاينده رود به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس مصوبه ستاد خشكسالي استان بدليل تداوم خشكسالي و كاهش شديد ذخاير و منابع آب استان، حداكثر صرفه جويي در منابع موجود در دستور كار قرار گرفته است.
غلامحسين حيدرپور افزود:بر اساس همين مصوبه تامين آب شرب و صنعت به عنوان اولويت تامين آب استان اتخاذ شده است و به بخش كشاورزي آب تحويل نمي شود.
وي اضافه كرد: آب تحويلي به بخش صنعت نيز به دليل كاهش شديد منابع از 20 تا 30 درصد كاهش مي يابد تا در تامين آب شرب به عنوان اولويت اول مشكلي ايجاد نشود.
حيدرپور يادآور شد:با مديريتي كه سال گذشته بر منابع آب استان اعمال شد علاوه بر حفظ حيات رودخانه، بخشي از آب مورد نياز كشاورزي استان تامين شد اما تداوم خشكسالي و ضعف شديد منابع آب همراه با كاهش سطح آب سفره هاي زيرزميني، اجراي برنامه سال گذشته را در استان امكان پذير نكرد.
وي در باره زاينده رود نيز اظهار داشت: هم اكنون دبي خروجي از سد زاينده رود بين 18 تا 20 متر مكعب در ثانيه است كه اين خروجي با هدف تامين آب بخش صنعت و تامين آب چاه هاي فلمن صورت مي گيرد كه با اين دبي رودخانه از سد زاينده رود تا پايين تر از سد نكوآباد جريان مي يابد، اما به شهر اصفهان نمي رسد.

 


اختلافات خامنه‌اي، رهبر جمهوري‌اسلامي، با محمود احمدي‌نژاد، بر سر عزل يا ادامه به كار حيدر مصلحي، وزير اطلاعات به نقطه پاياني نرسيده است. در آخرين تحول از اين دست، روز گذشته محمود احمدي‌نژاد در جلسه كابينه شركت نكرد و رياست آن را به محمدرضا رحيمي ،معاون اول خود سپرد. اين در حالي است كه اخبار غيررسمي از يك سو حكايت از آن دارد كه ديشب  خامنه اي ديداري با احمدي نژاد داشته و از سوي ديگر گفته مي شود محمود احمدي‌نژاد به دليل دلخوري از ابقاي حيدرمصلحي قصد دارد در جلسات كابينه شركت نكند.
خامنه‌اي ديروز همچنين در ديدار با وزير كشور و تعدادي از فرماندهان نيروي انتظامي اعلام كرد: "نبايد از گفته‌ها و يا نوشته‌هاي ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف نظري است نبايد جلوي مردم اخم كرد و بهانه به دست رسانه هاي بيگانه داد". پيش از اين و در نخستين روزهاي سال جديد نيز رهبر جمهوري‌اسلامي از مسوولان خواسته بود اختلافات ميان خود را علني نكنند و به ميان مردم نبرند.

قهر احمدي‌نژاد؟
اخبار مربوط به استعفا و سپس بازگشت به كار حيدر مصلحي در حالي ادامه دارد كه در آخرين تحول از اين دست، برخي منابع خبر از آن داده‌آند كه محمود احمدي‌نژاد در اعتراض به دخالت رهبر جمهوري‌اسلامي و ابقاي حيدر مصلحي از زمان بازگشت از سفر كردستان در دفتر كار خود حاضر نشده است.
گرچه هنوز هيچ منبع مستقلي اين مساله را تاييد نكرده، اما برخي نشانه‌ها از جمله ديدار برخي از نمايندگان مجلس با احمدي‌نژاد و همچنين عدم حضور وي در جلسه كابينه، به عنوان موضع اعتراضي وي تلقي شده است. ‌علي‌اصغر زارعي، از نمايندگان اصول‌گراي مجلس، به خبرگزاري فارس گفته بود كه وي و چند نماينده ديگر قصد دارند با احمدي نژاد درباره "مسايل اخير" گفت‌وگو كنند. زارعي از حميد رسايي، مهدي كوچك‌زاده و اسماعيل كوثري به عنوان ديگر شركت‌كنندگان در اين جلسه ياد كرده بود. اين افراد همگي از جمله حاميان احمدي‌نژاد در مجلس هستند.
اما ساعاتي بعد محمد كوثري نماينده تهران به  فارس گفت كه ديدار نمايندگان با احمدي‌نژاد لغو شده چرا كه  "قرار است جلسه عصر امروز هيات دولت به رياست آقاي ‌احمدي‌نژاد و با حضور مصلحي وزير اطلاعات برگزار شود، نمايندگان ضرورتي براي ديدار با آقاي رئيس‌جمهور نديدند".
سخنان كوثري در حالي بيان شد كه فاطمه آليا،  از اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي،  به خبرگزاري مهر گفته بود: "رئيس جمهور روز گذشته با هيئتي از نمايندگان كنگره خلق چين ديدار و مذاكره داشته و قرار است در جلسه امروز بعدازظهر هيئت دولت نيز حضور يابد. احمدي نژاد طبق برنامه قبلي عصر امروز ديداري با سفراي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي خارجي دارد كه چنانچه در آن برنامه حضور يابد، به طور طبيعي امكان حضور در جلسه هيئت دولت را نخواهد داشت.
خبرگزاري مهر نيز با تاييد خبر عدم حضور احمدي‌نژاد در جلسه روز گذشته  نوشت  برخي نمايندگان مجلس از "حضور قطعي" محمود احمدي نژاد در جلسه عصر يكشنبه هيات دولت و دعوت از حيدر مصلحي براي شركت در اين جلسه خبر داده بودند.
سايت الف نزديك به احمد توكلي نماينده تهران و رييس مركز پژوهش هاي مجلس، پيش از اين نوشته بود كه با وجود حمايت رهبر جمهوري اسلامي از مصلحي، محمود احمدي‌نژاد همچنان بر موضع قبلي خود مبني بر بركناري وزير اطلاعات پافشاري مي كند و حاضر نيست با مصلحي همكاري كند. به نوشته اين سايت احمدي‌نژاد معتقد است "وزير اطلاعات عملكرد ضعيفي در اين وزارتخانه داشته و اجازه نداده كه تيم مديريتي اين مجموعه با دولت همراه شود".
احمدي‌نژاد در حالي در جلسه كابينه شركت نكرد كه روز گذشته خامنه‌اي در ديدار با فرماندهان نيروي انتظامي و وزير كشور با  اشاره به سخنان روز شنبه خود درخصوص برخي مسائل روز، گفت: "متأسفانه برخوردي كه برخي روزنامه ها با اين سخنان كردند، بجاي القاي آرامش در كشور، القاي دوگانگي و دعوا را مي‌كرد".
رهبر جمهوري‌اسلامي روز شنبه در سخناني اعلام كرده بود كه بنا ندارد در كارهاي دولت دخالت كند اما در اين مورد كه "چندان هم مهم نيست" احساس كرده بود كه "از مصلحت بزرگي غفلت شده است".
سخنان خامنه‌اي  پس از انتشار نامه وي  خطاب به حيدر مصلحي بيان شد. وي در آن نامه خطاب به مصلحي نوشته بود: "از شما مي‌خواهم بيش از پيش در انجام ماموريت‌هاي مهم داخلي و خارجي وزارت اطلاعات اهتمام به خرج داده و با سرمايه‌ي عظيمي كه آن وزارت‌خانه از نيروي انساني توان‌مند و انقلابي و متدين و فن‌آوري‌هاي روز برخوردار است و با حمايت دولت خدمت‌گذار و همكاري ساير نهادهاي اطلاعاتي اجازه ندهيد كوچك‌ترين فترت و سستي در انجام وظائف قانوني آن دستگاه مهم پيش آيد."
نامه خامنه‌اي پس از آن منتشر شد كه  يك سايت نزديك به احمدي‌نژاد به نقل از يك منبع آگاه نوشت: در پي جلسه محمود احمدي‌نژاد با خامنه‌اي، مصلحي ديگر وزير اطلاعات نيست.  در اين جلسه احمدي‌نژاد دلايل خود را در خصوص پذيرش استعفاي مصلحي، بيان كرده و اكنون خود شخصا سرپرستي وزارت اطلاعات را بر عهده دارد.
پيش از اين برخي سايت‌هاي نزديك به احمدي‌نژاد اعلام كرده بودند كه نامه خامنه‌آي مصداق حكم حكومتي ندارد. سايت محرمانه‌نيوز – كه منابع مختلف آن را از جمله سايت هاي راه اندازي شده توسط مشائي مي دانند - پيش از اين نوشته بود كه "از نظر فقهي و حقوقي نامه رهبر انقلاب حكم حكومتي محسوب نمي‌شود و تنها در جهت تقويت توان امنيتي كشور در باب توصيه به مصلحي ابلاغ شده است". محرمانه‌نيوز به همراه چند وب‌سايت ديگر حامي اسفنديار رحيم‌مشايي پس از درج تحليل‌هاي اين‌چنيني دچار فيلترينگ شدند.

مشروعيت همه ما از ولايت‌فقيه است

در همين حال محمدعلي جعفري فرمانده سپاه در سخناني گفته است: "آقاي احمدي نژاد در دو دوره نهم و دهم رياست جمهوري بسيار خوب كاركرده است و بايد گفت كه شتاب انقلاب مديون همين حركت هاي شتاب دهنده رياست جمهوري است و مردم محروم و مستضعفين خوب مي فهمند چه كسي براي آنها تلاش مي‌كند. ولي هركس در نظام جمهوري اسلامي كار بيشتر و موثرتري انجام دهد، بايد بيشتر منتظر توطئه عليه خود باشد و دشمنان هميشه به دنبال اين بودند كه خط غفلت بعضي از مسوولين بگيرند و آن را بزرگ كنند تا جلوي پيشرفت انقلاب را سد كنند… ولايت پذيري آقاي احمدي‌نژاد خيلي بيشتر از مسئولان جديدي است كه تازه زبان بازكرده‌اند و اميدواريم خداوند انقلاب را از تهديدات داخلي دور نگه دارد".
نمايندگان مجلس نيز روز گذشته بر لزوم ولايت‌پذيري همه مسوولان تاكيد كردند. عزيز اكبريان نماينده كرج در سخناني گفته است: "فرامين ولي امر مسلمين بايستي فصل‌الخطاب باشد و كساني كه به هر علتي در اجراي اين فرامين كوتاهي كنند، بايد بدانند كه در پيشگاه الهي و ملت شريف ايران گناهي نابخشودني مرتكب مي‌شوند و لذا اعلام مي‌كنم ما سرباز ولايتيم و آماده جان‎فشاني در راه اهداف مقدس امام خامنه‌اي هستيم و نفوذي‌ها نيز بدانند كه گور خود را مي‌كَنند و زحمت ما مي‌دارند".
قاضي‌پور نماينده اروميه نيز در تذكري چنين گفت: "هر سخني كه رهبر انقلاب ايران بفرمايند، لازم ‌الاجراست در غير اين صورت مردم در اين مورد تصميم‌ خواهند گرفت". وي اما منظور خود را از"تصميم‌گيري مردم" روشن نكرد.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در بيانيه‌اي خواستار آن شده است كه مسوولان "در شرايط حساس كنوني با توجه به هشدارهاي ولي امر مسلمين، وحدت خود را در ادامه حركت رو به رشد و پيشرفت حفظ نمايند و با پرهيز از هرگونه تفرقه و انحراف، دشمنان مترصد فرصت را ناكام نمايند".
پيش از اين غلام‌حسين محسني‌اژه‌اي دادستان كل كشور نيز با ذكر اين نكته كه "نحوه عملكرد در مورد بركناري وزير اطلاعات توجيه پذير نيست" گوشه اي از ماجراي مربوط به عزل خود را چنين تعريف كرده بود:"ايشان در نامه اي خطاب به رئيس جمهوري عنوان كردند كه كنار گذاشتن مصلحي در شرايط كنوني نه به مصلحت كشور و نه به مصلحت شماست".
دليل بركناري مصلحي به نوشته سايت الف اين بود كه "وزير اطلاعات به دليل برداشتن يكي از معاونين خود كه نماينده مشايي و جريان انحرافي دولت در وزارتخانه بوده است با فشار دفتر رييس جمهور مجبور به استعفا شده بود. [البته] پيش از اين نيز رييس جمهور تصميم داشت وزير اطلاعات را بركنار كند كه آن دفعه نيز با مخالفت رهبر انقلاب مواجه شده بود".
سايت پارلمان نيوز، نزديك به جناح اقليت مجلس شوراي اسلامي هم خبر داده كه "بسياري از تحليلگران سياسي اين اتفاق را بي ارتباط با انتخابات دوره نهم مجلس نمي دانند".

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranchristian-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranchristian@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته