-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۱, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 03/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی - یک نویسنده ارزشی در گفت و گویی کم سابقه با بی ادب خواندن حاکمان فعلی جمهوری اسلامی از آنان تحت عنوان " کوتوله های سیاسی " که فرق مدیریت و آشپزی را نمی دانند، یاد کرد.

به گزارش ندای سبز آزادی به نقل از خبر آن لاین سیدمهدی شجاعی در گفتگو با این سایت گفته است:حاکمان جمهوری اسلامی «بی‌ادب» هستند٬ کوتوله‌های فکری مدیر فرهنگی شده‌اند٬ ادب در دوره احمدی‌نژاد نزول کرده و مدیران فکری و فرهنگی آشپزی بیش نیستند.

شجاعی که از نویسندگان «ارزشی» محسوب می‌شود٬ پس از سال‌ها سکوت در خصوص مسائل فرهنگی٬ هنری و ادبی، در گفتگویی کم‌سابقه انتقاد‌های تندی متوجه وزارت ارشاد و تمام نهاد‌های فرهنگی در جمهوری اسلامی کرده است.

شجاعی گفته است: «باورم بر این است که ما در وزارت ارشاد هیچگاه در تمام این سه دهه، به این حد از ابتذال و مدیریت فشل و سوء مدیریت دچار نبودیم.»

این نویسنده در عین حال افزوده که «سیاست‌زدگی» و «عوام‌زدگی» در تصمیمات فرهنگی مسئولان جمهوری اسلامی بیداد می‌کند و «شرایط کار فرهنگی بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.»

آن‌طور که شجاعی گفته است: «وقتی که سلیقه مولدین فکر و فرهنگ و هنر، سلیقه عامه جامعه یا عوام جامعه باشد، طبیعی است که جامعه دچار سیر نزولی در بخش فرهنگ خواهد شد.»

این نویسنده در ادامه از گسترش عوام‌زدگی در تصمیمات مسئولان فرهنگی کشور انتقاد کرده و گفته کار به جایی رسیده که «حتی نخبگان جامعه ما دیگر از کنار تلویزیون و ارشاد و مجموعه‌های فرهنگی دیگر هم رد نمی‌شوند، برای اینکه مدیریت‌های کوتاه قد حاکم شده‌اند.»

شجاعی اظهار داشته که در حال حاضر «با مدیرانی روبرو هستیم که اولا نشستن روی صندلی مدیریت برایشان غریب است. این‌ها در رویا‌هایشان هم نمی‌دیدند، مدیر شوند. تازه همین آدم‌ها با آن میزان بی‌تجربگی و ناآگاهی و استاد ندیدگی و تعلیم ندیدگی حالا قرار است برای یک قشر فرهیخته برنامه‌ریزی کنند و سرنوشت این‌ها را رقم بزنند.»

وی همچنین با انتقاد از عملکرد فرهنگی محافظه‌کاران در سال‌های اخیر از آن‌ها پرسیده است: «شما تمام دغدغه‌تان این بوده که آن‌ها {اصلاح‌طلب‌ها} دارند خراب می‌کنند. خب شما که آمدید واقعا چه کردید؟ باید بپرسیم که در این دوره شما چرا آدم‌های نازلی که شاخص‌های اولیه مدیریت فرهنگی هم در وجودشان نیست، سر کار آمدند؟»

شجاعی همچنین افزوده که «الان دیکته‌ای نوشته نمی‌شود که ما غلط بگیریم. یعنی سیاست حذف و فقدان برنامه است. اصلا برنامه‌ای در عرصه فکر و فرهنگ وجود ندارد.»

این نویسنده اظهار داشته است: «حیف که چه تحولاتی با این پول‌ها می‌شد ایجاد کرد اما به مفهوم واقعی‌اش بودجه‌های فرهنگی را خرج پفک و برنجک می‌کنند. کارهایی که نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد بلکه در آینده تبعات منفی وحشتناکی دارد.»

وی در پایان گفتگوی خود افزوده که «این سرنوشت فرهنگ ماست و من فقط می‌توانم بگویم که به شدت نگرانم. برای اینکه بعضی وقت‌ها مسائلی را از سرچشمه می‌بینم و متوجه می‌شوم که این آب از سرچشمه گل آلود می‌شود.»


 


ندای سبز آزادی: آیت الله العظمی صانعی در پیامی درگذشت حاج میر اسماعیل موسوی خامنه، پدر بزرگوار میر حسین موسوی را تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است « امیدوارم تمام کسانی که برای احقاق حقوق ملت متحمل صدماتی گشته اند بالاخص فرزند بزرگوار ایشان از حصر غیر قانونی آزاد گشته و از حقوق انسانی خود بهره مند گردند»

به گزارش وبسایت شخصی ایشان، متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

«إِنَّمَا يُوَفَّي الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَاب»
درگذشت مرحوم حاج میر اسماعیل موسوی خامنه، بزرگ خاندان موسوی خامنه را به تمامی فرزندان و وابستگان نسبی و سببی به خصوص فرزند گرانقدر ایشان جناب آقای مهندس میر حسین موسوی (دام عزّه) تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال در جوار ثامن الائمه علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) برای آن مرحوم حشر با اولیاء الله و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم. امیدوارم تمام کسانی که برای احقاق حقوق ملت متحمل صدماتی گشته اند بالاخص فرزند بزرگوار ایشان از حصر غیر قانونی آزاد گشته و از حقوق انسانی خود بهره مند گردند .

10 فروردین 1390
مشهد مقدس ـ یوسف صانعی


 


ندای سبز آزادی: سيد محمد خاتمي، رئیس جمهور دولت اصلاحات درگذشت حاج سيد اسماعيل موسوي، پدر مهندس ميرحسين موسوي را تسليت گفت.

در گوشه ای از این پیام آمده است « اطمينان دارم كه لطف حضرت حق تسلي بخش شما است كه اهل صبر و توكل هستيد و همواره خواستار سربلندي كشور، استواري انقلاب و آزادي و حرمت و رفاه مردم بوده ايد. »

به گزارش وبسایت سید محمد خاتمی، متن كامل اين پيام بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
برادر بزرگوارم جناب آقاي ميرحسين موسوي
"مرگ" يقيني ترين پديده هستي و آغازي است براي زندگي ديگر كه جاودانه است و آدمي در گرو انگاره ها و انگيزه ها و رفتار خويش؛ و خوشا به حال آنان كه با ايمان پاك و باور استوار و احساس مسؤوليت در برابر حضرت پروردگار و سرنوشت بندگان او مي زيند و با دل مطمئن به ديدار خداوند منان مي شتابند.
پدر بزرگوارتان جناب حاج سيد اسماعيل موسوي رحمة الله عليه، مظهر ايمان و ادب و پاكي و پرورنده فرزندان بزرگواري چون شما، پس از عمري بندگي خدا و خدمت به خلق، اينك جان به جان آفرين تسليم كرده است. اطمينان دارم كه لطف حضرت حق تسلي بخش شما است كه اهل صبر و توكل هستيد و همواره خواستار سربلندي كشور، استواري انقلاب و آزادي و حرمت و رفاه مردم بوده ايد.
من اين مصيبت را به جناب عالي و همه بستگان داغدار تسليت عرض نموده و براي آن فقيد سعيد از درگاه حضرت پروردگار علو درجات و براي بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتي و براي جناب عالي گشايش عاجل و تداوم خدمت به اسلام و انقلاب و ايران و مردم مسألت مي كنم.
با احترام
سيد محمد خاتمي
10 فروردين 1390

رئيس جمهوري سابق ايران در پيام جداگانه اي اين ضايعه را به ميرمحمود موسوي نيز تسليت گفت.
در بخشي از اين پيام آمده است:
انسان مؤمن، شريف، نجيب و صبور جناب آقاي حاج سيد اسماعيل موسوي پدر بزرگوارتان كه عمري را به پاكي و نيكي گذراند به ديدار معبود شتافت تا ان شاء الله از خوان رحمت گسترده او برخوردار باشد و ما و شما را داغدار كرد.
من اين ماتم را به جناب عالي و خاندان شريف موسوي و همه بستگان محترم بخصوص خواهر ارجمندتان، مادر بزرگوار شهيد موسوي تسليت عرض مي كنم و از خداوند قادر متعال براي آن فقيد سعيد آمرزش و علو درجات و براي بازماندگان گرامي شكيبايي و پاداش نيكو و تندرستي و براي جناب عالي كه از شايستگان ارجمند اين مرز و بوم ايد طول عمر و دوام توفيق خدمت به اسلام و انقلاب و ايران طلب مي كنم.


 


ندای سبز آزادی: جمعی از زندانیان سیاسی که در ایام نوروز به مرخصی آمده بودند، به زندان اوین فراخوانده شدند.

طبق گزارش های رسیده به ندای سبز آزادی، در ساعات پایانی امشب با تعدادی از زندانیان سیاسی که به مرخصی نوروزی آمده بودند تماس گرفته شده و از آنها خواسته شده است که فردا صبح خود را به زندان اوین معرفی کنند.

گفتنی است علت این تماس ترس از حضور این عزیزان در مراسم تشییع پدر میر حسین موسوی میتواند باشد.

در تکمیل خبر فوق، کلمه نوشته است:

ساعتی پس از انتشار خبر در گذشت پدر بزرگوار مهندس موسوی نیروهای امنیتی شتبازده با اعلام لغو مرخصی جمعی از زندانیان سیاسی در ساعات  غیر اداری از آنان خواستند تا صبح فردا به زندان اوین بازگردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، شامگاه چهارشنبه نیروهای امنیتی با برخی از زندانیان سیاسی که در مرخصی نوروزی به سر می برند تماس گرفته و از آن ها خواستند ساعات اولیه روز پنجشنبه ۱۱ فروردین ماه خود را به زندان اوین معرفی کنند.

به نظر می رسد این اقدام برای این صورت می گیرد که این فعالان سیاسی در مراسم خاکسپاری پدر میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز شرکت نکنند.

بنا بر اخبار رسیده، از جمله کسانی که از آن ها خواسته شود خود را به زندان اوین معرفی کنند، محسین میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی، عبد الله رمضان زاده ار اعضای ارشد این حزب، فیض الله عربسرخی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و شماری دیگر از فعالان اصلاح طلب هستند.

گفتنی است که میر اسماعیل موسوی پدر میرحسین موسوی چهارشنبه ۱۰ فروردین دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری او  پنج شنبه، از مقابل منزل ایشان در محله درخونگاه تهران تشییع خواهد شد.

فردا از ساعت ۸ و سی دقیقه صبح پیکر مرحوم میر اسماعیل موسوی از مقابل منزلشان به نشانی خیابان ۱۵ خرداد غربی، درخونگاه، خیابان شهید اکبر نژاد،خیابان شیشه گران، کوچه صاحب اختیار تشییع می شود. همچنین مراسم تدفین نیز در قطعه نهم بهشت زهرا انجام خواهد شد.


 


ندای سبز آزادی: شورای هماهنگی راه سبز امید در پیامی رحلت حاج میر اسماعیل موسوی را به خانواده و بازماندگان و به ویژه میر حسین موسوی و زهرا رهنورد تسلیت گفته و از مردم ایران دعوت کردند تا در مراسم تشییع و ترحیم آن مرحوم شرکت کنند.

در بخشی از این پیام آمده است « رحلت حاج میر اسماعیل موسوی ، که عمرش را در راه خدمت به اسلام و ایران سپری کرد و از بیت شریفش فرزندانی صالح و خدمتگزار و دو شهید جاوید تقدیم ملت ایران کرد ، را به مردم شریف ایران ، خانواده و بازماندگان آن مرحوم به ویژه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دو همراه جنبش سبز تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت مسئلت می نماید و از مردم قدرشناس ایران خواهانیم که در پاسداشت از مقام و منزلت این سفر کرده در مراسم تشییع و ترحیم آن مرحوم بطور باشکوه شرکت نمایند. »

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

 انا لله و انا الیه راجعون
حاج میر اسماعیل موسوی پدر میر حسین موسوی دارفانی را وداع گفت. پدر میرحسین موسوی پدر بزرگ شهیدان علی و ابراهیم موسوی پس از حصر و زندان خانگی میرحسین مداوما سراغ  پسر ارشد خود را می گرفت چرا که پیش از آن به صورت منظم با ایشان ملاقات داشت، مقارن ظهر امروز ده فروردین ماه از دار فانی به دار باقی شتافت و به ملکوت اعلی پیوست. میرحسین در تمام بیش از ۴۵ روزی که در حصر و بازداشت خانگی به سر می برد تنها یکبار آن هم در شرایط زننده امنیتی با حضور انبوهی از ماموران امنیتی در داخل خانه میراسماعیل موسوی وبا حضور سه مامور امنیتی مرد و یک مامور زن برای خانم رهنورد در اتاق پدر پیر خود توانست ایشان را ملاقات کند. به طوری که پدر میرحسین نیز به رغم کهولت سن متوجه غیر عادی بودن این مساله شده بود. و میرحسین و همسرش بدلیل زندانی بودن نتوانستند در کنار پدر پیرشان در آخرین روزهای زندگی و لحظات حیاتش باشند .
شورای هماهنگی راه سبز امید رحلت حاج میر اسماعیل موسوی ، که عمرش را در راه خدمت به اسلام و ایران سپری کرد و از بیت شریفش فرزندانی صالح و خدمتگزار و دو شهید جاوید تقدیم ملت ایران کرد ، را به مردم شریف ایران ، خانواده و بازماندگان آن مرحوم به ویژه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دو همراه جنبش سبز تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت مسئلت می نماید و از مردم قدرشناس ایران خواهانیم که در پاسداشت از مقام و منزلت این سفر کرده در مراسم تشییع و ترحیم آن مرحوم بطور باشکوه شرکت نمایند.

شورای هماهنگی راه سبز امید
10 فروردین 1390


 


ندای سبز آزادی: در پی درگذشت میر اسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، خانواده آن مرحوم اعلام کرده اند پیش از هر اقدامی جهت جابجایی و تجهیز پیکر آن مرحوم، منتظر فرزند ارشد او، میر حسین هستند تا با نظر او اقدامات بعدی را انجام دهند.

به گزارش جرس، این خانواده طی نامه ای به دادستان تهران، تقاضای رسمی خود را اعلام کرده اند و این درحالیست که میرحسین موسوی از روز ٢۵ بهمن به اتفاق همسرش زهرا رهنورد در حبس خانگی قرار دارد و به خانواده اش نیز اجازۀ دیدار با او داده نمی شود.

خانوادۀ موسوی امروز نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نوشته و از او درخواست نموده اند تا امکان حضور میرحسین موسوی، همسرش و نیز دکتر شریف زادگان را برای مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت آن مرحوم را فراهم نماید.

این در حالیست که هنوز هیچ مقام رسمی مسئولیت حبس خانگی موسوی و همسرش را به عهده نگرفته است.

گفتنی ست بر اساس گزارش و بسایت کلمه، فردا پنج شنبه مورخ ۱۰ فروردین از ساعت ۸ و سی دقیقه صبح پیکر مرحوم میر اسماعیل موسوی از مقابل منزلشان به نشانی خیابان ۱۵ خرداد غربی، درخونگاه، خیابان شهید اکبر نژاد،خیابان شیشه گران، کوچه صاحب اختیار تشییع می شود.

همچنین مراسم تدفین نیز در قطعه نهم بهشت زهرا انجام خواهد شد.

این گزارش حاکی است مراسم ختم نیز روز یکشنبه ۱۴ فروردین، از ساعت ۱۸ تا ۱۹ و سی دقیقه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار خواهد شد


 


ندای سبز آزادی: پیکر حاج میر اسماعیل موسوی پدر بزرگوار میرحسین موسوی، فردا، پنج شنبه، از مقابل منزل ایشان در محله درخونگاه تهران تشییع خواهد شد.

به گزارش کلمه، فردا از ساعت ۸ و سی دقیقه  صبح  پیکر مرحوم میر اسماعیل موسوی از مقابل منزلشان به نشانی خیابان ۱۵ خرداد غربی، درخونگاه، خیابان شهید اکبر نژاد،خیابان شیشه گران، کوچه صاحب اختیار تشییع می شود. همچنین مراسم تدفین نیز  در قطعه نهم بهشت  زهرا انجام خواهد شد.

این گزارش حاکی است مراسم ختم نیز  روز یکشنبه ۱۴ فروردین، از ساعت ۱۸ تا  ۱۹  در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار خواهد شد.


 


ندای سبز آزادی: خانواده کروبی در پیامی، واقعه در گذشت پدر مهندس میرحسین موسوی را به ایشان و بیت آن مرحوم تسلیت گفتند.

به گزارش سحام نیوز متن این پیام بدین شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

پدری از بند آزاد شد و پسری که هنوز در بند ناعادلانه ای گرفتار آمده است

ملت شریف ایران؛

خانواده میر اسماعیل موسوی

در آغازین روزهای بهار شاهد رحلت پدری مهربان از میانمان هستیم. پدری که تا آخرین دقایق حیات پر برکت خویش چشم به راه فرزندی بود که در زندان جبر حکومت گرفتار آمده است. پدری که آخرین آرزویش دیدار فرزند خویش، بر بالینش بود.

فرزندان کروبی این واقعه غم انگیز را به عموم ملت ایران؛ مهندس میرحسین موسوی و خانواده این بزرگوار تسلیت عرض نموده و به نمایندگی از دو یار دربند -مهدی و فاطمه کروبی- برای این مرحوم، مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری آرزومندیم.

خانواده کروبی

۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۰


 


ندای سبز آزادی: تشکلهای دانشجویی برون مرزی با انتشار بیانیه ای موج اخیر خشونتها در منطقه خاورمیانه را محکوم کرده اند. در بخشی از این بیانیه با اشاره به خشونتهای لیبی، سوریه، بحرین و دیگر کشورهای منطقه، اعمال خشونت از جانب حکومتهای دیکتاتوری قویا محکوم شده است. همچنین گروههای امضا کننده این بیانیه، شکل دیگر خشونتها را خشونتهای گروههای تروریستی دانسته اند که با بمبگزاری در اماکن عمومی به مردم بی خبر و بی گناه آسیب می رسانند. دانشجویان ضمن محکوم کردن هر دو نوع خشونت، خواهان مجازات عاملین و آمرین آنها در دادگاههای جنایت علیه بشر شده اند.

متن کامل این بیانیه به گزراش پایگاه اطلاع رسانی امروز به شرح ذیل است:

در هفته هایی که گذشت، دنیا شاهد کشتار مردم بی گناه، مبارز و آزادی خواه در لیبی بود. قساوت و شقاوت دیکتاتور لیبی، جامعه جهانی را برآن داشت که برای حفظ جان مردم بی گناه در برابر رهبری وارد عمل شوند که بجای شنیدن صدای اعتراض مردم، آنها را به استفاده از مواد روانگرادان و بازیچه دست سرویس های اطلاعاتی بیگانه شدن متهم می کرد. متاسفانه دیگر دیکتاتورهای منطقه به جای عبرت گرفتن از این سرنوشت، دوباره دست به خشونت می برند تا جایی که در اعتراضات مردمی جنوب سوریه علیه دیکتاتوری خاندان اسد، ده‌ها نفر کشته شده اند. سرکوبهای بحرین ، یمن، اردن، عربستان سعودی، الجزایر و آذربایجان نیز شواهد دیگری از موج اعمال خشونت از جانب حکومتهای استبدادی بر اعتراضات مردمی می باشند. اما حکومت‌های دیکتاتور تنها عاملان خشونت علیه مردم بی‌گناه و بی‌خبر نیستند. سرنوشت زنی که در بمب گزاری روز چهارشنبه، سوم فروردین ۱۳۹۰، در بیت المقدس کشته شد و بسیاری از آسیب‌دیدگان آن حادثه تروریستی یا حوادث مشابه آن که در عراق اتفاق می افتد، می تواند سرنوشت هر یک از ما در زندگی روزمره مان باشد. این حرکتهای خشونت طلبانه نشانه ای جز ضعف تحلیل عاملان و بزدلی آمران آن ندارند. کشتن مردم بی گناه تحت هر عنوان و هدفی، جنایت علیه بشریت است و این افراد مورد ملامت‌ قاطبه جهانیان هستند.

گروههای دانشجویی و دانشگاهی ایرانی حامی این بیانیه تمامی جنایات اخیر، اعم از خشونت دیکتاتورهای منطقه خاورمیانه علیه مردم معترض یا خشونتهای تروریستی علیه مردم کوچه و بازار را قویا محکوم می کنند و خواهان مجازات عاملان و آمران این جنایات در دادگاههای جنایت علیه بشریت هستند. خشونت طلبان هم عصر ما باید بدانند که دوران تحمل خشونت طلبی به سر آمده است. امروز با پیشرفت فناوری، ظرف مدت زمانی کوتاه تمامی جنایتها به سمع و بصر اذهان بیدار خواهد رسید و موجب بیزاری همگان از آنان خواهد شد.

- پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی (پرسا)

- آستین برای ایران (Austin for Iran)

- گروه دانشجویی سیگما، دانشگاه ویکتوریا، کانادا (Students for Iranian Green Movement Association)

- راه سبز اتاوا

- انجمن دانشجویی دموکراتیک، دانشگاه جورج واشنگتن (Democratic student association in George Washington University)

- گروه Activists4Iran، شهر رم، ایتالیا

- جنبش سبز دانشجویی ونکوور، کانادا

- جمعی از دانشجویان سبز تورنتو، کانادا

- گروه SabzHouston

- green aggies، تکزاس ای اند ام.

- رساب، راه سبز امید (بریتانیا)

- حامیان جنبش سبز ایران در لهستان (Hungarian supporters of green movement of iran)


 


نداي سبزآزادي: حميد محسني رئيس دفتر مهندس ميرحسين موسوي از سوي دادگاه انقلاب به 5سال حبس تعليقي محكوم شد

به گزارش نداي سبز آزادي، محسنی  كه روز دوشنبه ٢٢ شهریورماه ۸۹، هنگام تعطیلی دفتر و بازگشت به منزل، بازداشت  و پس از تفتیش منزل، روانه زندان شده بود. صبح امروز از سوي دادگاه انقلاب تهران حكم دادگاه بدوي به ايشان ابلاغ شده و بنا به حكم صادره وي به 5سال حبس تعليقي محكوم گرديده است.

گفتني است، ايشان تمام مدت بازداشتش را كه بيش از 2ماه به طول انجاميد در بند امنيتي209زندان اوين بوده و تحت بازجويي قرار داشت كه نهايتا در اوايل آذر ماه سال گذشته با صدور قرار وثيقه از زندان آزاد شده بود.


 


ندای سبز آزادی: حاج میر اسماعیل موسوی پدر میر حسین موسوی  دارفانی را وداع گفت. پدر میرحسین موسوی به گفته پدر شهیدان علی و ابراهیم  موسوی  پس از  حصر و بازداشت خانگی  میرحسین مدام سراغ فرزند خود را می گرفت چرا که پیش از آن به صورت منظم با ایشان ملاقات داشت، مقارن ظهر امروز به ملکوت اعلی پیوست. میرحسین در تمام بیش از  ۴۵ روزی که در حصر و بازداشت  خانگی به  سر می برد تنها یکبار  آن هم در شرایط  زننده امنیتی با حضور انبوهی از ماموران امنیتی  در داخل خانه میراسماعیل موسوی و  سه مامور امنیتی مرد  و یک مامور زن برای خانم رهنورد و با حضور در اتاق پدر پیر میرحسین توانست ایشان را  ملاقات کند. به طوری که  پدر میرحسین نیز متوجه غیر عادی بودن این مساله شده بود.

به همین مناسبت فرزندان آقای موسوی اطلاعیه ای صادر کردند. به گزارش کلمه متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا علیه راجعون

حاج میر اسماعیل موسوی پدر بزرگمان، پدر میر حسین موسوی در آرزوی دیدار فرزند، دیده از جهان فرو بست.

پدر میرحسین موسوی امروز ظهر در منزل خود دار فانی را وداع گفت و به رحمت خدا پیوست. وی در آرزوی دیدار فرزند خود این چهل و پنج روز را در حالتی شبیه احتضار می گذراند و هر روز سراغ میرحسین را از همسر خود می گرفت. فرزندان میرحسین موسوی و بقیه اقوام وی به خاطر کهولت سن او در جواب سوال های مداومش، در مورد نبود میرحسین موسوی که هر هفته به دیدار پدر می رفت و هر روز تلفنی جویای حال پدر خود بود می گفتند که پدرمان به مسافرت رفته است و به زودی بر می گردد و گاهی برای رفع دلتنگی های پدربزرگ پیر یکی از پسران دیگرش از جانب میر حسین موسوی حالش را می پرسید. احوال پرسی ای که با سکوت دردمندانه و معنا دار او روبرو می شد.

مردی که خانه پاکش باغ روییدن پاکترین و خالص ترین فرزندان این خاک و بوم شد و سفره پاک و پر از روزی حلالش و عبادتهای شب و روزش سالهای سال بهشتی زمینی را پدید آورده بود که جان و دل در باغ آسمانیش آرام می یافت. مردی که ستون معنوی خانواده خود بود.

اکنون با کوله باری از درد و حرمان با داغ نوه های گلگون کفنش، ابراهیم شهید دوران پر افتخار دفاع مقدس و علی شهید راه سبز و همیشه پیروز آزادی، دو برادر به خون خفته  یکی در صحرای کربلایی جبهه ها و  دیگری  در عاشورای سرخ تهران و نیز در هجران و اندوه فرزند و عروسش که به ناحق و به جفا و تنها برای فریاد حق طلبی و آزادی خواهی اسیر ظالمان گشته اند، دار فانی را وداع گفت. دل پاکش با صبر و رضایت عجیبی که همیشه چهره نورانیش را مصفا می نمود، آرام گرفت. او ایوب خانواده بود. و پدرمان نیز ایوبی و راستی، از او فراگرفته بود ، که البته اجر مومنان و آنها که تنها گفتند لا و حاضر نشدند بنده غیر خدا شوند با خداوند متعال است و هو ارحم الراحمین.

دلهره ای از رنج مدام روزگارمان نیست که می دانیم مردان پاک خدا را هجرت از جهان خاکی به دنیای باقی سعادتیست و رها شدن از بند قفس آرزویی طولانی. می دانیم که راست قامتان جاودانه تاریخ خواهند بود. شگفت است تاریخ که مدام تکرار می شود. اندوه هجران پدر و فرزند رسم روزگار است که در طول تاریخ یوسف از یعقوب جدا کرده است و همان زمانه هم یوسف ها از چاه به بیرون کشیده است و موسی ها به دامان خانواده برگردانده است. امید که سیاهی و تاریکی رنگ ببازد و گلباغ کشور، سبز و آباد گردد.

پدر بزرگ مهربان و مظلوممان را به خدا می سپاریم و امیدواریم در کنار آنها که دوستشان می داشت و در کنار انبیا و اولیای و در جوار قرب و رحمت الهی آرام گیرد که وعده الهی حق است.

و قضی بینهم باالحق و قیل الحمد لله رب العالمین

دختران میرحسین موسوی

قابل ذکر است که به علت نسبت دور خانوادگی رهبری با میر اسماعیل موسوی خامنه، پدر میرحسین، و نیز جایگاه خاص مرحوم در خامنه ، در دوران انقلاب، آقای خامنه ای مدتی در خانه ایشان پناه داشتند و در همین خانه که پدر آقای موسوی در فقدان پسرش جان سپرد زندگی می کرد.


 


میراسماعیل موسوی پدرمیرحسین موسوی در سن 97 سالگی روز چهارشنبه، دهم فروردین به دیار باقی شتافت.

به گزارش ندای سبز آزادی، این اتفاق در حالی رخ داد که میرحسین موسوی به همراه زهرا رهنورد از 25 بهمن سال گذشته همچنان در بازداشت خانگی به سر می برند.

گفتنی است چند روز پیش میرحسین موسوی و همسرش به دیدار میراسماعیل موسوی رفته بودند. این دیدار حدود دوهفته پیش روی داد و تیمی امنیتی موسوی و همسرش را همراهی می کردند.


 


سخنگوی نهاد فراقانونیِ شورای نگهبان مدعی است "محکومیتی که سران فتنه بین افکار عمومی پیدا کرده اند، به ما اجازه نمی دهد بتوانیم صلاحیت کسانی که رفتار این افراد را تایید کردند را احراز کنیم." وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا از ناظرین بین المللی برای انتخابات و عدم ایجاد شبهه استفاده نمی کنید، مدعی شد "اتفاقا ما حاضریم با توجه به تجاربمان، در هر جای جهان و بر هر انتخاباتی نیز نظارت داشته باشیم."

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات سال ٨٨ نیز می گوید "در جلسه ٢۶ خرداد ماه (٨٨) با رهبری، در پایان جلسه که برخی اعضای شورای نگهبان و اعضای ستاد چهارگانه انتخابات حضور داشتند، یکی از اعضا از رهبری درخواستی داشت که خلاف قانون بود، اما ایشان فرمود من خلاف قانون انجام نمی دهم. عین قانون عمل شود."

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "درخواست مطروحه از رهبری چه بود"، و آیا "ابطال انتخابات بود"، ابتدا با بیان اینکه "بگذریم"، قصد عدم پاسخگویی داشت، تا اینکه در مواجهه با این سوال که "اگر نگویید این طور برداشت می شود که همین مسئله بوده"، گفت: "علاوه بر اینها بوده. یکی از اعضای ستاد، درخواست ابطال انتخابات کردند که رهبری تاکید کرد ابطال انتخابات خلاف قانون است."

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به اینکه "چرا آن شورا برخی از اشخاص را از شمول طرح بررسی اموال خارج کرده؟"، گفت "به استناد قانون، اینجا مشخص شده که رهبر، رییس جمهور و وزرا از این مسئله استثنا هستند."

به گزارش خبرآنلاین، عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، طی پرسش و پاسخی با این پایگاه اطلاع رسانی و کاربران آن، بعنوان سخنگوی نهاد بررسی کننده صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، پیرامون لایحه اصلاح قانون انتخابات و موضوعاتی چون "مدرک تحصیلی نامزدها" و نیز "طرح استانی شدن انتخابات" که مدت ها در دستور کار مجلس بوده و سپس آن را از دستور کار خارج کرده، می گوید: "...با توجه به سابقه ای که از مصوبه داریم که فکر می کنم در دوره ششم مجلس چنین مصوبه داشتیم اعضای شورای نگهبان نظرشان این بود اگر ما سطح مدرک تحصیلی را زیاد بالا بگیریم موجب محرومیت عده زیادی برای شرکت در انتخابات مجلس خواهد شد و این مسئله به نوعی تبعیض ناروا است. هم اکنون نمی دانم آیا همچنان شورای نگهبان بر چنین وضعیتی اعتقاد دارند یا خیر، با توجه به اینکه تعدادی از اعضا تغییر کردند. اگر اعضای شورا این ایراد را وارد بدانند ممکن است مصوبه تایید نشود."

هنوز کاری عملی روشنی برای انتخابات آتی صورت نداده ایم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا آن شورا از هم اکنون برایانتخابات مجلس نهم و تشکیل هیات های نظارتبرنامه ریزی داشته است"،گفت "هیات های نظارت طبق قانون باید در زمان خاص خود شکل بگیرد. یعنی در زمانی که قانون پیش بینی کرده از زمان تشکیل هیات های اجرایی و هیات های نظارت. قبل از آن خلاف قانون است."

وی در خصوص همایشی تحت عنوان "ناظرین انتخاباتی استان قزوین" نیز گفت "هر از چند گاهی ما از کسانی دعوت می کنیم و ممکن است کسی بیاید سخنرانی داشته باشد ولی الزاما سخنران ها و سخنانی که مطرح می شود موضع رسمی شورای نگهبان نیست..."

نظامیان و شبه نظامیان دخالتی ندارند

و در پاسخ به سوالی پیرامون حضور و دخالت نظامیان و شبه نظامیان در انتخابات و اینکه "بعد از هر بار انتخابات این شائبه به وجود می آید که هیات های نظارت از بین افراد شبه نظامی یا بسیجی انتخاب می شوند"، مدعی شد: "واقعی نیست. ما قطعا از مسئولین نظامی دعوت نمی کنیم و در هیات های ما از مسئولین نظامی کسی حضور ندارد. ولی افراد فرهنگی با قشرهای مختلف ارتباط دارند. مثلا بخشی از روحانیت با بدنه نیروهای نظامی(سپاه، ارتش و بسیج) ارتباط دارند. ممکن است آن ها دعوت شوند ولی نه به سبب ارتباطی که با این دست نیروهای نظامی دارند بلکه به سبب شخصیت حقیقی خود آن ها که البته تلاش شده است و ما به دوستان گفتیم که حدالمقدور از کسانی که کمتر این گونه مراودات را دارند دعوت شوند. قطعا برای انتخابات آینده نیز در نظر داریم این روش را ادامه دهیم."

 سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون "موضع شورا نسبت به بسیج" می گوید "بسیج به عنوان نیروی نظامی شناخته شده نیست، بنابراین منعی برای بکار گیری شان برای هیات های نظارت نداریم. ولی اگر فرماندهی بسیج دخالت کند قطعا ما آن را نپذیرفته و اجازه نخواهیم داد که در این بخش ها وارد شود. ولی من، شما و دیگران همه عضو بسیج هستیم. آیا نمی توانم در شورای نگهبان عضو باشم؟!"

ادعای این مقام انتصابی در حالیست که برخی سرداران سپاه و نظامی و همچنین مقامات ارشد بسیج، به دخالت و حضور خود در روند انتخابات اذعان داشته و آنرا از ضروریات و افتخارات خود ذکر کرده اند.

بودجه ما مستقل بود

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بودجه ٣١ میلیارد تومانی که دولت برای برگزاری انتخابات مجلس در سال آینده درنظر گرفته، می گوید "در دو، سه دوره گذشته بودجه انتخابات شورای نگهبان مستقل بود ولی این بار دولت پیشنهاد داد که بودجه انتخابات مجموعا با بودجه شورای نگهبان یکی شود. که البته از جهت اجرایی برای ما مشکلاتی را خواهد داشت و ما تلاش داریم بودجه همچنان به صورت مستقل در اختیار وزارت کشور و شورای نگهبان باشد، که البته بودجه انتخاباتی که ما پیشنهاد دادیم چیزی حدود بیست میلیارد تومان بیش از آنچه دولت مقرر کرده است، که هنوز تخصیص نیافته است. (اضافه بر بودجه تصویبی ٣١ میلیارد تومانی)

ما رد نمی کنیم اگر در گذشته اشتباهی صورت گرفته باشد

عضو و سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به سوالاتی پیرامون انتقادات وارده به آن شورا نیز، با کلی گویی مدعی شد "ما رد نمی کنیم اگر در گذشته اشتباهی صورت گرفته باشد. اما تلاش می کنیم اشتباه مان را جبران کنیم. با روش های جدیدی که داریم. با دسترسی بیشتری که از طریق رسانه ها با مردم داریم. سعی می کنیم اگر جایی تذکری به ما داده شد آن را گوش کرده و به دنبال اصلاح آن برویم. مثلا بخشی به عنوان «بازرسی» طی یکی، دو سال اخیر در شورای نگهبان راه اندازی کردیم. .. اگر هم در حد یک انتقاد و یا سوء برداشت بوده توضیح می دهیم."

دلایل رد صلاحیت را به خود افراد اعلام می کنیم، اما ...

سخنگوی نهاد فراقانونی شورای نگهبان، پیرامون نظارت استصوابی و مکانیسم تایید صلاحیت کاندیداها نیز،مدعی شد "طبق قانون ما موظف ایم دلایل کسانی که صلاحیت شان مورد تایید واقع نمی شود را به خودشان اعلام کنیم و این دلایل طبق رویه منظمی که بین شورای نگهبان و وزارت کشور است از طریق فرمانداری ها و از همان طریقی که ثبت نام انجام شده است به افراد اعلام می شود... اما نمی توانیم به فرد دیگری نشان دهیم. چون برخی از دوستان اعلام می کنند که این پرونده ها را در اختیار رسانه ها قرار دهید که ما طبق قانون مجوزی برای این کار نداریم و اگر انجام شود تخلف محسوب می شود."

وی در خصوص اینکه "گاهی اوقات افرادی که پرونده رد صلاحیت خود را دیدند، معتقدند اسناد و مدارک شورای نگهبان در رد صلاحیت شان متقن نیست و آیا می توان این موارد خاص را رسانه ای کرد؟"،گفت : "ما در هر صورت نمی توانیم موارد رد صلاحیت افراد را رسانه ای کنیم. این یک حکم کلی است ..."

ممکن است برخی دیدارها و تاییدات در آینده مورد بحث واقع شود

سخنگوی شورای نگهبان، بدون اشاره به ادعای برخی مقامات و چهره های حکومتی، مبنی بر اینکه "دیدارها و ملاقات های افراد، تاثیر گذار در رد یا تایید صلاحیت آنها خواهد بود"، گفت "صرف دیدار در این جهت هیچ تاثیری ندارد. ممکن است افراد با خیلی اشخاص دیدار داشته باشند. خیلی از مقامات سیاسی ما با برخی از مقامات کشورهای منطقه که الان سقوط کردند ملاقات داشتند. آیا این می تواند دلیل رد صلاحیت این ها باشد. بنابراین صرف دیدار مطرح نیست. آنچه که من همواره عرض کردم رفتار افراد است. ممکن است با برخی از این افراد ملاقاتی داشته باشید که تذکری به آن ها بدهید یا مطلبی از آن ها بشنوید. ولی گاهی اوقات می روید آن ها را تایید می کنید. شما می روید کسی که تخلفی مرتکب شده و خدشه ای به نظام وارد کرده است را تایید می کنید. اگر کارتان به گونه ای باشد که موید این شخص یا فرد باشد ممکن است در آینده مورد بحث واقع شود."

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حملات اصولگرایان و اینکه "فلان طیف سیاسی دیگر حیات ندارد و نباید تایید صلاحیت شود "، گفت "موضع رسمی شورای نگهبان این است که اصولا هیچ گونه نگاهی به جناح ها و گروه هایی که در چهارچوب قانون حرکت می کند ندارد. هیچ گونه مطلبی در این خصوص صحت ندارد ولی اگر کسی مثلا با سازمان منافقین ارتباط دارد قطعا در بررسی صلاحیت شان تاثیر می گذارد."

وی به اینکه بسیاری از چهره های مردمی و حاضر در صحنه های اجرایی و مقننه و دانشگاهی، طی سالهای اخیر بدون دلیلی مشخص - توسط همین شورا- رد صلاحیت شده اند، هیچ اشاره ای نکرد.

صلاحیت اینها تایید نخواهد شد

سخنگوی نهاد حکومتیِ شورای نگهبان، در پاسخ به سوالی مبنی اینکه "برخی شخصیت ها هستند که علی رغم اینکه هنوز هیچ محکمه قضایی، ساختار شکنی آن ها را تایید نکرده به عنوان ضد انقلاب مطرح هستند. آیا نمایندگان فعلی مجلس صرفا به خاطر دیدار نوروزی با این اشخاص رد صلاحیت می شوند؟"،ادعا کرد:

"مردم تکلیف این افراد را مشخص کردند. دیگر این افراد در جایگاهی نیستند که بخواهند ادعای برگشت به نظام را داشته باشند مگر اینکه در چهارچوب قانونی برخورد دیگری شود. محکومیتی که این ها بین افکار عمومی پیدا کردند  به ما اجازه نمی دهد که در شورای نگهبان بتوانیم صلاحیت کسانی که رفتار این افراد را تایید کردند را برای انتخابات آتی احراز کنیم."

 در مورد خواص بی بصیرت، رفتارشان تاثیرگذار است

کدخدایی پیرامون اصولگرایان یا چهرهای منتقد دولت، که در قاموس مقامات حکومتی به عنوان "خواص بی بصیرت" مطرح هستند، و آیا "اگر از رفتار و عملکرد سران فتنه اعلام برائت کنند، این اعلام برائت ها می تواند در بررسی صلاحیتشان تاثیرگذار باشد؟"، گفت : "نمی توان الان چیزی عرض کنم. چون پیش گویی از آینده است ولی به هر حال رفتار افراد برای بررسی صلاحیت افراد در آینده مد نظر خواهد بود."

رفتار افراد را مد نظر داریم

این مقام انتصابی همچنین پیرامون اینکه "ممکن است گرایش های سیاسی مانع از تایید صلاحیت افراد شود"، ادعا کرد "عرض کردم که ما رفتار افراد را مد نظر داریم نه اینکه وابسته به کدام جناح یا حزب سیاسی هستند. بنابراین افراد و گروه های مختلف خیال شان راحت باشد. شورای نگهبان هیچ نگاه جناحی نخواهد داشت. در گذشته این طور نبوده و در آینده نیز این طور نخواهد بود. من به ضرس قاطع این را عرض می کنم. ولی رفتار فردی اشخاصی که داوطلب هستند قطعا مد نظر قرار خواهد گرفت.

در خصوص نمایندگانی که رد صلاحیت شدند...

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه "ما در دوره های مختلف انتخابات مجلس نمایندگانی داشتیم که صلاحیت شان برای دوره بعد تایید نشد. فکر می کنید هم اکنون نیز نمایندگانی در مجلس هشتم باشند که صلاحیت شان برای دوره نهم تایید نشود؟"، مدعی گردید "این هم می شود پیش گویی، که ما از آن معذوریم. ولی چون رفتار افراد ملاک قرار می گیرد ممکن است الان من در شورای نگهبان حضور داشته باشم و مشکلی نداشته باشم ولی در دور بعد مشکلی داشته باشم و نتوانم صلاحیت های لازم برای ورود به شورای نگهبان را داشته باشم. همین وضعیت برای هر جایگاهی امکانپذیر است. چون همان طور که عرض کردم انسان خطاپذیر است. اگر خدایی نکرده یک نماینده فعلی مرتکب یکی از جرایم شود که در قانون است، مثلا حکم محکومیت در خصوص آن صادر شود قطعا آن مد نظر ما قرار خواهد گرفت... کسی علیه نظام رفتار کند قطعا در بررسی صلاحیت ها آن را مد نظر قرار خواهیم داد."

در بررسی صلاحیت ها مصلحت ها شخصی خواهد بود

کدخدایی در خصوص اینکه "چقدر مصلحت ها در نظر اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها تاثیرگذار است؟"، گفت "در بررسی صلاحیت ها مصلحت ها شخصی خواهد بود. چون دوازده نفری که هستند پرونده ها را از زاویه ای خاص بررسی می کنند. ممکن است در یک مورد یک نفر نظر مثبت داشته باشد و دیگری نظر منفی. این در رای انفرادی فرد تاثیر گذار است."

جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب منحل شده اند

این مقام انتصابی، در خصوص بررسی صلاحیت افرادی از سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت، که با نفوذ و دخالت حامیان دولت، مشمول محدودیت فعالیت و سپس انحلال غیر قانونی شده اند، مدعی شد "این دو حزب منحل شده و دیگر عضوی ندارد."

رهبری مخالف ابطال بود و ...

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص "ارجحیت قانون" و تاکید رهبری بر آن، اظهار داشت "خوب است اینجا  خاطره ای از جلسه ٢۶ خرداد ماه (٨٨) با رهبری عرض کنم. در پایان این جلسه که برخی اعضای شورای نگهبان و اعضای ستاد چهارگانه انتخابات حضور داشتند، یکی از اعضا از رهبری درخواستی داشت که خلاف قانون بود،اما ایشان فرمودند من خلاف قانون انجام نمی دهم. عین قانون عمل شود."

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "درخواست مطروحه از رهبری چه بود"، و آیا "ابطال انتخابات بود"، ابتدا با بیان اینکه "بگذریم"، قصد عدم پاسخگویی داشت، تا اینکه در پاسخ به اینکه "اگر نگویید این طور برداشت می شود که این مسئله بوده"، گفت: "علاوه بر این ها بود. یکی از اعضای ستاد، درخواست ابطال انتخابات کردند که ایشان تاکید کردند که این خلاف قانون است."

اساس کار شورای نگهبان بر بی طرفی است

سخنگوی شورای نگهبان، در بخش سوالات کاربران و شهروندان نیز، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "شورای نگهبان معمولا بطور رسمی اعلام می کند در انجام وظایف خود کار جناحی نمی کند. اما در انتخابات مختلف برخی اعضای شورای نگهبان صراحتا از یک یا چند کاندیدا حمایت می کنند. این تناقض چگونه قابل حل است؟"، مدعی شد: "این گونه مسایل جناحی و سیاسی مد نظر شورای نگهبان قرار نمی گیرد. ولی به هر حال شخصیت های شورای نگهبان هر کدام در جایگاه های متعددی حضور و مشغول هستند و نظراتی را به حسب شخصیت غیر شورای نگهبانی شان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کردند. البته به این افراد تذکر داده شد که نبایستی چنین کاری می کردند.

اما اساس کار شورای نگهبان بر بی طرفی است و در تمام مراحل کار خود نظرات شخصی افراد را دخالت نمی دهد. در همین انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز بارها عرض کردم اگر اعضای شورای نگهبان قصد تاثیرگذاری داشتند در بررسی و تایید صلاحیت ها این کار را می کردند. چطور آن جا صلاحیت ها را تایید کردند ولی در برگزاری انتخابات دخالت کردند؟! بنابراین باید دوستان ما که این سوال را مطرح کردند این تناقض را پاسخ دهند."

اگر قابل جبران نباشد باید خدا ما را ببخشد

کدخدایی در پاسخ به اینکه "اگر کسی را اشتباها رد صلاحیت کردید و بعد فهمیدید اشتباه بود چه کار می کنید؟"، گفت "مثل این است که یک قاضی برای یک فرد حکم مجازات می دهد و بعد از سال ها متوجه می شود که حکم شان اشتباه بوده است. اگر ما بتوانیم جبران کنیم قطعا جبران می کنیم ولی اگر قابل جبران نباشد باید خدا ما را ببخشد."

این ها شغل محسوب نمی شود

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه "چرا احمد جنتی چندین و چند پست کلیدی دارد؟ شورای نگهبان و خبرگان و امام جمعه، مجمع تشخیص و..."، مدعی شد "شغل تعریف خاص دارد. گاهی اوقات این ها از جهت حقوقی سمت های سیاسی است. سمت های سیاسی الزاما شغل نیست. مثلا رییس جمهور رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است. عضو مجمع تشخیص مصلت نیز است، عضو شورای عالی امنیت ملی نیز است و ... این ها شغل محسوب نمی شود. این ها سمت هایی است که باید در صحنه باشند."

رهبر، رییس جمهور و وزرا از طرح بررسی اموال استثنا هستند

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به اینکه "چرا آن شورا برخی از اشخاص را از شمول طرح بررسی اموال خارج کرده و چرا با طرح اولیه مجلس مخالفت نمود؟"، گفت "به استناد قانون، اینجا مشخص شده که رهبر، رییس جمهور و وزرا از این مسئله استثنا هستند. نظر اعضای شورای نگهبان این است که این جایگاه ها در قانون تصریح شده است."

آماده ایم بر انتخابات هر کشوری که بخواهد نظارت کنیم

این مقام انتصابی، در حالیکه شبهات بسیاری در خصوص روند و نظارت و اعلام نتایج انتخابات در ایران وجود دارد، در پاسخ به اینکه "چرا برای انتخابات از سازمان بین الملل برای ناظر استفاده نمی کنید که برای کسی شبهه وجود نداشته باشد ؟"، با پوشاندن پوستین وارونه و قلب واقعیت، گفت "قانون به ما چنین اجازه ای نمی دهد. با توجه به تجربه ای که داریم به ضرس قاطع اعلام می کنیم که آماده ایم بر انتخابات هر کشوری که بخواهد نظارت کنیم."

شما به ما مراجعه کنید تا برایتان توضیح دهیم

کدخدایی در پاسخ به سوال یکی از کاربران که پرسید "خداوکیلی در رابطه با انتخابات ٨٨، دلایلی را که شورای نگهبان آوردند لاقل برای خودشان قانع کننده بود که از مردم انتظار داشتند تا همه آن را متقن فرض کنند؟"، گفت "اگر (این کاربر) شک دارد می تواند به ما مراجعه کند تا توسط اسناد و مدارک یک بار دیگر برای ایشان توضیح دهیم."

برخی مصالح اجازه برخی کارها را به ما نمی دهد

سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به اینکه "چه نمره ای به عملکرد خود در جریان حوادث پس از انتخابات و اعتراضات به روند رای گیری می دهید ؟ آیا صحبت های شما باعث اقناع افرادی مانند کسانی که به محسن رضائی رای داده بودند، شد ؟"، گفت "اگر می شد تمام این ها را باز می کردیم و گزارش تلفن ها و مذاکرات خود را بازگو می کردیم نسبت به همه شاید فضا باز تر از این می شد. ولی برخی مصالح اجازه این کار را به ما نمی دهد."


 


با گذشت بیش از پنجاه روز از بازداشت تقی رحمانی، مشاور مهدی کروبی، همچنان از وضعیت و سرنوشت این پژوهشگر و فعال ملی مذهبی، خبری در دست نیست.

به گزارش جرس، رحمانی که شامگاه بیستم بهمن ماه ٨٩، و در پی فراخوان راهبران جنبش سبز برای تجمع روز ٢۵ بهمن در تهران بازداشت شده بود، همچنان در وضعیت نامشخص و بلاتکلیف به سر می برد.

بر اساس این گزارش، ارتباط این فعال سیاسی از یک هفته پیش از سال جدید با خانواده اش قطع شده و حتی اجازه تلفن یا ملاقات عید را نیافته است. این مسئله موجب نگرانی خانواده وی شده و مراجعات آنها به مراجع قانونی و زندان اوین، تاکنون بی پاسخ مانده است.

در پی بازداشت تقی رحمانی، همسر وی نرگس محمدی بنا به تشخیص پزشکان معالج و جهت کنترل آثار فشار عصبی مجددی که بر او وارد شده بود، بعد از چند روز در بیمارستان بستری شد. این فعال حقوق بشری، قبل از بستری شدن در بیمارستان، نامه ای سرگشاده خطاب به دادستان تهران نوشته و با شرح آنچه بر خانواده اش طی یورش نیمه شب ماموران لباس شخصی گذشت، خاطرنشان ساخته بود: “…احساس کردم سرزمین مادری‌ام به تاراج رفته و من بی‌پناه در سرزمینی غریب و بیگانه‌ام… احساس می‌کنم دیگر مرگ ما را سزاوار است و بس.”

لازم به ذکر است در ادامه احضار فعالان سیاسی توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، روز سه شنبه نهم فرودین ماه منابع خبری گزارش داده اند که ماموران وزارت اطلاعات در تماسهای مکرر با منزل و خانواده رضا علیجانی این فعال ملی – مذهبی را نیز احضار کرده اند.


 


در اولین دیدار نوروزی، مسئولان اوین مانع ملاقات بهاره هدایت و مهدیه گلرو، فعالان دانشجویی دربند، با خانواده هایشان شدند.

به گزارش کلمه، بهاره هدایت و مهدیه گلرو فعالان دانشجویی و حوزه ی اجتماعی که ۲۶ اسفند بعد از سه ماه موفق شده بودند در دفتر معاون دادستان با همسران خود دیدار داشته باشند، همچنان محروم از ملاقات هستند.

این دو فعال دانشجویی که پس از پیام ارسالی خود از اوین به مناسبت روز دانشجو به مدت سه ماه ممنوع الملاقات بودند، در اولین دیدار نوروزی اوین باز هم نتوانستند با خانواده های خود ملاقات داشته باشند.

خانواده های هدایت و گلرو که به تصور پایان یافتن مدت ممنوع الملاقات بودن فرزندانشان صبح امروز به اوین رفته بودند همچنان با ممنوعیت آنها از ملاقات مواجه شدند.

به گفته خانواده ها مسئولان هیچ جوابی برای این اقدام نداشته و فقط گفته اند که تغییری در حکم و دستور ایجاد نشده است.

بهاره هدایت که ۹ دی ماه سال ۸۸ بازداشت شده بود، تابستان سال گذشته به نه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد و تا امروز بدون حتی یک روز مرخصی در بند متادون اوین نگهداری می شود.

مهدیه گلرو دیگر فعال دانشجویی نیز ۱۱ آذر سال ۸۸ بازداشت و تابستان بعد به دو سال حبس محکوم شد.

وی نیز که از ابتدای بازداشت به مرخصی نیامده در بند متادون اوین به سر می برد.


 


بعد از جانباختن زندانی سیاسی «محسن دگمه چی»، خانواده وی همراه با تعدادی از اقوام نزديك و ساير بستگان آن مرحوم، در مقابل بيمارستان مدرس تهران تحصن کرده و خواستار دریافت پيكر وي از مسئولین شده اند.

زندانی سیاسی محسن دگمه چی، شامگاه دوشنبه (هشتم فروردین) به دلیل عدم رسیدگی پزشكی و وخامت اوضاع جسمانی، در حالیکه از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، جان باخت.

به گزارش كانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها، خانواده این زندانی سیاسیِ جانباخته، همزمان با بست نشینی و تحصن مقابل بیمارستان، همچنين شكايت دارند كه اين زنداني سياسي هنگام ورود به زندان دچار هيچ مشكل جسمی نبوده (و ازسلامت برخوردار بوده )، اما در زندان دچار بيماري گرديده است.

گفتنی است این زندانی سیاسی قبل از جان باختن، به دلیل وضعیت وخیم جسمانی، علاوه بر عدم دسترسی به امكانات پزشكی توسط عوامل زندان مورد شكنجه روحی قرار گرفته بود و بنا بر این گزارش، وی با اینکه از شرایط ناگوار جسمانی برخوردار بود، به واسطه "برخوردهای ناشایست" ماموران زندان هنگام ملاقات کوتاه وی با خانواده اش، دچار فشار روحی شدیدتری شده بود.

بر اساس گزارش فوق، وضعیت جسمیِ این بازاری زندانی، که از اتهامات اصلیش، "کمک به خانواده های متعدد زندانیان سیاسی" بود، طی روزهای آخر وخیم تر شده و همزمان با درد شدید ناشی از سرطان پانکراس، دچار ضعف شدیدی شده بود .

بنا به اظهارات زندانیان، او دیگر قادربه نشستن بر روی تختخوابش نبود و حدود چهار هفته قادر به خوردن غذا نبود و در روزهای آخر حتی نمی توانست مایعاتی مانند شیر و آب میوه بنوشد و هنگام نوشیدن آب با درد های شدیدی مواجه می شد .

محسن دکمه چی از بازاریان سر‌شناس تهران بود، که سال گذشته در جریان حوادث بعد از انتخابات بازداشت و توسط قاضی صلواتی (ریاست شعبه ١۵ دادگاه انقلاب) مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته