-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۱۰, چهارشنبه

Latest News from Iran Free for 02/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اصغر فرهادیآزادی بیان- بهدنبال کسب جایزه اسکار امسال بهترین فیلم خارجی به فیلم معرفی شده از سوی جمهوری اسلامی موج تبریک نهادها و جناح های مختلف جمهوری اسلامی همزمان با برخی احزاب خارج از کشور آغاز شده و وزارت خارجه آمریکا نیز بار دیگر برای نخستین بار در تاریخ به یک فیلمساز خارجی کسب این جایزه از آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا را تبریک گفته است.

در نخستین واکنش نسبت به این خبر، جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد (رئیس سازمان سینمایی کشور) ضمن تبریک به فرهادی آن را نشانه ای از سر تعظیم فرود آوردن قضاوت آمریکایی در برابر جمهوری اسلامی خواند و در پیام تبریک خود نوشت: «رای دهندگان آکادمی اسکار در مقابل لابی صهیونیستی که بر طبل جنگ می‌کوبد واکنش متفاوتی نشان دادند و این ترک آغاز فروپاشی استیلای لابی صهیونیستی بر جامعه و همه نهادهای آمریکایی است».

همزمان بار دیگر وزارت خارجه آمریکا برای نخستین بار در تاریخ کسب جایزه اسکار را به یک فیلمساز تبریک گفت، این وزارتخانه پیش تر نیز در اقدامی مشابه کسب جایزه توسط این فیلم در مراسم گلدن گلوب را نیز تبریک گفته بود.

اصغر فرهادی که در مراسم گلدن گلوب نیز سخنانی مشابه سیاستمدارن جمهوری اسلامی بر زبان رانده بود در مراسم اسکار نیز مشابه همان سخنان را تکرار کرد و از صلح طلبی مردم ایران یاد کرد وی پس از این مراسم نیز در پرسش و پاسخ با خبرنگاران گفت که در دولت ایران نظرات مختلفی در باره این فیلم وجود دارد و برخی نیز از آن حمایت می کنند.

محمد خاتمی رئیس جمهور سابق نیز در پیام تبریکی که در رسانه های داخلی منتشر شد این جایزه را نشانه ای از نیاز به گفتگوی تمدن ها به جای جنگ خواند، خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود هیچ پیام تبریکی برای فیلمسازانی چون عباس کیارستمی که برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شده بود نفرستاده بود. همچنین مرتضی اشراقی نوه خمینی نیز برای اصغر فرهادی پیام تبریک فرستاد.

احزاب و نهادهای سیاسی دیگر جمهوری اسلامی از جمله جوانان حزب مشارکت، کمیته فرهنگی سازمان ادوار تحکیم وحدت و چند نهاد سیاسی دیگر در داخل کشور به انتشار پیام تبریک پرداختند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز با پخش این خبر در بخش های مختلف خبری خود آن را پیروزی جمهوری اسلامی بر صهیونیسم خواند.

همچنین محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، دبیر جشنواره فجر، علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور نیز در کنار سایر شخصیت های سیاسی جمهوری اسلامی به اصغر فرهادی برای این جایزه تبریک گفتند.

در خارج از کشور اعضای شورای موسوم به هماهنگی راه سبز امید که اسامی خود را پنهان می کنند به اصغر فرهادی تبریک گفتند و در ادبیاتی مشابه با دولت جمهوری اسلامی کسب این جایزه را سبب شادی ایرانیانی که از «جنگ و خشونت بیزارند» خواندند، اتحاد جمهوریخواهان، رضا پهلوی، هیئت سیاسی- اجرایی سازمان فدائیان خلق (اکثریت)، سازمان جوانان حزب پان ایرانیست،جبهه ملی،محسن سازگارا و برخی دیگر از فعالان اصلاح طلب که چند سالی است به خارج از کشور آمده اند جایزه اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفتند.

سرمایه گذار فیلم جدایی نادر از سیمین بانک پاسارگارد وابسته به سپاه پاسداران و توزیع کننده آن فیلمیران است که همزمان فیلم اخراجی ها ۳ را نیز توزیع کرده و بین طرفداران دو جناح برای پرفروش تر کردن این دو فیلم رقابتی سیاسی ایجاد کرده بود، این فیلم در اواخر تابستان گذشته رسما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا معرفی شده بود.

این در حالی بود که در فهرست پنج فیلم نهایی برگزیده توسط هیئت انتخاب آکادمی فیلم های دیگر از نظر منتقدان فیلم هایی چندان قابل توجه نبودند و حدس زدن اینکه جایزه به جدایی نادر از سیمین تعلق خواهد گرفت چندان سخت نبود، از سوی دیگر برخی نیز بر این عقیده بودند که در شرایط تنش زای موجود بین دو دولت جمهوری اسلامی و آمریکا اهدای جایزه اسکار به این فیلم می تواند به بهبود رابطه آمریکا و جمهوری اسلامی کمک کند.

منتقدان ایرانی نیز در برابر این فیلم مواضع متفاوتی داشتند، برخی از منتقدان داخل کشور از آن به عنوان فیلمی که چهره دو رویه و نهادینه شدن دروغ در جامعه را نشان می دهد یاد کردند در حالی که برخی از منتقدان ایرانی در خارج از کشور بر این باور بودند که فیلم در چارچوب نظام جمهوری اسلامی بیانگر همان برداشت ها و دیدگاه های سنتی در برابر مسائل مختلف جامعه، تبلیغ باورهای دینی و نیز الگوی مورد پذیرش از زن سلطه پذیر در جامعه است.

جدایی نادر از سمین تاکنون پرفروش ترین فیلم ایرانی در جهان بوده که کمپانی سونی پخش جهانی آن را در انحصار خود دارد.

نقل و بازانتشار مطالب و محتوای سایت آزادی بیان تنها با ذکر منبع مجاز است


 


پریسا ساعددر شرایط خفقان و سرکوب، در فضایی که هر صدایی با ضرب گلوله در گلو خاموش میشود و هر گامی به سمت اعتراض خطرزاست .در محیطی پادگانی که شهروندان در غیبت نهاد های پشتیبان حقوق شهروندی، همواره تصویر امید باخته و دل نگران خود را در انگاره یک نامعلوم  در آینه آینده به تماشا می نشینند و صدای ناشنیده آنها  در بازتاب ترس، یاس و سرخوردگی ، پژواکی است  از کابوس مرگ، اعدام ، زندان، و شکنجه، چگونه و با چه راهکاری میتوان به تقابل با حکومتی تمامت خواه برخاست؟

ایا عجز و درماندگی در روان جمعی جامعه ، هموارساز رویکرد به سمت نیروهای بیگانه ومبارزات تلافی جویانه نخواهد شد؟  بسیاری بر این باورند که در چنین فرایندی، خشم فروبلعیده ازکسالت زندگی و روان خستگی های مستمرناشی از پس راندن خواسته ها و نیازهای فردی خود انگیزه ای است قدرتمند در جهت مبارزات خشونت آمیز متقابل با حاکمی مستبد و سرکوبگر.

در تاریخ  مبارزات جوامع سرکوب شده ، ما شاهد نمونه های شاخصی از این شیوه تقابل با حکومت های تمامت خواه بوده ایم ،همچنین شاهد برون رفت حقیرانه دیکتاتورهای وقت و جایگزینی آنان با دیکتاتورهای بزرگتر.

درتحولات اخیر مبارزات ضد دیکتاتوری جوامع عرب، مبارزات جنگجویانه مردم لیبی نمونه ای ست که تصویر عریان مبارزات خشونت آمیز، علیه دیکتاتور حاکم معمرقذافی را تا مرحله مرگ او درکارکرد خشونتی خونین به تصویر می کشد و انگاره های تاریخی سرنوشت محتوم خود شیفتگان قدرت را در پایانی بی امان بار دگر در ذهنیت جمعی تثبیت می نماید.
این فرایند اگرچه هشداری ست جدی به دیکتاتورهایی که مست بر مرکب قدرت و ثروت نشسته اند، اما پیامد مبارزاتی که با همکاری و مداخله قدرتهای بزرگ و منفعت جو بوقوع پیوسته است همواره ارمغان آور مشکلات و ناکامی های غیرقابل جبران نیز بوده است.
رویای من و میلیونها ایرانی آزادیخواه ، انحلال رژیم ولایی، برقراری دمکراسی و بارور شدن آزادی در سرزمین استبداد زده ایران زمین، با اتکاء به همبستگی ملی و اراده جمعی در پیدایش راهکاری رهایی بخش است و نه مداخله نظامی و ویرانی کشورم بدست بیگانگان برانداز.
بی تردید خفقان دراز مدت ناشی ازحکومت مطلقه معمر قذافی، راه را برای طلب استمداد از امریکا و قدرتهای بزرگ خارجی و مداخله آنها در برخوردی تلافی جویانه و سرنگون ساز هموار کرد.
اما علیرغم این پیروزی موقت ، چالشهای پرهزینه ، جان خطر کردن ها و جان باختگی های طرفداران و مخالفین حکومت، نه تنها تحقق  دمکراسی در لیبی با خطرهای جدی روبروست ، بلکه استراتژی خشونت آمیزجنگجویان دولت انتقالی به فرایند گسست و بی اعتمادی شهروندان نسبت به یکدیگر و ظهور دیکتاتوریهای دست نشانده دامن خواهد زد.
 در این میان بدیهی است که مشارکت نیروهای بیگانه و منفعت جو،  گدشته از پرداخت هزینه های سنگین، گستره حلقه های خشونت و عدم استقلال و امنیت ملی را نیز به همراه خواهد داشت. چشم پوشی از این مهم که دولت های غربی بدون ازریابی سویه های  دراز مدت منافع اقتصادی -سیاسی هیچگاه گامی برای منافع جوامع سرکوب شده بر نداشته اند ،اتکا به نیروهای بیگانه، درگیری وحشیانه شهروندان با یکدیگر، پیامد بی خردی حاکمیتی است سرکوبگر که استدلا ، خردورزی ، وچشم اندازهای شفاف و دورنگر را در خود جمعی با حربه سرکوب عقیم می کند وبسترساز نابسامانیها و ناکامی های جدی و گاه غیر قابل برگشت می شود.
در فرایندی این چنین ،اگر چه فضای خفقان و سرکوب سیر طبیعی شورش و تقابل جامعه را با دیکتاتور وقت و سرنگونی او طی میکند، اما جامعه ای که  خود فاقد ابزارهای مهیا ساز و جهت دهنده دربرقراری دمکراسی است را با بحران استبدادی دیگر، سرخوردگی فزونتر مواجه  می سازد.

در این میان رویای من و میلیونها ایرانی آزادیخواه ، انحلال رژیم ولایی، برقراری دمکراسی و بارور شدن آزادی در سرزمین استبداد زده ایران زمین، با اتکاء به همبستگی ملی و اراده جمعی در پیدایش راهکاری رهایی بخش است و نه مداخله نظامی و ویرانی کشورم بدست بیگانگان برانداز.

سایر نوشته های پریسا ساعد در آزادی بیان

نقل و بازانتشار مطالب و محتوای سایت آزادی بیان تنها با ذکر منبع مجاز است


 


لیلا قبادیحرفهای اصغر فرهادی در مراسم اسکار تکرار حرفهای احمدی‌نژاد و دیگر سران رژیم بود. احمدی نژاد بیشتر از شش سال است که همین خطابه را در مصاحبه با رسانه های غربی عنوان می‌کند که “مردم ایران مردمی مهربان، متمدن با فرهنگ غنی و در تنش بین غرب و ایران، مردمی صلح جوهستند”! ولی‌ درعمل با شیادی و پشت این گونه حرفها دارند همین “فرهنگ غنی” و همین “مردمان مهربان” را نابود می کنند . این فیلمساز نمی گوید که این “مردم مهربان” در زیر سیطره این حکومت جنایتکار به چه رنج و بدبختی دچار هستند.

 

در واقع این تنش بین دولتهای غربی و رژیم اتفاقا برای سرپا نگه داشتن این رژیم و چپاول بیشتر همین “مردم مهربان” است. در حقیقت این اسکار برای این است که این “مردم مهربان، صلح جو، با فرهنگ غنی” از زیر سیطره این حکومت جنایتکارکمر راست نکنند. موضوع این فیلم هم درس مذهبی‌ آخوند‌ها وحرام و حلال کردن آنها بالای منبر را تکرار می‌کند با این حساب حرفهای همه اخوندها و حرفهای احمدی نژاد باید اسکار بگیرد -که البته امشب گرفت!

به هر حال اگر کسی‌ نداند خود این فیلمساز می داند که اسکار را به او ندادند بلکه برای تبلیغ شیوه برخورد آخوند‌ها با مسائل و مشکلات جامعه درفیلمش و برای اینکه حرفهای احمدی نژاد را در این مراسم تکرار کند به او اسکار دادند.

از مراکز فرهنگی و هنری و انجمنهای منتقدان سینمای رژیم و دولتهای غربی جز این هم توقعی نیست. تاسف آور آنجاست که بخشی از به اصطلاح مدعی اپوزیسیون، چشمهای خود را بر حقیقت بسته و گوشهای خود را در اختیار دستگاههای تبلیغاتی حکومتها قرار دادند و‌هر آنچه را که بلندگوهای حکومتها تبلیغ می‌کنند آنها قرقره اش می‌کنند و به هورا کشان بی‌ مواجب این نمایش تبدیل شدند.

 در همین ارتباط:

پرتو نوری علا‌ء: جدایی نادر از سیمین؛ فیلمی مصلحت اندیش و آلوده به قدرت

نقل و بازانتشار مطالب و محتوای سایت آزادی بیان تنها با ذکر منبع مجاز است


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranfree-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranfree@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته