-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۱, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 03/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در پی اعتصاب غذای آرش صادقی، مسئولین زندان روز چهارشنبه دهم فروردین ماه به خانواده ی وی اطلاع دادند که وی به علت ضعف شدید از حال رفته و به بیمارستان منتقل شده است.

بنا به گزارش منابع دانشجویی، در پی اعمال شکنجه های سخت و شکستگی دنده ها و پهلوی آرش صادقی، دانشجوی محبوس در زندان اوین، و انتقال وی به سلول انفرادی، این دانشجو در اعتراض به این انتقال غیر قانونی و همچنین وضعیت نامناسب جسمی خویش از ۲۴ اسفند در اعتصاب بسر می برد.

این منابع افزودند صادقی اوایل اسفند برای مداوا قرار بود به بیمارستان منتقل شود که به دلیل زدن پابند، با مخالفت خود آرش این کار انجام نشد، اما وی پس از آن به انفرادی فرستاده شد.

به گزارش جرس، بعد از دو هفته مسئولین زندان آرش را به بیمارستان مدرس منتقل کرده و گزارش شده است که وی اکنون در حالت کما به سر می برد .

بر اساس این گزارش، به خانواده ی آرش خبر داده شده تا برای ملاقات به بیمارستان نروند چون به هیچ وجه این اجازه داده نمی شود ولی با این حال خانواده آرش قصد رفتن به این بیمارستان را دارند.

آرش صادقی، عضو ستاد ۸۸ میرحسین موسوی در زمان انتخابات و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، پس از چندین بار بازداشت و ضرب و شتم های متوالی و در پی آن انتقال به سلول های انفرادی بند ۲۰۹، به ۵ سال حبس قطعی محکوم شد.


 


ضیا نبوی که چندین ماه پیش از اوین به زندان کارون اهواز برای گذراندن دوران تبعید خود منتقل شد حدود دو ماه پیش به طور ناگهانی از زندان به اداره اطلاعات اهواز منتقل و چند روز پیش دوباره به زندان کارون اهواز منتقل شد. این در حالی است که همچنان با مرخصی وی موافقت نمی شود.

پدر این دانشجوی محروم از تحصیل می گوید: “می گویند مرخصی شامل حال پسرم نمی شود. اما همه پدر و مادرها آرزو می کنند در سال تحویل و ایام عید فرزندشان کنار آنها باشند. تنها ما نیستیم همه خانواده های زندانی سیاسی می خواهند بچه هایشان در کنار آنها باشد. خوب چکار می توانیم بکنیم . مجبوریم این شرایط “سخت” را تحمل کنیم. اینقدر این شرایط سخت است که اصلا نمی توانم برایتان توضیح دهم.”

ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل و دانش آموخته رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ موفق به کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی شده بود اما با این همه از تحصیل محروم شد. او ۲۵ خرداد سال گذشته بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۰ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان کاروان اهواز محکوم شد.

ضیا نبوی پس از حکم در تماسی با خانواده گفته بود که قاضی به او گفته است، که بی‌گناهی او را می‌داند، اما حکم به او به دستور وزارت اطلاعات بوده است.

پدر ضیاء نبوی طی نامه‌ای به رئیس دیوان عالی کشور در خصوص حکم صادره برای فرزندش نوشته بود: “هیچ‌یک از اتهاماتی که فرزند من به خاطرآن‌ها محاکمه و محکوم شده است درست نیستند، به‌خصوص اتهام ارتباط و همکاری با گروهک منافقین که صد در صد نادرست و نابجا می‌باشد. تا آنجا که من می‌دانم فرزندم جزء فعالین دانشجویی برای احقاق حق تحصیل خودشان بوده است و فعالیت‌هایش حتی اگر رنگ و بوی سیاسی هم گرفته باشد هرگز مخل نظم عمومی ویا اقدامی علیه امنیت کشور و…نبوده است. کلا ایشان هم جزء کسانی است که می‌خواهد به شکل مدنی ومسالمت آمیز و از راه های قانونی در اصلاح امور کشور دخیل باشند. گذشته از این مسایل سید ضیاء تنها پسر من است وبعد از توکل وامید به خدا تنها تکیه گاه و امید آینده خانواده است. خانواده من جزء طبقات پایین اقتصادی جامعه و از صنف دهقانی- کارگری ساده روستای هستند و من تمام عمر با زحمت وتلاش کار کرده‌ام تا لقمه حلالی برای فرزندانم کسب نمایم. اکنون در سن پنجاه وپنج سالگی تقریبا ناتوان از کارکردن هستم و چشم امید ما بعد از خدا همین پسرم می باشد و این در حالی است که نه تنها او در کنار ما نیست بلکه ما حتی توان مالی کافی بری رفتن به ملاقاتش در جای دور افتاده‌ای چون اهواز را هم نداریم.”

متن گفتگوی “جرس” با علی اکبر نبوی پدر ضیا نبوی را با هم می خوانیم:

لطفا از آخرین وضعیت فرزندتان صحبت بفرمایید.

چند روز پیش یک تماس تلفنی با ما داشت و حالش خوب بود، البته نزدیک به دو ماه در اداره اطلاعات بود که دوباره به زندان کارون اهواز منتقلش کردند.

برای مرخصی عید که پسرتان بتواند در کنار شما باشد چه پاسخی گرفتید؟

با مرخصی پسرم موافقت نمی کنند.

علتش چیست؟

چیزی نمی گویند، فقط می گویند مرخصی شامل حال پسرم نمی شود.

ملاقاتهایتان به چه صورت است؟

ملاقات حضوری خیلی کم می دهند و ملاقاتهایمان کابینی است. در این مدت چند بار ملاقات حضوری داشتیم و بیشتر پشت کابین توانسته ایم پسرم را ببینیم.

آقای نبوی فرزندتان در آزمون کارشناسی ارشد سال ۸۷ موفق به کسب رتبه تک رقمی در رشته جامعه شناسی شده بود اما با این همه از تحصیل محروم شد. می توانید در این خصوص برایمان صحبت بفرمایید.

در آزمون فوق لیسانس رتبه پنجم را در رشته جامعه شناسی کسب کرده بود اما از تحصیل محروم شد که بدنبال پیگیری این قضیه و رفع محرومیت تحصیلی اش بود. در واقع همراه با دوستانش با پیگیری های قانونی از طریق اداره سنجش و اینها برای رفع ممنوعیت تحصیلی خود بودند تا بتوانند درسشان را ادامه دهند اما ضیاء اینجوری دچار مشکل و بعد از انتخابات بازداشت شد.

می توانید از عید امسال بدون حضور فرزندتان بگویید؟

چه بگویم، فقط همین که همه پدر و مادرها آرزو می کنند در سال تحویل و ایام عید فرزندشان کنار آنها باشند. تنها ما نیستیم همه خانواده های زندانی سیاسی می خواهند بچه هایشان در کنار آنها باشد. خوب چکار می توانیم کنیم مجبوریم این شرایط “سخت” را تحمل کنیم. اینقدر این شرایط سخت است که اصلا نمی توانم برایتان توضیح دهم.

وضعیت روحی مادر ضیا چطور است؟

مادر ضیا هم وقتی صدای پسرش را می شنود روحیه می گیرد اما چاره ای جز تحمل ندارد.

در پایان صحبتی دارید؟

صحبتی که ندارم فقط از خدا می خواهم هر چه زودتر فرزندم “آزاد” شود.


 


حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی) طی پیامی درگذشت حاج میر اسماعیل موسوی را به خانواده آن مرحوم و مهندس میر حسین موسوی تسلیت گفتند.

متن پیام که در وبسایت شخصی شان منتشر شده به شرح زیر است:

بسمه تعالی

«إنما یوفی الصابرون أجرهم بغیر حساب»

درگذشت مرحوم حاج میر اسماعیل موسوی خامنه، بزرگ خاندان موسوی خامنه را به تمامی فرزندان و وابستگان نسبی و سببی به خصوص فرزند گرانقدر ایشان جناب آقای مهندس میر حسین موسوی (دام عزّه) تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال در جوار ثامن الائمه علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) برای آن مرحوم حشر با اولیاء الله و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.

امیدوارم تمام کسانی که برای احقاق حقوق ملت متحمل صدماتی گشته اند بالاخص فرزند بزرگوار ایشان از حصر غیر قانونی آزاد گشته و از حقوق انسانی خود بهره مند گردند.

۱۰ فروردین ۱۳۹۰ مشهد مقدس

یوسف صانعی


 


شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسبت رحلت حاج میراسماعیل موسوی پیام تسلیتی صادر کرد. متن پیام به  شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

حاج میر اسماعیل موسوی پدر میر حسین موسوی دارفانی را وداع گفت. پدر میرحسین موسوی پدر بزرگ شهیدان علی و ابراهیم موسوی پس از حصر و زندان خانگی میرحسین مداوما سراغ پسر ارشد خود را می گرفت چرا که پیش از آن به صورت منظم با ایشان ملاقات داشت، مقارن ظهر امروز ده فروردین ماه از دار فانی به دار باقی شتافت و به ملکوت اعلی پیوست. میرحسین در تمام بیش از ۴۵ روزی که در حصر و بازداشت خانگی به سر می برد تنها یکبار آن هم در شرایط زننده امنیتی با حضور انبوهی از ماموران امنیتی در داخل خانه میراسماعیل موسوی و با حضور سه مامور امنیتی مرد و یک مامور زن برای خانم رهنورد در اتاق پدر پیر خود توانست ایشان را ملاقات کند. به طوری که پدر میرحسین نیز به رغم کهولت سن متوجه غیر عادی بودن این مساله شده بود. و میرحسین و همسرش بدلیل زندانی بودن نتوانستند در کنار پدر پیرشان در آخرین روزهای زندگی و لحظات حیاتش باشند .

شورای هماهنگی راه سبز امید رحلت حاج میر اسماعیل موسوی ، که عمرش را در راه خدمت به اسلام و ایران سپری کرد و از بیت شریفش فرزندانی صالح و خدمتگزار و دو شهید جاوید تقدیم ملت ایران کرد ، را به مردم شریف ایران ، خانواده و بازماندگان آن مرحوم به ویژه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دو همراه جنبش سبز تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت مسئلت می نماید و از مردم قدرشناس ایران خواهانیم که در پاسداشت از مقام و منزلت این سفر کرده در مراسم تشییع و ترحیم آن مرحوم بطور باشکوه شرکت نمایند.

شورای هماهنگی راه سبز امید

۱۰ فروردین ۱۳۹۰


 


ساعتی پس از انتشار خبر در گذشت پدر بزرگوار مهندس موسوی نیروهای امنیتی شتابزده با اعلام لغو مرخصی جمعی از زندانیان سیاسی در ساعات  غیر اداری از آنان خواستند تا صبح فردا به زندان اوین بازگردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، شامگاه چهارشنبه نیروهای امنیتی با برخی از زندانیان سیاسی که در مرخصی نوروزی به سر می برند تماس گرفته و از آن ها خواستند ساعات اولیه روز پنجشنبه ۱۱ فروردین ماه خود را به زندان اوین معرفی کنند.

به نظر می رسد این اقدام برای این صورت می گیرد که این فعالان سیاسی در مراسم خاکسپاری پدر میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز شرکت نکنند.

بنا بر اخبار رسیده، از جمله کسانی که از آن ها خواسته شود خود را به زندان اوین معرفی کنند، محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی، عبدالله رمضان زاده ار اعضای ارشد این حزب، فیض الله عرب سرخی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و شماری دیگر از فعالان اصلاح طلب هستند.

لازم به ذکر است که میر اسماعیل موسوی پدر میرحسین موسوی چهارشنبه ۱۰ فروردین دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری او فردا، پنج شنبه، ساعت ۸ و سی دقیقه صبح  از مقابل منزلشان به نشانی خیابان ۱۵ خرداد غربی، درخونگاه، خیابان شهید اکبر نژاد، خیابان شیشه گران، کوچه صاحب اختیار برگزار خواهد شد.

همچنین مراسم تدفین در قطعه نهم بهشت زهرا انجام خواهد شد.


 


سید محمد خاتمی درگذشت حاج سید اسماعیل موسوی، پدر مهندس میرحسین موسوی را تسلیت گفت. وی در این پیام  برای آقای موسوی گشایش عاجل و تداوم خدمت به اسلام و انقلاب و ایران و مردم مسألت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  سید محمد خاتمی متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر بزرگوارم جناب آقای میرحسین موسوی

“مرگ” یقینی ترین پدیده هستی و آغازی است برای زندگی دیگر که جاودانه است و آدمی در گرو انگاره ها و انگیزه ها و رفتار خویش؛ و خوشا به حال آنان که با ایمان پاک و باور استوار و احساس مسؤولیت در برابر حضرت پروردگار و سرنوشت بندگان او می زیند و با دل مطمئن به دیدار خداوند منان می شتابند.

پدر بزرگوارتان جناب حاج سید اسماعیل موسوی رحمة الله علیه، مظهر ایمان و ادب و پاکی و پرورنده فرزندان بزرگواری چون شما، پس از عمری بندگی خدا و خدمت به خلق، اینک جان به جان آفرین تسلیم کرده است. اطمینان دارم که لطف حضرت حق تسلی بخش شما است که اهل صبر و توکل هستید و همواره خواستار سربلندی کشور، استواری انقلاب و آزادی و حرمت و رفاه مردم بوده اید.

من این مصیبت را به جناب عالی و همه بستگان داغدار تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید از درگاه حضرت پروردگار علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای جناب عالی گشایش عاجل و تداوم خدمت به اسلام و انقلاب و ایران و مردم مسألت می کنم.

با احترام

سید محمد خاتمی

۱۰ فروردین ۱۳۹۰

رئیس جمهوری سابق ایران در پیام جداگانه ای این ضایعه را به میرمحمود موسوی نیز تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است:

انسان مؤمن، شریف، نجیب و صبور جناب آقای حاج سید اسماعیل موسوی پدر بزرگوارتان که عمری را به پاکی و نیکی گذراند به دیدار معبود شتافت تا ان شاء الله از خوان رحمت گسترده او برخوردار باشد و ما و شما را داغدار کرد.

من این ماتم را به جناب عالی و خاندان شریف موسوی و همه بستگان محترم بخصوص خواهر ارجمندتان، مادر بزرگوار شهید موسوی تسلیت عرض می کنم و از خداوند قادر متعال برای آن فقید سعید آمرزش و علو درجات و برای بازماندگان گرامی شکیبایی و پاداش نیکو و تندرستی و برای جناب عالی که از شایستگان ارجمند این مرز و بوم اید طول عمر و دوام توفیق خدمت به اسلام و انقلاب و ایران طلب می کنم.


 



 



 


پیکر حاج میر اسماعیل موسوی پدر بزرگوار میرحسین موسوی، فردا، پنج شنبه، از مقابل منزل ایشان در محله درخونگاه تهران تشییع خواهد شد. به گزارش خبرنگار کلمه فردا از ساعت ۸ و سی دقیقه  صبح  پیکر مرحوم میر اسماعیل موسوی از مقابل منزلشان به نشانی خیابان ۱۵ خرداد غربی، درخونگاه، خیابان شهید اکبر نژاد،خیابان شیشه گران، کوچه صاحب اختیار تشییع می شود. همچنین مراسم تدفین نیز در قطعه نهم بهشت زهرا انجام خواهد شد.

این گزارش حاکی است مراسم ختم نیز  روز یکشنبه ۱۴ فروردین، از ساعت ۱۸ تا   ۱۹  و  سی دقیقه  در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار خواهد شد.


 


حمید محسنی رئیس دفتر مهندس میرحسین موسوی از سوی دادگاه انقلاب به ۵سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، محسنی که روز دوشنبه ٢٢ شهریورماه ۸۹، هنگام تعطیلی دفتر و بازگشت به منزل، بازداشت و پس از تفتیش منزل، روانه زندان شده بود، صبح امروز از سوی دادگاه انقلاب تهران حکم دادگاه بدوی به ایشان ابلاغ شده و بنا به حکم صادره وی به ۵سال حبس تعلیقی محکوم گردیده است.

لازم به ذکر است که ایشان تمام مدت بازداشت را که بیش از ۲ماه به طول انجامید در بند امنیتی۲۰۹زندان اوین بوده و تحت بازجویی قرار داشت که نهایتا در اوایل آذر ماه سال گذشته با صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.


 


۳ وبلاگ نویس در ادامه سرکوب اعتراضات مردمی بحرین بازداشت شده‌اند.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرده است بازداشت‌شدگان، محمود یوسف، معلم و فعال حقوق کارگری، صنا عبدالرزاق زین‌الدین شاعر و آیت قورموزی دانشجو هستند که هر ۳ از وبلاگ‌نویسان مطرح بحرینی به حساب می‌آیند.

این افراد توسط پلیس بازداشت شده‌اند اما دولت بحرین هنوز دراین‌باره واکنشی نشان نداده است.

از آغاز اعتراضات در بحرین و ورود نیروهای عربستان سعودی و امارات به این کشور، شدت سرکوب معترضان افزایش یافته است.

تجمعات عمومی ممنوع شده و نیروهای امنیتی در نقاط مختلف منامه ایست بازرسی مستقر کرده‌اند.


 


خانواده کروبی در پیامی، واقعه در گذشت پدر مهندس میرحسین موسوی را به ایشان و بیت آن مرحوم تسلیت گفتند.

به گزارش سحام نیوز متن این پیام بدین شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

پدری از بند آزاد شد و پسری که هنوز در بند ناعادلانه ای گرفتار آمده است

ملت شریف ایران؛

خانواده میر اسماعیل موسوی

در آغازین روزهای بهار شاهد رحلت پدری مهربان از میانمان هستیم. پدری که تا آخرین دقایق حیات پر برکت خویش چشم به راه فرزندی بود که در زندان جبر حکومت گرفتار آمده است. پدری که آخرین آرزویش دیدار فرزند خویش، بر بالینش بود.

فرزندان کروبی این واقعه غم انگیز را به عموم ملت ایران؛ مهندس میرحسین موسوی و خانواده این بزرگوار تسلیت عرض نموده و به نمایندگی از دو یار دربند -مهدی و فاطمه کروبی- برای این مرحوم، مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری آرزومندیم.

خانواده کروبی

۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۰


 



 


جمعی از مادران و خانواده های زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج (گوهردشت)، در واکنش به فشارهای وارده بر زندانیان سیاسی و اِعمال محدودیت و تهدید و فشار حکومت بر خانواده های آنان، طی نامه ای به چند سازمان جهانی و حقوق بشری، خواستار حمایت و کمک و مداخلۀ آنان در این زمینه شده و گفته اند: چه کسی پاسخ گو خواهد بود به مادرانی که هر روز در استرس و اضطراب به سر می برند و به دلیل عدم ارتباط تلفنی با فرزندانشان ناچارند هر گونه خبری را که از رسانه ها می شنوند باور کنند. یک روز می شنوند فرزندانشان در اعتصابند روز دیگر می شنوند بیمارند، دیگر روز می شنوند تحت فشارند و…

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، این رنجنامه که خطاب به «دبیرکل سازمان ملل متحد»، «کمیساریای عالی حقوق بشر» و «سازمان عفو بین الملل»، نگاشته شده به شرح زیر است:

“این نامه درد دل مادران درد دیده زندانیان سیاسی است که از رفتار مسئولین اینطور استنباط می شود که مادران زندانیان سیاسی باید کم احساس تر و سنگ دل تر از مادران زندانیان عادی و سایر زندانیان با شد. چرا که مادران این زندانیان میتوانند هر روز با عزیزانشان صحبت کنند و از طریق تماس روزانه و گاه چند نوبت در روز از حال آنها با خبر باشند و این حداقل حقی است که از خانواده های سیاسی دریغ شده است. چگونه است که مادر زندانی عادی در ملاقات حضوری میتواند فرزند خود را در آغوش بکشد ولی مادر زندانی سیاسی باید حس مادری خود را در پشت شیشه و میله های کابین سالن ملاقات درخود سرکوب کند.

چه کسی پاسخ گو خواهد بود به مادرانی که هر روز در استرس و اضطراب به سر می برند و به دلیل عدم ارتباط تلفنی با فرزندانشان ناچارند هر گونه خبری را که از رسانه ها می شنوند باور کنند. یک روز می شنوند فرزندانشان در اعتصابند روز دیگر می شنوند بیمارند، دیگر روز می شنوند تحت فشارند و…

چرا با تغییر مسئولین هر قسمت تمام قوانین عوض می شود .آیا این قوانین سلیقه ای است که یکی وضع می کند و دیگری لغو و در این میان همه خانواده ها را بازیچه خود قرار می دهند .

اگر هر زندانی مرتکب گناه شده است به حکم قانون در حال گذراندن محکومیت خود می باشد، پس این همه تغییر قانون و فشار بر خانواده ها برای چیست؟

خانواده ها علاوه بر فشارها ی روحی، به دلیل تغییرات پی درپی قوانین زندان متحمل فشارهای مالی نیز می باشند.چرا که یک روز اجازه می دهند که خانواده ها کتاب و پوشاک و…تهیه کنند و هفته دیگر تنها با تغییر مسئولیت فردی این قانون لغو می شود و در این میان خانواده ها متحمل فشارهای مالی می شوند .و حال که به دلیل کمبود امکانات ،خانواده ها با میل و رغبت می خواهند مایحتاج فرزندانشان را خود تهیه نمایند ،این حق از آنها سلب می شود؟!

ما از طرف کلیه مادران و خانواده های زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از دبیر کل ، کمیسر عالی حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر تقاضای حمایت و کمک داریم و در آخر می پرسیم که گناه یک مادر چیست؟

جمعی از مادران و خانواده های زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج

فروردین ۱۳۹۰

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

دبیرکل سازمان ملل متحد

کمیساریای عالی حقوق بشر

سازمان عفو بین الملل


 


میرحسین هاردادی؟ نیه گلمیر؟

حاج میر اسماعیل موسوی پدر میر حسین موسوی  دارفانی را وداع گفت. پدر میرحسین موسوی پدر بزرگ  شهیدان علی و ابراهیم  موسوی  پس از  حصر و بازداشت خانگی  میرحسین مدام سراغ فرزند خود را می گرفت چرا که پیش از آن به صورت منظم با ایشان ملاقات داشت، مقارن ظهر امروز به ملکوت اعلی پیوست. میرحسین در تمام بیش از  ۴۵ روزی که در حصر و بازداشت  خانگی به  سر می برد تنها یکبار  آن هم در شرایط  زننده امنیتی با حضور انبوهی از ماموران امنیتی  در داخل خانه میراسماعیل موسوی و  سه مامور امنیتی مرد  و یک مامور زن برای خانم رهنورد در اتاق پدر پیر میرحسین توانست ایشان را  ملاقات کند. به طوری که  پدر میرحسین نیز متوجه غیر عادی بودن این مساله شده بود.

به همین مناسبت فرزندان آقای موسوی اطلاعیه ای صادر کردند. به گزارش کلمه متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حاج میر اسماعیل موسوی پدر بزرگمان، پدر میر حسین موسوی در آرزوی دیدار فرزند، دیده از جهان فرو بست.

پدر میرحسین موسوی امروز ظهر در منزل خود دار فانی را وداع گفت و به رحمت خدا پیوست. وی در آرزوی دیدار فرزند خود این چهل و پنج روز را در حالتی شبیه احتضار می گذراند و هر روز سراغ میرحسین را از همسر خود می گرفت. فرزندان میرحسین موسوی و بقیه اقوام وی به خاطر کهولت سن او در جواب سوال های مداومش، در مورد نبود میرحسین موسوی که هر هفته به دیدار پدر می رفت و هر روز تلفنی جویای حال پدر خود بود می گفتند که پدرمان به مسافرت رفته است و به زودی بر می گردد و گاهی برای رفع دلتنگی های پدربزرگ پیر یکی از پسران دیگرش از جانب میر حسین موسوی حالش را می پرسید. احوال پرسی ای که با سکوت دردمندانه و معنا دار او روبرو می شد.

مردی که خانه پاکش باغ روییدن پاکترین و خالص ترین فرزندان این خاک و بوم شد و سفره پاک و پر از روزی حلالش و عبادتهای شب و روزش سالهای سال بهشتی زمینی را پدید آورده بود که جان و دل در باغ آسمانیش آرام می یافت. مردی که ستون معنوی خانواده خود بود.

اکنون با کوله باری از درد و حرمان با داغ نوه های گلگون کفنش، ابراهیم شهید دوران پر افتخار دفاع مقدس و علی شهید راه سبز و همیشه پیروز آزادی، دو برادر به خون خفته  یکی در صحرای کربلایی جبهه ها و  دیگری  در عاشورای سرخ تهران و نیز در هجران و اندوه فرزند و عروسش که به ناحق و به جفا و تنها برای فریاد حق طلبی و آزادی خواهی اسیر ظالمان گشته اند، دار فانی را وداع گفت. دل پاکش با صبر و رضایت عجیبی که همیشه چهره نورانیش را مصفا می نمود، آرام گرفت. او ایوب خانواده بود. و پدرمان نیز ایوبی و راستی، از او فراگرفته بود ، که البته اجر مومنان و آنها که تنها گفتند لا و حاضر نشدند بنده غیر خدا شوند با خداوند متعال است و هو ارحم الراحمین.

دلهره ای از رنج مدام روزگارمان نیست که می دانیم مردان پاک خدا را هجرت از جهان خاکی به دنیای باقی سعادتیست و رها شدن از بند قفس آرزویی طولانی. می دانیم که راست قامتان جاودانه تاریخ خواهند بود. شگفت است تاریخ که مدام تکرار می شود. اندوه هجران پدر و فرزند رسم روزگار است که در طول تاریخ یوسف از یعقوب جدا کرده است و همان زمانه هم یوسف ها از چاه به بیرون کشیده است و موسی ها به دامان خانواده برگردانده است. امید که سیاهی و تاریکی رنگ ببازد و گلباغ کشور، سبز و آباد گردد.

پدر بزرگ مهربان و مظلوممان را به خدا می سپاریم و امیدواریم در کنار آنها که دوستشان می داشت و در کنار انبیا و اولیای و در جوار قرب و رحمت الهی آرام گیرد که وعده الهی حق است.

و قضی بینهم باالحق و قیل الحمد لله رب العالمین

دختران میرحسین موسوی

قابل ذکر است که به علت نسبت دور خانوادگی رهبری با میر اسماعیل موسوی خامنه، پدر میرحسین، و نیز جایگاه خاص مرحوم در خامنه ، در دوران انقلاب، آقای خامنه ای مدتی در خانه ایشان پناه داشتند و در همین خانه که پدر آقای موسوی در فقدان پسرش جان سپرد زندگی می کرد.


 


نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: وضعیت احداث راه آهن در استان ایلام در هاله ای از ابهام قرار دارد و دولت برای اجرای پروژه راه آهن ایلام تردید دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در ایلام، داریوش قنبری ظهر چهارشنبه در جمع تعدادی از مردم ایلام با اظهار نارضایتی خود از نحوه رسیدگی دولت به مناطق غربی کشور از نیمه تمام ماندن احداث راه‌آهن ایلام انتقاد کرد.

وی گفت: ما چند سال است که پیگیر ادامه احداث راه‌آهن غرب کشور هستیم اما متاسفانه هر بار از مسئولان مربوط حرفی تازه می‌شنویم که هنوز مطالعات مسیریابی این خط ریلی انجام نگرفته و گاهی هم می‌شنویم که مطالعات تکمیل شده و باید وارد فاز اجرا شویم، اما وقتی صحبت از کار عملیاتی به میان می‌آید مسئولان دوباره سخن از کمبود کار کارشناسی به میان می‌آورند و این ضد و نقیض گویی‌ها نشان از تردید دولت برای تکمیل این پروژه را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حالیکه در بسیاری از استان‌های کشور خبر از دو خطه کردن راه‌آهن است، استان ایلام در قرن ۲۱ نباید از تکنولوژی قرن ۱۹ برخوردار باشد که این جای هیچ گونه توجیهی ندارد.

قنبری اضافه کرد: در حال حاضر این خط آهن تا نزدیکی همدان پیش رفته و حدود شش سال است مطالعات برای ادامه راه این خط آهن در حال انجام است که هنوز هیچ اقدامی در حوزه اجرا انجام نشده است؛ اگر بخواهیم وارد حوزه اجرا شویم حتما باید مردم ایلام سال‌ها منتظر افتتاح این خط آهن باشند.

وی در پایان با اشاره به زیادی بعد مسافت راه‌آهن ایلام ردیف بودجه در نظر گرفته شده برای این خط ریلی را ۱۰۰ ملیارد تومان اعلام کرد و آن را کافی ندانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، استان ایلام از جمله معدود استانهای کشور است که با مشکل حمل و نقل مواجه است و این مشکل باعث عدم توسعه استان ایلام شده است. این استان با وجود مجهز نبودن راه های ارتباطی و فرودگاه نیاز اساسی به راهکارهای جدید حمل و نقل برای بیرون رفتن از بن بست جغرافیایی دارد.

یکی از مهمترین مصوبات سفر هیئت دولت در استان ایلام ایجاد راه آهن در استان بوده است که این مصوبه با تعلل و کاغذ بازی مسئولان هنوز به جایی نرسیده است. مسئولان هنوز درباره چگونگی ایجاد راه آهن به استان ایلام و نقطه متصل به استان هم هنوز تصمیم گیری نکرده اند عده ای معتقد هستند که راه آهن باید از استان کرمانشاه به ایلام کشیده شود و عده ای خواهان اتصال راه آهن از خوزستان به ایلام هستند. حال با وجود اختلاف سلیقه تکلیف مردم استان ایلام چیست که سالهای سال است منتظر راه آهن هستند.


 


در نظرسنجی انجام شده که با حضور ۲۰ نفر از نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی، چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران طی سال ۹۰ به چند محور کلی تقسیم شده است؛ مشکلات ناشی از بیکاری و اشتغال، تورم و نقدینگی، تراز تجاری و واردات بی‌رویه، برنامه‌ریزی و اجرای صحیح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، سرمایه‌گذاری و رشد تولید و در نهایت وضعیت مصرف حامل‌های انرژی و سطوح جدید قیمتی.

به گزارش خبر آن لاین، چشم‌انداز اقتصاد ایران از آن جهت اهمیت دارد که مدیران و برنامه‌ریزان اقتصادی خود را برای رویارویی با چالش‌های پیش‌روی آماده سازند.

دیدگاه نمایندگان مجلس به عنوان گروهی که در جایگاه قوه مقننه هم با مشکلات مردم از نزدیک آشنایی دارند و هم از دغدغه‌های برنامه‌ریزان دولتی آگاهند می‌تواند از تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد.

در نظرسنجی انجام شده توسط سایت خبرآنلاین که با حضور ۲۰ نفر از نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی، چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران طی سال ۹۰ به چند محور کلی تقسیم شده است؛ مشکلات ناشی از بیکاری و اشتغال، تورم و نقدینگی، تراز تجاری و واردات بی‌رویه، برنامه‌ریزی و اجرای صحیح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، سرمایه‌گذاری و رشد تولید و در نهایت وضعیت مصرف حامل‌های انرژی و سطوح جدید قیمتی.

نتایج این نظرسنجی‌نشان می‌دهد ۷۵ درصد از نمایندگان مجلس اصلی‌ترین چالش پیش روی اقتصاد ایران در سال ۹۰ را اجرای درست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و مهار تبعات این قانون دانسته‌اند.

در رتبه‌بعدی چالش مربوط به اشتغال و تورم قرار دارد که ۵۰ درصد از نمایندگان شرکت کننده در نظرسنجی این دو مسأله را از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصادی سال ۹۰ می‌دانند که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

همچنین ۴۰ درصد از نمایندگان نگرانی خود را از تبعات افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر فرایند تولید ابراز کرده و تلاش برای جلوگیری از آسیب دیدن بخش تولید از این محل را مورد تاکید قرارداده‌اند.

در نهایت ۲۵ درصد از نمایندگان به بحث واردات بی‌رویه و ضرورت توجه به توسعه صادرات به عنوان یکی از چالش‌های اقتصادی پیش روی اقتصاد ایران در سال ۹۰ تاکید داشته‌اند.

نتایج این نظرسنجی به خوبی نشان می‌دهد حساس‌ترین گردنه اقتصادی سال ۹۰ همان قانون هدفمندسازی است که دولت موظف است تمام قد آن‌را به اجرا بگذارد و عبارت دیگر جراحی اقتصادی که به تعبیر شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در روزهای پایانی سال ۸۹ آغاز کرده است را به طور کامل اجرای کند و البته نکته قابل توجه آنکه در اظهرات نمایندگان مجلس مستقیما اشاره ای به محورهایی اجرایی طرح تحول در سال ۹۰ یعنی مالیات و گمرک نشده است و بیشتر اظهارات حول محور مهار تبعات قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.


 


فاجعه هسته ای درنیروگاه فوکوشیما موجب خواهد شد بخشی از شمال شرقی ژاپن که به مواد رادیواکتیو آلوده شده، طی یک قرن به منطقه ممنوعه تبدیل شود.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس۲۴، هنوز مرزهای دقیق محل الوده ترسیم نشده اند اما کارشناسان در فاصله پنجاه کیلومتری نیروگاه فوکوشیما با دستگاهها سنجش میزان رادیواکتیویته از میزان بالای این ماده خبر داده اند.

هنگامی که خبرنگاران با دستگاه شمارش گایگر (دستگاه سنجش میزان رادیواکتیویته ) به این نیروگاه نزدیک می شوند در فاصله پنجاه کیلومتری ان پی می برند که میزان رادیواکتیویته بیست برابر حد طبیعی است.

مسئولان ژاپنی شعاع سی کیلومتری نیروگاه را بسته اند. افرادی که در ان حوالی زندگی می کردند همگی تحت ازمایش قرار گرفته اند. در شعاع بیست کیلومتری نیروگاه یکصد و هفتاد هزار نفر مجبور شدند خانه هایشان را تخلیه کنند. اعضای خانواده ای که در فاصله ده کیلومتری نیروگاه زندگی می کردند می گویند از دو هفته پیش در ورزشگاه زندگی می کنند و احتمالا هرگز دوباره به خانه هایشان بازنخواهند گشت.

منطقه ای که به مواد رادیواکتیو الوده شده به احتمال قریب به یقین به منطقه ممنوعه تبدیل خواهد شد. ژاکی بونمن از فعالان حفظ محیط زیست می گوید به احتمال زیاد یکصد سال یا بیشتر این مناطق ممنوع خواهند ماند چرا که در منطقه اثار پلوتونیوم مشاهده شده است. همه زباله های رادیواکتیو باید دفن شوند. حیوانات و گیاهان منطقه نیز همگی محکوم به فنا خواهند شد.

در سال هزار و نهصد و هشتاد وشش پس از حادثه چرنوبیل در روسیه تا شعاع سی کیلومتری جمعیت منطقه را ترک کرده بودند. شهر کرپیات امروزه به شهری خالی از سکنه تبدیل شده است. هزار تن از سالمندان که دوری از منطقه را تحمل نمی کردند ، به رغم ممنوعیتها به انجا بازگشته اند. ژاکی بونمن افزود در ژاپن باید جلوی بازگشت مردم ر ا پس از ده تا پانزده سال گرفت چرا که این منطقه ای دریایی و وسوسه برانگیز است . سالمندان ژاپنی در بسیاری از مراکز پذیرش به حال خود رها شده اند و ممکن است تصمیم بگیرند روزی به منطقه بازگردند.


 


بنا بر گزارش رسمی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روند مطالبات معوق در بانک‌های دولتی یا بانک‌هایی که دولت در آن‌ها سهام‌دار است رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، روند کل تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت در آن‌ها سهم دارد روندی افزایشی بوده و از یک میلیون و ۵۲۰ هزار ۲۴۹ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۷ با حدود ۱۹٫۵ درصد رشد به یک میلیون و ۸۱۶ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۸ و با حدود ۱۹ درصد رشد به دو میلیون و ۱۶۱ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال در آبان ۱۳۸۹ رسیده است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که رشد کل اعتبارات و تسهیلات اعطایی در سال ۱۳۸۹ بیشتر از سال ۱۳۸۸ خواهد بود.

روند کل مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت در آن‌ها سهم دارد نیز به فراخور افزایش تسهیلات اعطایی، روندی افزایشی داشته و از ۱۵۰ هزار و ۴۲۳ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۶ با حدود ۵۴٫۸ رشد به ۲۳۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۷ و با حدود ۲۹٫۸ درصد رشد به ۳۰۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال در اسفند ۱۳۸۸ و با حدود ۱۱٫۱ رشد به ۳۳۵ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال در شهریور۱۳۸۹ رسیده است.

بنابراین گرچه نرخ رشد مطالبات در طول سال‌های اخیر کمتر شده است ولی می توان اذعان داشت که رقم مطلق کل مطالبات بانکی افزایش یافته است.

نسبت مطالبات به تسهیلات که یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه است با شفاف‌سازی صورت‌های مالی و افزایش مطالبات معوق از ۱۱ در اسفند ۱۳۸۶ به ۱۵ درصد در اسفند ۱۳۸۷ و ۲۳ درصد در شهریور۱۳۸۸رسید که با توجه به برخی اقدامات انجام شده به ۱۷ درصد در اسفند ۱۳۸۸ و ۱۶ درصد در شهریور ۱۳۸۹ کاهش یافت.

در پایان شهریور ۱۳۸۸ سهم مطالبات غیرجاری کمتر از۱۰۰ میلیارد ریال و حدود ۷۷ درصد بوده که در پایان شهریور ۱۳۸۹، به ۸۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش به معنای آن است که سهم مطالبات بالاتر از ۱۰۰ میلیارد ریال حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

تعداد کل پرونده‌های مربوط به مطالبات معوق حدود هفت میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۸۰ پرونده بوده است که حدود ۹۹٫۵ آن یعنی هفت میلیون و ۲۲۳ هزار و ۳۰۸ پرونده متعلق به مبالغ کمتر از یک میلیارد ریال است.


 


وزیر کشور بحرین در سخنانی که بسیار شبیه به مواضع همتایان خود در ایران، مصر، تونس، سوریه و دیگر دولت‌های سرکوب‌گر است، ادعا کرد که اعتراضات موجود در این کشور را ایادی بیگانه هدایت و برنامه‌ریزی می‌کنند!

به گزارش خانه ملت، شیخ راشی بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین دیروز سه شنبه با حضور در پارلمان این کشور ادعا کرد که اعتراض‌های در این کشور در ابتدا مسالمت آمیز بود، اما به اعتراض های خرابکارانه و تروریستی تبدیل شد. دولت هم در زمان مناسبی وارد عمل شد و از شدت گرفتن این گونه اقدام ها جلوگیری کرد.

وزیر کشور بحرین مدعی شد: تسلسل حوادث در کشور این نکته را می رساند که ایادی بیگانه‌ای در ورای این حوادث و اعتراضات است و آنها را هدایت می کنند؛ این اعتراضات برنامه ریزی شده بود و به هیچ وجه نمی توان آنها را اتفاقی تلقی کرد.

این عضو دولت بحرین در اظهاراتی مشابه همتایان خود در دیگر کشورهای دیکتاتوری، گفت: این اعتراض ها با برپایی چادر در میدان مروارید آغاز شد و بعد از آن تا آنجا پیش رفت که شدت گرفتن اقدام های غیرقانونی و خرابکارانه معترضان، دولت را مجبور به برقراری حالت فوق العاده کرد.

اظهارات وزیر کشور بحرین در حالی مطرح می‌شود که به گفته ناظران، از موج اعتراض ها در این کشور کاسته نشده است.

در جریان تجمعات معترضانی که خواستار اصلاحات سیاسی و اقتصادی در بحرین بودند، تا کنون ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته