-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۹, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 04/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: روزنگار جنبش سبز به همت جمعی از طراحان جوان سبز طراحی و در اختیار عموم قرار گرفته است. این تقویم که حاوی کلیه مناسبتهای مربوط به جنبش سبز می باشد در چهار فصل تهیه شده است.

فایل اصلی را می توانید از اینجا یا اینجا دانلود کنید .
لازم به ذکر است که این تقویم مربوط به سه ماهه اول سال ۹۰ بوده و  تقویم کامل در مقاطع بعدی ارائه می شود 

spring_pw-13-300x211_0.jpg


 


ندای سبز آزادی: موج ورشکستگی ها و تعطیلی کارخانجات و بیکار شدن کارگران شاغل در آنها، می رود که به بحرانی تمام عیار مبدل شود. ورشکستگی کارخانه‌ها و بیکار شدن کارگران نارضایتی‌های گسترده‌ای را به‌وجود آورده است. هر روز در خبرها می‌شنویم و می‌خوانیم که کارگران بیکارشده اعتصاب کرده و نسبت به وضعیت خود اظهار نارضایتی می‌کنند. انگشت انتقاد کارگران به سوی مدیران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نشانه رفته است در حالی که مقصر اصلی در جای دیگری‌ست. بحران‌هایی که اقتصاد ایران با آن دست به گریبان است و بخش بزرگی از آن به واردات بی‌رویه در کشور مربوط است تولیدات داخلی را به مرز خفگی رسانده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلارهای نفتی که طی دو سال گذشته از سوی دولت وارد بازار شده یکی از دلایل ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی‌ست. کارخانه‌های نگران از ورشکستگی و در حالی که زیر بار مالی بسیار زیادی هستند مجبورند با ظرفیت‌های بسیار پایین کار کنند و در نتیجه هزینه تمام شده بالایی دارند. این مشکلات یک شبه پدید نیامده اند و پیدایش آنها را نیز نمی توان به بحران اقتصادی جهان منتسب کرد، هر چند بحران جهانی در تشدید و گسترش مشکلات بخش های تولیدی تاثیر گذار بوده است.
در میان شکایت هایی که از زبان تولیدکنندگان در رسانه ها منتشر می شود یک عامل همواره مشهود و برجسته است. واردات بی رویه که عملن آنها را به حاشیه رانده و به نابودی تهدید می کند.
در چند سال گذشته با ورود  اجناس خارجی و ارزان قیمت، تولیدکنندگان داخلی در بخش‌های مختلف هر روز شاهد بدتر شدن شرایط اقتصادی خود می‌شوند. شاید نگاهی به آمار وضعیت تولید در چند سال گذشته در بخش‌های مختلف بد نباشد: ورود سیلی از کفش‌های چینی بی‌کیفیت با قیمت‌های بسیار پایین در بازار داخلی سبب به حاشیه رانده شدن تولیدات داخلی شده است. آنچنان که  وضع رشد 26 درصدی واردات کفش طی 9 ماه ابتدای سال 87 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آنچنان تولیدکنندگان داخلی را تحت فشار قرار داد که به شدت از رکود تولید و کاهش تقاضا در بازار داخلی گلایه‌مند شدند.
از سویی تب واردات انواع میوه به بازار داخلی طی چند سال گذشته آن چنان روند افزایشی داشته که حتی ادارات جهاد کشاورزی استان ها نیز با میوه وارداتی پذیرای میهمانانی می شوند که به این ادارات سر می زنند، و به این ترتیب برای انواع میوه های داخلی سرنوشتی جز ماندن و پوسیدن در انبارها و برای باغداران آینده‌ای جز ورشکستگی نمی توان انتظار داشت.
شیرخشک های تولید شده در داخل با کیفیت بالا در انبارها مانده و شیرخشک های بی کیفیت چینی، هندی و پاکستانی بازار را اشباع کرده است.
پس از نابودی صنعت نساجی نوبت به لوازم خانگی رسید و به طوری که در یکی دو سال گذشته شاهد تعطیلی کارخانجات لوازم خانگی و اخراج کارگران این واحدها در شهرهای بسیاری بوده‌ایم.
سیل واردات تا جایی رسیده است که اکنون کار به ورود محصولات مذهبی مثل جانماز، تسبیح، چادر، مقنعه، آیات قرآنی، صلوات شمار، ادوات مربوط به عزاداری ها همچون طبل، دهل، سنج  با مارک ها و برندهای شرکت های چینی رسیده است و  حتی در بازارهای سنتی شهرهای مذهبی ایران نیز کاملاً به چشم می خورد. شرکت های چینی تا آنجا در تولید کالاهای مربوط به مسلمانان پیش رفته اند که حتی آیة الکرسی چینی را نیز روانه بازارهای اسلامی کرده و متون قرآنی و ادعیه اسلامی را روی سنگ، شیشه، سرامیک و چینی حکاکی کرده اند. شرکت های چینی از کلاهخود مراسم تعزیه گرفته تا حلقه های فلزی زنجیرزنی را تولید و عرضه می کنند که قیمت های کمتر و کیفیت های مشابه با نوع تولید داخل آنها سبب شده تا میزان استقبال مردم از این کالاها بیشتر شود.
چندی پیش در نخستین هم‌اندیشی كارفرمایان، كارگران و اقتصاددانان با رویكرد مقابله با واردات بی‏رویه كالا این موضوع مطرح شد كه طی چهار سال گذشته 194 میلیارد دلار كسری در تراز بازرگانی كشور وجود داشته است  و این به معنی افزایش واردات در مقابل كاهش صادرات است، هرچند این عدم تراز با نفت جبران شده است.
تب واردات حتی به بازار طلا و جواهر کشور هم سرایت کرده است. چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در مورد افزایش بی‌سابقه واردات طلا در یک سال گذشته تنها به گفتن این بسنده کرد که دليل واردات طلا را بايد از گمرگ بپرسيد.
طي هشت ماهه ابتدايي سال گذشته بيش از 144 تن طلا به ارزش 3.5 ميليارد دلار وارد كشور شده بود كه طي آذر ماه بيش از 42 تن طلاي ديگر به ارزش بيش از 1.3 ميليارد دلار وارد ایران شد.
به اين ترتيب در 9 ماه ابتدايي سال 89 بيش از 186 تن طلا به ارزش 4.8 ميليارد دلار از كشورهاي سوئيس، تركيه، امارات و روسيه به بازار ایران وارد شده است.
بنزین هم از این طاعون همه‌گیر مستثنی نبود. در حالی که سال گذشته دولت شعار تولید بنزین خودکفایی را سرداده بود تنها در چهار ماه نخست آن میزان واردات بنزین به ایران نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب 12 و 13 درصد افزایش یافته بود.
این موضوع نه تنها داد کارشناسان و مجلسیان را درآورده است حتی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از آن گلایه کرده است.
طی چند روز گذشته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واردات بی‌رویه و استفاده‌های پی‌در‌پی از ذخایر ارزی کشور برای اشباع بازار از کالاهای وارداتی را سم مهلک اقتصاد کشور خواند و گفته است:" برای احیای اقتصاد کشور راهی جز ساختن زیربناها و رسیدگی و تقویت بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی نداریم، چرا که وفور منابع ارزی و ریالی کشور قطعاً همیشگی نخواهد بود."
با این حال سیل واردات که سبب ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی و بیکاری کارگران می‌شود همچنان و بیش از گذشته به کشور ادامه دارد و انگار تا نابودی کامل صنایع داخلی دست بردار نیست. 


 


ندای سبز آزادی: به زودی اولین نمایشگاه و جشنواره‌ بازی‌های رایانه‌ای از سوی دولت احمدی‌نژاد در تهران برگزار می‌شود. دولت برای برگزاری این جشنواره تدارک بسیاری دیده و امیدهای فراوانی را به آن بسته است. انگیزه‌های سیاسی و امنیتی بیشترین انگیزه دولت را برای برگزاری این جشنواره تشکیل می‌دهد.
قرار است نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در هشت تولیدات، فناوری‌ها، خانواده، بازی و سرگرمی، دنیای بدون بازی‌های رایانه‌ای، دانش‌آموزی، کارگاه‌های تخصصی و مسابقات برگزار شود. در بخش تولیدات آخرین محصولات تولید شده ایرانی، بازی‌های تلفن همراه، تولیدات خارجی و انیمیشن به حاضران در نمایشگاه معرفی می‌شود. بخش فناوری‌های جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران نیز شاهد حضور شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و معرفی نرم افزارها، سخت‌افزارها و تجهیزات پایه‌ای تولید بازی‌های رایانه‌ای است.
گفته شده 70 موسسه تولیدکننده و فعال در بازی‌های رایانه‌‌ای ایران در نمایشگاه شرکت دارند و بیش از 40 بازی رایانه‌ای ایرانی در نمایشگاه رونمایی می‌شود.
این جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران هشتم تا 12 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد میزبان علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای است.
بازی‌های رایانه‌ای؛ پدیده‌ای جدید
زمان زیادی از پیدایش بازی‌های رایانه‌ای در جهان نمی‌گذرد،  تولید بازی‌های رایانه‌ای دنیا به سال 1962 میلادی باز می‌گردد. زمانی که استیفن راسل از دانشجویان دانشگاه MIT اولین بازی رایانه‌ای را با نام جنگ فضایی نوشت. این بازی بر روی رایانه‌ای به نام PDP1 - که اندازه‌ای در حدود یک اتومبیل داشت- اجرا می‌شد. داستان بازی همان جنگ سفینه‌ها بود که شما باید سفینه طرف مقابل را نابود می‌کردید. بعد از آن شرکت آتاری در سال 1973 بازی پونگ را ساخت که یک بازی ساده متشکل از تعدادی مستطیل سیاه و سفید بود که چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت. 
مهاجمان فضایی، بازی دیگری که در سال 1997 در شرکت تایتو نوشته شد، شامل عناصر کلاسیک یک بازی رایانه‌ای بود. در این بازی کنترل یک شی یا یک شخص در دست بازیکن بود که باید با کمک آن دشمنان را نابود می‌کرد.
طبق آمار، روزانه دو بازی رایانه‌ای به بازار می‌آید و تخمین زده می‌شود که چرخش مالی این بازی‌ها فقط در امریکا، تا پایان این دهه، به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.
بازی‌های رایانه‌ای برخلاف فیلم‌های سینمایی به مخاطب این امکان را می‌دهد که بجای تماشاچی بودن خود به ایفای نقش بپردازد، رانندگی کند، با اسلحه شلیک کند و تعقیب و گریز انجام دهد.
آمارها نشان می‌دهد که روند تولید بازی‌های رایانه‌ای به 4-3 هزار نسخه در سال می‌رسد و با شتاب زیاد در جامعه جهانی در حال گسترش است. که تولید این بازی‌ها در دنیا تنها در انحصار چند شرکت امریکایی و ژاپنی است. 
هدف دولت از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی چیست؟
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، بخشی از اوقات فراغت خود را با بازی‌های رایانه ای پر می‌کنند که اغلب آنها ساعت‌ها از رندگی روزمره‌شان را به این کار اختصاص داده‌اند؛ این آمار علاوه بر آنکه گستردگی بازی‌های رایانه‌ای را نشان می‌دهد، از وابستگی روانی به این بازی‌ها حکایت دارد. 
نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که جوانان ایرانی نیز علاقه بسیار زیادی به بازی‌های رایانه‌ای در اوقات فراغت دارند. به همین دلیل دولت تلاش بسیاری برای به دست گرفتن این عرصه کرده است.
اغلب بازی‌های رایانه‌ای که ایرانیان استفاده می‌کنند محصول کشورهای غربی است و دولت از این امر بیمناک است، زیرا این پدیده را جزوی از جنگ نرم و تهاجم فرهنگی غرب علیه ایران می‌داند.
از همین رو سعی می‌کند با برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای این عرصه را به زعم خود برای مقابله با اهداف سیاسی غرب تقویت کند. شخص وزیر ارشاد نیز هدف از برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای را مقابله با تولیدات غربی اعلام کرده است. وی گفته است که ایران به زودی به یکی از مراکز صدور بازی‌های رایانه‌ای در جهان تبدیل می‌شود. اما آیا این امر شدنی است؟
بازی‌های رایانه‌ای ایران؛ فاقد جذابیت
بازی‌های رایانه‌ای ساخت داخل ایران اغلب برگرفته از داستان‌های مذهبی و اتفاقات جنگ ایران و عراق است. اما داستان این بازی‌های رایانه‌ای جذابتی برای جوانان ایرانی ندارد، ضمن این‌که کیفیت فنی ساخت آنها نیز در مقایسه با نمونه‌های خارجی پایین است. 
گفته می‌شود بهترین بازی‌رایانه‌ای که ایران ساخته بازی‌های رایانه‌ای معروف به «گرشاسب» و «میرمهنا» است که مقامات دولتی می‌گویند با استقبال نوجوانان روبه‌رو شده است.
دولت خشمگین از بازی‌های رایانه‌ای غربی
مقامات دولتی ایران همچنین می‌گویند یکی از اهداف و وظایف نهاد دولتی ناظر بر بازی‌های رایانه‌ای معروف به «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» نظارت دقیق بر بازی‌های رایانه‌ای وارداتی و مقابله با بازار سیاه فروش این بازی‌هاست.
دولت ایران به شدت از بازی‌های رایانه‌ای که وارد بازار ایران می‌شود خشمگین است. گاهی هم بازی‌هایی علیه دولت ایران و سپاه پاسداران و برنامه‌هسته‌ای ایران ساخته می‌شود که این خشم را صدچندان می‌کند.
اگر پیشتر توجیه جمهوری اسلامی برای مقابله با بازی‌های رایانه‌ای، بحث فرهنگ و عفاف و مذهب بود، اکنون این توجیهات رنگ و بوی سیاسی و امنیتی گرفته است. به همین دلیل است که پای سپاه پاسداران نیز به این عرصه باز شده است.
سود اقتصادی بازی‌های رایانه‌ای برای دولت
همچنین دولت سعی می‌کند با کنترل بازی‌های رایانه‌ای، سود کلانی را نصیب خود کند. روزانه تعداد زیادی از بازی‌های رایانه‌ای در سراسر ایران به صورت غیرمجاز و زیرزمینی به فروش می‌رسد و دولت سعی دارد با به دست گرفتن این بازار کسب درآمد کند.
اما با توجه به در نظر نگرفتن خواسته‌ها و امیال نوجوانان و جوانان در ساخت بازی‌های رایانه‌ای از سوی دولت به نظر نمی‌رسد دولت بتواند به این هدف خود برسد. 


 


ندای سبز آزادی: اجرای اصل 44 قانون اساسی دستاویز دیگر دولت است برای فشار بیشتر به طبقه کارگر.
نکته جالب توجه اینست که دولت و وزارت کاربا وجود ادعای خود مبنی بر به رسمیت شناختن حقوق کارگر حتی از افزایش دستمزد آنان در سال جدید به میزان عادلانه هم دریغ کرده‌اند.
هرچند حداقل دستمزد کارگران باید به اندازه‌ای باشد که زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، تامین کند.
اما کارشناسان می‌گویند که حقوق کارگران در سال‌های اخیر، متناسب با تورم افزایش نیافته است و به همین دلیل، مبلغی که هر سال به عنوان حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود، برای تامین هزینه‌های زندگی بخشی از آنها کافی نیست.
وزیر کار از سویی می گوید بعید است در حداقل دستمزد کارگران در سال جاری تجدید نظر شود . از طرف دیگر از اخراج کارگران انتقاد می‌کند و می گوید که نباید به اسم خصوصی سازی و در راستای اجرای اصل ۴۴ کارگران را اخراج کرد.
عبدالرضا شیخ الاسلامی می‌گوید: "کسانی که واحدهای تولیدی و صنعتی را در اجرای این طرح می خرند به هیچ وجه حق ندارند کارگران را اخراج کنند."
به گفته وی اگر چنین چیزی به وزارت کار گزارش شود تا مرحله ابطال معامله و برگشت آن کارخانه به دولت هم پیش خواهند رفت.
اما واقعیت اینست که با وجود این ادعا کارخانه‌های بسیاری خصوصی شده‌اند و بعد از آن اخراج کارگران هم در پی آمده است. آخرین نمونه آن اخراج عده زیادی از کارگران یکی از فازهای شهر صنعتی عسلویه بوده است.
اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد ایران را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم کرده اما بخش خصوصی تنها به عنوان مکمل دو بخش دیگر در نظر گرفته شده است.
بر اساس تفسیری که مجمع تشخیص مصلحت نظام از اصل ۴۴ قانون اساسی ارائه کرد، واگذاری بخش عمده ای از سهام برخی بانک ها، شرکت های دولتی بیمه‌، شرکت های هواپیمایی، شرکت های تامین نیرو و شبکه مخابراتی را مجاز اعلام کرد.
در طول پنج سالی که از تفسیر این اصل قانون اساسی می گذرد عمده سهام شرکت های بزرگ در این مدت در قالب سهام عدالت واگذار شده و بخش دیگری از سهام شرکت های بزرگ نیز به نهادهای شبه دولتی از جمله سپاه پاسداران فروخته شده است.
این واگذاری که با انتقادات فراوانی روبرو بوده است بیشتر به دلیل نتایج حاصل از این اتفاق بوده است که سبب ورشکستگی بخش خصوصی شده است. به عنوان مثال در گزارش مجلس در باره این واگذاری ها در دو سال گذشته آمده بود: "این گونه شرکت ها نه دولتی هستند که نظارت پذیری مجلس و دیگر نهادهای نظارتی را پذیرا باشند و نه خصوصی که قواعد رقابت پذیری را رعایت کنند."
همچنان که آغاز اجرای تدریجی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر نگرانی‌ها اضافه کرده است و برخی تحلیلگران، نسبت به افزایش فشار اقتصادی بر جامعه کارگری ایران هشدار داده‌اند.
با این حال، وزیر کار و امور اجتماعی پیش از این گفته بود که "هدفمند کردن یارانه‌ها حتما باعث توانمند شدن جامعه کارگری شده و اثر منفی نداشته است تا دستمزدها به طور جهشی افزایش پیدا کند."
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز چندی پیش با انتقاد از نحوه خصوصی شدن شرکت‌ها و کارخانجات دولتی گفته بود که هنوز هم اقتصاد ما دولتی است.
به گفته محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران  با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، هنوز شاکله اصلی اقتصاد دولتی است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به سیاست های اصل ۴۴ که در ارتباط با نقش دولت در اقتصاد طراحی شده اند، گفت: "پس از ۵ سال، اعلام جهاد اقتصادی شد که حکایت از آن دارد که ما آنچنان که باید و شاید در این مسیر گام برنداشته ایم."
اما واقعیت اینست که با روند پیش گرفته شده خصوصی سازی به شکل واگذاری بخش‌های دولتی به بخش دیگری از دولت انجام می‌شود.
هربار که خبرهای مربوط به خصوصی شدن بخش‌های مختلف دولت به ویژه شرکت‌های نفتی در حالی منتشر می‌شود خیلی زود مشخص می‌شود که خریدار اصلی آنها یک نهاد مشخص است و عملن خصوصی‌سازی واقعی صورت نگرفته است و به گفته تحلیلگران، نظام حکومتی ایران هیچگاه تن به خصوصی‌سازی واقعی نخواهد داد و تنها ضربه آن به طبقات فرودست وارد خواهد آمد.


 


ندای سبز آزادی: در حالی كه مسوولان امر وعده کنترل نرخ اجاره بهای مسکن در سال جاری را داده بودند اما به همین زودی و با گذشت یک و نیم ماه از شروع سال جدید نرخ اجاره‌بها روند افزایشی به خود گرفته است.
گزارش‌ها و آمار خبر از از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بهای مسكن در ماه‌های اخیر می‌دهد.
این موضوع در حالی منتشر شده است که وزیر مسکن برای چندمین بار در هفته‌های اخیر هر گونه افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن را رد کرده است.
به گفته علی نیکزاد نه اجاره‌بها و نه قیمت مسکن در هیچ کجا افزایش نیافته است و چنین ادعاهایی صحت ندارد.
با وجود تأکید دولت و وزارت مسکن بر عدم افزایش نرخ مسکن و اجاره بها و وعده‌کنترل و رونق بازار مسکن ، گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ مسکن و اجاره آن در پایتخت بلافاصله پس از تحویل سال سیر صعودی گرفته است.
هرچند دولت حاضر به پذیرش آن نباشد و برای اثبات ادعای خود بسته پیشنهادی مسکن ارائه کند.
این بسته به گفته وزیر مسکن شامل تمهیداتی همچون اعطای یارانه به تولید‌کنندگان مصالح ساختمانی، اعطای یارانه به مسکن مهر، تشویق صنعتی‌سازی و ‌افزایش بهره‌وری برای جلوگیری از ورود التهاب قیمتی به حوزه مسکن است.
اما واقعیت اینست که نرخ اجاره‌بها هم‌اكنون روند مناسبی را طی نمی‌كند. به گفته مشاوران املاك كاهش نرخ سود بانكی و عدم تسهیلات‌دهی بانك‌ها از دلایل مهم در افزایش اجاره‌بهای مسكن بوده و این مساله باعث‌شده مالكان اجاره‌بها را افزایش دهند. به دلیل کاهش سودهای بانكی، صاحبان خانه‌ها به دنبال دریافت اجاره به جای ودیعه هستند.
از سویی با وجود قول دولت مبنی بر خانه‌دار کردن ایرانیان و برگزاری جشن آن تا دو سال دیگر اکنون نه از مسکن مهری که قرار بود بسیاری از واحدهای آن سال گذشته تحویل داده است خبری شده و نه از کنترل قیمت اجاره بها. هرچند به گفته وزیر مسکن قرار است واحدهای بسیاری در شهرها و روستاهای کشور با پروژه مسکن مهر احداث شود اما واقعیت اینست که همان واحدهای وعده داده شده هم تحویل داده نشده است.
در واقع با آنکه مدت ها پیش جشن خانه دار شدن ایرانیان برگزار شد اما به نظر می رسد اجاره نشین ها باز هم باید برای دریافت مسکن مهر صبر کنند.
طرح مسکن مهر هم از وعده هایی بود که مدت ها  از زمان مقرر عملی شدنش می گذرد و همچنان عده زیادی در انتظار تحقق قول محمود احمدی نژاد هستند.
طرح مسكن مهر از خرداد ماه 1386 به مورد اجرا گذاشته شده و قرار بود در پايان پاييز سال گذشته 140 هزار واحد مسكوني از اين نوع واحدها به بهره‌برداري برسد اما با به تاخیر افتادن مدام و اخباری که از مشکلات این طرح حکایت می کند تحقق این وعده که بیشتر از نوع وعده‌های بی‌برنامه رئیس دولت دهم به‌نظر می‌رسد، را با اما و اگر جدی مواجه کرده است. به نظر می رسد اجاره نشین ها باز هم باید برای دریافت مسکن مهر صبر کنند.
و اکنون با آنکه مسوولان حوزه مسكن ضمن تاييد رشد اجاره‌بها در تهران به دنبال راه‌هاي فرعي مي‌گردند تا بتوانند نرخ‌هاي اجاره را لااقل براي ماه‌های آتی سال جاری كنترل كنند، این امر را تایید می کنند که  ناكامي‌هاي پي‌درپي طرحي كه چهارسال پيش براي صاحب‌خانه كردن نيم ميليون تهراني به اجرا گذاشته شد، هم‌اكنون به عنوان محرك اصلي اجاره‌بها در شهر تهران خودنمايي مي‌كند.


 


ندای سبز آزادی: شورای هماهنگی راه سبز امید در آستانه ی سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم طی بیانیه ای اعلام کرده که همراهان جنبش سبز مصرانه خواهان آزادی هرچه سریع تر نمایندگان تشکل های معلمان که ماه هاست در سخت ترین شرایط در حبس هستند می باشند و اخطار داده که دولت موظف است در مقابل خواسته های صنفی معلمان پاسخگو باشد نه سرکوبگر و به جای دادن وعده های توخالی در هنگامة تبلیغات انتخاباتی، به شعور فرهنگ سازان فرهیختة این سرزمین احترام بگذارد.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه دشمنی با فضای نقادانه ای که علوم انسانی در جامعه فراهم می کند، راه اندازی اینترنت ملی و قطع ارتباطات اینترنتی با جهان پیرامون و همة اقدامات مداخله گرانة دیگری که با نام مهندسی فرهنگی صورت می گیرد، نشان از ترس اقتدارگرایان از آگاهی دارد آمده است: خودکامگان، نه به نیازها و مشکلات معلمان توجه می کنند، و نه آنها را در انجام رسالت خویش آزاد می گذارند. ایرانیان اما، نشان داده اند که از فرمانروایانشان در درک زمانة خود پیشروترند و به پیروزی نهایی خرد بر نابخری، ایمان دارند.

متن کامل این بیانیه، که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است، به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سالگرد ترور استاد شهید مطهری به دست خشونت طلبانی که بجای استفاده از منطق گفتگوی نقادانه، مخالفان فکری خود را با گلوله از میدان به در می کردند، به روز بزرگداشت مقام شامخ معلم نام گذاری شده است؛ بزرگداشت همة افرادی که دست اندرکار تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی هستند. نام مطهری و دیگر معلمان بزرگ این انقلاب همچون بازرگان، شریعتی، بهشتی، طالقانی، باهنر، رجایی و بسیاری دیگر، یادآور نسلی است که آزادی، آگاهی و انتخابگری را برترین موهبت های الهی به انسان می دانستند، نسلی که گفتگوی میان عالمان دینی نواندیش و روشنفکران دینمدار را سرمایة فهمی از دین فطری قرار داده بود تا دین را از دام های التقاط و تحجر نجات بخشد و ایمان دینی نه دستاویز حاکمیت مستبدان و خودکامگان داخلی و نه زمینه ساز استعمارگران و سلطه جویان خارجی شود. دین فطرت پسندی که بهروزی انسانیت را رقم زند و راه را نشان دهد، بدون آن که بخواهد انسان ها را به اجبار به سعادت برساند.

از همین روست که معلمان کار انبیاء را می کنند و از همین روست که معلمان، استادان و عالمان دینی، قشر فرهنگ ساز جامعه هستند. آگاهی هایی که این فرهنگ سازان به مخاطبان خود ارزانی می دارند و آنان نیز به مثابه سفیران آگاهی به میان خانواده هایشان می برند، ستون های کاخ های ستمی که بر زر و زور و تزویر استوار شده اند را سست کرده و چشم اندازی نویدبخش برای آینده ای بهتر ترسیم می کنند. و از همین روست که خودکامگان، نه به نیازها و مشکلات معلمان توجه می کنند، و نه آنها را در انجام رسالت خویش آزاد می گذارند. تلاش اقتدارگرایان برای سیطرة هر چه بیشتر بر نظام آموزشی، برخورد با معلمان و استادانی که حاضر نیستند آزادگی خویش را به دستگاه سانسور بفروشند و در نتیجه از مدرسه و دانشگاه اخراج می شوند، مخالفت و دشمنی با فضای نقادانه ای که علوم انسانی در جامعه فراهم می کند، راه اندازی اینترنت ملی و قطع ارتباطات اینترنتی با جهان پیرامون، تبدیل مراکز آموزشی به پادگان و حاکمیت مدیریت پادگانی بر مدارس و دانشگاه ها، و همة اقدامات مداخله گرانة دیگری که با نام مهندسی فرهنگی صورت می گیرد، نشان از ترس اقتدارگرایان از آگاهی است، چرا که آگاهی چشم اسفندیار خودکامگان است.

سبزاندیشان این مرز و بوم می دانند که سعادت واقعی مردم به انتخاب آزادانه و آگاهانة آنها وابسته است و معلمان و استادان، پیشقراولان آگاهی بخشی هستند. جامعه ای که در آن آزادی بیان وجود نداشته باشد، جامعه ای که افراد نتوانند از حقوق خود از طریق شوراها و تشکل های صنفی دفاع کنند، جامعه ای که در آن اندیشیدن به شیوه ای متفاوت از حاکمان جرم باشد، جامعه ای که دستگاه های امنیتی برخلاف نص صریح قانون اساسی به تفتیش عقاید دست می زنند، نه روی بهزیستی در حیات دنیوی را خواهد دید و نه به سعادت اخروی دست خواهد یافت. استاد شهید مطهری آرزو داشت که در نظام اسلامی آنقدر آزادی بیان وجود داشته باشد که در دانشکدة الهیات، کرسی درس مارکسیسم توسط یک استاد مارکسیست دائر شود تا بتوان با منطق گفتگو به نقد آن بر دین انتقاد کرد. کجاست آن شهید بزرگوار که ببیند این روزها استادان مسلمان را به جرم داشتن دغدغة اصلاح امور بی بصیرت می خوانند و به نام اسلامی کردن دانشگاه ها از تدریس محروم می کنند، و کجاست تا ببیند معلمانی چون هاشم خواستار، رسول بداقی، محمد داوری، عبدالله مومنی و... به جرم حق گویی و حق جویی به بند و زندان و شکنجه کشیده شده اند.

همراهان جنبش سبز مصرانه خواهان آزادی هرچه سریع تر نمایندگان تشکل های معلمان که ماه هاست در سخت ترین شرایط در حبس هستند می باشند. دولت موظف است در مقابل خواسته های صنفی معلمان پاسخگو باشد نه سرکوبگر و به جای دادن وعده های توخالی در هنگامة تبلیغات انتخاباتی، به شعور فرهنگ سازان فرهیختة این سرزمین احترام بگذارد. علم و فرهنگ در هر جامعه ای ماهیت جمعی دارد و انحصارگری اندیشه، جز به زوال و انحطاط آن نمی انجامد؛ فرایندی که سرانجامی جز فروپاشی هویت فرهنگی و ملی ما در پی ندارد.

امروزه ناکارآمدی نظام های تصمیم گیری فردمحور و کارایی نظام های مبتنی بر عقل جمعی چنان آشکار شده که تلاش های حقیرانه برای تقدس بخشیدن به افراد و خلق معجزات و کرامات برای صاحبان قدرت، در نزد شهروندان جز تمسخر عقلانیت انسان ها معنا نمی دهد. این همان نکته ای است که اهمیت آن را دولتمردان نتوانسته اند درک کنند. ایرانیان اما، نشان داده اند که از فرمانروایانشان در درک زمانة خود پیشروترند و به پیروزی نهایی خرد بر نابخری، ایمان دارند.


 


ندای سبز آزادی: بنا به گزارش منابع خبری، در حالیکه گزارش رسیده بود که محمود احمدی نژاد قرار است طی یک برنامه زنده تلویزیونی، برخی موارد را مورد بازگویی قرار دهد، وی اعلام کرده است که در صورت ضبط شده بودن این برنامه – که هفته آینده پخش خواهد شد- در آن شرکت نخواهد کرد.

به گزارش تارنمای «هفت صبح» به نقل از یک منبع نزدیک به دفتر محمود احمدی نژاد، قرار است وی در آنچه گفت‌وگویی مستقیم با مردم ذکر کرده، به بازگویی عملکرد دولت در هدفمندکردن یارانه‌ها و نیز برخی مشکلات به وجود آمده در این مسیر و برخی مسایل دیگر بپردازد، اما ابهاماتی در مورد پخش زنده این گفت‌وگو به وجود آمده است.

این منبع اضافه کرد، رییس‌ دولت گفته است در برنامه ضبط شده شرکت نخواهد کرد و صرفا در برنامه زنده حضور خواهد یافت.

گفتنی است طی روزهای اخیر، در راستای حاد شدنِ چالش میان حامیان رهبر جمهوری اسلامی و دولت، محمود احمدی نژاد کماکان از دستور و تاکید رهبر جمهوری اسلامی جهت ابقایِ وزیر اطلاعات خودداری کرده و به نشانه اعتراض، شش روز در جلسات هیات دولت شرکت نکرده، وزیر اطلاعات را از سفر استانی حذف کرده و همچنین در جلسۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور نیافته است.

محمود احمدی نژاد در تداوم موضع گیری های تند خود پیرامون دخالت رهبری در ماجرای عزل (برکناریِ استعفا گونۀ وزیر اطلاعات) همچنان از حضور در جلسات رسمی به عنوان رئیس دولت خودداری می کند.

منبع: جرس


 


ندای سبز آزادی - یک منبع موثق در گفتگو با ندای سبز آزادی به نقل از یکی از ائمه جماعات شهر فسا،از تکذیب حمایت آیت الله العظمی سیستانی از رهبر جمهوری اسلامی خبر داد. 

به گزارش خبرنگار ندای سبز آزادی، این منبع موثق با اشاره به دیدار اوائل اسفند ماه سال 89 یکی از ائمه جماعات شهر فسا با آیت الله العظمی سیستانی به خبرنگار ندای سبز آزادی گفت: امام جمعه مذکور پس از آنکه خدمت این مرجع عالی قدر در جهان تشیع می رسد به ایشان می گوید: ما در ایران فرمایشات شما را شنیده و اجرا می کنیم. ایشان سوال می کند چه نکات و مواردی؟ امام جماعت فسا می گوید ساده زیستی، عمل به واجبات و ترک محرمات و....

به گفته این منبع در ادامه این دیدار مجددا آیته الله العظمی سیستانی می پرسد دیگر چه مواردی را از قول من شنیده و عمل می کنید. پاسخ داده می شود به فرمان حضرتعالی مبنی بر اطاعت بی چون و چرا از ولی فقیه نیز عمل می کنیم.

این فرد روحانی که به دلیل مسائل امنیتی حاضر به افشای نام خود نیست به خبرنگار ندای سبز آزادی گفت: آیت الله بلافاصله واکنش نشان داده و می گوید شما این مطلب را بشدت تکذیب کنید. چنانچه چنین مطلبی به من نسبت داده شد شما تکذیب کنید.

این  همه در حالی رخ می دهد که موضوع مشروعیت آیت الله خامنه ای پس از حوادث خونین کودتای انتخاباتی سال 1388 به شدت مورد انتقاد بخش اعظمی از روحانیون مستقل و غیر وابسته به جکومت ایران واقع شده است.

به عقیده بسیاری از ناظران سیاسی در ایران، بحران عدم مشروعیت دینی و عدم کفایت علمی رهبر نظام سیاسی ایران، یکی از اصلی ترین چالشهای سیاسی وی در نظام سیاسی ایران طی 22 سال گذشته  بوده است.

آیت الله خامنه ای در سفرهای چندباره خود به قم در سال 1389 تلاش کرد تا این خلاء مذهبی سیاسی را تا حدودی جبران کند که موفق به انجام این کار نشد و عدم حضور مراجع پرنفوذی نظیر آیت الله وحید خراسانی، آیت الله صانعی و موسوی اردبیلی و چند روحانی سرشناس مستقل از حاکمیت مانع از اعلام مرجعیت عام وی در جهان تشیع شد.


 


ندای سبز آزادی: علی شکوری راد در حالی که قصد رفتن به سفر عمره را داشت در فرودگاه به او اجازه خروج از کشور را ندادند.

شکوری راد پیرامون همین موضوع در وبلاگ شخصی خود نوشت« فاصلۀ فرودگاه تا منزل را پیاده برگشتم. گفتم قدم بزنم تا بلکه بتوانم این رفتار نظام را باخودم و خانواده ام، هضم کنم. محرومیت از این سفر و بلاتکیف گذاشتن ما تا لحظۀ آخر در مقابل هزینه های بسیار بزرگی که شهدا و مجروحین و خانواده هایشان، زندانیان سیاسی و خانواده هایشان، کسانی که ناگزیر به جلای وطن شده اند و نیز آنها که کار و موقعیت خود را از دست داده اند قابل ذکر نیست اما با این حال، برای من و خانواده ام که در پیوند کامل با انقلاب و اندیشه و راه امام بوده ایم قابل هضم نیست چرا که در ورای آن، چیزی جز عقده گشایی به خرج اسلام و انقلاب دیده نمی شود.»


 


ندای سبز آزادی: در حالیکه بازار و اقتصاد کشور - بنا به نظر کارشناسان- در وضعیت بغرنجی به سر می برد، معاون اول رییس دولت مدعی "برنامه‌های مستمر دولت برای تنظیم و کنترل بازار" شد و از"ضرورت افزایش هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی های مسوولین امر در بخش نظارت و بازرسی" سخن گفت .

به گزارش ايلنا، محمدرضا رحیمی در جلسه ستاد کنترل بازار، با تاکید بر لزوم برخورد قاطع با متخلفان و سوء استفاده‌گران اظهار داشت: سازمان تعزیرات و بازرسان باید تلاش کنند با جلوگیری از اقدامات برخی متخلفین و سودجویان، روند تنظیم بازار را به بهترین شکل ادامه دهند.

معاون اول رییس دولت که خود از متهمان دانه درشتِ پرونده های متعدد فساد اقتصادی و اختلاس و جعل می باشد و رسیدگی به اتهامات وی در مُحاق مانده، با تاکید اینکه باید از بخش خصوصی در تنظیم بازار تحت نظارت وزارت بازرگانی استفاده شود، خواستار واگذاری اختیارات و وظایف اجرایی تنظیم بازار بیش از گذشته به بخش خصوصی شد.

چندی پیش احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و نماینده اصولگرای تهران، از فشارها و تهدیدات امنیتیِ تجار و صنعت کارانِ کشور توسط دولت و در جهت همکاری با سیاست های ابلاغی خبر داده بود.


 


ندای سبز آزادی: گروهی از هواداران محمود احمدی‌نژاد با انتشار بیانیه‌ای هشدار دادند در برابر «لشکر تا بن دندان مسلحی» که در پی از میدان به در کردن دولت است ایستادگی کرده و این لشکر را نابود خواهند کرد.
بیانیه هواداران احمدی‌نژاد روز چهارشنبه (هفتم اردیبهشت) به نام گروهی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان استان فارس در سایت «آئین‌ نیوز» متعلق به تیم احمدی‌نژاد منتشر شده است.
این بیانیه کم‌سابقه و بدون امضا چند روز پس از آنکه آیت الله خامنه‌ای در جمع گروهی از مردم استان فارس اعلام کرد در برابر انحراف‌ها تا پای جان خواهد ایستاد٬ منتشر شده است.
این بیانیه تند در واقع پاسخ مستقیمی به اظهارات رهبری علیه تیم احمدی‌نژاد است که صادر کنندگان آن به ظاهر گروهی از هواداران دولت در استان فارس هستند.
این بیانیه برای نخستین‌بار پس از علنی شدن اختلافات احمدی‌نژاد و آیت الله خامنه‌ای و موضع‌گیری صریح فرماندهان سپاه در طرفداری از رهبر جمهوری اسلامی، از منتقدان دولت با عنوان تازه «لشکر تا بن دندان مسلح» یاد کرده که به نظر می‌رسد کنایه مستقیمی به سپاه پاسداران است.
در این بیانیه مخالفان احمدی‌نژاد «دهان گشادان بی‌تقوا و خشک مغزان عافیت طلبی» معرفی شده‌اند که تلاش می‌کنند برای نزدیکان احمدی‌نژاد «پاپوش» درست کنند.
این بیانیه به هواداران آیت الله خامنه‌ای اعم از مداحان٬ روحانیون و نظامیان هشدار داده است: «چنانچه بر این رویه زشت و هتاکانه و چاله می‌دانی اصرار بورزند، بزودی طوفان این هتاکی‌ها دامن آنان را خواهد گرفت.»
این بیانیه تاکید کرده است: «این اخطار یک تهدید تو خالی و گذرا نیست. زیرا چنانچه فحاشی‌ها، سمپاشی‌ها و اتهام زنی‌ها به پایان نرسد، در آینده نزدیک مزد آنان را کف دستشان خواهیم گذاشت.»
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «برای آخرین بار تکرار می‌کنیم: احمدی‌نژاد را نرنجانید، در غیر این صورت به خدا سوگند به خاطر دفاع از دولت وارد میدان می‌شویم و تا آخر خط خواهیم ایستاد. بدون شک، ایستادگی ما منجر به رسوایی و نابودی لشکر تا بن دندان مسلحی خواهد شد که تحت عناوین و شعارهای فریبنده و مزورانه گوناگون برای از میدان به در کردن دولت احمدی‌نژاد عزیز و مظلوم لحظه شماری می‌کنند.»
از زمان علنی شدن اختلاف احمدی‌نژاد و رهبری٬ این بیانیه که به نظر می‌رسد از سوی تیم احمدی‌نزاد تهیه و تنظیم شده باشد٬ شدید‌ترین و جدی‌ترین حمله دولتی‌ها به رهبر جمهوری اسلامی و هوادارانش است.

منبع: دگربان


 


ندای سبز آزادی: مجلسی ها در حال جمع آوری ۱۰۰ امضا برای طرح سوال از احمدی نژاد در مجلس هستند.

علی مطهری با در دست داشتن برگه‌ای در راهروی مجلس به امضا گرفتن از نمایندگان مجلس برای طرح سئوال ازاحمدي نژاد اقدام کرد.

به گزارش آفتاب، وی تاکنون موفق شده است ۱۰۰ امضا جمع کند.

همچنین حجت الاسلام آشتیانی، عضو جامعه مدرسین و نماینده قم در مجلس، ضمن اعتراض به مطهری، وی را از عقوبت اخروی این کار بر حذر داشت لکن مطهری بدون توجه به این نصایح به کار خود ادامه داد.

گفتنی است قبلا اعلام شده بود تنها ۵۲ نماینده این طرح را امضا کرده‌اند.‬


 


ندای سبز آزادی: همزمان با برگزاری تجمعی اعتراضی در دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، در دانشگاه مازندران نیز جمعی از دانشجویان و فعالان دانشجویی آن دانشگاه، اقدام به پخش اعلامیه ای تک برگی جهت اعتراض به وضع موجود و ادامه حصر راهبران جنبش سبز نمودند.

لازم به ذکر است روز سه شنبه ششم اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، تجمع گسترده ای در اعتراض به وضعیت صنفی خود داشتند.

به گزارش دانشجو نیوز، در اعلامیۀ دانشجویان دانشگاه مازندران آمده است: “همانطور که مطلعیم ششم اردیبهشت صحن دانشگاه امیر کبیر صحنه ی اعتراض جمع کثیری از دانشجویان خواهد بود، فعالین دانشجویی مازندران ضمن حمایت از این دانشجویان اعلام می دارد به زودی ما نیز فریاد اعتراض های صنفی و سیاسی و فرهنگی خود را به گوش ایرانیان خواهیم رساند.”

چندی پیش ویراست دوم مانیفست جنبش سبز بصورت وسیع در دانشگاه مازندران پخش گردیده بود، اما به گزارش منابع دانشجویی اینبار علاوه بر خیابان ها، کلاس های درس و سالن های مطالعه پردیس دانشگاه، در خوابگاه های دختران و پسران نیز این اعلامیه بصورت وسیع پخش گردید.

فعالین دانشگاه مازندران در این اعلامیه مواضع خود را در قبال جنبش سبز نیز بیان نمودند که در بخشی از آن آمده است:”جنبش دانشجویی مازندران, جنبش سبز را تنها جنبش کلان دموکراسی خواهی در ایران دانسته وضمن محفوظ نگاه داشتن حق خود برای نقد تمامی جریانها و گروه های سیاسی، اعلام می دارد تمامی توان و نیروهایش را در راستای حمایت و مساعدت این جنبش فراگیر اجتماعی و سیاسی به کار خواهد بست. همچنین حصر و بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز را قویا محکوم نموده و معتقد است این عمل غیر قانونی سودی عاید حکومت نکرده و تنها بر محبوبیت این رهبران خواهد افزود بطوریکه بزودی اثرات آن را به نظاره خواهیم نشست.”

در انتهای این بیانیۀ تحلیلی آمده است “…فعالین دانشگاه مازندران به کسانی که نه تنها قانون را ابزار اعمال خشونت و هجمه بر نهاد دانشگاه قرار داده اند بلکه از فشارهای غیر قانونی نیز دریغ نمی ورزند، هشدار می دهند با توجه به هزینه هایی که علی الخصوص در این دو سال بر دانشجویان این دانشگاه وارد شده دیگر تاب تحمل این سرکوب ها را نداشته و پاسخ در خور به آن خواهند داد.”

لازم به ذکر است تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) در اعتراض به مشکلات صنفی و رفاهی، روز سه شنبه ششم اردیبهشت ماه با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد.

به گزارش دانشجونیوز، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از مدتی قبل درخواست صدور مجوز برای برگزاری این تجمع را به مسئولین دانشگاه ارائه کرده بود. از آن جا که مسئولین دانشگاه ظرف مدت چهار روز پاسخ مثبت یا منفی به این درخواست ارائه نکردند، بر اساس آیین نامه فعالیت تشکل های دانشجویی، مجوز قانونی قلمداد شده و برگزاری تجمع بلامانع می باشد.

محور اصلی تجمع سه شنبه، بنا بر برنامه اعلام شده، اعتراض به وضعیت اسفناک غذای سلف دانشگاه، اعتراض به وضعیت نامناسب خوابگاه ها و افزایش ناگهانی هزینه خوابگاه های دانشجویی بود.


 


ندای سبز آزادی: با حضور مهندس اولیا و دکتر تابش نمایندگان مردم یزد و اردکان در مجلس شورای اسلامی، تولید تیرآهن در کارخانه فولاد یزد آغاز شد.

به گزارش آفتاب، مهندس احرامیان مدیرعامل فولاد یزد در این بازدید با تشریح سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این کارخانه و توفیقاتی که در خصوص تولید شمش و مقاطع فولادی داشته‌اند، بخش خصوصی یزد را توانمند توصیف نمود و خواستار حل مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی، جبران مابه‌التفاوت هزینه‌ها بواسطه هدفمندسازی یارانه‌ها و کاهش سود بانکی تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی شد.

علی اکبر اولیا نیز با تقدیر از تولیدکنندگان و صنعت‌گران خواست بسته های حمایتی از واحدهای تولیدی را به مرحله اجرا درآورند تا تولید کارخانجات استان با وقفه روبرو نشود.

نماینده مردم اردکان با اشاره به برنامه‌ریزی استان یزد برای دستیابی به تولید ۶ میلیون تنی فولاد، بر فراهم نمودن امکانات و بستر لازم جهت دستیابی به ظرفیت کامل استان به میزان ۱۴ میلیون تن تاکید نمود.

محمدرضا تابش در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد یزد براورد ذخایر سنگ آهن در استان یزد را ۲۲ میلیون تن ذکر کرد که با در نظر گرفتن خلوص ۶۰ درصدی، می‌بایست در استان به میزان ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن فولاد تولید گردد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر برنامه ریزی برای تولید ۶ میلیون تن فولاد انجام شده که بخشی از آن به مرحله اجرا رسیده و ان‌شاءالله در آینده و با فراهم شدن امکانات و بستر لازم رسیدن به کل ظرفیت تولید مهیا گردد.

محمدرضا تابش افزود: با توجه به ذخایر مناسب سنگ آهن در استان یزد، هزینه انتقال آب به استان جهت تولید فولاد، یک سوم برابر هزینه انتقال سنگ آهن، برای تولید فولاد به خارج از استان است. با این حساب ضرورت دارد دولت با حمایت از بخش خصوصی متخصص و عامل به کار در استان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم خصوصا تامین آب مورد نیاز رسیدن به ظرفیت کامل تولید فولاد استان را تسریع بخشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس همچنین رعایت کامل ضوابط زیست محیطی توسط واحدهای تولیدی فولاد در استان را خواستار شد و اضافه نمود: وضعیت حقوقی، تغذیه، سلامت و ایمنی کارگران زحمتکش استان با وجود سخت و زیان‌آور بودن این شغل باید مورد توجه جدی مسئولان و صاحبان صنایع قرار گیرد و هرگونه مسامحه‌ای در این امر پذیرفتنی نیست.

نایب رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، توجه دولت به امر تولید و اجرایی شدن بسته‌‌های حمایتی از صنعتگران را مورد تاکید قرار داد.

محمدرضا تابش که شهرستان حوزه انتخابیه وی با تصویب هیأت دولت و مجلس بعنوان “منطقه ویژه اقتصادی فولاد” مشخص گردیده، با اشاره به این موضوع که بخش قابل توجهی از فولاد کشور در استان یزد تولید می‌گردد، از نبود عضوی از این استان در ستاد برنامه‌ریزی فولاد کشور انتقاد کرد و از مسئولان امر خواست تا به این موضوع توجه نموده و این خلا را برطرف نمایند.


 


ندای سبز آزادی: همزمان با اعلام حمایت شورای هماهنگی راه سبز امید در برپایی تجمعات کارگری در جهت احقاق حق و مطالبات کارگران، تشکلهای کارگری ایران نیز در بیانیه مشترکی با گرامی داشت روز کارگر اعلام داشته اند که کارگران ایران همراه با کارگران جهان این روز را گرامی می دارند و هر ساله در اعتراض به شرایط غیر انسانی خود در این روز گرد هم آمده و به هر طریق برای بدست آوردن حقوق حقه خود فریاد بر می آورند.

به گزارش پایگاه خبر رسانی سندیکای کارگران در بخشی این اطلاعیه با اشاره به خواسته های جامعه کارگران آمده است: ما جامعه ای را که اقلیتی صاحب ثروت وسرمایه های کلان باشند واکثریتی هم نان شب نداشته باشند بر نخواهیم تافت. از نظر ما افزایش ۹درصدی دستمزدها بویژه با توجه به اجرای طرح قطع یارانه ها و افزایش سرسام آور هزینه های زندگی اهانت به منزلت انسانی و حق حیات کارگران است. ما تعیین چنین سطح دستمزدی را تحمیل بیش از پیش فقر و فلاکت مطلق بر میلیونها خانواده کارگری می دانیم و با رد شیوه کنونی تعیین دستمزدها مصرانه خواهان توقف اجرای طرح قطع یارانه ها و تعیین دستمزدها توسط نماینده های واقعی کارگران بر اساس بالاترین استانداردهای زندگی بشر امروز هستیم.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

اول ماه مه روز جهانی کارگر، روز اتحاد و اعتراض جهانی کارگران به ستم و نابرابری نظام سرمایه داری است. این روز یاد آور مبارزات کارگران جهان برای دستیابی به حقوق انسانی شان است. کارگران ایران همراه با کارگران جهان این روز را گرامی میدارند و هر ساله در اعتراض به شرایط غیر انسانی خود در این روز گرد هم آمده و به هر طریق برای بدست آوردن حقوق حقه خود فریاد بر می آورند.

شور و شعف و رزمندگی کارگران در روز اول ماه مه و اعتراض آزادانه میلیونی آنان به شرایط زندگی شان در اکثر نقاط دنیا در حالی جهان را به لرزه میاورد که کارگران ایران علاوه بر محرومیت از حقوق اجتماعی خود از قبیل بر پائی تشکل و اعتراضات خیابانی، هر روزه و هر لحظه در معرض شدیدترین تهاجمات به زندگی و معیشت خود قرار دارند. هر گونه اعتراض و حق خواهی کارگران با بازداشت و زندان پاسخ میگیرد، با طرح موسوم به هدفمند کردن یارانه ها که سرمایه داری حاکم با پشتیبانی نهادهای بین المللی سرمایه داری اجرای آن را آغاز کرده است در حال تباه کردن بیش از پیش زندگی و معیشت میلیونها خانواده کارگری هستند و کسی حق اظهار نظر آزادانه در این باره را ندارد، با افزایش سرسام آور قیمتهای انرژی و تعطیلی کارخانه ها هر روزه صد ها و هزاران کارگر به صف میلیونی بیکاران رانده میشوند و در همین حال بیمه بیکاری را بیش از پیش به ضرر کارگران تغییر میدهند، اقدام به اخذ فرانشیز در بیمارستانها و مراکز درمانی تامین اجتماعی از کارگران میکنند و معیارهای دیگری برای حقوق بازنشستگی می تراشند، بیمه کارگران ساختمانی را در هزارتوی راهروهای اداری ابتر میکنند و در حالی که اقدام به افزایش سرسام آور قیمتهای کالاهای اساسی کرده اند حداقل دستمزد کارگران را بطور توهین آمیزی ۹ درصد افزایش میدهند.

از نظر ما همه اینها برای میلیونها خانواده کارگری مستاصل از تامین حداقل معیشت در شرایط کنونی، معنائی جز درماندگی بیشتر برای گذران زندگی و تحمیل فقر و فلاکتی روز افزون بر آنها ندارد. اما ما کارگران نظاره گر مرگ تدریجی خود و همسر و فرزندانمان نخواهیم شد، ما تعرض هر روزه به زندگی و معیشت خود را بر نخواهیم تافت و متحد و یکپارچه در مقابل فقر و فلاکت و بی حقوقی اجتماعی تحمیل شده بر خود ایستادگی خواهیم کرد. در این راستا ما کارگران ایران با ابراز انزجار از وضعیت موجود، همگان را در تمامی نقاط کشور به طرح متحدانه و سراسری خواستها و مطالبات شان فرا میخوانیم و در شرایط حاضر خواهان تحقق بی درنگ مطالبات زیر هستیم:

۱- آزادی بی قید و شرط برپایی تشکل های مستقل کارگری، اعتصاب، اعتراض، راهپیمائی، آزادی احزاب، تجمع و آزادی بیان و مطبوعات حق مسلم ما است و این خواسته ها باید ضمن برچیده شدن کلیه نهادهای دست ساز دولتی از محیطهای کار و زندگی، به عنوان حقوق خدشه ناپذیر اجتماعی کارگران و عموم مردم ایران به رسمیت شناخته شوند.

۲- ما جامعه ای را که اقلیتی صاحب ثروت وسرمایه های کلان باشند واکثریتی هم نان شب نداشته باشند بر نخواهیم تافت. از نظر ما افزایش ۹درصدی دستمزدها بویژه با توجه به اجرای طرح قطع یارانه ها و افزایش سرسام آور هزینه های زندگی اهانت به منزلت انسانی و حق حیات کارگران است. ما تعیین چنین سطح دستمزدی را تحمیل بیش از پیش فقر و فلاکت مطلق بر میلیونها خانواده کارگری میدانیم و با رد شیوه کنونی تعیین دستمزدها مصرانه خواهان توقف اجرای طرح قطع یارانه ها و تعیین دستمزدها توسط نماینده های واقعی کارگران بر اساس بالاترین استانداردهای زندگی بشر امروز هستیم.

۳- ما خواهان محو قراردادهای موقت و سفید امضاء، بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته جمعی، تامین امنیت شغلی کارگران و رعایت بالاترین استاندارد های بهداشت و ایمنی در محیطهای کار و زندگی هستیم

۴- دستمزدهای معوقه کارگران باید فورا و بی هیچ عذر و بهانه ای پرداخت شود و عدم پرداخت آن بایستی به مثابه یک جرم قابل تعقیب قضائی تلقی گردد و خسارت ناشی از آن به کارگران پرداخت شود

۵- اخراج و بیکار سازی کارگران به هر بهانه ای باید متوقف گردد و تمامی کسانی که بیکار شده و یا به سن اشتغال رسیده اند باید تا زمان اشتغال به کار از بیمه بیکاری متناسب با یک زندگی انسانی برخوردار شوند

۶- به رغم اینکه سازمان تامین اجتماعی با دسترنج و پول کارگران به یکی از نهادهای دارای ثروت نجومی در ایران تبدیل شده است اما این سازمان با قرار گرفتن در چرخه سود و سودآوری سرمایه تنها به فکر کاهش خدمات درمانی و دریافت فرانشیز از کارگران بیمار است. ما بیمه های تامین اجتماعی را حق مسلم تمامی آحاد جامعه میدانیم و خواهان اداره این نهاد بدست نماینده های منتخب کارگران در سراسر کشور هستیم.

۷- ما ضمن محکوم کردن هر گونه تعرض به اعتراضات کارگری و مردمی، خواهان لغو مجازات اعدام و آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه کارگران زندانی و دیگر جنبش های اجتماعی از زندان و توقف فوری پیگرد های قضایی علیه آنان و بر چیده شدن فضای امنیتی موجود هستیم

۸- ما خواهان لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان و تضمین برابری کامل و بی قید و شرط حقوق زنان و مردان در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی هستیم

۹- ما خواهان برخورداری تمامی بازنشستگان از یک زندگی مرفه و بدون دغدغه اقتصادی و رفع هرگونه تبعیض در پرداخت مستمری بازنشستگان و بهره مندی آنان از تامین اجتماعی و خدمات درمانی هستیم

۱۰- کار کودکان باید ملغی گردد. برخورداری کودکان و والدین آنها از تامین اجتماعی گسترده و کامل، امکانات آموزشی رفاهی و بهداشتی یکسان و رایگان جدا از موقعیت اقتصادی و اجتماعی خانوادگی شان، نوع جنسیت و وابستگی های ملی و ن‍‍ژادی و مذهبی می بایدبرسمیت شناخته شود.

۱۱- ما دگرگونی خواهی را حق مسلم تمامی انسانها در سرتاسر جهان میدانیم و با حمایت قاطعانه از مبارزات و اعتراضات مردمی در تمامی کشورهای خاورمیانه، هر گونه سرکوب اعتراضات مردمی و بند و بست دولتها برای سمت و سو دادن به تغییرات از بالای سر مردم و دست اندازی و دخالت از سوی آنها در سرنوشت مردم کشورهای خاورمیانه را قویا محکوم میکنیم

۱۲- ما بخشی از کارگران جهان هستیم و اخراج و تحمیل هرگونه تبعیض بر کارگران مهاجر افغانی و سایر ملیتها را به هر بهانه ای محکوم میکنیم

۱۳- ما ضمن قدردانی از تمامی حمایت های بین المللی کارگری و مردمی از مبارزات کارگران در ایران و حمایت قاطعانه از اعتراضات و خواسته های کارگران در سراسر جهان خود را متحد آنان می دانیم و بیش از هر زمان دیگری بر همبستگی بین المللی کارگران برای رهایی از مشقات نظام سرمایه داری تاکید می کنیم

۱۴- اول ماه مه باید تعطیل رسمی اعلام گردد و در تقویم رسمی کشور گنجانده شود و هر گونه ممنوعیت و محدودیت برگزاری مراسم این روز ملغی گردد

زنده باد اول ماه مه

زنده باد همبستگی بین المللی کارگران

۱ مه ۲۰۱۱ – ۱۱ اردیبهشت۱۳۹۰

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

اتحادیه آزاد کارگران ایران

هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان

هیئت بازگشائی سندیکای فلز کار مکانیک

کانون مدافعان حقوق کارگر

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری


 


ندای سبز آزادی: فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد جهادگر و مستندسازی که جرم انتشار انتقادات دلسوزانه‌اش از رهبری در زندان است، در یادداشتی اعلام کرد که نوری‌زاد، چهل روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و قصد دارد تا رسیدن به حقوق خود به این کار ادامه دهد.

در این یادداشت که در قالب نامه‌ای خطاب به آقای نوری‌زاد نوشته و در وب‌سایت شخصی نوری‌زاد منتشر شده، خانم ملکی خبر داد که محمد نوری‌زاد علاوه بر اعتصاب و خودداری از خوردن غذا، تا قبل از برآورده شدن خواسته‌های قانونی‌اش، حاضر به ملاقات هم نیست.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

به نام خدا

هر پدری دوست دارد وقتی از سفر برمیگردد، دست خالی نباشد. ولی پدری که در سفر زندان است، چه تحفه ای می تواند بیاورد؟ و در زندان چه چیزی میتواند تهیه کند؟ ولی تو بعد از چهار ماه ممنوع الملاقات بودن، زمانیکه در بند ۳۵۰ بودی، بعد از یکی دو ملاقات، دست خالی بودن را تاب نیاوردی و تحفه ای را نه تنها برای خانواده ات که برای همه عرضه کردی.

زمانیکه دکمه های روپوش آبی زندان را گشودی، و زیرپوش نقاشی شده ی خود را به همه ی ما نشان دادی، همه سرتاپا پر از شادی شدیم. همه ی خانواده هایی که آنجا حضور داشتند متاثر شدند ، نوشته بودی: “همه ی شما را یک عالمه دوست دارم” و این شد که دیگر در ملاقاتهای کابینی برای دیدن این سوغاتیها صف می کشیدیم.

مدت کوتاهی در بند ۳۵۰ بودی و به مرخصی آمدی. برادران آزادیت را تاب نیاوردند و اواخر تابستان تو را بازگرداندند. این بار، نه به بند ۳۵۰؛ که به قرنطینه درکنار آقای تاجزاده. در مدت یک ماه که حق ملاقات نداشتیم و با شروع ملاقاتهای کابینی هفتگی، آن هم در روزهای غیرمعمول خانواده های زندانیان سیاسی، من و خانم محتشمی پور و خانواده هایمان ، مشتری پروپاقرص کارهای هنری تو بودیم. گاهی تکه چوبی که آیه ای یا شعری را با خط زیبا بر رویش نوشته بودی نشانمان می دادی. گاهی تابلویی پر از گلهای رنگی حیاط اوین را .

در یکی از همین ملاقاتهای کابینی، دست در زیر لباست بردی و یک حباب سفید رنگ را نشانمان دادی که در شعاعهای این حباب دایره ای شکل، شعری از حافظ را با قلم سیاه و خطی خوش نوشته بودی.

حال بیش از ۱۶ ماه است که در زندان به سر می بری و نزدیک به چهل روز است که در اعتراض به عدم توجه به خواسته های قانونی ات مجدداً دست به اعتصاب زده ای و از خوردن غذا خودداری می کنی و حاضر به ملاقات نیستی. و تا رسیدن به حق خود به این روند ادامه خواهی داد. من هم با تو همراهی می کنم و هیچ در خواستی مبنی بر داشتن ملاقات و تماس تلفنی نخواهم داشت.

ولی در مورد اعتصاب غذا با تو سخت مخالفم؛ به خصوص با شرایط سست شدن دندانها و بیماری پوستی و سنگ کلیه ات. این قضیه همه ی خانواده را به شدت نگران کرده است و نمی دانیم تا کی هم ادامه خواهد داشت. به هر حال ما همگی آزادی تو و سایر زندانیان بی گناه را به انتظار نشسته ایم. و آزادی، حداقل پاسخ نامردمیهاییست که در این مدت صورت گرفته است.

حباب شیشه ای خطاطی شده با شعر حافظ آن روز تو ، زبان حال امروز ماست:

رندان تشنه لب را آبی نمی دهد کس
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت

فاطمه ملکی
۶/اردیبهشت/۱۳۹۰


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته