-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

Latest News from Kaleme for 03/26/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ایستادگی و مبارزه ی مردم یمن رییس جمهور یمن را وا داشت تا در سایه فشارهای انقلابیون اعلام کند که اگر قدرت به یکی از مبارزان انقلاب ۲۶ سپتامبر یا ۱۴ اکتبر واگذار شود، از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش فارس، علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن امروز اعلام کرد که برای کناره‌گیری از قدرت آمادگی دارد اما این کناره‌گیری مشروط به واگذاری قدرت به یک شخص امین است.

وی در مقابل جمعی از طرفداران خود پس از نماز جمعه امروز گفت: ما برای انتقال قدرت آمادگی داریم اما این امر مشروط به واگذاری قدرت به دستهای یک شخصیت امین از مبارزان ۲۶ سپتامبر یا ۱۴ اکتبر است.

علی عبدالله صالح در ادامه برای گفت‌وگو با جوانان تحصن‌کننده در میدان «التغییر» در صنعاء نیز اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه به این جوانان انقلابی پیشنهاد داد تا یک حزب سیاسی برای در دست گرفتن قدرت سیاسی تشکیل دهند زیرا قدرت به ادعای او به شورشی‌ها داده نمی‌شود.

صالح در حالی این اظهارات را عنوان کرد که احزاب دیدار مشترک دیروز پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام و تعیین رئیس‌جمهور جدید تا پایان سال جاری میلادی را رد کرده بودند و خواستار انتقال قدرت به مردم و انقلابیون شدند.


 


فرید طاهری از اعضای نهضت آزادی به مرخصی نوروزی آمد.

به گزارش خبرنگار کلمه، فرید طاهری از اعضای نهضت آزادی و داماد مهندس توسلی از اعضای ارشد نهضت آزادی، که در جریانات پس از عاشورا بازداشت شده بود به مرخصی سه روزه آمد.

وی که از ۲۷ دی ماه گذشته و بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می برد در تاریخ ۶ اردیبهشت در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

شایان ذکر است که نام طاهری در لیست مرخصی های ۲۹ اسفند بوده اما به دلایلی که ذکر نشده با چند روز تاخیر این انتظار محقق شده است.


 


مراسم “ساعت زمین” شنبه شب ششم فروردین ماه از سوی سازمان ملل متحد در سراسر جهان برگزار می شود.

به گزارش فرارو به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، در این مراسم برنامه خاموش کردن چراغ های اصلی بین ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی انجام می شود.

سال گذشته صدها میلیون نفر در ۱۲۸ کشور جهان در این مراسم شرکت کردند و موجب شدند یکی از پر مشارکت ترین برنامه های آگاهی رسانی جمعی در جهان به مرحه اجرا گذاشته شود.

براساس این گزارش، نیت اصلی از این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به این مناسبت گفت: فردا، صدها میلیون نفر در سراسر جهان مراسم ساعت زمین را اجرا می کنند، هر یک از این مردان، زنان و کودکان با خاموش کردن چراغ هایشان برای مدت ۶۰ دقیقه در ساعت ۲۰ و ۳۰ به وقت محلی پیام محکمی می فرستند مبنی بر اینکه می خواهند آنچه در دنیای می گذرد، را تغییر دهند.

بان کی مون افزود: همچون سالهای گذشته، جوامع سازمان ملل متحد در سراسر جهان در این برنامه مشارکت می کنند، در نیویورک همه ساختمان های سازمان از جمله ساختمان اصلی یعنی مقر ملل متحد در تاریکی فر می رود.

این گزارش حاکیست، دبیر کل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از این پیام گفت: در سراسر جهان افراد، اجتماعات، کسب و کار و دولت ها مشغول ایجاد نمونه های جدید برای آینده مشترک ما هستند، دیدگاه هایی جدید برای زندگی پایدار و فن آوری های جدید که آن را درک کنند،اجازه دهید فردا به اتفاق در این تلاش مشترک برای حفظ کره زمین و حصول اطمینان از بهزیستی ابنای بشر شرکت کنیم، اجازه دهید از ۶۰ دقیقه تاریکی برای کمک به اینکه جهان شاهد روشنی باشد، استفاده کنیم.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایداراز پیوستن مدیریت شهری تهران برای اولین بار در طرح جهانی ساعت زمین خبر داد و افزود: در این راستا برج میلاد بمدت یک ساعت در روز “ساعت زمین” ۲۶ مارس مصادف با ششم فروردین به مدت یک ساعت خاموش می‌شود.

محمدهادی حیدرزاده از پیوستن مدیریت شهری تهران برای اولین بار در طرح جهانی ساعت زمین (Earth Hour) در سال جاری خبر داد و گفت: این برنامه از سال ۲۰۰۷ میلادی برای اولین بار در کشور استرالیا و توسط صندوق جهانی حیات وحش(World Wildlife Fund) اجرا گردیده است که با استقبال کم نظیر مردم سراسر جهان مواجه شد به طوری که بیش از ۱۲۸ کشور جهان در این طرح مشارکت داشتند.


 


در جریان دور جدید اعتراضات مردمی در اردن، گروهی از لباس شخصی های حامی حکومت، به تحصن کنندگان در میدان اصلی پایتخت حمله کرده و مردم را مورد ضرب و شتم و جراحت کردند و همزمان دولت با قطع برق در این منطقه، سعی در کنترل اوضاع دارد.

به گزارش جرس به نقل از الجزیره، اعتراضات گسترده مردم در میدان “جمال عبدالناصر” در امان همچنان ادامه دارد و در اثر حمله اراذل و اوباش به مردم جمعی از آنها زخمی شدند.

از سوی دیگر در حالی که نیروهای امنیتی اردنی اعلام کرده اند که اجازه برپایی تحصن باز در میدان عبدالناصر را نمی دهند معترضان اردنی تاکید کردند به تحصن خود ادامه می دهند، زیرا تحصن آنها مسالمت آمیز است و مخالف قانون اساسی نیست.

این در حالی است که نیروهای امنیتی اردن در ساختمانهای اطراف میدان مذکور و خیابانهای منتهی به میدان مستقر شده اند.

همچنین خودورهای آب پاش و ابزارهای ضد شورش در میدان عبدالناصر مستقر و برق میدان به طور متوالی قطع می شود.اما تاکنون اقدامی از سوی این نیروها صورت نگرفته است.

از سوی دیگر در حمله اوباش رژیم به مردم در میدان عبدالناصر حدود پنجاه نفر از تحصن کنندگان زخمی و به بیمارستان انتقال داده شدند. تحصن کنندگان ضمن متهم کردن نیروهای امنیتی و رژیم اردن به همدستی با این اوباش اعلام کردند: حمله به تظاهرات کنندگان از محلی که نیروهای امنیتی در آن مستقر بودند صورت گرفته است.

تظاهرات کنندگان در میدان عبدالناصر شعارهایی در انحلال دستگاه اطلاعاتی، اصلاح قانون اساسی و مجازات مفسدین سر دادند.آنها اعلام کردند که تا زمانی که به خواسته های خود نرسند، میدان را ترک نمی کنند.

این در حالی است که منابع آگاه تاکید کردند که درباره چگونگی برخورد با تحصن کنندگان در میدان جمال عبدالناصر میان مقامات اردنی اختلاف نظر جدی بروز کرده است.برخی مقامات سیاسی خواستار خودداری از برخورد هستند، اما مقامات امنیتی خواهان سرکوب و برکندن خیمه های تحصن کنندگان از میدان مذکور هستند.

از سوی دیگر منابع نزدیک به کمیته گفتگوی ملی اردن هشدار دادند در صورتی که تظاهرات مسالمت آمیز سرکوب شود از کمیته مذکور که برای اصلاح قانون انتخابات و احزاب تشکیل شده است خارج می شوند.

این در حالی است که سه نفر از اعضای این کمیته به معترضان پیوسته اند که عبارتند از خالد رمضان، محمد ابورمان موسی برهونه.یکی از اعضای کمیته گفتگوی ملی که نامش را فاش نکرد، گفت: تمایلی برای اصلاحات در اردن وجود ندارد.

لازم به ذکر است بهمن ماه سال گذشته (فوریه امسال) در پی اوج گیری اعتراضات مردمی در کشورهای عربی و در پی برکناری نخست وزیر مصر توسط رئیس جمهور آن کشور، ملک عبدالله، پادشاه اردن نیز، دولت این کشور را برکنار کرد.

در جریان آن عقب نشینی، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، سمیر الرفاعی را برکنار و معروف بخیت را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرد و به او دستور داد که “اصلاحات واقعی” را در این کشور اجرا کند.


 


رئیس کارگروه برق کمیسیون انرژی با بیان اینکه اتلاف ۲۰ تا ۴۰ درصدی برق در شبکه‌های توزیع یکی از علت‌های اصلی وارد نشدن بخش خصوصی به خرید شرکت‌های توزیع برق است، گفت: با وجود اینکه در برنامه پنجم به کاهش اتلاف برق تأکید شده، اما دولت در تدوین لایحه بودجه ۹۰ این موضوع را نادیده گرفته است.

حسین امیری خامکانی در گفت و گو با خانه ملت، از اتلاف مقدار زیادی برق در شبکه‌های توزیع خبرداد و گفت: در انتقال برق تولیدی نیروگاه‌های کشور، از محل تولید (نیروگاه) تا محل مصرف(پشت کنتور مصرف کننده) بصورت میانگین حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد اتلاف برق وجود دارد که این مقدار گاهی تا ۴۰ درصد هم می‌رسد.

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این میزان بالای اتلاف برق از جمله دلایلی بود که مجلس، دولت را موظف به رفع این ایراد برای سهولت در واگذاری شرکت‌های توزیع برق به بخش خصوصی کرد، زیرا بخش خصوصی تمایلی به خرید برقی که تا ۴۰ درصد ان در مسیر توزیع تلف خواهد شد، ندارد و محل جبران این تلفات و زیان برایش مشخص نیست.

رئیس کارگروه برق کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مجلس در تصویب بودجه سال گذشته (۸۹) برای کاهش تلفات دولت را موظف به انجام برخی اقدامات کرده بود، گفت: نگاه مجلس به کاهش اتلاف برق نگاهی جدی و پیگیر است به همین دلیل در در ماده ۱۳۳ برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده است که اگر بخش خصوصی تلفات شبکه انتقال یا توزیع برق را کاهش داد، دولت معادل برق بازیافت شده را با قیمت روز خریداری کند و یا اجازه صادرات به همان میزان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین تصریح کرد: با وجود تأکید برنامه پنجم برای کاهش تلفات انتقال برق، متاسفانه دولت در تدوین لایحه بودجه ۹۰ این موضوع را نادیده گرفته و هیچ حکمی درباره آن نیاورده است، اما سعی ما در مجلس بر این است که با اصلاح لایحه دولت در سال ۹۰ حرکتی جدی را به سوی کاهش تلفات برق در شبکه توزیع آغاز کنیم.


 


علی شکوری راد

تلویزیون فارسی بی بی سی اخیراً مستندی را به مناسبت هفتادمین سال راه اندازی بخش فارسی بنگاه سخن پراکنی بی بی سی که در ابتدا فقط شامل رادیو بوده و اکنون تلویزیون هم هست پخش کرد و در آن به برهه هایی از اثر گذاری این رسانه در تاریخ معاصر ایران پرداخت. بدون تردید راه اندازی این رسانه در راستای سیاست خارجی انگلیس یا همان استعمارگر پیر بوده است اما این هدف در بسیاری از مواقع پوشیده بوده و گاهی نیز تحت الشعاع استقلال رسانه ای، به مثابه لازمۀ جلب اعتماد مخاطب، قرار داشته است. از جمله در بحبوحه شکل گیری و وقوع انقلاب اسلامی نقش رادیوی فارسی بی بی سی در اطلاع رسانی حوادث مربوط به انقلاب تردید ناپذیر است. علاوه بر امام خمینی که همیشه رادیوهای خارجی را گوش می داده اند نوع رهبران نهضت و فعالان سیاسی و نیز توده مردم مشتریان ثابت اخبار و تحلیل های خبری این رسانه ها که بدلیل پارازیت های شدیدی که رژیم شاه بر روی فرکانس های آنها می فرستاد به سختی دریافت می شدند، بودند. در این مستند پرویز راجی که در آن زمان سفیر کبیر رژیم شاه در لندن بوده است توضیح می داد که چه مقدار رژیم شاه بر او فشار می آورده است که از طریق مقامات وزارت خارجه انگلیس جلوی سخن پراکنی آن رادیو و انتشار اخبار نهضت توسط آن را بگیرد تا جائی که او ناگزیر شده است جسورانه به دربار بنویسد که اگر امنیت داخلی کشور با چند دقیقه برنامه روزانه رادیو بی بی سی بر هم می خورد بگذار بخورد.

بی بی سی و دولت انگلیس هرگز با انقلاب اسلامی همراه نبوده اند بلکه این حقیقت انقلاب اسلامی بود که خود را بر رسانه ای نظیر بی بی سی که به حداقلی از اخلاق حرفه ای رسانه پای بند بود تحمیل می کرد و موجب می شد نهضت از امکان رسانه ای آن بهره ببرد.

اما شکل گیری جنبش سبز در شرایط تنوع بسیار زیاد رسانه ها بود. علاوه بر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در عرصه اینترنت که امکان ارتباط چند سویه را فراهم آورده و پدیده خاص این دوره و عامل اصلی شکل دهندۀ جنبش های اخیر بوده اند، شبکه های ماهواره ای نیز بسیار متنوع و متکثر بوده و امکان دسترسی به آنها نیز روزافزون شده است.

صدا وسیما به مثابه رسانۀ ملی که گسترده ترین، پر امکانات ترین و نیز سهل الوصول ترین رسانه در کشور است در عین حال به دلیل عدم پای بندی به حداقل های اخلاق رسانه ای، بی اعتبار ترین آنها نیز هست و متأسفانه روز به روز از اعتبار و دامنه اثر آن کاسته شده است.

اگر در گذشته این “رسانه” بوده است که می بایست اخبار پالایش شده را در اختیار مخاطب قرار می داد اکنون این مخاطب است که می بایست اخبار متنوعی را که به او می رسد ارزیابی کرده و بر اساس تشخیص خود آنها را بپذیرد و یا نپذیرد. این کار اگرچه ارزشمند است اما بسیار وقت گیر است. ممکن است یک نفر فرصت آن را نیابد که به همۀ سایت ها سر بزند و همه شبکه های ماهواره ای را بررسی کند تا به اخبار و تحلیلهای قابل باور دست بیابد. در چنین شرایطی هر فرد، کم کم به یک یا چند سایت و یا شبکۀ محدود خو کرده و از آنها تغذیه می کند. بنابراین و به این ترتیب مناسبات رسانه ای گذشته در قالبی جدید بازتولید می شود. این بازتولید اگر چه در همه حال مذموم نیست ولی در شرایط کنونی بدلیل عدم توزیع عادلانه امکانات رسانه ای، لزوماً نتایج منصفانه ای را به بار نمی آورد.

جنبش سبز نوپاست و امکانات رسانه ای آن محدود است. حقیقت این جنبش و مطالبات برحق آن در نزدیک به دو سال گذشته بر طیف بزرگی از رسانه ها که دیرپا بوده، سمت گیری، نگرش و دیدگاههای خاص خود را دارند سایه افکنده و عملاً از امکانات آنها بهره برده است. البته کسی نمی تواند خود را متولی جنبش سبز بنامد و حتی رهبران شناخته شده جنبش، خود از پذیرش این عنوان اجتناب کرده اند. با این حال نمی توان هیچ یک از رسانه هایی را که پیش از شکل گیری جنبش وجود داشته و اهداف خاص خود را دنبال می کرده اند، هر چند اکنون با جنبش همراه باشند، نماینده آن دانست. در این میان رسانه های پر مخاطب و اثر گذاری نیز وجود دارند که اساساً بدلیل اینکه بودجه آنها توسط دولتهای بیگانه تأمین می شود ادعایی نداشته و نمی توانند داشته باشند.

شبکه تلویزیونی رسا که مخفف “رسانه سبز ایران” است و چند ماه است راه اندازی شده به گمان من پاسخی لازم والبته نه کافی به یک نیاز فراگیر در جنبش سبز است. اگر چه امکانات این شبکه تلویزیونی ماهواره ای در مقایسه با شبکه های دیگر فارسی زبان و سیمای جمهوری اسلامی بسیاراندک بنظر می رسد و معلوم است که دست اندکاران آن با زحمت فراوان آن را تدارک و راه اندازی کرده اند ولی به لحاظ اعتبار، از آنجا که مولود خود جنبش سبز است، به منابع مستقل و مردمی تکیه کرده و نیز به چارچوب های تبیین شده در منشور جنبش که به امضای آقایان موسوی و کروبی رسیده است پای بند است، می شود آن را “رساترین رسانه” جنبش سبز نامید.

“رسا” را نمی توان و نباید رقیب رسانه های آزاد که فقط رسانه هستند تلقی کرد. رسا رسانۀ جنبش سبز است و رسالت خود را پیگیری اهداف جنبش سبز تعریف کرده است و طبیعی ست در آن به اخبار جنبش جامع تر و پر رنگ تر از سایر رسانه ها پرداخته شود و اخبار غیر مرتبط، اگرچه مهم باشند، در آن کمرنگ بوده و یا حتی انعکاس نیابند.

به گمان من آنان که دل در گرو جنبش سبز دارند لازم است که رسا را نیز ببینند. ولی بدیهی ست که رسا به تنهایی نمی تواند نیاز روزانه هر فرد را به دانستن اخبار ایران و جهان برآورده سازد.

دولت، صدا و سیما و دستگاههای امنیتی، قضائی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران تا کنون واکنش چندانی نسبت به این رسانه از خود بروز نداده اند ولی علی القاعده و به سیاق رفتار گذشتۀ شان، بزودی در صدد مقابلۀ با آن برخواهند آمد و آن را اقدام علیه امنیت ملی برخواهند شمرد کما اینکه تا کنون هر نقد و اعتراضی را چنین قلمداد کرده اند. اما اگر چنین کنند مبنای قانونی نخواهد داشت و بیشتر سر و صدا و جار و جنجال به قصد ارعاب خواهد بود و البته شاید بگیر و ببندهای بی حاصلی نیز بدنبالش بیاید تا بلکه به زعم خود این صدا را نیز خفه کنند. اما در این حال، حکایت همان گفته است که اگر امنیت کشور با یک ساعت برنامه تلویزیون رسا بر هم می خورد …..


 


در دو عملیات تروریستی در شهر سنندج، تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی کشته و زخمی شدند.

به گزارش مهر، در اولین حادثه، شامگاه پنج شنبه چهارم فروردین، در پی حمله افراد مسلح و ناشناس یک نفر از پرسنل انتظامی کردستان جان باخت و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در این حادثه تروریستی که حدود ساعت هشت شب پنج شنبه و در خیابان ١٧ شهریور (سه راه شیخان) روی داد، علاوه بر پرسنل فرماندهی انتظامی کردستان یک فرد عابر (نوجوان) نیز زخمی شده است.

به گزارش این منبع، در حادثه دوم نیز، که یک ساعت بعد رخ داد، یکی از پرسنل فرماندهی انتظامی کردستان جان باخت.

در این حادثه که حدود ساعت ده شب در منطقه شهرک سعدی سنندج رخ داد، به دلیل حمله افراد مسلح یکی از پرسنل فرماندهی انتظامی کردستان جان باخت و یک نفر دیگر نیز زخمی شد.

فرمانده انتظامی کردستان در سنندج وقوع این دو حادثه تروریستی را تائید کرده و گفته است: اقدامات پلیسی برای دستگیری عوامل این حادثه آغاز شده است.

وی همچنین اظهار داشت که پیکر جانباختگان، ظهر امروز و بعد از اقامه نماز جمعه سنندج تشییع می شود.


 


جنگنده های اسرائیل بامداد امروز به شمال نوار غزه حمله کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جنگنده های اسرائیل دست کم ۳ بار مقر سابق سازمان اطلاعات فلسطین را بمباران کردند. ۵ موشک به این ساختمان اصابت کرد.

در این حمله کسی آسیب ندید. برخی از منازل اطراف این مقر نیز آسیب هایی دیدند و ساکنان این منازل از ترس وقوع حملات بیشتر به منازل بستگان خود رفته اند.

به نظر می رسد بارش و رعد و برقی که در آسمان غزه وجود دارد، بر کاهش شدت عملیات جنگنده های اسرائیل تاثیر داشته باشد.

شهروندان فلسطینی در نوار غزه نگرانی شدیدی درباره حملات هوایی در مناطق مختلف این منطقه و احتمال تکرار حوادث جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه را دارند.


 


نیروهای گارد ریاست جمهوری وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، روز پنجشنبه در شهر مکلا، در شرق این کشور با گروهی از مخالفان و همچنین واحدهای نظامی ای که مخالف او هستند، درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام محلی دولتی گفت: یک سرهنگ در این درگیری زخمی شد.

بر پایه همین گزارش، مشخص نیست که این افسر از طرفداران یا مخالفان علی عبدالله صالح بوده است.

در هفته جاری، ژنرال علی محسن، فرمانده منطقه نظامی شمال غربی یمن، اعلام کرده بود که از مخالفان حمایت می کند.

مخالفان خواستار برکناری علی عبدالله صالح هستند.


 


با گسترش اعتراضات در شهر درعای سوریه و افزایش تعداد کشته شدگان مخالفان دولت،حکومت بشار اسد، یک برنامه اصلاحات اعلام کرده و گفته است که امکان لغو قانون وضع اضطراری را بررسی می کند.

این قانون که از سال ۱۹۶۳ بر سوریه حاکم بوده است، حقوق اساسی و آزادی های مدنی شهروندان را به شدت محدود می کند و به نیروهای امنیتی اختیارات گسترده ای برای دستگیری و حبس مخالفان می دهد.

به گزارش بی بی سی، بثینه شعبان، از مشاوران ارشد بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در دمشق گفت که دولت تصمیم گرفته است که موضوع لغو وضع اضطراری را بررسی کند.

به گفته او، قانونی وضع خواهد شد که تاسیس احزاب سیاسی دیگر به غیر از حزب حاکم (حزب بعث) را مجاز خواهد کرد.

بثینه شعبان همین طور گفت که حقوق کارکنان دولت افزایش و محدودیت های رسانه ای کاهش خواهد یافت.این مقام سوری در حالی از نرمش حکومت بشار اسد در برابر معترضان خبر داد که بر اساس گزارش ها، مازن درویش، از چهره های برجسته منتقد دولت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

خانم شعبان خواسته های معترضان در شهر درعا، واقع در جنوب سوریه، را عادلانه توصیف کرد و گفت که کمیته ویژه ای برای رسیدگی به آن تشکیل شده است.

وی گفت که ۱۰ نفر در اعتراضات اخیر در درعا کشته شده اند و تاکید کرد دولت مرکزی دستور حمله به معترضان را صادر نکرده بود.

مخالفان می گویند که بیش از ۱۰۰ نفر در درعا توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.

بثینه شعبان رسانه های بین المللی از جمله سی ان ان و بی بی سی را به اغراق در بازتاب وقایع درعا متهم کرد.

تردید مخالفان

محمد العبدالله، فعال سوری حقوق بشر که در آمریکا زندگی می کند به خشایار مهیم، خبرنگار بی بی سی فارسی در واشنگتن گفته است که حکومت سوریه قصد مصالحه ندارد.

او گفت: “آنها در درعا بیشتر از ۷۰۰ نفر را بازداشت کرده اند. چپ و راست بازداشت می کنند. حتی افرادی را هم که معترض نیستند، از خیابان جمع می کنند و با خود می برند.”

بر اساس گزارش ها، نیروهای امنیتی چهارشنبه دست کم ۲۵ نفر دیگر را در درعا کشتند.

هزاران نفر پنجشنبه در مراسم خاکسپاری کسانی که در سرکوب تظاهرات ضد دولتی در شهر درعا در سوریه کشته شدند، شعارهای ضد دولتی سردادند.

تعداد تظاهرکنندگان حدود ۲۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که بعد از سرکوب تظاهرات ضد دولتی روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی، دست کم ۲۵ جسد را در بیمارستان شمرده اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره تحولات اخیر در سوریه شده و گفته است که کسانی که مسئول کشته شدن معترضان هستند باید پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیشتر گفت که از این که دولت سوریه علیه معترضان دست به خشونت زده، آنها را ارعاب و دستگیر کرده، عمیقا نگران است.


 


معلمان اردنی در اعتراض به عدم تاسیس اتحادیه معلمان، برای چهارمین روز متوالی تحصن کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این تحصن که توسط کمیته ملی معلمان “امان ” (پایتخت اردن) برگزار شد، صدها تن از معلمان اردنی در برابر پارلمان این کشور تحصن کردند و خواستار تشکیل اتحادیه معلمان اردن شدند.

از نکات قابل توجه این تحصن، مشارکت تعدادی از بازرسان آموزش و پرورش، برخی دانش آموزان و نیز اولیای آنان بود.

“تیسیر تمیمی ” وزیر آموزش و پرورش اردن در همین راستا از معلمان و بازرسان کشور خواست تا به وظیفه خود در سایه نیاز کشور عمل کنند و دست از اعتراض بر دارند.

معلمان اردنی در حالی برای چهارمین روز پیاپی دست به تحصن زده‌اند که دولت اردن تا کنون با تاسیس اتحادیه برای آنان موافقت نکرده است.

بر اساس اعلام برخی کارشناسان، دولت اردن بیم آن دارد که معلمان اردنی به دلیل آنکه نسبت زیادی از جامعه اردن (۳۰۰ هزار نفر در قیاس با جمعیت ۷ میلیونی کشور) را تشکیل می دهند، در صورت سازماندهی و اتحاد، در شرایط کنونی خطری بزرگ برای نظام محسوب شوند.


 


به کوشش جمعی از فعالان جنبش سبز، سایت اینترنتی بانک اطلاعات جنبش سبز مدتی است راه اندازی شده است و خبرهای مربوط به شهدای سبز را منتشر می کند.

به گزارش جرس، این سایت که تحت عنوان «سرخ سبز» و توسط سبزهای گمنامی از ایران، اروپا و آمریکا راه اندازی و اطلاعات شهدای جنبش سبز را گردآوری کرده، در بخشی از یادداشت اعلام حضورش آورده است:

“اینجا ایران است سی سال و اندی پس از حکومتی که به دلیل نداشته های مورد اعتراض مردم آن زمان، سرنگون شد و اینجا هنوز همان ایران است انگار. یک سال و اندی پیش پس از انتخابات مخدوش دهمین دوره ریاست جمهوری، جمع زیادی که هنوز آمار روشنی هم در اختیار نیست، در آن کشته شدند. نه در اثر سانحه رانندگی، حوادث طبیعی، دعوا و نزاع های خیابانی، قومی و قبیله ای و نه حتی در اثر وقوع جنگی تحمیلی. از قرار درست در روزهایی که عده ای دقیقا به نظرات رسمی حکومتی اعتراض داشتند و به آمار و ارقام و نظرات اعلام شده توسط آنها درباره ی انتخابات ریاست جمهوری دهم اعتمادی نداشتند و برای این بی اعتمادی دلایلی نیز داشتند، در خیابان ها و کوچه های شهر با گلوله و چاقو و باتوم و خودروی نیروی انتظامی و یا در زندان بر اثر شکنجه به قتل رسیدند. جسد ها تحویل داده نمی شدند و پس از آن هم اجازه هیچگونه مراسمی به خانواده ها داده نمی شد. جنازه ها گاهی شبانه دفن می شد، گاهی به نشان و دسته جمعی در بهشت زهرا و گاهی بعد از چندین ماه جنازه را تحویل خانواده های می دادند. خانواده های کشته شدگان تهدید و ارعاب شدند و می شوند به سکوت. عده ای سکوت کردند و عده ای دیگر نه. وعده ای هم پس از سکوت مجبور به پس گرفتن مصاحبه شدند و هنوز هم این فشارها کمر بسیاری از خانواده ها را به راستی شکسته است. آنچه روشن است عده ای جان دادند و آنانکه باید پاسخگو باشند نیستند و نه قاتلی و نه آمری دستگیر شده اند و عده ای دیگر به بهانه های دیگر دستگیر شدند و می شوند و از قرار دستگیرشدگان هم از جنس همان معترضین کشته شده هستند و قاتلینی که تازه توسط بسیاری از خانواده ها شناسایی هم شده اند کماکان در آزادی به سر می برند و اصرار خانواده ها برای دستگیری و محاکمه سعید مرتضوی و فرمانده نیروی انتظامی کماکان بی پاسخ است. هیچکس پاسخگو نیست!”

سایت سرخ سبز شامل بانک اطلاعاتی شهدای سبز و آخرین خبرها، مصاحبه ها و عکس و فیلم از آن ها و دارای امکاناتی جهت اعلام سالگرد ها و زادروز های شهدای جنبش سبز می باشد.

در این سایت اطلاعات بیش از ۱۵۰ شهید سبز گردآوری شده است و در بخشی از یادداشت آغاز به کار سایت آمده است:

“سرخ سبز، تمامی سبزها را فرامی خواند به همراهی، اطلاع رسانی و تکمیل خبر و اطلاعات کشته شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸. در این راه از تمامی خبرنگاران، تحلیل گران و فعالین سیاسی و اجتماعی نیز طلب یاری می کنیم.”

بر اساس اعلام گردآورندگان سایت، در حال حاضر و همچنان اطلاعات مربوط به شهدای جنبش در این سایت در حال تکمیل و به روزرسانی می باشد.


 


دو هفته پس از وقوع زمین لرزه و سونامی مرگبار در ژاپن، پلیس این کشور روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار از تلفات این واقعه، از کشته و ناپدید شدن بیش از بیست و هفت هزار نفر خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از اوزاکا ؛ پلیس ژاپن اعلام کرد اجساد نه هزار و هشتصد و یازده نفر شمارش شده و هفده هزار و پانصد و چهل و یک نفر نیز در این حادثه ناپدید شده اند.

بر اساس این آمار، در این حادثه طبیعی دو هزار و هفتصد و هفتاد و نه نفر نیز زخمی و صدها هزار نفر نیز بی خانمان شده اند.

از زمان وقوع زمین لرزه سال هزار و نهصد و بیست و سه در ژاپن که بیش از یکصد و چهل و دو هزار کشته بر جای گذاشت، زلزله دو هفته پیش، مرگبارترین حادثه طبیعی این کشور به شمار می رود.


 


درحالیکه گزارش منابع خبری از گفتگوی اضطراری باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه پیرامون فرماندهی عملیات نظامی در لیبی و کاهش اختلافات میان متحدان غربی خبر داده بودند، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده است که ناتو به زودی فرماندهی عملیات اعمال منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی را به دست خواهد گرفت.

به گزارش جرس به نقل از بی بی سی، آندرس فوگ راسموسن، ضمن اعلام توافق حاصله بین ۲۸ کشور عضو ناتو، تاکید کرد که در مقطع فعلی حملات نیروهای ائتلاف بین المللی علیه نیروهای زمینی سرهنگ قذافی و اهداف نظامی دیگر ادامه خواهد یافت.

روز پنجشنبه با اوج گیری حملات نیروهای ائتلاف علیه تحرکات نظامی حامیان معمر قذافی در لیبی، یک فرمانده نظامی بریتانیا اعلام کرد که نیروی هوایی لیبی توان جنگی خود را از دست داده و بخش مهمی از پدافند هوایی این کشور نیز منهدم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه از تصمیم پیمان ناتو استقبال کرده و گفته است “ناتو برای هماهنگی این اقدام بین المللی و اطمینان از همکاری موثر تمام کشورهای شرکت کننده از توانایی مناسبی برخوردار است.”

وی همچنین از موافقت امارات متحده عربی در اعمال منطقه پرواز ممنوع در لیبی خبر داد.

پیش از این و طی حملات اخیر به مواضع حامیان قذافی، قطر با اعزام جت های جنگی به آسمان لیبی موافقت کرده بود.

این خبرگزاری همچنین گزارش می دهد که امارات متحده عربی ۱۲ هواپیمای جنگی برای شرکت در عملیات ممانعت از پرواز هواپیما بر فراز لیبی در اختیار ناتو قرار می دهد.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پیشتر اعلام کرده بود که عملیات لیبی “به طور کامل” به ناتو منتقل خواهد شد، اما اظهارات دبیرکل ناتو بیانگر این است که این امر تحقق نیافته است.

ترکیه هرچند در برنامه محاصره دریایی لیبی شرکت کرده است، تفویض فرماندهی عملیات اعمال منطقه پرواز ممنوع به ناتو را رد می کرد.

آغاز گفتگوهای جهانی به میزبانی لندن

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دهها موشک نیروهای ائتلاف بین المللی پنجشنبه به پایگاه های نظامی در لیبی اصابت کرده است، که هدف از پرتاب این موشک ها جلوگیری از حملات هوایی نیروهای معمر قذافی بود.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که از میان برداشتن توان نظامی سرهنگ قذافی، رهبر لیبی، طی چند روز یا چند هفته انجام خواهد گرفت اما به طور قطع، به چند ماه نخواهد رسید.

در همین حال، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است که دولتش به عمیق تر کردن ارتباطاتش با نیروهای مخالف در لیبی ادامه می دهد.

او از مخالفان قذافی خواست سازمان دهی برای به جریان افتادن فرآیند انتقال قدرت را آغاز کنند و خاطرنشان کرد که دولت بریتانیا با شورای ملی موقت که در شهر بنغازی، دومین شهر لیبی، پایه گذاری شده، در تماس بوده است و محمود جبریل، فرستاده ویژه این شورا، به لندن دعوت شده است.”

دولت بریتانیا میزبان کنفرانس بین المللی درباره لیبی است که قرار است سه شنبه آینده برگزار شود.

گفتنی است شورای ملی مخالفان حکومت لیبی، محمود جبرئیل از رهبران مخالفان و از سیاستمداران اصلاح‌طلب لیبی را به‌عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور معرفی کرده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته