-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 03/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



حکومت سنی بحرین خود را در بزرگ ترین خطر می پندارد. به گفتۀ خانوادۀ سلطنتی در پشت جنبش اعتراضی شیعیان توطئۀ منطقه ای وجود دارد. در ابتدای هفته سلطان بحرین حمد بن عیسی الخلیفه اعلام کرد دولت یک توطئۀ خارجی را خنثی کرده است. به گفتۀ وی توطئه ای که از سال ها قبل زمینه چینی شده نه تنها سقوط سلطنت در بحرین که سقوط حکومت های امیرنشین های خلیج فارس را هدف دارد.

گرچه خلیفه اسمی نبرد اما برای همه آشکار بود که اتهامش متوجۀ روحانیون ایران است. در عین حال بحرین اتهام ها را به حزب الله لبنان که مورد حمایت ایران است نیز گسترش داد. نزدیکان دستگاه سلطنتی بحرین می گویند روحانیون و حزب الله از جنبش دمکراسی خواهی سوءاستفاده کرده اند. به گفتۀ اینان افراطیان آموزش دیده در ایران و لبنان هدایت جنبش را برعهده گرفته اند.

نظیراین حرف را فرماندۀ نیروهای مسلح امارات عربی متحده ژنرال خالد البوعینین هم می زند. به گفتۀ او آمریکایی ها و اروپایی ها خطر توطئه ای را که در بحرین جریان است به اندازۀ کافی جدی نمی گیرند. از این رو به گفتۀ وی امارات هواپیمایی برای حفاظت از منطقۀ ممنوع پروازی در لیبی نخواهد فرستاد.

در چهارچوب قرارداد امنیتی بین شش عضو شورای همکاری خلیج فارس امارات و عربستان در هفتۀ گذشته نیرو به بحرین فرستادند. علاوه براین دو کشور، بحرین و کویت و قطر و عمان هم عضو این شورا هستند. کویت نیز بعد از چندی تعلل به آب های بحرین قایق های نیروی دریایی خود را می فرستد. کویت این کار را اقدامی دفاعی خواند.

البته نمی توان کاربرد نیروی نظامی را آنگونه که خانوادۀ سلطنتی اعلام کرده اقدامی جهت صلح نامید. این اقدام بیشتر نشان دهندۀ سرآسیمگی حاکم برکشورهای عرب خلیج فارس است. اینکه بویژه عربستان سعودی به تقاضای کمک پادشاه بحرین جواب مثبت داده است را حتی نزدیکان سلطان بحرین با دیدۀ شک نگاه می کنند. به گفتۀ یکی از کسانی که با سیاست خانوادۀ سلطنتی بحرین آشناست این کشور که از نظراقتصادی کاملاً به عربستان وابسته است راه دیگری نداشته جز اینکه با ورود نیروهای عربستان مؤافقت کند.

عربستان سعودی که با اقلیت شیعۀ خود مشکل دارد از هیچ چیز بیشتر از به قدرت رسیدن شیعیان در بحرین واهمه ندارد. از دید عربستان اگر چنین شود آخرین سنگ دومینو خواهد افتاد که مانع برتری طلبی ایران بعد از سقوط صدام در عراق و کنترل عملی حزب الله بر دولت لبنان است.

عراق و ایران و نیز حزب الله لبنان بعضاٌ به تندی از سرکوب شدید شیعیان در بحرین انتقاد کرده اند. در این میان بعضی ها حتی این برخورد را با سبوعیت حکومت صدام در عراق سنجیدند. بحرین ارتباطات هوایی را با هر سه کشور لغو و نیز ارتباطات تلفنی را قطع کرده است.

اعزام نیرو به بحرین واشینگتن را که ناوگان پنجمش در بحرین مستقر است غافلگیر کرده است. اینکه آمریکایی ها در جریان نبودند نشان می دهد تا چه حد در ریاض به متحد خود آمریکا بی اعتمادند. در ریاض با سوءظن شاهدند که آمریکا بعد از تردید اولیه جانب جنبش دمکراسی خواهی در مصر را گرفت و سرنگونی مبارک را برتافت.

* در: نویه تسورشر تسایتونگ


 


هند نفت می خواهد. ایران دارد. از آنجا که آمریکا مانع پرداخت مستقیمِ خریدهاست پول غیرمستقیم و از راه اروپا به ایران می رود – و از طریق بانک مرکزی آلمان.

بانک مرکزی آلمان با اجازۀ وزارت اقتصاد این کشور معامله ای میلیاردی را برای هند ممکن ساخته که دست کم مخالفان حکومت ایران را خوش نمی آید. به گزارش نشریۀ هَندلس بِلات در دوشنبه، موضوع سر صادرات نفت ایران به هند است که پول آن از طریق آلمان پرداخت شده است.

محور کار بانک تجارتی ایران و اروپاست که در هامبورگ قرار دارد. این بانک از دید منتقدان ایران به رئیس جمهور این کشور محمود احمدی نژاد در پیشبرد برنامۀ اتمی و موشکی کمک می کند.

انجمن بین المللی حقوق بشر این مؤسسه را وسیله ای مهم در دست رهبری ایران در حمایت از برنامه های اتمی و موشکی خود می بیند. ایالات متحده در پاییز گذشته این بانک را در فهرست سیاه قرارداد – اما دولت آلمان این کار را نکرده است.

هند از مدت ها قبل دنبال راه هایی است که بتواند پول واردات نفت خود را از ایران به این کشور بپردازد زیرا هند زیرفشار آمریکا دیگر اجازه ندارد از طریق بانک های مرکزی منطقه این پرداخت را انجام دهد. ایران دومین صادرکنندۀ نفت به هند است و سالانه نفت به ارزش دو میلیارد دلار بارکشتی می کند و به این کشور آسیایی می فرستد. در جستجو برای پیدا کردن راه های جانشین، ایران و هند این امکان را یافتند که کار انتقال پول را از طریق بانک مرکزی آلمان و بعد از طریق بانک تجارتی ایران و اروپا انجام دهند.

بانک مرکزی آلمان نخواست به پرسش در این باره جواب بدهد اما در محافل مالی گفته می شود بانک خود را نهاد اجرایی می داند. گفته می شود مادام که بانک تجارتی ایران و اروپا در فهرست سیاه قرار ندارد باید پرداخت های این بانک را انجام داد – در این مورد پرداخت پول دولت هند به بانک تجارتی ایران و اروپا.

در محافل دولتی تأیید کردند نهادهای دولتی وابسته به وزارت اقتصاد آلمان اجازۀ چنین نقل و انتقالی را بعد از مدت ها بررسی دادند. به گفتۀ وزارت اقتصاد بانک تجارتی ایران و اروپا طبق اطلاعات موجود اقدامات مالی را که مشمول تحریم باشد انجام نمی دهد. وزارت اقتصاد اضافه می کند این مؤسسه در فهرست تحریمی نیز قرار ندارد.

«نظارت بسیار جدی است»

یک سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان گفت: «دربارۀ آوردن نام این بانک در فهرست تحریم نیز نه دولت آلمان که شورای اتحادیۀ اروپا تصمیم می گیرد.» به گفتۀ وی شرط تحریم این است که پرداخت ها به برنامۀ مورد مناقشۀ اتمی ایران ارتباط داشته باشند. این سخنگو تأکید کرد: «بانک تجارتی ایران و اروپا زیر نظارت شدید و پیوستۀ نهادهای نظارتی آلمان است.»

طبق گفتۀ سخنگوی دولت آلمان اِشتفان زایبِرت باید هر پرداختِ بیش از ۱۰ هزار یورو اطلاع داده شود و هر پرداخت بیش از ۴۰ هزار یورو به تأیید برسد. زایبرت گفت: «بانک زیرنظارتی بسیار جدی فعالیت می کند.»

به گفتۀ وی عموماٌ تلاش می شود که تحریم های سازمان ملل و اتحادیۀ اروپا علیه ایران به دقت رعایت شوند. وی می گوید اما اگر پیش شرط های لازم برای چنین اقدام های تنبیهی وجود ندارند علت آن نبود بستر قانونی است.

* از: تِ اُشنِر و اِم تسیدرا / در: زود دویچه تسایتونگ


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته