-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 03/01/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



طبق گزارشی که روز شنبه در صفحۀ اینترنتی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران منتشر شد دونامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نیز همسرانشان به بازداشتگاهی غیر رسمی در نزدیکی تهران برده شده اند. این صفحۀ اینترنتی به منبعی ناشناس و همسایه ای استناد می کند که گفته خانۀ کروبی ها خالی به نظر می رسد و نیروهای امنیتی از اطراف رفته اند.

کروبی و موسوی رهبران تظاهرات علیه تقلب احتمالی در انتخابات بودند که ظاهراٌ پیروزی را برای احمدی نژاد ممکن ساخته است. دوهفتۀ پیش اعتراض ها علیه حکومت از نو شعله ور شد، و هر دو سیاستمدار بازداشت خانگی شدند. صفحه های اینترنتیِ نزدیک به آنها تازگی فراخوان هایی برای تظاهرات در سه شنبه منتشر کرده اند.

برای امنیت خودشان؟

طبق منابع دولتی که سی ان ان از آنها نقل کرده موسوی و کروبی بازداشت نشده بلکه به «خانۀ امنی» برده شده اند. به گفتۀ سازمان های حقوق بشر منظور از خانۀ امن بازداشتگاه سپاه پاسداران است که زیر نظر دستگاه قضایی قرار ندارد. یک منبعِ سی ان ان گفته رهبران مخالفان تنها محافظت می شوند زیرا دولت می خواهد مانع شود که اینها به شهید تبدیل شوند.

این نگرانی حکومت را از برخورد با کروبی و موسوی می توان از زمان آغاز اعتراض ها دید. گرچه بستگان و همکارانِ هر دو بازداشت شدند اما با خود آنها کاری نداشتند. و گرچه ارتباط آنها با بیرون و آزادی رفت و آمد آنها محدود شد فراخوان های آنها به اطلاع عموم رسید. از قرار دولت نگرانِ واکنش به بازداشت آنها بوده نه فقط از سوی «جنبش سبز» بلکه در درون حکومت که موسوی و کروبی هم در گذشته در آن مقام های بالا داشته اند.

در هر حال حکومت با ناپدیدی دو رهبر مخالف افزایش نا آرامی را به جان می خرد. احتمالاً تندروها در تهران به این نتیجه رسیده اند که افزایش نا آرامی علی الاصول با توجه به موج انقلاب در جهان عرب اجتناب ناپذیر است و اینکه بهترین راه مقابله با مخالفان داخلی دورکردن رهبران آن است.

مشکلات در بوشهر

تهران شنبه اعلام کرد به علت نقص فنی باید میله های سوختی از قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر خارج شود و بدین ترتیب گفته های آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین را تأیید کرد. رآکتور تحویل داده شده از روسیه سال گذشته به کار افتاد و قرار بود ابتدای امسال به شبکه بپیوندد.

خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا گزارش داد متخصصان روسی باید میله ها را دوباره خارج می کردند تا آزمایش ها و اندازه گیری هایی انجام دهند.

* از: یورگ بیشوُف / در: نویه تسورشر تسایتونگ آنلاین


 


اتفاقات در تونس و مصر بی‌شک برای مدتی جای ایران در تیتر اول روزنامه‌ها را پر کرد. اما قبل از تونس و قاهره، ابتدا در تهران پس از تقلب در انتخابات ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ و به نفع محمود احمدی‌نژاد، طغیانی شکل گرفت و جمعیت فراوانی به خیابان‌ها سرازیر شدند. این بار، مردم در کشوری مسلمان و حکومتی اسلام‌گرا و شدیدا مخالف با غرب شوریدند.

حکومت ابتدا به نظر می‌آمد که دارد تکان می‌خورد، اما سریعا خودش را جمع و جور کرد و از تئوری‌ای که خمینی قبلا به کار برده بود و آن را «پیروزی از راه ترس» می‌نامید استفاده کرد. راهی که مبتنی بر سرکوب شدید و گسترده تظاهرکنندگان بود- بیش از هفت هزار نفر از معترضان زندانی شدند.

اما اکنون به نظر می‌رسد که حکومت حالا حالاها قصد ماندن دارد. حکومت ایران با این‌که فاتح به نظر می‌آید، اما حکم مرگ آخرین آرمانشهر مدرن و عظیم عصر ما را امضا کرده است که همان اسلام‌گرایی سیاسی است. زیرا کسانی که ایران را رهبری می‌کنند دیگر پیام‌آوران فرج منجی نیستند که روزگاری برای جهان سومی‌های فاقد آینده می‌توانست نوید دهنده افقی نو باشد. انقلاب اسلامی این امید را ایجاد کرده بود که می‌تواند سیستم سیاسی پایداری بر پایه اسلام به وجود بیاورد. بعد از سی سال حکومت اسلامی، می‌توان دید که قدرت دیگر در دست آنانی نیست که انقلاب کردند، بلکه ایران از سوی یک گروه اسلامی- نظامی هدایت می‌شود و افسران بلندمرتبه و مذهبی‌اش، غنائم را با هم تقسیم می‌کنند و آماده‍اند هر کار بکنند تا این قلمروی اقتصادی‌شان حفظ شود. احمد سلامتیان، که در مجموعه مصاحبه هایش با سارا دنیل که در کتابی به چاپ رسیده است، به «جنبش سبز»، شکست اپوزیسیون و حاضر در خیابان و امکان دوباره زنده شدن ققنوس می پردازد : «حکومت اسلامی، بیشتر از تمامی مبارزات لائیک و ضد دینی منتقدانش، اسلام گرایی را تضعیف کرده است.»

این نظرات بسیار باارزش هستند زیرا از زبان مردی جاری می‌شوند که در انقلاب شرکت داشته و ظهور دولتمردان امروز را شاهد بوده و تمامی چرخ دنده‌های این سیستم را می‌شناسد. در فصل «چه کسی صاحب ایران است؟» وی نشان می‌دهد که چگونه یک گروه کوچک تمامی کشور را در دست گرفت و امپراطوری سپاه پاسداران انقلاب به چه معناست- یکی از شاخه‌های سپاه بیش از ۸۰۰ شرکت مهم ساخت و ساز، صنعت اسلحه، ارتباطات و بانک را اداره می‌کند...

در مقابل این اژدهای هزار سر، اپوزیسیون که بی‌ساختار، متفرق و مبهم به نظر می‌رسد چه می‌تواند بکند؟ این ابهام در جنبش، در رهبران اصلی‌ آن یعنی موسوی و کروبی هم یافت می‌شود که مخصوصا اولی گذشته‌ای طولانی در جناح سرکوب داشته و می‌توانیم گمان کنیم که احتمالا نمی‍خواهند حکومت اسلامی از بین برود.آقای سلامتیان پاسخ می‌دهد: «این که جنبش سبز رهبر کاریزماتیک ندارد، بحث بردار نیست. این جنبش حتی به دنبال آن هم نیست که رهبری داشته باشد و از سوی جریانات مختلف جان می‌گیرد. این وضعیت جلوی ظهور یک شخصیت کاریزماتیک برای رهبری جنبیش سبز را می‌گیرد ولی در آن واحد باعث می‌شود که سرکوب آن برای حکومت کار سخت‌تری شود.» اما بدون رهبر به سختی می توان تصور کرد که اپوزیسیون بتواند مبارزات مختلف اجتماعی را با هم زیر یک سقف جمع کند، چیزی که باعث گسترده‌تر شدن پایه‌های این حرکت می‌شود و این بار واقعا حکومت را به خطر خواهد انداخت.

* از: ژان-پیر پرن / در: لیبراسیون


 


گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن انتقاد شدید از فقدان همکاری ایران با آژانس، خبر داده تهران در صدد تقویت فعالیت های غنی سازی اورانیوم و سرعت دادن به آن است. این گزارش که روز جمعه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده، می گوید به احتمال زیاد ایران به دلیل حمله های سایبری، دو سال از برنامه قبلی خود عقب افتاده است. این گزارش می گوید پیش از حمله ویروسی، ایران هم در حال افزایش سرعت و هم در حال بالا بردن درصد غنی سازی بوده است.

مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در اقدامی غیرمعمول، فهرستی از خطاها و موارد پاسخ داده نشده در پرونده اتمی ایران را فهرست کردند. به ویژه بخشی که مورد نظر شورای امنیت سازمان ملل هم بوده و به تحقیقات نظامی و تسلیحاتی کارشناسان ایرانی مربوط می شود.

این گزارش می گوید به تازه گی «مدارک و شواهدی» دریافت کرده که بر احتمال ساخت کلاهک اتمی از سوی ایران تاکید دارد. مقامات سازمان ملل گفته بودند ایران به احتمال زیاد و حداقل از سال ۲۰۰۴ این تحقیقات را دنبال کرده است. ایران تاکید دارد که فعالیت اتمی را برای تولید برق دنبال می کند.

گزارش آژانس در مورد مواردی که ایران در حال حاضر و یا در گذشته اطلاعاتی را اعلام نکرده و آن را مخفی نگه داشته، ابراز نگرانی کرده است. این گزارش همچنین می گوید خودداری ایران از همکاری با آژانس باعث شده به هیچ وجه آژانس نتواند ارزیابی دقیقی از نیات و ذات اصلی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مطرح کند.

تاسیسات غنی سازی نطنز که اصلی ترین مرکز در ایران است، مجهز به سانتریفوژهایی است که همه از نسل دستگاه های سال های ۱۹۵۰ هستند. اما ایران در نامه ای به آژانس اعلام کرده به زودی نسل جدید و مدرن تری از سانتریفوژها را در این مرکز به راه می اندازد. ماشین های جدید که (IR2M and IR4) نام دارند، از نسل فعلی که ایران دارد، سریع تر کار می کند و به گفته دیوید آلبرایت، کارشناس مسائل امنیتی و هسته ای، بهتر جوابگو است و پیشرفته تر است.

آقای آلبرایت می گوید نسل جدید سانتریفوژها نه تنها سرعت غنی سازی را بالا می برد، که به ایران اجازه می دهد در تاسیساتی با مقیاس کوچک تر هم غنی سازی را به راه بیاندازد. شاید البته شمار این سانتریفوژهای جدید در ابتدا کم باشد اما توانایی آن به گفته کارشناسان، بسیار بهتر و بیشتر از مدل های قبلی خواهد بود.

گزارش آژانس می گوید ایران به طور متوسط حدود ۱۳۶ کیلوگرم در ماه اورانیوم کمتر غنی شده تولید می کند و محققان می گوید ایران به تدریج توانسته در کنترل خسارت های ناشی از استاکس نت، بهتر عمل کند. این گزارش اما می گوید کماکان به دلیل مشکلات فنی، تولید در ماه های اخیر کاهش نشان می دهد.

ایران به نظر می رسد شمار گسترده ای از سانتریفوژهایش را به دلیل حملات سایبری از دست داده است اما توانسته قطعات آسیب دیده را تعویض کند. جفری لوییس، رییس مرکز کنترل گسترش سلاح های هسته ای در نیو امریکن فاندیشن می گوید: «به نظر می رسد ایرانی ها به تدریج در حال گذر از دوران تخریب گسترده در سال ۲۰۰۹ هستند که شاید دلیل آن استاکس نت بوده باشد چرا که درصد زنجیره های فعال در هر ماه همین طور دارد بیشتر می شود.»

تاسیسات غنی سازی نطنز تاکنون حدود ۳۱ تن اورانیوم کمتر غنی شده تولید کرده که البته ایران می گوید برای تولید سوخت اتمی نیروگاه است. از این مقدار اورانیوم البته می شود دو بمب اتمی هم تولید کرد.

این گزارش همچنین می گوید نیروگاه اتمی بوشهر به مرحله تکمیل رسیده و آماده راه اندازی است. در این گزارش آمده که ایران سوخت را از قلب راکتور بوشهر خارج کرده و تولید برق را به تعویق انداخته است. هیچ دلیلی هم برای این کار اعلام نشده است. کارشناسان می گویند بعید است که بر اثر حمله استاکس نت، نیروگاه اتمی بوشهر آسیب عمده ای دیده باشد.

* از: جوبی واریک (Joby Warrick) / در: واشینگتن پست


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته