-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 03/29/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/1/8

گفتگوی خبر انلاین با دکتر ابراهیمی دینانی

محمدرضا اسدزاده می نویسد در دیدار نوروزی با استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی بیش از 3 ساعت گفت و گو داشته است از برخورد بافرهنگ باستانی ایران گرفته تا حکومت توحیدی نخبگان ولی ناچار بخش هایی از  گفتار استاد را با مشورت او به جهات مختلف تعدیل کرده است. فشرده ای از گفتگو که منتشر شده خود نشان می دهد چرا حرفهای دکتر دینانی نمی توانسته بدون تعدیل منتشر شود. فشارهای سیاسی برای مهار اندیشه کسانی چون دکتر دینانی آنها را شاید بیش از حد با فرهنگ عربی به ستیزه واداشته است. اما بخشی از حرفهای او که از ایران می گوید در رسانه های فارسی تازگی دارد:

 

موضوع بحث ما نوروز و فرهنگ ایرانی است...

این روز ها حرف زدن از ملی گرایی و مسائل ملی و نوروز ایرانی خطرناک شده. حالا چه شده که شما سراغ این بحث رفتید. من نظراتی در این رابطه دارم که برخی را تاکنون نگفته ام. خب می دانید که برخی آقایان اساسا با نوروز و فرهنگ ایرانی مخالف اند.

بحث ما هم درباره نوروز و آیین های نوروزی است که از سوی برخی به نام اسلام با آن مخالفت های می شود؟ از طرفی درباره نوروز احادیثی داریم که نوروز را تایید می کنند. این تعارض ها از کجا ناشی می شود و چگونه قابل حل است؟

اینها از دو رویکرد به اسلام و تفکرات اسلامی ناشی می شود. بعضی ها فکر می کنند هر چه ملی است اینها را ایرانی ها ساخته اند. این مسئله است. ما قبل از اسلام خیلی چیزها داشتیم. برخی می خواهند بگویند نیست. واقعیت است که در این مملکت بعضی از نوروز خیلی خوششان نمی آید. حرف و کلامشان نفوذ هم دارد. پس می گویند قبل از اسلام هر چه بوده کفر بوده و چرا می خواهید کفر را زنده کنید؟ اینها اساسا با ادبیات و فرهنگ پارسی آشنا نیستند. با فرهنگ ایرانی آشنا نیستند.

می دانید تحت فرهنگ عربی درمی آیند. ذهنیتشان می شود عربی. نه اسلامی. این عربی شدن با اسلامی شدن دو چیز است. بعضی ها زندگی شان، فکرشان، فرهنگشان و همه خمیرمایه شان عربی شده. نه اسلام محمدی. اسلام محمدی با اسلام عربی فرق دارد. 

وهابیت و اسلام القاعده مال همین عرب هاست. این فرهنگ عربی است. نه اسلام آسمانی. در طول این 14 قرن یک متفکر و فیلسوف عرب برای من پیدا کنید. اینها خلفای شان هم عربی بوده اند. فرق خلفا با علی این بود که اسلام علی، اسلام محمدی و اسلام آسمانی بود. نه عربی. من صریح می گویم که به حضرت علی ارادت دارم. نه به این عرب ها. چرا. چون علی یک انسان آسمانی است.

من ناسیونالیست نیستم اما با اسلام عربی هم مخالفم. می گویند چرا این طور می گویی؟ من نمی گویم. تاریخ و اندیشه انسان این را می گوید. بله که به علی ارادت دارم. این علی و فرهنگ اهل بیت است که با فرهنگ ایرانی و با همه فرهنگ های جهان تعامل و تفاهم دارد. وگرنه مطمئن باشید اسلام عربی با هیچ فرهنگی کنار نمی آید. اسلام طالبانی با هیچ فرهنگی کنار نمی آید. امروز خطری که ما را تهدید می کند همین است.

توجه فیلسوفان مسلمان ما به بن مایه های فرهنگ ایرانی چگونه بوده است؟

فیلسوفان ما همه به فرهنگ ایرانی توجه داشته اند. حالا ملاصدرا کمتر توجه داشته. خیام و دیگران، بیشتر. مثلا ببینید خیام منجم ایرانی بوده و تقویم جلالی را او تنظیم کرده است. خیام هیئت دان و ریاضی دان بی نظیری بوده. اما در راس همه آنها ابن سینا قرار دارد که رساله نور را نوشته.

برای اینکه نور اصلا اولین بار در ایران مطرح شده است. قرآن هم خدا را نور معرفی کرده است. کلمه واجب الوجود و این دست کلمات یونانی است. اولین بار حضرت زرتشت، نور را مطرح کرده در عالم و اینها فکر می کنند که او مشرک بوده است. خیلی ها زرتشت را مشرک میدانند در حالی که اصلا مشرک نبوده و اولین موحد ایرانی پیش از همه اینهاست. خود ابن سینا هم از همه آیات قرآن آیه نور را تفسیر کرده است.

غزالی هم کتابی دارد به نام مشکاه الانوار. غزالی با اینکه متکلم و اشعری است و در بغداد تحصیل کرده اما این کتاب را درباره ایران نوشته که خیلی کتاب مهمی است. سهروردی که اصلا خودش را محیی و احیا کننده حکمت خسروانی می داند و بعد هم خود را تابع ابن سینا می داند. از طرفی ابن سینا مشایی نبوده و هزار سال است که به غلط این حرف را گفته اند. همین آثاری هم که از او به ما رسیده رگه های ایرانی دارد مثل سلامان و ابسال، حی ابن یقظان و خود اشارات، مقامات العارفین که اشاراتی به حکمت ایران باستان دارد. سهروردی هم می گوید من پیرو ابن سینا هستم از جایی شروع کردم که او آنجا ختم کرد.

آن طور که تاریخ نشان می دهد در آن زمان در کل جهان، فقط حکمت ایران و یونان مطرح بوده است.

دقیقا درست است. در همین یونان کوچک و آتن پایتخت یونان بوده که البته هنوز هم هست چقدر حکمت وجود داشته. در کل اروپا، انگلیس و فرانسه ای نبوده. تنها جایی که در مغرب زمین حکمت داشته، آتن بوده است. آتن ارسطو و سقراط و افلاطون و هراکلیتوس داشته. ایران هم آن موقع هم حکمایی داشته. خود زرتشت یک حکیم بزرگ بوده است.

اینکه گفته می شود زرتشت پیامبر نبوده و کافر بوده صحیح است؟

خیر. اصلا. دقت کنید که در ایران حکیم و پیغمبر یک معنا داشته اند. پیغمبر به معنی پیام آور آسمانی است. چرا که حکمتش حکمت الهی بوده، حکیم همان است که یهودی ها به آن خاخام می گویند. در حکمت هم تبادلی بین ایران و یونان بوده است. در چین و هند هم خبرهای کمی بوده اما نه به اندازه ایران و یونان، این دو کشور از نظر فرهنگی در کل جهان مطرح بودند و در همین حال جنگ هم داشتند. ایران و یونان 3 جنگ داشته اند که چند بار ایران یونان را شکست داد و بعد اسکندر آمد، ایران را شکست داد. هر چه بلا بود به سر ایران او آورد.

خشایارشاه در این جنگ ها تا آکروپلیس رفت. من وقتی در بلغارستان بودم، همانطور که می دانید مرز یونان است. دیدم بلغاری ها خیلی ایران را دوست دارند و برخی خود را ایرانی می دانستند، من پرسیدم چطور؟ گفتند وقتی خشایار شاه لشگر کشید به یونان در راه بازگشت عده ای از لشگریانش اینجا ماندند و بنابراین ما از نسل همان ایرانی ها هستیم.

بنابراین حکمای ما بسیار بودند اما گمنام هم بودند و بسیاری از آثار آنها هم از بین رفته در واقع بعد از اسلام این اموی ها بودند که (کتاب) سوزاندند. امروز در واقع همین القاعده هستند. این القاعده که الان به وجود نیامده. این طالبانی ها همیشه بوده اند. هر چه آثار ایرانی بود، چندین بار سوزاندند به خصوص آثار دینی و مذهبی ما را. این ها ریشه هایشان همه همان فرهنگ عربی اموی است که اول اشاره کردم. بنابراین آثار ایران نمانده اما بسیاری از آثار یونان مانده. این یک مسئله است.

مسئله دوم این است که مورخ بزرگی مثل هرودوت یونانی بوده است. درباره این سه جنگ هم نوشته اما طبعا چون یونانی است به نفع یونان نمی نویسد. اگر چه به ضرر ایران نوشته اما حداقل اسم ایران هست . عنادهایی بوده و دشمنی های که موجب شده تاریخ را مغرضانه بنویسد اما باز هم ما از هرودوت می فهمیم که ایران چه نقشی داشته. می پرسند از کجا می گویید آثار ایرانی ما را سوزانده اند و انکار می کنند. یک استاد دانشگاه کابل به من گفت که هر چه کتاب فارسی بود طالبان آتش زدند. شما حساب کنید که 1400 سال ما این مسئله را داشته ایم.

آمدند آثار ما را از بین بردند، آنوقت تا حرف می زنیم می گویند شما ناسیونالیست هستید. ما ناسیونالیست نیستیم. دفاع از قوم و قبیله که نمی کنیم. من از فرهنگ دفاع می کنم. ما دارای فرهنگ غنی بودیم و به همین دلیل ایرانی ها اسلام را بهتر از عرب ها فهمیدند. هنوز هم بهتر می فهمند. گسترش اسلام با قلم ایرانی ها بوده است. جنگ تنها، پیش می رود اما فایده ای ندارد. ایرانی ها قلم زدند. ابن سینا و غزالی و این همه متکلم و فیلسوف از اسلام نوشتند. همین صحاح سته که برای اهل سنت و حدیث است هر 6 تای آنها ایرانی بودند. اینها مسائلی است که بعضی ها می خواهند نادیده بگیرند.

اسلام هم که آمده خدا را نور دانسته، الله نور السماوات و الارض. اسلام که ما قبل خودش را انکار نکرده، اما هنوز هم عرب ها با ما دشمن هستند. اسلام هم که فاتح شد چون اینها اسلام را عربی می دانند، توانستند بر ایرانی ها مسلط شوند. ما اسلام را آسمانی می دانیم و آنها عربی و فرق است بین این نگاه ما و آنها. ما توانستیم که معارف اسلام را بفهمیم و گرنه عرب ها چه می کردند؟ خلاصه فقط با زور شمشیر که نمی شد. امروز هم نمی شود با فشار و تحکم و تحمیل و آدم کشی در دنیای امروز پیش رفت.

ارزیابی شما از وضعیت فکری و اندیشه در دهه هشتاد چگونه است؟

پاسخ این سوال قدری مشکل است. من الان آشفتگی فکری می بینم. نه تنها در جامعه خودمان بلکه در جهان. هم این سیر جهانی در ما اثر داشته و هم خود ما مشکلاتی داریم. جهان پیش رفته و نمی شود انکارش کرد بیشتر ذوق تصویری ایجاد شده و تخیل. تصویر خیلی مهم است و خیلی کارها از آن برمی آید ولی به همان اندازه عمق آدم را کم می کند. انسان های عمیق دیگر شاید کم داشته باشیم. اطلاعات به اندازه یک دریا و عمق به اندازه یک سانتی متر است. انسان این گونه دارد تربیت می شود و قدری مشکل آفرین است چرا که تعقل به سمت حسی شدن و خیالی شدن پیش رفته که این جهانی است اما در ما هم هست.

* با ویرایش و تلخیص 


 
 

1390/1/8

پس از کش و قوس های بسيار، سرانجام کارلوس کوئيروش سرمربی تيم ملی ايران شد و از از اواسط فروردين ماه هدايت تيم ملی فوتبال ايران را در دست خواهد گرفت.

عباس ترابيان، سرپرست کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال با اعلام این خبر گفت که مسوولان فدراسيون در گزينش اين مربی پرتغالی به جمع‌بندی رسيده‌اند و او به طور رسمی جانشين افشين قطبی در سرمربی تيم ملی ايران خواهد بود.

کارلوس کوئيروش هفته آينده برای امضای قرارداد با فدراسيون فوتبال ايران به تهران سفر می کند. به گزارش ایسنا، گزينه ديگری که تا کنون نامش اعلام نشده بود، فاتح تريم از ترکيه است و در خواست سالانه چهار ميليون يورو داشت. پيش از اين گفته شده است که قرارداد سه ساله کارلوس کوئيروش برابر با شش ميليون دلار است.

بر اساس این گزارش کارلوس کوئيروش، که در سفری بلند مدت در زادگاهش – موزامبيک- به سر می برد، يکشنبه شب به پرتغال بازگشت و مسوولان فدراسيون فوتبال در تلاشند تا هر چه سريع تر برای اين مربی و همراهانش بليت سفر به تهران را تهيه کنند. در سفر به تهران او را همسر و دو دستيارش همراهی خواهند کرد. دستيار سوم کارلوس کوئيروش هم چند روز پس از امضای قرارداد به تهران سفر خواهد کرد.

منبع: ایسنا و رادیو فردا


 
 

همسر محمد نوری‌زاد:
1390/1/8

فاطمه ملکی علت بازگرداندن محمد نوري زاد به زندان را به نقل از خود او ديدار محمد نوري زاد با آيت‌الله وحيد خراساني و همچنين «ديدار با خاتمي» اعلام كرده است.

همسر محمد نوري زاد در گفتگويي با جرس گفته: «در ملاقاتی که با آقای نوری زاد داشتم، ایشان گفتند که یک علت را دیدار با آقای خاتمی بیان داشته‌اند در صورتی که حتی زمانی که آقای خاتمی می‌خواستند به ملاقات ایشان به بیمارستان بروند آقای نوری زاد عذرخواهی کردند و این دیدار کنسل شد و دیگری هم ملاقات با آیت الله وحید خراسانی بود.»

وي افزوده: «همچنین در بیست روز قبل از عید ماجراهای زیادی اتفاق می افتد و به آقای نوری زاد توهین می کنند. آقای نوری زاد بسیار عصبانی شده و وضعیتی که آنها برای ایشان فراهم کرده اند، متاسفانه اصلا وضعیت خوبی نیست.»

همسر نوري‌زاد با بيان اين كه «هروقت خودشان تشخیص دهند با ما تماس می گیرند و قرار ملاقات می گذارند» درباره وضعيت مرخصي نوروزي وي نيز گفته: «بعد از سه هفته بی خبری، روز بیست و هشتم اسفند جهت ملاقات با آقای نوری زاد با ما تماس گرفتند. من گفتم دو روز دیگر عید است و به ایشان مرخصی بدهید اما آنها پاسخ دادند که شما برای ملاقات بیایید بعد برای مرخصی عید اقدام می شود اما تا امروز خبری از مرخصی نشده است. از آن روز که من و بچه ها موفق شدیم آقای نوری زاد را ملاقات کنیم تاکنون خبری از ایشان نداریم فقط یک تماس کوتاه تلفنی داشتند و این آخرین خبری است که از وی داریم.»

فاطمه ملكي وضعیت عمومی نوري زاد را خوب توصيف كرده اما گفته نوري زاد همچنان مشکلات کلیه و دندان دارد و «وضعیت دندانهایشان بشدت بد و مشکل پوستی اشان حاد است.»

محمد نوری زاد، روزنامه نگار و مستند ساز که پس از انتخابات ۸۸ به علت نوشتن نامه های انتقادی به رهبری بازداشت شد، مدتی پیش به دلیل وخامت حالش به بیمارستان مدرس منتقل شد و پس از جراحی در بیمارستان به دليل سنگ كليه، برای ده روز به منزلش برگشت. اما پس از ده روز وی را به بند دو الف زندان بازگردانند. نوری زاد در یادداشتی که پیش از بازگشت به زندان نگاشته بود، نسبت به بازداشت دوباره خود در بند دو الف که زیر نظر سپاه اداره می‌شود، هشدار داده و این بند را غیرقانونی دانسته بود.

منبع: جرس


 
 

1390/1/8

مقامات امنیتی برخی از فعالان سیاسی از طیف نهضت آزادی و ملی مذهبی را احضار کرده و درباره دید و بازدیدهای نوروزی محدودیتهایی را قائل شده‌اند و تهدید کرده‌اند در صورتی که بر خلاف دستورشان عمل شود بلافاصله بازداشت و در برخی موارد کتبا احضار خواهند شد.

سايت جرس در خبري نوشته: «نخستین محدودیت شامل حال بزرگانی شده است که به علت پیش کسوتی دیگران در نخستین روزهای فروردین به دیدارشان می‌روند. کودتاگران این پیش کسوتان را از جلوس برای دیدار نوروزی منع کرده‌اند.»

جرس براي نمونه اشاره كرده كه «در جالب‌ترین نمونه، به برخی فعالان سیاسی و کنشگران مدنی تاکید شده است که از مراجعه به منزل دکتر احمد صدر حاج سیدجوادی، کهنسال‌ترین کنشگر سیاسی امروز ایران، و از همراهان پایه‌گذاران نهضت آزادی ایران خودداری کنند.»

پيشتر سخنگوی شورای نگهبان نيز با هشدار درباره دیدارهای نوروزی نمایندگان مجلس با افراد «ضد انقلاب»، گفته بود که صلاحیت کسانی را که رفتار این افراد را تائید کردند، برای انتخابات آتی احراز نمی‌کنیم.

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگو با خبرآنلاین افزوده بود: «مردم تکلیف این افراد را مشخص کرده‌اند. دیگر این افراد در جایگاهی نیستند که بخواهند ادعای برگشت به نظام را داشته باشند. مگر اینکه در چهارچوب قانونی برخورد دیگری شود.»

نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس سال گذشته با محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران دیدار کرده بودند و این آخرین دیداری بود که خبر آن در رسانه‌ها منتشر شد و واکنش‌های تند حامیان دولت را در پی داشت.

تهدید تازه شورای نگهبان در مورد دیدارهای نوروزی در حالی مطرح شد که کسانی مانند میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، فاطمه و مهدی کروبی، از سران مخالف دولت ایران همگی در حصرند و فرزندان آنها نیز برای مدتی طولانی نتوانستند با آنها دیدار کنند.

منبع: جرس، خبرآنلاين


 
 

1390/1/8

تلاش‌های خانواده و وکیل احمدزیدآبادی برای اخذ اجازه مرخصی در ایام تعطیلات نوروزی همانند بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی ناکام ماند.

محمد شریف وکیل زندانیان سیاسی و یکی از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر ایران و همچنین وکیل احمد زید آبادی در خصوص پرونده موکلش به کمپین بین المللی حقوق بشر ایران گفت: «آخرین بار در ایام عید برای ایشان درخواست مرخصی شد، ولی قبل از آن در ملاقات من با قاضی و پرسش از فراهم بودن زمينه مرخصي، هر بار با جواب منفی مواجه می شدم، مفهومش را دیگر خودم می دانستم. ولی خوب برای مرخصی ایام عید خودشان از داخل زندان اقدام کردند بنده هم ملاقاتها را انجام دادم البته امیدوار بودم که بتوان مرخصی بگیرم اما متاسفانه موافقت نشد.»

وي درباره تعیین وثیقه برای زیدآبادی گفت: «اساسا با مرخصی موافقت نکردند تا بحث وثیقه مطرح شود، طی همان فاصله بین صدور حکم بدوی و حکم تجدید نظر یک سری اقدامات برای وثیقه انجام شد، سه بار دادگاه وثیقه را تغییر دادند و هر بار خانواده آقای زیدآبادی وثیقه را تهیه می‌کردند که تنها یک مبلغ هنگفت برای کارشناسی‌های مجدد برای وثیقه‌های متعدد متحمل شدند ولی به هر حال با این هم موافقت نشد که تا قطعیت حکم، ایشان آزاد شود و ایشان از بدو بازداشت زندان بود. با صدور حکم بدوی وحکم تجدید نظر هم کماکان در زندان بود بعد هم که حکم قطعی شد گفتند که دارد محکومیتش را سپری می‌کند. اساسا” من امسال نه در مورد هدی صابر موفق بودم و نه چند شهرستانی و نه آقای زید آبادی .»

شريف همچنين درباره وضعیت روحی و جسمی موکلش گفت: «در رابطه با وضعیت روحی اش مشکلی ندارد. مساله مشکلات بیماریهای جسمی‌شان هم یک سری امر پزشکی است.»

وکیل احمد زید آبادی با تاكيد بر اين كه «دکتر زید آبادی تا کنون به مرخصی نیامده و از روز بازداشت تا کنون در زندان است»درباره ملاقاتهای حضوری موکلش با خانواده خود اظهار کرد: «ملاقات حضوری داشتند که بعضی مواقع موافقت می‌شد و در برخی موارد موافقت نمی‌شد.»

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار، ۲۴ خردادماه سال گذشته در مقابل منزل خود بازداشت و دی ماه سال گذشته به تحمل ۶سال زندان، پنج سال تبعید در گناباد و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر نيز مفاد حکم دادگاه بدوی را به طور کامل تایید كرد.

منبع: جرس


 
 

1390/1/8

بحرين هشدار داد كه اگر ايران از دخالت در امور داخلي اين كشور دست برندارد درگيري‌ها ممكن است به «رويارويي» منجر شود.

وزیر امور خارجه بحرین، در اظهار نظری که وال استريت ژورنال آن را «جدي‌ترين هشدار بحرين تاكنون» خوانده گفت: «تهدید از جانب ایران می‌تواند در دوران اختلافات عمیق بین ایران و همسایگان عرب آن در منطقه خلیج فارس تا هر سطحی افزایش یابد.»

شیخ خالد بن حمد الخلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفت ‌وگو با وال استریت ژورنال، تهدید کرد كه ايراني‌ها ممكن است مرتكب اشتباهاتي شوند كه به «ايجاد يك رويارويي» بيانجامد.

وي افزود: «کارزار ایران علیه ما در این مرحله سیاسی است، ولی هر آن می‌تواند وضعیت متفاوتی پيدا كند.»

بحرین اخيرا اتهامات مبنی بر دست داشتن تهران در اعتراض‌ها را افزایش داده و پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه، حاکم این کشور، روز یکشنبه با اشاره سرپوشيده‌‌ای به ایران گفته دولت، توطئه ترور بيست سي ساله توسط بیگانگان را خنثی کرده است.

شیخ خالد همچنين با بيان اين كه «در این منطقه بین ایران و همسایگان آن یک اشکال جدی وجود دارد» گفته تنش‌های منطقه‌ی‌ای اين کشور را به اتخاذ اقداماتی جهت حفاظت از خود وادار نموده است.

شیخ خالد افزوده ايراني‌ها «در کشور خودشان مشکل جدی دارند و باید به آن رسیدگی بکنند و دست از سر ما بردارند.»

هفته گذشته نیز، مقامات بحرینی اعلام کرده بودند که کاردار سفارت ایران در بحرین، در حال تحویل یک دستگاه اطلاعاتی به عوامل خود، بازداشت شده و وی نقش جدی در نقل و انتقال سلاح برای مخالفین حکومت آن کشور داشته است. بعد از چند روز سفارت ایران در بحرین، این موضوع را تکذیب کرد.

رویدادهای اخیر در بحرین و اعتراضات فراگیر مردمی و در پیِ آن فراخوانی نیروهای نظامی منطقه برای کمک به دولت بحرین، باعث تیرگی روابط این کشور و ایران شده و فراخوانی سفیران دو کشور از پایتخت های یکدیگر را به دنبال داشته است.

منبع: وال استريت ژورنال، جرس


 
 

1390/1/8

آیت الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید شیعیان با دفاع از انتقادات قبلی خود مبنی بر نحوه تشخیص و صدور حکم زندان، گفته است: «حرف های اساسی تری دارم که در آینده به تدریج مطرح خواهم کرد.»

آیت الله وحید خراسانی، این سخنان را در جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مطرح کرده که به تازگی به دیدارش رفته اند.

به گزارش کلمه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار با توجه به لحن انتقادی سخنان اخیر او در ارتباط با کسانی که بدون داشتن تشخیص درست از شرایط صدور احکام حبس، اقدام به زندانی کردن افراد می‌کنند، از آیت الله وحید خراسانی خواسته اند که اظهارت خود را «تصحیح یا تعدیل» کند اما این مرجع تقلید شیعیان با این خواسته مخالفت کرده است.

آیت‌الله وحید خراسانی در پاسخ به خواسته اعضای مدرسین حوزه علمیه قم گفته است: «تمام چیزهایی که من گفتم، اندیشه بوده، فکر کردم و با اعتقاد بیان داشته ام و برگشتی هم وجود ندارد و به امواج سیاسی هم ربطی ندارد و فقط از باب حق گویی و حق طلبی بوده است.»

این مرجع تقلید در ادامه افزوده است: «حرف‌های بسیار اساسی‌تری دارم که در آینده به تدریج مطرح خواهم کرد، و ممکن است نظرات من به هرکس که شما فکر می‌کنید هم بر بخورد.»

آیت‌الله‌ وحید خراسانی همچنین در پاسخ به سخنان کعبی از اعضای جامعه مدرسین پرسیده است: «اشخاص مهم‌ترند یا اسلام؟ بنیانگذار جمهوری اسلامی الان کجا هستند؟ آقای خامنه‌ای و من تا کی خواهیم ماند؟»

آیت الله وحید خراسانی در دی‌ماه سال ۸۹ گفته بود که اقرار و اعتراف كسی كه در زندان است، اعتبار ندارد و  اگر قاضی صرفا به استناد اقرار و اعتراف کسی که در زندان است قضاوت كند و حكمی دهد، آن قاضی از اهلیت و صلاحیت قضاوت ساقط می‌شود.

وی در اسفند ماه سال گذشته نیز از كسانی که حبس و زندانی كردن را «برخوردی عادی و پیش پا افتاده» تلقی می كنند انتقاد کرد و گفت که  اساس دین بر آزادی بشر است.

منبع: کلمه و بی‌بی‌سی

پیشینه:
اقرار و اعتراف كسی كه در زندان است، اعتبار ندارد
آیت الله وحید خراسانی: اساس دین بر آزادی بشر است
 


 
 

روزنامه گاردین:
1390/1/8

گاردین نوشته است مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، پس از شکایتی مبنی بر نوشته شدن طرح رساله دکترای وی از سوی افراد دیگر، از سوی دانشگاه آکسفورد مورد پرسش قرار گرفته است.

مهدی هاشمی که در ایران رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بود، در اکتبر سال گذشته، دوره پنج ساله دکترای خود را در دانشگاه آکسفورد آغاز کرده است.

این دانشگاه به تازگی به خاطر آنچه اقدام افراد شاغل در این آکادمی در برهم زدن استانداردهای حاکم بر آن برای کمک به تحصیل مهدی هاشمی در آکسفورد نامیده شده، مورد سرزنش قرار گرفته است.

به نوشته گاردین اگر ثابت شود که افرادی در نوشتن طرح رساله دکترای آقای هاشمی به وی کمک کرده‌اند، ممکن است از وی خواسته شود این دانشگاه را ترک کند.

دوستان مهدی هاشمی که در جریان انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری علیه محمود احمدی‌نژاد فعالیت می‌کردند، می‌گویند وی قربانی توهمات و فشارهای مخالفان شده است.

این گزارش پس از طرح اظهاراتی مبنی بر روابط بسیار نزدیک مسئولان دانشگاه آکسفورد با فرزندان شخصیت‌های مهم در خاورمیانه صورت می‌گیرد. اوائل ماه جاری گزارش‌هایی مبنی بر نزدیکی سر هاوارد دیویس، مدیر دانشکده اقتصاد آکسفورد با سیف الاسلام پسر معمر قذافی و حاکمیت لیبی منتشر شده بود که به استعفای وی منجر شد.

به تازگی روزنامه‌های حامی دولت در ایران نیز مدعی ارتباط مهدی هاشمی و سیف قذافی شده بودند.

سر پی‌تر تورث، یکی از مشاوران سابق دانشگاه آکسفورد که در حال حاضر مسئول هیات تحقیق در مورد رساله دکترای مهدی هاشمی است، می‌گوید ممکن است طرح دکتری یا پروپوزال (درخواست پذیرش) وی توسط برخی از دانشجویان نوشته شده باشد. این در حالی است که مهدی هاشمی به شدت از پروپوزال خود دفاع کرده است.

یکی دیگر از موارد مورد تحقیق در مورد مهدی هاشمی این است که گفته می‌شود تسلط وی به زبان انگلیسی به اندازه‌ای نیست که بتواند چنین تزی را بنویسد.

فاصله بیش از ۱۲ مایلی محل زندگی مهدی هاشمی با مرکز شهر آکسفورد نیز از دیگر موارد مورد بررسی از سوی هیات تحقیق است.

به گزارش گاردین دانشگاه آکسفورد نخستین بار در دسامبر گذشته و پیش از کریسمس از سوی دست‌کم دو نفر از افراد دانشگاهی این گزارش را دریافت کرده و ۱۰ هفته است که روی این موضوع تحقیق می‌کند.

یکی از سخنگویان این دانشگاه گفته است که تحقیقات یادشده کماکان ادامه دارد.

با این حال به گفته وی، هنوز مدرکی دال بر اینکه افرادی در داخل دانشگاه در ازای دریافت کمک مالی با ادامه تحصیل هاشمی موافقت کرده باشند، بدست نیامده، اما گروه تحقیق و بررسی در این مورد نیز تحقیقاتی انجام خواهد داد.

کاوه موسوی یکی از استادان مرکز مطالعات حقوقی و اجتماعی این دانشگاه می‌گوید از داخل آکسفورد به مهدی هاشمی کمک شده که وی توانسته در این دانشگاه پذیرفته شود.

وی معتقد است که با قبول هاشمی در آکسفورد، افراد شایسته‌تری از ورود به این دانشگاه بازمانده‌اند.

دکتر همایون کاتوزیان متخصص تاریخ معاصر ایران و استاد ارشد دانشکده مطالعات شرق‌شناسی آکسفورد که طرح تز مهدی هاشمی را مورد ارزیابی قرار داده، می‌گوید متن آن خیلی خوب بوده، اما وی نمی‌دانسته که این تز از سوی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته شده، چرا که وی بر روی برگه، خود را بهرمانی معرفی کرده بوده است.

نام کامل فامیل آقای هاشمی، مهدی هاشمی بهرمانی رفسنجانی است.

پروفسور ادموند هرزیگ، استاد دومی که تز مهدی هاشمی را تائید کرده، از پاسخ به سئوال خبرنگار گاردین خودداری کرده و از وی خواسته برای دریافت پاسخ به دفتر مطبوعاتی دانشگاه آکسفورد مراجعه کند.

مهدی هاشمی در پاسخ به ای‌میلی طولانی که در این خصوص دریافت کرده، نوشته است همانطور که می‌دانید درخواست من برای ادامه تحصیل از سوی دانشگاه آکسفورد مورد پذیرش قرار گرفته و برای دریافت اطلاعات بهتر است با دفتر مطبوعاتی دانشگاه تماس بگیرید.

هاشمی ۴۱ ساله و یکی از چهار پسر اکبر است که به تازگی از مجلس خبرگان رهبری کناره‌گیری کرد. دوستانش می‌گویند وی به خاطر اقادامات پدرش در مخالفت با احمدی‌نژاد و همراهی با مخالفان مورد فشار قرار دارد. وی در ایران و در میان محافظه‌کاران نیز مخالفان بسیاری دارد، به طوری که بار‌ها مقام‌های قضایی به صراحت اعلام کرده‌اند او در صورت بازگشت به کشور دادگاهی خواهد شد.

منبع: گاردین


 
 

کمیسیون امنیت ملی مجلس:
1390/1/8

کمیسیون امنیت ملی مجلس در بیانیه‌ای قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران را فاقد ارزش حقوقی دانست.

کمیسیون امنیت ملی مجلس در بیانیه خود آورده که «این قطعنامه در شرایطی صادر شد که برخی از اعضای این شورا مانند عربستان و بحرین در حال کشتار مردم هستند.»

در این بیانیه آمده است: «امروز شورای حقوق بشر یک شورای سیاسی است که بازیچه دست قدرت‌های بزرگ و زد و بندهای پشت پرده اعضای آن است و فاقد صلاحیت بررسی مسائل حقوق بشری کشورهاست.»

بیانیه کمیسیون امنیت ملی مجلس در شرایطی منتشر می‌شود که پیش‌تر علاالدین بروجردی رییس این کمیسیون از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود با گزارشگر ویژه سازمان ملل همکاری نکنند.

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته به قطعنامه‌ای رای مثبت دادند که براساس آن گزارشگر ویژ‌ه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی این قطعنامه «سیاسی» دانسته و مفاد آن را رد کرده‌اند.

منبع: ایلنا

پیشینه:
سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد
سازمان ملل قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد


 
 

1390/1/8

حسین ابراهیمی نماینده مجلس با بیان اینکه نوروز تنها مصرف داخلی دارد و نه بین‌المللی گفت: «مجلس جشن بین‌المللی سال بیداری» اسلامی را برگزار می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که «جشن نوروز قابلیت تسری به جهان اسلام را ندارد و تنها می‌تواند برای ایجاد انسجام و وحدت ایرانیان و در خوش بینانه‌ترین حالت فارسی زبانان مورد استفاده قرار گیرد.»

آقای ابراهیمی افزوده است: «به محض شروع کار مجلس در سال ۹۰ طرح برگزاری جشن بین‌المللی سال بیداری اسلامی را در کمیسیون امنیت ملی مطرح کنم تا مجلس با محوریت این کمیسیون یک حرکت بزرگ جهانی را رقم بزند.»

این نماینده مجلس هدف از برگزاری چنین مراسمی را اعلام حمایت جمهوری اسلامی از اعتراض‌های مردمی در چند کشور عربی اعلام کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی معتقدند اعتراض‌های اخیر در جهان عرب ناشی از «بیدای اسلامی» است و ایران باید از این اعتراض‌ها حمایت کند.

دولت احمدی‌نژاد که برای لغو مراسم جشن‌های نوروزی تحت فشار شدید محافظه‌کاران بود از روز گذشته برگزاری این جشن‌ها را در تهران آغاز کرده است.

منبع: عصر ایران


 
 

1390/1/8

هفته‌نامه آرژانتینی «پرفیل» نوشته‌ که دولت آرژانتین به جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده در قبال توقف پرونده بمب‌گذاری «آمیا» و یک بمب‌گذاری دیگر روابطه تجاری دو کشور از سر گرفته شود.

آسوشیتدپرس به نقل از «پرفیل» نوشته که «آرژانتین در مذاکرات محرمانه‌ خود با ایران پیشنهاد کرده بمب‌گذاری در سفارت اسرائیل و مرکز فرهنگی یهودیان در بوینوس آیرس را که در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ صورت گرفته، فراموش کند تا در مقابل روابط میان دو کشور بهبود یابد.»

در سال ۱۹۹۲ بر اثر انفجار بمب در سفارت اسرائيل در بوینوس آیرس ۲۹ نفر کشته و ۲۴۲ نفر زخمی شدند.

دو سال بعد، بر اثر انفجار بمب در مرکز فرهنگی یهودیان ۸۵ نفر جان خود را از دست دادند و حدود ۲۵۰ نفر زخمی شدند.

بررسی مسئولان انتظامی و قضایی آرژانتین نشان داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی در این بمب‌گذاری‌ها نقش داشته‌اند.

دستگاه قضایی آرژانتین بدین خاطر برای برخی از مسئولان ایرانی از جمله علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت، احمد وحیدی، فرمانده وقت سپاه قدس، و محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، دستور جلب صادر و به اینترپل، پلیس بین‌المللی ارسال کرد.

منبع: دویچه‌وله و واشینگتن پست

پیشینه
آرژانتین: پرونده آمیا در کشور سوم پیگیری شود


 
 

1390/1/8

سرهنگ محمدرضا مهماندار فرمانده پلیس راه کشور از ضبط دو هزار و ۷۰۷ گواهینامه طی ۱۰ روز گذشته خبر داد.

آقای مهماندار گفته که طی این مدت پنج هزار و ۸۵۲ خودرو متخلف به دلیل تخلفات حادثه‌ساز متوقف و به پارکینگ منتقل شده‌اند.

به گزارش مهر، فرمانده پلیس راه کشور افزوده که طی ۱۰ روز گذشته پلیس در ۷۸۴ هزار و ۵۹۶ مورد با تخلفات رانندگی برخورد قانونی کرده است.

مهماندار با اشاره به اینکه اعمال قانون پلیس طی این مدت نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته، خاطر نشان کرد: «در این مدت سرعت و سبقت غیرمجاز از طرف رانندگان به ترتیب ۲۴ و ۲۲ درصد افزایش داشته است.»

جاده‌های ایران با بیش از ۲۳ هزار کشته و ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت مالی در سال، در ردیف اول حوادث مرگبار جاده‌ای جهان قرار دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

پیشینه
۱۲۱ کشته و یک هزار و ۴۰۰ زخمی در تصادفات جاده‌ای سه روز اول عید


 
 

عضو کمیسیون انرژی مجلس:
1390/1/8

حسین امیری خامکانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «به طور قطع در قبض‌های بعدی که در فروردین به مشترکان توزیع می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت و این افزایش قیمت‌های ناگهانی در میان مردم شوک به وجود می‌آورد.»

آقای امیری خامکانی گفت: ما از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق و گاز افزایش زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت اجرای قانون یارانه‌ها و مدیریت ریسک و کاهش تبعات هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور، تصریح کرد: دولت باید برای جلوگیری از ایجاد چنین جوی در جامعه، کارشناسانه‌تر عمل می‌کرد.

رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که طبق قانون قیمت‌ها باید پلکانی افزایش می‌یافت، این نوع عملکرد دولت را بی‌توجهی به برنامه پنج‌ساله و خلاف قانون خواند.

منبع: کلمه


 
 

1390/1/8

پس از انتشار خبری درباره توقیف دو قایق ایرانی در خلیج فارس توسط قطر، وزارت کشور این امیرنشین خبر یاد شده را تکذیب کرده و آن را «نادرست» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان وزارت کشور قطر روز یکشنبه در این باره به خبرگزاری رسمی قطر گفته است: «گزارش‌ها درباره توقیف دو قایق ایرانی حامل اسلحه در آب‌های بین‌المللی نادرست است.»

پیشتر روزنامه کویتی الآن در سایت اینترنتی خود از توقیف دو قایق ایرانی در نزدیکی آب‌های بحرین توسط قطر خبر داده بود.

این روزنامه به نقل از منابعی که هویت آنها را افشا نکرده، نوشته بود، این قایق‌ها حامل اسلحه بوده‌ و در سواحل شمال شرقی قطر توقیف شده‌ بودند.

در این گزارش هیچ اشاره‌ای به هویت خدمه‌ این قایق‌ها، زمان توقیف آنها و نیز مقصد احتمالی آنها نشده بود.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:
«توقیف دو قایق ایرانی از سوی قطر»


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته