-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۱, پنجشنبه

Latest News from Mizan Khabar for 03/31/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



mousavi02

پدر میرحسین موسوی امروز چهارشنبه ۱۰ فروردین در اثر کهولت سن درگذشت.

میراسماعیل موسوی ۱۰۳ سال داشت و در تهران زندگی می کرد.

او پسر دایی سید جواد خامنه ای، پدر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بود.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد از روز ۲۵ بهمن سال گذشته در حصر خانگی یا بازداشت به سر می برند.

بعضی منابع خبری نزدیک به حکومت ایران نوشته بودند که آقای موسوی در روزهای اخیر اجازه پیدا کرده بود که به همراه همسرش از پدر خود عیادت کند، اما سایت های نزدیک به مخالفان دولت این خبر را منتشر نکردند.

فرزندان میرحسین موسوی در اطلاعیه ای که امروز منتشر کردند در مورد پدربزرگ خود نوشته اند: "وی در آرزوی دیدار فرزند خود این چهل و پنج روز را در حالتی شبیه احتضار می گذراند و هر روز سراغ میرحسین را از همسر خود می گرفت".

هنوز گزارشی در مورد زمان تشییع جنازه میراسماعیل موسوی و نحوه برگزاری آن منتشر نشده است.

حکومت ایران در موارد مشابه تدابیر امنیتی ویژه ای اعمال کرده بود و احتمال می رود که در این مورد هم نگرانی های امنیتی داشته باشد.

دعوت آقای موسوی و مهدی کروبی از مخالفان دولت برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن که به حصر خانگی آنها انجامید، باعث بزرگترین حضور مخالفان در بیش از یک سال اخیر در خیابان های تهران شد.


 


mosavi

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پس از تماس کوتاه تلفنی در اول فروردین با خانواده، هیچ گونه ارتباط تلفنی دیگر و یا دیداری با آنها نداشته اند و مقامات  مسوول امنیتی، قضایی از دیدار و تماس با فرزندان ممانعت به عمل آورده اند.

به گزارش کلمه، علی رغم مراجعات مکرر خانواده آقای موسوی وخانم دکتررهنورد به مقابل خانه پدری خود واقع در خیابان پاستور، که احتمال می رود بعد از نوروز در آنجا حصر غیر قانونیشان ادامه پیدا کرده باشد، با ممانعت ماموران امنیتی موفق به دیدار و یا تماس با پدر و مادر خود نشده اند.

در این مراجعات که پس از نوروز بارها به طور مداوم انجام شده است، نه تنها هیچ پاسخی به خواست آنها برای دیدار و یا حتی کسب اطلاع از وضعیت پدر و مادرشان به آنها داده نشده، بلکه در برخی از این مراجعات ماموران امنیتی حاضر با بی ادبی و تندی با این خانواده بر خورد کرده اند.

استمرار بی خبری از وضعیت ایشان باعث افزایش نگرانی ها در مورد سلامت، چگونگی تغذیه، محل دائمی اقامت و برخورداری آنها از امکانات اولیه شده است.

قابل ذکر است که هنوز هیچ ارگان رسمی مسئولیت این حصر غیر قانونی، غیر حقوقی و بی سابقه را به عهده نگرفته است.


 


ahmadinejad09h
یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی روز گذشته ابعادی از اجرای قانون هدف‌مند‌کردن یارانه‌ها را عنوان کرد و این در حالی است که پیش از این در خصوص اینگونه موارد در رسانه‌های دولتی مطلبی عنوان نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی با بیان اینکه در اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها هم‌چنین به شکل کاملا امنیتی به تولیدکنندگان فشار وارد آمد تا تولیدکنندگان قیمت‌ها را بالا نبرند، گفت: "مثلا یک مقام بلندپایه دولت، اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن را جمع کرد به آن‌ها گفت که همه بسته‌های سیاستی ما آماده است، زندان هم آماده است ، من فکر نمی‌کنم در تاریخ ایران چنین حرفی سابقه داشته باشد و بعد از انقلاب حتما سابقه نداشته و قبل از آن هم تا جایی که اطلاع دارم، به عوامل اقتصادی از این حرف‌ها نمی‌زدند که با تهدید زندان به هم‌کاری وادارشان کنند."

وی افزود: "در یکی از شهرهای بزرگ سنگبر‌ها را احضار کرده بودند و گفته بودند که نباید قیمت سنگ را بالا ببرید و در عین حال، حق ندارید کار را تعطیل کنید. در یکی دیگر از شهر‌ها هم این اتقاق افتاد. اگر قرار است با گزمه و وزارت اطلاعات کار اقتصادی کنیم، کار افتخارآمیزی نیست، ضمن آن‌که واردات بی‌حساب و کتاب هم آغاز شد. یعنی با فشار امنیتی مانع انعطاف قیمت تولیدکنندگان شدند و دست به واردات بی‌رویه نیز زدند که قطعن تولید آسیب می‌بیند دوام نحواهد داشت."

آقای توکلی ادامه داد: "روش آقای احمدی‌نژاد این‌گونه است که تصمیمی را می‌گیرد و سپس دلایل برای آن جمع می‌کند، نه اینکه از مقدمه شروع کند. در این مباحثات هم صحت استدلال ما مشخص شد، ولی چون به‌خاطر شرایط سیاسی کشور، فشار دولت بیشتر بود، حرف خود را پیش برد."

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: "سیری که از هدفمند کردن یارانه‌ها بیان شد بخوبی آشکار می‌کند که آقای احمدی‌نژاد وقتی به تصمیمی می‌رسد نظر دیگران برای او مهم نیست و فکر می‌کند هرچه خودش می‌گوید باید اجرا کند و نجات‌بخش است و هرکس هم که با آن مخالفت کند و راه دیگری ارایه دهد، قابل قبول نیست و مثلن همین که الان بر خلاف قانون اصرار دارند حقوق کارگران را ثابت نگه دارند و حقوق کارمندان را هم چندان ارتقا‌ نداده‌اند‌‌ همان ماده ۱۳ لایحه است که مجلس رد کرد."


 


Israel-US-flag_250width

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی، با «منحصر به فرد» خواندن شرایط و اعتراض‌ها در کشورهای مختلف عربی، دخالت نظامی کشورش در سوریه را نامحتمل خواند اما در عین حال از سرکوب مخالفان در این کشور انتقاد کرد.

خانم کلینتون با شرکت در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سی.بی.اس، ضمن ابراز تأسف از خشونت‌ها در سوریه، یادآور شد که شرایط در سوریه با لیبی؛ کشوری که ادوات زمینی و هوایی خود را علیه شهروندانش به کار می‌گیرد متفاوت است.

وزیر خارجه آمریکا در این برنامه تلویزیونی تشریح کرد که شرایط در هر یک از کشورهای عربی «منحصر به فرد» است و افزود که «ما از خشونت‌ها در سوریه ابراز تأسف می‌کنیم و از دولت این کشور - همان طور که از دیگر دولت‌ها خواسته‌ایم- می‌خواهیم پاسخگوی مطالبات مردمش باشد و با پرهیز از خشونت‌ورزی و اجازه به [برگزاری] اعتراض‌های صلح‌آمیز، اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در این کشور آغاز کند.»

با اوج‌گیری اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه، تا کنون ده‌ها تن در شهرهای مختلف این کشور بر اثر سرکوب نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

مقام‌های سوری تعداد معترضانی که در دو هفته کشته شده‌اند را ۲۰ تن عنوان می‌کنند اما مخالفان رژیم سوریه می‌گویند این تعداد بیش از ۱۲۶ نفر بوده است.

سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری در این مدت خشونت‌ها علیه معترضان سوری را محکوم کرده‌اند.

با این حال وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش بر این نکته انگشت گذاشته است که خشونت‌ورزی علیه شهروندان در سطحی نبوده است که واکنش‌های جهانی یا درخواستی از سوی اتحادیه عرب و دیگر کشورها برای برقراری منطقه پرواز ممنوع را در پی داشته باشد.

وی تصریح کرده است که گرچه آنچه در هفته‌های گذشته در سوریه رخ داده موجب نگرانی عمیق آمریکاست اما میان فرود آوردن بمب بر سر شهرهای خود (آنچنان که در لیبی گذشت) و اقدام نیروهای پلیس در اعمال خشونت در سوریه، تفاوت وجود دارد.

اظهارات خانم کلینتون در مورد عدم تمایل کشورش به مداخله نظامی در سوریه در حالی است که شماری از تحلیل‌گران و اعضای کنگره آمریکا ابراز نظر کرده‌اند که چنانچه شرایط در سوریه وخیم‌تر شود، ایالات متحده با درخواست‌هایی در مورد اقدام نظامی در این کشور روبه‌رو خواهد بود.

این تحلیلگران نگران هستند که شرایط سوریه آنچنان که در سرکوب اعتراض‌ها در حماء در سال ۱۹۸۲ رخ داد رو به وخامت بگذارد.

نیروهای نظامی آمریکا از سال ۲۰۰۱ به این سو در دو کشور افغانستان و عراق حضور دارند و مشارکت آمریکا در عملیات ائتلاف بین‌المللی علیه حکومت قذافی نیز در حالی صورت گرفت که پیشتر وزیر دفاع ایالات متحده نسبت به عواقب دخالت نظامی کشورش در دیگر کشورها هشدار داده بود.

منبع:رادیو فردا


 


Zendan-01

سایت‌های خبری سبز به نقل از کانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی‌ها، از درگذشت محسن دکمه چی در زندان اوین خبر دادند. اما هنوز مقامات قضایی در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

مسئولان امنیتی و قضایی پیش از این هم بارها نسبت به سلامتی زندانیان بی‌توجهی از خود نشان داده بودند.

در روزهای اخیر، خبر وخامت حال این زندانی سیاسی که گفته می‌شود به سرطان مبتلا بوده، به بیرون از زندان راه یافته بود و اکنون این منبع خبری، از درگذشت او پس از ممانعت مسئولان قضایی از رسیدگی پزشکی به وی خبر داده است.

همچنین گزارش شده است که: در روزهای آخر وضعیت جسمی محسن دکمه‌چی روز به روز وخیم تر می شد و درد جانکاه لحظه ای او را امان نمی داد و دچار ضعف شدیدی شده بود. او دیگر قادربه نشستن بر روی تختخوابش نبود و حدود ۴ هفته قادر به خوردن غذا نبود وی در روزهای آخر حتی نمی توانست مایعاتی مانند شیر و آب میوه بنوشد و هنگام نوشیدن آب با درد های شدیدی مواجه می شد.

اتهام محسن دکمه‌چی که یک فعال اقتصادی در بازار بوده، کمک مالی به خانواده زندانیان سیاسی عنوان شده است. قاضی صلواتی او را به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان کرج محکوم کرده بود.

منبع:کلمه


 


vahid_khorasani
فقیه عالیقدر به درخواست برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای تعدیل اظهاراتش پاسخ منفی داده و تاکید کرده است که انتقاداتش از برخی عملکردها، با اندیشه‌ی قبلی بوده، با اعتقاد بیان شده، از باب حق‌گویی و حق‌طلبی بوده و ادامه خواهد داشت.

به گزارش کلمه، پس از آنکه آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی انتقاداتی را در خصوص وضعیت زندان‌ها و سپس مشغول بودن سران حاکمیت به دعوای قدرت و بی‌توجهی ایشان به وضعیت اعتقادی جامعه مطرح کرد، برخی تلاش کردند تا با ارسال پیامک‌هایی برای شاگردان این مرجع تقلید، آنها را از شرکت در جلسه درس ایشان منصرف کنند. اما برخلاف تصور آنها و تبلیغاتی که صورت گرفته بود، در جلسه بعدی درس ایشان به حدی طلاب و روحانیون حضور پرشوری داشتند که جمعیت پرتعداد حاضران در درس ایشان از شبستان مسجد اعظم قم فراتر رفت و گزارش شده که تا صحن مرقد مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی هم جمعیت نشسته بود.

بر اساس این گزارش، پس از این استقبال گسترده و ناکام ماندن تبلیغات علیه این مرجع تقلید منتقد، برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به احتمال گسترش انتقادات ایشان و دیگر مراجع ابراز نگرانی می‌کنند و از این رو آیت‌الله محمد مؤمن را به همراه گروهی از اعضای این تشکل رسمی حوزه، به دیدار آیت‌الله‌العظمی وحید می‌فرستند تا با ایشان برای تغییر یا تعدیل نظرشان گفت‌وگو کنند.

در این جلسه، که گزارشی از آن در اختیار کلمه قرار گرفته، اعضای جامعه مدرسین از آیت‌الله‌العظمی وحید می‌پرسند: با توجه به فرمایشات پیشین جنابعالی که احترام و حفظ نظام را مورد تاکید قرار داده بودید، چگونه این انتقادات را مطرح ساخته‌اید، چرا که تقریبا این انتقادات متوجه رهبری است. آنها همچنین از این مرجع تقلید منتقد می‌خواهند اظهارات خود را در همان جلسه‌ی درس، تصحیح یا تعدیل کند.

اما آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی در پاسخ، تاکید می‌کند: تمام چیزهایی که من گفته‌ام، اندیشیده بوده، فکر کردم و با اعتقاد بیان داشته‌ام و برگشتی هم وجود ندارد و به امواج سیاسی هم ربطی ندارد و فقط از باب حق‌گویی و حق‌طلبی بوده است.

این مرجع تقلید در عین حال تصریح می‌کند: حرف‌های بسیار اساسی‌تری دارم که در آینده به تدریج مطرح خواهم کرد، و ممکن است نظرات من به هرکس که شما فکر می‌کنید هم بر بخورد.

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی همچنین در پاسخ به سخنان کعبی از اعضای جامعه مدرسین که ظاهرا متضمن برخی هتاکی‌ها نیز بوده، می‌پرسد: اشخاص مهم‌ترند یا اسلام؟ بنیانگذار جمهوری اسلامی الان کجا هستند؟ آقای خامنه‌ای و من تا کی خواهیم ماند؟

ایشان خطاب به اعضای جامعه مدرسین می‌افزاید: هیچ‌کس نخواهد ماند. اعلام خطر من به خاطر عملکردهاست و نباید به اسلام خدشه‌ای وارد شود، چون ما همه رفتنی هستیم و اسلام عزیز ماندگار است و بایستی پایدار بماند.

بر اساس این گزارش، اعضای شرکت‌کننده در این جلسه از سوی جامعه مدرسین، که ظاهرا قصد داشته‌اند پس از آن در اظهارنظرهایی از تصحیح و توضیح آیت‌الله‌العظمی وحید در خصوص سخنان انتقاد‌آمیزش سخن بگویند، پس از مواجهه با چنین موضع صریحی از سوی این مرجع تقلید، سکوت پیشه می‌کنند و درباره‌ی این جلسه چیزی مطرح نمی‌کنند. اما همچنان در برخی محافل این‌گونه القا می‌شود که آنها آیت‌الله‌العظمی وحید را قانع کرده‌اند و نظر ایشان برگشته است!

عامل اوج‌گیری نگرانی‌های برخی وابستگان به حاکمیت از مواضع اخیر آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، انتقادات صریح ایشان در یکی از آخرین جلسات درس تفسیر خود از عملکرد نظام است؛ اظهاراتی که ایشان در آن، از برخی نهاد ها با عنوان "دستگاه فاسد" یاد کردند و خشم برخی طلاب حامی دولت را برانگیخت، به طوری که با وجود استقبال طلاب و روحانیون حاضر در درس این مرجع تقلید از اظهارات ایشان، جمع اندکی در پایان درس ایشان در محل حاضر شدند و شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» دادند.

آیت‌الله‌العظمی وحید در درس تفسیر قرآن خود و در ادامه تفسیر سوره‌ی یس که به موضوع حکمت قرآن اختصاص داشت، از نسبت‌های ناروایی که برخی از فرقه‌های مسیحی به حضرت داود روا می‌دارند، انتقاد کرده و ضمن ضال و مضل خواندن تبلیغ این‌گونه اعتقادات، از رواج فعالیت آنها در کشور به شدت انتقاد کرده و حاکمیت را به علت بی‌تفاوتی نسبت به چنین وضعی، به باد انتقاد گرفته بود.

این مرجع تقلید گفته بود: "این مسیحیت با این ریشه در این کشور، جوانان شیعه را گمراه می‌کند و اینها روی ریاست خود دعوا دارند، یکی نیست به این دستگاه فاسد بگوید این همه تبلیغات مسیحیت ضال و مضل حتی در قم به چه معناست؟ اینها را دارند به خورد این امت می‌دهند و در قبال اسلام، این دستگاه با این بساط اگر یک‌جایی یک کلمه بویی برای تزلزل مقام من باشد، همه آنجا حاضر می‌شوند، اما دین و ایمان از مغز این جوانها برده می‌شود و همه در خفقان و خوابیده‌اند. دنبال مقام و مال‌اند و دم از اسلام می زنند. بساط تبلیغ مسیحیت باید از این مملکت برچیده شود، و الا آبرو برای نظام نخواهد ماند."

این البته تنها موضع آیت‌الله‌العظمی وحید نبود که به مذاق حاکمیت خوش نیامد، چرا که ایشان اندکی قبل‌تر هم با پذیرش جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی برای ملاقات و شنیدن سخنان ایشان، و کمی بعد با زیر سؤال بردن رویه‌ی حاکمیت برای حبس منتقدان، بار دیگر جدایی راه خود از روحانیون وابسته یا پذیرای ظلم و یا ساکت در برابر آن را نشان داده بود.

این مرجع تقلید، در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم که گفته می‌شود پرجمعیت‌ترین کرسی تدریس در حوزه علمیه است، در جمع هزاران تن از روحانیون و فضلای حوزه، به انتقاد از کسانی پرداخت که حبس و زندانی کردن را برخوردی عادی و پیش پا افتاده تلقی می‌کنند. ایشان ظرفیت تشخیص الزام حبس را تنها در توان فقیهی دانست که به عمق فقه شیعه رسیده، و در ادامه، برخورد خلیفه‌ی وقت در زندانی کردن ابن‌مسعود را نادرست دانسته و به بیان شأن والای ابن‌مسعود در فهم دین و تفسیر قرآن اشاره کرده و گفته بود: "حبس و زندانی کردن وی، فقط به جرم نقل روایت و سنت پیامبر بوده است."

ایشان به این مناسبت، اشاره‌ای به موضوع زندان از نظر فقه کرده و از آن به عنوان موضوعی شدید یاد کرد که فقط فقیهی که به «مُخّ فقاهت» رسیده، می‌داند که حبس در چه مواقعی جایز است. آیت‌الله‌العظمی وحید بدین ترتیب با زیر سؤال بردن ضمنی و نامشروع خواندن دادگاههای غیرقانونی و فله‌ای رایج در دوران پس از انتخابات، تاکید کرده بود که اساس دین بر حریت است، و محرومیت از خانواده و جامعه را برخوردی سنگین دانسته بود که تنها پس از رسیدن به عمق فقاهت می‌توان موارد آن را فهمید.

این مرجع تقلید در حالی دیدار با خانواده زندانیان سیاسی را پذیرفت که پیش از آن دیدار با احمدی‌نژاد و هیچ مقام دولتی دیگری را نپذیرفته بود، و پس از آن هم دیدار با رهبری را در سفر پرهزینه و تبلیغاتی ایشان به قم نپذیرفت، نه در آن سفر به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رفت و نه در چند سفر بعدی وی به قم، در ملاقاتی با رهبری نظام شرکت کرد؛ اقدامی که آشکارا خشم مدافعان عملکرد دو سال اخیر حاکمیت را برانگیخت.


 


vezarat_etelaat

علی مزروعی،نماینده سابق مجلس و از اعضای ارشد دفتر سیاسی جبهه مشارکت، در گفتگویی به رادیو فردا می گوید «تقريبا می شود گفت که تمام افراد شورای مرکزی دفتر سياسی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و نيروهای شناخته شده ملی – مذهبی را در هفته آخر سال احضار کرده بودند و مورد بازجويی قرار داده بودند.»

آيا اطلاع داريد که در اين احضارها چه مطالبی مطرح شده اند؟

در رابطه با همفکران من در سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت، عمدتا سوالات پيرامون بيانيه هايی بوده که در ماه های اخير صادر شده بود و در واقع از آنها بازجويی می کردند که اين بيانيه ها را چه افرادی صادر کرده بوده اند؟

به دليل اينکه بعد از آن حکم دادگاهی که اينها به سازمان مجاهدين و جبهه مشارکت ابلاغ نکرده و در روزنامه ها منتشر کردند، بر اين باورند که اين دو تشکل ديگر حق فعاليت ندارند ولی دوستان ما چون بر اين باورند که هنوز هم حکمی به آنها ابلاغ نشده است، کماکان به فعاليت های خودشان ادامه دادند و البته آنها در اين زمينه مورد سوال قرار گرفتند.

به نظر شما اين بازجويی ها فقط در ارتباط با همين بيانيه ها بوده است يا اينکه فکر می کنيد به خاطر – به عنوان مثال- تظاهرات روز بيست و پنجم بهمن ماه ، و يا حتی اعمال فشار بيشتر براصلاح طلبان و معترضين صورت گرفته است؟

هدف آنها بازداشتن نيروهای سياسی از فعاليت است. اما قطعا رخداد های روز ۲۵ بهمن ماه و پس از آن، سه شنبه های اعتراضی و همين طور قيام ها و جنبش های مردمی که در کشورهای عربی به وقوع پيوستندند، به نظر می رسد که آنها را شديدا به وحشت انداخته است.

آنها از اين طريق تلاش کرده بودند که تا حدودی، بخصوص در ايام سال نو و روزهايی که در پيش هست، در واقع نوعی بازدارندگی در پيش بگيرند و قريب به هزار نفر را در همان هفته آخر سال احضار کردند.

بخش عمده افراد احضار شده، کسانی بودند که بعد از انتخابات بازداشت و زندانی شده بودند. حالا تلاش می کردند که به گونه ايی از آنها تعهد بگيرند که ديگر فعاليت سياسی نداشته باشند.

شما تصور می کنيد اين گونه فشارها، می تواند مانع فعاليت منتقدين و اصلاح طلبان شود؟

قطعا نمی تواند. تجربه دو سال گذشته و سرکوب ها و فشارهايی که در ايران متوجه نيروهای سياسی بوده است، نشان می دهد که اين قبيل حرکت ها فايده ايی ندارد و به هر حال آنها تصميم به کار سياسی گرفته اند و راهشان را ادامه خواهند داد.

عملا تظاهرات و حضور خيابانی روز بيست و پنجم بهمن ماه و سه شنبه های اعتراضی در اسفندماه ، به خوبی اين را نشان داد که جريان جنبش سبز که اتکا به فعاليت همين نيروهای سياسی دارد، نه تنها خاموش نشده و کاهش نيافته است بلکه به صورت بسيار عميق تر و گسترده تری در جامعه در حال فعاليت است و در هر فرصتی که بتواند خودش را نشان خواهد داد.

منبع:رادیو فردا/بهروز کارونی


 


taslihat_nezami

گروه جهاد اسلامی در نوار غزه می گوید که در حمله هوایی ارتش اسرائیل به این منطقه دو نفر کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس این گروه شبه نظامی می گوید که هر دو قربانی از نیروهای جهاد اسلامی بوده اند و یک عضو دیگر این گروه در این حمله مجروح شده است.

اسرائیل هنوز واکنشی به اظهارات فلسطینیان نشان نداده است.

این حمله هوایی یک روز پس از آن صورت گرفت که گروه های شبه نظامی مستقر در نوار غزه اعلام کردند، در صورتی که اسرائیل به غزه حمله نکند، دست از پرتاب راکت به داخل اسرائیل بردارند.

در اظهارنظر دیگری اسرائیل اعلام کرده است که سیستم جدید تدافعی ضد راکت خود را از روز یکشنبه به کار خواهد گرفت.

اسرائیل می گوید این سیستم که "گنبد آهنین" نام دارد، در نزدیکی شهر برشبع آغاز به کار خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سخنگوی خدمات اضطراری غزه گزارش کرده که صبح روز یکشنبه شرق شهر جبالیه هدف حمله هوایی ارتش اسرائیل قرار گرفته است.

این مقام فلسطینی می گوید که "دو فلسطینی کشته شده اند و یک نفر دیگر زخمی شده است".

روز شنبه در پی مذاکره حماس با دیگر گروه های فلسطینی مسلح اعلام شد که این گروه های درصورتیکه اسرائیل حملات خود را به اراضی فلسطینی متوقف کند، از حملات موشکی به داخل اسرائیل دست خواهند کشید.

روز چهارشنبه،۲۳ مارس، (سوم فروردین) هم گروه جهاد اسلامی جنوب اسرائیل را هدف حملات راکتی قرار داده بود.

روز چهارشنبه همچنین انفجار یک بمب در کنار یک ایستگاه اتوبوس در بیت المقدس منجر به کشته شدن یک زن و زخمی شدن دست کم پنجاه نفر شد.

جهاد اسلامی می گوید که این حملات به تلافی کشته شدن هشت فلسطینی بر اثر حمله ارتش اسرائیل به شهر غزه انجام گرفته است.

از زمان حمله گسترده اسرائیل به نوار غزه در فاصله زمانی دسامبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹ ، برخوردهایی به شدت برخوردهای کنونی سابقه نداشته است.

در درگیری های دوسال گذشته بیش از 1300 فلسطینی و 13 اسرائیل جان خود ار از دست داده اند.

منبع:بی بی سی


 


ZeydAbadi-1

تلاش های خانواده و وکیل احمدزیدآبادی برای اخذاجازه مرخصی در ایام تعطیلات نوروزی همانندبسیاری دیگراز زندانیان سیاسی ناکام ماند. احمد زیدآبادی روزنامه نگار باسابقه هم اکنون محکومیت شش ساله خود را در زندان طی می کند.

محمد شریف وکیل زندانیان سیاسی و یکی از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر ایران و همچنین وکیل احمد زید آبادی در خصوص پرونده موکلش با اشاره به اینکه دکتر زید آبادی در حال سپری کردن دوران محکومیتش است و با تاکید بر این مطلب که ایشان برای گذراندن دوران محکومیتش هیچ مشکلی ندارد در خصوص عدم موفقیت ایشان برای اخذ مرخصی در ایا م عید نوروز به کمپین بین المللی حقوق بشر ایران گفت : "در واقع پس از قطعیت یافتن حکم ایشان دیگر حادثه جدیدی رخ نداده ، حادثه جدید تلاشی بود برای گرفتن مرخصی برای ایشان که متاسفانه موافقت نشد. بنابر این ایشان در زندان رجایی شهر هستند در کنار سایر محکومین سیاسی و در حال سپری کردن دوران محکومیتشان هستند ."

محمد شریف در خصوص تعیین وثیقه برای دکتر زیدآبادی گفت : " اساسا با مرخصی موافقت نکردند تا بحث وثیقه مطرح شود ، طی همان فاصله بین صدور حکم بدوی و حکم تجدید نظر یک سری اقدامات برای وثیقه انجام شد ، سه بار دادگاه وثیقه را تغییر دادند و هر بار خانواده آقای زید آبادی وثیقه را تهیه می کردند که تنها یک مبلغ هنگفت برای کارشناسی های مجدد برای وثیقه های متعدد متحمل شدند ولی به هر حال با این هم موافقت نشد که تا قطعیت حکم ، ایشان آزاد شود و ایشان از بدو بازداشت زندان بود با صدور حکم بدوی وحکم تجدید نظر هم کماکان در زندان بود بعد هم که حکم قطعی شد گفتند که دارد محکومیتش را سپری می کند تلاش دیگری که برای مرخصی بود همانطور که گفته شد اساسا" من امسال نه در مورد هدی صابر موفق بودم و نه چند شهرستانی و نه آقای زید آبادی ."

وکیل آقای زید آبادی در مورد ملاقات با موکلش به کمپین گفت : "من خودم شخصا" اخیرا" برای ملاقات اقدام نکردم فارغ از اینکه موافقت بکنند یا نکنند و چون این برای من موضوعیت نداشت ، اساسا" تلاشی بود برای اقداماتی که به من مربوط می شد از جمله موافقت با مرخصی ، ولی برای ملاقات اقدام نکردم که اساسا" ببینم موافقت می کنند یا مخالفت ، چون کارهایی که من انجام می دهم باید یک فایده ای بر آن مترتب باشد و گرفتن ملاقات چندان مطلوب خود من نبود."

محمد شریف در رابطه با وضعیت روحی و جسمی موکلش گفت :" در رابطه با وضعیت روحی اش مشکلی ندارد و دارد محکومیتش را سپری می کند ، مساله مشکلات بیماریهای جسمی شان یک سری امر پزشکی است و از حیث سپری کردن محکومیتشان مشکلی ندارند."

وی در ادامه گفت :" آخرین بار در ایام عید برای ایشان درخواست مرخصی شد، قبل از آنهم بوده ولی قبل از آن فرض بفرمایید در ملاقات من با قاضی و پرسش راجع به این مسئله که آقای رییس دادگاه برای مرخصی اینها زمینه فراهم است ؟ که هر بار با جواب منفی مواجه می شدم، مفهومش را دیگر خودم می دانستم. ولی خوب برای مرخصی ایام عید خودشان از داخل زندان اقدام کردند بنده هم ملاقاتها را انجام دادم البته امیدوار بودم که بتوان مرخصی بگیرم اما متاسفانه موافقت نشد."

وکیل احمد زید آبادی ادامه داد : "دکتر زید آبادی تا کنون به مرخصی نیامده یعنی اساسا از روز بازداشت تا کنون در زندان است و با قرار وثیقه هم در خلال دادگاه مقدماتی موافقت نشد پس از صدور حکم بدوی و تا فاصله زمانی حکم تجدید نظر هم در موارد متعددی من میتوانستم این مدت را به قید وثیقه موکلم را آزاد کنم ، در مورد آقای زید آبادی اصلا" اتفاق نیافتاد و ایشان از بدو بازداشت تا کنون در زندان هستند."

محمد شریف در خصوص ملاقاتهای حضوری موکلش با خانواده خود اظهار کرد : " ملاقات حضوری داشتند که بعضی مواقع موافقت می شد و در برخی موارد موافقت نمی شد."

وکیل دکتر زید آبادی در پاسخ به این سؤال که تا کنون در رابطه پرونده ایشان با مقامات بلند پایه قضایی مکاتبه داشته اید یا خیر گفت : "خیر در مورد شخص آقای زیدآبادی بنده نامه ای ننوشته ام، همانطور که گفته شد موقعی که بنده می خواهم اقدامی بعنوان وکیل انجام دهم، قبل از اینکه رسمی اش کنم باید بروم ببینم که آیا امکان یک درصدی ولو ده درصدی نتیجه گرفتن فراهم است یا نه. نه در مورد آقای دکتر زیدآبادی و نه در مورد آقای حسن اسدی زیدآبادی که ایشان هم سخنگوی دفتر ادوار بودند ، نه آقای مؤمنی ."

وی در ادمه گفت :" ضمن اینکه مرحله ای است که من این مرحله را طی نکردم و همواره هم می گویم بگذار من این مرحله را در یک زمانی به سراغش بروم که درصد ولو خیلی اندک امکان موفقیت وجود داشته باشد ولی همانطور که گفتم بعد از صدور حکم قطعی ایشان دیگر اقدامی صورت نگرفت و در حال حاضر هم نمیدانیم امسال وضعیت چطور می شود. ببینو اقدام کنم یا نه ؟ از جمله اینکه همان موضوع که شما اشاره کردید از طریق اختیارات ویژه قوه قضاییه ، قبل از اینکه اقدام شود باید یک سنجشی صورت بگیرد که تا چند درصد امکان نتیجه چنین امری ممکن است فراهم شود ؟ در مورد بسیاری از پرونده ها منجمله پرونده آقای دکتر زید آبادی فعلا" اساسا" امکان موفقیت و اخذ نتیجه وجود ندارد."

وکیل دکتر زیدآبادی ضمن اظهار امیدواری که سالی برسد که موکل زندانی نداشته باشند اضافه کرد :" پرونده آقای دکتر زیدآبادی و محکومیتشان با توجه به جلسه دادگاه غیر منتظره بود به عبارت دیگر با توجه به جلسه رسیدگی و صحبتهایی که شد ، لوایحی که داده شد ، بازجویی جلسه خیلی طولانی بود و با سؤال و جوابی که خود دادگاه با آقای دکتر مطرح کرد بنده فی الواقع توقع چنین حکمی را نداشتم به هر حال بعد از آنهم همین است که شما می بینید ، بنابراین ایشان فعلا قرار است که محکومیتش را تا به آخر سپری کند."

احمد زیدآبادی از ۲۴ خردادماه سال گذشته در مقابل منزل خود بازداشت شد و تا کنون امکان استفاده از مرخصی نیز نیافته است. قاضی پیرعباسی، درتاریخ دوازدهم دی ماه سال گذشته احمد زیدآبادی روزنامه نگار را به تحمل ۶سال زندان، پنج سال تبعید در گناباد و محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد.

پس از مدتی از بازداشت آقای زیدآبادی، دادگاه تجدیدنظر مفاد حکم دادگاه بدوی را به طور کامل تایید کرد و دفاعیات زیدآبادی و وکلای او را نپذیرفت. میزان وثیقه در نظر گرفته شده برای آزادی موقت آقای زید‌آبادی نیز از ۲۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است با این حال دادستان تهران مانع از آزادی این روزنامه‌نگار منتقد حاکمیت شده بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به mizankhabar-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به mizankhabar@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته