-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 04/27/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آیت الله سید علی محمد دستغیب، مرجع تقلید مقیم شیراز، در جلسه تفسیر قرآن خود از برخوردهای امنیتی و قضایی صورت گرفته با طلاب و شاگردان خود به شدت انتقاد کرد و هشدار داد که این رفتارها، افراد را به جمهوری اسلامی بدبین خواهد کرد.

به گزارش وب‌سایت حدیث سرو، اخیرا حدود ده نفر از طلاب و شاگردان این مرجع تقلید که در جریان حمله عوامل لباس شخصی به مسجد قبا در روز قدس، به دفاع از خود پرداخته اند، به احکامی از قبیل پرداخت جزای نقدی تا سقف یک میلیون تومان و حبس به مدت هفت ماه و نفی بلد به مدت دو سال و خلع لباس روحانیت محکوم شده اند.

این مرجع تقلید اما به چنین رفتارهایی واکنش نشان داد و گفت: کینه چه چیزى را بر سر این طلّاب مظلوم خالى مى‌‌کنید؟ ما هیچ، این بندگان خدا چه گناهى کرده‌اند که از یک طرف شهریه‌شان را قطع کرده‌اید، از یک طرف باید سربازى بروند، از یک طرف از نماز اخراجشان کردید، حالا لباس هم از تنشان درمى‌آورید تا کت و شلوار بپوشند؟ یعنى این لباس اینقدر خراب شده که اهل تقوا آن را نپوشند و کسان دیگر بپوشند؟!

آیت الله دستغیب همچنین با تاکید دوباره بر ۱۶ موردی که پیش از این به عنوان موارد تخلف و انحراف حاکمیت از اسلام و قرآن و قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح کرده بود، اعلام کرد که پنج مرجع تقلید دیگر نیز این اشکالات را پذیرفته و موارد دیگری از انحرافات و تخلفات حاکمیت را هم به آنها افزوده اند.

خلاصه ای از این سخنرانی را به نقل از سایت حدیث سرو در ادامه بخوانید:

اگر کسى بخواهد اهل تقوا باشد باید همه احکام اسلام را رعایت کند چرا که احکام اسلامى همه با هم مانند زره و زنجیر، مرتبطند. البته این بدان معنا نیست که اگر کسى کوچکترین نقصى در اتیان اوامر شرع داشت جهنّمى مى‌‌شود و هیچ راه نجاتى ندارد، غفران پروردگار سخنى على‌‌حده است و یقیناً رحمت او شامل همه بندگانش مى‌‌گردد. اما اگر کسى طالب عشق پروردگار و معرفت کامل او است و دوست مى‌‌دارد از عمرش کمال استفاده را ببرد، لامحاله باید همه واجبات را انجام دهد و از تمامى محرّمات پرهیز کند. پس از آن نسبت به معاشرتهایش دقّت نظر داشته باشد. بعضى معاشرتها حرام و بعضى دیگر مطابق خواست وى، لازم است چرا که نداشتن همراه و رفیق مناسب براى طى‌‌کردن بعضى طرق معرفت، دشوار است.

در بعد اجتماعى نیز همین است؛ یعنى اگر قرار باشد جامعه‌اى، جامعه توحیدى شود و هدف خلقت را دنبال کند و همه آنچه در انسان نهاده شده، در همگان به فعلیت برسد، به ناچار باید همه احکام اسلام در آن پیاده شود. نه آنکه برخى را مطابق بعضى مصالح، تعطیل کنند و در برخى دیگر شدّت عمل به خرج دهند. همچنین باید همه افراد، از صدر تا ذیل، ملتزم به رعایت احکام اسلام شوند همانطور که پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین‌علیهما السلام در مدت زمامدارى خود، اینگونه بودند. ایشان دقیقاً همان روشى را که مطابق نظر پروردگار بود اعمال مى‌فرمودند. البته جامعه زمان پیامبرصلى الله علیه وآله، جامعه‌اى بود که رو به خداى تعالى حرکت مى‌کرد اما در دوران حکومت على‌علیه السلام وضع جامعه تغییر یافته، روشهاى ناصحیح خلفاى قبل و مخصوصاً عثمان جامعه را از مسیر الهى خویش منحرف ساخته بود و به همین دلیل مولا على‌علیه السلام آنگونه که باید د، در ادامه راه پیامبر و هدایت جامعه به سمت صلاح فلاح کامل و نیز سپردن آن به امام مجتبى‌علیه السلام موفق نشد.

کسى که در رأس یک جامعه قرار مى‌گیرد باید خود، طالب خداى تعالى باشد و حرکت به سوى او را آغاز کرده باشد بى‌تردید خلفاى سه گانه در تمامى مسائل مجبور به مشورت با مولا على‌علیه السلام و اطاعت از ایشان بودند. خلیفه اول بارها بر منبر گفت: «أقیلونی أقیلونی و لَسْتُ بِخَیرِکُم و عَلیٌ فیکُم: مرا رها کنید که من بهترین شما نیستم در حالى که على میان شماست».

ار عمر هفتاد مرتبه در تاریخ ثبت شده که گفت: «لو لا عَلیٌ لَهَلَکَ عُمَر: اگر على‌علیه السلام نبود عمر هلاک مى‌شد». با این حال هیچکدام آنها، نه نفع امیرالمؤمنین کنار رفتند و نه ایشان را جانشین خود ساختند. به همین جهت در پنج سال خلافت مولا على‌علیه السلام، آنچه مورد نظر حضرت بود و باید مى‌شد، نشد. اگر چه اکثریت مستضعف جامعه، از عدالت على‌علیه السلام شادمان بودند.

در این زمان هم همین است. اگر قرار است جامعه، جامعه‌اى توحیدى باشد باید به همه احکام مانند هم عمل شود، نه آنکه صرفاً با بعضى منکرات مثل بى‌حجابى، گهگاه و به صورت غیرکارشناسى برخورد شود، بدون آنکه زمینه‌هاى ترویج فساد که بعضى از آن به عملکرد نامطلوب صدا و سیما باز مى‌گردد، مورد توجه قرار گیرد. البته برخورد با بى‌حجابى و بى‌بند و بارى یک ضرورت است اما نه با قهر و اجبار بلکه با قول منطقى و روشهاى فرهنگى.

در پیاده‌سازى احکام اسلام، قضاوت مخصوصاً باید بسیار مواظب باشند و آنچه را که حکم خداى تعالى است، بى‌هیچ تبعیضى اجرا کنند. خداى تعالى در سوره مائده آیات ۴۴، ۴۵ و ۴۷ کمسانى را که به «ما أنْزَلَ اللَّه» عمل نمى‌کنند، کافر، ظالم و فاسق مى‌خواند. ممکن نیست در جامعه‌اى که مى‌خواهد به عنوان جامعه توحیدى قلمداد شود، احکام غیر خدا جارى گردد یا به رأى عده‌اى خاص و منفعت‌طلب بچرخد و با زور و شکنجه نمى‌توان مردم را طالب خداى تعالى کرد. با نیروهاى امنیتى و نظامى نمى‌شود قلب مردم را متوجّه خداى تعالى نمود.

آقایى که براى طلبه‌هاى این حوزه، حکم بریدى که حق ندارید پیش سید على محمّد دستغیب بروید، دو سال باید تبعید شوید، سه سال از درس محرومید، مدتى خلع لباس شوید. این روشها صحیح نیست. هر کدام از این طلبه‌ها، کم و زیاد هزار نفر دوست و قوم و خویش دارند که این حکم به گوششان مى‌رسد. شما با این کار همه این افراد را نسبت به جمهورى اسلامى بدبین مى‌کنید و بعد هم تقصیر بنده مى‌اندازید. سخن بنده این است که اگر مى‌خواهید جمهورى اسلامى برقرار باشد و نظام، یک نظام توحیدى و اسلامى باشد، این راهى که شما پیش گرفتید صحیح نیست. حرف بشنوید، نصیحت قبول کنید. این احکامى که شما صادر مى‌کنید احکام اسلامى نیست. بى‌جهت افراد را زندان نکنید. اگر مى‌خواهید زندانى شوند، اول بیاورید اتهامشان را معلوم کنید، محاکمه‌شان کنید.

شانزده مورد خلاف و انحراف از اسلام را که بنده گفته بودم به پنج مرجع تقلید نشان دادیم، همه تأیید کردند و گفتند: جز این در نظر ما نیست. و تازه بعضى، چیزهاى دیگرى هم به آن اضافه کردند. گیرم که چیزى بلد نباشیم آیا آنها هم چیزى بلد نیستند؟ آیا آنها هم خارجى هستند؟

طلبه‌هاى ما را هر کجا که نماز مى‌خواندند، اخراج کردند یا گفتند: آنجا (حوزه علمیه ابوصالح «عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف») نروید کسانى که پشت سر این طلاب نمار مى‌خواندند، خلاف شرعى از آنها ندیده بودند و به آنها علاقه داشتند، شما همه آنها و خانواده‌هاى آنها را بدبین کردید. این کارهایى که مى‌کنید ضدّ انقلاب و ضدّ جمهورى اسلامى است. ما چه حرف بدى زدیم ما مى‌گوییم همه رو به خدا بروید. از بالا تا پایین، همه خدایى شوید، عاشق خدا شوید. براى عاشق خدا شدن باید پایه محکم داشت و آن پایه، عمل به احکام اسلام و قرآن و سنّت است غیر از این چه گفته‌ایم که اینگونه کینه به دل گرفته‌اید. کینه چه چیزى را بر سر این طلّاب مظلوم خالى مى‌کنید؟ ما هیچ، این بندگان خدا چه گناهى کرده‌اند که از یک طرف شهریه‌شان را قطع کرده‌اید، از یک طرف باید سربازى بروند، از یک طرف از نماز اخراجشان کردید، حالا لباس هم از تنشان درمى‌آورید تا کت و شلوار بپوشند؟ یعنى این لباس اینقدر خراب شده که اهل تقوا آن را نپوشند و کسان دیگر بپوشند؟

هر کدام از این طلبه‌ها که رفتند قم و امتحان دادند به آنها گفتند: شما کجا بودید که به این خوبى درس خواندید؟ وقتى اسم بنده را مى‌آوردند، مى‌گفتند: فایده‌اى ندارد، مردودید.

آیا این کار درست است که شما مى‌کنید؟ کمى به خود بیائید. در مجالسى که دور همه مى‌نشینید کمى وضع خود را اصلاح کنید. این براى خودتان بد است. از اینها مى‌گذرد. اینها هر کجا که باشند دست از دینشان بر نمى‌دارند، کارى به بنده ندارد اینها راهى دارند که راه خداست و آن را رها نمى‌کنند. حرف شما که تأثیر بر رویشان نمى‌گذارد. خداى تعالى رهایشان نمى‌کند اما شما منتظر باشید «إنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» نیاید روزى که همین بلاها سر خودتان بیاید؟ «وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ»!

آیت الله دستغیب رفتارهای مغرضانه با طلاب را محکوم کرد;


 


جلسه هیأت وزیران با حضور وزرا و معاونین رئیس‌جمهوری به ریاست محمدرضا رحیمی تشکیل جلسه داد.

در این جلسه وزرا و معاونین رئیس‌جمهوری ضمن تصویب برخی از طرح‌ها و لوایح در خصوص موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به یادآوری است که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز در این جلسه حضور داشته است.

احمدی‌نژاد هفته آینده در تلویزیون

سید علی محمد بزرگواری، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار «نسیم»، گفت: سید محمد رضا میر‌تاج‌الدینی این خبر را امروز در جمع نمایندگان اعلام کرد.

میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: احمدی‌نژاد هفته‌ آینده به طور رسمی با مردم گفت‌وگو می‌کند و اظهارات وی بار دیگر منجر به خوشحالی دوستداران انقلاب و مایوس شدن منافقین و دشمنان نظام خواهد شد.

احتمال دیدار آیت‌الله ‌خوشوقت، آقاتهرانی و خزعلی با احمدی‌نژاد

یک نماینده شاخص اصول‌گرا، در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با برنا، از دیدار بعد از ظهر امروز مرتضی آقاتهرانی و محمود احمدی‌نژاد خبرداد و گفت: بنا بر این است که امروز مرتضی آقاتهرانی به دیدار احمدی‌نژاد برود.

وی ادامه داد: همچنین به احتمال زیاد ظرف چند روز آینده آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله خزعلی با رییس‌جمهور دیدار خواهند کرد.

این نماینده مجلس همچنین از نشست برخی استانداران با یکدیگر خبرداد و افزود: روز گذشته برخی استانداران کشور طی برگزاری جلسه‌ای نقطه‌نظرات خود را پیرامون حمایت از رهبر فرزانه انقلاب و رییس‌جمهور اعلام کردند.

وی گفت: احمدی‌نژاد از 6 سال گذشته که رییس‌جمهور شده تا به امروز به صورت بی‌وقفه و شبانه‌روزی کار کرده و یک لحظه هم آرام و قرار نداشته است.رییس‌جمهور در طول مدت کار خود دائما و بدون وقفه برای کشور خود و نظام زحمت کشیده است. لذا مردم و برخی مسئولان نباید به شایعات توجه کنند.

همچنین یک سایت خبری حامی دولت تاکید کرد که احمدی‌نژاد بیمار است و به توصیه پزشکان مشغول استراحت است.

به گزارش پایگاه خبری سفیر، سایت نهال‌نیوز با دروغ خواندن «قهر کردن احمدی‌نژاد» و استعفای قریب‌الوقوع او نوشت: «پیگیری‌های ما نشان داد این خبر از اساس دروغ است و دکتر احمدی‌نژاد بلافاصله بر اجرای دستور رهبری در ابقای مصلحی تاکید کردند و از ایشان برای حضور در هیأت دولت دعوت به عمل آوردند، از طرف دیگری رئیس‌جمهور بر اساس فشار کاری، در چند روز اخیر دچار مریضی آنفلونزای شدید شده و به سختی می‌توانست در محل کار حاضر شوند و به توصیه پزشکان مشغول استراحت بودند که موجب شد این جریان مشکوک از این موضوع سوء‌استفاده کرده و دست به چنین اخبار مضحکی بزند.»

دیدار 10 وزیر با احمدی‌نژاد

پانا نیز نوشت: شب گذشته10 وزیر دولت با دکتر محمود احمدی‌نژاد دیدار کردند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که شب گذشته ده تن از وزرای دولت با دکتر "محمود احمدی‌نژاد" دیدار و در مورد مسائل روز با رئیس‌جمهور صحبت کردند.

اطلاعاتی بیشتری در مورد محتوای این جلسه به دست نیامده است.

سوال از احمدی‌نژاد با 52 امضا در مجلس کلید خورد /استیضاح منتفی است

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز از جمع‌آوری 52 امضا برای طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

به گزارش آفتاب، محمد جواد ابطحی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که شایع شده با توجه به اتفاقات رخ داده بعد از موضوع تغییر وزیر اطلاعات احتمال استیضاح احمدی‌نژاد وجود دارد، گفت: استیضاح منتفی است اما آقای مطهری قصد سوال از رئیس‌جمهور را دارد و تاکنون 52 امضا هم جمع‌آوری کرده است.

دیدار احمدی‌نژاد با مقام معظم رهبری

همچنین حجت‌الاسلام سید علی محمد بزرگواری، عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس در گفت‌و‌گو با برنا از دیدار مقام معظم رهبری با محمود احمدی‌نژاد خبرداد و گفت که در این دیدار احمدی‌نژاد دغدغه‌های خود را برای مقام معظم رهبری مطرح کرده است.

این نماینده مجلس همچنین از دیدار قریب‌الوقوع برخی بزرگان کشور و تعدادی از علما با احمدی‌نژاد خبر داد.

سایت آیین‌نیوز نیز نوشت: به گزارش «هفت صبح»، یک منبع مطلع در دفتر رییس‌جمهور به هفت صبح خبر داد که رییس‌جمهور روز گذشته برای تجدید بیعت به دیدار رهبر انقلاب رفت.

این منبع نزدیک به اصول‌گرایان پیش رو افزود، اقتدارگرایان داخلی از یک سو و اپوزیسیون رادیکال بیرونی از سوی دیگر در تلاشند با رادیکالیزه کردن تنش‌های ساختاری، مسیر اصلاحات را به بن‌بست بکشانند که با اقدامات ریییس‌جمهور این تلاش به سرانجام نخواهد رسید.


 


نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری 52 امضا برای طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

به گزارش آفتاب، محمد جواد ابطحی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که شایع شده با توجه به اتفاقات رخ داده بعد از موضوع تغییر وزیر اطلاعات احتمال استیضاح احمدی‌نژاد وجود دارد، گفت: استیضاح منتفی است اما آقای مطهری قصد سوال از رئیس‌جمهور را دارد و تاکنون 52 امضا هم جمع‌آوری کرده است.


 


طبق آمار، ايران در حال حاضر پانزدهمين واردكننده بزرگ سيگار دردنيا است و دخانيات، سالانه 2 تا 3 هزار ميليارد تومان سرمايه كشور راازبين مي‌برد اما درميان افراد مصرف كننده سيگار، چه تعدادازميان قشردانشجو وجوددارند؟

اعداد اين پرسش مانند اغلب آمارهاي ديگر كشورمان تا به حال جوابي رسمي نيافته است اما بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه مصرف سيگار در دوران تحصيل در مراكز دانشگاهي در ميان دانشجويان پسر سال اول 8/ 21 درصد است كه در سال آخر به 4/ 28 درصد افزايش مي‌يابد. همچنين بر طبق آمار كلينيك ترك دخانيات تهران، مصرف سيگار در ميان دختران دانشجوي سال اول 7/ 2 درصد است كه تا سال آخر دانشگاه به 8/ 7 درصد افزايش پيدا مي‌كند.

سيگارمعياري براي كم نياوردن دربين همسالان؟
بيشترين علت گرايش جوانان به سيگار وساير مواد دخاني چيست؟ به گفته منيره‌ها دي كارشناس ارشد مشاوره، بيشتر كساني كه براي مشاوره همزمان ترك سيگار به دفتر او مراجعه مي‌كنند، افراد بين سنين 20تا 30سا له‌اي هستند كه اغلب دلايل مشابهي را براي آغاز سيگار كشيدنشان بيا ن مي‌كنند.‌ها دي درادامه بيان كرد: «اين مراجعا ن مواردي مثل رفع دلشوره و اضطراب، تقويت ذهن، رفع خستگي، رفع عصبانيت را به سيگار نسبت مي‌دادند. در اين ميان شايعترين باور «رفع عصبانيت» بوده است.»‌

اين كارشناس مشا وره در ادامه اظهارات خود افزود: «البته مواردي هم وجودداشت كه دليل آغاز مصرف سيگاررا كم نيا وردن دربين همسالان بيان داشته‌اند.»

همچنين يكي از كساني كه براي مشاوره در دفتر حضورداشت در اين با ره گفت: «اولش در دوره پيش دانشگاهي، براي اينكه به دوستا نم ثابت كنم كه بزرگ شدم ومستقل از پدرومادرم مي‌توانم تصميم بگيرم، به صورت تفريحي سيگارمي كشيدم. بعد از ورودبه دانشگاه كه البته در شهر خودمان نبود؛به طوردائم وهرروز به سيگارروآوردم.»

محمد جواد انگيزه تركش را اين‌گونه بيان مي‌كند: «از حدود يك‌ماه قبل به خاطر درد‌ها يي كه در اطراف قفسه سينه‌ام شروع شده بود به دكترمراجعه كردم. دكترهم خيلي سا ده به من گفت اگه مي‌خوام زنده بمونم بايد سيگاررو كناربذارم. حالا هم دوهفته است كه براي ترك اقدام كردم.»

آمارها نگران كننده
مشاور رئيس كميسيون اجتماعي مجلس هم از افزايش آمار گرايش دانشجويان و دانش آموزان به سيگار نگران است. او مي‌گويد: «متاسفانه گسترش گرايش دانشجويان به سيگار و قليان باعث شده زمينه مناسبي براي جوانان براي مصرف مواد مخدر ايجاد شود.»

دكتر مجيد ابهري مي‌افزايد:«جاي نگراني است كه عده‌اي سودجو دانشجوياني كه خارج از محل زندگي والدينشان تحصيل مي‌كنند را با بدآموزي‌هايي مانند غلبه برغصه دوري و غم دانشجويان را تشويق به مصرف سيگار و قليان مي‌كنند.»

وي ادامه داد:«متاسفانه سيگار بين جوان‌هاي ما مد شده و بايد يك فكري به حال اين ماجرا كرد.»

به اعتقاد اين رفتارشناس 70 درصد دانشجوياني كه به سمت مصرف سيگار كشيده شده‌اند مهارت «نه گفتن» نداشته‌اند براي همين تاكيد مي‌كند كه اساتيد دانشگاهي تدريس مهارت‌هاي زندگي را جدي بگيرند تا دانشجويان با اصول اوليه مهارت‌هاي زندگي آشنا شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي همچنين از گسترش مصرف سيگار در پايه‌هاي تحصيلي پايين در كشور نگران است و مي‌گويد:«طبق تحقيقاتي كه انجام داده ايم مشخص شده كه 70 درصد دانش آموزان پسر دبيرستاني در سنين 16-17 سال حداقل يك بار سيگار كشيده اند.»

او مي‌گويد:«نكته مهم اين تحقيق اين است كه 40 درصد دانش آموزان نه تنها يك بار سيگار تجربه كرده‌اند بلكه به صورت تفنني و روزي 3-4 نخ سيگار مي‌كشند.»

مشاور رئيس كميسيون اجتماعي مجلس مي‌گويد: «90 درصد دانش آموزان سيگار را در راه خانه تا مدرسه تجربه مي‌كنند و اين جاي نگراني دارد به خاطر همين بايد قوانيني در كشور وضع بشود كه با فروشندگان سيگار براي سنين پايين برخورد شود كه اگر اين اتفاق بيفتد آن وقت كنترل آمار نگران كننده مصرف سيگار در بين دانشجويان كار راحت تري خواهد بود.»

دانشجويان سالم ترند؟
اما حميديعقوبي رئيس مركزمشاوره وزارت علوم با بيان اينكه مصرف مواددخاني در دانشگاه‌ها بسيار كمتر از سا ير مكان‌هاست، گفت: «بر طبق آخرين آمار اعلام شده از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر، يك ميليون و 200 هزار نفر در كشور معتاد هستند و 800 هزار نفر نيز به صورت تفنني مواد مصرف مي‌كنند كه اين آمار سه درصد كل جمعيت كشور را در بر مي‌گيرد. در دانشگاه‌ها نيز با مصرف تفنني مواد و عمدتا دخانيات مواجه هستيم كه در اين راستا بايد عوامل هيجان طلبي و روان شناختي را در دانشگاه‌ها كنترل كنيم.»

يعقوبي با بيان اينكه دانشجويان سالم‌تر از ساير جوانان جامعه زندگي مي‌كنند كه اين موضوع به دليل جايگاه و موقعيت اجتماعي آنهاست، گفت:«اخيرا با اداره كل پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر قراردادي منعقد كرده ايم تا پژوهشي در زمينه ميزان مصرف دخانيات و مواد مخدر در دانشگاه‌ها انجام گيرد.»

اوهمچنين از بودجه 500 ميليون توماني براي آموزش مهارت‌هاي زندگي به دانشجويان و همچنين كارمندان در بحث پيشگيري از مصرف دخانيا ت و مواد مخدر يا د كرد و افزود: «از جمله اين مهارت‌ها مي‌توان به قدرت نه گفتن توسط دانشجويان اشاره كرد.»

از سوي ديگر دكتر سيد مهدي طيبي تفرشي دبير شوراي مركزي انضباطي دانشجويان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي؛ در گفت‌وگويي با خبرگزاري مهر اظهار داشت: «در شيوه نامه جديد اجرايي انضباطي دانشجويان استعمال دخانيات در دانشگاه و اماكن مرتبط يعني هر فضايي كه به دانشجو و دانشگاه مرتبط باشد تخلف اخلاقي محسوب مي‌شود.»

طيبي اضافه كرد: «در صورت ارتكاب دانشجويان به اين تخلف در مرحله اول بندهاي 2 تا 5 شيوه نامه اجرايي كه از اخطار شفاهي تا درج در پرونده است اعمال مي‌شود و در صورت تكرار تا بند 12 كه در نهايت به دو ترم محروميت (تعليق) مي‌انجامد قابل تشديد است.»

اويادآور شد: «البته تاكنون حكمي در اين زمينه نداشته ايم كه دانشجويان به طور عمدي بخواهند فضا را آلوده كنند و تاكنون با اخطار شفاهي موضوع حل شده است.»

او گفت: «اين شيوه براي تمامي دانشجويان دختر و پسر اجرا مي‌شود و تفاوتي نيز ميان دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت بهداشت يا علوم وجود ندارد.»

چه راهكاري بايد انديشيد؟
اما كارشناسان معتقدند علاوه بر زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در بروز گرايش مصرف دخانيات در جوانان و بخصوص دانشجويان، مشكلات روان شناختي نيز در گراييدن آنها به استفاده از مواد دخاني موثر است.

مجيد جمشيديان استاد دانشگاه، با بيان اينكه در همه اموري كه مربوط به اختيار انسان مي‌شود چه در ايجاد و چه در ترك آن چهار عامل مهم «علم و آگاهي»، «علاقه و تنفر»، «مهارت و امكان» نقش اساسي را ايفا مي‌كند، گفت: «در گرايش دانشجويان و عموم جوانان به مصرف مواد دخاني نيز شاهد هستيم اين چهار عامل مهم رواني تأثيري بسزا دارد.»

همچنين او گفت: «از سويي برخي آگاهي‌هاي غلط چون اين باور كه مصرف سيگار باعث آرامش روحي و رواني دانشجو شده يا ذهن او را باز مي‌كند، در گراييدن دانشجو به سمت سيگار تأثير دارد.»

جمشيديان به علاقه و تنفر در استفاده از مواد دخاني اشاره كرد و گفت: «مشكلات فردي دانشجويان چه در جامعه و زندگي شخصي و چه در محيط دانشجويي به نحوي است كه علاقه افراد به سلامت شخصي آنها بسيار كم شده و اين امر موجب مي‌شود خيلي اوقات با داشتن آگاهي از مضرات سيگار، به مصرف آن بپردازند.»

به گفته اين استاد دانشگاه، از طرفي علاقه داشتن به سلامتي فردي و تنفر از بيماري‌ها روحي - رواني در دانشجو، كمك مي‌كند تا او از مصرف مواد دخاني اجتناب ورزد. وي ادامه داد: «شرايط محيطي زندگي دانشجو نيز به گونه‌اي است كه بسياري از تصميمات را بدون هوشياري كامل مي‌گيرد و بعد كه متوجه تصميم خود مي‌گردد، تازه پي به اشتباه خود مي‌برد.»


 


درآمد صادرات نفتي كشور در 9 ماهه سال گذشته به بيش از 60 ميليارد دلار رسيد.

به گزارش فارس، تازه ترين گزارش رسمي بانك مركزي نشان مي دهد، درآمد صادرات نفتي كشور كه در 9 ماهه سال 88 بيش از 51 ميليارد دلار بوده است، در 9 ماهه پارسال با 17.9 درصد رشد به بيش از 60 ميليارد دلار رسيد.

بنابراين گزارش، درآمد صادرات نفتي شامل صادرات نفت خام، فرآورده هاي نفتي، گاز طبيعي، ميعانات و مايعات گازي صادر شده توسط شركتهاي ملي نفت ايران، ملي گاز ايران، پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و شركت پتروشيمي مي شود.

به گزارش فارس، درآمد صادراتي نفتي ايران در سالهاي 85 بيش از 64 ميليارد دلار، 86 بيش از 84 ميليارد دلار، 87 بيش از 86 ميليارد دلار و در سال 88 نيز 69 ميليارد دلار بوده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته