-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۵, جمعه

Latest News from 30Mail for 02/24/2012

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/12/4
  •  

    زهرا موثق
    درخت‌نشین

    پشت خانه ما یک دبیرستان دخترانه است.
    خیلی وقت ها که دلم گرفته  یا حوصلم سر رفته یا حتی بعضی روزها از سر تفنن، پنجره اتاق را باز می کنم و زل می زنم به حیاط مدرسه.
    گاهی خودم خندم می گیرد که چرا اینهمه توی روزهای دبیرستانم ، توی خاطرات مزخرفش متوقف شده ام. یعنی جوری با حسرت و تمنا، این دختر دبیرستانی ها را تماشا می کنم انگاری مثلا پیرزنی هفتاد ساله باشم یا پسرکی در ابتدای بلوغ.
    چیزی که من توی این بچه ها دوست دارم و البته خیلی ها دوست ندارند سر و وضع شان است. یک جوری آستین مانتوهاشان را تا آرنج بالا می زنند و مقنعه هاشان را گشاد می گیرند و مانتوهاشان را به هزار ترفند تنگ و کوتاه می کنند، که انگار نه انگار توی همان مدرسه هایی درس می خوانند که ما خواندیم.
    من خودم که خیلی امل بودم.
    از صبح زود بیدار شدن متنفر بودم و تنها لطفی که می توانستم در حق خودم بکنم این بود که با هزار تا فحش و غر و لند، کشان کشان خودم را برسانم به دستشویی، صورتم را بشورم و با روپوش چروک، مدرسه نروم. اینطور دانش آموزی بودم.
    علاوه بر اینکه ما محدودیت هایی هم داشتیم که قسمت اعظم اش حتی به درس خواندنم، توی دبیرستان شاهد ربطی نداشت.
    ناخن بلند و لاک زده، ابروی برداشته، موهای رنگ شده و مانتوهای تنگ و کوتاه در هر صورت ممنوع بود توی هر مدرسه ای که بودی و در دبیرستان شاهد اینها گناهان کبیره بود. باور کنید کادر مدرسه آدم را مجبور به توبه ها می کردند، شنیدنی!
    گرچه داستان برداشتن سبیل خودش یک نهضتی شده بود توی مدرسه ما، ولی هنوز خاطره روزی که بدون سبیل رفتم مدرسه تیره پشتم را می لرزاند.
    اینطور دورانی مخوفی بود.
    بعد الان دختر دبیرستانی ها را که می بینم هم شاد می شوم و هم غصه م می گیرد. چیز مزخرفی است که آدم بین زمان گذشته و حال تناقض ببیند. حتی اگه زمان حال، بهتر از گذشته به نظرت برسد، آدم تازه باید جواب حسرت هاش را بدهد
    آره خوب. ما حسرت ناخن های لاک زده و ابروهای تمیز و آستین های کوتاه داشتیم.
    اینطور آدم های سطحی بودیم و اینجور حسرت های مبتذلی داشتیم.


     
     

    1390/12/4
  •  

    گیس طلا

    دوره های تاریخی مختلفی در گذشته ایران بوده است که میل به زندگی در آن زمان را داشته ام.

    سرکی به تخت جمشید در زمان ساخت آن بزنم

    دوران دلپذیر سامانیان را تجربه کنم

    دیداری با مجموعه ربع رشیدی داشته باشم

    وای که چه تصویرهایی در ذهن دارم

    اما نزدیکترین و ملموس ترین زمان ده چهل و پنجاه است

    دهه چهل دوره درخشان ادبی ایران و دهه پنجاه دوره سینمای متفاوت ما

    همیشه در حیرت این همه آدمهای خاص بودم که ناگهان در این مدت کوتاه نوشتند و گفتند و برخاستند

    در تخیلم به پاتوق های آنان می رم و با شاعرانی ملاقات می کنم دور آن میز در کافه نادری نشسته اند

    در این ساختمان قدیمی سر خیابان بهار که سالهاست از جلوی آن عبور می کنم غفاری تولید کدام فیلمش را داشته است؟

    در کدام یک از استودیو های سازمان تئاتر گاو فیلمبرداری شده است؟

    امروز عصر با تهیه کننده ای ملاقات داشتم که آن زمان را تجربه کرده بود و خاطراتش را از فر یدون ر هنما و پر ویز شفا می گفت و جو روانی حاکم به دانشجویان در آن زمان را

    این بار از دید دیگری به تخیلاتم نگاه کردم اگر من در ان زمان بودم

    آیا من نیز همرنگ جماعت می شدم و با پالتو وشال گردن و کتابی در جیب به ابراهیم گلستان و خشت و آینه اش ناسزا می گفتم

    ایا من نیز ملی گرایان را دست راستی های کثیف گیاهخوار می دانستم

    شاعران نوگرای غیر متعهد را به دلیل همین عدم تعهدشان را رد می کردم و شاعر را با خون و گلوله و گل سرخ تصویر می کردم

    نفی تمام کسانی که اکنون به احترامشان کلاه از سر بر می دارم

    توان بالاتر از موج ایستادن در من بود؟

    به فیلم غریبه و مه نگاه می کنم و ستایش می کنم بیضایی را که در آن هیجان و شور و فضای انقلابی گری ...از آیین ها و نگهداریشان گفته از آب و آینه و درخت ، از مردمی که باید بیاموزند و به یاد اوردند و ببخشند و بشناسند

    ...

    و بدبیینانه می بینم که همچنان خرد جمعی ما در غیاب است و جوگرفتگی مان در عیان


     
     

    دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید:
    1390/12/4

    شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور بیانیه‌ای از مردم خواسته است در روز پنجشنبه ۱۱ اسفنددر اماکن عمومی «حضوری پرشور» داشته باشند و روز ۱۲ اسفند و همزمان با انتخابات مجلس در خانه بمانند و انتخابات را تحریم کنند.

     
    در این بیانیه آمده است: امروز کسانی مردم را به شرکت در انتخابات می کنند که ذره ای برای رأی مردم ارزش قائل نیستند و در پی آنند تا در اولین فرصت، بقایای نشانه های جمهوریت و مردم سالاری را نیز بزدایند و با خاطری آسوده، انتصابی شدن همه مناصب را اعلام کنند.
     
    این بیانیه می‌افزاید: خلاقیت و پیگیری و حضور فعال کوشندگان آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب سبز در روزهای مانده تا ۱۲ اسفند، افزون بر آگاهی بخشی در مورد انتخابات دروغین آتی، و تبیین مواضع حق‌طلبانه و مشروع جنبش سبز، موجب گسترش و تداوم و تعمیق این جنبش اعتراضی و مدنی خواهد شد. 
     
    بر اساس این بیانیه «ابتکار و همفکری یاران جنبش سبز در شبکه‌های اجتماعی حقیقی و مجازی، همراه با امید، پایداری، شجاعت مدنی و پیگیری مستدام مطالبات قانونی و خواست‌های انسانی ، مددرسان تغییر سازنده در اوضاع نابسامان قعلی و خروج کشور از وضع بحرانی کنونی خواهد بود.»
     
    شورای هماهنگی راه سبز امید خطاب به «همراهان جنبش سبز» خاطر نشان کرده که «مبارزه مدنی، به شکل های مختلف صورت می گیرد. گاه به خیابان می آییم و بدون توسل به خشونت، حضور اعتراض آمیزمان را نشان می دهیم، و گاه در خانه می مانیم و نارضایتی مان را با نیامدن به پای صندوق های رأی به رخ می کشیم. به همراهان خود و مردم یادآوری کنید که امروزه قدرت واقعی در دست آنهاست و غیرقابل پیش بینی بودن کنش های اجتماعی آنها، خواب راحت از اقتدارگرایان سرکوبگر ربوده است.»
     
    در پایان این بیانیه آمده است: « از همگان دعوت می کنیم با برنامه ریزی قبلی، در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند، بیرون از خانه با حضور گسترده و پر شور در اماکن عمومی(مراکز خرید ، میادین ، پارک ها و…) به‌ویژه در فاصله ۴ تا ۶ بعد از ظهر، برای آگاهی دادن به دوستان در مورد انتخابات نمایشی، و در روز ۱۲ اسفند به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، یک روز را همراه خانواده در حبس خانگی بمانند و این بار اعتراض خود را اینگونه به نمایش بگذارند. راه سبز امید تا آخر سبز می ماند و امیدش را برای بهروزی مردم این سرزمین از دست نمی دهد.»
     
    منبع: کلمه

     
     

    1390/12/4

     

     
    محمدحسین بازگیر، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان می‌گوید از ابتدای سال جاری بیش از ۷۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های حفاظت شده این استان دچار آتش سوزی شده است.
     
    مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در عین حال گفت که میزان آتش سوزی مراتع و جنگل‌های لرستان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
     
    وی با اشاره به وضعیت تخریب جنگلهای استان، عمده ترین مشکلات زیست محیطی لرستان را آتش سوزی جنگلها، تخریب و تجاوز حریم جنگلها و مراتع و شکار و صید غیرمجاز عنوان کرد.
     
    این سخنان مدیرکل محیط زیست استان لرستان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان از وقوع ۷۴ فقره آتش سوزی طی شش ماه نخست سالجاری در این استان خبر داده بود
     
    علیرضا احمدوند با بیان اینکه آتش سوزی ها می تواند بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد به عرصه های استان آسیب برساند، عنوان کرد: بیشتر آتش سوزیهای سطح استان لرستان از نوع انسانی است.
     
    وی همچنین با تقسیم عوامل آتش سوزی انسانی به عمد و غیرعمد، یادآور شد: از دلایل آتش سوزیهای عمدی می توان به دو عامل اصلی اختلافات قومی و طایفه ای و ایجاد آتش سوزی در جنگلها به منظور تصرف اراضی ملی برای زراعت اشاره کرد.
     
    مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان ادامه داد: همچنین در آتش سوزی غیرعمدی عدم آگاهی تفریح کنندگان یا طبیعت گردان سبب بروز آتش سوزی شده و خسارات فراوانی به دنبال دارد.
     
    منبع: مهر

     


    شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    خبرهاي گذشته