-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۰, شنبه

Latest News from Emrooz for 04/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پنج روز از بازداشت علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و فعال ملی- مذهبی، گذشته است و هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی نیروهای ملی مذهبی، از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه که علیرضا رجایی هنگام خارج شدن از منزل توسط ماموران وزارت ا طلاعات دستگیر شده است، تاکنون او هیچ تماسی با خانواده نداشته و از محل نگهداری و وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

این پایگاه در گزارشی از چگونگی دستگیری آقای رجایی نوشته است: رجایی در هنگام دستگیری توسط ۷ یا ۸ مامور به داخل خانه برده شده و چندین ساعت خانه مورد تفتیش قرار می‌گیرد، سپس از ‌نجا به محل کارش - انتشارات گام نو - برده شده و محل کار نیز ساعت ها تفتیش می‌شود. در هنگام تفتیش محل کار از همسایه ها سئوال می شده که چه کسانی به اینجا رفت و آمد می‌کرده اند و آیا (مهندس) سحابی هم به اینجا می آمده یا نه. در این تفتیش، کلیه دفترچه تلفن ها، کامپیوتر، دفترهای مالی و ... توسط مامورین وزارت اطلاعات ضبط شده است.

این گزارش حاکی است، روز سه شنبه نیز مامورین به منزل پدری ایشان مراجعه کرده و ۵ -۶ ساعت آنجا را مورد تفتیش قرار داده و حتی کمدها و درهایی که کلید نداشته و مدتها قفل بوده را توسط کلیدساز خودشان باز کرده و با دقت شدیدی مورد بازرسی قرار می دهند.

علیرضا رجایی که اکنون برای دومین بار پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده، از فعالان سیاسی، عضو شورای فعالان نیروهای ملی- مذهبی ایران، روزنامه‌نگار و مدیر انتشارات گام نو است. او دبیر سرویس سیاسی روزنامه‌های جامعه، توس و نشاط بوده و در انتخابات مجلس ششم ۱۳۷۸ کاندیدای ائتلاف نیروهای ملی-مذهبی در تهران بود، که بر اساس نتایج انتخابات در ردهٔ بیست‌وهشتم قرار گرفت و به مجلس راه یافت، اما پس از دست بردن در آرا توسط شورای نگهبان، وی از فهرست نامزدهای منتخب خارج شد و جای خود را به غلامعلی حداد عادل داد.


 


مادر مهدی محمودیان از همه علما و کسانی که می توانند برای آزادی زندانیها مخصوصا جوانها قدمی بردارند و کاری بکنند خواهش می کند هر چه زودتر این کار را انجام دهند و هزاران خانواده را از نگرانی در بیاورند.

به گزارش جرس، در حالیکه طی روزهای اخیر خانوادۀ روزنامه نگارِ زندانی، مهدی محمودیان، امکان ملاقات با این زندانی سیاسی را نیافته بودند، نهایتا پس از چهار ماه تلاش، موفق شدند اجازه ملاقات حضوری دریافت کنند.

پس از ملاقاتی که روز پنجشنبه خانوادۀ محمودیان با این زندانیِ سیاسی داشتند، مادرش در مورد وضعیت روحی وی گفت: وضعیت روحی او بسیار عالی بود اما همچنان از ناراحتی ریه رنج می برد و اگر مطلع باشید هفته گذشته در ساعت هواخوری هنگام بازی دچار شکستگی دنده می شود و متاسفانه دنده سمت ریه آسیب دیده اش شکسته و ناراحتیش را بیشتر کرده است.

وی در خصوص اقدامات پزشکی صورت گرفته افزود: فعلا عکسبرداری کرده اند و دکتر شکستگی دنده را تایید کرده و مسکن داده اند.مقداری هم داروی ویتامین و تقویت و کلسیم که با تجویز پزشک خودمان برایش تهیه کردیم. فقط امیدواریم مرخصی بدهند تا خودمان درمانش کنیم گرچه دیگر از اینها بعید میدانم مرخصی بدهند.

مادر محمودیان در مورد اعتصاب غذای وی ادامه داد: اعتصابشان دائمی نیست فعلا هر هفته یک روز به آن اضافه می شود.این هفته دو روز اعتصاب کردند و هفته بعد سه روز همینطور تا خرداد و اگر همچنان به خواسته ها و اعتصاب آنها بی توجه باشند احتمالا تا رسیدن به خواسته هایشان اعتصاب غذای دائمی می کنند.

وی افزود: بعد از چهار ماه یک ملاقات حضوری داشتیم خصوصا اینکه نوه ام زینب نیز حدودا بعد از شش ماه توانسته بود به دیدن پدرش بیاید خیلی فرصت صحبت درباره همه نشد.اما مهدی گفت به دوستان بگویید درباره اخبار زندانیها حساس باشند و هر چیزی را باور نکنند. چون ممکن است از یک کانالی اخبار نادرست پخش شود و بعد تکذیب شود آنوقت اگر این اتفاق چند مرتبه تکرار شود دیگر باور اخبار درست هم سخت می شود.مثلا گفت اخبار درگیری من یا مجید توکلی یا آقای سحرخیز با زندانبانها و انفرادی رفتن توکلی و خبرهایی از این دست که در این هفته پخش شد، هیچکدام درست نبوده است و وضعیت زندانیها همانطور مثل سابق می باشد و بدتر نشده است. بخاطر همین خیلی به اخبار سایتهای گمنام و ناآشنا اعتماد نکنید و سعی کنید بیشتر اخبار را از خود خانواده ها بخصوص پس از روزهای ملاقات جویا شوید.

این مادر زجردیده در خاتمه اظهار امیدواری کرد که به فرزندنش مرخصی درمانی دهند و افزود: از همه علما و کسانی که می توانند برای آزادی زندانیها مخصوصا جوانها قدمی بردارند و کاری بکنند خواهش می کنم هر چه زودتر این کار را انجام دهند و هزاران خانواده را از نگرانی در بیاورند."

گفتنی است مهدی محمودیان، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، در تاریخ ٢۶ شهریور ٨٨، در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اولین دادگاه محمودیان در تاریخ ۱٣ اسفند همان سال برگزار شد.

این مسئول ستاد اطلاع رسانیِ جبهه مشارکت، که نقش عمده ای در افشای حقایق پیش آمده در فاجعه کهریزک داشت، در اردیبهشت ٨٩ به زندان رجائی شهر منتقل و سپس به اتهام "تبانی علیه نظام"، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد که در تاریخ ٣۰ شهریور ٨٩ این حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

از سال گذشته وضعیت جسمی مهدی محمودیان وخیم گزارش شده و به عفونت ریوی هم مبتلا شده بود که با بی اعتنایی و بی توجهی مسئولان زندان به بیماری وی رو به رو شد و از آن تاریخ تا به امروز محمودیان از عفونت ریوی رنج می برد .


 


فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بیانیه ای در روز جمعه اعلام کرد که شرایط جسمانی منصور اسانلو، رئیس زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، بدتر شده و او نیاز به عمل جراحی فوری قلب دارد.

به گزارش رادیو فردا، این فعال کارگری از زمان بازداشت در تیر ماه سال ۸۶، یک روز نیز امکان استفاده از مرخصی را نداشته است.

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست تا هر چه زودتر او را برای انجام معالجات پزشکی آزاد کند.

مک اوراتا، مسئول بخش زمینی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، با انتقاد از در زندان بودن آقای اسانلو و چند تن دیگر از فعالان کارگری به رادیو فردا می گوید:«بر اساس گزارش هایی که از ایران دریافت کرده ایم، به خوبی می دانیم که منصور اسانلو شرایط جسمانی خوبی ندارد و بیماری قلبی اش بدتر و بدتر شده است. دولت ایران باید سریعا باید او را آزاد کند تا بتواند از معالجات پزشکی اش برخوردار شود و جراحی مورد نیاز قلب را انجام دهد.»

در همین حال، فاطمه گلگزی، مادر منصور اسانلو، با اشاره به اینکه سه رگ قلب فرزندش گرفته شده است، می افزاید:«از قبل از عید تاکنون تلاش می کنیم که او را برای انجام معالجات پزشکی از زندان بیرون بیاوریم.»

خانم گلگزی در گفت و گو با رادیو فردا اشاره می کند که قرار است دوره زندان فرزندش در تابستان سال جاری تمام شود و می افزاید: «اما دست ما به هیچ جا نرسیده و مسئولان تاکنون پاسخی به درخواست ها و نامه های ما نداده اند.»

آقای اسانلو حدود ۱۰ سال پیش نیز دچار ناراحتی قلبی شده بود که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و اکنون، دکترها توصیه کرده اند که به دلیل حساسیت عمل جراحی قلب آقای اسانلو، این اقدام باید در خارج از زندان انجام شود.

این نخستین بار نیست که منصور اسانلو با ناراحتی در ناحیه قلب مواجه می شود.

او در بهمن ماه سال گذشته نیز به بیمارستانی در کرج منتقل شد و بلافاصله پس از انجام آنژیو گرافی به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.

این در حالی بود که بر دستان و پاهای رئیس زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، دستبند و پابند زده شده بود.

منصور اسانلو در شرایطی دوره زندان خود را می گذراند که سال گذشته قول آزادی وی را در نشست سازمان بین المللی کار، آی ال او، مطرح شده بود.

وضعیت منصور اسانلو و نیز دیگر فعالان کارگر زندانی، مانند ابراهیم مددی و رضا شهابی، بارها مورد اعتراض سازمان های حقوق بشری و اتحایده های بین المللی کارگری قرار گرفته است و آنان خواستار آزادی این فعالان کارگری شده اند.


 


خطيب موقت نماز جمعه تهران با تاكيد بر اينكه ستون فقرات، عزت و عظمت كشور بر پايه ولايت فقيه است، گفت: سه قوه كشور زماني مشروعيت دارند كه امضاء مقام عظماي ولايت به پاي آن باشد.

به گزارش فارس، آيت‌الله سيد‌احمد خاتمي خطيب نماز‌جمعه تهران امروز در خطبه دوم نماز عبادي، سياسي جمعه در ابتدا ضمن توصيه خود و نمازگزاران به تقواي الهي، با يادآوري سالروز شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري گفت: او در سياست، صاحب‌نظر و در فنون مختلف، ذخيره‌اي ارزشمند براي انقلاب اسلامي ايران بود.

خاتمي مرزباني دين و اصول انقلاب را بارز‌ترين ويژگي شهيد مطهري دانست و يادآور شد: زماني در اين كشور تفكر مادي‌گرايي، ماترياليستي و يا التقاطي رواج داشت، سخنان و كتاب‌هاي اين شهيد بزرگوار راهگشاي جوانان انقلاب بود؛ لذا امروز نيز كتاب‌هاي شهيد مطهري مي‌تواند اسلام ناب محمدي(ص) را به ما بياموزد.

وي همچنين با اشاره به هفته كارگر گفت: كارگران ستون فقرات جهاد اقتصادي هستند؛ خدمات فراوان قبل و بعد از انقلاب و دفاع مقدس توسط كارگران فراموش ناشدني است و امروز نظام اسلامي به دو قشر كارگران و معلمان عنايت ويژه‌اي دارد؛ بنابراين اميدواريم مشكلات معيشتي اين دو قشر نيز بيش از پيش توسط مسئولان خدمتگزار مرتفع شود.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه در عرصه اوضاع داخلي كشور مي‌خواهد به 6 مطلب كاملا بديهي اشاره كند، گفت: اين شش مطلب بسيار روشن است؛ اما بايد آنها را يادآوري مي‌كنم تا مورد غفلت و فراموشي قرار نگيرد.

خاتمي مطلب اول را "ولايت فقيه " عنوان كرد و گفت: ستون فقرات و عزت و عظمت اين كشور بر پايه ولايت فقيه است؛ لذا اصل اين انقلاب با هدايت و تدبير ولي فقيه زمان حضرت‌ امام خميني(ره) به سامان رسيد و بعد از پيروزي انقلاب و در دوران دفاع مقدس نيز اين ولايت فقيه بود كه با مديريت امام عظيم‌الشان توانست بحران را به فرصت براي كشور تبديل كند.

وي با برشمردن برخي دستاوردهاي انقلاب اسلامي از جمله پيشرفت‌هاي نوين علمي، هسته‌اي، هوا و فضا، اقتدار سياسي و فرهنگي به طرح هدفمند‌كردن يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: اگر حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي از اين طرح بزرگ نبود، قطعا اين طرح ارزشمند به بار نمي‌نشست.

خطيب موقت نماز جمعه تهران، تأكيد كرد: قطعاً همه موفقيت‌ها در كشور مديون و مرهون ولايت فقيه است؛ البته كسي منكر همكاري و زحمات مسئولان خدمتگزار كشور نيست اما حرف ما اين است كه تمام انقلاب مديون ولايت فقيه است.

خاتمي گفت: مطلب دوم اينكه طبق فقه اسلام و قانون اساسي، مشروعيت كل نظام به ولايت فقيه است؛ بنابراين سه قوه كشور زماني مشروعيت دارند كه امضاء مقام عظماي ولايت به پاي آن باشد در غير اين صورت هيچ قوه‌اي اعتبار و مشروعيت نخواهد داشت.

وي تأكيد كرد: بدون هيچ ترديدي اطاعت از ولي فقيه بر همه مسئولان هم تكليف شرعي و هم تكليف قانوني است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران در ادامه متذكر شد: سومين مطلب اينكه حمايت‌هاي مردم در كشور از هر مسئولي و هر شخصيتي بي‌حساب و كتاب نيست. لذا شاخص حمايت مردم مسئله ولايت است و مردم نگاه مي‌كنند و مي‌بينند كه كدام مسئول به گفتمان ولايت نزديك‌تر است و لذا او را انتخاب و از او حمايت مي‌كنند.

خاتمي افزود: گفتمان عدالت و مبارزه با فساد گفتمان رهبر معظم انقلاب است؛ بنابر اين مردم زماني كه مي‌بينند مسئولي در كشور به اين گفتمان نزديك است به او اقبال نشان مي‌دهند.

وي خاطر نشان كرد: حمايت مردم از مسئولان مطلق نيست بلكه مشروط است و اين حمايت تا زماني برقرار است كه اطاعت از رهبري را در عمل آن مسئولان ببينند.

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان ادامه داد: نكته چهار اينكه، دشمنان انقلاب شگردي را در دوره اصلاحات براي القاي حاكميت دوگانه در كشور در دستور كار داشتند و با بوق‌هاي تبليغاتي خود به آن مي‌دميدند اما امروز همان مطرود‌ها و سيلي خرده‌ها از ملت‌، مجدداً در رسانه‌هاي بيگانه به صحنه آمده‌اند و طوري القاء مي‌كنند كه گويا در نظام، حاكميت دو گانه است اما آنها بايد بدانند كه هم ديروز و هم امروز و هم به فضل الهي فردا، حاكميت جمهوري اسلامي ايران يگانه است و آن حاكميت ولايت فقيه است.

خاتمي خطاب به مسئولان كشور گفت: انتظار ما از مسئولان محترم اين است كه طوري عمل كنند كه ترفند‌هاي دشمنان را ناكام بگذارند.

وي در ادامه داد بيان داشت: مطلب پنجم اينكه آرامش، امنيت بستر هر پيشرفت است و پيش مقدمه پيشرفت‌هاي سياسي و فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و نظامي آرامش و امنيت است و امروز به فضل الهي خداوند را شاكريم كه در منطقه نظام جمهوري اسلامي ايران امن‌ترين كشور است و اين يك واقعيت است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه دشمنان ملت مي‌خواهند در كشور القا اختلاف كنند و محيط آن را ملتهب جلوه دهند، خطاب به برخي مسئولان گفت: دوستانه مي‌گويم كه در زمين دشمن بازي نكنيد و جدول دشمن را شما پر نكنيد چرا كه دشمنان از مشكلات ما خوشحال مي‌شوند لذا شما بايد با رفتارتان به دهان دشمن بزنيد.

خاتمي در بخش ششم مطالب خود گفت: ما دوست و دشمن خود را با رفتار دشمن مي‌شناسيم لذا اگر دشمن از جرياني حمايت كرد مي‌فهميم يك عيبي در اين جريان پيدا شده است و دشمني كه به خون ملت تشنه است امروز از آن حمايت مي‌كند.

وي با اشاره به فتنه 88 گفت: يكي از دلايل مخالفت ما با فتنه‌گران همين نكته بود چرا كه مي‌بينيم منكران خدا و پيغمبر، منافقين، سلطنت‌طلب‌ها و رقاصه‌ها پشت سر فتنه قرار گرفته‌اند و مردم در مقابل آنها ايستاده‌اند؛ بنابراين هر كس و هر جرياني كه دشمن از آن حمايت كند مردم او را جريان انحرافي مي‌دانند و به ضرر او خواهد بود.

* شوراي همكاري خليج فارس به شواري همكاري با جلادها تبديل شده است
خاتمي با اشاره به حوادث اخير منطقه و كشتار بي‌رحمانه مردم، ميدان‌دار اين حوادث خونبار را آمريكاي جنايتكار دانست و اظهار داشت: در ليبي آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها جنگ را فرسايشي كرده‌اند تا هيچ‌يك از طرفين پيروز نشده و در نهايت وابسته به آنها باشند.

وي ادامه داد: در يمن نيز به صراحت آمريكا ميدان‌داري مي‌كند و شوراي همكاري خليج‌فارس كه شوراي همكاري با جلادها و ديكتاتورها شده به عنوان بازوي آمريكا عمل مي‌كند تا ديكتاتور يمن را نگه دارند.

خطيب نماز جمعه تهران كشتار مردم بحرين و اتفاقات اين كشور را غم جانكاهي دانست و يادآور شد: بحرين به زندان بزرگي تبديل شده كه آمريكا به كمك آل خليفه و اشغالگران سعودي در آنجا جنايت مي‌كنند و جان، مال و ناموس مردم در امان نيست.

خاتمي خطاب به سازمان ملل، اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي تأكيد كرد: ‌مگر سازمان ملل متعلق به ملت‌ها نيست پس چرا سكوت مرگبار گرفته و مگر اين مردم كه قتل‌عام مي‌شوند عرب و مسلمان نيستند پس چرا اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي مرگ بي‌غيرتي گرفته‌اند.

وي در همين زمينه با بيان اينكه چرا علماي اسلام فرياد نمي‌زنند، خطاب به مسلمانان گفت: خسته نشويد و مقاومت كنيد چرا كه تجربه تاريخي كه قرآن بيان مي‌كند اين است كه شما پيروز هستيد. وعده‌هاي خداوند حق است بنابراين خالصانه در برابر اين ديكتاتورها بايستيد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود خطاب به آل خليفه و آل سعود نيز خاطرنشان كرد: شما با همه جناياتي كه انجام مي‌دهيد يك گام به نابودي نزديك مي‌شويد مردم در آينده آل‌خليفه را به نام جنايتكاران جنگي و آل سعود را به عنوان خائنان كه در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه نيز در كنار اسرائيل بودند، محاكمه خواهند كرد.

خاتمي در پايان نيز خطاب به ملت‌هاي مظلوم منطقه يادآور شد: ايران اسلامي و مسلمانان اين كشور در كنار مظلوميتتان هستند.


 


فاطمه کروبی عصر دیروز بعد از انجام بخشی از امور درمانی خود، به حبس خانگی بازگشت. پیش از بازگشت خانم کروبی فرصتی کوتاه برای سحام نیوز بدست آمد تا با ایشان در ارتباط با شرایط و مشکلات 71 روز حبس و وضعیت آقای کروبی مصاحبه ای کوتاه داشته باشیم.

در این مصاحبه فاطمه کروبی ابتدا به تجمع 6 شب متوالی عده ای از اراذل و اوباش حکومتی بعد از راهپیمایی 25 بهمن ماه که در سایه حمایت های نیروهای امنیتی و نظامی به فحاشی، سلب آسایش از همسایگان در نیمه های شب، سرقت اموال نظیر دوربین های مدار بسته، تخریب منزل و نهایتا انداختن نارنجک های صوتی به منزل پرداختند. ایشان با اظهار تاسف از توسل به اوباش به جای قبول بار مسئوولیت، تحلیل برخی از مقامات امنیتی که این جماعت اوباش را مردم خودجوش می نامند را به سخره گرفتند و تصریح کردند: « توسل به اراذل و اوباش کاری ساده برای حکومت های دیکتاتوری است و امروز می بینیم که در کشور های دیگر منطقه نیز اعمال می شود اما فراموش نکنیم که لکه ننگ آن برای حاکمیت باقی خواهد ماند».

همسر مهدی کروبی همچنین در ادامه تاکید کردند: «آنان که در این ظلم ها نقش دارند و یا با سکوت خود زمینه میدان گیری این جماعت را فراهم می کنند بدانند این امر گزینشی نخواهد بود و دیر یا زود دامن آن را خواهد گرفت».

در ادامه این مصاحبه از خانم کروبی درباره شرایط حبس و بازداشت پرسیدیم. در پاسخ ایشان اظهار نمودند: « تا پیش از عید شرایط بسیار سخت و و برخوردها خشن بود و اساسا من و همسرم از حقوق اولیه یک زندانی انفرادی هم برخوردار نبودیم. اما در سال جدید رویکرد دیگری حاکم شد و اوضاع حبس من و همسرم کمی بهتر گردید».

فاطمه کروبی تصریح کرد:«واژه حصر که در بیرون رایج است درست نیست زیرا ماموران امنیتی نه تنها تمام مجتمع مسکونی را تصرف کرده اند بلکه حتی آپارتمان مسکونی ما را نیز در اختیار دارند» .

ایشان تاکید کردند: « من حقوق رایج یک زندانی نظیر حق هواخوری روزانه و یا دسترسی به تلفن؛ حتی برای یکبار هم در 71 روز گذشته نداشته ام. در این باب سخن بسیار است که ان شاالله در آینده به آن خواهم پرداخت ».

در ارتباط با وضعیت آقای کروبی ایشان تصریح کردند: «روحیه آقای کروبی بحمد لله بسیار خوب است و همانطور که بارها خود گفته اند به مسیر خود در جهت اصلاح انحراف بوجود آمده در انقلاب و دفاع از حقوق مردم ایمان دارند و در این راه آماده پرداخت هر هزینه ای هستند».

خانم کروبی در پایان از محبت بی دریغ و حمایت های مردم شریف ایران در داخل و خارج از کشور نسبت به وی و آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد تشکر و سپاسگذاری کرد. ایشان همچنین از همسایگان که بواسطه حضور اراذل و اوباش مجبور به شنیدن عربده کشی و الفاظ کثیف و زشت در نیمه های شب شدند، عذر خواهی و اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک به جای مزدور پروری به محرومین و دردمندان رسیدگی شود.


 


از یک‌ماه پیش تا کنون هر بشکه نفت خام ایران به طور میانگین بیش از 118دلار به فروش رسیده است.

این درحالی است که براساس آمار امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از ابتدای ماه میلادی جاری تا کنون(اواسط فروردین ماه تا کنون)هر بشکه نفت خام سنگین ابران بیش از 115 دلار بفروش رسیده است.

براساس این گزارش هر بشکه نفت خام سبک ایران 118دلار و 40 سنت خریدو فروش شده که این رقم در خصوص نفت خام سنگین ایران با حدود 3دلار کاهش به 115 دلار و 35 سنت رسیده است.

از سویی دیگر، بهای سبد نفتی اوپک با یک دلار و 55 سنت افزایش، به هر بشکه 120 دلار و 90 سنت رسیده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، بهای سبد نفتی اوپک چهارشنبه (7 اردیبهشت) هر بشکه 119 دلار و 35 سنت بوده که این رقم در روز پنجشنبه هفته جاری به بیش از 120 دلار رسیده است.

براساس این گزارش،سبد نفت خام اوپک در بردارنده 12 نوع نفت خام اعضای این سازمان شامل مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس ‌سیدر لیبی، سبک «بونی» نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان سعودی، موربان امارات و مری ونزوئلاست.

همچنین بهای هر بشکه نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (پنج شبنه 8 اردیبهشت) بازار نیویورک با 10 سنت افزایش، به 112 دلار و 86 سنت رسید.


 


‌محمدتقی مصباح‌یزدی در دیدار با جمعی از پاسداران اعلام کرد که مخالفت با ولی‌فقیه، مخالفت با ائمه (ع) و در حد «شرک بالله» است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: هر چند مردم نسبت به امامان معصوم(ع) بی‌وفا بودند و برخی از آنها با ائمه دشمنی و ستیز کردند، و بعضی دیگر هم از امام خود حمایت نکردند، اما اراده الهی بر این تعلق گرفته که معصوم دوازدهم ـ‌عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف‌ـ زمانی ظاهر شود که عالم ظرفیت استفاده از وی را داشته باشد.

مصباح‌یزدی با اشاره به وظیفه مکلفین در زمانی که امکان دسترسی به معصوم نیست، گفت: حتی در زمان حضور معصوم که برخی از مردم یه امام(ع) دسترسی نداشتند، ائمه(ع) افرادی را به عنوان نائب و جانشین خود قرار می‌دادند و این همان امری است که در فرهنگ ما "ولایت فقیه " نام دارد.

وی با بیان اینکه اراده خداوند همواره بر این تعلق گرفته که دو دستگاه در برابر هم وجود داشته باشد: دستگاه پیامبران و دستگاه شیاطین انس و جن؛ افزود: خداوند حداکثر اختیار را به انسان داده است و حتی قرآن که کتاب هدایت است، بر اثر استفاده نادرست و تفسیر به رأی می‌تواند برای عده‌ای وسیله گمراهی باشد. از همین‌رو شیاطین انسی مانند مرتاض‌ها از قدرتی برخوردارند که می‌توانند به کمک آن دیگران را بفریبند؛ اما مردم باید با انتخاب صحیح سعی کنند از دام‌ شیاطین رها شوند و با استفاده از اسباب هدایت راه درست را پیدا کنند.

این استاد حوزه با اشاره به داستان گوساله سامری و نقش آن در گمراهی بنی‌اسرائیل گفت: طبق روایات هر اتفاقی که برای بنی‌اسرائیل افتاده، برای امت اسلام هم رخ می‌دهد. پس باید بدانیم که همواره سامری‌هایی هستند که می‌توانند ما را بفریبند.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: تاریخ نشان داده بسیاری از مسلمانانی که اهل نماز، تلاوت قرآن‌ و انفاق بودند، و حتی در رکاب رسول خدا و امیرالمؤمنین ـ‌صلوات‌الله علیهما‌ـ شمشیر زده بودند، فرزند وی را به فجیع‌ترین وضع به قتل رساندند. ما باید از این وقایع درس عبرت بگیریم و بدانیم این تحولات برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد و این دام‌ها سر راه همه ما وجود دارد و خطر سقوط در آنها تا لب گور ما را تهدید می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که نمی‌توان دین را از غیر متخصص در امور دینی یاد گرفت، گفت: دین را باید به کمک علما از قرآن و کلمات معصومین آموخت؛ نه از مرتاض و جن‌گیر؛ و با استناد به این‌که برخی افراد کارهایی می‌کنند که دیگران از انجام آن عاجزند، نمی‌توان برای شناخت دین به آن‌ها مراجعه کرد.

او با بیان این‌که اگر فهمیدیم مسأله‌ای حق است باید تا آخر بر آن پافشاری کنیم، خاطرنشان کرد: اگر پس از بررسی ادله ولایت فقیه به حقانیت آن پی بردیم، باید پای آن بایستیم و بدانیم که مخالفت با ولی‌فقیه مخالفت با ائمه و بر اساس روایات در حد شرک بالله است.


 


به مناسبت روز معلم، معلم‌های سبز زندانی اقدام به صدور بیانیه‌ای کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:"«روز معلم» بهانه ای شد تا در کنار تبریک به همکاران ارجمند خود در سراسر کشور، با یاد شادباش های دانش آموزان در سال های پیش شاد و امیدوار باشیم. برای دومین سال است که ما روز معلم را در زندان سپری می کنیم، در حالی که دغدغه های مان هم چنان پابرجاست و در کشاکش دوگانه «عشق و رنج معلمی» به امید روزهایی هستیم که آموزگاران با شور و شوق درس زندگی بدهند، مدرسه های ما در نظامی مشارکت محور، دارای جذابیت و بامحتوا صحنه پویایی و خلاقیت شوند تا در راستای ایفای نقش جامعه پذیری بتوانند سرمایه های انسانی را بارور سازند، با تربیت مدنی از کودکان و نوجوانان «شهروندی مسوول» بسازند و نسل فردا را امیدوار کنند.".

متن کامل این بیانیه به گزارش خبرنگار ادوارنیوزبه شرح زیر می‌باشد:

بیانیه معلمان سبز زندانی از اوین؛

راهی که از زندان مدرسه به زندان اوین منتهی شد.

قدم نهادن در مسیر آگاهی موهبتی است که به جبر زمانه در تقدیرمان جا گرفته است. در روزگار کودکی که گام های نخستین در این مسیر نهاده می شود کسی به استقبال مان می آید که تصویر منحصر به فردش یکی از ماندگارترین و به یادماندنی ترین خاطرات ماست.

«معلم» پس از پدر و مادر و حتی برتر از آنان، یکی از معماران بنای شخصیت انسان هاست. نقاشی های عاشقانه او بر لوح ذهن هان مان، نقش می بندند و او تبدیل به اسطوره دوران کودکی و جوانی ما می شود. و این گونه بود که ما به تاسی از او پا در جای پایش نهادیم و هم چو او عاشقی را پیشه کردیم. گمان ما این بوده و هست که رسالت نظام آموزش، تربیت نسل جدید و سرمایه انسانی جامعه است. رویای ما ساختن نسلی هست که روحیه نقادی، پرسشگری، ایثار، مشارکت جویی، مهربانی، نودوستی، رواداری و حق مداری در جودش نهادینه شود. ما کوشیدیم به فرزندان این دیار «زندگی کردن» براساس آموزه های مدنیت و بنیان های حقوق شهروندی را بی آموزیم، با وجود آن که ساختار آموزش کشور چونان زنجیری بر پای ما سنگینی می کرد اما عزم ما و بلندای ارزش و اعتبار جایگاه بلندمرتبه معلم بود.

ما آموزش دادیم و آموزش دیدیم، پا به پای معلمی، دانشجویی را از یاد نبردیم و در مسیر مدرسه و دانشگاه کوشیدیم تا آن جا که می توانیم در اصلاح رویه های ناصواب سیستم آموزشی موثر باشیم و با خود شاگردان مان پیمان بستیم تا برای رهیدن از استبداد جهل و نادانی از هیچ کوششی دریغ نورزیم. ما در این راه پر فراز و نشیب از رسالت های بزرگ اما مغفول مانده از سوی نظام آموزش نیز غفلت نورزیدم و فراتر از کتاب های درسی و بخشنامه های اداری در جست و جوی خروج از بن بست هایی بودیم که نفس ها را بریده و انگیزه ها بی فروغ کرده است. در این سالیان برای ما تردیدی نبود که نظام آموزشی متمرکز، دستوری و بخشنامه محور ره به جایی نمی برد، بدین روی وظیفه خود دانستیم تا زبان به انتقاد بگشاییم و به بیان ناکارآمدی ها و نارسایی ها بپردازیم. ما معلمی را تنها حضور در کلاس و تدریس کتاب های درسی نمی دانستیم و خود را در برابر انحراف ها و ناکارآمدی های نظام آموزشی از رسالت های حرفه ای اش، مسوول می دانستیم. این باور راهی متفاوت را پیش روی مان قرار داد؛ راهی که از زندان مدرسه به زندان اوین منتهی شد. ما که چاره کار را در «اعتراض» می دیدیم و مشی مان «انتقاد» بود، به گرداب تهدید گرفتار آمدیم و به اتهامی ناروا دربند شدیم و این البته سرانجام کوشش در ساختارهای غیرمدنی و غیردموکراتیک است.

«روز معلم» بهانه ای شد تا در کنار تبریک به همکاران ارجمند خود در سراسر کشور، با یاد شادباش های دانش آموزان در سال های پیش شاد و امیدوار باشیم. برای دومین سال است که ما روز معلم را در زندان سپری می کنیم، در حالی که دغدغه های مان هم چنان پابرجاست و در کشاکش دوگانه «عشق و رنج معلمی» به امید روزهایی هستیم که آموزگاران با شور و شوق درس زندگی بدهند، مدرسه های ما در نظامی مشارکت محور، دارای جذابیت و بامحتوا صحنه پویایی و خلاقیت شوند تا در راستای ایفای نقش جامعه پذیری بتوانند سرمایه های انسانی را بارور سازند، با تربیت مدنی از کودکان و نوجوانان «شهروندی مسوول» بسازند و نسل فردا را امیدوار کنند.

در این روزها هنوز هم از پشت میله های زندان به روزهای شیرینی می اندیشیم که آن روز در مدرسه ایران همه مشق آزادی نمایند و با استقرار دموکراسی، عدالت را به ارمغان آورند. ما نمی خواهیم به مراکز آموزش، مدرسه ها و دانشگاه هایی برگردیم که به سبب متفاوت اندیشیدن از تدریس و تحصیل بازبمانیم. خواست ما؛ روزگاری است که معلمان و آموزگاران که به دلیل فعالیت های صنفی، اجتماعی و سیاسی بازداشت و محاکمه نگردند و حق داشتن تشکل، برگزاری تجمع، انتقاد و اعتراض آن ها به رسمیت شناخته شود.

امیدوارانه به ادامه مسیری می اندیشیم که به گاه انجام رسالت خود برای ساختن دانش آموزانی مسوول و منتقد، تحقیر نشویم و به یک سیستم آموزشی درست می اندیشیم که حاکمان، آموزگاران را بازیچه دست خود نخواهند. خواست ما قدم نهادن در کلاس درسی است که آزادگی و آزاداندیشی درس نخست آن باشد و کتابی را تدریس می کنیم که امید به آینده را در نسل فردا پدید آورد.

چگونه می توانیم؛ درس «شجاعت» را به دانش آموزان مان بدهیم، وقتی می بینند که پاداش نقاید، زندان است، چگونه آن ها را به «مسوولیت پذیری» تشویق کنیم، وقتی سرانجام مسوولیت پذیری در این کشور را با چشمان خود می بینند، مگر می توانیم از «عدالت» سخن بگوییم، وقتی خود گرفتار حکم های ظالمانه زندان هستیم.

ما نمی توانیم، به دانش آموزان خود بگوییم، شهروند خوب باید «ساکت»، «منفعل»، «بله قربان گو»، «ریاکار» و «ترسو» باشد چرا که بر این باوریم؛ رفتار مستبدانه و غیردموکراتیک خود نتیجه ترویج کژی هایی از این دست است.

به امید ایرانی سبز و آزاد

عبدالله مومنی و محمد داوری

اردیبهشت ماه 90

بند 350


بیانیه معلمان سبز زندانی از اوین؛


 


روز کارگر، روز معلم و اولین سالگرد اعدام نامشروع و ناجوانمردانه معلم وارسته، فرزاد کمانگر، در حالی فرامی‌رسد که نه تنها حکومت جمهوری اسلامی تغییری در رویه ظالمانه خود نداده است، بلکه آتش قدرت‌طلبی تمامیت‌خواهان در رقابت با یکدیگر بیش‌ازپیش شعله‌ور گشته است. دریغ که در این میان، همچنان خواسته‌مشروع مردم ایران برای زندگی برخوردار از کرامت انسانی نادیده گرفته می‌شود.

همچون دیگر اقشار مردم ایرانی، کارگران و معلمان نیز با معضلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دیگربار تورم افسارگسیخته بر کشور سایه افکنده و قدرت خرید مایحتاج اولیه را از زحمت‌کشان جامعه سلب کرده است. بیکاری گسترده، به خصوص در میان جوانان و تحصیل‌کردگان، نه تنها فرصت استفاده از سرمایه‌های باارزش انسانی را هدر می‌دهد، بلکه مشکلات اجتماعی نظیر اعتیاد را می‌گستراند. در شرایطی که بیش از پانزده درصد از نیروی کار از یافتن کار ناتوان است، طبیعتا بهبود دستمزدها بسیار دشوار خواهد بود. متاسفانه بسیاری از کارگران در شرایطی برای کسب حداقل درآمد لازم برای امرار معاش تلاش می‌کنند که واحدهای اقتصادی‌شان ورشکسته و در آستانه تعطیلی اند. عدم دسترسی به فن‌آوری‌های روز، کاهش قیمت نسبی ارزهای خارجی به دلیل سوءمدیریت درآمدهای نفتی، عدم ثبات قوانین و نبود شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، رقابت محصولات داخلی با کالاهای خارجی را ناممکن ساخته‌است. در این میان روش مرسوم دولت برای حمایت از صنایع داخلی، اعمال ممنوعیت ‌و یا اخذ تعرفه‌های سنگین از واردات بوده‌است که خانوارها را به مصرف‌کالاهای گران و بی کیفیت مجبور می کند و به رفاه عمومی لطمه می‌زند.

با وجود کوتاهی‌های غیرقابل بخشش دولت نباید از این مساله غافل شد که سیاست‌های بی فایده و پرهزینه رهبری و نهادهای وابسته به وی پیش از هر چیز باعث هدر رفتن منابع انسانی و مادی ایران و لطمات شدید به رفاه عمومی شده است. بهبود وضعیت معیشتی میسر نخواهد گشت مگر با بهبود شرایط کسب ‌وکار و رشد اقتصادی پایدار. انزوای بین‌المللی اقتصادی و افزایش انحصارات اقتصادی، مخصوصا رشد روزافزون قدرت اقتصادی نهادهای امنیتی همچون سپاه پاسداران، جایی برای رقابت و شکوفایی اقتصادی باقی نمی‌گذارد. ادامه روشهای معیوب گذشته برای رونق اقتصادی، تحت عناوین مردم‌فریبی همچون "جهاداقتصادی"، راه به جایی نخواهد برد. وام‌های زودبازده، پرداخت‌های مستقیم و نظایر آن‌ها، راه حلهای کوتاه‌مدتی‌اند که به جای حل مشکلات معیشتی اقشار محروم، به معضلاتی نظیر تورم و ‌بهره‌وری پایین واحدهای تولیدی دامن می‌زنند. تازمانی که سیاست‌های کلان اقتصادی به گونه ای تنظیم شوند که رویارویی‌ با "دشمنان" داخلی و خارجی ‌را مهمتر از بهبود وضعیت معیشتی مردم بشمارند، امیدی به گشایش نمی رود و مقصدی جز فلاکت اقتصادی پیش رو نخواهد بود.

پس از معضل کار و مشکلات اقتصادی، به جاست که مختصری هم درباره حقوق صنفی کارگران و معلمان سخن بگوییم. حق تاسیس اتحادیه و سندیکا یکی از حقوق اولیه همه اصناف از جمله کارگران و معلمان است. در کشورهای در حال توسعه و مدرن، نهادهای صنفی برای احقاق حقوق طبقه ای که نمایندگی می کنند در محدوده قانون، با دولت مذاکره یا در مواردی، مانند آنچه اخیرا در ویسکانسین آمریکا شاهد بودیم، علیه آن مبارزه می کنند. در نظامهای استبدادی، همچون جمهوری اسلامی، نهادهای صنفی در کنار دیگر نهادهای جامعه مدنی سرکوب شده اند. دیدگاه امنیتی، نظامی به مقوله اتحادیه ها، به معنای ارگانهایی که توانایی بسیج و سازماندهی اعتراضات صنفی را دارند، در سایه تئوریهای مالیخولیایی توطئه علیه نظام، ابزاری برای عمله استبداد مهیا کرده است که با آن حرکتهای کارگران و معلمان در چند دهه حیات جمهوری اسلامی سرکوب شده است و فعالین این حرکتها در زندان های جور به اتهامات بی اساسی چون دسیسه و تبلیغ علیه نظام گرفتار آمده اند. امروز جنایتهای حکومت در مورد منصور اسانلو و هاشم خواستار، به عنوان دو مشت از خروار سرکوبهای حاکمیت، بر همگان آشکار شده است. کینه و ترس رژیم از فعالین صنفی تا آنجاست که عروس اسانلو را در متروی طرشت می ربایند و وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند تاجایی که بچه وی سقط می شود و هاشم خواستار، معلمی شریف را با پابند به تخت بیمارستان زنجیر می کنند تا به زعم شان فعالین صنفی متنبه شوند و استبداد چند روزی بیشتر ادامه حیات دهد.

در انتها ضمن تبریک روزهای کارگر و معلم به این دو قشر شریف پرتلاش، بر حق مسلم تمامی اقشار برای برخورداری از حقوق اولیه صنفی‌شان تاکید می کنیم. همچنین اعلام می‌داریم که رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایران بدون گشایش وضعیت سیاسی و برچیده شدن بساط استبداد ممکن نخواهد بود. از این رو به جاست تا هم فعالان سیاسی با توجه بیشتر به تبعات اقتصادی سیاست‌های حکومت ایران به پشتیبانی از مطالبات اقتصادی اقشار مختلف، از ‌جمله کارگران و معلمان، بپردازند و هم فعالان صنفی برای رفع دلایل اصلی مشکلات معیشتی اقشار کشور تلاش نمایند. آینده بهتر برای ایرانیان ممکن نخواهد شد، مگر با رهایی ازاستبداد و دیکتاتوری .


پرسا - پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی
آستین برای ایران - شاخه دانشجویی
راه سبز اتاوا
سبز هیوستون
دانشجویان سبز دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم
سیگما - گروه دانشجویان برای حرکت سبز ایران- دانشگاه ویکتوریا
انجمن دانشجویی دموکراتیک، دانشگاه جورج واشنگتن
راه سبزمجارستان 
 جمعی از دانشجویان سبز تورنتو، کانادا
کمیته همبستگی با خواستهای دموکراتیک مردم ایران ( واشنگتن دی سی )
نسل آزادیخواه ایران - اتریش
همبستگی‌ با جنبش دموکراتیک ایران - ادمونتون (سیدمی )


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته