-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۰, چهارشنبه

Posts from Khodnevis for 03/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



این آکسفورد لعنتی


ماجرای جدید آکسفورد  هنوز قطعی نیست.  هنوز نمی‌توان مطمئن بود که دانشگاه چه حکمی می‌راند، اما طبیعی است  که ببینم میزان اعتدال رسانه‌های خارج از کشور چقدر است؟ اگر چنین اتفاقی برای یکی از اعضای دولت فعلی افتاده بود، اگر برای فامیل درجه چندم یک آیت‌الله جناح راستی رخ داده بود، احتمالا داد بسیاری بلند شده بود و همه عالم و آدم می‌دانستند که یک طرف جمهوری اسلامی  چقدر بد است اما طرف دیگر آن چقدر خوب و آراسته است.

به ناگهان همه دوستان «ستارالعیوب» می‌شوند. حفظ آبروی مومن از واجبات می‌شود.  ایمان هم «خودی» و «غیرخودی» داشت؟ دانستن حق مردم نیست؟

من که از همین حال منتظرم از قم، عالیجنابی در پستوی حیاط خلوتی حرفی بزند و ناگهان  نماینده ویژه حوزه در پاریس آنرا در محلی معتبر به نام فیس‌بوک و بعد در سایتی ویژه منتشر کند، و  حنیفان سابق نیز در رسانه خود منعکس کنند، ما هم ظاهرا از گعده‌ها و جلسات و فرامین  بی‌خبریم.

هر وقت بحث حاج اقا نفت و گاز پیش می‌آید، به جای پیگیری آن طرف کار، سوال کنندگان مورد مهرورزی بازماندگاه عهد قجر و همراهان قرار می‌گیرند.


تحلیل گازی-بادی

یک تحلیل اهالی سیاست این است که از طریق خاندان هاشمی می‌توان  به دموکراسی رسید. بسیاری سعی می‌کنند به فائزه هاشمی نزدیک شوند و از او کمک بگیرند. چرا؟ بی‌شک فائزه هاشمی یک نماد مثبت این خانواده است و می‌تواند نشان دهد که نیت خیر هم در این خاندان پیدا می‌شود. اما استفاده خاندان از همین خانم محترم مرا به یاد مارمولکی می اندازد که دم خود را از زیر ماسه و شن بیرون می‌دهد تا بقیه را جذب کند، اما بعد موجودات بیچاره را می‌بلعد.

سوال مهم از فائزه هاشمی این است که آیا می‌تواند بگوید که برایش قبیله هاشمی‌ها مهم‌تر است یا مردم؟

فائزه هاشمی در بسیاری از موارد، موضعی مشخص در برابر  اعمال پدر و برادر نگرفته است. گفته شده که در سال ۱۳۶۰ بعد از مرگ ناگهانی پدر شوهرش تا مدت‌ها از «بابا» قهر بوده  و سالن خانه لاهوتی‌ها، چرا که «بابا» در برابر ظلم مرگ «سیانوری» آیت‌الله لاهوتی و قتل پسر دیگرش در روز قبل از ماجرا هیچ کاری نکرده. گروهی معتقدند مرحوم لاهوتی به عنوان حامی بنی‌صدر می‌توانست یک ضرر بزرگ برای با او باشد و نبودنش از بودنش بهتر بود و آقای لاجوردی هم زحمت ماجرا را کشید…

فائزه هاشمی همین چند ماه پیش بود که در یکی از شبکه‌های عربی ظاهر شد و به دفاع از فامیل پرداخت، احتمالا در روزهایی که در دوبی مهمان «آقا مهدی» بود. روزهایی که اتفاقا برای عضویت در برنامه دسری آکسفورد می‌بایستی در همان جا حضور می‌داشت!

معیار آزادگی برای بسیاری از ما، دوری یا نزدیکی آدم‌ها به منابع  قدرت، فساد و بازی‌های مالی-سیاسی است. به‌نظر می‌رسد خانم فائزه هاشمی که بارها ثابت کرده به منافع زنان و مردان این آب و خاک  علاقه دارد، نمی‌تواند به راحتی تصمیم بگیرد که مردمی است، یا «بهرمانی».

این مساله بسیار تعیین کننده است که خانم هاشمی در «تاریخ» کجای کار می‌ایستد؟ در کنار برادری که متهم بزرگی است در پرونده‌های نفتی و اداری و حالا هم دانشگاهی، یا در کنار مردمی که از دید بعضی از اهالی «بهرمان» رعیتی بیش نیستند؟

به عنوان یک شاهد می‌توانم بگویم که در تول یک سال کار با فائزه، دل‌نگرانی‌هایش در قبال زنان و آزادی‌های مردمی را می‌دیدم.  اما در طول دورانی که در بهینه‌سازی مشاور بودم، دغدغه، موقعیت از دست رفته هاشمی در هرم قدرت بود و اینکه رهبری او را می‌خواست پایین بکشد. اولین بار بحث روزنامه شرق را آنجا شنیدم. رسانه‌ای که می‌توانست ابزاری مناسب باشد. برای چه؟

چیزی که من می‌دیدم، توجه فائزه به ایجاد تغییر بود. عقب راندن خطوط قرمز، اما مهدی توجه‌اش به قدرت بود. «جنگ روانی»  هم می‌توانست بخشی از این بازی باشد.

رسانه‌هایی برای رهایی، رسانه‌هایی برای عدم آگاهی

روزنامه‌نگاران محترم ساکن آکسفورد و پاریس و لندن می‌توانند با تحقیق فارغ از تعلقات مادی و احتمالا معنوی و سیاسی،  نشان دهند که نسبت به مهدی هاشمی بهرمانی در چه موقعیتی قرار دارند*. نشریات آنلاین احتمالا وابسته هم احتمالا می‌توانند با پیگیری ماجرا نشان دهند که «آگاهی تا رهایی» از همین چیزهای کوچک شروع می‌شود. رهایی از وابستگی سیاسی و مالی  برای رسیدن به واقعیت بسیار سخت است.  چند ماه پیش از یکی از دوستان «رسا»نه‌های جناح سبز پرسیدم که آیا برای آنها خبر رابطه خارج از عرف یک نماینده جناح راست مهم است، گفت آری! پرسیدم در باره سفرهای ممتد نوه «امام» به دوبی چه می‌گوید؟ گفت این جور خبرهای «خاله زنکی» برایش ابدا اهمیتی ندارد. به عبارتی، کار کردن روی خبر شیطنت یک جناح راستی کاملا مشروع بود اما در باب خودی‌ها، غیرمشروع.

اما این در مورد جماعت حزبی بود…وقتی بعضی از دوستان روزنامه‌نگار سیاسی، حمایت از هاشمی را بخشی از استراتژی خود برای براندازی قرار داده‌اند، طبیعتا برای زدن «آقا» به این نگاه می کنند که نباید دشمنان خامنه‌ای را تضعیف کرد. در نتیجه واقعیت جای خود را به «حقیقت حزبی» می‌دهد.

برای من این سوال پیش می‌آید که کی و کجا از هاشمی رفسنجانی سخنی دشمنانه علیه «آقا» شنیده‌اید؟ مگر او نبود که راهپیمایی ۲۵ بهمن را حرام خواند؟ مگر او و یارانش نبودند که راهپیمایی  ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ را تبدیل به یک پیروزی برای  جناح راست کردند؟

-----------------


خودودنویس کماکان منتظر انتشار مطالب مرتبط از سوی رسانه‌هایی است که شعار «آگاهی تا رهایی» سر می‌دهند.


 


بی‌خبری از وضعیت موسوی و رهنورد

وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، با انتشار خبری کوتاه اعلام کرده است که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پس از تماس کوتاه تلفنی در اول فروردین با خانواده، هیچ گونه ارتباط تلفنی دیگر و یا دیداری با آنها نداشته‌اند و مقامات  مسوول امنیتی و قضایی از دیدار و تماس با فرزندان ممانعت به عمل آورده‌اند.


گفته می‌شود که در روزهای گذشته، خانواده میرحسین موسوی و خانواده زهرا رهنورد و همچنین فرزندان آن‌ها، چندین بار به منزل میرحسین موسوی در خیابان پاستور، مراجعه کرده‌اند تا شاید موفق به ملاقات یا تماس با موسوی و رهنورد شوند، اما ماموران امنیتی اجازه این کار را نداده‌اند.


کلمه اضافه کرده است که ماموران امنیتی «با بی ادبی و تندی با این خانواده بر خورد کرده‌اند» که این مساله باعث شده است «خانواده آ‍قای موسوی هر بار سلامتی اعضای خانواده، صحبت و پیام‌های دیگر را با صدای بلند به امید شنیدن آن‌ها از سوی پدر و مادر در حصرشان فریاد زده‌اند.»


هنوز مکان حصر موسوی و رهنورد مشخص نیست. پیش از این سایت کلمه در خبری اعلام کرده بود که موسوی و رهنورد به همراه مهدی و فاطمه کروبی، به زندان حشمتیه منتقل شده‌اند، اما این خبر پس از یک هفته تکذیب شد.


سایت روز‌آن‌لاین پیش از این نوشته بود که موسوی و رهنورد تنها برای یک روز از منزل خود خارج شده و سپس مجددا به خانه خود بازگشته‌اند.


در همین حال، کلمه عکسی منتشر کرده است که گمان می‌رود مربوط به منزل میرحسین موسوی باشد. در این عکس تعداد زیادی میله آهنی و ابزار جوش‌کار مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد برای کار گذاشتن در مقابل منزل موسوی از آن‌ها استفاده خواهد شد. کلمه همچنین اضافه کرده است که «درب آهنی دومی نیز که از خیابان قابل مشاهده نیست، در پشت درب قبلی ساخته شده است.»


 


استعفای دولت سوریه بعد از یک هفته اعتراض

تظاهرات اعتراضی مردم در سوریه، با درخواست انجام اصلاحات سیاسی، مبارزه با فساد اداری و مالی و بهبود شرایط اقتصادی به خصوص مقابله با بیکاری، از جنوب این کشور آغاز شد. اعتراضات مردمی در سوریه، ادامه سلسله اعتراضاتی است که کشورهای عربی و خاورمیانه را در بر گرفته است. گفته می‌شود تظاهرات در سوریه، باعث جا‌ن‌باختن ده‌ها نفر از معترضان شده است.


دولت سوریه اعلام کرده است که که تا کنون حدود سی نفر در این تظاهرات کشته و چندین تن دیگر زخمی شده‌اند. اما معترضان شمار کشته‌شدگان را به مراتب بیشتر اعلام کرده‌اند. برخی سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز  کشته شدن حداقل پنجاه نفر را تایید کردند.


پیش از این در کشورهایی چون تونس، مصر، یمن، بحرین و سودان نیز مردم معترض به خیابان‌ها آمده و خواستار تغییرات اساسی در نظام سیاسی شده بودند. سوریه تظاهرات اعتراضی را به دخالت خارجی نسبت داده است.


اکنون و با گذشت یک هفته از آغاز اعتراضات، دولت سوریه اعلام کرده است که استعفا خواهد داد. خبر این استعفا در حالی منتشر شده است که پیش از این اعلام شده بود بشار اسد به دنبال اعتراضات رخ داده، در پی انجام اصلاحات سیاسی در این کشور است.  این وعده‌ای است که وی در نخستین روزهای آغاز زمام‌داری خود نیز داده بود، اما تاکنون به آن جامه عمل پوشانده نشده است.


پیش از این بثینه شعبان، مشاور سیاسی و اطلاع رسانی رئیس جمهوری سوریه، اعلام کرده بود که به زودی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در واکنش نسبت به «خواست مشروع تظاهرکنندگان»، انجام اصلاحات دیگری را اعلام خواهد کرد. گزارش‌هایی غیر رسمی نیز از تصمیم دولت به آزادی حدود دویست تن از زندانیان سیاسی انتشار یافته است، اما این گزارش‌ها تاکنون مورد تایید دولت قرار نگرفته است.


در یکی از مهم‌ترین این تصمیم‌ها، اعلام شده است که به زودی وضعیت فوق‌العاده در سوریه، لغو خواهد شد. وضعیت فوق‌العاده از سال ۱۹۶۳ و به دنبال کودتای حزب بعث، در سوریه آغاز شده و به بهانه احتمال جنگ با اسراییل همچنان ادامه دارد. وجود وضعیت فوق‌العاده، باعث معطل ماندن بسیاری از مواد قانون اساسی سوریه شده است.


از سوی دیگر روز گذشته برخی از حامیان بشار اسد نیز دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات با فراخوان دولت سوریه برگزار شده بود. خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که برای برگزاری این تظاهرات، مدارس تعطیل شده و به کارمندان دولت نیز دو ساعت مرخصی داده شده بود.


در تحولی دیگر، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، دخالت ایالات متحده در تحولات سوریه به شکلی که در لیبی جریان دارد را رد کرده و شرایط سوریه را متفاوت از لیبی دانسته است. وی همچنین اضافه کرده است که بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، که در ماه‌های اخیر از سوریه دیدار کرده‌اند، گفته‌اند که بشار اسد طرفدار اصلاحات در سوریه است.


از زمان کودتای سال ۱۹۶۳، حزب بعث سوریه قدرت را در دست داشته هر چند در این مدت، تحولاتی در رهبری حزب و دولت صورت گرفته که عملا به استقرار یک نظام تک حزبی با ریاست جمهوری دایمی و موروثی منجر شده است. در سال ۱۹۶۶، یک کودتای درون حزبی باعث جابجایی قدرت در حزب شد و در سال ۱۹۷۰ و در پی وقوع انقلاب اصلاحی در این حزب، حافظ اسد که پیشتر سمت وزارت دفاع را بر عهده داشت، قدرت را در دست گرفت. حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ میلادی درگذشت و پسرش بشار اسد به عنوان تنها نامزد ریاست جمهوری، در یک همه پرسی به جای او برگزیده شد.


 


صحنه را دیدم، فاتحه سینمای مملکتم را خواندم

اخراجی‌های ۳ را دیدم، به خودم قول دادم دیگر فیلم‌های هندی را مسخره نکنم.

 

اخراجی‌های ۳ را دیدم، شنیدم قرار بوده پیام داشته باشه از جنگ و دفاع مقدس.

 

اخراجی‌های ۳ را دیدم، قبول کردم که حتی خیلی اوقات دلقک بازی هم  نمیونه باعث خنده نمیشه.

 

اخراجی‌های ۳ را دیدم، هنوز نمی‌دانم چطور یک نفر می‌تونه رضا رویگری و محمدرضا شریفی نیا بشه.
اخراجی‌های ۳ را دیدم، سخت میشه باور کنم این فیلم بر پرده سینما کشوری است که بزرگترین هنرمندان خودش رو ممنوع از کار کرد با بهانه‌های رقاصی و آواز و ....

 

اخراجی‌های ۳ را دیدم، خیلی سخت بود که به خودم بقبولانم که فیلم را تا آخر ببینم.

 

اخراجی‌های ۳ را دیدم، هنوز در شوکم که خدایا این فیلم چه مقصدی داشت، چه هدفی را دنبال می‌کرد.


اخراجی‌های ۳ را دیدم، خوبه که این فیلم با جدائی نادر از سیمین همزمان اکران می‌شه، یکی اینقدر بی‌معنی که هیچ حسی جز پشیمونی از دیدن و افسردگی از وضعیت سینمای کشورم ندارد و دیگری هم درست ۱۸۰ درجه اون‌ورتر «جدائی نادر از سیمین» هست.


 


مدرک تقلبی، رهبری تقلبی...مدل خاندان هاشمی
 


خاطره دانشگاه آکسفورد زنده می‌شود، این بار برای مهدی هاشمی

به گفته گاردین، مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری اسبق نظام اسلامی پس از متهم شدن برای اینکه «طرح پیشنهادی» تز دکترای‌اش را دیگران نوشته‌اند مورد پرسش و تحقیق قرار خواهد گرفت.

بنا به این گزارش، مدیر سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مشغول تحصیل در دوره دکترا در بخش ایران دانشکده شرق شناسی دانشگاه آکسفورد شده است.

یکی از اعضای هیئت علمی آکسفورد برای ضربه زدن به استانداردهای علمی بالا آکسفورد بخاطر اجازه دادن به ورود افرادی چون مهدی هاشمی برای تحصیل و با کمک مسئولین دانشگاه مورد مواخذه قرار گرفته است. اگر این مسئله ثابت شود می‌تواند به اخراج او بیانجامد.


افشاگری این تحقیق در میان موشکافی و تحقیقات وسیعی که در مورد ارتباطات دانشگاهها و فرزندان سران شاخص و مهم خاورمیانه صورت گرفته است.


چندی پیش سر هاوارد دیویس از ریاست دانشگاه اقتصاد لندن بعلت افشا روابطش با پسر دیکتاتور لیبی یعنی سیف قذافی و دریافت کمکهای اقتصادی از او کنار گذاشته شد.

 

به تازگی یک روزنامه دولتی در ایران افشا کرد که سیف قذافی و مهدی هاشمی از شرکای اقتصادی هم هستند(مترجم-هوشنگ امیر احمدی در مصاحبه با نیک آهنگ کوثر به این موضوع اشاره کرده بود و از تماس‌های مکرر این دو پرده برداشت).


سر پیتر نورث، نائب رییس سابق آکسفورد و دانشگاهی حقوقدان شهیر و شناخته شده رییس تحقیقات و بازجویی آکسفورد تعیین شده است.بنابه قوانین تمام طرح باید توسط خود دانشجو نوشته شود.


بنابه تحقیقات مهدی هاشمی تسلط به زبان انگلیسی نداشته که بتواند یک پایانامه دکترا در دانشگاهی چون آکسفورد بنویسد!(مترجم-در آکسفورد باید حداقل نمره آیلست ۷/۵ باشد) و او در شعاع ۱۲ مایلی مرکز شهر آکسفورد زندگی نمی کند. دکتر نورث به مدت ۱۰ هفته به مصاحبه با مسئولان مربوطه و اساتید دانشگاه پرداخته است.


مسئول ثبت نام دانشگاه اولین بار در دسامبر از حداقل دو استاد شکایت در اینمورد دریافت کرد.


کاوه موسوی استاد مرکز مطالعات حقوقی - اجتماعی و رئیس بخش حقوق منافع عمومی که ایرانی الاصل است مدعی است هاشمی با کمک عوامل دانشگاه توانسته مراحل پذیرش خود را کامل کند. این موضوع باعث خشم کاوه شده زیرا یک متقاضی شایسته‌تر به خاطر این کار از تحصیل در این دانشگاه محروم شد. وی افزود: «من تردیدی ندارم که معیارهای معمول در مورد پذیرش او نادیده گرفته شده است و در حالی که متقاضیان بسیاری واجد صلاحیت و شایسته تری برای دکتری وجود دارند، اینکه چطور او توانسته این کار را انجام دهد برای من معلوم نیست اما اطمینان دارم که دانشگاه این موضوع را مورد بررسی همه جانبه قرار خواهد داد.»


در مرکز تحقیقات آکسفورد، خلاصه رساله پیشنهادی هاشمی که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ توسط دو تن از اساتید ارشد دانشکده مطالعات شرق شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت، وجود دارد.


دکتر هما کاتوزیان(مترجم-همایون کاتوزیان اقتصاد دان نزدیک به احزاب اصلاح طلب کارگزاران و مشارکت و دو دولت خاتمی و رفسنجانی و از اساتید دانشگاه آکسفورد) کارشناس تاریخ مدرن ایران گفت،‌ این خلاصه را به دقت خوانده است اما متوجه نشده است که این درخواست از سوی پسر رفسنجانی رسیده زیرا این درخواست به نام دیگر وی که همان بهرمانی است، ارسال شده بود.


پروفسور «ادموند هرزیگ» که ارزش‌گذار دیگر این «پروپوزال» است از اظهار نظر خودداری کرد و روزنامه گاردین را به دفتر خبررسانی دانشگاه آکسفورد ارجاع داده است.


هاشمی 41 ساله و فرزند چهارم اکبر رفسنجانی بهرمانی مدعیست که این اتهامات بخاطر مخالفت پدرش با احمدینژادست.مهدی هاشمی دشمنان زیادی در داخل و بویژه در دولت دارد که این هفته ازو خواستند که برای پاسخگویی به اتهامات فساد و دزدی و اختلاس اش به ایران برگردد.

سخنگوی دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که شکایت ابتدا قبل از کریسمس دریافت شد و پس از بررسی کامل و کامل شدن تحقیقات در حال جریان نتایجش اعلام خواهد شد. وی افزود هیچ ادعایی مبنی بر این که هاشمی به خاطر چشمداشت دریافت کمک مالی به دانشگاه پذیرفته شده وجود ندارد. با این حال تحقیقات درباره ادعاها مبنی بر اینکه بعضی در ازای دریافت پول در نوشتن (Propsoal) به وی کمک کرده اند، ادامه دارد.

 

طی یک ایمیل طولانی این ادعاها برای مهدی هاشمی توضیح داده شده ولی وی پیش از انتشارش از هر گونه اظهار نظر دراینمورد خودداری کرد. در عوض وی در ایمیلی دیگر نوشت: «همانطور که شما نیز مطلع هستید، طرح من در دانشگاه آکسفورد که طی چند ماه گذشته مشغول تحصیل در آن هستم قبول شده .توصیه می کنم شما با دفتر مطبوعاتی دانشگاه تماس بگیرید»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته