-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 04/26/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: کمتر شهروند ایرانی است که داستان سیب زمینی های انتخاباتی را نشنیده باشد. دولت به بهانه حمایت از محرومان در سرتاسر ایران اقدام به پخش رایگان سیب زمینی کرده بود و این اقدام دولت در آن زمان مورد انتقاد بسیاری از فعالین سیاسی قرار گرفت. میر حسین موسوی در همان روزها، در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به توزیع رایگان سیب زمینی از سوی دولت گفت: "واقعا چه اتفاقی است که عده ای فکر می کنند با یک گونی سیب زمینی و پول توجیبی می توانند در شب انتخابات رای جمع کنند، آیا این تحقیر مردم نیست؟"

فعالیت های انتخاباتی دولت نهم البته پیش از آغاز مهلت قانونی برای تبلیغات آغاز شد. احمدی نژادیون دست در صندوق بیت المال، از هر راهی که به ذهنشان می رسید به توزیع پول و کالا در میان اقشار محروم جامعه می پرداختند تا به خیال خود صندوق های رای را با پول بیت المال پر کنند و در پاسخ به منتقدان هم می گفتند که دولت به وظایف حمایتی خود عمل می کند. هرچند وقتی در برابر این پرسش قرار می گرفتند که چرا حالا در زمان انتخابات کیسه گشاده دولت شل شده است سکوت می کردند.
اعتراض اصلاح طلبان و انتقاد چند تنی از مجلسیان البته هیچ گاه به نتیجه نرسید و قوه قضائیه هم البته به خودش زحمت نداد تخلفات بودجه ای دولت را پیگیری کند.

دو سال بعد، باز هم انتخابات

"اقدامات آنها با قانون مغایرت دارد. این، آغاز حرکت‌های انتخاباتی زود‌هنگام است و در شرایط نابرابر با سوء‌استفاده از اموال بیت‌المال، آینده خوبی را پیش روی ما به تصویر نمی‌کشد. چون کسانی که الان در حکومت نیستند ولی قصد نامزدی برای انتخابات‌های بعدی را دارند، توان رقابت با آنها در شرایط نابرابر را نخواند داشت. این پول‌ها بیت‌المال است و نباید با مقاصد سیاسی خاص هزینه شود"
این سخنان نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان است، خبری از اصلاح طلبان منتقد نیست. بلکه داد شکایت از دل جریان اصول گراست که به هوا می رود. اینبار کیهان و دادگاه های استالینی هم نمیتوانند بگویند این صحبت ها "رمز فتنه" است. مجلس اصولگرا که به ادعای دروغ مجلس امام زمان نامیده می شد از دولتی که آن هم به دروغ دولت امام زمان نامیده می شد شکایت می کند.
نماینده اردل و فارسان، از آغاز تبلیغات انتخاباتی دولتیان برای کسب کرسی های مجلس خبر می دهد و استفاده از بیت المال در این راه را غیر قانونی و نشانه تخلف دولتی ها می داند. هرچند صحبت های این نماینده اصولگرا، امروز خبر از وقوع حادثه ای نا ممکن نمیدهد. دولتی ها شاید بد عادت شده اند و طعم پیروزی با تقلب و تخلف انتخاباتی به  مذاقشان خوش آمده است.
این نماینده اصول گرا از ریخت و پاش های دولتی به ستوه آمده و پخش پول با عناوین مختلف اعم از کمک به مناطق محروم و توسعه ورزشگاه ها، تامین اعتبار برخی پروژه های از سوی دولت به برخی نمایندگان مجلس  را آغاز تبلیغات انتخاباتی می داند. وی در این باره میگوید: "همه مناطق کشور، مردم محروم دارند ولی کمک به مردم و مناطق محروم باید ضابطه‌مند باشد. حتی اگر نخواهیم انگ سیاسی به این مسائل بزنیم باید بگوییم که نوعی معاملهگری در این موارد دیده میشود که غیرقانونی است. چون بر اساس هیچ قانونی نمیتوان چنین مبالغی را از دولت به نمایندگان مجلس داد. هر پروژهای در لوایح بودجه سنواتی و در قوانین برنامه ردیف مشخصی دارند و در این قوانین آمده است که این مبالغ در چه زمینههایی و از سوی چه مراجعی باید هزینه شود".
وی با اشاره به قانون شکنی های دولت ادامه می دهد: "وقتی بخشی از بدنه دولت، خواسته یا ناخواسته سهوا یا عمدا برخلاف قانون عمل می‌کند، بعد چطور مطمئن باشیم که انتخابات درستی را برگزار خواهند کرد؟ این رفتارهای انحرافی گمانه‌های فتنه سبز را تقویت نمی‌کند؟"
شاید اصولگرایانی که این روزها تخلفات قانونی دولت را می بینند، بیش از گذشته احساس مسئولیت می کنند، آنها یک بار با سکوت و همراهی دولت، پایه گذار این حرکات غیر قانونی بودند، قانون شکنانی که امروز داد اصولگرایان را در آورده اند، فرزندان نا خلف خود اصولگرایی اند.
باید منتظر ماند و دید که با توجه به اختلافات عمیق جبهه اصولگرایی، دولتیان باز هم میتوانند با همان بی قانونی و تخلف های گذشته اینبار کرسی های مجلس را در اختیار بگیرند؟ آیا اصول گرایان مجلس که این بار صندلی های خودشان در خطر حذف قرار گرفته است در مقابل بی قانونی ها ایستادگی خواهند کرد یا آنها هم قربانیان بعدی تقلب و تخلف انتخاباتی خواهند بود؟


 


ندای سبز آزادی: اختلاف در راس قدرت در ایران همچنان ادامه دارد. در همین زمینه منابع مطلع به "العربیه" از دیدار محمود احمدی نژاد با آیت الله سید علی خامنه ای در روز دوشنبه 25-4-2011 خبر داده اند.

گفتنی است، موضوع اختلاف اخیر بر سر حضور حیدر مصلحی در سمت وزیر اطلاعات است. در پی اختلاف های داخلی مصلحی از سمت خود استعفا داد که فورا مورد پذیرش احمدی نژاد قرارگرفت. بنا بر گزارش ها آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار ابقای مصلحی شد. در سایه اصرار احمدی نژاد بر برکناری مصلحی نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی با نگارش نامه ای به او خواستار تبعیت او از رهبری شدند.

پیشتر سایت اصولگرای "الف" گزارش داده است که محمود احمدی نژاد همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر برکناری وزير اطلاعات پافشاری کرده و حاضر نيست با وی همکاری کند و بر خلاف آنچه انتظار می رفت، رئيس دولت با وجود تاکيد و نامۀ رهبری، هنوز از حيدر مصلحی برای حضور مجدد در هيات دولت دعوت نکرده است.
تایید دخالت رهبری در انتخابات
همزمان منابع خبری سایت "جرس" گزارش داده اند که محمود احمدی نژاد در جمع گروهی از مديران خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا"، دخالت رهبری برای انتخاب مجدد خود در سمت رياست جمهوری را تاييد کرده و آنرا جهت "تحکيم و حفظ موقعيت خودش" ارزيابی کرده است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 موجی از اعتراض ها به نتایج آن شماری شهرهای مختلف ایران را فرا گرفت که توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد. اصلاح طلبان ایران می گویند این انتخابات شاهد تقلب گسترده و سازمان یافته بود.
حذف تکذیبیه استعفای احمدی نژاد
از سویی سایت "آزادی‌نیوز" وابسته به تیم محمود احمدی‌نژاد تکذیبیه استعفای رئیس دولت دهم را حذف کرد.

این سایت یکشنبه گزارش‌ها در مورد استعفای احمدی‌نژاد از ریاست دولت دهم را تکذیب کرده بود. برخی گزارش‌های حاکی از آن است که محمود احمدی‌نژاد پس از بازگشت از کردستان حاضر نشده در محل کار خود حاضر شود.

گزارش شده که آیت‌الله مهدوی کنی و علی لاریجانی در دیدار با احمدی‌نژاد از وی خواسته‌اند حکم آیت الله خامنه‌ ای مبنی بر ادامه کار حیدر مصلحی را پذیرفته و به نهاد ریاست جمهوری باز گردد.

خودداری احمدی‌نژاد از حضور در جلسه روز یکشنبه هیات دولت٬ گمانه‌ها در مورد استعفای وی را تقویت کرده است. در این جلسه که به ریاست محمدرضا رحیمی برگزار شد٬ حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز حضور داشت.

اما در ادامه این اختلاف ها خبر رسیده است که احمدی نژاد دوشنبه به دفتر رهبری برای دیدار با آیت الله خامنه ای رفته است که از نتیجه این دیدار تا لحظه تنظیم گزارش خبری در دست نیست.

منبع: العربیه 


 


ندای سبز آزادی: شایعه رنگ خبر به خود می گیرد. چهار روز است که دنیا بر سر رهبر ایران چون پاندول ساعتی در تب و تاب آمدن و رفتن است. دیکتاتور کوچک بر سر کارش نمی رود. بازی چیره دستانه مستبدی زیرک که دست رهبری را بهتر از هر کس دیگر می خواند. حتی آمدن و رفتن مهدوی کنی و علی لاریجانی هم افاقه نمی کند و مرغ همچنان یک پا دارد. " مصلحی باید برود! " خودداری احمدی‌نژاد از حضور در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت٬ گمانه‌ زنی ها درباره استعفایش را تقویت کرده است. حتی " حقیر " خوانده شدن مقام معظم هم نمی تواند مرحمی باشد بر درد استبداد و جاه طلبی های مردی که می داند تاریخ مصرفش به پایان رسیده است. مشایی اما دست حریف را خوب خوانده است و بازی را با تک خال تازه ای به پیچ باریکی می کشاند.

دغدغه های آنان، مصیبتهای ما
جنگ فرومایگان بر صدر نشسته، با همه جاذبه های خبری و رسانه ای اش، چنگی به دل مردم نمی زند. خبرگزاریهای خودی از رها کردن دو بیمار بی پول به فرمان مسئولان بیمارستان امام خمینی در مزرعه ای در تهران خبر می دهند و خبرگزاری مهر عدنان عفراویان که کودکی اش " باشو غریبه ای کوچک " بود را گیر آورده است که " دلهره اش نه از جنگ و نه از دست دادن خانواده اش بلکه از ماموران شهرداری و اینکه باید برای چندمین بار پله های اداره اجرائیات را بالا و پایین بدود تا بساط سیگار فروشی اش را پس بگیرد! "
چهار روز است که احمدی نژاد قهر کرده و بازی را با ضد حمله ای تازه به پیش می برد و این را فقط اهالی رسانه می دانند و آنها که دستی به قلم دارند. نه آن 800 نفر کارگر کارخانه لاستیک البرز که در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده اند و حقوق 9 ماهه خود را فریاد می کنند. مسئولان دفتر رياست جمهوری به ۸۰۰ کارگر تجمع کننده قول داده اند که تا روز دوشنبه هفته آینده 28 ميليارد تومان برای راه اندازی مجدد کارخانه لاستيک البرز که از برکت جراحی اقتصادی دکتری ناشی، رو به موت است اختصاص يابد و يک ماه و نيم از حقوق معوقه‌ 1300 نفر از کارگران این کارخانه نيز پرداخت شود. امری که با نرفتن احمدی نژاد بر سر کار بعید به نظر می رسد اتفاق بیافتد.
خالی ماندن جیب کارگران البته به همین جا محدود نمی شود. خبرگزاری ايسنا از اعتراض بيش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت مخابراتی راه دور ايران در شيراز در آخرین هفته فروردین ماه سال جاری  در اعتراض به عدم اجرای مصوبات دولت برای حکم ۱۵ ميليارد تومانی به اين واحد صنعتی و پرداخت نشدن ۲۰ ماه حقوق خود ‌راهپيمايی کرده اند.
بر اساس اين گزارش، اين کارگران در حد فاصل ساختمان استانداری فارس تا سازمان صنايع و معادن اين استان راهپيمايی کرده اند. راهپيمايان با شعار «زندگی، معيشت حق مسلم ماست» ، «مصوبات دولت اجرا بايد گردد» و «۲۰ ماه حقوق کارگر پرداخت بايد گردد» خواستار تسريع در اجرای مصوبات دولت و پرداخت مطالبات معوقات کارگران شده اند. شرکت مخابراتی راه دور ايران از 20 ماه قبل تاکنون و پس از واگذاری به بخش خصوصی به دليل مشکلات مالی دچار بحران شده است.
اعتصابات و بی پولی ادامه دارد
اعتصابات و بی پولی ناشی از عدم دریافت حقوق کارگران کارخانجات خرد و کلان دیگر به عنوان خبری عادی در میان خبرگزاریهای ایران منتشر می شود و انگار همه به اینگونه خبرها عادت کرده اند. خبرگزاری مهر گزارش می دهد که جمعی از کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان صبح روز يکشنبه برای اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و دستمزدشان، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کرده اند.
آنهم در شرایطی که همین خبرگزاری در هفته گذشته به نقل از " سيد علی کريمی "، رئيس پيشين کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار قزوين، خبر از عدم دریافت حقوق بيش از 110 کارگر شرکت گوشت زياران، طی 24 ماه گذشته داده است.
روزنامه اعتدال هم در آخرین روز فروردین ماه خبر داد که ۲۰۰ کارگر شرکت ذوب و فلزات ابهر که 16 ماه است حقوق خود دريافت نکرده‌اند، در تجمعی در مقابل فرمانداری ابهر، خواستار پرداخت حقوق و دو عيدی عقب افتاده خود شده اند.
همه اینها در حالی اتفاق می افتد که اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام و ماهشهر تازه به پایان رسیده است و کودتاگران از ترس روز جهانی کارگر به خواسته های آنان تن داده اند. اعتصاب ۱۱ روزه ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام پس از آن به پایان رسید که مديريت اين واحد صنعتی با خواسته های کارگران موافقت کرد. کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام خواستار برچيده شدن شرکت های پيمانکاری و قرارداد دسته جمعی با خود بودند. این اعتصاب پس از امضای توافقنامه کتبی ميان نمايندگان کارگران و نماينده ماهشهر در مجلس، فرماندار ماهشهر رئيس اداره کار و امور اجتماعی اين شهرستان و همچنين نمايندگان مديريت اين مجتمع به پايان رسيد.
دیکتاتور کوچک در حالی چهار روز است، بر سر کارش حاضر نمی شود، که دولت کودتایی او دولتی بحران زده است و در خرج و مخارج مملکت مانده است، آنچنان که حاضر به ارائه آمار و ارقام واقعی برای نشان دادن نحوه مدیریت و عملکرد خود نیست. در سالی که رهبر نظام سیاسی ایران آن را به نام " جهاد اقتصادی " ضرب کرده، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نامه‌ای سرگشاده با استناد به آمار صندوق بین‌المللی پول، رابطه تولید ناخالص داخلی و میزان بیکاری، و همچنین آمار گمرگات و افزایش چک‌های برگشتی، محمود احمدی‌نژاد را به ارائه آمار خلاف واقع در زمینه بیکاری متهم می کند.
احمد توکلی با مقایسه دولت کودتا و دولت‌های پیش از آن، یادآور شده است که دولت‌های پیشین در جداول تقدیمی خود به مجلس خود علاوه بر ارقام سال آينده، ارقام عملکرد سال قبل و مصوب سال جاری را نيز ارائه می‌کردند تا تغييراتی که دولت کودتا در ارقام پيشنهاد کرده است، در طول دو سه سال قابل رويت باشد اما به گفته وی دولت احمدی نژاد از این اقدام خودداری می‌کند.
در این میان سایتهای مخالف استبدادیان اعلام کرده اند که کارگران در روز 11 اردیبهشت برای نشان دادن اعتراض خود نسبت به وضع موجود به خیابانها خواهند آمد. به نظر می رسد دعوای اطلاعاتی حاکمان وقت ایران تاثیری برخواسته و اراده آنان ندارد. خشم کارگران از دورغگویی ها و بی کفایتی های دولت کودتا روز بروز متراکم تر می شود. خشمی که در صورت بروزش، طوفانی خواهد شد خانه مان برانداز. طوفانی که نسخه سرسخت ترین مستبدان را هم در هم می پیچد. شاید آن روز چندان دور نباشد. باید منتظر حوادث آینده ماند و دید.


 


ندای سبز آزادی: دولت کودتا در چند سال گذشته با اجرای برنامه‌های اقتصادی غلط ضربات مهلکی را بر پیکر نحیف کارگران وارد آورده است چنانکه در این چند سال هر روز شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و اخراج کارگران بوده‌ایم و این وضع در یک سال گذشته به مراتب بدتر شده است. تأثیر مستقیم این برنامه‌های نادرست بر زندگی کارگران به صورت قراردادهای موقت، اخراج های وسیع و کاهش سطح دستمزدها و فقر روز افزون به وضوح قابل مشاهده است. به علاوه ، وضعیت کنونی یعنی کاهش ظرفیت تولید، ورشکستگی کارخانه ها و رکود درصنایع که واردات سیل آسا و حرکت سرمایه از تولید به سوی فعالیت های غیر تولیدی هر دم آن را ژرف تر می‌کند، سبب تضعیف جدی موقعیت، جایگاه وتوان طبقه کارگر در ساختار اقتصادی ومعادلات سیاسی کشور شده است. کارگران و زحمتکشان میهن درصف مقدم مخالفت ومبارزه با اقتصاد دلالی وغیر مولد قرار دارند و از رشد تولید، شکوفایی اقتصادی وغلبه برفعالیت های دلالی وسیاست مبتنی بر واردات حمایت می کنند.
اما در چنین وضعیتی بیکاری فزاینده و بیم از آینده، بسیاری از کارگران را ناگزیر کرده که به نازل‌ترین دستمزد، کمترین حقوق صنفی و بدترین شرایط کاری تن دهند.
در حالی که  سال ۸۹ برای بیشتر کارگران و زحمتکشان، سالی پر از تهدید بود سال 90 برای آنها خبرهای بدتری را به ارمغان آورد. کارگاه‌های کوچک و متوسط، یکی پس از دیگری به دلیل رکود و مشکلات مالی تعطیل شدند. کارخانه‌های بزرگ صنعتی همانند خودروسازی‌ها و ریخته‌گری‌ها  نیز از گزند افت تولید، کمبود مواد اولیه، صندوق مالی تهی و کاستن از تعداد پرسنل در امان نماندند.
نتیجه این بحران‌های مالی هم چیزی نیست جز اخراج و بیکاری کارگران، به تعویق افتادن پرداخت دستمزدها، قراردادهای ناعادلانه و پایین آمدن هر روزه سطح زندگی کارگر و خالی شدن سفره او.
هرچند بسیاری از کارگران برای حفظ زندگی و معاش خود، شرایط موجود را تحمل می‌کنند اما اکنون شرایط کارگران به معنای واقعی کلمه، مشقت‌بار است. با کمترین دستمزد  در بدترین وضعیت معیشتی زندگی می‌کنند. مدتهاست چیزی به نامه بیمه بیکاری وجود ندارد و آنچه هم هست بسیار محدود است.
اما آنهایی هم که بیمه هستند مدت زمان زیادی را نمی‌توانند با آن روزگار بگذرانند و مجبورند به مشاغل کاذب روی بیاورند. چندی پیش خبری در روزنامه‌ها منتشر شد که از افزایش آمار فروش کلیه در طبقات کارگری خبر می‌داد.هرچند عوارض بیکار شدن کارگران که در شرایط داشتن شغل هم وضعیت‌شان چندان چنگی به دل نمی‌زند به همین‌جا ختم نمی‌شود.
به همین دلیل و برای فرار از بیکاری و اخراج و تعدیل، کارگران با هر شرایطی حاضر به کار هستند. از کاهش حقوق و دستمزد گرفته تا حذف مواردی چون بیمه و ایمنی کار و غیره. از سویی کارفرمایان هم با آگاهی از این وضع کارگران را مجبور به تن دادن به شرایطی که خود تعیین می‌کنند  از قبیل قراردادهای سفید امضا با حقوق بسیار پایین و عدم مسوولیت کارفرما در مقابل حوادث ناشی از کار می‌سازند.
اما باز هم داستان به اینجا ختم نمی‌شود. از سویی کارگران بیکار و گرسنه هستند، از سوی دیگر مدام در معرض حوادث ناشی از کار بوده و کسی مسوولیت آن را به عهده نمی‌گیرد، از سوی دیگر برای سیر کردن شکم خود و زن و فرزندان‌شان به هر وضعیت کاری تن می‌دهند از طرف دیگر خبر کشته شدن کارگران در اثر حوادث ناشی از کار، اخراج هم صنفان‌شان، زنده به گور شدن مدوام کارگران معادن به دلیل بی‌کفایتی دولت در نجات آنان و بسیاری موارد دیگر هر صبح و شام داغ دل آنها را تازه می‌کند. علاوه بر این هیچ تشکل صنفی مستقلی برای حمایت از حقوق کارگر در ایران وجود ندارد که اجازه فعالیت داشته باشد. فعالان کارگری در گوشه زندان‌ها به سر می‌برند، کسی جرأت اعتراض نسبت به اجحاف حقوق خود را ندارد از ترس آنکه مبادا بیکار شود یا پایش به زندان کشیده شود.
در چنین شرایطی دولت برای نشان دادن بیشتر عناد خود با این قشر زحمتکش فقط 9 درصد به حقوق آنان اضافه می‌کند و آش آنقدر شور می‌شود که خود واحدهای تولیدی اعلام می‌کنند که به کارگران دستمزدی با درصد بالاتر در سال جدید خواهند داد.
هرچند این افزایش دستمزد چه 9 درصد و چه بیشتر با وجود تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و اخراج کارگران و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، به تعویق افتادن یک ساله دستمزدها چندان امیدوار کننده است.
تجربه نشان می‌دهد که در این وضعیت و با بدتر شدن شرایط باید منتظر انفجار ناگهانی بغض کارگران باشیم. چیزی که اکنون با اعتراضات و تجمعان پراکنده کارگری به صورت هق‌هق‌های اولیه خود را نشان می‌دهد.

 


 


ندای سبز آزادی: پس از آشفتگی‌های اخیر در بازار سکه و طلای ایران، بانک مرکزی که تاکنون با وارد کردن سکه به بازار نتوانسته بود جلوی افزایش قیمت آن را بگیرد در اقدامی جدید قصد دارد  برای ایجاد تعادل در بازار سکه و طلا شمش و سکه حراج کند.
این اقدام در حالی‌ست که به گفته بعضی از کارشناسان اقتصادی  بانک مرکزی با هدف جمع آوری نقدینگی و کسب درآمد از طریق فروش سکه، سیاست هایی را در پیش گرفته بود که به افزایش بهای سکه و طلا انجامید و همین هم سبب ناکامی مهارهای قبلی شده است.
و به همین دلیل باوجود آنکه در یک هفته گذشته سکه و شمش حراج شده است، گزارش‌ها نشان می دهد که تلاش بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه تا کنون نتیجه مورد نظر را نداشته است.
بنابر گزارش ها، بانک مرکزی در این مدت روزانه بین ده تا پانزده هزار قطعه سکه به وسیله بانک کارگشایی عرضه کرده است.
افزایش قیمت طلا در بازار ایران بعد از بالا رفتن قیمت این فلز با ارزش در بازارهای جهانی شروع شد، اما کارشناسان می گویند که شدت افزایش قیمت در بازارهای داخلی بسیار بیشتر از قیمت آن در بازارهای بین المللی بوده است.
افزایش تقاضا یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت طلا در بازار ایران بوده است و کارشناسان می گویند که سرمایه‌های سرگردان در بازار به سمت طلا سرازیر شده و همین مسئله به افزایش قیمت آن دامن زده است.
همچنان که محمد خوش چهره در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که بانک مرکزی به افزایش قیمت سکه دامن می زند.
این اقتصاددان،‌ حباب بازار سکه را ناشی از سیاست‌های عمدی بانک مرکزی دانست و گفت: بانک مرکزی خود به افزایش قیمت ها در بازار سکه دامن می زند و بعد با ورود به بازار تحت عنوان مداخله در قیمت ها حدود چند درصد نرخ ها را کاهش می دهد.
محمد خوش چهره  خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و ورود آنها به بازار طلا را پدیده نامطلوبی عنوان کرد و  اظهارداشت: تغییر سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی نباید به گونه‌ای باشد که موجب نااطمینانی در بازار شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم اهمیت شناخت منتفعین در نوسانات اخیر بازار سکه، گفت: نوسانات چند دهه اخیر بازار طلا نشان می‌دهد که در برخی مواقع منتفع اصلی دولت بوده که سعی می‌کرده است با اجرای سیاست‌ها و روش‌های خاصی به بازارهایی مانند طلا و ارز التهاب ببخشد.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه دولت‌عرضه کننده اصلی طلا و ارز است برای اینکه به منابع ریالی بیشتری دسترسی پیدا کند اقدامات مشابه فوق را انجام می‌دهد. این سیاست درحالی صورت می گیرد که آثار تورمی در درجه اول به ضرر دولت می‌شود.
خوش چهره با اشاره به قیمت های اعلام شده درباره فروش سکه های بهار آزادی در بازار داخلی، بیان کرد: قیمتی که الان بانک مرکزی برای عرضه سکه اعلام می کند حدود 400 هزار تومان است این قیمت نیز با قیمت واقعی فاصله بسیار زیادی دارد.
خوش چهره درباره حباب سکه در بازار و وضعیت حراج در بانک کارگشایی، تصریح کرد: وضعیت موجود بازار و حراج نشان می‌دهد که رشد حبابی برای دولت مهم نیست بلکه افزایش قیمت پایه سکه و رساندن آن به 400 هزار تومان برای مقامات حائز اهمیت است.
در حالی که قیمت طلا در جهان اندکی افزایش یافته است، اکنون رشد رشد قیمت ها در اقتصاد ایران بیش از 30 درصد است و به گفته محمد خوش‌چهره بزرگ ترین اشتباه استراتژیک این است که دولت ها به خاطر محدودیت منابعی که با آن مواجه می شوند به قلمروهای در انحصار خود (بازار طلا و ارز) با ضعف کنترل در بازار و سایر ابزارها ورود پیدا کرده و اجازه افزایش قیمت های کاذب را بدهند.
از سویی دولت در پاسخ به خبرنگاران در مورد اقدام دیرهنگام بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه و طلا در بازار، سفر رئیس کل بانک مرکزی را بهانه آورده است در حالی که به اعتقاد خوش چهره خروج رییس کل بانک مرکزی از کشور به معنای نفی مسوولیت های وی نیست؛ امروزه ارتباطات و تماس ها به شدت در محافل جهانی برقرار است از همین رو هیچ دلیل و بهانه ای برای عدم کنترل بازار وجود ندارد.
خوش چهره این بهانه ها را دلیلی می‌داند بر اراده دولت به ایجاد التهاب در بازار طلا و سکه؛ گران فروختن کالا برای کسب پول بیشتر با توجیه جمع آوری پول اصلا درست نیست چراکه دولت باید برای جمع آوری نقدینگی بازارهای دیگری را انتخاب کند.
همچنین عضو شورای پول و اعتبار سیاستهای بسته جدید پولی سال 90 همچون کاهش نرخ سود سپرده بانکی را علت افزایش نرخ طلا در بازار دانست و گفت: موسسات مالی و اعتباری تمایل زیادی به خرید طلا از خود نشان می‌دهند و این امر، تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زند.
محمد نهاوندیان  افزود: تصمیمات دولت در بسته سیاستی جدید پولی نیز می تواند بی تاثیر نباشد؛ چراکه نرخ سود سپرده‌ها در حساب‌های بانکی پایین آمده است و بخشی از نقدینگی خصوصا نقدینگی موسسات و شرکتهای سرمایه‌گذاری برای مدیریت، به سایر بازارها از جمله بازار طلا منتقل شده است.
جالب این است که روز شنبه وقتی بانک مرکزی ا قدام به فروش سکه‌های سهمیه‌ای کرد ابتدا قیمت سکه بلافاصله در بازار پایین آمد اما عصر آن روز دوباره رو به افزایش نهاد. قیمت سکه مجد دا از 420 هزارتومان بالاتر رفت وحتی 428 هزار تومان نیز از سوی برخی سایت‌ها از جمله سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام شد. نیم سکه نیز مجددا تا 215 هزار تومان بالارفت. از بازار نیز خبر رسید که تزریق سکه در شعبه‌ها انتظار بازار را برآورده نکرده و صرافان ربع سکه را به نرخ 120 هزار تومان خریداری می‌‌کنند. از این رو قیمت ربع سکه برای فروش 125 هزار تومان اعلام شد.
به نظر می‌رسد بانک مرکزی  خود نوسانات بازار سکه را کنترل می‌کند و در این ایام برای انجام سیاست های خود به ریال زیادی احتیاج دارد. در این شرایط هرچه سکه گران تر فروخته شود به نفع بانک مرکزی خواهد بود.


 


ندای سبز آزادی: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه ایران تنها کشور مصرف‌کننده کراک است، گفت: سال گذشته 25 تن هروئین در سطح کشور کشف شد که 90 درصد آن هروئین کراک بوده است.
هرچند به گفته حمیدرضا حسین‌آبادی، اقدامات خوب مرزبانی سبب شده که درمرزها برخوردهای جدی‌تری با قاچاقچیان صورت گیرد اما آمار مصرف مواد مخدر و به ویژه کراک در ایران نشان می‌دهد که پلیس کشور چندان هم در این زمینه موفق نبوده است.
آخرین آمار رسمی در این زمینه که سال گذشته از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر شد عددی بين 2/1 تا 2 در ميليون در کشور را نشان داد اما به گفته رئیس سازمان ملی جوانان آمار واقعی اعتیاد جوانان در ایران منتشر نمی‌شود و محرمانه است.
به گفته وی آمار اعتیاد جوانان هر سال بدست می‌آید اما این آمار محرمانه است و فقط در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.
دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد اخيرن در گزارشي اعلام كرده است که ايران داراي بيشترين معتاد نسبت به جمعيت ،در بين كشور هاي جهان است.
همچنین به گفته معاون پيشگيري سازمان بهزيستي ایران، رشد اعتياد در كشور سالانه حدود هشت درصد است در حالي جمعيت كشور سالانه حدود 6/2 درصد رشد مي‌كند بنابراين تعداد معتادان سالانه بيش از 3 برابر جمعيت رشد مي‌كند.
مسأله اعتیاد نه تنها به عنوان یک بیماری و معضل اجتماعی بلکه به عنوان مشکلی که خود ایجاد کننده مسائل و مشکلات دیگر است همواره مطرح بوده است. اعتياد منشا بسياري از طلاقهاست و بيش از 70 درصد مجرماني كه دستگير مي‌شوند به نحوي با مسأله اعتياد درگير بوده‌اند.
اگر زمانی اعتیاد تنها مشکل قشر و طبقه خاصی بود اکنون گروه‌های مختلف اجتماعی را درگیر کرده و مشکل‌ساز است. از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا قشر پردرآمد
به گفته کارشناسان میانگین معتاد حرفه ای در میان دانشجویان از نرم جامعه کمتر است، اما تحقیقات نشان می دهد رشد آمار دانشجویانی که به صورت تفننی برای یکبار مواد مخدر مصرف کرده اند، نگران کننده است.همانطور که درباره معتادین در جامعه نمی توان آمار دقیقی ارائه داد، آماری در خصوص تعداد دانشجویان معتاد حرفه ای در کشور وجود ندارد. ضمن اینکه نسبت دانشجویان درگیر با مواد مخدر در شهرستانهای مختلف متفاوت است و آمار روز به روز تغییر می کند از این رو ارائه آمار در این زمینه غیر علمی است.
بر اساس تحقیقی که انجام شده است بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از دانشجویانی که به عنوان نمونه این تحقیق در نظر گرفته شده بودند، اعتقاد داشتند تنها یک بار مصرف مواد مخدر اعتیاد آور نیست و شیوع چنین برداشتی در میان دانشجویان تصوری خطرناک است.
این در حالی است که نماینده وزارت علوم در کمیته فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هیچ گونه آمار قطعی و جامعی در مورد مصرف مواد مخدر یا روانگردان در بین دانشجویان کشور وجود ندارد، گفت: آمارهایی که ارائه می شود را تایید نمی کنیم و معتقدیم این آمار صرفن گمانه زنی است.
علاوه بر این اخباری که از شیوع اعتیاد در میان دانشجویان ارائه می‌شود هم چندان رضایت‌بخش نیست هرچند مسوولان آموزش و پرورش کشورا ین موضوع را چندان جدی نمی‌دانند.
سال گذشته وقتی در مورد اعتیاد در مورد دانش‌آموزان از وزیر آموزش و پرورش سوال شد وی گفت:" من منکر نیستم که عده ای دانش آموز معتاد داریم اما شما بگویید کجای کشور معتاد وجود ندارد؟"
و وقتی از او آمار اعتیاد دانش‌آموزان را پرسیدند گفت:" بنده اگر آمار دانش آموزان معتاد را هم داشته باشم ارائه نمی کنم."
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:" یکی می گوید 30 هزار دانش آموز معتاد داریم و یکی دیگر عنوان می کند که دو هزار و 400 دانش آموز معتادند."
این سخنان در حالی از سوی حاجی بابایی مطرح شد که مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با استناد به تحقیقات صورت گرفته توسط دکتر صدیق سروستانی و دکتر محمدخانی عنوان کرده بود: " هفت دهم درصد دانش آموزان کشور معتاد هستند." همچنین علی کریمی فیروز، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس از وجود دو هزار و 400 دانش آموز معتاد خبر داده بود که دو دهم درصد دانش آموزان را تشکیل می دهد.
از آن بدتر آماری‌ست که در زمینه اعتیاد کودکان ارائه می‌شود. یک تحقیق خیابانی در مورد کودکان جنوب شهر تهران نشان داده است که از 87 کودک خیابانى مورد مطالعه که میانگین سنى‌شان 11 سال بوده است، 1/16 درصد کودکان مورد مطالعه مصرف سیگار و 1/9 درصد کودکان مصرف مواد مخدر داشته‌اند.
با اینحال و با چنین شیوعی در میان کودک و پیر و جوان ایران، نیروی انتظامی همواره از کنترل ورود مواد مخدر در مرزها و در داخل کشور خبر می‌دهد. 

 


 


ندای سبز آزادی: این روزها در ایران همه چیز پسوند «حلال» و «اسلامی» گرفته است: بعد از اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها، تأسیس خط لوله اسلامی، اینترنت حلال، ماهواره حلال و ... حالا نوبت به «توریسم حلال» رسیده است.
گرچه ایده توریسم حلال متعلق به دولت احمدی‌نژاد نیست و یک ایده عاریتی است، اما به نظر نمی‌رسد که انگیزه و همچنین موفقیت این ایده در ایران شبیه موارد ترکیه و مالزی و دیگر کشورهای اسلامی باشد.
توریسم حلال چیست؟
سازمان گردشگری ایران گفته است سیاست رونق توریسم حلال را با جدیت دنبال می‌کند. منظور مقام‌های دولتی ایران از اصطلاح توریسم حلال گردشگری مذهبی طبق قوانین شرع اسلام است، از جمله مردانه-زنانه بودن امکانات رفاهی و ورزشی. به گفته شهباز یزدانی، معاون سازمان گردشگری ایران، سی درصد توریست‌های خارجی در حال حاضر برای دیدار از مکان‌های مذهبی به ایران می‌آیند.
گردشگری حلال محصول جدیدی از صنعت گردشگری است که برنامه‌های تفریحی و گردشگری ویژه‌ای را برای مسلمانان تدارک می‌بیند . چرا که مسلمانان در برنامه‌های گردش خود مایلند که به آداب شرعی خود عمل کنند. هتل‌ها در چنین برنامه‌هایی از سرو الکل خودداری نموده و برای زنان و مردان استخرهای شنای جداگانه در نظر می‌گیرند .تجهیزات رفاهی و محیط نیز از همین وضعیت تبعیت می‌کند. مالزی، ترکیه و بسیاری از کشورهایی که مایلند مسلمانان کشورهای جهان را به سوی خود جذب کنند از این امکانات که مورد نظر گردشگران دینی مسلمان هستند، استفاده می‌کنند. آمار نشان می‌دهد تا سال 2011 میزان توریستان خاورمیانه 66 درصد افزایش خواهد یافت که معادل 55 میلیون بازدید کننده و 51 بیلیون درآمد را از آن منطقه خواهد کرد.
همچنین پروازهای هوایی صنعت گردشگری حلال از سرو الکل و گوشت خوک و امثال آن اجتناب می‌کنند و در طول سفر اوقات شرعی اعلام و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین در برنامه گردش بازدید از اماکن مذهبی نیز گنجانده می‌شود. در این‌باره، واتیکان در سال 2007 خطوط هواپیمایی مخصوص به زائران خود را راه‌اندازی کرد که می‌تواند الگویی برای خطوط حلال باشد. این خطوط می‌توانند فاکتورهایی مانند ارائه غذای حلال، در نظر گرفتن وقت نماز و … را در برگیرند تا سفر را برای مسلمانان به‌ویژه هنگامی که برای زیارت و یا سایر مسائل مذهبی مسافرت می‌کنند، راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در خاورمیانه پتانسیل عظیمی برای گردشگری حلال وجود دارد.
آیا توریسم حلال در ایران معنا می‌دهد؟
راه‌اندازی توریسم حلال در کشوری معنا می‌دهد که آن کشور همه نوع امکانات گردشگری اعم از حلال یا غیرحلال را داشته باشد؛ وگرنه در کشوری مثل ایران که حتا خارجی‌های غیرمسلمان نیز مجبور به رعایت حلال و حرام اسلامی هستند، دیگر توریسم حلال معنا نمی‌دهد.
اگر ترکیه و یا مالزی با تأسیس توریسم حلال سعی در جذب جهانگردان بیشتری دارند، پیشتر امکانات تفریحی را برای تمامی گردشگران فراهم کرده‌اند.
توریسم حلال باعث فرار خود ایرانیان!
طنز تلخی است که وضع قوانین سختگیرانه‌ی اسلامی در صنعت گردشگری ایران بیشتر باعث فرار گردشگران ايران شده است.
طی سال‌های اخیر ایرانیان در فرصت‌هایی که به دست می‌آورند ترجیح می‌دهند به جای گشت و گذار در ایران پهناور، به خارج از ایران سفر کنند. یکی از این کشورهای در دسترس ایرانیان، ارمنستان است که فعالیت زنان روسپی و مشروبات الکلی در آن ازاد است.
چندی پیش، همشهري جوان با اشاره به رونق صنعت گردشگري كشورهاي تركيه و ارمنستان و دوبي و...توسط ايرانيان، نامه طنزي را از سوي مسئولان گردشگري اين كشورها خطاب به مسئولان گردشگري  ايراني منتشر كرده وبااشاره به شعار مديريت جهاني دولتمردان ،ضمن تشكر از مسئولان گردشگري درايران ،اقدامات آنها را در جذب  (و درواقع فراري دادن )گردشگران ايراني به اين كشورها را درراستاي مديريت جهاني عنوان كرده بود !
پيش ازاين نيز سيد محمد بهشتي دريادداشتي كه درروزنامه روزگار منتشر كرده بودآمار سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري در زمينه افزايش مسافران نوروزي را بيشتر آرزوهاي مسئولان اين سازمان بازگو كرده ودرادامه نوشته بود :آمار مراجعه گردشگران به مكانهايي چون تخت جمشيد ويا شهرهايي مثل كاشان با كاهش 40درصدي مواجه بوده است .
آقاي بهشتي درادامه يادداشت خود نوشته كه مراجعه گردشگران ايراني به كشورهايي چون ارمنستان به حدي بوده كه رييس جمهور ارمنستان دستور تهيه زير نويس فارسي براي مراجعه كنندگان به موزه ها را داده و يا پياده روهاي ارمنستان به دليل حضور زياد ايرانيها شبيه پياده روهاي ايران شده است .
از سويي ديگر به تازگي نيز روزنامه  نيويورك تايمزگزارشي دراين باره منتشر كرده و نوشته  : سالي 10هزار توريست به ايران مي آيند كه با توجه به جاذبه هاي ايران ناچيز است.نيويورك تايمز درادامه نوشته :دوبی که جاذبه های زیادی برای عرضه ندارد، تنها با مراکز خرید و یک نمایشگاه سالیانه هنر، یک میلیون توریست در سال به خود می پذیرد.
بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی به آثار تاریخی
در حالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن از رونق صنعت توریسم ایران می‌زند، که همین سازمان توجهی به آثار باستانی و تاریخی ایران ندارد.
به تازگی سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خواستار توضیح ایران نسبت به ریزش بخشی از سازه‌های آبی شوشتر که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده، شد.
ریزش بخش‌هایی از پل گرگر در سازه‌های آبی شوشتر که چندی پیش رخ داد موجب ارسال نامه بخش علمی فرهنگی سازمان ملل متحد به مسئولان پایگاه سازه‌های آبی شوشتر شده است.
گفته می‌شود بخش‌هایی از پل تاریخی گرگر در اثر بارندگی‌های اخیر ریزش کرده است و دولت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
این اولین بار نیست که آثار ایرانی در معرض نابودی قرار می‌گیرند و هر از گاهی سایت‌های مختلف، خبری را در زمینه به خطر افتادن آثار فرهنگی و گردشگری ایران منتشر می‌کنند.
ایده توریسم حلال؛ ناشی از نگاه ایدئولوژیک به صنعت توریسم
آن چه مسلم است، دولت ایران بیش از آن‌که در صدد افزایش درآمد ملی از طریق جذب گردشگران خارجی باشد، با ایده توریسم حلال در پی رونق اماکن مذهبی است. از نگاه این دولت، اماکن تاریخی و باستانی که رنگ و بویی از مذهب ندارند لایق توجه زیاد و مانور تبلیغاتی برای جذب توریست نیستند.
ضمن آن‌که با توجه به تبلیغاتی که علیه ایران حتا در کشورهای اسلامی می‌شود، بعید می‌رسد ایده توریسم حلال در ایران برای صاحبان این ایده همراه با موفقیت باشد


 


ندای سبز آزادی: جمعی از شهروندان و فعالین سیاسی و اجتماعی آذربایجان در نامه ای حمایت خود را از معترضین به وضعیت دریاچه ارومیه اعلام کردند، در گوشه ای از این نامه آمده است «ما اطمینان داریم که یاد آوری وخواستهای این عزیزان در خصوص این فاجعه زیست محیطی  نه تنها خواسته ملت آذربایجان بلکه خواسته  ملت آگاه ایران و تمامی گروه های سبز دنیا  میباشد . ما نیز بدینوسیله همصدا با این هموطنانمان خواستار رسیدگی عاجل برای حل ای فاجعه زیست محیطی هستیم.»

متن کامل این نامه که در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرح ذیل است:

 

اهالی محترم آذربایجان و انسانهای آزاده ایران                                         

با نهایت تاسف چنانچه مطلعید ، روز سیزدهم فروردين امسال جمعی از هموطنان عزیز آذربایجان سرفراز ، در میدان آذربایجان تبریز و شهر ارومیه بخاطر علاقه ای که به محیط زیست کشور خصوصا منطقه آذربایجان داشته و نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه  و مخاطرات زیست محیطی ناشی از آن که دامنگیر بخش وسیعی از کشور خواهد شد داشتند، طی تجمعی با شعارها و اظهاراتشان مشغول درخواست خود  از مسئولین و مقامات در خصوص اقدامات عاجل و فوری در این خصوص بودند ، که مورد هجوم  بیرحمانه نیروی انتظامی و عناصر موسوم به لباس شخصی قرار گرفته اند . این یورش به اندازه ای غیر معقول بوده که  به زنان و کودکان وخانواده های حاضر در محل نیزجسارت ، وحتی برخی از آنان مورد ضرب وشتم قرار گرفته  و دستگیر شده اند .
بنا بر اظهارات فعالین مدنی حدود 70 نفر دستگیر وعده ای مجروح   شده اند ، که حال چندین تن از آنان وخیم اعلام شده است. ما اطمینان داریم که یاد آوری وخواستهای این عزیزان در خصوص این فاجعه زیست محیطی  نه تنها خواسته ملت آذربایجان بلکه خواسته  ملت آگاه ایران و تمامی گروه های سبز دنیا  میباشد . ما نیز بدینوسیله همصدا با این هموطنانمان خواستار رسیدگی عاجل برای حل ای فاجعه زیست محیطی هستیم .
بدینوسیله  ما امضاء کنندگان این نامه ضمن حمایت از اقدام انسانی و تذکرات شایسته هموطنان خود ، تنفر خود را از هرگونه حمله به تظاهرات مسالمت آمیز و انسانی ابرازنموده ،  واز مقامات انتظامی و قضائی درخواست آزادی سریع این فرزندان سرافراز وطن را داریم .

1-    جمعی از هواداران جنبش سبز آذربایجان

2-    جمعی از ملی مذهبی های آذربایجان

3-    جمعی از شهروندان حامی فدرالیسم در ایران

4-    جمعی از شهروندان و بازاریان آذربایجان


 


ندای سبز آزادی: رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از کلیه احزاب و گروه‌های عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی دعوت کرد که تحلیل‌های خود در ارتباط با نحوه مواجهه با انتخابات پیش‌رو را تا پایان اردیبهشت ماه به این شورا ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عصر روز یکشنبه برگزار شد و طی آن ریاست دوره‌ای این شورا از حزب جوانان ایران اسلامی به مجمع فرهنگیان ایران اسلامی منتقل شد.

فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه ضمن تبادل اطلاعات و اخبار پیرامون مسائل جاری کشور، به بحث و بررسی درباره دستور جلسه پرداختند.

وی افزود: با توجه به پیش‌رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم و روز جهانی کارگر، اعضای این جلسه ضمن ادای احترام به مقام شامخ این دو قشر زحمتکش و تاثیرگذار جامعه تلاش بی‌وقفه در جهت رفع دغدغه‌های منزلتی و معیشتی آن‌ها را خواستار شدند.

وی افزود: با توجه به پیشینه روشن و شفاف اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و انسجام حاکم بر روابط میان آن‌ها و سایر گروه‌های اصلاح‌طلب، اعضای این جلسه بار دیگر بر اصل اتحاد بین گروه‌های اصلاح‌طلب عضو شورا و گروه‌های اصلاح‌طلب بیرون از شورا تاکید کردند.

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ادامه داد: اعضای جلسه از همه کسانی که دل در گرو رشد و بالندگی کشور دارند و شیوه اصلاح را برای بهبود وضعیت انتخاب کرده‌اند، خواستند تا با حفظ وحدت و انسجام همیشگی، پیگیر مطالبات برحق و قانونی خود از راه‌های مسالمت‌آمیز باشند و با ارایه تحلیل‌های منطقی، اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را در اتخاذ تصمیمات مسوولانه یاری کنند.

وی همچنین اظهار کرد: اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات توجه و رسیدگی به دغدغه‌های خانواده‌های برخی زندانیان از سوی رییس قوه قضاییه را خواستار شدند.

وی هم‌چنین گفت: اعضای جلسه خطر جریان‌های تحجرگرا و طرح مباحث موهوم به نام دین و مقدسات را یکی از مسائل جدی مبتلابه جامعه دانستند و تاکید کردند که اگر چاره‌اندیشی نشود میزان خسارت‌ها و آسیب‌های وارده از سوی این جریان‌ها و اثرات سوء این قبیل موهومات بر باور و اعتقادات مردم به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با بیان این‌که «موضوع دیگر مطرح شده در جلسه اخیر، موضوع انتخابات بود» اظهار کرد: اعضای جلسه تاکید داشتند که فضای باز سیاسی، وجود آزادی‌های لازم، اجرای بی‌کم و کاست قوانین، اعتماد به برگزارکنندگان انتخابات از سوی مردم، موضوعاتی عجین با اصل انتخابات است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا مقرر شد کلیه احزاب و گروه‌های عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی، تحلیل‌های خود در ارتباط با نحوه مواجهه با انتخابات پیش‌رو را تا پایان اردیبهشت ماه به این شورا ارایه دهند.

وی در پایان از تصمیم اعضای این شورا برای دیدار با برخی شخصیت‌های کشور خبر داد و گفت: در جلسه اخیر همچنین قرار شد که دیدارهایی را با برخی از شخصیت‌های تاثیرگذار کشور داشته باشیم.


 


ندای سبز آزادی: یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به طور ضمنی گفت که احمدی نژاد و نزدیکانش در دولت، قصد داشتند در ماجرای برکناری وزیر اطلاعات، رهبری را در کار انجام شده قرار دهند.

به نوشته سایت انتخاب، محمد غروی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین تصریح کرد: در برخی مسایل و جابجایی های مهم، دولت مردان باید با رهبری مشورت کنند. اما متاسفانه گاهی اوقات شاهد هستیم که این چنین عمل نمی شود و به بهانه های مختلف اقداماتی انجام می شود که رهبری در کار انجام شده قرار می گیرند.

وی افزود: گاهی ممکن است رهبری چشم پوشی کنند ولی در پاره ای موارد که احساس کنند موجب تضعیف نظام می شود ایشان ورود پیدا می کنند. مانند موضوع استعفای وزیر اطلاعات.

غروی همچنین با بیان اینکه «در کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران دستگاه هایی هستند که وظیفه نظارتی دارند» تاکید کرد: باید راه را برای این دستگاه ها باز کرد تا وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهند ولی اگر بنا باشد نسبت به این دستگاه ها حساسیت داشته و این گونه عنوان کنیم که این دستگاه ها مخالف ما کار انجام می دهند و یا نیت تضعیف دولت را دارند و زمینه را برای کار این دستگاه ها فراهم نکنیم، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

این عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر به کسی مسئولیتی محول شد باید در چهارچوب وظایف و با توجه به حساسیت شرایط نظام، به آن عمل شود و نباید مسئول بالاتر دست او را در زمینه وظایف محوله ببندد. مثلا اگر وزیری نمی تواند با معاونی کار کند، چنانچه رییس جمهور نسبت به آن معاون آنقدر حساسیت داشته باشد که به وزیر بگوید یا این معاون را بپذیر و الا باید استعفا بدهی، قابل قبول و متعارف نیست. این مسئله مانند این است که به خاطر شاخه ای تنه ی درخت را قطع کنیم. این نحو برخورد باعث بداخلاقی و بدآموزی می شود.


 


ندای سبز آزادی: علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‎ای به احمدی نژاد، مصوبه هیأت دولت مبنی بر انتقال صددرصد سهام شرکت مادرتخصصی سازمان چاپ و انتشارات را غیرقانونی اعلام کرد و خواستار اعلام نظر قطعی دولت طی یک هفته شد.

پایگاه خبری سفیر، ضمن اعلام این خبر و اشاره به اینکه لاریجانی در نامه خود گفته است در صورت تجدینظر نکردن دولت، این مصوبه پس از یک هفته خود به خود ملغی ‌الاثر خواهد بود، نوشت: در حالی لاریجانی خواستار اعلام نتیجه به او تا یک هفته دیگر شده که خبر می‌رسد احمدی‌نژاد بعد از بازگشت از سفر سنندج و ایلام همچنان به نهاد ریاست جمهوری نیامده است و جلسه روز گذشته هیات دولت نیز به ریاست محمدرضا رحیمی برگزار شد.


 


ندای سبز آزادی: محسنی اژه‌ای از تشکیل پرونده قضایی برای فائزه هاشمی به اتهام مصاحبه با سایت روزآنلاین خبر داد. او در این مصاحبه گفته بود که مملکت دست اراذل و اوباش است.

به گزارش انتخاب، دادستان کل کشور در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره مصاحبه اخیر فائزه هاشمی گفت: من هم دیدم که مصاحبه چه بود و الحق و الانصاف برخی مطالب قابل تعقیب است. همانجا به دادستان تهران زنگ زدم و گفتم چه کرده اید؟ آقای دولت آبادی هم گفت من هم دیده ام و اقدام کرده ام.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه آیا فائزه هاشمی احضار شده است یا خیر، گفت: مراحل بعدی را نمی دانم که آیا احضار شده یا نه ، ولی وقتی دادستان تهران می گوید اقدام کرده ایم، به دنبال ثبت پرونده اقدامات بعدی پیش می آید.

فائزه هاشمی در گفت و گو با روزآنلاین با اشاره به هتاکی صورت گرفته در شهر ری به او، گفته بود که “مملکت به دست اراذل و اوباش افتاده است.”


 


ندای سبز آزادی: دادگاه رسيدگي به اتهامات مديرمسئول سايت كرمان نما صبح امروز( يكشنبه) در شعبه اول دادگاه كيفري استان برگزار شد.
به گزارش سلام ،در ابتدا نماينده حقوقي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به طرح شكايت خود در اراتباط با سايت كرمان نما پرداخت و خواستار مجازات مدير اين سايت شد.
در ادامه محمدرضا نژادحيدري با استناد به ماده 727 قانون مجازات اسلامي ناظر به ماده 697 و 698 درباره جرم نشر اكاذيب گفت: با توجه به مواد قانوني اتهام نشر اكاذيب جز با شكايت شاكي خصوصي قابل تعقيب نمي باشد و در موضوع طرح شده در شكايت، ارشاد كرمان شاكي خصوصي محسوب نمي شود.
وي در ادامه به دفاع از خود درباره موارد اتهامي پرداخت.
دليل شكايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از مدير سايت كرمان نما انتشار بيانيه مجمع نمايندگان ادوار مجلس در سال 88 و انتشار يك خبر ديگر بود.
پس از اتمام دفاعيات  هيئت منصفه وارد شور شد و به مجرميت مدير كرمان نما راي داد. اين هيئت همچنين متهم را مستحق تخفيف ندانست.
سايت كرمان نما ارگان ائتلاف اصلاح طلبان استان كرمان بود كه در شهريور سال 88 فيلتر شد.


 


ندای سبز آزادی: انجمن صنفي معلمان كردستان در آستانه روز معلم بیانیه ای صادر کرد،

در گوشه ای از این بیانیه آمده است « آنگونه كه استحضار داريد روز 19 ارديبهشت سالروز جان باختن فرزاد كمانگر، عضو هيئت مديره ي انجمن صنفي معلمان كردستان  مي باشد.ضمن ارج نهادن به تلاش هاي انساني اين معلم شريف و بزرگوار ،انجمن صنفي معلمان كردستان به همين مناسبت ودر همين روز تحت شعار " نفي خشونت سازمان يافته و دفاع از حق حيات " از عموم فرهنگيان مي خواهد با بر افروختن شمع در كلاس هايشان اين روز را گرامي بدارند»

متن کامل این بیانیه که در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است به شرخ ذیل است:

                                                           به نام خداوند جان و خرد
                                                           «روز معلم گرامي باد»
درست در همين موقع بود.ما همگي در جنب و جوش بوديم و دلهايمان سرشار از شادي چرا كه روز ما نزديك است.ما گفتيم روز معلم ، بيانيه نوشتيم و در آبيدر دورهم نشستيم تا دردهاي چندين ساله را دوباره مرور كنيم.دردهايي كه صمد بهرنگي سالها پيش در كند و كاويي در مسايل تربيتي نوشته بود و ما بعد از سي و چند سال از انقلاب هنوز با آنها دست به گريبان بوديم.آنها گفتند هفته ي معلم!؟ ،.جلسه ها گذاشتند ازكاه ، كوه ساختند و در كرناي خويش دميدند.ازهم تعريف وتمجيد كردند كه گلي به سر اين نوباوگان زده ايم .ما نگاه كرديم ،فقط نگاه كرديم.نگذاشتند چيزي بگوييم.اما همه نگران فرزندان رسول بويم كه نيايش و ستايش تابه كي چشمانشان به در دوخته باشد؟؟ مگر رسول و هاشم خواستار چه گفته بودند؟.ما در سينه ي كوهستان گفتيم و گفتيم ،هر چه باشد بدون آنكه آيند ه ي مديران ارشد در آموزش و پرورش تباه شود و نانشان آجر شود و بدور از نصايح داهيانه ي آنان در وصف عقلانيت ( دم فرو بستن ) و دوربينهاي مدار بسته ي حراست ،نشستيم و از درد بچه هاي كلاس ساعتها گفتيم.بدون آنكه امنيت ملي به خطر بيافتد، از بچه هاي كار گفتيم.......شاد بوديم زيرا وكيلش  به ما گفته بود او باز به ميان ما بازمي گردد و روستا هاي كامياران او را در آغوش مي گيرند.......ما مكرر مي گفتيم روز معلم و آنها با غرور هفته ي معلم را به رخ مان مي كشيدند.........درست هفته ي معلم پيش چشمان حيرت زده ي همه ي ما، او را سحرگاه از ميان ما برده بودند و ديگر هيچ كس او را نديد.او اكنون شب هنگام بر آسمان ماتم زده ي كردستان مي درخشد.
فرهنگيان فرهيخته
سالي كه گذشت ، سالي سرشار حوادث و دگرگوني ها در ايران و خاور ميانه بود.سالهاست كه نئو محافظه كارها سياستهاي خويش را به تمام مردم جهان تحميل كرده اند.برآيند سياستهاي آنان خصوصي سازي ، بيكاري، حذف سوبسيد ها و اخراج گارگران و كارمندان تحت عنوان تعديل نيرو ، جنگ طلبي و ميليتاريسم ،ضعيف كردن يا انحلال اتحاديه هاي كارگري ، كم كردن بودجه ي آموزش و پرورش و درمان و بيمه هاي اجتماعي و در بسياري از كشورها با بالا بردن سن بازنشستگي  زير عنوان صرفه جويي در هزينه هاي دولت است. اين تعرض آشكار به حقوق پايه اي مردم  در خاورميانه  با خشونت پليس و سرويس هاي امنيتي و دولت هاي نظامي نمود پيدا كرد.تحديد آزادي هاي سياسي  چون ابزاري در دست دول مذكور براي تحميل اين فاجعه ي اقتصادي مورد استفاده قرار گرفت . با اين حال اعلام وضعيت فوق العاده ي طولاني و حاكميت ترور نتوانست توده هاي مردم را از تلاش براي تغيير وضع موجود باز دارند.همانگونه كه شاهد بوديم دفاع از حق معيشت و آزادي هاي دمكراتيك سونامي عظيمي را در خاورميانه و شمال آفريقا آغاز كرده است و مردم آزاديخواه با دادن قرباني هاي بسيار هر روز سنگر تازه اي را فتح مي كنند و بساط يك ديكتاتوري برچيده مي شود.همگام با بشر آزاديخواه قرن بيست و يك، معلمان متشكل جهان در EI نيز ساكت ننشسته اند.اتحاديه ي جهاني معلمان EI عليه رواج سياسست هاي نو ليبرالي در جهان و سايه افكندن ديدگاههاي كاسبكارانه و سود اندوزانه در آموزش و پرورش وتفوق كميت بر كيفيت دست بكار شده است . قرار است سالجاري كنگره ي بين اللملي اتحاديه ي جهاني معلمان پيرامون همين موضوع در آفريقاي جنوبي تشكيل شود.بديهي است كه نمايندگان تشكل هاي صنفي معلمان ايران نيز در آن شركت مي جويند و همصدا با ديگر معلمان جهان از حقوق دمكراتيك خويش و حق آموزش انساني دفاع خواهند نمود.در ايران نيز دولت هاي اخير با قرار دادن اين سياست در راس برنامه هاي خويش بار سنگيني بر دوش زحمتكشان ايران و طبقات فرودست قرارداده اند.حذف سوبسيدها نمود بارز اين سياست مي باشد. در ايران  حق تشكيل اتحاديه و سنديكا برسميت شناخته نمي شود ، به زبان ديگر  اكثريت جامعه از حق مشروع  دفاع از خود و چانه زني با دولت كه نقش كارفرماي بزرگ را ايفا مي كند ،محروم است . بيمه هاي تامين اجتماعي قدرت ارايه خدمات كافي به جامعه را ندارد .بيمه ي بيكاري نيز براي افراد بالاتر از 18 سال در نظر گرفته نشده و كابوس قرارداد هاي سفيد امضا بخش لاينفكي از زندگي روزانه ي مردم است.متاسفانه با به اجرا درآمدن طرح حذف  يارانه ها هيچ نقدي دراين زمينه مورد توجه واقع نشده است.با عنايت به اينكه حداقل دستمزد در سال جاري نيز تفاوت چشمگيري نسبت به سال قبل نداشته است با رها شدن قيمت ها و تحريم هاي مكرر از سوي شوراي امنيت درصد بيشتري از خانواده ها به زير خط فقر رانده مي شوند.يعني كودكان لازم التعليم بيشماري از قرار گرفتن پشت ميز هاي مدرسه محروم شده و روانه ي بازار كار مي شوندو آمار بزهكاري وجرم  و جنايت نيز سير صعودي خواهد داشت.
آموزش در ايران
داستان غم انگيز آموزش در ايران ،غم نامه ي دور و دراز ي است كه در سينه ي معلمان اين سرزمين از بلوچستان و گيلان ،آذربايجان و كردستان ،تركمن صحرا و خوزستان گرفته تا لرستان و كرمانشاه ،ايلام وهرمزگان ، انباشته شده است.درد محروميت كودكان، مدارس مخروبه ،كتا ب هاي غير استاندارد و متد هاي خاك خورده ، فراموشي و بيهوده انگاشتن رنج هاي معلمان زحمتكش. كساني كه ترجمان فلاكت و محروميت  و بي حقوقي كودكان اين كشورهستند .داستان غم انگيز آموزش ،داستان غربت روشنگري وانديشه ورزي و مروجان روشنگري ، در دورترين نقاط ايران است.كساني كه با وجود فقر تحميلي به خانواده هايشان  هنوز عاشقانه شمع هاي خرد را در شبهاي توفاني زنده نگاه مي دارند.تحمل زندان ،تبعيد ، اخراج و حتي شلاق مزد پاسداشت انديشه ورزي و مدح انسان انديشمند است . دولت ها مي آيند و مي روند ، وزراي مختلف مسئوليت شان را به هم تحويل مي دهند.گاهي از تحول سخن مي گويند تحول در ساختار ، كتابها ،حذف يا ايجاد معاونت هاي جديد و غيره .اما سالها ي درازي است كه هيچ اتفاق جدي و قابل بحثي رخ نداده است.پس از طي اين دور باطل دوباره به شكل آموزش در زمان هاي قديم باز مي گردند و كسي جوابگوي صرف اين همه سرمايه و انر‍ژي واز آن مهم تر به بازي گرفتن نسلي كه مانند موشهاي آزمايشگاهي در دام آموزش و پرورش گرفتار آمده اند نيست.ما برآنيم كه مشكل فقط در دخالت ندادن معلمان كه مهمترين ركن در آموزش هستند ،در تصميم گيري ها  مي باشد.بايد اذعان داشت كه خلاقيت و نشاط در فضايي  دمكراتيك پرورش مي يابد.فضايي كه آكنده از احترام به كرامت و حقوق پايه اي معلمان باشد.  با عهده دار شدن آقاي حاج بابايي در پست وزارت آموزش وپرورش ،تشكل هاي صنفي معلمان خرسند بودند چرا كه بعد از مدتها كسي عهده دار اين پست مهم شده است كه در دوران نمايندگي مجلس داراي تعامل خوبي با تشكل ها بود و به دور از پيچ و خم ها ي قدرت با نمايندگان صنفي ملاقات و ديدار مي كردند ، اما متاسفانه خيلي زود معلمان نا اميد شدند و روند حذف  منتقدين و فشار بر تشكل هاي صنفي رو به تزايد گذاشته است و در اين وزارت خانه ي عريض و طويل اندك جايي براي نظريات مستقل معلمان وجود ندارد.گويا قرار نيست كه فضاي ياس آلود موجود در مكان هاي آموزشي تبديل به فضاي مشاركت آگاهانه در تصميم سازي و اجراي وظايف محوله گردد.آيا بدون دموكراتيزه كردن آموزش و پرورش در ايران مي توان اميد تغييري واقعي در كيفيت بخشي به آموزش را در سر پروراند؟ كتا بهاي درسي تغيير مي كنند ،ساعت مدارس دستخوش دگرگوني مي شود بدون آنكه از معلمان به عنوان مجريان اصلي آموزش نظري خواسته شود. در قرن بيست و يكم ،مجريان آموزش را در مدارس چونان رعيت مي پندارند كه هرچه از بالا بيايد مقدس است وغير قابل پرسش، پس لازم الاجرا.نتيجه ي سياست "حرف خان ،حرف خداست‌"اتلاف نيروي انساني ،بي انگيزه گي معلمان و در جازدن سيستم آموزشي است.علاوه بر آن معلمان هر روز شاهد نا كارآمدي نظام آموزشي هستند اما هيچ امكاني جهت تنوير افكار عمومي و اطلاع رساني به والدين نگران بچه ها ندارند.اما احساس مسئوليت ما را وا مي دارد كه به هر طريق ممكن والدين دانش آموزان را از فاجعه اي كه در جريان است مطلع نماييم.
همكاران گرامي
انجمن صنفي معلمان كردستان ضمن تبريك روز معلم به تمامي همكاران در سراسر كشور و آرزوي موفقيت در امرآموزش موارد زير را به عنوان اهم خواسته هاي خود اعلام مي دارد:
1-ما خواهان آزادي بي قيد و شرط همكاران زنداني رسول بداغي ،سيد هاشم خواستار و نبي الله باستان بوده و همچنين خواستار مختومه كردن تمامي پروند ه هاي فعالين صنفي در محاكم مختلف  مي باشيم.
2- ما خواهان رفع توقيف از نشريه ي قلم معلم بعنوان تنها نشريه ي مستقل فرهنگيان ايران هستيم.
3-آنگونه كه استحضار داريد روز 19 ارديبهشت سالروز جان باختن فرزاد كمانگر، عضو هيئت مديره ي انجمن صنفي معلمان كردستان  مي باشد.ضمن ارج نهادن به تلاش هاي انساني اين معلم شريف و بزرگوار ،انجمن صنفي معلمان كردستان به همين مناسبت ودر همين روز تحت شعار " نفي خشونت سازمان يافته و دفاع از حق حيات " از عموم فرهنگيان مي خواهد با بر افروختن شمع در كلاس هايشان اين روز را گرامي بدارند.ما از شما معلمان گرامي مي خواهيم درس روز 19 ارديبهشت ، درس مبارزه با خشونت در هر شكل و شمايلي خواهد بود.ما به كودكان مي آموزيم كه انسانها فارغ از نژاد ،مذهب و زبان و طبقه باهم برابرند و با مليتاريسم وجنگ طلبي به مخالفت برخاسته و صلح طلبي را از بالاترين فضايل  انساني بر خواهيم شمرد .عشق و دوستي ملل را به جاي دشمني و عداوت بر خواهيم نشاند.
در پايان انجمن صنفي معلمان كردستان روز 11 ارديبهشت ، روز جهاني  كارگر را به تمامي كارگران شادباش گفته واز خواسته ها و مطالبات آنان پشتيباني مي نمايد.
                                                                                                         انجمن صنفي معلمان كردستان
                                                                                                                 ارديبهشت 1390


 


ندای سبز آزادی: آیت‌الله جوادی آملی خواستار تلاش بیشتر مسئولان برای حل مشکلات مردم شد و گفت: نگذارید فقر بماند و دامنگیر شود.

به گزارش مهر، آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با فرماندار آمل، مسئولیت مسئولان را در زمینه ارائه خدمات بهتر به مردم، مهم دانست و افزود: تمام فعالیت ما باید به گونه ای باشد که چگونه بار را از روی دوش مردم برداریم.

ایشان تاکید کرد: نباید فکر کنیم که این بار را دیگری باید بردارد، بلکه همه باید تلاش و کوشش کنیم تا این بار را برداریم، بنابراین نگذارید که این فقر بماند و دامنگیر شود.

وی اشاره به ظرفیت عظیمی که استان مازندران از حیث دامداری و کشاورزی وجود دارد، بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در این استان تاکید کرد و افزود: بعضی از کشورهای کوچک دنیا که در حد استان مازندران هستند، هم خودشان را تامین می کنند و بیکاری در آن کشور وجود ندارد و هم بخشهای دیگر را تامین می کنند.

وی احداث سد در شهرستان آمل را فرصت مناسبی برای شکوفایی اقتصادی مردم آن منطقه دانست و ضمن توصیه ای به مسئولان این شهرستان تاکید کرد: در جریان سدسازی نباید تماشا کنید که چه سدی می سازند، بلکه همان طوری که یک عده در حال احداث این سد هستند، شما هم باید شبانه روز به این فکر باشید که چگونه از این سرمایه در مسیر شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی بهره برداری کنید.

وی گفت: نباید منتظر باشید که سدی ساخته شود و در آن آبی وجود داشته باشد، بعد فکر کنید که چگونه از آن آب استفاده کنید، به خاطر اینکه سد یک سرمایه است و از سرمایه بهره نمی برند.

استاد برجسته حوزه علمیه در توضیح بیشتر این مطلب اظهار داشت: ما باید از محل درآمد، زندگی خودمان را تامین کنیم، نه از سرمایه. به عنوان مثال اگر کسی مغازه ای با ۱۰۰ تومان سرمایه در اختیار دارد و مرتب با این سرمایه هزینه زندگی‌اش را تامین کند، اول ورشکستی اوست.

در ابتدای این دیدار اکبرزاده فرماندار شهرستان آمل در خصوص فعالیتهای انجام شده در این شهرستان، گزارشی ارائه کرد.


 


ندای سبز آزادی: چهار تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تهران در هفته‌های آینده محاکمه خواهند شد.

به گزارش کلمه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چهار عضو این تشکل کارگری در ماههای اردیبهشت و خرداد سال جاری محاکمه خواهند شد.

این سندیکا با اعلام اینکه در آستانه روز جهانی کارگر، دادگاه تاریخ محاکمه اعضایش را مشخص کرده است، از برگزاری دادگاه غلامرضا غلامحسینی در روز ۲۱ اردیبهشت در دادگاه انقلاب شهریار خبر داد.

بر پایه این اطلاعیه، محاکمه مرتضی کمساری و علی نظری نیز در روز ۳۱ اردیبهشت در دادسرای کارکنان دولت اتجام خواهد شد.

همچنین قرار است محاکمه رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در روز چهارم خرداد ماه در دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شود.

این فعالان کارگری در حالی به اتهامات امنیتی محاکمه می‌شوند که تنها جرم اصلی و واقعی آنها، دفاع از حقوق کارگران و به خصوص حق آنها برای فعالیت صنفی است.

برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری در شرایطی انجام می‌گیرد که بر اساس مقاوله نامه‌های ۹۸ و ۸۷ سازمان بین‌المللی کار، ایران موظف است که از ایجاد تشکل‌های کارگری در ایران جلوگیری نکند و مانع تشکل یابی کارگران مانع نشود.


 


ندای سبز آزادی: تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی طی هفته ی گذشته با برخی از مراجع عظام قم دیدار و گفتگو داشتند.

به گزارش تلویزیون رسا، در این دیدار که به دلایل امنیتی خواسته شده نام مراجع و علما دیدار شده ذکر نشود خانواده ها ضمن بیان وضعیت اسفبار زندانها از نظر بهداشتی ،رفاهی و تغذیه ای که موجب بیمار شدن بیشتر زندانیان شده به نگهداری طولانی مدت در این شرایط که بیماریهای حاد برخی از آنها را در پی داشته پرداختند.

بر اساس این گزارش خانواده ها گفته اند که علیرغم نیاز شدید زندانیان به مداوا و رسیدگی، مسئولین زندان نسبت به این مساله توجهی نشان نمی دهند و روز به روز این مسائل سخت تر و آزار دهنده تر شده و موجبات نگرانی شدید خانواده های آنان را فراهم کرده است.

در این دیدار یکی از خانواده ها اذعان داشت که علاوه بر فشارهایی که به زندانی وارد می آورند با خانواده های نگران که پیگیر وضعیت جسمی عزیزانشان هستند نیز برخوردهای بسیار ناشایست و غیر منطقی می شود.

مراجع عظام در این گفتگوی صمیمانه ضمن ابراز تاسف از این که این اتفاقات در کشور جمهوری اسلامی رخ می دهد و با توجه به اینکه وقتی مشابه این رفتارها در کشورهای دیگر انجام شود احساسات آقایان جریحه دار می شود و آنها را محکوم میکنند، بیان کردند هیچکدام از این برخوردها منطبق با شرع مقدس اسلام نیست و خشم الهی را به دنبال دارد.

آیات عظام اظهار امیدواری کردند که کشوری که با انواع بحران های داخلی و خارجی روبروست بیشتر در جهت رفع نارضایتی ها تلاش کند.

ایشان افزودند: خشونت و سرکوب باعث می شود نارضایتی ها مثل آتش زیر خاکستر روزی شعله ور شود.

خانواده هاهمچنین دیداری با حجه الاسلام احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری داشتند که در این دیدار نیز آقای منتظری رفتارهای فراقانونی و سلیقه ای را با همه زندانیان بی گناه به خصوص جوانان معتقدی که هیچ نیت سوئی در سر نداشتند جز اینکه خواستار اصلاح کشور بوده و از سر دلسوزی نظام را نقد کردند را نا جایز شمرده و فرمودند دعای کسانی که مورد ظلم واقع شده اند قطعا مورد اجابت قرار می گیرد


 


ندای سبز آزادی: در پی ادعای دولت مبنی بر “رشد چشمگیر اقتصادی کشور” و “سقوطِ بیکاری”، و دو روز پس از انتشار گزارش مستندِ صندوق بین المللی پول پیرامون رشد اقتصادی کشورهای جهان، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان مجلس، ضمن استناد به آمار این مرکز جهانی، همچنین رابطه تولید ناخالص داخلی و میزان بیکاری، و آمار گمرگات و افزایش چک‌های برگشتی در کشور، محمود احمدی‌نژاد و دولت دهم را متهم کرده است که آمار خلاف واقع در زمینه بیکاری و نرخ رشد به مردم می‌دهد.

گفتنی است صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱ به صفر خواهد رسید” و همزمان کارشناسان اقتصادی نیز گفته بودند رکودی اقتصادی که برای چهارمین سال متوالی گریبان اقتصاد ایران را گرفته، تبدیل به طولانی‌ترین رکود اقتصادی در تاریخ ایران خواهد شد .”

این درحالیست که دولت محمود احمدی نژاد نه تنها آمار دقیقی از وضعیت اقتصاد کشور ارائه نمی دهد، بلکه مدعیِ بهبود شرایط اقتصادی و رشد چشمگیر و همچنین سقوط بیکاری شده و متوسل به ارائه آماری ساختگی و غیر کارشناسی می شود.

به گزارش الف، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در نامه خود به نمایندگان، با مقایسه دولت محمود احمدی‌نژاد با دولت‌های پیش از آن، یادآور شده است که دولت‌های پیشین در جداول تقدیمی خود به مجلس خود علاوه بر ارقام سال آینده، ارقام عملکرد سال قبل و مصوب سال جاری را نیز ارائه می‌کردند تا تغییراتی که دولت در ارقام پیشنهاد کرده است، در طول دو سه سال قابل رویت باشد اما به گفته وی دولت کنونی از این اقدام خودداری می‌کند.

توکلی با بیان اینکه در فضایی که این دو مرکز از ارائه آمارهای اقتصادی خودداری می‌کنند برخی از مقام‌های دولتی “با ارائه ارقام بی‌اساس وضع موجود را موفق جلوه” می‌دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به ارقامی که از سوی رئیس دولت و معاونش در مورد ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ و وعده ایجاد دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در سال ۹۰ اشاره کرد و آن را با توجه به داده‌های موجود نادرست دانست.

گفتنی است در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ محمود احمدی‌نژاد گفته بود عده زیادی ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل را غیرقابل باور و محال می‌داند در حالی که با همت دولت این میزان اشتغال شکل گرفته و اسناد آن موجود است.

احمد توکلی با ارائه چند دلیل و نشانه و با استناد به آمار صندوق بین‌المللی پول و آمارهای موجود در کشور می‌گوید نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در کشور غیر از آن چیزی است که مسئولان دولتی بر آن اصرار دارند.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به نظر می‌رسد چون روند نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از پاییز ۱۳۸۶ به بعد نزولی بوده، بانک مرکزی از انتشار ارقام رشد، منع شده باشد و از اینجا نتیجه می‌گیرد که رشد نزولی اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری را به همراه دارد که آن هم از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام نمی‌شود.

احمد توکلی در ادامه می‌نویسد گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز گواه دیگری بر نزولی بودن شیب رشد تولید ناخالص داخلی و حتی منفی شدن آن است.

وی خطاب به نمایندگان تصریح می‌کند: “از نرخ رشد سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ (تقریباً متناظر با سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۹۰) طبق گزارش این صندوق، طی سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۱۰ نرخ رشد نزولی بوده و از ۷.۸ درصد در سال ۲۰۰۷ به یک درصد در سال ۲۰۱۰ کاهش یافته و پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی برای نرخ رشد سال ۲۰۱۱ کمی کمتر از صفر است (۰.۰۳۳- درصد)”

به گفته احمد توکلی در حالی که در سال‌های نخست دولت اول محمود احمدی‌نژاد، با رشد اقتصاد ۷ درصد، نزدیک به ۷۶۵ هزار شغل ایجاد شده بود، چگونه می‌توان با رشد یک درصدی یک میلیون ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ ایجاد شده باشد.

توکلی با یادآوری خودداری مرکز آمار از ارائه نرخ بیکاری، می‌گوید ظاهرا با دستور مقام‌های مافوق این مرکز از ارائه آمار خودداری می‌کند.

لاز به ذکر است آخرین نرخ بیکاری مرکز آمار ایران مربوط به فصل بهار ۱۳۸۹ بود که طی آن ۱۴.۶ درصد در ایران بیکار اعلام شدند.

در ادامه نامه توکلی به نمایندگان، وی با مقایسه آمار بیکاری بهار ۸۶ تا بهار ۸۹ تاکید می‌کند که این ارقام ، با کاهش رشد ناخالص ملی همخوانی دارد و آمارهای رئیس جمور درست نیست.

افزایش چک‌های برگشتی در بانکهای کشور

این نماینده اصولگرای منتقد دولت، گواه دیگر بر نادرست بودن آمارهای ارائه شده از سوی رئیس دولت را افزایش چک‌‌‌های برگشتی می‌داند و می‌گوید: “هر وقت رکود افزایش یابد، چک‌های بیشتری برگشت می‌خورد. این به معنای دشواری محیط کسب و کار است و در این وضعیت ادعای افزایش ایجاد فرصت شغلی پذیرفتنی نیست. طی سال‌های ۸۶-۸۹ چک‌های برگشتی روندی صعودی داشته است و در ماه بهمن ۱۳۸۹ به رقم ۱۲.۲ درصد رسیده است که در ۳۲ سال پیش بی‌سابقه بوده است.”

توکلی تاکید می‌کند در حالی که به گفته دولت، یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده، دراین مدت نه تسهیلات بانکی بیشتر شده و نه آمار گمرگات از واردات میزان قابل توجهی تجهیزات برای ایجاد اشتغال حکایت دارد.

به گفته توکلی “مشاهدات میدانی” نیز حکایت از این دارد که در وضعیت اشتغال در ایران بهبودی حاصل نشده است.

وی یادآور می‌شود از آنجا که ایران عضو صندوق ‌بین‌المللی پول است، ملزم به ارائه آمار به این نهاد بین‌المللی است و کارشناسان این صندوق آمارهای خود را از مسئولان ایرانی دریافت می‌کنند و بنابراین آمار ارائه شده از سوی این نهاد در واقع مورد تایید مسئولان ایرانی است اما به مردم اعلام نمی‌شود.

گفتنی است در همین رابطه چند روز پیش سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل اقتصادی، با بیان اینکه “اقتصاد ایران در حال تجربه کردن طولانی‌ترین دوران رکود در تاریخ خود است”، خاطرنشان کرده بود: “بیشتر بخش‌های اقتصاد ایران در سال آتی، رشد صفر و یا رشد منفی خواهند داشت.”


 


ندای سبز آزادی - حجت السلام جعفر شجونی، دبیر جامعه وعاظ تهران در گفتگویی که با روزآنلاین داشته است ضمن حمایت از  هاله نور" احمدی نژاد ، اسفندیار رحیم مشایی  را مورد نقد شدید قرار می دهد.

به گزارش ندای سبز آزادی به نقل از روز آنلابن ، این عضو حزب موتلفه اسلامی و جامعه روحانیت مبارز، ضمن تاکید بر اینکه مجلس باید "اشراف کامل رهبر بر وزارت خانه های خارجه و اطلاعات را قانونی کند" خبر از آن می دهد که: بعضی ها می خواهند برای امیال خودشان در این دووزارت خانه "آنتن" داشته باشند. و اگر وضعیت کنونی ادامه یابد: احمدی نژاد هم به سرنوشت بنی صدر و منافقین و... دچار خواهد شد.

مشروح گفتگوی وی با روزآنلاین را می خوانیم: 

سلام حاج آقا! می خواستم نظر شما را در مورد حکم رهبر برای آقای مصلحی، وزیر اطلاعات، بپرسم.

رهبر حتما باید در این کشور بر دو وزارت خانه اشراف داشته باشد؛ یکی وزارت امور خارجه یکی وزارت اطلاعات.

چرا؟

چون اینها پست های کلیدی کشورست که باید رهبر بر آنها اشراف کامل داشته باشد. اگر هم تا حالا نشده به نظر من وظیفه مجلس شورای اسلامی است که این موضوع را قانونی کند.

چرا؟

چون متاسفانه بعضی ها به میل خودشان می خواهند در کار امور خارجه یا در کار اطلاعات دخالت کنند. یا به قول معروف می خواهند در این دو وزارتخانه  آنتن داشته باشند، جاسوس داشته باشندبرای امیال خودشان.

این بعضی ها چه کسانی هستند؟

بعضی ها گروهی اند، حزبی اند، مریض اند؛ مریض.

مثلا چه کسانی؟

حالا هر کس دیگر. مثلا در همین مسئله وزارت اطلاعات گفتند رئیس دفتر می خواسته آقای عبداللهی باشد. خب ببینید این جور چیزها شده...

رئیس دفتر؟

مشایی. مثلا در استان ما، گیلان، بنده و امام جمعه و نماینده ولی فقیه و تمام نمایندگان مجلس و همه ارگان ها دل مان می خواست یک آدم لایقی را، که سردار قربان زاده باشد، استاندار رشت بکنیم. من هم نامه به رئیس جمهور نوشتم هم به رئیس دفترش و خواسته مردم راگفتم؛ والا بنده هیچ کاری در آنجا ندارم. چون استاندار قبلی هم مازندرانی بود، که آقای قهرمانی باشد ـ حالا نمی دانم آقای قهرمانی را به کویت برده یا ایتالیا، هر جا برده ـ اما متاسفانه مشایی آخرسر یک مازندرانی را به استان گیلان تحمیل کرد که هیچ کدام ما راضی نیستیم.

چرا؟ این کارها می تواند مملکت را به بحران بکشاند؛ چرا این کارها را می کنند؟

هوای نفس خانم؛ یعنی من تنها کسی که دیدم که به قدرت رسید و مغرور نشد امام خمینی بود. بقیه به قدرت که می رسند غالبا غرور جلویشان را می گیرد؛ فامیل بازی، پارتی بازی... امیر المومنین در نهج البلاغه می گوید چهار چیزآفت نظام است: یکی ظلم به مردم، یکی بلند کردن بیت المال مسلمین، یکی فامیل بازی، یکی هم رشوه...

این چهار کار را هم که ماشالله خیلی ها می کنند..

بله؛ خب این آفت نظام است. هر چیزی یک آفتی دارد، انقلاب ما را هم این آفت زد.

زد؟

بله زد. شما نگاه کن با پارتی بازی در این بانک ها به بعضی ها۴۰۰ میلیارد تومن وام دادند به من و شما ۵۰۰ هزار تومن هم نمی دهند.

بعد به شما می گویند زمین دارید، گاوداری دارید، ....

بله. خدا به سر شاهدست  پسر من آه در بساط ندارد اما نوشتند ۸۰۰ میلیون یورو خارج کرده.

۸۰۰ میلیون یورو؟ !!

خود من ۷۴۰ میلیون  دلار در لندن دارم.

۷۴۰ میلیون دلار؟ !!

بعله؛ بعد این آقای نوری زاده  که با رادیوی چی چی حرف می زند می گوید این شجونی را زینبیه هم راه نمیدهند [در سوریه] لندن راهش بدهند!! گوش می کنید؟

بله

خب من از جوانی حرف حق را می زدم؛ خربزه می خوردم، پای لرزش هم می نشستم.

حالا چرا این حرف ها را درباره شما می زنند؟ چرا با شما بدند؟ چرا جامعه وعاظ ولایی را در برابر جامعه شما درست کردند؟ کی این کار را کرد؟

خب اینهاهم هوای نفس است. پلو با پول. اینها واعظ نیستند خانم؛ واعظ نما هستند. لباس غصبی پوشیده اند.... ما سال ها می رویم کسی به ما هزار تومان هم پول نمی دهد ولی آن آقا می گوید "خیرین" به ما پول می دهند. نخیر؛ جاسوس ها پول می دهند. خائن ها به اینها پول می دهند...

یعنی مشایی؟

بله؛ از خارج و داخل به اینها پول می دهند. ببین؛ یک وقتی می گفتند انگلیسی ها به بعضی آخوندها پول می دادند که هر روز روضه حضرت زهرا بخوانند و عمر را لعنت کنند تا اخلاف بین شیعه و سنی درست کنند. خانم جان؛ پول های دشمن هزار جور خرج می شود...

خب حاج آقا فکر نمی کنید وقتی بعضی ها آقای احمدی نژاد را آنقدر گنده کردند، گنده کردند، بردند بالا، بردند بالا، نتیجه اش این می شود که او حالا حرف هیچ کس را گوش نکند؟ مثلا همین که نوشتند معجزه هزاره سوم است؛ همین که تایید کردند که دور سرش  هاله دارد. فکر نمی کنید نتیجه اش همین بود...

البته هر کدام از اینها جای بحث دارد؛ مثلا ما که نمی توانیم به کسی بگوییم هاله ات دروغ است. حافظ می گوید فیض روح القدس ار باز مدد فرماید/  دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد. الان می گویند آیت الله بهجت دعا خواند به یک دانه قند  و داد به یک خانم مریض؛ سرطان خونش خوب شد. متوجه هستید؟ ما نه می توانیم بگوییم دروغ است نه می توانیم به کلی هم بگوییم اینطورست. این وسط می گوییم برای خدا کاری ندارد. همان فیض روح القدس ار باز مدد فرماید. الان هم من عقیده ندارم آقای احمدی نژاد جلوی رهبر ایستاده باشد....

خب هنوز مصلحی را به جلسه هیات دولت دعوت نکرده، به جلسه هیات دولت هم نرفته. وقتی رهبر یک چیزی می گوید که دیگر نباید حرف باشد؛ درست است؟

بله؛ ولی انشاالله دعوت می کند. دیروز رهبر ما طوری سخن فرمودند که دولت خدمتگزارست من هم هر وقت مصلحت بدانم یک تذکر می دهم. اما خدای نکرده اگر هر کسی، احمدی نژاد یا غیر احمدی نژاد، از فرمان ولایت کج بشود به سرنوشت بنی صدر و منافقین و قطب زاده و شریعتمدار و منتظری و  بقیه دچار می شود. ما احترام مان برای آقای احمدی نژاد سر جای خودش هست  ولی یک لجبازی او را دوست نمی داریم و آن قصه، قصه مشایی است. بارها مراجع تقلید، علما، به خود ما گفتند. ما هم با آقای مشایی صحبت کردیم. بعد آن جامعه وعاظ ولایی آن قدر احمق اند  که می گوینداحمدی نژاد را بدون مشایی نمی شود دوست داشت ولی ادعا می کنند که  رهبر را قبول داریم مصباح یزدی را قبول نداریم. چون آقای مصباح می گوید این جور حرف ها که مشایی می زند حرف آدم های غیر خودی است؛ تیمسار فیروز آبادی می گوید این حرف ها مال آدم های افسار گسیخته است؛ دیگران هم می گویند این حرف ها جنحالی است. شما نگاه کن وزارت امور خارجه داریم اما در این هیر و ویر این آقایان می روند دربار پادشاه اردن! خب کسی که با پادشاه اردن می نشیند یا بیسوادست یا احمق یا خائن.

حتما شما هم شنیده اید که بعضی ها می گویند آقای احمدی نژاد می خواهد از این طریق، راسا با آمریکا رابطه برقرار کند. برای این کار لازم دارد هم سیاست خارجی را در اختیار بگیرد هم وزارت اطلاعات را. بعد با این دو حربه که اسلحه مهمی هم هست، جلو رهبر بایستد. برای همین می گویند فتنه بعدی فتنه مهم تری می شود. شما چه می گویید؟

من این جور حرف نمی زنم؛ ولی می گویم اگر کسی خدای ناکرده جلو رهبر بایستد، جلوقانون اساسی ایستاده، جلو امام خمینی ایستاده و مقدمات واژگونی خودش را فراهم کرده.  من چنین نسبتی نمی دهم ولی خب انسان است دیگر؛ انسان ممکن است مغرور باشد، به قدرت برسد و اطلاعات عوضی بدهد یا به اسم وزارت اطلاعات قتل های زنجیره ای انجام بدهد که آبروی نظام را ببردـ در همان دوره آقای خاتمی ـ من عقیده ام این است که همان طور که دیروز رهبر فرمودند دولت خدمتگزارست منتها بعضی اشتباهات جزیی دارد که باید آنها را برطرف کرد.

و اگر نکند؟

به سرنوشت دیگران مبتلا می شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته