-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

Latest News from 30Mail for 03/26/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

منوچهر آشتیانی:
1390/1/5

منوچهر آشتیانی دهه 80 را دهه محدودیت ها و عدم آزادی فکر می داند و از معترض بودن گروه عظیمی از نخبگان کشور سخن می گوید.

دکتر منوچهر آشتیانی استاد و محقق جامعه شناسی و فلسفه و از شاگردان هایدگر در گفتگویی با خبرآنلاین با اشاره به اینکه وضعیت نخبگان جامعه ایران در دهه 1380 بسیار بد بود، گفت یک گروه عظیم از نخبگان کشور به پاره ای از امور معترض اند و ما باید به خواسته های این ها توجه می کردیم و لااقل یکی دو گام در جهت تحقق خواسته هایشان برمی‌داشتیم، در حالی که این‌گونه عمل نکردیم.

آقای آشتیانی با بیان اینکه در این دهه، محدودیت ها و عدم آزادی فکر بیشتر شد اضافه کرد: «در ظاهر و به طور صوری آزادی هایی [به نخبگان] اعطا شد، اما جلوی آزادی های واقعی گرفته شد.»

این استاد فلسفه با اشاره به اینکه پروژه نخبه کشی در ایران زمینه تاریخی دارد افزود: «ما همیشه با سرکوب اقلیت‌های مذهبی و اجتماعی مواجه بوده‌ایم. برخی را مثل سهروردی و عین القضات همدانی سوزانده و از بین برده‌ایم و برخی را نیز مثل مولانا از کشور تارانده‌ایم. این سنت زشتی است که از قدیم در ایران وجود داشته. ولی در دوران جمهوریت چنین چیزی نباید تکرار شود.»

دکتر آشتیانی همچنین با بیان اینکه در جامعه ایران در حال حاضر معنویت کنار رفته و مادیت حاکم شده گفت: «در مجموع در شرایط فعلی، فضای تنفس و میزان نفوذ معنوی نخبگان در جامعه بسیار کم شده است. جامعه هم واکنشی نسبت به نخبگان نشان نمی دهد. یعنی حرف های نخبگان انعکاسی پیدا نمی کند. در واقع نخبگان ما الان تنها مانده و ایزوله شده اند.»

این محقق و پژوهشگر در پایان گفتگویش با اشاره به اینکه مطابق آمار 75 درصد از نخبه ها در دهه 80 از ایران خارج شده اند و الان در کانادا و آمریکا و اروپا هستند گفت: «حوادث سال 88، جامعه ایران را از حیث وضعیت نخبگان به عقب برد. یعنی الان جامعه ما بسته تر، مغشوش تر و کاریزماتیک تر است. نخبه هایی هم در موسساتی تربیت می شوند و بزرگداشت‌های مصنوعی برگزار می‌شود ولی بعداً معلوم نیست که این نخبه ها کجا می روند و چه کار می کنند. ما پانزده سال است که داریم نخبه دانشگاهی صادر می کنیم.»

منبع: خبرآنلاین

در همین زمینه:

عماد افروغ: دهه هشتاد، دهه مرگ نخبگی و حذف نخبگان در ایران است


 
 

عبدالکریم لاهیجی:
1390/1/5

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، تعیین گزارشگر ویژه را نشان دهنده وضعیت «وخیم» حقوق بشر در ایران دانسته و می‌گوید «اگر جمهوری اسلامی باز کارشکنی کند، وضعیت حقوق بشر ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌شود.»

وی در گفت و گوئی با جرس، ضمن بررسی دشواری‌های تصویب چنین قطع‌نامه‌ای گفت که ابعاد نقض حقوق بشر در ایران به ویژه در حوادث پس از انتخابات متقلبانه ریاست جمهوری به شدت گستردگی پیدا کرده و جامعه جهانی نمی‌تواند در برابر این حوادث واکنشی نشان ندهد.

لاهیجی در ادامه تصریح کرد که «ایران نمی‌تواند این قطعنامه را نپذیرد» چرا که عضو شورای حقوق بشر نیست و افزود: «ما برای این که جلوی بهانه‌گیری‌ها و تبلیغات همیشگی جمهوری اسلامی را بگیریم، در نظر داریم تا توصیه کنیم گزارشگر ویژه از کشورهای آفریقایی یا آسیایی و در صورت امکان مسلمان باشد.»

نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر، صدور ویزا و فراهم کردن امکانات انجام تحقیق توسط گزارشگر ویژه را دو پیش شرط لازم برای تحقق این قطع‌نامه دانست و گفت: «اگر به گزارشگر ویزا ندهند و یا گزارشگر برود و باز کارشکنی کنند، مسلما مرحله‌ی بعدی این است که وضعیت حقوق بشر در ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود.»

عبدالکریم لاهیجی در ادامه تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در دو سال گذشته ایران با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست و «رای ممتنع» برخی کشورها را با «بحران اقتصادی جهانی و روابط بازرگانی و اقتصادی آن‌ها با جمهوری اسلامی» مرتبط دانست.

منبع: جرس

پیشینه:

سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد

«تصمیم ارسال گزارشگر ویژه به ایران یک لحظه تاریخی‌ست»

ابراز اميدواری آمريکا درباره تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران

بروجردی: ايران نبايد گزارشگر حقوق بشر را بپذيرد


 
 

1390/1/5

گزارش‌ها حاکی‌ست که پس از سال‌ها بحث و جدل بالاخره دبیرستان ماندگار مروی که به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده، برای همیشه منحل و به حوزه علمیه واگذار شد.

مدیر اسبق دبیرستان مروی در این باره می‌گوید: «از حدود سه ‌سال پیش عده‌ای از سرمایه‌داران که شروع به احداث پاساژ کرده‌اند با اداره‌های اوقاف، حوزه‌ علمیه و آموزش و پرورش تماس گرفتند و با رایزنی‌هایی که با آموزش و پرورش داشتند موفق شدند سال گذشته از هیئت دولت نامه بگیرند که بر اساس این نامه دبیرستان ماندگار مروی به حوزه‌ علمیه‌ مروی واگذار می‌شود.»

به گفته وی «پس از پیگیری‌های مسئولان این دبیرستان، دیوان عدالت اداری سال گذشته این نامه را ملغی اعلام کرد چون بر اساس قانون نامه‌ انحلال این دبیرستان به‌ صورت غیرقانونی تنظیم شده بود.»

پس از آن بود که روابط عمومی «حوزه علمیه مروی» موضوع «تخریب مدرسه» را به شدت تکذیب و اعلام کرد از بنای این مدرسه که جزو «موقوفات حوزه علمیه» است برای «فعالیت‌های طلاب» استفاده می‌شود.

مصطفی میرلوحی، مسئول روابط عمومی حوزه علمیه مروی با بیان اینکه «حتی یک آجر هم از دبیرستان مروی کم نمی‌شود»، گفت: «اتهاماتی که درباره تخریب و تبدیل دبیرستان به پاساژمطرح شده همه کذب است و می‌خواهیم تمام دبیرستان را برای استفاده طلاب و فضلا طبق وقفنامه بهره‌برداری کنیم.»

دبیرستان ماندگار مروی پس از مدرسه دارالفنون به عنوان یکی از با قدمت‌ترین و کهن‌ترین مدارس ایرانی به حساب می‌آید که در زمان رضا شاه در کوچه مروی واقع در خیابان ناصرخسرو تهران راه اندازی شد و بسیاری از چهره‌های علمی و فرهنگی کشور نظیر عبدالحسین زرین‌کوب، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، حمید مولانا، موسی زرگر و کاظم معتمد نژاد به همراه برخی از چهره‌های سیاسی معاصر نظیر میرحسین موسوی، هادی منافی و محمد علی نجفی از فارغ التحصیلان آن هستند.

منبع: مهر

پیشینه:

مدرسه مروی پاساژ می شود

تجمع اعتراضی دانش‌آموزان مدرسه ماندگار مروی نسبت به پلمپ و تبدیل آن به «حوزه علمیه مروی»

تجمع دانش آموزان دبیرستان مروی در برابر مجلس


 
 

در هفته‌های اخیر فیلمی با عنوان «ظهور نزدیک است» از سوی هواداران دولت احمدی‌نژاد تولید و صدها هزار حلقه از آن نیز در سطح گسترده توزیع شده است. در مستند «ظهور نزدیک است» با استناد به برخی کتاب‌های مذهبی شیعیان و اهل سنت آمده که زمان «ظهور امام زمان» فرا رسیده است و برای کمک به «حضرت مهدی»، «سید خراسانی» از ایران به جنگ با سفیانی در عربستان می‌رود. هواداران تندروی ایده «ظهور امام زمان» می‌گویند که علی خامنه‌ای همان «سید خراسانی» است و محمود احمدی نژاد نیز شعیب ابن صالح اشاره شده در کتاب‌های تاریخی است که فرماندهی سپاه «سید خراسانی» را بر عهده دارد. سی دی «ظهور نزدیک است» که به اینترنت نیز راه یافته، واکنش‌های مختلفی در میان اصولگرایان برانگیخته و جلسات نقد نیز برای بررسی آن در قم برگزار شده است. (ویدیو از مردمک)

 
 

1390/1/5

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد می‌گوید وظیفه مجلس خبرگان رهبری، «نگهبانی» از ولی فقیه است نه «نظارت».

علم‌الهدی در گفتگو با وب‌سایت خبرآنلاین گفته است: «نظارت بر رهبری به معنای مراقبت بررهبری به معنای نظارت استطلاعی یا استصوابی، نیست. چون رهبری، ولی امر است و در ولایت ولی امر که کسی نمی تواند دخالت کند.»

او افزود: «نظارت بر رهبری، نگهبانی از آن است. یک بعد نگهبانی، مراقبت بر بقای شرایط رهبری در رهبر موجود است. چون خبرگان رهبری است نه رهبر.بنابراین، باید از این رهبری و ولایت حفاظت کرد. یعنی اگر تخطئه یا هجومی متوجه رهبری شد،خبرگان باید سینه اش را سپر کند و بایستد.»

علم‌الهدی در پاسخ به این سوال که «کدام فهم از ولایت فقیه را درست می دانید؟»، گفت: «براساس مبنای امام ولایت فقیه به این معناست که ولایت فقیه عین ولایتی است که معصوم دارد. ولایت فقیه هم که در قانون اساسی با مبنای امام تدوین شده، بر همین اساس است.»

احمد علم‌الهدی در بخش دیگری از گفتگوی خود اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد را «یک فرد منحرف» توصیف کرد. وی‌ گفت: «انحراف مشایی در این است که با حلال و حرام خدا بازی می کند. با انبیا ء خدا بازی می کند. به مقدسات خدا دست اندازی می کند.»

احمد علم‌الهدی از جمله روحانیون تندرو نزدیک به دولت است که تاکنون حملات متعددی را متوجه اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان میانه رو کرده است. او پیش از این با انتقاد از شکل‌گیری تشکل‌ها در حوزه‌های علمیه گفته بود که جریان‌های حوزه به مراتب شدیدتر از «فتنه ۸۸» بود.

منبع: خبرآنلاین و جرس


 
 

1390/1/5

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل را «فاقد ارزش حقوقی» خواند و گفت: «جمهوری اسلامی نباید گزارشگر پیشنهاد شده را برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در ایران بپذیرد.»

روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه که با ۲۲ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و هفت رای ممتنع به تصویب رسید، مقرر شد که یک گزارشگر ویژه از سوی سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر به ایران فرستاده شود.

آقای بروجردی در گفتگو با خبرگزاری مهر این قطعنامه را ناشی از «سیاست‌های مستقل جمهوری اسلامی» خواند و گفت: «شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت حفظ امنیت جهانی را بر عهده دارد و نسبت به مسایلی که در ارتباط با حقوق انسان‌ها صورت می‌گیرد بایستی عکس العملی به هنگام و اقدامات لازم را انجام دهد ولی متاسفانه با توجه به نفوذ آمریکا و هم پیمانان این کشور در سازمان ملل به ویژه در شورای امنیت ما شاهد یک سیاست دوگانه حاکم بر این تصمیم گیری‌ها و  موضع‌گیری‌ها هستیم.»

سخنگوي وزارت خارجه:
قطعنامه شوراي حقوق بشر كاملا سياسي و تحت فشار آمريكا صادر شد

از سوی دیگر رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه صدور قطعنامه شوراي حقوق بشر سازمان ملل را «سياسي و تحت فشار آمريكا» دانست.

آقای مهمان‌پرست هدف از اين قطعنامه را «تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي ايران و منحرف كردن روند فعلي شوراي حقوق بشر در بررسي دوره‌يي جهاني وضعيت حقوق بشر همه كشورها» ارزیابی کرد.

تصميم شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد تعيين نماينده‌ای ويژه برای ايران، نخستين تصميم در اين زمينه در يک دهه گذشته به حساب می‌آيد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل پيش از در خلال سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ نماينده‌ای ويژه‌ای را برای ايران تعيين کرده بود اما به گفته ديپلمات‌ها و مقام‌های سازمان ملل از آن ايران از همکاری معنی‌دار با اين نهاد بين‌المللی حقوق بشر خودداری کرده است.

منبع: مهر و ایسنا

پیشینه:
سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد
تصویب قطعنامه حقوق بشر گامی مهم در پشتیبانی جهان از مردم ایران است
«تصمیم ارسال گزارشگر ویژه به ایران یک لحظه تاریخی‌ست»


 
 

1390/1/5

شامگاه روز پنج‌شنبه چهارم فروردين‌ماه در دو حادثه بر اثر تيراندازی افراد ناشناس ۲ تن از ماموران نیروی انتظامی کشته، یک مامور نیروی انتظامی و یک شهروند نیز مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر حادثه نخست در حدود ساعت ۲۰ پنج‌شنبه و در خيابان ۱۷ شهريور (سه‌راه شيخان) روی داد و حادثه دوم حدود ساعت ۲۲ شب در منطقه شهرک سعدی سنندج رخ داد.

بر اساس این گزارش در حادثه نخست افزون بر کشته و زخمی شدن دو نفر از پرسنل فرماندهی انتظامی کردستان يک فرد عابر نيز زخمی گرديد و در واقعه دوم يکی از پرسنل فرماندهی استان کردستان کشته شد.

فرمانده انتظامی کردستان در گفتگو با مهر گفت که «اقدامات پلیسی برای دستگیری عوامل این حادثه آغاز شده است.»

خبر وقوع حملات مسلحانه در سنندج بامداد روز جمعه همراه با واکنش برخی مقامات محلی نسبت به آن انتشار یافت.

خبرگزاری دولتی ایرنا، به نقل از یک مقام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نوشت که افرادی به صورت غافلگیرانه به یک کیوسک اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران نوروزی در سنندج حمله کردند.

این مقام نیروی انتظامی به ایرنا گفته است که چند فرد مسلح با مراجعه به این کیوسک، اسلحه خود را بیرون کشیدند و به تیراندازی بی هدف پرداختند که در نتیجه آن، یک سرباز وظیفه نیروی انتظامی کشته و یک نفر از افراد کادر این نیرو زخمی شدند.

هنوز خبرگزاری ایرنا در مورد وقوع حمله مسلحانه دوم گزارشی انتشار نداده اما واکنش دو تن از مقامات محلی استان کردستان نسبت به حملات مسلحانه شامگاه پنجشنبه را منتشر کرده است.

صفر عیسی زاده، نماینده میاندوآب در مجلس، حمله مسلحانه در سنندج را واکنشی نسبت به اقدامات وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در شمال غرب ایران و موفقیت آنها در انهدام «جرثومه های فساد وابسته به شرق و غرب که چنید ماه پیش در سنندج و عمق خاک ایران تشکیل شده بود» دانسته است.

همچنین، ابراهیم سرخابی، امام جمعه اهل سنت نقده هم حمله کنندگان به ماموران انتظامی را دشمنانی دانسته که در صدد ایجاد تفرقه بین مردم شیعه و سنی توصیف کرده و ابراز اطمینان کرده است که اینگونه اقدامات در همبستگی پیروان این دو مذهب تاثیر ندارد.

منبع: ایرنا (+,+مهر و بی‌بی‌سی
 


 
 

تشکل‌های حقوق بشری:‌
1390/1/5

در نخستین واکنش فعالان حقوق بشری ایران نسبت به تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل جهت انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از این مصوبه استقبال کردند.

این دو سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای اعلام کردند: «با این قطعنامه که با اکثریت مطلق ٢٢ رای تصویب شد، شورای حقوق بشر تایید کرد که وضعیت در ایران پس از انتخابات اخیر به شدت رو به وخامت رفته است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران به ویژه از تصمیم برزیل، گواتمالا، سنگال و کره جنوبی برای تغییر موضع قبلی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و حمایت از برقراری سیستم نظارت بر حقوق بشر در ایران استقبال می کنند.»

در همین زمینه، عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران گفت:‌ «این یک لحظه تاریخی است که پیام بسیار قاطع حمایت از مردم ایران اعلام شده است. شورای حقوق بشر نشان داد که به قربانیانِ رژیم ایران توجه دارد و وضعیت نقض حقوق بشر در ایران از بدترین وضعیت ها در جهان است.»

روز گذشته ۲۲ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه‌ای رای دادند که به موجب آن گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام خواهد شد.

این قطعنامه با ۲۲ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و هفت رای ممتنع به تصویب رسید.

منبع: جرس

پیشینه:
سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد
تصویب قطعنامه حقوق بشر گامی مهم در پشتیبانی جهان از مردم ایران است

 


 
 

1390/1/5

به همت جمعی از فعالان جنبش سبز سایت اینترنتی «بانک اطلاعات شهدای جنبش سبز» که خبرهای مربوط به کشته‌شدگان جنبش سبز را پوشش می‌دهد،‌ رونمایی شد.

به گزارش جرس،‌ این سایت که با عنوان «سرخ سبز» راه‌اندازی شده، توسط سبزهای گمنامی از ایران، اروپا و آمریکا راه اندازی و اداره می‌شود.

در بخشی از یادداشتی که به مناسبت اعلام موجودیت در این سایت نوشته شده،‌ آمده است: «سرخ سبز، تمامی سبزها را فرامی خواند به همراهی، اطلاع رسانی و تکمیل خبر و اطلاعات کشته شدگان انتخابات خونین سال ۱۳۸۸. در این راه از تمامی خبرنگاران، تحلیل گران و فعالین سیاسی و اجتماعی نیز طلب یاری می کنیم.»

سایت سرخ سبز شامل بانک اطلاعاتی کشته شدگان جنبش سبز و آخرین خبرها، مصاحبه ها و عکس و فیلم از آن ها و دارای امکاناتی جهت اعلام سالگردها و زادروز های کشته‌شدگان جنبش سبز است.

در این سایت اطلاعات بیش از ۱۵۰ تن از کشته شدگان سبز گردآوری شده است اما بر اساس اعلام گردآورندگان سایت، در حال حاضر و همچنان اطلاعات مربوط به شهدای جنبش در این سایت در حال تکمیل و به روزرسانی می باشد.

منبع: جرس
 


 
 

1390/1/5

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه گفت که «اگر مجبور به سر به‌راه کردن قذافی هستیم، باید رژیم تهران را هم به همین طریق متوقف کنیم.»

نخست وزیر اسرائیل که در گفتگو با شبکه تلویزیونی «وِستی» سخن می‌گفت، با اشاره به حکومت ایران افزود: «این یک رژیم اسلامی بسیار پرخاشگری است که رؤیای سلطه بر جهان را می‌بیند، و باید جلوی آن گرفته شود.»

بنیامین نتانیاهو در ادامه گفت: «ایران توسط خامنه‌ای کنترل می‌شود. من در او تحجر، و تنفر از دنیای مدرن را می‌بینم.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «هیتلر اول کار فتح جهان را آغاز کرد و بعد روند توسعه سلاح هسته‌ای را راه‌اندازی کرد. خامنه‌ای راه برعکس او را می‌رود.»

وی اضافه کرد: «مهم‌ترین چیز الان این است که به ایران اجازه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای داده نشود.»

بنيامين نتانياهو، پیش از این و در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود جهان بايد يک‌صدا به ايران اعلام کند که در صورت ناکارآمدی تحريم‌ها در متوقف کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی، ایران با حمله نظامی روبه‌رو خواهد بود.

منبع: رادیو فردا


 
 

آمریکا:
1390/1/5

دولت آمريکا از تصميم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تعیین گزارشگر ویژه برای ایران استقبال کرد و آن را گام مهمی در پشتيبانی جامعۀ جهانی از مردم ايران ناميد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را تصویب کرد. این قطعنامه با ۲۲ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و هفت رای ممتنع به تصویب رسید.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، در استقبال از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، جهت تعيين يک گزارشگر ويژه برای ايران گفت: «اين تصميم برای مردم ايران و برای شورای حقوق بشر، گام بسيار مهمی بود چرا که با اين اقدام، به رغم تلاش های حکومت ايران برای خفه کردن صدای مخالفان و ناراضيان، ايرانيان از اين پس در امور حقوق بشر، صدای رسايی در جامعه جهانی خواهند داشت.»

در همین زمینه، سوزان ناسل مسوول امور سازمان های بين المللی در وزارت امور خارجه آمريکا نيز در گفتگو با راديو فردا «تلاش های گسترده دولت ايران برای جلوگيری از تصويب قطعنامه ی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» را يکی از مهمترين دلايل اهميت آن توصيف کرد.

وی گفت: « اين قطعنامه، بيانيه محکمی بود از جانب جامعه جهانی در مورد نگرانی های مربوط به نقض مداوم حقوق بشر در ايران که شامل چگونگی رفتار با زندانيان، اعدام های خارج از حوزه قضايی و قانونی، سرکوب مدافعان حقوق بشر و همينطور سرکوب فعالان حقوق زنان می شود. بنابراين، پيامی که امروز از سوی جامعه جهانی فرستاده شد، از اهميت فراوانی برخوردار است.»

اين مقام وزارت خارجه آمريکا، با اشاره به اهميت گزينش گزارشگر ويژه سازمان ملل تاکيد  کرد که اين امر موجب وارد آمدن فشار بيشتر برحکومت ايران برای بهبود شرايط حقوق بشر خواهد شد.

تصميم شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد تعيين نماينده‌ای ويژه برای ايران، نخستين تصميم در اين زمينه در يک دهه گذشته به حساب می‌آيد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل پيش از در خلال سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ نماينده‌ای ويژه‌ای را برای ايران تعيين کرده بود اما به گفته ديپلمات‌ها و مقام‌های سازمان ملل از آن ايران از همکاری معنی‌دار با اين نهاد بين‌المللی حقوق بشر خودداری کرده است.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:
سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته