-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 03/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پس از گذشت بیش از یک هفته نا‌آرامی در شهرهای مختلف سوریه، بعدازظهر سه‌شنبه، تلویزیون دولتی این کشور از استعفای دولت سوریه خبر داد و این در حالی است که بشار اسد، رییس جمهوری این کشور نیز این استعفا را پذیرفته است.

بیشتر بخوانید:

«استعفای دولت سوریه»

Click here to view the embedded video.


 


 


خبر / رادیو کوچه

پس از گذشت بیش از یک هفته نا‌آرامی در شهرهای مختلف سوریه، بعدازظهر سه‌شنبه، تلویزیون دولتی این کشور از استعفای دولت سوریه خبر داد و این در حالی است که بشار اسد، رییس جمهوری این کشور نیز این استعفا را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد هم‌چنین محمود ناجی‌عطری نخست وزیر دولت مستعفی سوریه را مجدد به عنوان نخست وزیر موقت این کشور منصوب کرده است.

ناظران معتقدند انتصاب مجدد آقای عطری باعث نارضایتی مخالفان در سوریه خواهد شد.

از سویی دیگر انتظار می‌رود ترکیب دولت آینده سوریه در چند روز آینده مشخص شود.

این استعفا در حالی روی داده است که پس از درگیری‌های معترضان و نیروهای دولتی در سوریه، بشار اسد از اعمال یک رشته برنامه‌های اصلاحی در روزهای آینده خبر داده بود.

این اصلاحات از جمله شامل لغو وضعیت فوق‌العاده پس از گذشت نزدیک به پنجاه سال است.

بیشتر بخوانید:

«تظاهرات صدها نفر در شهر درعا»

 


 


اکبرترشیزاد/ رادیو کوچه

یکی از ویژیگی‌های شخصیتی قدیمی ما ایرانیان، قضاوت‌کردن است. ما به راحتی درباره‌ی دیگران قضاوت می‌کنیم و بسیاری از این آرای ما بر اساس توهمات ذهنی خودمان انجام می‌شود. البته وقتی نوبت به هنرمندان می‌رسد، این نوع نظریات ما جنبه‌ی عمومی پیدا می‌کند و ما بر اساس یک شنیده، یک عکس و یا یک نقل قول ساده، ادامه‌ی ماجرا را در ذهن خودمان شکل می‌دهیم و به قول معروف افسانه‌سرایی کرده و یک ماجرای سرتا به پا دروغ را به جای واقعیت جا زده و به خودمان حق می‌دهیم آن‌را در جامعه گسترش دهیم.

جالب این‌جاست که اگر بعدها خلاف آن‌چه گفته بودیم ثابت بشود، خودمان می‌شویم از منتقدان درست و حسابی این شایعات و فریادمان بلند می‌شود، که ای بابا، عجب ملت بی‌اخلاقی داریم‌ها. حکایت «رامین‌پرچمی» هم از همین نمونه‌هاست، «رامین‌پرچمی» بازی‌گر 39 ساله و «محجوب گیلانی»، کارش را در میانه‌ی دهه‌ی 70 و با بازی در فیلم‌های «مسعودکیمیایی» آغاز کرد،  آثاری چون «ضیافت» و «اعتراض». اما عمده‌ی شهرت و شاید دردسر «پرچمی» با سریال تلویزیونی «در پناه‌تو» آغاز شد. او در این سریال نقش یک جوان ضعیف، بزدل و منفعل را بازی می‌کرد که به‌شدت تحت‌تاثیر مادرش بود و به همین علت همسر جوان خود را طلاق می‌داد.

او با بازی باورپذیر خود در این سریال باعث شد که مردم کوچه و بازار شخصیت واقعی او را نیز همین‌گونه بپندارند و در نهایت مورد نفرت بخش عظیمی از جامعه قرار بگیرد. این شایعات آن‌قدر در جامعه همه‌گیر شد، که شایع شد یک‌بار در خیابان، چند دخترجوان او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. به باور من، این که این موضوع چه‌قدر حقیقت دارد و آیا اتفاق افتاده است یا نه، آن‌قدرها مهم نیست، مهم این‌ است‌ که بیش‌تر شنوندگان این خبر هم، به مردم برای این رفتارشان حق می‌دادند و این بدان معناست که این شخصیت مجازی به آن میزان از قدرت در جامعه دست یافته، که خود حقیقی این بازی‌گر در این میان گم شده است.

پس از گذشت سال‌ها و فراموشی همه‌ی این اتفاقات، یک خبر دوباره نام «رامین‌پرچمی» را بر سر زبان‌ها انداخت. این بازی‌گر و اکنون دیگر کارگردان و استاد دانش‌گاه‌ هنر‌، در جریان اعتراضات مردمی 25 بهمن ماه، به جرم شرکت در تظاهرات خیابانی، به‌وسیله‌ی وزارت‌ اطلاعات دستگیر و اکنون در زندان اوین در حبس است. شنیدن این خبر خیلی‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد. گر چه که دستگیری یک هنرمند خبر مهمی بود اما پیش از این نیز چندین هنرمند از جمله «نوری‌زاد»، «پناهی»، «رسول‌اف» و «عطاران» بوده‌اند که در دوسال اخیر به‌وسیله‌ی جمهوری‌اسلامی بازداشت شده‌اند و مورد «رامین‌پرچمی» مورد تازه‌ای نبوده است. به نظر من آن چیزی که خبر دستگیری «پرچمی» را پررنگ‌تر کرده است، تضادی است که میان شخصیت مجازی که مردم برای این هنرمند ساخته‌ بودند و خود واقعی او بوجود آمده است.

اکنون مردم دچار نوعی ناباوری و در پی آن عذاب وجدان شده‌اند و حالا با تعریف و تمجیدهای‌شان از «پرچمی» سعی در جبران رفتار گذشته‌ خود دارند. به هر حال امیدواریم که این هنرمند عزیز نیز مانند بسیاری از مردان و زنان غیور ایرانی دربند دولت جمهوری‌اسلامی به زودی آزاد شود و از سوی دیگر، این اتفاق تلنگری باشد بر افکار عمومی ما تا شاید به یک بازنگری در رفتارهای اجتماعی خود دست بزند. رفتاری که می‌تواند منجر به تخریب همیشگی شخصیت یک انسان شود.


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، احمد نورمحمدی آبادچی، وبلاگ‌نویس و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش هرانا، مسوولان اتهام آقای نورمحمدی را «ارتباط با برخی فعالان سیاسی و فراخوان به تجمعات اعتراضی» عنوان کرده‌اند.

شایان ذکر است که احمد نورمحمدی در اسفندماه سال گذشته با ورود نیروهای امنیتی به منزلش و ضبط برخی وسایل شخصی منجمله کامپیو‌تر بازداشت شده بود.


 


مه‌شب‌تاجیک/ رادیو کوچه

«نی‌انبان» یا (bag pipe) از جمله سازهای بسیار قدیمی بومی است که در اغلب نقاط جهان هم‌چون آفریقا، اروپا، هند و خاورمیانه یافت می‌شود. شباهت تمامی این سازها استفاده از یک پوست یا «مشک» به‌‌عنوان انبان و نگه‌دارنده‌ی هوا و هم‌چنین نی در نقش تولیدکننده‌ی صدا و ملودی است. علی‌رغم ظاهری شبیه به هم ولیکن تفاوت‌های بسیاری در سایر موارد از جمله فواصل موسیقییایی حالت‌ها و استیل نوازندگی بین آن‌ها به چشم می‌خورد. شبیه‌ترین این سازها به «نی‌انبان» ایرانی از نظر فواصل موسیقییایی سازهای آفریقایی و هم‌چنین عربی است.

یکی از فرضیه‌ها در مورد نی‌انبان این است که اصل ساز نی انبان به خاورمیانه بر‌می‌گردد و بعدها به اروپا برده شده و تکامل یافته است . در این‌باره کتاب تاریخ موسیقی آکسفورد از اولین نی‌انبان یاد می‌کند که در منطقه «هیتات اسلاب» یافت شده است‌. تاریخ این نی‌انبان که به‌صورت مجسمه است به هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. هم‌چنین در جایی دیگر می‌خوانیم علی‌رغم این، آن که در باور عمومی این ساز‌، به «اسکاتلند» یا «اسپانیا» بر می‌گردد ولی اولین نسخه‌ی این ساز چند قرن قبل ازمیلاد در خاورمیانه پیدا شده است که این ساز بسیار شبیه‌سازی بوده که از نی‌هایی تشکیل و در مشکی که از پوست بز درست شده قرار می‌گیرد. همان‌طور که تمدن‌ها در خاور میانه در سرزمین‌های مدیترانه بسط یافته‌اند این مردم هم‌راه با موسیقی‌، خودساز را با خود آورده‌اند.. البته این نی‌انبان‌ها بدون مشک بوده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت تاریخ نی‌انبان حداقل به ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد .

فرضیه‌ی دیگری وجود دارد که تاریخ نی‌انبان را به قبایل باستان از جمله «سومری‌ها» و «بابلی‌ها» و «آشوری‌ها» یا  شاید پارسی‌ها نسبت می‌دهند و حتا جای‌گاه آن را آسیای نزدیک می‌دانند در این‌باره «ویل‌دورانت» در کتاب خود به نام تاریخ تمدن می‌نویسد. این بابلیان  بوده اند که آلات موسیقی گوناگون از قبیل نای فلزی، سنتور، چنگ و نی مشکی و طبل و بوق و دایره داشته‌اند شاید به همین دلیل است که «احمدی رشیدی» در کتاب خود با عنوان «سنگستان» جلد اول احتمال می‌دهد که این ساز از سرزمین بین‌النهرین به بوشهر راه یافته است و در نهایت مسیر صعودی را طی می‌کند.‏

عده‌ای می‌گویند نی‌انبان در قرون وسطی در اسپانیا نواخته می‌شده است‌. تصاویری از نی‌انبان در کلیساهای «رم» و «مونساتریس» که در قرن 11 کشیده شده و تصاویری از نوازندگان نی‌انبان در دادگاه شاه «آلفانسواکس ال سابیو» که تاریخ آن به قرن سیزده بر می‌گردد. به‌عنوان مثال نوازندگانی در ترانه‌های ستایش مریم مقدس یافت می‌شود که در این تصاویر نوازنده دیده می‌شود که در حال نواختن سازی است بادی و تصویری از دو نوازنده که در حال نواختن نی انبان هستند.‏ در «سوئد» نیز نواختن نی انبان تاریخی طولانی دارد . تصاویری از نی‌انبان و نوازنده‌های نی‌انبان در کلیسا‌های سوئد وجود دارد که مربوط به قرن 14 میلادی است. از میان کشورهای غربی‌، ولزی‌ها از آخرین کشورهایی هستند که با ساز نی‌انبان آشنا شده‌اند ولی با وجود این‌که تاریخ نی‌انبان در این کشور کم‌تر و جدیدتر از بقیه کشورها است، لیکن تاریخ مکتوبی که نشان‌دهنده‌ی قدمت این‌ساز است، در این کشور وجود ندارد.

در استونی نیز چون دیگر کشورها علی‌رغم تغییر موسیقی در یک دوره خاص هیچ‌گونه تحقیقاتی بر آن انجام نشده است و تاریخ حضور نی‌انبان در این کشور نیز مشخص نیست‌، شاید منشا ورود این ساز آلمانی‌ها باشند ولی با توجه به نفوذ موسیقی سوئد بر موسیقی این منطقه این احتمال وجود دارد که این ساز از سوئد وارد این کشور شده باشد. اطلاعات اولیه درباره‌ی نی‌انبان در شهرهای استونی به قرن 15 و اوایل قرن 16 برمی‌‌گردد.

نی‌انبان در ایران از سازهای ملودیک بوشهری است که در بوشهر نیز ساخته می‌شود. هرچند که قدمت نی جفتی در شهر بوشهر از نی‌انبان بیش‌تر است، اما به‌جز مناطق و شهرهای اطراف هم‌چون دشتستان، در گذشته بوشهر نیز سابقه استفاده این‌ساز نیز وجود داشته است. این ساز گاه با هفت سوراخ که انتهای قمیش‌دار آن به کیسه‌ای به‌نام «انبان» الصاق و به‌طور دقیق «هواگیری» شده است که از این نقطه الصاق هوا خارج و داخل نشود و در نزدیکی محل الصاق لوله دیگری به‌طول نامعین خارج شده محل خروج این لوله نیز به دقت هواگیری شده که نوازنده آن را به دهان می‌گذارد و از این طریق کیسه را پر باد می‌کند و در نتیجه فشار بازو آرنج بر روی کیسه که هنگام نواختن آن را زیر بغل گرفته است، هوا به داخل لوله فرستاده می‌شود و با انگشتان خود سوراخ‌ها را باز و بسته می کند.

دلایل مختلفی رادر تاریخ مبهم نی انبان در ایران  ذکر می‌کنند از جمله این‌که این ساز یک سازی بوده که در روستاها مورد استفاده قرار می‌گرفته است و روستا‌زاده‌ها نیزاز آن استفاده می‌کردند به عبارت دیگر در نزد اشراف زاده‌ها کاربردی نداشته‌. و نیز از آن‌جا که جنس این ساز از پوست حیوانات مختلف و از چوب بوده است‌، در گذر زمان به دلیل جنس آن و در معرض عوامل طبیعی از بین رفته است و گردو غبار بی‌توجهی آن را پوشانده و کسی در این‌باره چیزی ننوشته است و به‌همین دلیل تاریخ مکتوب درباره‌ی آن کم است.

برای اجرای نی‌انبان در «بوشهر» نی‌انبان و ساز دیگری به‌نام «نی جفتی» کار خود را به‌طور معمول با اجرای «حاجیونی» آغاز می‌کنند. در واقع حاجیونی را به‌عنوان نوعی مقدمه برای بیش‌تر آهنگ‌ها، ترانه‌ها و رقص‌ها اجرا می‌کنند. حاجیونی مضمونی از شروه دارد و مضمون آن مترادف با شروه است. به بیان دیگر شروه‌ای است که توسط یک ساز یا نی‌انبان یا نی جفتی اجرا می‌شود و به‌همین دلیل به مانند شروه از شیوه‌ها و سبک‌ها‌ی متعددی پیروی می‌کند. نواختن نی انبان یا نی جفتی در مجالس گاه با آهنگ «شکیگ» پایان می‌یابد. نی‌انبان و یا نی جفتی، پس از اجرای حاجیونی و قبل از اجرای آهنگ یا ترانه‌ی مورد نظر، پایه ریتمیک آن آهنگ را فراهم می‌آورند. بر اساس این پایه‌ی ریتمیک است که دایره و تنبک یا آواز وارد می‌شود.

امروزه علاوه بر کارکردهای سنتی نی انبان‌، گونه‌های مختلفی از موسیقی هنری نیز با این ساز شکل می‌گیرد، مانند اجرای کنسرت‌های مختلف و هم‌چنین ضبط‌های رنگارنگ با سایر سازها. در واقع می‌توان گفت، این ساز هم اینک ضمن حفظ نقش سنتی خود، جای‌گاهی مانند کمانچه و تار و سنتور یافته که خیلی از موسیقی‌دانان و آهنگ‌سازان به آن روی آورده‌اند.

منبع:

«درویشی»، «محمد رضا»، مقدمه‌ای بر شناخت موسیقی نواحی ایران، تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، 1373



 


خبر / رادیو کوچه

افراد نیروی انتظامی در شهر سنندج بار دیگر هدف حمله مسلحانه قرار گرفته‌اند. افراد مسلح ناشناس در شام‌گاه یک‌شنبه این هفته به سوی یک دست‌گاه خودرو متعلق به گشت پلیس راهنمایی و رانندگی شهر سنندج، مرکز استان کردستان، تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش مهر، محل حادثه ابتدای خیابان کوسه هجیج، محله غفور سنندج، گزارش شده و این حمله حدود ساعت یازده و نیم شب صورت گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است که در مورد وضعیت سرنشینان اتومبیل اطلاعی در دست نیست اما گفته می‌شود که وضعیت آنان مناسب است.

در مورد این حمله، هویت احتمالی حمله‌کنندگان و انگیزه آنان خبر دیگری انتشار نیافته و منابع رسمی هم در این باره اظهار‌نظری نکرده‌اند.

این دومین حمله مسلحانه به ماموران پلیس شهر سنندج از آغاز سال 90 است.

انگیزه حملات شام‌گاه پنج‌شنبه نیز معلوم نشده است اما مقامات نیروی انتظامی گفته‌اند که عوامل این ترور به زودی دستگیر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

«چند کشته و مجروح در سنندج»


 


خبر / رادیو کوچه

محمد‌علی ورشوچی، هنرپیشه پیش‌کسوت سینما، تلویزیون و تاتر ایران، روز سه‌شنبه، نهم فروردین ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشته است.

این هنرمند در سال 1304 در تهران به دنیا آمد.

به گزارش رسانه‌‌های داخلی ایران، او با هم‌کاری نعمت‌اله گرجی، یک گروه تاتر تاسیس کرده بود و با این گروه در شهرهای مختلف، به اجرای نمایش پرداخته بود.

بازی آقای ورشوچی در نقش آسپیران غیاث‌آبادی در «دایی‌جان ناپلئون» (مجموعه تلویزیونی)، یکی از به یاد ماندنی‌ترین نقش‌های وی به‌شمار می‌رود.

 


 


آویده مطمئن‌فر/ تورونتو / رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

«پویا علاقه‌بند»، دانش‌جوی رشته مهندسی کامپیوتر در دانش‌گاه تورونتو است که در سال ۲۰۰۵ ایران را به مقصد «ونکوور کانادا» ترک کرده بود و بعد از چهار سال تحصیل در ونکوور با به‌دست آوردن یک بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل به تورونتو آمده است. او همیشه به‌صورتی فعال دانش‌جویی و مدنی بوده است و انجمن‌های دانش‌جویی بسیاری را به راه انداخته است. از جمله فعالیت‌های تاثیر‌گذار او می‌توان «‌کافه رادیو» را نام برد. او به قول خودش یک اکتیویست ذاتی است و از ۱۵ سالگی در مدرسه‌اش که نمازخانه داشته ولی کتاب‌خانه نداشته فعالیت‌های سیاسی اجتماعی خود را شروع کرده بود.

پویا علاقه‌بند پس از وقایع بعد از انتخابات در سال ۲۰۰۹ پس از آشنایی با «بهزاد یقماعیان»، با شرایط سخت زندگی پناه‌جویان ایرانی درگیر شد و تصمیم گرفت که به ترکیه سفر کند و فیلم مستندی از شرایط پناه‌جویان ایرانی تهیه کند. او در ماه می سال ۲۰۰۹ تورونتو را به مقصد ترکیه ترک کرد و در اواخر ماه ژانویه سال جاری به تورونتو باز گشته است. او مرا با مهربانی طبیعی‌اش با چای و لوکومی که با خود از ترکیه سوغات آورده بود در یک روز سرد و بارانی تورونتو پذیرفت و ما توانستیم از فعالیت‌ها و خاطرات او از ترکیه صحبت کنیم.

Click here to view the embedded video.

پویا معتقد است که این شعراز پابلو نرودا، ترجمه احمد شاملو بر علت تصمیم نهایی خود به سفر به ترکیه بسیار موثر بوده است:

به آرامی آغاز به مردن می‏کنی

اگر سفر نکنی،

اگر کتابی نخوانی،

اگر به اصوات زندگی گوش ندهی،

اگر از خودت قدردانی نکنی.

به آرامی آغاز به مردن می‏کنی

زمانی که خودباوری را در خودت بکشی،

وقتی نگذاری دیگران به تو کمک کنند.

به آرامی آغاز به مردن می‏کنی

اگر برده‏ی عادات خود شوی،

اگر همیشه از یک راه تکراری بروی …

اگر روزمرگی را تغییر ندهی

اگر رنگ‏های متفاوت به تن نکنی،

یا اگر با افراد ناشناس صحبت نکنی.

تو به آرامی آغاز به مردن می‏کنی

اگر از شور و حرارت،

از احساسات سرکش،

و از چیزهایی که چشمانت را به درخشش وامی‌دارند،

و ضربان قلبت را تندتر می‌کنند،

دوری کنی

تو به آرامی آغاز به مردن می‏کنی

اگر هنگامی که با شغلت،‌ یا عشقت شاد نیستی، آن را عوض نکنی،

اگر برای مطمئن در نامطمئن خطر نکنی،

اگر ورای رویاها نروی،

اگر به خودت اجازه ندهی

که حداقل یک بار در تمام زندگی‏ات

ورای مصلحت‌اندیشی بروی

امروز زندگی را آغاز کن،

امروز مخاطره کن،

امروز کاری کن،

نگذار که به آرامی بمیری،

شادی را فراموش نکن.

 


 


خبر / رادیو کوچه

گروه مجاهدین‌ جیش‌العمر وابسته به گروه شبه‌نظامی جنداله، جنبش مقاومت ایران، با ارسال نامه‌ای الکترونیکی به رادیو کوچه و با صدور دهمین بیانیه خود از کشته‌شدن سرهنگ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی عباسعلی زارعی به دست این گروه خبر داده‌ است.

این گروه شبه‌نظامی در بیانیه خود مدعی شده است که آقای زارعی، یکی از فرماندهان گردان ضربتی سپاه قدس در حوالی تهران، صبح روز دوشنبه، 8 فروردین 1390 در منطقه هاشمی به دست افراد جیش‌العمر کشته شده است.

این در حالی است که چندی پیش این گروه با صدور بیانیه‌ای دیگر مدعی شده بود که مسوولیت انفجار انبار شرکت نفت پارس در جاده کرج بر عهده این گروه بوده و تحت عنوان عملیات باران صورت گرفته بود.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، محسن دگمه‌چی، زندانی سیاسی شام‌گاه دوشنبه به دلیل آن‌چه این رسانه‌ها «عدم رسیدگی پزشکی و وخامت حال در بیمارستان» عنوان کرده‌اند، درگذشته است.

به گزارش کانون حمایت از خانواده جان‌باختگان  و بازداشتی‌ها، زندانی سیاسی محسن دگمه‌چی قبل از درگذشتش به دلیل عدم دست‌رسی به امکانات پزشکی توسط عوامل زندان در وضعیت وخیم جسمی به‌سر می‌برده است.

لازم به یادآوری است که محسن دگمه‌چی از بازاریان تهران،‌ به اتهام «کمک مالی به خانواده‌های زندانیان سیاسی» توسط قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

گفته می‌شود وی به سرطان مبتلا بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، شام‌گاه دوشنبه، در دانش‌گاه دفاع ملی در واشنگتن، از دخالت نظامی کشورش در لیبی به شدت دفاع کرده است که اگر از قتل عام غیرنظامیان توسط معمر قذافی جلوگیری نمی‌شد لکه ننگی بر وجدان جهانی می‌نشست.

به گزارش الجزیره، رییس جمهوری آمریکا به مردم این کشور اطمینان داد که این عملیات محدودی خواهد بود و افزود تلاش برای سرنگون کردن سرهنگ قذافی، رهبر لیبی اشتباه و پر‌هزینه است.

او تاکید کرد که رهبری مرحله اولیه عملیات هوایی علیه لیبی که بر عهده آمریکا بوده به ناتو واگذار می‌شود.

وی افزود: «از آن‌جا که انتقال فرماندهی به ائتلاف وسیع‌تر ناتو صورت می‌گیرد، هزینه و خطر آن برای ارتش ما و مالیات‌دهندگان آمریکایی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.»

آقای اوباما در ادامه تصریح کرد: «تردیدی نیست که لیبی بدون معمر قذافی کشور بهتری خواهد بود، اما گسترش عملیات نظامی برای تغییر رژیم اشتباه خواهد بود.»

پیش از آن، رییس جمهوری آمریکا با نیکولا سارکوزی رییس جمهور فرانسه، خانم مرکل صدراعظم آلمان و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا درباره اوضاع لیبی صحبت کرد.

باراک اوباما نخستین سخن‌رانی خود درباره کشمکش‌ها در لیبی را در حالی ایراد کرد که 47 درصد از مردم آمریکا معتقدند عملیات نظامی علیه لیبی اقدام درستی است، 36 درصد با آن مخالف هستند و 17 درصد گزینه نمی‌دانند را انتخاب کرده‌اند.

آقای اوباما کوشش کرد به مخاطبان آمریکایی خود اطمینان خاطر دهد که این کشور هدف محدودی را در این عملیات دنبال می کند و او نیز نگران هزینه‌های جانی و مالی یک جنگ دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

بیشتر بخوانید:

«تجاوز پانزده شبه نظامی به یک زن در لیبی»

«کنترل شهر اجدابیا در اختیار معترضان لیبی»


 


خبر / رادیو کوچه

مقامات ژاپن روز سه‌شنبه، اعلام کردند برای اولین بار آب آلوده به میزان بالای مواد رادیو اکتیو در نزدیکی یکی از ساختمان‌های نیروگاه فوکوشیما در شمال غربی این کشور، کشف و گزارش شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان‌، گزارش آب آلوده به مواد رادیو اکتیو در تونلی که به راکتور شماره 2 متصل است، موجب افزایش نگرانی‌ها از بابت نشت مواد رادیواکتیو از داخل ساختمان به بیرون و وارد شدن آن به محیط‌زیست شده است.

پیش‌تر، دولت ژاپن از تپکو، اپراتور نیروگاه فوکوشیما، به دلیل اشتباهی که در اعلام میزان آلودگی آب نیروگاه مرتکب شده، انتقاد کرده بود.

مقامات می‌گویند نگرانی شدیدی که از بابت پیدا شدن مواد رادیواکتیو در داخل راکتور شماره 2 به وجود آمده بود، ناشی از ذوب شدن بخشی از میله‌های سوخت بود.

تا کنون آب‌های آلوده به میزان بالای مواد رادیو اکتیو، فقط در داخل ساختمان‌های راکتورها پیدا شده بود.

با این وجود، تپکو می‌گوید که هنوز آب آلوده به دریا نرسیده است.

هم‌زمان با کشف این آب رادیو اکتیو‌، یکی از اعضای بلند‌پایه کابینه ژاپن، گفته است که اولویت در حال حاضر جلوگیری از نشت آب‌آلوده به داخل دریا و یا زمین است.

بیشتر بخوانید:

«بار دیگر زلزله ژاپن را لرزاند»

«رادیواکتیو موجود در آب ۱۰میلیون برابر حد معمول»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

اگر‌چه شاید این سخن که جنبش اصلاحات شکست خورد، خوش‌آیند نباشد، اما واقعیت اینست که جنبشی با دل‌بستگان فراوان شکست خورد و شاهد این مدعا در انتخابات بعدی مشاهده شد، دل‌سردی عمومی از این جنبش یک‌شبه اتفاق نیافتاد و تفاسیر متفاوتی در این مورد وجود دارد، که یکی از معتبرترین و منصفانه‌ترین این تفاسیر توسط عباس کاظمی نوشته شده‌، این مقاله در دو برنامه ارایه خواهد شد. درطی برگزاری هفتمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران محمد خاتمی با رای خیره‌کننده 20078178  به پیروزی رسید. او که با شعار آزادی، توسعه سیاسی، جامعه مدنی خود رامطرح کرده بود، توانست اعتماد میلیون‌ها ایرانی را به خودجلب کند.

دراین انتخابات گروه‌های مختلف اجتماعی معلمان، کارگران، زنان،… ازخاتمی حمایت کرده و در به قدرت رسانیدن وی نقش به سزایی ایفا کردند. ایرانیان با امید و آرزوی فردایی بهتر برای ایرانی آزاد و آباد، خشنود از پیروزی خاتمی دوران تازه‌ای را در تاریخ دموکراسی‌خواهی ایران رقم زدند و حرکت اصلاح‌ای ایجاد شد که معروف شد به جنبش اصلاحات. دراین دوران2005 -1997 اصلاحات و تغییراتی چند درکشور رخ داد. از لحاظ سیاسی با گشوده شدن فضای باز سیاسی و فعالیت نسبتن آزاد مطبوعات، بشاشیت و شادابی خاصی جامعه ایران رافرا گرفت. در پناه این فضای آزاد و فشار مطبوعات بود که رژیم جمهوری اسلامی مجبور شد، اعتراف کند که درقتل عام برخی از سیاسیون و روشن‌فکران سرشناس دست داشته است و اطمینان داد که با اصلاح دست‌گاه امنیتی خود فضای امنی را برای جامعه ایجاد کند تا مردم دیگر شاهد این فجایع نباشند.

در بعد سیاست خارجی دراین دوران خاتمی با شعار تنش‌زدایی و ایجاد رابطه با دول جهان بر اساس احترام متقابل، توانست رابطه ایران با جهان که تا آن زمان به‌شدت منزوی وایزوله شده بود را تا حدودی بهبود بخشد. دراین دوران تلاش‌های زیادی صورت گرفت جهت تقویت نهادهای مدنی و در این راستا گفتمان جامعه مدنی، دموکراسی، حقوق شهروندی تا حدودی در بدنه اجتماعی رسوخ یافت.

تقریبن سه‌سال پس ازانتخاب خاتمی به مقام ریاست جمهوری، در انتخابات پارلمانی انجام‌شده نمایندگان طرف‌دار خاتمی توانستند به پیروزی برسند اما خاتمی و مجلس تشکیل شده از طرف‌داران اصلاح‌طلبش درپایان کار خود نتوانستند به وعده‌های انتخاباتی خود مبنی برتوسعه سیاسی و تثبیت حقوق شهروندی جامه عمل بپوشانند

هم‌چنین از لحاظ مناسبات اقتصادی نیز شاهد اصلاحات و تغییراتی بودیم، به‌عنوان نمونه نرخ تورم که در سال 1995 به 49.5 درصد رسیده بود، درسال 2005 به 15.5 درصد رسید، جذب سرمایه‌گذاری خارجی درسال 2005 به یک میلیارد دلار رسید.

تقریبن سه‌سال پس ازانتخاب خاتمی به مقام ریاست جمهوری، در انتخابات پارلمانی انجام‌شده نمایندگان طرف‌دار خاتمی توانستند به پیروزی برسند اما خاتمی و مجلس تشکیل شده از طرف‌داران اصلاح‌طلبش درپایان کار خود نتوانستند به وعده‌های انتخاباتی خود مبنی برتوسعه سیاسی و تثبیت حقوق شهروندی جامه عمل بپوشانند. دراین مقاله به بررسی علل شکست جنبش اصلاحات می‌پردازیم و هم‌چنین بررسی می‌کنیم برخی از راه‌های پیش روی جامعه ایران را برای گذار مسالمت‌آمیز به دموکراسی دردوران پس از اصلاحات.

درموفقیت یک جنبش اجتماعی مولفه‌های زیر از اهمیت به سزایی برخوردار است:

- بسیج اجتماعی

- چارچوب‌گذاری رهایی معرفتی

- حضور یک جامعه مدنی قدرت‌مند

بسیج اجتماعی‌: بسیج اجتماعی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت یک جنبش اجتماعی است. این مسئله بارها شرایطی رابرای بی‌ثبات‌کردن رژیم‌های اقتدارگرا فراهم کرده است. از مواردی که می‌تواند بر ایجاد بستری مناسب برای بسیج اجتماعی مفید واقع شود می‌توان به «ساختاراجتماعی، درجه فرهنگ مدنی، توسعه اقتصادی، انتشار تکنولوژی و تکثر در رسانه‌های جمعی» اشاره کرد، راه‌اندازی تظاهرات یکی از اشکال بسیج اجتماعی است. «ماریودیانی» استاد جامعه شناسی در دانش‌گاه «استراسکلاید» درگلاسکو اسکاتلند معتقد است همیشه درتعداد قدرت وجود دارد، او می‌گوید وسعت تظاهرات بررژیم تاثیر می‌گذارد، هرچه تعداد تظاهرکنندگان بیش‌تر باشد، رژیم درکنترل ناآرامی‌ها ناتوان‌تر می‌شود.

اهمیت‌ندادن به مقوله بسیج اجتماعی یکی از بارزترین دلایل شکست جنبش اصلاحات بود. بسیج  اجتماعی رابطه مستقیمی دارد با ایجاد نهادهای مدنی و هم‌چنین وجود یک رهبری قابل اجماع و قابل اعتماد درمیان مردم، خاتمی هیچ‌گاه نخواست که به‌عنوان رهبرجنبش خود را مطرح کند. اصلاح‌طلبان نیز مردم را در فرایند اصلاحات شرکت ندادند. «سعید حجاریان» از مشاورین خاتمی دراین‌باره می‌گوید: «‌چندین‌بار به خاتمی هشدار دادم که این جنبش ایجادشده فاقد رهبر است و تو باید رهبری این جنبش را برعهده بگیری و گرنه این جنبش هرز می‌رود، ولی خاتمی توجهی به حرف‌های من نمی‌کرد.»

ازسویی دیگر «حمیدرضا جلایی‌پور» استاد جامعه‌شناسی در دانش‌گاه تهران و از سیاست‌مداران طرف‌دار خاتمی دراین‌باره می‌نویسد: «‌جنبش دوم خرداد علاقه‌مندان خود را به امور کم هزینه‌ای مثل…شرکت درمجالس گفت‌وگو، تماشای فیلم و تاترهای اجتماعی یامطالعه روزنامه دعوت می‌کرد…به عبارت دیگر وزن اصلی جنبش دوم خرداد بر روی ساعت فراغت شهروندان و نه متن اصلی زندگی آنان متمرکز بود.»

اصلاح‌طلبان می‌توانستند با سازمان‌دهی و ارتباط مستمر با نهادهای مدنی از نیروی بیش از دو هزار تشکل مدنی، هزاران کارگر در سندیکاهای مستقل، شبکه مستقل دانش‌جویی و معلمان در سراسر کشور و هم‌چنین بیش از چهارصد تشکل غیردولتی زنان سودجویند، امری که دربسیاری ازکشورهای جهان عامل پیروزی احزاب دموکرات در برابر احزاب دست راستی شده است.

چارچوب گذاری: «یکی ازشرایط مهم برای موفقیت یک جنبش اجتماعی اتحاد چارچوب است که میان فعالان جنبش و مردمی که قصد بسیج آن‌ها را دارند رخ می‌دهد به نحوی که منافع، ارزش‌ها و اعتقادات فردی و فعالیت‌ها، اهداف و ایدئولوژی سازمان  جنبش اجتماعی تا حد زیادی هم‌آهنگ و مکمل باشند، درنتیجه عمل جمعی هنگامی ممکن می‌شود که پیام‌های بسیج‌گرایانه با بعضی ازعناصر فرهنگی مردمی که مخاطب آن پیام‌ها هستند، هم‌آهنگ شود. چارچوب‌گذاری در واقع یعنی«انتقال درک درست ازمعانی و مفاهیم به این معنا که تغییر کلان جامعه وابسته به تغییر نگرش افراد است.»

بنابراین باید مفاهیم را به‌نحوی ارایه کرد که مطلوب نظر مردم افتد. درهمین راستا جنبش‌هایی که بر مفاهیم جدید مثل فمنیسم، حقوق بشر، دموکراسی تکیه می‌کنند باید یک فرایند گفتمان‌سازی را با توده مردم برقرار سازند. اهمیت چارچوب‌گذاری در کشوری مثل ایران که مردمان‌اش نسبت به مسایل مذهبی، تعصب دارند دو چندان است، چراکه قدرت حاکم که دموکراسی و حقوق بشر را با منافع خودش در تعارض می‌بیند، سعی می‌کند که این مفاهیم را به‌صورت تحریف‌شده و مغایر با اعتقادات مذهبی مردم جلوه‌گر سازد.

 

 

 


 


سه‌شنبه  9 فروردین  90/  29 مارس 2011

note3اجرا:  دامون

note3استودیو: دامون

note3تقویم‌ تاریخ

note3روبه‌رو با آویده مطمئن فر «برزخی به‌نام پناه‌جویی در ترکیه»

note3بخش اول خبرها

note3پس‌نشینی تند از اکبر ترشیزاد «تا می‌شود قرین‌حقیقت مجاز ما»

note3مجله خبری  کابل از آرین

note3مجله جاماندگان از شراره سعیدی  «جنبش بی‌سر و بی‌بنیه»

note3بخش دوم خبرها

note3کمپین‌های نوروزی برای «سعید متین‌پور» در اروپا – آداپ

note3دایره‌ی شکسته از مه‌شب تاجیک  «از کجا می‌آید این آوای دوست»

note3بخش سوم خبرها


 


منبع: فرهنگ ایران

تارنمای عرب زبان «ایلاف» در خبری فاش کرد، عزت ابراهیم الدوری، معاون پیشین صدام حسین، که پس از سقوط رژیم بعث عراق فراری می‌باشد، اعلام کرد که بیست هزار تن از رزمندگان حزب بعث عراق‌، آماده یاری رساندن به رژیم سرهنگ قذافی می‌باشند.

عزت ابراهیم که در لیست  فراریان تحت تعقیب آمریکا، نفر شماره یک می‌باشد، گفته است که منتظر اشاره قذافی است.

به گزارش تارنمای ایلاف، این رزمندگان از افراد پیشین ارتش عراق می‌باشند که در میان آنان، خلبان و متخصصین آتش‌بارهای ضد‌هوایی نیز دیده می‌شوند که با سیستم سلاح‌های روسی که  ارتش لیبی به آن‌ها مجهز است آشنا هستند. بسیاری از این نظامیان در پی اشغال عراق از سوی آمریکا، به خارج از عراق گریخته و به کشور‌های عرب منطقه سوریه، یمن و اردن پناهنده شده‌اند.

به نظر می‌رسد که این خبر در چارچوب تبلیغات حزب منحله بعث عراق است که می‌کوشد در این شرایط خود را مطرح کند و به دولت‌های غربی هشدار دهد که ارتشیان پیشین عراق که در انزوا و بی‌کاری بسر می‌برند می‌توانند درد‌سر آفرین باشند، گذشته ازآن فرستادن بیست هزار رزمنده به لیبی، در شرایط کنونی جنگ ساده به نظر نمی‌رسد.

 


 


خبر / رادیو کوچه

تعداد تلفات انفجار روز دوشنبه، در کارخانه مهمات‌سازی در یمن به بیش از 120 تن رسیده است.

به گزارش الجزیره، در انفجار عظیمی که روز گذشته در یک کارخانه مهمات‌سازی در شهر جعار در جنوب یمن روی داد بیش از 120 نفر کشته شدند.

گفته می‌شود که آمار واقعی کشته‌های این حادثه از این تعداد نیز بیش‌تر است و این در حالی است که هنوز علت اصلی این حادثه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این انفجار در پی ناآرامی‌های اخیر در یمن و قدرت گرفتن جریان‌های مخالف دولت و عقب‌نشینی جریان حاکم در برابر مطالبات مردم روی داده است.

یک منبع امنیتی اعلام کرد که این انفجار زمانی رخ داد که اهالی منطقه «باتیس» در شمال شهر «جعار‌» واقع در استان «ابین» به این کارخانه هجوم برده و قصد خارج کردن تجهیزات آن را داشتند که در همین زمان موادی که برای ساخت مهمات به‌کار می‌رود، منفجر شدند.

بیشتر بخوانید:

«تظاهرات دو میلیونی در یمن»


 


خبر/ رادیو کوچه

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها ماموران امنیتی سوری برای متفرق ساختن صدها تظاهر‌کننده در شهر درعا به گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند. به گفته شاهدان عینی تظاهر‌کنندگان خواستار آزادی سیاسی بوده‌اند.

به گزارش العربیه، هم‌چنین به نقل از این شاهدان صدای تیراندازی در این شهر گزارش شده اما این گزارش از سوی مقامات دولتی رد شده است.

در پی بیش از یک هفته نا آرامی در سراسر سوریه که از شهر درعا آغاز شد، قرار است ظرف چند روز آینده بشار اسد رییس جمهوری این کشور یک برنامه اصلاحاتی اعلام کند.

به گفته تحلیل‌گران سیاسی این اصلاحات شامل لغو وضعیت فوق‌العاده است که نزدیک به پنجاه سال از به اجرا گذاشته شدن آن می‌گذرد.

هم‌چنین در پی کشته‌شدن دوازده نفر در شهر لاذقیه واقع در 350 کیلومتری شمال غرب دمشق اوضاع این شهر هنوز تنش‌آلود است.

دولت سوریه تایید کرده است که دوازده نفر در بر‌خوردهای خشونت‌بار کشته شده‌اند.

به گفته مقام‌های دولتی، این آمار شامل افراد غیر‌نظامی و نیروهای امنیتی است.

با این حال به گفته ساکنان این شهر شمار کشته‌شدگان بیش‌تر از رقمی است که دولت اعلام کرده است.

لاذقیه اکنون تحت کنترل نیروهای سوری قرار گرفته است.

لازم به اشاره است سازمان عفو بین‌الملل اسامی 93 نفر را که طی نا آرامی‌های اخیر بازداشت شده‌اند انتشار داده است.

بیشتر بخوانید:

«دو کشته در تظاهرات لاذقیه، بندر سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از جمله آلمان در زمینه مبادلات بانکی با ایران، گفته می‌شود، بانک فدرال آلمان با انجام یک «معامله میلیاردی» با ایران امکان پرداخت پول نفت صادراتی ایران توسط هند را از طریق این بانک فراهم کرده است.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه آلمانی هندلس‌بلات، بانک فدرال آلمان با اجازه وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه این کشور یک «معامله چندین میلیارد یورویی» با ایران انجام داده است.

در اوایل دی ماه سال گذشته خورشیدی دولت هند شرکت‌های این کشور را از انجام مبادلات بانکی و تجاری با جمهوری اسلامی از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی منع کرده بود.

دولت هند هم‌چنین مبادلات بانکی از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی برای واردات نفت و گاز به هند را نیز ممنوع اعلام کرده بود، این در حالی بود که ایران تنها صادر‌کننده بزرگ نفت خام به هند بود که معاملات نفتی خود با این کشور را از طریق این اتحادیه انجام می‌داد.

گفته می‌شود، این اقدام دولت هند به دنبال فشارهای ایالات متحده آمریکا به دهلی‌نو برای محدود کردن روابط تجاری با ایران صورت گرفته بود.

در این میان گزارش روزنامه هندلس‌بلات حاکی از آن است که طرف هندی پول نفت خریداری شده از ایران را به بانک فدرال آلمان حواله می‌کند و این پول از آن‌جا به حسابی در بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ منتقل می‌شود.

بانک تجاری ایران و اروپا که خود در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد و گفته می‌شود متعلق به بانک صنعت و معدن ایران است، پول نفت صادراتی به هند را در نهایت به تهران منتقل می‌کند.

ایران دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند به شمار می‌آید و ارزش نفت صادراتی این کشور به هند در سال به حدود ۱۲ میلیارد دلار است.

بیشتر بخوانید:

«مقام‌های ایرانی درباره نوع تسلیحات اتمی توافق ندارند»

«تشدید اختلاف بازرگانی میان ایران و هند»


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، هشتم فروردین، آیت‌اله وحید خراسانی، از مراجع تقلید ساکن قم، در دیدار با جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه با دفاع از انتقادات قبلی خود مبنی بر نحوه تشخیص و صدور حکم زندان، عنوان کرد «حرف‌های اساسی‌تری دارم که در آینده به تدریج مطرح خواهم کرد.»

به گزارش کلمه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در این دیدار حضور داشتند، با توجه به لحن انتقادی سخنان اخیر او در ارتباط با کسانی که بدون داشتن تشخیص درست از شرایط صدور احکام حبس، اقدام به زندانی کردن افراد می‌کنند، از آیت‌اله وحید خراسانی خواسته‌اند که اظهارت خود را «تصحیح یا تعدیل» کند اما این مرجع تقلید شیعه با این خواسته مخالفت کرده است.

آیت‌اله خراسانی در پاسخ به خواسته اعضای مدرسین حوزه علمیه قم گفته است: «تمام چیزهایی که من گفتم، اندیشه بوده، فکر کردم و با اعتقاد بیان داشته‌ام و برگشتی هم وجود ندارد و به امواج سیاسی هم ربطی ندارد و فقط از باب حق‌گویی و حق‌طلبی بوده است.»

وی هم‌چنین در پاسخ به عباس کعبی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرسیده است: «اشخاص مهم‌ترند یا اسلام؟ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی الان کجا هستند؟ آقای خامنه‌ای و من تا کی خواهیم ماند؟»

با توجه به صدور احکام حبس برای عده‌ای از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و دانش‌جویان که عمدتن پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران اوج گرفت، مخالفان دولت، سخنان ماه گذشته آیت‌اله وحید خراسانی را به عنوان انتقاد از دست‌گاه قضایی کشور تعبیر کردند.

آیت‌اله وحید خراسانی که محمد صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه داماد او است، پیش‌تر در یکی از جلسات درس خارج فقه خود، اعتراف زندانیان و کسانی که تحت فشار مجبور به اقرار می‌شوند را فاقد اعتبار دانسته بود.


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، در پی انتشار گزارشی در رسانه‌های خارجی، مهدی هاشمی، پسر آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، با صدور بیانیه‌ای اتهام  برخورداری از امتیازات تبعیض‌آمیز را برای تحصیل در مقطع دکترا در دانش‌گاه آکسفورد بریتانیا رد کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، آقای هاشمی در بیانیه‌ای ارسالی، هم‌چنین ادعای پرداخت کمک مالی به دانش‌گاه آکسفورد را رد کرده و گفته است که بر خلاف برخی اظهارات مطرح شده علیه وی، طرح پایان‌نامه دکترای خود را شخصن نوشته است.

روزنامه گاردین، در گزارش خود اظهارات کاوه موسوی، از استادان مرکز مطالعات حقوقی- اجتماعی و رییس بخش حقوق منافع عمومی دانش‌گاه آکسفورد مبنی بر ارایه کمک‌هایی از داخل دانش‌گاه به مهدی هاشمی برای تکمیل درخواست پذیرش او را منتشر کرده است.

آقای موسوی گفته است که تردیدی ندارد ملاک‌های معمول پذیرش دانش‌گاه آکسفورد به هم ریخته است در حالی که دانش‌جویان به مراتب شایسته‌تری برای دوره دکترا وجود دارند.

طرح پایان‌نامه آقای هاشمی، در ژانویه سال گذشته و توسط پروفسور «ادموند هرتزیگ» و دکتر «هما کاتوزیان» دو استاد ارشد دانشکده مطالعات شرقی آکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به نوشته گاردین، با توجه به این‌که دانش‌جویان دکترا باید شخصن طرح پایان‌نامه خود را بنویسند، دانش‌گاه آکسفورد تحقیق در مورد این اتهامات را آغاز کرده است.


 


منبع: ساوالان سسی

کمپین نوروزی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) برای سعید متین‌پور روزنامه‌نگار زندانی ترک در کشورهای آلمان و انگلستان برگزار شده است. در جریان این کمپین‌های حقوق بشری که در روزهای ۱۲، ۱۷ و ۲۴ مارس ۲۰۱۱ با هم‌کاری عده‌ای از آذربایجانی‌های ساکن شهرهای کلن و لندن برگزار شد، صدها تن از ساکنان شهرهای مذکور کارت‌های تبریک «بایرام» به نشانی این زندانی عقیده در زندان اوین تهران ارسال کردند.

شرکت‌کنندگان در این کمپین‌ها هم‌چنین با امضا‌ کارت‌پستال‌های تهیه شده توسط سازمان عفو بین‌الملل در رابطه با سعید متین‌پور و ارسال آن به آدرس رهبر جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این نویسنده و فعال حقوق بشر آذربایجانی شدند.

سعید متین‌پور نویسنده و روزنامه‌نگار اهل زنجان‌ روز چهارم خردادماه ۱۳۸۶‌، هم‌زمان با اولین سال‌گرد تظاهرات گسترده در شهرهای آذربایجان بازداشت شد. اعتراضات مذکور بر علیه کاریکاتور نژادپرستانه در یک روزنامه دولتی ایران صورت گرفته بود و به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در طی این اعتراضات صدها نفر بازداشت شده و تقریبن ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. متین‌پور در طول ۹ ماه بازداشت در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شده است.

او هم‌چنین در دوم اسفند ۸۵ (فوریه ۲۰۰۷) مقارن با روز جهانی زبان مادری به مدت ۱۰ روز بازداشت شده بود. متین‌پور سپس به هشت سال زندان محکوم شد و هم اکنون در حال گذراندن این دوره در زندان اوین تهران است. سازمان عفو بین‌الملل، کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، فرانت لاین و انجمن جهانی قلم طی انتشار بیانیه‌هایی خواستار آزادی بی‌قید و شرط این فعال حقوق بشر آذربایجانی شده‌اند. متین‌پور در شرایط نامناسب جسمی به سر می‌برد.

کلن:

لندن:


 


 


خبر / رادیو کوچه

جمعی از فعالان دانش‌جویی، زنان و حقوق بشر، به مناسبت سال‌روز تولد بهاره هدایت، فعال دانش‌جویی و جنبش زنان با تشکیل کمپینی در حمایت از او، توجه نهادهای دانش‌جویی، دولت‌مردان دنیا و نهادهای حقوق بشری را به شرایط ویژه وی، جلب کرده‌اند.

این کمپین در بیانیه خود اعلام کرده است «ما بر این باوریم که بهاره هدایت، صرفن به جهت انتقادهای شجاعانه‌اش، زندانی شده است و حکومت ایران می‌بایست هرچه سریع‌تر او را آزاد کند.»

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و سخن‌گوی دفتر تحکیم وحدت و در حیطه زنان نیز از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر در قوانین علیه زنان است.

او در نیمه شب دهم دی ماه  ۱۳۸۸ پس از حوادث پس از انتخابات برای پنجمین بار طی چهار سال اخیر توسط وزارت اطلاعات بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین شد، وی سپس با حکم ۹ سال و نیم زندان به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و مدنی خود در تشکیلات قانونی دفتر تحکیم وحدت و مبارزه علیه قوانین جاری علیه زنان روبه‌رو شد.

بهاره هدایت پیش از این در تجمع جنبش زنان در ۲۲ خرداد ۸۵ و سپس ۱۸ تیر ۸۶ در تحصن اعضای دفتر تحکیم وحدت مقابل دانش‌گاه امیرکبیر، تابستان ۸۷ در منزل پدری، هنگام سال تحویل ۸۸ مقابل زندان اوین بازداشت شده بود.

در همین حال و در شرایطی که وی در حال گذران دوران محکومیت خود اوین است، به علت ارسال مطلبی به مناسبت روز دانش‌جو از داخل زندان، مجدد به دادسرا احضار و با پرونده قضایی جدیدی روبه‌رو شده است.

وی از لحظه بازداشت تاکنون از داشتن مرخصی محروم بوده و در طول سه ماه گذشته ازداشتن ملاقات‌های هفتگی و تماس تلفنی نیز محروم بوده است.

کمپین آزادی بهاره هدایت برنامه‌هایی را جهت زادروز او در نظر دارد که به شرح زیر است:

ـ نوشتن مطالبی درباره بهاره، برای بهاره یا خطاب به او، که جهت انتشار در اختیار سایت‌های مختلف دانش‌جویی‌، زنان و حقوق بشری قرار خواهد گرفت.

ـ تهیه و ارسال پوستر و ویدئوهای کوتاه (کم‌تر از یک دقیقه) برای تبریک سال‌گرد تولد و ازدواج بهاره. این ویدئوها در صفحه فیس‌بوک او و سایر سایت‌های مرتبط منتشر خواهد شد.

ـ تبلیغ و امضای نامه سرگشاده‌ای که  برای درخواست آزادی بهاره هدایت منتشر خواهد شد.

ـ به یاد بهاره هدایت که بهار جنبش دانش‌جویی ایران است و به مناسبت سال‌روز تولدش، دانش‌جویان ایرانی در خارج از کشور در دانش‌گاه محل تحصیل خود برنامه درخت‌کاری خواهند داشت. این برنامه در بعضی از شهرها و دانش‌گاه‌ها در حال پی‌گیری است.

بیشتر بخوانید:

«احضار و محاکمه توکلی، هدایت و گلرو سه فعال دانش‌جویی»


 


رادیو کوچه


1330 خورشیدی - روز اعتصاب در «خوزستان» است. خوزستان نوروز این سال را در میان اعتصاب کارکنان صنعت نفت که تا هفته‌ها ادامه داشت برگزار کرد. در پی تصویب قانون ملی‌شدن نفت ایران در پایان اسفند 1329، مقامات شرکت نفت انگلستان با این که هنوز از آن شرکت دولتی خلع نشده بودند و به بهره‌برداری از نفت ادامه می‌دادند، به منظور تحریک کارکنان نفت و نا‌آرام‌کردن خوزستان مزایای این کارکنان را قطع کردند و این اعتصاب نتیجه همین اقدام بود. درپی آغاز این اعتصاب، دولت «حسین علا» نخست‌وزیر وقت در خوزستان حکومت نظامی اعلام کرد، ولی موفق به برقراری آرامش نشد و تشنج از پنجم فروردین افزایش یافت و در درگیری‌هایی که روی داد عده‌ای کشته و یا مجروح شدند.

1902 میلادی - سال‌روز درگذشت نویسنده و مبارز اجتماعی فرانسه «امیل زولا» است. نوشته‌های او زمینه انتقادی از وضعیت روز دارد. کتاب‌های معروف‌اش «مست‌ها» و «جرمینال» هستند. «متهم می‌کنم» نیز عنوان یکی از نوشته‌های او در دفاع از افسری بود که بدون ارتکاب جرم به مجازات محکوم شده بود.

1296 خورشیدی - «وثوق‌الدوله» رییس‌الوزرا وقت، تاسیس نیروی انگلیسی «اس. پی. آر» (S.P.R)   در منطقه نفوذ انگلستان در ایران را به رسمیت شناخت. این واحد نظامی به ابتکار یک افسر انگلیسی مقیم «هند» که برای ایران هم تاریخ تالیف کرده است، تاسیس شده بود و در حقیقت یک نیروی نظامی و انتظامی به موازات نیروهای مسلح ایران بود و مقامات انگلیسی در ایران که عملن دولتی در دولت تشکیل داده بودند با توسل به (اس.پی. آر) به هر کار که می‌خواستند در منطقه نفوذ انگلستان دست می‌زدند و صاحب اختیار کامل بودند.

1954 میلادی – نیروهای فرانسوی از سایر پای‌گاه‌های شمال «ویتنام» به پای‌گاه دور افتاده‌ای که دارای یک فرودگاه اضطراری بود عقب رانده شده بودند که در آن‌جا هم زیر آتش بی‌امان گروهی داوطلب غیر نظامی مرکب از «ملی‌گرایان» و «کمونیست‌ها» قرار گرفتند. سرانجام فرانسه از پای در آمد و به استعمار طولانی خود بر شبه جزیره «هندوچین» پایان داد. نیروهای کمونیست ویتنام که حمله نهایی به‌منظور یکپارچه‌کردن وطن خود را از دهم مارس 1975 آغاز کرده بودند در چنین روزی پیروزمندانه وارد پایتخت قدیمی امپراتوران «آنام» شدند و آن را تصرف کردند. دسته دیگری از این نیروها در همین روز با شکستن خط دفاعی رودخانه «تاش هان» و عبور از آن به سوی سایگون به حرکت در آمدند و این شهر یک ماه بعد سقوط کرد و مسئله وحدت ویتنام حل شد.

1354 خورشیدی - درپی سازش پنجم اسفند 1353 شاه و «صدام حسین» در «الجزیره» و متعاقب آن دیدار «امیرعباس هویدا» نخست وزیر وقت از بغداد، اعلام شد که اختلافات مرزی ایران و عراق بر طرف شده و مناسبات دو کشور به حالت عادی باز گشته است. پس از توافق شاه با صدام، دولت ایران، به‌رغم سیاست دیرپای «واشنگتن»، کمک‌های خود به کردهای عراق از جمله کمک‌های نظامی را قطع کرد و به «مصطفا بارزانی» و یارانش اطلاع داد که تنها می‌توانند در کرج اقامت کنند و تحت حمایت ایران باشند. سال‌ها ایران ناقل کمک‌های آمریکا به کردهای عراق بود که با هدف کسب خودمختاری با دولت صدام حسین می‌جنگیدند. دولت وقت ایران، خود نیز کمک‌های چشم‌گیر به کردهای عراقی کرده بود و این کمک‌ها باعث چند برخورد مرزی ایران و عراق و اخراج ایرانی تبارها از عراق و بازداشت بعضی از آنان شده بود.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1985 میلادی - «اسپانیا و پرتغال» شرایط بازار مشترک اروپا را برای پیوستن به آن پذیرفتند.

1325 خورشیدی - ایران دارای «شورای ‌عالی اقتصاد» شد. نخستین جلسه این شورا در چنین روزی در «تهران» تشکیل شد و دکتر «علی امینی» به دبیر کلی آن انتخاب شد. قرار شد که ریاست شورا با نخست‌وزیر وقت و اعضای 11 گانه آن دست‌اندرکاران اقتصاد کشور باشند که قبلن تعیین و در نخستین جلسه حضور داشتند. وظیفه این شورا بررسی و تصویب طرح‌های مهم اقتصادی کشور بود.

1936 میلادی - در انتخابات عمومی «آلمان» حزب ناسیونال سوسیالیست این کشور 99 درصد آرا را به دست آورد.


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر و بر اساس رای دادگاه تجدیدنظر حشمت‌اله طبرزدی، فعال سیاسی و دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران، به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، آقای طبرزدی از اتهام «اختلال در نظم عمومی» تبرئه شده تا حکم وی از ۹ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق به ۸ سال حبس تعزیری تقلیل یابد.

پیش از این نیز حشمت‌اله طبرزدی بر اساس حکمی دیگر از سوی دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود.

هم‌چنین ۱۰ سال ممنوعیت از فعالیت اجتماعی وی از محکومیت قبلی‌اش با اتمام دوران زندان ۸ سال به جریان خواهد افتاد که باتوجه به مدت آزادی بین این ۲ محکومیت ۲ سال از آن سپری شده است.

لازم به یادآوری که بر اساس اشتباهی که مسوولان اسفندماه سال گذشته در ابلاغ شفاهی حکم به این زندانی سیاسی داشتند، محکومیت قطعی وی ۷ سال عنوان شده بود؛ چرا که با احتساب ایام بازداشت وی، در حال حاضر ۷ سال از محکومیت او باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:

«محکومیت قطعی طبرزدی به هفت سال حبس»


 


با رای دادگاه تجدیدنظر،

«اعلام محکومیت قطعی طبرزدی به ۸ سال حبس»


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر و بر اساس رای دادگاه تجدیدنظر حشمت‌اله طبرزدی، فعال سیاسی و دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران، به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، آقای طبرزدی از اتهام «اختلال در نظم عمومی» تبرئه شده تا حکم وی از ۹ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق به ۸ سال حبس تعزیری تقلیل یابد.

پیش از این نیز حشمت‌اله طبرزدی بر اساس حکمی دیگر از سوی دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود.

هم‌چنین ۱۰ سال ممنوعیت از فعالیت اجتماعی وی از محکومیت قبلی‌اش با اتمام دوران زندان ۸ سال به جریان خواهد افتاد که باتوجه به مدت آزادی بین این ۲ محکومیت ۲ سال از آن سپری شده است.

لازم به یادآوری که بر اساس اشتباهی که مسوولان اسفندماه سال گذشته در ابلاغ شفاهی حکم به این زندانی سیاسی داشتند، محکومیت قطعی وی ۷ سال عنوان شده بود؛ چرا که با احتساب ایام بازداشت وی، در حال حاضر ۷ سال از محکومیت ایشان باقی مانده است.

……………………………………………………………….

با حضور فعالان دانش‌جویی صورت گرفت،

«تشکیل کمپین سال‌روز تولد بهاره هدایت»

خبر / رادیو کوچه

جمعی از فعالان دانش‌جویی، زنان و حقوق بشر، به مناسبت سال‌روز تولد بهاره هدایت، فعال دانش‌جویی و جنبش زنان با تشکیل کمپینی در حمایت از او، توجه نهادهای دانش‌جویی، دولت‌مردان دنیا و نهادهای حقوق بشری را به شرایط ویژه وی، جلب کرده‌اند.

این کمپین در بیانیه خود اعلام کرده است «ما بر این باوریم که بهاره هدایت، صرفن به جهت انتقادهای شجاعانه‌اش، زندانی شده است و حکومت ایران می‌بایست هرچه سریع‌تر او را آزاد کند.»

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و سخن‌گوی دفتر تحکیم وحدت و در حیطه زنان نیز از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر در قوانین علیه زنان است.

او در نیمه شب دهم دی ماه  ۱۳۸۸ پس از حوادث پس از انتخابات برای پنجمین بار طی چهار سال اخیر توسط وزارت اطلاعات بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین شد، وی سپس با حکم ۹ سال و نیم زندان به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و مدنی خود در تشکیلات قانونی دفتر تحکیم وحدت و مبارزه علیه قوانین جاری علیه زنان روبه‌رو شد.

بهاره هدایت پیش از این در تجمع جنبش زنان در ۲۲ خرداد ۸۵ و سپس ۱۸ تیر ۸۶ در تحصن اعضای دفتر تحکیم وحدت مقابل دانش‌گاه امیرکبیر، تابستان ۸۷ در منزل پدری، هنگام سال تحویل ۸۸ مقابل زندان اوین بازداشت شده بود.

در همین حال و در شرایطی که وی در حال گذران دوران محکومیت خود اوین است، به علت ارسال مطلبی به مناسبت روز دانش‌جو از داخل زندان، مجدد به دادسرا احضار و با پرونده قضایی جدیدی روبه‌رو شده است.

وی از لحظه بازداشت تاکنون از داشتن مرخصی محروم بوده و در طول سه ماه گذشته ازداشتن ملاقات‌های هفتگی و تماس تلفنی نیز محروم بوده است.

کمپین آزادی بهاره هدایت برنامه‌هایی را جهت زادروز او در نظر دارد که به شرح زیر است:

ـ نوشتن مطالبی درباره بهاره، برای بهاره یا خطاب به او، که جهت انتشار در اختیار سایت‌های مختلف دانش‌جویی‌، زنان و حقوق بشری قرار خواهد گرفت.

ـ تهیه و ارسال پوستر و ویدئوهای کوتاه (کم‌تر از یک دقیقه) برای تبریک سال‌گرد تولد و ازدواج بهاره. این ویدئوها در صفحه فیس‌بوک او و سایر سایت‌های مرتبط منتشر خواهد شد.

ـ تبلیغ و امضای نامه سرگشاده‌ای که  برای درخواست آزادی بهاره هدایت منتشر خواهد شد.

ـ به یاد بهاره هدایت که بهار جنبش دانش‌جویی ایران است و به مناسبت سال‌روز تولدش، دانش‌جویان ایرانی در خارج از کشور در دانش‌گاه محل تحصیل خود برنامه درخت‌کاری خواهند داشت. این برنامه در بعضی از شهرها و دانش‌گاه‌ها در حال پی‌گیری است.

……………………………………………………………….

آیت‌اله وحید خراسانی:

«آقای خامنه‌ای و من تا کی خواهیم ماند؟»

خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، هشتم فروردین، آیت‌اله وحید خراسانی، از مراجع تقلید ساکن قم، در دیدار با جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه با دفاع از انتقادات قبلی خود مبنی بر نحوه تشخیص و صدور حکم زندان، عنوان کرد «حرف‌های اساسی‌تری دارم که در آینده به تدریج مطرح خواهم کرد.»

به گزارش کلمه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در این دیدار حضور داشتند، با توجه به لحن انتقادی سخنان اخیر او در ارتباط با کسانی که بدون داشتن تشخیص درست از شرایط صدور احکام حبس، اقدام به زندانی کردن افراد می‌کنند، از آیت‌اله وحید خراسانی خواسته‌اند که اظهارت خود را «تصحیح یا تعدیل» کند اما این مرجع تقلید شیعه با این خواسته مخالفت کرده است.

آیت‌اله خراسانی در پاسخ به خواسته اعضای مدرسین حوزه علمیه قم گفته است: «تمام چیزهایی که من گفتم، اندیشه بوده، فکر کردم و با اعتقاد بیان داشته‌ام و برگشتی هم وجود ندارد و به امواج سیاسی هم ربطی ندارد و فقط از باب حق‌گویی و حق‌طلبی بوده است.»

وی هم‌چنین در پاسخ به عباس کعبی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرسیده است: «اشخاص مهم‌ترند یا اسلام؟ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی الان کجا هستند؟ آقای خامنه‌ای و من تا کی خواهیم ماند؟»

با توجه به صدور احکام حبس برای عده‌ای از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و دانش‌جویان که عمدتن پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران اوج گرفت، مخالفان دولت، سخنان ماه گذشته آیت‌اله وحید خراسانی را به عنوان انتقاد از دست‌گاه قضایی کشور تعبیر کردند.

آیت‌اله وحید خراسانی که محمد صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه داماد او است، پیش‌تر در یکی از جلسات درس خارج فقه خود، اعتراف زندانیان و کسانی که تحت فشار مجبور به اقرار می‌شوند را فاقد اعتبار دانسته بود.

……………………………………………………………….

در پی کشته شدن چند تن در شهرهای سوریه،

«تظاهرات صدها نفر در شهر درعا»

خبر / رادیو کوچه

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها ماموران امنیتی سوری برای متفرق ساختن صدها تظاهر‌کننده در شهر درعا به گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند. به گفته شاهدان عینی تظاهر‌کنندگان خواستار آزادی سیاسی بوده‌اند.

به گزارش العربیه، هم‌چنین به نقل از این شاهدان صدای تیراندازی در این شهر گزارش شده اما این گزارش از سوی مقامات دولتی رد شده است.

در پی بیش از یک هفته نا آرامی در سراسر سوریه که از شهر درعا آغاز شد، قرار است ظرف چند روز آینده بشار اسد رییس جمهوری این کشور یک برنامه اصلاحاتی اعلام کند.

به گفته تحلیل‌گران سیاسی این اصلاحات شامل لغو وضعیت فوق‌العاده است که نزدیک به پنجاه سال از به اجرا گذاشته شدن آن می‌گذرد.

هم‌چنین در پی کشته‌شدن دوازده نفر در شهر لاذقیه واقع در 350 کیلومتری شمال غرب دمشق اوضاع این شهر هنوز تنش‌آلود است.

دولت سوریه تایید کرده است که دوازده نفر در بر‌خوردهای خشونت‌بار کشته شده‌اند.

به گفته مقام‌های دولتی، این آمار شامل افراد غیر‌نظامی و نیروهای امنیتی است.

با این حال به گفته ساکنان این شهر شمار کشته‌شدگان بیش‌تر از رقمی است که دولت اعلام کرده است.

لاذقیه اکنون تحت کنترل نیروهای سوری قرار گرفته است.

لازم به اشاره است سازمان عفو بین‌الملل اسامی 93 نفر را که طی نا آرامی‌های اخیر بازداشت شده‌اند انتشار داده است.

……………………………………………………………….

مقامات ژاپن:

«کشف آب آلوده به رادیواکتیو در نزدیکی نیروگاه فوکوشیما»

خبر / رادیو کوچه

مقامات ژاپن روز سه‌شنبه، اعلام کردند برای اولین بار آب آلوده به میزان بالای مواد رادیو اکتیو در نزدیکی یکی از ساختمان‌های نیروگاه فوکوشیما در شمال غربی این کشور، کشف و گزارش شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان‌، گزارش آب آلوده به مواد رادیو اکتیو در تونلی که به راکتور شماره 2 متصل است، موجب افزایش نگرانی‌ها از بابت نشت مواد رادیواکتیو از داخل ساختمان به بیرون و وارد شدن آن به محیط‌زیست شده است.

پیش‌تر، دولت ژاپن از تپکو، اپراتور نیروگاه فوکوشیما، به دلیل اشتباهی که در اعلام میزان آلودگی آب نیروگاه مرتکب شده، انتقاد کرده بود.

مقامات می‌گویند نگرانی شدیدی که از بابت پیدا شدن مواد رادیواکتیو در داخل راکتور شماره 2 به وجود آمده بود، ناشی از ذوب شدن بخشی از میله‌های سوخت بود.

تا کنون آب های آلوده به میزان بالای مواد رادیو اکتیو، فقط در داخل ساختمان های راکتورها پیدا شده بود.

با این وجود، تپکو می‌گوید که هنوز آب آلوده به دریا نرسیده است.

هم‌زمان با کشف این آب رادیو اکتیو‌، یکی از اعضای بلند‌پایه کابینه ژاپن، گفته است که اولویت در حال حاضر جلوگیری از نشت آب‌آلوده به داخل دریا و یا زمین است.

……………………………………………………………….

رییس جمهوری آمریکا:

«مداخله نظامی آمریکا در لیبی صحیح است»

خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، شام‌گاه دوشنبه، در دانش‌گاه دفاع ملی در واشنگتن، از دخالت نظامی کشورش در لیبی به شدت دفاع اعلام کرده است که اگر از قتل عام غیرنظامیان توسط معمر قذافی جلوگیری نمی‌شد لکه ننگی بر وجدان جهانی می‌نشست.

به گزارش الجزیره، رییس جمهوری آمریکا به مردم این کشور اطمینان داد که این عملیات محدودی خواهد بود و افزود تلاش برای سرنگون کردن سرهنگ قذافی، رهبر لیبی اشتباه و پر‌هزینه است.

او تاکید کرد که رهبری مرحله اولیه عملیات هوایی علیه لیبی که بر عهده آمریکا بوده به ناتو واگذار می‌شود.

وی افزود: «از آن‌جا که انتقال فرماندهی به ائتلاف وسیع‌تر ناتو صورت می‌گیرد، هزینه و خطر آن برای ارتش ما و مالیات‌دهندگان آمریکایی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.»

آقای اوباما در ادامه تصریح کرد: «تردیدی نیست که لیبی بدون معمر قذافی کشور بهتری خواهد بود، اما گسترش عملیات نظامی برای تغییر رژیم اشتباه خواهد بود.»

پیش از آن، رییس جمهور آمریکا با نیکولا سارکوزی رییس جمهور فرانسه، خانم مرکل صدراعظم آلمان و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا درباره اوضاع لیبی صحبت کرد.

باراک اوباما نخستین سخن‌رانی خود درباره کشمکش‌ها در لیبی را در حالی ایراد کرد که 47 درصد از مردم آمریکا معتقدند عملیات نظامی علیه لیبی اقدام درستی است، 36 درصد با آن مخالف هستند و 17 درصد گزینه نمی‌دانند را انتخاب کرده‌اند.

آقای اوباما کوشش کرد به مخاطبان آمریکایی خود اطمینان خاطر دهد که این کشور هدف محدودی را در این عملیات دنبال می کند و او نیز نگران هزینه‌های جانی و مالی یک جنگ دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

……………………………………………………………….

برای دومین بار در چند روز اخیر،

«حمله مجدد مسلحانه به نیروی انتظامی سنندج»

خبر / رادیو کوچه

افراد نیروی انتظامی در شهر سنندج بار دیگر هدف حمله مسلحانه قرار گرفته‌اند. افراد مسلح ناشناس در شام‌گاه یک‌شنبه این هفته به سوی یک دست‌گاه خودرو متعلق به گشت پلیس راهنمایی و رانندگی شهر سنندج، مرکز استان کردستان، تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش مهر، محل حادثه ابتدای خیابان کوسه هجیج، محله غفور سنندج، گزارش شده و این حمله حدود ساعت یازده و نیم شب صورت گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است که در مورد وضعیت سرنشینان اتومبیل اطلاعی در دست نیست اما گفته می‌شود که وضعیت آنان مناسب است.

در مورد این حمله، هویت احتمالی حمله‌کنندگان و انگیزه آنان خبر دیگری انتشار نیافته و منابع رسمی هم در این باره اظهار‌نظری نکرده‌اند.

این دومین حمله مسلحانه به ماموران پلیس شهر سنندج از آغاز سال 90 است.

انگیزه حملات شام‌گاه پنج‌شنبه نیز معلوم نشده است اما مقامات نیروی انتظامی گفته‌اند که عوامل این ترور به زودی دستگیر می‌شوند.

……………………………………………………………….

به اتهام برخورداری از امتیازات تبعیض‌آمیز،

«بررسی وضعیت مهدی هاشمی در دانش‌گاه آکسفورد»

خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، در پی انتشار گزارشی در رسانه‌های خارجی، مهدی هاشمی، پسر آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، با صدور بیانیه‌ای اتهام  برخورداری از امتیازات تبعیض‌آمیز را برای تحصیل در مقطع دکترا در دانش‌گاه آکسفورد بریتانیا رد کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، آقای هاشمی در بیانیه‌ای ارسالی، هم‌چنین ادعای پرداخت کمک مالی به دانش‌گاه آکسفورد را رد کرده و گفته است که بر خلاف برخی اظهارات مطرح شده علیه وی، طرح پایان‌نامه دکترای خود را شخصن نوشته است.

روزنامه گاردین، در گزارش خود اظهارات کاوه موسوی، از استادان مرکز مطالعات حقوقی- اجتماعی و رییس بخش حقوق منافع عمومی دانش‌گاه آکسفورد مبنی بر ارایه کمک‌هایی از داخل دانش‌گاه به مهدی هاشمی برای تکمیل درخواست پذیرش او را منتشر کرده است.

آقای موسوی گفته است که تردیدی ندارد ملاک‌های معمول پذیرش دانش‌گاه آکسفورد به هم ریخته است در حالی که دانش‌جویان به مراتب شایسته‌تری برای دوره دکترا وجود دارند.

طرح پایان‌نامه آقای هاشمی، در ژانویه سال گذشته و توسط پروفسور «ادموند هرتزیگ» و دکتر «هما کاتوزیان» دو استاد ارشد دانشکده مطالعات شرقی آکسفورد مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به نوشته گاردین، با توجه به این‌که دانش‌جویان دکترا باید شخصن طرح پایان‌نامه خود را بنویسند، دانش‌گاه آکسفورد تحقیق در مورد این اتهامات را آغاز کرده است.

……………………………………………………………….

هم‌زمان با اعمال تحریم‌ها،

«انجام عملیات چند میلیاردی بانک آلمانی برای ایران»

خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از جمله آلمان در زمینه مبادلات بانکی با ایران، گفته می‌شود، بانک فدرال آلمان با انجام یک «معامله میلیاردی» با ایران امکان پرداخت پول نفت صادراتی ایران توسط هند را از طریق این بانک فراهم کرده است.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه آلمانی هندلس‌بلات، بانک فدرال آلمان با اجازه وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه این کشور یک «معامله چندین میلیارد یورویی» با ایران انجام داده است.

در اوایل دی ماه سال گذشته خورشیدی دولت هند شرکت‌های این کشور را از انجام مبادلات بانکی و تجاری با جمهوری اسلامی از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی منع کرده بود.

دولت هند هم‌چنین مبادلات بانکی از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی برای واردات نفت و گاز به هند را نیز ممنوع اعلام کرده بود، این در حالی بود که ایران تنها صادر‌کننده بزرگ نفت خام به هند بود که معاملات نفتی خود با این کشور را از طریق این اتحادیه انجام می‌داد.

گفته می‌شود، این اقدام دولت هند به دنبال فشارهای ایالات متحده آمریکا به دهلی‌نو برای محدود کردن روابط تجاری با ایران صورت گرفته بود.

در این میان گزارش روزنامه هندلس‌بلات حاکی از آن است که طرف هندی پول نفت خریداری شده از ایران را به بانک فدرال آلمان حواله می‌کند و این پول از آن‌جا به حسابی در بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ منتقل می‌شود.

بانک تجاری ایران و اروپا که خود در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد و گفته می‌شود متعلق به بانک صنعت و معدن ایران است، پول نفت صادراتی به هند را در نهایت به تهران منتقل می‌کند.

ایران دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند به شمار می‌آید و ارزش نفت صادراتی این کشور به هند در سال به حدود ۱۲ میلیارد دلار است.

……………………………………………………………….

طبق آخرین گزارش‌ها،

«120 تن تلفات انفجار کارخانه مهمات یمن»

خبر / رادیو کوچه

تعداد تلفات انفجار روز دوشنبه، در کارخانه مهمات‌سازی در یمن به بیش از 120 نفر رسیده است.

به گزارش الجزیره، در انفجار عظیمی که روز گذشته در یک کارخانه مهمات‌سازی در شهر جعار در جنوب یمن روی داد بیش از 120 نفر کشته شدند.

گفته می‌شود که آمار واقعی کشته‌های این حادثه از این تعداد نیز بیش‌تر است و این در حالی است که هنوز علت اصلی این حادثه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این انفجار در پی ناآرامی‌های اخیر در یمن و قدرت گرفتن جریان‌های مخالف دولت و عقب‌نشینی جریان حاکم در برابر مطالبات مردم روی داده است.

یک منبع امنیتی اعلام کرد که این انفجار زمانی رخ داد که اهالی منطقه «باتیس» در شمال شهر «جعار‌» واقع در استان «ابین» به این کارخانه هجوم برده و قصد خارج کردن تجهیزات آن را داشتند که در همین زمان موادی که برای ساخت مهمات به‌کار می‌رود، منفجر شدند.

……………………………………………………………….

توسط نیروهای امنیتی صورت گرفت،

«بازداشت احمد نورمحمدی آبادچی، وبلاگ‌نویس»

خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، احمد نورمحمدی آبادچی، وبلاگ‌نویس و فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش هرانا، مسوولان اتهام آقای نورمحمدی را «ارتباط با برخی فعالان سیاسی و فراخوان به تجمعات اعتراضی» عنوان کرده‌اند.

شایان ذکر است که احمد نورمحمدی در اسفندماه سال گذشته با ورود نیروهای امنیتی به منزلش و ضبط برخی وسایل شخصی منجمله کامپیو‌تر بازداشت شده بود.

……………………………………………………………….

به دلیل عدم رسیدگی توسط مسوولان زندان،

«درگذشت زندانی سیاسی محسن دگمه‌چی در زندان»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، محسن دگمه‌چی، زندانی سیاسی شام‌گاه دوشنبه به دلیل آن‌چه این رسانه‌ها «عدم رسیدگی پزشکی و وخامت حال در بیمارستان» عنوان کرده، درگذشته است.

به گزارش کانون حمایت از خانواده جان‌باختگان  و بازداشتی‌ها، زندانی سیاسی محسن دگمه‌چی قبل از درگذشتش به دلیل عدم دست‌رسی به امکانات پزشکی توسط عوامل زندان در وضعیت وخیم جسمی به‌سر می‌برده است.

لازم به یادآوری است که محسن دگمه‌چی از بازاریان تهران،‌ به اتهام «کمک مالی به خانواده‌های زندانیان سیاسی» توسط قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

گفته می‌شود وی به سرطان مبتلا بوده است.

 

 


 


گالری عکس از:

سپهر عاطفی / رادیو کوچه

پس از سونامی در ژاپن و از کار افتادن نیروگاه اتمی فوکوشیما، اینک دامنه نگرانی از بروز حادثه مشابه به کشور آلمان رسیده است.

روز گذشته در چند شهر بزرگ این کشور تظاهراتی بر علیه استفاده انرژی اتمی برپا شد. تعداد شرکت کنندگان در شهر های برلین، مونیخ و هامبورگ و چند شهر دیگر نزدیک به پنجاه هزار نفر بر آورد شده است.

اما به نقل از بی بی سی فقط در شهر کلن نزدیک به ده هزار نفر در راه پیمایی روز شنبه شرکت داشته اند. این تظاهرات در واقع به نگرانی گذشته این مردم در مورد نیروگاه های هسته ای که در جریان حادثه چرنوبیل در شوروی سابق بر می گردد. پس از ایجاد

مشکل در فوکوشیما دولت آلمان دستور بسته شدن هفت نیروگاه اتمی این کشور را برای آزمایش ایمنی را داد. خانم مرکل صدر اعظم آلمان در یک اعلام رسمی سعی کرد نسبت به نگرانی مردم واکنش نشان دهد. او ذکر کرد که نیروگاه فوق کاملن مورد بازبینی امنیتی قرار خواهد گرفت. اما به نظر می رسد این نگرانی بسیاری را از بین نبرده است و تظاهرات روز شنبه گواه همین مدعا است. یک پنجم برق این کشور در حال حاضر از طریق نیروگاه های هسته ای تامین می شود.

در مورد همین اعتراض سپهر عاطفی مجموعه عکسی را از این اعتراضات تهیه کرده است که در پی می آید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته