-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۹, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 04/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کميسيون آزادی بین المللی مذهب آمریکا در گزارش سالانه خود ایران را به "نقض جدی" آزادی اقلیت های مذهبی متهم کرد. این کمیسیون که اعضایش توسط رييس جمهور آمريکا و رهبران حزب دمکرات و جمهوريخواه در سنا و مجلس نمايندگان برگزيده می شوند، در گزارش خود نوشت: « حکومت ايران، همچنان آزادی های دينی و باورهای مذهبی شهروندان خود را زيرپا می نهد و مردم را صرفا به خاطر اتهام های دينی، به حبس های درازمدت، شکنجه و اعدام محکوم می کند.»
 


هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و حمید میرزاده را به عنوان سه فرد انتخابی خود برای عضویت در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، معرفی کرد. در نخستین جلسه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۰، که  شامگاه چهارشنبه برگزار شد، هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله رفسنجانی، ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، حمید میرزاده، دبیر این هیئت و حسن خمینی را به عنوان سه فرد انتخابی خود برای عضویت در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، حمید میرزاده، روز پنجشنبه ضمن تأیید این خبر گفت که هیئت مؤسس پیشتر نیز بر روی معرفی  این سه نفر به توافق رسیده بود و این‌بار نیز این انتخاب را تأیید کرد. بر اساس تغییرات صورت گرفته در اساسنامه دانشگاه آزاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنای ۱۰ نفره این دانشگاه عبارتند از چهار عضو حقوقی، سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها و سه تن از اعضای هیئت‌ مؤسس دانشگاه آزاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد آبان‌ماه سال گذشته با ایجاد تغییراتی در اساسنامه دانشگاه‌آزاد، تعداد اعضای هیئت امنا را از ۱۳ نفر به ۱۰ نفر کاهش داد و دو عضو هیئت علمی و یک عضو هیئت مؤسس را از ترکیب هیئت امنای این دانشگاه حذف کرد. این شورا در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۹۰ فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی را به عنوان سه عضو هیئت علمی در ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد جای داد. همچنین بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، عبدالله جاسبی،‌رئیس دانشگاه آزاد و محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی نیز اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهند. محمود احمدی‌نژاد که نخستین بار در سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهدید به «اقدام انقلابی» کرد، از یکسال و نیم گذشته برای در دست گرفتن مدیریت دانشگاه آزاد دست به تلاش‌های گسترده‌ای زده است. به دنبال تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش قدرت تصمیم‌گیری دولت در امور دانشگاه آزاد ، اکبر هاشمی رفسنجانی در شهریورماه سال ۸۸ اعلام کرد که همه اموال منقول و غیر منقول این دانشگاه را وقف کرده است تا بدین ترتیب دست دولت از کنترل این دانشگاه کوتاه شود. با این‌حال در مهرماه سال ۸۹ آیت‌الله خامنه‌ای، وقف دانشگاه آزاد را «دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی» و لذا باطل دانست و سه هفته پس از ابطال وقف این دانشگاه، شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه این دانشگاه را به نفع دولت تغییر داد . بر اساس اساسنامه جدید، علاوه بر موارد فوق، احکام اعضای هیئت امنا نیز که پیش از آن با امضای رئیس هیئت مؤسس، هاشمی رفسنجانی، رسمیت می‌یافت، از این پس باید به امضای آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
 


در آخرين بازی روز نخست از هفته سی و دوم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس هم طلسم تساوی نشکست و پرسپوليس با مس کرمان در حالی يک بازی بدون گل را سپری کرد که مس در ورزشگاه آزادی برتر از سرخپوشان بود.در آخرين بازی روز نخست از هفته سی و دوم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس هم طلسم تساوی نشکست و پرسپوليس با مس کرمان در حالی يک بازی بدون گل را سپری کرد که مس در ورزشگاه آزادی برتر از سرخپوشان بود. نمايش برتر مس در برابر پرسپوليس و ناکامی مهاجمان اين تيم در نيمه نخست باعث شد تا در بين دو نيمه گروهی از هواداران تيم پرسپوليس به سوی حبيب کاشانی، سرپرست باشگاه پرسپوليس بروند و از او بخواهند که علی کريمی را برای فصل آينده به تيم پرسپوليس بازگرداند. کاشانی در پاسخ به اين خواسته از هواداران خواست که پرسپوليس را در جريان دو جام داخلی و ليگ قهرمانان مورد حمايت قرار دهند. او همچنين در اين مورد که آيا علی دايی در فصل ديگر می ماند و يا نه هم فقط سکوت کرد. مسابقه با برتری مس اغاز شد ولی رفته رفته پرسپوليس بر بازی احاطه پيدا کرد.  در دقيقه ۱۹ هادی نوروزی به عنوان تنها مهاجم پرسپوليس يک فرصت عالی را هدر داد. فرصتی که ديگر کمتر نصيب تيمی شد که هوادارانش را از دست داده است. در نيمه دوم کفه ترازو بار ديگر به سود ياران صمد مرفاوی سنگين شد. نقطه اوج خطر برای پرسپوليس ادينيو، گلزن برزيلی بود. در اين نيمه مس بازی هماهنگتر و يکدست تری از ميزبان نشان داد و چند بار چنان خطر تا بيخ گوش دروازه حقيقی پيش رفت و نظم دفاعی را برهم ريخت. در بدترين لجظه اين بهم ريختگی برخورد حقيقی با سپهر حيدری به مصدوميت شديد سپهر و اعزام او به بيمارستان انجاميد. برای انتقال او به بيمارستان ۱۵ دقيقه مصدوم منتظر آمدن آمبولانس بود. در دقيقه ۸۵ ضربه آزاد ادينيو از فاصله ۲۵ متری به زير ديرک افقی دروازه خورد و روی خط گل فرود آمد. اين ضربه جرقه ای بود تا شليک وحيد هاشميان از کنار دروازه مس رد شود و ضربه قوس دار قاسم دهنوی به زحمت توسط حقيقی راهی کرنر شود... و دست کم لحظه های پايانی را از شکل يکنواختش خارج کند. پرسپوليس با اين تساوی صاحب ۵۴ امتياز شد. روز يکشنبه نتيجه مسابقه تراکتورسازی با صبا در قم سرنوشت رده چهارم در اين هفته را مشخص می کند. در حالی که تماشاگر مسابقه در ورزشگاه بزرگ ازادی بين ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ نفر گزارش شد، پرسپوليس در غياب محرومانش، همچنان با مشکل بازيکن، به ويژه در خط حمله دست به گريبان بود. ضمن إن که مصدوميت شديد کاپيتان سپهر حيدری هم بر کار دفاعی اين تيم چنان تاثير نامطلوب داشت که مس هر لحظه تا آستانه گل پيروزی پيش رفت. پرسپوليس: عليرضا حقيقی – حميد علی عسگری، سپهر حيدری (کاپيتان)، (از دقيقه ۵۶ هادی شکوری)، مجتبی شيری، سکو برت، تياگو فراگا - محسن آقازمانی، مازيار زارع، حسين بادامکی(از دقيقه ۷۵ اشپيتيم آرفی) – هادی نوروزی و محمد منصوری (از دقيقه وحيد هاشميان). سرمربی: علی دايی. مس کرمان: ارشاد يوسفی - قاسم دهنوی، پيروز قربانی، ميلاد فخرالدينی، شجاع خليل‌زاده - عادل کلاه‌کج، محمد منصوری، مصطفی سيفی، کيوان امرايی، مهرداد پولادی، ادينهو (کاپيتن). سرمربی: سرمربی: صمد مرفاوی.
 


آمریکا یک ایرانی به نام بهرام علی شایسته و همسرش را به اتهام قاچاق میلیون ها دلار مواد مخدر تحریم کرد. وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد، آقای شایسته با کمک شرکت حمل و نقلش که در آلمان مستقر است، هزاران کیلوگرم هروئین را از افغانستان به خارج منتقل کرده است. طبق تصمیم دولت آمریکا دارایی های وی و همسرش در آمریکا توقیف می شود.
 


شورای نگهبان قانون اجباری بودن داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای نامزدهای انتخابات مجلس را تائید کرد. این قانون چند روز پیش توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود. طبق قانون قبلی داشتن مدرک لیسانس و پنج سال سابقه مدریتی برای نامزدی در انتخابات مجلس کافی بود. برخی از نمایندگان مجلس این قانون را باعث "تضییع حقوق طبقات مختلف اجتماعی" می دانند.
 


شمار قربانیان گردباد در آمریکا به حدود ۲۵۰ تن رسید. شش ایالت در جنوب آمریکا چهارشنبه شب با گردبادهای شدیدی روبرو شدند که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. در پی این رویداد تنها در ایالت آلاباما ۱۶۲ تن جان باخته اند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، قرار است روز جمعه برای بازدید از خرابی های ناشی از گردباد، به آلاباما سفر کند.
 


رضا عبدالهی، رييس کميسيون تلفيق بودجه ۹۰ مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه گفته است: «طبق آمار بانک مرکزی تا پايان سال ۸۹ يک دلار در حساب ذخيره ارزی باقی نمانده است.» رضا عبدالهی، رييس کميسيون تلفيق بودجه ۹۰، در مورد پيشنهاد کميسيون کشاورزی در مورد برداشت دو هزار ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزی به عنوان منبع جديدی برای آب، گفت «طبق آمار بانک مرکزی تا پايان سال ۸۹ يک دلار در حساب ذخيره ارزی باقی نمانده است.» رييس کميسيون تلفيق افزود تنها دادن فرمان برای برداشت از حساب ذخيره ارزی کار درستی نيست. به گزاش ايسنا، رضا عبداللهی در صحن علنی پنج شنبه مجلس گفت:« اين‌که تنها قرار باشد دو هزار ميليارد تومان برای بخش آب چک بکشيم، هيچ فايده‌ای ندارد چون پولی در حساب ذخيره ارزی نيست.» آقای عبدالهی این پيشنهاد را خلاف قانون برنامه دانست و گفت: «طبق قانون ۵۰ درصد از آنچه در حساب ذخيره ارزی است بايد به عنوان ذخيره ملی پس انداز شود و ۵۰ درصد بقيه تا پايان سال بماند تا اگر بودجه کسری داشت اين ميزان برای کسری بودجه تامين گردد.» سخنان آقای عبدالهی در حالی بیان می شود که حساب ذخيره ارزی از زمان تشکيل آن در سال ۷۹ در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی، تحت نظر هيئت امنای حساب ذخيره ارزی اداره می‌شد، اما دولت نهم در مرداد سال ۸۶ اين هيئت را در شورای‌ عالی مديريت و برنامه‌ريزی و پس از آن در کميسيون اقتصادی دولت ادغام و سرانجام در ارديبهشت سال ۸۷ آن را به کلی منحل اعلام کرد. محمود احمدی‌نژاد نيز در سال ۸۸ با محرمانه خواندن رقم حساب ذخيره ارزی اعلام کرد که ميزان موجودی حساب ارزی «در تاريخ کشور سابقه ندارد» و افزود که به اندازه «چند سال مصرف کشور» ارز در اين حساب موجود است. به گزارش ایسنا ، محمد حسن ابوترابی فرد،نايب رييس اول مجلس شورای اسلامی، نیز که رياست جلسه علنی را داشت، با وارد دانستن تذکر آقای عبدالهی افزود« پيشنهاد اختصاص دو هزار ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزی به عنوان منبع جديد آب خلاف قانون برنامه است.»
 


هند و پاکستان بر سر برداشتن گام هایی در راستای تقویت روابط بازرگانی خود به توافق رسیدند. نمایندگان این دو کشور امروز (پنج شنبه) موافقت کردند که محدودیت های مرزی را برای تبادل کالا از بین ببرند. آنها همچنین درباره تبادل محصولات نفتی و انتقال برق گفت و گو کردند. روابط هند و پاکستان پس از حملات تروریستی بمبئی در آذرماه سال ۱۳۸۷ با تنش روبرو شد. هند گروه لشکر طیبه را که در پاکستان مستقر است مسئول این حملات می داند.
 


در آستانه روز جهانی کارگر، هفت تشکل مستقل کارگری در ایران خواستار توقف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و تعیین دستمزدها توسط نمایندگان "واقعی" کارگران شدند. در بیانیه صادر شده از سوی این هفت تشکل، قانون هدفمند سازی يارانه ها "عامل تباهی زندگی و معيشت ميليون ها خانواده کارگری" و تعیین حداقل دستمزد ۳۳۰ هزارتومان، "توهینی" به کارگران خوانده شده است. سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و اتحاديه آزاد کارگران ايران از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.
 


يک کميسيون آمريکایی در گزارش سالانه خود درباره آزاديهای دينی در جهان، با قرار دادن ايران در کنار کشورهايی که آزادی اقليت های مذهبی را به طور جدی و مداوم نقض می کنند، تصريح کرده است: «شرايط آزادی های دينی و مذهبی در ايران، همچنان رو به وخامت است.»يک کميسيون آمريکایی در گزارش سالانه خود درباره آزاديهای دينی در جهان، با قرار دادن ايران در کنار کشورهايی که آزادی اقليت های مذهبی را به طور جدی نقض می کنند، تصريح کرده است: « شرايط آزادی های دينی و مذهبی در ايران، همچنان رو به وخامت است.» کميسيون آزادی بین المللی مذهب آمریکا، يک کميسيون مستقل است که اعضای آن توسط رييس جمهور آمريکا و رهبران حزب دمکرات و جمهوريخواه در سنا و مجلس نمايندگان برگزيده می شوند. وظيفه اين کميسيون بررسی وضعيت آزادی های مذهبی و دينی در سطح بين المللی و ارائه پيشنهادهايی به رييس جمهور، اعضای کنگره و وزير امور خارجه آمريکا است. در اين گزارش بر نام ايران و سيزده کشور ديگر، به عنوان کشورهايی که در زمينۀ آزادی های دينی، موجب نگرانی عميق هستند، تاکيد شده است. در اين گزارش همچنين به وزير خارجۀ آمريکا توصيه شده که در برابر صدور ايديولوژی بنيادگرای دولت هايی مانند عربستان، و سرکوب باورمندان مذهبی توسط حکومت هايی چون ايران و چين، سياستی محکم اعمال کند. اين گزارش می گويد، افزايش نقض حقوق دينی و مذهبی مردم در ايران و سيزده کشور جهان در سال گذشته به ميزانی بوده که موجب نگرانی عميق جامعه ی جهانی شده است. در گزارش سالانۀ مربوط به آزاديهای دينی در جهان، چهارده صفحه به جزييات سرکوب اقليت های دينی و مذهبی در ايران اختصاص يافته و در آغاز آمده است: « حکومت ايران، همچنان آزادی های دينی و باورهای مذهبی شهروندان خود را زيرپا می نهد و مردم را صرفا به خاطر اتهام های دينی، به حبس های درازمدت، شکنجه و اعدام محکوم می کند.» اين گزارش می افزايد:« ايران با حکومت "جمهوری اسلامی، مبتنی بر قانون اساسی" با تکيه بر آيين و يا باورهای مذهبی شهروندان خود، تبعيض اعمال می کند و طی سال گذشته، شرايط آزادی های دينی و مذهبی در ايران، همچنان رو به وخامت گذاشته و حمله های فيزيکی، تهديد و ارعاب و بازداشت و حبس عليه اقليت هايی مانند بهاييان، مسيحيان و دراویش افزايش يافت و حتی پيروان آيين های غيراسلامی که تحت حمايت قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران قرار دارند، مانند کليميان، ارمنيان، آسوريان و زرتشتيان با تبعيض و اختناق دست بگريبان بودند.» در اين گزارش همچنين آمده است که اکثريت شيعه و اقليت سنی، ازجمله روحانيانی که از رژيم جدا هستند، مرعوب و بازداشت می شوند، مخالفان و فعالان حقوق بشر به صورت روزافزونی هدف بدرفتاری ماموران حکومتی هستند و تعدادی از آنها، محکوم به مرگ شده و حتی برخی به جرم محاربه با خدا، اعدام شده اند. در ادامه گزارش با اشاره به اين که انکار هالوکاست و يهودستيزی توسط مقام های ارشد دولت ايران افزايش يافته، گفته شده که از هنگام انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ ميلادی، بسياری از اعضای اقليت های دينی، از بيم زجر و آزار، موطن خود ايران را ترک کرده اند. در گزارش سالانۀ آزاديهای دينی در جهان، در بيش از سيصد و هفتاد صفحه، با برشمردن موارد نقض حقوق دينی ملت های ايران، اريتره، ازبکستان، برمه، پاکستان، ترکمنستان، عربستان، عراق، سودان، کره شمالی، چين، مصر، نيجريه و ويتنام، از دولت آمريکا خواسته شده تا نگرانی های عميق در مورد افزايش محدوديت های دينی و مذهبی در کشورهای يادشده را بازتاب دهد و بويژه در برابر سياست صدور ايديولوژی بنيادگرايی از سوی عربستان سعودی و سياست های سرکوب دولت های ايران و چين عليه شهروندان اين کشورها محکم ايستادگی کند.
 


سه عضو سنای آمریکا از باراک اوباما خواسته اند که خواهان کناره گیری بشار اسد شود و سوریه را تحت فشار قرار دهد. درهمین حال، استرالیا نیز خواهان تحریم سوریه شده است.سه سناتور آمریکایی از باراک اوباما خواسته اند که خواهان کناره گیری بشار اسد شود و سوریه را تحت فشار قرار دهد. درهمین حال، استرالیا نیز خواهان تحریم سوریه شده است. استرالیا روز پنجشنبه در واکنش به سرکوب گسترده معترضان در سوریه، خواستار وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت بشار اسد شد. پیشتر اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که در مواجهه با دولت سوریه، تمامی گزینه‌ها، از جمله اعمال تحریم علیه دمشق را مد نظر قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کوین راد، وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی استفاده از تحریم‌ها علیه حکومت سوریه را مد نظر قرار دهد و افزود که در خصوص اعمال تحریم علیه سوریه، با اتحادیه اروپا ارتباطی تنگاتنگ دارد. وی خاطرنشان کرد که در صورت عدم اعمال تحریم از سوی جامعه بین‌المللی، به گزینه وضع تحریم یک‌جانبه علیه حکومت بشار اسد خواهد اندیشید. اتحادیه اروپا، که روز جمعه تصمیم دارد در جلسه اضطراری پیرامون سرکوب معترضان در سوریه، در مورد اقدامات ممکن علیه حکومت سوریه مذاکره کند، پیشتر اعلام کرده بود که در این جلسه، تمامی گزینه‌ها، از جمله اعمال تحریم علیه دمشق را مد نظر قرار خواهد داد. پیش از استرالیا، دانمارک، ایتالیا و آلمان نیز حمایت خود از اعمال تحریم‌ها علیه سوریه را اعلام کرده‌ بودند. وزیر امور خارجه استرالیا روز پنجشنبه همچنین خواستار آن شد که فرستاده ویژه‌ای از سوی سازمان ملل برای تحقیق در مورد وقایع اخیر سوریه، عازم این کشور شود و اظهار کرد که در این زمینه نامه‌ای برای دبیر کل سازمان ملل متحد خواهد نوشت. وی با اشاره به «شدت نقض حقوق اساسی بشر» در سوریه، بر لزوم تهیه گزارش جامع از وقایع رخ داده در سوریه تأکید کرد. به گفته فعالان حقوق بشر از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در اوایل ماه مارس،‌ دستکم ۴۵۳ نفر در این کشور جان باخته‌اند. این در حالی است که یک گروه حقوق بشری در سوریه، شمار کشته‌شدگان در اعتراض‌های این کشور را دستکم ۵۰۰ نفر اعلام کرده‌ و افزوده است که هزاران نفر نیز بازداشت و شمار زیادی ناپدید شده‌اند. در خواست سناتورهای آمریکایی در عین حال روز پنجشنبه، جان مک‌کین و لیندسی گراهام،‌ دو سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، به همراه جو لیبرمن، سناتور مستقل این کشور اعلام کردند که باراک اوباما باید به صراحت اظهار کند که همتای سوری‌اش، مشروعیت خود را از دست داده و باید از قدرت کناره‌گیری کند. این سه سناتور همچنین از باراک اوباما خواستند تا با «اقدامات ملموس دیپلماتیک و اقتصادی» دولت بشار اسد را به انزوا کشانده و تحت فشار قرار دهد. این سناتورهای با اشاره به این‌ که پیشتر به بشار اسد فرصت مذاکره و ایجاد اصلاحات داده شده، اما وی از آن سرباز زده است، افزودند که به جای آوردن عذر و بهانه برای حکومت سوریه، زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده، به همراه همپیمانان اروپایی خود و سایر کشورها، با مردم سوریه که خواستار «دولتی دمکراتیک» هستند، در یک صف قرار گیرند. این اظهارات در حالی بیان شده است که آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که اعمال تحریم‌های هدفمند علیه مقامات ارشد سوریه را مد نظر دارد. در همراهی با کشورهای معترض به اقدامات حکومت بشار اسد، اتریش نیز روز پنجشنبه سفیر سوریه در این کشور را احضار کرده و از تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه به سوی معترضین و دستگیری منتقدان حکومت این کشور به شدت انتقاد کرد. پیش از این نیز بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در اعتراض به اقدامات دولت بشار اسد، سفرای سوریه در این کشورها را احضار کرده‌بودند.
 


محمد نوری زاد، روزنامه نگار و نویسنده زندانی، چهل روز است که در اعتصاب غذا به سر می برد. فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد، در نامه ای که در سایت های مختلف اینترنتی منتشر شده است، با اعلام این خبر افزود، شوهرش "در اعتراض به عدم توجه به خواسته های قانونی اش" حدود چهل روز است که از خوردن غذا و پذیرش ملاقات سر باز می زند. خانم ملکی دلیل اعتصاب غذای آقای نوری زاد را عدم رسیدگی قوه قضائیه به شکایاتش از وزارت اطلاعات، دو بازجوی این وزارتخانه و قاضی پرونده اش اعلام کرده است. محمد نوری زاد از جمله به خاطر انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است.
 


در آغاز هفته سی و دوم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، دو تيم استقلال و ذوب آهن در تعقيب سپاهان پيشتاز به تساويهای نا اميدکننده ای در برابر حريفانشان دست يافتند: استقلال در خانه شاهين بوشهر بدون گل و ذوب آهن در ميزبانی فولاد يک بر يک متوقف شدند.در آغاز هفته سی و دوم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، دو تيم استقلال و ذوب آهن در تعقيب سپاهان پيشتاز به تساويهای نا اميدکننده ای در برابر حريفانشان دست يافتند: استقلال در خانه شاهين بوشهر بدون گل و ذوب آهن در ميزبانی فولاد يک بر يک متوقف شدند. اين دو نتيجه باعث شد تا اگر سپاهان در بعد از ظهر روز جمعه در خانه صنعت نفت برنده شود، جشن قهرمانی زودهنگام را برپا سازد. سپاهان پيش از بازی در آبادان نسبت به استقلال سه امتياز و ۱۰ گل تفاضل گل بيشتر در اندوخته دارد. ذوب آهن با ۵۷ امتياز بيشتر به رقابت با استقلال برای نايب قهرمانی اميدوار است. با يک بر ديگر برای سپاهان فقط بر پايه حسابهای دور از تصور تکرار قهرمانی فصل پيش تيم اصفهانی تهديد می شود. دروازه های دور از افت و خيز در بوشهر دروازه های دو تيم به دور از تلاش توقف ناپذير مردان ميان ميدان، روز آرامی را سپری کرد و چندان تهديدی نشد. دو تيم به يک بازی زمينی و پاسهای پياپی روی آورده بودند، اما چند پاس بلند عمقی برای استقلال خطرساز شد که يک بار با فرار سريع ستار زارع با خطای هند محمد محمدی يک اخطار برای دروازه بان استقلال به همراه داشت. اين ضربه آزاد چسبيده به خط جريمه برای عمادرضا و شاهين، سودی در بر نداشت. مسابقه پر افت وخيز دو تيم استقلال و شاهين در نيمه نخست تماشايی تر بود. بازی تهاجمی هر دو تيم و سرعت بازی گرچه به گل منجر نشد اما سرد و بی روح نبود. زيباترين لحظه نيمه نخست شليک از راه دور ايمان مبعلی را مجيد غلامی دروازه بان بوشهر به بالای دروازه منحرف کرد. در نيمه دوم برخوردها بيشتر و زيبايی بازی کاهش محسوسی داشت. در اين نيمه به نظر آمد دو تيم بيشتر متوجه گل نخورن بودند تا در آخرين پيکارهای پايان فصل به شکستی سرنوشت ساز دست به گريبان نشوند. درگيريهای تن به تن و سختگيرانه دو تيم، بازيکنان تکنيکی دو تيم را از کار انداخت و پاسها بيشتر با اشتباه همراه بود. در دقيقه ۸۶ ضربه از راه دور مهدی نوری يک لحظه تماشاگران بوشهری را نيم خيز کرد که توپ با فاصله ای اندک از کنار دروازه استقلال عبور کرد. دو دقيقه بعد با اشتباه هادی شکوری، عباس پورخسروانی فرصت يافت تا با محمدی تک به تک شود؛ ولی ضربه اش دقيق نبود. اين دو جرقه گرمی ديرهنگامی به بازی بخشيد. اما باز گلی حاصل نشد. در غياب فرهاد مجيدی و هوار ملا محمد تيم استقلال قدرت گلزنی به مانند روز نفت آبادان را به همراه نداشت. استقلال با اين بازيکنان در بوشهر پرتماشاگر بازی کرد: محمد محمدی – هادی شکوری، پژمان منتظری، اميرحسين صادقی (کاپيتان)، مهدی اميرآبادی – جواد شريفات(از دقيقه ۷۶ فردين عابدينی)، فرزاد آشوبی، مجتبی جباری، ايمان مبعلی –مهدی سيدصالحی و آرش برهانی(از دقيقه ۲ + ۹۰ کيانوش رحمتی). سرمربی: پرويز مظلومی. کابوس يک نيمه شکست برای ذوب آهن همزمان با مسابقه بدون گل استقلال با شاهين تيم ذوب آهن از فولاد اهواز ميزبانی کرد و نيمه نخست يک بر صفر از شاگردان مجيد جلالی عقب بود. اما ذوب آهن در پايان به تساوی يک بر يک نائل آمد. فولاد در فولادشهر در دقيقه ۴۲ توسط باکاری ياکيته به گل برتری رسيد؛ اما مهدی رجب‌زاده در دقيقه ۶۴ گل تساوی بخش را با يک ضربه تماشايی از پيشت محوطه جريمه وارد دروازه فولاد کرد. ذوب آهن با اين تساوی ۵۷ امتيازی شد.
 


فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بيانيه ای در روز جمعه اعلام کرد که شرايط جسمانی منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، بدتر شده و او نياز به عمل جراحی فوری قلب دارد. فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بيانيه ای در روز جمعه اعلام کرد که شرايط جسمانی منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، بدتر شده و او نياز به عمل جراحی فوری قلب دارد. اين فعال کارگری از زمان بازداشت در تير ماه سال ۸۶، يک روز نيز امکان استفاده از مرخصی را نداشته است. فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل از دولت جمهوری اسلامی ايران خواست تا هر چه زودتر او را برای انجام معالجات پزشکی آزاد کند. مک اوراتا، مسئول بخش زمينی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، با انتقاد از در زندان بودن آقای اسانلو و چند تن ديگر از فعالان کارگری به راديو فردا می گويد:«بر اساس گزارش هايی که از ايران دريافت کرده ايم، به خوبی می دانيم که منصور اسانلو شرايط جسمانی خوبی ندارد و بيماری قلبی اش بدتر و بدتر شده است. دولت ايران بايد سريعا بايد او را آزاد کند تا بتواند از معالجات پزشکی اش برخوردار شود و جراحی مورد نياز قلب را انجام دهد.» در  همین  حال، فاطمه گلگزی، مادر منصور اسانلو، با اشاره به اينکه سه رگ قلب فرزندش گرفته شده است، می افزايد:«از قبل از عيد تاکنون تلاش می کنيم که او را برای انجام معالجات پزشکی از زندان بيرون بياوريم.» خانم گلگزی در گفت و گو با راديو فردا اشاره می کند که قرار است دوره زندان فرزندش در تابستان سال جاری تمام شود و می افزايد: «اما دست ما به هيچ جا نرسيده و مسئولان تاکنون پاسخی به درخواست ها و نامه های ما نداده اند.» آقای اسانلو حدود ۱۰ سال پيش نيز دچار ناراحتی قلبی شده بود که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و اکنون، دکترها توصيه کرده اند که به دليل حساسيت عمل جراحی قلب آقای اسانلو، اين اقدام بايد در خارج از زندان انجام شود. اين نخستين بار نيست که منصور اسانلو با ناراحتی در ناحيه قلب مواجه می شود. او در بهمن ماه سال گذشته نيز به بيمارستانی در کرج منتقل شد و بلافاصله پس از انجام آنژيو گرافی به زندان رجايی شهر کرج بازگردانده شد. اين در حالی بود که بر دستان و پاهای رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد، دستبند و پابند زده شده بود. منصور اسانلو در شرايطی دوره زندان خود را می گذراند که دولت جمهوری اسلامی ايران، سال گذشته قول آزادی وی را در نشست سازمان بين المللی کار، آی ال او، مطرح کرده بود. در همين حال، مهدی کوهستانی نژاد، مشاور کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های بين المللی در کانادا، به اين پرسش راديو فردا، که اتحاديه های بين المللی کارگری چه اقداماتی را در مورد  بيماری جدی آقای اسانلو انجام خواهند داد، پاسخ می دهد:«اتحاديه های کارگری برای نشست سازمان بين المللی کار در هفته آينده آماده می شوند تا مسايل کارگران و فعالان کارگر زندانی، به ويژه وضعيت جسمانی منصور اسانلو را مطرح کنند.» وضعيت منصور اسانلو و نيز ديگر فعالان کارگر زندانی، مانند ابراهيم مددی و رضا شهابی، بارها مورد اعتراض سازمان های حقوق بشری و اتحايده های بين المللی کارگری قرار گرفته است و آنان خواستار آزادی اين فعالان کارگری شده اند.
 


خبرگزاری آلمان با استناد به گزارشی از روزنامه ترکیه ای ملیت نوشت، دولت آمریکا روز چهارشنبه از آنکارا خواسته است تا فعالیت بانک ملت را در ترکیه متوقف کند. دوید کوهن، از مقام های وزارت خزانه داری آمریکا، گفته است بانک ملت که سه شعبه در ترکیه دارد نقل و انتقالات مالی را انجام می دهد که با برنامه هسته ای ایران مرتبط است.
 


سخنگوی شورای نگهبان از موافقت با طرح الزام داوطلبان نمایندگی مجلس به ارائه مدرک کارشناسی ارشد خبر داد. طرحی که به گفته منتقدان، حق «انتخاب شدن» شهروندان ایرانی را بیش از پیش محدود می‌سازد.سخنگوی شورای نگهبان از موافقت با طرح الزام داوطلبان نمایندگی مجلس به ارائه مدرک کارشناسی کارشناسی ارشد خبر داد. طرحی که به گفته منتقدان، حق «انتخاب شدن» شهروندان ایرانی را بیش از پیش محدود می‌سازد. طرح اخیر مجلس که اصلاحیه بر ماده ۲۸ قانون انتخابات مصوب ۱۳۷۸ است، پیش از این شرط سابقه پنج ساله مدیریتی و اجرایی را نیز برای داوطلبان نمایندگی مجلس الزامی می‌دانست اما شورای نگهبان، در اسفند ۸۹ این موضوع را مغایر موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داد. در قانون مصوب سال ۷۸، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد از شروط لازم برای داوطلبان نمایندگی مجلس است اما مدرک کارشناسی نیز به شرط داشتن سه سال سابقه خدمت اجرایی در سطح کارشناسی و بالاتر در بخش‌های خصوصی یا دولتی و یا پنج سال سابقه فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تأیید مراجع ذیربط جایگزین مدرک کارشناسی ارشد باشد. اما تأیید قانون جدید، حلقه داوطلبان نمایندگی را بار دیگر تنگ‌تر می‌کند چرا که بر این اساس نامزدهای انتخابات مجلس با مدرک کارشناسی، حتی با داشتن سابقه اجرایی پنج ساله نمی‌توانند  برای انتخابات مجلس ثبت نام کنند و تنها دارندگان کارشناسی ارشد و مدارک معادل آن می‌توانند نامزد نمایندگی مجلس باشند. گرچه قانون اساسی جمهوری اسلامی بر اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی، از جمله از طریق انتخابات مجلس تأکید کرده است، اما همین قانون تصریح می‌کند که نحوه برگزاری انتخابات و شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان توسط قانون معین خواهد شد. پیش از این فاطمه حقیقت‌جو، ‌نماینده مجلس ششم در گفت‌وگو با رادیو فردا قانون انتخابات در ایران را قانونی به شدت تبعیض‌آمیز خوانده بود که «طبقات مختلفی از مردم را از حق انتخاب شدن محروم می‌کند.» این نماینده سابق مجلس تصریح کرده بود که «همه افراد باید بتوانند حق انتخاب شدن داشته باشند و همین که امکان خواندن و نوشتن داشته باشند، شرط کافی است برای انتخاب شدن برای اینکه اساساً نماینده مجلس فلسفه‌اش این است که نمایندگانی از طبقات مختلف در مجلس حضور داشته باشند تا بتوانند به نمایندگی از اقشار مختلف بپردازند.» حسن یوسفی اشکوری، نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی نیز به رادیو فردا گفته بود که «به نظر می‌رسد که نه تنها این قانون نقش مثبتی در تشویق مردم به مشارکت ندارد بلکه برعکس محدودکننده مشارکت نیز هست.» گرچه آمار مشخصی از تعداد دارندگان مدرک فوق لیسانس در دست نیست اما به گفته مقام‌های مسئول وزارت علوم ایران در حال حاضر سالانه حدود ۹۰۰ هزار نفر متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد هستند. با این همه آن طور که مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت علوم، به خبرگزاری ایرنا گفته است، ظرفیت آموزش عالی در مقطع کارشناسی ارشد به ۶۴ هزار نفر محدود می‌شود. اما محدود ساختن «حق انتخاب شدن» تنها موضوع مورد انتقاد در قانون انتخابات مجلس نیست چرا که منتقدان چه در زمان تصویب قانون انتخابات در سال ۷۸ و چه اکنون در زمان اصلاح این قانون، این انتقاد را مطرح کرده‌اند که نمایندگان مجلس خود را از شمول الزامات این قانون مستثنی کرده‌اند. چرا که بر اساس قانون انتخابات مجلس در زمان ثبت نام برای نمایندگی، دارا بودن مدرک کارشناسی و یک دوره عضویت در مجلس، معادل با داشتن کارشناسی ارشد است و نیز بر اساس همین قانون هر دوره نمایندگی مجلس «تنها برای شرکت در انتخابات» معادل یک مقطع تحصیلی به حساب می‌آید. به این ترتیب یک دارنده مدرک دیپلم که سه دوره سابقه نمایندگی در مجلس داشته باشد، می‌تواند در زمان ثبت نام برای کاندیداتوری مجلس، معادل دارنده کارشناسی ارشد باشد. دور نهم انتخابات مجلس در ایران، دوازدهم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ برگزار می‌شود و به گفته وزیر کشور جمهوری اسلامی، جزئیات ثبت نام و تقویم مربوط به این انتخابات به تدریج به مردم اعلام خواهد شد.
 


منوچهر سخایی، از هنرمند نام‌آور ایرانی و از چهره‌های قدیمی موسیقی پاپ، بامداد پنجشنبه و در سن ۷۶ سالگی در ایالت کالیفرنیای آمریکا در گذشت.منوچهر سخایی، از هنرمند نام‌آور ایرانی و از چهره‌های قدیمی موسیقی پاپ، بامداد پنجشنبه و در سن ۷۶ سالگی در ایالت کالیفرنیای آمریکا در گذشت. آقای سخایی با اجرای ترانه‌های عاشقانه بر بستر ملودی‌های ایرانی، با ارکستراسیون غربی و کلام فارسی، در دهه ۳۰ خورشیدی و به همراه دیگر هنرمندان پاپ، محبوبیت خیره‌کننده‌ای برای موسیقی پاپ به ارمغان آورد و ترانه‌های بسیاری از خود به یادگار گذاشت. در میان این آثار، اما ترانه «کلاغا» با کلام نوذر پرنگ و آهنگ پرویز مقصدی، به امضای منوچهر سخایی در عالم موسیقی بدل شد. آقای سخایی پیش از آن‌که وارد دنیای موسیقی شود، در روزنامه کیهان به عنوان خبرنگار پارلمانی فعالیت می‌کرد و سپس به واسطه دوستی با پرویز ایرانفر وارد عرصه موسیقی شد. وی همچنین در سال‌های فعالیت هنری‌اش شوی تلویزیونی زنگوله‌ها را برای تلویزیون ملی ایران تهیه کرد که در آن به معرفی چهره‌های جدید موسیقی پاپ می‌پرداخت. منوچهر سخایی پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در سال‌های بعد به شورای ملی مقاومت، از سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی، پیوست. این هنرمند عرصه موسیقی پاپ پس از مهاجرت نیز چند آلبوم منتشر کرد، اما نتوانست موفقیت گذشته‌اش را در مهاجرت تکرار کند. وی در سال ۱۳۸۶ در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفته بود که آلبوم ابتدایی خود را در شرایط «کوچ اجباری» ساخته و افزوده بود: «از چند آهنگ اولین آلبومم که در آمریکا تهیه کردم راضی نیستم. چون این آلبوم را در بدو ورودم به آمریکا ارائه دادم، هنوز به اوضاع و احوال اینجا آشنا نبودم و از نظر مالی هم بسیار محدود بودم.» آقای سخایی در این گفت‌و گو همچنین افزوده بود که پس از ارائه آلبوم دوم که رضایت خاطر وی را به طور کامل جلب نکرده بود تصمیم گرفت با موسیقی به اصطلاح «لس‌آنجلسی» همراهی نکند.
 


وزارت کشور مراکش اعلام کرده که انفجار امروز در کافه ای در شهر مراکش 14 کشته و 20 زخمی برجای گذاشته است. در اعلامیه وزارت کشور مراکش این انفجار« اقدامی جنایتکارانه» توصیف و افزوده شده که شماری از گردشگران خارجی نیز در میان کشته و زخمی شدگانند. توریسم و جهانگردی یکی از بزرگترین منابع درآمد مراکش است.
 


در ماه دسامبر ۲۰۰۱ نیروهای مرزبانی پاکستان ۳۰ نفر از افراد القاعده را در یک گذرگاه کوهستانی بازداشت کردند. این افراد از بمباران کوهستان «تورا بورا»، آخرین پناهگاه بن لادن در افغانستان، گریخته بودند.در ماه دسامبر ۲۰۰۱ نیروهای مرزبانی پاکستان ۳۰ نفر از افراد القاعده را در یک گذرگاه کوهستانی بازداشت کردند. این افراد از بمباران کوهستان «تورا بورا»، آخرین پناهگاه بن لادن در افغانستان، گریخته بودند. پس از تحویل این افراد به آمریکا مشخص شد که این سی نفر جزء حلقه اصلی محافظان اسامه بن لادن بوده‌اند. با گذشت ده سال از آن حوادث هنوز هم به نظر بسیاری از کار‌شناسان، یمن یکی از مراکز اصلی رشد و عضوگیری القاعده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان سپس با استناد به ارزیابی دستگاه‌های امنیتی آمریکا می‌نویسد که در سال‌های دهه ۱۹۹۰ پیوستن به گروه القاعده در یمن کار بسیار ساده‌ای بوده و به همین خاطر پس از افغان‌ها و سعودی‌ها، یمنی‌ها بیشترین تعداد را در این گروه دارند. این اسناد امنیتی همچنین نشان می‌دهد که محافل و شبکه مذهبی سلفی‌ها در یمن پیوستن به القاعده و اسامه بن لادن را تشویق می‌کرده است. اکثر این افراد بی‌سواد و از لایه‌های فقیر جامعه بوده‌اند. طبق این اسناد امنیتی که هفته اخیر توسط وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» منتشر شده‌اند، تعداد زیادی از مدارس و بنیادهای مذهبی فعال در یمن به نفع القاعده تبلیغ می‌کرده و زمینه را برای پیوستن افراد به این گروه فراهم می‌کردند. القاعده در خاک یمن مراکز آموزش تروریستی دایر کرده بود و دولت یمن به ندرت در کار این شبکه دخالت می‌کرد. طبق اسناد امنیتی آمریکا برخی از مقامات یمن حتی در مقابل دریافت رشوه مدارک لازم برای سفر این افراد به خارج را جعل و آماده می‌کردند. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از اسناد منتشر شده توسط «ویکی‌لیکس» می‌افزاید که تعدادی از روحانیون و امامان یمنی برای شبکه عضوگیری القاعده پول جمع می‌کردند. تعداد زیادی از افرادی که در یمن عضوگیری شده و آموزش دیده بودند بعد‌ها جزء حلقه اصلی محافظان و ماموران امنیتی بن لادن بودند. اکثر این افراد از نظر سواد یا اشتغال در موقعیت پایینی قرار داشتند و حتی به زحمت می‌توانستند هزینه امرار معاش خانواده خود را تامین کنند. در بسیاری از موارد عضوگیری و پیوستن به القاعده تحت تاثیر پیوندهای خانوادگی و قبیله‌ای صورت می‌گرفت. برای مثال، برادر یکی از افرادی که در سال ۲۰۰۱ در مرز پاکستان دستگیر شد با گروه دیگری از افراد القاعده که در سال ۱۹۹۸ به ناو جنگی «یو اس اس کول» حمله کردند در ارتباط بوده است. افرادی که در یمن عضوگیری می‌شدند پس از آموزش به افغانستان اعزام شده و در چهارچوب «تیپ ۵۵ اعراب» علیه گروه‌های رقیب طالبان و ائتلاف شمال می‌جنگیدند. تعدادی از این افراد به مرور به واحدهای محافظ بن لادن پیوستند. طبق اسناد امنیتی آمریکا، بن لادن این افراد را بر اساس میزان اعتماد یا موقعیت آن‌ها در دوره‌های آموزشی جنگ تن به تن انتخاب می‌کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان» با اشاره به بخش دیگری از اسناد امنیتی آمریکا که توسط ویکی‌لیکس منتشر شده است می‌نویسد تعداد زیادی از اعضای یمنی القاعده به سرعت در سلسله‌مراتب این گروه پیشرفت کرده و برای ماموریت‌های حساس در نقاط مختلف جهان اعزام می‌شدند. به گفته یکی از زندانیان، دلیل این موضوع ساده‌تر بودن امکان سفرهای خارجی برای اتباع یمنی بوده است. اسناد امنیتی آمریکا که محصول بازجویی‌های بازداشتگاه «گوآنتانامو» است شاید در حال حاضر فقط ارزش تاریخی داشته باشد، چون بخش اعظم اطلاعات آن مربوط به قبل از سال ۲۰۰۱ است. ولی به نظر می‌رسد که یمن هنوز هم یکی از مراکز اصلی رشد و عضوگیری القاعده است. با وجود آن که نیروهای نظامی یمن از سال گذشته تحت فشار آمریکا مبارزه با شبکه القاعده را در این کشور تشدید کرده‌اند، هنوز هم از نگاه کار‌شناسان امنیتی آمریکا القاعده در یمن نیرومند‌ترین واحد نظامی و عملیاتی را دارد. شبکه خبری سی‌ان‌ان یادآوری می‌کند که چند تن از افرادی که در سال‌های اخیر قصد بمب‌گذاری در آمریکا یا کشورهای دیگر را داشتند در خاک یمن عضوگیری شده و آموزش دیده‌اند. جنگجویان القاعده طی یک سال گذشته در نبرد با نیروهای دولتی یمن تعداد زیادی از سربازان و ماموران پلیس این کشور را از پای درآورده‌اند. اسناد «گوآنتانامو» نشان می‌دهد که هنوز هم روند تبلیغ، سازمان‌دهی و عضوگیری القاعده در خاک یمن ادامه دارد. شاید به همین خاطر است که پس از گذشت ده سال هنوز هم یمنی‌ها بیشترین تعداد اسرا را در بازداشتگاه «گوآنتانامو» تشکیل می‌دهند. طبق اسناد امنیتی آمریکا از مجموع ۱۱۲ یمنی که طی ۹ سال اخیر به «گوآنتانامو» فرستاده شده‌اند ۲۳ نفر به کشور خود بازگردانده شده، دو نفر در دوران بازداشت جان خود را از دست داده و حدود ۹۰ نفر هنوز در این زندان هستند. آمریکا به خوبی می‌داند که بازگرداندن این افراد به خاک یمن در شرایط بی‌ثبات کنونی و ادامه حضور القاعده در خاک این کشور کار سنجیده‌ای نیست.
 


فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل می گوید شرایط جسمانی منصور اسانلو، رئیس زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، بدتر شده و او نیاز به عمل جراحی فوری قلب دارد. این اتحادیه بین المللی کارگری از دولت ایران خواسته است آقای اسانلو را برای انجام معالجات پزشکی آزاد کند. منصور اسانلو تیر ماه سال 86 بازداشت شد و تاکنون به مرخصی نرفته است.
 


منوچهر سخایی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی بامداد پنج شنبه در کالیفرنیای آمریکا در 76سالگی به علت بیماری درگذشت. منوچهر سخایی پیش از انقلاب در ایران، یکی از خوانندگان محبوب بود و بویژه ترانه «کلاغ ها» بر شهرت او افزود. او پس از انقلاب سال 57 از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در سال های بعد به شورای ملی مقاومت از سازمان های مخالف جمهوری اسلامی پیوست.
 


مقامات محلی ايالت آلابامای آمريکا روز پنجشنبه اعلام کردند تلفات جانی گردباد و تندبادی که اين ايالت را درنورديده به ۱۲۸ تن رسيده است و احتمال دارد اين آمار بالاتر هم برود.مقامات محلی ايالت آلابامای آمريکا روز پنجشنبه اعلام کردند تلفات جانی گردباد و تندبادی که اين ايالت را درنورديده به ۱۲۸ تن رسيده است و احتمال دارد اين آمار بالاتر هم برود. آمار تلفات جانی این گردباد در ایالت های مرکزی آمریکا به حدود ۲۰۰ تن رسیده است. دولت فدرال ايالات متحده آمريکا در ايالت آلاباما وضعيت اضطرارای اعلام کرده است. اين گردباد در حال حرکت است و در چند روز گذشته حدود ۱۲۸ کشته در آلاباما، ۳۲ کشته در می سی سی پی، ۱۱ کشته در جورجيا، ۱۴ کشته در تنسی و هشت کشته در ويرجينيا داشته است. به گزارش رويترز، شهر «تاسکالوسا» در آلاباما به شدت خسارت ديده و شهروندان از تجربيات تلخ خود گفته اند. يک شاهد عينی گفته، در حالی که به زيرزمين خانه پناه برده بود، شاهد بوده که خانه به شدت تکان خورده و تمامی شيشه ها در هم شکسته است. در آرکانزاس و می سی سی پی هم که مسير حرکت اين گردباد بوده، تلفات جانی گزارش شده است. ايالت های لوييزيانا و جورجيا هم خسارت ديده اند اما شديدترين خسارت در ايالت آلاباما گزارش شده است. مناطق و شهرها از شمال تا جنوب ايالت آلاباما در اثر اين گردباد آسيب ديده اند. مقامات رسمی اين ايالت می گويند هنوز آمار دقيقی از تلفات مالی اين گردباد در درست نيست. در مناطقی که گردباد حرکت کرده، ايستگاه های انتقال برق تخريب شده و هزاران خانه از بين رفته است. شماری از مقامات محلی گفته اند که چنين گردباد مخربی در تاريخ بی سابقه بوده است. دکل های انتقال برقی که آسيب ديده، برق ۹ ميليون شهروند در هفت ايالت را منتقل می کند. کاخ سفيد با اعلام وضعيت اضطراری در ايالت آلاباما، نيروهای امداد وکمک رسانی را راهی اين منطقه کرده است. باراک اوباما در بيانيه ای گفته است: «هرچند هنوز درصد خسارات و تلفات به طور دقيق مشخص نيست، ولی در روزهای آينده شرايط بررسی می شود و هر کمکی که لازم باشد به منطقه فرستاده خواهد شد.» مقامات رسمی آلاباما و می سی سی پی می گويند به احتمال زياد آمار تلفات و کشته ها بيشتر می شود. هر چند حرکت گردباد و توفان در مرکز آمريکا زياد اتفاق می افتد، اما به ندرت اين گونه قدرت تخريبی دارد و باعث تلفات گسترده می شود. حدود يک هزار و ۴۰۰ نيروی نظامی برای کمک رسانی راهی آلاباما شده اند تا در انتقال اقلام غذايی و دارويی کمک کنند.
 


استاندار زنجان روز دوشنبه گفت که در حال حاضر از ظرفیت پارک‌های ویژه بانوان در ایران کمترین استفاده می‌شود، آن هم در بدترین شرایط. استاندار زنجان روز دوشنبه گفت که در حال حاضر از ظرفیت پارک‌های ویژه بانوان در ایران کمترین استفاده می‌شود، آن هم در بدترین شرایط. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد رئوفی‌نژاد در جلسه کارگروه بانوان و امور خانواده استان زنجان افزوده است که پارک بانوان زنجان ۲۰ هکتار وسعت دارد، اما هم اکنون از آن حداقل استفاده می‌شود. استاندار زنجان در مورد علت استفاده نشدن از ظرفیت پارک ویژه زنان در این استان می‌گوید: «ظاهراً بانوان به دلیل وقوع برخی اتفاقات ناخوشایند جرأت رفتن به بعضی قسمت‌های این پارک را با تاریکی هوا ندارند و از این رو باید برای استفاده بیشتر از این پارک برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.» اما پارک‌های خاص زنان در ایران با چه استدلالی ساخته شده‌اند؟ شهلا انتصاری در تهران که به عنوان مددکار اجتماعی در حوزه زنان مطالعاتی دارد، چنین پاسخ می‌دهد: «فلسفه‌ای که اینها برای جداسازی یا ایجاد پارک‌های بانوان مطرح کرده‌اند این است که می‌گویند امنیت وجود داشته باشد و خانم‌ها بتوانند راحت‌تر باشند. چون جامعه ما پوشش دارد و خانم‌ها با پوشش نمی‌توانند از آفتاب و فضای باز استفاده کنند.» خانم انتصاری درباره این که در تهران تا چه حد از پارک‌های مخصوص زنان استقبال می‌شود می‌گوید که واکنش به این گونه پارک‌ها در مواردی مثبت است، اما به دلایل خاص: «بین کسانی که دراطراف من بودند چه در محیط کار، چه درمحیط زندگی میان دوستان و فامیل، تعدادی با این پارک‌ها موافق بودند با این استدلال که می‌توانیم روسری‌های‌مان را برداریم چون با پوشش آفتاب به ما نمی‌خورد. آنها فقط بر این جنبه تاکید می‌کردند که چون در جامعه ما همه مجبورند حجاب داشته باشند و بعضی‌ها به‌رغم میل خودشان، پس در این فضا آفتابی به سرشان می‌خورد و می‌توانند در هوای باز ورزش کنند. ولی در غیر این صورت می‌گفتند دسترسی به این پارک‌ها سخت است و نمی‌توانند خانواده را دو قسمت کنند، بخشی بروند و بخش دیگر نروند. همچنین می‌گفتند در سایر پارک‌ها که جداسازی نشده همه جور وسایل ورزشی وجود دارد و استفاده از برنامه‌های فرهنگی می‌تواند در مجتمع‌های فرهنگی باشد که زنان و مردان بتوانند با هم از آن استفاده کنند.» استاندار زنجان به عنوان راه حلی برای ترغیب زنان به استفاده از پارک ۲۰ هکتاری ویژه بانوان در این استان پیشنهاد کرده است برنامه‌هایی مانند موسیقی محلی، نمایشنامه و سایر فعالیت‌ها در شب‌های تابستان در آن اجرا شود. به گفته شهلا انتصاری، اجرای این گونه برنامه‌ها نیز نمی‌تواند زنان را بیشتر به رفتن به این گونه پارک‌ها تشویق کند، چون مبنای ایجاد این پارک‌ها را درست نمی‌دانند: «من به عنوان مددکار اجتماعی فکر می‌کنم اگر داریم برنامه‌ای را برای یک جامعه در نظر می‌گیریم و پیاده می‌کنیم، آن برنامه به تنهایی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. برنامه‌ای در ارتباط با سایر برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌تواند نتایج مثبت‌تر و بهتری داشته باشد که تقریباً بیشتر مردم را تحت پوشش قرار دهد. وقتی فاصله‌گذاری و جداسازی می‌کنیم نیمی از جمعیت ما که مردان هستند نمی‌توانند از این فضا استفاده کنند. من فکر می‌کنم در ارتباط بین زن و مرد باید روی فرهنگ و بینش زنان و مردان به خصوص جوانان کار کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم این فرهنگ را ارتقا بدهیم تا زن و مرد بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و به کار و فعالیت و ورزش بپردازند و در عین حال حساسیتی هم وجود نداشته باشد.» خانم انتصاری می‌افزاید: «اگر برنامه‌ریزی ما با این نگاه است که معضلات، عدم امنیت و انحرافات جامعه را کم کنیم، اتفاقاً این طور نیست و چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود تحریک‌پذیری بیشتری در بخشی از زنان یا مردان ما به وجود آید. اگر از نظر امنیت این کار را انجام می‌دهیم، باز هم این طور نیست که هر جا عده‌ای از زنان جمع می‌شوند الزاماً محیطی امن باشد، چون در مسائل مربوط به فساد و قاچاق و مسائل غیراخلاقی زنان بسیاری فعالیت می‌کنند و خودشان منشاء این گونه معضلات هستند.»
 


جیمی کارتر، رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از دیدار از کره شمالی گفت که رهبری این کشور مایل است بدون قید و شرط با آمریکا وکره جنوبی مذاکره کند. آقای کارتر همراه روسای جمهوری پیشین فنلاند و ایرلند و نخست وزیر سابق نروژ برای ترغیب رهبرکره شمالی به بازگشت به مذاکرات هسته ای، ارزیابی نیازهای این کشور به مواد غذایی و کمک به رفع تنش میان دو کره، به پیونگ یانگ رفته بود. او گفت که رهبر کره شمالی شخصا با آنها ملاقات نکرد، اما پیامی برای آنها فرستاد.
 


باراک اوباما و سوزان رایس، نمایندهٔ ایالات متحده در سازمان ملل، از شواهدی دال بر دخالت فعالانهٔ جمهوری اسلامی ایران در سرکوب معترضان سوری سخن گفته‌اند. حتی اگر در سخنان مقامات امریکایی تردیدی وجود داشته باشد (که چنین نیست، چون مشی اوباما علی‌رغم ناتوانی در اجرای برخی وعده‌هایش در سه سال گذشته دروغ‌گویی به مردم آمریکا نبوده است)، مقامات، دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی خود اصولا و به نحو راهبردی مداخله در سرکوب معترضان سوری را تایید می‌کنند.رئیس جمهور اوباما و سوزان رایس، نمایندهٔ ایالات متحده در سازمان ملل، از شواهدی دال بر دخالت فعالانهٔ جمهوری اسلامی ایران در سرکوب معترضان سوری سخن گفته‌اند. آیا این سخن با توجه به صف‌بندی‌های منطقه‌ای و مشکلات میان دول ایران و ایالات متحده قابل باور است؟ حتی اگر در سخنان مقامات امریکایی تردیدی وجود داشته باشد (که چنین نیست، چون مشی اوباما علی‌رغم ناتوانی در اجرای برخی وعده‌هایش در سه سال گذشته دروغ‌گویی به مردم آمریکا نبوده است)، مقامات، دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی خود اصولا و به نحو راهبردی مداخله در سرکوب معترضان سوری را تایید می‌کنند. چگونه؟ دولت بشار اسد، در خط مقاومت خط تبلیغاتی دولت جمهوری اسلامی پس از بروز اعتراضات در سوریه دفاع همه‌جانبه از دولت بشار اسد بوده است. عامل توجیه این رفتار قرار داشتن دولت موجود سوریه در کنار ایران و حزب‌الله (که در رسانه‌های دولتی از آن به عنوان خط مقاومت یاد می‌شود) علیه اسرائیل است: «هیچ ایرانی میهن‌دوستی از ناآرامی در سوریه خوشحال نمی‌شود، چراکه این کشور متحد راهبردی ایران است و ایجاد مشکل در آن به نفع ایران نیست... این کشور مجرای اصلی کمک به مبارزین لبنانی و فلسطینی هم هست.» (درباره انعکاس ناآرامی سوریه در رسانه‌های ایرانی، الف، ۶ فروردین ۱۳۹۰) اما در چهار دههٔ گذشته، اسرائیل امن‌ترین مرز را با سوریه داشته است. دول سوریه هیچ گاه در پی راه انداختن جنگ علیه اسرائیل برای باز پس‌گیری بلندی‌های جولان نبوده‌اند. از همین جهت مقامات آمریکایی و اسرائیلی چندان از اعتراضات سوریه استقبال نکرده‌اند. آن‌ها شرایط نه جنگ- نه صلح امروز با سوریه را به دولتی محتمل بدون هیچ تصوری از آن ترجیح می‌دهند. بدین ترتیب، مشکل سوریه داخلی است و نه خارجی یا منطقه‌ای. اما در دنیای امروز متحدان راهبردی در شرایط بحران، چه خارجی و چه داخلی، از هیچ کمکی به یکدیگر دریغ نمی‌کنند، از جمله کمک به دولت متحد راهبردی در سرکوب مخالفت‌ها. اگر «اهمیت راهبردی سوریه در دور نگهداشتن کانون درگیری از مرزهای ایران» (درباره انعکاس ناآرامی سوریه در رسانه‌های ایرانی، الف، ۶ فروردین ۱۳۹۰) مد نظر باشد طبعا می‌توان به این دولت دوست برای بر سر کار ماندن در هر شرایطی و بالاخص در شرایط بحران بقا یاری رساند. کسانی که معتقدند حتی در بحرین می‌توان به اقدامات نظامی دست زد (روح‌الله حیسنیان: «ایران در بحرین اقدام نظامی کند» خبر آن‌لاین، ۲۱ فروردین ۱۳۹۰؛ محمدرضا نقدی: «اگر امروز شرایط به ما اجازه نمی‌دهد که مستقیماً در عرصۀ نبرد حضور پیدا کنیم، وظیفه داریم تا این شرایط را تغییر داده و به طور مستقیم در صحنه نقش‌آفرینی کنیم» سحام نیوز، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰)، در حالی که زمینهٔ سیاسی و نظامی آن وجود ندارد، به طریق اولی در شرایط دوستی با دولت سوریه و داشتن همهٔ راه‌های کمک‌رسانی، به اقدام نظامی و امنیتی برای سرپا نگاه داشتن این متحد کلیدی اقدام می‌کنند. رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی جمهوری اسلامی اعتراضات مردم سوریه را به صهیونیزم نسبت می‌دهند: «بخشی از این اعتراضات ثمره تلاش‌های جدی و تبلیغاتی شدید رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی در یک ماه اخیر بوده است. سرنگونی نظام فعلی سوریه آرزوی رژیم صهیونیستی و آمریکاست و آن‌ها برای این مهم حاضر به هر اقدامی بوده و هستند... حکومت بشار اسد حامی اصلی مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان بوده و به همین دلیل و برخلاف سایر کشورهای عربی آمریکا و رژیم صهیونیستی از سرنگونی آن حمایت کرده و می‌کنند.» (چرا می‌گوییم سوریه فرق دارد؟ الف، ۲۳ فروردین ۱۳۹۰) در این حال برای مقامات ایران کاملا منطقی است که همانند حزب‌الله به دولت سوریه نیز از حیث مالی، تدارکاتی، نظامی و امنیتی برای سرکوب یاری رسانند. مدل حرکت‌های جهان عرب بسیار شبیه جنبش سبز است و عوامل سرکوب معترضان در ایران درس‌های بسیاری برای آموختن به مقامات امنیتی سوری در چنته دارند. سکوت یا حمایت رسانه‌ای رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی جمهوری اسلامی در برابر جنبش اعتراضی در سوریه سکوت کرده یا همانند رادیو و تلویزیون دولتی صرفا مواد رسانه‌ای تلویزیون دولتی سوریه را انتقال داده‌اند. توجیهاتی که برای عدم پوشش عرضه شده، مواردی مثل «مشکوک بودن منابع خبری» و «عدم اعتبار رسانه‌های غربی» و «بزرگ‌نمایی رسانه‌های غربی و وهابی» (درباره انعکاس ناآرامی سوریه در رسانه‌های ایرانی، الف، ۶ فروردین ۱۳۹۰) بوده‌اند، در حالی که معترضان سوری هر روز انبوهی از جنایات رژیم بشار اسد را در سایت یوتیوب به معرض دید عموم می‌گذارند. گزارش‌های رسانه‌های غربی نیز معطوف به بحرانی جلوه دادن سوریه تلقی شده‌اند. («وزارت خارجه انگلیس در اقدامی به منظور بحرانی نشان دادن اوضاع داخلی سوریه از اتباع انگلیسی خواست تا سوریه را ترک کنند»، فارس، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰) اما آنجا که این حوادث پوشش داده شده، اعتراضات به «توطئهٔ مشترک عربستان و آمریکا علیه سوریه» نسبت داده شده است. در این گونه مطالب عینا سناریوسازی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی سوریه (مثل لو رفتن طرح دو میلیارد دلاری فیلتمن- بندر بن سلطان برای سقوط دولت سوریه) در رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی جمهوری اسلامی منعکس شده است. مخالفان لبنانی سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه (حزب حریری) نیز به عنوان یکی از عوامل توطئه‌گر در سوریه معرفی شده‌اند. (تلاش حریری برای تغییر رژیم سوریه، الف، ۲۷ فروردین ۱۳۹۰) انعکاس جانب‌دارانهٔ اعتراف‌گیری‌ها و تظاهرات دولتی رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی به خوبی اعترافات گرفته شده توسط مقامات امنیتی سوریه و پخش شده در تلویزیون دولتی این کشور را مبنی بر دست داشتن تروریست‌های خارجی در اعتراضات و عدم دخالت دولت در کشتار افراد منعکس کرده‌اند: «به گفته مقامات سوریه، سازمان‌های خارجی با ارائه کمک‌های مالی و نظامی به این گروه [تروریستی]، برای ایجاد ناآرامی در این کشور تلاش می‌کردند... دمشق هرگونه اتهام درباره تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان را رد... کرده است.» (فارس، ۲۵ فروردین ۱۳۹۰) برای ارتباط دادن معترضان به عربستان سعودی، آن‌ها با اتکا به اعتراف‌گیری‌ها در برابر دوربین‌های تلویزیون سوریه وهابی خوانده می‌شوند. (کیهان، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰) درست همانند موضع دولت جمهوری اسلامی در جنبش اعتراضی ۱۳۸۸، این خود معترضان سوری هستند که به خود شلیک می‌کنند! تظاهرات دولتی حمایت از دولت بشار اسد در رسانه‌های ایران بازتابی گسترده داشت. این تظاهرات همانند تظاهرات دولتی ۹ دی ۱۳۸۸ در حمایت از دولت، حمایت مردم از حکومت بشار و مخالفت آن‌ها با جریان فتنه نامیده شد. رسانه‌های دولتی ایران رژیم بشار را اهل اصلاح و مردمی معرفی می‌کرده‌اند. سکوت روحانیون قم در دو ماه گذشته که اعتراضات در سوریه بالا گرفته و به گزارش سازمان‌های حقوق بشری حدود چهارصد تا پانصد تن توسط نیروهای لباس شخصی و امنیتی سوریه کشته شده‌اند، روحانیون شیعه به عنوان تریبون‌های تبلیغاتی حکومت دینی کاملا در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند. در همهٔ واکنش‌ها به جنبش‌های سیاسی جهان عرب تنها از مصر، تونس، لیبی، بحرین، عربستان و یمن تا حتی مراکش و موریتانی سخن گفته می‌شود. تنها نامی که کاملا در این اظهار نظر‌ها پنهان مانده سوریه است. این در حالی است که کشتار معترضان بحرین در میزانی بسیار کمتر موجب صدور بیانیه‌های شدید از سوی آن‌ها شده است تا حدی که جوادی آملی و صافی گلپایگانی رژیم‌های آل خلیفه و آل سعود را به ترتیب «کافر» و «وحشی» اعلام کردند. (تابناک، ۱ و ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰) از منظر روحانیون شیعه، حکومت اقلیت ۱۴ درصدی علویون سوریه که توسط روحانیت شیعه در جمع شیعیان پذیرفته شده‌اند حق دارد در یک روز بیش از صد تن از مردم بی‌دفاع و بی‌سلاح را قربانی کند، اما اقلیت سنی حاکم بر بحرین چنین حقی ندارد. البته هنوز مدیران دیوان‌سالاری مذهبی در تهران دستور حمایت مستقیم از رژیم بشار اسد توسط این روحانیون را صادر نکرده است. تامین امنیت زائران مقامات ایرانی تلاش دارند اوضاع سوریه را آرام جلوه دهند، در حالی که رژیم بشار اسد از تانک و توپخانه در سرکوب مردم درعا بهره گرفته است. به عنوان نمونه، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت بر این باور است که «شرایط سوریه برای زائران ایرانی بحرانی نیست» (مهر، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰). این احساس عدم بحران ناشی از اقدامات امنیتی مقامات ایرانی در سوریه است: «سازمان حج اقداماتی برای امنیت زائران ایرانی در سوریه انجام داده است» (مهر، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰) این امر می‌تواند با حضور نیروهای امنیتی ایرانی و سوری انجام شده باشد که در این اظهار نظر روشن نشده است. اعزام ناوچه به بندر لاذقیه ارسال دو ناوچهٔ نیروی دریایی جمهوری اسلامی به سوریه در آستانهٔ اوج‌گیری جنبش‌های سیاسی در جهان عرب حاوی ارسال این پیام به قدرت‌های غربی بود که ایران در هر شرایط در کنار سوریه خواهد ماند. حزب‌الله لبنان و مقرهای نظامی آن استراتژیک‌ترین پایگاه نظامی جمهوری اسلامی در منطقه به حساب می‌آید و سوریه مجرای تقویت تدارکاتی این پایگاه‌هاست. از همین جهت جمهوری اسلامی با چنگ و دندان به بقای رژیم اسد در سوریه خواهد پرداخت. هر جا که سوری‌ها خود نتوانند به آشوب‌ها خاتمه دهند عقل راهبردی رهبران جمهوری اسلامی به آن‌ها خواهد گفت (و احتمالا گفته است) که به یاری مقامات سوریه بشتابند. این‌‌ همان نگاهی است که عربستان به بحرین داشته و به همین واسطه در شرایط احساس خطر برای آل خلیفه به اعزام نیرو اقدام کرده است. حزب‌الله لبنان و سوریه برای ایران‌‌ همان نقش و کارکردی را دارند که آل خلیفه برای رهبران سعودی. اما رهبران سعودی شفاف‌تر عمل کرده و اعزام نیرو به بحرین را اعلام کرده‌اند، در حالی که همهٔ اقدامات حکومت جمهوری اسلامی در منطقه در سی سال اخیر پنهان بوده است. ----------------------------------------------------------- نظرات مطرح در این مقاله الزاما بازتاب دیدگاه رادیوفردا نیست.
 


فراکسیون اکثریت اصولگرای مجلس شورای اسلامی، در فاصله کمتر از یک روز دو جلسه فوق‌العاده تشکیل داده اند که به نوشته منابع خبری نزدیک به اصولگرایان، مرتبط با «وضعیت اخیر دولت» بوده است.فراکسیون اکثریت اصولگرای مجلس، بعد از ظهر چهارشنبه و صبح پنجشنبه در فاصله کمتر از یک روز دو جلسه فوق‌العاده تشکیل داد که گرچه تا کنون جزئیاتی از آنها منتشر نشده اما به نوشته منابع خبری نزدیک به اصولگرایان، مرتبط با «وضعیت اخیر دولت» بوده است. بر اساس گزارش خبرآنلاین، سایت اینترنتی نزدیک به علی لاریجانی، «مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان» صبح روز پنجشنبه در محل کمیسیون تلفیق نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی «اتفاقات اخیر دولت» برگزار کرد. بر اساس این گزارش علی لاریجانی، محمدحسن ابوترابی، مرتضی آقا تهرانی و عزیز اکبریان در این جلسه سخن گفته‌اند، اما خبر آنلاین یادآور شده است که به این دلیل که «بلافاصله پس از این جلسه، نمایندگان به جلسه علنی مجلس رفتند تا به بررسی لایحه بودجه ۹۰ بپردازند»، تا کنون از جزئیات نشست فراکسیون اصولگرایان «خبری منتشر نشده است». این گزارش در حالی است که بعد از ظهر چهارشنبه نیز نمایندگان اصولگرای مجلس یکی پس از دیگری جلسه علنی مجلس را ترک کردند تا در جلسه فراکسیون خود «برای بررسی وضعیت دولت و شایعات مربوط به آن» شرکت کنند. خبرآنلاین در این زمینه نیز نوشته بود که تذکرات محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس، در مورد خروج نمایندگان اصولگرا «افاقه نکرد» و نایب رئیس مجلس هم اعلام کرد که به دلیل برگزاری «جلسه فوق العاده فراکسیون اصولگرایان»، جلسه علنی را تعطیل می‌کند. این رسانه نزدیک به علی لاریجانی همچنین به نقل از حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، از برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس در روز پنجشنبه برای آنچه وی «بررسی مسائل اخیر در کشور» خوانده، خبر داده است. به گفته آقای سبحانی‌نیا، دلیل برگزاری جلسه غیرعلنی روز پنجشنبه «اصرار نمایندگان» است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، از یک هفته پیش بر سر کار خود حاضر نشده است و منابع غیر رسمی نزدیک به اصول‌گرایان حامی یا منتقد وی، علت این موضوع را اعتراض به ابقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، با نظر آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند. آقای احمدی‌نژاد از زمان سفر استانی به کردستان، در دو جلسه تشکیل شده هیئت وزیران شرکت نکرده است و جلسه هفته اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در غیاب وی به ریاست علی لاریجانی برگزار شده بود. رئیس دولت همچنین در هفته جاری برای دفاع از لایحه بودجه ۹۰ در مجلس حاضر نشد و معاون برنامه‌ریزی خود را راهی صحن علنی مجلس کرد. در این میان منابع غیبت رئیس دولت دهم با سکوت منابع خبری وابسته به نهاد ریاست جمهوری همراه است و پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، از بعدازظهر چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه به این سو، هیچ گزارشی در مورد فعالیت‌های محمود احمدی‌نژاد منتشر نکرده است. این غیبت یک هفته‌ای در حالی است که به روایت منابع خبری، آقای احمدی‌نژاد در هفته جاری با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده است و در حالی که برخی رسانه‌ها از این دیدار به عنوان «تجدید بیعت محمود احمدی‌نژاد با آیت‌الله خامنه‌ای» یاد کردند، برخی منابع غیررسمی نیز نوشتند که رئیس دولت در این دیدار برکناری حیدر مصلحی و انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به معان اولی رئیس‌جمهور را به عنوان شروط خود برای بازگشت به کار عنوان کرده است. جدال بین هواداران و منتقدان اصولگرای دولت پس از تصمیم محمود احمدی‌نژاد در مورد تغییر وزیر اطلاعات تشدید شد و گرچه وزیر اطلاعات با نظر و حکم آیت‌الله خامنه‌ای استعفای خود را پس گرفت و به این وزارتخانه بازگشت اما حامیان محمود احمدی‌نژاد با تاخیر اخبار مربوط به مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با این تغییر را پوشش دادند. دو نشست پی در پی اصولگرایان مجلس در حالی برگزار شده است که آیت‌الله خامنه‌ای شنبه گذشته در دیدار با گروهی از مردم شیراز، اختلاف نظرها در موضوع تغییر در وزارت اطلاعات را موضوعی بی‌اهمیت خواند و افزود که قرار نیست در امور دولت دخالت کند اما در این موضوع «غفلت از مصلحتی بزرگ» وی را به دخالت وا داشته است. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در این سخنان هشدار داده بود تا زمانی که زنده است و قدرت را در دست دارد، نخواهد گذاشت ذره ای انحراف در حرکت مردم به سوی آرمان‌ها به وجود آید. پس از این سخنان بود که نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای، از جمله سپاه پاسداران، با حمایت دوباره از وی و دیدگاه‌هایش، نسبت به رفتار «جریانی انحرافی» در دولت هشدار دادند و روزنامه‌هایی چون کیهان از محمود احمدی‌نژاد خواستند که از نزدیکانی چون اسفندیار رحیم‌مشایی بر حذر باشد. در تازه‌ترین این واکنش‌ها اما علی لاریجانی رئیس مجلس که پس از شرکت در نشست فوق‌العاده فراکسیون اصولگرایان در صبح روز پنجشنبه، در همایش ملی روز شوراها شرکت کرده بود، از «نقش تعیین‌کننده ولایت فقیه» در بحران‌های مختلف کشور گفت و بخشی از سخنان را به یادآوری نحوه برخورد آیت‌الله خمینی به عنوان ولی‌فقیه وقت با ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور برکنار شده ایران اختصاص داد. آقای لاریجانی در این زمینه با یادآوری ماه‌های نخستین جنگ هشت ساله ایران و عراق و اختلاف دیدگاه نخستین رئیس‌جمهور ایران با آیت‌الله خمینی گفت که «امام با نصیحت کسانی مانند آیت‌الله بهشتی که از جدال‌آفرینی‌های بنی‌صدر نگران بودند فرصتی را برای اصلاح وی در نظر گرفته بود؛ اما ناکارآمدی بنی‌صدر کار را به جایی رساند که امام فرماندهی کل قوا را از او باز پس گرفت و او را برکنار کرد.» گرچه رئیس مجلس هشتم پس از این اشاره، به نقش تعیین کننده ولایت فقیه در مسائل داخلی و بین‌المللی پرداخت، اما حاضر نشد که به اختلافات کنونی دولت و رهبری در ایران اشاره مستقیمی داشته باشد. با این حال یادآوری دوباره اختلافات ابوالحسن بنی‌صدر و آیت‌الله خمینی از آن رو حائز اهمیت است که اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در نامه بحث‌برانگیزی که پیش از انتخابات خرداد ۸۸ به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود، با اشاره به اینکه قصد مقایسه دولت کنونی و دولت بنی‌صدر را ندارد، از آیت‌الله خامنه‌ای خواشته بود که مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شود. آیت‌الله خامنه‌ای البته این نامه هشدار آمیز را بی‌جواب گذاشت اما پس از انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ با ذکر سابقه دوستی ۵۰ ساله خود با آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کرد که در اختلاف‌نظر میان آقای هاشمی و محمود احمدی‌نژاد، نظر رئیس‌جمهور به وی نزدیک‌تر است.
 


گزارش ها حاکی است که دستکم 150 نفر بر اثر توفان و گردباد شدید در ایالات جنوب آمریکا جان خود را از دست داده اند. مسئولان ایالت آلاباما آخرین شمار کشته شدگان در این ایالت را 129 نفر اعلام کرده اند. وزش بادهای سهمگین، خرابی گسترده ای برجای گذاشته و سبب قطع برق شده. در ایالت های آلاباما، آرکانزا، تنسی نیز وضع فوق العاده اعلام شده است.
 


برخی از وب‌سایت‌های دولتی در ایران از تهدید کارلوس کی‌روش برای خروج همیشگی از تهران خبر داده‌اند.برخی از وب‌سایت‌های دولتی در ایران از تهدید کارلوس کی‌روش برای خروج همیشگی از تهران خبر داده‌اند. طی روزهای اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در جلسات هیئت دولت حضور پیدا نکرده است. طرح سوال از او نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. اما حتی پیش از تنش‌های اخیر نیز مجلس و دولت بر سر تشکیل وزارت ورزش، مواضعی کاملاً متضاد داشتند. به‌رغم پایان مهلت قانونی دولت، آقای احمدی‌نژاد هنوز حاضر به معرفی وزیر ورزش به مجلس نشده است. در طرف مقابل، مجلس نیز ادامه فعالیت سازمان تربیت بدنی را غیرقانونی می‌داند و کلیه قرارداد‌ها، توافقات و پرداخت‌هایی که ذیل عنوان سازمان تربیت بدنی انجام می‌شود را بی‌اعتبار دانسته است. وب‌سایت خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس، در این باره نوشته است: «علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت ‌بدنی، و علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال، هنوز باور نکرده‌اند که کارلوس کی‌روش و دستیارانش اگر پول نگیرند عطای تیم‌ ملی را به لقایش می‌بخشند و می‌روند.» به نوشته این وب‌سایت خبری، کارلوس کی‌روش ضمن شکایت، تهدید به جدایی کرده است. سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران که برای تماشای دیدار تیم‌های سپاهان اصفهان و صبای قم به اصفهان سفر کرده بود، در مسیر سفر با عباس ترابیان اتمام حجت کرد و این پیام مهم خیلی زود به گوش علی کفاشیان نیز رسید. سرمربی سابق رئال مادرید گفته است تا پایان هفته منتظر می‌ماند. یکی از مقامات بلندپایه فدراسیون فوتبال نیز با جدی خواندن این موضوع به روزنامه خبر ورزشی گفته است: «به خدا دیگر نمی‌دانیم باید چه ‌کار کنیم. ظاهراً مسئولان سازمان هم نمی‌خواهند یک اقدام درست و حسابی کنند.» نماینده مجلس: تهدید کی‌روش شایعه نیست مجلس شورای اسلامی ایران با تصویب طرح ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی، طبق قانون سه ماه به دولت فرصت داد تا سرپرست وزارتخانه ورزش را معرفی کند. در کشاکش اختلافات مجلس و دولت، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، و دستیارانش هنوز قسط اول قراردادهای خود را دریافت نکرده‌اند و به فدراسیون فوتبال هشدار داده‌اند که ایران را ترک خواهند کرد. جلال یحیی‌زاده، از نمایندگان مجلس، در این باره به خبرآن‌لاین گفته است: «این موضوع شایعه نیست. اتفاقاً یک موضوع بسیار جدی است. من اطلاع موثق دارم که او تهدید به جدایی کرده در صورتی که قسط اولش پرداخت نشود خواهد رفت. این یک واقعیت است که ما هم آن ‌را اعلام می‌کنیم.» آقای یحیی‌زاده می‌گوید مجلس علاقه‌مند است کمک کند تا این موضوع حل شود. اما به گفته او «وقتی خودشان به ما مراجعه نمی‌کنند، گناه مجلس چیست؟» رئیس سابق کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی ایران تاکید می‌کند که آقایان متوجه نیستند دارد چه اتفاقی می‌افتد. به هر تقدیر، کارلوس کی‌روش به اتفاق دستیارانش که با قراردادهای چند میلیون دلاری حاضر به پذیرش سکان هدایت تیم ملی ایران شده بودند، در حال حاضر گروگان اختلافات مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. به نظر می‌رسد اگر همچنان سرنوشت این مربیان به روابط دولت و مجلس وابسته بماند، امیدواری چندانی به رقم خوردن پایانی خوش بر این ماجرا وجود نداشته باشد، ماجرایی که در رسانه‌های ایران شکل طنز به خود گرفته و حتی در برنامه تلویزیونی ۹۰، عادل فردوسی‌پور علت جرایم سنگین مالی بازیکنان استیل آذین و پرسپولیس را پرداخت کردن قسط اول قرارداد کارلوس کی‌روش عنوان کرد!
 


گروههای حقوق بشری در سوریه، شمار کشته شدگان در اعتراض های این کشور را حدود 500 نفر اعلام کرده اند و می گویند هزاران نفر بازداشت و شمار زیادی ناپدید شده اند. در همین حال، مخالفان در شبکه اجتماعی فیس بوک از مردم دعوت کرده اند روز جمعه به خیابان ها بیانید.
 


وزارت خارجه بریتانیا کارت دعوت سفیر سوریه در لندن به مراسم عروسی شاهزاده ویلیام را پس گرفته است. دعوت سفیر به مراسم روز جمعه، در رسانه های بریتانیا سرو صدای زیادی برپا کرده و نهادهای حقوق بشری به آن اعتراض کرده بودند. وزارت خارجه بریتانیا گفته بود سفیران همه کشورهایی که لندن با آنها رابطه دیپلماتیک دارد، از جمله سوریه، به مراسم دعوت شده اند. سفیر سوریه در لندن، روز سه‌شنبه در اعتراض به سرکوب معترضان در سوریه، به وزارت خارجه احضار شده بود.
 


يک دادگاه نظامی در بحرين روز پنجشنبه چهار معترض شيعه را به اتهام کشتن دو نيروی نظامی در جريان اعتراض ها، به اعدام محکوم کرد. به گزارش رسانه های محلی بحرين، در جريان اين پرونده، سه متهم ديگر به حبس ابد محکوم شده اند.يک دادگاه نظامی در بحرين روز پنجشنبه چهار معترض شيعه را به اتهام کشتن دو نيروی نظامی در جريان اعتراض ها، به اعدام محکوم کرد. به گزارش رسانه های محلی بحرين، در جريان اين پرونده، سه متهم شيعه ديگر هم به همين اتهام به حبس ابد محکوم شده اند. احکام ياد شده، نخستين واکنش قضايی سلطان نشين بحرين در اعتراض به تظاهرات مردمی در اين کشور است. در ادامه اعتراض های مردمی در جهان عرب، اکثريت شيعه در بحرين نیز خواستار پايان تبعيض و همچنين حقوق شهروندی و مدنی بيشتر هستند. با افزايش دامنه اعتراض ها در بحرين، پادشاهی اين کشور وضعيت اضطراری اعلام کرده و عربستان سعودی و امارات متحده عربی نيروهای نظامی خود را به اين جزیره کوچک اعزام کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جلسه محاکمه اين هفت تن روز پنجشنبه و پشت درهای بسته برگزار شد. چند روز پيش از اين جلسه، دادستان نظامی بحرين گفته بود مدارکی در دست دارد که نشان می دهد «متهمان، با قصد و نيت، ماموران نظامی و پليس را کشته اند و يکی از آن ها را با ماشين زير گرفته اند.» وکيل مدافع متهمان تمامی اين اتهام ها را رد کرده است. از حدود چهار هفته پيش که وضعيت اضطراری در بحرين به اجرا گذاشته شده، شمار زيادی به اتهام مخالفت، اعتراض و تخريب اموال عمومی دستگير شده اند. دو هفته پيش هم رسانه های بحرين از هرگونه پوشش تعقيب قضايی معترضان منع شده اند. گزارش ها حاکی است در ميان شيعيانی که دستگير شده اند، شمار زيادی از افراد تحصيلکرده و حرفه ای از جمله پزشک، مهندس، حقوقدان و وکيل ديده می شوند. وکيل مدافع متهمان هم در ميان دستگيرشدگان است. محمد التاجر، از شاخص ترين وکلای حقوق بشر در بحرين که وکالت بسياری از پرونده های معترضان و فعالان را در سابقه کار خود دارد، به اتهام «تبانی برای براندازی حاکميت» در بحرين متهم شده است.
 


لغو ناگهانی دیدار پادشاه سعودی از منامه، پایتخت بحران‌زده بحرین، یک روز پیش از انجام آن، نشانه ادامه نا‌آرامی‌های داخلی و همچنین تشدید دودستگی در هیئت حاکمه این کشور، یک ماه پس از اعزام نیروهای نظامی سعودی به آن کشور است.لغو ناگهانی دیدار پادشاه سعودی از منامه، پایتخت بحران‌زده بحرین، یک روز پیش از انجام آن، نشانه ادامه نا‌آرامی‌های داخلی و همچنین تشدید دودستگی در هیئت حاکمه این کشور، یک ماه پس از اعزام نیروهای نظامی سعودی به آن کشور است. بنا بر گزارش‌های منابع معتبر خبری در کشور‌های عربی، ملک عبدالله قرار بود در راس یک هیئت مهم سیاسی مرکب از شاهزاده نایف، وزیر کشور بانفوذ عربستان، و همچنین شاهزاده سلطان، وزیر خارجه سعودی، روز پنج‌شنبه از طریق «پل دریایی ملک فهد» به منامه وارد شود. این دیدار، در صورت انجام، می‌توانست نشانه تصمیم دولت سعودی به ادامه حضور نظامی در بحرین و تقویت مواضع مخالفان سازش ملی در درون حاکمیت بحرین تلقی شود. به منظور کنترل نا‌آرامی‌های بحرین و پیشگیری از سقوط هیئت حاکمه آل خلیفه، در حدود هزار نفر از نیروهای نظامی عربستان سعودی همراه با ۵۰۰ نفر از نیروهای امارات عربی در ۱۳ ماه مارس از طریق پل ۲۵ کیلومتری موسوم به «ملک فهد» به منامه اعزام و بلافاصله در مراکز اصلی این شهر مستقر شدند. در حال حاضر شمار این نیرو‌ها افزایش یافته و به حدود پنج هزار نفر رسیده است. یک روز بعد از ورود نیروهای نظامی سعودی، تظاهرکنندگان طالب آزادی‌های سیاسی که در میدان اصلی شهر منامه گرد آمده بودند مورد حمله قرار گرفته و با خشونت متفرق شدند. با این وجود نا‌آرامی‌های داخلی بحرین همچنان ادامه یافته است. خط قرمز عربستان در صورت ادامه نا‌آرامی‌های داخلی در بحرین، موج آزادی‌خواهی می‌توانست حاکمیت خاندان سعودی را در عربستان مورد تهدید قرار دهد. گذشته از شرایط جاری در منطقه، بحرین، حتی پیش از کسب استقلال و جدا شدن رسمی از ایران در سال ۱۹۷۰، همواره برای عربستان از اهمیت استراتژیکی خاص برخوردار بوده است. اولین دیدار ملک عبدالله، پادشاه کنونی عربستان، از بحرین در آوریل سال ۲۰۱۰ و پنج سال پس از آغاز پادشاهی وی در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت. بنیان‌گذار حاکمیت آل سعود، ملک عبدالعزیز، در سال ۱۹۳۰ به بحرین سفر کرد. جانشین او سعود ابن عبدالعزیز، در سال ۱۹۳۹ به منامه رفت. از آن به بعد تمامی پادشاهان سعودی با حضور در بحرین بر منافع راهبردی خود در جزیره تاکید ورزیده‌اند. در سال ۱۹۸۲ ملک فهد، پادشاه وقت عربستان، بنای پل ارتباطی بین کشور خود و جزیره اصلی بحرین را پی گذاشت. پل یاد شده که در ماه مارس سال جاری به منظور اعزام نیروهای نظامی سعودی به بحرین مورد استفاده قرار گرفت در سال ۱۹۸۶ تکمیل شد و اینک روزانه از آن حدود ۲۵ هزار اتومبیل عبور می‌کند. بحرین و حفظ حاکمیت سنی‌مذهب خانواده آل خلیفه در آن، از مهم‌ترین خطوط قرمز عربستان سعودی به شمار می‌رود. برای تسهیل سرکوب تظاهرات آزادی‌خواهانه در جزیره، عربستان هم‌صدا با عوامل تندرو‌تر و مخالف اصلاحات در درون خانواده آل خلیفه، من‌جمله نخست وزیر، فرمانده ارتش و شخص شیخ عیسی، حاکم جزیره، نا‌آرامی‌های داخلی بحرین را ناشی از گروه‌گرایی فرقه‌ای (جنگ شیعه و سنی) و تحریک شده از خارج (ایران و حزب‌الله لبنان) معرفی می‌کنند. محدود ساختن ولیعهد در میان هیئت حاکمه بحرین، سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد، طالب اصلاحات نسبی در جزیره است. در مقابل ولیعهد، شیخ خلیفه بن سلمان، عموی شیخ حمد، حاکم بحرین، قرار گرفته که از ۴۲ سال پیش تاکنون عنوان نخست وزیری بحرین را در دست داشته است. دو برادر قدرتمند شیخ خلیفه نیز که یکی در راس نیرو‌های مسلح بحرین و دیگری مسئول امور دربار شیخ حمد است، هر دو مخالف هر نوع اصلاحات سیاسی در جزیره‌اند. میزان اصلاحات اندک سیاسی نیز که با تشویق سلمان ولیعهد بحرین تاکنون صورت گرفته، پیشگیری از حضور اکثریت شیعه در مراکز تصمیم‌گیری را بیشتر از هر هدف دیگری مد نظر داشته است. با این وجود عربستان سعودی همین اصلاحات اندک را نیز نا‌سالم و غیرضروری دانسته و از این جهت، به‌خصوص پس از آغاز نا‌آرامی‌های جاری، سعی در کاهش نفوذ ولیعهد بحرین و محدود ساختن وی در درون هیئت حاکمه کرده است. شیخ سلمان که مسئول امور اقتصادی بحرین است، طی سال‌های اخیر قدرت بیشتری در بحرین کسب کرد و تا حدودی دامنه نفوذ نخست وزیر را کاهش داد. در جریان نا‌آرامی‌های داخلی جاری نیز وی سعی داشت که با رهبران مخالفان به توافقی دست یابد، ولی در نتیجه مداخله قاطع عربستان به پیشبرد این هدف دست نیافت. موضع ایران موضع عملا انفعالی و در عین حال پرخاش‌جویانه ایران در برخورد با نا‌آرامی‌های بحرین و مداخله مستقیم عربستان در آن کشور، تاکنون تنها نقشی بازدارنده در قبال پیشبرد خواسته‌های منطقی اکثریت مردم جزیره داشته است. با استفاده از تهدید‌های شفاهی ایران به حمایت تبلیغاتی از شیعیان بحرین که در حدود ۸۵ درصد از ساکنان جزیره را تشکیل می‌دهند، درخواست اکثریت مردم برای رسیدن به آزادی‌های سیاسی به تحریکات فرقه‌ای نسبت داده شده- حال آن که اکثریت مردم، فارغ از داشتن مذهب خاص، خواستار حکومت متکی به رای آزاد و پاسخ‌گو به نمایندگان خود هستند. بحرین در اجرای سیاستی ساده و روشن، و هماهنگ با خط مشی عربستان و کویت، جمهوری اسلامی را به جاسوسی و مداخله در امور داخلی خود متهم ساخته و همزمان، حضور نظامی برادر بزرگ‌تر را، به منظور حفظ امنیت داخلی، توجیه می‌کند. در حالی که عربستان با استفاده از برتری نظامی و امکانات گسترده خود، بدون ترس از هر نوع عکس‌العمل خارجی، نیرو‌های مسلح خود را برای دفاع از منافع راهبردی خود به بحرین اعزام می‌دارد، ایران تنها به اجرای نمایش اعزام نیرو‌های (داوطلب) به بحرین در بندر بوشهر قناعت کرده و بعد از تهیه فیلم بازگشت دادن یک موتور لنج داوطلبان بسیجی توسط یک فروند قایق سپاه، پایان موفق عملیات را اعلام می‌دارد. عربستان و کشورهای عرب هم‌پیمان ریاض در حاشیه جنوبی خلیج فارس که به خوبی از میزان بضاعت محدود نظامی جمهوری اسلامی مطلع‌اند، ولی تاکنون شعار‌های تهران را در دفاع از حقوق مسلمانان جهان تحمل می‌کرده‌اند، اینک وقایع بحرین را فرصتی تلقی می‌کنند که با استفاده از آن بتوان به نگرانی‌های آینده در قبال برنامه اتمی جمهوری اسلامی خاتمه داد. قطع احتمالی مناسبات سیاسی کشور‌های عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس با تهران، در نتیجه ادامه وضع موجود بین ایران و عربستان سعودی، بحرین و کویت، استفاده از آسمان و امکانات کشورهای یاد شده را در هر هجوم نظامی آینده خارجی علیه جمهور اسلامی تسهیل و توجیه می‌سازد. تهران نیز هم به این نکته، و هم به آسیب‌پذیری دفاعی خود در منطقه کاملا واقف است. از این جهت، با توسل به هر ترفند، ضمن تلاش برای حفظ صورت ظاهر، سعی در این دارد که از بحرانی‌تر شدن مناسبات با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس پرهیز کند. در این میان مردم بحرین بازنده اصلی مسابقه نابرابر قدرت بین ایران و عربستان‌اند که یکی با استفاده از امکانات گسترده نظامی و مالی خود بدون ترس، به حمایت نظامی از حاکمیت اقلیت سنی برخاسته و دیگری تنها به سر دادن شعار و دمیدن باد تبلیغات به بیرق دفاع از شیعیان جهان و مردم بحرین، در درون مرزهای خود قناعت می‌ورزد. لغو دیدار عبدالله از منامه نیز نه در نتیجه تاثیر عوامل خارجی، که بی‌شک تنها ناشی از درگیری‌های درون‌سازمانی در منامه یا ریاض بوده است.
 


شاهزاده ویلیام، پسر بزرگ چارلز، ولیعهد بریتانیا روز جمعه با نامزدش کاترین میدلتون، ازدواج می کند. مراسم عقد این دو در کلیسای معروف وست مینستر در لندن با حضور صدها میهمان از میان سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران، دوستان عروس و داماد و اعضای خانواده های سلطنتی برخی کشورهای برگزار می شود. یش بینی می شود دو میلیارد نفر مراسم عقد را در گوشه وکنار جهان تماشا کنند.
 


هفت تشکل مستقل کارگری در ايران با انتشار بیانیه ای در آستانه روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر، خواستار توقف اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها و تعيين دستمزدها توسط نمايندگان واقعی کارگران شدند.هفت تشکل مستقل کارگری در ايران با انتشار بیانیه ای در آستانه روز اول ماه مه، روز جهانی کارگر، خواستار توقف اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها و تعيين دستمزدها توسط نمايندگان واقعی کارگران شدند. اين تشکل های غير دولتی کارگری همچنين تعيين حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومانی در ماه را توهينی به کارگران دانستند. اين بیانیه از سوی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اتحاديه آزاد کارگران ايران، هيئت بازگشايی سنديکای کارگران نقاش و تزئينات ساختمان و هيئت بازگشايی سنديکای فلزکار مکانيک امضا شده است. در عين حال، کانون مدافعان حقوق کارگر، کميته پيگيری ايجاد تشکل های کارگری و کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، اين قطعنامه ۱۴ ماده ای را امضا کرده اند. اين هفت تشکل مستقل کارگری قانون هدفمند کردن يارانه ها را عامل تباهی زندگی و معيشت ميليون ها خانواده کارگری دانسته اند. آنها در اين بیانیه نوشته اند: کارگران ايران علاوه بر محروميت از حقوق اجتماعی خود از قبيل بر پايی تشکل و اعتراضات خيابانی، هر روزه و هر لحظه در معرض شديدترين تهاجمات به زندگی و معيشت خود قرار دارند. اين تشکل های کارگری با اشاره به برخوردهايی که حکومت با اعتراض کارگران می کند، افزوده اند: کسی حق اظهار نظر آزادانه در باره قانون هدفمند شدن يارانه ها را ندارد. اين تشکل ها با اشاره به افزايش سرسام آور قيمت های انرژی، تعطيلی کارخانه ها، بيکار شدن رو به رشد کارگران، تغيير بيمه بيکاری به زيان کارگران و دريافت فرانشيز از آنان در بيمارستان ها و مراکز درمانی از آنان نوشته اند: کارگران علاوه بر محروميت از حقوق اجتماعی خود از قبيل بر پايی تشکل و اعتراض های خيابانی، در معرض شديدترين تهاجم ها به زندگی و معيشت خود هستند. اين تشکل های کارگری اعلام کرده اند که به رغم فشارها، کارگران ناظر مرگ تدريجی خود و همسر و فرزندانشان نخواهند شد و در مقابل فقر و فلاکت و بی حقوقی اجتماعی تحميل شده بر خود ايستادگی خواهند کرد. در اين بیانیه به ۱۴ درخواست نيز اشاره شده است که آزادی بی قيد و شرط برپايی تشکل های مستقل کارگری، اعتصاب، اعتراض، راهپيمايی، آزادی احزاب، تجمع و آزادی بيان و مطبوعات نخستين ماده آن است. اين هفت تشکل مستقل کارگری ضمن درخواست برای برچيده شدن تمامی نهادهای دست ساز دولتی از محيط های کار و زندگی، تعرض به اعتراض های کارگری و مردمی را محکوم کرده اند. لغو مجازات اعدام و آزادی فوری و بی قيد و شرط تمامی کارگران زندانی و ديگر جنبش های اجتماعی از زندان، توقف فوری پيگرد های قضايی عليه آنان و بر چيده شدن فضای امنيتی موجود از ديگر خواسته های اين تشکل های کارگری است. سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، اتحاديه آزاد کارگران ايران و پنج تشکل ديگر کارگری همچنين خواستار محو قراردادهای موقت و سفيد امضاء، بر چيده شدن شرکت های پيمانکاری و انعقاد قرارداد مستقيم و دسته جمعی، تامين امنيت شغلی کارگران و رعايت بالاترين استاندارد های بهداشت و ايمنی در محيط های کار و زندگی شده اند. اين تشکل ها در عين حال، بر پرداخت حقوق معوقه کارگران و توقف اخراج کارگران تاکيد کرده و نوشته اند: تمامی کسانی که بيکار شده و يا به سن اشتغال رسيده اند، بايد تا زمان اشتغال به کار از بيمه بيکاری متناسب با يک زندگی انسانی برخوردار شوند. لغو قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان و تضمين برابری کامل و بی قيد و شرط حقوق زنان و مردان، برخورداری بازنشستگان از يک زندگی مرفه و بدون دغدغه اقتصادی و مخالفت با اخراج کارگران افغان از کارشان از ديگر خواسته های اين هفت تشکل کارگری است. اين تشکل ها با تاکيد بر لغو کار کودکان و برخورداری آنها از تامين اجتماعی گسترده و کامل خواستار آن شده اند که امکانات آموزشی رفاهی و بهداشتی يکسان و رايگان جدا از موقعيت اقتصادی و اجتماعی خانوادگی، نوع جنسيت و وابستگی های ملی و ن‍‍ژادی و مذهبی بايد به رسميت شناخته شود. اين تشکل های کارگری در بخش ديگری از قطعنامه خود با حمايت از مبارزات و اعتراض های مردمی در تمامی کشورهای خاورميانه، هر گونه سرکوب اين اعتراض ها و بند و بست دولت ها برای سمت و سو دادن به تغييرات از بالای سر مردم و دخالت در سرنوشت مردم کشورهای خاورميانه را محکوم کرده اند. آنها همچنين از تمامی حمايت های بين المللی و مردمی از مبارزات کارگران قدردانی کرده و خواستار آن شده اند که اول ماه مه در ايران تعطيل رسمی اعلام شود و در عين حال، هر گونه ممنوعيت و محدوديت برگزاری مراسم اين روز لغو شود.
 


در حالی که توافق ناگهانی حماس و فتح بر سر پيمان آشتی ملی، خشم دولتمردان اسرائيل و آمريکا را برانگیخته است افکار عمومی فلسطينی، کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ايران از این توافق استقبال کرده اند.در حالی که توافق ناگهانی حماس و فتح بر سر پيمان آشتی ملی، خشم دولتمردان اسرائيل و آمريکا را برانگیخته است افکار عمومی فلسطينی، کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ايران از این توافق استقبال کرده اند. پس از سال ها رقابت و نزاع سياسی و مسلحانه ميان فتح و حماس که سرزمين های فلسطينی را به دو دولت جداگانه؛ يکی در کرانه باختری به رهبری فتح و ديگری با رهبری حماس در غزه تبديل کرده بود، شامگاه چهارشنبه اين دو جنبش همراه با دولت مصر به طور مشترک اعلام کردند که پيمان آشتی فلسطينی در قاهره به دست آمده است. هيئت حاکمه انقلابی مصر در بيانيه خود اعلام کرد که موفق به «پايان دادن به همه اختلاف های اين دو جنبش شده و پيمان آشتی ملی در حضور وزيرخارجه و رييس سازمان اطلاعات مصر نهايی شده است.» هيئت های ارشد فتح و دو شاخه حماس؛ سران حماس در سوريه و رهبران حماس در باريکه غزه، در نشست آشتی ملی قاهره حضور داشتند. اين احتمال مطرح شده است که در روزهای آينده، محمود عباس، رييس تشکيلات فلسطينی و خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس در سوريه، خود پيمان آشتی را شخصا امضا کنند. پيمان آشتی ملی تاکيد دارد که تا بهار آينده که انتخابات سراسری پارلمانی و رهبری در کرانه باختری، نوار غزه و شرق بيت المقدس برگزارمی شود، دولت انتقالی برپا خواهد بود؛ دولتی که جانشين دو دولت حماس در غزه و دولت تشکيلات خود گردان در کرانه باختری خواهد شد. اميدواری صالحی به «سرعت تحولات فلسطين در مواجهه با اشغالگران» در ميان نگرانی عميق دولت و مقامات امنيتی اسرائيل و آمريکا نسبت به نزديکی دوباره فتح و حماس، علی اکبر صالحی، وزيرامور خارجه ايران «خرسندی» دستگاه ديپلماسی ايران را از اين توافق ابراز داشت. آقای صالحی در بيانيه خود اين توافق را «گام مثبت ومبارکی در جهت تحقق اهداف تاريخی مردم مظلوم فلسطين» ناميد و از «نقش دولت حديد مصر در اين رابطه» قدردانی کرد. وزیر امور خارجه ایران پيمان فتح و حماس را «نخستين دستاورد مردم بزرگ مصر در صحنه فلسطين پس از تحولات اخير» توصيف کرده است. وی اظهار «اميدواری» کرد که «اين اتفاق موجب سرعت گرفتن تحولات در صحنه فلسطين و کسب پيروزی های بزرگ در مواجهه با اشغالگران (اسرائيل) باشد.» علی اکبر صالحی همچنين ابراز اميدواری کرده است که «باز شدن سريع گذرگاه الرفح و دستيبابی مردم مظلوم فلسطين در نوار غزه به نيازهای اوليه انسانی و معيشتی از نتايج اين توافق باشد.» در سال هايی که فتح و حماس رقابت عميق و گاه مرگباری با يکديگر داشتند، ايران همواره در کنار حماس قرار داشت. محمود عباس در اين سال ها بارها ايران را به جلوگيری از رسيدن فتح و حماس به آشتی ملی متهم می کرد؛ آقای عباس هفته گذشته نيز اين اتهام را تکرار کرد و گفت که «پول های کلان ايران در جيب باد کرده خالد مشعل، او را آقای فلسطينی ها کرده و نمی گذارد که آشتی ملی محقق شود.» آقای عباس در همين حال در ادامه آن سخنان گفته بود که «ايران دشمن نيست.» اسرائيل: برای وضعيت جديد در کرانه باختری آماده شويم در ميان خشنودی عميق ايران، مصر و کشورهای عرب از آشتی فتح و حماس، سران اسرائيل نشانه های هراس جدی از عواقب اين پيمان از خود نشان می دهند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شامگاه چهارشنبه گفته بود که «محمود عباس بايد ميان صلح با اسرائيل يا حماس يکی را انتخاب کند» و افزوده بود: «حماس همان سازمانی است که در روزهای اخير با راکت ضد تانک به اتوبوس مدرسه اسرائيلی حمله کرد و آشکارا می گويد که هدفش، نابودی اسرائيل است.» آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، نيز روز پنجشنبه گفت که «اين پيمان عبور از خطوط قرمز است» و افزود که اسرائيل با دولت جديد فلسطينی که حماس بخشی از آن باشد، هيچ مذاکره ای نمی کند. ليبرمن ابراز «اطمينان» کرد که «تروريست ها به زودی کرانه باختری را نيز به تسلط خود خواهند گرفت» و افزود که «نظر به وضعيت جديدی که ايجاد می شود، اسرائيل بايد خود را آماده کند؛ که شامل آمادگی از نظر نظامی نيز هست.» اما واکنش اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل به تندی سخنان نتانياهو و ليبرمن نبود. آقای باراک پنجشنبه در مصاحبه با راديو اسرائيل گفت اميدواراست که نرمش فتح به حماس سرايت کند. جنبش چپگرای اسرائيلی «مرتص» نيز در بيانيه ای از دولت اسرائيل خواسته است که از آشتی فتح و حماس استقبال کند و «با پيشبرد مذاکرات صلح با فلسطينی ها، موجب استقلال کشور فلسطين شود- پيش از آنکه جامعه جهانی اين واقعيت را به اسرائيل تحميل کند.» کنگره احتمال قطع کمک مالی به فلسطينی ها را بررسی می کند در آمريکا، کنگره به ويژه شماری از سناتورهای با نفوذ از آشتی فتح و حماس انتقاد کرده و تهديد کرده اند که آمريکا بايد کمک های مالی به تشکيلات فلسطينی را متوقف کند. اعضای برجسته کنگره آمريکا شامگاه چهارشنبه ياد آور شدند که قانون اعطای کمک های آمريکا، شرايط خاص خود را دارد که اگر عملی نشود، نبايد کمک صورت گيرد و کنگره دولت را ملزم به قطع کمک خواهد کرد. جنبش حماس در فهرست سياه تروريستی آمريکا قرار دارد و دادگاه های آمريکا بارها حکم داده اند که شهروندان آمريکايی در اسرائيل يا نقاط ديگر، به دست «تروريست های حماس» کشته شده اند. خانم نيتا لويی، عضو ارشد دمکرات در کميسيون کمک های خارجی، گفت «دولت وحدت حماس و فتح يک ضربه جدی بر روند صلح است.» مارک کرک، سناتور جمهوريخواه، در بيانيه ای در توييتر چنين نوشت: «حماس + فتح = قطع کمک آمريکا به تشکيلات فلسطينی. حماس حامی ترور و قاتل ۲۶ آمريکايی بوده است.» خانم ايليانا راس- ليتنن، رييس کميسيون امور خارجی مجلس نمايندگان نيز در بيانيه ای گفت: «آشتی فتح و حماس به اين مفهوم است که حماس که يک موجوديت تروريستی است به بخشی از تشکيلات فلسطينی تبديل می شود... و آمريکا بايد قاطعانه تر از هميشه در کنار همپيمان خود؛ اسرائيل و منافع آن قرار گيرد.» گاری اکرمن، عضو ارشد دمکرات در کميته فرعی خاورميانه، وابسته به کميسيون مناسبات خارجی مجلس نمايندگان، نيز گفت که «در اين پيمان حماس نگفته است که اسرائيل را به رسميت می شناسد» وافزود «محمود عباس ماههاست که از مذاکرات سياسی با اسرائيل سر باز زده است.» سخنگوی کاخ سفيد نيز چهارشنبه گفته بود که آمريکا آشتی ملی فلسطينی را بر اساس تقويت صلح تاييد می کند اما حماس يک موجوديت تروريستی است. کاخ سفيد تاکيد کرد که دولت آينده فلسطين بايد اسرائيل را به رسميت بشناسد؛ امری که محمود الزهار، از سران حماس در واکنش به آن گفت: «حماس هرگز با موجوديت صهيونيستی کنار نخواهد آمد و آن را به رسميت نخواهد شناخت.»
 


رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در تازه‌ترین گفته‌های خود درباره ماجرای برکناری و ابقای وزیر دولت دهم این رویداد را کم‌اهمیت خواند، اما افزود هرگاه احساس کند از مصلحتی غفلت شده اقدام می‌کند.رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در تازه‌ترین گفته‌های خود درباره ماجرای برکناری و ابقای وزیر دولت دهم این رویداد را کم‌اهمیت خواند، اما افزود هرگاه احساس کند از مصلحتی غفلت شده اقدام می‌کند. کناره‌گیری حیدر مصلحی و ادامه فعالیت او در هفته گذشته از خبرساز‌ترین رویدادهای سیاسی داخلی جمهوری اسلامی ایران بود. شامگاه یک‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، تنها ساعاتی پس از انتشار خبر موافقت محمود احمدی‌‌نژاد با کناره‌گیری وزیر اطلاعات، برخی منابع خبری از مخالفت رهبر با این تغییر خبر دادند. در حالی که منابع خبری نزدیک به دولت از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا تا نیم‌روز دوشنبه بر تغییر در سکان‌داری یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران پافشاری می‌کردند، حضور حیدر مصلحی در جلسه تودیع یکی از معاونان خود و انتشار نامه حمایتی رهبر از ادامه فعالیت او بر ناتمام ماندن طرح تغییر وزیر اطلاعات صحه گذاشت. اما این همه ماجرا نبود. اصول‌گرایان منتقد دولت از لزوم تبعیت رئیس جمهور از نظرات رهبر گفتند. و در مقابل برخی از حامیان دولت استدلال کردند که همه نظرات رهبر حکم حکومتی و لازم‌الاجرا نیست. برخی آگاهان رسانه‌ای شدن این رویداد‌ها را نمودی از شکاف در حاکمیت دوگانه جمهوری اسلامی ایران توصیف کردند. گرچه رهبر که پیشتر در جریان اختلاف اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و محمود احمدی‌نژاد، دیدگاه‌های رئیس جمهور را به خود نزدیک‌تر خوانده بود، این بار هم وجود شکاف میان دولت و رهبر را رد کرد و به حمایت از خدمات دولت و رئیس جمهور پرداخت. در برنامه این هفته دیدگاه‌ها این رشته رویداد‌ها را با سه میهمان برنامه در میان گذاشته‌ایم. با احمد قابل، پژوهشگر دینی و فعال و تحلیل‌گر سیاسی منتقد دولت در ایران، علی مزروعی، نماینده اصلاح‌گرای اصفهان در مجلس ششم در بلژیک، و حسین قاضیان، جامعه‌شناس و پژوهشگر میهمان در دانشگاه سیراکیوز آمریکا. آقای قابل، واکنش محافل منتقد و مستقل داخلی به خبر‌ها درباره ابقای حیدر مصلحی در سمت وزارت اطلاعات و حرف‌های روز شنبه رهبر جمهوری اسلامی ایران و پیامد‌هایش چیست؟ احمد قابل: در ارتباط با مسئله دولت و رئیس دولت با رهبری دو تحلیل اصولا در جامعه ایران وجود داشت. یکی این که معتقد بود تیم دولت و حامیانش در صدد این هستند که اندک‌اندک قدرت رهبری را در جامعه کم کنند، بتوانند بعد از مدتی حتی اگر بتوانند ایشان را کنار بزنند و جایگزین ایشان را مثلا آقای مصباح قرار دهند. در برابر این نظریه‌ای وجود داشت که چون قدرت به گونه‌ای در اختیار ولی فقیه است و ارکان اساسی قدرت در اختیار اوست، هر تیمی هم که بخواهد در قدرت مشارکت کند جز با رضایت و عنایت رهبری عملا توان حرکت و برنامه‌ریزی ندارد. بالنتیجه دور از چشم ایشان هیچ اتفاقی در کشور ظاهرا نمی‌افتد و تحلیل اولیه را تایید نمی‌کرد. معتقد بود که اگر هم زمانی ظاهرا دیده می‌شود که دولت مستقلا دارد تصمیم‌هایی می‌گیرد، این‌ها توافق‌های پس پرده‌ای را دارد که رضایت رهبری در آن جلب شده. حتی در آنجایی که گاهی وقت‌ها ظاهرا مخالفتی با تصمیم ظاهری رهبری گرفته... ماجرا این است که ظاهرش این است ولی در باطن باز هم توافق وجود دارد. مثلا در قضیه آقای مشایی که ایشان چند روزی حکم رهبری را عمل نکرد، تحلیل این بود که این برای این که اهرم فشاری باشد برای مراجع و آقای خامنه‌ای برای این که بتواند از مراجع امتیاز بگیرد، خودش دستور داده که فعلا اجرا نکنند و احاله کنند اجرای آن مطلب را به این که مراجع به حمایت از دولت و حمایت از جریان انتخابات به میدان بیایند. الان هم همین ماجرا هست. الان من یک سوء ظنی می‌بینم در بین بعضی از نیروهای سیاسی که معتقدند این‌ها بازی‌هایی است که برای گرم کردن تنور انتخابات و دوقطبی کردن فضا اما در مجموعه درون حاکمیت است. یک گروه هم هستند که نه، آن گروه اولیه می‌خواهند این‌ها را مستند قرار دهند برای این که درگیری‌هایی که صحبت‌شان را می‌کردند جدی شده، منتها یک مقداری چینش قدرت‌ها متفاوت شده، چون آقای مصباح هم از احمدی‌نژاد این‌ها جدا شده و به طرف آقای خامنه‌ای گرایش پیدا کرده. حالا تحلیل‌های خود رهبری را که نمی‌شود ملاک برای قضاوت قرار داد چون یک سر ماجراست. ولی برخوردهایی که در این چند روز اتفاق افتاده می‌تواند قرائنی را به دست بدهد برای تایید یکی از این دو دیدگاه. آقای مزروعی، اختلاف نظر میان رهبر و رئیس جمهور درباره ابقای وزیر اطلاعات از قبیل اختلاف نظر‌ها بر سر مورد مشخص است یا ابعاد اختلاف از موارد مجزا فرا‌تر می‌رود؟ رجبعلی مزروعی: این اختلاف نظر‌ها یا برخوردهایی که اخیرا پیش آمده، ناشی از یک بحث جدی‌تری است، این طوری بروز پیدا کرده. هرچند دسترسی ما به اطلاعاتی که منجر به این استعفا و برگشت شده، قطع است، اما شخصا برداشت من این است که ناکارآمدی‌های دولت به قدری افزایش پیدا کرده که در درون دولت و هیئت حاکمه هم این بازتاب پیدا کرده و باعث چنین برخوردهایی شده. در هر بُعدی که ما الان عملکرد دولت مستقر را ارزیابی کنیم، این ناکارآمدی‌ها خودش را نشان می‌دهد. خب این دولت فاقد مشروعیت است و فاقد ثبات سیاسی است و مسیری که جنبش سبز در این دو سال طی کرده، خیلی جایی برای مشروعیت‌یابی این دولت نگذاشته. در عرصه اقتصادی هم عملکرد این دولت از ماه‌های آخر سال گذشته که می‌خواستند قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنند، به صورت بسیار ناشیانه به نظر من اجرا کردند و کم‌کم دارد آثار و پیامدهای منفی‌اش در جامعه ظاهر می‌شود و نارضایتی‌ها را دامن می‌زند. در عرصه سیاست خارجی هم که مجموعه راهی را که دولت احمدی‌نژاد طی کرده، کشور را کاملا در یک بن‌بست خارجی قرار داده به خصوص تحولاتی که در کشورهای خاورمیانه در حال وقوع است و شاید می‌توانست برای ایران یک فرصتی را ایجاد کند، الان دارد تبدیل به تهدید می‌شود که مهم‌ترینش هم نوع برخوردی است که الان کشورهای خلیج فارس و ایران پیدا کرده‌اند بر سر مسئله بحرین. در عین حال که بحرینی‌ها اکثریت شیعه هستند و چشم امید به ایران دوخته‌اند، ایران هیچ کاری نمی‌تواند بکند و اگر بخواهد دست از پا خطا کند، خودش را مواجه با یک عکس‌العملی از طرف کشورهای خلیج فارس خواهد کرد که می‌تواند بسیار بسیار فاجعه‌بار باشد. این ناکارآمدی‌ها هست که الان از درون و برون دولت را تحت فشار قرار می‌دهد. اما احمدی‌نژاد چون می‌خواهد هر بحرانی را با یک بحران پاسخ بدهد و عملا به گونه‌ای از پاسخ‌گویی فرار کند، دست به یک چنین مانور‌هایی می‌زند، هر چند این مانور آخرش با یک عکس‌العمل شدید از سوی رهبری مواجه شده و عملا می‌شود گفت که او را در یک تنگنایی قرار داده که سخت است از آن تنگنا بتواند بیاید بیرون. ضمن این که مثل هر حکومت عرفی این برخورد‌ها ریشه در برخی واقعیت‌ها دارد، ولی در جناح حاکم فکر نمی‌کنم این بحث یک بحث خیلی جدی باشد و به تعبیری که آقای موسوی گفت، یک نوع بازی زرگری هست برای این که در مقابل وضعیت موجود در جامعه ایران پاسخ‌گو نباشند. آقای قاضیان، نظر شما چیست؟ اختلاف نظری میان رهبر و رئیس جمهور هست؟ اگر هست چرا، و اگر نیست دلایلش چیست؟ تا چه حد می‌تواند جدی باشد در صورت اول؟ حسین قاضیان: من تصور نمی‌کنم که این اختلافاتی که پیش می‌آید با توصیف بازی زرگری قابل تحلیل باشد. به دلیل این که همان طور که خود آقای مزروعی هم گفتند، بخشی از این اختلافات یا اغلب آن‌ها جنبه واقعی دارد و ناشی از اختلافاتی است گاهی اوقات بنیانی‌تر و گاهی ناشی از تلاشی است برای تصاحب سهم بیشتری از قدرت. در اشکال فردی‌اش و در اشکال جمعی‌اش. بنابراین نمی‌شود این را به یک تعبیر بازی زرگری دانست. از طرف دیگر آن نوع تحلیل‌هایی هم که تصور می‌کنند آقای احمدی‌نژاد یا تابع مطلق رهبری است و همه این اختلافات که در بیرون رخ می‌دهد یا نشان داده می‌شود که اختلافی هست یک نوع نمایش است، ولی پشت پرده سازشی وجود دارد، به نظر من نادرست است. به دلایل مختلف می‌شود نشان داد و در جاهای متعدد. تحلیل مقابل این هم همین طور. یعنی آن که تصور می‌کند آقای احمدی‌نژاد کلا بیرون از فضای منویات رهبری می‌خواهد اقدام کند و تصمیم نهایی‌اش برکناری ایشان است، آن هم زمانی که تصور می‌شد ایشان می‌خواهد به سراغ آقای مصباح برود که زمینه واقعی به نظر نمی‌آمد داشته باشد، در چارچوب موجود سیاست در جمهوری اسلامی. ولی از آن طرف دیگر می‌شود در عوض نشان داد که این اختلاف ناشی از این است که آقای احمدی‌نژاد اتفاقا یک سیاست اصول‌گرایانه در پیش گرفته. برخلاف سایر اصول‌گرایان که سیاست‌شان کاملا تابعیت بی‌چون و چرا است از رهبری. در واقع اصول‌گرایانی که به این نام موصوف شده‌اند، اصول‌گرا نیستند. آن‌ها فقط تبعیت می‌کنند. یعنی اصل یا اصولی وجود ندارد که با آن اصل یا اصول تبعیت کردن یا نکردن از رهبری را مورد سنجش قرار دهند و ببینند که آیا رهبری مطابق با آن اصول عمل می‌کند که ما از آن پیروی کنیم یا خیر. آقای قاضیان، اجازه می‌دهید که بقیه را بگذاریم برای سوال بعدی؟ متشکرم. آقای قابل، رهبر روز شنبه گفت بنای دخالت در تصمیم‌های دولت را ندارد. الان هم شنیدید که آقای قاضیان می‌گفتند بحث‌هایی هست که آیا ابقای حیدر مصلحی در سمت وزارت اطلاعات توصیه بوده یا حکم حکومتی و این که رهبر می‌تواند وزیر منصوب کند یا حق قانونی رئیس جمهور است که وزیران خودش را عزل و نصب کند، مسئله، ارزش بررسی قانونی را دارد یا صرفا باید این‌ها را تحلیل سیاسی کرد؟ احمد قابل: در جمهوری اسلامی از پیش عنوان شده از جانب آنهایی که در راس قدرت هستند از جمله مجلس و قوه قضاییه، نگاهی که دارند این است که رهبر فراقانونی است. یعنی قانون برای رهبر نیست. رهبر می‌تواند در بالای قانون اساسی هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرد و آن را به دیگران هم تحمیل کند. عین این اتفاق، مشابه آن در زمان آقای خمینی هم افتاد سر نخست وزیری در دوره دوم ریاست جمهوری آقای خامنه‌ای. منتها آنجا نمایندگان مجلس جلو‌تر نامه نوشتند به ایشان و چون رای تمایل هم باید مجلس می‌داد علاوه بر رای اعتماد، خوب یک شکل قانونی‌تری داشت. الان هم نمایندگان مجلس برای آقای احمدی‌نژاد نامه نوشته‌اند و نظر رهبری را تایید کرده‌اند که ظاهر قانونی این ماجرا هم تایید می‌شود که مثلا آن‌ها موافق نیستند با تغییر وزیر اطلاعات. گرچه اگر بخواهیم با دقت حقوقی نگاه کنیم این اصل درست است که این یک اقدام غیرقانونی است. ولی سوال من این است که آیا هر گونه رفتار فراقانونی از جانب رهبری خلاف قانون نمی‌شود ارزیابی شود؟ من گمانم این است که رهبر نمی‌تواند فراقانونی باشد. در بقیه جا‌ها هم اگر ایشان اقداماتی کرده، خلاف قانون و خلاف قانون اساسی بود. این یک طرف ماجراست. که به لحاظ حقوقی ما این را قانونی ارزیابی نمی‌کنیم، اما این داستان که ما بگوییم احتمال این که ما بگوییم اختلافی که پیش آمده جدی نیست، اصلا وجهی ندارد. یک مقدار به نظر من قضاوت عجولانه است. یعنی یک کمی باید صبر کنیم. به هر حال درست است که درگیری‌ها در صحنه عمل حتی اگر بازی هم باشد، پشت پرده، می‌تواند خیلی جدی صورت بگیرد. آقای مزروعی، هزینه و فایده تقابل و تنش برای رهبر و رئیس جمهور پیشاپیش انتخابات پیش رو چه قدر است؟ آقای قابل اشاراتی کردند. کدام طرف این تقابل بیشتر سود می‌برد؟ رجبعلی مزروعی: من خیلی مخالفتی با حرف‌هایی که دوستان زدند، ندارم. ولی فکر می‌کنم الان به یک نحوی تاریخ مصرف احمدی‌نژاد و دولتش به پایان می‌رسد. این دعوا‌ها بخشی‌اش به خاطر این است که آن‌ها احساس کرده‌اند که یک چنین اتفاقی دارد می‌افتد و احمدی‌نژاد عکس‌العمل نشان داد. مجموعه حملاتی که به آقای مشایی می‌شود به نظر من خیلی آقای مشایی را هدف نگرفته. این را طرفداران آقای مشایی به صراحت گفته‌اند که این آقا چون نمی‌توانند به احمدی‌نژاد به دلیل ناکارآمدی‌هایش حمله کنند، آمده‌اند فرد دوم را به عنوان شاخص گرفته‌اند و دارند حمله می‌کنند. این دولت تا امروز با حمایت آقای خامنه‌ای سر کار مانده. اگر آقای خامنه‌ای حمایتش را بردارد و کوچک‌ترین نشانه‌ای بدهد که موافق نیست، مطمئن باشید که مجلس هشتم اصول‌گرای همراه با دولت در ابتدا، بلافاصله طرح عدم کفایت سیاسی ایشان را مطرح خواهد کرد و ساقط خواهد کرد. یعنی می‌خواهم بگویم که کار به اینجا رسیده که به نظر می‌رسد که کار دولت احمدی‌نژاد تمام است. آقای قاضیان، حاصل این برخورد‌ها به توصیف آقای مزروعی در چه شرایطی می‌تواند به نفع توسعه سیاسی تمام شود؟ حسین قاضیان: اختلافاتی که پیش آمده از دو جهت می‌شود بررسی‌اش کرد. یکی این که آیا این اختلافات در بالا یعنی در قدرت سیاسی نمایندگی می‌کند از اختلافاتی که در جامعه میان مردم وجود دارد یا خیر. یعنی این اختلافات نشانگر و بیانگر تفاوت وضع و نزاعی است که بین گروه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد، و آنجا منعکس می‌شود یا خیر. البته به نظر من تا حدی این مطلب در اینجا صحت دارد. اما این گروه اجتماعی که طرفین اختلاف در اینجا نمایندگی می‌کنند، گروه نسبتا اندکی از مردم‌اند که اولا زندگی سیاسی فعال تری دارند و بعد از لحاظ ایدئولوژیکی و عقیدتی گرایش‌های مشخصی دارند که آن‌ها را از آحاد مردم تا حد زیادی متمایز می‌کند. بنابراین از این دیدگاه و برقراری یک نوع ارتباط ارگانیک بین جامعه و یا جامعه مدنی و دولت نمی‌شود آن را نشانه‌ای از رفتن به سمت توسعه سیاسی بیشتر دانست. آقای قابل، نکته دیگری مانده که بخواهید اضافه کنید؟ احمد قابل: چه اصل این ماجرا را یک بازی بدانیم از جانب سران حاکمیت، مجلس و چه ندانیم و بگوییم کاملا جدی است، مسلما آنچه که در صحنه عمل دارد اتفاق می‌افتد، درگیری جدی بین خانواده اقتدارگرایان است. یعنی بازیگر‌ها از اصل ماجرا چه با خبر باشند و چه با خبر نباشند، الان دعوا به حدی جدی شده که پیش بینی آینده یکی از آن سویه‌هایی که در اوایل انقلاب برای اولین رئیس جمهور اتفاق افتاد هست که ممکن است آن سناریو پیش بیاید. مورد دوم عقب نشینی احمدی‌نژاد و تسلیم شدنش به نظریات آقای خامنه‌ای است. چون من فکر می‌کنم قدرت مستقر در خانواده اقتدارگرایان شخص رهبری است. قدرتهای موقتی مثل رئیس جمهور که حداکثر ۸ سال می‌توانند باشند، هیچوقت جایگاه مطمئنی برای سرمایه گذاری اقتدارگرایان نبوده و طبیعتا تمام اقتدارگرایان پشت سر رهبری قرار خواهند گرفت نهایتا. چون اگر بخواهند سهمی از قدرت داشته باشند، در کنار ایشان می‌توانند این قدرت را جستجو کنند نه در کنار رئیس جمهوری که به هر حال رفتنی است. حداکثر دو سال و اندی بیشتر باقی نمانده و پس از آن دیگر نمی‌تواند کسی را حمایت کند و به قدرت برساند. آقای مزروعی، جمع‌بندی شما؟ رجبعلی مزروعی: من هم فکر می‌کنم به هر حال وظیفه ماست که صحنه سیاسی را تعقیب کنیم و تحلیل کنیم و از این وضعیت فرصت بسازیم همانطور که آقای قاضیان گفت. بایستی بتوانیم در مقابله با این شرایط که پیش می‌آید از آن فرصت بسازیم برای جنبش سبز و جنبش سبز بتواند فعالانه در برابر چنین تحرکاتی راه حل مناسب خودش را و راه گشایی به سوی آینده بهتر را پیدا کند. من فکر می‌کنم که در شکافی که این مسائل درون حاکمیت ایجاد می‌کند و طبعا بخشی‌اش بازتاب اجتماعی پیدا می‌کند بایستی بتوانیم آن مسیری را که به سوی دموکراسی و انتخابات آزاد طی کنیم، آن مسیر را بتوانیم پیدا کنیم و روی آن متمرکز شویم و نیروهای فعال جامعه را به آن سمت سوق دهیم. و این امکان‌پذیر است. آقای قاضیان؟ حسین قاضیان: یک این که بازی سیاست از قبیل بازی استراتژیک است و گیرم که دو یا چند بازیگر از بازیگران سیاسی بین خودشان تبانی کرده باشند و به اصطلاح جنگ زرگری داشته باشند ولی همین که بقیه بازیگران بازی آن‌ها را جدی بگیرند ما وارد یک بازی بی‌مهاری می‌شویم که زرگری بودن آن جنگ کمکی به این نمی‌کند که دیگران هم آن را زرگری قلمداد کنند. بنابراین بازی سیاست همیشه جدی است و همینطور که آقای مزروعی هم گفتند بازیگران سیاسی دیگر این را حتما باید با دقت دنبال کنند و ببینند چه فرصت‌هایی در آینده برایشان پیش خواهد آمد. ولی نکته مهم در اینجا این است که این بازی که بین جناح حاکم و بین اصول گرایان درگرفته، بازی است که می‌تواند فرصت‌های سیاسی پدید بیاورد برای نیروهای طالب توسعه سیاسی بیشتر ایران. اما این در صورتی است که این بار نیروهای اصلاح طلب ۷۶، دوباره دچار توهم نشوند و وارد این بازی نشوند. وارد شدن آن‌ها به این بازی به معنی خاتمه فرصت‌های سیاسی است که ممکن است از درون این بازی برای جامعه سیاسی ایران پدید بیاید. چون ورود آن‌ها صحنه آرایش را تغییر خواهد داد و مجال‌های اندکی را که ممکن است این بازی برای بازیگران سیاسی خواهان دموکراسی بیشتر در ایران پدید بیاورد، از بین خواهد برد. بنابراین این به نظر من نکته مهمی است که نیروهای سیاسی اصلاح طلب بد نیست به آن توجه داشته باشند.
 


هیاتی از سوی رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه برای دیدار با بشاراسد امروز به دمشق می رود. گسترش هرچه بیشتر روابط سیاسی و بویژه اقتصادی با همسایگان، یکی از اصول اصلی سیاست خارجی ترکیه در سال های اخیر بوده و رجب طیب اردوغان با ابراز نگرانی از تحولات سوریه، از آغاز اعتراض ها در این کشور به دولت بشار اسد توصیه کرده است به اصلاحات دست زند.
 


وزارت خارجه روسیه از دولت سوریه خواست تحقیقات شفافی را درباره خشونت ها در جریان اعتراض های اخیر در این کشور انجام دهد و آمران و عاملان همه رویدادهایی را که به مرگ افراد انجامیده، مجازات کند. روسیه با تلاش آمریکا و اروپا برای طرح موضوع سوریه در شورای امنیت سازمان ملل و برقراری تحریم علیه رژیم بشار اسد، مخالفت کرده است.
 


عصام شرف، و شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیران مصر و قطر در بیانیه مشترکی خواستار گفتگوی سازنده میان دولت سوریه و مخالفان شدند. در این بیانیه که در جریان دیدار عصام شرف از دوحه عصر چهارشنبه منتشر شد، ابراز امیدواری شده که مسائل در سوریه هرچه سریع تر حل و عقلانیت پیروز شود.
 


دادگاه نظامی بحرین 4 تن از معترضان شیعه را به مرگ و سه نفر را به حبس ابد محکوم کرده است. در حکم دادگاه آمده که این عده در قتل دو مامور پلیس در جریان اعتراض های ماه گذشته دست داشته اند. وکلای متهمان گفته اند که تقاضای تجدید نظر خواهند کرد.
 


شمار اعضای حزب بعث سوریه که در اعتراض به خشونت ها و سرکوب های حکومتی استعفا کرده اند، به ۲۳۳ تن رسيده است. همزمان نخست وزير قطر درخواست کرده که سوريه گفت وگوی سازنده ای با مخالفان و معترضان در داخل کشور داشته باشد.شمار اعضای حزب بعث که در اعتراض به خشونت ها و سرکوب های حکومتی استعفا کرده اند، به ۲۳۳ تن رسيده است. همزمان نخست وزير قطر درخواست کرده سوريه گفت وگوی سازنده ای با مخالفان و معترضان در داخل کشور داشته باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که پيشتر اعلام شده بود حدود ۲۰۰ تن از اعضای حزب بعث، حزب حاکم سوريه در اعتراض به سرکوب ها استعفا کرده بودند، اين آمار روز پنجشنبه به ۲۳۳ تن رسيده است. همچنين شامگاه چهارشنبه شورای امنيت سازمان ملل شاهد جلسه ای برای بررسی وضعيت سرکوب ها و خشونت ها عليه غيرنظاميان در سوريه بود که اين جلسه بدون رسيدن به اجماع، پايان يافت. گزارش ها حاکی است، قطعنامه ای که با حمايت فرانسه، پرتغال، بريتانيا و آلمان تهيه شده بود، نتوانست موافقت ديگر اعضا را به همراه داشته باشد و روسيه و چين با آن مخالفت کردند. نماينده روسيه در شورای امنيت گفت که وضعيت موجود در سوريه، مخالف صلح جهانی نيست و نيازی به واکنش شورای امنيت ندارد. سوزان رايس، سفير آمريکا در شورای امنيت، ضمن تاکيد بر حفظ حقوق مردم و معترضان در سوريه از جامعه جهانی خواست که نسبت به اين گونه سرکوب های گسترده و خشن، بی تفاوت نباشد و آن را محکوم کند. قطعنامه مورد حمايت غرب در شورای امنيت قصد داشت سرکوب ها در سوريه را محکوم کند که بر سر اين قطعنامه هيچ توافقی حاصل نشد. «شيخ حامد بن جاسم آل ثانی» نخست وزير قطر هم پس از جلسه شورای امنيت از سوريه خواست به جای دامن زدن به درگيری ها، گفت وگويی سازنده با مخالفان و معترضان داشته باشد. وی افزود: «قطر از متحدان نزديک سوريه است و شاهد این اوضاع در سوریه برای دوحه بسيار دردناک است. اميدواريم اين مسئله با گفت وگويی سازنده حل شود.» در شش هفته گذشته و در جريان اعتراض ها و تظاهرات مردمی در سوريه و در پی سرکوب شديد نيروهای نظامی و امنيتی، آمار کشته شدگان به بيش از ۴۵۳ تن رسيده است. در جريان جلسه شورای امنيت که توافقی در پی نداشت، اظهارنظرهای نسبتا تندی از سوی نمايندگان مطرح شد. بشار جعفری، نماينده سوريه در سازمان ملل پس از اين جلسه گفت: «بايد از برخی کشورهای که هنوز منطق دارند، تشکر کرد.» روسيه در اين جلسه اعلام کرد هرگونه دخالت غرب در چنين درگيری هايی مانند يمن و سوريه، ممکن است جنگ داخلی را دامن زند. فرانسه تقاضا کرد اگر بشار اسد به سرکوب ها ادامه دهد، اقدامات جدی عليه او انجام شود. قطعنامه ياد شده قرار بود ضمن محکوم کردن سرکوب ها در سوريه، تقاضای تحقيق درباره اعمال خشونت ها را مطرح کند که با توجه به مخالفت چين و روسيه، به جايی نرسيد. اتحاديه اروپا اعلام کرده که اقدامات تنبيهی عليه بشار اسد و حکومت او را در دستور کار قرار داده و شورای حقوق بشر سازمان ملل هم قرار است روز جمعه، جلسه ای اضطراری در مورد سوريه تشکيل دهد.
 


سه تشکل کارگری در ايران با انتشار بيانيه مشترکی، خواستار بکار گرفته شدن بالاترين استانداردهای ايمنی در محيط کار شدند. اين بيانيه به مناسبت روز ۲۸ آوريل، روز جهانی همدردی با کارگران آسيب ديده و روز اعتراض به نبود ايمنی در محيط کار، صادر شده است. سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اتحاديه آزاد کارگران ايران و هيئت بازگشايی سنديکای فلز کار و مکانيک در اين بيانيه با اشاره به اينکه وضعيت ايمنی در محيط های کار در ايران در بدترين شرايط در طی چند دهه گذشته قرار دارد، سيستم موجود را مسئول بلاواسطه قربانيان حوادث ناشی از کار دانسته اند.
 


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران خبر داده‌اند که در پی گران‌تر شدن قیمت برق، گاز، آرد و نان، و تعرفه‌های پست «گرانی برخی کالا‌ها و خدمات از جمله قیمت مرغ و بلیت هواپیما» نیز در دستور کار دولت و وزارت بازرگانی قرار گرفته است.روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران خبر داده‌اند که در پی گران‌تر شدن قیمت برق، گاز، آرد و نان، و تعرفه‌های پست «گرانی برخی کالا‌ها و خدمات از جمله قیمت مرغ و بلیت هواپیما» نیز در دستور کار دولت و وزارت بازرگانی قرار گرفته است. روزنامه‌ها همچنین گزارش‌هایی از «هشدار نزدیکان خامنه‌ای به احمدی‌نژاد»، «سوال از احمدی‌نژاد؛ پرونده‌ای که همیشه مختومه می‌شود» و نیز «سومین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی طی یک هفته» را در پیوند با علنی شدن اختلاف خامنه‌ای و احمدی‌نژاد منتشر کرده‌اند. اعلام جزئیات تازه‌ای از طرح دولتی «گردشگری حلال»، و ادعای یک عضو مجلس خبرگان درباره «سیاسی شدن بدحجابی» از دیگر عناوین روزنامه‌های هشتم اردیبهشت است. افزایش احتمالی دوباره قیمت مرغ، بلیت هواپیما و دیگر کالا‌ها در چند روز آینده پس از گران‌تر شدن قیمت برق، گاز، آرد و نان، و نیز گران شدن تعرفه‌های پستی طی چند روز اخیر، روزنامه‌های جهان صنعت، تهران امروز، و مردمسالاری خبر داده‌اند که افزایش دوباره قیمت مرغ و بلیت هواپیما و «برخی دیگر کالا‌ها» به زودی اعلام می‌شود. به گزارش روزنامه جهان صنعت، مدیرکل طیور امور دام وزارت جهاد کشاورزی روز چهارشنبه با اعلام این که «قیمت مرغ باید در جهت حمایت از تولید باشد» گفت که «طی نشستی که هفته آینده با تولید‌کنندگان و متولیان بازار، یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در قالب تیم کار‌شناسی خواهیم داشت، قیمت مرغ را نهایی خواهیم کرد. این مقام وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده که «این قیمت با توجه به آنالیز هزینه‌ها به اضافه سود منطقی برای تولید‌کننده خواهد بود» و گفته است که «قیمت تمام‌شده مرغ در کشور بالاست»، چون «۱۸ هزار واحد مرغداری کشور هرکدام به صورت فردی تصمیم‌گیری می‌کنند». روزنامه مردمسالاری نیز در خبری با تیتر «بررسی گرانی مجدد بلیت هواپیما» از قول «عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی» نوشته است که «شرکت‌های هواپیمایی توان پرداخت بدهی گذشته خود را با نرخ مصوب ۴۰۰ تومان ندارند» و به همین دلیل «پیشنهادی مبنی بر افزایش نرخ خدمات شرکت‌های هواپیمایی ارائه داده‌ایم، دولت قول بررسی درباره افزایش قیمت سوخت را داده و ما منتظر تصمیم دولت هستیم». روزنامه تهران امروز از «بررسی افزایش تدریجی برخی قیمت‌ها در وزارت بازرگانی» خبر داده و گزارش داده است که محمد‌حسن‌ نکویی‌مهر، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، گفته است که «برخی واحدهای تولیدی برای افزایش قیمت محصولات خود مستنداتی ارائه کردند که با توجه به دو مسئله تدریجی و محدود بودن افزایش قیمت در حال بررسی هستیم». این مقام دولتی علت پذیرش پیشنهاد اصناف برای افزایش قیمت‌ها را به «افزایش قیمت نفت» و «افزایش قیمت جهانی برخی از کالا‌ها» مربوط دانسته و گفته است که انجمن‌های اصناف و واحدهای تولیدی که در جریان اجرای حذف یارانه‌ها با دولت همکاری کردند اکنون «برای افزایش قیمت محصولات خود مستنداتی ارائه کرده‌اند» که در مورد برخی کالا‌ها به دلیل «منطقی و تدریجی بودن» و نیز «اجتناب‌ناپذیر بودن» این تغییر قیمت صورت می‌گیرد. هشدار همزمان نزدیکان خامنه‌ای به احمدی‌نژاد روزنامه‌های خراسان، قدس، رسالت از هشدار نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به محمود احمدی‌نژاد خبر داده‌اند. به نوشته این روزنامه‌ها، طی دو روز اخیر علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، و مرتضی نبوی، مدیر روزنامه رسالت، به احمدی‌نژاد درباره ضرورت «اطاعت» وی از آیت‌الله خامنه‌ای هشدار داده‌اند. روزنامه قدس از قول علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، نوشته است که «تذکرات رهبری به دولت در برابر حمایت‌های ایشان بسیار ناچیز است». به نوشته این روزنامه، علی سعیدی با تاکید بر این که «در همین دولت در مقاطعی اختلاف میان دستگاه‌ها رخ داد و فشار زیادی بر احمدی‌نژاد وارد شد تا او را از پا در بیاورند، اما این رهبری بود که به خاطر ارزش‌ها و شاخص‌هایی که در دولت می‌دید، ایستاد و از آن دفاع کرد» اضافه کرده است که اما «رهبر نمی‌تواند در مقاطعی که امکان بروز مفسده‌ای است یا مصلحتی مورد تهدید قرار می‌گیرد، سکوت یا مسامحه داشته باشد». نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران به طور ضمنی به احمدی‌نژاد هشدار داده و گفته است که «هر جا مسئولان در برابر دیدگاه رهبری که ستون فقرات و خیمه انقلاب محسوب می‌شود، ایستاده و «اما و اگر» آوردند، به‌‌ همان نسبت نظام دچار تزلزل و چالش شده است». روزنامه خراسان نیز از قول احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نوشته است که «چنان چه تبعیت از ولی فقیه از سوی کارگزاران کشور وجود نداشته باشد، حکومت آن‌ها نامشروع است حتی اگر تمام مردم کشور به او رای داده باشند». روزنامه رسالت نیز اظهارات مرتضی نبوی از چهره‌های جناح حاکم را منتشر کرده که از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد به عنوان «تجدیدنظرطلب» نام برده و گفته است که «آن‌ها کسانی هستند که در حال حاضر از موقعیت خاص برخوردارند و با مواضعی که اتخاذ کرده‌اند از اصول‌گرایی و روحانیت عبور کرده‌اند». مرتضی نبوی همچنین گفته است که هنوز «اعتماد اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد سلب نشده است»، ولی افزوده است که «البته این به آن مضمون نیست که بگوییم رئیس جمهور معصوم است، چرا که انتقاداتی به وی نیز وارد است». مدیر روزنامه رسالت به رغم آن که گفته است «معتقدم نباید جریان انحرافی را مساوی با احمدی‌نژاد قرار داد» اعلام کرده است که «در صددم جریان تجدیدنظرطلبان را افشا کنم، البته این دغدغه شخصی بنده نیست و اکثر اصول‌گرایان این دغدغه را دارند». «سوال از احمدی‌نژاد؛ پرونده‌ای که همیشه مختومه می‌شود» روزنامه روزگار گزارشی درباره «تدارک سوال» از محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی منتشر کرده و نوشته است که «با گذشت ۱۰ روز از ماجرای ابقای مصلحی در پست خود نمایندگان مجلس همچنان بر اختلافات خود با دولت پافشاری می‌کنند» و «نامه‌ای تنظیم کردند و دست به دست چرخاندند» که «آن طور که محمدجواد ابطحی گفته برای سوال از رئیس جمهور است و تاکنون ۵۲ نفر زیر آن را امضا کرده‌اند». این روزنامه با اشاره به این که بانی نامه اخیر هم «مثل بیشتر دفعاتی که طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد مطرح شده، علی مطهری است» با مرور سرنوشت نامه‌های مشابه طی سال‌های گذشته نوشته است که «طرح سوال» از رئیس دولت «پرونده‌ای» است «که همیشه مختومه می‌شود». روزنامه روزگار از جمله یادآوری کرده است که «علی مطهری اولین بار در تابستان ۸۷ به دلیل اعلام دوستی مشایی با ملت اسرائیل و حمایت احمدی‌نژاد از سخنان معاونش، دست به کار تهیه طرح سوال از رئیس جمهور شد، اما بعد از خطبه‌های مقام رهبری در آخرین نماز جمعه شهریورماه آن سال، پرونده طرح این سوال را بست». این روزنامه همچنین خبر داده است که روز چهارشنبه «جلسه غیرعلنی نماینده‌های مجلس برای بررسی وضعیت غیبت محمود احمدی‌نژاد در جلسه‌های هیئت دولت لغو شد»، اما «جلسه فراکسیون اصول‌گرایان مجلس هم به طور ویژه غروب چهارشنبه تشکیل شد»، جلسه‌ای که در ‌‌نهایت اعضای اصول‌گرای مجلس صلاح ندانستند در پایان آن «به رسانه‌ها توضیحی ارائه کنند». داریوش قنبری، نماینده اقلیت، اما به روزنامه روزگار گفته است که «در جلسه روز چهارشنبه دودستگی بین نمایند‌ه‌ها به شدت محرز بود» و در حالی که «گروهی از جمله تصمیم داشتند به هر نحو ممکن نامه‌ای تنظیم کنند، نامه‌ای که پرویز سروری و عوض حیدرپور برایش امضا جمع می‌کردند»، محمدرضا خباز دیگر عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم تاکید کرده است که «قبل از این که این نامه برای مطالعه و امضا به دست من برسد، عده‌ای از نمایندگان دخالت کردند و نامه از صحن مجلس جمع شد بنابراین از متن آن بی‌خبرم». محمداسماعیل کوثری، از اعضای فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، نیز به این روزنامه گفته است که «دوستان ما کاری کردند و بعد از مشورت متقاعد شدند به آن پایان دهند». سومین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی طی یک هفته روزنامه‌های جهان صنعت، تهران امروز و جام جم اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در سومین سخنرانی پیاپی وی در هفته جاری را منتشر کرده‌اند. رهبر جمهوری اسلامی که در شرایط معمولی هفته‌ای یک بار طی دیدار از قبل برنامه‌ریزی شده سخنرانی می‌کند، به دنبال علنی شدن اختلافش با محمود احمدی‌نژاد طی هفته جاری سه بار در روزهای شنبه، یک‌شنبه و پنج‌شنبه سخنرانی کرده و البته سخنرانی روز یک‌شنبه حتی به تذکر «دفتر رهبری» به خبرگزاری دولت به خاطر انتشار گزینشی اظهارات علی خامنه‌ای منجر شد. به نوشته روزنامه تهران امروز، رهبر جمهوری اسلامی این بار گفته است که «هدف اصلی دشمن عرصه اقتصادی است» و خواهان «پای‌بندی همه بخش‌های دولتی، غیردولتی و مردم به الزامات سال جهاد اقتصادی» شده است. روزنامه جهان صنعت ادعای تازه علی خامنه‌ای را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «مبارزه با جمهوری اسلامی روی اقتصاد متمرکز شده است‌»، و روزنامه جام جم نیز از قول وی نوشته است: «مصرف کالاهای داخلی، مجاهدت در سال جهاد اقتصادی است». «بدحجابی سیاسی شده است» روزنامه‌های دنیای اقتصاد و رسالت اظهارات حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان، درباره «پوشش زنان و بدحجابی» را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته‌اند که «بدحجابی سیاسی شده است». به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، حسن ممدوحی با این ادعا که «معضل بدحجابی از حالت طبیعی خود در کشور به حالت سیاسی منتقل شده» گفته است که «این‌‌ همان لجاجتی است که با اسلام، دین و سیاست داخلی کشور صورت می‌گیرد». وی با اشاره به این که «نظر مسئولان در زمینه مبارزه با بدحجابی نظر واحدی نیست» گفته است که «یک وحدت نظر لازم است تا همه با هم هماهنگ بوده و در این زمینه اقدام کنند». روزنامه رسالت نیز از قول همین عضو مجلس خبرگان نوشته است که «طرح این مسئله در کشور که بی‌حجابی به این دلیل است که «مردم آزاد هستند نیز غلط است» و اضافه کرده است که «یک فرد بی‌حجاب نباید با سوء‌استفاده از چنین مطالبی آزاد باشد». اعلام جرئیات تازه‌ای از طرح دولتی «گردشگری حلال» روزنامه تهران امروز از انتشار جزئیات طرح «گردشگری حلال» خبر داده و نوشته است که «گردشگری حلال ایده جدید معاون تازه از راه رسیده گردشگری سازمان میراث فرهنگی است». شهباز یزدانی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، اعلام کرده است که «گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت‌های آن با توجه به قوانین اسلامی انجام می‌‌شود». این مقام سازمان میراث فرهنگی به صراحت تفکیک جنسیتی را بخشی از «گردشگری حلال» دانسته و گفته است که «جدایی قسمت‌های ورزشی و رفاهی مخصوص بانوان و آقایان» در هتل‌ها و اماکن اقامتی گردشگران، و همچنین اعمال «شئون اسلامی مانند ذبح شرعی و ارائه غذاهای حلال» برخی دیگر از جزئیات «گردشگری حلال» است. روزنامه تهران امروز همزمان اظهارات برخی از استادان دانشگاه درمخالفت با چنین طرحی را منتشر کرده و از جمله نوشته است که «اردشیر اروجی، استاد دانشگاه و کار‌شناس گردشگری، معتقد است که گردشگری حلال و حرام ندارد»، چرا که «در مذهب ما غذا یا اعمالی حرام یا حلال با معیارهای دینی عنوان می‌شود». این استاد دانشگاه گفته است که «می‌توانیم غذای حلال را مطرح کنیم آن هم در برابر غذای حرام، اما گردشگری حلال را در برابر کدام گردشگری قرار دهیم؟» به نوشته روزنامه تهران امروز، «حسین ذوالفقاری یکی دیگر از استادان دانشگاه هم رونق گردشگری حلال در ایران را منطقی نمی‌داند» و گفته است که «ایران یکی از کشورهایی است که اصول حلال را رعایت می‌کند، به عنوان مثال در رستوران‌ها و هتل‌های ایران مشروبات الکلی و گوشت حیوانات حرام‌گوشت سرو نمی‌شود، بنابراین رونق گردشگری حلال در ایران نمی‌تواند منطقی باشد، چون اصول حلال در همه جای کشور رعایت می‌شود».
 


سازمان عفو بين الملل روز چهارشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران در چهارماه گذشته، ۱۳ نفر را در ملاء عام اعدام کرده ‌که تقريباً برابر با کل موارد سال ۲۰۱۰ ميلادی است.سازمان عفو بين الملل روز چهارشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران در چهار ماه گذشته، ۱۳ نفر را در ملاء عام اعدام کرده ‌است که تقريباً برابر با کل موارد سال ۲۰۱۰ ميلادی است. بر اساس گزارش سازمان عفو بين الملل، هشت نفر از اين افراد در اواسط ماه آوريل اعدام شده اند که دو نفر از آنها به اتهام تجاوز و قتل در زمانی که ۱۷ ساله بوده اند، به دار آويخته شدند. حسيبه حاج صحرايی، از مسئولان سازمان عفو بين الملل گفته است: «بسيار آزاردهنده است که مقام های جمهوری اسلامی ايران بار ديگر در صدد ارعاب مردم با چنين مناظری برآمده ‌اند که نه تنها از فرد قربانی چهره ‌ای غير انسانی می ‌سازد بلکه کسانی را که شاهد چنين صحنه‌ هايی هستند ستمگر و بی ‌رحم می ‌کند.» اين سازمان می‌ گويد که جمهوری اسلامی ايران در سال گذشته دستکم ۲۵۲ تن را عدام کرده است که ۱۴ تن از آنها در ملاءعام اعدام شدند. ايران بارها از سوی سازمان ها و گروه های حقوق بشری متهم شده است که يکی از بالاترين موارد اعدام را در جهان دارد. بر اساس قوانين جزايی جمهوری اسلامی، مواردی چون قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و ارتداد از دين مجازات اعدام در پی دارد. موج اعدام ها در ايران از ابتدای سال جاری ميلادی به شدت افزايش يافته است و بر اساس گزارش رسانه های خبری ايران تنها در ماه ژانويه ( ۱۰دی ماه تا ۱۰ بهمن ماه سال پیش) حدود ۶۶ نفر اعدام شده اند. اين در حالی است که به گفته سازمان ديده بان حقوق بشر، شمار اعدام‌شدگان در ايران در ۲۴ روز نخست ماه ژانويه سال جاری ميلادی دست‌کم ۷۳ نفر بوده است. در همين زمينه، «سارا لی ‌ويتسون»، مدير بخش خاورميانه سازمان ديده بان حقوق بشر، بهمن ماه گذشته پيش بينی کرد که «با ادامه روند جاری مقام‌های ايران بيش از ۱۰۰۰ زندانی را تا پيش از پايان سال ۲۰۱۱ اعدام خواهند کرد.» رشد فزاينده ميزان اعدام ها در ايران با واکنش گسترده بين المللی روبرو شده و کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل بارها از اين روند ابراز نگرانی کرده است. ايالات متحده آمريکا نيز با ابراز نگرانی از افزايش اعدام‌ها در ايران از جمهوری اسلامی خواسته است به ميثاق‌های بين‌المللی حقوق بشر پايبند باشد و اعدام زندانيان را متوقف کند. در فروردين سال جاری، وزارت امور خارجه آمريکا با ارائه گزارشی ضمن اشاره به اعدام ۳۰۰ نفر در ايران طی سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برخی از اعدام ‌شدگان زير شکنجه به ارتباط با گروه‌های تروريستی اعتراف کرده ‌اند.
 


چین نتایج سرشماری ملی خود را منتشر کرده که حاکی است جمعیت آن کشور به یک میلیارد و سیصد و چهل میلیون تن افزایش یافته است. بنا بر نتایج ادارۀ آمار ملی چین، جمعیت آن کشور از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی نزدیک به ۷۴ میلیون تن یا قریب به ۶ درصد افزایش یافته است. نتایج این سرشماری همچنین نشان میدهد که مردم چین دارند پیرتر میشوند و اینکه تقریباً نیمی از جمعیت آن کشور اینک در مناطق شهری زندگی میکنند. چین، پرجمعیت‌ترین کشور جهان است.
 


گزارشها حاکی است ۲۰۳ عضو دیگر حزب حاکم بعث سوریه روز پنجشنبه در اعتراض به سرکوب مرگبار معترضان در آن کشور استعفای خود را اعلام کرده اند. پیشتر سی عضو حزب بعث سوریه استعفا داده بودند. آنها در بیانیه‌ای تهاجم به خانه‌ها و شلیک مرگبار و عاری از تبعیض بسوی مردم را محکوم کردند.
 


مشاور پیشین باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی میگوید آمریکا باید سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست خود از سازمانهای تروریستی خارج کند. بگزارش خبرگزاری رویترز ژنرال جیمز جونز که تا نوامبر گذشته به عنوان یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید واشنگتن گشایشی دیپلماتیک با تهران را پیگیری میکرد گفت وی شواهدی از دست داشتن مجاهدین خلق در فعالیت های تروریستی مشاهده نمیکند. مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده که برای حضور در مراسم شورای ملی مقاومت ایران شاخه سیاسی مجاهدین خلق جهت درخواست برای مراقبت بین المللی از اردوگاه اشرف در فرانسه بود همچنین گفت غریب است که ایالات متحده و جمهوری اسلامی با توجه به اختلافات بسیارشان در خصوص تروریستی بودن سازمانی توافق داشته باشند. ایالات متحده در سال ۱۹۹۷ میلادی سازمان مجاهدین خلق را در فهرست خود از سازمانهای تروریستی قرار داد. در حملۀ قوای دولتی عراق در بیستم فروردین به اردوگاه اشرف در شمال شرقی بغداد ۳۵ تن از مجاهدین خلق کشته و بیش از دویست تن زخمی شدند.
 


یک مسئول سازمان عفو بین الملل « حسیبه حاج صحرایی » روز چهارشنبه گفت که مقامات جمهوری اسلامی امسال ۱۳ مرد را در ملاء عام اعدام کرده‌اند که تقریباً برابر با کل موارد سال ۲۰۱۰ میلادی است. این مقام سازمان عفو بین الملل گفت "بسیار آزاردهنده است که مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر در صدد ارعاب مردم با چنین مناظری برآمده‌اند که نه تنها از فرد قربانی چهره‌ای غیرانسانی می‌سازد بلکه کسانی را که شاهد چنین صحنه‌هایی هستند ستمگر و بی‌رحم می‌کند." سازمان عفو بین الملل می‌گوید که جمهوری اسلامی سال گذشته دست‌کم ۲۵۲ تن را در ایران اعدام کرد که ۱۴ تن از آنها در ملاءعام اعدام شدند.
 


سفیر ایالات متحده در لیبی می‌گوید بنا بر برخی برآوردها شمار تلفات درگیری‌های لیبی ممکن است به سی هزار تن برسد. جین کرتز که طرابلس پایتخت لیبی را در ماه ژانویه پیش از بحران جاری ترک کرد روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که مقامات ایالات متحده ارقام تلفات را بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تن برآورد می‌کنند اما در حال حاضر تعیین شمار دقیق تلفات دشوار است. جین کرتز گفت ایالات متحده و متحدانش همچنان از اعضای دولت معمر قذافی رهبر لیبی می‌شنوند که خواهان ترک این رژیم هستند اما به خاطر اقدامات احتمالی تلافی جویانه از این کار در هراسند.
 


به دنبال اعلام توافق و آشتی دو جناح فلسطینی فتح و حماس، اسرائیل و ایالات متحده با نگرانی نسبت به این امر واکنش نشان داده‌اند. فتح و حماس هم اکنون تشکیلات رقیب در کرانۀ باختری و نوار غزه را در دست دارند. اسرائیل پیشتر با امکان تشکیل یک دولت فلسطینی با شرکت حماس مخالفت کرده و گفته است با چنین دولتی صلح امکان پذیر نخواهد بود زیرا حماس همچنان خواهان نابودی اسرائیل بوده و خشونت را محکوم نکرده است. در واشنگتن کاخ سفید حماس را گروهی تروریستی خواند و گفت در آینده هر دولت فلسطینی که درصدد دستیابی به صلح با اسرائیل باشد باید خشونت را محکوم کرده و موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد. در توافقی که چهارشنبه اعلام شد حماس و فتح بر آن شده‌اند تا پیشاپیشِ انتخابات جدیدی که قرار است ظرف یک سال آینده برگزار شود یک دولت موقت تشکیل دهند. این توافق با تلاش میانجی‌گران مصری حاصل شده است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته