-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۲۷, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 02/16/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های حقوق بشری، در روزهای اخیر، پرونده سعید ملک‌پور، فعال سایبری محکوم به اعدام در ایران به اداره اجرای احکام ارسال شده است.

به گزارش خانه حقوق بشر ایران، روز پنج‌شنبه، 16 فوریه، وکلای سعید ملک‌پور که برای پی‌گیری پرونده او به دیوان عالی کشور و دادگاه انقلاب مراجعه کرده بودند، متوجه شدند که پرونده او به اداره اجرای احکام فرستاده شده است.

بدین ترتیب دیوان عالی کشور در حال حاضر امکان اعاده دادرسی و دفاع مجدد از سعید ملک‌پور سلب شده است.

بنا بر این گزارش پرونده‌ی سعید ملک‌پور در حالی به اجرای احکام فرستاده شده که حکم اعدام وی که برای دومین بار در دیوان عالی کشور تایید شده بود، هنوز به وی و وکلای‌اش ابلاغ نشده است.

بیشتر بخوانید:

«تایید رسمی حکم اعدام سعید‌ ملک‌پور، فعال سایبری»


 


خبر / رادیو کوچه

کمیته هماهنگی انقلاب سوریه، روز پنج‌شنبه 16 فوریه، اعلام کرد در پی حمله ‌نیروهای نظامی سوریه به شهر درعا دست‌کم 18 تن تاکنون کشته شده‌اند. بیش‌تر قربانیان براثر تیراندازی مستقیم نیروهای ارتش سوریه به سوی آن‌ها جان خود را از دست دادند.

شهر درعا از بامداد امروز شاهد درگیری شدید میان نیروهای نظامی حکومت بشار اسد و ارتش آزاد سوریه بود‌.

به گزارش رویترز ساکنان شهر درعا می‌گویند که ارتش سوریه بامداد امروز با محاصره شهر درعا، بار دیگر با به‌کارگیری اسلحه سنگین از جمله توپ و تانک، گلوله‌باران مناطق مسکونی این شهر را از سرگرفت.

بر اساس این گزارش تعدادی از سربازان سوریه از ارتش این کشور جدا شده و به مردم پیوستند.

شاهدان عینی می‌گویند نیروهای نظامی، بامداد امروز شهر درعا هم مرز با اردن را مورد حمله قرار دادند تا با سربازانی که به تازگی از ارتش این کشور جدا شده‌اند‌، درگیر شوند.

آن‌ها افزودند که صدای چندین انفجار در مناطق البلد، المحطه و السد و تیر‌اندازی از سوی دو گروه درگیر شنیده می‌شود.

از سوی دیگر عشایر عرب سوریه روز گذشته از تشکیل یک شورای نظامی شامل تعدادی از اعضای عشایر به منظور دفاع از انقلاب مردم این کشور و سرنگونی حکومت اسد خبر دادند.

بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه اعلام کرد حکومت بشار اسد مرتکب جنایات ضد‌بشری علیه مردم سوریه شده است.

به گزارش العربیه بان‌کی‌مون با اشاره به گلوله‌باران شدید مناطق مسکونی توسط ارتش سوریه گفت: «در سوریه مناطق مسکونی گلوله‌باران می‌شود، بیمارستان‌ها به شکنجه‌گاه تبدیل شده و کودکانی که سن آن‌ها کم‌تراز 10 سال است مورد تجاوز قرار می‌گیرند و سپس کشته می‌شوند.»

درهمین حال اعضای اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با اکثریت آرا‌ به ایجاد گذرگاه امن برای مخالفان در سوریه رای مثبت دادند.

اتحادیه اروپا با تاکید بر قطع کامل روابط دیپلماتیک با حکومت اسد و فرا خواندن سفیران خود از دمشق، اعلام کرد از کنفرانسی که قرار است در 24 فوریه از سوی کشورهای دوست مردم سوریه برای پشتیبانی و حمایت سیاسی و نظامی از مخالفان بشار اسد در تونس برگزار شود به شدت حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

«اصلاحات تازه بشار اسد، تمسخر معترضان است»


 


اردوان روزبه/ رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

روزهای بعد سقوط طالبان بود که راهی افغانستان شده بودم. سفری که محصولش شد نمایش‌گاه عکسی از روزهای پایانی طالبان و آغاز دوره‌ای تازه برای مردم و کشوری که سال‌ها زیر آزار و اذیت یا دولت‌های خارجی بودند و یا حکومت‌های کمونیستی وطنی و بعد تفنگ سالاران یا به قول افغان‌ها «قوماندان‌ها» و البته با عکاس‌ها و خبرنگاران جوان این کشور. آن روزها آن‌چه که بیش از هر چیز مرا به خود مشغول می‌کرد شور و انرژی باور نکردنی جوان‌های آن دیار برای دانستن و نوشتن و عکس گرفتن و فیلم ساختن بود. انرژی که سایه چند ساله طالبان نه تنها نتوانسته بود آن را سرکوب بکند، بلکه باعث انباشت آن شده بود که با ولع تمام این نیروهای پر از شور را به آموختن وا می‌داشت.

بودن با جوان‌های افغان یکی از خاطرات زیبایی است که در سفرنامه‌هایی که بر کاغذ کشیدم مرور می‌کنم تا روزی بیش‌تر از آن‌ها بگویم.

همین انرژی باعث شد که با شرایط تازه‌ای که برای کشور افغانستان رخ داد، خیلی زود جوانان افغان بیاموزند و جذب فعالیت‌هایی شوند که برای سال‌ها دور از دست‌رس شان بود.

از سویی به راه افتادن برخی سازمان‌های غیر‌دولتی خارجی که به معنای واقعی هدف‌شان آموزش و هم‌راهی با مردم بود‌- البته تاکید می‌کنم برخی، چون بسیار سازمان‌ها فقط منابع خرج کرد بی در و پیکر پول بودند- باعث شد موج تازه‌ای از آموزش در بین علاقه‌مندان به راه افتد. عکس و چند رسانه‌ای، خبر و گزارش و تلاش برای انعکاس اوضاع درون افغانستان به بیرون، فعلی که با توجه به روی‌کرد‌های باقی مانده از ظلم و فشار به جا مانده در آن جامعه، کاری خطر‌آلود بود.

این‌ها مقدمه‌ای بود که بگویم رسانه‌ها اعلام کردند، یکی از عکاس‌های جنگی در افغانستان برنده جایزه رتبه دوم یکی از معتبرترین موسسات عکس خبری یعنی «ورد پرس فوتو» شده است. «مسعود حسینی» خبرنگار فرانس پرس توانست برنده جایزه دومین تک عکس خبری این موسسه در سال ۲۰۱۱ میلادی شود.

او هم‌چنین برنده رتبه اول عکس خبری در سال ۲۰۱۱ از سوی «POYi» شده است. مسعود حسینی عکاسی را زمانی فرا گرفت که در شهر مشهد در ایران مهاجر بود و پس از آن به صورت حرفه‌ای با آموزش در بنیاد فرهنگی آیینه در نزد «منوچهر دقتی» و «رضا دقتی» به کار حرفه‌ای عکاسی خبری پرداخت. در تمام این مدت این عکاس فعال در افغانستان راوی بسیاری از رخ‌داد‌ها و وقایع این کشور بوده است. عکس او که برایش مقام‌آورد انفجار بمبی در مراسم عاشورا در شهر کابل است که صحنه فریاد زدن دختری ۱۲ ساله به نام «ترانه» را در کنار اقوام و آشنایانش نشان می‌دهد. آقای حسینی خود در محل انفجار حاضر بوده است. ترانه در این انفجار در کنار زخمی شدن خواهر و مادر خود، برادرش را نیز از دست داده است. تاثیر‌گذاری این عکس باعث شد که از میان یک‌صد هزار عکس به عنوان دومین عکس برتر خبری جهان انتخاب شود.

با مسعود حسینی عکاسی خبری در کابل به بهانه انتخاب عکس به گفت‌و‌گو نشستم. قرار نشد که فقط از عکس بگوییم، گفتیم که از رنج‌های یک خبرنگار جنگی،‌ از آرزوهایش هم صحبت کنیم.


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«رقاصه معروف مصری: با اسلام، بی‌اسلام می‌رقصم»

«دینا» رقاصه معروف مصری تاکید کرد حتا در صورتی که دولت اسلامی در مصر بر سر کار آید و رقص را ممنوع کند باز هم به این حرفه ادامه خواهم داد و هیچ گاه به فکر کناره‌گیری از آن نخواهم افتاد.

وی با تاکید بر این‌که اسلام‌گرایان در مصر برای هنرمندان و عموم مردم این کشور تهدید به شمار می‌آیند‌، گفت: «من حرفه دیگری غیر از رقص نمی‌دانم بنا بر این در هر شرایطی از آن کناره‌گیری نخواهم کرد.»

دینا افزود: «نمی‌دانیم در آینده چه پیش می‌آید‌، اسلام‌گرایان می‌گویند در کار هنر دخالت نخواهند کرد اما هیچ تضمینی وجود ندارد‌، شاید پس از به حکومت رسیدن هنر را لغو و خواسته‌های خود را تحمیل کنند که در آن زمان کاری از دست ما ساخته نیست.»

گفتنی است چندی پیش یکی از اعضای اسلام‌گرایان تندروی مصری‌، ورزش فوتبال را حرام دانست اما پس از واکنش تند بسیاری از مردم این کشور از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

…………………………………………..

«سکس با نخست وزیر ایتالیا برای پیوستن به پلیس»

یکی از افسران پلیس ایتالیا روز سه‌شنبه در برابر دادگاهی در این کشور گفته است «کریمه محروقی» معروف به «روبی» افتخار می‌کرد که «برلسکونی» به وی وعده داده است برای پیوستن به پلیس به او کمک کند.

موضوع رابطه نخست وزیر ایتالیا با زنان جوان از جمله دختر مراکشی‌تبار به نام روبی‌، واکنش‌های بسیاری از جمله در روزنامه‌های ایتالیا برانگیخته است.

قانون ایتالیا آمیزش با دختران زیر 18 سال را جرم به شمار می‌آورد و در صورت ارتکاب چنین عملی دادستان این کشور متهمان را به پای میز محاکمه می‌کشاند.

برلسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا متهم است که پیش از 18 ساله شدن دختر مراکشی 13 بار با وی آمیزش جنسی داشته است.

«ارمیس کافارو» یکی از اعضای پلیس در دادگاه میلان گفته است او و یکی از هم‌کارانش در بیست‌و‌هفتم مارچ سال 2010 روبی را به دلیل شکایت هم اتاقیش مبنی بر سرقت از وی‌، دستگیر کرده بودند.

خبرگزاری ایتالیایی «انسا» به نقل از کافورا نوشت است‌: «روبی تصمیم داشت به نیروهای پلیس ویژه ایتالیا بپیوندد و هنگامی که به او گفتم که موفق به انجام این کار نخواهد شد‌، گفت‌: برلسکونی به من وعده داد‌، مدارک لازم را تهیه کند.»

پلیس ایتالیا افزود‌: «من دستور دادم روبی را به دلیل اتهام سرقت بازداشت کنند اما برلسکونی طی تماسی از پلیس خواست به دلیل نزدیکی روبی به خانواده حسنی مبارک و بیم از تاثیر این اقدام در روابط مصر و ایتالیا‌، وی آزاد شود.»

گفتنی است که بعدها مشخص شد دختر مراکشی هیچ‌گونه رابطه‌ای با خانواده حسنی مبارک ندارد و این تنها یک بهانه برای آزادی روبی بوده است.

دادستان شهر میلان پرونده‌ای در مورد رابطه جنسی نخست ‌وزیر سابق با دختران زیر هجده‌ سال و پرداخت رشوه‌، پرونده تشکیل داده و هم اکنون در جریان است.

نخست وزیر ایتالیا پیش‌تر این ادعاها را «بی‌معنی» خوانده و رد کرده بود.

…………………………………………..

«سواستفاده سونی از مرگ ویتنی هیوستون»

روز شنبه، «ویتنی هیوستون» در هتل «بورلی هیلز» در سن 48 سالگی درگذشت.

پس از بررسی‌های اولیه، مشخص شد که وی آن شب یک مخلوط کشنده از الکل و یک کپسول تجویز شده به نام «زاناکس» را نوشیده است.

پلیس اعلام کرد که امکان دارد وی به دلیل مصرف این کپسول با الکل دچار حمله قلبی شده باشد.

هم‌زمان رسانه‌ها اعلام کردند سی دقیقه پس از اعلام مرگ ویتنی، شرکت «سونی» که مجوز پخش موزیک‌های ویتنی را داشته قیمت‌های آن را افزایش داده است که با واکنش تند طرف‌داران وی و هم‌چنین خود رسانه‌ها روبه‌رو شده بود.

…………………………………………..

«گرمی یا ادل پارتی»

جشن‌واره «گرمی» روز یک‌شنبه، برگزار شد اما این جشن‌واره به جشن‌واره «ادل» خواننده جوان و پاپ بریتانیایی تبدیل شد.

ادل در این روی‌داد توانست شش جایزه این جشن‌واره را از آن خود کند.

این در حالی است که وی 23 ساله است و در این جشن‌واره جایزه به‌ترین آلبوم سال را برای آلبوم «21» دریافت کرد.

البته یک نکته این‌که وی از «الک بالدوین» به دلیل سکسی بودن خوشش آمده بود و به وی ابراز علاقه کرده است.

الک بالدوین، هنرپیشه آمریکایی است که چندی پیش به دلیل آن‌که به هنگام برخاستن هواپیما سرگرم بازی کامپیوتری بود، خدمه پرواز هواپیمای مسیر لس‌آنجلس به نیویورک از وی خواستند هواپیما را ترک کند.

…………………………………………..

«لخت شدن برای فروش بیش‌تر»

«جنیفر لوپز» برای فروش آخرین محصول عطر خود به نام «درخشان» (Glowing) دست به یک کار تبلیغاتی زد.

وی برای این‌که بتواند این محصول را به راحتی در بازار عرضه کند به‌ترین کار را در قرار دادن تصویر برهنه خود برای تبلیغ 18امین عطر تولیدی خود دانست.

البته جی‌لو تاکید کرد که این تنها برتری این محصول نیست بلکه عطر جدید دارای بویی سکسی‌تر و هم‌چنین رنگی تیره‌تر نسبت به تولیدات پیشین است.

…………………………………………..

«شب مرگ هیوستون، شب عروسی کارداشیان»

شبی که ویتنی هیوستون از دنیا رفت همه چشم‌ها به سوی او دوخته شد جز چشمان تیز پاپاراتزی‌ها.

آن روز در هتل بورلی هیلز تنها ویتنی آن‌جا نبود. کیم‌ کارداشیان و رگه بوش نیز در آن هتل قرار نهار داشتند. این در حالی است که این دو پیش از برنامه گرمی، در مهمانی کلایو دیویس شرکت کرده و سعی داشتند تا با طرف‌داران خود با هم عکس بگیرند.

یکی از پاپاراتزی‌ها گفت: «کیم حتا از زمانی که با کریس آشنا شده بود خوش‌حال‌تر به‌نظر می‌رسید.»

…………………………………………..

خبرهای خطی

«جنیفر آنیستون» 43 ساله شد. اما هم‌چنان فرد مشخصی در زندگی‌اش نیست به جز «جاستین تیرو».

زندگی «پرنسس دایانا» فیلم سینمایی می‌شود. نائومی واتس به‌زودی در نقش پرنسس «دایانا»، شاه‌زاده انگلیسی به ایفای نقش خواهد پرداخت.

نخستین تصویر از فرزند «بیانسه» منتشر شد.


 


نهال نوریان/ رادیو کوچه

«هفت سال اول را معلم بودم

۲۴ بعد را:

شاگرد مکانیک

جورا‌ب‌فروش کنار خیابان

ظرف‌شوی رستوران

راننده‌ی پیتزافروشی

کارمند تعاونی دانش‌گاه

پروازدهنده‌ی کبوترهام

بی‌کار

عضو انجمن شعر

نقاش ساختمان

دلال پاکت و کیسه‌ی نایلونی

سیگارفروش کنار صبح تا ساعت چهار میدان

مغازه‌دار

سیاسی

فراری‌دهنده

فراری

حیرت‌زده‌ی سرگذشت «هایدپارک» لندن

 خیابان به خیابان

شهر به شهر

قاره به قاره

زندگی مرا فرستاد

به آدرس عوضی.»

در بالا شعری از «تیرداد نصری» را مرور کردیم که به سنتی از شعر معاصر تعلق دارد که آن را «موج نو» می‌نامند. جریانی که به‌سمت نوعی از «شعر نثرگرا» حرکت می‌کند و شاعرانی چون محمدرضا اصلانی، شاهرخ صفایی، شهرام شاهرختاش، فریدون معزی مقدم، م. نوفل، محمدرضا فشایی، عظیم خلیلی، مجید نفیسی، م. موید، بیژن الهی، بهرام اردبیلی، حسین رسائل، هوتن نجات، حمید عرفان، پرویز اسلام‌پور و چند تن دیگر که همگی از شعر احمدرضا احمدی تاثیر پذیرفته‌اند، پرچم‌داران این نوع شعر هستند. از این نام‌ها تعداد اندکی چون مجید نفیسی، بیژن الهی، بهرام اردبیلی، پرویز اسلام‌پور و هم‌چنین احمدرضا احمدی ماندگار شده‌اند که اکنون می‌توان نام تیرداد نصری را هم به سلسله‌ی شاعران موج نو افزود.

تیرداد نصری شعر را از شانزده‌سالگی آغاز کرد و اگرچه جز چند مقاله و چند شعر پراکنده در نشریه‌های مکتوب فارسی‌زبان درون‌مرزی، چیز دیگری از او در ایران منتشر نشده است، ولی علاقه‌مندان و شاگردان خود را همیشه داشته است.

هوش‌مندی، روحیه‌ی تحلیل‌گری و توجه به زبان از ویژگی‌های نثر، نقد و شعر تیرداد به شمار می‌رود. سطرهای ساده، با تصویرهای آشنا در کنار هم چیده می‌شوند و آرام‌آرام پیکره‌ای را می‌سازند که خواننده را به چشم‌اندازی دیگر رهنمون می‌کند؛ به خواننده برای فکر کردن و برای بهره از زبان، ابزار می‌دهد و او را با افق‌های جدید و بکر آشنا می‌کند.

تیرداد از سال 1378 از ایران خارج شد و به لندن مهاجرت کرد. او در سال 1331 به دنیا آمد و در هشتم آبان 1386، دور از وطن و در مه لندن درگذشت. پس از درگذشت تیرداد نصری، تنها محمدصادق رییسی در روزنامه‌ی اعتماد ملی در نشریه‌های داخلی، مطلبی در رئای او نوشت و گوشه و کنار در نشریه‌های تخصصی ادبی هم یادداشت‌هایی هر چند کوچک به چاپ رسید، ولی بازتاب مرگ او در دنیای مجازی به گونه‌ای دیگر بود؛ گروهی از شعردوستان که او را می‌شناختند، پیش از این هم با شعر او آشنایی داشتند و گوشه و کنار فضای سایبری شعرهایی از او را و گاهی هم صدای او را جسته بودند و گروهی هم که از او خبری نداشتند، پس از مرگ او، با شاعر آشنا شدند و کتاب‌ها و نقدهایش را مطالعه کردند. در نت، از تیرداد نصری به‌جز نقدها و تحلیل‌ها و شعرهای پراکنده، سه کتاب شعر با نام‌های «دو قدم مانده به خاکستر»، «و در همه‌ی بندرگاه‌ها صحبت از کشتی گم‌شده بود» و «شعرهای بچه‌های محل» یافت می‌شود. «شعرهای بچه‌های محل» کتابی شامل دو دفتر است که در بهمن‌ماه 1386 توسط «نشر شعر پاریس» و با همت مهرداد عارفانی به دوستداران شعر ارایه شده است.

شعرهای این شاعر هنوز به بازنویسی و بازنگری نیاز داشتند اگرچه استاندارد کاری تیرداد نصری در سطح مطلوبی قرار دارد، ولی اگر بخواهیم او را در سنت شعر خود قرار دهیم، باید نمونه‌های قابل قبول‌تری از کار او را پیش روی علاقه‌مندان قرار داد. گاهی سطربندی‌ها از شعر خالی می‌شوند و گاه به‌جز ساختار عمودی، چیزی از روساخت و زیرساخت شعر باقی نمی‌ماند؛ حال آن‌که ساخت عمودی شعر هم به‌خودی‌خود آن‌قدر دارای اهمیت نیست که بر آن پای‌فشاری کنیم، ولی آن‌چه پاشنه‌ی آشیل  سنت شعری موج نو محسوب می‌شود، همین بندبازی روی طناب میانه‌ی شعر و نثر است که گروهی از شاعران این حوزه چون پرویز اسلام‌پور، آن را با شاعرانگی غلیظ آثار خود حل کرده‌اند.

در زیر شعر «زمزمه» از کتاب «شعرهای بچه‌های محل» تیرداد نصری را می‌خوانیم:

«این روزها ستایش غیر رسمی عدالت خطرناک است»

یکی از روی نامه‌ای آن را خواند

و سر تکان داد

«این روزها ستایش غیر رسمی آزادی خطرناک است»

کناری راننده گفت

و بقیه، سر تکان دادند

شب وُ شاعر

در حاشیه‌ی روزنامه نوشتند:

«این روزها ستایش غیر رسمی نان خطرناک است»

فرشتگان وُ

خدا سر تکان دادند.

در محله‌ی ما سر تکان نمی‌دهد هیچ‌کس؛

آنان

جسورانه به نان می‌اندیشند

در خوابشان

عدالت را

و در خواب‌شان آزادی را

چون دعایی غیر رسمی زمزمه می‌کنند


 


مینا پاکدل/ رادیو کوچه

25 بهمن 1389 در تاریخ ایران ثبت شده است. تاریخی که شاید روزی در مدارس ایران هم به روز حصر کاندیدای ریاست جمهوری سال 1388 شناخته شود. شاید به اسم رهبران جنبش سبز یا جنبش اعتراضی مردم ایران.

تاریخ اعتراضات مردم ایران در این تاریخ تغییر کرد. تغییری که با قطع روابط تاثیرگذارترین چهره‌های معترض با مردم رقم خورد.

شاید برخی بر این باور باشند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران حرکت اعتراضی مردم نبودند و منتقدان بسیاری در تاخت و تاز به جمهوری اسلامی این دو چهره سیاسی را نیز از تیغ نقد نگذرانند. اما پس از یک‌سال که از حصر آن‌ها گذشته است تاثیرگذاری نظرات، بیانیه‌ها و خواسته‌های‌شان بیش از پیش روشن می‌شود.

جنبشی که مدت‌ها هیچ حرکت اعتراضی مشهودی نشان نداده بود با یک بیانیه و درخواست این دو چهره سیاسی برافروخته شد و بار دیگر در خیابان‌های ایران دست به تجمع زد. اتفاقی که پس از حصرشان تقریبن تکرار نشد.

25 بهمن 1389 در شهر‌های مختلف ایران با شرکت اقشار مختلف مردم برای اعلام هم‌بستگی با اعتراضات مردم تونس و مصر بعد از راه‌پیمایی حامیان حکومت در ۲۲ بهمن اعتراضات خیابانی معترضین به حکومت ایران شکل گرفت. گزارش‌های مختلف از بسیاری از شهرهای ایران نظیر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و رشت از حضور مردم در خیابان‌ها خبر می‌داد در تهران و در ساعت‌های اولیه تظاهرات به صورت آرام و پراکنده و بدون ضدوخورد انجام می‌شد. پس از آن با حمله نیرو‌های پلیس ضد شورش، لباس شخصی‌ها و گارد ویژه به تظاهرکنندگان، این اعتراضات به خشونت کشیده شد. این تظاهرات با اعلام میرحسین موسوی و مهدی کروبی مبنی بر دریافت مجوز از وزارت کشور در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ برنامه‌ریزی شد.

پس از قیام مردم مصر و تونس، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به طور مشترک طی نامه‌ای، درخواست مجوزی برای شرکت مردم در تظاهرات حمایتی از مردم این دو کشور کردند. چند روز پیش از نوشتن این نامه، موسوی و کروبی در دیدار با آیت‌اله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه، نسبت به اعدام‌های سیاسی متعدد در ایران اعتراض کرده بودند. این مجوز تا آخرین روز در اختیار معترضین قرار نگرفت. البته این اتفاق قبلن برای ۲۵ خرداد نیز افتاده بود. پس از درخواست مجوز برای تظاهرات ۲۵ بهمن ماه بسیاری از مشاوران و اطرافیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از جمله تقی رحمانی، صالح نقره کار، علی باقری، محمد مصطفی بیات زنجانی، سوسن بیات زنجانی، رامتین مقدادی و مصطفی میراحمدی‌زاده دستگیر و زندانی شدند. هم‌چنین احمد جنتی در راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن در اصفهان، محسنی اژه‌ای‌، سردار نقدی و دیگر سرداران سپاه معترضین را پیش از شرکت در تظاهرات تهدید کردند.

هم‌چنین پس از مخالفت وزارت کشور با صدور مجوز برای تظاهرات ۲۵ بهمن اردشیر امیرارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی و اسماعیل گرامی مقدم سخن‌گوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی در مصاحبه‌هایی جداگانه با شبکه بی بی سی فارسی اعلام کردند که دیگر نیازی به مجوز نیست و راه‌پیمایی در هر صورت برگزار می‌شود.

در صبح روز ۲۵ بهمن، اکبر امینی یکی از طرف‌داران جنبش سبز و از بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، با در دست داشتن پرچمی سبز و عکس‌های جان‌باختگان اعتراضات جنبش سبز از جرثقیلی واقع در چهارراه قصر تهران بالا رفته و موجب تجمعات اولیه مردم در تظاهرات ۲۵ بهمن ماه در این محل شد. ماموران امنیتی با آوردن خانواده او به محل و تهدید آن‌ها، او را مجبور به پایین آمدن از بالای جرثقیل کردند. وی گردن خود را با طناب آبی به جرثقیل بسته بود تا در صورت دخالت ماموران به دار آویخته شود. وی پس از پایین آمدن از جرثقیل توسط ماموران امنیتی دستگیر شد.

 در درگیری‌های روز ۲۵ بهمن یک دانش‌جوی ۲۶ ساله رشته هنر به‌نام صانع ژاله در خیابان امیر اکرم تهران بر اثر اصابت گلوله کشته شد. منابع خبری معترضان، ژاله را یکی از تظاهرات‌کنندگان معرفی کردند که توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌ است. وی یکی از هواداران آیت‌اله منتظری از حامیان جنبش سبز بوده است‌. در مقابل رسانه‌های حکومتی ادعا کردند که ژاله از اعضای بسیج بوده و توسط «عوامل فتنه‌گر و گروهک مزدور و تروریستی منافقین» به قتل رسیده ‌است. احمدرضا رادان نیز با تایید مرگ یک نفر، از زخمی شدن تعدادی دیگر خبر داد و گفت که ۹ نفر از مجروحان جزو نیروهای امنیتی بوده‌اند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی هم‌چنین خبر از کشته شدن فرد دیگری به نام محمد مختاری در درگیری‌های ۲۵ بهمن داد که بعد از زخمی شدن در بیمارستان در‌گذشت. این خبرگزاری مسوول تیراندازی این جوان را «عوامل فتنه‌گر و گروهک مزدور و تروریستی منافقین» دانست.

رامین پرچمی بازی‌گر فیلم اخراجی‌ها و تعداد زیادی از دانش‌جویان، معترضین و مردم عادی نیز در تظاهرات ۲۵ بهمن نیز دستگیر و بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد.

در تاریخ ۲۰ بهمن٬ مهدی کروبی یکی از سران مخالفان دولت در حصر خانگی قرار گرفت و از دیدار با اعضای خانواده خود تا تاریخ ۲۵ بهمن منع شد. این در حالی بود که ماموران در اطراف خانه وی مستقر شده بودند.

 هم‌چنین میرحسین موسوی در تاریخ ۲۵ بهمن در حصر خانگی قرار گرفت و پلیس کوچه‌ای که منزل وی در آن قرار دارد را مسدود کرده بود، به طوری که ورود و خروج از آن ناممکن بود و نیز کلیه تلفن‌های خانه وی از جمله تلفن هم‌راه او و همسرش نیز قطع شده‌ بود. به نقل از خبرگزاری کلمه این اقدامات برای جلوگیری از حضور میرحسین موسوی در راه‌پیمایی هم‌بستگی با مردم تونس و مصر صورت گرفت.

حصری که تا امروز 26 بهمن ماه 1390 ادامه دارد و بسیاری بر این باورند که شکسته شدن حصر این دو چهره سیاسی مصادف با پیروزی مخالفان حکومت جمهوری اسلامی خواهد بود. و حکومت تا پیش از شکست کامل از معترضین تن به آزادی آن‌ها نخواهد داد.

در 25 بهمن 90 شورای هماهنگی راه سبز امید طبق بیانیه‌ای از مردم خواست بار دیگر و در سال‌گرد حصر رهبران جنبش اعتراضی ایران که آن‌ها دیگر هم‌راهان جنبش سبز می‌خوانند نه رهبران جنبش در خیابان‌ها حاضر شده و راه‌پیمایی سکوت برگزار کنند.

محسنی‌ارژه‌ای سخن‌گوی قوه قضایه پیش از برگزاری راه‌پیمایی پیش‌بینی کرد که روز 25 بهمن ماه مردم برای خرید شب عید به خیابان‌ها بیایند و فضای خیابان کمی پر ترافیک‌تر و شلوغ‌تر باشد.

شاید به همین دلیل هم بود که از نیروهای انتظامی، نظامی، گارد ویژه و پلیس ضد شورش مدد خواستند و تمام گزارش‌ها از ایران حکایت از فضایی امنیتی در شهرهای بزرگ دارد.

تجمعاتی نه چندان بزرگ و منسجم در خیابان‌های تهران شکل گرفت. اما به دلیل ایجاد فضای امنیتی و البته این‌که بسیاری از معترضین امروز یا در زندان‌های جمهوری اسلامی روزگار می‌گذرانند. یا بساط کوچ بسته‌اند و یا این‌که سال گذشته و در پی برگزاری راه‌پیمایی 25 بهمن و در ادامه آن دوشنبه‌های اعتراضی در خیابان‌های تهران دستگیر شده و تصویر آن‌ها پس از وادار شدن به تعهد کتبی برای عدم حضور در خیابان‌ها در مرکز پلیس ثبت شده است، از شرکت در تظاهرات اجتناب کرده یا در صورت شرکت ترجیح دادند چون عابران در حال گذر فقط به رصد شرایط بپردازند این اعتراض نمود چندانی نداشته است.

جالب‌ترین نکته در سال‌گرد 25 بهمن هم‌راهی معترضان عرب به خصوص معترضان سوریه بود که از نماد 25 بهمن استفاده کرده و در فضای مجازی هم‌راهی خود با جنبش اعتراضی ایران را نمایش دادند.

شاید قطع ارتباط میرحسین موسوی و مهدی کروبی با مردم ایران و کم‌رنگ شدن حضور مردم در خیابان‌ها خود دلیل مسلمی باشد بر تاثیرگذاری این چهره‌های سیاسی در ادامه اعتراضات مردمی. چهره‌هایی که با درخواست حضور در 25 بهمن ماه 1389 با وجود این‌که همه مردم از عواقب شرکت در این راه‌پیمایی باخبر بودند باز هم به خیابان‌ها آمدند و راه‌پیمایی بزرگ و منسجمی را شکل دادند. اما امروز با روشن نبودن سیاست‌های شورای هماهنگی، مشخص نبودن نام و پیشینه اعضای آن مردم کم‌تر تمایل به هم‌راهی آن‌ها نشان می‌دهند. شاید وقت آن رسیده باشد که شورای هماهنگی شفاف و روشن مواضع، اعضا و تصمیم گیرندگان این شورا را معرفی کند. چرا که مردم ایران نشان داده‌اند حاضر به هم‌راهی هیچ گروه و شخصی که در فضای ابهام برای‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند، نیستند. تمایل به هم‌راهی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از آن جهت بود که نه از بیرون مرزها برای مردم داخل تصمیم می‌گرفتند و نه چهره‌های ناشناس و گم‌نامی بودند که پشت یک شورا و اسم مستعار پنهان شوند. شاید تنها راه هم‌راهی مردم ایران این روزها شفافیت است و بس.


 


مه‌شب تاجیک/ رادیو کوچه

استاندارد کردن، عمل ایجاد مقرراتی است برای استفاده عمومی و مکرر با توجه به مشکلات بالفعل و بالقوه که هدف از آن دست‌یابی به میزان مطلوبی از نظم در یک زمینه‌ی خاص است. اهدافی که استاندارد بودن و یا شدن یک سری مسایل دنبال می‌کنند، عبارت است از صرفه‌جویی‌های لازم در مصرف نیروی انسانی، مواد، انرژی و هم‌چنین حمایت از مصرف کننده و دادن اطمینان خاطر به او که با آرامش بیش‌تری به استفاده از کالای مورد نظر بپردازد. حفظ ایمنی و بهداشت و حفظ محیط زیست و هم‌چنین ایجاد ارتباط به‌تر و گاهی حتا بروز انواع خلاقیت‌ها از مسایلی است که استاندارد بودن دنبال می‌کند. شاید برای ما که بیش‌تر عادت داریم علامت استاندارد را به روی وسایل ابتدایی زندگی ببینیم یا حتا خوراکی‌ها بروز خلاقیت و مسئله ظهور آن کمی عجیب به نظر برسد ولی برنامه‌ی امروز به میزان استاندارد بودن وسایلی می‌پردازد که برای همه‌ی جوانب زندگی یک کودک لازم است. در واقع به نظر می‌رسد، بسیاری از وسایل دوروبر کودک برای استفاده‌ی او یا حتا بازی‌های که کودک فرا می‌گیرد و انجام می‌دهد، استانداردهای لازم را برای رشد او، چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ شخصیتی نداشته باشند. به خصوص این مسئله وقتی نمود پیدا می‌کند که به حوزه‌ی سلامت او و یا الگو برداری‌های کودکمان برمی‌گردد.

به همان میزان که استاندارد‌سازی در زندگی افراد بزرگ‌سال‏ اهمیت دارد، همان اندازه و شاید حتا بیش‌تر هم برای بچه موضوع حساس و پراهمیتی است. کودک به وسیله وسایلی که استاندارد هستند، آموزش‌های زیست‏ ابتدایی را به‌تر فرا می‌گیرد. برای مثال در همان مراحل اولیه به دنیا آمدن کودک استفاده از وسایلی که استاندارد باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مانند تخت‌خوابی که کودک در آن می‌خوابد، وسایلی که با آن تغذیه می‌شود و یا حتا اسباب‌بازی‌های که در همان مراحل شناخت کودک از پیرامون به او در زمینه‌ی شناختن صداها و رنگ‌ها یاری می‌رسانند. واقعیت این است که شاید در هر شرایطی و برای هر کودکی، این امکان فراهم نباشد و خانواده‌ها به سختی بتوانند وسایل معیشتی کودکان‌شان را فراهم کنند، اما در صورتی که هر وسیله‌ای که برای بچه‌ها تولید می‌شود، با هر هزینه‌ی مالی که برای آن می‌شود، از استانداردهای ابتدایی برخوردار باشد، طیف وسیعی از کودکان می‌توانند از یک زیست استاندارد اولیه برخوردار باشند که بدون شک در آرامش جسمی و روانی آن‌ها اهمیت به سزایی ایفا می‌کند.

مسئله‌ی دیگر در زمینه‌های استانداردسازی بازی بچه‌‌ها است. پدر و مادر باید تفاوت میان بازی‌هایی را استاندارد اولیه را برای سلامت روان و بروز خلاقیت کودک دارند تا بازی‌هایی که صرفن وقت پرکنی برای کودکان هستند بدانند. زیرا تا زمانی‌که والدین و مسوولین این موضوع را درک نکنند، نمی‏توانند بچه‏ها را به سمت شرایط مطلوب رهنمون کنند‏. در واقع بازی‌های استاندارد و غیراستاندارد در یک نکته وجه‏تشابه‏ دارند و آن این است که بازی خوب نیز مفید است و بازی بد بی‏ارزش و چه بسا زیان‏آور. در هر بازی خوب که با استانداردهایی تهیه شده باشد که تمام جوانب رشد و فکر یک کودک را در نظر گرفته باشد، فکر و نیروی جسمانی‏ کودک به کار می‌افتد. اگر یک عروسک کوکی برای‏ کودک خریده شود، که تنها با کوک کردن حرکت کند، طفل از بازی با عروسک چیزی نخواهد آموخت و لذت‏ نخواهد برد و فقط نقش یک تماشاچی را خواهد داشت. هر بچه‏ای وادار شود با این روش‌ها بازی‏ کند، در آینده شخصی فاقد اتکا به‌نفس، محتاط و گوشه‏گیر خواهد شد و در هیچ کاری قوه خلاقه‏ نخواهد داشت. در نتیجه هیچ‌گاه به تنهایی قادر به رفع مشکلات خود نخواهد بود. به هرحال باید دانست اگر بچه‌ها در بازی‌هایی با همان استانداردهای گفته شده شرکت کنند و یا با اسباب‌بازی‌هایی که خود در آن نقشی فعال داشته باشد، آن بازی‌ها برای‌شان بسیار مفیدتر خواهد بود تا بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که تنها کالایی لوکس برای کودک به شمار می‌آیند. در واقع این نوع از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها به نوعی مخرب‏ زندگی آینده‌ی او نیز هست.

در قرنی که سرعت و نحوه‌ی زندگی در اجتماعات پیش‌رفته‏ و بزرگ طوری است که تعامل بزرگ‌سالان‏ و کودکان لازمه‌ی یک زندگی است، به‌تر است که‏ کودکان در بازی‌های خود هم مهارت‌های‏ عقلانی را به دست آورند، خلاقیت خود را بروز دهند و انرژی خود را به به‌ترین نحو ممکن با شیوه‌های درست تخلیه کنند و این راه به سادگی ممکن نیست مگر این‌که استانداردهای اولیه در هر قدم از فعالیت‌های کودک رعایت شده باشد. در اسباب‌بازی‌هایی که او در پارک‌ها با آن‌ها بازی می‌کند، اگر که استاندارد‌سازی نشده باشند، به طور حتم، به جسم و روان او صدمه وارد خواهند کرد. یا در وسایلی که در مهدکودک‌ها برای سرگرمی کودکان تعبیه شده است. می‌بینیم که از وقتی یک کودک به دنیا می‌آید تا تمام مراحل رشدش، برای یک زیست سالم و شاداب و کسب انواع مهارت‌ها به استاندارد سازی نیاز است. اغلب‏ می‌دانیم که اگر کودکی بخواهد زندگی را با نحوه‌ی صحیح‏ آغاز کند و در آینده دچار مشکل نگردد، احتیاجات ابتدایی از قبیل‏ غذا، پوشاک تا بازی‌ها و سرگرمی‌هایش باید با یک استاندارد مطلوب روبه‌رو باشد. کودک نمی‌تواند و نباید هر مسئله‌ای را تنها هضم کند، بلکه باید بیاموزد قبل از هر هضمی به تحلیل و کنکاش مسایل بپردازد و این تنها در سایه بروز خلاقیت‌ها، تفکر و مهارت‌هایی امکان‌پذیر است که با استانداردهای زندگی برای او تامین شده است.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

در یک سال گذشته مطبوعات و صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی بارها چهره‌های قدیمی ورزش را در حالی به نمایش گذاشته‌اند که یا مشغول دست‌فروشی بوده‌اند و یا بیمار و بی‌کس در گوشه‌ای رها شده‌اند. این اقدامات متاسفانه بیش‌تر جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و بیش از آن‌که نتیجه‌ای برای ورزش‌کاران داشته باشد تلاش برای جلب مخاطب برای این رسانه‌ها بوده است. در تازه‌ترین و دردناک‌ترین این خبرها خبرگزاری‌ها گزارش کردند که «مجتبی مرادی» قهرمان جوان کشتی استان «خوزستان» برای تامین هزینه‌های زندگی و نیز اردوهای اعزامی ناگزیر شده که کاری پیدا کند و چون در این راه موفق نبوده مجبور شده است تا دست به سمبوسه فروشی بزند و مخارج زندگی خود را از این راه تامین کند.

«مرادی» می‌گوید: «پنج سال است که به طور متوالی برای «دزفول» مقام جهانی و کشوری می‌آورم و در سال 90 مقام سوم کشتی آزاد جهان در «مجارستان» را کسب کردم که در این خصوص از سوی تربیت بدنی تنها 800 هزار و شهرداری 500 هزار تومان به من کمک شده است و این در حالی است که برای اعزام در هر یک از اردوهای تیم‌ملی به تهران حداقل 200 هزار تومان هزینه‌ام می‌شود.

مرادی اضافه می‌کند: «پدر پیری دارم که نه سال است به دلیل درد شدید کمر و زانو خانه‌نشین شده و من و برادر دانش‌جویم برای تامین مخارج زندگی در میدان بارفروشان دزفول سمبوسه فروشی می‌کنیم. من به دلیل فقر مالی از ادامه تحصیل نیز باز مانده‌ام.»

———————————————————-

خبرهایی به گوش رسیده که نشان می‌دهد «مصطفی دنیزلی» تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج است. «دنیزلی» بابت قراردادهای صد‌ها میلیون تومانی که سال‌ها با باش‌گاه‌های فوتبال ایران هم‌چون «پاس» و «پرسپولیس» داشته مالیات خود را به طور کامل پرداخت نکرده است. این در حالی‌ست که اکثر مربیان و بازی‌کنان خارجی که جذب باش‌گاه‌های لیگ بر‌تر فوتبال ایران می‌شوند بابت درآمدی که در کشور کسب می‌کنند هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و به راحتی به فرار مالیاتی تن می‌دهند، اما ظاهرن افندی آن‌قدر زرنگ نبوده است که بتواند قسر در برود.

آن‌طوری که از ظواهر امر پیداست انتخابات تعیین ریاست جدید فدراسیون فوتبال بدجوری هوس‌برانگیز بوده و همه را وارد میدان کرده است، از سرداران سپاه تا مدیران سابق و فعلی باش‌گاه‌های کشور. از آخرین نفراتی که به این رقابت وارد شده‌اند «محمد مایلی‌کهن» مرد همیشه معترض و عصبانی جمهوری‌اسلامی و دوست و یار غار «محمود احمدی‌نژاد» است. در همین راستا گفته می شود شایعات استعفای «رویانیان» هم‌چنین دلیلی دارد. او البته برای رد گم کنی گفته است که: «استعفای من مربوط به امروز و دیروز نیست. من سه ماه پس از حضورم در باش‌گاه «پرسپولیس» و در ماه آذر بود که استعفای خودم را تقدیم وزیر ورزش کردم.» اما «رویانیان» بعد از این‌که دیده است شانس چندانی برای به دست آوردن این مقام ندارد پشیمان شده و بهانه‌ی تازه‌ای برای انصرافش از استعفا پیدا کرده است. او گفته است: «وقتی روز 22 بهمن به راه‌پیمایی رفته بودم رفتاری از هواداران دیدم که خیلی روحیه‌ام را عوض کرد و حتا من را ترغیب کرد که در این پست بمانم.» شما حالا دیگر خودتان رابطه‌ی رفتار هواداران در راه‌پیمایی 22 بهمن و انصراف از استعفا و یا همان ربط «گودرز» به «شقایق» را پیدا کنید.

————————————————————

طبق شنیده‌ها پس از آن که گفته می‌شد اگر «استقلال» به «ذوب‌آهن» ببازد، «هنکه» سرمربی این تیم می‌شود و «مهدی پاشازاده» دست‌یار او، پس از آن‌که این اتفاق نیافتاد «مظلومی» در کنفرانس مطبوعاتی علیه دست‌یارش موضع گرفت و گفت: «آقایان جانشین من را انتخاب کرده بودند که اگر ببازم او بیاید ولی حالا این‌طور نشد و تیر آقایان به سنگ خورد.» او در ادامه مدعی شد: ««هنکه» در تیم هست و لزومی به جانشین شدن من ندارد و نیز احتیاجی هم به «پاشازاده» ندارد. «مظلومی» که ظاهرن این مسئله را یک کودتای خفیف می‌دانسته در روزهای گذشته برخوردش با «هنکه» عوض شده است و کار به جایی رسیده که «مظلومی» حتا اجازه دخالت در تمرینات را هم به دست‌یارش نداده و او را به یک نیمکت‌نشین تبدیل کرده است.

پس از این جریانات، «هنکه» نیز ساکت ننشسته است و در حضور خبرنگاران اعلام کرده که به دلیل مشکل با باش‌گاه آماده تمرین دادن و اجرای برنامه‌ها نیست. ولی طبق شنیده‌ها مشکل «هنکه» سرمربی تیم بوده است نه باش‌گاه. گفته می‌شود که «پاشازاده» هم طی مصاحبه‌ای ضمن حمایت از «هنکه»، «مظلومی» را به شدت مورد حمله قرار داده و او را متهم به این کرد که حتا بلد نیست سیستم 2-4-4 را به خوبی اجرا کند و به همین سبب حاضر نیست با مربی‌ای کار کند که بیش‌تر از او بلد نیست.

————————————————————-

و حالا چند خبر کوتاه بشنوید. «مجید صالح» و «میروسلاو بلاژویچ» آخرین اخراجیان لیگ برتر فوتبال ایران بودند. «صالح» که برای گرفتن مرخصی یک هفته‌ای برای دیدن فرزندش به دفتر باش‌گاه «سایپا» رفته بود متوجه شد که به مرخصی احتیاجی نیست و او می‌تواند پس از باخت به «سپاهان» تا هر زمان که دلش می‌خواهد استراحت کند. «بلاژویچ» هم که فکر می‌کرد ابراز علاقه‌اش به «محمود احمدی‌نژاد» ضامن بقای او در باش‌گاه «مس» می‌شود دیروز فهمید که این‌طورها هم نیست و باید چمدانش را ببندد و به کشورش باز گردد.

————————————————————-

«جواد نکونام» بازی‌کن بااخلاق و مردمی و کاپیتان تیم‌ملی فوتبال کشورمان آن‌قدرها که برای مردم محبوب است برای مسوولان نیست. «نکونام» که از این همه بی‌مهری و عدم پخش بازی‌های تیم «اوساسونا» از صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی به ستوه آمده است اظهار امیدواری کرد که مردم بتوانند بازی‌هایش را از روش دیگری ببینند. «نکونام» گفته است که دیگر صدا و سیمای ایران برایش مهم نیست.

————————————————————-

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا جدیدترین رده‌بندی تیم‌های‌ملی فوتبال جهان را اعلام کرد. در این رده‌بندی تیم‌ملی ایران با سه پله سقوط در رده چهل و هفتم جهان جای گرفت، اما جای‌گاه چهارمی خود را در آسیا حفظ کرد. تیم‌ملی «اسپانیا» هم‌چون ماه‌های قبل با 1566 امتیاز هم‌چنان تیم اول جهان است. «آلمان» با یک پله صعود به رده‌ی دوم رسید و تیم «هلند» را به جای‌گاه سوم فرستاد.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های حقوق بشری، عادل فناییان، شهروند بهایی ساکن سمنان از سوی دادگاه انقلاب این شهر به شش سال حبس محکوم شده است.

به گزارش هرانا، عادل فناییان شهروند بهایی ساکن سمنان طبق حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم صادره پس از اعتراض متهم در دی ماه سال جاری به دادگاه تجدید نظر استان ارجاع شد.

یاداوری می‌شود عادل فناییان در ۲۳ آبان ماه سال ۸۹ به مدت دو هفته بازداشت که پس از تودیع وثیقه معادل ۲۰۰ میلیون تومان به‌طور موقت‌ آزاد شد که حکم اعلام شده در رابطه با همین پرونده صادر شده است.

قابل ذکر است پیش از این هم نام‌برده در سال ۱۳۸۸ یک دوره محکومیت شش ماهه را در زندان سمنان گذرانده هم‌چنین در اوایل دهه ۶۰ شمسی مدتی در زندان اوین تحت بازجویی و بازداشت بوده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یک شهروند بهایی در سمنان»


 


پنج‌شنبه 27 بهمن 90‌/ 16 فوریه 2012

اجرا:  اعظم

استودیو: مهدی

تقویم ‌تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

در کوچه‌های سیاست-  «یک سال حصر حاصل دو سال هم‌راهی مردمی»- مینا پاکدل

کتاب‌خانه کوچک من- «به آدرس عوضی در شعرهای تیرداد نصری»- نهال نوریان

بخش اول خبرها

گفت‌وگوی روز- «زندگی یک عکاس در سایه گلوله»- اردوان روزبه

شاد و ‌تندرست- «نکونام تصویری که نباید پخش شود»- اکبر ترشیزاد

پاپاراتزی- «رقاصه معروف مصری: با اسلام، بی‌اسلام می‌رقصم»- بهنام

دایره‌ی شکسته- «وقتی بازی می‌کنند، خیال‌مان راحت است»- مه‌شب تاجیک

خلاصه مطبوات تاجیکستان- «جنبش ملی تاجیکستان، سازمان مخالفان در خارجه»- کیومرث

آقای گجت- دامون

بخش دوم خبرها


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«آزادگان»

این نشریه از تاسیس «جنبش ملی» یک سازمان مخالف حکومت کنونی تاجیکستان از سوی شهروندان این کشور در خارجه اطلاع داده است. بنا به نوشته نشریه «جنبش ملی» از حکومت تاجیکستان خواسته است که دوره ریاست جمهوری «امام علی رحمان» رییس جمهوری فعلی را کاهش بدهند. هدف این جنبش «تامین فضای مناسب به انتخابات عادلانه ریاست جمهوری تاجیکستان در سال ۲۰۱۳» می‌باشد. اما هنوز در‌باره سازمان‌دهندگان «جنبش مللی تاجیکستان» معلوماتی روی دست نیست. خود آن‌ها گفته‌اند که به زودی نام و برنامه‌های‌شان را پیش‌کش مردم و هم‌چنین نهادهای رسمی تاجیکستان خواهند کرد. پیش از این در شهر مسکو سازمان «وطن‌دار» تاسیس یافته بود که در صدر آن «داداجان عطا‌اله» خبرنگار تاجیک مقیم مسکو می‌ایستد. اما «عزت امان» رهبر «اتحاد جوانان تاجیک» در روسیه به «آزادگان» گفته است جنبش‌هایی که در خارج از تاجیکستان تاسیس می‌شوند تاثیری به وضع داخل کشور نخواهند داشت.

«فرژ»

این هفته «شادی شبدال‌اف» رییس حزب کمونیست تاجیکستان را که هم‌زمان عضو پارلمان این کشور می‌باشد به صحبت کشیده است. آقای «شبدال اف» در این گفت‌وگو خود بیش‌تر به موضوع تصویب قانون‌ها در پارلمان، شرایط زندگی‌ مردم و معاش کارمندان نهادهای دولتی توجه کرده است. رهبر کمونیست‌ها هم‌چنین گفته است به نظر او یک نفر می‌تواند تنها دو دوره رهبر یک کشور بماند. این اشاره او بر رییس جمهوری تاجیکستان است که بیست سال اینجانب ریاست جمهوری را بر عهده دارد. «شادی شبدال‌اف» به عنوان عضو پارلمان تاجیکستان این‌چنین گفته است اندازه معاش رییس جمهوری را می‌داند ولی‌ نمی‌تواند آن را بیان کند. معاش رییس جمهوری تاجیکستان روشن نیست و سال‌ها باز رسانه‌ها این اطلاع را نتوانسته‌اند پیدا کنند.

«امروز نیوز»

این نشریه می‌نویسد: «از فروش کتاب «معمار استقلال تاجیکستان» که در باره مرحوم «طاهر عبد‌الجبار» مولف نخستین اعلامیه استقلال کشور است، گروهی را به تشویش آورده است.» «احمدشاه کامل» مسوول چاپ کتاب «معمار استقلال» نیز گفته که هرچند این کتاب در چاپ‌خانه رسمی انتشار شده است اما فروشنده‌ها آن را با هراس به فروش می‌گذارند. او می‌گوید: «وقتی‌ به فروشنده‌ها نام کتاب را گفتم سپس آن را با هراس به من نشان دادند.» «امروز نیوز» می‌نویسد: «هرچند طاهر عبد‌الجبار» بر ضد حکومت تاجیکستان نجنگیده است اما اکثر منصب‌داران او را قبول ندارند.» آقای «عبد‌‌الجبار» که در گذشته رهبر سازمان «رستاخیز» بود بارها به حکومت تاجیکستان راه‌های برون‌رفت از بحران اقتصادی را پیشنهاد کرده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

نخستین جلسه دادگاه علیرضا رجایی، فعال ملی مذهبی روز چهارشنبه، 15 فوریه، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، یوسف مولایی وکیل آقای رجایی با اعلام این موضوع گفت: «در دادگاه دفاعیات لازم انجام شد. اما رای صادره مشخص نیست و طبق قانون دادگاه یک هفته وقت دارد که رای را صادر کند.»

به گفته آقای مولایی اتهام موکلش عضویت در شورای فعالان ملی و مذهبی و تبلیغ علیه نظام اعلام شده است.

آقای رجایی در اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری بازداشت و به زندان منتقل شد.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت رجایی فعال ملی و مذهبی ایرانی»


 


خبر ویژه / رادیو کوچه

سازمان عفو بین‌الملل تحقیقات و بررسی در مورد شرایط بازداشت‌گاه‌های پناه‌جویان در استرالیا را آغاز کرد.

به دنبال پخش و نشر گزارش‌ها در مورد ازدحام بیش از حد در بازداشت‌گاه‌ها و آسیب خودی میان پناه‌جویان تحت بازداشت، هیت سازمان عفو بین‌الملل‌ دیدار دوازده روزه خویش مبنی بر بررسی شرایط در بازداشت‌گاه‌ها درسراسر استرالیا را آغاز نموده است.

در حال حاضر بیش از 3000 پناه‌جو در بازداشت‌گاه‌های پناه‌جویان و تقریبن 1752 تن تحت بازداشت اجتماعی در استرالیا به‌سر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل‌ ‌گفته است که هیت این سازمان که در ترکیب آن گراهم تام (Graham Thom) متخصص در امور پناه‌جویان نیز شامل است، قصد دارد تا با افراد تحت بازداشت و پناه‌جویان رها شده، کارمندان اداره مهاجرین و کارمندان بازداشت‌گاه‌ها دیدار و گفت‌وگو نمایند.

هدف این بررسی مقایسه میان پروسه اجتماعی و سیستم کنونی بازداشت اجباری دولتی است.

یافته‌های بررسی مذکور پس از پایان تحقیقات بتاریخ 19 فوریه سال روان میلادی به نشر خواهد رسید که به تعقیب آن یک گزارش جامع در مورد شرایط در بازداشت‌گاه‌ها در پایان سال روان میلادی نیز به دست نشر سپرده خواهد شد.

هیت سازمان عفو بین‌الملل دیدار‌شان را از بازداشت‌گاه کرتین (Curtin) واقع در شمال غرب استرالیا که در آن 856 پناه‌جو تحت بازداشت قرار دارند آغاز نمودند.

پس از دو روز بررسی و تحقیق در بازداشت‌گاه مذکور، سازمان عفو بین‌الملل‌  خواهان مسدود شدن فوری بازداشت‌گاه مذکور گردید و نگرانی‌های عمیق خویش را در مورد صحت روانی پناه‌جویان تحت بازداشت در آن مکان دور افتاده، ابراز نمود.‌

داکتر تام گفته است: «در بازداشت‌گاه مذکور یک «فضای ناامیدی کامل» میان پناه‌جویان حاکم بوده و وضعیت روانی پناه‌جویان «بسیار وخیم» به نظر می‌رسید و دلیل آن سپری نمودن یک الی سه سال در بازداشت می‌باشد. یک تن از پناه‌جویان که از همه بیش‌تر وقت طولانی را در بازداشت‌گاه مذکور سپرده نموده است، گفت وی برای 831 روز (بیش‌تر از دو سال)  است که در بازداشت به‌سر می‌برد.»

شرایط در بازداشت‌گاه کرتین در گذشته نیز مورد بررسی‌های متعدد صورت گرفته است و در سال 2011، کمیسار حقوق بشر استرالیا نیز از بازداشت‌گاه کرتین دیدار نموده بود.

یافته‌های آن گزارش نگرانی‌های زیادی را در مورد شرایط در بازداشت‌گاه مذکور به وجود آورد، با توجه به این که سه چهارم پناه‌جویان برای بیش‌تر از شش ماه تحت بازداشت قرار داده می‌شوند و یک سوم آن‌ها برای مدت بیش‌تر از یک سال در بازداشت نگه‌داری می‌شوند.

در گزارش مذکور آمده است که بازداشت نا محدود، به طور خاص در یک مکان دور افتاده، به صحت روانی پناه‌جویان تحت بازداشت شدیدن آسیب می‌رساند.‌ هم‌چنان از موارد زیادی اعتصاب‌های غذایی در میان پناه‌جویان تحت بازداشت، با سیگار خود را سوزانده و با ابزار برنده به خود آسیب رساندن در آن گزارش یاد شده بود.

بازداشت‌گاه مذکور یک زمانی به عنوان یکی از بازداشت‌گاه‌های خطرناک  به حساب می‌آمد و پس از اغتشاش‌ها در آن در سال 2002 از سوی دولت ژان هوارد مسدود گردید.

دولت کنونی استرالیا تحت رهبری جولیا گیلارد بازداشت‌گاه کرتین را در 2010 مجددن فعال ساخت و در حال حاضر در بازداشت‌گاه مذکور پناه‌جویانی از افغانستان و سریلانکا نگه‌داری می‌شوند کسانی که درخواست پناهندگی‌شان مورد پذیرش قرار نگرفته است.

از آن زمان به بعد، گزارش‌های متعددی در مورد شورش‌ها، اعصاب‌های غذایی‌، آسیب خودی، خود‌کشی و افسرد‌گی میان پناه‌جویان تحت بازداشت، به دست نشر سپرده شده است.

پس از بررسی بازداشت‌گاه کرتین، هیت سازمان عفو بین‌الملل به جزیره کریسمس سفر نمود تا بازداشت‌گاه‌ها در این جزیره را مورد بررسی و تحقیق قرار بدهند. در حال حاضر 440 پناه‌جو در جزیره کرسمس تحت بازداشت قرار دارند.

هیت سازمان عفو بین‌الملل‌  شرایط بازداشت‌گاه جزیر کریسمس با شرایط در یک زندان مشابه دانسته است و گفته است که فضای بازداشت‌گاه مذکور سخت‌گیرانه است.

دکتر تام هم‌چنان گزارش داده است که بازداشت‌گاه مذکور «به یک زندان امنیتی متوسط می‌ماند» و سختی شرایط در آن بسیار زیاد شدید است.

د‌کتر تام علاوه کرد که‌ پناه‌جویان تحت بازداشت به گفته‌اند برای این که محفوظ باشند در استرالیا آمده‌اند، اما با آنان مانند زندانی برخورد می‌شود.

وی گفت گه بازداشت‌گاه مذکور با پنجره‌های خاردار بسیار بلند احاطه گردیده است و پناه‌جویان در آن تحت بازداشت هستند.

سازمان عفو بین‌الملل‌ قرار است که به بازداشت‌گاه داروین نیز سفر نماید.


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه منسوب به دراویش گنابادی، در روزهای اخیر، کسری نوری، از دراویش نعمت‌الهی، به زندان مرکزی عادل آباد شیراز منتقل شده است.

به گزارش سایت مجذوبان‌نور، کسری نوری که در تاریخ ۲۱ دی‌ماه به اتهام اقدام علیه نظام بازداشت شده بود و یک ماه گذشته را در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ در بازداشت به‌سر می‌برد، روز بیستم بهمن ماه به زندان مرکزی عادل آباد شیراز منتقل شده‌ است.

طبق این گزارش برای این درویش گنابادی قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی صادر شده است.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون ۱۲ درویش گنابادی که پس از وقایع شهر کوار استان فارس بازداشت شده‌اند در زندان‌های اوین و عادل آباد نگه‌داری می‌شوند که از این بین ۱۰ تن از این دراویش که شامل مدیران و پرسنل سایت مجذوبان نور نیز هستند بیش از ۵ ماه است که در بندهای امنیتی زندان اوین در بازداشت هستند و دو تن دیگر از این دراویش، آقایان کسری نوری و صالح مرادی نیز در زندان عادل آباد شیراز نگه‌داری می‌شوند که از بازداشت آقای صالح مرادی بیش از ۵ ماه می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:

«آزادی چند درویش گنابادی از زندان»


 


خبر / رادیو کوچه

پس از انتشار خبرهای ضدونقیض در خصوص قطع صادرات نفت ایران به شش کشور اروپایی، یک مقام آگاه در گفت‌وگو با رسانه منسوب به سپاه پاسداران، با رد خبر بسنده کردن ایران به «اولتیماتوم»، اعلام کرد شیرهای نفت ایران به روی 6 کشور اروپایی بسته شد‌.

به گزارش فارس، این مقام آگاه برخی اظهارنظرها درخصوص اولتیماتوم به برخی کشورهای اروپایی را رد و موضع آن‌چه وی «مقتدرانه جمهوری اسلامی در قطع صادرات نفت به 6 کشور اروپایی» خوانده، تایید کرده است.

بنابراین گزارش صبح روز پنج‌شنبه، 16 فوریه، در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران سفرای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان، پرتغال و هلند در تهران به وزارت خارجه احضار شدند و در این جلسه پاسخ جمهوری اسلامی به مصوبه سیاسی اتحادیه اروپا به اطلاع نمایندگان این کشورهای اروپایی رسید.

گفتنی است پس از انتشار این خبر برخی منابع اقدام وزارت امور خارجه را صرفن «اولتیماتوم» دانسته و نه قطع کامل صادرات را به آینده موکول کردند.

به گزارش رویترز پس از انتشار خبر قطع صادرات نفت ایران به 6 کشور اروپا مدعی شد که وزارت نفت ایران خبر صبح روز چهارشنبه خود مبنی بر توقف صادارت نفت به کشورهای اروپایی را تکذیب کرده است.

این گزارش می‌افزاید: «با توجه به اعلام موضع جمهوری اسلامی درخصوص قطع صادرات نفت ایران و هم‌چنین باتوجه به دستاوردهایی هسته‌ای رونمایی شده و انتشار خبر دست‌یابی دانش‌مندان ایران به فناوری تولید اورانیوم 20 درصد،ساخت سانتریفیوژهای پیش‌رفته، ساخت انواع مجتمع‌های سوخت و سایر موفقیت‌های به دست آمده در عرصه انرژی اتمی، جمهوری اسلامی اکنون و در این فضا و باتوجه به پارامترهای جدید که به طور قطع شرایط هرگونه مذاکره‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آمادگی کامل خود را همانگونه که در نامه‌ی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کاترین اشتون آمده بود، برای گفت‌وگو با گروه 1+5 اعلام می‌کند.»

این در حالی است که روز گذشته، اتحادیه اروپا دریافت نامه از سعید جلیل را تایید کرده است.

بیشتر بخوانید:

«راه‌اندازی ۳۰۰۰ سانتریفیوژ دیگر در ایران»

«سفر مقام چینی به ایران برای مذاکره درباره پرونده اتمی»


 


خبر / رادیو کوچه

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، روز پنج‌شنبه، 16 فوریه، از برگزاری همه‌‌پرسی برای قانون اساسی این کشور خبر داده است. اعلام این خبر بر روی تک‌حزبی بودن حکومت این کشور پس از پنجاه سال تاثیر مستقیم خواهد داشت.

به گزارش الجزیره، این خبر در حالی منتشر می‌شود که بمباران شهر‌های حمص وارد دوازدهمین روز و حما وارد سومین روز خود شده است.

بشار اسد این خبر را یک روز پس از رد اتهام جنایت علیه بشریت از سوی سازمان ملل علیه او منتشر کرد و زمان آن را 26 فوریه اعلام کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی اعلام کرد که این همه‌پرسی و اصلاحات، حکومت سوریه را که پیش‌ از این رهبری آن تنها بر عهده حزب بعث بوده از تک حزبی به چند حزبی تغییر می‌دهد.

هم‌چنین در بخش دیگری از این اصلاحات رییس جمهوری که باید مرد و مسلمان باشد حداکثر می‌تواند در دو دوره هفت ساله برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

این در حالی است که مشخص نشده آیا این قانون در مورد آقای اسد نیز اجرا خواهد شد. بشار اسد در دومین دوره هفت ساله ریاست جمهوری خود به‌سر می‌برد.

بشار اسد پیش از این نیز در ماه آوریل قانون وضعیت فوق‌العاده را که از سال 1963 در این کشور برقرار بود پایان بخشید.

با تمام این اوصاف مخالفان در این کشور اصلاحات را کافی نداسته و خواهان کناره‌گیری هرچه سریع‌تر بشار اسد از قدرت و پایان خشونت‌ها شده‌اند.

از سویی دیگر آمریکا در واکنش به این خبر آن را «مضحک» خواند و روسیه را به عنوان تامین‌کننده سلاح برای حکومت دمشق مورد انتقاد قرار داد.

جی کارنی، سخن‌گوی کاخ سفید، اظهار داشت: «این اصلاحات جریان انقلابی در این کشور را مورد تمسخر قرار داده است.»

 بیشتر بخوانید:

«تشدید حملات به شهر حما از سوی ارتش سوریه»


 


رادیو کوچه

1831 میلادی- «نیکلای سمیونوویچ لسکوف» (Nikolay Semyonovich Leskov) نویسنده روسی متولد شد.

«والتر بنیامین» نویسنده آلمانی در مورد نیکلای لسکوف گفته: «او عضو کلیسای ارتدوکس یونانی و فردی با علایق اصیل دینی بود، اما در خصومت خود با بوروکراسی کلیسایی هم به همین اندازه صادق بود. رابطه‌اش با مقامات و مناصب دنیوی هم بهتر از این نبود و از این رو، عمر مناصب اداری‌اش چندان دوام نداشت.

نمایندگی روسی یک شرکت بزرگ انگلیسی را داشت و در این حرفه به سراسر روسیه سفر کرد. به این ترتیب او با تشکیلات فرقه‌های کشور آشنا شد و در قصه‌های او نشانه‌های این آشنایی دیده می‌شود. در بیست و نه سالگی آغاز به نوشتن کرد. کتاب «چرا در کییف کتاب‌ها گرانند؟» اولین اثری بود که از او منتشر شد.»

 «نیرنگ»، «عقاب سفید»، «آدم‌های جالب» و «صدای طبیعت» برخی از آثار او هستند.

2005 میلادی- پیمان «کیوتو» (Kyoto) به منظور کنترل انتشار گازهای گل‌خانه‌ای اجرایی شد.

پیمان بین‌المللی در چارچوب سازمان ملل متحد به منظور کاهش صدور گازهای گل‌خانه‌ای شکل گرفت که عامل اصلی گرم‌شدن زمین در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند. طی سال‌های اخیر با افزایش گازهای گل‌خانه‌ای نظیر متان، دی اکسید کربن، بخار آب و اکسید نیتروژن در جو زمین، دمای کره در حال افزایش است که این امر باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در محیط زیست خواهد شد. از این رو در سال 1997 طی پیمان کیوتو کشورهای صنعتی متعهد شدند که ظرف ده سال آینده میزان انتشار گازهای گل‌خانه‌ای خود را کاهش دهند. در اکتبر سال 2006 تمامی 166 کشور و نهادهای دیگر دولت‌ها این موافقت‌نامه را امضا کردند.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1923 میلادی- باستان‌شاسان جهان تابوت جسد مومیایی «توتانخامون» (Tutankhamun) فرعون مصری را پس از 1337 سال از مرگ او گشودند و به جسد مومیایی شده‌اش دست یافتند .

او یازدهمین فرعون مصر باستان بود که عامه مردم او را با نام پادشاه توت می‌شناسند. «توتانخامون» رهبر بازگشت از آیین آتونیسم به آمونیسم، آیین باستانی مصر بود که در نه‌سالگی به پادشاهی رسید.

آرام‌گاه او در دره پادشاهان توسط «هاوارد کارتر» (Howard Carter) باستان‌شناس و مصرشناس مشهور بریتانیایی یافته شد.

1381 خورشیدی‌- سال‌روز درگذشت «رضا ژیان»، بازی‌گر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما، تلویزیون و تاتر ایرانى است.

1959 میلادی- با سرنگونی رییس‌جمهوری دیکتاتور کوبا، «باتیستا»، «فیدل کاسترو» رهبر کوبا شد.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

یک‌شنبه 16 بهمن ماه خبری روی خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر این‌که مدیر‌بهایی سایتی که نقش عمده‌ای در افزایش کاذب قیمت ارز و سکه داشته توسط ماموران امنیتی دستگیر شده است و از آن‌جا که هم‌زمانی این رخ‌داد با از دسترس خارج شدن سایت مثقال و هم‌چنین تاثیر بالقوه‌ی قیمت‌های سایت مذکور به عنوان سایت مرجع در بازار ارز و سکه هم‌راه بود، باعث شد تا تمام حدس‌ها به سوی «شهرام گلشنی» یا به اختصار خبرگزاری‌ها به شهرام (گ) ختم شود.

اخبار ضد و نقیض در مورد خبر مذکور ادامه داشت تا روز سه شنبه 18 بهمن سایت «مثقال» پس از توقفی دو روزه فعالیت خود را از سر گرفت، آغاز به کار مجدد سایت مثقال در کمتر از 48 ساعت با توجه به نفوذ بسیار زیاد آن در بازار ارز و سکه ابهام زیادی نزد کاربران و صرافان استفاده کننده از سایت ایجاد می‌کرد اما نبود اختلاف بین قیمت‌های موجود در سایت و بازار آزاد شک ایجاد شده را در همان ابتدا خنثا می‌کرد.

روند ثبت و بروز رسانی قیمت‌ها در سایت مثقال ادامه داشت و از سرگیری فعالیت این سایت با ادامه فعالیت سایت‌های وابسته نظیر «گرم»، «مسکوکات» و «حباب» که با توجه به شواهد امر همگی توسط شهرام گلشنی یا نزدیکان او مدیریت می‌شدند هم‌زمان شده بود اما فاصله‌گیری قیمت‌های سایت‌های مذکور و بازار آزاد تناقضی بود که لحظه به لحظه ابهام کاربران سایت‌های مذکور را بیش‌تر و بیش‌تر کرد و تا به امروز با توجه به اختلاف حدود 150 تومانی قیمت دلار با بازار آزاد و کاهش غیر‌منتظره قیمت سکه از روز گذشته در سایت‌های منتسب به مدیر سایت مثقال، علی‌رغم حباب افزایشی موجود در بازار، ابهامات کاربران را به یقین نزدیک‌تر می‌کرد.

توقف پاس‌خگویی کارشناسان مثقال در سایت  sms.com 20 از زمان دستگیری شهرام گلشنی از دیگر تناقضات موجود است و هم‌زمانی این مساله با عدم ارسال اس‌ام‌اس به کاربران سایت مذکور که از سرویس‌های این سایت بهره می‌بردند و هم‌چنین عدم پاسخ به تماس‌های تلفنی به دفتر مثقال در بلوار کشاورز از زمان دستگیری مدیریت آن ابهامات وارد شده را در نهایت خود قرار داده است.

 به احتمال قوی و با توجه به شواهد متعدد سایت مثقال از تاریخ دستگیری شهرام گلشنی دیگر توسط تیم مثقال اداره نمی‌شود و این حکومت است که فقط با اعداد و مردم با توجه به در اختیارگیری شبکه سایت‌های مثقال بازی می‌کند و بنا به شواهد امر حکومت به هر نحوی سعی کرده تا اوضاع نابسامان اقتصادی موجود را در کنترل خود قرار دهد، عملی که با توجه به افزایش مجدد قیمت دلار در بازار آزاد، علی‌رغم ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در سایت مثقال و سایت‌های وابسته بعید است.


 


خبر / رادیو کوچه

در شب دوم از دور رفت مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، میلان ایتالیا در سن سیرو، آرسنال را گل‌باران کرد و زنیت در روسیه به سختی از سد بنفیکا گذشت.

تیم میلان شام‌گاه چهارشنبه، 15 فوریه، موفق شد‌ در حضور بیش از 68 هزار تماشاگر ورزش‌گاه سن سیرو آرسنال را با نتیجه 4 بر صفر از پیش رو بردار‌د.

در دیگر دیدار شب گذشته زنیت سنت پترزبورگ روسیه با نتیجه 3 بر 2 از سد بنفیکا پرتغال گذشت. این دیدار در حضور 21 هزار تماشاگر ورزش‌گاه پتروفسکی و در دمای منفی 17 درجه برگزار شد.

ادامه این دیدارها هفته آینده روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پی‌گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«پیروزی بارسلونا و لیون برابر حریفان اروپایی»


 


خبر / رادیو کوچه

هفته بیست و ششم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران در شرایطی روز دوم خود را پشت سرگذاشت که اکثر نتایج به سود صدرنشینان لیگ رقم خورده است.

به گزارش مهر‌، روز دوم از هفته بیست و ششم یازدهمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر در حالی عصر روز چهارشنبه برگزار شد که از این هفته تنها دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و ملوان به روز 9 فروردین ماه سال آینده موکول شد.

در نخستین بازی این روز پرسپولیس تهران به مصاف صبا در شهر قم رفت که در پایان با دو پنالتی که داور در این دیدار برای هر کدام از تیم‌ها گرفت، با تساوی دو بر دو به کار خود پایان دادند.

اما در مهم‌ترین دیدار بازی‌های عصر روز گذشته تیم فوتبال مس کرمان برابر تراکتورسازی تبریز به یک پیروزی با ارزش دست پیدا کرد که به نفع استقلال و سپاهان صدرنشین بود. مس کرمان در این رویارویی یک بر صفر تراکتورسازی تبریز را شکست داد.

نفت تهران هم یک بر صفر برابر ذوب آهن اصفهان مغلوب شد.

داماش گیلان با شاهین بوشهر به تساوی صفر بر صفر رضایت دادند و فجرسپاسی 2 بر یک از سد فولاد خوزستان گذشت.

آخرین دیدار این هفته هم پس از نزدیک به 45 روز وقفه بین تیم‌های فوتبال استقلال و ملوان در سال 91 برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«تثبیت صدرنشینی سپاهان اصفهان در لیگ برتر»


 


بزرگ داشت بیست و پنجم بهمن در ونکوور توسط جنبش سبز دانشجویی

Click here to view the embedded video.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

جام جم

1) شوک نفتی ایران به اروپا

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100804292550

با آن‌که خبر توقف صادرات نفت ایران به 6 کشور اروپایی ایتالیا، اسپانیا، ‌یونان، پرتغال،‌ هلند و فرانسه دیروز در مدت کوتاهی منتشر و سپس تکذیب شد، اما انتشار آن در همین مدت کوتاه کافی بود تا قیمت نفت را در‌ عرصه جهانی دچار تلاطم کند.

سفرای 6 کشور فوق صبح روز گذشته به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دعوت شده بودند.

2) 5 نفر از متهمان فساد اقتصادی، مفسد فی‌الارض هستند

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100804292888

رییس قوه قضاییه با اشاره به کیفرخواست تهیه شده برای 32 نفر از متهمان فساد مالی گفت: «براساس کیفرخواست صادر شده، 5 نفر از این متهمان مصداق ماده 1و2 قانون اخلالگران نظام اقتصادی و نیز ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌الارض است، تشخیص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط در این خصوص شده است.»

خراسان

1) مهمان پرست ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر دست داشتن در انفجار بانکوک را رد کرد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=11&day=27&id=1473694

رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت خارجه کشورمان ضمن رد ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر دست داشتن ایران در انفجار شهر بانکوک، تلاش آن رژیم برای تخریب روابط دوستانه و تاریخی بین ایران و تایلند را اقدامی واهی و بی ثمر دانست.

2) کاندیداها با تبلیغات انتخاباتی مردم را فراری ندهند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=11&day=27&id=1473695

رییس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که مجلس خبرگان رهبری از کاندیداهای انتخابات درخواست می‌کند، برخوردشان به گونه‌ای باشد که مردم با علاقه در پای صندوق‌های رای حاضر شوند، گفت: «تبلیغات کاندیداها به گونه نباشد که مردم را فراری دهد.»

کیهان

1) ملت در 12 اسفند حماسه 22 بهمن را تکرار می‌کند

http://www.kayhannews.ir/901127/3.htm#other301

به گزارش پای‌گاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اله خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از علما، مسوولان و قشرهای مختلف مردم آذربایجان، با اشاره به حضور ده‌ها میلیونی و بسیار پرشورتر و بانشاط‌تر مردم در راه‌پیمایی 22 بهمن امسال، چرایی این اعجاب آفرینی و عظمت ملت عزیز ایران را، بصیرت و موقع‌شناسی بی‌نظیر آنان دانستند و تاکید کردند: «ملت ایران با این بصیرت، ایستادگی و حضور به هنگام در صحنه، هیچ‌گاه شکست نخواهد خورد و در انتخابات 12اسفند نیز ملت بار دیگر هوشیاری و موقع‌شناسی خود را نشان خواهد داد و با حضور پرشور و فراوان خود در انتخابات مجلس نهم، ضربه سخت دیگری به دشمن خواهد زد.»

2) رادیو فرانسه: جبهه متحد و جبهه پایداری هر دو تابع رهبری هستند

http://www.kayhannews.ir/901127/2.htm#other209

تحلیل‌گران رادیو فرانسه معتقدند جبهه پایداری و جبهه متحد اصول‌گرایان با وجود اختلاف‌های سلیقه‌ای، هر دو در تبعیت از رهبری و برخورد با جریان‌های برانداز متفق‌القول هستند.

رضا علیجانی از عناصر فراری وابسته به گروهک ملی- مذهبی به رادیو فرانسه گفت: «جبهه پایداری یک گفتمان اقتدارگرا را دنبال می‌کند. این‌ها پیروان رهبری هستند و جبهه متحد اصول‌گرایان که تشکیلات سنتی جریان اصول‌گرایی را دربر گرفته، دارای یک گفتمان فقاهتی است و اختلاف چندانی بین آن‌ها نیست.»

همشهری

1) سوخت تولید ایران در رآکتور تحقیقاتی تهران کار گذاشته شد

http://www.hamshahrionline.ir/news-160633.aspx

به گزارش مهر، سوخت 20 درصدی تولید شده در ایران در قالب صفحه‌های سوخت ایرانی بعد‌از‌ظهر چهارشنبه 26 بهمن در مراسمی با حضور رییس جمهوری در رآکتور 5 مگاواتی تهران کار گذاشته شد.

2) دولت واگذاری داوطلبانه سکه به‌جای عیدی کارمندان را تصویب کرد

 http://www.hamshahrionline.ir/news-160614.aspx

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: «دولت واگذاری داوطلبانه سکه به جای عیدی کارمندان را تصویب کرد که براساس آن مبلغ 300 هزار تومان آن به صورت سکه و مابقی به صورت پول نقد به آن‌ها پرداخت می‌شود.»

دنیای اقتصاد

1) نامه هشدارآمیز صالحی به سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره بحرین

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=291142

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در پیام‌های جداگانه به سران سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص وضعیت اسفبار سرکوب مردم در بحرین هشدار داد.

به گزارش ایسنا، با توجه به تحولات اخیر در بحرین، وزیر خارجه در پیام‌های جداگانه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل، رییس شورای امنیت، دبیرکل سازمان هم‌کاری‌های اسلامی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل اتحادیه آفریقا و رییس جنبش عدم تعهد،‌ ضمن اعلام مراتب نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظیفه اسلامی، انسانی و اخلاقی از روند اوضاع در بحرین، نسبت به تبعات جدی مداخله نظامی خارجی علیه غیرنظامیان بی‌گناه هشدار داد و بر مسوولیت بین‌المللی حکومت بحرین و دولت‌های مداخله‌گر تاکید کرد.

2) چالش دوباره بر سر منابع یارانه نقدی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=291183

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم و نیز قرار گرفتن در آستانه اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها، چالش میان دولت و مجلس بر سر منابع تامین یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم بالا گرفته است.

در آخرین مورد غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس‌کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس اعلام کرده که بر اساس گزارش رسمی‌دیوان محاسبات دولت 5 هزار میلیارد تومان در یک نوبت و سه هزار میلیارد تومان در نوبت دوم از بانک مرکزی برای یارانه‌ها استقراض کرده که البته بخشی از 5 هزار میلیارد تومان طی سالجاری از محلی غیر از هدف‌مندی بازپرداخت شده است. هرچند که مقامات اقتصادی دولت، «استقراض» را قبول نداشته و همواره آن را نوعی «تنخواه» از بانک مرکزی تلقی کرده‌اند.


 


فرامرز دادرس/ پژوهش‌گر و کارشناس اطلاعاتی / رادیو کوچه

دیدگاه حکومت اسلامی درباره امنیت، دیدگاهی دینی و بر پایه رهنمودهای قرآنی، سنت پیامبر و خلفای پس از وی و احادیثی از امامان شیعه می‌باشد.

اسلام، دین حکومتی است و حفظ امنیت و آرامش مومنین را در هر دو جهان «دارفانی و دیار باقی» از وظایف خود می‌داند، بنابراین نمی‌تواند پیرو نظریه ایجابی باشد، نظریه ایجابی هرگاه ایجاب کند بر مبنای نیاز جامعه دگرگون می‌شود، در حال‌یکه قوانین الهی و شرعی، سلبی، قطعی، لازم الاجرا و لایتغییر است.

تهدیدات امنیتی در دوران پیامبر اسلام برپایه دو محور بودند، درآغاز در مکه، مردم قبیله قریش تهدیدی برای موجودیت پیامبر اسلام و دین او به‌شمار می‌رفتند، پس از مهاجرت مسلمانان به مدینه، یهودیان نیز به گروه نخست پیوستند، اگر به سیاست امنیت ملی در جمهوری‌اسلامی نیک نگاهی بیندازیم  به‌خوبی در می‌یابیم که سیاست امنیتی جمهوری اسلامی در راستای سیاست امنیتی پیامبر اسلام می‌باشد، دشمنی با یهودیان هنوز دنبال می‌شود و با رخدادهای تابستان گذشته، این بار مردم ایران جای قریشیان را گرفته‌اند. اصولن فلسفه وجودی پیدایش حکومت‌ها و ادیان درجهان، برقراری و تضمین امنیت مردم در دنیا و آخرت عنوان شده است.

حکومت‌ها وظیفه حفظ امنیت اجتماعی و آسایش مادی مردم در جهان زندگان را به‌دوش دارند و ادیان مدعی برقراری آرامش روحی مومنین در جهان زندگان، و آسایش و خوشنودی آنان در جهان پس از مرگ می‌باشند.

آن‌گاه که حکومت دنیوی به دست دین‌مداران می‌افتد، امنیت کشور بر پایه باورهای دینی بنیان گذاشته می‌شود، قوانین دینی با واقعیت‌های روز سازگاری ندارند و حکومت دینی برای بقای خود رهنمودهای عارفانه را کنار گذاشته و به خودکامگی روی می‌آورد، در نتیجه بحران امنیت در جامعه به‌وجود آمده و مردم از دولت روی‌گردان شده و دشمنان از نارضایتی مردم سود برده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهند ساخت.

پس از برپایی جمهوری‌اسلامی در ایران، روحانیون به دو دسته تقسیم شدند، اکثریت آنان به حکومت وابستگی دارند و شمار اندکی به زحمت و با تحمل فشارهای گوناگون از سوی دستگاه‌های حکومتی توانسته‌اند تا اندازه‌ای حساب خود را جدا کنند. پس از ماجرای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، شمار دیگری از روحانیون به عنوان اعتراض از حکومت فاصله گرفتند.

نمونه بارز حکومت دینی در ایران پیش از اسلام، امپراتوری زرتشتی ساسانیان بود، سرانجام این ابر قدرت زمانه و ارتش با شکوه پارسیان نتوانست در برابر حمله مشتی مسلمان پابرهنه ایستادگی نماید و فرو پاشید، درسال‌های پایانی دوران ساسانیان ناخرسندی هم‌گانی بجایی رسیده بود که ایرانیان به سادگی فریب وعده‌های آزادی و برابری مسلمانان را خوردند و در برخی از بخش‌های مرزی کشور به پیش‌واز غازیان اسلام شتافتند. وعده‌های فریبنده هیچ‌گاه عملی نشد، چنان بلایی بر سر ایرانیان نازل شد که هنوز در آستانه سده بیست‌و‌‌‌یکم میلادی نتوانسته‌اند از زیر یوغ‌بردگی حکومت اسلامی بیرون آیند.

بخش فارسی تارنمای «بی‌بی‌سی» در هشتم نوامبر 2010 برابر 17 آبان 1389 نوشت: «سیدحسن‌نصراله» دبیر کل حزب‌اله لبنان در یک سخنرانی گفت «آن‌چه در ایران هست تمدن اسلامی است. آن‌چه در ایران هست دین «محمد عرب هاشمی مکی قریشی تهامی مضری» (اشاره به نسب عربی و اجداد پیامبر اسلام) است و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی پدردرپدر عرب بوده و فرزند پیامبر خدا محمد است. نصراله  افزود، رهبر کنونی جمهوری‌اسلامی، حضرت‌امام‌»خامنه‌ای» هم سیدقریشی است ، و پسر هاشمی و پسر پیامبر خداست، پسر «علی‌بن‌ابی‌طالب و فاطمه‌زهرا» است که این‌ها عرب هستند».

 پس از برپایی جمهوری‌اسلامی در ایران، روحانیون به دو دسته تقسیم شدند، اکثریت آنان به حکومت وابستگی دارند و شمار اندکی به زحمت و با تحمل فشارهای گوناگون از سوی دستگاه‌های حکومتی توانسته‌اند تا اندازه‌ای حساب خود را جدا کنند. پس از ماجرای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، شمار دیگری از روحانیون به عنوان اعتراض از حکومت فاصله گرفتند.

آیت اله خامنه‌ای رهبر انقلاب، امنیت ملی را در ایمان و اعتقاد به اسلام می‌داند. خامنه‌ای در دیدار وزیر امور خارجه و روسای نمایندگی‌های جمهوری‌اسلامی ایران در خارج در تاریخ 25 مرداد 1379 گفت: «ایمان و اعتقاد اسلامی، حصار امن امنیت ملی است، نشان دهنده قدرت ما هم هست، تامین کننده سلامت اجتماعی ما هم هست، تامین کننده روابط صحیح اجتماعی ما هم هست، تامین کننده نظام اقتصادی ما هم هست و می‌تواند باشد. اسلام برای ما یک مجموعه کامل است.»

سخنان خامنه ای ازنظر کارشناسی بی‌ارزش است و هیچ پیوندی با اصول بنیادی در بحث امنیت ملی ندارد و تضمین کننده امنیت ملی کشور نمی‌باشد. گفتار خامنه‌ای یادآور سخنان روضه خوانان روی منابر می‌باشد که می‌کوشند همه نیازهای یک جامعه را با نوش‌داروی اسلام درمان بخشند.

از نظر «محمود احمدی نژاد» رییس جمهور اسلامی، امنیت ملی در کشمکش و درگیری با قدرت‌های بیگانه خلاصه می‌شود، وی در تاریخ 13 آبان 1389 در جمع نخبگان و فرهیختگان استان خراسان شمالی گفت: «بالاترین سطح امنیت ملی وقتی به دست می‌آید که در بالاترین جای‌گاه با قلدران عالم درگیر شویم.» «روزنامه آفتاب»

تاکنون ازیک ربیس کشور مسوول چنین سخنانی شنیده نشده است و در این‌جا این پرسش پیش می‌آید، آیا درگیری و تنش با «قلدران» یعنی قدرت‌های جهانی، ایمان و اعتقاد به اسلام، تامین کننده امنیت ملی ایرانیان، سلامت، روابط صحیح اجتماعی و نظام اقتصادی کشوراست؟ با نگرش به این تعاریف، آیا ایران از امنیت ملی برخوردار است؟

در پانزدهم آبان ماه 1389، «محمد نوری‌زاد»، فیلم‌نامه‌نویس، عضو گروه فیلم‌سازی جهادسازندگی و روزنامه‌نگار که پیش از زندانی شدن از مدافعان سرسخت آیت اله خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی بود، در بخشی از پیام خود از درون زندان به مردم ایران نوشت: «در بند ۳۵۰ زندان اوین، یک‌صدو پنجاه جوان و پیر به جرم اقدام علیه امنیت ملی، زندانی‌اند. من با اطمینان و از سر صدق می‌گویم که امنیت ملی ما در جاهای دیگر و توسط کسان دیگر آسیب دیده و می‌بیند. این افراد را می توان در کنار آقای احمدی‌نژاد و هم با خود ایشان دید، و هم در مجلس سست، و هم در دستگاه قضایی که چیزی به اسم شوخی را در قامت قضاوت به مردم قالب می کند.»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته