-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۸, دوشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 03/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پس از یک هفته بحث، سازمان ناتو کنترل کامل عملیات نظامی لیبی را بر عهده میگیرد. عملیات نیروهای ائتلاف بر فراز لیبی، زیر نظر و فرماندهی آمریکا انجام می شد. ناتو (سازمان پیمان اتلانتیک شمالی) علاوه بر اداره هدایت عملیات نیروهای ائتلاف، منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را هم کنترل می کند و در عین حال برای جلوگیری از رسیدن سلاح به لیبی، دریای مدیترانه را هم پاسداری خواهد کرد. به گفته شاهدان عینی روز یکشنبه نیروهای وفادار به معمر قذافی برای گرفتن شهر مصراته، با مخالفان حکومت به نبرد پرداختند. هنوز از نتیجه پیکار مصراته گزارشی مخابره نشده است.
 


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی، دخالت در لیبی را تکرار اشتباهات آمریکا و متحدان غربی اش خواند. وی در جریان مراسم جشن جهانی نوروز گفت، به رغم درسهایی که مردم عراق و افغانستان به آنها داده اند این «دولت های ظالم» اشتباهات خود را تکرار می کنند. رییس جمهوری اسلامی روز یکشنبه در مراسم جشن جهانی نوروز با پنج تن از روسای جمهوری کشورهای همسایه در تالار وحدت تهران حضور یافته بود. در مراسم روز یکشنبه، اسفندیاررحیم مشایی رییس دفتر احمدی نژاد در سخنرانی کوتاهی، نوروز را سبب پیوند ملت های فراوانی دانست.
 


گفت وگوی رییس جمهوری یمن با سران مخالف دولت برای انتقال قدرت، نیمه تمام ماند. به گزارش رویترز انتظار نمیرود که علی عبدالله صالح رییس جمهوری یمن، به ادامه این مذاکرات تمایلی داشته باشد. دستیارژنرال "علی محسن" یکی از ژنرال های یمنی که به مخالفان پیوسته، اعلام داشت که گفت وگوها با خروج علی عبدالله صالح از محل مذاکرات به پایان رسیده است. سخنگوی ائتلاف اوپوزیسیون یمن نیز، توقف مذاکرات دوطرف را تایید کرد.
 


در حالی که در انتخابات دو ایالات آلمان حزب سبزها با توجه به تشدید موج مخالفت‌ها با انرژی هسته‌ای در این کشور به پیروزی چشمگیری دست یافته است، حزب حاکم دمکرات مسیحی، به رهبری آنگلا مرکل، قدرت را در مهم‌ترین پایگاه سنتی خود به احزاب مخالف واگذار کرده است.در حالی که در  انتخابات دو ایالات  آلمان حزب سبزها با توجه به تشدید موج مخالفت‌ها با انرژی هسته‌ای در این کشور  به پیروزی چشمگیری دست یافته است، حزب حاکم دمکرات مسیحی، به رهبری آنگلا مرکل، قدرت را در مهم‌ترین پایگاه سنتی خود به احزاب مخالف واگذار کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان حزب سبزها و حزب سوسیال دمکرات آلمان در انتخابات ایالاتی در ایالت بادن‌ورتم‌برگ آلمان به یک پیروزی تاریخی دست یافته و بزرگترین شکست را به حزب دمکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، تحمیل کرده‌اند. حزب محافظه‌کار دمکرات مسیحی که از سال ۱۹۵۳ تاکنون پیوسته قدرت را در این ایالت در اختیار داشته است، در انتخابات روز یکشنبه نتوانست به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت جدید دست یابد. به دنبال فاجعه هسته‌ای در فوکوشیمای ژاپن، مخالفان استفاده از انرژی هسته‌ای در آلمان بارها اقدام به برگزاری تظاهرات کرده و از اقدام دولت محافظه‌کار آنگلا مرکل در تمدید زمان استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور به شدت انتقاد کرده‌اند. گفتنی است، یکی از وعده‌های انتخاباتی حزب سبزها و نیز حزب سوسیال دمکرات تلاش برای کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای بوده است. بر اساس نخستین نتایج اعلام شده، حزب سبزهای آلمان با کسب ۲۴ ممیز دودهم درصد آرا به بهترین نتیجه تاریخ خود دست یافته است و امکان تعیین نخست‌وزیر آینده سومین ایالت پرجمعیت آلمان از سوی این حزب وجود دارد. حزب سوسیال دمکرات نیز ۲۳ ممیز یک دهم درصد آرا را از آن خود کرده است. هر چند حزب حاکم دمکرات مسیحی ۳۹ درصد آرا را به خود اختضاص داده، اما با توجه به این که حزب دمکرات آزاد به عنوان شریک ائتلافی سنتی حزب دمکرات مسیحی تنها حدود پنج درصد آرا را کسب کرده است، این دو حزب از اکثریت لازم برای تشکیل دولت جدید در ایالت بادن‌ورتم‌برگ برخوردار نیستند. احزاب سوسیال دمکرات و سبزها در مجموع ۷۱ کرسی پارلمان ایالتی در اشتوتگارت را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که احزاب دمکرات مسیحی و دمکرات آزاد تنها ۶۷ کرسی در اختیار خواهند داشت. همچنین روز یکشنبه در ایالات راین‌لند‌فالس نیز انتخابات ایالتی برگزار شد که حزب سوسیال دمکرات با کسب حدود ۳۶ درصد آرا همچنان به عنوان قدرتمند‌ترین حزب در پارلمان ایالتی باقی ماند و حزب سبزها نیز با کسب حدود ۱۶ درصد آرا به رکورد تازه‌ای در این ایالت دست یافت. این درحالی است که این حزب در انتخابات پنج سال پیش حتی پنج درصد حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان ایالاتی را هم کسب نکرده بود. بر پایه گزارش رسانه‌های آلمان میزان مشارکت در انتخابات ایالاتی در دو ایالت این کشور افزایش قابل توجهی داشته و حزب سبزها به دلیل مخالفت آشکار خود با انرژی هسته‌ای موفق به جلب آرای بسیاری از کسانی شده است که معمولاً‌ در انتخابات شرکت نمی‌کردند.
 


شرکت توکیو الکتریک، که پیشتر اعلام کرده بود، میزان آلودگی آب موجود در رآکتور شماره دو فوکوشیما به مواد رادیواکتیو۱۰ میلیون برابر بالاتر از حد معمول است، با تصحیح این رقم گفت میزان رادیواکتیو تنها ۱۰۰ هزار برابر بالاتر از حد معمول است.شرکت توکیو الکتریک، که پیشتر اعلام کرده بود، میزان آلودگی آب موجود در رآکتور شماره دو فوکوشیما به مواد رادیواکتیو۱۰ میلیون برابر بالاتر از حد معمول است، با اشتباه خواندن این رقم گفته است، میزان رادیواکتیو موجود در آب این رآکتور تنها ۱۰۰ هزار برابر بالاتر از حد معمول است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت توکیو الکتریک، تپکو، که بهره‌برداری از نیروگاه اتمی فوکوشیما را برعهده داشته است، بامداد روز دوشنبه به وقت محلی بابت آنچه اعلام اشتباه میزان آلودگی آب رآکتور شماره دو این نیروگاه خوانده، از مردم عذرخواهی کرده است. بیشتر بخوانید: افزایش ۱۰ میلیون برابری تشعشع در فوکوشیما خودداری کشتی‌ها از پهلو گرفتن در بندرهای توکیو و یوکوهاما روز یکشنبه این شرکت اعلام کرده بود، میزان مواد رادیواکتیو موجود در آب رآکتور شمار دو نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما ۱۰ میلیون برابر بیشتر از حد معمول است. به دنبال اعلام این خبر کارکنانی که همچنان برای مهار بحران هسته‌ای در این نیروگاه مشغول فعالیت هستند، از محل نیروگاه تخلیه شده و تلاش‌ها برای خنک کردن میله‌های سوخت هسته‌ای در رآکتورهای آسیب دیده متوقف شده بود. در این میان تنها چند ساعت پس از انتشار این خبر که به نگرانی‌ها درباره بروز یک فاجعه عظیم هسته‌ای در ژاپن دامن زده بود، مقام‌های شرکت توکیو الکتریک اعلام کردند، میزان مواد رادیواکتیو در آب رآکتور شماره دو نیروگاه فوکوشیما تنها ۱۰۰ هزار برابر بیشتر از حد معمول است. پیشتر دولت ژاپن از شرکت بهره‌برداری کننده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خواسته بود، در مورد وضعیت این نیروگاه هر چه زودتر اطلاعات شفاف‌تری در اختیار دولت قرار دهد. از سوی دیگر آژانس امنیت هسته‌ای ژاپن اعلام کرده است، در هر یک از چهار رآکتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما صدها تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو وجود دارد. آژانس امنیت هسته‌ای ژاپن پیشتر نیز از افزایش ۱۸۵۰ برابری ید رادیواکتیو در آب‌های نزدیک به نیروگاه فوکوشیما خبر داده بود. به دنبال زلزله مهیب دو هفته پیش در ژاپن و سونامی شدید ناشی از آن سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دلیل قطع برق و آسیب‌دیدگی یکی پس از دیگری از کار افتاد. بر اثر بالا رفتن دمای میله‌های سوخت هسته‌ای، چندین انفجار در رآکتورهای شماره یک، دو و سه این نیروگاه روی داده و بر اثر این انفجارها جداره خارجی این رآکتورها فروریخته است. در جریان زمین‌لرزه جمعه دو هفته پیش ژاپن که شدت آن نزدیک به ۹ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین اعلام شده است، بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۷ هزار نفر دیگر ناپدید شده‌اند.
 


تنها اندکی پس از انتشار خبری درباره توقیف دو قایق ایرانی در خلیج فارس توسط قطر، وزارت کشور قطر این خبر را تکذیب کرد و آن را «نادرست» خواند. پیشتر روزنامه کویتی الآن در سایت اینترنتی خود از توقیف دو قایق ایرانی در نزدیکی آب‌های بحرین توسط قطر خبر داده بود. این روزنامه به نقل از منابعی که هویت آنها را افشا نکرده، نوشته بود، این قایق‌ها حامل اسلحه بوده‌ و در سواحل شمال شرقی قطر توقیف شده‌ بودند.
 


گفت وگوی رییس جمهوری یمن با سران مخالف دولت برای انتقال قدرت، نیمه تمام ماند. به گزارش رویترز انتظار نمیرود که علی عبدالله صالح رییس جمهوری یمن، به ادامه این مذاکرات تمایلی داشته باشد. دستیارژنرال "علی محسن" یکی از ژنرال های یمنی که به مخالفان پیوسته، اعلام داشت که گفت وگوها با خروج علی عبدالله صالح از محل مذاکرات به پایان رسیده است. سخنگوی ائتلاف اوپوزیسیون یمن نیز، توقف مذاکرات دوطرف را تایید کرد.
 


تنها اندکی پس از انتشار خبری درباره توقیف دو قایق ایرانی در خلیج فارس توسط قطر، وزارت کشور این امیرنشین خبر یاد شده را تکذیب کرده و آن را «نادرست» خوانده است. پیشتر روزنامه کویتی الآن در سایت اینترنتی خود از توقیف دو قایق ایرانی در نزدیکی آب‌های بحرین توسط قطر خبر داده بود.تنها اندکی پس از انتشار خبری درباره توقیف دو قایق ایرانی در خلیج فارس توسط قطر، وزارت کشور این امیرنشین خبر یاد شده را تکذیب کرده و آن را «نادرست» خوانده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان وزارت کشور قطر روز یکشنبه در این باره به خبرگزاری رسمی قطر گفته است: «گزارش‌ها درباره توقیف دو قایق ایرانی حامل اسلحه در آب‌های بین‌المللی نادرست است.» بیشتر بخوانید: «توقیف دو قایق ایرانی از سوی قطر» «کشف یک جعبه سلاح در هواپیمای باری ایران در ترکیه» پیشتر روزنامه کویتی الآن در سایت اینترنتی خود از توقیف دو قایق ایرانی در نزدیکی آب‌های بحرین توسط قطر خبر داده بود. این روزنامه به نقل از منابعی که هویت آنها را افشا نکرده، نوشته بود، این قایق‌ها حامل اسلحه بوده‌ و در سواحل شمال شرقی قطر توقیف شده‌ بودند. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به هویت خدمه‌ این قایق‌ها، زمان توقیف آنها و نیز مقصد احتمالی آنها نشده بود. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور داخلی کشورشان می‌کنند. این در حالی است که برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای مقابله با اعتراض‌های مردمی در بحرین اقدام به اعزام نیروهای نظامی به این کشور کرده‌اند. اقدام کشورهای عربی در اعزام نیرو به بحرین با انتقاد ایران وآمریکا روبرو شده است؛ با این حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، دعوت از نیروهای خارجی به بحرین را «حق حاکمیتی» این شیخ‌ نشین دانسته است.
 


مخالفان معمرقذافی روز یکشنبه در ادامه پیشروی های خود، کنترل بندر نفتی راس لانوف را در اختیار گرفتند و اعلام داشتند که تا یک هفته دیگر آماده صادرات نفت هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز پيشروی‌های تازه مخالفان رهبر لیبی در پوشش حمایت هوایی نیروهای ائتلاف صورت گرفته که همچنان مواضع و تجهیزات نيروهای وفادار به معمر قذافی را بمباران می‌کنند. در این میان یکی از مقام‌های عالی‌رتبه مخالف دولت لیبی اعلام کرد، مقامهای قطر موافقت کرده اند، نفت استخراج شده در مناطق شرقی لیبی را که در اختیار مخالفان است، در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند. میزان تولید نفت این مناطق ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که ممکن است به ۳۰۰ هزار بشکه در روز نیز افزایش یابد.
 


"یوسف رضا گیلانی" نخست وزیر پاکستان در اقدامی غیر منتظره به هند میرود تا بازی نیمه نهایی کریکت دو کشور را تماشا کند. از سه سال پیش و بدنبال حمله تروریستی در شهر مومبای روابط هند و پاکستان پرتنش شد. در جریان حمله مسلحانه چند ستیزه جوی پاکستانی در سال 2008، به این شهر بیش از 160 نفر کشته شدند. نخست وزیر پاکستان روز یکشنبه اعلام داشت که دعوت همتای هندی خود "مونماهان سینگ" را برای تماشای بازی مورد علاقه دو کشور پذیرفته است. همچنین برای بهبود روابط، روز یکشنبه رییس جمهوری پاکستان، باقیمانده مدت زندان یک مرد هندی را که به اتهام جاسوسی به 27 سال زندان محکوم شده بود، لغو کرد.
 


براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران از کشورهای پرمصرف دارو در جهان است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، ایران به علت مصرف دارو و مراجعه به پزشک جزو 20 کشور نخست در جهان است و در آسیا پس از چین در مقام دوم قرار دارد. برپایه این گزارش، علت مراجعه پنج درصد افراد به مراکز درمانی و بیمارستانها، عوارض دارویی است و 10 درصد عوارض دارویی نیز ناشی از حساسیت به داروست. دقتر آموزش و ارتقاء سلامت ِ وزارت بهداشت اعلام کرده که مصرف سرانه داروهای تزریقی در ایران، چهاربرابر سرانه مصرف این قبیل داروها در جوامع در حال توسعه است.
 


روز یکشنبه جشن جهانی نوروز با حضور پنج رییس جمهوری در تالار وحدت تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری ایسنا در این مراسم مقامهای عالیرتبه 14 کشور آسیایی دیگر نیز حضور داشتند. محمود احمدی نژاد در این مراسم، همتایان خود را از کشورهای افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان و ارمنستان همراهی می کرد. بر پایه این گزارش، در روز های هفت تا 11 فروردین نیز قرار است هنرمندان کشورهای ترکمنستان، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکیه، عراق، آذربایجان و گرجستان در حوزه های تجسمی، موسیقی و نمایش های آئینی، در حافظیه شیراز و تالار وحدت، آثار خود را اجرا کنند. پیشتر اعلام شده بود که قرار است 20 رییس جمهوری در مراسم جشن جهانی نوروز در ایران شرکت کنند، اما بسیاری از آنان مقامهای دیگری را به تهران اعزام کردند. در ایران نیز برگزاری چنین جشنی به علت جان باختن شماری از تظاهرکنندگان در کشورهای عربی از سوی برخی ازاصولگرایان با مخالفت روبرو شده است.
 


روزنامه کویتی الآن روز یکشنبه در سایت اینترنتی خود از توقیف دو قایق ایرانی در نزدیکی آب‌های بحرین توسط قطر خبر داده است. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به هویت خدمه‌ این قایق‌ها، زمان توقیف آنها و نیز مقصد احتمالی آنها نشده است.قطر، که با ایران و بحرین دارای مرز دریایی مشترک است، دو قایق ایرانی را که ادعا می‌شود، حامل اسلحه بوده‌اند، در خلیج فارس توقیف کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه کویتی الآن روز یکشنبه در سایت اینترنتی خود از توقیف دو قایق ایرانی در نزدیکی آب‌های بحرین توسط قطر خبر داده است. بیشتر بخوانید: «کشف یک جعبه سلاح در هواپیمای باری ایران در ترکیه» بازرسی از هواپیمای ایرانی «مشکوک به حمل تسلیحات» در ترکیه این روزنامه به نقل از منابعی که هویت آنها را افشا نکرده، مدعی شده است، این قایق‌ها حامل اسلحه بوده‌ و در سواحل شمال شرقی قطر توقیف شده‌اند. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به هویت خدمه‌ این قایق‌ها، زمان توقیف آنها و نیز مقصد احتمالی آنها نشده است. همچنین تاکنون مقام‌های قطری، بحرینی یا ایرانی هیچ واکنشی درباره این خبر از خود نشان نداده‌اند. بحرین، که حکومت آن در اختیار اقلیت سنی این کشور است، از چند هفته پیش شاهد اعتراض‌های اکثریت شیعه این کشور است. مقام‌های بحرینی جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور داخلی کشورشان می‌کنند. این در حالی است که برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای مقابله با اعتراض‌های مردمی در بحرین اقدام به اعزام نیروهای نظامی به این کشور کرده‌اند. اقدام کشورهای عربی در اعزام نیرو به بحرین با انتقاد ایران و نیز ایالات متحده آمریکا روبرو شده است. از سوی دیگر خبر توقیف دو قایق ایرانی در خلیج فارس تنها چند روز پس از آن منتشر شده است که مقام‌های ترکیه‌ای یک هواپیمای دیگر ایرانی را در فرودگاه دیاربکر وادار به فرود کرده و محموله آن را توقیف کرده بودند. روز چهارشنبه ۲۵ اسفند نیز مقام‌های ترکیه‌ای یک هواپیمای دیگر ایرانی را که به مقصد سوریه در پرواز بود، وادار به نشستن در فرودگاه دیاربکر کرده بودند.
 


مخالفان معمر قذافی روز یکشنبه در ادامه پیشروی‌‌های خود کنترل بندر نفتی راس‌لانوف را از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی خارج کرده‌ و از آمادگی خود برای صادرات نفت در کمتر از یک هفته دیگر سخن گفته‌اند.مخالفان معمر قذافی روز یکشنبه در ادامه پیشروی‌‌های خود کنترل بندر نفتی راس‌لانوف را از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی خارج کرده‌ و از آمادگی خود برای صادرات نفت در کمتر از یک هفته دیگر سخن گفته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی روز یکشنبه بند نفتی راس‌لانوف را یک بار دیگر از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی باز پس گرفتند. بیشتر بخوانید: پیشروی مخالفان قذافی به سوی ترمینال نفتی « راس لانوف» اوباما: جلوی حمام خون در لیبی گرفته شد؛ «تصرف یک شهر دیگر از سوی شورشیان» بر اساس این گزارش پيشروی‌های تازه مخالفان رهبر لیبی در پوشش حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی صورت گرفته است، که همچنان اقدام به بمباران مواضع و تجهیزات نيروهای وفادار معمر قذافی می‌کنند. در این میان یکی از مقام‌های عالی‌رتبه مخالف دولت لیبی روز یکشنبه اعلام کرده است، امیر نشین قطر موافقت کرده است، نفت استخراج شده در مناطق شرقی لیبی را که در تصرف مخالفان است، در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند. علی ترهونی، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه شورشیان لیبی در امور اقتصادی،‌ تجاری و نفتی در بنغازی، در این باره به خبرنگاران گفته ست: «ما قرارداری با قطر امضا کرده‌ایم و نخستین محموله در کمتر از یک هفته دیگر ارسال می‌شود.» به گفته وی میزان تولید نفت مناطق شرقی لیبی، که در کنترل مخالفان حکومت لیبی است، ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که این میزان ممکن است به ۳۰۰ هزار بشکه در روز نیز افزایش یابد. امیرنشین قطر که قرار است، نفت تولید شده در مناطق تحت کنترل مخالفان معمر قذافی را در بازارهای جهانی به فروش برساند، نخستین کشور عربی بود که با فرستادن چند فروند هواپیمای جنگنده در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی مشارکت کرده است. در این میان رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه با موفقیت‌آمیز خواندن عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی گفته است، از زمان آغاز این عملیات، نیروی هوایی معمر قذافی هیچ گونه پروازی نداشته است و یگان‌های زرهی ارتش قذافی نیز ضربات سنگینی متحمل شده‌اند. وزیر دفاع آمریکا همچنین از آغاز عقب نشینی نیروهای وفادار به معمر قذافی به سوی مناطق غربی لیبی خبر داده است. از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز روز یکشنبه خطاب به اطرافیان معمر قذافی، رهبر لیبی، گفته است، زمان آن فرا رسیده است که آنها رویه خود را تغییر دهند. خانم کلینتون که با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت و گو می‌کرد، با بیان این که قصد دارد، «پیامی روشن» به قذافی و اطرافیان وی ارسال کند، خطاب به اطرافیان رهبر لیبی گفته است: «آیا واقعاً‌ می‌خواهید مطرود و منفور باشید؟ آیا به دنبال آن هستید که از دادگاه جزایی بین‌المللی سر درآورید؟ اکنون نوبت شماست که به این رویه پایان داده و به تغییر مسیر کمک کنید.»
 


رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۲ اروپا که با میزبانی مشترک اوکراین و لهستان برگزار خواهد شد، جمعه و شنبه پیگیری شد که حاصل آن، برتری تیم‌های معتبر اروپایی مقابل حریفان بود.رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۲ اروپا که با میزبانی مشترک اوکراین و لهستان برگزار خواهد شد، جمعه و شنبه پیگیری شد که حاصل آن، برتری تیم‌های معتبر اروپایی مقابل حریفان بود و در این بین، چند شگفتی کوچک نیز رقم خورد. در جام ملت‌های اروپای ۲۰۱۲ از ۹ گروه مرحله مقدماتی، ۱۴ تیم به مرحله نهایی راه خواهند یافت تا در کنار دو تیم میزبان، برای کسب چهاردهمین جام در تاریخ این رقابت ها مبارزه کنند. در دیدارهای جمعه شب، صرف نظر از شکست خانگی اتریش مقابل بلژیک،  شگفتی خاصی رقم نخورد. شنبه شب اما برتری گرجستان مقابل کرواسی از جمله نتایج جالب توجهی بود که در عین حال، ابهامات گروه اف را بیش از پیش کرد. نتایج کامل دیدارهای دوشب گذشته از مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا و همچنین رقابت‌های دوستانه‌ای که در نقاط مختلف جهان برگزار شد به شرح زیر است. جمعه: برتری اسپانیا و هلند روز جمعه فینالیست‌های جام جهانی ۲۰۱۰ خوش درخشیدند. از رقابت‌های گروه نهم، اسپانيا قهرمان جام جهانی موفق شد با دو گل داويد ويا گلزن تكنيكی خود، جمهوری چک را با نتیجه دو بر یک شكست دهد. گل چک را هم ياروسلاو پلاسيل زد. داوید ویا با این دو گل به تنهایی بهترین گلزن تاریخ کشورش شد. حالا مهاجم بارسلونا با اختلاف دو گل رائول گونزالس مهاجم شالکه را پشت سر گذاشته است. ویا در ۷۲ بازی، ۴۶ گل برای اسپانیا زده و رائول ۴۴ گل در ۱۰۲ بازی. اما نارنجی‌پوشان هلند نیز در بوداپست نتیجه‌ای جالب توجه را رقم زدند و چهار بر صفر از سد مجارستان گذشتند. رافائل فان درفارت، ابراهیم آفلای، درک كوئیت و فان‌پرسی گل‌های هلند را به ثمر رساندند. در ديداری ديگر فرانسه با دو گل بر لوگزامبورگ غلبه كرد. در اين مصاف فيليپ مكسس و يوان گوركف با گل‌های خود این پیروزی نه چندان مقتدرانه را رقم زدند. ايتاليا نيز با تک گل تیاگو موتا به زحمت توانست از سد اسلوونی عبور كند. بلژیک با دو گل اکسل ویتسل ستاره تیم استاندارد لیژ، از سد اتریش گذشت. صربستان نیز با نتیجه دو بر یک بر ايرلند شمالی غلبه کرد. شنبه: آلمان و انگلستان پیروز شدند اما در رقابت‌های شنبه شب، آلمان چهار بر صفر از سد قزاقستان گذشت تا همچنان با اختلافی چشمگیر در صدر گروه اول قرار داشته باشد. میروسلاو کلوزه و توماس مولر هر کدام دو بار دروازه قزاقستان را گشودند. روسیه که پیش از این در دیداری دوستانه مغلوب ایران شده بود، این بار هم نتیجه‌ای ضعیف به جا گذاشت و در ایروان، با تساوی بدون گل مقابل ارمنستان متوقف شد. اسلواکی با نتیجه متزلزل یک بر صفر مقابل آندورا پیروز شد. ایرلند جنوبی هم دو بر یک بر مقدونیه غلبه کرد. بوسنی و هرزگوین دو بر یک رومانی را مغلوب کرد. گل پیروزی بوسنیایی‌ها را ادین ژکو در دقیقه ۸۳ به ثمر رساند. آلبانی هم یک بر صفر بلاروس را پشت سر گذاشت. گرجستان با گل کوبیاشویلی مقابل کرواسی پیروز شد. اسرائیل با نتیجه دو بر یک لتونی را مغلوب کرد و یونان در شرایطی که ۱۰ نفره شده بود، با گل توروسیدیس در خانه مالت به پیروزی رسید تا در صدر جدول گروه اف قرار بگیرد. در یکی از دیدارهای همیشه جذاب، انگلستان دو بر صفر ولز را مغلوب کرد. فرانک لمپارد از روی نقطه پنالتی و دارن بنت گلزنان تیم فابیو کاپلو بودند. از همین گروه، بلغارستان و سوئیس به تساوی بدون گل رسیدند. دانمارک و نروژ در جدال اسکاندیناویایی‌ها به تساوی یک بر یک رضایت دادند. دنیس رومدال برای دانمارک و هوسکلپ برای نروژ گلزنی کردند. مصاف قبرس و ایسلند هم گلی در بر نداشت. رقابت‌های دوستانه از نتایج جالب دیدارهای دوستانه ملی فوتبال در نقاط مختلف جهان که جمعه و شنبه برگزار شد، می‌توان به پیروزی پرگل کره‌جنوبی، شکست اروگوئه و تساوی پرتغال با شیلی اشاره کرد. کره جنوبی که در شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا موفق شد ایران را حذف کند، در دیداری دوستانه مقابل هندوراس با چهار گل به پیروزی رسید. اما اروگوئه که شگفتی‌ساز جام جهانی ۲۰۱۰، این بار یک شگفتی از نوع منفی‌اش را رقم زد و مقابل استونی شکست خورد. چین برابر نیوزلند به تساوی رسید و ازبکستان با یک گل مغلوب مونته نگرو شد. لیتوانی هم دو بر صفر لهستان را شکست داد. روز شنبه در دیگر رقابت‌ها نیز نتایج زیر رقم خورد. پاناما ۲-۰ بولیوی کویت ۱-۱ اردن عراق ۲-۰ کره شمالی اکوادور ۰-۲ کلمبیا پرتغال ۱-۱ شیلی مکزیک ۳-۰ پاراگوئه
 


حزب وفاق، بزرگ ترین گروه شیعه ی مخالفِ حکومت در بحرین، پیشنهاد کویت را برای وساطت میان این گروه با حکومت پذیرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از اعضای این حزب امروز (یکشنبه) اعلام کرد، شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، پیشنهاد وساطت را مطرح کرده بود. بحرین در هفته های اخیر شاهد اعتراض شیعیان به سران سنی مذهب این کشور بود. حکومت بحرین با حمایت نیروهای چند کشور عربی توانست در روز 25 اسفند به اعتراضات پایان دهد.
 


شبه نظامیان طالبان امروز (یکشنبه) حدود ۵۰ مامور پلیس افغان را ربودند. این ماموران برای دریافت دستمزد شان از ولایت کنر به ولایت نورستان رفته بودند که در راه بازگشت ربوده شده اند. آنها همگی به تازگی دوره آموزشی را به پایان رسانده و آماده پیوستن به پلیس افغانستان بوده اند. در حالیکه نیروهای بین المللی در آستانه واگذاری مسئولیت امنیتی چندین ولایت به نیروهای افغان هستند، گروه طالبان حملات خود را افزایش داده است.
 


مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی، با پیشروی سریع به سمت غرب چند شهر را از دست نیروهای حکومتی خارج کرده اند. به گزارش خبرگزاری های بین المللی، مخالفان امروز (یکشنبه) توانسته اند دو شهر نفت خیز راس لانوف و بُریغه و همچنین شهر عُقیله را بگیرند و به سمت شهر سِرت، زادگاه معمر قذافی، در حرکت هستند. شورشیان دیروز (شنبه) نیز با حمایت هواپیماهای جنگی آمریکا، فرانسه و بریتانیا موفق شده بودند، بندر اجدابیا را تصرف کنند.
 


احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به شکلی کاملاً امنیتی به تولیدکنندگان فشار وارد آمده تا قیمت‌ها را بالا نبرند.احمد توکلی، نماينده تهران و رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری، که ویژه‌نامه نوروزی این روزنامه منتشر شده، گفته است که «در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به شکلی کاملاً امنیتی به تولیدکنندگان فشار وارد آمد تا تولیدکنندگان قیمت‌ها را بالا نبرند.»   وی در این مورد افزوده است: «مثلاً یک مقام بلندپایه دولت، اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن را جمع کرد به آنها گفت که همه بسته‌های سیاستی ما آماده است، زندان هم آماده است! من فکر نمی‌کنم در تاریخ ایران چنین حرفی سابقه داشته باشد و بعد از انقلاب حتماً سابقه نداشته و قبل از آن هم تا جایی که اطلاع دارم، به عوامل اقتصادی از این حرف‌ها نمی‌زدند که با تهدید زندان به همکاری وادارشان کنند.» آقای توکلی که از چهره‌های اصولگرای منتقد دولت به حساب می‌آید، تصریح کرده است که «اگر قرار است با گزمه و وزارت اطلاعات کار اقتصادی کنیم، کار افتخارآمیزی نیست، ضمن آنکه واردات بی‌حساب و کتاب هم آغاز شد. یعنی با فشار امنیتی مانع انعطاف قیمت تولیدکنندگان شدند و دست به واردات بی‌رویه نیز زدند که قطعاً تولید آسیب می‌بیند دوام نحواهد داشت.»   جریانی با افکار انحرافی در دولت آقای توکلی همچنین در این گفت‌وگو به شدت از دولت احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته است: «جريان تماميت‌خواهی در دولت حضور دارد که افکار انحرافی هم دارد و درصدد هستند بدون درنظر گرفتن منافع ملی موضع‌گيری‌های خاصی بکنند و در درجه اول بر مجلس مسلط شوند که در اين صورت زمينه برای انتخابات رياست جمهوری هم برايشان هموار می‌شود و فکر می‌کنند اين اتقاق می‌افتد. اما ما تلاش می‌کنيم هرچه بيشتر اصولگرايان متحد شوند و گروه منحرف سوا شوند.» احمد توکلی در مورد اختلاف نظر محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم با مجلس یادآور شده است که «خوشبین نیستم! اگر احمدی نژاد به این رفتارهای خود ادامه دهد که به احتمال زیاد اینطور است، کشمکش بالا می‌گیرد.» وی در ادامه انتقاد از رئیس جمهور ایران گفته است که این روحیه تکروانه و مستبدانه‌ای که ایشان دارد، اشکال در رابطه با مجلس ایجاد می‌کند. ایشان احساس می‌کند هرچه دولت تصمیم می‌گیرد، همه باید اجرا کنند و این صفت بسیار بدی است. انتقاد آقای توکلی از دولت احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آغاز سال جدید شمسی در  سخنرانی خود در مشهد به مسئولان کشور «هشدار» داد تا اختلافات خود را رسانه‌ای نکنند. آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود گفت: «مسئولان اگر از همديگر گلايه دارند که گاهی ممکن است اين گلايه‌ها به حق هم باشد، سعی کنند اين گلايه‌ها را در معرض افکار عمومی مطرح نکنند چرا که اين کار ضربه به اتحاد ملی است و من به مسئولان کشور به طور جد در اين زمينه تذکر و هشدار می‌دهم.»
 


چندین فعال سیاسی در روزهای گذشته در ایران به دادستانی احضار شده اند. به نوشته سایت جرس، محمدرضا خاتمی، علی شکوری راد و حمیدرضا جلائی پور از اعضای جبهه مشارکت و محمد سلامتی، محسن آرمین و صادق نوروزی، از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، فعالان سیاسی اصلاح طلبی هستند که دادسرای اوین آنها را احضار کرده است. عزت الله سحابی، حبیب الله پیمان و محمد بسته نگار نیز از فعالان ملی-مذهبی هستند که در روزهای اخیر به دادستانی مذکور احضار شده اند. منابع آگاه در گفت و گو با رادیو فردا خبر احضار این افراد را تائید کرده اند.
 


هواپيماهای اسرائيلی روز يکشنبه با حمله به شمال نوار غزه دو شبه نظامی را کشتند. ارتش اسرائيل گفت اين افراد در حال تهيه مقدمات شليک راکت به اسرائيل بودند.  هواپيماهای اسرائيلی روز يکشنبه با حمله به شمال نوار غزه دو شبه نظامی را کشتند. ارتش اسرائيل گفت «اين افراد در حال تهيه مقدمات شليک راکت به اسرائيل بودند.» به گزارش آسوشيتدپرس، گروه جهاد اسلامی تائيد کرد که دو نفر از اعضايش در اين حمله کشته و يک نفر ديگر به شدت زخمی شده است. شبه نظاميان جهاد اسلامی در غزه و مسئولان حماس اعلام کردند که اگر اسرائيل به حملات خود پايان دهد، شليک راکت به اين کشور را متوقف می کنند. در حالی که يکی از سخنگويان حماس اسرائيل را متهم کرده که قصد دارد به خشونت در منطقه دامن زند، بنيامين نتانياهو ، نخست وزير اسرائيل می گويد «کشورش هيچ نفعی برای تشديد خشونت ندارد.» حماس پيشتر گفته بود حملات روز پنجشنبه جنگنده‌های اسرائيلی، تونل‌های مرزی ميان غزه و مصر و نيز يکی از اردوگاه‌های آموزشی در داخل غزه را هدف قرار داده است. حمله ديگری نيز يک مبدل برق در منطقه غزه را هدف قرار داد که به گفته شاهدان عينی، منجر به قطع گسترده برق در منطقه شده است. اين حملات يک روز پس از آن صورت می گيرد که شبه‌نظاميان فلسطينی از غزه اقدام به پرتاب ده‌ها راکت و خمپاره به خاک اسرائيل کردند. همچنين يک سخنگوی ارتش اسرائيل به رويترز گفته است که جنگنده‌های اسرائيلی «گروهی از تروريست‌های فلسطينی که سرگرم پرتاب راکت به سوی اسرائيل بوده‌اند» را هدف قرار داده‌اند. مقام های اسرائيلی می گويند، اين حملات در پاسخ به شليک بيش از ۷۰ راکت از سوی شبه نظاميان به شهرهای اسرائيل صورت گرفته است . علاوه بر حملات راکتی که در چند روز اخير در جريان بوده است، بعد از ظهر روز چهارشنبه نيز انفجار يک بمب در شهر بيت‌المقدس (اورشليم) به مرگ يک زن و زخمی شدن حدود چهل نفر ديگر منجر شد . پليس اسرائيل اين بمب‌گذاری را به شبه‌نظاميان فلسطينی نسبت داده است. بمب‌گذاری روز چهارشنبه، نخستين حمله از نوع در شهر بيت‌المقدس از سال ۲۰۰۴ به اين سو بوده است.
 


علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، قرار است امروز برای گفت و گو درباره بحران سیاسی در این کشور با سران حزب حاکم دیدار کند. انتظار می رود آقای صالح در این دیدار، اعضای حزبش را درباره گفت و گوهایش با مخالفان مطلع کند. رئیس جمهوری یمن که از متحدان آمریکا در مبارزه با القاعده به شمار می آید، شنبه شب اعلام کرده بود، حاضر است ظرف چند ساعت از قدرت کناره گیری کند، به شرط آنکه این کناره گیری "با عزت" همراه باشد. یمن در سه ماه گذشته شاهد اعتراض های گسترده مردمی است که خواستار کناره گیری علی عبدالله صالح از قدرت هستند.
 


واحدهای ارتش سوریه امروز (یکشنبه) در مناطق مختلف شهر بندری لاذقیه مستقر شده اند. به گفته فعالان سیاسی در سوریه، نیروهای امنیتی دو نفر را دیروز در جریان اعتراض ها در این شهر، که با آتش زدن دفاتر حزب حاکم، یعنی حزب بعث، همراه بود، کشته اند. فعالان سیاسی همچنین می گویند، در جریان اعتراض های دو هفته اخیر علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بیش از ۱۲۶ تن کشته شده اند. مقام های دولتی شمار معترضان کشته شده را تنها ۲۰ تن اعلام کرده اند.
 


شبکه تلویزیونی سی.‌ان.ان با اشاره به اینکه اخوان المسلمین همچون مصر و تونس، در لیبی نیز تحت تأثیر گسترش اعتراضات در جهان عرب جان تازه‌ای گرفته، از قول یکی از اعضای ارشد این گروه می‌نویسد که اخوان‌المسلمین در آینده لیبی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.دکتر عبدالمنعم هرشا، یکی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین، که اکنون در لندن زندگی می‌کند معتقد است که این گروه در آینده لیبی پس از سقوط رژیم قذافی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. همچون مصر و تونس، در لیبی نیز اخوان المسلمین تحت تأثیر گسترش اعتراضات در جهان عرب جان تازه‌ای گرفته است. شبکه خبری سی ان ان، نگاهی دارد به سابقه فعالیت‌های این گروه در لیبی و از قول عبدالمنعم هرشا می‌نویسد که اخوان‌المسلمین لیبی با سایر بخش‌های این تشکیلات که در دهه ۱۹۲۰ در مصر شکل گرفت و در اکثر کشورهای عربی فعال است، ارتباط سازمانی ندارد اما دیدگاه‌های مشترکی دارد. اخوان المسلمین لیبی در اواسط دهه ۱۹۵۰ فعالیت خود را آغاز کرد و بخش اصلی نیروهای خود را از میان اقشار تحصیل‌کرده و طبقه متوسط جذب می‌کرد. اپوزیسیون اسلام‌گرا در دهه ۱۹۸۰ در لیبی حضور نیرومندی داشت. با وجودی که گروه‌های تندرو اسلامی، جهادیون، در دهه ۱۹۹۰ سرنگونی حکومت قذافی را در دستور کار خود قرار دادند گروه اخوان المسلمین به فعالیت‌های زیرزمینی برای تبلیغ و جذب نیرو و مشارکت در فعالیت‌های خیریه و اجتماعی می‌پرداخت. در سال ۱۹۹۸ نیروهای امنیتی لیبی به تشکیلات اخوان المسلمین هجوم برده که در نتیجه آن بیش از ۲۰۰ نفر بازداشت و تعداد بیشتری مجبور به ترک کشور شدند. یکی از آنها عبدالمنعم هرشا بود. وی در ادامه مصاحبه با سی ان ان، می‌گوید که با وجود سرکوب‌های حکومت این گروه هنوز در بسیاری از شهرهای لیبی از جمله طرابلس و بنغازی تشکیلات و هواداران خود را دارد. در سال ۲۰۰۶ پس از مصالحه بین اخوان المسلمین و حکومت لیبی، تعداد زیادی از اعضای این گروه از زندان آزاد شدند. ولی اکنون این گروه به صف مخالفان حکومت پیوسته است. در ماه فوریه همزمان با آغاز تظاهرات مخالفان در لیبی، یوسف القرضاوی، روحانی مصری که رهبر معنوی گروه اخوان المسلمین تلقی می‌شود با صدور فتوایی از سربازان ارتش لیبی خواست که با استفاده از هر فرصتی معمر قذافی را به قتل برسانند. منابع وابسته به گروه اخوان المسلمین در لندن می‌گویند که تعدادی از رهبران و اعضای قدیمی این گروه برای مشارکت در مبارزه اپوزیسیون با حکومت به آن کشور بازگشته و تعدادی نیز برای کمک به مجروحان جنگ مسلحانه با امکانات پزشکی به مناطق تحت کنترل شورشیان رفته‌اند. سی ان ان، یاد آوری می‌کند که در کشوری مثل لیبی که طی چهار دهه حکومت معمر قذافی امکان فعالیت سیاسی وجود نداشته گروه اخوان المسلمین می‌تواند با تکیه بر شبکه هواداران خود از این خلأ به خوبی بهره‌برداری کند. عبدالمنعم هرشا، می‌گوید غرب نباید از فعالیت و رشد اخوان‌المسلمین هراس داشته باشد. به گفته وی اخوان المسلمین لیبی مثل همفکران خود در مصر از یک نظام دموکراتیک و چند حزبی دفاع خواهند کرد. او می‌افزاید: «من سال‌ها در کانادا و بریتانیا زندگی کرده‌ام و این دقیقاً همان سیستم سیاسی است که ما می‌خواهیم.» وی در عین حال یادآوری می‌کند که در صورت مشارکت این گروه در روند قانونگذاری آنها سعی خواهند کرد بخشی از فرامین و سنت‌های اسلامی مثل منع فروش الکل و موارد مشابه را به قانون بیافزایند. عبدالمنعم هرشا از برقراری منطقه ممنوعه پرواز در قلمرو لیبی استقبال کرده و به خاطر تلاش فرانسه، بریتانیا و آمریکا در جلوگیری از کشتار غیر نظامیان از آنها قدردانی می‌کند. او اظهار امیدواری می‌کند لیبی پس از سرنگونی قذافی روابط دوستانه‌ای با غرب داشته باشد. س ان ان، یاد آوری می‌کند که تقویت و حضور فعال‌تر اخوان المسلمین می‌تواند از رشد گروه‌های تندرو و همفکران القاعده جلوگیری کند. از سوی دیگر خصوصیت قبیله‌ای نیرومند در لیبی ممکن است تلاش برای شکل دادن به احزاب ملی و سراسری را پیچیده و دشوار کند. در بخش‌هایی از مناطق دورافتاده در شرق لیبی روحانیون آیین سلفی که در برخی زمینه‌ها دیدگاه‌های تندروانه‌ای دارند در سال‌های اخیر حامیان زیادی پیدا کرده‌اند. ولی شاید در مورد نمونه لیبی بزرگترین رقیب و در عین حال مانع برای رشد گروه اخوان المسلمین شکل‌گیری یک قطب سکولار در میان اپوزیسیون باشد. «شورای ملی انتقالی» که در شهر بنغازی مستقر و رهبری شورشیان را در دست دارد دربرگیرنده شخصیت‌ها و سیاستمداران غیرمذهبی است. این شورا در بیانیه اخیر خود اعلام کرد که هدف نهایی انقلاب لیبی «بنای یک جامعه دموکراتیک و حکومتی غیر نظامی بر اساس قانون و محترم شمردن حقوق بشر است. در این نظام تمام شهروندان از حقوق و فرصت‌های برابر برخوردار خواهند بود و حتی احقاق حقوق زنان جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.»
 


مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی، پس از بازپس‌گيری شهرهای اجدابيا و بريقه، در حال پيشروی به سوی شهر راس لانوف، ترمينال مهم نفتی این کشور، هستند. مخالفان معمر قذافی پس از بازپس گيری شهرهای اجدابيا و بريقه، در حال پيشروی به سوی شهر راس لانوف، ترمينال مهم نفتی ليبی، هستند. پيشروی های مخالفان پس از بمباران هوايی مواضع نيروهای وفادار به رهبر ليبی از سوی ائتلاف صورت گرفته است. با حملات هوايی نيروهای ائتلاف، نيروهای وفادار به معمر قذافی در حال از دست دادن مواضعی هستند که در چند روز گذشته و با توسل به گلوله باران و بمباران شديد تحت کنترل خود در آورده بودند. در اين ميان، شبکه تلويزيونی الجزيره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که مخالفان معمر قذافی به حومه شهر العقيله در ۱۱۰ کيلومتری شهر ابداجيا رسيده اند که به تازگی، آن را باز پس گرفته اند. در صورت کنترل شهر العقيله توسط مخالفان، مانع ديگری بر سر راه آنان به سوی راس لانوف وجود نخواهد داشت. در عين حال، مخالفان به نزديکی شهر البيشر، در ۳۰ کيلومتری شهر سيرت، زادگاه رهبر ليبی، رسيده اند. خبرگزاری رويترز در گزارشی با اشاره به پيروزی های اخير مخالفان معمر قذافی، از آن به عنوان چرخشی به زيان رهبر ليبی ياد کرد. در همين حال، ارتش فرانسه اعلام کرد که جنگنده هايش دستکم پنج هواپيمای نظامی و دو هلی کوپتر متعلق به نيروهای رهبر ليبی را در پايگاه هوايی مصراته نابود کرده اند. از سوی ديگر، به گفته تلويزيون دولتی ليبی، حملات هوايی شنبه شب ائتلاف، مناطق نظامی و غيرنظامی در اطراف « سَبها » در مرکز اين کشور را هدف گرفتند. يک سخنگوی دولت معمر قذافی گفت: حملات جديد همچنين در مسير ميان اجدابيا و « سُرت » به وقوع پيوستند و علاوه بر نظاميان، غيرنظاميان نيز کشته شده اند. اين در حاليست که رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز شنبه گفته بود که امکان تاييد گزارش های مربوط به کشته شدن غير نظاميان در دست نيست. وی به شبکه تلويزيونی سی بی اس آمريکا گفت که گزارش های اطلاعاتی بسياری در دست داريم مبنی بر اينکه حکومت قذافی، اجساد کسانی را که کشته است، به عنوان کشته شدگان بر اثر عمليات هوايی ائتلاف معرفی می کند. از سويی، فرانکو فرانتينی، وزير خارجه ايتاليا، در مصاحبه با روزنامه لاريپابليکا، اعلام کرد که اين کشور همراه با آلمان طرحی را برای پايان دادن به جنگ در ليبی آماده کرده اند. به گفته آقای فرانتينی، اين طرح از جمله شامل برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل متحد و تبعيد معمر قذافی است. وزير خارجه ايتاليا همچنين گفت که اتحاديه آفريقا در حال تشويق معمر قذافی برای استعفا است.
 


به گفته مقام های حماس و مسئولان بیمارستان در غزه، امروز در پی حمله هوایی اسرائیل به شمال نوار غزه دو شبه نظامی کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی ارتش اسرائیل با تائید حمله هوایی گفت، این افراد در حال تهیه مقدمات شلیک راکت به اسرائیل بوده اند. در حمله های روزهای اخیر اسرائیل به نوار غزه تا کنون ۵ شبه نظامی و ۴ غیرنظامی کشته شده اند. مقام های اسرائیلی می گویند، این حملات در پاسخ به شلیک بیش از ۷۰ راکت از سوی شبه نظامیان به شهرهای اسرائیل صورت گرفته است.
 


تک تيراندازها، روز شنبه، دو نفر از معترضان به حکومت سوریه را در شهر ساحلی لاذقیه را کشتند. مخالفان رژیم سوریه می‌گویند بیش از ۱۲۶ نفر در تظاهرات دو هفته گذشته کشته شده‌اند.تک تيراندازها، شنبه، دو نفر از معترضان به حکومت سوریه را در شهر ساحلی لاذقیه را کشتند.   مقامات سوری می‌گویند تاکنون ۲۰ معترض در ۱۲ روز گذشته کشته شدند. مخالفان رژیم سوریه می‌گویند این تعداد بیش از ۱۲۶ نفر بوده است. یک مقام سوری به خبرگزاری فرانسه گفت تک تیراندازها، روز شنبه، تظاهرکنندگان را در شهر لاذقیه مورد هدف قرار داده و دو نفر را کشتند.  معترضان، شنبه، در لاذقیه که  در ۳۵۰ کیلومتری دمشق، پایتخت سوریه، قرار دارد، یکی از ساختمان های حزب حاکم بعث را به آتش کشیدند. اعتراض در حمص تظاهرات لاذقيه به دنبال کشته شدن بيش از ۲۰ تن در شهر جنوبی درعا و مناطق ديگر در جريان اعتراضات عليه حکومت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه صورت می‌گيرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه در حالی که لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی مانع تجمع مخالفان دولت سوریه در دمشق شدند، هواداران بشار اسد دست به تظاهرات زدند. معترضان دو روز پیش در دمشق دست به تظاهرات زده و شعار «درعا، سوریه است سر دادند.» در روز جمعه نیز بسیاری از شهرهای سوریه از جمله شهرهای دمشق، درعا، تل، حماه، حمص، لاذقیه و صنمین صحنه برگزاری تظاهرات ضد دولتی بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی با شلیک گلوله به سوی تظاهرکنندگان شماری از آنها را کشته و زخمی کرده‌اند. سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از سازمان‌های حقوق بشری از سرکوب معترضان سوری به شدت انتقاد کرده‌اند. مقامات سوريه، خشونت در آن کشور را ناشی از کسانی دانسته‌اند که به گفته مقامات سوريه اميدوارند يک درگيری فرقه‌ای را در کشور برافروزند. دولت سوریه متعهد به ادامه اصلاحات در این کشور شده و  بر اساس اعلام فعالان حقوق بشر در سوریه، دولت این کشور در اقدامی دیگر ۲۶۰ زندانی سیاسی را آزاد کرده است. اکثر این زندانیان آزاد شده اسلام‌گرا هستند.
 


مقامات ژاپنی شنبه اعلام کردند که ميزان تشعشع در آب راکتور شماره دو نيروگاه آسيب ديده فوکوشيما ۱۰ ميليون برابر حد معمولی است. کارگران این راکتور مجبور به تخلیه این راکتور شدند.مقامات ژاپنی شنبه اعلام کردند که ميزان تشعشع در آب راکتور شماره دو نيروگاه آسيب ديده فوکوشيما ۱۰ميليون برابر حد معمولی است. به گزارش سی ان ان، در پی شناسايی تشعشعات بسيار بالای راديو اکتيو، دو کارگری که در محل حضور داشتند، از راکتوری در نيروگاه هسته‌ای فوکوشيما خارج شده اند. فعالیت در راکتور شماره سه نیز پس از آنکه میزان تشعشع رادیواکتیو به ۱۰ هزار برابر عادی رسید، متوقف شد. اين مقامات همچنين افزودند ميزان يد راديو اکتيو در آب‌های دريای نزديک نيروگاه، اينک ۱۸۵۰ برابر حالت عادی افزايش يافته‌اند. در همین حال به دنبال افزایش میزان مواد رادیواکتیو در آب‌های ساحلی ژاپن، برخی از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از اعزام کشتی‌های خود به بندرهای توکیو، یوکوهاما و ناگویا خودداری‌ می‌کنند. در این میان دولت ژاپن از شرکت بهره‌برداری کننده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خواسته است، در مورد وضعیت این نیروگاه اطلاعات شفاف‌تری در اختیار دولت قرار دهد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ژاپن روز شنبه شرکت توکیو الکتریک، که بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را برعهده دارد، متهم کرده است، که در چند مورد از جمله فرستادن کارگران به داخل این نیروگاه بدون پوشش حفاظتی، مرتکب اشتباه شده است. به دنبال زلزله مهیب دو هفته پیش در ژاپن و سونامی شدید ناشی از آن سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دلیل قطع برق و آسیب‌دیدگی یکی پس از دیگری از کار افتاد. بر اثر بالا رفتن دمای میله‌های سوخت هسته‌ای، چندین انفجار در رآکتورهای شماره یک، دو و سه این نیروگاه روی داده و بر اثر این انفجارها جداره خارجی این رآکتورها فروریخته است. در جریان زمین‌لرزه جمعه دو هفته پیش ژاپن که شدت آن نزدیک به ۹ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین اعلام شده است، بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۷ هزار نفر دیگر ناپدید شده‌اند.
 


شورشیان لیبی با پشتیبانی حملات هوایی نیروهای ائتلاف، شماری از مناطقی را دوباره فتح کرده اند که بدست قوای معمر قذافی افتاده بود. حملات هوایی تازه نیروهای ائتلاف، شامگاه شنبه گزارش شد. بگفته تلویزیون دولتی لیبی، این حملات، مناطق نظامی و غیرنظامی در اطراف « سَبها » در مرکز لیبی را هدف گرفتند. یک سخنگوی دولت قذافی گفت، حملات جدید همچنین در مسیر میان اجدابیا و « سُرت » به وقوع پیوسته و اینکه تلفات آنرا سربازان و غیرنظامیان تشکیل میدهند. منبعی مستقل برای تائید این گزارشها موجود نیست. روز شنبه، شورشیان گفتند شهر اجدابیا را بازپس گرفته و همچنین شهر بُریقه را تصرف کرده اند. در همین حال، ارتش فرانسه گفته است، جنگنده هایش دستکم پنج هواپیمای نظامی و دو بالگرد متعلق به رژیم قذافی را در پایگاه هوایی مصراته نابود کرده اند. رئیس جمهوری ایالات متحده، باراک اوباما گفت، ائتلاف بین المللی در اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری محدوده پرواز ممنوع بر فراز لیبی و اقدامات برای حفاظت از جان غیرنظامیان در برابر حملات قوای قذافی، موفقیت چشمگیری یافته است.
 


مقامات سوریه میگویند در جریان اعتراضات ضد دولتی در شهر ساحلی لاذقیه دو تن کشته شده اند. بگفته مقامات، این دو تن روز شنبه بدست تک تیراندازها کشته شده اند بگفته فعالان، همزمان با آتش زدن مقر حزب حاکم بعث در لاذقیه، نیروهای امنیتی بسوی معترضان آتش گشودند. وقایع لاذقیه بدنبال گزارشها درباره کشته شدن بیش از بیست تن در شهر جنوبی درعا و مناطق دیگر در جریان اعتراضات علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صورت میگیرد. مقامات سوریه، خشونتها در آن کشور را ناشی از کسانی دانسته اند که بگفته مقامات سوریه امیدوارند یک درگیری فرقه ای را در کشور برافروزند. همچنین گزارش شد، مقامات سوریه، روز شنبه در اقدامی آشکار برای آرام کردن اعتراضات، دویست و شصت زندانی را آزاد کرده اند.
 


گزارشها از ژاپن حاکی است، در پی شناسایی تشعشعات بسیار بالای رادیو اکتیو، کارمندان از راکتوری در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خارج شده اند. خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت نیروی برق توکیو گزارش داده است، در آب انباشته شده در واحد توربین راکتور شماره ۲، تشعشعات رادیو اکتیو، ده میلیون برابر حالت عادی شناسایی شده است. در تحولی دیگر، مقامات میگویند، میزان یُدِ رادیو اکتیو در آبهای دریای نزدیکِ نیروگاه، اینک ۱۸۵۰ برابر حالت عادی افزایش یافته اند.
 


رئیس دوره ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، برگزاری نشست فوق العاده این سازمان در شرایط کنونی را ضروری ندانست. مسعود میرکاظمی که همچنین وزیر نفت ایران است در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشته است، بهای نفت، پیش از این بر اثر بحران های سیاسی در برخی کشورهای آفریقای شمالی و خلیج فارس و نیز بهبودی اقتصاد جهانی افزایش یافته بود. با این وجود رئیس اوپک افزود چنانچه کشورهای عضو این سازمان خواهان تشکیل یک نشست اضطراری باشند وی آماده است ترتیب برگزاری آن را بدهد. بهای نفت در هفته های گذشته از مرز یکصد دلار در هر بشکه فراتر رفته است.
 


معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران می‌گوید، در استان‌های شمالی کشور، بیشترین ورودی مسافر، ماندگاری و بهترین نوع ارائه خدمات تعطیلات نوروزی مشاهده شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، تهمینه دانیالی عصر شنبه در جریان بازدید از ستاد تسهیلات سفرهای استان گلستان گفت: تا شامگاه آدینه، استان مازندران از نظر میزان ورودی و ماندگاری مسافرین نوروزی، رتبه نخست را در میان استان‌های کشور داشته است. وی استان‌های قم، اصفهان، خراسان رضوی و گیلان را از حیث جذب مسافرین نوروزی در رده‌های بعدی دانست.
 


رئیس دیدبان هسته‌ای سازمان ملل می‌گوید بحران هسته‌ای ژاپن با پایان خود فاصله بسیار دارد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوکیو آمانو در گفتگویی با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشت، بحران در مجتمع هسته‌ای فوکوشیما، که بر اثر زلزله و سونامی بوجود آمده، ممکن است در هفته‌های آینده نیز ادامه یابد. با گذشت بیش از دو هفته از زمین‌لرزه و سونامی ژاپن، راکتورهای معیوب نیروگاه فوکوشیما همچنان تشعشات رادیو اکتیو را در فضا و آبهای اطراف پراکنده می‌کنند.
 


گزارشها حاکی است، اعتراضات در جنوب سوریه ادامه یافته است. اعتراضات روز شنبه، یکروز پس از سرکوب شدید تظاهرکنندگان صورت گرفت که بنا بر گزارشها دهها کشته بر جای گذاشت. گفته شده است صدها تن از مردم در « درعا » دست به اعتراض زده اند، شهری که فعالان ضد حکومتی در آن ظرف هفته گذشته بارها با پلیس درگیر شده اند. در شهر « طفس » نیز گزارشها به نقل از شاهدان حاکی است عزاداران در مراسم تشییع جنازه مردی که روز جمعه در درعا کشته شد، ساختمان حزب بعث و اداره پلیس را به آتش کشیده اند. گزارشها همچنین حاکی است معترضان در شهر ساحلی « لاذقیه » دفاتر حزب حاکم بعث را آتش زده اند. گزارشهایی نیز از درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در شهرهای لاذقیه و درعا مخابره شده است.
 


وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون میگوید، حملات هوایی بین المللی ضربات سنگینی به نیروهای دولتی لیبی وارد آورده است. بگفته پنتاگون، اهداف نظامی در جوار خط ساحلی لیبی در دریای مدیترانه و در شهرهای طرابلس، مصراته و اجدابیا مورد حملات مکرر واقع شده اند. بدنبال حملات هوایی بین المللی به قوای معمر قذافی، رهبر لیبی، شورشیان آن کشور، کنترل شهر اجدابیا را دگرباره بدست گرفتند. شورشیان در پی بازپسگیری اجدابیا، بسوی نواحی غربی پیشروی کرده اند و گزارشها حاکی است کنترل شهر بُریقَه را بدست گرفته اند.
 


شورشيان در ليبی می گويند شهر بُریَقه در ۷۰ کيلومتری اجدابيا را پس گرفته اند. شهر اجدابيا پس از حملات هوايی نيروهای ائتلاف به نيروهای قذافی، روز شنبه بدست شورشيان افتاد. همزمان، شهر مصراته زير حملات سنگين خمپاره نيروهای دولتی قرار داشت. آخرين گزارش ها حاکی است که نيروهای دولتی پس از حملات هوايی نيروهای ائتلاف به مواضع آنها در نزديکی مصراته، حملات خود به اين شهر را متوقف کرده اند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه، در پیام رادیویی خود گفت مداخله نیروهای ائتلاف، از به وقوع پیوستن «حمام خون» در لیبی جلوگیری کرده است.با ادامه حمله‌ هوایی نیروهای ائتلاف به لیبی، شورشیان این کشور می‌گویند شهر بریقه را نیز  به تصرف خود درآورده‌اند؛ در همین حال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، نیز در همین روز اظهار داشت که مداخله نیروهای ائتلاف، از به وقوع پیوستن «حمام خون» در لیبی جلوگیری کرده است. روز شنبه و ساعاتی پس از آن که خبرگزاری‌ها از تصرف شهر اجدابیا به دست مخالفان خبر دادند، شورشیان اعلام کردند کنترل شهر بریقه را نیز به دست گرفته‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از نیروهای شورشی گزارش داده است که مخالفان قذافی شهر نفتی بریقه واقع در ۸۰ کیلومتری اجدابیه را به تصرف خود درآورده‌اند. در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، که از سوی شماری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به خاطر عملیات نظامی در لیبی مورد انتقاد قرار گرفته است، روز شنبه از تصمیم خود برای اعزام نیرو به این کشور دفاع کرد. باراک اوباما در پیام رادیویی خود در این باره گفت: «اشتباه نکنید، از آنجایی که ما سریع عمل کردیم، از یک فاجعه انسانی جلوگیری شد و جان شماری زیادی از شهروندان حفظ شد.» باراک اوباما اظهار داشت، وقتی رهبر لیبی مردمش را تهدید به راه انداختن «حمام خون» کرده، و در حالی که کشورها آماده می‌شدند که با یکدیگر واکنش درخور نشان دهند، شرکت در عملیات نیروهای ائتلاف در راستای مسئولیت‌ها و منافع آمریکا بود. باراک اوباما گفت: «تک تک آمریکایی‌ها از این که که جان انسان‌ها در لیبی در امان ماند، به خود ببالند.» این در حالی است که شماری از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، از این که باراک اوباما کنگره آمریکا را به اندازه کافی از روند عملیات نیروهای آمریکایی در لیبی مطلع نکرده، انتقاد کرده‌اند. برخی از منتقدان همچنین گفته‌اند،  در حالی که نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان حضور دارند، انجام  عملیات نظامی در لیبی، صرف نظر از هزینه‌های آن، هدف مشخصی ندارد. در واکنش به این انتقادها، باراک اوباما ماموریت نیروهای آمریکایی را «روشن و حساب‌شده» دانست و گفت: «ما در حال دستیابی به پیروزی در ماموریتمان هستیم. ما پدافند هوایی لیبی را نابود ساختیم. نیروهای قذافی دیگر در لیبی پیشروی نمی‌کنند.» منتقدان باراک اوباما می‌گویند اعزام نیروهای آمریکایی برای اجرای قعطنامه‌ شورای امنیت در لیبی در حکم جنگ است و رئیس جمهور باید از کنگره برای این اقدام مجوز می‌گرفت. باراک اوباما تاکید کرد که اهداف آمریکا در لیبی محدود است و «مسئولیت این عملیات» به متحدان ایالات متحده و ناتو واگذار خواهد شد و آمریکا نیروی زمینی به لیبی نمی‌فرستد. باراک اوباما گفت: «ایالات متحده نباید و نمی‌تواند هر دفعه که بحرانی در گوشه‌ای از جهان روی می‌دهد مداخله کند.»
 


به دنبال افزایش میزان مواد رادیواکتیو در آب‌های ساحلی ژاپن، برخی از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از اعزام کشتی‌های خود به بندرهای توکیو، یوکوهاما و ناگویا خودداری‌ می‌کنند. در همین حال دولت ژاپن نیز شرکت برق توکیو را متهم به سهل‌انگاری کرده است.به دنبال افزایش میزان مواد رادیواکتیو در آب‌های ساحلی ژاپن، برخی از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از اعزام کشتی‌های خود به بندرهای توکیو، یوکوهاما و ناگویا خودداری‌ می‌کنند. در این میان دولت ژاپن از شرکت بهره‌برداری کننده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خواسته است، در مورد وضعیت این نیروگاه اطلاعات شفاف‌تری در اختیار دولت قرار دهد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ژاپن روز شنبه شرکت توکیو الکتریک، که بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را برعهده دارد، متهم کرده است، که در چند مورد از جمله فرستادن کارگران به داخل این نیروگاه بدون پوشش حفاظتی، مرتکب اشتباه شده است. یشتر بخوانید: افزایش میزان رادیواکتیو در آب دریا در ژاپن به ۱۲۵۰ برابر حد معمول نگرانی کارشناسان از احتمال بروز فاجعه هسته‌ای در فوکوشیما یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن از مسئولان شرکت توکیو الکتریک، تپکو، خواسته است، در مورد رویدادهای مرتبط با نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده فوکوشیما با شفافیت بیشتری عمل کنند. وی در این باره اظهار داشته است: «ما قویاً‌ از شرکت تپکو می‌خواهیم، فوراً‌ اطلاعات بیشتری در اختیار دولت قرار دهد.» این درخواست تنها دو روز پس از آن مطرح شده است که دو تن از کارگرانی که در نیروگاه فوکوشیما مشغول به کار بودند، پس از قرار گرفتن در آب موجود در اطراف این نیروگاه دچار سوختگی شدید ناشی از تشعشعات هسته‌ای شده بودند. گفته می‌شود، میزان مواد رادیواکتیو موجود در آب‌های اطراف رآکتورهای آسیب دیده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما هزار برابر بالاتر از حد معمول بوده است. در این میان آژانس امنیت هسته‌ای ژاپن اعلام کرده است، مسئولان شرکت تپکو چند روز پیش از حادثه روی داده برای کارگران نیروگاه فوکوشیما می‌دانستند که در اطراف یکی از رآکتورهای این نیروگاه میزان مواد رادیواکتیو به شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر به دنبال بالا گرفتن نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای استفاده از آب دریا برای خنک کردن رآکتورهای آسیب دیده نیروگاه فوکوشیما، مقام‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند، ارتش آمریکا سرگرم ارسال آب شیرین برای خنک کردن رآکتورهای فوکوشیما است. روز جمعه گزارش‌هایی درباره بالا رفتن شدید میزان مواد رادیواکتیو در آب‌های ساحلی نزدیک به نیروگاه فوکوشیما منتشر شده بود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان مواد رادیواکتیو در آب دریا به ۱۲۵۰ بالاتر از میزان معمولی رسیده است. در این میان به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز، برخی از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از ترس تشعشعات هسته‌ای از اعزام کشتی‌های خود به بندرهای توکیو و یوکوهاما خودداری می‌کنند. بر اساس این گزارش شرکت کشتیرانی هاپاگلوید از ۱۰ روز پیش از بندرهای توکیو، یوکوهاما و ناگویا استفاده نمی‌کند و مسیر کشتی‌های خود را به کوبه تغییر داده است. همچنین بر اساس اعلام یک شرکت کشتیرانی ژاپنی، کشتی‌هایی که از ژاپن وارد بندرهای چین می‌شوند، در این کشور با استفاده از دستگاه‌های پرتوسنج کنترل می‌شوند. پیشتر یک کشتی که از فاصله ۱۲۰ کیلومتری نیروگاه فوکوشیما عبور کرده بود، به دلیل ثبت میزان بالای مواد رادیواکتیو در آن از سوی مقام‌های چینی در قرنطینه قرار گرفته است. در این میان یوکیو ادانو، سخنگوی دولت ژاپن روز شنبه گفته است، هنوز «زمان زیادی» برای پایان بحران هسته‌ای در این کشور باقی مانده است. وی در این باره اظهار داشته است: «به نظر می‌رسد، ما توانسته‌ایم از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنیم، اما همچنان نمی‌توانیم خوشبین باشیم.» به دنبال زلزله مهیب دو هفته پیش در ژاپن و سونامی شدید ناشی از آن سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دلیل قطع برق  و آسیب‌دیدگی یکی پس از دیگری از کار افتاد. بر اثر بالا رفتن دمای میله‌های سوخت هسته‌ای، چندین انفجار در رآکتورهای شماره یک، دو و سه این نیروگاه روی داده و بر اثر این انفجارها جداره خارجی این رآکتورها فروریخته است. در جریان زمین‌لرزه جمعه دو هفته پیش ژاپن که شدت آن نزدیک به ۹ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین اعلام شده است، بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۷ هزار نفر دیگر ناپدید شده‌اند.
 


دولت کانادا اعلام کرده است که انتخابات پارلمانی دوم ماه مه، بیش از یکماه دیگر، برگزار می شود. در پی رأی عدم اعتماد پارلمان کانادا به استفن هارپر، نخست وزیر این کشور، دولت محافظه کار او سقوط کرد. نخست وزیر کانادا گفت مردم باردیگر به حزب او رای خواهند داد، زیرا که موضوع اصلی برای آنها سیاست اقتصادی احزاب است.
 


در ادامه تلاش برای خنک کردن راکتورهای هسته ای فوکوشیما در ژاپن، نیروی دریایی آمریکا روز شنبه آب شیرین به این نیروگاه رساند. استفاده از آب شور دریا باعث فرسودگی تجهیزات می شود. همچنین آب دریا در ساحل این نیروگاه هسته ای به مواد رادیو اکتیو آلوده و سبب نگرانی ساکنان محل شده است.  هرچند، به گفته کارشناسان، میزان رادیو اکتیو هنوز به درجۀ خطرناک نرسیده است.
 


شورشیان در لیبی می گویند شهر بُریَقه در 70 کیلومتری اجدابیارا پس گرفته اند. شهر اجدابیا پس از حملات هوایی نیروهای ائتلاف به نیروهای قذافی، روز شنبه بدست شورشیان افتاد. همزمان، شهر مصراته زیر حملات سنگین خمپاره نیروهای دولتی قرار دارد. آخرین گزارش ها حاکی است که نیروهای ائتلاف حملات هوایی به نیروهای دولتی در نزدیکی مصراته را از سرگرفته اند.
 


تظاهرات ضد دولتی در سوریه روز شنبه هم در چند شهر این کشور ادامه داشت. دفاتر حزب بعث در شهرهای طفس Tafas و لاذقیه به آتش کشیده شد. به گفته مخالفان، در تیراندازی نیروهای لباس شخصی 3 نفر در لاذقیه کشته شدند. نيروهای امنيتی، صدها تن را نيز در شهر«درعا» با پرتاب گاز اشک آور و تيراندازی متفرق کردند. روزشنبه در اين شهرمراسم تشييع جنازه کشته شدگان ِ روز جمعه، برگزار شد. همزمان، دولت سوریه 260 تن از زندان سیاسی را که دوران حبس خود را تقریبا به پایان رسانده بودند، آزاد کرد. بیشتر این زندانیان از اسلام گرایان و عده ای کرد هستند.
 


همزمان با برگزاری مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در سوریه، تظاهرات ضد دولتی در این کشور در روز شنبه نیز ادامه یافته و معترضان در شهرهای طفس و لاذقیه مقر حزب بعث را به آتش کشیدند.همزمان با برگزاری مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در سوریه، تظاهرات ضد دولتی در این کشور در روز شنبه نیز ادامه یافته و معترضان در شهرهای طفس و لاذقیه مقر حزب بعث و نیز یک پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند. همچنین بر اساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل در جریان اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه دست‌کم ۵۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تخریب مجسمه حافظ اسد،حاکم سابق سوریه در درعا به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان برگزاری مراسم تشییع جنازه یکی از کشته‌شدگان تظاهرات روز جمعه در شهر طفس، تظاهرکنندگان ساختمان مقر حزب بعث و نیز یک پاسگاه پلیس در این شهر را به آتش کشیدند. بیشتر بخوانید: «ده نفر در تظاهرات ضد دولتی در سوريه کشته شدند» تظاهرات ضد دولتی شهرهای سوریه را فرا گرفت در جریان تظاهرات ضد حکومتی روز جمعه یکی از تظاهرکنندگان در شهر طفس به ضرب گلوله نیروهای دولتی از پای درآمده بود. در روز جمعه بسیاری از شهرهای سوریه از جمله شهرهای دمشق، درعا، تل، حماه، حمص، لاذقیه و صنمین صحنه برگزاری تظاهرات ضد دولتی بود و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی با شلیک گلوله به سوی تظاهرکنندگان شماری از آنها را کشته و زخمی کرده‌اند. در حالی که مقام‌های محلی از مرگ حدود ۲۳ نفر در تظاهرات روز جمعه سخن می‌گویند، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است، در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در سوریه دست‌کم ۵۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تنها در شهر درعا واقع در جنوب سوریه، در جریان تظاهرات روز جمعه دست‌کم ۱۰ نفر کشته شده بودند که روز شنبه مراسم تشییع جنازه قربانیان نیز به صحنه تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد. در این میان مقام‌های دولتی سوریه با هدف فرونشاندن خشم مردم، نیروهای پلیس و ارتش را از مرکز شهر درعا خارج کرده و به حومه شهر منتقل کرده‌اند. همچنین بر اساس اعلام فعالان حقوق بشر در سوریه، دولت این کشور در اقدامی دیگر ۲۶۰ زندانی سیاسی را آزاد کرده است. با این حال اعتراض‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر ساحلی لاذقیه نیز در روز شنبه نیز شاهد زد و خورد میان تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی بوده شده است. تظاهرکنندگان در این شهر نیز با حمله به دفتر حزب حاکم بعث سوریه، آن را به آتش کشیدند. در این میان یکی از مشاوران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، یک «گروه مسلح» را به حمله به ساختمان‌های دولتی و شلیک به غیرنظامیان متهم کرده و گفته است: «این پروژه‌ای برای نشاندن بذر اختلاف و تنش در سوریه است.» اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه از روز ۲۷ اسفند ماه آغاز شده و با وجود وعده‌های دولت مبنی بر انجام اصلاحات و آزادی تاسیس احزاب سیاسی همچنان ادامه دارد. این اعتراض‌ها بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را که از ۱۱ سال پیش و به دنبال درگذشت پدرش حافظ اسد، بر این کشور فرمان می‌راند، با بزرگترین بحران سیاسی روبرو کرده است. از سوی دیگر در ادامه واکنش‌های بین‌المللی نسبت به سرکوب معترضان در سوریه، روز شنبه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با انتشار بیانیه‌ای، سرکوب معترضان را در سوریه «به شدت» محکوم کرده و از مقام‌های دولت سوریه خواسته‌ است، «خواسته‌های مشروع» مردم این کشور را برآورده کنند. پیشتر نیز ایالات متحده آمریکا اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان در سوریه را محکوم کرده و خواستار توقف این روند از سوی حکومت بشار اسد شده بود. همچنین بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز جمعه درباره تحولات سوریه اظهار داشته است: «مطالبات تظاهرکنندگان سوری برای اصلاحات دمکراتیک مشروع هستند و باید از سوی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، محترم شمرده شوند.»
 


معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تازگی گفته است که فعالیت‌های اقتصادی این نهاد نظامی، شفاف است و به دستور آیت‌الله خامنه‌ای صورت می‌گیرد. وی همچنین مخالفان این نظر را افرادی «مغرض یا بی‌اطلاع» خوانده است. پرسش اینجاست که فعالیت‌های سپاه در این عرصه چقدر شفاف است.معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تازگی گفته است که فعالیت‌های اقتصادی این نهاد نظامی، شفاف است و به دستور آیت‌الله خامنه‌ای صورت می‌گیرد. سرتیپ پاسدار محمدرضا یزدی، در گفت‌وگو با خبر آنلاین، همچنین یادآور شده است که تاکنون از سوی هیچ یک از نهادهای نظارتی و حتی مخالفان درخواستی برای تحقیق و تفحص از فعالیت‌های اقتصادی سپاه نشده است. سرتیپ محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران، گفته است اگر کسی بگوید فعالیت‌های اقتصادی سپاه شفاف نیست، یا مغرض است یا بی‌اطلاع. اما مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در وین، یکی از صاحب نظرانی است که معتقد است این گونه نیست. او در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «ما در دو سال اخیر می‌بینیم پروژه‌هایی که سپاه موفق شده بگیرد از طریق مناقصه‌هایی نبوده که شرایط قرارداد اعلام شده و بهای تمام شده آن مشخص باشد یا بعد از پایان کار پروژه‌ها ارزیابی شود. اکنون پنج قرارداد بزرگ که سپاه در چهارچوب پروژه‌های راه‌سازی، راه آهن، پارس جنوبی و بنادر گرفته است هیچکدام از طریق مناقصه‌های رقابتی نبوده بلکه به طور مستقیم و خارج از روال معمول اقتصادی- تجاری به سپاه داده شده است.» سپاه پاسداران پس از پایان جنگ ایران و عراق و در دوره فرماندهی محسن رضایی، وارد فعالیت‌های اقتصادی گسترده شد. محسن رضایی بعدها دلیل فعالیت اقتصادی سپاه و ورود خودش به حوزه اقتصاد را چنین توضیح داد: «من احساس خطر می‌کردم. بعد از جنگ علت این که رفتم از مهندسی مکانیک تغییر رشته دادم به اقتصاد، این بود که به محض این که جنگ تمام شد من بحران آینده ایران را اقتصاد می‌دانستم. مرتب روی اقتصاد کار کردم و نگران اقتصاد و مدیریت کشور بودم.» با چنین نگرشی از سوی فرماندهان ارشد، سپاه پاسداران طی ۲۳ سالی که از پایان جنگ ایران و عراق گذشته است قراردادهای بسیاری را در حوزه‌های نفت و گاز، ساخت نیروگاه، سد و جاده به دست آورده است که مهم‌ترین این قراردادها را می‌توان قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری در حوزه گازی پارس جنوبی دانست. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مراسم واگذاری این قرارداد به مدیران و فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه چنین گفت: «جلسه امروز  یک فریاد بلند است از عمق وجدان ملت ایران که ما می‌توانیم و ما روی پای خودمان ایران را خواهیم ساخت. ۲۱ هزار میلیارد تومان منابع داخلی است، شاید اگر در گذشته این بحث مطرح می‌شد خیلی‌ها باور نمی‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود ملت ایران چنین ثروتی داشته باشد و بشود از منابع داخلی چنین کارهای بزرگی را انجام داد. می‌بینیم که شد. اتفاقاً از قراردادهایی است که ما نگران منابع مالی آن نیستیم. امروز با قیمت‌های معمولی پیمانکارهای خودمان قرارداد بستند و منابعش به لطف خدا از داخل کشور تأمین خواهد شد.» اکنون سرتیپ یزدی، معاون حقوقی سپاه، در تازه‌ترین مصاحبه خود گفته است که سپاه فقط در قراردادهایی وارد می‌شود که شرکت‌های داخلی توان ورود به آن را نداشته باشند. پیش از این سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، نیز این موضوع را مورد تأکید قرار داده و گفته بود: «فعالیت‌های اقتصادی سپاه در عرصه‌هایی است که شرکت‌های دیگر بخش خصوصی یا دولتی قادر نیستند آن را انجام دهند.» با وجود چنین تأکیدهایی از سوی فرماندهان سپاه، مهرداد عمادی معتقد است عملکرد اقتصادی سپاه در عمل به شرکت‌های بخش خصوصی آسیب زده است. وی در این زمینه می‌گوید: «به نظر من پرهجمه‌ترین بخش ورود سپاه به اقتصاد بوده است. سپاه به اسم خصوصی شدن وارد پروژه‌های شد که توسعه فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی نبود، بلکه خارج کردن شرکت‌های بخش خصوصی از معاملات بزرگ کشور بود. اکنون در پروژه‌های ساختمانی، راه سازی، بندرسازی، ساخت فرودگاه و تجارت خارجی کاری که سپاه کرده این است که نیروهایی که در بخش خصوصی دهه‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند تا توانایی اجرای این فعالیت‌ها را کسب کنند و به کشور کمک کنند در توسعه اقتصادی و صنعتی، این نیروها به کلی مجبور شدند از فعالیت‌های تجاری بزرگ خارج شوند. در بعضی مواقع سپاه عملاً از قدرت سیاسی- امنیتی خود استفاده کرده و بخش خصوصی را با تهدیدهای مستقیم یا غیرمستقیم از فعالیت‌های اقتصادی خارج کرده است.» با وجود انتقاداتی از این دست، معاون حقوقی سپاه پاسداران در مصاحبه اخیر خود تأکید کرده که در واگذاری شرکت‌هایی مانند مخابرات به سپاه هیچ ابهامی وجود ندارد و سپاه کاملاً در کار اقتصادی خود شفاف است.
 


روز شنبه ده ها هزار نفر بدعوت اتحادیه های کارگری و گروه های دانشجویی در اعتراض به سیاست صرفه جویی اقتصادی دولت در لندن راهپیمایی کردند. معترضان به کاهش هزینه های رفاهی، افزایش مالیات و عدم افزایش دستمزد کارکنان دولت اعتراض دارند. دولت ائتلافی بریتانیا متشکل از احزاب محافظه کار و لیبرال دمکرات اجرای این برنامه را برای کاستن از کسری بودجه و بدهی های دولت ضروری می داند.
 


مراسم ساعت زمين شنبه شب از سوی سازمان ملل در سراسر جهان برگزار می‌شود. شنبه شب با خاموش شدن چراغ‌های برج ميلاد تهران به مدت يک ساعت، ايران برای اولين بار با مراسم ساعت زمين همراه خواهد شد.مراسم ساعت زمين شنبه شب از سوی سازمان ملل در سراسر جهان برگزار می‌شود. اين برنامه که اولين بار در سال ۲۰۰۷ در استراليا اجرا شد آگاه کردن مردم از تغييرات آب و هوايی و لزوم مصرف محتاطانه انرژی در جهان را هدف اصلی خود قرار داده است. در اين مراسم، برنامه خاموش کردن چراغ‌های اصلی بين ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه تا ۲۱ و ۳۰ دقيقه به وقت محلی انجام می‌شود.  بان گی مون، دبير کل سازمان ملل، در پيامی گفت که ادارات سازمان ملل در سراسر جهان مانند سال‌های پيش در اين برنامه مشارکت می‌کنند و در نيويورک، مقر اصلی سازمان ملل در تاريکی فرو می‌رود. دبيرکل سازمان ملل همچنين گفت، اجازه دهيد از ۶۰ دقيقه تاريکی برای کمک به اينکه جهان شاهد روشنی باشد، استفاده کنيم. به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، شنبه شب با خاموش شدن چراغ‌های برج ميلاد تهران به مدت يک ساعت، ايران برای اولين بار با مراسم ساعت زمين همراه خواهد شد. یکی از ویدئو های سایت رسمی «ساعت زمین». پیام ویدئو: با همبستگی و اتحاد می‌توانیم  جهان را تغییر دهیم . اسماعیل کهرم ، کارشناس محیط زیست، پیشتر در مورد ضرورت اجرای طرح ساعت زمين در ايران به رادیو فردا گفته بود  «ما به طور متوسط هشت برابر کشورهای پيشرفته، حتی بيش از ژاپن انرژی توليد می‌کنيم و برای توليد محصولات خود حدود هشت برابر متوسط جهان انرژی مصرف می‌کنيم. يعنی اگر برای توليد يک محصول در ژاپن و ايالات متحده، ۱۰۰ کيلو وات الکتريسيته مصرف کنند، ما ۸۰۰ کيلو وات مصرف می‌کنيم. اين مسئله برای کشورهای جهان سوم به خصوص برای کشور عزيز ما بسيار حياتی است.» سازمان جهانی طبیعت از از مردم سراسر جهان خواست تا با یک ساعت خاموش کردن چراغ‌ها به کره زمین رأی دهند. در سال ۲۰۰۷، بیش از دو میلیون منزل و دفتر کار در شهر سیدنی به مدت یک ساعت چراغ‌های خود را خاموش کردند. در سال ۲۰۰۸، ۵۰ میلیون نفر چراغ‌های خود را خاموش کردند و مکان‌هایی توریستی و معروف چون پل گلدن گیت در سن فرانسیسکو و میدان کلوسئوم رم یک ساعت در خاموشی ماندند. امسال برج ایفل در پاریس و شهر پاریس که به شهر نور و چراغ معروف است نیز به این مکان‌ها می‌پیوندد . در سال ۲۰۱۰، صدو بیست و هشت کشور و صدها میلیون نفر به کمپین «ساعت زمین» پیوستند. سازمان یا صندوق جهانی طبیعت با حروف اختصاری «دبلیو دبلیو اف» (WWF) سازمانی غیردولتی و بین‌المللی است که برای حفاظت و بازسازی محیط زیست و انجام پژوهش درباره زمین و محیط زیست فعالیت می‌کند. این سازمان در سراسر جهان بیش از پنج میلیون حامی دارد و در بیش از ۹۰ کشور جهان از حدود ۱۳۰۰ پروژه حفاظت محیط زیست حمایت می‌کند.
 


در آلمان ده ها هزار تن از مخالفان دولت آنگلا مرکل بر ضد سیاست نوسازی نیروگاههای هسته ای راهپیمایی کردند. این تظاهرات در آستانه انتخابات محلی روز یکشنبه بر گزار می شود. وضعیت خطرناک نیروگاه فوکوشیمای ژاپن پس از سونامی در این کشور، سبب افزایش مخالفت با نوسازی نیروگاه های هسته ای در آلمان شده است. آنگلا مرکل هفته پیش اعلام کرد که تصمیم گیری درباره نوسازی 17 راکتور این کشور برای سه ماه به تعویق افتاده و هفت نیروگاه قدیمی تر تا انجام بازرسی های ایمنی موقتا تعطیل می شوند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، «الحسن وآتارا» را بعنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج به رسمیت شناخت. او گفت که این انتخابات آزاد و منصفانه بوده و لورَن بَگبُو، رئیس جمهوری شکست خورده باید کنار رود. روز جمعه، فرانسه و نیجریه پیش نویس قطعنامه تحر یم بگبو و نزدیکانش را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دادند. مطابق برآوُرد سازمان ملل، حدود یک میلیون نفر به علت ترس از بروز جنگ داخلی از خانه و کاشانه خود گریخته اند. سازمان ملل و اتحادیه آفریقا نیز وآتار را بعنوان رئیس جمهوری منتخب برسمیت می شناسند.
 


به گزارش خبرگزاری های ایران، جلال طالبانی و حامد کرزی، روسای جمهوری عراق و افغانستان برای شرکت در جشن نوروزی دولتی وارد تهران شده اند. قرار است روسای جمهوری  تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان، و مقام هایی از آذربایجان، قرقیزستان، عمان و لبنان هم برای شرکت  دراین جشن در روز یکشنبه به تهران بروند.  دولت محمود احمدی نژاد برغم مخالفت اصولگرایان در مجلس  و روحانیون محافظه کار تصمیم گرفته است این جشن را برگزار کند.  
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته