-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۱, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 03/31/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1348/10/11

قمار عاشقانه
مجتبی سمیع‌نژاد

باز هم یک زندانی در زندان درگذشت؛ به خاطر عدم رسیدگی پزشکی و عدم اجازه درمان به وی. قصه‌ای که سال‌ها است اتفاق می‌افتد و قوه قضاییه و مسئولین زندان‌ها به راحتی با جان یک زندانی «بازی» می‌کنند.


نگاه «بی‌رحم» قوه قضاییه به مخالفانی که آن‌ها را زندانی کرده و در پشت دیوارهای بلند زندان‌های خود نگاه داشته این بار محسن دگمه‌چی ۵۳ سال را به کام مرگ کشید. همان سرنوشتی که برای اکبر محمدی، امیدرضا میرصیافی،‌ امیر حسین حشمت‌ساران، قاسمی شال و بسیاری زندانیان دیگر رقم خورده می‌خورد. نگاهی که با «بی‌رحمی» تمام برای جان یک انسان ارزش قائل نشده و حاضر است به خاطر حفظ منافع خود قانون‌های که نانوشته برای خود وضع کرده، از جان یک انسان به راحتی گذر کند.

نگاهی که حتا نمی‌خواهد مخالف زندانی شده‌اش را سالم و سلامت ببیند و در پس تصمیمات‌اش بوی «مرگ و نیستی» به مشام می‌رسد. این‌جا دیگر صحبت کردن از رعایت حقوق بشر بی‌معنا جلوه می‌کند، حقوق بشر جایی است که در آن‌ انسان‌ها حق دارند آزادانه بزیند، آزادانه فکر کنند، آزادانه عمل کنند و آزادانه زندگی کنند. اما این‌جا حقوق بشر به درجه‌ای تنزل پیدا کرده که دیگر اولین حقی که باید نسبت به احقاق آن کوشید، این است که انسان‌ها حق دارند زنده بمانند، انسان‌ها حق دارند وقتی بیمار هستند، پزشک ببینند و دارو مصرف کنند، حق دارند وقتی که بیمارند با دست بند و پابند به تخت بسته نشده و به کرامت انسانی‌شان توهین نشود.

در این مقال انسان‌ها حق دارند که در مورد جان‌شان و این‌که سلامت‌شان را باید به دست آورند، نیاز به موافقت انسان دیگری نباشد، بر سر جان یک انسان، انسان و انسان‌های دیگر تصمیم نگیرند.

در احقاق حقوق حقه‌ی خود شاید باید راه رفته را بازگشت و از ابتدایی‌ترین نقطه با جمهوری اسلامی صحبت کرد، باید اول از آن‌ها خواست که بدانند در مورد جان یک موجود زندان به نام انسان تصمیم می‌گیرند، سخت‌گیری و نقض حقوق مکررشان به مرگ آدم‌ها منجر می‌شود.

تلخ‌ترین جای دنیا آن‌جا است که یک انسان حق داشته باشد برای سلامتی و زندگی یک انسان دیگر تصمیم بگیرد. وجود چنین جایی بی‌شک ننگ آحاد و کسانی است که نام بشر بر روی آن‌ها سنگینی می‌کند. بی‌شک این‌جا تلخ‌تری جای دنیا است و تلخ‌ترین انسان‌های دنیا می‌زیند، جایی به نام جمهوری اسلامی. جزیره‌ی کوچکی با قدرتی بی‌رحم و غیر انسانی.

حسین رونقی ملکی، منصور اسانلو، فاطمه رهنما، فرح واضحان و  ده‌ها تن دیگر این روزها و ماه‌ها و سال‌ها در این جزیره‌ی تلخ سرگردان یک تصمیم‌اند، سرگردان تصمیمی که به آن‌ها اجازه بدهد که سالم و سلامت بشوند و خانواده‌های‌شان از نگرانی به در آید.


 
 

1390/1/10

معاون سیاسی دفتر محمود احمدی‌نژاد برخی منتقدان دولت را به «صرف بودجه مقابله با جنگ نرم برای رویارویی با رئیس جمهوری و رئیس دفتر او» متهم کرد.

محمدجعفر بهداد روز نهم فروردین در گفتگو با ایرنا، ضمن انتقاد از انتشار برخی اخبار در مورد اسفندیار رحیم مشایی، تاکید کرد که گروهی از منتشر کنندگان چنین اخباری «به بهانه مقابله با جنگ نرم دشمن، تقاضای بودجه‌های چند میلیاردی کرده‌اند و با پیگیری شخص آقای مشایی و دستور مساعد دکتر احمدی‌نژاد به این بودجه‌ها دست یافته‌اند.»

بهداد همچنین در پاسخ به اعتراضاتی که درباره خبر درخواست مجوز هفت حزب حامی مشایی گفت: «برخی که به فعالیت‌ها و تحرکات محفلی عادت کرده‌اند به طور طبیعی با فعالیت‌های سازمان یافته و قانونی در حوزه سیاسی مخالفند و از اینکه با سازمان یافته شدن فعالیت رقبا دست آنها به عنوان عناصر محفلی و باندی عیان خواهد شد نگران و بیمناک هستند.»

همزمان با این اظهارات، سایت محرمانه نیوز، حامی اسفندیار رحیم مشایی، با تاکید بر اینکه «احمدی‌نژاد معیار اصلی اصولگرایی است»، توصیه کرد که در سال ۱۳۹۰، «نیروهای اصیل اصولگرایی دست به یک تصفیه و پالایش عمیق و حجامت جریان اصولگرایی بزنند و اصولگرایی را با معیار و شاخص احمدی‌نژاد مورد بازیابی قرار دهند.»

همین سایت، پیشتر هشدار داده بود که «در افتادن» با احمدی‌نژاد باعث «نابودی» آنان خواهد شد.

در یک «افشاگری» جداگانه، سایت محرمانه نیوز دو روز پیش به ذکر حروف اول نام و نام خانوادگی تعدادی از مسئولان حکومتی و رسانه‌ای پرداخت که به ادعای آن در ۲۷ اسفند ماه، در جلسه «اتاق فکر تخریب مشایی» شرکت کرده و برای «حذف وی از صحنه سیاسی» در سال ۱۳۹۰ برنامه ریزی کرده‌اند.

همین سایت پیشتر به انتقادات تند احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و مهدی طائب، از روحانیون محافظه کار و برادر حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، علیه اسفندیار رحیم مشایی واکنش نشان داده و هشدار داده بود که «تمامی این توهین‌های خجالت آور بی‌پاسخ نمی‌ماند.»

انتقاد از کسانی که موسیقی را حرام می دانند، سخن گفتن از دوستی با مردم اسرائیل و تجلیل پی در پی از هویت ایرانی، که از سوی برخی از روحانیان نوعی مقابله با «هویت اسلامی» تلقی شده، از جمله مواضع خبرساز رحیم مشایی بوده‌اند که به عقیده برخی منتقدانش، برای جذب آرای مخالفان دولت محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بعدی بیان شده‌اند.

منبع: ایرنا، محرمانه نیوز و بی بی سی


 
 

1390/1/10

نیروهای امنیتی امروز با یورش به مراسم خاکسپاری محسن دگمه چی زندانی سیاسی که روز دوشنبه در زندان جان سپرد، قصد بازداشت شرکت‌گنندگان در این مراسم را داشتند که جمعیت حاضر به مقابله با آنها بر خاسته و از دستگیری ممانعت نمودند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روز چهارشنبه دهم فروردین ماه، جمعیت زیادی در بهشت زهرا حضور یافتند تا مراسم خاکسپاری محسن دگمه چی،  را برگزار کنند، که در ساعات پایانی مراسم، با هجوم ماموران رو به رو شدند.

آن گونه که كانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی‌ها اعلام کرده، افرادی که در بهشت زهرا برای مراسم تدفین محسن دگمه‌چی گردآمده بودند، بسیار زیاد بوده و مدام شعار هیهات من االذله از سوی آنها سر داده شده است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران همچنین افزوده: «نیروهای امنیتی ولی فقیه که تعداد آنها بیش از صد تن تخمین زده می‌شد، از بدو شروع مراسم خاکسپاری اقدام به ایجاد مزاحمت برای حاضرین نمودند و حتی اقدام به توهینهای زننده به خانم‌های حاضر در این مراسم نمودند.»

هنوز از تعداد بازداشتی‌های احتمالی این مراسم، خبری منتشر نشده است.

بعد از جانباختن محسن دگمه چی، خانواده و بستگان وی، شامگاه سه‌شنبه در مقابل بیمارستان مدرس تهران تحصن کرده و خواستار دریافت پیكر وی از مسئولین شده بودند.

محسن دگمه چی، شامگاه دوشنبه هشتم فروردین به دلیل عدم رسیدگی پزشكی و وخامت اوضاع جسمانی، در حالیکه از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، جان باخت.

منبع: جرس


 
 

1390/1/10

حمید محسنی رئیس دفتر میرحسین موسوی از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

آقای محسنی روز دوشنبه ٢٢ شهریورماه ۸۹ بازداشت و پس از تفتیش منزل، روانه زندان شده بود. این حکم صبح امروز از سوی دادگاه انقلاب تهران به او ابلاغ شده است.

از سوی دیگر وب‌سایت جرس گزارش داده است که با گذشت بیش از پنجاه روز از بازداشت تقی رحمانی، مشاور مهدی کروبی، همچنان از وضعیت و سرنوشت این پژوهشگر و فعال ملی مذهبی، خبری در دست نیست.

 ارتباط این فعال سیاسی از یک هفته پیش از سال جدید با خانواده اش قطع شده و حتی اجازه تلفن یا ملاقات عید را نیافته است. این مسئله موجب نگرانی خانواده وی شده و مراجعات آنها به مراجع قانونی و زندان اوین، تاکنون بی پاسخ مانده است.

منبع: جرس، کلمه


 
 

1390/1/10

فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی مائده قادری، از اعضای کانون وکلا و همسر علی پرندیان از فعالین زندانی جنبش سبز شده‌اند.

وی در روز 12 اسفند سال گذشته در حالی که وضعیت همسر خود، علی پرندیان را پیگیری می‌کرد، در مشهد بازداشت شده و امکان کسب اطلاع درباره اتهام وی وجود ندارد.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن دستگیری خودسرانه مائده قادری، از دولتمردان ایرانی خواسته تا وی را فورا آزاد کنند و به آزار و اذیت او خاتمه دهند.

منبع: فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر


 
 

1390/1/10

پدر حسین رونقی می‌گوید ماموران امنیتی فرزندش را تحت فشار گذاشته بودند تا وادار به مصاحبه شود، اما حسین رونقی در پاسخ به ماموران گفته بود: «من چه مصاحبه ای بکنم؟ من اين اتهامات را قبول ندارم. اين کارها را نکرده ام که بخواهم مصاحبه کنم.»

احمد رونقی، پدر حسين رونقی، وبلاگ نويس، در گفتگو با رادیو فردا همچنین افزوده است که فرزندش در زندان از درد شديد کليه رنج می برد و از اين رو نگران جان فرزندشان هستند.

وی اضافه کرده که درخصوص پیگیری وضعیت جسمی حسین رونقی، که يکی از کليه هايش نیز عفونت کرده، بارها به مسئولين قضايی و مسئولين زندان مراجعه کرده، اما مسئولین پاسخی به او نداده اند و نیز اجازه نداده‌اند حسین رونقی به بیمارستان منتقل شود.

پدر این وبلاگ‌نویس همچنین گفته است: «به اين دليل حسين را تحت فشار گذاشته بودند که بايد مصاحبه کند. اما او گفته بود من چه مصاحبه ای بکنم؟ می خواهند او را تحت فشار بگذارند که مصاحبه بکند و ايشان هم مصاحبه نمی کند. می گويد من اين اتهامات را قبول ندارم. اين کارها را نکرده ام که بخواهم مصاحبه کنم. الان بازجوها هستند که تصميم می گيرند. ما دردمان را به چه کسی بگوييم؟ نظر خودم هم نبود که مصاحبه کنم. ولی چون فرزندم را تحت فشار قرار دادند و الان جان فرزندم در خطر است، مجبور شدم به حضرتعالی جواب دادم.»

حسين رونقی، وبلاگ نويس ، در تاريخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و چندين ماه را در سلول‌های انفرادی زندان اوين تحت فشارهای جسمی و روحی شديد گذرانده است. او در نهايت به ۱۵ سال زندان محکوم شد. وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين دوران محکوميت خود را می گذراند.

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/1/10

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از روزنامه کویتی الوطن اعلام کرد، یک روز پس از آن که دادگاهی در کویت دو شهروند ایرانی را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرده بود، کویت سفیر خود را از ایران فراخوانده است.

شیخ محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت با اعلام این خبر گفته است، کشورش هر کدام از دیپلمات‌های ایرانی را که ارتباطشان با شبکه جاسوسی ایران محرز شده باشد، اخراج خواهد کرد.

روز سه‌شنبه برخی منابع خبری به نقل از یک مقام‌ قضایی کویت اعلام کرده‌ بودند، دستگاه قضایی این کشور دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جمع‌آوری اطلاعات درباره ارتش کویت و نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور برای سپاه پاسداران به اعدام محکوم کرده است.

گفتنی‌ست که در اوایل سال گذشته خورشیدی دولت کویت از کشف یک شبکه جاسوسی ایران در این کشور خبر داده و اعلام کرده بود، مقام‌های قضایی این کشور سرگرم تحقیقات از بازداشت‌شدگان هستند.

به دنبال انتشار این خبر شماری از نمایندگان پارلمان کویت خواستار اخراج سفیر جمهوری اسلامی از این کشور شده بودند.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:
احتمال اعدام دو ایرانی به اتهام جاسوسی در کویت


 
 

1390/1/10

جمعی از مادران و خانواده‌های زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج طی نامه‌ای از سازمان‌های جهانی و حقوق بشری خواسته‌اند نسبت به فشارهای وارده بر زندانیان سیاسی و اِعمال محدودیت، تهدید و فشار حکومتی بر خانواده‌های آنان مداخله کرده و از آن‌ها حمایت کنند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، در این نامه که خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل نوشته شده، آمده است: «چه کسی پاسخگوی مادرانی‌ست که هر روز در استرس و اضطراب به سر می برند و به دلیل عدم ارتباط تلفنی با فرزندانشان ناچارند هر خبری که از رسانه‌ها می‌شنوند را باور کنند؟ یک روز می‌شنوند فرزندانشان در اعتصاب و بیمار هستند و دیگر روز می‌شنوند که تحت فشار هستند.»

این خانواده‌ها در نامه خود نسبت به اعمال «سلیقه‌ای قوانین زندان» اعتراض کرده و نوشته‌اند: «اگر زندانی در حال گذراندن محکومیت خود می‌باشد، پس این همه تغییر قانون و فشار بر خانواده‌ها برای چیست؟»

این نامه از طرف کلیه مادران و خانواده های زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از سازمان‌های مدافع حقوق بشر تقاضای حمایت و کمک کرده و خواسته که امکان تهیه مایحتاج زندانیان از طرف خانواده‌ها محیا شود.

منبع: کلمه


 
 

1390/1/10

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که  عصر امروز دو هوادار دختر تيم فوتبال استقلال تهران که برای تماشای دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال به ورزشگاه آزادی رفته بودند دستگير شدند.
    
بر اساس این گزارش، اين دو هوادار دختر قصد داشتند با لباس مردانه از درب غربي وارد ورزشگاه آزادي تهران شوند كه ماموران حراست آنان را دستگير كردند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی حضور زنان در ورزشگاهها ممنوع است. فعالان اجتماعی و زنان تاکنون بارها به این موضوع پرداخته و خواهان رفع قوانین تفکیک جنسیتی در ورزشگاههای ایران شده اند.

درخواست زنان و فعالان اجتماعی و فیلمسازانی همچون جعفر پناهی که با ساخت فیلم آٰفساید به مساله حضور زنان در ورزشگاهها پرداخته اند تاکنون بی‌پاسخ مانده و زنان در ایران همچنان از حضور در ورزشگاهها محرومند.

شهرآورد امروز تیم‌های پرسپولیس و استقلال با نتیجه یک بر صفر به سود استقلال پایان یافت.

منبع: ایرنا


 
 

اطلاعیه فرزندان موسوی:
1390/1/10

در پی درگذشت پدر میر حسین موسوی، فرزندان این رهبر جنبش سبز، با انتشار اطلاعیه‌ای تألمات خود را با مردم ایران در میان گذاشتند. میراسماعیل موسوی خامنه، ظهر امروز چهارشنبه دهم فروردین درگذشت.

در این بیانیه آمده است که پدر میرحسین موسوی پس از حصر و بازداشت خانگی میرحسین «مدام در حالتی شبیه به احتضار سراغ فرزند خود را می‌گرفت چرا که پیش از آن به صورت منظم با وی ملاقات داشت.»

فرزندان میرحسین موسوی و بقیه اقوام وی به دلیل کهولت سن او در جواب سوال‌های مداومش در مورد نبود میرحسین موسوی که هر هفته به دیدار پدر می‌رفت و هر روز تلفنی جویای حال پدر خود بود می‌گفتند که پدرمان به مسافرت رفته و به زودی بر می‌گردد و گاهی برای رفع دلتنگی‌های پدربزرگ پیر یکی از پسران دیگرش از جانب میرحسین موسوی حالش را می‌پرسید.

میرحسین موسوی در تمام بیش از ۴۵ روزی که در حصر و بازداشت خانگی به سر می‌برد تنها یکبار در حضور ماموران امنیتی در خانه میراسماعیل موسوی توانست وی را ملاقات کند و شرایط امنیتی به حدی بود که پدر میرحسین نیز متوجه غیرعادی بودن این مساله شد.

علی خامنه‌ای به علت نسبت دور خانوادگی با میراسماعیل موسوی خامنه، در دوران انقلاب  مدتی را به همین خانه که پدر میرحسین در آن درگذشت پناه برد و زندگی کرد.

منبع: کلمه


 
 

1390/1/10

هنگ کنگ روز چهارشنبه اعلام کرد که در همراهی با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران قوانینی را وضع کرده که مطابق آنها از جمله اموال شرکت کشتی‌رانی ایران مسدود می‌شود. این قوانین از جمعه گذشته اجرایی شده‌اند.

این قوانین حدود دو ماه پس از آن وضع شده است که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد ۲۰ شرکت «صوری» مستقر در هنگ کنگ را به اتهام ارتباط با شرکت خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی مورد تحريم قرار داده است.

هنگ کنگ در همان زمان یعنی اواخر دی‌ماه سال ۱۳۸۹ اعلام کرد که در تلاش است تا در همراهی با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تحریم‌های جدیدی را به تصویب برساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قوانین تازه‌ای که هنگ کنگ به تصویب رسانده ممنوعیت صدور ویزا برای برخی از مقامات جمهوری اسلامی و مسدود کردن اموال و دارایی‌های شرکت کشتی‌رانی ایران را میسر می‌سازد.

به گفته صاحب‌نظران، هنگ کنگ همواره به دلیل قوانین آسان‌گیرانه در تجارت و سهولت ثبت شرکت در آن مورد توجه شرکت‌ها و کشورهایی بوده است که قصد دور زدن تحریم‌های سازمان ملل را دارند.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:
هنگ کنگ قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کند


 
 

1390/1/10

بانک مرکزی آخرین آمارهای اقتصادی مربوط به سال ۸۸ که خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی را روشن می‌کند هنوز منتشر نکرده است.

آخرین آمار‌ها در این بخش مربوط به بهمن‌ماه ۸۸ است که در تاریخ ۱۷ خردادماه ۸۹ بر روی سایت بانک مرکزی قرار گرفته است.

این بخش از گزیده آمارهای اقتصادی شامل خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی اعم از بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی و نیز شامل ارقام عمده پولی و اعتباری و تسهیلات اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی است.

تاخیر بانک مرکزی در اعلام آمارهای اقتصادی، کارایی معاونت اقتصادی این بانک که مسئول تهیه این آمارهاست را زیر سئوال برده و علاوه بر این موارد هنوز رشد اقتصادی سال ۸۷ هم پس از گذشت ۳ سال اعلام نشده است.

منبع: ایسنا


 
 

1390/1/10

میر اسماعیل موسوی پدر میر حسین موسوی ظهر روز سه‌شنبه دهم فروردین درگذشت.

فرزندان میرحسین موسوی با انتشار اطلاعیه‌ای از درگذشت پدربزرگ خود خبر داده و نوشته‌اند: «پدر میر حسین موسوی در آرزوی دیدار فرزند، دیده از جهان فرو بست.»

در این اطلاعیه آمده است که میر اسماعیل موسوی «در آرزوی دیدار فرزند خود این چهل و پنج روز را در حالتی شبیه احتضار می‌گذراند و هر روز سراغ میرحسین را از همسر خود می‌گرفت.»

فرزندان موسوی در اطلاعیه خود آورده‌اند: «دلهره‌ای از رنج مدام روزگارمان نیست که می‌دانیم مردان پاک خدا را هجرت از جهان خاکی به دنیای باقی سعادتیست و رها شدن از بند قفس آرزویی طولانی می دانیم که راست قامتان جاودانه تاریخ خواهند بود.»

آنها در بخش دیگری از این اطلاعیه می گویند: «اندوه هجران پدر و فرزند رسم روزگار است که در طول تاریخ یوسف از یعقوب جدا کرده است و همان زمانه هم یوسف‌ها از چاه به بیرون کشیده است و موسی‌ها به دامان خانواده برگردانده است. امید که سیاهی و تاریکی رنگ ببازد و گلباغ کشور، سبز و آباد گردد.»

میرحسین در تمام بیش از ۴۵ روزی که در حصر و بازداشت خانگی به سر می‌برد تنها یکبار آن هم در شرایط امنیتی توانسته بود با پدرش ملاقات کند.

منبع: کلمه


 
 

1390/1/10

یک دادگاه آمریکایی در پرونده «فروش عتیقه‌ها و آثار هنری ایران برای تامین غرامت بازماندگان بمب‌گذاری در اسرائیل» به نفع ایران رای داد.

پیش از این یک دادگاه بدوی حکم کرده بود که بازماندگان بمب‌گذاری دهه ۹۰ در اسرائیل می‌توانند غرامت خود را از محل فروش آثار و عتیقه‌های ایرانی که در موزه‌های شیکاگو نگهداری می‌شود تامین کنند.

اما روز سه‌شنبه دادگاه تجدید نظر اعلام کرد که حکم بدوی خطاست و بنابر حق تملک ایران بر این اشیا، نمی‌توان آن‌ها را در این راه خرج کرد.

بمب‌گذاری انتحاری سال ۱۹۹۷ در اسرائیل پنج کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت. بازماندگان این بمب‌گذاری ایران را متهم می‌کنند که آموزش و تجهیزات در اختیار گروه حماس گذاشته است.

با حکم جدید دادگاه این کتیبه‌ها و سفال‌ها می‌توانند بار دیگر به زادگاه‌شان بازگردند.

منبع: رویترز٬ صدای آمریکا و رادیو فردا


 
 

از ۲۵ اسفند تا صبح ۱۰ فروردین
1390/1/10

جمعیت هلال احمر اعلام کرد حوادث رانندگی نوروزی در ایران از ۲۵ اسفند تا صبح ۱۰ فروردین امسال ۲۴۰ نفر کشته و ۳۶۶۴ تن مجروح بر جا گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس در ۱۴ روز گذشته ۱۵۰۱ خانوار شامل ۵۶۳۸ نفر به نوعی دچار حادثه تصادف رانندگی شدند که از بین ۲۴۰ نفر جان خود را از دست داده و ۳۶۶۴ نفر نیز دچار آسیب جسمی شده‌اند.

براساس این گزارش امدادگران جمعیت هلال احمر طی این مدت پنج هزار و ۳۹۸ نفر که بر اثر حوادث مختلف دچار مشکل شده بودند را نجات داده‌اند.

همه ساله در ایران در روز‌های پایانی هر سال و ایام تعطیلات سال نو، تصادفات جاده‌ای فراوانی رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن ده‌ها تن از مسافران می‌شود.

جاده‌های ایران با بیش از ۲۳ هزار کشته و ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت مالی در سال، در ردیف اول حوادث مرگبار جاده‌ای جهان قرار دارند.

منبع: فارس

پیشینه
دست‌کم ۱۳ کشته در سوانح جاده‌ای ۲۹ اسفند
هر دو روز ۱۵۰ نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته می‌شوند


 
 

از سوی آمریکا صورت گرفت
1390/1/10

ایالات متحده شرکت دولتی «بلاروس نفت» را به علت سرمایه گذاری در طرح توسعه میدان نفتی جفیر در ایران تحریم کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد که قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری بلاروس نفت و شرکت بازرگانی نفت ایران، قانون تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را نقض می‌کند.

قرارداد طرح توسعه میدان جفیر در اوایل سپتامبر ۲۰۰۷ بین ایران و بلاروس امضا شده است.

کنگره آمریکا در تابستان سال ۲۰۱۰ میلادی، قانونی را وضع کرد که بر اساس آن، شرکت‌های خارجی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند تحریم می‌شوند.

در نتیجه اجرای این قانون بود که در طول سال گذشته، شمار زیادی از شرکت‌های خارجی از ایران رفتند یا صادرات بنزین به ایران را قطع کردند.

شرکت توتال فرانسه، استا‌ت‌اویل نروژ، انی ایتالیا، رویال داچ شل هلند و انپکس ژاپن پنج شرکتی هستند که ایالات متحده در سپتامبر سال گذشته از آن‌ها خواست قراردادهای جدیدی در زمینه توسعه صنعت انرژی ایران منعقد نکنند.

منبع: رادیو فردا و بی‌بی‌سی


 
 

1390/1/10

لولا دا سیلوا رئیس جمهور سابق برزیل از رای اخیر کشورش در حمایت از اعزام یک گزارشگر ویژه برای تحقیق درباره مساله حقوق بشر در ایران دفاع کرد.

آقای لولا که در شهر لیسبون پرتغال به سر می برد به بخش برزیلی بی بی سی گفت: «من از داشتن یک گزارشگر حمایت می کنم. به نظرم رای درستی بود که برزیل داد. باید محققی برای تحقیق در ایران باشد. این گزارشگر موظف نیست با اتهاماتی که سایر کشورها وارد کرده اند موافقت کند، اما نمی توان مانع تحقیق درباره این مساله شد که آیا فجایع حقوق بشر در جایی اتفاق می افتد یا نه.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز پنجشنبه گذشته (24 مارس) با صدور قطعنامه ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داد و برزیل نیز از حمایت کنندگان آن بود.

اقدام برزیل در دادن رای مثبت به آن قطعنامه، تغییری در نگرش دولت برزیل نسبت به دوره ریاست جمهوری آقای لولا به حساب می آید که در این موارد اغلب رای ممتنع می داد.

برزیل در دوران آقای لولا روابط خوبی با ایران داشت. او از جمله سعی کرده بود که در مورد مناقشه مربوط به برنامه اتمی ایران میانجیگری کند.

لولا داسیلوا ماه ژوئیه سال گذشته ابراز آمادگی کرده بود به سکینه محمدی آشتیانی که در ایران به سنگسار محکوم شده پناهندگی بدهد. ایران آن پیشنهاد را رد کرد.

منبع: بی‌بی‌سی

پیشینه:
سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد

 


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته