-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

Latest New from Green Correspondents for 03/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

ايران همچنان بعد از چين، در مقام دوم کشورهای اعدام کننده قرار دارد
خبرنگاران سبز/حقوق بشر/ایران در جهان:
به گزارش خبرگزاری فرانسه،سازمان عفو بين الملل در تازه ترين گزارش خود اعلام کرده است ، به دليل بررسی آمار اعدام های صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی که به عدد ۲۵۲ تن در سال ۲۰۱۰، رسيده است، ايران بعد از چين که بيش از هزاران نفر را در سال گذشته اعدام کرده است، در مقام دوم جهانی کشورهای اعدام کننده قرار گرفته است.

هرچند اين آمار منتشر شده با آمار و گزارش سامانه های حقوق بشری و خبری ايران، که تعداد اعدام شدگان در سال ٨٩ را بالغ بر ٢٩٨ تن برشمارده اند، کمی تفاوت دارد.همچنين در اين گزارش بعد از چين و ايران، کره شمالی با ۶۰ مورد، يمن با دستکم ۵۳، ايالات متحده آمريکا با ۴۶ و عربستان سعودی با دستکم ۲۸ مورد اعدام، بيشترين آمار اعمال مجازات اعدام را به خود اختصاص داده‌اند.

عفو بين‌الملل گفته که شمار زيادی از اعدام‌ها در کشورهايی چون چين،ايران، مصر، اندونزی، لائوس، ليبی، مالزی، تايلند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و يمن مرتبط با جرائم قاچاق مواد مخدر بوده است.

طبق اين گزارش، مغولستان به همراه گابن که يکی از کشورهای کوچک آفريقاست، نيز مجازات اعدام را لغو کرده اند که به گفته عفو بين‌الملل، قدمی بسيار مهم و مثبت برای توقف مجازات اعدام در آسيا خواهد بود.

به گفته «سليل شتی»، دبيرکل سازمان عفو بين‌الملل، به رغم برخی موانع و عقب‌گردها، باز هم می‌توان گفت سال ۲۰۱۰، سالی موفق در راستای حرکت به لغو مجازات اعدام بوده است.

شتی افزوده است که "معدود کشورهايی هستند که هنوز با توقف مجازات اعدام مشکل دارند و در سال گذشته هزاران تن را به کام مرگ فرستادند و خلاف حرکت جهانی مقابله با مجازات اعدام را پيش گرفته‌اند."

وی يادآور شده است که شماری از کشورهای در خاورميانه و شمال آفريقا هنوز مجازات اعدام را فقط برای مجازات سنگين استفاده نمی‌کنند و برای جرائمی چون قاچاق مواد مخدر و يا زنا و روابط نامشروع هم اين مجازات را به کار می‌گيرند.

به گفته دبيرکل سازمان عفو بين‌الملل، "با وجود کاهش مجازات اعدام در جهان، هستند هنوز کشورهايی که مجازات اعدام را در اتهام‌هايی چون جرائم اقتصادی، مواد مخدر، روابط جنسی و يا ارتداد استفاده می‌کنند که مخالف احکام جهانی حقوق بشر است که مجازات اعدام به جز در موارد اتهام‌ها و جرائم خيلی جدی، ممنوع کرده است."

در اين گزارش آمده که ايران با رکورد ۲۵۲ بالاترين آمار اعدام در خاورميانه را به خود اختصاص داده ولی عفو بين‌الملل می‌گويد گزارش‌های جديد و معتبری هم به دست آورده که نشان می‌دهد "۳۰۰ مورد اعدام در ايران به تازگی در ايران انجام شده که بيشتر آنها در زندان وکيل آباد مشهد" بوده است.

 
 

شهيد عبدالرضا بوحميد‏، امروز در شبکه‌های اجتماعی مجازی، به عنوان قهرمان اعتراضات مردمی در بحرين، به کاربران اينترنت در سراسر جهان معرفی شد
خبرنگاران سبز/سياست/از ديگر رسانه ها:
نماد اعتراضی مردم بحرين امروز رسما به سراسر جهان معرفی شد. شهيد عبدالرضا بو حميد‏ است امروز در شبکه‌های اجتماعی مجازی، به عنوان قهرمان اعتراضات مردمی در بحرين، به کاربران اينترنت در سراسر جهان معرفی شد.

 تصويری از شهيد عبدالرضا بوحميد، بر روی اينترنت منتشر شده است که مربوط به سه دقيقه قبل از شهادت او در حال اعتراض به حکومت ديکتاتوری بحرين است و لحظه بعد از شهادت او که بر روی زمين خون آلود، به شهادت رسيده است.

اين شهيد، اکنون يکی از نمادهای اعتراضات ضد ديکتاتوری در بحرين است، همانند ندا آقا سلطان که از روز شهادتش به عنوان يکی از نمادهای جنبش سبز به جهان معرفی شد.


 
 

یک فروند کشتی ایرانی در آبهای قطر و بحرین توقیف شد
 خبرنگاران سبز/ایران در جهان:
در حاليکه وزير امور خارجه بحرين در اظهار نظربی‌سابقه خود به جمهوری اسلامی هشدار داد که در صورت پايان ندادن به دخالت های مقامات ايرانی در امور کشورش، ايران بايد منتظر رويارويی جدی با بحرين باشد،العربيه،به نقل از يک روزنامه کويتی که در نسخه الکترونيکی خود آورده است گزارش داده است کشور قطر در نزديکی  آب های منطقه ای خود با بحرين، دو قايق حامل سلاح ايرانی که جهت حرکت اين قايق ها و تعداد و مليت سرنشينان اين دوقايق ،نامشخص مانده ، را توقيف کرده است.

روزنامه الآن با اعلام اين خبر افزود که يک منبع مطلع که نخواست نامش ذکر شود گفته است مقامات قطر دو قايق ايرانی که در نزديکی الزباره واقع در شمال شرقی قطر و در نزديکی آب های مشترک ميان بحرين و اين کشور در حرکت بودند را توقيف کرده است.

 
 

ما امنيت‌مان را جدی تلقی می‌کنيم. در اين منطقه بين ايران و همسايگان آن يک اشکال جدی وجود دارد". شيخ خالد همچنين گفته است: آنها در کشور خودشان مشکل جدی دارند و بايد به آن رسيدگی بکنند و دست از سر ما بردارند!
خبرنگاران سبز/سیاست/ایران در جهان/
سياست خارجی جمهوری اسلامی اين روزها ميزان نيست. يا بيش از اندازه با دخالت در امور بحرین، افراط می کند و يا با سکوت و وارونه جلوه دادن اعتراضات مردم سوریه نسبت به دولت دیکتاتوری بشار اسد، تفريط ميکند. بطور مثال رسانه های دولتی، تظاهرات ميليونی معترضين سوريه در دمشق را در جهت حمايت از دولت بشار اسد، اعلام کرده اند.

اما به دنبال اظهار نظر عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با بيان اينکه جمهوری اسلامی به عنوان مدافع حقوق مردم معترض بحرين نمی‌تواند در برابر تجاوز نظامی عربستان سکوت کند،وزير امور خارجه بحرين، در اظهار نظری شديداللحن که تحليل‌گران آن را "بی‌سابقه‌ترين اظهارنظر مقام بحرينی در مورد ايران" می‌دانند، گفت: اگر ايران دست از بازی خود برندارد، می‌تواند منتظر رويارويی باشد.
در همین راستا، امروز مبارک الوعلان، نماينده مجلس شورای ملی کويت جمهوری اسلامی ايران به "نفوذ خزنده و برنامه ريزی شده" در کويت متهم کرد و از وزير کشورش درباره افزايش شمار کارکنان ايرانی و فعاليت سفارت ايران در اين کشور سوال کرد.

اين اظهار نظر امروز وزير امور خارجه بحرين در حالی مطرح می شود که پيشتر، حمد العامر، معاون وزير خارجه بحرين، با بيان اينکه : «اين لابی‌گری ايران دخالت در امور داخلی پادشاهی بحرين و رفتاری عجيب است که به مثابه نقض حاکميت بحرين به‌شمار می‌آيد، به ادامه دخالت های ايران هشدار داده بود.

شيخ خالد بن حمد الخليفه، وزير خارجه بحرين در گفت ‌وگو با وال استريت ژورنال، تهديد کرد: اين دخالت‌ها می‌تواند به يک رويارويی تبديل شود.وی افزود: تهديد از جانب ايران می‌تواند در دوران اختلافات عميق بين ايران و همسايگان عرب آن در منطقه خليج فارس "تا هر سطحی" افزايش يابد.

شيخ خالد گفت، "آنها می‌توانند در ايجاد يک رويارويی اشتباهاتی مرتکب بشوند". او افزود، "کارزار ايران عليه ما در اين مرحله سياسی است، ولی می‌تواند هر آن وضعيت متفاوتی داشته باشد"

بحرين اتهامات مبنی بر دست داشتن تهران در اعتراض‌ها را افزايش داده و پادشاه حمد بن عيسی آل خليفه، حاکم اين کشور، روز يکشنبه با اشاره سرپوشده‌‌ای به ايران گفت، دولت توطئه ترور چند دهه‌ای توسط بيگانگان را خنثی کرده است.

شيخ خالد گفت، تنش‌های منطقه‌ی‌ای کشور را به اتخاذ اقداماتی جهت حفاظت از خود وادار نمود. او گفت، "ما امنيت‌مان را جدی تلقی می‌کنيم. در اين منطقه بين ايران و همسايگان آن يک اشکال جدی وجود دارد". شيخ خالد همچنين گفته است: آنها در کشور خودشان مشکل جدی دارند و بايد به آن رسيدگی بکنند و دست از سر ما بردارند!

 
 

فقط از مسولان زنجان متشکرم چون به بيماری بچه ام کمک کردند، با کمک رييس زندان زنجان توانستم دفترچه و کارت بهزيستی برای حامد بگيرم. حالا داروهايش را که مرتب می گيرم ومی برم ، مسولان زندان می گيرند و به او مرتب زده می شود.اما وضعيت چشمهايش به شکل قبل است، يک چشمش بينايی ندارد و چشم ديگرش فقط حدود ۳۰ درصد بينايی دارد.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر/اخبار زندانیان سیاسی:
حامد روحانی نژاد، دانشجو،از اهالی اسلامشهر، جوانی ۲4 ساله، که از بد حادثه، به اتهام " ارتباط با انجمن پادشاهی ايران" به اعدام محکوم شده است. مادر حامد از يک سو به دليل مريضی که حامد را زمين گير کرده است، نگران سلامتی فرزندش است و از سوی دیگر، از اتهام وارده و حکم اعدام برای جگر گوشه اش، حال روز بهتری به نسبت فرزندش ندارد. حامد در مدت بازداشت اش، در اندرزگاه ۸ زندان اوين و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل و هم اکنون در زندان زنجان، نگهداری می شود.

انتظار می رفت مقامات امنيتی و قضايی، به دليل بيماری " ام اس " حامد، به او بعد از دو سال به بهانه نوروز، مرخصی بدهند که باز هم مورد مخالفت قرار گرفت. پدر حامد روحی نژاد، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « دوم عيد با او ملاقات حضوری داشتم. حالش مثل قبل است، نه بيماريش بدتر شده و نه بهتر. چون آمپول هايش را می زند وضعيتش ثابت مانده است. اما شور و حالی نداشت. يعنی داخل زندان به طور کلی برای عيد شور وحالی نيست. به ما هم که اجازه نمی دهند عيدی به زندانيا ن مان بدهيم. يعنی بردن هر کالای داخل زندان هميشه ممنوع بوده است.»

محمد روحی نژاد درباره پيگيری هايش برای مرخصی حامد گفت: « درخواست اول را به مسولان زنجان دادم که گفتند به ما مربوط نمی شود و بايد از دادستانی تهران اقدام کنم، به دفتر آقای دولت آبادی رفتم اما ايشان را که نمی شود ديد، نامه ام را منشی دفترش گرفت و گفت که می خواند و اگر جواب مثبت بود اقدام می کند. اما وقتی دوباره مراجعه کردم گفتند مرخصی فعلا به حامد داده نمی شود.»

محمد رضا روحی نژاد که ديگر اميدی به مرخصی و يا آزادی پسرش ندارد، گفت: « بعضی چيزها قابل پيش بينی است، می شود حدس زد که آيا با درخواستی موافقت می شود و يا نه. تجربه هم ثابت کرده بود که به زندانيان سياسی مرخصی داده نمی شود به همين علت من هم خيلی منتظر جواب مثبت نبودم.»

محمد روحی نژاد در خصوص اينکه آيا حامد داروهايش را مرتب می خورد، گفت: « هفته پيش چهار عدد آمپول برايش بردم که از آنها استفاده می کند.من مرتب از تهران به زنجان می روم و آمپول هايش را می برم تا بيماريش حاد نشود. اما وضعيت چشمهايش به شکل قبل است، يک چشمش بينايی ندارد و چشم ديگرش فقط حدود ۳۰ درصد بينايی دارد، بهرحال می تواند کارهای روزمره اش را انجام دهد. فعلا با داروهای که می خورد بيماريش ثابت مانده است.»

پدر حامد روحی نژاد درخصوص درخواستش از مسولان قضايی گفت: « والا من چطور بگم! فقط از مسولان زنجان متشکرم چون به بيماری بچه ام کمک کردند، با کمک رييس زندان زنجان توانستم دفترچه و کارت بهزيستی برای حامد بگيرم. حالا داروهايش را که مرتب می گيرم ومی برم ، مسولان زندان می گيرند و به او مرتب زده می شود. از طرف ديگر می توانم او را به دکتر هم ببرم. تقريبا يکماه قبل او را به پيش دکتر بردم و دوباره آخر اين ماه هم بايد او را ببرم. دکتر معتقد است که اگر آمپول هايش را حامد مرتب بزند، بيماری رشد نخواهد کرد.»


 
 

خبرنگاران سبز/زندانیان سیاسی :

در طی یکماه گذشته حداقل 3 تن از زنان زندانی این بند که آخرین آنها ، زندانی توران تربتی 38 ساله است به طرز مشکوکی در حدود 5 روز پیش در گذشت همچنین زن زندانی دیگری بنام خانم فاطمه عباسی پیش از این در زندان بطور ناگهانی درگذشت. هویت زن زندانی سوم متعاقبا اعلام خواهد شد.
از مدتی پیش وضعیت وشرایط زنان زندانی زندان اوین شدیدا به وخامت گراییده است. تعداد زیادی از آنها بیمارهستند و نیاز به درمان دارند با این وجود از خدمات درمانی محرم اند .وضعیت غذایی آنها اسف بار می باشد و مدتها است که گوشت ومرغ و ماهی را از لیست غذایی آنها حذف شده است و اکثر اوقات غذای آنها تخم مرغ و سیب زمینی است.وضعیت بهداشتی زنان زندانی قرون وسطایی است و چیزی به عنوان بهداشت در این بند دیگر معنی و مفهومی ندارد.

اکثر زنانی که در بند 1 هستند به اتهام مصرف مواد مخدر بازداشت شده اند . در زندان به آنها داروی متادون با دز بالا داده می شود که باعث اعتیاد آنها شده است .متادون را به زنان زندانی که سن آنها بین 20 الی 40 سال می باشد تجویز می شود .از طرفی دیگر داروی متادن را همراه با مخلوطی از داروهایی دیگر به آنها داده می شود که باعث ایجاد زخم هایی شبیه زخم بستر بر بدن آنهاو حتی باعث مرگ آنها شده است .
از طرفی دیگر شایعاتی حاکی از آن است که قرار است زنان زندانی عادی زندان اوین به زندانی در ورامین منتقل شوند.گفته می شود که انتقال آنها قرار است پس از تعطیلات عید نوروز صورت گیرید.
+

 
 



آیت الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید ساکن قم، با دفاع از انتقادات قبلی خود مبنی بر نحوه تشخیص و صدور حکم زندان، گفته است که «حرف های اساسی تری دارم که در آینده به تدریج مطرح خواهم کرد.»
خبرنگاران سبز/سیاست:
آيت‌الله العظمی حسين وحيد خراسانی، از مراجع تقليد معظم شيعه، به درخواست برخی اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم برای تعديل اظهاراتش پاسخ منفی داده و تاکيد کرده است که انتقاداتش از برخی عملکردها، با انديشه‌ی قبلی بوده، با اعتقاد بيان شده، از باب حق‌گويی و حق‌طلبی بوده و ادامه خواهد داشت.

به گزارش کلمه، پس از آنکه آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی انتقاداتی را در خصوص وضعيت زندان‌ها و سپس مشغول بودن سران حاکميت به دعوای قدرت و بی‌توجهی ايشان به وضعيت اعتقادی جامعه مطرح کرد، برخی تلاش کردند تا با ارسال پيامک‌هايی برای شاگردان اين مرجع تقليد، آنها را از شرکت در جلسه درس ايشان منصرف کنند. اما برخلاف تصور آنها و تبليغاتی که صورت گرفته بود، در جلسه بعدی درس ايشان به حدی طلاب و روحانيون حضور پرشوری داشتند که جمعيت پرتعداد حاضران در درس ايشان از شبستان مسجد اعظم قم فراتر رفت و گزارش شده که تا صحن مرقد مرحوم آيت‌الله‌العظمی بروجردی هم جمعيت نشسته بود.

بر اساس اين گزارش، پس از اين استقبال گسترده و ناکام ماندن تبليغات عليه اين مرجع تقليد منتقد، برخی اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم نسبت به احتمال گسترش انتقادات ايشان و ديگر مراجع ابراز نگرانی می‌کنند و از اين رو آيت‌الله محمد مؤمن را به همراه گروهی از اعضای اين تشکل رسمی حوزه، به ديدار آيت‌الله‌العظمی وحيد می‌فرستند تا با ايشان برای تغيير يا تعديل نظرشان گفت‌وگو کنند.

در اين جلسه، که گزارشی از آن در اختيار کلمه قرار گرفته، اعضای جامعه مدرسين از آيت‌الله‌العظمی وحيد می‌پرسند: با توجه به فرمايشات پيشين جنابعالی که احترام و حفظ نظام را مورد تاکيد قرار داده بوديد، چگونه اين انتقادات را مطرح ساخته‌ايد، چرا که تقريبا اين انتقادات متوجه رهبری است. آنها همچنين از اين مرجع تقليد منتقد می‌خواهند اظهارات خود را در همان جلسه‌ی درس، تصحيح يا تعديل کند.

اما آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی در پاسخ، تاکيد می‌کند: تمام چيزهايی که من گفته‌ام، انديشيده بوده، فکر کردم و با اعتقاد بيان داشته‌ام و برگشتی هم وجود ندارد و به امواج سياسی هم ربطی ندارد و فقط از باب حق‌گويی و حق‌طلبی بوده است.

اين مرجع تقليد در عين حال تصريح می‌کند: حرف‌های بسيار اساسی‌تری دارم که در آينده به تدريج مطرح خواهم کرد، و ممکن است نظرات من به هرکس که شما فکر می‌کنيد هم بر بخورد.

آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی همچنين در پاسخ به سخنان حجت‌اسلام کعبی از اعضای جامعه مدرسين که ظاهرا متضمن برخی هتاکی‌ها نيز بوده، می‌پرسد: اشخاص مهم‌ترند يا اسلام؟ بنيانگذار جمهوری اسلامی الان کجا هستند؟ آقای خامنه‌ای و من تا کی خواهيم ماند؟

ايشان خطاب به اعضای جامعه مدرسين می‌افزايد: هيچ‌کس نخواهد ماند. اعلام خطر من به خاطر عملکردهاست و نبايد به اسلام خدشه‌ای وارد شود، چون ما همه رفتنی هستيم و اسلام عزيز ماندگار است و بايستی پايدار بماند.

بر اساس اين گزارش، اعضای شرکت‌کننده در اين جلسه از سوی جامعه مدرسين، که ظاهرا قصد داشته‌اند پس از آن در اظهارنظرهايی از تصحيح و توضيح آيت‌الله‌العظمی وحيد در خصوص سخنان انتقاد‌آميزش سخن بگويند، پس از مواجهه با چنين موضع صريحی از سوی اين مرجع تقليد، سکوت پيشه می‌کنند و درباره‌ی اين جلسه چيزی مطرح نمی‌کنند. اما همچنان در برخی محافل اين‌گونه القا می‌شود که آنها آيت‌الله‌العظمی وحيد را قانع کرده‌اند و نظر ايشان برگشته است!

عامل اوج‌گيری نگرانی‌های برخی وابستگان به حاکميت از مواضع اخير آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی، انتقادات صريح ايشان در يکی از آخرين جلسات درس تفسير خود از عملکرد نظام است؛ اظهاراتی که ايشان در آن، از برخی نهاد ها با عنوان «دستگاه فاسد» ياد کردند و خشم برخی طلاب حامی دولت را برانگيخت، به طوری که با وجود استقبال طلاب و روحانيون حاضر در درس اين مرجع تقليد از اظهارات ايشان، جمع اندکی در پايان درس ايشان در محل حاضر شدند و شعار «مرگ بر ضد ولايت فقيه» دادند.

آيت‌الله‌العظمی وحيد در درس تفسير قرآن خود و در ادامه تفسير سوره‌ی يس که به موضوع حکمت قرآن اختصاص داشت، از نسبت‌های ناروايی که برخی از فرقه‌های مسيحی به حضرت داود روا می‌دارند، انتقاد کرده و ضمن ضال و مضل خواندن تبليغ اين‌گونه اعتقادات، از رواج فعاليت آنها در کشور به شدت انتقاد کرده و حاکميت را به علت بی‌تفاوتی نسبت به چنين وضعی، به باد انتقاد گرفته بود.

اين مرجع تقليد گفته بود: «اين مسيحيت با اين ريشه در اين کشور، جوانان شيعه را گمراه می‌کند و اينها روی رياست خود دعوا دارند، يکی نيست به اين دستگاه فاسد بگويد اين همه تبليغات مسيحيت ضال و مضل حتی در قم به چه معناست؟ اينها را دارند به خورد اين امت می‌دهند و در قبال اسلام، اين دستگاه با اين بساط اگر يک‌جايی يک کلمه بويی برای تزلزل مقام من باشد، همه آنجا حاضر می‌شوند، اما دين و ايمان از مغز اين جوانها برده می‌شود و همه در خفقان و خوابيده‌اند. دنبال مقام و مال‌اند و دم از اسلام می زنند. بساط تبليغ مسيحيت بايد از اين مملکت برچيده شود، و الا آبرو برای نظام نخواهد ماند.»

اين البته تنها موضع آيت‌الله‌العظمی وحيد نبود که به مذاق حاکميت خوش نيامد، چرا که ايشان اندکی قبل‌تر هم با پذيرش جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی برای ملاقات و شنيدن سخنان ايشان، و کمی بعد با زير سؤال بردن رويه‌ی حاکميت برای حبس منتقدان، بار ديگر جدايی راه خود از روحانيون وابسته يا پذيرای ظلم و يا ساکت در برابر آن را نشان داده بود.

اين مرجع تقليد، در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم که گفته می‌شود پرجمعيت‌ترين کرسی تدريس در حوزه علميه است، در جمع هزاران تن از روحانيون و فضلای حوزه، به انتقاد از کسانی پرداخت که حبس و زندانی کردن را برخوردی عادی و پيش پا افتاده تلقی می‌کنند. ايشان ظرفيت تشخيص الزام حبس را تنها در توان فقيهی دانست که به عمق فقه شيعه رسيده، و در ادامه، برخورد خليفه‌ی وقت در زندانی کردن ابن‌مسعود را نادرست دانسته و به بيان شأن والای ابن‌مسعود در فهم دين و تفسير قرآن اشاره کرده و گفته بود: «حبس و زندانی کردن وی، فقط به جرم نقل روايت و سنت پيامبر بوده است.»

ايشان به اين مناسبت، اشاره‌ای به موضوع زندان از نظر فقه کرده و از آن به عنوان موضوعی شديد ياد کرد که فقط فقيهی که به «مُخّ فقاهت» رسيده، می‌داند که حبس در چه مواقعی جايز است. آيت‌الله‌العظمی وحيد بدين ترتيب با زير سؤال بردن ضمنی و نامشروع خواندن دادگاههای غيرقانونی و فله‌ای رايج در دوران پس از انتخابات، تاکيد کرده بود که اساس دين بر حريت است، و محروميت از خانواده و جامعه را برخوردی سنگين دانسته بود که تنها پس از رسيدن به عمق فقاهت می‌توان موارد آن را فهميد.

اين مرجع تقليد در حالی ديدار با خانواده زندانيان سياسی را پذيرفت که پيش از آن ديدار با احمدی‌نژاد و هيچ مقام دولتی ديگری را نپذيرفته بود، و پس از آن هم ديدار با رهبری را در سفر پرهزينه و تبليغاتی ايشان به قم نپذيرفت، نه در آن سفر به ديدار آيت‌الله خامنه‌ای رفت و نه در چند سفر بعدی وی به قم، در ملاقاتی با رهبری نظام شرکت کرد؛ اقدامی که آشکارا خشم مدافعان عملکرد دو سال اخير حاکميت را برانگيخت.

 
 

از قبل از نوروز تا کنون، مسئولين بند دو الف سپاه، با توهين به محمد نوری زاد، قصد اعمال فشار و عصبانی کردن وی را دارند.متاسفانه الان مقطعی و با غرض ورزی های شخصی اين مسائل پيش می رود و خرد کلی و اصولی، حاکم نيست.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر/اخبار زندانيان سياسی:
محمد نوری زاد، روزنامه نگار و مستند ساز که بعد از انتخابات  به دليل کشتار و خشونت های اعمال شده توسط نظام، به جمع معترضين پيوسته بود، به دليل شکنجه های شديد که در حال حاضر نيز ادامه دارد، از ناحيه چشم مصدوم شده است و همچنين به دليل اعتراض به زندان انفرادی طولانی مدت، دست به اعتضاب غذا زد که به دليل فشارهای وارده به وی، با تشخص پزشک زندان، مدتی در بيمارستان برای جراحی سنگ کليه نگهداشته شد.او پس از جراحی در بيمارستان برای ده روز به منزلش برگشت. اما پس از ده روز به ناگهان وی را به بند دو الف زندان بازگردانند.

اما همسر محمد نوری زاد دليل بازگرداندن مجدد وی به زندان اوين را ديدار با آيت الله وحيد خراسانی که تازگی ها او نيز توسط رسانه های دولتی نظير فارس و رجا نيوز، با عنوان ضد انقلاب و بی بصيرت، نام برده می شود و ديگری ديدار انجام نشده با آقای خاتمی(در صورتی که حتی زمانی که آقای خاتمی می خواستند به ملاقات ايشان به بيمارستان بروند آقای نوری زاد عذرخواهی کردند و اين ديدار کنسل شد)، ذکر کرده است.همچنين خانم ملکی با بيان اينکه از قبل از نوروز تا کنون، ماجراهای بسياری برای همسرش افتاده است ادامه داد محمد نوری زاد به دليل توهين های بسيار مسئولين بند دو الف که زير نظر سپاه اداره می شود ، از وضعيت بدی رنج می بردد که اين شرايط غير قانونی است.

گفتگوی جرس با سرکار خانم ملکی، همسر محمد نوری زاد:

بعد از سه هفته بی خبری، روز بيست و هشتم اسفند جهت ملاقات با آقای نوری زاد با ما تماس گرفتند. من گفتم دو روز ديگر عيد است و به ايشان مرخصی بدهيد اما آنها پاسخ دادند که شما برای ملاقات بياييد بعد برای مرخصی عيد اقدام می شود اما تا امروز خبری از مرخصی نشده است. از آن روز که من و بچه ها موفق شديم آقای نوری زاد را ملاقات کنيم تاکنون خبری از ايشان نداريم فقط يک تماس کوتاه تلفنی داشتند و اين آخرين خبری است که از وی داريم.هروقت خودشان تشخيص دهند با ما تماس می گيرند و قرار ملاقات می گذارند.

بعد از اينکه به علت مشکل کليه آقای نوری زاد را به بيمارستان مدرس منتقل کردند و چند روز در آنجا بستری بودند، خود آنها او را به منزل آوردند و علی رغم اينکه قرار بود ايشان ادامه درمانشان را پيگيری کنند اما بر خلاف انتظار وی را به زندان بازگردانند. در ملاقاتی که با آقای نوری زاد داشتيم ايشان گفتند که يک علتش را ديدار با آقای خاتمی بيان کرده اند (در صورتی که حتی زمانيکه آقای خاتمی می خواستند به ملاقات ايشان به بيمارستان بروند آقای نوری زاد عذرخواهی کردند و اين ديدارکنسل شد) و ديگری هم ملاقات با آيت الله وحيد خراسانی بود.

در آخرين ملاقات وضعيت عمومی اشان خوب بود اما همچنان مشکلات کليه و دندان را داشتند. وضعيت دندانهايشان بشدت بد و مشکل پوستی اشان حاد است.

من بارها گفته ام بيشتر از اينکه نگران وضعيت آقای نوری زاد باشم نگران سرانجام اين ماجراهايی که از دو سال قبل شروع شده، هستم. افرادی که در زندان هستند اصلا مستحق زندان نيستند و غيرقانونی در زندان نگهداری می شوند. اين مسائل تخم نفرت می کارد و آنها خشم را درو خواهند کرد.

من نگران سرانجام مصيبتی که بر سر افراد خدمتگزار و خيرخواه کشور آورده اند، هستم. اگر آقای نوری زاد و امثال ايشان سه سال و پنج سال هم زندان باشند، سرانجامش چه خواهد شد؟ چه نتيجه ای حاصل می شود؟ آيا با اين شيوه ها می شود به نتايج مثبت رسيد؟ يا اينکه بايد خردمندانه به قضيه نگاه کنيم و مسائل را تا بيشتر از اين دير نشده به شکل مطلوب حل کنيم.







 

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته