-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۵, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 04/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بیمارستان‌ امام خمینی 2 فرد بیمار را به‌دلیل نداشتن پول درمان سوار بر خودروی آمبولانس و آن‌ها را در کنار خیابان رها می‌کند. به گزارش خبرنگار جهان چند روز پیش اهالی یک منطقه با اطلاع دادن به کلانتری محل از 2 بیماری خبر دادند که کنار اتوبان خلیج فارس بعد از پل شهید کاظمی و در زمین‌های کشاورزی آن حوالی رها شده‌اند. پی‌گیری‌ها از افراد حاضر در محل‌، مشخص کرد که یک دست‌گاه آمبولانس مزدا خاکی رنگ با سه نفر سرنشین، 2 بیمار را با وضعیت کاملن نامناسب در کنار جاده رها کرده‌اند. این 2 بیمار که یکی از آن‌ها دارای شکستگی پا و عفونت و دیگری دارای سوختگی بوده‌اند، در بیمارستان بستری بودند که به علت نداشتن پول کافی برای ادامه درمان به این مکان منتقل شده‌اند.

به دنبال انتشار خبر رها شدن دو بیمار بستری یکی از بیمارستان‌های پایتخت در بیابان‌های اطراف تهران، وزیر بهداشت و دادستان تهران با صدور دستورات ویژه‌ای، خواستار رسیدگی فوری به موضوع و کشف حقیقت شدند. این در حالی است که دیروز پس از حضور در آسایش‌گاه کهریزک، در جریان ماجرای مشابه رها شدن یک زن بیمار نیز قرار گرفتیم.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، جمعی از دراویش و پیروان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی به مزار سلطانی بیدخت آمده و در آن‌جا دست به تجمع زده‌اند. این دراویش علت این تجمع را صدور احضار برای نورعلی تابنده، قطب دراویش نعمت‌الهی و بازداشت تنی چند از دراویش بیدخت‌، عنوان کرده‌‌اند.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نداشته، اما برخی مسوولان محلی به این دراویش هشدار داده و عنوان کرده در صورت ادامه این تجمع افراد بازداشت و به زندان منتقل می‌شوند.

گفتنی است نورعلی تابنده قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی از سوی شعبه 2 بازپرسی دادسرای ناحیه 23 تهران با نیابت دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گناباد احضار و هم‌زمان 8 تن از دراویش در شهرهای بیدخت‌، گناباد و قوچان بازداشت شدند‌.

به گفته منابع نزدیک به دراویش گنابادی، وکیل آقای تابنده به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده اما نماینده دادستان وکالت او را نپذیرفته و خواستار حضور آقای تابنده در دادگاه شده است.

پیش‌تر گفته شده بود که مقام‌های قضایی پذیرفته‌اند که با توجه به سن بالا و جای‌گاه آقای تابنده، نماینده‌ای برای تفهیم اتهام نزد او بفرستند.

بیشتر بخوانید:

«صدور احضاریه برای قطب دراویش گنابادی»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، روز دوشنبه ارتش سوریه متشکل از سربازان پیاده و تانک‌های زرهی به پیش‌روی خود در شهر درعا، محل اصلی تظاهرات و اعتراضات ضددولتی در این کشور، ادامه داده و این در حالی است که از تلفات و محروحان پس از حمله صبح گزارشی منتشر نشده است.

به گزارش الجزیره، تنها 5 کشته در حملات صبح روز دوشنبه تاکنون گزارش شده است.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی در حومه دمشق، به سوی معترضان تیراندازی کردند.

با وجود این‌که قانون وضعیت اضطراری هفته گذشته در سوریه لغو شد، اما در روزهای اخیر گزارشهای زیادی از سرکوب و بازداشت معترضان منتشر شده است.

فعالان مخالف دولت مدعی شده‌اند حدود ۵۰۰۰ سرباز و هفت تانک ارتش سوریه در یورش روز دوشنبه به داخل شهر درعا نقش داشته‌اند.

برخی از منابع مخالفان بدون افشای نامشان، گفته اند که تانک های ارتش مسجد در بخش تاریخی شهر درعا را محاصره کرده و تک تیراندازان از پشت بام‌ها تیراندازی می‌کنند.

مخالفان می گویند بیش از ۲۵ تن کشته شده‌اند و به دلیل شدید بودن تیراندازی، دست‌رسی به اجساد آن‌ها امکان پذیر نبوده است.

هم‌چنین گفته می‌شود برق شهر قطع شده و عملن برقراری تماس تلفنی غیر‌ممکن شده است.

بیشتر بخوانید:

«خواستار سقوط حکومت بشار اسد هستیم»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخن‌گوی  قوه قضاییه جمهوری اسلامی در تازه‌ترین نشست خبری خود از احضار علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، به دادسرای تهران خبر داده است.

آقای اژه‌ای در نشست خبری خود ضمن تایید احضار علی‌اکبر جوانفکر به دادسرای تهران، افزود که وی پس از روشن شدن موارد اتهامی‌اش از دادسرا وقت خواسته است تا مستنداتش را ارایه دهد.

دادستان کل کشور به این نکته بسنده کرد که در مورد این پرونده در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این در حالی است که در هفته گذشته و پس از حاشیه‌هایی که دو رسانه تحت مدیریت آقای جوانفکر در مورد استعفا و ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات ایجاد کردند، جمعی از مدیران رسانه‌ها از تصمیم به شکایت از مدیرعامل ایرنا خبر دادند.

آقای جوانفکر به تازگی پس از برکناری مدیرعامل و اعضای هیت مدیره موسسه ایران، به عنوان سرپرست این موسسه انتشار‌دهنده روزنامه دولتی ایران، منصوب شده است.

در جریان کناره‌گیری وزیر اطلاعات، ایرنا نخستین رسانه‌ای بود که خبر پذیرش استعفای آقای مصلحی و انتصاب وی به عنوان مشاور اطلاعاتی رییس‌جمهوری را منتشر کرد و حتا پس از آن‌که دیگر رسانه‌های داخلی ایران ساعتی بعد با حذف این خبر، از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با کنار رفتن وزیر اطلاعات خبر دادند، خبر خود را تغییر نداد.

بیشتر بخوانید:

«انتقاد دفتر آیت‌اله خامنه‌ای از اقدام غیرمسولانه ایرنا»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

جلسه دوم دادگاه 12 فعال آذربایجانی روز چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه‌ در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی شهر تبریز و به ریاست قاضی دولت‌آبادی برگزار خواهد شد.

اکبر آزاد نویسنده و روزنامه‌نگار، حسن رحیمی فعال حقوق بشر و عضو سابق کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، حیدر کریمی روزنامه‌نگار، آیدین خواجه‌ای، نعیم احمدی و یونس سلیمانی از فعالان دانش‌جویی و زهرا فرج‌زاده از فعالین حقوق زنان در شهر ارومیه از جمله این فعالان آذربایجانی هستند که از اواخر اردیبهشت سال 89 در شهرهای مختلف از جمله تهران، اردبیل، ارومیه و تبریز دستگیر شده و چندین ماه را در بازداشت‌گاه مرکزی اداره اطلاعات شهر تبریز به‌سر برده‌اند.

جلسه اول دادگاه این افراد به ریاست دادرس شعبه دو دادگاه انقلاب شهرستان تبریز قاضی علی‌محمدی، در 11 دی سال گذشته برگزار شد و متهمین در آن از اتهامات عضویت در گروه‌های غیر‌قانونی، اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی‌، تبیلغ علیه نظام جمهوری اسلامی و جاسوسی به نفع بیگانگان دفاع کردند.

علیرضا عبداللهی، شهرام رادمهر، بهبود قلی‌زاده، شکراله قهرمانی و محمود فضلی دیگر متهمان این پرونده هستند.

 

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

ماجرای جدایی تلاش‌گران یک انقلاب از بدنه اصلی و ایجاد انشعاب‌های گوناگون مختص انقلاب ایران نیست، بسیار کسان پس از آن‌که با اندیشه‌های ایده‌آلیستی به‌دنبال تغییراتی ساختاری حتا در روابط انسان‌ها هستند، پس از رویارویی با محصول ناقص، عقب‌مانده و معیوب‌تر از بنای پیشین، خود با توسل به روش‌های گوناگون آن را انکار کرده یا درصدد تخریب‌اش برمی‌آیند، وقتی نقص یک انقلاب حتا در ایدئولوژی وجودی آن باشد، کار از تمیزکاری و مرمت گذشته و بنا خود به فکر نابودی اثر برمی‌آید.

صحبت از اشخاصی مانند: «عمادالدین باقی»‌، «عباس عبدی»، «سعید حجاریان»، «ابراهیم نبوی»، «محسن مخمل‌باف»، «محسن کدیور»، «عطااله مهاجرانی» … است، اگر‌چه در فضایی بسیار مبهم تشخیص بریدگی واقعی تمامی این افراد بسیار امری شبهه‌ناک است، اما شواهد حکایت از دل‌زدگی آنان از دست‌ساخته خویش است، اکبر گنجی یکی از این افراد است که فاصله‌ای بسیار طولانی را در باورهایش طی کرده، او که اکنون منکر وجود امام دوازدهم شیعیان است زمانی یکی از افراطی‌ترین حامیان جمهوری اسلامی بوده است .

گنجی در دوران انقلاب 57 ایران از فعالین خیابانی‌ای بود که بعدها با تشکیل سپاه پاس‌داران به آن گروه پیوست، «اکبر گنجی» از مخالفین ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر بود، وی در سال 62 در یک سخن‌رانی علنی در پادگان ولی عصر و در حضور محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه، به سیاست ادامه جنگ اعتراض کرد و آن را بی‌فایده دانست. وی در همان سخن‌رانی که باعث بحرانی در سپاه شد، فرماندهی سپاه، از جمله محسن رضایی، «محسن رفیق‌دوست»، «ذوالقدر» و «زیبایی‌نژاد» را متهم کرد که سپاه را آلت‌دست سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی کرده‌اند و با نیروی نظامی سپاه کار سیاسی می‌کنند و خواستار برکناری فرماندهی سپاه شد، این سخن‌رانی که با استقبال نیروهای لشگر «محمد رسول‌اله» سپاه و تنش میان آنان با فرماندهی سپاه شده بود، واکنش شدیدی در سپاه در حال جنگ ایجاد کرد.

دادستانی سپاه این برخورد را تمرد در شرایط جنگی دانست و برای گنجی خواستار اشد مجازات یعنی حکم اعدام شد. اما با وساطت «آیت‌اله منتظری» و «آیت‌اله یوسف صانعی» این موضوع منتفی شد.

دادستانی سپاه این برخورد را تمرد در شرایط جنگی دانست و برای گنجی خواستار اشد مجازات یعنی حکم اعدام شد. اما با وساطت «آیت‌اله منتظری» و «آیت‌اله یوسف صانعی» این موضوع منتفی شد.

وی در سال 63 از سپاه استعفا داد و از آن‌جا بیرون آمد‌. او پس از بیرون آمدن از سپاه، باز هم در ساختار نظام، در پستی دیگر به خدمت گرفته شد، در سال 63 به وزارت ارشاد اسلامى که در آن زمان توسط «سید محمد خاتمى» اداره مى‌شد رفت و در کنار کسانى مانند «سعید پورعزیزی»، «مصطفا تاج‌زاده»، «کیومرث صابری»، «محمد‌على ابطحی»، «جواد فریدزاده» و بسیارى از کسانى که بعدن نام‌شان در فهرست اصلاح‌طلبان آمد، مشغول به‌کار شد.

او بعد از کنار رفتن از سپاه چند سالی رابط فرهنگی سفارت ایران در ترکیه بود و هم‌چنین او با اعضای نهاد اطلاعات نخست‌وزیری مانند «سعید حجاریان» که بنیان‌گذاران اصلی وزارت اطلاعات بودند ارتباط داشت که گاهی باعث شده بعضی وی را از اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بدانند، خود او هرگونه حضور و ارتباط با وزارت اطلاعات را تکذیب می‌کند، با پایان جنگ و پس از ورود به دانش‌گاه، از اوایل دهه هفتاد گنجی به حلقه کیان پیوست. حلقه‌ای که پس از جدا شدن خاتمی و شمس‌الواعظین و اعضای چپ مذهبی گرداننده روزنامه کیهان از آن نهاد به نشریه «کیان» روی آوردند و «عبدالکریم سروش»، روشن‌فکر دینی مشهور ایرانی که در آن زمان از استادان این جریان و هم‌چنین یکی از موثرترین اعضای نهاد انقلاب فرهنگی که هنوز با نام شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد بود آنان را به لحاظ فکری تغذیه می‌کرد.

با پیروزی محمد خاتمی در دوم خرداد 76 و در انتخابات ریاست جمهوری، یاران او که اکبر گنجی نیز در میان آن‌ها بود به‌نام اصلاح‌طلبان شهره شدند و فعالیت‌های گسترده سیاسی و اجتماعی را پی گرفتند. زندانی شدن اکبر گنجی به‌دلیل واکاوی فاشیسم مذهبی در دانش‌گاه  «شیراز» و انتشار هفته‌نامه «راه نو» از روی‌دادهای چشم‌گیر این دوران زندگی اوست. هم‌چنین پی‌گیری پرونده قتل‌های زنجیره‌ای طی داستان‌، گزارش‌هایی به‌نام تاریک‌خانه اشباح و عالی‌جناب سرخ‌پوش و عالی‌جنابان خاکستری که اولین گام او برای جدایی کامل از طیف اصلاح‌طلبان طرف‌دار حکومت ولایت فقیه به‌شمار می‌رود از مهم‌ترین نوشته‌های وی در این دوران است.

وی پس از شرکت در کنفرانس جنجالی ایران پس از انتخابات که بعدها به کنفرانس برلین مشهور شد، پس از بازگشت به ایران در فرودگاه مهرآباد تهران در مورخ سوم اردی‌بهشت 79 دست‌گیر شد.

دادگاه اولیه گنجی به ریاست قاضی مرتضوی وی را به‌دلیل چند اتهام سنگین سیاسی به ده سال حبس و پنج سال تبعید محکوم کرد اما دو سال بعد در دادگاه تجدیدنظر حکم گنجی تنها به شش ماه حبس کاهش یافت. قاضی این دادگاه علی بخشی بود که چندی بعد بازخرید شد، با اعتراض دادستانی تهران، حکم گنجی دوباره نقض شد و این بار به شش سال حبس بدل شد.

اکبر گنجی در زندان نه تنها از مواضع خود عدول نکرد که در برخی از آن‌ها رادیکال‌تر نیز شد. وی ابتدا جزوه مانیفست جمهوری‌خواهی را نوشت که در آن به جدایی کامل دین از سیاست پرداخت. از این مانیفست در سال 84، جلد دومی هم به قلم گنجی در زندان اوین منتشر شد که در آن شخص «سید علی خامنه‌ای» را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. وی در این مانیفست از تاکتیک تحریم انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم دفاع کرد، وی سرانجام در اعتراض به آن‌چه بدرفتاری‌های فراوان در زندان اوین می‌خواند، ابتدا برای سیزده روز دست به اعتصاب غذای نامحدود زد که با موافقت با به مرخصی آمدنش، این اعتصاب غذا شکست.

گنجی پس از بازگشت به خانه در مصاحبه‌هایی با خبرگزاری‌های بین‌المللی رسمن بر سیاست تحریم انتخابات صحه گذارد و به‌شدت از جدایی کامل دین از سیاست و تاسیس یک جمهوری تمام عیار به جای جمهوری اسلامی دفاع کرد، این گفت‌وگوها او را به زندان بازگرداند و اکبر گنجی دوباره برای مدت قریب هفتاد روز دست به اعتصاب غذای نامحدود زد. در این مدت بسیاری از ایرانیان سراسر جهان و سران کشورهای غربی به حمایت از او برخاستند. رییس جمهورایالات متحده آمریکا «جرج دبلیو بوش»، «تونی بلر» نخست وزیر انگلیس و «کوفی عنان» دبیر کل سازمان ملل متحد از جمله شخصیت‌های بین‌المللی بودند که خواهان آزادی اکبر گنجی شدند.

در پی وخامت اوضاع عمومی و پس از چاپ عکس‌هایی از اکبر گنجی که وی را در حالتی رنجور نشان می‌داد، دادستان تهران سعید مرتضوی دستور انتقال گنجی را به بیمارستان میلاد صادر کرد، سرانجام پس از هفتاد روز، وی را به زندان اوین بازگرداندند.

در زمان اعتصاب غذا، گنجی در نامه‌هایی به آزادگان جهان و در جواب نامه‌های آیت‌اله منتظری و دکتر سروش که خواهان پایان اعتصاب غذای وی شده بودند، وی علاوه بر وارد کردن انتقاداتی جدی به حاکمیت ایران، خواستار برکناری سید علی خامنه‌ای و شرکت او در یک انتخابات عمومی به‌منظور سنجش میزان محبوبیت‌اش شد. وی در این نامه‌ها صراحتن از تغییر نظام سیاسی ایران صحبت کرد. گنجی چند ماه پس از پایان دوران زندان به خارج از ایران مسافرت کرد. گنجی از همان ابتدا، سفر خود را موقتی نامید و گفت به کشور باز خواهد گشت.‌

اکبر گنجی به‌دلیل نوشتن مجموعه مقالات قرآن محمدی که در آن مقالات دلایل بسیاری را برای این مدعا که «قرآن یک کلام بشریست» مطرح می‌کند، توسط «آیت‌اله مکارم شیرازی» مرتد و ناپاک اعلام شد، گنجی در آن مقالات از معتقدان به این سخن که «قرآن کلام خداست» می‌خواهد تنها یک دلیل برای صدق این مدعای خود بیاورند. گنجی معتقد است در طول تاریخ معتقدان به این مدعا که «قرآن کلام خداست » حتا یک دلیل منطقی برای ادعای خود نیاورده‌اند، وی هم‌چنین در کتاب آسمانی یهودیان و مسیحیان تردید کرده‌ است. گنجی در بخش دیگری از این مقالات مدعی می‌شود که امام دوازدهم شیعیان وجود خارجی نداشته‌است: « دوازدهمین امام شیعیان وجود خارجی ندارد، امام غایب، برساخته نزاع‌های خانوادگی بر سر ارث و میراث است.

 

 


 


آویده مطمئن‌فر‌/ تورونتو‌/ رادیو کوچه

«طنین ترانه‌های آزادی زن» که توسط خانم «گلوریا یزدانی» نوشته و به صحنه آورده‌شده، با هم‌کاری مرکز بین‌المللی حقوق بشر، بدون هیچ ادعایی حدود پانصد نفر از شهروندان ایرانی را در حومه شمالی شهر «تورونتو»، «ریچموند هیل»، جمعه گذشته ۲۲ آوریل، گرد هم آورد. گروه هنری «پردیس» که از افرادی که در ضمینه هنرهای تصویری و نمایشی به‌طور حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای فعال هستند، این نمایش‌نامه را اجرا کردند.‌

نمایش‌نامه طنین ترانه‌های آزادی زن، داستان زندگی نرگس، دختری است که در یک خانواده سنتی و فقیر ایرانی به دنیا می‌آید و با مشکلات و چالش‌های زندگی یک زن از این طبقه اجتماع در کشور مردسالاری مانند ایران دست‌و‌‌پنجه نرم می‌کند و در اتمام به جرم فحشا سنگ‌سار می‌شود.

این نمایش که برای اولین‌بار به صحنه می‌رفت با سخن‌رانی «اردشیر زارع‌زاده»، سخن‌گوی مرکز بین‌المللی حقوق بشر شروع شد. او با معرفی این برنامه از شجاعت چندین زن، خانم «ستوده»، «شبنم مددزاده»، «بهاره هدایت»، «مهدیه گلرو»، «شیوا نظرآهاری»، «عالیه اقدام دوست»، و «مهوش ثابت» که به جرم دفاع از بشریت و حقوق اساسی انسان‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران روزگار سپری می‌کنند یاد کرد.

خانم گلوریا یزدانی، در پایان اجرای این نمایش‌نامه از حضار و اسپونسورها و کسانی که به‌صورتی به این برنامه کمک کرده بودند از جمله رادیو کوچه قدردانی کرد.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، بنا بر برخی گزارش‌‌ها، تاریخ برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از جمله رضا شهابی از اعضای هیت مدیره این سندیکا از سوی دادگاه اعلام شده است.

به گزارش وب‌سایت رسمی سندیکای کارگران شرکت واحد، دادگاه آقای غلامرضا غلامحسینی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ در دادسرای شهریار و دادگاه آقایان مرتضی کمساری و علی نظری در روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ در دادسرای کارکنان دولت برگزار می‌شود.

هم‌چنین دادگاه آقای رضا شهابی عضو هیت مدیره سندیکا که از تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ در زندان به سر می‌برد در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۰ برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«تعویق دادگاه عضو هیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد»

«آزادی مرتضا کمساری و علی‌اکبر نظری»


 

 


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی و عراق قراردادی را برای استرداد مجرمان امضا کرده‌اند. به گزارش برخی رسانه‌ها، امضای این قرارداد می‌تواند منجر به تحویل اعضای سازمان مجاهدین به دولت جمهوری اسلامی و محاکمه آنان در ایران شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شام‌گاه یک‌شنبه قرارداد استرداد مجرمان میان وزارت دادگستری دو کشور ایران و عراق و در حضور رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، آیت‌اله آملی لاریجانی، بسته شد.

به گزارش ایسنا، دو قرارداد دیگر نیز در این دیدار با عنوان‌های «انتقال محکومان به حبس» و «معاضدت قضایی در امور کیفری» میان دو کشور به امضا رسید.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی از وجود ۳۰۲ ایرانی در زندان‌های عراق و ۱۸۴ عراقی در زندان‌های ایران خبر داده که در بسیاری از موارد جرمشان عبور غیرقانونی از مرز اعلام شده است. قراردادهای سه‌گانه قضایی پس از تصویب در مراجع قانون‌گذاری دو کشور لازم‌الاجرا می‌شوند.

قرارداد استرداد مجرمین میان ایران و عراق در حالی بسته شده که این روزها موضوع سازمان مجاهدین خلق که گروهی از اعضای آن در کمپ اشرف در عراق به سر می‌برند، بیش از پیش مطرح است.

وزیر دادگستری عراق، حسن حلبوص حمزه الشمری، با استفاده از فرصت مراسم عقد قرارداد بار دیگر تاکید کرد که اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران تا پایان سال جاری میلادی فرصت دارند خاک عراق را ترک کنند، اگرنه به هر صورت اخراج خواهند شد.

به گزارش ایرنا، وزیر دادگستری عراق در حاشیه دیدارش با وزیر دادگستری ایران، مرتضی بختیاری، از «تصمیم قاطع» دولت عراق برای «اخراج» اعضای سازمان مجاهدین خبر داده و گفته است که این گروه پناهنده به عراق نیستند و عراق از آنان حمایت نمی‌کند. وی افزوده است که تصمیم در این مورد «در چارچوب قانون اساسی عراق و ارتباط با همسایگان» آن است و شورای وزیران عراق نخست‌وزیر نوری مالکی را مامور پی‌گیری اجرای اخراج مجاهدین خلق از کمپ اشرف کرده است.

بیشتر بخوانید:

«هرکشوری که نگران مجاهدین است آن‌ها را اسکان دهد»


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

درحالی که برخی منابع خبری از تعطیلی کارخانه طلای «آقا دره» و بی‌کاری 550 نفر از کارگران آن خبرداده‌اند، یک منبع آگاه از احتمال تعلل مسوولان در این‌باره با هدف دامن‌زدن به بازار سوداگری طلا خبر داده است.

این منبع آگاه در گفت‌وگو با رادیو کوچه گفت: «در حال حاضر برخی از گمانه‌زنی‌ها درباره پشت پرده گرانی‌های سکه طلا در بازار، از دخالت بانک مرکزی به منظور جبران کسری بودجه دولت حکایت می‌کند و کاهش تولید داخلی طلا هم می‌‌تواند روند افزایش قیمت‌ها را شتاب بیش‌تری بخشد.»

وی افزود: «علت تعطیلی این کارخانه خراب‌شدن یکی از چرخ‌دنده‌های بزرگ آسیاب کارخانه ذکر شده است که به علت تحریم‌های موجود، فعلن قابل بازخرید نیست و به همین دلیل کارخانه تعطیل و کارگران آن در آستانه روز کارگر بی‌کار شده‌اند.»

او ادامه داد: «مسوولان در همه اظهارات‌شان از بی‌اثر بودن تحریم‌ها صحبت می‌کنند و در بسیاری از سازمان‌ها مانند موشک‌سازی، صنایع دفاع، کشت‌یرانی، هواپیمایی و غیره با روش‌های موذیانه تحریم‌ها را دور زده‌اند، اما اکنون از خریدن یک قطعه چرخ دنده آسیاب معدن حتا به شکل دست دوم و از طریق واسطه عاجز مانده‌اند؟»

این مقام مسوول تصریح کرد: «هر چند مدیریت کارخانه استحصال طلای آق دره شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربی مدت تعطیلی این کارخانه تا زمان خرید قطعه جدید را چهار ماه عنوان کرده است اما بلاتکلیفی کارگران این شهرستان که جزو مناطق محروم کشور محسوب می‌شوند و حدود نیمی از این افراد نیز به شکل فصلی در این معدن کار می‌کرده‌اند که قبل از تعطیلی نهایی به‌دلیل فصل سرما، از کار بی‌کار شده بودند، می‌تواند ضربه اساسی به اقتصاد این خانواده‌ها وارد کند.»

وی خاطر‌نشان کرد: «در بازار کنونی طلا، هر‌گونه کاهش تولید که در کارخانجات داخلی اتفاق بیفتد، منجر به افزایش قیمت بیش‌تر طلا در بازار می‌شود و سوداگران این بازار تنها با راهی‌کردن حدود 250 کارگر به سمت بیمه‌های بی‌کاری سازمان تامین اجتماعی، می‌توانند حاشیه سود خود را در این بازار افزایش دهند.

به گفته وی، معدن این کارخانه با دارا بودن 30 تن ذخیره طلای قطعی، دومین منبع تولید طلا در کشور است که سالانه 2.2 تن طلا با عیار سه  از آن برداشت می‌شود و هنوز سه‌سال از ذخیره معدنی آن باقی مانده است.

یک کارشناس معدنی وزارت صنایع و معادن نیز در این باره به رادیو کوچه می‌گوید: «تاکنون 300 تن ذخیره قطعی طلا در کشور شناسایی شده است اما با توجه به زمان بر بودن و دشواری‌های کار اکتشاف طلا در کشور، تعطیلی معدن و کارخانه طلا که پس از فرایند سرمایه‌گذاری بسیار به تولید می‌رسد، از نظر اقتصادی بسیار زیانده است.»

وی متذکر می‌شود: «از بین کلیه مواد معدنی، طلا تنها ماده‌ای است که با هر شرایط قابل برداشت است، چون برای همه کشورها به‌عنوان ثروت ملی و پشتوانه پول عمل می‌کند و در شرایط کنونی بحران اقتصادی در دنیا، استحصال طلا می‌تواند از تاثیرات منفی اقتصاد جهانی بر اقتصاد داخلی بکاهد.»

این کارشناس ادامه داد: «مسوولان به جای توسل به راه‌های غیر‌واقعی برای حفظ ارزش پول، مانند حذف  سه یا چهار صفر، بهتر است به استحصال معادن طلا بپردازند تا با بالابردن پشتوانه پول، ارزش پول ملی را حفظ کنند.»

یک عضو اتحادیه طلا و جواهر نیز در این‌باره به ما می‌گوید: «مصرف داخلی طلای کشور حدود 30 تن در سال است اما بخشی از شمش‌های بازار از طریق واردات غیر قانونی به کشور وارد می‌شود و از این افراد به‌عنوان قاچاقچی طلا نام برده می‌شود در حالی که هیچ‌گاه ردی از آنان به‌دست نمی‌آید و همواره به مبادلات کلان جا به جایی طلا در کشور مشغول هستند.

وی اضافه می‌کند: «طبیعی است که هر‌گونه توقف تولید داخلی طلا در شرایط کنونی که هر لحظه قیمت طلا در بازار افزایش می‌یابد، می‌تواند به سود فعالان این بازار باشد و چنان چه دخالت مسوولان رده بالا در این بازار قطعی شود، می‌توان بر فرضیه سهل‌انگاری در بازسازی دومین کارخانه تولید طلای کشور نیز صحه گذاشت.»

این عضو اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: «طی روزهای اخیر طلا به رکورد 1500 دلار در هر اونس رسید که بالاترین پیش‌بینی چند دهه اخیر بود و در مقابل رکود سایر بخش‌های اقتصادی، طلا، بازار مناسبی برای واسطه‌گران است و آن‌ها هم برای افزایش حاشیه سود خود آن هم در تناژ بالا از هیچ‌کاری فروگذار نمی‌کنند.»

 

 

 


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع: جــرس

در حالی‌که طبق گزارش‌های رسیده محمود احمدی‌نژاد هم‌چنان بر موضع قبلی خود مبنی بر برکناری وزیر اطلاعات پافشاری کرده و علی‌رغم فشار اصول‌گرایان و تاکید و نامه‌نگاری‌های رهبری، حتا حاضر نیست وزیر برکنار شده را در جلسات هیت دولت بپذیرد، سایت‌های حامی دولت خبری مبنی بر «استعفا»ی رییس دولت را روی خروجی خود قرار دادند، که بلافاصله تکذیبیه‌ای بر آن خبر انتشار یافت، اما آن تکذیبیه نیز از روی خروجی‌ها حذف گردید.

به گزارش تارنمای «دیگربان»، سایت «آزادی‌نیوز» وابسته به تیم محمود احمدی‌نژاد، روز دوشنبه تکذیبیه استعفای رییس دولت دهم را حذف کرد. این سایت روز یک‌شنبه (چهارم اردیبهشت) گزارش‌ها‌ی منابع خبری در مورد «استعفای احمدی‌نژاد از ریاست جمهوری» را تکذیب کرده بود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که محمود احمدی‌نژاد پس از بازگشت از کردستان حاضر نشده در محل کار خود حاضر شود.

هم‌چنین گزارش شده است که محمدرضا مهدوی‌کنی (رئیس مجلس خبرگان) و علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی)، طی دیدار با احمدی‌نژاد از وی خواسته‌اند حکم رهبری مبنی بر ادامه کار حیدر مصلحی را پذیرفته و به نهاد ریاست جمهوری باز گردد.

خودداری احمدی‌نژاد از حضور در جلسه روز یک‌شنبه هیت دولت٬ گمانه‌ها در مورد استعفای وی را تقویت کرده است، برخی شنیده‌ها حاکی است که وی چند روز پیش در جمع گروهی از مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دخالت رهبری برای انتخاب مجدد خود در سمت ریاست جمهوری را تایید و آن‌را جهت «تحکیم و حفظ موقعیت خودش» ارزیابی کرده و گفته بود «رهبری در سال ٨٨ مرا حفظ کرد تا به این ترتیب نیروهای خودش را حفظ کند چرا که اگر میرحسین موسوی رییس جمهوری می‌شد، دست‌گاه وی را برمی‌چید.»

به گزارش سایت «دیگربان»، در جلسه روز یک‌شنبه که بدون حضور رییس دولت و به ریاست محمدرضا رحیمی برگزار شد٬ حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز حضور داشت، اما از احمدی‌نژاد هیچ خبری نبود.

و در ادامه این گزارش خاطرنشان شده است که «حذف غیرمنتظره تکذیبیه استعفای احمدی‌نژاد از سایت «آزادی‌نیوز» هم می‌تواند نشانه‌ای از قهر رییس دولت دهم باشد.»

 

آقای خامنه‌ای یک روز پس از تایید تلویحی وجود یک جریان انحرافی در دولت احمدی‌نژاد٬ گفته بود «نباید به گونه‌ای صحبت و یا مطلبی نوشته شود که القای تنش و درگیری در جامعه باشد زیرا این موضوع، خلاف شرایط کنونی کشور است.»

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کرده بودند٬ قرار بود گروهی از نمایندگان مجلس نیز عصر روز یک‌شنبه با احمدی‌نژاد دیدار کنند که این جلسه لغو شد و به نظر می‌رسد در این جلسه نمایندگان مجلس قصد داشتند از احمدی‌نژاد بخواهند با قبول حکم رهبری، به کار خود ادامه دهد که رییس دولت دهم با آگاهی از این موضوع قبول نکرد این جلسه برگزار شود.


 


خبر / رادیو کوچه

ادامه جلسه رسیدگی به اتهام 189 تن از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی‌، روز دوشنبه 5 اردی‌بهشت ماه در دادگاه انقلاب شهرستان بروجرد برگزار می‌شود‌. اولین جلسه رسیدگی به اتهام این افراد در 14 اسفندماه برگزار شد و ادامه آن به فردا، 5 اردیبهشت ماه موکول شد .

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، اتهامات این افراد اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی برای بر‌هم زدن امنیت ملی، شرکت در ایراد ضرب و جرح و اهانت به مراجع و رهبر انقلاب اسلامی عنوان شده است.

یادآور می‌شود حسینیه دراویش گنابادی در بروجرد که از عصر روز 19 آبان 1386 تا ساعات بامدادی روز 20 آبان آن سال شاهد ضرب و شتم دراویش توسط افراد منسوب به بسیج و موسوم به لباس شخصی بود، ساعت 5 صبح همان روز توسط لودر به طور کامل تخریب شد.

بیشتر بخوانید:

«محاکمه ده درویش گنابادی به‌طور هم‌زمان»


 


امیر و کاملیا‌ / رادیو کوچه

شهر زیرزمینی «نوش آباد» در هشت کیلومتری شمال کاشان یکی از منحصر به فردترین شهرهای زیرزمینی جهان است که پیشینه‌اش به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. این شهر که به‌صورت اتفاقی طی ساخت و ساز یکی از خانه‌های شهر نو‌ش‌آباد کشف شد، به‌منظور حفاظت ساکنان شهر در جنگ‌ها و غارت‌های محلی به‌ویژه به هنگام حمله‌ی مغول استفاده شده‌ است. این شهر در سه طبقه در زیر زمین با عمق بین چهار تا هجده متر ساخته شده و در ابعاد هزاران متر مربع در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد گسترده است راه‌های ورودی به این پناه‌گاه در محل‌های پر رفت‌و‌آمد شهر مانند بازار، قنات، مساجد و بعضن خانه‌ها قرار داشته تا در صورت بروز خطری مردم بتوانند به‌سرعت از گزند نیروی مهاجم در امان بمانند. ورودی‌های در نظرگرفته شده به‌صورت هنرمندانه‌ای پس از عبور از آن پوشیده می‌شدند به     گونه‌ای که هیچ اثری از آن‌ها به چشم نخورد.

شهر زیر زمینی ( اویی ) آن‌چه به‌نام شهر زیر زمینی معروف است در واقع ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریک تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک ا ست. مجموعه اویی در زیر بافت قدیم شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده‌است. وسعت این شهر به‌دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته ‌است. این معماری دست‌کم در شهر نوش آباد با واژه « اویی»  نامیده می‌شود. غیر از ورودی اصلی ارتفاع تمام قسمت‌های اویی به قد طبیعی یک انسان و بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه‌سوز به چشم می‌خورد. در بعضی قسمت‌ها نیز درون دیوار، سکوهای کوتاهی جهت نشستن ایجاد شده‌است که در بعضی از اتاق‌ها تبدیل به طاقچه جهت قرار دادن اشیا می‌شود.

سیستم تهویه شهر

سیستم تهویه شهر زیر زمینی نوش‌آباد از طریق کانال‌هایی بوده که در طبقه اول و به سطح زمین ایجاد شده‌است. چاه‌های مرتبط طبقات، علاوه بر عمل‌کرد عبور و مرور، باعث جریان یافتن هوا در طبقات پایین می‌شده ‌است. این عمل در مورد چاه‌های قنات نیز مصداق دارد‌. دست‌رسی به این فضاها، به‌دلیل قرار گرفتن در زیر زمین از طریق یک چاه و کانال باریک و کوتاه میسر می‌گردد. موضوع تدافعی و پناه‌گاه بودن این نوع معماری که در دل زمین ایجاد شده تاثیر فراوانی بر چگونگی ارایه پلان معماری آن گذاشته‌است. بنابراین در خصوص ورودی، دست‌رسی به این فضاها نمی‌بایست به سهولت انجام بپذیرد.

روشنایی این فضاها به‌وسیله پیه سوزهای سفالی بوده و روغن آن‌ها احتمالن از دو عصار خانه تاریخی موجود در نوش‌آباد تهیه می‌شده‌ است. در مواقع نا‌امنی و پناه گرفتن در زیر زمین آب مصرفی اهالی از پایاب‌ها و قنات‌ها تامین می‌شده ‌است. علاوه بر پایاب‌ها مسیر اویی‌ها به‌ گونه‌ای بوده که در بعضی از قسمت‌ها به قنات مرتبط می‌شده ‌است. تاریخ ایجاد و استفاده از این بناها به دوران ساسانی و اوایل اسلام می‌رسد که در دوران‌های بعد یعنی «سلجوقی» تا «صفویه» و حتا «قاجار» مورد استفاده بوده‌است‌. این مجموعه ارزش‌مند به شماره ۱۵۸۱۶ و به سال ۱۳۸۵ ثبت در فهرست آثار ارزش‌مند ملی شده‌ است.

در کتاب تاریخ قم آمده که این مکان اقامت‌گاه «انوشیروان» پادشاه ساسانی بوده و در اصل انوشاباد نام داشته است. باستان‌شناسان معتقدند که این محل از جمله مراکز عمده مسکونی فلات ایران بوده است. با این حال به‌دلیل موقعیت نامساعد جغرافیایی و مجاورت در کنار کویر مرکزی و در معرض توفان‌های شن روان از یک سو و از سوی دیگر سیلاب‌های مخروب رودهای دامنه بالا دست، آثار زیادی بر جای نمانده است. مسجد جامع نوش‌آباد که میراث فرهنگی استان اصفهان مبلغی را جهت بازسازی آن اختصاص داده است. قلعه سی‌زان که ضخامت دیوار آن نزدیک به ده متر است و از جمله استحکامات دفاعی شهر به حساب  می‌آمده است. این قلعه 9 برج دیده بانی دارد و در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. با این حال از آن‌جا که این قلعه 10 هزار مترمربع مساحت دارد امروزه به‌عنوان زمین فوتبال از آن استفاده می‌کنند.

از دیگر دیدنی‌های شهرعبارت‌اند: «قلعه خشتی فرزین»، «پل تاریخی اسحاق‌آباد»، «خانه تاریخی شترخان» 1500 مترمربع مساحت و 400 مترمربع زیربنا دارد و به دوره قاجاریه می‌رسد، «بقعه رقیه بانو» و «شاهزاده ابراهیم»،  «آب انبار چاله‌سی». «زیارت‌گاه فیض آباد» در «دشت کویر» شامل بقعه ایوان و صحن و رواق‌های زیبا و در پس آن اتاق‌هایی مخصوص زایران است و به ثبت آثار ملی رسیده است. این بنا توسط «آقاصدرا» از خاندان «بنایی» ساخته شده و بسیاری از بناهای موجود در نوش‌آباد توسط این خاندان ساخته و یا با دقت و مهارت بسیار بازسازی شده است. قنات‌های نوش‌آباد به‌طوری که در حدود 15 کیلومتری شمال نوش‌آباد حدود 20 رشته قنات به موازات هم به پیش می‌روند که صحنه بی‌نظیری را به‌وجود می‌آورد.

شهر زیرزمین اویی

این شهر زیرزمینی در سال 1383 در پی فعالیت‌های عمرانی یکی از سکنه نوش‌آباد کشف شد. به‌طوری که سکنه به‌دنبال حفاری چاه فاضلاب به دالان‌هایی برخوردند که به‌طور دقیق شناسایی نشده بود به این دلیل مردم و شهرداری نوش‌آباد با پی‌گیری از مسوولان میراث فرهنگی خواستند تا کاوش‌های را در این دالان‌ها آغاز کنند. به‌دنبال این مسئله اهالی شروع به حفاری در زیر خانه‌های خود کردند با اعتقاد به این که چون در ملک شخصی خودشان این کار صورت می‌گیرد لذا منع قانونی ندارد و به این ترتیب خساراتی را به این شهر وارد کردند از طرف دیگر فاضلاب نوش‌آباد در طی سال ها به درون ‌چاه‌های این شهر زیرزمینی راه پیدا و قسمت‌هایی از آن را تخریب و هوای شهر را مسموم ساخت که مسوولان میراث فرهنگی با جدیت با هر دو مورد برخورد کردند.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد شهری 3 طبقه است و کاملن دست‌ساز که طبقه اول آن در عمق 3 متری و طبقه سوم در عمق 16 متری از سطح زمین ساخته شده است و ارتفاع هر طبقه حدود 180 سانتی‌متر است. حدس باستان‌شناسان بر این است که این شهر تا 15 هزار متر مربع وسعت داشته باشد. در این شهر زیرزمینی اتاق‌هایی با ابعاد مختلف ساخته‌شده که بعضی دارای سکو هم هستند و راه‌روهایی باریک آن‌ها را به هم وصل می‌کند. راه ارتباطی طبقات چاه‌های عمیقی است که علاوه بر آن تهویه هوا را هم انجام می‌دهد. اما بعضی چاه‌های ارتباطی انحرافی است و راه به جایی ندارد. اتاق‌ها دارای سرویس بهداشتی است و هر اطاق پایه شمع و مشعل در کنار دیوار دارد. به‌نظر می‌رسد این شهر  در دوران حمله مغول بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است و حتا تا اواخر دوره قاجار هم ادامه یافته است.

در این دوران مردم نوش‌آباد از دست راه‌زانی به‌نام «نایب حسین» مدت‌ها در این شهر زندگی می‌کردند و گاهی هم از گرسنگی در همان‌جا می‌مردند. نایب حسین بعد از کشتارهای فراوانی که در نوش‌آباد انجام داد با نیرنگ دربار قاجار به تهران فراخوانده می‌شود و پس از دستگیری در یکی از میادین تهران به دار آویخته می‌شود. مرگ وی سبب می‌شود تا مردم نوش‌آباد به‌تدریج شهر زیرزمینی را فراموش کنند. شهر زیر‌زمینی نوش‌آباد تا اواخر دوره قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است و مردم نوش‌آباد از دست راه‌زنی به‌نام «نایب حسین» مدت‌ها در این شهر زیرزمینی زندگی می‌کردند. شهر نوش‌آباد در۸ کیلومتری شهر کاشان جای گرفته است این شهر از جمله شهرهای مهم تاریخی است که آثار بسیار زیادی را از جمله قلعه‌ها و مساجد در خود جای داده اما تاکنون مورد توجه چندانی قرار نگرفته‌اند.

دوره مغول

در تجاوز وحشیانه مغولان در قرن هفتم هجری دوبار کاشان مورد هجوم این قوم قرار گرفت و چنان‌که شاردن فرانسوی در دوره‌های بعد گزارش می‌کند حتا در این حملات گورستان‌های کاشان و اطراف آن و قبور امام زادگان نیز ویران شدند‌. اما پس از اسلام آوردن غازان خان و بدنبال آن «الجایتو» و «ابوسعید» دیگر سلاطین مغولی‌، کاشان دوباره رونق و اعتبار گذشته خود را به‌دست آورد و بناهای جدید برپا شد. در نوش‌آباد نیز آثار قابل ملاحظه‌ای از این دوره به چشم می‌خورد‌. یکی از آن آثار محراب گچ بری زیبای مسجد علی و احتمالن ایوان شمالی مسجد جامع نوش‌آباد است، زیرا ایوان‌های دوره مغول نسبت به دوره پیشین از ارتفاع زیادی برخوردار است و این ویژگی در این ایوان به چشم می‌خورد.

اثر بسیار نفیس و ارزش‌مند دیگری از دوره مغول که با کمال تاسف از بین رفته است، «منبر چوبی مسجد علی» است که نویسنده راه‌نمای آثار تاریخی کاشان خود آن‌را رویت کرده و هنر و ذوق به‌کار رفته در آن را ستوده است. نوش‌آباد در مکتوب «حکیم افضل‌الدین کاشانی» نو‌ش‌آباد در آن روزگاران از هویت مستقل و مجزایی برخوردار بوده است تا جایی که این امر به‌عنوان مثل در میان عام و خاص رایج بوده است. موضوع از این قرار است که در قسمتی از نامه‌ای که حکیم افضل‌الدین کاشانی احتمالن به خواجه شمس‌الدین جوینی در سال 678 هجری و پس از کشته‌شدن «بهاالدین محمد» پسر ارشد او در نوشته، آمده است: «اکنون آن مخدوم برجایی‌ست و اگر او را می‌خواهی زنده انگار که در کاشان است و تو به نوشاباد و نه از حیات تو اثری و مددی به حیات او می‌رسید و نه از حیات او اثری به حیات تو می‌پیوست، او چون زنده بود تمام از تو مستغنی و تو هم‌چنین زنده از او مستغنی …»

«سعید نفیسی» در توضیح عبارت فوق می‌نویسد: « ظاهرن این جمله (او در کاشانست و تو بنوشاباد) در حکم مثل یا تعبیر مثلی است و چنان‌که از ظاهر عبارت و مطلب پس و پیش آن معلوم می‌شود در موردی استعمال می‌شده که دو چیز با آن‌که نزدیک به یک‌دیگر بوده اند اثری در یک‌دیگر نداشته و بهره‌ای به یک‌دیگر نمی‌رسانیده‌اند. عنوان مخاطب نامه «افضل‌الدین» مشخص نیست گرچه در برخی آثار عنوان مخاطب تاج‌الدین محمد نوش‌آبادی آمده است.از آن‌جا که دوره تیموری از دوره‌های مهم تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی است. گرچه آثار این دوره بیش‌تر در خراسان و ماورا‌النهر متجلی است. ناگزیریم از این دوره نیز در تاریخ نوش‌آباد نام ببریم و آن اینکه برخی بنای فوقانی «مسجد علی» و «ماذنه» بسیار زیبای آن را از این دوره می‌دانند که البته قرینه و دلیل قابل ملاحظه‌ای برای اثبات این مدعا نیست.»

هجوم افغان‌ها به نوش‌آباد:

پس از پایان یافتن سیادت صفویان و هجوم افغان‌ها به ایران منطقه کاشان دوبار مورد هجوم این اقوام قرار گرفت. اما از همه دردناک‌تر ماجرای قتل و غارت مردم نوش‌آباد و چند روستای دیگر به‌دست «اله‌یار خان» افغان پس از قتل «نادرشاه افشار» است‌. در همین حمله افغان‌هاست که عالم جلیل‌القدر «سید علی اکبر نوش آبادی» به شهادت رسیده است. شرح این واقعه در کتاب تاریخ کاشان چنین آمده است‌: «مع‌القصه بعد از آن‌که نادرشاه افشار غالب و قاهر شد و افغانان را پس از هفت سال قلع و قمع فرموده از کسان خود حاکمی رئوف مخصوص تعمیر و اداره کاشان و قم گماشت و دو سال منال دیوانی را برای اداره و آبادی و جبران شکستگی‌های افغانی به صیغه تخفیف گذاشت و فی‌الجمله آبادی حاصل شد که ناگاه در سنه یک‌هزار‌و‌یک‌صد‌و‌شصت‌و‌یک هجری (1161) در حدود خراسان نادرشاه را قزلباشان به قتل رسانیده افغانان متفرق گشتند‌، اله‌یارخان افغان به عزم حدود یزد با معدودی به جانب کاشان آمدند‌.

حسن‌علی‌خان حاکم دروازه‌های شهر را بسته و به اهالی قرا نوش‌آباد و علی‌آباد و نصرآباد و راوند و طاهرآباد و خزاق اعلام کرد که از هر دیه جمعی مهیا شده اول اله‌یارخان مزبور را دفع دهند و بعد هر کس که در این سلطان گردش ذهاب و ایاب نمایند و آذوقه و سور و ساتی طلب نمایند جواب کنند‌. رعایا هجوم آورده اله‌یارخان و معدودی که هم‌راه داشت‌، غافل از این‌که هفت‌هزار نفر از بستگان او اینک از منزل قم سوار شده فردا طلوع آفتاب وارد به این حدود خواهند شد با تفنگ‌های به چهارپاره ساچمه انباشته در کمال شدت و جسارت متعرض شدند .

اله‌یارخان مختصر بنه و آقروقی که داشت گذاشته به جانب قم که آمده بود فرار کرد و رعایا تا منزل سن سن او را تعاقب کردند و در باغ شاه که در میان دهنار و شورآب است با پس‌ماندگان و کسان خود برخورد و چون پاسی از شب گذشته بود به سرعت تمام به دهنار آمده یکی از رعایای ساروق را که گله بان و آن شب حوالی جاده خوابیده بود بلد گرفته از راه آب شیرین از وسط لورگ مزرعه خوابق و جیلان آمده نسیم شبی در جعفرآباد و ساروق منزل کرده هنگام طلوع آفتاب سوار شده همان رعایا که دیشب تا سن سن تعاقب کرده شب را در آن‌جا به‌سر آورده و الان روانه قرا خود بودند بالتمام را با شمشیر گذرانیده سراشیب آمدند و دهات مزبوره را بالمره قتل و نهب و غارت و خراب کردند و بر احدی از مرد و زن رحم نکردند. حسن‌علی حاکم که از واقعه مستحضر شد از بیم آن‌که به اصل شهر دست‌اندازی بکنند دروب حصار را بسته تفنگچیان و سنگ اندازان به برج‌ها و باروها مهیا گشت‌، اما از آن‌طرف چون (افغان‌ها) غنیمت زیاد به‌دست آورده بودند بی‌اعتنایی کرده به صوب مقصد شتافتند.»

کاشان در دوره قاجار و اواخر آن با مصیبت‌هایی چون قحطی، سیل و فتنه نایب حسین کاشی مواجه بود. آن‌چه از این جریانات که با نوش‌آباد ارتباط دارد به آن اشاره خواهد شد. در سال 1288 بر اثر خشک‌سالی و کم‌بود غله و حبوبات‌، قحطی سختی که در این دو قرن بی‌سابقه بود تعداد زیادی از مردم کاشان و حومه را به کام مرگ کشانید. در سال 1335 هـ.ق که در نوش آباد به سال گرانی مشهور است‌، به‌دنبال یک خشک‌سالی‌، قحطی وحشتناکی نو‌ش‌آباد را دچار مصیبت کرد. در جریان این بلای هولناک که بسیاری از مردم مجبور به ترک آبادی شدند. بنا به گفته شاهدان عینی از مردم یا جان باختند و یا مجبور به ترک آبادی شدند‌. از کسانی که توانستند خود را به اواخر بهار سال بعد برسانند از این مصیبت جان سالم به‌در بردند. پیران و سال‌خوردگان از این جریان داستان‌های دل‌خراشی بازگو می‌کنند .

هجوم «ملک سلجوق» و «میاجیق» به نوش‌آباد:

«ملک سلجوق بن‌محمد‌بن ملک‌شاه» به سال 532 با لشگریان خود نوش‌آباد و روستاهای اطراف کاشان را مورد قتل و غارت خود قرار داد‌. و ویرانی‌های بسیار کرد‌. گرچه شهر کاشان بواسطه برج و بارو و پایداری اهالی از این هجوم درامان ماند اما 49 روستا و آبادی از جمله نوش‌آباد مورد هجوم وحشیانه قرار گرفت و بسیاری از مردم نوش‌آباد به قتل رسیدند و بناهای زیادی ویران شد. «ابوالرضا راوندی» دانش‌مند نامی آن دوران که در دیوان خود ضمن قصیده مفصلی از آن فجایع یاد کرده است در یکی از ابیات آن می‌نویسد: «و علی انوشاباد دارت دوره خروالهدت‌ها علی الاذقان این بیت اشاره می‌کند که در این هجوم سختی‌ها و مصیبت‌های فراوانی بر اهل نوش‌آباد وارد شد و مردم در اوج ناتوانی به خاک افتادند.»

هم‌چنین در سال 594 «میاجیق» یکی از سرداران خوارزم‌شاهیان کاشان را مورد هجوم قرار داده اما پس از 4 ماه درگیری نتوانست به داخل شهر نفوذ کند و نهایتن از در آشتی درآمد و شهر را تسخیر کرد‌. لیکن در این مدت لشکریان او دهستان‌ها و روستاهای اطراف را یک‌باره غارت و ویران کردند و نهایت ظلم و تعدی را به جای آوردند که طبعن نوش‌آباد نیز که نزدیک‌ترین فاصله را به شهر داشته است از غارت و قتل وحشیانه درامان نمانده است.

زمان ساسانیان

به نوش‌آباد و وجه تسمیه آن قبلن سخن گفته شد که در این‌جا لازم به بازگویی مطلب نیست اما باید افزود که گذر پادشاه ساسانی از نوش‌آباد و ساختن دیه که در تاریخ قم بدان اشاره شده است، نمی‌تواند بدون پیشینه زندگی در آن‌جا باشد بدین ترتیب معقول‌تر است که بنا نهادن دیه را احیا و آبادانی چشمه ساری بدانیم که بدون شک محل تجمع انسانی بوده است‌. زیرا وجود چشمه آن‌هم در دشت توجه زیادی را به خود بر می‌انگیزاند .

هم‌چنین انگیزه ساختن دیه توسط پادشاه ساسانی نمی تواند خالی از اغراض سیاسی و نظامی باشد‌. جالب است بدانیم که در تذکره‌های زیارات نوش‌آباد و هم‌چنین تذکره امام‌زاده «محمد هلال آران» از نوش‌آباد به‌عنوان «دارالخلافه انوشیروان»‌، «دارالملک انوشیروان»‌، پایتخت «خاقان انوشیروان» و شهر انوشیروان یاد شده است. بی آن‌که بخواهیم در محتوا و صحت این تذکره‌ها سخنی به میان آوریم‌، از نظر دور نمی‌داریم که این عناوین حاکی از یک سابقه ذهنی است که در اذهان گذشتگان نقش بسته است. به احتمال زیاد این شهر به‌عنوان یک نقطه حساس مرکزی مورد توجه بوده است، یکی از دلایل آن می‌تواند قرار گرفتن نوش‌آباد در مسیر شاهراه مرکزی ایران به‌عنوان منزل‌گاه ری و اصفهان باشد که در دوره‌های اسلامی این امر مسجل و قطعی است که بدان اشاره می‌شود.

قرون اولیه اسلامی تا سلجوقی

به‌دنبال فتوحات اعراب مسلمان در سرزمین ایران شهر قم و‌‌ کاشان در سال 23 هجری به‌دست ابومسلم اشعری‌ گشوده شد. گرچه گشایش این شهر با نبرد و جدال شدید هم‌راه بود اما نهایتن دین اسلام در این منطقه پذیرفته و تثبیت شد. اخباری در قرون اولیه اسلامی از کاشان در مورد برخی شورش‌ها به‌دست می‌آید اما بهانه اصلی این شورش‌ها حکومت‌های اموی و عباسی هستند و می‌توان این حرکت‌ها را ناشی از عقاید شیعی دانست، نه مخالفت با عقیده اسلامی. در هر حال قدیمی‌ترین ماخذی که به نوش‌آباد اشاره دارد کتاب «الاعلاق النفیسه» ابن رسته (290هجری) است‌. وی از نوش‌آباد به‌عنوان یکی از منزل‌گاه‌های راه بین ری و اصفهان نام می‌برد و این در حالی است که در این ماخذ اشاره‌ای به کاشان نشده است. همین موقعیت حیاتی نوش آباد بر سر شاه‌راه مرکزی ایران رهنمون ما به پیشینه تاریخی آن است .

بنابراین باید اذعان کرد که در همان قرون اولیه اسلامی نوش‌آباد موقعیت مهم و قابل توجهی داشته است و با توجه به مطالب قبلی بهتر است بگوییم این موقعیت از قبل از اسلام تا قرون اولیه و قرن‌ها بعد از آن هم‌چنان حفظ شده است. بنابر گزارش تاریخ‌نویسان و آن‌چه از کتاب «النقض» در وصف کاشان به‌دست می‌آید کاشان در روزگار سلجوقیان پررونق‌ترین دوران آبادانی خود را پشت سر گذاشته است. در این دوره نوش‌آباد نیز به تبع کاشان از رونق و اعتبار برخوردار بوده است که گواه بارز آن بنای مسجد جامع نوش‌آباد است‌. این مسجد بدون تردید از آثار دوره سلجوقی است و ما به‌جز مسجد جامع کاشان و قلعه جلالی در هیچ نقطه از کاشان و اطراف آن چنین بنای باعظمتی از این دوره سراغ نداریم.

وجه تسمیه نوش آباد را باید از نام اصلی و قدیم آن یعنی انوشاباد جست‌وجو کرد. در متون قرن سوم‌، چهارم و ششم هجری از این شهر به‌عنوان انوشاباد یاد شده است‌. اگر بخواهیم نام نوش‌آباد را به‌معنای لغوی آن در نظر بگیریم‌، آن‌چنان که در لغت‌نامه «دهخدا» درج شده است «انوشا» به معنای دین گبران و زرتشتیان است و انوشه به معنای خوشی و خرمی است. در مورد وجه تسمیه نوش‌آباد قول معتبری وجود دارد که ما را از تکیه بر معنای لغوی آن بازمی دارد .

این وجه تسمیه با سابقه تاریخی نوشاباد و اینکه در صدر اسلام نیز یکی از منزل‌گاه‌های راه ری و اصفهان بوده است سازگار است. این وجه تسمیه در تاریخ قم این‌چنین آمده است‌: «انوشاباد این دیه را از بهر آن بدین نام کردند که یکی از اکاسره (ساسانیان) بدان ناحیت بگذشت به چشمه که آن‌جاست فرود آمد و آن چشمه و موضع را خوش یافت بفرمود تا به آن‌جا دیهی بنا نهادند و انوشاباد نام کردند. این قول تاریخی با باور عامیانه مردم نیز سازگار است در آثار تاریخی کاشان و نطنز در این مورد آمده است «این خاطره تاریخی را علاوه بر آن‌که نسل‌های متوالی مردم آن‌جا سینه به سینه بازگو کرده‌اند‌، جای‌گاه فرودآمدن و اقامت‌گاه شاهنشاه ساسانی در نزدیکی چشمه قدیمی قریه به‌نام تخت انوشیروان معروف بوده و اکنون هم آن‌جا را تخت‌گاه و چهارراه تخت می‌گویند: «در هر صورت انوشاباد در قرون اخیر به سبب سنگینی تلفظ به نوش‌آباد تغییر نام یافته است.»

محلات

نوش‌آباد هفت محله دارد که به ترتیب تعداد جمعیت عبارت‌اند از: «توی ده‌، بالاده، شیخ آباد، جویباره‌، دربریگ (دروازه ریگ) و محلات ورقاده و ولی دایه که تابع محلات بالاده و توی ده است‌. این محلات در سال 1360 به ترتیب به مناطق شهید «بهشتی»، شهید «مطهری»، شهید «منتظری»، شهید «باهنر» و شهید «رجایی» تغییر نام داده شد‌. هسته اصلی هر محله حسینیه است. معمولن مقابل حسینیه‌های نوش‌آباد میدانی قرار دارد که اطراف آن میدان بازار محل محسوب می‌شود‌، مغازه‌های مختلف و مسجد حول محور آن قرار دارند. در واقع حسینیه‌ها تنها مراکزی هستند که بیش‌ترین افراد هر محل (در ماه محرم) در آن‌ها تجمع می‌کنند. محله توی ده در مرکز و شمال نوش آباد قرار دارد‌. محله بالاده در قسمت جنوب و جنوب شرقی‌، محله دربریگ در شمال شرقی‌، محله جویباره در شمال غربی و غرب و محله شیخ‌آباد در غرب و جنوب‌غربی نوش‌آباد قرار دارد.

نوش‌آباد سکنای مردم سیلک

تپه‌های سیلک کاشان به‌عنوان نخستین خاست‌گاه‌های تمدن بشری در دشت محسوب می‌شود. به‌دنبال تحقیقات «پروفسور گریشمن» مشخص شد در این منطقه از هزاره پنجم قبل از میلاد تمدن سیلک رویش خود را آغاز کرده و هم‌پای تمدن‌های باستانی بین‌النهرین به پیش‌رفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تمدن آن روز جهان دست یازیده است. سرانجام این تمدن در اواسط هزاره اول قبل از میلاد به دست آشوریان نابود شد. ساکنان رانده شده از سیلک که شهر آن‌ها به‌دست مهاجمان ویران و دست‌خوش حریق شده بود برای اسکان و زندگی به جلگه‌ها و چشمه‌سارهای اطراف پناه آوردند از جمله کانون‌های مورد توجه این مردم وحشت‌زده و هراسان چشمه‌سار و جلگه نوش‌آباد بود  صاحب تاریخ قم از وجود چشمه از دوران باستان در نوش آباد خبر می‌دهد. چشمه‌ای که در حین روایت تاریخ قم نیز هنوز زنده و فیاض بوده است .

مولف «تاریخ اجتماعی کاشان» که نوش‌آباد و چند جای دیگر در کاشان را محل فرود آمدن مهاجران آریایی یا ساکنان متاخر سیلک پس از خرابی آن‌جا می‌داند ماخذی برای این ادعا ذکر نمی کند‌. ظاهرن توجه او به این مناطق به‌عنوان محل فرود اقوام ذکر شده مبتنی بر روایات تاریخی و یا اسطوره‌ای تاریخ قم و هم‌چنین وجود آثار تاریخی از دوره ساسانی در برخی از این مناطق و در یک مورد هم کشف مسکوکات از اوایل کار هخامنشیان است که در حوالی روستای مرق کشف شده است. وی پس از آوردن این افسانه‌ها که به‌عنوان وجه تسمیه به کار رفته است می‌نویسد‌: «نتیجه مسلم و تردیدناپذیری، که از این داستان سرایی به‌دست می‌آید آن است که قرن‌های متمادی پیش از ظهور اسلام و در عهد پادشاهان داستانی ایران هم‌چنان معمور و مسکون بوده است‌. البته اشاره مولف تاریخ قم به نوش آباد بر مبنای یک روایت تاریخی است.

نوش آباد بواسطه موقعیت نامساعد جغرافیایی از دیرباز در مسیر سیلاب‌های مخرب بهاری خشک‌رودهای دامنه های بالادست می‌باشد . بزرگترین خشک رود کاشان رودخانه سوک چم است که از کنار نوش آباد می‌گذرد. طغیان این خشک رود باعث سیلابهای ویران‌گر می شود . دو سیل ویران‌گر در سالهای 1284 و 1339 هجری قمری بوده است.

در کتاب تاریخ کاشان آمده است‌: «در سال 1284 هجری قمری اوایل بهار بر اثر ریزش متناوب باران به مدت 3 شبانه روز سیلی عظیم‌، کاشان و اطراف آن را در نوردید‌. از جمله مناطقی که آب در خانه‌ها و مزارع آن افتاد نوش‌آباد بود که باعث شد تا مزارع و خانه‌ها ویران و قناتها تخریب و کوبیده شود. کار به جایی کشید که مردم دل از خانه‌ها و املاک و زندگانی خود برداشته و با غوغا و تضرع و زاری دست دعا و نیایش به درگاه بی نیاز برداشتند‌. گویا دعای خسته‌دلان مستجاب شد. ناگاه ابر مرتفع و آفتاب نمایان شد. همه عقیده داشتند که اگر 4 ساعت این باران ادامه پیدا می‌کرد کاشان و توابع آن بکلی ویران می‌شد. بر اثر این تخریب زیان‌های مالی فراوان به اهالی وارد آمد و بواسطه کوبیده شدن قنات‌ها و خرابی باغ و مزارع زمین‌ها 2 الی 3 سال لم یزرع باقی ماند.»

بیست‌و‌هفتم فروردین سال 1339 هجری قمری سیل عظیم و بنیان کن نوش‌آباد را طعمه خود ساخت‌. مردم نوش‌آباد که از طریق «ملا حبیب‌اله شریف» قبل از واقعه از سیل خبردار شده بودند به خیال این‌که یک سیلاب معمولی است دروازه قیاس‌آباد که در مسیر سیل قرار داشت را به‌وسیله خاک و سنگ لحد گرفتند. پاسی از شب گذشته بود که سیل مهیبی وارد نوش‌آباد شد. چون هنوز تعدادی از مردم بیدار بودند بقیه اهالی را از خواب بیدار کرده و راهی بیابان‌های شرقی نوش‌آباد که از سیل در امان بود پناه بردند. به‌جز محلات جویباره‌، ولی دایه و شیخ‌آباد سیل در محلات دیگر جاری شد و خانه‌های اهالی را تخریب کرد. اما بناهایی مانند حسینیه توی ده و بیش‌تر مساجدی مانند مسجد جامع و مسجد علی که مستحکم بودند از‌سیل مصون ماندند. اما بناهایی مانند مسجد «موسی بن جعفر» و حسینیه «بالاده» تخریب شد. قلعه «سی زن» تخریب نشد منتهی آب به داخل آن نفوذ کرد .

در این سیل خانواده شخصی به‌نام «سید یحیی» بر اثر ویرانی منزل‌شان در زیر آوار کشته شدند‌. افرادی که خانه‌های‌شان تخریب شده بود به خانه‌‌هایی که در محلات جویباره و … قرار داشت و صاحبان آن بر اثر قحطی آن منازل را متروک گذاشته بودند‌، پناه بردند. غایله نایب حسین و پسران شیک گروه از اشراری که تا سال 1337 هجری قمری به مدت چند دهه‌، در کاشان و اطراف آن به شرارت‌، تجاوز و آدم‌کشی پرداخت‌، «نایب حسین» و پسرانش بودند. در نامه‌ای که انجمن ولایتی کاشان در این مورد در تاریخ 1328 هجری قمری به تهران ارسال داشته از نوش‌آباد نیز که در این تجاوزات دچار ناامنی و غارت شده است نام می‌برد. جریان کامل این وقایع در کتاب «تاریخ اشرار کاشان» و «کاشان در جنبش مشروطه ایران» شرح داده شده است  .

نوش‌آباد نیز در طی این مدت همان‌طور که آورده شد، از آزار و اذیت این جماعت در امان نماند. گفته ‌می‌شود تعدادی از اشرار نوش‌آباد که به خدمت نایب حسین و فرزندانش درآمده بودند‌، حتا پس از اعدام نایب حسین هم به شرارت ادامه می‌دادند که نهایتن دستگیر و اعدام شدند. در کتاب تاریخ اشرار کاشان نیز به قتل یکی از اهالی نوش‌آباد به‌نام مند علی آقاجونی در ارتباط با نایبیان اشاره شده است‌. خاطره‌ای که از اواخر کار نایبیان در ذهن سال‌خوردگان نقش بسته است واقعه ورود سردار لشکر «ماشااله خ.ان» و نیروهایش به نوش‌آباد است که یک شبانه روز در نوش آباد به سر بردند‌. ماشااله‌خان آن شب را در قلعه «سی زان» که آن زمان مسکونی بود سپری کرد و نیروهای هم‌راهش در خانه‌های اهالی به سر بردند.

دوره صفویه

با ظهور نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی و تشکیل دولت شیعی صفوی در ایران‌، کاشان شیعه‌نشین مورد توجه و نظر خاص پادشاهان این سلسله قرار گرفت تا جایی که از کاشان به‌عنوان «پایتخت مذهبی» صفویه یاد شده است. آثار‌متعدد تاریخی مذهبی در‌ نوش‌آباد از این دوره نیز گواه اهمیت و آبادانی آن است‌.‌ مسجد «حاج سید حسین» (1042 هجری قمری) حسینیه «توی ده» (1123هجری قمری) «بقعه امامزاده محمدم (1003هجری قمری) «سه درب مسجد جامع» (1132هجری قمری و 1007هجری قمری) «کتیبه مسجد علی» (1003هجری قمری) منبر چوبی «کنده‌کاری حسینیه» «شیخ آباد» (1123هجری قمری) که اکنون اثری از آن نیست و ده‌ها کتیبه تاریخی دیگر‌، همگی از آثار این دوره است. یکی از دلایل توجه به نوش‌آباد در عصری که از شیعه به‌عنوان مذهب رسمی جانب‌داری شدید می‌شود‌، وجود تعداد زیادی از مقابر سادات و نوادگان امام‌های شیعیان در نوش‌آباد است.

آب و هوا :

هوای نوش‌آباد در گذشته معتدل بوده است چنان‌که در فرهنگ دهخدا از نوش‌آباد به‌عنوان جلگه معتدله نام برده شده است‌. دلیل آن هم شاید وجود کاریزها‌، باغ ها و مزرعه‌های زیاد در نوش‌آباد و اطراف آن بوده است که باعث می‌شده از خشکی هوا کاسته شود‌. هوای این منطقه اکنون گرم و خشک است و گرمای آن در تابستان از مرز 40 درجه سانتی‌گراد نیز بالاتر می‌رود‌. حداقل دمای زمستان در ماه دی به یک درجه زیر صفر می‌رسد‌. میان‌گین بارندگی در نوش‌آباد تقریبن 100 میلی‌متر است که این مقدار بسیار ناچیز است‌. جولابافی‌، پرورش کرم ابریشم و قالی‌بافی در دوره قاجار‌: «قبل از اشتغال به قالی‌بافی مردم نوش‌آباد به صنعت جولابافی و پرورش کرم ابریشم مشغول بودند. جولابافی نوعی بافندگی دستی بود‌. مواد آن پنبه و پشم بود و محصولات آن کرباس (متقال) که برای لباس و شال تنباکو استفاده می‌‌شد.»

پرورش کرم ابریشم نیز از دیگر مشغولیت‌های خانواده‌های نوش‌آباد بود‌. از آن‌جا که در دوره قاجار وضعیت آب و هوا در نوش آباد معتدل بود و دشت‌ها و باغ‌های وسیع تا کیلومترها و بلکه فرسنگ‌ها آن‌را احاطه کرده بود و قنات ها پررونق و پرآب بود و بقول مرحوم «حاج غلامعلی شیرانی» باغات دشت‌هایی مانند دولت‌آباد که اکنون هیچ اثری از آن نیست، به باغات فین تنه می‌زد، این صنعت رونق فراوان داشت‌. پس از این‌که کرم ابریشم به پیله تبدیل‌ می‌شد ‌آن‌را در کارگاه‌های داخل نوش‌آباد شرافه کرده و به کاشان صادر می‌کردند‌. اما به‌علت خشک‌شدن مزارع و گرمای شدید هوا این صنعت در نوش‌آباد به‌کلی متروک شد‌. صنعت قالی‌بافی پس از سال سیلی (1339 هجری قمری) از کاشان به نوش‌آباد آورده شد‌. این کار توسط «ربابه خانم» دختر «ملاحبیب اله شریف» و همسر «ملاحسین» نوش‌آبادی صورت گرفت به این ترتیب که 7 دار قالی بنا کرد و ضمن این‌که شاگردانی به خدمت گرفت از کاشان نیز استادکار اجیر می‌کرد‌. کم‌کم قالی‌بافی در نوش آباد رونق گرفت مردم ابتدا قالی مزدی برای سرمایه‌گذاران می‌زدند اما پس از مدتی خود به زدن دار قالی همت گماشتند .

مکتب خانه‌های دوره قاجار و اولین مدرسه دولتی:

در کنار آب انبار توی ده مکان درب ضلع جنوبی حسینیه جایی جایی که بازار کسب و کار و تجارت بود چند کودک ریز و درشت در مکتب استاد «حسین بیدگلی» به یادگیری و تحصیل علم مشغول بودند‌. این صوفی پاک‌نهاد که در آن شلوغی بازار و هیاهوی میدان در مغازه عطاری خود به کار تعلیم می‌پرداخت در درس جدیتی وافر داشته و بنا به رسم معلمان و مکتب داران قدیم‌، دانش‌آموزان چموش را جهت تادیب از ترکه‌های آب‌دار نیز بی نصیب نمی‌گذاشت. این مکتب‌دار که اهل «بی‌دگل» بود و در نوش‌آباد مقیم شده بود اولین معلم مکتب در نوش‌آباد است که ما آن‌را به اسم می‌شناسیم‌. او در منزل خود نیز که مقابل مسجد حاج سید حسین قرار داشت پذیرای شاگردان بود تعداد این شاگردان البته از چند نفر تجاوز نمی‌کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به آقا «کاظم قریشی»‌، «غلامحسین امینی» و «ارباب میرزا حسین فرزین» اشاره کرد. این مکتب خانه در حدود سال‌های 1290 هجری شمسی دایر بود .

چند سالی پس از آن مکتب‌خانه دیگری نیز در میدان «حاج لطیف» (‌میدان امام)‌ محله توی ده دایر شد که «ملامحمد حسین راجی» آن‌را اداره می‌کرد‌. در مکتب خانه‌ها عم جز ( پنجه الحمد)‌، کتاب اول و دوم تدریس می‌شد و در کلاس‌های بالاتر دیوان حافظ و بوستان و گلستان سعدی از منابع درسی بود‌. مکتب‌خانه‌ای نیز در سال 1312 هجری شمسی در صحن زیارت شاه‌زاده «اسحاق» در محله «بالاده» دایر بوده است‌. اساتید این مکتب‌خانه که به دعوت «سید میرزا جلال زادگان» هر‌ روز‌ از بیدگل به نوش‌آباد می‌آمدند‌ »سید‌تقی»‌ و «سید مهدی» معلم (برادران مصباحی) بودند‌. این مکتب خانه حدود 12 تا 15 نفر دانش‌آموز داشت که غالب آن‌ها فرزندان مالیکن و اربابان آن‌روز بودند،‌ از میان آن‌ها می‌توان به «ارباب یحیا‌»، «حاجی عباس محلوجی»‌، «ارباب اسداله» و «نوراله‌خان» امینی اشاره کرد‌. اجرت هفتگی معلمان 5 ریال بود که از هر شاگردی مبلغ 3 ریال در هفته دریافت می‌شد .

مکتب‌خانه مسجد آقا در محله توی ده نیز از جمله مکتب‌خانه‌های آن‌روز بود‌. محل کلاس این مکتب در طبقه زیرین همین مسجد بود که ما جز از یک دانش‌آموز آن‌، «حسین آقا سادات الحسینی»‌، از دیگر دانش‌آموزان و معلم آن خبر نداریم‌. آن‌روزها به‌علت کم‌بود کاغذ‌، شاگردان از لوح حلبی جهت مشق و بازنویسی درس استفاده می‌کردند‌. در این دوران البته مردم از تعلیمات معنوی «ملا آقا حسین»‌، «ملا محمد صادق»‌، «آقاصدرا» و «سید میرزا جلال‌زادگان» و … نیز بهره می‌بردند‌. در سال 1316 هجری شمسی اولین مدرسه دولتی با نام محتشم (در محلی که قبلن خانه دیوان و مخصوص امور قضایی در نوش آباد بوده و در سال سیلی تخریب شده بود)

موقعیت جغرافیایی :

طول جغرافیایی نوش‌آباد 51 درجه و 26 دقیقه و عرض آن 34 درجه و 5 دقیقه است‌. این شهر از سمت جنوب با یک جاده آسفالته به‌طول 8 کیلومتر با شهرستان کاشان و از سمت شرق با جاده آسفالته به طول 3 کیلومتر با شهرستان «آران» و «بیدگل» ارتباط دارد‌. نوش‌آباد از طریق جاده کاشان، علی‌آباد با روستاهای «محمدآباد»‌، «نصرآباد»‌، «یزدل» و «علی آباد» و به وسیله یک جاده خاکی از سمت شمال با روستاهای «شمس‌آباد» و «تقی‌آباد» ارتباط دارد‌. راه‌آهن دولتی نیز از کنار نوش‌آباد می‌گذرد و اهالی می‌توانند از طریق ایست‌گاه شهرستان کاشان با شبکه راه‌آهن سراسری ایران ارتباط برقرار نمایند‌. ارتفاع نوش‌آباد از سطح دریا 900 متر است .

 


 


دوشنبه 5 اردیبهشت 90‌/ 25 آوریل 2011

note3اجرا: زهره

note3استودیو: اعظم

note3تقویم‌تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3گزارش تورونتو – «دنیای مردسالار ولی هیچ بدون زن» – آویده مطمئن‌فر

note3مجله خبری کابل – آرین

note3روزنگاشت – «بانی نظام سلطنتی» – محبوبه شعاع

note3بخش اول خبر‌ها

note3خرنامه – (قسمت نهم) – رضا افتخاری

note3پارس‌نامه – «یکی از منحصر به‌فردترین شهرهای زیرزمینی جهان» – امیر و کاملیا

note3بخش دوم خبرها

note3اقتصاد کوچه – «دلالان طلا و تعطیلی کارخانه آق دره» – مهرآفرین بهرامی

note3مجله‌ی جا‌ماندگان – «راه طولانی گنجی» – شراره سعیدی

note3بخش سوم خبرها


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: خبرآنلاین

به دنبال انتشار خبر رها شدن دو بیمار بستری یکی از بیمارستان‌های پایتخت در بیابان‌های اطراف تهران، وزیر بهداشت و دادستان تهران با صدور دستورات ویژه‌ای، خواستار رسیدگی فوری به موضوع و کشف حقیقت شدند. این در حالی است که دیروز پس از حضور در آسایش‌گاه کهریزک، در جریان ماجرای مشابه رها شدن یک زن بیمار نیز قرار گرفتیم.

براساس اوراق پرونده‌ای که در شعبه 15 بازپرسی دادسرای ناحیه 6 تهران- خارک- تحت بررسی است، روز چهارشنبه 24 فروردین راننده کامیونی که کنار بزرگراه خلیج پارس توقف کرده بود، ناگهان صدای ناله‌های مردی را شنید و بلافاصله به جست‌وجو پرداخت. دقایقی بعد هم با دو مرد بیمار نیمه‌جان روبه‌رو شد که لباس بیمارستان به تن داشته و با التماس از او کمک می‌خواستند. راننده با مشاهده وضعیت اسفبار آن‌ها، بلافاصله با ماموران کلانتری 171 تماس گرفت و دقایقی بعد هم ماموران خود را به آن‌جا رساندند.

به گفته سروان هاشمی جانشین کلانتری 171، ماموران حدود ساعت 10 صبح دو مرد را با لباس‌های بیمارستانی یافتند که از ناحیه پا، سر و صورت سوخته و زخم‌هایشان نیز عفونت کرده بود. ماموران سپس موضوع را به امدادگران اورژانس اطلاع دادند. دو مرد مصدوم نیز ادعا کردند بیماران یک بیمارستان دولتی در تهران بودند و به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه بیمارستان، آنان را شبانه با آمبولانس به این محل منتقل کرده و رفته‌اند. سروان هاشمی خاطرنشان کرد: «در بررسی‌های بیش‌تر، یک پاکت رادیولوژی ممهور به مهر یکی از بیمارستان‌های دولتی کشف شد. ماموران نیز چندین بار با بیمارستان تماس گرفته و موضوع را اطلاع دادند اما مسوولان بیمارستان اعلام کردند چنین موضوعی صحت ندارد و بیمارانی با این مشخصات در بیمارستان نداشته‌اند.» جانشین کلانتری 171 ادامه داد: «این دو بیمار با کمک امدادگران اورژانس به بیمارستان فیروزآبادی شهرری منتقل شدند و پرونده‌ای نیز در این باره تشکیل و برای بررسی بیش‌تر به دادسرا فرستاده شد.»

 


 


نیروهای امنیتی سوریه بامداد روز دوشنبه به شهر درعا از مراکز عمده اعتراض‌ها حمله کرده که گزارش‌های اولیه حاکی از کشته شدن دست‌کم 5 تن در این یورش است. این در حالی است که روز گذشته در منطقه جبله در نزدیکی شهر لاذقیه 9 تن دیگر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

«خواستار سقوط حکومت بشار اسد هستیم»

Click here to view the embedded video.


Click here to view the embedded video.


 


 


خبر / رادیو کوچه

۸۰۰ تن از کارگران کارخانه لاستیک البرز روز یک‌شنبه در مقابل دفتر ریاست جمهوری در تهران تجمع کردند و خواستار پرداخت ۹ ماه حقوق معوقه خود و راه‌اندازی دوباره این واحد صنعتی شده‌اند.

کارخانه لاستیک البرز پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات اقتصادی مواجه شده و پرداخت حقوق کارگران آن بارها به تعویق افتاده است.

به گزارش رادیو فردا، یکی از کارگران شرکت‌کننده در این تجمع گفت که «مسوولان قول داده‌اند کمکی ۲۸ میلیارد تومانی برای راه‌اندازی کارخانه لاستیک البرز پرداخت کنند.»

وی در ادامه افزود: «هم‌چنین قول داده شد که یک ماه و نیم حقوق معوقه کارگران پرداخت شود.»

هم‌چنین جمعی از کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز روز گذشته برای اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و دست‌مزدشان، مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

بر اساس گزارش ایسنا، تعدادی از کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای چند ماهه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار حل مشکلات درآمدی‌شان از سوی مجلس شورای اسلامی شدند.

این در حالی است که خبرگزاری مهر، منسوب به دولت جمهوری اسلامی، علت تجمع این کارگران را اعتراض به نحوه مدیریت مسوولان شرکت اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

«کارگران معترض به دولت را تنها نگذاریم»

«هشتمین روز اعتصاب کارگران پتروشیمی ماهشهر»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست و پنجم آوریل برابر با سال‌روز درگذشت «امان‌اله شاه» پادشاه پیشین و بانی نظام سلطنتی در افغانستان است. وی که زاده سال 1892 بود، چون اقدامات اصلاحی‌اش با تندروی‌هایی هم‌راه بود و با روحیه مردم ایل‌نشین و سنتی افغانستان سازگاری نداشت، به شورش قبایل و مخالفت روحانیان انجامید و وی از قدرت کناره گرفت. امان اله در چنین روزی سال 1960 در سوییس درگذشت.

«امان‌اله خان» در سال 1892 میلادی در «پغمان، افغانستان» زاده شد. وی سومین پسر «حبیب‌اله خان» فرمان‌روای افغانستان از دودمان «بارکزی» (Barakzai) بود. پس از این‌که در فوریه ۱۹۱۸ میلادی حبیب‌اله خان کشته شد با آن‌که پسر بزرگش «عنایت‌اله» ملقب به «معین‌السلطنه» به جانشینی پدر تعیین شده بود، اما برادر حبیت‌اله به نام  «نصراله خان» خود را شاه و جانشین برادر خواند.

امان‌اله هم با خیال این‌که  برادرش معین‌السلطنه از حق خود صرف نظر کرده است از «کابلی‌ها» برای خود بیعت گرفت و با مساعدت مردم و عده‌ای از بزرگان دست عمویش را از امارت کوتاه کرد و در سال ۱۹۱۹ با قشون «سرحدی، هندوستان» جنگید. این جنگ که معروف به جنگ استقلال و سومین جنگ افغانستان با «انگلستان» بود به پیمان «راولپندی» (Rawalpindi) منجر شد که به‌موجب آن انگلستان از امتیازات خود چشم پوشید و افغانستان مستقل گشت.

امان‌اله خان  در سال ۱۹۲۱ پیمانی با دولت شوروی بست و امتیاز خط تلگرافی هرات، قندهار و کابل را به روسیه داد و در سال ۱۹۲۶ سلطنت مشروطه اعلام کرد و خود را شاه خواند. سپس یک سفر زنجیره‏ای به کشورهای فرانسه، سوییس، آلمان، بلژیک، انگلیس، هلند، ترکیه، هندوستان، مصر و ایران به عمل آورد و در سال ۱۳۰۷ خورشیدی از راه ایران به افغانستان بازگشت. او به شدت شیفته مظاهر تمدن غرب بود و روابط صمیمانه‏ای با «رضاخان پهلوی» در ایران و «مصطفی کمال آتاتورک» در ترکیه داشت.

وی پس از بازگشت به افغانستان دست به اقدامات اصلاحی زد و مدارس بسیاری در کابل و نقاط دیگر افغانستان تاسیس و متخصصانی از خارج استخدام کرد و در کابل علاوه بر مدارس «حبیبیه» مدارس عالی دیگری زیر نظر معلمان فرانسوی و آلمانی بنیاد نهاد و گروهی محصل به خارج کشور فرستاد تا در آن‌جا به ادامه تحصیل بپردازند.

امان‌اله‌ شاه به تعلیم زنان نیز اهمیت داد و مدرسه‌ای در کابل برای زنان دایر کرد و گروهی از دختران را برای تحصیلات عالی به ترکیه فرستاد. اما چون اقدامات اصلاحی وی با تندروی‌هایی هم‌راه بود و با روحیه مردم ایل‌نشین و سنتی مردم افغانستان سازگاری نداشت، به شورش قبایل، مخالفت روحانیان و مردم انجامید و سرانجام باعث سقوط او شد.

در این میان «حبیب‌اله کلکانی»، که یک سرباز معمولی در ارتش امان‌اله شاه بود، عمل‌کردهای وی را مغایر سنت‌ها و ارزش‌های مردمی دانسته و با پشتیبانی علما و رهبران که نفوذ بسیار داشتند، دست به شورش زده و در «کلکان»، (Klkany) خود را فرمان‌روای افغانستان خواند و با قوای خود به سمت کابل رفت.

از این‌رو، امان‌اله خان از مواضع خود دست برداشت و اصلاحات را متوقف کرد. او برای اولین بار همسر خود «ملکه ثریا» را با لباس غیر معمول به سبک اروپا روی صحنه آورد و از مردم خواست تا شیوه آن‌را به‌عنوان الگو بپزیرند. اما با واکنش‌های مردمی موجه شد.

امان‌اله خان هم پس از شکست خود، از طریق هند به ایتالیا رفت  و سرانجام در سن شصت‌و هشت سالگی در بیست‌و پنجم  آوریل ۱۹۶۰ در «زوریخ، سویس» درگذشت و جنازه‌اش به «جلال آباد» انتقال داده شد و در جوار پدرش به خاک سپرده شد.

منبع‌ها:

ویکی پدیا

راسخون


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

صدها زندانی طالبان با سوراخ نمودن یک تونل در زندان ولایت کندهار در شرق افغانستان، موفق به فرار شدند. توریالی ویسا والی کندهار امروز در یک نشست خبری گفت این زندان شمار شان به 475 تن می‌رسد و نا وقت شب گذشته موفق به فرار شده‌اند.

وی افزود طالبان، از ماه‌ها پیش سوراخی را از یک منزل تا به زیر اتاق زندانیان سیاسی کندنکاری نموده بودند و امشب دست به فرار زده‌اند که شمار از این فراریان دوباره بازداشت شده‌اند.

آقای ویسا پذیرفت که نیروهای امنیتی در نگه‌داری این زندانیان غفلت کرده‌اند.

از جانب دیگر طالبان ادعا دارند که بیش از 500 زندانی آنان موفق به فرار شده‌اند که در میان شان 150 فرمانده نیز شامل است.

قارى یوسف احمدى سخن‌گوى طالبان گفته است از فاصله 360 متری کندنکاری به سوی زندان پنج ماه پیش آغاز شده بود.

در زندان کندهار ١١٠٠ زندانى نگه‌دارى می‌گردید و  بیش از 500 تن‌شان زندانیان سیاسی بودند.

دو سال پیش نیز طالبان بر این زندان حمله نموده و حدود هزار زندانی فرار نموده بودند.


 


خبر / رادیو کوچه

دادستان کل مصر حکم انتقال حسنی مبارک، رییس جمهوری سابق این کشور، از بندر شرم‌الشیخ به قاهره را صادر کرده است. حکم بازداشت حسنی مبارک که ۸۲ ساله است حدود دو هفته پیش صادر شده بود، اما مجدد این حکم 15 روز دیگر تمدید شده است.

وی به دلیل ابتلا به افسردگی و ناراحتی قلبی، در بیمارستان شرم‌الشیخ بستری است اما پزشکان تشخیص داده‌اند که آقای مبارک از لحاظ جسمی در شرایطی قرار دارد که می‌تواند سفر کند.

به گزارش رویترز، رهبر سابق مصر احتمالن طی ۴۸ ساعت آینده به یک بیمارستان ارتش در حومه پایتخت فرستاده خواهد شد.

دادستان کل در نظر داشت که آقای مبارک را به بیمارستان یک زندان در قاهره منتقل کند، اما گفته می‌شود که به دلیل عدم آمادگی این بیمارستان برای پذیرش رهبر سابق مصر، او موقتن به بیمارستان ارتش در حومه قاهره فرستاده خواهد شد.

دو پسر حسنی مبارک نیز در قاهره زندانی هستند.

رییس جمهوری سابق مصر به هم‌دستی در کشتن معترضان و فساد مالی متهم است.

مقام‌های قضایی هم‌چنین در نظر دارند که نخست وزیر و وزرای پیشین دارایی و کشور مصر به اتهام فساد محاکمه کنند.

دفتر دادستانی کل مصر پیش‌تر اعلام کرده بود که احمد نظیف، نخست وزیر پیشین، حبیب عادلی وزیر کشور و یوسف بطروس غالی وزیر دارایی سابق مصر به اتهام فساد مالی مورد محاکمه قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

«قرار بازداشت حسنی مبارک تمدید شد»

 


 


رادیو کوچه


1369 خورشیدی - دو سال پس از پایان جنگ «ایران» و «عراق» در چنین روزی، نامه سربسته‏ای از رییس‌جمهوری عراق و «یاسر عرفات» برای آیت‌اله خامنه‌ای و رییس‌جمهوری وقت، «آیت‏اله رفسنجانی» ارسال شد. به‌منظور بررسی مضامین نامه و هم‌چنین تهیه جواب و برخورد مناسب با این موضوع، در هشتم اردیبهشت 1369، جلسه‏ای با حضور مسوولان عالی نظام تشکیل شد. در این نامه از مسوولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی خواسته شده بود تا دیدار و مذاکره‏ای مستقیم داشته باشند. بی‏اعتبار ساختن قطع‌نامه 598 شورای امنیت و حذف نقش دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان مذاکرات دو کشور و نیز چشم‌داشت عراق به کویت از انگیزه‏ها و اهداف اصلی دیکتاتور عراق از ارسال این نامه بود. از پنجم اردیبهشت 1369 تا 27 مرداد آن سال جمعن، شش نامه از عراق و چهار نامه از ایران ارسال شد که در نهایت، این روند با وقوع حادثه اشغال «کویت» توسط عراق پایان یافت.

1388 خورشیدی - سال‌روز درگذشت «بیژن ترقی»، شاعر و ترانه‌سرای ایرانی است. وی فعالیت ادبی خود را با استادانی چون «ملک‌الشعرای بهار»، «امیری فیروزکوهی»، «نیما یوشیج» و «شهریار» آغاز کرده بود. گفته می‌شود بیژن ترقی سبک تازه‌ای را وارد ترانه‌سرایی ایران کرده و مجموعه سروده‌های او در کتابی با عنوان «آتش کاروان» گرد آمده ‌است. وی در کتاب «از پشت دیوارهای خاطره» پنجاه سال خاطرات خود را در زمینه شعر و موسیقی جمع‌آوری کرده و از جمله به نقل خاطرات خود با شعرا و ترانه‌سراهایی چون «پرویز یاحقی»، «ابوالحسن صبا»، «رهی معیری» و «علی تجویدی» و … پرداخته ‌است. «آتش کاروان» با صدای «دلکش» یکی از پرآوازه‌ترین ترانه‌های او است. از دیگر آثار به یاد ماندنی او می‌شود به «بهار دلنشین»، «آتش کاروان» و «برگ خزان» اشاره کرد.

1971 میلادی - در ادامه اعتراضات گسترده مردم «آمریکا» به عملیات نظامی این کشور در «ویتنام»، در چنین روزی، حدود هزاران تن از مردم آمریکا در «واشینگتن» تظاهرات کردند. این تظاهرات، یکی از بزرگ‏ترین واکنش‏های اعتراض‏آمیز مردم آمریکا علیه سیاست‏های دولت این کشور در ویتنام بود. آمریکا در این جنگ که از سال 1964  آغاز شد، نیم میلیون سرباز به این کشور اعزام کرد که ده‏ها هزار نفر از آن‌ها، کشته و مجروح شدند. به همین دلیل، به موازات تشدید جنگ در ویتنام و کشته‌شدن افراد بیش‌تری از دو طرف، مخالفت مردم آمریکا با اعزام فرزندان‌شان به ویتنام افزایش یافت. واشینگتن سرانجام بر اثر فشارهای داخلی و بین‌المللی و به‌خاطر شکست‏های پی‏درپی در جبهه‏های نبرد ویتنام، در سال 1975، ناچار به پذیرش شکست و خروج از این کشور شد‌.

1341 خورشیدی - زادروز «عمادالدین باقی»، تاریخ‌دان، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار منتقد جناح اصول‌گرای جمهوری اسلامی ایران است. وی بینان‌گذار کمیته دفاع از حقوق زندانیان و نویسنده کتاب درسی «تاریخ معاصر دبیرستان‌های ایران» در اوخر دهه هفتاد است. وی دارای مدرک فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانش‌گاه «علامه طباطبایی» و متخصص تحقیقاتی در حوزه تاریخ ایران، مقطع تاریخ انقلاب اسلامی، که عمده کتاب‌هایش نیز در همین زمینه است. کتاب پرفروش او «تراژدی دمکراسی در ایران» و چندین کتاب دیگرش در ایران توقیف شده‌اند.

1859 میلادی - روز آغاز «عملیات حفر کانال سوئز» به‌منظور اتصال آب دریای «مدیترانه» به دریای «سرخ» است. اوج‏گیری رقابت‏های «انگلستان» و «فرانسه» در قرن نوزدهم و تلاش هر کدام از آن‌ها در برتری‏جویى نظامی، تجاری باعث شد تا بار دیگر این طرح عنوان شود و این‌بار فرانسه به‌عنوان یک قدرت صنعتی، نظامی درصدد برآمد تا ساخت این کانال را عملی سازد. ازاین رو، طرح حفر کانال در سال 1854 توسط یک مهندس فرانسوی صورت گرفت. اما طرح اولیه احداث چنین کانالی را به داریوش هخامنشی نسبت می‌دهند. فرانسویان بدون کمک از هیچ کشوری به تنهایى اقدام به این کار کردند و ظرف مدت ده سال، این پروژه را به اتمام رساندند. کانال سوئز در 17 نوامبر 1869 طی تشریفاتی گسترده با حضور امپراتور فرانسه و عبور کشتی حامل وی، افتتاح شد.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1372 خورشیدی – سال‌روز درگذشت دکتر «محمد باقر» از استادان برجسته زبان فارسی در کشور پاکستان است.

1980 میلادی - عملیات نظامی «مافوق سری» آمریکا علیه ایران، با شکست روبه‌رو و ادامه آن لغو شد. «جیمی‌کارتر» رییس‌جمهوری وقت آمریکا همان روز مسوولیت این شکست را برعهده گرفت و گفت که به‌منظور خارج ساختن گروگان‌ها (کارکنان سفارت) از تهران، این عملیات برنامه‌ریزی شده بود.

1361خورشیدی - در چنین روزی «دولت جمهوری اسلامی ایران» در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد خواستار اخراج اسراییل شد.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

نیروهای امنیتی سوریه بامداد روز دوشنبه به شهر درعا از مراکز عمده اعتراض‌ها حمله کرده که گزارش‌های اولیه حاکی از کشته شدن دست‌کم 5 تن در این یورش است.

شاهدان عینی از درعا گزارش کردند که صدای انفجار و شلیک گلوله برای مدت طولانی در این شهرشنیده شد و راه‌های ارتباطی در این شهر بسته شد.

این در حالی است که روز گذشته در منطقه جبله در نزدیکی شهر لاذقیه 9 تن دیگر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

منابع خبری تصاویری از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت مردم منتشرکرده‌اند با این حال رسانه‌های دولتی «گروه‌های مسلح ناشناس» را به شلیک به سمت مخالفان متهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک شاهد محلی اعلام کرد: «تعدادی از تک‌تیراندازان و نیروهای پلیس هم‌زمان با دیدار استان‌دار جدید لاذقیه از منطقه جبله به سمت معترضان آتش گشودند.»

درهمین حال برخی فعالان سیاسی در سوریه اعلام کردند اصلاحاتی که بشار اسد رییس جمهوری این کشور اعلام کرده است مطالبات آن‌ها را تامین نمی‌کند.

آن‌ها می‌گویند پس از کشته شدن نزدیک به 100 تن در روز جمعه گذشته به کم‌تر از سقوط حکومت اسد قانع نمی‌شوند.

به گزتارش رویترز، عمارالقربی از فعالان سیاسی معروف سوریه گفت‌: «حادثه روز جمعه گذشته یک نقطه تحول بود. نظام در آزمایش اصلاحات شکست خورد. آن‌ها ثابت کردند که اصلاحات اعلام شد تنها نوشته روی کاغذ است.»

القربی افزود‌: «صبر ملت سوریه تمام شده است. آن‌ها از وعده‌های نظام خسته شدند. به نظام فرصت کافی داده شد اما هم‌چنان به سرکوب ادامه می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:

«بازداشت شماری از فعالان مخالف دولت در سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز دوشنبه، نیروهای ناتو طی عملیاتی مجموعه «باب العزیزیه» در طرابلس، پایتخت لیبی را بمباران و دو ساختمان آن‌را نابود کرده‌اند. دولت لیبی شماری از خبرنگاران را به محل آورده است و گفته می‌شود که آتش‌نشانان برای ساعت‌ها در تلاش جهت اتفا حریق بوده‌اند.

به گزارش رویترز، سرهنگ قذافی از یکی از ساختمان نابود شده به عنوان محل برگزاری نشست‌های حکومتی و دیدار با وزیران استفاده می‌کرده است.

حمله صبح دوشنبه حداقل ۴۵ زخمی برجای گذاشته که حال ۱۵ نفر آن‌ها وخیم است.

تاکنون عامل این حمله مشخص نشده است. برخی گزارش‌ها جنگنده‌های ناتو را عامل این عملیات دانسته اما برخی دیگر آن‌ را حمله موشکی عنوان کرده‌اند.

گزارش‌ها هم‌چنین از ادامه درگیری‌ها در شهر تحت محاصره مصراته، واقع در غرب لیبی حکایت دارد.

مخالفان می‌گویند که نیروهای حکومتی مرکز شهر را به شدت بمباران کرده‌اند.

از سوی دیگر، مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای ملی انتقالی لیبی، اعلام کرده که دولت کویت وعده داده است که ۱۸۰ میلیون دلار به مخالفان معمر قذافی کمک کند.

دولت کویت می‌گوید که این مبلغ برای رفع نیازهای اضطراری به مخالفان سرهنگ قذافی اعطا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«حملات شدید نیروهای قذافی به شهر مصراته»


 


خبر / رادیو کوچه

حسین رونقی ملکی که در زندان در وضعیت نامناسب جسمی به‌سر می‌برد، صبح روز یک‌شنبه، در مرکز فوق‌تخصصی هاشمی‌نژاد، تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

به گزارش هرانا، حسین رونقی ملکی چهارم اردی‌بهشت ماه در مرکز فوق‌تخصصی هاشمی‌نژاد واقع در خیابان ونک تهران تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفت.

پزشکان عمل این زندانی سیاسی را موفقیت آمیز توصیف کردند.

شایان ذکر است، این وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر که از آذرماه سال ۸۸ تاکنون بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد، محکوم به تحمل پانزده سال حبس تعزیری است.

بیشتر بخوانید:

«عدم اعزام رونقی‌ملکی به بیمارستان»


 


خبر/ رادیو کوچه

بعدازظهر یک‌شنبه و در هفته سی و یکم لیگ بر‌تر فوتبال ایران پرسپولیس در حضور نزدیک به تنها دو هزار تماشاگر در استادیوم آزادی تهران با نتیجه ۵ بر یک نفت تهران را شکست داد اما با ۵۳ امتیاز هم‌چنان در رده پنجم جدول باقی ماند.

پرسپولیس در رده پنجم جدول رده‌بندی است و به‌دلیل تفاضل گل کم‌تر پایین‌تر از تراکتورسازی قرار گرفته است.

فولاد با شش امتیاز اختلاف پایین‌تر از پرسپولیس در رده ششم ایستاده است. نفت هم با ۳۳ امتیاز در رده سیزدهم قرار دارد.

آخرین بازی هفته سی و یکم لیگ بر‌تر ایران روز دوشنبه و با میزبانی سپاهان از صبای قم برگزار می‌شود.

سپاهان صدرنشین لیگ بر‌تر ایران ۶۱ امتیاز دارد و فاصله‌اش با استقلال تیم دوم جدول تنها دو امتیاز است. برای همین سه امتیاز این بازی اهمیت ویژه‌ای دارد و سپاهان را در آخرین هفته‌های لیگ بر‌تر به قهرمانی نزدیک‌تر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

«باخت ذوب‌آهن و صعود استقلال به رده دوم»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

1) لیبی خواستار میانجی‌گری روسیه برای پایان درگیری‌ها شد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=81255

وزارت امور خارجه روسیه روز یک‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که لیبی از این کشور خواستار میانجی‌گری با هدف جست‌وجوی راه حل سیاسی برای پایان‌دادن صلح‌آمیز به درگیری‌های این کشور شده است. به گزارش ایرنا در این اطلاعیه با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی روز گذشته نخست وزیر لیبی با وزیر امور خارجه روسیه، آمده است: «طرابلس برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور و برقراری ثبات سیاسی به‌منظور پایان‌بخشیدن به درگیری‌های نظامی آمادگی دارد.»

2) افزایش خودسرانه قیمت‌ نان

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=81273

در حالی مردم با دریافت یارانه نقدی افزایش یافته نان، خود را برای شرایط جدید عرضه انواع نان آماده می‌کنند که از جلسات کارگروه تعیین قیمت استانداری تهران خبر می‌رسد دو سناریوی افزایش 10 و 15 درصدی قیمت انواع نان در این جلسات بررسی شده است. به گزارش مهر، بعد از تعیین قیمت ملی گندم در فاز اول اجرای قانون هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها در آذرماه سال 89، دولت گام مثبتی را در بالاترین مرحله‌ای افزایش کیفیت این محصول مهم در سبد خانوارها برداشت.

جام‌جم

1) صالح به مبارک و بن‌علی پیوست

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100841794598

رییس‌جمهوری یمن پیشنهاد میانجی‌گران شورای هم‌کاری خلیج‌فارس را برای کناره‌گیری از قدرت ظرف 30 روز و واگذاری حکم‌رانی 32 ساله‌اش به معاون خود در قبال مصونیت قضایی پذیرفت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تشدید ناآرامی‌ها و هم‌چنین موج پیوستن هم پیمانان علی عبداله صالح از جمله چند فرمانده ارشد نظامی به معترضان باعث شد تا رییس‌جمهوری یمن عملن قدرتی برای ادامه حضور در این سمت نداشته باشد و سرانجام پذیرفته است که پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در سال 2013 از قدرت کناره‌گیری کند.

2) نظامیان آمریکایی در عراق نمی‌مانند

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100841795683

سخن‌گوی دولت عراق با اشاره به برخی اظهار‌نظرها درباره تمایل مقامات این کشور برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی، آن‌ها را بی‌اساس دانست. وی افزود: «دولت عراق به طرف آمریکایی از زمان امضای توافق‌نامه با آمریکا در سال 2008  ابلاغ کرده است که سال 2011 آخرین موعد حضور این نیروها در عراق است.»  وی در ادامه گفته: «برخی مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی از دولت عراق خواسته‌اند که نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند و دولت به‌طور روشن به آن‌ها گفته است نمی‌خواهد که پس از سال 2011 این نیروها در کشور بمانند.»

رسالت

1) جامعه باید در این مقطع به مشکلات اقتصادی هجوم ببرد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=60535

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که متاسفانه کشور هم امسال و هم سال گذشته شاهد برخی مسایل حاشیه‌ای بود، افزود: «به هرحال یکی از نقش‌های رهبری تعیین اولویت در جامعه است. ایشان حفظ وحدت ملی به‌ویژه در این مقطع زمانی را مورد اشاره قرار داده‌اند و همه را از پرداختن به مسایل حاشیه‌ای منع کرده‌اند.

2) نحوه محاسبه گازبها در سال 90 به‌زودی اعلام می‌شود

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=60570

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان این‌که گازبهای مشترکان برای هفت ماه نخست سال در ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها مشخص و نهایی شده است، گفت‌: «به‌زودی در‌باره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.» به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی وزارت نفت‌، مجتبا شیخ بهایی افزود‌: با ابلاغ قیمت‌های جدید در این دوره زمانی (هفت ماه نخست سال) جزییات مربوط به آن در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.»

خراسان

1) واکنش مهمانپرست به ادعای اوباما

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=5&id=684889

تهران و دمشق، ادعاهای باراک اوباما‌، رییس‌جمهوری آمریکا را درباره دخالت ایران در تحولات سوریه رد کردند. ایسنا گزارش داد: «سخن‌گوی وزارت خارجه کشورمان توجه به خواست مردم را تنها راه حل مشکلات کشورهای منطقه دانست و گفت: «سرکوب این خواسته‌ها، برخورد خشونت‌آمیز و مداخله نظامی سایر کشورها این بحران را عمیق‌تر می‌کند و زخم‌های کهنه‌ای را به‌وجود می‌آورد.» وی گفت: «یکی از راه‌هایی که متاسفانه برخی از این کشورها در منطقه دنبال کردند اتهام زدن به جمهوری اسلامی ایران بود و اتهام دخالت را به ما وارد می‌کنند که این به هیچ‌وجه صحت ندارد.»

2) اعتراض برخی نمایندگان جلسه کمیسیون تلفیق را تعطیل کرد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=5&id=684881

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در گفت‌و‌گو با این روزنامه اظهار داشت: «وابستگی بودجه ۹۰ به نفت با اصلاحات و تغییراتی که در کمیسیون تلفیق مجلس داده شد بیش‌تر از بودجه پیشنهادی دولت شد، «عباسعلی نورا» از اعتراض اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه به عمل‌کرد هیت رییسه این کمیسیون و نحوه اداره کمیسیون در جلسه دیروز صبح خبر داد.

کیهان

1) تجمع اعتراض‌آمیز زنان در جده برای کسب حق رای

http://www.kayhannews.ir/900205/16.htm#other1607

به گزارش خبرگزاری فرانسه در ادامه اعتراض‌های مردمی به رژیم آل سعود و محرومیت زنان از شرکت در انتخابات، گروهی از زنان سعودی عصر روز شنبه در مقابل حوزه رای‌گیری انتخابات شهرداری‌ها در جده تجمع کردند.

2) هزاران آلمانی علیه جنگ طلبی غرب به خیابان‌ها ریختند

http://www.kayhannews.ir/900205/16.htm#other1609

به گزارش خبرگزاری‌ها، مراسم عید پاک امسال در شهرهای مختلف آلمان، که دیروز برگزار شد، به تظاهرات علیه سیاست‌های جنگ طلبانه آلمان، ناتو و آمریکا تبدیل شد. این تظاهرات در شهرهای «برلین»، «هامبورگ»، «دوسلدورف»، و سایر مناطق این کشور برگزار شد. مردم در راه‌پیمایی‌های خود، خواستار پایان یافتن جنگ کشورهای غربی در عراق، افغانستان و لیبی شدند.

همشهری

1) سوسیالیست‌های اسپانیا در معرض شکست

http://www.hamshahri.net/news-133280.aspx

سوسیالیست‌های اسپانیا به رهبری خوزه زاپاته در معرض شکست سنگینی در انتخابات منطقه‌ای و محلی قرار دارند که ماه آینده برگزار می‌شود.

2) حباب قیمت یا مدیریت؟

http://www.hamshahri.net/news-133296.aspx

بازگشت حباب به بازار سکه در روز گذشته همه را شوکه کرد. چه این‌که انتظار فعالان و مردم این بود که روند کاهشی قیمت انواع سکه یک روز پس از فروش گسترده در 150 شعبه بانکی بازهم ادامه یابد. اما پیش از ظهر دیروز افزایش 14 هزار تومانی هر سکه طرح جدید و نوسان شدید قیمت ربع سکه، نگرانی‌ها نسبت به ناتوانی بانک مرکزی را تقویت کرد تا این‌که انتظار کاهش ارزش سکه در بازار آزاد جای خود را به افزایش قیمت داد.

دنیای اقتصاد

1) ایران به‌طور فنی کنار گذاشته نشد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=250874

مدیرعامل شرکت‌ «او.ام.وی» اتریش از ایران به‌عنوان امن‌ترین منبع تامین گاز اروپا یاد کرد و از هم‌کاری‌ با شرکت ملی نفت در یک پروژه اکتشافی خبر داد. وی درباره دلایل کنار گذاشتن ایران از خط لوله «ناباکو» به «مهر» گفت: «کنار گذاشتن ایران از خط لوله ناباکو از نظر فنی صحیح به‌نظر نمی‌رسد.»

2) افزایش قیمت گاز و فرآورده‌های نفتی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=250868

به‌رغم کاهش تقاضای گرمایشی گاز طبیعی و هم‌چنین افزایش سطح ذخایر زیر زمینی عملیاتی گاز طبیعی آمریکا معادل 47 میلیارد فوت مکعب طی هفته منتهی به 15 آوریل 2011، قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس نایمکس، از حدود 138/4 دلار در هر میلیون «بی.تی.یو» در تاریخ 18 آوریل 2011 تا بیش از 412/4 دلار در هر میلیون بی.تی.یو در تاریخ 21 آوریل 2011 افزایش یافت.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

آزمایش به روی موش‌ها نشان داده است که استنشاق یک پروتئین که سیستم مصونیت بدن را تقویت می‌کند می‌تواند به مقابله با آنفلوآنزا کمک کند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که سالانه سه تا پنج میلیون مورد ابتلا به آنفوآنزا در جهان وجود دارد که باعث مرگ 250 هزار تا 500 هزار نفر می‌شود.

کارشناسان آمریکایی دریافتند که استنشاق این پروتئین از شدت علائم بیماری می‌کاهد.

به علاوه علی‌رغم مرگ‌بار بودن شدت آنفلوآنزا در موش‌ها، این پروتئین از مرگ آن‌ها جلوگیری کرد.

پژوهش‌گران می‌گویند که این معالجه «پتانسیل زیادی» دارد.

این در حالی است که هر سال واکسنی برای مقابله با شایع‌ترین انواع آنفلوآنزا ساخته می‌شود.

از سویی دیگر محققان اعلام کردند که تاثیر واکسن‌ها «متغیر» است، که عمدتن به تغییر و دگرگونی ویروس‌ها مربوط می‌شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته