-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۸, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 03/28/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/1/7

ضد دروغ

فرق بین دو عبارت
«توليد علم در ايران 11 برابر ميانگين جهاني است»
و
«رشد توليد علم در ايران 11 برابر ميانگين جهاني است»

در نگاه اول ممکن است چندان حائز اهمیت نباشد اما با کمی تفکر و چندمثال می‌توان به تفاوت فاحش این دو جمله پی‌برد، مثالی با دو کشور A و B را در نظر بگیرید:
- کشور A در سال اول 10 مقاله‌ي علمی داشته و در سال دوم این تعداد را به 20 مقاله رسانده است.
- کشور B در سال اول 260 مقاله‌ي علمی داشته و در سال دوم این تعداد را به 265 مقاله رسانده است.

به این ترتیب:
- رشد تولید علم در کشور A مقدار 100 درصد یا دوبرابر است.
- رشد تولید علم در کشور B مقدار 1.9 درصد است.
- تولید علم در کشور B در سال اول 26 برابر یا 2500 درصد بیشتر و در سال دوم 13.5 برابر یا 1250 درصد بیشتر از کشور A است.

نتیجه‌ای که از این آمار گرفته‌می‌شود این است که کشور A کشوری «در حال توسعه» است که با آنکه میزان «رشد تولید علمی» آن زیاد است اما «تولید علم» آن هنوز از کشور B فاصله‌ي زیادی دارد. در واقع با حذف کلمه‌ی «رشد» از عبارت «رشد توليد علم در ايران 11 برابر ميانگين جهاني است» به‌طور کلی مفهوم جمله تغییر کرده و از یک عبارت صحیح به یک دروغ بزرگ تبدیل شده‌است.

نمودار زیر نمودارهای واقعی تولید علم در ایران و آمریکا را نشان می‌دهد (منبع science-metrix.com):

همانطور که دیده می‌شود با آنکه شیب تولید مقاله در نمودار مربوط به ایران در چندسال اخیر زیاد بوده است (رشد علمی زیاد) اما نمودار به‌طور کلی فاصله‌ي بسیار زیادی با نمودار کشور آمریکا دارد (تولید علمی کم).

نکته‌ي دیگر در مورد تولید علمی ایران این است که بنابر مقاله‌ي مجله‌ی نیو‌ساینتیست (اینجا) تولید مقاله‌ي ایران عمدتا در زمینه‌ی هسته‌ای متمرکز بوده‌است تا حدی که میزان رشد علمی ایران در زمینه‌ي مقاله‌‌های مرتبط با رشته‌های هسته‌ای 250 برابربیشتر از متوسط دنیاست! در واقع رشد علمی ایران کاملا جهت‌دار و در یک زمینه‌ی خاص بوده و نشانگر سیاست‌های حمایتی حکومت در این زمینه‌ی مورد علاقه است و نه حمایت از تمام علوم و رشد همه جانبه‌ی علمی.

بسیار جای تاسف است که دروغی به این بزرگی اینچنین با افتخار (حتی در پیام نوروزی آقای خامنه‌ای) جار زده می‌شود در حالیکه صرفا حکایت از رشد گلخانه‌ای و حمایتی تنها یک بخش از دانش را دارد. ضمن آنکه کسانی که در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده باشند به خوبی آگاهی دارند که علاقه‌ی به تولید مقاله (آنهم از نوع ISI) در دانشگاه‌ها چقدر ناشی از فشار اساتید و دانشکده‌ها برای کسب نمره‌ی تزها و شرط دفاع و همچنین بالا بردن رتبه‌ی اساتید است و عملا اکثر مقالات به هیچ کاربردی منتهی نمی‌شود.

منابع: [نیوساینتیست] + [وبلاگ کمانگیر] + [science-metrix.com]

پی‌نوشت: اسکرین شاتی از وب‌سایت آقای خامنه‌ای با ادعای «تولید علم در ایران، یازده برابر میانگین جهان» را می‌توانید ببینید (از اینجا). ضمنا املای اشتباه کلمه‌ي World نیز در این تصویر که نشان از ساختگی بودن آن است جالب توجه است!

(برای دیدن تصویر در سایز بزرگ روی آن کلیک کنید)

پی‌نوشت2: وب‌سایت آقای خامنه‌ای دروغ «تولید علمی 11 برابری» را تصحیح کرده و عبارت درست «رشد تولید علم» را جایگزین کردند و همچنین سوتی کلمه‌ی Word را نیز در نمودار ساختگی‌شان اصلاح کردند.

پی‌نوشت3: اما نکته‌ی جالبتر آن است که عبارت اصلی‌ای که ایشان در پیام نوروزی آنرا را آورده‌اند (اینجا) این است:

«مشاركت كشور ما در پیشرفت علمی و تولید علم در دنیا بیش از یازده درصد است»

این عبارت با این حقیقت که «رشد توليد علم در ايران 11 برابر ميانگين جهاني است» هیچ ارتباطی ندارد و صحبت از 11 درصد تولید علم در دنیا کرده است. حال اگر معنای این جمله این است که ایران بیش از 11 درصد علم دنیا را تولید می‌کند نیز مانند روز روشن است که دروغ محض است. برای نمونه اگر نمودار نشان داده شده در همین مطلب (که از رفرنس‌های مورد ادعای وب‌سایت آقای خامنه‌ای استخراج شده است) را در نظر بگیریم و فرض کنیم که فقط دوکشور ایران و آمریکا در جهان وجود دارند بنابر نمودار فوق، تولید علمی ایران حدود 10000 مقاله و تولید علمی آمریکا حدود 250000 مقاله است که از این مجموع 260000 مقاله سهم ایران 3.8 درصد می‌شود که حدودا یک‌سوم 11 درصد مورد ادعای ایشان است، حال اگر بقیه‌ی کشورهای جهان را نیز لحاظ کنیم (مثلا چین:120000، آلمان، ژاپن و بریتانیا هرکدام حدود 50000 و ...) سهم ایران مسلما به زیر یک درصد خواهد رسید!

بهتر است به جای ماله‌کشی و اصلاح پی‌در‌پی، وبسایت آقای خامنه‌ای بابت این دروغ بزرگ عذرخواهی کرده و کل مطلب را پاک کرده و حرفشان را پس بگیرند.

 


 
 

1390/1/7

بانک مرکزی هند به دلیل نگرانی از پولشویی و کمک مالی به عملیات تروریستی از سوی ایران و کره شمالی معامله بانکی با این دو کشور را «خطرناک» ارزیابی کرده است.

بانک مرکزی هند از بانک های این کشور خواسته است که در معامله با اشخاص و منابع مالی ایران و کره شمالی احتیاط کنند.

بر اساس گزارش «بیزینس استاندارد» این اقدام بانک هندی پس از آن صورت می گیرد که «نیروی ضربت مالی» در مورد معامله اعضایش با ایران و کره شمالی هشدار داده است. این گروه یک سازمان بین دولتی است که به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی هفت» تاسیس شده تا سیاستهای این کشورها را برای مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریستها توسعه دهد.

بانک مرکزی هند گفته است که نیروی ضربت مالی در بیانیه تازه‌ای که منتشر کرده از اعضای خود خواسته است که برای حفاظت از سیستم مالی بین المللی در مقابل خطر پولشویی و کمک مالی به تروریسم از سوی ایران و کره شمالی به‌هوش باشند.

به گفته این بانک، تمام بانک ها و موسسات مالی و بیمه که وارد ارتباط مالی با این کشورها می شوند باید متوجه خطر ناشی از چنین اقداماتی باشند.

به گفته شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد ایران، ارزش معاملات تجاری میان ایران و هند ۱۵ میلیارد دلار است که چنین هشداری می‌تواند بر حجم این مبادلات تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد.

منبع: مردمک

 


 
 

1390/1/7

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه کویتی «الان» روز یکشنبه در سایت اینترنتی خود از توقیف دو قایق ایرانی در نزدیکی آب‌های بحرین توسط قطر خبر داده است.

این روزنامه به نقل از منابعی که هویت آنها را افشا نکرده، مدعی شده است، این قایق‌ها حامل اسلحه بوده‌ و در سواحل شمال شرقی قطر توقیف شده‌اند.

در این گزارش هیچ اشاره‌ای به هویت خدمه‌ این قایق‌ها، زمان توقیف آنها و نیز مقصد احتمالی آنها نشده است. همچنین تاکنون مقام‌های قطری، بحرینی یا ایرانی هیچ واکنشی درباره این خبر از خود نشان نداده‌اند.

خبر توقیف دو قایق ایرانی در خلیج فارس تنها چند روز پس از آن منتشر شده است که مقام‌های ترکیه‌ای یک هواپیمای دیگر ایرانی را در فرودگاه دیاربکر وادار به فرود کرده و محموله آن را توقیف کرده بودند.

روز چهارشنبه ۲۵ اسفند نیز مقام‌های ترکیه‌ای یک هواپیمای دیگر ایرانی را که به مقصد سوریه در پرواز بود، وادار به نشستن در فرودگاه دیاربکر کرده بودند.

منبع: رادیو فردا

 


 
 

1390/1/7

شرکت اتریشی «او ام فا» (OMV) ضمن متوقف کردن فروش سوخت به شرکت ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی)، به تمامی معاملات خود با جمهوری اسلامی در سایر فرودگاه‌های اروپا پایان داد.

به گزارش روزنامه «وینر تسایتونگ»، با پایان یافتن قرارداد شرکت «او ام فا» و عدم تمدید آن با هواپیمائی جمهوری اسلامی، هواپیماهای ایرانی دیگر قادر به دریافت سوخت ‌از این شرکت در فرودگاه‌های اتریش نیستند و برای سوخت‌گیری باید در فرودگاه‌های بوداپست و مجارستان فرود بیایند.

سون پوس‌والد، سخنگوی شرکت «او ام فا» در این رابطه گفت: «این شرکت در چارچوب مقررات معتبر، تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده و سازمان ملل را رعایت کرده و بر این اساس قرارداد خود با ایران ایر را دیگر تمدید نمی‌کند، زیرا این عمل بر خلاف تحریم‌های آمریکا بود.»

این شرکت در پاییز ۲۰۱۰ نیز قرارداد خود با ایران در زمینه استخراج گاز در پروژه پارس جنوبی را فسخ کرد و تمامی معاملات خود را متوقف ساخته بود.

این در حالی‌ست که در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکت‌های بزرگ انرژی همچون «بریتیش پترولیوم»، «شل»، «توتال» و «Q8» معاملات خود با ایران را متوقف کرده و ایران ایر کوشیده بود از فرودگاه وین به عنوان ایستگاه سوخت‌رسانی خود استفاده کند.

منبع: دویچه وله

پیشینه:

«توقف سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران‌ایر در لندن»

«خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایران»

محدودیت تامین سوخت برای هواپیماهای ایران در سه کشور


 
 

نماینده مردم آمل:
1390/1/7

عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به مواردی همچون «واردات بی رویه، افزایش قیمت سموم شیمیایی و کم آبی»، گفت که «کمبود گازوییل تحویلی به کشاورزان با نرخ سهمیه‌ای» نیز در افزایش قیمت مرکبات در ایران موثر بوده است.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: «بیشتر مرکبات مصرفی مردم وارداتی‌ست و آن مقداری را هم که کشاورزان تولید می‌کنند به خاطر نبود امکانات تولید صنعتی ضرر می‌بیند که این امر باعث دلسردی کشاورزان کشور می‌شود.»

وی یکی از معضلات کشاورزان را «خرید گازوییل» دانست و تصریح کرد: «میزان پائین گازوییل تحویلی به کشاورزان مازندرانی با نرخ سهمیه‌ای، موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی و افزایش قیمت آن شده است.»

به گفته وی، سیستم تولید مرکبات استان مازندران علاوه بر این در تمام مراحل با مشکلاتی ازجمله «گران شدن سم، کود و دستمزد کارگران» روبرو است.

افزایش قیمت سوخت پس از هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی کار را برای کشاورزان سخت‌تر کرده است که دو میلیون نفر از جمعیت مازندران بدون وجود تشکل صنفی مستقل، به امر کشاورزی مشغول هستند و غذای 15 میلیون جمعیت ایرانی را تامین می‌کنند.

منبع: مهر


 
 

پروانه اسانلو:
1390/1/7

در حالی‌که منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد با مشکلات حاد قلبی مواجه شده و به گفته پزشکان باید هرچه سریعتر خارج از زندان تحت عمل جراحی قرار گیرد، مسئولان قضائی جمهوری اسلامی بار دیگر به تقاضای مرخصی برای وی پاسخی نداده‌اند.

پروانه اسانلو، همسر این فعال سندیکائی در گفت و گوئی با جرس گفته که قبل از عید در نامه‌ای به دادستانی ضمن توضیح شرایط نامناسب جسمی همسرش، خواستار مرخصی برای او شده که تا کنون پاسخی به این تقاضا داده نشده است.

این در حالی‌ست که به گفته وی، سه رگ قلب آقای اسانلو مسدود شده و با توجه به وضعیت جسمانی نامناسبی که دارد، باید تحت درمان قرار گیرد.

پروانه اسانلو ابراز امیدواری کرده که تمام زندانیان سیاسی از جمله منصور اسانلو آزاد شوند و می‌گوید همسرش به خاطر دلسوزی و خدمت به کشور و مردمش زندانی شده و این برای ما و خودشان بسیار ارزشمند است.

منصور اسانلو ابتدا در تير ماه سال ۸۶ با اتهاماتی از جمله «اقدام عليه امنيت ملی» به پنج سال زندان محکوم شد اما دستگاه قضایی ایران در تابستان سال جاری وی را دوباره به اتهام‌های «امنيتی» محاکمه و به يک سال زندان بیشتر محکوم کرد.

منبع: جرس

پیشینه:

افزایش نگرانی ها درباره وضعیت سلامتی منصور اسانلو در زندان

پروانه اسانلو: بی‌گناهیم، هر کسی می‌تواند به ما کمک کند

احضار و تهدید همسر و عروس «منصور اسانلو» از فعالین کارگری


 
 

رخشان بنی‌اعتماد:
1390/1/7

رخشان بنی‌اعتماد کار گردان مطرح سینمای ایران در یادداشت کوتاهی، ضمن تبريك سال نو علاقه‌مندان سینما را به تماشای فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی دعوت کرد.

وي در یادداشت خود نوشت: «فیلم جدایی نادر از سیمین را دیده‌ایم، می‌بینیم و همچنان خواهیم دید تا یادمان نرود که هنوز سینمای ایران وجود دارد.»

عزت‌الله انتظامی، حسن فتحی، رسول صدر عاملی، حمید فرخ‌نژاد، تهمینه میلانی و علیرضا امینی نيز پيشتر در گفت‌وگوها و یادداشت‌هایی به تمجید از فیلم «جدایی نادر از سیمین» پرداخته‌اند.

ايلنا گزارش كرده كه فیلم جدایی نادر از سیمین كه ۱۰ روز از اکران آن در نوروز می گذرد تاکنون توانسته به فروش معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تهران دست پیدا کند.

علی سرتیپی مدیر عامل فیلمیران و پخش کننده فیلمهای سینمایی جدایی نادر از سیمین و اخراجی های ۳ با اعلام این مطلب كه جدایی نادر از سیمین در تهران فقط ۲۴ سینما و اخراجی های ۳، ۳۰ سالن سینما در اختيار داشته افزوده اخراجي‌هاي 3 در تهران و همچنین سینماهای شهرستانها به فروشی معادل یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان دست یافته است.

منبع: كلمه، ايلنا
 


 
 

1390/1/7

فدراسیون فوتبال عربستان طی درخواستی از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواست ضمانت امنیتی لازم برای حضور تیم‌های عربستانی در تهران را برقرار سازد.

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» این در خواست به خاطر ترس و واهمه از هرگونه فشار و سختی بر تیم‌های عربستانی حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا صورت گرفته است.

این درخواست فدراسیون فوتبال عربستان از یوسف السرکال رئیس سازمان لیگ قهرمانان آسیا، در حالی خواسته شده که دلیل آن حملات پراکنده صورت گرفته به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در تاریخ ۲۰ مارس، عنوان شده است.

در این میان روزنامه الوطن عنوان کرده که یوسف السرکال نیز در پاسخ به فدراسیون عربستان قرار ملاقاتی از محمد بن همام خواسته تا تدابیر امنیتی لازم به منظور حمایت از تیم‌های عربستانی را ایجاد کند.

این اقدام سعودی‌ها در حالی است که تیم فوتبال پرسپولیس که برای اولین دیدار خود در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا وارد فرودگاه جده شده بود، مورد انگشت نگاری و چشم نگاری قرار گرفته و ساعت‌ها در این فرودگاه معطل ماند.

چهار تیم عربستانی الهلال، الاتحاد، النصر و الشباب به ترتیب حریف تیم‌های سپاهان، پرسپولیس، استقلال و ذوب آهن در لیگ قهرمانان آسیا هستند.

منبع: فردانیوز


 
 

داود غفارزادگان نویسنده:
1390/1/7

داود غفارزادگان نویسنده سر‌شناس گفته با روند فعلی اعطای مجوز کتاب از سوی ارشاد، حوزه نشر کتاب به تعطیلی نزدیک می‌شود و مهم‌ترین رویداد سال 1389 تعطیلی ادبیات در ایران بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، غفارزادگان در خصوص وضعیت نشر در کشور گفته است: «با توجه به وضعیتی که وزارت ارشاد برای اعطای مجوز به کتب پیش آورده است می‌توان گفت حوزه نشر کتاب به تعطیلی نزدیک می‌شود.»

وی افزوده که «متاسفانه یک اثر برای تجدید چاپ، گاهی یک سال در ممیزی ارشاد می‌ماند که این اتفاق ظاهرا گسترده است و بد‌ترین اتفاق حوزه نشر است. این وضعیتی که ارشاد ساخته باعث ایجاد فضای عدم اعتماد و ناامیدی شده است.»

غفارزادگان با اعلام نارضایتی از وضعیت ادبیات در کشور نیز اظهار داشت: «همه مسائل پیش روی حوزه نشر باعث شده ادبیات این روز‌ها حال و روز خوشی نداشته باشد.»

اعترا‍ض این نویسنده به وصعیت نشر کتاب‌ در ایران در شرایطی مطرح می‌شود که از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران محدودیت‌های بسیاری برای فعالان حوزه‌های مختلف سیاسی اجتماعی و هنری اعمال شده است.

در اثر این محدودیت‌ها صد‌ها کتاب و اثر هنری و فرهنگی از انتشار و عرضه به بازار‌های فرهنگی بازمانده‌اند که این روند همچنان ادامه دارد. با این حال بسیاری از روحانیون و محافظه‌کاران تندرو این محدودیت‌ها را ناکافی دانسته و خواستار افزایش نظارت‌های دولتی به آثار فرهنگی و هنری هستند.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/1/7

سایت «امروز» گزارش کرده که نیرو‌های امنیتی برخی زندانیان سیاسی را تحت فشار گذشته‌اند تا به همکاری با سازمان مجاهدین خلق اعتراف کنند.

این سایت نوشته که پس از حضور قدرتمند خیابانی سبزها در ۲۵ بهمن و اسفندماه سال ۸۹ نهاد‌های امنیتی فشار‌ها بر زندانیان سیاسی برای گرفتن اعتراف‌‌های ساختگی و جعلی از آنها را افزایش داده‌اند.

آن‌طور که سایت «امروز» نوشته است ماموران امنیتی در روز‌‌های اخیر فشار‌‌ها بر خانمی به نام حاتمی از نزدیکان زهرا رهنورد را افزایش داده‌اند تا از وی اعترافاتی مبنی بر همکاری با سازمان مجاهدین خلق بگیرند.

این سایت همچنین نوشته است وحید طلایی که با ستاد آسیب دیدگان وقایع بعد از انتخابات همکاری داشته یکی دیگر از زندانیان سیاسی است که در روز‌های اخیر تحت فشار شدید نیرو‌های امنیتی قرار داشته است.

به گزارش سایت امروز نیرو‌های امنیتی قصد دارند یکی از نفوذی‌های خود در سازمان مجاهدین را به عنوان یکی از سبزها به تلویزیون آورده و از زبان او اعترافاتی منبی بر همکاری اعضای جنبش سبز با سازمان مجاهدین خلق ‍پخش کنند.

در ۱۹ ماه گذشته نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده‌اند که جنبش سبز با گروه‌های مسلح مخالف ایران همکاری داشته و حتی در ترور‌ و بمب‌گذاری‌‌های یک سال گذاشته دست داشته‌اند؛ ادعایی که تاکنون هیچ سند و مدرک روشنی نداشته است.

منبع: سایت امروز


 
 

یک عضو عضو کمیسیمون ماده 10 احزاب خبر داد:
1390/1/7

شماری از فعالان سیاسی برخی اقدامات اسفندیار رحیم مشایی در سال 89 را تلاش​های انتخاباتی وی معرفی کرده بودند که درخواست تشکیل هفت حزب با حمایت وی، می​تواند مهر تاییدی بر اظهارات آنها باشد.

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیمون ماده 10 احزاب به خبرآنلاین گفته است: «حدود هفت حزب هستند که به نظر می​رسد از سوی آقای مشایی حمایت می​شوند و از این کمیسیون درخواست مجوز کرده​اند.»

آقای فولادگر از احزابی همچون «جامعه وعاظ ولایی»، «جبهه عدالت خواه ایران اسلامی» و «72 تن از اساتید دانشگاه» با عنوان احزابی نام برده که رحیم‌مشایی از آنها حمایت می‌کند.

به گفته وی، تا کنون تقاضای جامعه وعاظ ولایی رد شده، تقاضای حزب عدالت خواه ایران اسلامی تایید شده و تقاضای «72 تن از اساتید دانشگاه» نیز در دست بررسی است.

فولادگر افزوده که «به نظر می​رسد که اگرچه خود دولت منتقد احزاب بوده اما حامیان دولت هم به این نتیجه رسیده​اند که حزب تشکیل دهند.»

محافظه‌کاران منتقد دولت احمدی‌نژاد از تلاش‌‌های انتخاباتی رحیم‌مشایی و نزدیکانش برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری نگران هستند و در هفته‌های اخیر از شکل گیری فتنه‌ای در بدنه دولت علیه جمهوری در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌اند.

منبع: خبر آنلاین


 
 

1390/1/7

سایت «میزان خبر» گزارش کرده که شهرداری تهران در اقدامی پرهزینه به نصب و سپس جمع‌آوری و امحای بیلبوردهایی پیرامون نام گذاری سال ۹۰ از سوی رهبر جمهوری اسلامی پرداخته است.

این سایت نوشته که شهرداری تهران پس از پایان سخنرانی علی خامنه‌ای ده‌ها بیلبورد که حاوی تصاویر رهبر جمهوری اسلامی و نام گذاری سال جدید به نام جهاد اقتصادی در سطح شهر نصب کرده بود را به در خواست مسئولان امنیتی یک شبه جمع کرده و به جای آنها بیلبورد‌هایی با تصاویری از گل و سبزه نصب کرده است.

«میزان خبر» ادامه داده که تحلیل مقامات امنیتی از بازخورد منفی افکار عمومی موجب درخواست آقای خامنه‌ای از شهرداری تهران برای جمع آوری این بیلبورد‌ها بوده است.

نصب تصاویر خامنه‌ای ساعاتی پس از آغاز سال نو و تبلیغ نام‌گذاری سال جدید توسط وی با صرف هزینه کلان و آماده باش تعداد زیادی از نیروهای شهرداری و چاپخانه‌ها از اقدامات شهرداری تهران در دوران احمدی‌نژاد بود که در دوران قالیباف نیز با جدیت ادامه یافته است.

آقای خامنه‌ای هفته گذشته همزمان با آغاز سال نو از برخورد سطحی مسوولان دولتی با توصیه‌ها و دستوراتش انتقاد کرده و گفته بود سخنان وی نباید تنها در ‍پوستر‌ها، بیلبورد‌‌ و تبلیغات بازتاب داشته باشد.

منبع: میزان خبر


 
 

1390/1/7

ايران به لحاظ مصرف دارو و مراجعه به پزشك جزء 20 كشور نخست دنيا بوده و در آسيا بعد از چين مقام دوم را داراست.

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در گزارشی اعلام کرده است که علت مراجعه 5 درصد افراد به مراكز درماني و بيمارستان‌ها، عوارض دارويي است و همچنين 10 درصد عوارض دارويي ناشي از حساسيت به داروست.

بر اساس این گزارش تحقيقات انجام شده در كشور نشان مي‌دهد 10 تا 15 درصد داروها در ايران بدون مشورت با پزشک و به طور خودسرانه مصرف مي‌شوند و در بين داروها، داروهاي مسكن و آنتي‌بيوتيك‌ها بيشترين ميزان مصرف خودسرانه را تشكيل مي‌دهند.

اين گزارش مي‌افزايد ويژگي بارز فرهنگ دارويي در ايران، مصرف بيش از اندازه داروهاي تزريقي است. طبق آمارها، سرانه مصرف داروهاي تزريقي در ايران حدود 4/11 درصد بوده و اين رقم 4 برابر سرانه مصرف اين قبيل داروها در جوامع در حال توسعه است.

منبع: ایلنا

 


 
 

گزارش خبری:
1390/1/6

سال 1389 نيز همچنان سرشار از خبرهاي بازداشت و زندان و محكوميت بود. سي‌ميل در گزارشي به نقل از منابع حقوق بشری به آمار تفصیلی ۱۲۵۶ مورد بازداشت در اين سال پرداخت و در اين گزارش به همسراني كه هر دو مدتي را در بازداشت و زندان گذرانده‌اند مي‌پردازد.

این فهرست ادعای کامل بودن ندارد و فقط به عنوان نمونه به زوجهایی که زندان تجربه کرده اند می پردازد تا موضوع دستگیری های خانوادگی مورد توجه بیشتری قرار گیرد: 

رهبران سبز و همسرانشان

رهبران سبز و همسرانشان دو زوج از همسراني بودند كه در حصر و بازداشت به سر بردند.

پس از فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن که دهها هزار نفر را در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها کشاند، این دو رهبر معترضان با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی و تشکل‌های نزدیک به آن مواجه‌ شده‌ و ارتباط آنها به طور کامل با دیگران قطع شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، نخستین مقام رسمی جمهوری اسلامی بود که به طور رسمی اعلام کرد این دو رهبر معترضان در ایران در حصر قرار دارند.

سایت کلمه سپس گزارش کرد که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، همراه همسرانشان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگیر شده و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده‌اند.

رسانه‌های محافظه‌کار از زمان انتشار خبر دستگیری رهبران جنبش سبز به نقل از مقام‌های‌ ناشناس قضائی تلاش‌ها برای تکذیب این خبر را آغاز کردند تا مانع از گسترش اعتراض‌های مردمی شوند.

مصطفي تاج‌زاده و فخرالسادات محتشمي‌پور

مصطفي تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، معاون وزیر کشور (عبدالله نوری) و سرپرست این وزارتخانه پس از استیضاح او و رييس ستاد انتخابات در دوران رياست جمهوري خاتمي بود.

وي در جریان رویدادهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و پس از نه ماه زندان بدون وثیقه آزاد شد.

بعد از اظهارات یکی از فرماندهان سپاه پیرامون نقش نهاد‌های نظامی و اطلاعاتی در سرکوب اعتراض‌ها و مداخله در انتخابات، هفت تن از فعالان اصلاح‌طلب از این نهاد‌ها شکایت کردند.

مصطفی تاج‌زاده، بعد از محسن صفایی فراهانی، دومین نفر از هفت امضا کننده شکایت علیه گروه نظامی– اطلاعاتی و آمران و مباشران تقلب در انتخابات بود که به زندان بازگردانده شد.

وی بدلیل تمکین نکردن از خواست وزارت اطلاعات «جهت پس گیری شکایت خود»، روز یکشنبه ٢۴ مرداد ماه روانه زندان اوین شد.

از شهريور ماه 1389 تاج زاده ممنوع الملاقات شد اما همسرش در نامه هاي متعددي نسبت به روند غيرقانوني حاكم بر حبس وي اعتراض كرد و هر از گاه سخنان و اطلاعاتي را نيز از ملاقات‌هاي پيشين اش با تاج‌زاده نقل كرد.

فخرالسادات محتشمی‌پور، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و وبلاگ نویس است و پیش‌تر مطالب خود را در وبلاگی با عنوان روزنه در سرویس‌دهنده پرشین بلاگ می‌نوشت که وبلاگش توسط این سرویس‌دهنده فیلتر شد.

تعداد نامه هاي محتشمي‌پور در بهمن ماه به هفتاد و پنج رسيد و وي سرانجام در تظاهرات دهم اسفند ماه از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت شد.

بر اساس منابع خبری کلمه محتشمی پور در بند دو الف سپاه نگهداری می‌شود و فعلا در جلسات بازجویی به سر می‌برد.

بهمن احمدی امویی و ژیلا بنی‌یعقوب

بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار اقتصادی و همین طور از فعالان حقوق زنان است که با روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز، نوروز، شرق، وقایع اتفاقیه و سرمایه همکاری داشته و تاکنون دو کتاب به نام‌های «اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی» و «مردان جمهوری اسلامی چگونه تکنوکرات شدند» از وی منتشر شده است.

به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۸ که اعتراض گسترده مردم را به دنبال داشت، در نیمه شب سی ام خرداد بهمن احمدی امویی و همسرش ژیلا بنی‌یعقوب، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

انتشار مقالات انتقادی به عملکرد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد و انتشار شعری حماسی از فردوسی در سایت خرداد نو از اتهامات احمدی امویی بود. وی ابتدا به هفت سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۵ سال حبس کاهش یافت.

مهرماه 89 چهارده زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین با نوشتن بیانیه‌ای خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب‌ملی برای بررسی حوادث پس از انتخابات شده بودند. این بیانیه پس از سخنان محمود احمدی نژاد، رییس دولت دهم در سازمان ملل منتشر شد که در سخنرانی‌اش خواسته بود کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای بررسی حوادث ۱۱ سپتامبر تشکیل شود. بهمن احمدی امویی از امضا کنندگان این نامه بود.

وی همچنین از زندانیانی بود که در اعتراض به رفتار زندانبانان و ایجاد محدودیت و مانع‌تراشی در ملاقات با خانواده‌هایشان دست به اعتصاب غذا زدند. این زندانیان نهایتا به درخواست رهبران سبز و مردم اعتصابشان را پایان دادند.

بهمن احمدی امویی اکنون نزدیک به یک سال است که از مرخصی محروم بوده است. 

ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و همسر بهمن احمد امویی نیز بعد از انتخابات بازداشت شده بود اما پس از دو ماه از زندان آزاد شد.

آبان ماه گذشته حکم یک سال زندان و ٣٠ سال ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجدید نظر تهران تایید شد.

در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی این حکم سنگین تاکنون تنها برای احمدزید آبادی و ژیلا بنی یعقوب صادر شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز تائید حکم محکومیت ژیلا بنی‌یعقوب را «نشانگر ادامه سیاست سرکوب بی‌وقفه و تبعیض‌آمیز علیه مطبوعات» در ایران دانست.

مسعود باستانی و مهسا امرآبادی

مسعود باستانی و مهسا امرآبادی دو زوج روزنامه نگار ایرانی هستند که هردو پس از انتخابات 88 بازداشت شدند. هردوی آن ها نیز توسط دادگاه انقلاب تهران به زندان محکوم شدند. مسعود باستانی به تحمل 6 سال زندان و پرداخت 34 میلیون تومان جریمه نقدی و مهسا امر آبادی به 1 سال زندان.

مهسا امرآبادی خرداد 88 تنها دو روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیز بازداشت و پس از دو ماه و نیم با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اتهامات این روزنامه‌نگار اقدام تبلیغی علیه نظام و توهین به رییس‌جمهور عنوان شده بود که دادگاه انقلاب وی را از اتهام توهین به رییس‌جمهور تبرئه کرد.

وی در نامه‌ای خطاب به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از او خواست که به سوالات خانواده‌‌های زندانیان سیاسی پاسخ دهد و مشخص کند که همسر او (مسعود باستانی) و دیگر زندانیان مطبوعاتی و سیاسی به چه جرمی در زندان هستند.

امرآبادی بار ديگر روز سه شنبه دهم اسفند ماه به همراه فریدون صیدی، فخرالسادات محتشمی پور و شهین جهادی در خیابان توسط ارگان اطلاعاتی سپاه پاسداران بازداشت شد. 

امرآبادي سرانجام در هفته آخر اسفند با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد اما به همسر او، روزنامه نگار دربند در زندان رجایی شهر برای عید نوروز مرخصی داده نشد.

مسعود باستانی، روزنامه نگار در ۱۴ تيرماه ۱۳۸۸ که برای رسيدگی به وضعيت همسرش به دادگاه انقلاب رفته بود، به دستور قاضی حداد بازداشت و در نهايت به ۶ سال حبس تعزيری و پرداخت 34 میلیون تومان جریمه محکوم شد. وی از اسفندماه سال 88 تا کنون در زندان رجايی شهر کرج است.

نرگس محمدی و تقی رحمانی

تقی رحمانی، روزنامه‌نگار، نویسنده و عضو شورای فعالان ملی مذهبی نوزدهم بهمن‌ماه 89 توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

رحمانی که از اعضای فعال ستاد انتخاباتي مهدی کروبی هم بوده حدود یک سوم از عمر خود را در زندان بسر برده است.

وی پیش از این در سال ۱۳۶۰ به جرم عضویت در گروهی متأثر از اندیشه‌های علی شریعتی، به سه سال حبس محکوم شد. در سال ۱۳۶۵ به‌خاطر نوشته‌هایش در روزنامه زیرزمینی «موحد» دستگیر و این بار برای ۱۱ سال به زندان محکوم شد. پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۷۶ با ماهنامه ایران فردا و هفته‌نامه امید زنجان همکاری می‌کرد، و در ۲۰ اسفند ۱۳۷۹ دوباره در یک حمله شبانه به همراه تعداد دیگری از اعضای جریان ملی مذهبی دستگیر شد.

رحمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز همراه با دو همکارش هدی صابر و رضا علیجانی از سوی سعید مرتضوی بازداشت شد.

سایت‌های خبری هوادار دولت علت بازداشت وی را «نقش اساسی در فراخوان تجمع‌های غیرقانونی جریان فتنه» اعلام کرده بودند.

شورای فعالان ملی مذهبی در بیانیه‌ای بازداشت تقی رحمانی، نویسنده و یکی از اعضای این شورا را محکوم و بازداشت فعالان سیاسی را در راستای «سیاست‌های ایران برانداز» ارزیابی کرد.

همسر تقی رحمانی، نرگس محمدی متولد ۱۳۵۱، فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، رئیس هیئت اجرایی شورای صلح ایران و همچنین عضو سابق شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران است.

محمدی در آبان‌ماه ۸۸ به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش از شرکت بازرسی مهندسی ايران در آن زمان در استخدام رسمی‌اش قرار داشت اخراج شد. وی پیشتر هم خرداد ماه ۸۸ از سوی مقام‌های قضایی به «تبلیغ علیه نظام» متهم و به این دلیل ممنوع‌الخروج شده بود.

نرگس محمدی 21 خردادماه بازداشت شد و به مدت چند هفته در بازداشت نیروهای امنیتی به سر برد و سرانجام شامگاه 10 تیرماه با تودیع وثیقه و در حالی که از وضعیت بد جسمانی رنج می‌برد از زندان آزاد شد، اما وخامت حال این مدافع حقوق زنان، وی را سرانجام راهی بیمارستان کرد. وی به مدت سه هفته دربيمارستان بستری شد.

وی در نامه‌ای به دادستان تهران نوشت که ماموران امنیتی در ورودی خانه او را با دیلم شکستند و بدون گفتن کلمه‌ای یا صدایی در حالی وارد منزل او شدند که نه او لباس مناسبی بر تن داشته و نه حجابی بر سر داشته است. او از دادستان تهران پرسیده بود: «آیا زنان این سرزمین، بر مردان حکومت حلال شده‌اند؟»

او سپس در حاشیه افتتاح دادسرای فرهنگ و رسانه خود را به جمع خبرنگاران و دادستان تهران رساند و خواستار پیگیری نامه‌اش شد. عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به او گفت: «شما حرف‌های خود را در نامه بيان كرده‌اید و به نظرم الان بايد در بيمارستان باشيد.» خانم محمدی هم گفت: «مجبور بودم كه به اينجا بیایم تا با شما صحبت كنم.»

محمدی در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر شد.

فرید طاهری و سارا توسلی

فرید طاهری متخصص مهندسی عمران در حوزه شهری و از اعضای نهضت آزادی و همسر سارا توسلی (دختر محمد توسلی از اعضای ارشد نهضت آزادی) است.

وی که پس از اتفاقات روز عاشورا در تهران از ۲۷ دی ماه 88 بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد در تاریخ ۶ اردیبهشت 88 در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

اتهامات فرید طاهری اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی ابلاغ شد.

وی در بند 350 زندان اوین به ریه‌های چرکین و سر درد و گوش درد مزمن مبتلا شد.

نام طاهری در لیست مرخصی‌های ۲۹ اسفند 89 بود اما این انتظار به دلایلی که اعلام نشد با چند روز تاخیر محقق شد و وی روز ششم فروردین 90 به مرخصی نوروزی آمد.

دکتر سارا توسلی همسر فرید طاهری و فرزند محمد توسلی رئيس دفتر سياسی نهضت آزادی نیز 13 دی‌ماه 88 پس از وقایع روز عاشورا دستگیر شده بود که پس از 50 روز بازداشت از زندان آزاد شد.

وی در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و پرونده وی هم اینک به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.

اتهامات وی اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی و نیز اخلال در نظم عمومی و ایجاد هرج و مرج عنوان شد. خبرگزاری‌ها نوشتند که اتهم اصلی‌اش تسلیت گفتن به خانواده موسوی بعد از کشته شدن علی موسوی (خواهرزاده موسوی) است.


 
 

احمد توکلی:
1390/1/6

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اقدامات «جریان تمامیت خواه در دولت» برای تسلط بر مجلس و ریاست جمهوری گفته که ادامه رفتار احمدی نژاد اختلاف دو قوه را بیشتر می‌کند.

وی در گفت و گو با همشهری افزوده که جریان «تمامیت خواهی در دولت حضور دارد که افکار انحرافی هم دارد و درصدد هستند بر مجلس مسلط شوند تا بدون در نظرگرفتن منافع ملی، زمینه را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده مساعد کنند.»

توکلی گفته، تدوین «منشور اصولگرایی» تلاشی در جهت «حفظ وحدت اصولگرایان» بوده اما اطلاعات روشنی در دست دارد که چون «اثباتش ممکن نیست»، از گفتن آن معذور است.

وی با برشمردن مسائلی از قبیل «رفتار غیرقابل پیش‌بینی احمدی نژاد، سرنوشت نامعلوم قیام‎‌های منطقه، برخورد جریان منحرف و اقدامات جریان فتنه‌گر و عملیات ایذایی آن‌ها» گفته که امکان پیش‌بینی در سال آینده را ندارد.

توکلی به تعامل دولت و مجلس «خوشبین نیست» و معتقد است با ادامه رفتارهای احمدی نژاد، کشمکش میان مجلس و دولت بالا می‌گیرد.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصریح کرده که «باید به اصلاح‌طلبانی که از جریان وابسته به غرب اعلام برائت کرده‌اند کمک کنیم تا هرچه بیشتر موضع بگیرند.»

وی برخی از اصلاح‌طلب‌های مورد اشاره خودش را متدین تر و وفاداتر از بعضی افراد به اصطلاح اصولگرا در دولت و مجلس دانسته و تاکید کرده: «حذف آن‌ها یک ظلم است که اصولگرایان را به جان همدیگر می‌اندازد.»

منبع: الف


 
 

1390/1/6

ژیلا بنی یعقوب همسر بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار زندانی در نامه‌ای به دادستان تهران به حضور چند روز قبلش در دفتر دادستانی اشاره کرده و گفته فردی به نام افضلی که معاون دادستان معرفی شده از وی خواسته به جای لبخند در جواب رد درخواست ملاقات حضوری با همسرش گریه کند. افضلی به بنی یعقوب گفته بوده: «تو چرا همیشه می‌خندی؟ گاهی گریه کنی به نفعت است.»

ژیلا بنی‌یعقوب که خود حکم ۳۰ سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای و یک سال حبس تعزیری را نیز دارد در این نامه از دادستان پرسیده: «چرا بازجوها، زندانبانان و ماموران شما خنده‌های ما را بر نمی‌تابند و آرزو دارند ما را گریان و ملتمس در برابر خود ببینند؟ من چقدر دلم می‌سوزد که آنها نمی‌توانند مثل ما با وجود این همه سختی که می‌کشیم، لبخند بزنند.»

وی با تاکید بر این که «حتی برای به دست آوردن آزادی همسرم هم التماس نخواهم کرد چه برسد به یک ملاقات حضوری بیست دقیقه ای» گفته: «مطمئن هستم که ما با لبخند و صبوری و استقامت خود پیروز خواهیم شد. ما به هیچ سلاح دیگری نیاز نداریم.»

بنی یعقوب با تاکید بر این که «ملاقات حضوری یک امتیاز نیست که قابل سلب کردن باشد بلکه از حقوق اولیه و تصریح شده زندانیان در آیین نامه ی سازمان زندان هاست» نوشته: «از حقی حرف می زنم که همه زندانیان عادی از قاچاقچیان مواد مخدر، سارقان مسلح و متجاوزان به عنف حداقل یک بار در هر ماه و بدون نیاز به صدور مجوز از سوی شما از آن برخوردارند. چرا حتی با اینکه در آیین نامه سازمان زندان ها تصریح شده که حداکثر برای تنبیه یک زندانی می توان یک ماه او را از ملاقات حضوری محروم کرد، بهمن و خیلی دیگر از زندانیان سیاسی ماههاست که از این حق محروم بوده اند؟»

وی در اعتراض به محکومیت خودش نیز تاکید کرده: «شما به عنوان یک دانش آموخته رشته حقوق خیلی بهتر از من می‌دانید که حکم سی سال محرومیت از حرفه رزونامه نگاری که از سوی یکی از قضات شما برای من صادر شده حتی با موازین حقوقی خود جمهوری اسلامی نیز همخوانی ندارد و از شما انتظار می رود که خودتان به این حکم اعتراض کنید.»

بنی‌یعقوب با طرح این پرسش که «ابراز عشق من کدام امنیت ملی را به خطر می‌اندازد؟» نوشته: «یک روز از شما خواهم پرسید چه منطقی باعث شده که در تمام نه-ده ماه گذشته مسوولان زندان اوین به همسرم اجازه ندهند که به مادرش که یک پیرزن بیمار و زمین گیر است تلفن بزند؟ تلفن بهمن به مادر پیرش کدامین امنیت ملی را دچار مخاطره می‌کند که این حق را ماههاست از او سلب کرده‌اید؟»

وی ضمن تبریک سال نو برای دادستان تهران آرزو کرده سال نو را «با قلبی پر از آرامش و محبت» در کنار همسرش آغاز کرده باشد.

بهمن احمدی امویی روزنامه نگار منتقدی است که به خاطر مقالات انتقادیش به عملکرد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد از خرداد ۸۸ بازداشت و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی نزدیک به یک سال از مرخصی محروم بوده است.

منبع: کلمه


 
 

1390/1/6

در پی تصمیم جامعه جهانی مبنی بر اعزام گزارشگر و بازرس ویژه حقوق بشر به ایران، آخرین گزارشگر اعزامی حقوق بشر به ایران گفت: «يکی از ويژگی های فردی که عهده دار اين مقام می شود اين است که بايد پوست کلفتی داشته باشد. چرا که بدون شک و به طور مستمر از سوی حکومت ايران، مورد حمله قرار خواهد گرفت.»

موريس کاپيتورن در گفتگویی با رادیو اروپای آزاد با بیان این که «تعيين يک چنين مقام و جايگاه ويژه ای می‌تواند امکانات فراوانی در اختيار اين فرد قرار دهد تا گزارش کامل‌تری از وضعيت حقوق بشر در ايران تهيه کند» تاکید کرده: «این گزارشگر بايد تمامی حملات شخصی و حرفه ای را تحمل کند و ناديده بگیرد، چون وظيفه و تمرکز اصلی اين فرد بايد تنظيم گزارش باشد. تحمل حملات حکومت و انواع و اقسام توجيه ها و حيله های آن، بخشی از وظايف اين مقام است.»

وی همچنین گفته: «در مورد دوره‌ای که من در اين مقام بودم ناگزير بودم برای سفر به آن کشور منتظر دعوت حکومت ايران بمانم و پس از انتشار اولين گزارش من رهبران جمهوری اسلامی چنان از اين گزارش خشمگين شدند که ديگر به من اجازه سفر ندادند.»

وی با تایید این که این اقدام «ممکن است لزوما باعث تغييری نشود» تصریح کرده: «مهمترين تاثير این اقدام اعمال فشار بر آن حکومت است. می توان آن را يک نوع جنگ روانی عليه حکومت تلقی کرد. به عنوان مثال در مورد قبلی که گزارشگر ويژه حقوق بشر برای ايران تعيين شد دولت آن کشور به خوبی دريافت که در زمره گروهی از کشورها قرار گرفته است که بدترين کارنامه را به اين لحاظ دارند و اين برای آنها يک مشکل و يک ضربه حيثيتی بود.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز بيست و چهارم مارس، به تعيين يک گزارشگر ويژه برای حقوق بشر در ايران رای داد، که يک روز بعد جمهوری اسلامی به اين مصوبه اعتراض کرد.

اقدام سازمان ملل متحد همزمان با افزايش فشار نهادهای مدافع حقوق بشر در ايران و در سطح جهان صورت گرفته بود، که جمهوری اسلامی را به نقض گسترده و سيستماتيک موازين حقوق بشر متهم می‌کنند.

منبع: رادیو اروپای آزاد، جرس
 


 
 

استاد دانشگاه تهران:
1390/1/6

محمد خوش چهره، نماينده تهران در مجلس هفتم ضمن اشاره به «اشتباهات نخبگان»، میگوید که «برخی از مدیران ارشد جمهوری اسلامی در بیست سال گذشته، گاه علائق و سلائق فردی خود را به عقل جمعی نخبگان ترجیح داده‌اند و ادامه این روند به نفی نخبگان می انجامد.»

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران، میزان مشارکت نخبگان اقتصادی در طرح‌ها و تصمیم‌گیری های کلان ملی، میانی، منطقه‌ای و حتی شهری در دهه 80 و نیز مشارکت نخبگان در فضای نقد و انتقاد را بالا نمیداند.

به گفته وی از اواسط دهه 80 فضای مشارکت نخبگان به تدریج «بسته» شد به گونه‌ای که در بعضی از مقاطع، به هشدارهای عالمانه نخبگان با نگاه‌های سیاسی و جناحی نگریسته و گاه حتی «محدودیت‌هایی» برای نخبگانی که چنین هشدارهایی دادند، اعمال شد.

خوش چهره افزوده که طرح‌های مهم مثل هدفمند کردن یارانه‌ها بدون توجه به نظرات نخبگان اقتصادی تدوین و دنبال می‌شود و حتی اظهار نظرهایی که این اواخر در خصوص ارزیابی و ارزشیابی اجرای این طرح از سوی نخبگان صورت گرفته، با بی‌توجهی مواجه شده است.

وی استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در طراحی و تدوین برنامه‌های کلان نظام را نشانه «ضرورت‌های استراتژیک نظام» می‌داند اما معتقد است که فضا برای اظهار نظر نخبگان نه تنها باز و شفاف نبوده بلکه روز به روز «تنگ تر» هم شده است.

محمد خوش چهره همچنین تصریح کرده که اگر رئیس قوه مجریه باورها و سلایق شخصی‌اش را اساس تصمیم‌گیری قرار دهد، این وضع طبیعتاً به نفی نخبگان می انجامد به گونه‎‌ای که در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، تصمیم گیری‌ها به جای اینکه جعی باشند، «خصلت فردی داشته و مبتنی بر باورها و سلایق شخصی» هستند.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/1/6

فرید طاهری از اعضای نهضت آزادی و همسر سارا توسلی (دختر محمد توسلی از اعضای ارشد نهضت آزادی)، که در جریانات پس از عاشورا بازداشت شده بود به مرخصی نوروزی سه روزه آمد.

وی که از ۲۷ دی ماه گذشته و بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می برد در تاریخ ۶ اردیبهشت در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

نام طاهری در لیست مرخصی‌های ۲۹ اسفند بوده اما این انتظار به دلایلی که اعلام نشده با چند روز تاخیر محقق شد.

منبع: کلمه
 


 
 

1390/1/6

روزنامه تايمز چاپ لندن امروز در گزارشي بخش‌هايي از نامه وكيل مدافع سكينه محمدی که در زندان تبریز نوشته شده را منتشر کرد.

جاوید هوتن کیان در این نامه نوشته که پاها و بیضه‌های او را با آتش سيگار سوزانده، و وی را از درمان پزشکی محروم کرده‌اند.

او در بخش ديگري از اين نامه با بیان این که «دوازده دندان من توسط ضربات چکمه تقریبا به طور کامل شکسته شده» نوشته وی را با دست و پای بسته در آب و هوای سرد شب به محوطه زندان برده و با شلنگ آتش نشاني خيس و رها كرده‌اند.

هوتن کیان درخواست کرده این نامه در اختیار دولت آمریکا، نهادهاي بین‌المللی حقوق بشری و سازمان‌های خبری قرار گیرد.

به نوشته تایمز جاوید هوتن کیان وكيل مدافع سكينه محمدی آشتیانی از پاییز گذشته که همراه با سجاد قادرزاده پسر خانم آشتیانی و دو روزنامه نگار آلمانی بازداشت شد در زندان به سر می‌برد.

منبع: تایمز, سحام‌نیوز


 


 
 

1390/1/6

به گفته علی حیدری، معاون شرکت خانه‌سازی ایران، حدود 800 بیمارستان در ایران وجود دارد که بین 60 تا 80 درصد از آن‌ها در برابر زلزله‌های شدید ناایمن هستند.

معاون اسبق سازمان تامین اجتماعی در گفت و گویی که با ماهنامه مدیریت ارتباطات انجام داده، بزرگ‌ترین مشکل در مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را «نبود اعتبارات کافی» دانسته است.

وی با بیان اینکه «وزارت بهداشت و درمان همیشه با مشکل اعتبار حتی برای امور جاری خود روبه‌روست»، راه حل این مشکل را سپردن کار به دست «بخش خصوصی، تخصیص اعتبارات از محل صندوق ذخیره ارزی یا دریافت وام از سازمان‌های جهانی بهداشت« عنوان کرده است.

حیدری با تاکید بر ضرورت ساخت بیمارستان‌ها در مکان مناسب، گفته: «علاوه بر در نظر گرفتن سهولت تردد در راه‌های منتهی به بیمارستان در زمان زلزله، بحث انرژی و به خصوص دسترسی به برق و آب، اکسیژن و تلفن و اینترنت در بیمارستان‌ها هم بسیار مهم است.»

این کارشناس تأمین اجتماعی همچنین تصریح کرده که «اگر هزینه مقاوم‌سازی ساختمان بیمارستان بیش از 30 درصد هزینه ساخت بیمارستان جدید باشد، ساختن بیمارستان‌های جدید به صرفه‌تر است.»

این در حالی‌ست که ماهنامه حفاظت و ایمنی در شماره دوم خود که در شهریور 89 منتشر شد، در بررسی آسیب‌پذیری شهر تهران در برابر زلزله نوشته بود: «در طی 20 ثانیه بروز زلزله در تهران، بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر جان را خود را از دست خواهند داد و بازسازی تهران 40 سال طول خواهد کشید.»

منبع: آفتاب

پیشینه:

1 میلیون و 300 هزار کشته، فعال شدن آتش‌فشان دماوند و 40 سال زمان بازسازی


 
 

1390/1/6

مراسم «ساعت زمین» امشب از سوی سازمان ملل متحد در سراسر جهان برگزار می‌شود. در این مراسم چراغ‌های اصلی بین ساعت 20:30 تا 21:30 به وقت محلی خاموش خواهد بود. مدیریت شهری تهران نیز برای اولین بار در این طرح شرکت می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به این مناسبت گفت: «فردا، صدها میلیون نفر در سراسر جهان مراسم ساعت زمین را اجرا می‌کنند، هر یک از این مردان، زنان و کودکان با خاموش کردن چراغ‌هایشان برای مدت ۶۰ دقیقه در ساعت ۲۰ و ۳۰ به وقت محلی پیام محکمی می‌فرستند مبنی بر اینکه می‌خواهند آنچه در دنیا می‌گذرد، را تغییر دهند.»

به گفته بان‌کی‌مون جوامع سازمان ملل متحد در سراسر جهان همچون سال‌های گذشته در این برنامه مشارکت می‌کنند و در نیویورک همه ساختمان‌های سازمان از جمله ساختمان اصلی یعنی مقر ملل متحد در تاریکی فرو می‌رود.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در ایران نیز از پیوستن مدیریت شهری تهران برای اولین بار در طرح جهانی ساعت زمین خبر داد و افزود: «در این راستا برج میلاد به مدت یک ساعت در روز ششم فروردین به مدت یک ساعت خاموش می‌شود.»

به گفته محمدهادی حیدرزاده طرح جهانی ساعت زمین (Earth Hour) از سال ۲۰۰۷ میلادی برای اولین بار در کشور استرالیا و توسط صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund) اجرا شده است.

سال گذشته صدها میلیون نفر در ۱۲۸ کشور جهان در این مراسم شرکت کردند و یکی از پر مشارکت ترین برنامه های آگاهی رسانی جمعی در جهان به اجرا گذاشته شد.

هدف از این اقدام آگاهی‌رسانی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است.

منبع: ایرنا
 


 
 

1390/1/6

دلقک ایرانی

1- نامۀ شما به آیت الله خامنه ای را یک بار خواندم و گفتم: "نه بابا؛ این حداکثر یک چرک نویس از یادداشت های شخصی دکترسازگارا بوده است که معلوم نیست طی چه فرایندی تصادفی منتشرشده است و قطعاً تا نیم ساعت دیگر با توضیح و پوزشی حذف خواهد شد."

2- ولی آن "نه بابا"ی اول کارسازنشد و نه کسی توضیحی داد و نه کسی پوزشی خواست و نه کسی حذفش کرد. پس من نامۀ شما را دوباره خواندم و گفتم که: "لابد سایت منتشرکننده پیشواز سیزده بدررفته و4 آوریل را با 24 مارچ اشتباه گرفته و خواسته است با اپوزیسیون جمهوری اسلامی به سیاستمداری دکتر سازگارا شوخی کند و قطعاً تا ساعاتی دیگر توضیح خواهند داد."

3- ولی دعایم بازهم مستجاب نشد. چاره ای نمانده بود غیر از اینکه حتی اگر شده شما را بکشم تا "سیاستمدار" و "روشنفکر" را با هم نجات بدهم. لذا گفتم که: "دکتر محسن سازگارا سرش به جسم سختی خورده است و در همان حال سایت منتشرکننده سفارش مطلبی را به ایشان داده است و ایشان هم برای اینکه مدیران سایت را دست بسر کند یک چیزی سر هم کرده و مطمئن بوده است که منتشر نمی کنند. لذا دیگر حتی رغبت تعقیب هم نداشته و متوجه نشده است که نامه اش را منتشرکرده اند. بنابراین بزودی یکی از هوادارانش به دکتر سازگارا اطلاع می دهد و ایشان هم موضوع را رفع و رجوع می کند.

4- ولی اینک که چند ساعت هم ازاین فرضیه می گذرد وکماکان تیتر "ديکتاتور، به پايان سلام کن،" حضرت عالی چون نگینی درخشان! بربالای سایت منتشر کننده جلوه می فروشد؛ ناچارشدم چند باره بخوانمش و با سوگواری از شما بپرسم که چه می خواهید برسر "شوربختی ایرانیان گیرافتاده در وطن بیاورید؟"

5- شخصاً جناب عالی را نمی شناسم. اما شخصیت حقوقی شما بعنوان یک فعال سیاسی مخالف حکومت جمهوری اسلامی که اتفاقاً هزینه های سنگین زندانی سیاسی بودن را هم پرداخت کرده است را مواظب ومراقبم. پای تفاسیر و تحلیل هایتان در تلویزیون صدای امریکا هم تا دو سال پیش که درایران بودم کم ننشسته ام. و می دانم که بعد از راه افتادن جنبش سبز ابتدا به عنوان یکی از سه امضاء کنندۀ بیانیۀ رهبری جنبش در خارج از ایران بوده اید و البته کمی بعد این عنوان را به یک بیانیۀ 5 نفره داده اید و گروه سه نفرۀ شما هم عاقبت بخیر نشده و شما هم رأساً گفتارهای روزانه و مداومی را در جهت راهنمایی انقلابیون داخل کشور و روشها و تاکتیک ها تولید و با پشتکار و مداومت تا اینجا تشریف اورده اید. و همۀ این کارهایی که کرده اید اگرفایده ای نداشته، ضرری هم نداشته است.

6- ولی این امریۀ شما خطاب به آیت الله خامنه ای رهبر ایران که بیشتر شبیه امریۀ ژنرالی کم سواد به گماشته اش است بسیار زیاد مضر است. مضرنه برای شما که نفع و ضرر هرشخصی به تشخیص خود شخص مربوط است و نه به دیگری چون حقیر دلقک. بلکه مضر برای سیاستمداری و روشنفکری و مبارزه ای که ایرانیان امیدوارند بالاخره کم یا زیاد اثرگذار باشد در گشایشی برای زندگی بهتر درایران.

7- امریه ای که خطاب به آیت الله خامنه ای صادرکرده اید اگرهم از منظر و جایگاه یک رهبر بالفعل و کاریزماتیک انقلابی در حال پیروزی عنقریب باشد ساده لوحانه، ساده انگارانه و وهم انگیز است؛ تا چه رسد به اینکه نه انقلابی در کاراست و نه شما رهبر آن هستید ونه ببار است و نه بدار! تنها فایدۀ متصور برای این نگاشتۀ معلوم نیست چرا و به چه دلیل زمانی ومکانی ومبارزاتی و... این است که برای تمسخر همۀ ما خوراک فراهم کرده اید و در رأس همۀ ما توده های آواره از وطن؛ خودتان و همپالکی هایتان (روشنفکران وسیاسیون فعال مخالف حکومت روحانیان درایران) را بسخره گرفته اید.

8- البته من هنوزهم امیدوارم وچشم انتظار که شما صدور این نامه را تکذیب بفرمائید و ازمنتشرکنندۀ آن شکایت و ازملت ایران عذرخواهی کنید. یا حداقل این جمله و ادعای صددرصد دروغ را که مرقوم فرموده اید: "ملتی که درچهارشنبه سوری يک صدا ويک پارچه درسراسرکشور، مرگ برديکتاتور و مرگ برخامنه ای را فرياد کرد" را کمی تا قسمتی حداکثر در حد مستندات سایت مرجع بالاترین تعدیل بکنید! شما که فرهیخته ودارای کمالات هم هستید حتی اگر از پشت پرده ای خبر دارید که ما بی خبریم و قراراست بزودی اتفاقی از خارج بداخل بیفتد بازهم زمان و انشای سردستی و امریه ای نامه تان موجه نیست و باید صبرمی کردید تا آن اتفاق مکتوم نشانه هایی را بروز می داد تا ما مخاطبان انبوه شما هم گیج نشویم که مگر چه اتفاق جدیدی افتاده است که دکتر چنین خودباور و معتمدبنفس و "برسردوراهی آیت الله"ی امریه صادرکرده است. حالا ازشوخی گذشته واقعاً شما برای نوشته تان فکرهم کرده اید. و آنرا خودتان هم خوانده اید. و چرا با آبروی این همه فعالان سیاسی واجتماعی تبعیدی بازی کرده اید. فعال سیاسی که شدی دیگر یک شخص نیستی ویک شخصیت هم هستی. وشخصیت سیاسی نباید کار بیهوده اولاً ومسخره اکیداً بکند. 

9- بویژه در دوسال گذشته نامه های زیادی خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته و منتشر شده است که هرکدام در زمان ومکان تعریف شده ای و با امضای مشخص نثر و فکر و خواست و اندرز نویسندگانش همراه بوده است و ما تاب آورده ایم. ولی نامۀ شما هیچ چیز ندارد که حتی من دلقک بتوانم تحمل کنم. لذا مجبورشدم که از آبروی خودم دفاع کنم وبگویم که من حداقل جزو اپوزیسیونی که دکتر سازگارا رهبری می کند وقرار است اگر آیت الله خامنه ای به امریه اش عمل نکرد سرنگونش کنیم نیستم و خلاص! یا...هو


 
 

1390/1/6

شورای شهر فلورانس ایتالیا اهدای زنبق طلایی این شهر در سال 2010 به نسرین ستوده و ماریو بارتولینی زا تصویب کرد.

فریده کرملویی از فعالان حقوق بشر در ایتالیا گفته که «این جایزه هر دو سال یک بار به دو نفر اهدا می شود که کاندیدای سال 2010 نسرین ستوده و پدر بارتولینی هستند.»

شورای شهر فلورانس در جلسه اخیر خود، درخواست کمیسیون شورای صلح و همبستگی بین‌المللی این شهر مبنی بر اهدای زنبق طلایی شهر فلورانس به نسرین ستوده را پذیرفت.

بر اساس مصوبات این شورا، زنبق طلایی به افراد یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که گام‌هایی شایسته در پیشبرد و برقراری صلح و دفاع از حقوق بشر برداشته‌اند و در این راه با آسیب و آزار هم روبرو بوده‌اند.

در اطلاعیه شورای شهر فلورانس آمده است: «نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر در ایران است. او اکنون به خاطر فعالیت‌هایش و به خاطر وکالت و دفاع از همکارش شیرین عبادی به 11 سال زندان محکوم شده است.»

ماریو بارتولینی نیز که به خاطر 30 سال فعالیت در پرو و حمایت از حقوق بومیان پرویی در برابر سلطه شرکت‌های چندملیتی به تحریک بومیان منطقه متهم و بارها بازداشت شده نیز در کنار نسرین ستوده مستحق دریافت این نشان شده است.

نسرین ستوده از فعالان حقوق بشر در ایران بیش از هفت ماه است که در زندان و در شرایط بسیار نامناسبی به‌سر می‌برد.

نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر بارها خواستار آزادی وی از زندان شده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به این درخواست‌ها توجهی نکرده‌اند.

منبع: تغییر برای برابری

پیشینه
در دفاع از نبرد نسرین ستوده با مرگ، ما نیز با او همصدائیم
کمیساریای عالی حقوق بشر فورا برای نجات جان نسرین ستوده اقدام کند


 
 

1390/1/6

مراسم چهلم محمد مختاری جوانی که روز 25 بهمن در اثر تیراندازی ماموران گارد ویژه در تهران جان باخت، روز گذشته (جمعه) در فضایی امنیتی برگزار شد.

سایت تحول سبز گزارش کرده که تعدادی از مامورین امنیتی و لباس شخصی به همراه چندین ماشین ون پلیس امنیت در اطراف مزار محمد مختاری مستقر شده و از هرگونه مداحی و قرائت قرآن توسط حاضرین جلوگیری کردند.

آن‌طور که این سایت نوشته است، مراسم چهلم مختاری با فشار مامورین امنیتی حاضر در بهشت زهرا در سکوت برگزار شد.

بعد از انتشار خبر برگزاری این مراسم جمعی از دوستان و فعالین جنبش سبز جهت ادای احترام و عرض تسلیت به خانواده مختاری برسر مزار وی حاضر شده بودند.

حضور فعالین جنبش سبز در کنار خانواده محمد مختاری موجب شد تا مامورین گارد ویژه و وزارت اطلاعات با حضور در اطراف جمع حاضر، ضمن ایجاد یک فضای امنیتی اقدام به کنترل و اداره مراسم کنند.

بعد از گذشت یک ساعت از آغاز مراسم، مامورین حاضرین را متفرق کرده و از ماندن خانواده او نیز بر سر مزار فرزندشان ممانعت به عمل آوردند.

اعمال محدودیت‌ها علیه خانواده محمد مختاری در شرایطی ادامه دارد که مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند فرزند این خانواده از سوی مخالفان کشته شده و حتی مراسم تشییع پیکر این جوان نیز از سوی ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها انجام شده بود.

منبع: تحول سبز

پیشینه
مراسم ترحیم شهید سبز محمد مختاری
برگزاری مراسم چهلم محمد مختاری، بعد از ظهر جمعه در بهشت زهرا


 
 

1390/1/6

یک جوان ۲۱ ساله کرد ساکن شهر نوسود استان کرمانشاه روز دوم فروردین به ضرب گلوله یک مأمور نیروی انتظامی کشته شد.

این جوان که پورمند مدحت نیا نام داشت، برای پس گرفتن جنس‌های توقیف شده یکی از دوستانش به همراه چند نفر دیگر به پاسگاه مرکزی نوسود مراجعه کرده بود که به قتل رسید.

دست‌کم یک جوان دیگر هم در جریان حادثه تیراندازی مجروح شده است.

مهرداد لطیفی دایی آقای مدحت‌نیا به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مأموران پلیس، دستگاه‌های تلویزیونی را که یکی از دوستان او از کردستان عراق به خاک ایران وارد کرده بود، توقیف کرده بودند.

گروهی از مرزنشینان ایران، عمدتا به دلیل مشکلات معیشتی، با پای پیاده یا قاطر به جابجایی غیرقانونی کالا در مرز می پردازند که در اصطلاح محلی به آن «کول‌بری» می‌گویند.

قتل این جوان ۲۱ ساله در یکی از خیابان‌های اصلی شهر، احساسات عمومی را در نوسود جریحه دار کرده است.

منبع: بی‌بی‌سی


 
 

با اعلام نگرانی از وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران
1390/1/6

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا گفته که وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم است و تهران باید با گزارشگر ویژه سازمان ملل همکاری کند.

هفته گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که طی آن گزارشگر ویژه برای نظارت و گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین می‌شود.

ویلیام هیگ در استقبال از این تصمیم گفت: «من از تصمیم مهم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایجاد یک گزارشگر ویژه برای ایران استقبال می‌کنم.»

به گفته آقای هیگ «طی 18 ماه گذشته، جامعه بین‌المللی شاهد وخامت غیر قابل قبول وضعیت حقوق بشر در ایران بوده است.»

وی افزوده که «قطعنامه سازمان ملل نشان می‌دهد که چگونه جامعه بین‌المللی از نقص مکر{حقوق بشر در ایران} انزجار دارد.»

وزیر امور خارجه بریتانیا اظهار داشته است: «ما امیدواریم انتصاب {گزارشگر ویژه سازمان ملل} ایرانیان بسیاری که شجاعانه برای حقوق خود و حقوق دیگران فریاد می‌کنند را تشویق کند.»

وی همچنین گفته که «ما مصرانه از دولت ایران می‌خواهیم با گزارشگر ویژه همکاری کند و فورا برای اصلاح موارد {نقض حقوق بشر} بسیار تکان دهنده اقدام کند.»

این در حالی است که روز گذشته (جمعه) علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست با گزارشگر ویژه سازمان ملل همکاری نکنند.

منبع: سایت سفارت بریتانیا در ایران

پیشینه
سازمان ملل گزارشگر ویژه برای ایران تعیین کرد
«تصمیم ارسال گزارشگر ویژه به ایران یک لحظه تاریخی‌ست»


 
 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:
1390/1/6

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار آزادی بی قید و شرط میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان شد.

به گفته خانم اشتون «آزادی فوری و بی قید و شرط موسوی و کروبی این اعتقاد که بازداشت آنان در جهت فشار بر مخالفان سیاسی در ایران است را از بین خواهد برد.»

بر اساس این گزارش کاترین اشتون گفته است: «توضیحات تهران در خصوص بازداشت موسوی و کروبی وی را به طور کامل متقاعد نکرده است.»

اشتون افزوده که «مقامات ایران اعلام کرده‌اند موسوی و کروبی را برای حفاظت از جان آنها بازداشت کرده‌اند اما این پاسخ برای ما قانع کننده نیست.»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان از بهمن ماه سال گذشته تاکنون در بازداشت نیرو‌های امنیتی هستند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند بازداشت آنها را به هر صورت ممکن تکذیب کنند.

منبع: العربیه

پیشینه
جامعه بین‌المللی با فشار دیپلماتیک به حصر خانگی رهبران جنبش سبز پایان دهد
علی مطهری: حصر موسوی و کروبی غیرقانونی است
دستور حصر نخست وزیر امام از بیت رهبری صادر شده است


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته