-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 04/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شبکه العربیه عصر امروز گزارش داد که نیروهای امنیتی یمن تظاهرات صنعا را به خاک وخون کشیده‌ و هشت نفر را کشته‌اند. رویترز هم گزارش داد که در درگیری‌های شهر عدن، یک نفر از معترضان و دو سرباز کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش العربیه، نیروهای امنیتی در صنعا ۸ نفر از تظاهرکنندگان مخالف علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن را به ضرب گلوله کشته‌اند.

رویترز هم گزارش داد که تجمع شهر بزرگ عدن که توسط جوانان سازماندهی شده بود، به خشونت کشیده شد.

به گزارش رویترز، در حمله نیروهای امنیتی در شهر عدن به جوانانی که با آتش زدن لاستیک‌ها خیابان‌ها را بسته بودند یک نفر از معترضان کشته و سه نفر زخمی شدند. همچنین دو سرباز نیز در این درگیری‌ها کشته شدند.

از سوی دیگر مردان مسلح در زنجبار، پایتخت استان ابین در جنوب یمن با حمله به یک پاسگاه نیروهای نظامی یمن دو سرباز را کشته و پنج نفر را زخمی کردند.

شنبه گذشته علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن که ۳۲ سال بر مسند قدرت است، اعلام کرد که با پذیرش طرح شورای همکاری خلیج فارس، تا ۳۰ روز آینده از قدرت کنار می‌رود.

مخالفان رئیس‌جمهوری یمن این طرح را به دلیل تضمین محاکمه‌ نشدن وی رد کرده بودند، اما سپس آن را پذیرفتند. بر اساس طرح فوق، حکومت موقت تا زمان بازنگری در قانون اساسی و برگزاری انتخابات، اداره امور کشور را بر عهده خواهد گرفت.

روز گذشته با وجود مخالفت جوانان معترض، احزاب مخالف حکومت یمن اعلام کردند که تا ۲۴ ساعت آینده طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس برای برکناری علی عبدالله صالح را امضا خواهند کرد.

توافق بر سر طرح شورای همکاری خلیج فارس در میان احزاب مخالف حکومت و جوانانی که در شهرهای یمن تظاهرات اعتراضی را سازمان‌دهی می‌کنند، اختلافاتی برانگیخته است. جوانان مخالف می‌گویند پذیرش این طرح «خیانت» به خواسته اصلی اعتراضات مردم برای به دادگاه کشاندن علی عبدالله صالح است.

از آغاز اعتراضات مردم در ماه فوریه تا کنون، بیش از ۱۳۰ نفر به‌دست نیروهای امنیتی و طرفداران علی عبدالله صالح کشته شده‌اند.


 


سی تن از اعضای حزب حاکم سوریه در اعتراض به عملکرد نیروهای امنیتی در سرکوب معترضان، استعفا کردند. همزمان، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد به زودی جلسه ای اضطراری تشکیل می دهد تا وضعیت سرکوب و کشتار غیرنظامیان در سوریه را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سی عضو مستعفی حزب بعث سوریه، از اعضای معترض این حزب از منطقه بانیاس واقع در شمال غرب این کشور هستند که در آن تظاهرات مخالفان حکومت چندین بار برگزار شده است. در بیانیه آنها آمده است: «روش‌های نیروهای امنیتی علیه شهروندان بدون سلاح در بانیاس و شهرک‌های اطراف، به‌ویژه بیضا، بر خلاف همه ارزش‌های انسانی و آرمان‌های حزب است.»

آن‌ها از «بازرسی‌ خانه‌ها، شلیک بی‌هدف گلوله‌های واقعی به سوی مردم، خانه‌ها، مسجدها و کلیساها» توسط نیروهای امنیتی نوشته‌اند. این اعضای مستعفی حزب بعث همچنین «کاربرد خشونت» علیه ساکنان بیضا و رفتار نیروهای امنیتی و طرفداران حکومت را محکوم کرده‌اند. آن‌ها نوشته‌اند این رفتارها «موجب تحریک فرقه‌گرایی و دامن‌زدن به احساسات خصومت‌آمیز میان ساکنان کشور می‌شود.»

شش هفته پس از آغاز اعتراضات مردم در سوریه، حکومت بشار اسد از روز دوشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه جاری با ارسال تانک‌ها و نیروهای نظامی به شهر درعا، فشار خود را بر مخالفان افزایش داده است. در طول این دو روز بیش از ۳۰ نفر کشته شده‌اند و درعا، شهری که اعتراضات عمومی از آن‌جا آغاز شد از بامداد دوشنبه در تصرف نیروهای نظامی است.

برخی از مخالفان از «قتل عام» مردم توسط نیروهای نظامی در درعا خبر داده‌اند. آن‌ها می‌گویند «تانک‌ها در درعا رفت‌وآمد می‌کنند؛ نیروهای نظامی به خانه‌های مردم می‌ریزند و آن‌ها را به قتل می‌رسانند.»

حکومت سوریه مدعی است که نیروهای نظامی «به درخواست شهروندان درعا» به این شهر رفته‌اند تا به‌ فعالیت‌های «گروه‌های تندروی تروریستی که به نیروهای نظامی حمله می‌کنند و خیابان‌ها را می‌بندند» پایان دهند.

شاهدان به خبرگزاری رویترز گفتند که روز چهارشنبه شهر دمشق شاهد حضور سنگین نیروهای نظامی است و دستکم ۳۰ تانک نظامی دیده شده که راهی دوما و درعا شده اند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته نگرانی عمیق خود را نسبت به سرکوب خونین معترضان سوریه، به‌ویژه استفاده از تانک‌ها و شلیک گلوله‌های واقعی توسط نیروهای ارتش، ابراز داشت. دبیر کل سازمان ملل در حاشیه نشست شورای امنیت در نیویورک برای رایزنی در مورد انتشار بیانیه‌ای در محکومیت خشونت در سوریه، گفت: «مقامات سوریه موظف‌اند از مردم و غیرنظامیان حفاظت کنند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام نمود که دو روز دیگر نشست ویژه‌ای در مورد وضعیت سرکوب و کشتار غیرنظامیان در سوریه برگزار خواهد کرد. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه از روز ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ (۱۵ مارس) تا کنون ۴۵۳ نفر در اعتراضات خیابانی این کشور کشته شده‌اند. بیشتر این افراد در شهرهای درعا، اطراف دمشق، حمص و لاذقیه کشته شده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از زمان شکل گیری در پنج سال پیش، حدود ۱۵ جلسه اضطراری برگزار کرده که شش تا از این جلسات به درخواست کشورهای عربی و برای بررسی مسائل نقض حقوق بشر میان اسرائیل و فلسطینی ها و درگیری های لبنان بوده است. در جریان جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل که در مورد لیبی برگزار شد، تمامی اعضای هیات نمایندگی لیبی در این شورا از دولت طرابلس جدا شده و به مخالفان پیوستند.


 


شورای هماهنگی راه سبز امید با تأکید بر حق مسلم کارگران برای طرح مطالبات و حمایت کامل از برگزاری راهپیمایی و تجمع آنان، از همه همراهان جنبش می‌خواهد تا در حمایت از خواسته‌های کارگران، از همراهی و همدلی با آنان دریغ نورزند.


 


فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد جهادگر و مستندسازی که جرم انتشار انتقادات دلسوزانه‌اش از رهبری در زندان است، در یادداشتی اعلام کرد که نوری‌زاد، چهل روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و قصد دارد تا رسیدن به حقوق خود به این کار ادامه دهد.

در این یادداشت که در قالب نامه‌ای خطاب به آقای نوری‌زاد نوشته و در وب‌سایت شخصی نوری‌زاد منتشر شده، خانم ملکی خبر داد که محمد نوری‌زاد علاوه بر اعتصاب و خودداری از خوردن غذا، تا قبل از برآورده شدن خواسته‌های قانونی‌اش، حاضر به ملاقات هم نیست.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

به نام خدا

هر پدری دوست دارد وقتی از سفر برمیگردد، دست خالی نباشد. ولی پدری که در سفر زندان است، چه تحفه ای می تواند بیاورد؟ و در زندان چه چیزی میتواند تهیه کند؟ ولی تو بعد از چهار ماه ممنوع الملاقات بودن، زمانیکه در بند ۳۵۰ بودی، بعد از یکی دو ملاقات، دست خالی بودن را تاب نیاوردی و تحفه ای را نه تنها برای خانواده ات که برای همه عرضه کردی.

زمانیکه دکمه های روپوش آبی زندان را گشودی، و زیرپوش نقاشی شده ی خود را به همه ی ما نشان دادی، همه سرتاپا پر از شادی شدیم. همه ی خانواده هایی که آنجا حضور داشتند متاثر شدند ، نوشته بودی: "همه ی شما را یک عالمه دوست دارم" و این شد که دیگر در ملاقاتهای کابینی برای دیدن این سوغاتیها صف می کشیدیم.

مدت کوتاهی در بند ۳۵۰ بودی و به مرخصی آمدی. برادران آزادیت را تاب نیاوردند و اواخر تابستان تو را بازگرداندند. این بار، نه به بند ۳۵۰؛ که به قرنطینه درکنار آقای تاجزاده. در مدت یک ماه که حق ملاقات نداشتیم و با شروع ملاقاتهای کابینی هفتگی، آن هم در روزهای غیرمعمول خانواده های زندانیان سیاسی، من و خانم محتشمی پور و خانواده هایمان ، مشتری پروپاقرص کارهای هنری تو بودیم. گاهی تکه چوبی که آیه ای یا شعری را با خط زیبا بر رویش نوشته بودی نشانمان می دادی. گاهی تابلویی پر از گلهای رنگی حیاط اوین را .

در یکی از همین ملاقاتهای کابینی، دست در زیر لباست بردی و یک حباب سفید رنگ را نشانمان دادی که در شعاعهای این حباب دایره ای شکل، شعری از حافظ را با قلم سیاه و خطی خوش نوشته بودی.

حال بیش از ۱۶ ماه است که در زندان به سر می بری و نزدیک به چهل روز است که در اعتراض به عدم توجه به خواسته های قانونی ات مجدداً دست به اعتصاب زده ای و از خوردن غذا خودداری می کنی و حاضر به ملاقات نیستی. و تا رسیدن به حق خود به این روند ادامه خواهی داد. من هم با تو همراهی می کنم و هیچ در خواستی مبنی بر داشتن ملاقات و تماس تلفنی نخواهم داشت.

ولی در مورد اعتصاب غذا با تو سخت مخالفم؛ به خصوص با شرایط سست شدن دندانها و بیماری پوستی و سنگ کلیه ات. این قضیه همه ی خانواده را به شدت نگران کرده است و نمی دانیم تا کی هم ادامه خواهد داشت. به هر حال ما همگی آزادی تو و سایر زندانیان بی گناه را به انتظار نشسته ایم. و آزادی، حداقل پاسخ نامردمیهاییست که در این مدت صورت گرفته است.

حباب شیشه ای خطاطی شده با شعر حافظ آن روز تو ، زبان حال امروز ماست:

رندان تشنه لب را آبی نمی دهد کس
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت

فاطمه ملکی
۶/اردیبهشت/۱۳۹۰


 


در حالیکه ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و رییس کمیته تشکیلات این سازمان دوران یکسال حبس خود را می گذراند اما همچنان با مرخصی استعلاجی برای پیگیری درمان پزشکی وی “مخالفت” می شود.

وی از حق تلفن و ملاقات حضوری هم محروم بوده و اسفند ماه مجددا به بازپرسی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و اتهام های توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شده است.

همسر این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در این خصوص می گوید: ” اتهام جدید توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام را به ایشان وارد کرده اند و سی میلیون تومان دوباره وثیقه خواسته اند این در حالی است که ما الان وثیقه دویست میلیونی آنجا داریم. اگرچه به ایشان گفته اند بخاطر مصاحبه ای که انجام داده ای بازجویی می شوی اما من فکر می کنم این اتهامات جدید بخاطر همان دفاعیه ایشان است که واقعا اینها جوابی ندارند به آن دفاعیه بدهند و به این شکل اقدام می کنند. در حالیکه بهترین راه نقد است، بیایند دفاعیه را نقد کنند.”

گفتنی است، ابوالفضل قدیانی در این باز پرسی مجدد تکرار کرده است که آقای خامنه ای مستبد است و حق حاکمیت ملی را غصب کرده است. وی سخنان خود را انتقاد دانسته و تاکید کرده است که هیچ کدام از جملاتی که در مصاحبه هایش عنوان کرده است توهین نیست و دستگاه قضایی و امنیتی باید فرق توهین و انتقاد را تشخیص دهد.

به همین مناسبت “جرس” با خانم قدیانی در خصوص آخرین وضعیت همسرش به گفتگو پرداخته که متن آن در پی می آید:

خانم قدیانی لطفا در خصوص وضعیت نامناسب جسمانی همسرتان و اقداماتی که تاکنون انجام داده اید صحبت بفرمایید.

من چندین بار علی رغم اینکه خود آقای قدیانی راضی نبودند به دادستانی مراجعه و نامه دادم که ایشان باید به بیمارستانی که در آنجا تحت معالجه قرار دارند، بروند تا زیر نظر متخصص درمانشان را پیگیری کنند و آزمایشات جدید و اکو و نوار قلب گرفته شود و داروهای جدید یا تغییر در میزان دارو تجویز شود، اما تاکنون جوابی نداده اند. الان دو هفته از پیگیری های ما به دادستانی می گذرد اما متاسفانه هیچ پاسخی نمی دهند.

در اسفند ماه گویا قرار بود ایشان برای معاینه پزشکی به خارج از زندان بیایند آیا این کار صورت گرفت؟

نخیر، به هیچ وجه حتی دارویی که برای چربی خون استفاده می کنند ما به زندان بردیم از ما نگرفتند.

چه مقدار از دوران محکومیت آقای قدیانی باقی مانده است؟

والله ما واقعا اطلاعی از این موضوع نداریم چون اصلا حقوق زندانیان سیاسی مشخص نیست در حالیکه حقوق اینها به زندانیان قاچاقچی و مجرمان ارجح است. واقعا نمی دانم مدتی که همسرم در انفرادی بوده چگونه حساب می شود؟ اما اگر دورانی که در زندان بوده اند باید شش ماه دیگر آزاد شوند.

آیا هنوز از حقوق اولیه مثل مرخصی، تلفن و ملاقات حضوری محروم هستند؟

بله، حتی برای عید هم همسرم نتوانست از حق مرخصی استفاده کند. ما از ملاقات حضوری هم محروم هستیم و تلفن ها هم که از یکسال پیش قطع است. زمانی هم که به تعطیلی می خورد ما پانزده روز از هم بی خبر هستیم.

با تمام این فشارها وضعیت روحی ایشان چطور است؟

از نظر روحی که “فوق العاده” خوب هستند. این را نه تنها ما می گوییم بلکه بچه هایی که در زندان هستند هم تصدیق می کنند. شاید بدون اغراق بتوانم بگوییم داخل زندان روحیه اشان بسیار بهتر از زمانی بود که در بیرون از زندان بودند. آقای قدیانی در بیرون از زندان خیلی غصه می خوردند، همیشه دغدغه زندانیان سیاسی و خانواده هایشان را داشتند و مدام زنگ می زدند و حال خانواده ها را جویا می شدند. همه می گفتند آقای قدیانی عین پدر با ما رفتار می کند.

خانم قدیانی همسرتان در اسفند ماه به بازپرسی احضار شدند و دوباره مورد بازجویی قرار گرفتند چه اتهامی به ایشان وارد کردند؟

اتهام جدید توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام را به ایشان وارد کرده اند و سی میلیون تومان دوباره وثیقه خواسته اند این در حالی است که ما الان وثیقه دویست میلیونی آنجا داریم. اگرچه به ایشان گفته اند بخاطر مصاحبه ای که انجام داده ای بازجویی می شوی اما من فکر می کنم این اتهامات جدید بخاطر همان دفاعیه ایشان است که وافعا اینها جوابی ندارند به آن دفاعیه بدهند و به این شکل اقدام می کنند. در حالیکه بهترین راه نقد است، بیایند دفاعیه را نقد کنند.

اخیرا تعدادی از زندانیان سیاسی نامه ای که امضای آقای قدیانی هم پای آن است خطاب به مراجع تقلید منتشر کرده اند و خواسته اند که نسبت به ظلمهایی که به آنها و خانواده هایشان می شود موضع گیری کنند. به نظر شما موضع گیری مراجع و علما تا چه حد در جلوگیری از این ظلمها و بی قانونی ها موثر خواهد بود؟

متاسفانه ما شاهد آن هستیم که الان زیاد به گفته های مراجع اهمیت نمی دهند اما به اعتقاد من مراجع یک مسئولیتی دارند که باید انجام دهند اگرچه حاکمیت به آن گوش ندهد. مسئولیت مراجع این است که از شیعه علوی وحقیقی دفاع کنند و بگویند که عملکرد مسئولین با شیعه علوی و فرامین و عملکرد ائمه و پیامبران همخوانی ندارد و باید نسبت به ظلمهایی که می شود موضع گیری کنند . خیلی از کارهایی که الان بنام اسلام صورت می گیرد من در آوردی است.

این را باید توجه داشت که جامعه ایران یک جامعه مذهبی است و موضعگیری مراجع باعث می شود کسانیکه فکر می کنند حاکمیت به حق عمل می کنند آگاه شوند. حاکمیت هم نمی تواند در مقابل موضعگیری مراجع خودش را یک حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی خطاب کند.

عده ای می گویند مراجع از ظلمهایی که می شود بی خبرند این نامه ها زندانیان سیاسی و مراجعات خانواده های آنها به مراجع نوعی اطلاع رسانی است که بدانند چه ظلمهایی به ما می شود. آیا مردم ایران از مردم بحرین کمتر هستند که در مراجع در مقابل ظلمهایی که به آنها می شود سکوت می کنند اما نسبت به ظلمهای که به مردم مثلا بحرین می شود موضعگیری می کنند؟!

در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.

من فقط می خواهم حقوق زندانیان سیاسی و خانواده های آنها رعایت شود. الان سی و سه سال از انقلاب می گذرد اما تعریف جرم سیاسی مشخص نیست. خانواده ها تا از حق و حقوق زندانیان سیاسی صحبت می کنند اینها می گویند زندانی امنیتی. بنابراین حقوق زندانیان سیاسی تعریف نمی شود. ببینید حق استفاده از تلفن، ملاقات حضوری، مرخصی و مرخصی استعلاجی از حقوق ابتدایی زندانیان سیاسی است که زندانیان از آن محروم هستند. خیلی از زندانیان سیاسی بچه های کوچک دارند اما پانزده روز یکبار هم آنها را نمی بینند، یا مادر محمودیان می گوید که بچه اش بیهوش می شود خوب این نیاز به درمان در خارج از زندان دارد و باید از مرخصی استعلاجی بتواند استفاده کند اما هیچکدام از اینها رعایت نمی شود.

باید توجه داشت که علاوه بر مشکلات جسمانی که زندانیان دارند استرس و شرایط زندان هم وضعیت آنها را بدتر می کند. من خودم تجربه زندان شاه را دارم و می دانم چه شرایط سختی است چه برسد به اینکه حقوق اولیه هم رعایت نشود. الان من نباید با شمامصاحبه کنم و خواسته ام را به گوش مسئولین برسانم بلکه خود دادستان به عنوان کسی که یک مقام قضایی است و خودش را مومن و مسئول می داند باید حقوق اولیه زندانیان سیاسی را رعایت کند. اصلا در دستگاه قضایی نباید خانواده ها برای کوچکترین حقوق عزیزان خود نامه نگاری و دوندگی کنند و آخر هم با عدم پاسخگویی مواجه شوند. ما می خواهیم حقوق اولیه همه مردم ایران بویژه آنها که الان از فضای آزاد محروم هستند رعایت شود.


 


اگرچه دولت در لایحه بودجه ۹۰، قیمت هر بشکه نفت را ۸۰ دلار در نظر گرفته بود، اما این مبلغ در صحن علنی مجلس به ۸۱٫۵ دلار افزایش یافت.

به گزارش خبرآنلاین، کمیسیون تلفیق قیمت هر بشکه نفت را همچون لایحه دولت، ۸۰ دلار در نظر گرفته بود اما برخی تصمیمات در آخرین جلسات کمیسیون تلفیق، تراز بودجه را منفی کرده بود.

اگرچه هیات رئیسه تلفیق در پاسخ به تذکرات نمایندگان این مساله را رد کرده بود، اما حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان با ارائه پیشنهادی خواستار افزایش قیمت هر بشکه نفت به ۸۱٫۵ دلار شد. او نگفت که این پیشنهاد را برای مثبت کردن تراز بودجه ارائه داده است اما گفت که برای پرداخت مبالغی به توسعه بهداشت و درمان در فصل​های هزینه​ای بودجه ۹۰، بهتر است نمایندگان به این پیشنهاد رای دهند!

این پیشنهاد در حالی ارائه شد که برخی نمایندگان نسبت به منطقه​ای شدن نگاه مجلس به بخش هزینه​ها تذکراتی دادند اما با رای نمایندگان این پیشنهاد تصویب شد.

پس از این رای گیری غلامرضا مصباحی​مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی فریاد انالله و انا الیه راجعون در مجلس سر داد و گفت که با این تصمیم وابستگی بودجه ۹۰ به نفت بیشتر می​شود و این یعنی فاتحه اقتصاد کشور و وااسفا. چرا که بواسطه آن سیاست​های کلی اصل ۴۴ و سندچشم انداز ۲۰ ساله زیر پا نهاده شده است.


 


عرضه وسیع سکه ها در شعبات بانکی و خرید آنها توسط مردم با قیمتهای پائین تر از بازار، باعث افزایش تعداد فروشندگان سکه در بازار شده و همین امر بر کاهش جزئی قیمتها تاثیر گذاشته است.

به گزارش فردا نیوز، در پنجمین روز از آغاز عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی، هنوز هم صفهای طولانی در مقابل درب شعب تشکیل شده و مردم همچنان متقاضی خرید سکه با قیمت اعلامی توسط بانک مرکزی هستند.

این در حالی است که هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید امروز در شعب بانک ملی با نرخ ۴۰۹ هزارتومان، نیم سکه با قیمت ۲۰۴ هزار تومان و ربع سکه با قیمت ۱۱۱ هزار تومان عرضه می شود.

اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز نرخ اعلام شده به سکه فروشان بازار را امروز برای هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم ۴۴۵ هزار تومان، طرح جدید ۴۱۷ هزار تومان، نیم سکه ۲۰۹ هزار تومان، ربع سکه ۱۲۱ هزار تومان و سکه گرمی ۵۹ هزار تومان اعلام کرده است.

قیمت سکه در روز جاری نشان می دهد که نرخ سکه های تمام بهار طرح قدیم، طرح جدید و گرمی نسبت به روز گذشته ثابت است، اما نرخ سکه های نیم بهار آزادی و ربع بهار با کاهش یکهزار تومانی نسبت به روز گذشته همرا بوده است.

نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار هم امروز در بازار ۴۱ هزار تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۰۷ تومان اعلام شد.

با توجه به عرضه وسیع سکه ها در شعبات بانک ملی و خرید سکه ها توسط مردم با قیمتهای پائین تر از بازار، هم اکنون تعداد فروشندگان سکه در بازار افزایش یافته و همین امر بر کاهش جزئی قیمت سکه تاثیر گذاشته است.

فعالان بازار سکه پیش بینی می کنند که اگر روند فعلی در عرضه سکه ها و افزایش میزان فروش سکه در بازار توسط افرادی که آنها را از بانک خریداری کرده اند، ادامه داشته باشد، تا چند روز آینده قیمت سکه ها به نرخ واقعی خواهد رسید.

در همین حال، بانک مرکزی از سه شنبه هفته جاری فروش و عرضه شمش طلا در راستای جلوگیری از نوسانات قیمتی به وجود آمده در بازار سکه و طلا را در بانک کارگشایی در دو نوبت صبح و عصر به صورت حراج حضوری انجام می دهد.

در عین حال محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که برای تعادل بخشی به بازار سکه اگر نیاز باشد تمام سوپرمارکتی ها را سکه فروش خواهیم کرد.


 


مجموع نقدینگی کشور در پایان آذرماه سال ۸۹ با رشد ۵۳ هزار میلیارد تومانی طی یک سال به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش فارس، روند بررسی نقدینگی در کشور طی سالهای ۸۵ تا ۸۹ حاکی است، حجم نقدینگی در کشور در پایان سال ۸۵ بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان، سال ۸۶ بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان، در پایان سال ۸۷ نیز بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و در پایان سال ۸۸ نیز ۲۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در پایان آذر ماه سال گذشته به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

بنابراین گزارش، نرخ رشد نقدینگی در سال های ۸۵ تا ۸۸ به ترتیب ۳۹.۴ درصد، ۲۷.۷ درصد، ۱۵.۹ درصد و ۲۳.۹ درصد بوده است که در ۹ ماهه سال گذشته این نرخ به ۱۴.۹ درصد رسیده است.

گزارش فارس از جزئیات متغیرهای پولی و اعتباری کشور در پایان ۹ ماهه سال ۸۹ حاکی است، در این تاریخ حجم پول ۶۴۴ هزار میلیارد ریال، اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۱۷۶ هزار میلیارد ریال، سپرده های دیداری ۴۶۸ هزار میلیارد ریال، سپرده های غیر دیداری ( شبه پول) ۲۰۶۱ هزار میلیارد ریال و کل سپرده های بخش غیردولتی ۲۵۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است.


 


براساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم کشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود ۶۰ درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سال‌های اخیر به سمت این رسانه کشیده شده‌اند.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی «تلویزیون و چالش‌های پیش رو در فضای نوین رسانه‌ای ایران» روز سه‌شنبه با حضور مدیر گروه مطالعات سینما و تلویزیون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

عبدالله بیچرانلو عوامل درون سازمانی و برون سازمانی را چالش‌ساز دانست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ماهواره، شبکه نمایش خانگی و اینترنت را از رقیبان چالش‌ساز برای تلویزیون دانست و ادامه داد: «براساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم کشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود ۶۰ درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سال‌های اخیر به سمت این رسانه کشیده شده‌اند. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با ماهواره به صورت منفعل برخورد شد و در بسیاری موارد نیز باعث نارضایتی مردم شده و اکنون در دوره‌ای هستیم که نسبت به ماهواره بی‌تفاوتی حاکم است و به همین دلیل با افزایش مخاطبان ماهواره روبرو هستیم.»

او عنوان کرد: «سال ۸۷ آغاز تحولات مهم در زمینه شبکه‌های فارسی زبان ماهواره بوده که برخی از آنها از داخل تاسیس و حمایت شده‌اند. از جمله اینکه شبکه‌های «ام.بی.سی»، «بی بی سی فارسی»، در سال ۸۷، «فارسی وان» در سال ۸۸، «پی ام سی خانواده»، «جم کلاسیک» و «من و تو» در سال ۸۹ تاسیس شدند که پرمخاطب‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بودند.»

عبدالله بیرچانلو در این نشست اظهار کرد:‌ «عمده‌ترین مسئله‌ای که باعث شد مردم از تلویزیون روی گردانند و به سمت ماهواره‌ بروند سریال‌های عامه‌پسند و خانوادگی شبکه‌های فارسی زبان بوده است؛ آمریکا، انگلیس، استرالیا، آلمان، فرانسه، برزیل، کلمبیا و کره جنوبی کشورهای موفق در زمینه ساخت اینگونه سریال‌ها بوده‌اند.»

او خاطرنشان کرد: «‌تلویزیون ما بزرگترین فرصت‌ساز برای رقبای خودش از جمله شبکه نمایش خانگی است. طبق نظرسنجی‌های بدست آمده ۵۸٫۸ دهم درصد مردم سریال‌های شبکه نمایش خانگی را از نظر کیفیت بهتر از سریال‌های تلویزیون دانسته‌اند.»

بیرچانلو درباره رقیب دیگر تلویزیون، اینترنت گفت: «آخرین آمار (تیر ۸۹) به دست آمده نشان می‌دهد که در کشور ۴۳٫۲ دهم درصد ضریب نفوذ در اینترنت وجود دارد که بعد از بحرین در خاورمیانه رتبه دوم را کسب کردیم؛ اولین کارکرد اینترنت در ایران برای سرگرمی است و اطلاع گرفتن و آموزش در رتبه‌های بعدی قرار دارند، بنابراین تهدید اینترنت در راه است و این اعتبار منبع تلویزیون را کاهش می‌دهد.»

او فراگیری و گستردگی در سراسر کشور، توان مالی گسترده تلویزیون برای ساخت سریال‌های الف ویژه، امکان بهره‌گیری از توان بخشی دولتی و خصوصی و برخورداری از بازوان پژوهشی را از جمله فرصت‌های پیش روی تلویزیون عنوان کرد.

عبدالله بیرچانلو در پایان این نشست نیز راهکارهای پیشنهادی برای تلویزیون و حل چالش‌های آن را برشمرد که شامل پذیرش واقعیات موجود رسانه‌ای، اعتماد به دیدبانان رسانه، رو آوردن به ژانرهای نو، تمرکز و برخواسته‌های مخاطبان، تغییر ساختار صدا و سیما و فعالیت شبکه‌های موازی به طور نظارت شده و رسمی‌تر هستند.


 


نانوایی‌ها در روز اول اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها؛ همه چیز به ظاهر روال معمول خود را دارد، نان همان نان است، شاطر همان شاطر، تنها یک چیز تغییر کرده و آن هم، قیمتها است.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه شب بود که استانداری تهران نشست افزایش قیمت نان را برگزار کرد. در این جلسه افزایش قیمت انواع نان مصوب؛ اما ناگهان اعلام شد که از صبح سه شنبه این قیمتها باید در نانوایی‌ها اعمال شود.

خیلی از مردم وقتی سه شنبه پشت پیشخوان خرید نان قرار گرفتند، هنوز نمی‌دانستند که قیمت نان افزایش یافته است، بنابراین وقتی که بابت پرداخت پول تعداد نانی که می‌خواستند با کسر مبلغی بیشتر مواجه شدند، تعجب کردند و از خباز، این تفاوت قیمت را جویا شدند. برخی از این تغییر که همراه با عدم افزایش کیفیت است، ناراضی بودند و برخی دیگر نیز با تعجب به فکر فرو رفتند.

در این میان کمتر کسی به اطلاعیه نصب شده بر روی دیوار نانوایی‌ها مبنی بر اعلام عمومی قیمت‌های جدید توجه کرد؛ اطلاعیه‌ای که پای آن دو امضا حک شده، اولی امضای فرماندار تهران و دومی امضای رئیس اتحادیه نانوایان.

در این اطلاعیه قیمت‌های جدید انواع نان با وزن چانه و نوع آن، به تفکیک در جدولی درج و در آن توضیح داده شده که به دلیل اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت‌ها به نرخ زیر تغییر یافته است.

در برخی نانوایی‌ها نیز بحث در مورد یارانه‌ها ادامه دارد و پای دل شاطر را نیز به پای بحث مردم می‌کشاند. او نیز انتظار دارد که با افزایش قیمت نان، دستمزد او نیز افزایش خوبی داشته باشد.

در این میان برخی نیز با تعجب و سکوت تنها به شرایط فعلی فکر می‌کنند، گویا دارند در ذهن خود چرتکه می‌اندازند که دخل و خرجشان چطور می‌شود، آخر یارانه‌ای نانی که دولت به آنها بابت یک ماه می‌دهد ۵۰۰۰ تومان است، یعنی پول خرید ۱۰ قرص نان سنگک در ماه. برای برخی‌ها این معقول است، البته اگر شرایط پخت نان نیز به صورتی باشد که در مرحله جدید بتوان حداقل چندساعتی بیشتر، نان را در سفر نگاه داشت و از آن استفاده کرد.

در این میان، دولت تنها نرخ نان ساده را مصوب کرده است و نانوایان نیز با افزایش قیمت‌ها در فاز دوم، نرخ نان‌های کنجددار را نیز تغییر داده‌اند، به نحوی که هم اکنون قیمت هر قرص نان سنگک ساده ۵۰۰ تومان و هر قرص نان سنگک کنجددار ۶۰۰ تومان است.

به هرحال، هدفمندکردن یارانه‌ها طرحی است که با همراهی و همدلی مردم در فاز اول توانست موفقیت خوبی را کسب کند که البته نقش این موفقیت در هدفمندکردن یارانه گندم، آرد و نان پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها است؛ اگرچه ممکن است سوءاستفاده‌هایی نیز در این زمینه صورت گیرد که به همین دلیل، دولت در اطلاعیه جدید خود به نانوایی‌ها، از مردم درخواست کرده است که تخلفات را در قیمت و یا هر موضوع دیگری مرتبط با نان به شماره ۱۸۰۳ اطلاع دهند.

سرانه ۱۶۰ کیلوگرمی مصرف نان

مطابق آمارها، سرانه مصرف نان در ایران ۱۶۰ کیلوگرم عنوان شده است که برخی‌ها می‌گویند که این سرانه ۲ تا ۳ برابر کشورهای دنیا است که هنوز هم نون به نوعی قوت قالب آنها به شمار می‌رود؛ اما برخی‌ها نیز ضایعات را علت اصلی بالابودن این سرانه عنوان می‌کنند.

بر اساس گزارش فائو، سرانه مصرف گندم در ایران بالغ بر ۱۶۵٫۲ کیلوگرم در سال است که بدین ترتیب ایران در جایگاه ششم جهان از این نظر قرار گرفته است. گندم غالبا به شکل نان در ایران مصرف می‌شود. در سطح جهان نیز تونس بالاترین مصرف سرانه گندم را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که هر تونسی طی یک سال ۲۱۶ کیلوگرم گندم مصرف می‌کند.

پس از این کشور، الجزایر با ۲۱۰ کیلوگرم در رتبه دوم و ترکیه با ۱۹۸ کیلوگرم در رتبه سوم جای گرفته اند. سرانه مصرف گندم در مصر نیز ۱۸۵ کیلوگرم و مراکش ۱۹۱ کیلوگرم اعلام شده است. میزان سرانه مصرف گندم در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی است. سرانه جهانی مصرف گندم بالغ بر ۶۷٫۵ کیلوگرم در سال است و این رقم برای کشورهای در حال توسعه ۶۰٫۱ کیلوگرم و برای کشورهای توسعه یافته ۹۷٫۳ کیلوگرم اعلام شده است.

بر این اساس، دولتی‌ها ضایعات نان را سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان عنوان می‌کنند که البته حمید علیخانی معاون وزیر بازرگانی می‌گوید که بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، ضایعات نان ۲۰ درصد کاهش داشته است.


 


جواد ذوالفقاری مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر عروسکی ایران چشم از جهان فرو بست.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد ذوالفقاری مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان با سابقه تئاتر عروسکی ایران که چندی پیش به دلیل بیماری از فعالیت در عرصه تئاتر دور ماند، چهارشنبه هفت اردیبهشت‌ماه دار فانی را وداع گفت.

این در حالی است که نمایش «سمک عیار» به کارگردانی این هنرمند فقید عرصه تئاتر در تالار مولوی در حال اجرا بود.


 


یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد که سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات فولاد صورت می گیرد در حالی که هشت کارخانه فولاد در کشور مدت زیادی است که بلاتکلیف مانده اند.

شهریار طاهرپور در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه اولین و مهمترین قدمی که باید در بحث جهاد اقتصادی برداشته شود ایجاد هماهنگی به سه قوه در کشور است، گفت: مهمترین قدم بعدی بحث مربوط به مدیریت واردات بی رویه است تا شاید با کاهش این واردات بتوان رونق را به بخش تولید بازگرداند.

نماینده تویسرکان تصریح کرد: تا زمانی که واردات بی رویه کالا در کشور مدیریت نشود جهاد اقتصادی محقق نخواهد شد.

طاهرپور با اشاره به اینکه آن چیزی که بسیار مهم است یک سری پروژه هایی با مزیت بالا است که با تلاش بیشتر می توانیم انها را به نتیجه برسانیم، متذکر شد: در حال حاضر سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات فولاد صورت می گیرد در حالی که هشت کارخانه فولاد در کشور مدت زیادی است که بلاتکلیف مانده اند و باید هر چه زودتر وضعیت این صنعت روشن شود.


 


دومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۰ کل کشور در حالی برگزار شد که نمایندگان مجلس بی‌تفاوتی و عدم مشارکت کم‌نظیری از خود به نمایش گذاشتند، به طوری که در یکی از موارد رای‌گیری از ۲۰۴ نماینده حاضر تنها ۲۲ نفر کلید موافق، ۲۹ نفر مخالف و ۲۲ نفر ممتنع را فشار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که تابلو الکترونیکی بهارستان در دومین روز بررسی لایحه بودجه ۹۰ حضور حدود ۲۲۰ نماینده را شهادت می‌داد، مشارکت تنها حدود ۶۰ نماینده، در رای‌گیری برای تصویب برخی پیشنهادات در الحاق به لایحه بودجه اتفاقی عجیب و البته نادر بود.

با این روال عدم مشارکت حدود ۵۰ الی ۶۰ نماینده در تصویب مصوبات که در رای‌گیری‌های مجلس هشتم باب شده است، در جلسه امروز به رکورد حدود ۱۵۰نماینده منفعل رسید.

این در حالی است که خوشبختانه بندهایی که در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۹۰ آمده است نیاز به رای‌گیری ندارد و مجلس امروز برای پیشنهادات نمایندگان یا بندهای الحاقی مجلس به لایحه بودجه تنها حدود ۱۰ بار رای‌گیری کرد.

امروز تذکرات پی در پی رئیس جلسه مجلس که در ابتدای صبح علی لاریجانی بود و در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد، هم در سنگ نفوذناپذیر بی‌تفاوتی نمایندگان اثر نکرد.

ابوترابی‌فرد در میانه‌های جلسه امروز پس از آنکه بارها و بارها از نمایندگان خواهش کرده بود در رای گیری مشارکت کنند، به طعنه گفت: “دوستان عزیز توجه بفرمایند که کلید شماره یک برای موافقت، کلید شماره دو برای مخالفت و کلید شماره سه نیز برای کسانی است که نظر ممتنع دارند”. اما این بار هم مشارکت جدی در کار نبود. وی بر سر رای گیری دیگری از نمایندگان خواهش کرد که اگر هیچ نظری ندارند لااقل دکمه ممتنع را فشار دهند و گفت: “دوستان عزیز کلید ۳ برای رای ممتنع است”.

از دیگر سو به گزارش خبر آن لاین، نمایندگان اصول‌گرای مجلس یکی پس از دیگری جلسه علنی را ترک می‌کردند تا در جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصول‌گرایان شرکت کنند.

تذکرات ابوترابی‌فرد ریاست جلسه عصر امروز افاقه نکرد و نمایندگان یکی پس از دیگری جلسه را ترک کردند تا آنجا که این جلسه در ساعت ۱۸:۲۵ از رسمیت افتاد.

نایب رئیس مجلس هم اعلام کرد که به دلیل برگزاری جلسه فوقالعاده فراکسیون اصول‌گرایان، جلسه را تعطیل می‌کند.

او موضوع این جلسه را عنوان نکرد اما تمامی لابی‌ها و مذاکرات گعدهای نمایندگان در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس گویای آن است که این جلسه به بررسی وضعیت دولت و شایعات اخیر مربوط خواهد بود.

حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رییسه مجلس نیز از برگزاری جلسه غیرعلنی فردای مجلس برای بررسی مسائل اخیر در کشور خبر داد.

به گفته وی، این جلسه نیز برای تصمیم‌گیری‌های کلی و هماهنگی برگزار می‌شود و پس از آن جلسه غیرعلنی با توجه به اصرار نمایندگان برای تمام نمایندگان برگزار خواهد شد.


 


رضا اسلامی *

حرکت‌هایی در منطقه صورت گرفته و مردم در قالب تظاهرات اعتراض‌های خود را به حکومت اعلام می‌کنند. اگر دولت‌ها با این اعتراض‌ها به صورت مسالمت آمیز برخورد کنند و به مطالبات گسترده مردم پاسخ دهند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. اما مشکل اساسی زمانی‌است که برخی از دولتمردان این کشورها در برابر خواسته‌های مردم مقاومت کرده و برخی دیگر زودتر در مقابل مردم تسلیم شدند. موارد نقض حقوق بشر زمانی پیش می‌آید که حکومت‌ها متوسل به خشونت می‌شوند و خواسته‌های مسالمت آمیز مردم را با خشونت جواب داده و آزادی‌های مسلم مردم نقض می‌شود.

اگر بخواهیم این تحولات در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم باید گقت، این تحولات در لیبی حالت جنگ به خود گرفته و در تونس و مصر این انقلاب‌ها ساده‌تر به راه‌ حل رسیدند. در یمن تظاهرات بسیار گسترده و خواسته‌ها بسیار روشن است، اما حکومت مقاومت می‌کند و بخش زیادی از اتباع کشور کشته می‌شوند. این مورد را درباره سوریه و بحرین هم داریم، و این اعتراض‌های مردمی در سوریه و بحرین با شدت بسیار بیشتری سرکوب می‌شود.

آنچه مهم است و باید به آن توجه داشت این است که تمامی این موارد نقض حقوق بشر است و با توجه به اینکه رعایت موازین حقوق بشر جزء قواعد عرفی و قواعد آمره حقوق بین‌الملل شده، تمام کشورها موظف به رعایت موازین حقوق بشر هستند و فرقی هم نمی‌کند که این کشورها به این کنوانسیون‌ها و قواعد حقوق بشری پیوستند یا خیر. زمانی ‌که دیگر قوانین جزء قواعد آمرانه شد باید همه کشورها موظف به رعایت آن باشند و نه تنها باید آن را رعایت کنند بلکه باید نسبت به نقض موازین حقوق بشر و و نقض آزادی‌های بشر در سایر کشورها نیز حساس باشند.

این حساسیت دو بعد دارد :

۱٫ باید این موارد نقض حقوق بشر در سایر کشورها را برجسته و مستند کنند یا به عبارت دیگر از شهروندان این کشورها حمایت کنند.

۲٫ در موارد خاص و ضروری باید نسبت به توقف اقدام کنند. بدین معنا که مجامع بین‌المللی، شورای امنیت و حتی نهادهای منطقه‌ای باید نسبت به موارد فاحش نقض حقوق بشر که به جنایات منجر می‌شود، حساس بوده و نسبت به توقف آن تلاش کنند. به عنوان مثال مورد اول را می‌توان درباره لیبی گفت که شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر می‌کند و برای اولین بار ذکر می‌کند که اعمال این دولت جنایت علیه بشریت است و کشتار گسترده مردم است. در این قطعنامه ذکر شده که آنچه در لیبی اتفاق می‌افتد نقض کامل حقوق بشر است که برای توقف ان به اقدام نظامی هم متوسل شدند. این بحث که آیا این اقدامات نظامی به شکل درستی صورت گرفته و خوب پیش رفته است یا خیر، موضوع دیگری است. اما معنای این حرکت این است که حساسیت کشورها نسبت به نقض حقوق بشر در دیگر کشورها و لزوم توقف جنایات گسترده حتی ممکن است به مداخله نظامی هم منجر شود.

این حساسیت تنها در مورد لیبی نیست و درباره دیگر کشورها نیز صادق است. متاسفانه در بحرین اقدامات مجامع بین‌المللی و سایر نهادهای بین‌المللی ضعیف بوده و این امر به دلیل رفتارهای دوگانه‌ای است که همه کشورها در پیش دارند و باید اذعان داشت که منافع سیاسی و ملی کشورها باعث بروز این سیاست‌های دوگانه یا حتی چندگانه شده است. به همین دلیل است که کشورهای غربی اخبار بحرین را پوشش خبری لازم نمی‌دهند و اقدامات لازم برای توقف این جنایات نیز صورت نمی‌گیرد.

در مورد سوریه نیز شاهد هستیم که برخی کشورها اخبار کشتار در این کشور را پوشش نمی‌دهند یا حتی بیشتر به پوشش اخبار دولتی اقدام می‌کنند. اما همانطور که می‌دانید از سایر مردم دیگر کشورها حمایت‌های گسترده می‌کنند. این امر واقعیتی است که در نظام بین‌الملل وجود دارد و کشورها هنوز سیاست‌ها و نقش‌های دوگانه‌ای را اعمال می‌کنند.

به عقیده من راه‌ حل اساسی این است که نقش بیشتر متوجه شهروندان، نهادهای مدنی و NGO ها است و همچنین رسانه‌های جمعی به عنوان نهادهای مستقل باید موارد نقض جقوق بشر را در همه کشورها برجسته و افشا کرده و به طور یکسان به گوش جهانیان برسانند.

باید به این نکته اساسی توجه داشت که همه مردم دنیا یکسان هستند و از کرامت انسانی یکسان و شان و منزلت یکسانی برخوردارند، بر همین اساس همه رسانه‌های جمعی باید به طور یکسان درقبال نقض حقوق بشر در همه کشورها صرف‌ نظر از منافع کشورهای متبوع در آن کشورها عمل کنند. انتخابی برخورد کردن یا به عبارتی در یک مورد حمایتی بودن و در مورد دیگر انتقادی عمل کردن در هر کشوری در اذهان مردم تشویش خاطر و بدبینی نسبت به موازین حقوق بشر ایجاد می‌کند. چنین عملکردی باعث می‌شود که مردم این گونه فکر کنند که حقوق بشر تنها یک حربه سیاسی است، در حالی که این گونه نیست و حقوق بشر موازین و هنجارهایی است که باید در تمامی کشورها به شکل یکسان اعمال شده و تفاوتی نداشته باشد. بنابراین در مورد بحرین هم نیز شاهد این تبعیض هستیم و با شدت و ضعف در مورد سوریه نیز همین سیاست دوگانه اجرا می شود.

در پایان برای نتیجه‌گیری می‌توان گفت که این مواضع چندگانه و دو گانه به دلیل منافع خاص استراتژیک ملی و منطقه‌ای یا جهانی کشورهاست که این نشان دهنده این است که کشورها در حمایت از موازین حقوق بشری صادقانه رفتار نمی‌کنند و اولویت آنها منافع ملی خود آنهاست. در حالی که باید در این گونه موارد که انسان‌های بیگناه مورد قتل و کشتار قرار می‌گیرند اولویت باید حمایت از حقوق همه افراد باشد و ما باید برای توقف نقض حقوق بشر در تمام کشورها به طور یکسان عمل کنیم.

* استاد دانشگاه و کارشناس مسائل حقوق بشر

منبع: دیپلماسی ایرانی


 


محمدرضا خباز در تذکری به استناد بند ۱۱ ماده ۲۳ خطاب به هیات رییسه‌ی مجلس گفت: مردم از مجلس انتظار دارند که در مسائل مهم و سرنوشت‌ساز مردم نقش ایفا کند.

به گزارش ایسنا، این عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس، با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان شیر اظهار داشت: تولیدکنندگان شیر مدتی است که حتی پول شیرهایی را که تحویل داده‌اند دریافت نکرده‌اند و بانک‌ها به نوعی تولیدکنندگان شیر را در محاصره‌ی اقتصادی قرار داده‌اند.

وی با بیان این‌که نباید اجازه دهیم زحمات چندین ساله‌ی تولیدکنندگان شیر زیر سوال برود، افزود: مجلس باید دولت را مواخذه کند که چرا به نقش مهم خود در این زمینه عمل نکرده است.

نماینده‌ی مردم کاشمر هم‌چنین به مشکلات تولیدکنندگان و کشاورزان زعفران اشاره کرد و افزود: امروز زعفران به عنوان طلای سرخ و قرمز قیمت بسیار پایینی در بازار دارد؛ ما تذکرات متعددی داده‌ایم تا این زعفران از مردم خریداری شده و تولیدکنندگان زعفران بیش از این دچار مشکل نشوند.

وی در ادامه‌ی تذکر خود به افزایش بی‌رویه‌ی قیمت برق که باعث تعطیلی چاه‌های کشاورزی می‌شود اشاره کرد و گفت: دولت باید طبق قانون هدفمندی، ۳۰ درصد از درآمد خود را که حاصل از این قانون است، به تولیدکنندگان کشاورزی و صنعت پرداخت کند اما این کار را انجام نداده است.

خباز افزود: اگر دیر به فکر بیفتیم کشاورزان تولید بهاره نخواهند داشت.


 


کلمه: این روزها دراویش گنابادی بار دیگر زیر تبلیغات منفی و تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند. قطب آنها به دادگاه احضار شده و گفته می‌شود که مسئولان قصد تخریب قبرستان آنها را دارند. شیخ مهدی کروبی هم در حصر است، و نیست تا در این روزهای بی‌پناهی، از حقوق شهروندی این دراویش دفاع کند.

در چنین شرایطی، بازخوانی نامه‌ای از سلطان حسین تابنده گنابادی به شهید بهشتی در سال ۱۳۴۹ شاید خالی از لطف نباشد؛ نامه‌ای تاریخی که نشان از پایبندی ایشان به شریعت و نیز روابط نزدیک ایشان با آن شهید دارد. این نامه، به خصوص در شرایط امروز که اقتدارگرایان این دراویش را به انواع اتهامات از قبیل بی‌ایمانی و انحراف دینی و … متهم می‌کنند، خواندنی‌تر به نظر می‌رسد.

تصویر این نامه را در اینجا ببینید

یاهو

سلطان حسین تابنده گنابادی

۱۳۹۰ مورخه ۱۰ صفر ۲۸/۱/۴۹

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته از خداوند متعال و قادر لایزال سلامت وجود شریف و ازدیاد موفقیت حضرتعالی را در تبلیغ دیانت مقدسه اسلام و نشر و ترویج مذهب حق جعفری اثنی عشری مسئلت دارم فقیر بحمدالله سلامتم از لطف و محبت حضرتعالی که نسبت به فقیر و همراهان ابراز فرمودید کمال تشکر و امتنان داشته و همواره برای موفقیت حضرتعالی در اعلاء کلمه حقه در محیط مادیت و نصرانیت دعا می‌کنیم یکی از خاطرات نیک این سفر برای فقیر ملاقات و آشنایی با حضرتعالی و جناب آقای شبستری و مشاهده مسجد هامبورگ و موفقیتهائی که برای حضرتعالی در نشر امور مذهبی حاصل شده می‌باشد که خیلی باعث مسرت و شکرگزاری گردید. ضمناً چند نکته بخاطرم رسید که مقتضی دانستم خدمتتان عرضه بدارم:

۱- مناسب است برای محراب مسجد و تنظیم دقیق قبلة آن اقدام بفرمائید که هر چه زودتر انشاءالله مهیا شود که واردین هم بدون احتیاج به سوال از جهت قبله مطلع گردند.

۲- به نظر فقیر گفتن حی علی خیر العمل در همه اذانها خواه اعلامی و خواه برای نماز چون جزء اذان می‌باشد لازم است و نباید در این قسمت رعایت نظر اهل سنت نمود.

۳- به عقیده فقیر گفتن شهادت سوم در اذان اعلامی و در ظهر جمعه برای نماز جمعه چون از همة مذاهب اجتماع می‌کنند ترک شود مانعی ندارد تا به ائتلاف و هم‌شکلی با اهل سنت در کلیات دیانت و مابه‌الاشتراک نزدیک شویم و همچنین قنوت در نماز که هر دو جنبة استحبابی دارند ولی در اذان نماز و در غیر نماز جمعه که فقط شیعه مجتمع می‌شوند ذکر آنها اولی است چون علامت و مشخِّصِ تشیع است.

۴- تاریخ اساسی و رسمی در محاورات و مکاتبات به نظر فقیر باید تاریخ هجری قمری که اساس تاریخ اسلامی است بوده باشد و اولاً و بالاصاله ذکر شود و بعداً‌ تاریخ میلادی را ثانیاً و بالتبع ذکر نمود که خود همان نشانة استقلال تاریخی و تعصب دینی است.

از تصدیع خیلی عذر می‌خواهم و امید عفو دارم خدمت جناب آقای شبستری و آقایانی که در آنجا افتخار خدمت مسجد و اسلام را دارند سلام عرض و ملتمس دعا هستم آقای حاج ملک صالحی و سایر آقایان همراهان سلام عرض دارند در خاتمه انتظار دارم نشریات آن مؤسسه دینی را برای فقیر به آدرسی که عرض شد (ایران – بیدخت) ارسال دارند وجه اشتراک هم مرقوم دارند تا ارسال شود آدرس خودتان را نیز لطفاً مرقوم دارید و چون توقف ممتد در بلاد بین راه نمی‌کنند لذا جواب را به طهران آدرس (جنوبی پارک شهر – خیابان بهشت – جنب حسینیه امیرسلیمانی) به نام فقیر ارسال دارند. انشاءالله می‌رسد. و اجدد السلام علیکم. و انا الامل

منبع: سایت بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی


 


گزارش تهیه شده از سوی عادل فردوسی پور برای تجلیل از ناصر حجازی که با حضور در منزل وی ضبط شده بود مجوز پخش نگرفت و از لیست آیتم های برنامه نود حذف گردید.

به گزارش تحول سبز، ناصر حجازی یکی از ملی پوشان سابق فوتبال ایران که از محبوبیت نیز در بین اهالی ورزش ایران برخوردار است چندی پیش طی یک مصاحبه با سایت رسمی خود از برخی برنامه های اقتصادی دولت انتقاد کرده بود و نسبت به طرح هدفمندی یارانه ها و اوضاع اقتصادی مردم گله و اظهار نگرانی کرده بود.

ناصر حجازی در مصاحبه با سایت اختصاصی خود در این خصوص اظهار داشته بود: من ناصر حجازی هستم ، سرد و گرم روزگار را چشیده ام . عمری از من گذشته است… حرفهایم از سر دلسوزیست.کمی مراعات مردم را کنید..مردم را دوست داشته باشید تا آنها هم شما را دوست داشته باشند.مردم معنای خدمت را می دانند و اگر آن را احساس نمایند پا به پای دولت می ایستند و اگر نمی توانید رفاه مردم را فراهم سازید ، بروید

او همچنین در مورد اوضاع اقتصادی مرم پس از هدفمندی یارانه ها گلایه کرده بود و اظهار داشته بود که: به من می گویند عصبانی نشوم، مگر بی غیرتم وقتی درد و مشکلات مردم را به چشم می بینم، با بی تفاوتی از کنار آن بگذرم.آمده اند و یارانه ها را قالب کرده اند.

زندگی مردم بهتر نشده که بدتر هم شده است .خدمت به مردم یعنی فراهم کردن رفاه و آسایش آنها اما متاسفانه شاهد نداری و سختی زندگی مردم هستیم.

دولت می گوید چهل هزار تومان در ماه به مردم کمک می کنیم، مگر مردم گدا هستند؟ مردم ایران روی گنج خوابیده اند، نفت، گاز و… دولت حق ندارد به مردم کمک کند،دولت باید کار کند، خدمت کند و زحمت و دسترنج مردم را دودستی تقدیم آنها نماید.چهل هزار تومان در ماه به مردم می دهند و بعد ….

برای من قبض گاز می آمد چهل هزار تومان و حالا می آید یک میلیون تومان. گاز به کشور همسایه با مبلغی بمراتب کمتر از آنچه از مردم می گیرند، صادر می شود.با دیدن این شرایط نباید عصبانی شوم؟ نباید حرص بخورم و شرایط جسمانی ام مثل امروز شود.

من این حرفها را برای خودم نمی زنم. به هر حال از آنجایی که چهره شناخته شده ای هستم و مردم به من لطف دارند، زندگی ام می گذرد حتی با اینکه بیماری ام بسیار پر هزینه است با لطف مسوولین بیمارستان کسری، مالک گسترش فولاد تبریز و اندوخته پس اندازم روزگار سپری می شود اما اگر مردم عادی شرایط امروز من را داشتند و با یک بیماری پر هزینه روبرو شوند ، چه باید بکنند؟بروند بمیرند؟

صحبتهای ناصر حجازی بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت که البته تبعاتی را هم برای او در پی داشت. سایت رجا نیوز که وابسته به محمود احمدی نژاد می باشد طی یادداشتی ناصر حجازی را تهدید و با لحنی توهین آمیز از او خواسته بود که سکوت کرده و دیگر در قالب این موضوعات سخنی به میان نیاورد.

رجا نیوز در قسمتی از این یادداشت آورده بود که: کسی که روزی نیت می‌کند رئیس‌جمهور شود اما فردای آن روز برای رسیدن به مربی‌گری استقلال دست‌و‌پا می‌زند شاخصه‌های لازم برای اظهارنظر در خصوص مباحث کلیدی این چنینی را ندارد پس باید او را به سکوت دعوت کرد چرا که اگر غیر از این باشد جامعه درباره او فکرهای بدی خواهد کرد. از این رو به دروازه‌بان اسطوره‌ای سال‌های دور استقلال توصیه می‌کنیم در چارچوب خود حرکت کند و پا فراتر از حد خود نگذارد چون مردم طاقت همراهی او با دشمنان کشورشان را ندارند.

اما تبعات گفته ها و انتقادهای ناصر حجازی از دولت نسبت به وضع اقتصادی مردم پس از هدفمندی یارانه ها بدین جا ختم نشد، و ممنوع التصویر شدن او از سوی صدا و سیما با ممانعت از پخش آیتم تهیه شده از سوی برنامه نود قوت بیشتری گرفت.

پس از آنکه روز گذشته خبری مبنی بر تنظیم گزارشی از سوی برنامه نود برای تجلیل از ناصر حجازی و به جهت تشدید روحیه او و اطلاع اهالی ورزش ایران از شرایط این ورزشکار محبوب که چندی ست در بستر بیماری بسر میبرد در رسانه ها منعکس شد، بینندگان این برنامه در انتظار پخش این گزارش از سوی صدا وسیما در برنامه نود بودند.

علی رغم برنامه ریزی قبلی تهیه کننده برنامه نود در خصوص گزارش تهیه شده از ناصر حجازی که با حضور در منزل وی تهیه و ضبط گردیده بود و زمان پخش آن نیز در برنامه نود معیین شده بود با مخالفت مسئولین صدا و سیما مواجه شده و از پخش آن ممانعت به عمل آمد و به ناچار دست اندرکاران برنامه مجبور به حذف این گزارش از لیست آیتم های برنامه شدند.

با شروع برنامه نود عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده این برنامه در یکی از قسمت های برنامه خود خبر ازعدم پخش گزارش تهیه شده در خصوص ناصر حجازی را داد و عنوان داشت که از پخش این آیتم معذور هستیم.

جلوگیری از پخش برنامه تهیه شده در خصوص وضعیت ناصر حجازی از سوی صدا و سیما در برنامه نود و موضع گیری های رسانه های دولتی در این خصوص و اخبار رسیده از اهالی ورزش ایران حکایت از ممنوع التصویر شدن ناصر حجازی این اسطوره فراموش نشدنی تاریخ فوتبال ایران را دارد.


 


در حالی که بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی، روزنامه نگاران و استادان دانشگاه برای مسافرت های خارجی دچار مشکل هستند، دبیرکل شورای عالی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور گفت: دریافت و توقیف گذرنامه هموطنان مقیم خارج از کشور به هنگام ورود به فرودگاه‌های بین‌المللی کشور ممنوع شد.

به گزارش ایرنا، محمد شریف ملک‌زاده روز چهارشنبه در جمع مدیران کل فرودگاه‌های کشور در فرودگاه مهرآباد افزود: براساس امضای توافق نامه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با اداره کل گذرنامه ریاست‌جمهوری مقرر شد، تمام ایرانیان بدون نگرانی و استرس به ایران سفر کنند و وارد فرودگاه‌های بین‌المللی کشور شوند.

وی گفت: البته دریافت و توقیف گذرنامه افرادی که حکم قضایی دارند و مورد تایید مراجع قانونی است و حکم آنان بررسی شده است، مانعی ندارد.

ملک‌زاده ادامه داد: براساس این توافق‌نامه، هر ایرانی مقیم خارج از کشور می‌تواند پس از سفر به ایران و درصورت مواجه با هر مشکلی به دفاتر مراکز رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور که در فرودگاه‌های بین‌المللی راه‌اندازی شده، مراجعه کنند.


 


ندای سبز آزادی در گزارشی به شرایط دشوار زندگی معلمان و شرایط دشوارتر معلمان فعالان صنفی پرداخت و با اشاره به احضار گروهی از این فعالان در هفته های اخیر، نوشت:

در آستانه هفتۀ بزرگداشت معلم و در حالی که تعدادی از معلمان کشور در زندان به سر می‌برند، تعدادی از فعالان صنفی معلمان در ادامه دادرسی‌ها به دادگاه احضار شده‌اند. این اشخاص سال گذشته همزمان با انتشار بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بودند.

در همین رابطه منابع خبریِ وابسته به دانشجویان دانشگاه بوعلی همچنین اعلام کرده‌اند که با گذشت یک سال از بازداشت نامبردگان هنوز برای ایشان حکمی صادر نشده و این سه فعال صنفی معلمان در همدان با قید وثیقه آزاد بودند.

این اقدام در شرایطی صورت گرفته که در دو سال گذشته به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، گروه زیادی از معلمان و فعالان فرهنگی به عناوین مختلفی بازداشت شده‌اند.

بسیاری از معلمان امسال دومین نوروز خود را در زندان به سر بردند. هاشم خواستار و محمد داوری به چند سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند و فرزاد کمانگر، عضو شورای صنفی کانون معلمان کردستان سال گذشته اعدام شد.

هرچند قوه قضائیه بشارت داده است که معلمان زندانی در آستانه روز معلم آزاد خواهند شد اما خبرهایی که منتشر می‌شود حاکی از آغاز موج جدید دستگیری و بازداشت معلمان است.

در حالی که معلمان تحت فشارهای گوناگون بوده و به همین دلیل اعتراضات گسترده‌ای در سطح کشور صورت می‌گیرد و اغلب فعالان صنفی و فرهنگی آنان اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین یا در زندان‌های دیگر کشور به سر می‌برند، درعین حال رییس مرکز آمار فناوری و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم از انتخاب ۱۹۰ معلم به عنوان معلمان نمونه کشوری خبر داده و گفته است که در هفته معلم تلاش می‌شود با هماهنگی سایر دستگاه‌ها فرهنگیانی که به نحوی به علل استطاعت مالی در حوادث غیرعمدی در زندان به سر می‌برند، شناسایی و آزاد شوند.

اما انگار خبری از آزادی معلمانی که تنها به دلایل صنفی بازداشت شده‌اند در روز معلم نخواهد بود و نباید منتظر این باشیم که آنها را در این روز بیرون از زندان ببینیم.

در این حال خبر می‌رسد که در هفته معلم اولین کارت طلایی بیمه فرهنگیان به آنها اهدا می‌شود تا فرهنگیان و خانواده‌های آن‌ها دغدغه‌ بهداشتی و رفاهی نداشته باشند و همچنین قرار است یک ماشین پراید به فرهنگیان نمونه اهدا شود.

هرچند این اقدام نمادین برای تجلیل از معلمان بسیار پسندیده است اما نکته جالب اینجاست که در یکی دو سال گذشته بیشترین تجمعات در راستای رسیدن به حقوق صنفی معلمان صورت گرفته و دولت نیز با برخورد قهرآمیز خود جدی‌ترین واکنش‌ها را نشان داده است.

در حالی که به معلمان حق‌التدریس گفته شده که جایی در آموزش و پرورش کشور ندارند و خیلی‌هاشان بعد از سالها کار مجبور به ترک آن شده‌اند، در شرایطی که اغلب معلمان بیمه مطمئنی ندارند، بسیاری از آنها ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند و آنها هم که سرموعد حقوق می‌گیرند باید به جای چند نفر کار کنند، در روزگاری که طبق آمار و گزارش‌ها بسیاری از معلم‌ها برای فرار از غم نان به شغل دوم و سوم روی‌آورده‌اند و آنهایی هم که صدای همکاران‌شان شدند در زندان به سر می‌برند یا حبس‌های طولانی گرفته‌اند و در آستانه روزمعلم هنوز سیر بازداشت‌ها ادامه دارد آنوقت اهدای کارت طلایی تنها به چند نفر برای اینکه خود و خانواده‌های‌شان دغدغه‌های بهداشتی و رفاهی نداشته باشند چندان لطفی ندارد.

از سویی هدیه دادن یک دستگاه پراید به تعداد کمی از معلمان نه تنها سرپوشی بر اقدامات قهرآمیز و تند دولت با فرهنگیان کشور نیست بلکه برندگان جایزه را هم چندان خوشنود نمی‌سازد. چرا که از درد همکاران خود بیشتر از هرکسی آگاهند، هرچند اهدای این اتومبیل‌ها شاید مرهمی باشد و به آنان کمک کند تا حقوق ناچیز خود را با شغل دومی، اینچنین جبران کنند!


 


سایت فردا‌ گزارش کرد که تعداد مصوبات غیرقانونی دولت که به تذکر علی لاریجانی به احمدی نژاد انجامیده، به شصت مورد رسیده است.

به گزارش این سایت، عدم ابلاغ قوانین مصوب مجلس به دستگاه‌های اجرایی و عدم تطبیق برخی مصوبات دولت با قوانین جاری کشور، منجر به ۶۰ تذکر رئیس قوه مقننه به رئیس دولت شده است.

دیروز هم رئیس مجلس در نامه‌ای به احمدی نژاد، مصوبه هیات دولت مبنی بر انتقال صددرصد سهام شرکت مادرتخصصی سازمان چاپ و انتشارات را غیرقانونی اعلام کرد و خواستار اعلام نظر قطعی دولت طی یک هفته شد.

رهبری هم روز قبل از آن در دیدار با گروهی از نمایندگان، با اشاره ضمنی به تخلفات دولت از قانون، تاکید کرده بود که مصوبات مجلس، قطعاً مورد حمایت رهبری است و به قانون باید عمل شود.

بر اساس این گزارش، لاریجانی در طول عمر مجلس هشتم بار‌ها در خصوص عدم اجرای برخی قوانین و مصوبات قطعی مجلس نیز تذکراتی به احمدی‌نژاد داده است. سایت فردا‌ در این باره نوشت: «گویی اینگونه تذکرات و نامه نگاری‌ها در روابط فی مابین دولت دهم و مجلس هشتم به امری عادی تبدیل شده است.»

این گزارش حاکی است٬ سال گذشته رئیس مجلس با ارسال نامه‌هایی مغایرت ۳۶ مصوبه از مصوبات هیات دولت با قوانین جاری کشور را به اطلاع احمدی‌نژاد رسانده بود.

محمود احمدی‌نژاد همان‌طور که این سایت محافظه‌کار اعلام کرده است تاکنون از اجرای تعداد قابل توجهی از مصوبات مجلس خودداری کرده است.

رئیس مجلس فروردین ماه سال‌جاری اعلام کرده از دولت دهم به خاطر بی‌اعتنایی به یکی مصوبه مجلس مبنی بر تشکیل وزارت ورزش و جوانان به قوه قضائیه شکایت کرده است.

روز گذشته نیز اعلام شده که گروهی از نمایندگان مجلس نامه استیضاح احمدی‌نژاد را امضا کرده‌اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته