-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۰, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 03/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



در جریان هجوم افرادی مسلح به داخل ساختمان شورای استانی در تکریت عراق دست کم ۵۳ نفر جان خود را از دست داده و ۹۸ تن دیگر زخمی شده اند. افراد مسلح با هجوم به ساختمان این شورا ، افراد حاضر در ساختمان را به گروگان گرفته بودند.در جریان هجوم افرادی مسلح به داخل ساختمان مقر شورای استانی در تکریت عراق دست کم ۵۳ نفر جان خود را از دست داده و ۹۸ تن دیگر زخمی شده اند. به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، این گروگان‌گیری روز سه‌شنبه در ساختمان شورای استانی صلاح‌الدین در تکریت رخ داد و افراد مسلح پس از منفجر کردن دو خودروی شخصی در بیرون از ساختمان این شورا و تبادل آتش با نیروهای انتظامی، به داخل ساختمان هجوم برده و تعداد نامعلومی از افراد داخل این ساختمان را به گروگان گرفتند. گروه گروگان‌گیر پس از ورود به ساختمان به سوی جمعی از افراد حاضر در این مقر تیراندازی کرده و با نیروهای انتظامی خارج از مقر نیز درگیر شدند. بنا بر گزارش‌ها، تبادل آتش در این محل ساعات چندی ادامه داشت و پس از آن نیروهای پلیس به منظور آزاد کردن گروگان‌ها وارد ساختمان شدند. در میان کشته‌شدگان، چهار درجه‌دار پلیس، شماری از مقامات محلی و دو خبرنگار مرتبط با خبرگزاری‌های رویترز و سی‌ان‌ان دیده می‌شود. هم‌چنین به گزارش شبکه خبری الجزیره، هیچ‌یک از ۱۰ فرد گروگان‌گیر که با اونیفورم نظامی وارد ساختمان شده‌بودند در این درگیری‌ها زنده نمانده‌اند. هیچ گروهی هنوز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌است اما پلیس تکریت می‌گوید که به احتمال زیاد سازمان القاعده مسئول این رویداد است. روز سه‌شنبه هم‌چنین افرادی ناشناس با راکت‌های کاتیوشا به یک تجمع عشیره ای در «هتل آمباسادور» در ساحل رود دجله حمله کردند که بر اثر آن سه نفر زخمی شدند. هم‌اینک در شهر تکریت که مرکز استان صلاح‌الدین و زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق است، از سوی پلیس ممنوعیت آمدوشد اعلام شده‌است. تکریت که در ۱۷۵ کیلومتری شمال بغداد واقع شده، ماه ژوئیه نیز شاهد کشته شدن چهار سرباز به‌دست یک بمب‌گذار انتحاری بود و پیش از آن در ماه ژانویه نیز یک بمب‌گذار انتحاری ۶۰ تن از افرادی که قصد پیوستن به پلیس را داشتند در این شهر به قتل رساند. استان سنی‌نشین صلاح‌الدین هم‌چنان شاهد حملاتی است که گمان می‌رود از سوی اسلام‌گرایان سنی که با قدرت داشتن مقام‌های شیعه در بغداد مخالفت دارند انجام می‌شود. اکثریت ساکنان شهر تکریت سنی‌مذهب هستند و اقلیت سنی در عراق در زمان صدام حسین نسبت به شیعیان از موقعیت بالاتری برخوردار بود.
 


دولت آمریکا روز سه شنبه یک شرکت نفتی بلاروس را به علت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، تحریم کرد. شرکت دولتی "بلاروس نفت" برای توسعه یک میدان نفتی، قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار با شرکت "نفت ایران" امضا کرده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای تاکید کرده که این تحریم به خاطر خودداری ایران از انجام به تعهدات بین المللی اش صورت گرفته است.
 


در جریان نشست لندن درباره آینده لیبی، قدرت‌های بزرگ بر ادامه اعمال فشار بر معمر قذافی وهمچنین واداشتن وی به ترک لیبی تاکید کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی که روز سه‌شنبه برای رایزنی درباره آینده لیبی در لندن گرد هم آمده بودند، در باره تشکیل یک گروه تماس بین‌المللی به توافق رسیدند. ویلیام هیگ،‌ وزیر خارجه بریتانیا،‌ که ریاست نشست لندن را برعهده داشت، گفته است، همه شرکت کنندگان در این نشست به این نتیجه رسیده‌اند که «قذافی و رژیم وی به طور کامل مشروعیت خود را از دست داده‌اند.» دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیز در سخنان خود در این کنفرانس نیروهای وفادار به معمر قذافی را به انجام «حملات مرگبار» در شهر مصراته،‌ متهم کرده و بر ادامه فشارها به رهبر لیبی برای تن دادن به قطعنامه شورای امنیت تاکید کرده است.
 


محمدعلی ورشوچی، هنرمند سینما و تلویزیون ایران در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت. به گزارش ایسنا، وی که برای عمل جراحی شکستگی پا در بیمارستان پارس بستری شده بود بر اثر کهولت سن درگذشت. محمدعلی ورشوچی در ۵۴ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و با کارگردان‌های برجسته سینمای ایران همکاری داشت. از نقش‌های به‌یادماندنی محمدعلی ورشوچی می‌توان به نقش «آسپیران غیاث‌آبادی» در مجموعه تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» اشاره کرد. پیکر این هنرمند قرار است بامداد چهارشنبه به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران تشییع شود.
 


محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی میگوید آماده است در راه آشتی ملی از دريافت کمک های مالی از آمريکا صرفنظر کند. به گزارش خبرگزاری اسوشيتدپرس، يکی از مشاوران ارشد محمود عباس گفت ، او رسيدن به آشتی ميان جنبش فتح با جنبش حماس را بر دريافت پول از دولت آمريکا ترجيح می دهد. دولت واشينگتن ساليانه مبلغ ۴۷۰ ميليون دلار کمک مالی دراختيار تشکيلات خود گردان فلسطينی می گذارد اما ارزيابی می شود که اعطای اين کمک را در صورت آشتی فتح و حماس لغو کند. آمريکا حماس را يک موجوديت تروريستی می داند و از هرگونه تماس با آن اکيدا خودداری می کند.
 


سایت کلمه گزارش داده مسئولان امنیتی و قضایی به فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اجازه نداده‌اند که در نوروز با آنها دیدار کنند. کلمه می‌نویسد خانواده میرحسین موسوی بارها به مقابل خانه پدر و مادرشان در خیابان پاستور مراجعه کرده اما ماموران امنیتی از نزدیک شدن آنها به این خانه جلوگیری کرده‌اند. برپایه این گزارش، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، تنها در اولین روز فروردین اجازه یافته‌اند تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود داشته باشند. به گزارش کلمه، یک در آهنی دیگر نیز که در «خیابان قابل مشاهده نیست، در پشت در قبلی ساخته شده است» و میله‌های آهنی تازه‌ای نیز برای «جوش دادن به درها و دیوارها» در محل مشاهده شده است. کلمه با یادآوری اینکه هنوز هیچ ارگان رسمی مسئولیت حصر و بازداشت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده نگرفته، نسبت به سلامت آنها ابراز نگرانی کرده است.
 


وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، با بررسی‌های «دقیقی» که صورت گرفته، برای این وزارتخانه محرز شده است که شرکت بلاروس‌نفت در سال ۲۰۰۷ قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با شرکت «نفتیران اینترترید» برای توسعه حوزه نفتی جفیر، منعقد کرده است.ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد،  یک شرکت نفت دولتی بلاروس را به دلیل سرمایه‌گذاری در صنعت نفت  ایران، تحریم کرده است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به تحریم شرکت «بلاروس‌نفت»، تاکید شده است که این  تحریم به دلیل خودداری ایران از انجام به «تعهدهای بین‌المللی‌اش» صورت گرفته است. وزارت خارجه ایالات متحده می‌افزاید: «یکی از مولفه‌های اصلی راهبرد ما تمرکز به ظرفیت تولید نفت و گاز ایران است، و همانطور که قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل نیز به آن اذعان دارد، این ظرفیت، صرف فعالیت‌های گسترش (سلاح‌های هسته‌ای) و همچنین صرف مخفی ‌سازی واردات اقلامی با کاربرد دوگانه، می‌شود.» در ادامه این بیانیه آمده است که در چارچوب این راهبرد، وزارت خارجه ایالات متحده شرکت دولتی «بلاروس‌نفت» کشور روسیه سفید را به موجب «قانون تحریم ایران» مصوب سال ۱۹۹۶ و قانون «تحریم‌های فراگیر ایران» مصوب سال ۲۰۱۰، برای همکاری با بخش نفت ایران تحریم می‌کند. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، با بررسی‌های «دقیقی» که صورت گرفته، برای این وزارتخانه محرز شده است که شرکت بلاروس‌نفت در سال ۲۰۰۷ قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با شرکت «نفتیران اینترترید» برای توسعه حوزه نفتی جفیر، منعقد کرده است. وزارت خارجه آمریکا سپس به  «قانون تحریم ایران» اشاره می‌کند که به موجب آن برای شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، تحریم در نظر گرفته می‌شود. وزارت خارجه آمریکا یادآور شده است که در سپتامبر سال ۲۰۱۰ شرکت «نفتیران اینترترید» را تحریم کرد و از پنج شرکت بزرگ نفتی چندملیتی خواست، که به سرمایه‌گذاری در  ایران پایان دهند و قراردادهای جدیدی با ایران منعقد نکنند. شرکت توتال فرانسه، استا‌ت‌اویل نروژ، انی ایتالیا، رویال داچ شل هلند و انپکس ژاپن پنج شرکتی هستند که ایالات متحده در سپتامبر سال گذشته از آنها خواست قراردادهای جدیدی در زمینه توسعه صنعت انرژی ایران منعقد نکنند. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از ماه ژوییه سال ۲۰۱۰ که باراک اوباما  قانون «تحریم‌های فراگیر ایران» را به اجرا درآورد، تهران به شدت برای جذب سرمایه جهت توسعه صنعت نفت و گاز خود در مضیقه قرار گرفته است. این وزارتخانه تاکید می‌کند در نتیجه اجرای این قانون بود که در طول سال گذشته، شمار زیادی از شرکت‌های خارجی از ایران رفتند یا صادرات بنزین به ایران را قطع کردند. ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند که هدف از برنامه اتمی‌اش را ساخت سلاح اتمی است؛ اتهامی که از سوی ایران همواره رد شده است. افزون بر تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، شورای امنیت سازمان ملل نیز تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران برای ادامه برنامه اتمی‌اش به تصویب رسانده است. در قطعنامه‌های شورای امنیت تحریم صنعت نفت و گاز ایران در نظر گرفته نشده است.
 


محسن دکمه‌چی، یکی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، که به علت ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان بستری شده بود، درگذشته است. محسن دکمه‌چی محسن دکمه‌چی، یکی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، که به علت ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان بستری شده بود، درگذشته است. محسن دکمه‌چی، یکی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات در ایران دوشنبه شب در بیمارستان در گذشته است، با این حال تاکنون مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی هیچ گونه واکنشی نسبت به این خبر از خود نشان نداده‌اند. در این میان مریم النگی، همسر این زندانی سیاسی در گفت و گو با بی‌بی‌سی، ضمن تایید خبر درگذشت آقای دکمه‌چی گفته است، وی از حدود سه هفته پیش در بیمارستان بستری بوده است. خانم النگی همچنین گفته است که روز دوشنبه هشتم فروردین ماه در بیمارستان با آقای دکمه‌چی ملاقات کرده و از این رو از دریافت خبر مرگ وی تنها چند ساعت پس از این ملاقات «شگفت زده» شده است. پیشتر نیز خبرهایی درباره وخامت حال این زندانی سیاسی در ایران که گفته می‌شود، به بیماری سرطان پانکرآس مبتلا بود، در برخی سایت‌های اینترنتی منتشر شده بود. اتهام آقای محسن دکمه‌چی که از وی به عنوان یک فعال سیاسی در بازار نام برده شده است، کمک مالی به خانواده زندانیان سیاسی اعلام شده است. هر چند در برخی گزارش‌های دیگر هواداری از مجاهدین خلق هم یکی دیگر از اتهام‌های این زندانی سیاسی برشمرده شده است. محسن دکمه‌چی که در شهریور ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، از سوی یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان کرج محکوم شده بود.
 


روز شنبه ششم فرودین ۱۳۹۰ فردی که خود را «هکر کمودو» می‌نامید، ضمن انتشار پیامی، خبر هک و احاطه امنیتی بر یک شرکت ارائه خدمات امنیتی اینترنت در ایتالیا را منتشر کرد. ادعای عملیات انفرادی هکر ۲۱ ساله «فدایی رهبر» ایران تا چه اندازه در نظر کارشناسان جهانی امنیت اطلاعات جدی است؟ هدف دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی از سرقت گواهینامه‌های اینترنتی چه بوده است؟روز شنبه ششم فرودین ۱۳۹۰ فردی که خود را «هکر کمودو» می‌نامید، ضمن انتشار پیامی، خبر هک و احاطه امنیتی بر یک شرکت ارائه خدمات امنیتی اینترنت در ایتالیا را منتشر کرد. این حملات ظاهراً یک روز پیش از انتشار پیام نخست، یعنی جمعه پنجم فروردین‌ماه صورت گرفته بودند. فردی که خود را جوانی ۲۱ ساله و «فدایی رهبر جمهوری اسلامی ایران» می‌خواند با انتشار سه پیام دیگر تا دوشنبه ۸ فروردین جزئیات بیشتری از رخنه و سرقت ۹ گواهینامه امنیتی دیجیتال صادر شده از سوی شرکت امنیت سایبری کمودو را منتشر کرد. ۹ گواهینامه سرقت شده از کمودو می‌توانستند مشخصاً برای جعل رمزگذاری هفت مورد ارتباطات ایمن زیر مورد استفاده قرار گیرند: جی‌میل (mail.google.com)، هات‌میل (login.live.com)، گوگل (www.google.com)، سه گواهینامه امنیتی سایت (login.yahoo.com)؛ اسکایپ (login.skype.com)، افزونه‌های فایرفاکس (addons.mozilla.org)، و احتمالاً رمزگذاری داخل یک سخت‌افزار گلوبال تراستی (Global Trustee). برای توضیح مختصر اهمیت گواهینامه‌های فوق، کافی است فردی را تصور کنید که قصد دارد ارتباط ایمیل و یا چت شما را در میانه راه کنترل کند. شرکت‌های امنیت اطلاعات، شنود این ارتباطات را توسط رمزگذاری‌هایی نظیر اس‌اس‌ال (SSL) ناممکن کرده‌اند. تصور کنید نهاد و یا ارگانی در ایران تلاش می‌کند بسته‌های داده ارسال شده از سوی کامپیوتر شما را رمزگشایی کند. این رمزگشایی عملاً ناممکن است چرا که سِرور پست الکترونیکی شما اساساً کدهای امن اس‌اس‌ال را برای شما ارسال نمی‌کند. به زبان فنی، اینجا از دو کد عمومی و خصوصی استفاده می‌شود. کد اول در اختیار همگان قرار می‌گیرد و کد دوم را صادرکنندگان گواهینامه‌های رسمی در اختیار سرور یا میزبانی قرار می‌دهند که مراحل قانونی ثبت، احراز هویت و خرید ارتباطات امن نظیر اس‌اس‌ال را طی کرده باشد. در اینجا فردی که گواهینامه‌های امن شرکت کمودو را ربوده‌است برای مدت زمانی بسیار کوتاه می‌تواند داده‌های کاربران ایمیل، اسکایپ و یا مسنجر را دریافت، رمزگشایی، مجدداً رمزگذاری و مثلاً برای گوگل ارسال نماید. واضح است که بر خلاف هیاهوی تبلیغاتی سایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اساساً رخنه و نفوذ به سرورهایی نظیر یاهو، اسکایپ و یا جی‌میل، هدف این حملات نبوده و مهاجمان نیز قطعاً توان فنی رخنه در سرویس‌های فوق را هرگز نداشته و ندارند؛ چرا که نومیدانه مجبور به جعل گواهینامه‌های تقلبی و نصب شنود با استفاده از شیوه موسوم به «ارتباط ‌ربایی» (یا فرد واسطه) آن‌هم با اطلاع از عمر چند دقیقه‌ای این گواهینامه‌ها شده‌اند. حملات روز بیست و پنجم مارس ۲۰۱۱ که بلافاصله از سوی کارشناسان امنیت سایبری، «کمودو گیت» لقب گرفت در فاصله زمانی بسیار کوتاهی کشف و خنثی شد. شناسه شرکت ایتالیایی قربانی بلافاصله تعلیق و لیست گواهینامه‌های صادره در اختیار مقامات قانونی قرار گرفت. گواهینامه‌های جعلی به سرعت برای شرکت‌های صاحب گواهینامه نظیر گوگل و یاهو ارسال شدند و در نهایت مرورگرهای فایرفاکس و کروم، گواهینامه‌های سرقت شده را ابطال و در رده‌بندی جعلی و خطرناک قرار دادند. شرکت مایکروسافت نیز فوراً یک بسته به‌روزرسانی برای تشخیص گواهینامه‌های جعلی و تغییر دسته‌بندی آنان از معتبر به خطرناک را منتشر کرد. حتی پیش از انتشار خبر هک و سرقت گواهینامه‌ها توسط فرد یا افرادی که خود را «فدایی رهبر» نامیده بودند، تهدید امنیتی ناشی از گواهینامه‌های جعلی کاملاً خنثی شده بود و کاربران ایرانی در صورت به‌روزرسانی مرورگر خود می‌توانستند با خیال آسوده ارتباطات ایمیل، چت و صوتی خود را از سر گیرند. در این میان سه پرسش مشخص، ذهن کارشناسان و شرکت‌های ارائه خدمات امنیتی در اینترنت را به خود مشغول کرده‌است: اولا: چه فرد یا گروهی سرقت گواهینامه‌های اس‌اس‌ال را سازماندهی کرده بود؟ ثانیا: هدف سارقان از چنین حمله‌ای چه بود؟ و ثالثا: از این پس برای محافظت از گواهینامه‌های امنیتی چه باید کرد؟ در پاسخ به پرسش نخست و ادعای عملیات انفرادی هکر ۲۱ ساله «فدایی رهبر»، کارشناسان جهانی امنیت اطلاعات به صورتی یک‌پارچه این ادعا را مضحک و کودکانه خواندند. هر چند سارق گواهینامه‌ها در نخستین پیام خود با استدلال عدم بکارگیری شیوه محبوب ارتش سایبری یعنی تغییر سامانه نام دامنه (دی‌ان‌اس)، می‌کوشد تا خود را مستقل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کند، شرکت کمودو و دیگر تحلیلگران جنگ‌های سایبری بلافاصله با طرح دلایل زیر، انگشت اتهام را به سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و ارتش سایبری نشانه رفتند: یک: حملات از یک نشانی آی‌پی مشخص و از تهران، ثبت شده برای شرکت «پیشگامان توسعه ارتباطات» انجام پذیرفته بود. به نظر می‌رسد حمله‌کنندگان با قصد قبلی برای حمله از ایران و معرفی خود به عنوان سربازان فدایی رهبر اقدام کرده‌اند. دو: نظم و دقت در شناسایی حفره امنیتی و انجام بدون آزمون و خطای حمله، سناریوی فعالیت تبهکارانه مافیایی و یا نفوذ انفرادی را مردود می‌شمارد. جمهوری اسلامی ایران حداکثر از توان گروه‌های تبهکار بین‌المللی نظیر گروه‌های هکر روسی و یا چینی در ازای پرداخت مبالغی استفاده کرده‌است اما سازماندهی و اجرای حملات قطعاً از یک مرکز مشخص صورت پذیرفته‌است. سه: وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، حیدر مصلحی، در آغاز دی‌ماه سال گذشته از تلاش وزارت اطلاعات برای رمزگشایی ایمیل ایرانیان رسماً دفاع کرده بود. چهار: این حملات برخلاف تلاش‌های تبهکاران معمولی که عمدتاً با قصد نفوذ در زیرساخت‌های تجاری و صنعتی انجام می‌پذیرند، مشخصاً ضربه زدن به زیرساخت ارتباطی اینترنت را هدف گرفته بودند. پنج: و مهم‌ترین دلیل اینکه گواهینامه امنیتی اساساً برای کاربر و یا هکر معمولی پشیزی ارزش ندارد و تنها و تنها می‌تواند مورد استفاده نهادی قرار گیرد که همه زیرساخت اینترنت یک کشور را در اختیار داشته باشد، این نهاد تنها یک نام دارد: جمهوری اسلامی ایران. اما هدف دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران از سرقت گواهینامه‌های اینترنتی چه بوده است؟ به باور نگارنده که رفتار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را با دقت مطالعه کرده‌است، هدف حملات فوق فقط و فقط ارعاب شهروندان ایرانی است. دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی مانند دستگاه‌های امنیتی نظام‌های تمامیت‌خواه در آستانه سقوط، در پی عاجز ماندن قطعی از کنترل اینترنت در ایران، سامانه‌های خود را به جای تشخیص و انهدام تهدیدها به سمت شیپورچی‌گری و ارعاب شهروندان، هدایت کرده‌است و در این راستا نهادهای امنیتی به بوق‌های تبلیغاتی بدل گشته‌اند. عملیات جمعه گذشته، ظاهراً قرار بود برای کاربران ایرانی یک پیام بسیار روشن داشته باشد یعنی همان تکرار ادعای حیدر مصلحی، که ما ایمیل و مکالمات کامپیوتری شما را کنترل می‌کنیم. این پیام به شیوه‌های مختلف از طریق انتشار ضداطلاعات، اطلاعات آلوده و نشت آلودگی هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اشتراک لینک نظیر بالاترین و دنباله و همچنین از طریق پیامک‌های مشکوک تکرار می‌شد. کمتر کاربر اینترنت ایرانی را می‌توان یافت که پیام فوق را بارها و بارها دریافت نکرده باشد: ما ایمیل شما را کنترل می‌کنیم. در عالم واقع و ورای فضای تیره و تار ارعاب اما، درست بر خلاف ادعای سازمان‌دهندگان کمپین تبلیغاتی فوق، حمله روز پنجم فروردین ماه نشانه‌ای روشن از عجز مطلق دستگاه امنیتی ایران در نفوذ و کنترل بر ارتباطات اس‌اس‌ال و یا اسکایپ شهروندان است. چرا که حداکثر سرمایه و توان فنی و سازمانی سپاه و وزارت اطلاعات برای نفوذ چند دقیقه‌ای و سرقت چند گواهینامه امنیتی بسیج شده‌است؛ نفوذ و سرقتی که بلافاصله ابطال خواهند شد. اگر جمهوری اسلامی ایران کمترین امکان رخنه و یا رمزگشایی مکالمات اینترنتی شهروندان را داشت، اساساً سرقت گواهینامه‌های امنیتی و به‌کارگیری شیوه ارتباط‌ربایی چه لزومی داشت؟ دیگر نکته جالب توجه این عملیات تلاش برای تهدید افزونه‌های فایرفاکس است و به نظر می‌رسد کاربران جوان ایرانی با نصب افزونه‌های فاکسی پراکسی و نظایر آن، سخت‌افزار چند صدمیلیون دلاری فیلترینگ و سانسور اینترنت در ایران را به سخره گرفته باشند. و در آخر به باور نگارنده با اجرای حملات هفته گذشته که ظاهراً فقط با قصد ارعاب منتقدان داخلی آیت‌الله خامنه‌ای انجام پذیرفته، نه تنها دنیای آزاد که حتی نظام‌های سیاسی غیردمکراتیک نیز به فکر یافتن راه چاره‌ای برای خلاصی از تهدید زیرساخت‌های جهانی از گزند ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی ایران خواهند افتاد. حاکمان تهران برای چنین خطای راهبردی محاسبه‌نشده‌ای بهایی بسیار گزاف خواهند پرداخت. حملات سایبری هفته گذشته به راحتی شناسایی و خنثی شد. شرکت‌های عظیم امنیت داده با بودجه‌هایی چندین برابر بودجه جمهوری اسلامی ایران حفره‌های امنیتی در صدور و ابطال گواهینامه‌ها را با جدیت اصلاح خواهند کرد. مرورگرها یکپارچه‌تر و امن‌تر خواهند شد و اما کاربران اینترنت هرگز فراموش نخواهند کرد که دولتی با بسیج بودجه و امکانات فنی، حتی برای پنج دقیقه یکی از حساس‌ترین اجزای شبکه جهانی اینترنت یعنی گواهینامه‌های امنیتی را به سرقت برده‌است. وقتی از کاربران اینترنت نام می‌برم مرادم تنها، مرد سالخورده‌ای که جایی از این کره خاکی تصاویر فرزندانش روی فیس‌بوک را مرور می‌کند نیست. ایالات متحده، جمهوری خلق چین، اتحادیه اروپا، قدرت‌های نوظهور اقتصادی نظیر هند و برزیل، روسیه و خلاصه هر آنکه بر زیربنای اقتصاد جهانی روییده و رشد کرده‌است از مشاهده واقعیت زیر بر خود می‌لرزد: حکومتی هراسان از خشم شهروندان خویش، غرق در خلسه و بی‌خبری از واقعیات جهان به‌هم‌پیوسته امروز، با انتشار پیامی به نام «هکر فدایی رهبر» مدعی می‌شود که: «تمام اینترنت را منهدم و دنیا را به عصر چرتکه برمی‌گردانیم.» چند توصیه فنی به کاربران ایرانی: ۱- پیش از هر چیز سیستم‌عامل خود را به‌روزرسانی کنید. مایکروسافت در نسخه به‌روزرسانی شدهٔ ویندوز، گواهینامه‌های دیجیتالی به سرقت رفته را به عنوان گواهینامه خطرناک و تقلبی شناسایی و ابطال می‌کند. ۲ - رمز عبور جی‌میل، یاهو، «ویندوز لایو» و اسکایپ خود را فوراً تغییر دهید. ۳ – مرورگر فایرفاکس و کروم خود را به‌روزرسانی و یا از نو نصب نمایید.
 


مجلس بحرین روز سه شنبه استعفای 11 تن از نمایندگان مخالف شیعه و هفت نماینده سُنی را پذیرفت. این 18 قانونگذار بحرینی ماه گذشته در اعتراض به سرکوب معترضان، استعفای خود را به مجلس ارائه داده بودند. ماه گذشته در آغاز تظاهرات در منامه پایتخت بحرین، دولت این کشوربا اعلام وضعیت فوق العاده، به سرکوبی مخالفان پرداخت. در جریان این تظاهرات آزادیخواهانه در بحرین، دست کم 12 نفر کشته شده اند. دولت بحرین برای فرونشاندن موج تظاهرات در منامه از عربستان سعودی درخواست کمک کرد و درحدود 500 تن از نیروهای نظامی عربستان به بحرین اعزام شدند.
 


مقامهای عراقی میگویند در جریان آزاد سازی گروگان ها در شهر تکریت، دست کم 53 نفر کشته شدند. سه تن از کشته شدگان، نمایندگان مجلس بودند. در زدوخورد بین نیروهای دولتی و گروگان گیران، بیش از 98 نفر مجروح شدند. بر پایه گزارشها روز سه شنبه در حمله یک گروه مسلح به ساختمان شورای شهرِ"صلاح الدین" دهها تن به گروگان گرفته شدند. این گروه که هنوز هویتشان فاش نشده در حمله به این ساختمان دولتی از بمب های دستی، نارنجک و انواع سلاحها استفاده کردند. بنابراین گزارش سرانجام پس از ساعت ها انتظار، نیروهای امنیتی عراق با یورش به ساختمان دولت محلی توانستند با کشته و مجروح کردن دهها تن، به گروگان گیری در تکریت پایان دهند.
 


ژاپن از از کشورهای وارد کننده اجناس ژاپنی خواست منصفانه عمل کنند و محصولات این کشور را ممنوع نسازند. یک دیپلمات ژاپنی در سخنرانی در سازمان تجارت جهانی گفت، با تاسف از انتشار مواد رادیو اکتیو از نیروگاه فوکوشیما ، درخواست داریم که به واردات ژاپنی ادامه دهند. در پی زمین لرزه و سونامی بزرگ ژاپن که موجب بروز اشکالات فنی در نیروگاه فوکوشیما و انتشار مواد رادیو اکتیو شد، چند کشور واردات شیر و محصولات گیاهی از این کشور را ممنوع کردند. بر پایه این گزارش، فرآورده های گیاهی و خوراکی، تنها یک درصد از مجمموع صادرات ژاپن را تشکیل میدهد.
 


در پی دوهفته اعتراض های عمومی در سوریه، نخست وزیر و اعضای دولت دمشق از سمت های خود استعفا دادند. به گزارش تلویزیون دولتی سوریه بشار اسد استعفای نخست وزیر و اعضای کابینه را پذیرفته است. اما از ناجی عُطری نخست وزیر فعلی خواسته تا تعیین دولت بعدی، سرپرستی امور نخست وزیری را برعهده داشته باشد. برپایه گزارشها در جریان دو هفته تظاهرات ضد حکومتی در سوریه، دست کم 60 نفر کشته شده اند. بر پایه گزارش تلویزیون دولتی سوریه روز سه شنبه هزاران نفر از طرفداران بشار اسد در دمشق و چند شهردیگر این کشور، به حمایت از حکومت، راهپیمایی کردند. قرار است بشار اسد طی 24 ساعت آینده در سخنرانی مهمی، قانون وضعیت فوق العاده را پس از 48 سال لغو و آغاز اصلاحات سیاسی در سوریه را اعلام کند.
 


محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی گفته است که آماده است در راه آشتی ملی فلسطينی از دريافت کمک های مالی از آمريکا صرفنظر کند.محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی گفته است که آماده است در راه آشتی ملی فلسطينی از دريافت کمک های مالی از آمريکا صرفنظر کند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از مشاوران ارشد محمود عباس دوشنبه گفت که ابومازن رسيدن به آشتی ميان جنبش فتح با جنبش حماس را بر دريافت پول از دولت آمريکا ترجيح می دهد. عزام احمد، مشاور ابومازن، به آسوشيتد پرس گفت «مسلم است که ما به پول آمريکا نياز داريم اما اگر قرار باشد که آمريکا از اين پول به عنوان اهرم فشار بر ما استفاده کند، با طيب خاطر از آن چشم پوشی می کنيم». دولت واشينگتن ساليانه ۴۷۰ ميليون دلار کمک مالی دراختيار تشکيلات خود گردان فلسطينی می گذارد اما ارزيابی می شود که اعطای اين کمک را در صورت آشتی فتح و حماس لغو کند. آمريکا حماس را يک موجوديت تروريستی می داند و از هرگونه تماس با آن اکيدا خودداری می کند. در دوره پيشين انتخابات پارلمانی فلسطينی، در ژانويه ۲۰۰۶ نيز هنگامی که اکثريت کرسی های مجلس قانون گذاری در اختيار حماس قرار گرفت و ابتداء دولتی با همپيمانی ميان فتح و حماس تشکيل شد، دولت آمريکا اعطای کمک ساليانه به دولت فلسطينی را تعليق کرده بود. حدود يک سال و نيم پس از آن، در ژوئن ۲۰۰۷، زمانی که حماس به طور يکجانبه بر باريکه غزه مسلط شد و سرزمين های فلسطينی عملا دو پارچه گرديد و دولت حماس امور غزه، و دولت تشکيلات فلسطينی تنها مسئول امور کرانه باختری باقی ماند، آمريکا کمک های ساليانه مالی به حکومت خود گردانی را از سرگرفت، که تا کنون ادامه يافته بود. در روزهای اخير اين احتمال تقويت شده است که پس از سالها رقابت و خصومت عميق و درگيری های بشدت مرگبار ميان فتح و حماس، اين دو جنبش فلسطينی به آشتی برسند. حماس حتی گفته است که محمود عباس می تواند از باريکه غزه نيز ديدار کند. آقای عباس تاکيد کرده است که زير نظر سازمان ملل متحد آماده سفر به باريکه غزه است. در پی آمادگی حماس برای ميزبانی از ابومازن در غزه، تدارکات لجيستيک برای اين سفر در حال تکميل است. همزمان، دراقدامی که در سالهای اخير سابقه نداشته است، محمود عباس اوايل اين هفته با هيئتی از مقامات بلند پايه حماس در کرانه باختری ديدار کرد. حکومت پيشين مصر به رهبری حسنی مبارک در طول سالها تلاش کرده بود تا حماس و فتح به آشتی برسند اما همه اين کوشش ها، همانند تلاش های عربستان سعودی، قطر و ساير کشورها ناکام مانده بود. در هفته های اخير که حکومت های عربی خاورميانه دستخوش تلاطم های جدی شده اند، و در حالی که وخامت رخدادهای اخير ميان اسرائيل و باريکه غزه، موجب احساس نزديکی ميان فلسطينی های باريکه غزه با کرانه باختری شده است، سران فتح و حماس بيش از گذشته به آشتی ملی تفاهم نشان داده اند. ابو مازن و ساير سران تشکيلات فلسطينی تاکيد کرده اند که پيش از درخواست رسمی از سازمان ملل متحد برای برسميت شناختن کشور مستقل فلسطين، بايد اتحاد و آشتی ميان خود فلسطينی ها عملی شده باشد. با وجود آمادگی زياد رقبای قديمی برای آشتی، اما معلوم نيست که اين امر چه هنگام تحقق يابد. سران حماس گفته اند که از هم اينک بايد معلوم شود که حيطه اختيارات هر يک از آنها، پس از آشتی چه خواهد بود. مشير المصری، يکی از سخنگويان حماس، سه شنبه گفت: «گرفتن تنها چند عکس يادگاری ميان اسماعيل هنيه و ابومازن کافی نيست و بايد از هم اينک مشخص شود که چه نتايج ملموسی بدست می آيد». حماس يک سری اقدامات «حسن نيت» از سوی محمود عباس را درخواست می کند؛ از جمله، آزادی نيروهای حماس که از سوی تشکيلات امنيتی فلسطينی درکرانه باختری زندانی شده اند، موافقت با از سرگيری فعاليت صندوق های «خيريه اسلامی» وابسته به حماس در کرانه باختری و قايل شدن اختيارات برای از سرگيری فعاليت های کامل سياسی حماس در کرانه باختری. از سوی ديگر، اسرائيل نسبت به تقويت احتمال آشتی فتح با حماس روی خوشی نشان نداده و پيشاپيش از آن احساس خطر کرده است. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل دوشنبه «هشدار» داد که همپيمانی مجدد فتح با حماس «به مفهوم منحل شدن همه ساختارهای مناسبات ميان اسرائيل با تشکيلات فلسطينی و تفاهم های بدست آمده است». آقای نتانياهو اضافه کرد که «يکی شدن حماس و فتح در ساختار تشکيلات فلسطينی يعنی از بين رفتن روند صلح». به گفته نخست وزير اسرائيل، «فتح بايد ميان حماس يا صلح با اسرائيل يکی را انتخاب کند».
 


مسئولان امنیتی و قضایی به فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که اجازه نداده‌اند، در نوروز با آنها دیدار کنند و گزارش‌ها حاکیست، ماموران امنیتی با فرزندان موسوی، «با بی‌ادبی و تندی» رفتار کرده‌اند.سایت کلمه گزارش داده است مسئولان امنیتی و قضایی به فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که اجازه نداده‌اند که در نوروز با آنها دیدار کنند. بیشتر بخوانید: کاترين اشتون خواستار آزادی فوری موسوی و کروبی شد کروبی: اگر حکومت شجاعت دارد مانند شاه محاکمه علنی برای ما برگزار کند کلمه می‌نویسد خانواده میرحسین موسوی بارها به مقابل خانه پدر و مادرشان واقع در خیابان پاستور مراجعه کرده اما ماموران امنیتی از نزدیک شدن آنها به این خانه جلوگیری کرده‌اند.   برپایه این گزارش، ماموران امنیتی هنگام مراجعه فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با آنها «با بی‌ادبی و تندی» رفتار کرده‌اند. سایت کلمه یادآور شده است که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، تنها روز نخست فروردین اجازه یافته‌اند تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود داشته باشند. برپایه گزارش کلمه، یک در آهنی دیگر نیز که  «خیابان قابل مشاهده نیست، در پشت در قبلی ساخته شده است» و میله‌های آهنی تازه‌ای نیز برای «جوش دادن به درها و دیوارها» در محل مشاهده شده است.  کلمه با یادآوری اینکه هنوز هیچ ارگان رسمی‌ای مسئولیت حصر و بازداشت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده نگرفته، نسبت به سلامت آنها ابراز نگرانی کرده است. میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی کروبی از پیش از تظاهرات ضدحکومتی روز ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف ایران در بازداشت به سر می‌برند و در این مدت تنها به طور کنترل شده و بسیار محدود توانسته‌اند با خانواده خود ملاقات داشته باشند. پس از تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن، که شماری از تحلیلگران آن را به غافلگیری حاکمیت تعبیر کردند، چهره‌های سیاسی همسو با آیت‌الله خامنه‌ای خواستار برخورد با رهبران معترضان در ایران شدند. در روز ۲۶ بهمن، در حالی که علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار برخورد قاطع با عوامل اعتراض‌های روز ۲۵ بهمن شد، نمایندگان به گرد مجلس می‌چرخیدند و خواستار اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان هم، در نماز جمعه تهران، خواهان قطع ارتباط رهبران مخالفان با بدنه اجتماعی‌شان شد. این در حالی بود که صادق لاریجانی، قاضی‌القضات نظام، هر گونه برخورد با رهبران معترضان را منوط به تصمیم شخصی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته بود. از سوی دیگر با وجود آنکه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از انتخابات ریاست جمهوری، یکی از محورهای اصلی سخنرانی‌هایش به «جریان فتنه» اختصاص داشت، پس از اعتراض‌های گسترده ۲۵ بهمن، کمتر به طور علنی به این موضوع پرداخته است.
 


در جریان نشست نمایندگان بیش از ۴۰ کشور جهان در لندن درباره آینده لیبی، قدرت‌های بزرگ بر ادامه اعمال فشار بر معمر قذافی و واداشتن وی به ترک لیبی تاکید کرده‌اند.در جریان نشست نمایندگان بیش از ۴۰ کشور جهان در لندن درباره آینده لیبی، قدرت‌های بزرگ بر ادامه اعمال فشار بر معمر قذافی و واداشتن وی به ترک لیبی تاکید کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی که روز سه‌شنبه برای رایزنی درباره آینده لیبی در لندن گرد هم آمده بودند، در باره تشکیل یک گروه تماس بین‌المللی به توافق دست یافتند. ویلیام هیگ،‌ وزیر امور خارجه بریتانیا،‌ که ریاست نشست لندن را برعهده داشت، گفته است، همه شرکت کنندگان در این نشست به این نتیجه رسیده‌اند که «قذافی و رژیم وی به طور کامل مشروعیت خود را از دست داده‌اند.» همچنین فرانکو فرانتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، که پیشتر کشورش طرحی برای تبعید معمر قذافی و آغاز گفت و گوها در این کشور ارایه داده بود، اعلام کرده است، شرکت‌کنندگان در نشست لندن «به اتفاق آرا»‌ پذیرفته‌اند که قذافی باید لیبی را ترک کند. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیز در سخنان افتتاحیه خود در کنفرانس بین‌المللی لیبی نیروهای وفادار به معمر قذافی را متهم به انجام «حملات مرگبار» به مردم در شهر مصراته،‌ سومین شهر بزرگ لیبی متهم کرده و بر ادامه فشارها به رهبر لیبی برای تن دادن به قطعنامه شورای امنیت تاکید کرده است. بیشتر بخوانید: نشست تعیین آینده لیبی «بدون قذافی» در لندن برگزار می‌شود بازپس‌گیری راس‌لانوف؛ آمادگی شورشیان برای فروش نفت همچنین هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است تا زمانی که معمر قذافی به مفاد قطعنامه سازمان ملل متحد عمل نکرده و به اعمال خشونت علیه غیرنظامیان پایان ندهد،‌ عملیات نظامی نیروهای ائتلاف علیه نیروهای وفادار به رهبر لیبی همچنان ادامه خواهد یافت. وی  در این باره اظهار داشته است: «همه ما باید به اعمال فشار علیه معمر قذافی و و تلاش برای منزوی کردن وی از طریق ابزارهای گوناگون ادامه دهیم.» وزیر امور خارجه آمریکا همچنین افزوده است: «این اقدام‌ها شامل تشکیل جبهه‌ای متحد برای اعمال فشارهای سیاسی و دیپلماتیک علیه قذافی است، تا از این طریق به وی فهمانده شود که باید برود.» در آستانه برگزاری نشست بین‌المللی لیبی در لندن،  شورای ملی لیبی که در بنغازی مستقر است و خود را نماینده قانونی مردم لیبی می‌داند، با انتشار یک بیانیه هشت ماده‌ای برنامه‌ها و اهداف خود را برای آینده لیبی اعلام کرده است. در بخشی از این بیانیه اعلام شده است، شورای ملی لیبی پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید را برای این کشور تهیه خواهد کرد که در آن حق تشکیل احزاب سیاسی و تشکل‌های تجاری به رسمیت شناخته شده باشد. شورای ملی لیبی همچنین خود را متعهد دانسته است که حق شهروندان لیبیایی را برای شرکت در یک انتخابات آزاد و عادلانه برای انتخاب نمایندگان پارلمان و رئیس جمهور تضمین کند. در بخش دیگری از بیانیه شورای ملی لیبی تاکید شده است، همه مردم این کشور باید از درآمدهای نفتی این کشور بهره‌مند شوند. از سوی دیگر محمود جبرئیل، یکی از رهبران شورای ملی لیبی که برای شرکت در نشست لندن به بریتانیا سفر کرده است، با هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده است. در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دولتی در این کشور اعلام کرده است، فرانسه یکی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه را به عنوان سفیر خود در بنغازی، راهی این شهر کرده است که در کنترل مخالفان دولت لیبی قرار دارد. همچنین ایتالیا که پیشتر روابط نزدیکی با حکومت معمر قذافی داشت، طرحی را برای پایان بحران در لیبی ارائه کرده است که از جمله شامل اعلام آتش‌بس، تبعید قذافی و گفت و گو میان مخالفان و سران قبایل لیبی است. گفته می‌شود، بریتانیا نیز از پیشنهاد تبعید دیکتاتور لیبی استقبال کرده و آن را راهی برای کنار گذاشتن معمر قذافی دانسته است. گفتنی است در کنفرانس لندن،‌علاوه بر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و وزیران امور خارجه حدود ۴۰ کشور دیگر، دبیرکل سازمان ملل، دبیر کل ناتو و نیز نخست وزیر قطر شرکت کرده‌اند. شرکت کنندگان در این نشست توافق کرده‌اند، که «هر چه زودتر» نشست دیگری در امیرنشین قطر برگزار کنند. قطر که هواپیماهایش را برای مشارکت در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به منطقه فرستاده،‌ در نشست لندن آمادگی خود را برای فروش نفت مناطق تحت کنترل مخالفان معمر قذافی اعلام کرده است.
 


محمدعلی ورشوچی، هنرمند باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران روز سه‌شنبه نهم فروردین در سن ۸۶ سالگی درگذشت. محمدعلی ورشوچی در ۵۴ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و با کارگردان‌های برجسته سینمای ایران همکاری داشت.محمدعلی ورشوچی، هنرمند باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران روز سه‌شنبه نهم فروردین در سن ۸۶ سالگی درگذشت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی که در حیاط منزل خود به زمین خورده و پایش شکسته بود برای عمل جراحی به بیمارستان پارس منتقل شد که پیش از عمل بر اثر کهولت سن و حال وخیم در بیمارستان درگذشت. محمدعلی ورشوچی در ۵۴ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و با کارگردان‌های برجسته سینمای ایران همکاری داشت. از نقش‌های به‌یادماندنی محمدعلی ورشوچی می‌توان به نقش «آسپیران غیاث‌آبادی» در مجموعه تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» اشاره کرد. از دیگر سریال‌ها و فیلم‌هایی که وی در آنها نقش داشته‌است می‌توان سریال‌های  هزاردستان و فیلم‌های گوزن‌ها، کمال‌الملک، گراند سینما و کفش‌های میرزانوروز را نام برد. محمدعلی ورشوچی متولد ۱۳۰۴ در تهران دارای مدرک تحصیلی اول دبیرستان است. وی فعالیت خود را با ایفای نقش در نمایش افسانه خواجه همایون در تئاتر مینا (‌۱۳۲۵)، و فعالیت در تماشاخانه‌های مینا، جامعه باربد، نصر و دهقان آغاز کرد. آغاز فعالیت سینمایی او با بازی در فیلم «سه تا نخاله» در سال ۱۳۴۴ بود. ورشوچی با همکاری دوست صمیمی‌اش نعمت‌الله گرجی یک گروه تئاتر تاسیس کرد و با این گروه به شهرهای مختلف سفر کرد و به اجرای نمایش پرداخت. علاوه بر فیلم‌ها و مجموعه‌های یاد شده، در کارنامه ۶۰ سال بازیگری محمدعلی ورشوچی آثاری چون فیلم‌‌های «مردی که زیاد می‌دانست»، «تحفه‌ها»، «خارج از محدوده»، «خانه خلوت»، «مریم و می‌تیل» و نمایش‌های «هارون‌الرشید»، «لیلی و مجنون»، «یوسف و زلیخا» و سریال‌های «تعطیلات نوروزی»، «خاله سارا»، «آرایشگاه زیبا»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «دزدان مادربزرگ» نیز دیده می‌شود. پیکر این هنرمند قرار است بامداد چهارشنبه به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران تشییع شود.
 


نخستين جشنواره تئاتر ايرانی از سوم ماه مارس جاری و به عبارتی از دوازدهم اسفندماه گذشته در مجموعه بزرگ تئاتر بريک در نيويورک آغاز شد و با استقبالی دور از انتظار روبرو گشت.نخستين جشنواره تئاتر ايرانی از سوم ماه مارس جاری و به عبارتی از دوازدهم اسفندماه گذشته در مجموعه بزرگ تئاتر بريک در نيويورک آغاز شد و با استقبالی دور از انتظار روبرو گشت. اين نخستين جشنواره که در آن کارهايی چون «خارجی» ، «چادرهای ابريشمی» ، «سه روز بی پايان» ، «دو قصه که با خودکشی پايان می گيرد» و «خرگوش سفيد، خرگوش قرمز» ، ارائه شدند، اگر چه در روز يکشنبه و پس از نزديک به يکماه پايان گرفت، ولی بعضی از نمايشنامه ها همچنان بر روی صحنه باقی ماندند. برخی نيز برای اجرا در ايالت هايی مانند کاليفرنيا، راه غرب آمريکا را در پيش گرفتند. از جمله نمايشنامه های موفق جشنواره، نمايش «کا» نوشته سياوش پاکراه ، با کارگردانی گيدا آربر بود که توسط وندی کويل به انگليسی ترجمه شده  و با بازيگران آمريکايی، پنج اجرا به زبان انگليسی از آن به نمايش گذاشته شد. گيدا آربر، کارگردان جوانی که به تئاتر عشق می ورزد، و شيفته تئاتر ايرانی است در يک گفت و گوی اختصاصی، زمينه آشنايی خود با نمايش «کا»، نوشته سياوش پاکراه را اين گونه شرح می دهد: خانم گيدا آربر می گويد که در ماه می پارسال به اتفاق مادرش سفری به تهران داشت و در آن جا بود که موفق به ديدن نمايشنامه «کا» شد و جذابيت اين نمايشنامه ، دليلی بود برای بردن آن به فستيوال نيويورک ، که خوشبختانه با موافقت نويسنده آن روبرو شد. گيدا آربر که مادرش ۱۴ سال در ايران زيسته و با فرهنگ ايرانی آشنايی دارد، می گويد که سياوش پاکراه داستان پردازی است که مسائل امروزی را در قالب قصه های افسانه يی عرضه می کند. او در شرح نمايشنامه «کا» می گويد که اين نمايش قصه سه برده در مصر باستان است که در درون گور ارباب خود گرفتار شده و وامانده اند و برای رهايی ، هر يک راهی را پيشنهاد می کنند. گيدا آربر در ارتباط اين قصه با مسائل روز می گويد که فرعون زمان ايرانی است و از ديدگاه او، قصه «کا» سياست جاری در کشور و زيستن در ايران امروز را تداعی می کند.  وی اضافه می کند: اگر چه به احتمالی، نويسنده چنين انديشه ای ارائه نکرده، ولی برای من که کارگردانی اين نمايشنامه را انجام داده ام ، چنين مفهومی را در بر دارد. کارگردان آمريکايی نمايشنامه «کا» که از شيفتگان فرهنگ ايران است در پايان اين گفت و گوی کوتاه می گويد که استقبال از اين نمايشنامه شگفت انگيز بود. گيدا آربر می گويد که تماشاگران جديدی طی اجراهای پنجگانه اين نمايشنامه به ديدن آن آمدند و جملگی در نيويورک هيجان زده بودند تا کار نمايشنامه نويسان ايرانی را ببينند. آخرين اجرای نمايشنامه «کا» با اجرای پايانی نمايشنامه خرگوش سفيد ، خرگوش قرمز، نوشته نسيم سليمان پور، نمايشنامه نويس فرامدرن ايرانی در ساعت های متفاوت ولی در يک روز انجام شد. اين نمايشنامه در آغاز جشنواره يک بار به زبان فارسی و توسط سهيل مستجابيان به روی صحنه آمد.
 


گزارش‌ها حاکی است که دولت کویت سه متهم به جاسوسی برای ایران را به اعدام محکوم کرده است. طبق این گزارش‌ها دو ایرانی و یک کویتی که در ارتش کویت بوده‌اند به اتهام عضویت در شبکه جاسوسی ایران به اعدام محکوم شده‌اند.خبرگزاری فرانسه ، به نقل از منابع خود گزارش داده‌ است دولت کویت  متهم به جاسوسی برای ایران را به اعدام محکوم کرده است. این خبرگزاری، به نقل از یک مقام قضایی کویت که نامی از وی نبرده، گزارش داده است که دو ایرانی و یک کویتی که در ارتش کویت بوده‌اند به اتهام عضویت در شبکه جاسوسی ایران به اعدام محکوم شده‌اند. این خبرگزاری می‌افزاید یک شهروند سوریه و یک عرب بی‌وطن در  دادگاه شهر کویت به حبس ابد محکوم شده و دو ایرانی دیگر که یکی از آنها دختر متهمِ محکوم به اعدام است، از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند. آنگونه که در گزارش‌ها آمده است، شهروند سوریه‌ایِ این پرونده، به همراه سه مردی که حکم اعدام گرفته‌اند، هنگام دستگیری در ماه مه سال ۲۰۱۰ در ارتش کویت خدمت می‌کرده‌اند. عرب بی‌وطن این پرونده نیز سرباز سایق ارتش کویت است. دولت کویت این افراد را متهم کرده است که برای سپاه پاسداران ایران از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی در خاک کویت اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده‌اند؛ اتهامی که ایران آن را رد کرده است. دادگاه، از ماه اوت سال گذشته به صورت غیرعلنی بررسی این پرونده را آغاز کرد. آنچنانکه که رسانه‌های کویتی گزارش کرده‌اند این متهمان با اینکه در آغاز اعتراف کرده‌ بودند که پایگاه‌های آمریکایی و کویتی را زیر نظر داشته و عکس‌های آن را برای سپاه پاسداران می‌فرستاده‌اند، در دادگاه اتهامات خود را قبول نکرده و گفته‌اند زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند. ایران قویا اتهامات کویت را رد کرده است و آن را «بی‌پایه» خوانده است. پس از آنکه در کویت خبر انهدام «شبکه جاسوسی ایران» اعلام شد، چندین نماینده مجلس کویت خواهان اخراج سفیر ایران از این کشور شدند؛ نزدیک به ۴۵ هزار ایرانی در کویت زندگی می‌کنند.  این احکام در حالی صادر شده است، که مناسبات دیپلماتیک ایران با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، به دلیل،  ناآرامی‌ها در بحرین دوران پرتنشی را می‌گذارند.   حکومت بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر را توطئه خارجی دانسته و  از ایران به شدت انتقاد کرده است؛ در همین حال پادشاه بحرین از ارتش‌های کشورهای عربی  منطقه برای کنترل اوضاع داخلی‌ این شیخ‌نشین کمک خواسته است.  در حالی که عربستان و  امارات به بحرین نیروی زمینی گسیل کرده‌اند، کویت نیز شناورهای نظامی خود را به  سواحل شمالی بحرین فرستاده است، تا آبهای بحرین را کنترل کنند.
 


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا،‌ امروز در لندن با محمود جبرئیل یکی از نمایندگان اپوزیسیون لیبی دیدار کرد. محمود جبرئیل امور خارجی مربوط به« شورای ملی گذار» را برعهده دارد. شورای ملی گذار، نام سازمانی است که مخالفان معمر قذافی در شهر بنغازی تشکیل داده اند و از سوی فرانسه و امارات متحده عربی به رسمیت شناخته شده است.در همین حال، امروز در پاریس اعلام شد که فرانسه سفیری به بنغازی فرستاده است. آمریکا هنوز « شورای ملی گذار» را به رسمیت نشناخته است ولی قرار است بزودی نماینده ای به بنغازی بفرستد تا با رهبران این سازمان گفتگو کند.
 


سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، امروز اعلام کرد که عملیات نظامی علیه نیروهای قذافی، تا روز دوشنبه، برای آمریکا ۵۵۰ میلیون دلار هزینه داشته است. به گفته خانم کاتلین کسلر سخنگوی پنتاگون،‌ ۶۰ در صد از این مبلغ مربوط به مهمات مانند بمب و موشک و بقیۀ آن صرف جابجائی و استقرار نیروها شده است.
 


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، گفت تا زمانی که معمر قذافی، رهبر لیبی، به قطعنامه سازمان ملل متحد عمل نکرده باشد، عملیات نظامی علیه لیبی ادامه خواهد یافت. قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل، از قذافی می خواهد به کشتار غیر نظامیان پایان دهد. خانم کلینتون، که امروز در کنفرانس بین المللی لندن راجع به لیبی، سخن می گفت: افزود « جامعه بین الملل قصد دارد با افزایش فشار بر قذافی و منزوی کردن دولت وی، به او تفهیم کند که باید برود». امروز سه شنبه، وزیران خارجه و نمایندگان ارشد بیش از ۴۰ کشور و سازمان ِ بین المللی که در لیبی درگیر هستند، در کنفرانسی در لندن راجع به گام های بعدی و آینده لیبی گفتگو می کنند.
 


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز سه‌شنبه استعفای دولت این کشور را پذیرفت و دستور داد تا «ظرف ۲۴ ساعت» دولت جدیدی تشکیل شود. کابینه این کشور متشکل از ۳۲ وزیر از سپتامبر سال ۲۰۰۳ تاکنون بر سر کار بود. بشار اسد قرار است امروز در مورد لغو «قانون حالت اضطراری» که تقریباً ۵۰ سال است در این کشور برقرار شده سخنرانی کند.بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز سه‌شنبه استعفای دولت این کشور را پذیرفت و دستور داد تا «ظرف ۲۴ ساعت» دولت جدیدی تشکیل شود. بنا به گزارش «خبرگزاری عرب سوریه»، سانا، به دنبال نزدیک به دو هفته تظاهرات در سوریه، دولت محمد ناجی عُطری، نخست‌وزیر این کشور، روز سه‌شنبه استعفا کرد و بشار اسد خود وی را به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب کرده‌است تا دولت جدیدی را تشکیل دهد. کابینه این کشور متشکل از ۳۲ وزیر از سپتامبر سال ۲۰۰۳ تاکنون بر سر کار بود. رئیس جمهوری سوریه قرار است در همین روز طی یک سخنرانی در مورد لغو «قانون حالت اضطراری» که تقریباً ۵۰ سال است در این کشور برقرار شده صحبت کند. این قانون طی دهه‌های مختلف محملی برای سرکوب مخالفان در سوریه بوده‌است. به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان هفته‌های اخیر در سوریه، مطالبات خود را به «آزادی بیشتر» محدود کرده‌بودند اما هم‌اینک، به‌ویژه در منطقه درعا در جنوب این کشور، درخواست «سرنگونی رژیم» نیز به طور فزاینده شنیده می‌شود. تحلیلگران می‌گویند که استعفای هیئت وزرا در سوریه به احتمال زیاد در جلب رضایت معترضان تأثیر زیادی نخواهد داشت زیرا در نظام سیاسی این کشور، تمرکز قدرت در دست رئیس جمهور است و کابینه از اختیارات زیادی برخوردار نیست. دولت بعدی که قرار است در روزهای آینده تشکیل شود وظیفه اجرای رشته‌ای از اصلاحات که بشار اسد قول آن را داده‌است را بر عهده خواهد داشت. بشار اسد که خانواده او در چهار دهه اخیر کنترل سوریه را به دست داشته‌اند می‌کوشد با اعلام شماری از اصلاحات و لغو حالت اضطراری مخالفان خود را به آرامش دعوت کند. بنا بر گزارش‌ها، روز سه‌شنبه ده‌ها هزار نفر از هواداران بشار اسد با راهپیمایی در خیابان‌ها به استقبال سخنرانی وی درخصوص اعلام این اصلاحات رفته‌اند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، از ۱۸ مارس که اعتراضات در سوریه آغاز شده، تاکنون بیش از ۶۰ تن بر اثر سرکوب توسط نیروهای بشار اسد کشته شده‌اند. این اعتراض‌ها بشار اسد را که از ۱۱ سال پیش و به دنبال درگذشت پدرش حافظ اسد، بر این کشور فرمان می‌رانَد، با بزرگترین بحران سیاسی روبه‌رو کرده است. حافظ اسد، پدر بشار اسد، در سال ۱۹۸۲، پس از روبه‌رو شدن با مخالفت‌ها، نیروهای خود را برای سرکوب جنبش اخوان‌المسلمین به شهر «حماه» در غرب سوریه فرستاد که به گفته گروه‌های حقوق بشر، در جریان این سرکوب دست کم ۲۰ هزار نفر کشته شدند.
 


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، امروز ضمن پذیرش استعفای ناجی عُطری  نخست وزیر این کشور، از وی خواست تا تعیین دولت بعدی سرپرستی امور نخست وزیری را برعهده داشته باشد. دولت جدید ظرف روزهای آینده تعیین خواهد شد و عهده دار اجرای اصلاحاتی می شود که بشار اسد قرار است آن ها را در یک سخنرانی ظرف یکی دو روز آینده اعلام کند. لغو وضعیت اضطراری و دادن آزادی بیشتر به رسانه ها و احزاب سیاسی احتمالا بخشی از این اصلاحات خواهد بود.
 


کنفرانس بين المللی لندن که روز سه شنبه با حضور نمايندگان بيش از ۳۵ کشور جهان آغاز به کار کرده، فرصتی است برای مشروعيت دادن به دولت انتقالی ليبی بعد از حذف قذافی. کنفرانس بين المللی لندن که روز سه شنبه با حضور نمايندگان بيش از ۳۵ کشور جهان آغاز به کار کرده، فرصتی است برای مشروعيت دادن به دولت انتقالی ليبی بعد از حذف قذافی. پيشرفت سريعتر نيروهای مخالف قذافی بسوی طرابلس در گرو توافق هايی است که در حاشيه کنفرانس لندن با محمود جبرئيل رهبر جنبش آزادی بخش ليبی به عمل خواهد آمد. طی چند روز منتهی به برگزاری کنفرانس لندن، پيشروی نيرو های مخالف قذافی که از پوشش هوايی نيرو های ناتو برخوردارند، سرعت يافت و در نتيجه شهر های اجدبيه، بريقه، عقيله، راس نالوف و بن جواد بدون مقاومت عمده ای بدست آنها افتاد. پيش از آغاز عمليات جاری نظامی نيرو های ائتلاف، نيرو های مخالف قذافی و شهر بنغازی در خطر سقوط قرار داشتند. اينک در آستانه برگزاری کنفرانس لندن، نيروهای مخالف قذافی در نزديکی شهر سيرت، محل تولد قذافی تجمع کرده اند. سقوط شهر سيرت بدست مخالفان قذافی، دارای اهميت روانی فوق العاده بوده و بعد از آن، سقوط نهايی طرابلس تنها موکول به فراهم شدن شرايط لازم و زمان مناسب خواهد بود. با توجه به کنترل پالايشگاه بزرگ نفت ليبی در شهر کوچک راس نالوف، توسط نيروهای مخالف قذافی، نقل انتقالات تدارکاتی آنها تسهيل و به نسبت ادامه عمليات نظامی توسط نيروهای طرفدار قذافی دشوار تر از پيش خواهد شد. عمليات زمينی اگرچه نيروهای ائتلاف همچنان از قبول برکناری قذافی به عنوان هدف اصلی عمليات هوايی ده روز گذشته در ليبی خودداری کرده و آنرا محدود به اجرای قطعنامه ۱۹۷۳ و طرح منطقه ممنوع پرواز و در جهت حمايت از غير نظاميان معرفی ميکنند، در عين حال تفويض اسمی مسئوليت اقدامات جنگی جاری از آمريکا، بريتانيا و فرانسه، به ناتو، به اين نيرو ها فرصت خواهد داد که در صورت ضرورت، در زمين نيز عمليات نظامی محدودی را در جهت سرعت بخشيدن به خاتمه جنگ به موقع اجرا بگذارند. اگر چه تغيير رژيم در طرابلس هدف اعلام شده عمليات نظامی در ليبی نيست، با اين وجود کنار نهادن قذافی بی ترديد نتيجه ای است که نيروهای ائتلاف علاقه خود را از دست يافتن به آنرا کتمان نميکنند حمايت آشکار اوباما از جنگ در ليبی و اظهارات رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا در زمينه امکان در گيری نيروهای زمينی ناتو در جنگ ليبی، تا حدودی بالاتر از تهديد تو خالی است و ميتوان آنرا نشانه ايجاد آمادگی برای مبادرت به آن دانست. بخش بزرگی از نيروهای مخالف قذافی فاقد کمترين تجربه های جنگی و انضباط نظامی و در عمل بی بهره از ظرفيت هجوم و اشغال طربلس، و در صورت سقوط شهر، حفظ امنيت آن هستند. اجرای عمليات نظامی تحت نام ناتو، بخصوص کمک به آنها در روی زمين، ميتواند تا حدود زيادی مقابله با اين کمبود ها را تسهيل سازد. از لحاظ روانی نيز، انتظار ميرود که تهديد غير مستقيم به استفاده احتمالی از نيرو های زمينی ناتو، علاوه بر افزايش عمليات جاری هوايی و تداوم پرتاب موشکهای تاما هاگ توسط نيروی دريايی آمريکا، عليه تاسيسات و تجهيزات نظامی نيروهای طرفدار قذافی، به پراکنده کردن سريعتر و فرار اين نيروها ياری د هد. از روز گذشته هواپيماهای نظامی آمريکا به پخش اعلاميه هايی بر فراز طرابلس مبادرت ورزيده و نيروهای طرفدار قذافی را به ترک جنگ فرا خوانده اند. چنين روشی قبل از هجوم گسترده روز ۱۹ مارس عليه صدام حسين در عراق تجربه شده بود. مشروعيت عمليات حضور نمايندگان اتحاديه آفريقا، جامعه عرب و شورای همکاری های خليج فارس در کنار نمايندگان ۲۸ کشور عضو ناتو در کنفرانس لندن، نشانه تلاشی است که در جهت مشروعيت بخشيدن به جنگ در ليبی و برکناری قذافی از قدرت صورت ميگيرد. انتقال مسئوليت رهبری جنگ از نيروهای ائتلاف به ناتو در جهت تامين همين هدف صورت گرفته، هر چند که با وجود مشارکت واحد های نظامی کشورهايی مانند قطر در جنگ، نيرو های دريايی و هوايی آمريکا، و به نسبت کوچکتری، فرانسه و بريتانيا، همچنان عهده دار اجرای قطعنامه ۱۹۷۳ خواهند بود. يکی از نکات قابل ملاحظه در برگزاری کنفرانس لندن، که بخش دوم کنفرانس روز ۱۵ ماه مارس پاريس و آغاز عمليات هوايی عليه قذافی بشمار ميرود ، عدم دعوت از روسيه برای حضور در آن است. اگرچه روسيه در کنار ۴ کشور ديگر عضو شورای امنيت به قطعنامه ۱۹۷۳ رای ممتنع داد، با اين حال ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه، از ابراز مخالفت بعدی با جنگ نيروهای ائتلاف در ليبی خودداری نکرد و آنرا به يک جنگ صليبی نسبت داد- اظهار نظری که واکنش متفاوت مدودف رييس جمهور و مسئول سياست خارجی روسيه را بر انگيخت و به شائبه وجود اختلاف مابين دو رهبر اصلی مسکو دامن زد. با توجه به نحوه برخورد رهبران کرملين با جنگ در ليبی که تا حدودی متاثر از نگرش کهنه باقی مانده از دوران جهان دو قطبی و قرار گرفتن مسکو در کنار نظامهای طرفدار شرق در مقابل کشور های بلوک غرب است، نيرو های ائتلاف و ديويد کمرون ميزبان کنفرانس لندن، از دعوت مسکو به مشارکت در آن خودداری ورزيدند-اقدامی که بی ترديد مسکو را چندن راضی و خوشحال نخواهد ساخت. نکته ديگر قابل ملاحظه در حاشيه کنفرانس لندن، محل برگزاری آن است. کنفرانس لندن در لانکستر هاوس برگزار ميشود. در اين محل در سال ۱۹۷۹ استقلال زيمباوه مورد توافق قرا گرفت و اين کشور آفريقايی به هويت تازه ای دست يافت. ليبی نيز پس از قريب به چهل و يک سال حکومت ديکتاتوری سرهنگ قذافی در شرف دست يافتن به هويت سياسی تازه ای است.
 


دادستان کل افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد که نور الله دلاوری، یکی از مشاوران ارشد حامد کرزی ، رئیس جمهوری آن کشور به اتهام اختلاس و دزدی دستگیر شده است. روز دوشنبه هم اعلام شد ، عنایت الله قسیمی وزیر پیشین راه و ترابری در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ به سوء مدیریت در دارائیهای عمومی متهم شده است. به گفته دادستانی افغانستان، آقای قسیمی برای خرید چهار فروند هواپیما ی مسافربری برای شرکت دولتی « افغان آریانا ایرلاین » بیش از 9 میلیون دلار پول اضافه پرداخت کرده است. حامد کرزی ، رئیس جمهوری افغانستان وعده داده است با فساد اداری و مالی در دستگاههای دولتی مبارزه کند. کشورهای غربی هم یکی از پیش شرطهای ادامه کمکهای مالی به افغانستان را کنترل بیشتر بر چگونگی توزیع کمکها و مقابله با رشوه خواری و فساد مالی قرار داده اند.
 


روز سه شنبه دادگاهی در کویت دو فرد ایرانی تبار و یک شهروند کویت را به جرم جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم کرد. یکی از مقامات قضائی کویت به خبرگزاری فرانسه گفته است در دادگاهی که برای محاکمه یک شبکه جاسوسی برای ایران تشکیل شد، یک شهروند سوریه  و یک فرد عرب نیز به حبس ابد محکوم شدند. به گفته این مقام کویتی ، دادگاه ،یک فرد ایرانی الاصل دیگر و دختر یکی از محکوم شدگان به اعدام را هم که به جاسوسی متهم شده بودند ،تبرئه کرد. سه نفر ی که به اعدام محکوم شدند و شهروند سوریه در زمان دستگیریشان در ماه مه سال گذشته ،در ارتش کویت خدمت می کردند . اتهام این افراد، انتقال اطلاعات مربوط به ارتش کویت و نیروهای آمریکایی مستقر در آن کشور به سپاه پاسداران بود . اتهامی که از طرف مقامات جمهوری اسلامی رد شده است.
 


روزنامه آمریکایی وال استريت جورنال در گزارشی می‌گويد يک جوان ۲۱ ساله ایرانی خود را هکری معرفی کرده که چندی پيش توانسته بود سرویس‌های اسکايپ، جی‌ميل، فايرفاکس و ياهو را هک کند و مسئوليت آن را به عهده گرفته است.روزنامه آمریکایی وال استريت جورنال در گزارشی می‌گويد يک جوان ۲۱ ساله خود را هکری معرفی کرده که چندی پيش از يک شناسه اينترنتی در ايران توانسته بود سرویس‌های اسکايپ، جی‌ميل، فايرفاکس و ياهو را هک کند و مسئوليت آن را به عهده گرفته است. اين جوان که خود را دانشجو معرفی کرده در وب‌سايت «پيست‌بين دات کام» (Pastebin.com) پيامی گذاشته و خود را «هکر کمودو» معرفی کرده است. کمودو شرکت اينترنتی است که نخستين بار گزارش اين هک را اعلام کرد. هکر ياد شده در اين پيام کدهاي مورد استفاده خود را ذکر کرده و نوشته است: «من فقط يک هکر هستم که تجربه هزار هکر را دارد، من يک برنامه‌نويسم که تجربه هزار برنامه‌نويس را دارد.» به گزارش روزنامه وال استريت جورنال، کارشناسان هنوز ترديد دارند که هک کردن سرویس‌هایی چون جی‌میل و اسکایپ فقط کار يک نفر باشد، ولی کدهايی که ذکر کرده را درست ارزيابی کرده‌اند. ميکو هيپونن، رئيس يک شرکت امنيت اينترنتی در هلسينکی فنلاند، در این باره می‌گويد: «به نظر می‌رسد شخص يا اشخاصی که خود را هکر معرفی کرده يا می‌کنند، به سيستم داخلی شرکت کمودو آشنا هستند. ولی اين که بقيه داستان اين فرد یا اين افراد درست باشد، مشخص نيست. ولی می‌توان تاييد کرد که اطلاعات کلی که داده، درست است.» پيشتر گزارش شده بود که يک يا چند هکر در تلاش برای هدايت کاربران اينترنتی به نسخه جعلی چندين پايگاه معتبر اينترنتی، به چندين گواهينامه ديجيتال يک شرکت امنيت وب دسترسی پيدا کرده‌اند. حمله‌ای که بر اساس اعلام اين شرکت امنيت وب، «به نظر می‌رسد» از سوی جمهوری اسلامی سامان داده شده باشد. شرکت «کومودو» در نيوجرزی آمريکا که گواهينامه‌های ديجيتال در زمينه تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند، گفته است که دست‌کم ۹ مورد از چنين حملاتی رديابی شده که با توجه به پيچيدگی آن ممکن است کار جمهوری اسلامی ايران باشد. اين شرکت می‌گويد در حملات ۱۵ مارس، گواهينامه‌هايی برای نسخه جعلی سامانه اي‌ميل گوگل موسوم به جی‌ميل، صفحه ورود کاربران ياهو، وب‌سايت‌هايی متعلق به شرکت مايکروسافت، مرورگر موزيلا فايرفاکس و نيز شبکه تلفنی اينترنتی اسکايپ در دسترس هکرها قرار گرفته است. چنين گواهينامه‌هايی به کسانی که آن را در اختيار دارند اجازه می‌دهد که تحت شرايطی با جعل نسخه امن اين وب‌سايت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پيدا کنند. برای مثال، اگر کسی در ايران بخواهد به حساب کاربری خود در ياهو دسترسی پيدا کند، به يک وب‌سايت جعلی هدايت می‌شود و به اين وسيله کسانی که دست در اين اقدام دارند می‌توانند به حساب کاربری و رمز عبور او دسترسی پيدا کنند. شرکت کومودو گفته است که هنوز مشخص نيست چند کاربر در ايران ممکن است در دام چنين ترفندی افتاده باشند و همزمان اعلام کرده است که تاکنون ۹ گواهينامه ديجيتال جعلی، از جمله يک مورد مرتبط با وب‌سايت لايو، وابسته به مايکروسافت را لغو کرده است. شخص هکر يا «هکر کمودو» در پيام خود گفته است که به تنهايی اين حمله را انجام داده و هيچ کمک تيمی يا دسته‌جمعی نداشته است. این در حالی است که کارشناسان می‌گويند اين حمله بدون دست داشتن اطلاعات زيربنايی که در ايران در اختيار دولت است، قابل انجام نيست. هکر ياد شده در پيام خود و خطاب به «طرفداران جنبش جعلی سبز در ايران» نوشته است: «تا زمانی که من زنده هستم، نه شما امنيت اينترنتی داريد و نه دنيای ديجيتال شما امنيت دارد.» شرکت امنيت اينترنت کمودو می‌گويد گرچه مهاجم نتوانسته به جايی برسد، به احتمال زياد برای سرقت مشخصات کاربری شهروندان ايران به اين کار دست زده است. سی‌نت که وب‌سايتی اطلاع‌رسان در زمينه اينترنت و تکنولوژی‌های جديد است در گزارشی در اين باره يادآور شده است که چنين حمله‌هايی «برای حکومتی مانند ايران شدنی بود، زيرا سامانه مخابراتی و زيرساخت‌های آن را در اختيار دارد. اما نبايد فراموش کرد که اثر چنين حمله‌هايی محدود است». وال استريت جورنال پيشتر در گزارشی نوشته بود که ايران حدود ۲۰ ميليون کاربر اينترنتی دارد و کارشناسان اينترنتی می‌گويند جمهوری اسلامی در تلاش است با توجه به وقوع ناآرامی‌ و اعتراض در کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا، حوزه شبکه‌های اجتماعی و فعاليت اينترنتی را کنترل کند. وال استريت جورنال ادامه می‌دهد اين که ايران درگير اين حملات باشد، نشانگر آن است حکومت جمهوری اسلامی تلاش‌ خود برای نظارت الکترونيک بر شهروندان ايرانی را افزايش داده است.
 


«جيمز تراوب» نويسنده و تحليلگر سياست خارجی آمريکا در مطلبی در وب سايت «فارن پاليسی» به پيامدهای احتمالی بحران ليبی پرداخته است. وی یادآوری می شود درصورت نداشتن نقشه روشن و بی توجهی به روند جايگزينی و بازسازی قدرت سياسی اين کشور نيز ممکن است به سرنوشت عراق بدل شود.«جيمز تراوب» نويسنده و تحليلگر سياست خارجی آمريکا در مطلبی در وب سايت «فارن پاليسی» به پيامدهای احتمالی بحران ليبی پرداخته و با يادآوری تجارب قبلی دخالت نظامی آمريکا هشدار می دهد که درصورت نداشتن نقشه روشن و بی توجهی به روند جايگزينی و بازسازی قدرت سياسی اين کشور نيز ممکن است به سرنوشت عراق بدل شود. وی تاکيد می کند که بی توجهی و اغماض دولت جورج بوش در اين زمينه باعث شد که پس از ساقط نمودن يک ديکتاتور عرب جنگ داخلی عراق را در بربگيرد. درست به همين دليل است که « ليسا اندرسون» يکی از معدود کارشناسان تاريخ معاصر ليبی و رييس دانشگاه آمريکايی شهر قاهره هشدار می دهد:« هرگونه مداخله نظامی در ليبی از همان آغاز بايد با تمام تدارکات و ساز و کارهای لازم جهت بازسازی سياسی اين کشور همراه باشد.» تحليلگر « فارن پاليسی» معتقد است که آمريکا در حال حاضر چنين کاری را در دستور قرار نداده و مقامات دولت تکرار می کنند که اوضاع در ليبی بسيار سيال است . شايد در شرايط فعلی دولت آمريکا با مسائل متعددی در نقاط مختلف خاورميانه روبرو است، از بحران در بحرين و يمن و سوريه گرفته تا روند انتقال قدرت در مصر و تونس. برای آمريکا تمام کشورهای بحرانی ديگر از اهميت بيشتری برخوردار هستند و به گفته مقامات دولتی هدف برقراری منطقه ممنوعه پرواز به پيروزی رساندن شورشيان نيست که در آن صورت شايد داشتن يک طرح و تدارکات لازم برای بازسازی قدرت سياسی فعال ضروری نباشد. اما در عين حال اوضاع ليبی با عراق متفاوت است. بافت قبيله ای ليبی به پيچيدگی اختلافات و رقابت های قومی و مذهبی عراق نيست. و اگر شورشيان در اين نبرد به پيروزی برسند مشروعيت مردمی خواهند داشت در صورتيکه در مورد عراق حکومت پس از صدام حسين برای بسياری دست نشانده آمريکا بود. « جيمز تراوب» البته ياداوری می کند که يکی از درس های نمونه عراق اين بود که هميشه اوضاع در عمل برتر از آن چيزی است که تصور می شود. يکی از اين موارد می تواند فعال شدن گروههای « جهادی » در ليبی باشد. اگر معمر قذافی در تنگنای شديدی قرار بگيرد بعيد نيست که دست اين گروهها را باز بگذارد تا نقشه سياسی کشور را به هم بريزند. آمريکا قرار نيست ليبی را اشغال کند و دراين حالت هم امکان مانور و هم مسئوليت کمتری خواهد داشت. اما به خاطر روش حکومتگری قذافی کشور ليبی زير ساخت و استخوانبدی اداری – سياسی بسيار ضعيفی دارد و هر کس يا گروهی که بخواهد در آينده در ليبی حکومت کند به کمک خارجی فراوانی نياز دارد. بسياری از کارشناسان تاکيد دارند که عامل تامين امنيت پس از سقوط رژيم هايی نظير حکومت قذافی بسيار مهم است و از اين نظر ليبی را بايد با افغانستان مقايسه کرد که فقدان امنيت بزرگترين مشکل دوران بازسازی سياسی است . شايد آمريکا و متحدانش بايد به سرعت به فکر آموزش نيروهای انتظامی و امنيتی آينده ليبی باشند. « جيمز تراوب» در ادامه تحليل خود در وب سايت « فارن پاليسی» از قول ديگر کارشناسان به عامل شناخت نزديک و واقعی از شرايط هر کشور اشاره کرده و يادآوری می کند که دليل اصلی ناکامی های آمريکا در سالهای اول اشغال عراق تکيه دولت جورج بوش و پنتاگون به گروهی از تبعيديان و معارضين عراقی بود که برخلاف ادعاهای خود اکثرا در فکر منافع شخصی و گروهی خود بودند. در حال حاضر « شورای ملی انتقالی» ليبی که رهبری شورشيان را برعهده دارد شامل دو وزير سابق و تکنوکرات ها است. اما اگر جنگ داخلی ليبی ادامه يابد ممکن است ترکيب رهبری شورشيان دگرگون شود. نويسنده يادآوری می کند که تشويق و حمايت از ابتکارهای داخلی به احتمال زياد مفيد تر از راه حلهای حساب شده ولی وارداتی است. ولی در عين حال هر گروهی که در ليبی روی کار بيايد به حمايت خارجی نياز دارد. حاميان خارجی دولت آينده ليبی چه کشورهايی خواهند بود؟ مسلما دولت آمريکا با درس هايی که از عراق و افغانستان گرفته است مسئوليت و هزينه های اين کار را برعهده نخواهد گرفت. کشور ليبی پس از استقلال در سال ۱۹۵۱ برای مدتی تحت قيموميت و اداره سازمان ملل متحد بود. شايد اينبار نيز بايد مسئوليت حمايت و نظارت بر احيای سياست داخلی ليبی را به اين نهاد سپرد. تجربه سازمان ملل متحد در مواردی مثل تيمور شرقی و کوسو مثبت بوده است. برخی از کارشناسان پيشنهاد می کنند که در اين زمينه بايد از مشارکت و همکاری کشورهايی نظير آفريقای جنوبی و يا شيلی استفاده کرد که به مرور نظام سياسی خود را از حکومت های ديکتاتوری به دمکراسی انتقال داده اند. کارشناسان اين روش را الگوی دولت سازی به روش قرن بيست و يکم نام داده اند. «جيمز تراوب » در پايان خاطر نشان می کند که کشورهايی مثل ليبی که تجربه دولت سازی قرن بيستم را طی نکرده اند بعيد است بتوانند از الگوهای قرن بيست و يکمی به خوبی استفاده کنند. اما آنچه که مسلم است جامعه بين المللی در قبال روند بازسازی سياسی ليبی پس از جنگ مسئول است. هر چند نمونه های افغانستان و عراق چندان موفق نبوده اند ولی اين نبايد باعث شود که جامعه بين المللی در وظيفه و اعتماد به نفس خود ترديد کند. اگر زمانی شورشيان ليبی به قدرت رسيده و از جامعه بين المللی تقاضای کمک کردند نبايد مثل «دونالد رامزفلد» وزير دفاع آمريکا در دوران اوليه جنگ عراق به آن جواب داد که «دمکراسی پر دردسر است.»
 


در حالی که نمایندگان بیش از ۴۰ دولت و سازمان بین‌المللی سه‌شنبه بعدازظهر در لندن گرد هم می‌آیند تا درباره آینده لیبی «بدون قذافی» تصمیم بگیرند، ایتالیا و بریتانیا پیشنهاد تبعید رهبر این کشور را مطرح کرده‌اند.در حالی که نمایندگان بیش از ۴۰ دولت و سازمان بین‌المللی روز سه‌شنبه بعدازظهر در لندن، پایتخت بریتانیا، گرد هم می‌آیند تا درباره آینده لیبی «بدون قذافی» تصمیم بگیرند، ایتالیا و بریتانیا پیشنهاد تبعید رهبر این کشور را مطرح کرده‌اند. با این حال غیبت روسیه در این نشست بسیار محسوس خواهد بود. روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه لیبی رای ممتنع داد اخیرا چنین اظهار نظر کرده است که فعالیت نظامی بین‌المللی در لیبی از حکم سازمان ملل «در حال فراتر رفتن است». در همین حال شورشیان لیبی که یک ماه و نیم پیش علیه حکومت معمر قذافی سر برداشتند از حمایت هوایی نیروهای ائتلافی جسارت یافته و پس از تصرف دوباره شهرهای استراتژیک اجدابیا و راس لانوف اکنون به سوی شهر سرت، زادگاه قذافی، پیش می‌روند. پیش از آغاز نشست لندن، ایتالیا که تا پیش از این با لیبی رابطه حسنه طولانی داشته بسته‌ای پیشنهادی ارائه کرده که از جمله مفاد آن می‌توان به «آتش‌بس سریع، تبعید قذافی، و مذاکره شورشیان و سران قبایل لیبی» اشاره کرد. پیشنهاد تبعید دیکتاتور لیبی از سوی وزیر خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز مورد استقبال قرار گرفته و راهی برای کنار گذاشتن معمر قذافی شمرده شده است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، تاکید کرده است که کشورش خواستار کناره‌گیری قذافی از قدرت است، اظهار نظری که پیشتر از سوی نخست وزیر بریتانیا نیز بارها مطرح شده است. در حالی که ساعاتی بیشتر تا آغاز نشست لندن باقی نمانده است، خبرگزاری رویترز نیز از قول سوزان رایس، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، می‌گوید که دولت باراک اوباما احتمال رساندن اسلحه به شورشیان لیبی برای مبارزه با نیروهای معمر قذافی را رد نکرده است. همچنین این خبرگزاری از قول یک مقام آمریکایی می‌گوید احتمال دارد ۳۳ میلیارد دلار از اموال مسدودشده لیبی در اختیار شورشیان این کشور قرار گیرد. در نشست سطح بالای لندن برای تعیین آینده لیبی علاوه بر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و وزرای خارجه ۴۰ کشور دیگر، دبیرکل سازمان ملل، رئیس سازمان ناتو، و همین طور نخست وزیر قطر شرکت خواهند داشت. به نظر می‌رسد که کشور قطر روزبه‌روز نقشی پررنگ‌تر را در تعیین وضعیت لیبی بر عهده می‌گیرد. این کشور روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که برای معامله نفت شرق لیبی با شورشیان این کشور به توافق رسیده است. اما افزایش کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده لیبی و همین طور آغاز فرایندی سیاسی که مردم لیبی به‌واسطه آن بتوانند خود در مورد آینده خود تصمیم بگیرند از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست معرفی شده است. در همین حال خبرگزاری رویترز از دیدار ویلیام هیگ با یکی از اعضای «شورای ملی لیبی» به نام محمود جبرئیل پیش از آغاز نشست لندن خبر داده است. قرار است هیلاری کلینتون نیز پیش از آغاز نشست با او دیدار کند.
 


راهی که اوباما در مورد لیبی در پیش گرفت: ايجاد توازن قوا ميان قذافی و مخالفانش با ايجاد منطقه‌ی پرواز ممنوع با کمک ديگر کشورها و گرفتن تاييد شورای امنيت در عرض ۳۱ روز از شروع تنش در ليبی و دادن اين امکان به مردم ليبی که خود رژيم قذافی را براندازند."اين تغيير [در منطقه‌ی خاورميانه و شمال آفريقا] جهان را برای مدتی پيچيده تر خواهد ساخت. پيشرفت نا متوازن خواهد بود و تغيير برای کشورهای مختلف به صور متفاوتی ظاهر خواهد شد. در نقاطی مثل مصر اين تغيير الهام بخش ما خواهد بود و اميدهای ما را افزايش خواهد داد. و در عين حال مناطقی خواهد بود مثل ايران که تغيير با شدت سرکوب می شود. بايد نيروهای تاريک جنگ داخلی و مقابله‌ی خشونت آميز قومی و مذهبی را متوقف کرد و به دغدغه‌های دشوار سياسی و اقتصادی توجه نشان داد. ايالات متحده نمی تواند مسير و چشم انداز اين تغيير را ديکته کند. تنها مردم منطقه می توانند چنين کنند. اما ما می توانيم موثر واقع شويم." رئيس جمهور اوباما، ۲۸ مارس ۲۰۱۱ اوباما در روزهايی که ديپلماسی برای اقدام عليه قذافی و نيروهايش در جريان بود با دو ديدگاه متقابل در ايالات متحده و منطقه‌ی خاورميانه و ديگر نقاط جهان مواجه بود: عدم دخالت نظامی به خاطر خاطره‌ی تلخ حمله‌ی نظامی ايالات متحده به عراق، و دخالت تا حد سقوط قذافی و تغيير رژيم به خاطر خلاص کردن يک کشور و جهان از شر يک ديکتاتور ديوانه و شقی. اوباما راه ديگری را در پيش گرفت: ايجاد توازن قوا ميان قذافی و مخالفانش با ايجاد منطقه‌ی پرواز ممنوع با کمک ديگر کشورها و گرفتن تاييد شورای امنيت در عرض ۳۱ روز از شروع تنش در ليبی و دادن اين امکان به مردم ليبی که خود رژيم قذافی را براندازند. چند جانبه گرايی و رعايت عرف بين الملل اين دخالت از دو جهت بنيادی با حمله‌ی ايالات متحده به عراق در دوران جرج دبليو بوش متفاوت است. تفاوت اول رعايت عرف بين الملل با رفتن به شورای امنيت و گرفتن مصوبه‌ی مربوط به ايجاد منطقه‌ی پرواز ممنوع بود. اقدام دولت امريکا به همراه متحدانش به ديکتاتورهای منطقه نشان داد که مصوبات شورای امنيت ورق پاره نيستند (چنانکه ديکتاتورهای ايران اين عبارت را مکررا به زبان آورده‌اند). تفاوت دوم ايجاد يک جبهه‌ی متحد واقعی از کشورهای عضو ناتو تا اعضای شورای همکاری خليج فارس بود که در عمليات نظامی شرکت داشته‌اند و پس از حدود ۱۰ روز نيز فرماندهی عمليات به ناتو منتقل شد. ضد امپرياليست‌ها و ترجيح استبداد نفرت تا آن حد چشمان مخالفان ايالات متحده و قدرت نظامی آن را کور کرده است که برای مخالفت با دخالت نظامی اين کشور در ليبی حاضر بودند صدها هزار نفر توسط قذافی ضد امپرياليست قتل عام شوند به همان ترتيب که از حکومت ولايت فقيه و سی سال سرکوب و کشتار و شکنجه‌اش برای وفادار ماندن به نظريه‌های ضد امپرياليستی و نظريه‌ی استقلال مبتنی بر ترجيح استبداد بر استعمار(با تعريف قرن نوزدهمی از آن) حمايت کرده‌اند.   ديدگاه تحليلی اقتضا دارد که از دخالت نظامی ايالات متحده در جنگ جهانی دوم عليه فاشيسم و نازيسم، در افغانستان عليه اسلامگرايی طالبانی، در بوسنی عليه کشتار مردم بی دفاع (و مسلمان) و در ليبی دفاع کنيم و از عدم دخالت نظامی اين کشور در دوران نسل کشی در رواندا انتقاد بورزيم اما با دخالت نظامی در عراق يا برخی کشورهای امريکای لاتين در دهه‌های گذشته مخالفت ورزيم. نفس دخالت نظامی مذموم نيست، روش و نوع و هدف دخالت "می تواند" مذموم باشد. روش و نتيجه اهميت بيشتری از اصلِ دخالت دارند. دخالت نظامی برای قدرت بخشيدن به يک ملت برای برپايی دمکراسی بر اساس موازين بين المللی و چند جانبه گرايی در حالی که مردم عليه حکومت استبدادی برخاسته‌اند و حکومت با قساوت به سرکوب آنها می پردازد يا کشتار جمعی در جريان است نه تنها مذموم نيست بلکه ضرورت دارد. ارتقای دمکراسی با حمله‌ی نظامی ارتقای دمکراسی با کمک و دخالت نظامی آنجا بی فايده يا حتی مضر است که مردمی خود با اين امر مخالف باشند. اما اگر نيروهای ضد ديکتاتوری در يک جامعه از قدرت‌های بين المللی ياری بجويند و ظرفيت برقراری تماس و مذاکره‌ی ديپلماتيک را نيز داشته باشند (ليبيايی ها نشان داده‌اند که اين ظرفيت را دارند) دخالت نظامی مشروعيت ملی می يابد. در هنگامه‌ی جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ نه ايالات متحده و نه رهبران جنبش سبز در پی حمايت اين کشور از جنبش دمکراسی خواهی مردم ايران بودند. اوباما تازه دست دوستی به رهبران جمهوری اسلامی دراز کرده بود تا بلکه مسئله‌ی اتمی ايران را با مذاکره حل کند و کار به تنش و بن بست و مداخله‌ی نظامی نينجامد. رهبران جنبش سبز و بسياری از فعالان سياسی مخالف اما اسلامگرا و ضد امپرياليست نيز هنوز در پارادايم دهه‌ی شصت خود يعنی فاصله گيری از قدرت‌های بيگانه تنفس می کردند و حکومت ولايت فقيه را بر زندگی در سايه‌ی قدرت‌ دمکراسی امريکا ترجيح می دادند. بسياری از اين ضد امپرياليست بارها اعلام کرده‌اند که در صورت حمله‌ی ايالات متحده به ايران حتی برای رهايی مردم اين کشور از ستم حکومت اسلامی يا حتی نجات آنها از اعمالی مثل بمباران هوايی از سوی ولی فقيه در کنار احمدی نژاد و خامنه ای خواهند ايستاد. تغيير جهت سياست خارجی خارجی امريکا نسبت به جمهوری اسلامی اوباما در پيام نوروزی خويش و نيز در سخنانش در مورد حمله‌ی نظامی به ليبی نشان داد که از آن وضعيت ذهنی سال ۲۰۰۹ گذشته است و به مردم ايران برای حل مشکلات فی مابين دو دولت ايالات متحده ايران اميد دارد. او تلويحا (با مقايسه‌ی ايران و مصر) به اين نکته اشاره کرد که در صورت نياز مردم ايران حاضر است به ياری آنها نيز مانند مردم ليبی بشتابد. اما رهبران و بسياری از فعالان جنبش سبز هنوز پارادايم ضد امپرياليستی خود را رها نکرده‌اند و حاضر نيستند از ايالات متحده حتی در شرايط ليبی برای دخالت نظامی کمک بخواهند. اين فعالان که بسياری از آنها هنوز ايدئولوژی مارکسيستی و اسلامگرايی را در پس ذهن خود دارند از ظرفيت جامعه و دولت امريکا برای پيشبرد دمکراسی در ديگر جوامع غافلند و نيروهای دمکراسی خواه و نهادهای مدنی و رسانه‌های آزاديخواه اين کشور را با گروه های جنگ طلب اين کشور يکی می گيرند.   آنها از قدرت گفتمان آزادی و دمکراسی خواهی در جامعه‌ی امريکا شناخت کافی ندارند. اگر اين قدرت گفتمانی نبود اوباما نمی توانست در شرايطی که نيروهای اين کشور با دو جنگ در افغانستان و عراق درگيرند و کشور هنوز از زير بار رکود اقتصادی کمر راست نکرده به همراه متحدانش دستور حمله به ليبی را صادر کند. بسياری از روشنفکران ليبرال و نيروهای چپ دمکرات در امريکا از حمله‌ی نظامی به نيروهای قذافی حمايت کرده‌اند. انگاره‌ی اوباما برای کمک به جنبش های سياسی خاورميانه اوباما در سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی طرح دولت ايالات متحده را برای کمک به جنبش‌های دمکراسی خواهی روشن ساخت. روش عمل سياست خارجی ايالات متحده در دوران اوباما در جنبش‌هايی مثل مصر و تونس وارد آوردن فشار به دولت‌ها برای خود داری از کاربرد خشونت و تلاش برای کاهش هزينه‌ها در گذار به شرايط جديد بود. دوستی ايالات متحده با ديکتاتورهای اين کشورها در شرايط جنبش سياسی به نفع مردم آن‌ها تمام شد. در کشورهايی مثل سوريه و ايران که در جبهه‌ی مقابل ايالات متحده قرار می گيرند و امکان وارد کردن فشار بر دولت‌ها پايين است سياست صبر و انتظار در پيش گرفته می شود چون با سياست کشتار قطره‌ای اين دولت‌ها و عدم آمادگی همکاری رهبران مخالفان با کشورهای غربی ايجاد اجماع بين المللی عليه آنها و تصور بديلِ قابل اطمينان دشوار است. اما در کشورهايی مثل ليبی که هم سابقه‌ی ياغيگری بين المللی دارند، هم جنون و سرکوب ديکتاتور آنها از کنترل خارج است (تا حد حمله‌ی هوايی به مردم خود)، هم مردم عليه حکومت به طور جدی به پا خواسته‌اند و هم رهبران سياسی مخالفان آمادگی مذاکره با قدرت‌های غربی را دارند امکان ايجاد اجماع برای حمله‌ی نظامی بالاست و افکار عمومی نيز با مداخله همراهی می کند. شروط لازم و کافی حمايت بين المللی انگاره فوق شروط لازم و کافی برای پيشبرد جنبش‌های سياسی در کشورهای ديکتاتوری با رژيم های ضد غربی (مثل ليبی قذافی و ايران خامنه‌ای) را ترسيم می کند. اگر مردم به پا خيزند و استقامت ورزند و رهبران آنها از اجرای بی تنازل قانون اساسی نظام ديکتاتوری يا بازگشت به دوران طلايی ديکتاتور سابق اما همراه گذر کرده و آماده‌ی همکاری با جامعه‌ی بين المللی باشند آنگاه در صورت استفاده‌ی بی تناسب از نيروی نظامی ديکتاتوری عليه مردم بی دفاع، دول غربی می توانند تا حد دخالت نظامی (بدون حمله‌ی زمينی) برای ايجاد تناسب قوا به حمايت از مخالفان بپردازند؛ چنانکه رئيس جمهور اوباما می گويد: " بايد نيروهای تاريک جنگ داخلی و مقابله‌ی خشونت آميز قومی و مذهبی را متوقف کرد." اين حمايت يک بازی برد- برد است: از يک سو ايالات متحده با خلاصی از رژيم لیبی در جهت منافع ملی خود حرکت خواهد کرد، زمينه های رشد اسلامگرايی و خشونت کاهش خواهد يافت و امريکا متحدی تازه در منطقه خواهد يافت و از سوی ديگر طرفداران دمکراسی از رژيمی استبدادی خلاصی خواهند يافت. ..................................................................................... نظرات نویسنده بازتاب دیدگاه رادیو فردا نیست.
 


یک مقام آمریکایی با اشاره به این که آمریکا از حکومت جمهوری اسلامی «خوشش نمی‌آید»، گفت: هر گونه تغییر رژیم در ایران در دست مردم ایران است و تنها آنها باید در این مورد تصمیم بگیرند.یک مقام ارشد در دولت آمریکا روز دوشنبه در جریان کنفرانسی در واشینگتن در عین اشاره به این که آمریکا از حکومت جمهوری اسلامی «خوشش نمی‌آید»، چنین اظهار نظر کرد که هر گونه تغییر رژیم در ایران در دست مردم ایران است و تنها آنها باید در این مورد تصمیم بگیرند. رابرت آین‌هورن، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات، در این زمینه همچنین خاطرنشان کرد که تلاش مقامات واشینگتن بر تغییر حکومت جمهوری اسلامی در ایران متمرکز نیست. به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، آقای آین‌هورن که در نخستین روز کنفرانس «خط‌مشی بین‌المللی هسته‌ای» در موسسه معتبر کارنگی در واشینگتن سخن می‌گفت تاکید کرد که حکومت جمهوری اسلامی زمانی در ایران دستخوش تغییر و تحول خواهد شد که مردم ایران در این زمینه تصمیم بگیرند. به گفته این مقام ارشد در دولت آمریکا، «ما از حکومتی که در تهران بر سر کار است خوش‌مان نمی‌آید، اما باور داریم که این حکومت تنها زمانی تغییر خواهد کرد که مردم ایران تصمیم بگیرند نیاز به تغییر آن هست.» رابرت آین‌هورن همچنین اضافه کرد که تغییر حکومت «باید به دست مردم» صورت بگیرد. تنها زمان کوتاهی پس از آغاز اعتراضات در ایران در سال ۱۳۸۸ ، در بسیاری موارد اعتراض مردم حاضر در خیابان‌ها و شعارهای آنها متوجه حکومت جمهوری اسلامی و آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان رهبر آن شد. اما اعتراض به نوع حکومت در ایران و به‌ویژه رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در تظاهرات روز ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ با شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» شدت گرفت و اکنون در فضای مجازی بسیاری از معترضان و حامیان جنبش سبز از نیاز به تغییر رژیم در ایران سخن می‌گویند. این اظهار نظرها به‌ویژه با آغاز موج قیام مردمی در جهان عرب از حدود سه ماه پیش و سرنگونی دیکتاتورهای کشورهایی چون تونس و مصر یکی پس از دیگری شدت گرفته است. مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه همچنین درباره خط‌مشی واشینگتن در قبال ایران توضیح داده و هدف آن را «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» در زمینه فعالیت‌های اتمی و حقوق بشر توصیف کرده است. به گفته رابرت آین‌هورن، هدف واشینگتن در قبال جمهوری اسلامی تلاش برای تغییر رفتار آن در زمینه «فعالیت‌های اتمی، سابقه حقوق بشری، و حمایت از گروه‌های تروریستی» است. جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که از گروه‌هایی چون گروه فلسطینی حماس و گروه حزب‌الله در لبنان که در لیست گروه های تروریستی آمریکا قرار دارند، حمایت می‌کند.
 


امروز سه شنبه، وزیران خارجه و نمایندگان ارشد بیش از ۴۰ کشور و سازمان که در لیبی درگیر هستند، در کنفرانسی در لندن راجع به گام های بعدی و آینده لیبی گفتگو می کنند. وزیر خارجۀ آمریکا، دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان ناتو و همچنین نمایندگان اتحادیه عرب و اتحادیۀ آفریقا در کنفرانس لندن شرکت می کنند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان گفت : هدف اصلی از این کنفرانس یک روزه، رسیدن به حداکثرِ هماهنگی دیپلماتیک و سیاسی در مورد لیبی است. اندکی پیش از آغاز به کار کنفرانس لندن دیوید کامرون و نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، در بیانیه مشترکی یک بار دیگر از معمر قذافی خواستند از قدرت کناره‌گیری کند.
 


سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن نیروهای تحت فرماندهی معمر قذافی در لیبی به آدم‌ربایی برای درهم شکستن اپوزیسیون از قذافی خواست شرایط دسترسی به این افراد را بلافاصله فراهم آورد.سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن نیروهای تحت فرماندهی معمر قذافی در لیبی به آدم‌ربایی برای درهم شکستن اپوزیسیون از قذافی خواست شرایط دسترسی به این افراد را بلافاصله فراهم آورد. آن طور که در بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر آمده است، تاکنون بیش از ۳۰ نفر، از جمله چند فعال سیاسی و چند حامی اپوزیسیون، در جریان این آدم‌ربایی‌ها ناپدید شده‌اند. عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین می‌گوید که از جمله این ناپدیدشدگان دو پسر نوجوان ۱۴ ساله هستند. به گفته مالکوم اسمارت، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، «با توجه به شرایط ناپدید شدن اجباری این افراد، می‌توان نتیجه گرفت که این افراد در خطر جدی شکنجه و بدرفتاری هستند.» این سازمان حقوق بشری از «سرهنگ قذافی و اطرافیان او» خواسته است که بلافاصله دسترسی به ناپدیدشدگان و دستگیرشدگان را فراهم کنند تا «از سلامتی و ایمنی آنها از شکنجه اطمینان حاصل شود». در بیانیه عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است از جمله اشاره شده است که برخی از ناپدیدشدگان معترضانی هستند که نیروهای قذافی به هنگام عقب‌نشینی از شهر بنغازی در شرق لیبی با خود برده‌اند. تازه‌ترین بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر در حالی منتشر شده است که نیروهای شورشی لیبی تحت حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی در چند روز اخیر توانسته‌اند چند شهر استراتژیک از جمله اجدابیا و راس لانوف را بار دیگر تصرف کرده و نیروهای معمر قذافی را به عقب برانند. در حال حاضر در روز سه‌شنبه نیروهای مخالف رهبر لیبی در حال پیشروی به سوی شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، هستند. این در حالی است که شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول این شورشیان می‌گوید که نیروهای تحت امر قذافی مردم این شهر را که اغلب از حامیان قذافی هستند مسلح کرده‌اند. عفو بین‌الملل در بیانیه خود اشاره می‌کند که ۳۰ نفری که از آنها مدارک و شواهدی در دست است «تنها بخش کوچکی از کل افرادی هستند» که در هفته‌های اخیر دستگیر یا ربوده شده‌اند. در روز سه‌شنبه لندن محل برگزاری نشستی بین‌المللی با حضور ۳۵ کشور جهان خواهد بود که قرار است برای یافتن راهی برای پایان دادن به بحران لیبی به مذاکره بنشینند.
 


وزارت خارجه اسرائيل می‌گويد از دولت آرژانتین در مورد توقف روند پرونده قضایی حمله به مرکز یهودی آمیا در ازای معاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران رسما توضیح خواسته است. شماری از مقامات جمهوری اسلامی از متهمان اصلی این پرونده هستند.وزارت خارجه اسرائيل می‌گويد از دولت آرژانتین در مورد توقف روند پرونده قضایی حمله به مرکز یهودی آمیا در ازای معاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران رسما توضیح خواسته است. این وزارتخانه می‌گوید به دولت آرژانتین درخواستی رسمی داده است تا مشخص کند اخبار مبنی بر معاملات تجاری ایران و آرژانتین در ازای توقف پرونده قضايی حمله به آمیا حقيقت دارد يا در حد شايعه است. به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، ييگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائيل، گفته است: «ما منتظر هستيم تا پاسخ آرژانتين اعلام شود. اگر واقعا حقيقت داشته باشد واين کشور به خاطر منابع تجاری خود با ايران در حال متوقف ساختن پرونده قضايی انفجار و حمله‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ باشد، این بی‌احترامی بزرگی به تمام کشته‌شدگان خواهد بود.» روزنامه آرژانتينی «پرفيل» روز شنبه اين هفته گزارشی منتشر کرد و گفت هکتور تيمرمن، وزیر خارجه آرژانتین، که قرار است هفته آينده به اسرائيل سفر کند، از اشخاصی است که به طور مستقيم در «مذاکرات با ايران برای همکاری تجاری در برابر توقف قضايی پرونده انفجارهای مرکز يهوديان آرژانتين» حضور دارد. اين روزنامه در گزارش خود می‌گويد آرژانتين در برابر قراردادهايی به ارزش سالانه ۱.۲ ميليارد دلار رضايت داده است که کل پرونده قضايی انفجار در مرکز يهوديان را که شماری از مقامات جمهوری اسلامی ايران نیز جزء متهمان اين پرونده هستند متوقف کند. اسرائيل بر اين باور است که ايران مسئول بمب‌گذاری سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائيل در بوئنوس آيرس و انفجار مرکز فرهنگی يهوديان آميا در سال ۱۹۹۴ است. اين انفجارها ۱۱۴ کشته و بيش از ۵۰۰ زخمی در پی داشت و هر دو پرونده هنوز در جريان است. برخی گزارش‌ها حاکی است در صورت تاييد اين گزارش، ممکن است اسرائيل سفر وزير خارجه آرژانتين به اين کشور را لغو کند. پيشتر گزارش‌هايی منتشر شده بود مبنی بر این که آرژانتين پيشنهاد کرده کشوری سوم برای تعقيب قضايی پرونده انفجارها تعيين شود، اما جمهوری اسلامی ايران با آن مخالفت کرده بود. احمد وحيدی، وزير دفاع دولت محمود احمدی‌نژاد و فرمانده وقت سپاه قدس، از جمله مقام‌های ايرانی است که در همين ارتباط تحت تعقيب قرار گرفته‌ و نام وی در کنار کسانی چون محسن رضايی و علی فلاحيان در ميان افراد تحت تعقيب پليس بين‌الملل به چشم می‌خورد. کريستينا فرناندز، رئيس جمهور آرژانتين، در اوايل مهرماه با طرح پيشنهاد انتخاب کشور ثالث به عنوان محل محاکمه چنين اظهار نظر کرد که «برگزاری دادگاه در خارج از آرژانتين امکان محاکمه عادلانه متهمان را فراهم می‌آورد». جمهوری اسلامی در موضع رسمی خود می‌گويد که هيچ دخالتی در اين انفجارها و حمله به سفارت اسرائيل در آرژانتين يا مرکز فرهنگی يهوديان آميا نداشته است.
 


«عمر تاشپينار» کارشناس ارشد مسائل ترکيه در مرکز پژوهشی «بروکينگز» در واشیگتن،در تحليلی که در بخش ديدگاه های شبکه خبری « سی ان ان » چاپ شده، با اشاره به سرنگونی رژيم های مصر و تونس ، تشديد بحران ليبی و دخالت نظامی جامعه بين المللی، گسترش اعتراضات در سوريه، يمن و بحرين می گويد که حوادث سه ماهه اخير نقطه آغاز تغييرات سريع و سراسری در کل خاورميانه است« از زمان وقوع انقلاب اسلامی ايران در سال ۱۹۷۹ غرب همواره نگران وقوع جنبش های مشابهی در کشورهای عربی بود. اما در عمل طی سه دهه گذشته، سياست داخلی کشورهای عربی شاهد هيچ تغييرمهمی نبود. با اين همه از اوايل سال ۲۰۱۱ به اين سو حوادث در کشورهای خاورميانه با سرعت سرگيجه آوری در حال وقوع اند.» «عمر تاشپينار»  کارشناس ارشد مسائل ترکيه در مرکز پژوهشی «بروکينگز» در واشیگتن،در تحليلی که در بخش ديدگاه های شبکه خبری « سی ان ان » چاپ شده، با اشاره به سرنگونی رژيم های مصر و تونس ، تشديد بحران ليبی و دخالت نظامی جامعه بين المللی، گسترش اعتراضات در سوريه، يمن و بحرين می گويد که حوادث سه ماهه اخير نقطه آغاز تغييرات سريع و سراسری در کل خاورميانه است. اين کارشناس امور استراتژيک بين المللی، يادآوری می کند که تاکنون هيچيک از اين جنبش ها عليه غرب سازماندهی و رهبری نشده اند. ترکيبی از فساد سياسی و اقتصادی رژيم های حاکم، رکود سياسی، بيکاری گسترده جوانان و محروميت چشمگير مردم اين کشورها دلايل اصلی بروز ناآرامی بوده اند. ولی متاسفانه اين پويايی مثبت و خودجوش ممکن است در آينده نزديک به پايان رسيده و اين جنبش ها راه ديگری را در پيش بگيرند. از نگاه بسياری در جهان عرب يک معيار دوگانه در برخورد با اين حوادث درغرب در حال شکل گيری است. به عنوان مثال يک سئوال مهم که از سوی بسياری در جهان عرب مطرح می شود اين است که چرا غرب حاضر است در ليبی دست به دخالت نظامی بزند ولی دربرابر سرکوب مخالفان در بحرين کاملا سکوت کرده است؟ به نظر می رسد که غرب در نحوه و ميزان حمايت خود از « بهار اعراب» کاملا گزينه ای برخورد می کند. همانطور که « رامی خوری » کارشناس لبنانی سياست عرب به درستی هشدار می دهد:« غرب در برخورد با حقوق شهروندان کشورهای مختلف در جهان عرب معيارهای متفاوتی دارد. در مورد مصر، تونس و ليبی از تحولات سياسی با هدف اصلاح نظام حکومتی آن کشورها حمايت می کند ولی درمورد بحرين به خاطر ملاحظات امنيتی و نياز به نفت، حقوق شهروندان آن کشور ثانوی است.» «عمر تاشپينار» در ادامه تحليل خود که در شبکه خبری « سی ان ان » به چاپ رسيده يادآوری می کند که اعزام نيروی نظامی توسط عربستان و امارات متحده عربی به بحرين نشان دهنده هراس اين دولت های محافظه کار و نفتی از احتمال سرايت بحران به ساير کشورهاست. نگرانی ديگر در مورد بحرين احتمال دخالت ايران از طريق گروه های شيعه وابسته به حکومت آن کشور است. بخش عمده شهروندان بحرين شيعه مذهب اند و يمن نيز يک اقليت شيعه پرشمار دارد. بنابراين اعزام نيروی نظامی عربستان وامارات متحده عربی را می توان با محور تنش بين نفوذ شيعيان و سنی ها درمنطقه نيز توضيح داد. حضور القاعده در يمن البته يک عامل نگران کننده ديگر است که می تواند در صورت سقوط حکومت مرکزی به يک بازيگر مهم بدل شود. البته شايد مهمتر از همه اين ها، اين سئوال باشد که اگر شورش و اعتراضات مشابهی در عربستان سعودی روی دهد غرب چه موضعی خواهد گرفت؟ به نوشته اين کارشناس، ملاحظات امنيتی و انرژی که غرب به آن پايبند است پاسخگوی پرسش های افکار عمومی در جهان عرب نيست. آنها می پرسند چرا « معيار و اصل محافظت از جان غيرنظاميان که توسط سازمان ملل متحد اجرا می شود» فقط در مورد ليبی به کار گرفته شده در حاليکه مخالفان در بحرين و يمن نيز با سرکوب مشابهی روبرو هستند؟ « عمر تاشپينار» يادآوری می کند که معيار يا برخوردهای دوگانه در سياست های حکومت عربستان سعودی نيز به وضوح ديده می شود. دولت اين کشور از دخالت نظامی در ليبی حمايت کرده تا از اين طريق به شورشيان کمک شود ولی درمورد بحرين به حکومت سرکوبگر آن کشور کمک می کند. از نگاه بسياری از مردم بحرين، به خصوص اکثريت شيعه مذهب، اقدام دولت عربستان تجاوز و اشغال نظامی توسط يک کشور بيگانه تلقی می شود. غرب تا اين مقطع به خاطر غيبت اسلام گرايان در رهبری جنبش های اعتراضی جهان عرب خوش اقبال بوده است. ولی اگر آمريکا و اروپا در دفاع خود از دمکراسی در منطقه با معیارهای دوگانه عمل کنند، به زودی اسلام گرايان و دشمنان غرب در اين تحولات دست بالا را خواهند گرفت.
 


رئیس جمهوری آمریکا از مداخله نظامی برای جلوگیری از قتل عام غیرنظامیان در لیبی دفاع کرد. باراک اوباما که شامگاه دوشنبه در دانشگاه پدافند ملی در واشینگتن سخن می‌گفت، به مردم آمریکا اطمینان داد که مداخله نظامی در لیبی باعث شد تا کشتار غير نظاميان توسط معمر قذافی متوقف شود. اما در عین حال هشدار داد که تلاش يرای سرنگونی معمر قذافی با استفاده از زور اشتباهی است که می تواند هزينه ای چون جنگ عراق را در پی داشته باشد: رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به رویدادهای اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت که صدای "تغییرخواهی" اینک از کشورهای گوناگون منطقه و از جوانانی که حقوقشان نادیده گرفته شده شنیده می‌شود. آقای اوباما یادآور‌شد که این تغییرخواهی در کشورهای مختلف گوناگون است: «در جایی مانند مصر، الهام‌بخش و امیدوارکننده است؛ و در جایی مانند ایران به طرز خشم‌آلودی سرکوب می‌شود».
 


دبیر کل سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) برای بررسی اوضاع فعلی و آینده لیبی در کنفرانس لندن شرکت می‌کند. در کنفرانس لندن، که انتظار می‌رود با حضور نمایندگان بیش از ۳۵ کشور برگزار شود، درباره موضوعاتی چون هماهنگی حملات هوایی ناتو با نیروهای مخالف قذافی و نیز در باره آینده لیبی گفت‌وگو خواهد شد. اندکی پیش از آغاز به کار کنفرانس لندن دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، و نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، در بیانیه مشترکی یک بار دیگر از معمر قذافی خواستند از قدرت کناره‌گیری کند.
 


در پی انتشار گزارشی در روزنامه گاردین در باره پرونده تحصيلی مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، دانشگاه آکسفورد اعلام کرد تحقیقات در این زمینه را ادامه خواهد داد. پیش از این کاوه موسوی، یکی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، در گفت‌وگو با گاردین مهدی هاشمی را متهم کرده بود که شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه آکسفورد را نداشته و طرح رساله دکتری او را افراد ديگری نوشته‌اند. مهدی هاشمی با رد اين اتهامات، در بيانيه‌ای که در اختيار سرويس جهانی بی‌بی‌سی قرار داده، می‌گويد که تمامی مراحل آزمون، بر اساس استانداردهای معمول طی شده، و اتهامات اخير را توهينی به دانشگاه آکسفورد دانسته است. دانشگاه آکسفورد بریتانیا هم اعلام کرده تحقیقات گسترده‌ای که پیش از این در این باره آغاز شده بود ادامه دارد.
 


یک مقام عالی‌رتبه در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشینگتن برای تغییر نظام در ایران تلاش نمی‌کند. رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در کنفرانس سیاست‌های هسته‌ای بین‌المللی در واشینگتن گفت: «درست است که رژیم حاکم بر ایران مورد علاقه ما نیست و نمی‌تواند هم باشد؛ اما باور داریم که این نظام، هنگامی تغییر خواهد کرد که مردم ایران خودشان به این نیاز برسند که نظام باید تغییر کند». به گفته این مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا، هدف ایالات متحده تغییر رفتار رژیم ایران در زمینه‌های هسته‌ای، رعایت حقوق بشر و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی است.
 


رئيس جمهور آمريکا روز دوشنبه با دفاع از عملیات نظامی در لیبی گفت که این اقدام باعث شد کشتار غيرنظاميان متوقف شود، ولی هشدار داد که تلاش يرای سرنگونی قذافی با استفاده از زور اشتباهی است که می‌تواند هزينه‌ای چون جنگ عراق داشته باشد.باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه با دفاع از عملیات نظامی آمریکا در لیبی گفته است:  این اقدام باعث شد تا کشتار غير نظاميان  توسط معمر قذافی متوقف شود. ولی با اين حال، آقای اوباما هشدار داده است: تلاش يرای سرنگونی معمر قذافی با استفاده از زور اشتباهی است که می تواند هزينه ای چون جنگ عراق را در پی داشته باشد. باراک اوباما که در دانشگاه «دفاع ملی» در واشينگتن صحبت می کرد، گفت: سازمان پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو، از روز چهارشنبه فرماندهی کامل عمليات نظامی در ليبی را بر عهده خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، باراک اوباما در سخنرانی دوشنبه خود با پرهيز از «جنگ» ناميدن عمليات نظامی نيروهای آمريکايی در ليبی، دلايل خود در خصوص ضرورت استفاده از نيروی نظامی در ليبی را تشريح کرد. باراک اوباما گفت: عمليات نظامی به رهبری آمريکا باعث شد تا پيشروی نيروهای وفادار به معمر قذافی متوقف شده و مانع قتل و عامی شود که می توانست ثبات کل منطقه را برهم بزند. رييس جمهوری آمريکا تصريح کرد: عمليات نظامی نيروهای ائتلاف بين المللی در ليبی علاوه بر اين که مانع کشتار غير نظاميان شد، از بروز بحران پناهندگان که می توانست برای کشوهای همسايه ای چون تونس و مصر نيز مساله ساز شود، جلوگيری کرد. باراک اوباما همچنين گفت: ناديده گرفتن مسئوليت خود در قبال انسانها آن هم در چنين شرايطی، خيانت به آمريکا بود. رييس جمهوری آمريکا گفت:«برخی ملت ها شايد قادر باشند چشم ها خود را بر شقاوت ها در ديگر کشورها ببندند. آمريکا متفاوت است و من به عنوان رييس جمهور، حاضر نبودم منتظر بمانم تا تصاوير کشتار و گورهای دستجمعی  را ببينم، آنگاه اقدام کنم.»  در حالی باراک اوباما از سیاست های کشورش در خصوص اقدام نظامی در لیبی دفاع کرد  که روز دوشنبه  نبرد شدیدی بین نيروهای وفادار به معمر قذافی و  نيروهای مخالفان  در نزدیکی شهر «سرت» زادگاه معمر قذافی در جریان بود. به گزارش رویترز،  هواپیماهای نیروهای ائتلاف بین المللی روز دوشنبه مواضع نیروهای طرفدار معمر قذافی را در نزدیکی شهر «سرت» بمباران کردند.  اين در حالی است که پيشتر برخی از گزارش‌ها حاکی از تصرف شهر «سرت» توسط مخالفان بود، اما رهبران مخالفان در بنغازی می‌گويند: هنوز خيلی زود است که از تصرف «سرت» به دست نيروهای مخالفان صحبت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هم‌اکنون شورشيان مخالف معمر قذافی در ۶۰ کيلومتری اين شهر در حال نبرد با نيروهای دولتی هستند.   در همین حال، فعاليت‌های ديپلماتيک درآستانه نشست بين‌المللی روز سه شنبه در لندن با حضور ۳۵ کشور برای مذاکره درباره بحران ليبی افزايش يافته است. ايتاليا طرحی برای پايان دادن به بحران ليبی ارائه کرده است که شامل سه محور برقراری آتش بس، تبعيد معمر قذافی و اغاز گفت‌وگوها بين رهبران قبايل ليبی است. از سوی ديگر، روسيه با انتقاد از مداخله نظامی کشورهای غربی در بحران ليبی می‌گويد اين کشورها با نقض مفاد قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد از يک طرف جنگ داخلی در ليبی حمايت کرده‌اند. در همين زمينه، فرانسه و بريتانيا در بيانيه مشترکی از هواداران معمر قذافی خواسته‌اند تا دير نشده راه خود را از رييس جمهور ليبی جدا کنند و از رهبران مخالفان نيز خواسته‌اند به مذاکرات برای آينده ليبی بپيوندند. نيکلا سارکوزی، رئيس جمهور فرانسه و ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، در بيانيه مشترک خود تاکيد کرده‌اند: «قذافی بايد فوراً برود». درهمين حال، سازمان ملل متحد روز دوشنبه نسبت به کمبود مواد غذايی، دارو و مواد سوختی در ليبی هشدار داده است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته