-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ بهمن ۳۰, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 02/19/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

پلیس تایلند روز یک‌شنبه، 19 فوریه، اعلام کرد در ادامه تحقیقاتی که درباره ارتباط میان شماری از شهروندان ایرانی با انفجارهای روز سه‌شنبه بانکوک انجام داده است، موفق شده که یک دست‌گاه موتورسیکلت مربوط به این انفجارها را نیز بیابد.

پلیس اعلام کرده است که احتمالن قرار بوده این موتورسیکلت از سوی تیم ایرانی اعزامی به تایلند در برای هدف قرار دادن دیپلمات‌های اسراییلی استفاده شود.

به گزارش روزنامه «بانکوک پست»، صاحب مغازه‌ای گفته بود که یک دست‌گاه موتورسیکلت از نوع هوندا از روز سه‌شنبه گذشته در برابر مغازه او پارک شده و کسی سراغ آن نیامده است. این مکان در نزدیکی همان جایی است که فرد ایرانی با بمب‌های خود، ابتدا به یک راننده تاکسی و سپس به دو نفر از نیروهای پلیس بانکوک حمله کرد و در همانجا، هر دو پای این ایرانی بر اثر انفجار بمب‌های خودش قطع شد.

پلیس تایلند تایید کرده است که اثر انگشت ایرانی دیگر در ماجرای روز سه‌شنبه تایلند، مسعود صداقت‌زاده، ۳۲ ساله، بر روی همین موتورسیلکت به دست آمده است.

پلیس تایلند توانسته است ردگیری کند که مسعود صداقت زاده موتورسیکلت را از مغازه‌ای در محله «کلونگ تان» به مبلغ ۲۶ هزار و ۴۰۰ «بت» (واحد پول تایلند) خریداری کرده بود.

پلیس تایلند روز شنبه نیز تایید کرد که تدابیر امنیتی را در شش فرودگاه بزرگ این کشور شدت بخشیده است؛ دادن ویزا در فرودگاه‌های تایلند به ایرانیان ممنوع شده است و بر اساس دستور معاون نخست وزیر تایلند قرار است بررسی شود که آیا سفر ایرانیان به تایلند به دلیل داشتن «حکومت مشکل آفرین» این کشور، باید لغو شود یا خیر.

شش فرودگاه بزرگی که شامل تدابیر جدید امنیتی شده، از این قرار است: «سوبارناباهومی» (فرودگاه عظیم بانکوک)، «دون موانگ»، «چانگ مای»، «چانگ رای»، «هات یای» و فرودگاه شهر ساحلی «پوکت».

افزون بر این‌ها، متروی بانکوک و تشکیلات قطارهای پایتخت تایلند که یک کلان شهر است، شامل تدابیر امنیتی سخت‌گیرانه جدید شده است.

رسانه‌های اسراییل نیز یک‌شنبه گزارش دادند که اسراییل به تایلند در مورد وقوع خطرات مشخص دیگر، اطلاعات «موثقی هم‌راه با جزییات» داده است.

این روی‌دادها در حالی است که تعقیب یک مرد ایرانی ۵۲ ساله که احتمال داده می شود رهبر تیم اعزامی تروریستی ایرانی اخیر به این کشور باشد، ادامه دارد و هم‌زمان، تایلند هم‌چنان در انتظار استرداد مسعود صداقت‌زاده از کشور مالزی است.

نام مرد ایرانی که در مظان این اتهام است در گذرنامه وی «جواد نیک‌خواه فرد» عنوان شده که مربی کاربرد مواد منفجره برای سایر اعضای تیم بوده است.

بر اساس تحقیقات پلیس تایلند، «جواد نیک‌خواه‌فرد» سه‌شنبه گذشته با یک ساک بزرگ از خانه‌ای تیمی که از قبل برای این نیروها اجاره شده بود، خارج شد در حالی که در روزهای پیش از آن، چند بار به همان خانه که یک زن ایرانی از قبل اجاره کرده بود، رفت و آمد داشته است.

تازه ترین شواهد منتشره در تایلند نشان می دهد که گذرنامه صادره برای زنی که نام او «لیلا روحانی» قید شده است و هم‌چنین گذرنامه «جواد نیک‌خواه‌فرد»، نه تنها در یک روز از سوی اداره گذرنامه جمهوری اسلامی صادر شده است، بلکه شماره گذرنامه آن‌ها نیز به یک‌دیگر نزدیک است.

بیشتر بخوانید:

«انفجار بانکوک ربطی به ایران نداشته است»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

روز گذشته اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده‌ی معروف به اختلاس 3000 میلیارد تومانی برگزار شد. پایان این پرونده را می‌شود از همین آغازش به روشنی حدس زد. نام‌ها در حد همین آدم‌های کوچک باقی خواهند ماند و با اعدام دو سه نفر و بازگشت بخش کوچکی از اموال، پرونده به سرعت بسته خواهد شد. همان‌طور که از تجربه‌های پیشین رسیدگی به چنین پرونده‌هایی در جمهوری‌اسلامی می‌شود فهمید، چنین انحراف‌ها و فسادهای مالی بزرگی بدون وجود بسترهای لازم هم‌چون فساد اقتصادی و خلاهای قانونی و عدم حضور افراد موثر و ارتباطات ویژه به هیچ وجه قابل انجام نبوده و نیست. نظام با تجربه‌ای که از پرونده‌ی اختلاس 123 میلیاردی دارد می‌داند که کشیده شدن پای افراد با نفوذ حکومت هم‌چون خانواده‌ی «رفیق‌دوست» جز سرشکستگی و بی‌آبرویی نتیجه‌ای برایش نخواهد داشت، چرا که نفوذ بالای چنین افرادی و رو‌ شدن فسادهای بزرگ‌تر اقتصادی دست دادگاه‌ها را برای محکومیت آن‌ها می‌بندد و در نهایت چیزی نصیب‌شان نمی‌شود. همان‌طور که در جریان پرونده‌ی «فاضل خداداد» نیز با وجود نقش بی‌چون و چرای برادران «رفیق‌دوست»، پشتیبانی «محسن رفیق‌دوست» که بطور کلی از پرونده حذف شد و حبس ابد «مرتضی» نیز در عرض دو سال به هشت سال تغییر داده و آزاد شد. هشت سالی که شاید به جز چند روزی را در زندان نگذراند، چون بیش‌تر زمانش را به عنوان مامور خرید در بیرون از زندان به سر می‌برد.

سرعت عملی که قوه‌قضاییه ایران در این مورد به خرج می‌دهد از دو جنبه قابل بررسی است نخست آن‌که نظام سعی می‌کند با سرعت دادن در رسیدگی به این پرونده حیثیت از دست رفته‌ی نظام را تا اندازه‌ای اعاده کند و از سویی دیگر با جمع و جور کردن آن و جلوگیری از کش داده‌شدنش جلوی ورود نام‌های تازه را به این پرونده بگیرد. یادمان نرود که جمعی از نمایندگان مجلس هم‌چون «علاءالدین بروجردی» و افراد بانفوذی در دولت «احمدی‌نژاد» و هم‌چنین منتقدین اصول‌گرای او پای‌شان به نوعی گیر این پرونده است و در نتیجه طولانی شدن پرونده به نفع هیچ‌کس نخواهد بود، از این رو قوه‌قضاییه ترجیح می‌دهد هر چه زودتر آن‌را ببندد.

واقعیت این است که اکنون همه می‌دانند پیش‌آمدهایی چون اختلاس 3000 میلیاردی همانند نوک کوه‌یخی است که بیرون از آب مانده‌است و قسمت عظیمی از آن هم‌وراه از چشم‌ها پنهان می‌ماند. هزارها هزار نفر که بخش عمده‌ای از آن‌ها از وابستگان و خانواده‌ی افراد دولت‌مردان سابق و فعلی جمهوری‌اسلامی هستند با استفاده از روابط بیمار حاکم بر اقتصاد کشور و رانت‌خواری و دور زدن قوانین به ثروت‌های نجومی دست‌یافته‌اند. فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» را که حتمن یادتان هست. فیلم مربوط به زمان جنگ بود که در آن مردی با به دست آوردن روزنامه‌ای هفته‌ی بعد از وقایع آینده باخبر می‌شد و به وسیله‌ی آن به ثروت بالایی دست پیدا می‌کرد. این داستان متاسفانه حکایت حقیقی بسیاری از مسوولین نظام است. آن‌ها از بیش‌تر قوانین و تغییراتش در آینده خبر داشته و در برخی موارد خود در نقش قانون‌گذار هستند و به همین علت از این طریق به سودهای سرشار اقتصادی دست می‌یابند و از همه دردناک‌تر این‌که در ظاهر امر هم هیچ اتفاقی نیافتاده و عمل غیرقانونی انجام نشده است.

یکی از نمونه‌های عینی این مسئله روشی بود که برادران «خادم» در شورای شهر تهران به وسیله‌ی آن به میلیاردها میلیارد سود دست یافتند و آب از آب تکان نخورد. «خادم» و یارانش که با شعار انتقاد از روش‌های مدیریتی اطلاح‌طلبان بر شورای شهر تهران به صحنه آمدند در اولین اقدام خود فروش تراکم در مناطق بالای شهر را با این استدلال که این عمل سیمای شهر را تخریب کرده، ترافیک را افزایش داده و عامل سودجویی عده‌ای بوده است، ممنوع کردند. پس از این اتفاق قیمت زمین‌های مرغوب شمال شهر به شدت کاهش یافت. در این زمان بود که برادران «خادم» به کمک پدرشان سرمایه‌ی هنگفتی را صرف خرید چنین زمین‌هایی کردند که به‌ترین مصرف‌شان برج‌سازی بود و پس از چیزی نزدیک به کم‌تر از یک سال همان‌طور که می‌شد به راحتی حدس زد فروش تراکم آزاد شد و فعالیت برادران «خادم» در زمینه‌ی برج‌سازی آغاز. مافیای اقتصادی خانواده‌ی «خادم» احتیاج به پرونده‌ی ویژه‌ی خودش دارد اما این مورد فقط مشتی است نمونه‌ی خروار. موارد مشابه این، هر روزه در کشور ما اتفاق می‌افتد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد. در این میان فقط کسانی که بخشی از خانواده‌ی نظام نیستند و به نوعی نامحرم به حساب می‌آیند هم‌چون «فاضل خداداد» و «شهرام جزایری» و «مه‌آفرید خسروی» مورد محاکمه قرار می‌گیرند اما زمینه‌های فساد موجود هم‌چنان و با قوت سرجای خودش باقی می‌ماند.


 


خبر / رادیو کوچه

قرار است روز دوشنبه، 20 فوریه، هیتی بلندپایه از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند، در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است مذاکرات آتی ایران با گروه 1+5 درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، در استانبول برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران گفته است که در نامه جمهوری اسلامی به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «به مذاکرات در اسرع وقت اشاره شده است.»

پیش از این گزارش شده بود که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه 1+5 اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است که در این نامه پیشنهاد شده بود مکان مذاکرات استانبول باشد و «حدود دو ماه پیش نیز در این رابطه با کاترین اشتون صحبتی داشتیم.»

او اضافه کرد: «وزیر امور خارجه ترکیه (احمد داوود اوغلو) اعلام کرده است که این کشور آمادگی میزبانی را دارد و این اعلام آمادگی به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد.»

آقای صالحی گفت: «ما منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم و علی‌القاعده مکان مذاکره شهر استانبول است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان این که ما به دنبال مکانیزمی برای برون رفت به صورت برد-برد از موضوع هسته‌ای هستیم، گفته است: «ما وضعیت طرف مقابل را درک می‌کنیم که می‌خواهد به صورت آبرومندانه از وضعیت فعلی خارج شود و آمادگی داریم تا شرایط لازم را برای خروج آبرومندانه آن‌ها فراهم کنیم.»

از سویی دیگر کاترین اشتون گفته است که گروه 1+5 در حال بررسی و رایزنی درباره نامه آقای جلیلی است.

بیشتر بخوانید:

«آمادگی ایران برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای»

«توقف صادرات نفت ایران به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی»


 


خبر / رادیو کوچه

وزرات نفت جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، 19 فوریه، اعلام کرد این کشور فروش نفت خام به شرکت‌های نفتی بریتانیایی و فرانسوی را متوقف کرده است.

شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی جمهوری اسلامی، به نقل از علیرضا نیکزاد‌رهبر، یکی از سخن‌گویان وزارت نفت نوشته است که ایران نفت خود را به مشتریان جدید خواهد فروخت.

سخن‌گوی وزارت نفت جمهوری اسلامی گفته است: «در پی اعلام رسمی وزارت امورخارجه، وزارت نفت از تحویل نفت خام به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی خودداری کرده است.»

آقای نیکزاد‌رهبر هم‌چنین با بیان این که ایران مشکلی در فروش و صادرات نفت خام ندارد افزوده است: «ما مشتریان نفت خود را داریم و موارد جای‌گزین برای فروش نفت این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.»

فرانسه در نیمه اول سال ۲۰۱۱ حدود ۲ درصد از نفت خام صادراتی ایران را خریده بود، اما میزان نفت وارداتی بریتانیا از ایران ناچیز است.

این در حالی است که اعضای اتحادیه اروپا پیش‌تر موافقت خود را با متوقف کردن واردات نفت خام از ایران از اول ماه ژوئیه اعلام کرده بودند.

وزیر نفت ایران در واکنش به این تصمیم هشدار داده بود که ممکن است ایران فروش نفت خام به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را زودتر متوقف کند.

چهار روز پیش و در پی احضار سفیران شش کشور اروپایی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز خبر قطع فروش نفت ایران به اروپا منتشر شد، اما وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کرد و تاکید کرد که این تنها یک «اولتیماتوم» بوده است.

با این حال قیمت نفت در اثر انتشار گزارش مذکور حدود دو دلار در هر بشکه افزایش یافته بود.

از سویی دیگر یک مقام آگاه در گفت‌وگویی با رسانه منسوب به سپاه پاسداران، با رد خبر بسنده کردن ایران به «اولتیماتوم»، اعلام کرد شیرهای نفت ایران به‌طور قطع به روی 6 کشور اروپایی بسته می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

«تایید ‌قطع شدن صادرات نفت ایران به ۶ کشور اروپایی»

«آمادگی ایران برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای»


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 19 فوریه، مقام‌های مصری اعلام کردند‌ در مورد تعیین تاریخ برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری آن کشور پس از سقوط حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین، به توافق نرسیده‌اند.

رییس کمیسیون انتخاباتی مصر در جریان یک کنفرانس خبری که قرار بود تاریخ برگزاری انتخابات در آن اعلام شود، به رسانه‌ها اطلاع داد که چنین تاریخی فعلن اعلام نخواهد شد.

پیش‌تر یکی از مقامات مصر گفته بود که این رای‌گیری در ماه مه برگزار خواهد شد و یک مقام دیگر هم زمان برگزاری انتخابات را ماه ژوئن اعلام کرده بود.

این در حالی است که هم‌چنان درگیری‌هایی پراکنده میان معترضان و شورای نظامی حاکم بر این کشور صورت می‌گیرد. معترضان خواهان برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات و انتقال قدرت از شورای نظامی به غیرنظامیان هستند.

بیشتر بخوانید:

«ادامه درگیری‌ها در قاهره و تجمع برابر وزارت کشور»


 


خبر / رادیو کوچه

احمد منتظری، فرزند آیت‌اله حسینعلی منتظری روز یک‌شنبه، 19 فوریه، اعلام کرد ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و دادگاه ویژه روحانیت قم بعد‌از‌ظهر امروز ورودی کتاب‌خانه و منزل آیت‌اله منتظری را مسدود کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، احمد منتظری هم‌چنین تاکید کرد که این افراد بعضی از اموال و وسایل منزل آیت‌اله منتظری را هم با خود بردند.

آقای منتظری هم‌چنین در اطلاعیه‌ای که روی سایت آیت‌اله منتظری منتشر کرده، نوشته است که ورودی یکی از اطاق‌های منزل خود او که محل پاسخ‌گویی به مراجعان بوده است هم مهر و موم شده و وسایلی مانند لپ‌تاپ، پول نقد و مجموعه آثار آیت‌اله منتظری از درون آن جمع‌آوری و توقیف شده است.

آیت‌اله منتظری از مراجع تقلید قم و سرشناس‌ترین منتقد آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود که در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ از معترضان حمایت کرد.

او در آخرین روزهای پاییز همان سال درگذشت و گروه بزرگی از معترضان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در مراسم تشییع پیکر او شرکت کردند.

بیشتر بخوانید:

«عدم برگزاری مراسم سال‌گرد آیت‌اله منتظری»


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 19 فوریه، دولت مصر در واکنش به روی‌دادهای اخیر در سوریه، سفیرش را از دمشق فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی مصر، این اقدام نشانه‌ای از افرایش فشارها بر بشار اسد، رییس جمهوری سوریه است.

دولت مصر در حالی سفیرش را از دمشق فراخوانده که پیش‌تر کشورهای عرب حوزه خلیج پارس در اعتراض به سرکوب و کشتار معترضان در سوریه، سفرایشان را از سوریه فراخوانده بودند.

کشورهای حوزه خلیج پارس هم‌چنین در اوایل ماه جاری میلادی، سفرای سوریه را از کشورهایشان اخراج کردند.

بیشتر بخوانید:

«کشته شدن دادستان عمومی و یک قاضی سوریه»


 


پیمان عابدی/ رادیو کوچه

مرگ «امیر کبیر» ( 1231هجری شمسی / 1268قمری ) فرصت‌ها را برای «ناصرالدین شاه» فراهم آورد که برای جبران کسری بودجه‌اش به امتیازات خارجی روی آورد، از حجم و اهمبت منابع مالی داخلی کاسته شد و به جای آن نیاز حکومت به وام‌ها و قرض‌های خارجی روز به روز فزونی یافت. به گونه‌ای که بازار و تجار کم‌کم از دیدگاه حاکمیت به حاشیه رانده، سال به سال بر  وخامت خزانه و بودجه عمومی کشور افزوده شد. چرخ کم توان صنعت ایران نه یارای رقابت با فنون رو به پیش‌رفت جهانی را داشت و نه گرهی از کار دولت را می‌توانست بگشاید. به همین سبب روز به روز لاغر و بی‌رمق‌تر می‌شد.

در چنین وضعیت اسف‌باری، دولت‌های انگلیس و روس، که به دنبال جای پای محکمی در اقتصاد و سیاست ایران می‌گشتند رو به خاک ایران گذاشتند و زمام‌داران ناصری را با دادن امتیازاتی فریب دادند که شیوه‌ها و رنگ‌های گوناگون را به عناوین مختلف به آنان تحمیل می‌کرد. و چون حکومت برای جبران کسری بودجه ساده‌ترین راه را دریافت وام از آن‌ها می‌دید سال به سال بر تعداد این امتیازات با شکل‌های متنوع افزود. به‌طوری که در طول سلطنت «ناصرالدین شاه» در مجموع 83 فقره امتیاز و عهدنامه خارجی در ایران به امضا رسید.

از جمله امتیازات مهم و به‌نام دوره ناصری، امتیازی است که «بارون ژولیوس دو  رویتر» در 1872میلادی / 1289هجری قمری، موفق شد از دولت ایران بگیرد. این امتیاز چنان شوکی را، حتی در اروپا، به راه انداخت که «کرزن» آن را کامل‌ترین و عجیب‌ترین تسلیم و واگذاری تمامی منابع صنعتی یک کشور به دست بیگانه‌گان دانسته است. به موجب این امتیاز «رویتر» همه منابع اقتصادی ایران را در آن دوران در اختیار گرفت. امتیاز او اگر چه به سبب مخالفت شدید افکار عمومی ملغا اعلام شد اما زیان و غرامت و هزینه‌ای که بر دولت وقت ایران تحمیل ساخت به مراتب کم‌تر از یک امتیاز جداگانه‌ی دیگر نبود. در سوی دیگر روس‌ها هم به سبب نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی وارد بازار اقتصادی ایران شدند و به طرق مختلف منافع ملی را به سود خود به تاراج بردند. از جمله این امتیازات واگذاری حمل و نقل کالاهای تجاری به مدت 75سال در ازای پرداخت سالانه 300 تومان، انعقاد قرارداد گمرکی بین ایران و روس در 1901میلادی / 1318هجری قمری بود که این قرارداد را دولت ایران در مقابل دریافت وامی به طرف روسی واگذاشت که به موجب آن عوارض پنج درصدی گمرک روسیه در ایران به یک‌و‌نیم درصد کاهش یافت و نیز امتیاز استفاده از درخت‌های زیتون ، استفاده از چوب شمشاد و استفاده از چوب درخت جنگل‌ها می‌توان اشاره کرد.

در مورد اصلاحات سیاسی، با سقوط «امیرکبیر»، یک دوره‌ی طولانی تا روی کار آمدن «میرزا حسین خان سپهسالار»، پرونده‌ی اصلاحات تقریبن بسته شد.  با این‌که ناصرالدین‌شاه در تمامی مدت سلطنت ذره‌ای از خودمختاری حکومت و استبداد خویش کم نکرد، در دوره‌ی او تاسیسات جدیدی بنا نهاده شد که تا آن زمان سابقه نداشت. تشکیل شورای دولت (دارالشورای کبری که مرکب از صدراعظم و 9 وزیر بود)، مجلس« مصلحت خانه» و تشکیل نخستین جمعیت سیاسی جدید به نام «مجمع فراموش‌خانه» از آن جمله‌‌اند که اصلاح‌طلبانی چون «میرزا ملکم خان» به طرح آرا و نظرات خود در آن پرداختند. این مجمع از مجامع فراماسونری اروپا الگوبرداری شده بود. «میرزا ملکم‌خان» در سال 1275 هجری قمری اولین رساله‌ی خود را درباره‌ی اصلاحات سیاسی و اداری تحت عنوان «کتابچه‌ی غیبی یا دفتر تنظیمات» تقدیم شاه کرد. گویا مرام فراموش‌خانه، ترویج و تبلیغ اصول آزادی و انتقاد از استبداد و آشناکردن روشن‌فکران با پیش‌رفت مغرب زمین بوده است.

در محرم سال 1275 هجری قمری شش وزارت‌خانه تشکیل شد که عبارت بودند از: وزارت داخله، خارجه، جنگ، مالیه، عدلیه و وظایف و اوقاف. پس از مدت کوتاهی دو وزارت‌خانه‌ی دیگر، وزارت علوم و وزارت تجارت و صنایع نیز به آن‌ها افزوده شدند.

جوهر نظام تازه‌ی دولت این بود که اداره‌ی حکومت از دست‌گاه متشکل صدارت به هیت متشکل از وزیران شش‌گانه منتقل شود. مجموع این وزارت‌خانه‌ها شورای دولت را به‌ وجود می‌آوردند و به دستور ناصرالدین شاه، «میرزاجعفرخان مشیرالدوله» به ریاست این شورا گمارده شد.


 


نهال نوریان/ رادیوکوچه

«علی دشتی»، متولد 11 فروردین‌ 1276 در کربلا، متوفی به تاریخ 26 دی‌ماه 1360. او از پژوهش‌گران، نویسندگان و گروه سیاست‌مدارانی بود که نزدیک به هفتاد سال، یکی از پیش‌قراولان دگرگونی‌های این دیار به شمار می‌رفت.

دشتی تحصیلات خود را از حوزه‌های علمیه‌ی نجف آغاز کرد، ولی این امر موجب توقف او در مذهب نشد. نویسنده‌ی «بیست‌وسه سال» علاوه‌بر زبان مادری، به عربی و فرانسه هم مسلط بود. او فعالیت روزنامه‌نگاری خود را در شیراز و با روزنامه‌ی «فارس» آغاز کرد و سپس در سال 1304 روزنامه‌ی «خلیج فارس» را خود بنیان نهاد. در سال‌های بعد به کار مطبوعاتی خود ادامه داد و روزنامه‌های جنجال‌برانگیزی چون «شفق سرخ» را پایه گذاشت. در آذر‌ماه ۱۳۲۰، هیت موسسان حرب عدالت را با همراهی «جمال امامی»، «ابراهیم خواجه‌نوری» و چند تن دیگر بنیان نهاد و تا سال ۱۳۲۷ فعالیت خود را در سایه‌ی این حزب ادامه داد. نخستین کتاب دشتی «ایام محبس» است که در آن به خاطرات زندان می‌پردازد و اتفاقن این کتاب، در زمان انتشار، با استقبال در خور توجهی روبه‌رو می‌شود.

ولی جنجالی که «بیست‌سه سال» به راه انداخت، از آن‌جهت بود که به‌کلی تمامیت اسلام را به‌عنوان دین مبتنی‌ بر وحی مردود می‌دانست. این کتاب در ابتدا، بدون ذکر نام نویسنده به چاپ رسید. دشتی این کتاب را در سال ۱۳۱۱ نوشت، ولی تا سال ۱۳۲۶ نسبت به چاپ و نشر آن اقدام نکرد و در نهایت مراحل آماده‌سازی کتاب در بیروت انجام گرفت، زیرا در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶، حکومت شاهنشاهی از چاپ و انتشار هرگونه نوشتار مخالف دین جلوگیری به عمل می‌آورد. پس از انقلاب اسلامی، دشتی به گروه‌های مخالف حکومت جمهوری‌اسلامی، اجازه‌ی چاپ و انتشار «بیست‌وسه سال» را داد. در همین سال‌ها افرادی چون «سید مصطفا طباطبایی» و «جعفر سبحانی تبریزی» با نگارش کتاب‌هایی به نقد «بیست‌وسه سال» پرداختند، گرچه حجمه‌های مخالفان به این دو کتاب و راه معقول انتقاد ختم نشد.

لازم به ذکر است که دشتی در آذر ۱۳۶۰، به اتهام نوشتن کتاب «بیست‌وسه سال» دست‌گیر شد و اگرچه به‌دلیل کهولت سن و شکستگی پا آزاد شد، ولی چند روز بعد در 26 دی ۱۳۶۰ در سن ۸۷ سالگی در تهران درگذشت.

شاید اگر گروه‌های اپوزیسیون در زمان حکومت پهلوی، نسبت به کتاب‌هایی چون «بیست‌وسه سال» به‌دلیل سبقه‌ی نویسنده‌ی اثر، موضع نداشتند و با کتاب آسان‌گیرتر مراوده برقرار می‌کردند، کتاب‌هایی از این دست می‌توانستند به‌جهت مستدل بودن و متانت علمی خود، راه را بر استیلای عوام‌فریبی دینی ببندند. نکته‌ی قابل توجه در این اثر انتقادی در مقایسه با سایر کتاب‌هایی که به بررسی اسلام پرداخته‌اند، این است که «بیست‌وسه سال» علی دشتی، نقدی ساختارمند نسبت به اسلام دارد که این نقد را با ابزارها یا همان کتاب و سنت مسلمانان پیش می‌برد و از تعصب و احساسی‌گری پرهیز می‌کند.

اکنون نسخه‌ی ویرایش‌شده‌ی «بیست‌وسه سال» توسط «بهرام چوبینه» پیش روی ماست که به‌جز پیش‌گفتار ویراستار اثر، پنج جستار «علی دشتی» و یک پیوست به قلم «جواد وهاب‌زاده» را نیز در بر می‌گیرد.

اکنون بخشی از کتاب را با هم می‌خوانیم:

«باید انصاف داد قرآن ابداعی است. سوره‌های مکی و کوچک سرشار از نیروی تعبیر و قوه‌ی اقناع، سبک تازه‌ای است در زبان عرب. جاری شدن آن از زبان مردی که خواندن و نوشتن نمی‌دانسته، درس نخوانده و برای کار ادب تربیتی ندیده‌است، موهبتی است کم‌نظیر و اگر از این لحاظ آن را معجزه گویند، بر خطا نرفته‌اند. آن دسته‌ای که قرآن را از حیث محتویات معجزه می‌خوانند بیش‌تر دچار اشکال می‌شوند. چیز تازه‌ای که دیگران نگفته باشند در آن نیست. تمام دستورهای اخلاقی قرآن از امور مسلم و رایج است. قصص آن مقتبس از اخبار و روایات یهود و ترسایان است که حضرت محمد در ضمن سفرهای شام و بحث و مذاکره با اخبار و راهبان و بازماندگان عاد و ثمود فرا‌گرفته و در قرآن به همان شکل یا با اندک انحراف‌هایی بازگو کرده است.»

فایل پی‌دی‌اف کتاب را از این‌جا دانلود کنید.


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 19 فوریه، در حملات جداگانه‌ای در بغداد، پایتخت عراق دست‌کم 19 تن کشته و بیش از بیست نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش الجزیره، یک فرد انتحارکننده با یک خودروی بمب‌گذاری‌شده با ورود به یک ایست بازرسی در نزدیکی یک قرارگاه آموزشی پلیس باعث کشته شدن دست‌کم 15 تن و زخمی شدن 21 نفر شده است.

مقام‌های پلیس اعلام کردند این انفجار در حالی روی داد که خودروهای زیادی در این منطقه در حال رفت‌و‌آمد بودند.

هم‌چنین پلیس اعلام کرده که در جریان یورش یک گروه مسلح، که ظن آن می‌رود متعلق به القاعده باشند، به یک خانه ۴ تن کشته شدند.

گفته شده این افراد از خبرچینان پلیس بودند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر بمب‌گذاری و حملات انتحاری زیادی در مناطق شیعه‌نشین در عراق به خصوص شهرهای نزدیک بغداد صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

«من در هیچ طرح تروری در عراق شرکت نداشته‌ام»

 «بیش از نود کشته و زخمی در انفجار بغداد»


 


خبر / رادیو کوچه

وزیر کشور جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، 19 فوریه، اعلام کرد که نامزدهای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی از روزهای چهارم تا دهم اسفندماه فرصت تبلیغ دارند.

به گزارش ایسنا، مصطفی محمد‌نجار اظهار داشت اگر کسی پیش از مهلتی که وزارت کشور تعیین کرده است، تبلیغات انتخابات را شروع کند، به مراجع قضایی معرفی و با او برخورد می‌شود.

او هم‌چنین گفته است: «وزارت کشور وظیفه دارد در سراسر کشور توسط استان‌داری‌ها و فرمان‌داری‌ها بستری را فراهم کند که حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی گسترده باشد.»

لازم به اشاره است انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی 12 اسفندماه برگزار می‌شود که برخی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب از عدم شرکت در انتخابات سخن گفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«ارایه لیست ۱۵ نفره صدای ملت، برای مجلس نهم»


 


اردوان روزبه/ رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

حاجی، سردار بسیجی و سهیل، روزنامه‌نگار و نویسنده بر اساس یک سری حوادث مجبور به هم زیستی اجباری در جزیره ای متروک واقع در خلیج فارس به مدت سه ماه می‌شوند. در این مدت زمان، آن‌ها مروری دارند بر روی‌دادهای سه ده‌ی اخیر ایران. هر چند که هر یک از آن‌ها روایت خود را از هر اتفاق بازگو می‌کنند اما هر داستان به مانند پازلی می‌ماند که توسط هر دو شخصیت داستان تکمیل می‌شود.

شالوده هر داستان بر اساس یک روی‌داد واقعی شکل گرفته‌است و نویسنده تلاش کرده‌است تا روایتی از روی‌دادها ارایه دهد.

—-

«حمید رضا وصاف» گرافیست و طراح ایرانی در سال ۱۳۴۹ متولد شده‌است. او از سال ۱۳۶۹ کار گرافیک را با طراحی روی جلد آغاز کرد که محصول آن طراحی بیش از هزار روی جلد در ایران بود. او هم‌چنین پنج سال مدرس در دانش‌کده معماری دانش‌گاه آزاد تهران بوده‌است و هم چنین مدیر هنری اولین دایره‌المعارف کودکان که با بیش از نه هزار نقش کودکان برای اولین بار منتشر شد.

این گرافیست، سال ۲۰۰۱ کتاب «یک اتفاق یک نقطه» را منتشر کرده‌است که به موضوع تعطیلی مطبوعات در ایران می‌پردازد. از دیگر آثار وی می توان به «نام‌ها و الفبا» اشاره کرد. او در این کتاب کار مشترکی با جواد مجابی دارد. آن‌ها دو داستان مجزا از هم را با دو زبان مجزا در یک کتاب منتشر کرده‌اند.

روایت تازه‌ای از موش و گربه نیز یکی دیگر از آثار وی است که در انتشارات ققنوس منتشر شده. اما به تازگی آقای «وصاف» کتاب مصوری با عنوان «سرزمین ملاها» مهیا کرده که به روایت روزهای انقلاب پنجاه و هفت ایران می پردازد. به گفته وی این کتاب در ده بخش ادامه خواهد یافت. او در این کتاب به بحران‌های آن سال و سال‌های بعد انقلاب در قالب دو شخصیت مجازی می‌پردازد.

روایت سرزمین ملاها در واقع دیده‌های خود نویسنده است که در دوران انقلاب ایران هشت ساله بوده است.

کتاب سرزمین ملاها به زبان فرانسه منتشر شده و صاحب اثر امیدوار است که بتواند آن را به زبان فارسی نیز منتشر کند. به بهانه انتشار این کتاب به سراغ آقای «وصاف» رفتم او اینک با مدرک دکترای تاریخ هنر در کشور فرانسه سکونت دارد.

در سرزمین ملاها

کمیک استریپ

نویسنده و تصویرگر: حمیدرضا وصاف

ناشر انتشارات مم په مل

Même Pas Mal

فرانسه

تاریخ چاپ

15/OCT/2011

زبان : فرانسه

خلاصه داستان

حاجی، سردار بسیجی و سهیل، روزنامه‌نگار و نویسنده بر اساس یک سری حوادث مجبور به هم‌زیستی اجباری در جزیره‌ای متروک واقع در خلیج فارس به مدت سه ماه می‌شوند. در این مدت زمان، آن‌ها مروری دارند بر روی‌دادهای سه ده‌ی اخیر ایران. هر چند که هر یک از آن‌ها روایت خود را از هر اتفاق بازگو می‌کنند اما هر داستان به مانند پازلی می‌ماند که توسط هر دو شخصیت داستان تکمیل می‌شود.

لازم به ذکر است که شالوده هر داستان براساس یک روی‌داد واقعی شکل گرفته‌است و نویسنده تلاش کرده‌است تا روایتی بی‌طرف از رویدادها ارایه دهد.

اپیزود اول: تهدید برای خنده

 سردار بسیجی، حاجی (که شخصیتش از حاجی ذبیح‌الله بخشی به وام گرفته شده‌است.) در یک اقدام خود سر،  بدون اطلاع ستاد فرماندهی سپاه با گروه انتهاری خود که به قایق‌های تند رو مجهز هستند دست به تهدید ناو  آمریکایی مستقر در خلیج فارس می‌زنند اما در خلال عملیات،  توسط ستاد فرماندهی سپاه مطلع می‌شود که خود و گردانش در منطقه‌ای از آب‌های خلیج فارس قرار دارند که قبلن توسط سپاه پاسداران مین‌گزاری شده‌است. در برگشت،  قایق حاجی به مین دریایی برخورد می‌کند. هرچند که حاجی از این واقعه جان به در می‌برد و در جزیره متروکه‌ی «فرور» سر در می‌آورد، اما هم‌رزمانش گمان می‌کنند که حاجی شهید شده‌است و خبر مرگ او را به ستاد فرماندهی اعلام می‌کنند.

از سوی دیگر «سهیل»، روزنامه‌نگار و نویسنده، به زادگاه پدری‌اش که همان جزیره متروک «فرور» است، می‌آید تا کنج خلوتی یافته و به دور از هیاهوی شهری به بازنویسی رمانش بپردازد. بدین‌سان جسم نیمه هوشیار و مجروح سردار حاجی توسط سهیل در کنار ساحل پیدا می‌شود و این دو شخصیت هم‌دیگر را ملاقات می‌کنند.

اپیزود دوم : حاجی و مدرسه

سهیل، پیکر مجروح و نیمه هوشیار حاجی را به سکونت‌گاهش می‌برد و به پاس‌مان و درمان او می‌پردازد. چهره‌ی سهیل با عینکی قاب مشکی، حاجی نیمه هوشیار را به اشتباه می‌اندازد. حاجی  او را با معلم دوران کودکی‌اش یکسان می‌پندارد و این سرآغازی می‌شود تا حاجی در ذهن خود، روایتی طنز اما در قالب کابوسی از کودکی خود ارایه دهد.

اپیزود سوم: ازدواج حاجی

روز بعد حاجی به هوش آمده، خود را در تخت‌خواب می‌یابد. در حالت نیمه هوشیار از تخت بر می‌خیزد و از اتاق بیرون می‌رود تا دریابد در کجا به‌سر می‌برد ولی در کمال تعجب متوجه می‌شود که خبر شهادتش از تلویزیون پخش می‌شود. در همین اثنا خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی با زن حاجی که در کنار ملا حسینی ایستاده‌است، مصاحبه می‌کند و این بهانه‌ای می‌شود تا در قالب یک فلاش‌بک در ذهن حاجی،  قصه ازدواج حاجی و نقش پر راز و رمز ملا حسینی در این ازدواج روایت شود هر چند این روایت  طنز مختص به خودش را داراست اما به خواننده این اجازه را می‌دهد تا از گذشته حاجی که با شخصیت حاضرش بسیار متفاوت است آشنا شود.

اپیزود چهارم: زایش سینمای اسلامی

حاجی که از خبر شهادتش مشوش شده‌است توسط صاحب‌خانه، سهیل(نویسنده) مطلع می‌گردد که جزیره‌ای که در آن بسر می‌برد، هیچ راه ارتباطی‌ای با دنیای بیرون ندارد و هر سه ماه یک‌بار، تنها یک لنچ (کشتی کوچک محلی) از این جزیره متروک می‌گذرد. هرچند حاجی تلاش می‌کند تا راهی برای خروج از جزیره بیابد اما در نهایت مجبور به قبول واقعیت می‌شود.

حاجی در حال صرف نهار، متوجه کتاب‌خانه سهیل می‌شود و موضوع  کتاب و کتاب‌خوانی بحثی را مابین آن‌ها در می‌اندازد.

نظر حاجی مبنی بر این‌که خواند همین کتاب‌های ضاله باعث شد تا افتخار سینما اسلامی ایران، محسن چریک‌، گم‌راه گردد و در نهایت به ساخت فیلم پورنو‌ (سکسی) در اروپا بپردازد، جهت صحبت آن‌ها را به سوی سینما می‌برد. روایت‌های این دو، حول محور زندگی محسن چریک (که محور اصلیش از زندگی محسن مخملباف الهام گرفته شده‌است)، چگونگی زایش سینای اسلامی را برای خواننده تصویر می‌کند.

اپیزود پنجم: ازدواج شوم

غروب روز بعد، سهیل که در کنار پنجره اطاقش مشغول سیگار کشیدنش است متوجه حاجی می‌شود که در وضعیتی مشوش و غیر عادی در حالی که با خود حرف می‌زند به سمت ساحل می‌رود. سهیل او را تعقیب می‌کند و از صحبت‌هایش متوجه می‌شود که حاجی به‌خاطر مصایب متعددی که متحمل شده است از خدای خود شکوه می‌کند.  از صحبت‌های بی‌سر و ته حاجی با خود یا خدای خود، سهیل متوجه می‌شود که حاجی معشوقش را در راه او (خدا) از دست داده است. پس از آرام شدن حاجی، سهیل نزد او که کنار ساحل نشسته و غروب خورشید را می‌نگرد می‌رود و سر صحبت را با او باز می‌کند. قصه عاشق شدن حاجی منتهی به نقل تجاوز به زندانیان زن باکره قبل از اعدام آن‌ها در زندان‌های ایران در تابستان 1367 می‌شود، جنایتی که به قتل عام مجاهدین خلق و کمونیست‌های زندانی در سال 1367 منتهی شد. در لابه‌لای این روایت داستان اختلاف نظر آیت اله منتظری با آیت اله خمینی بر سر این فتوا و نقش سران حکومت مانند حجت‌الاسلام رفسنجانی و خامنه‌ای و هم‌چنین سید احمد خمینی نیز نقل می‌شود.

معرفی شخصیت‌های واقعی کتاب

این بخش مختص است به معرفی شخصیت‌های واقعی کتاب که نویسنده از آن‌ها در خلق داستان‌هایش الهام گرفته است.

پس گفتار : اریکه خالی

توضیح: در نشر ایران معمول بر این است که این بخش را با عنوان «پیش‌گفتار» در اول کتاب می‌آورند، اما آن‌طور که ناشر فرانسوی کتاب مرا ملتفت کرد در نشر فرانسه این عمل، در این نوع از کتب، در آخر کتاب قرار می‌گیرد.

این بخش مختص است به اطلاعاتی مستند از اسطوره‌های مذهبی ایران، چگونگی پیدایش فرهنگ سومری- پارسی «آخر‌الزمان» و ممذوج شدنش با اسلام شیعه، نفوذ و نقش این اسطوره‌ها در به ثمر رسیدن انقلاب 1357 در ایران، قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت تصویری و اطلاعات دیگری که خواننده را به فهم بیش‌تر داستان‌ها و فضای فکری حاکم بر ایران مدد می‌بخشد.

——————————-

فایل پی‌دی‌اف کتاب را از این‌جا دانلود کنید.


 


خبر / رادیو کوچه

به نقل از صفحه فیس‌بوک محمدصالح خزعلی، پدرش، مهدی خزعلی، فعال سیاسی روز یک‌شنبه، 19 فوریه، به بیمارستان  قمر بنی‌هاشم منتقل شده است.

مهدی خزعلی، فعال سیاسی و وبلاگ‌نویس منتقد دولت جمهوری اسلامی که از 44 روز پیش در اعتراض به وضعیت خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود پس از 42 روز به بهداری اوین و سپس به دلیل وخیم بودن وضعیت جسمانی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود.

این در حالی است که رسا‌نه‌های مخالف دولت اعلام کرده بودند یک روز پس از بستری شدن مهدی خزعلی، فرزند آیت‌اله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در بیمارستان طالقانی، ماموران امنیتی شبانه وی را از این بیمارستان به محل نامعلومی منتقل کردند.

تاکنون از علت این جابه‌جایی گزارشی منتشر نشده است.

آقای خزعلی با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب به 4 سال و نیم حبس و 10 سال تبعید به برازجان محکوم شده بود.

بیشتر بخوانید:

«انتقال شبانه خزعلی از بیمارستان طالقانی به مکانی نامعلوم»


 


خبر / رادیو کوچه

خبرگزاری دولتی سوریه، روز یک‌شنبه، 19 فوریه، گزارش داده است که دادستان عمومی و یک قاضی این کشور در شمال غرب سوریه کشته شده‌اند.

این خبرگزاری افرادی را که اعضای «گروه‌های مسلح تروریست» خوانده است، عامل این ترور معرفی کرده و گزارش کرده است که آن‌ها به سمت خودروی حامل این دو نفر آتش گشوده‌اند.

دادستان عمومی سوریه و قاضی هم‌راه وی، راهی شهر ادلب در شمال غرب سوریه بودند.

هم‌چنین روز شنبه، ۱۸ فوریه نیز یک مقام رسمی در شهر حلب ترور شده است.

در عین حال، مخالفان دولت گفته‌اند که نیروهای دولتی دوباره شهر حمص را زیر آتش گرفته‌اند.

حمص سومین شهر بزرگ سوریه است که به یکی از پای‌گاه‌های مهم مخالفان دولت تبدیل شده است.

همزمان با ادامه سرکوب مخالفان دولت در سوریه، یکی از بازرگانان سرشناس این کشور گفته است که تحریم‌های خارجی، اقتصاد این کشور را فلج کرده است و احتمال کمی دارد که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و دولتش تا شش ماه آینده بر سر قدرت بمانند.

فیصل القدسی، پسر رییس دولت پیشین سوریه، گفته است که دولت سوریه از ایران پول دریافت می‌کند، ولی مبلغ پرداختی ایران کافی نیست و جامعه تجار سوریه دیگر از بشار اسد حمایت نمی‌کنند.

 بیشتر بخوانید:

«راه‌پیمایی اعتراضی گسترده در دمشق»


 


رضا حاجی‌حسینی/ رادیو کوچه

آدم‌‌بزرگ‌ها و حتا بچه‌ها، معمولن از ترانه‌ها ‌(در این‌جا منظور ما از ترانه، آهنگ و صداست)، خاطره‌ها دارند. این‌که ترانه‌ای را در جای خاصی یا هنگام بازی خاصی، در غم یا شادی شنیده باشند، می‌شود خاطره‌ی آن ترانه. به این ترتیب یک ترانه برای ما شخصیتی متمایز از دیگر ترانه‌ها و آوازها پیدا می‌کند و آن‌چه که هنگام دوباره شنیدن آن حس خواهیم کرد، متفاوت خواهد بود با احساس ده‌ها، صدها، هزاران یا شاید میلیون‌ها آدمی که آن ترانه را شنیده‌اند یا قرار است که بشنوند. همین هم می‌شود که شاعری مثل «فروغ فرخزاد» که همین چند روز پیش سال‌‌مرگش بود، می‌گوید: «تنها صداست که می‌ماند».

آن‌ها که اهل ترانه و ترانه‌بازی‌(در این‌جا منظور ما، هم ترانه است و هم آهنگ) هستند، ما «ف» را نگفته تا «فرح‌زاد» رفته‌اند و همین ‌حالا نشسته‌اند ته خط و مشغول مرور خاطرات‌شان با ترانه و ترانه‌ها هستند، خاطره‌هایی مثل ترانه‌ها در ایران که هم مجاز دارند و هم ممنوع. حتمن شما هم یادتان هست که روزی روزگاری پیش از این، باید ترانه‌های ممنوع را روی کاست و پنهان از چشم دیگرانی که گاه حتا پدر و مادرمان بودند، تهیه می‌کردیم. جالب این‌که هنوز هم در تهران، سر چهار‌راه‌ها، دست‌فروش‌ها سی‌دی چنین ترانه‌هایی را می‌فروشند.

اما جالب‌تر این‌که ترانه‌ها گاهی اسباب‌بازی و اسباب بازی‌های دور همی هم می‌شوند. جمع دوستان، ترانه‌ای انتخاب می‌کنند تا با هم، هم‌خوانی کنند و خاطره‌های‌شان را دوره کنند. این جریان شرقی و غربی هم نمی‌شناسد و در میان اقوام و ملت‌های مختلف رایج است. یک شکل دیگر بازی با ترانه‌ها هم با «کارائوکه» (Karaoke) انجام می‌شود که ابزاری است سرگرم‌کننده‌، برای دوست‌داران آوازخوانی. «کارائوکه» از طریق یک صفحه‌ی نمایش و یک میکروفون، این امکان را برای افراد مبتدی فراهم می‌کند، تا هنگام پخش موسیقی بی‌کلام آوازهای مشهور، اشعار آن‌ها را روی صفحه‌ی نمایش ببینند و با میکروفن به ضبط صدای خود بپردازند. این دست‌گاه اولین بار در آمریکا اختراع شد و بعدها، ژاپنی‌ها آن را تکمیل کردند. ما که نمی‌دانستیم اما شما حتمن می‌دانستید که در ایران هم، چند آلبوم به‌صورت «کارائوکه»، توسط شرکت «آیوا» ضبط و تکثیر شده‌ است که از آن جمله‌اند آلبوم «تنها ماندم»، از «محمد اصفهانی» و کنسرتی از «گروه آریان». می‌بینید که بازی چه‌طور می‌تواند ابزار یادگیری و پیشرفت مثلن در حوزه‌ای مثل موسیقی بشود؟

در جست‌و‌جوی ترانه و ترانه‌بازی به کجاها که نرسیدیم. یکی از این جاها، «هذیان گویی‌های یک ترانه‌باز» است که خیلی وقت قبل، آقای «رضا» نامی، در وبلاگی درباره‌ی ترانه‌بازی و خاطره‌بازی نوشته و چون خوب نوشته، خواستم که شما را هم با آن همراه کنم:

وقتی می‌گویی ترانه‌بازی، یاد «ستاره‌بازی» می‌افتم:

«وقتی یادت همه‌جا خاطره‌سازی می‌کنه/ چشم من به یاد تو ستاره‌بازی می‌کنه»

وقتی هم که یاد ستاره‌بازی می‌افتم، بی‌اختیار کتاب «سال صفر» را جلوی چشمانم می‌بینم و پوستر چند در چند متر «اردلان سرفراز» را بر دیوار غرفه‌ی «ورجاوند» در نمایش‌گاه کتاب نمی‌دانم چند سال پیش. کلمه‌ی ورجاوند مرا یاد شعر «شهر سنگستان» از «مهدی اخوان ثالث» می‌اندازد. آن‌جا که می‌گوید:

«…

نشانی‌ها که می‌بینم در او بهرام را ماند

همان بهرام ورجاوند

…»

شاید اولین بار این کلمه را در این شعر شنیدم یا شاید اولین بار این شعر باعث شد به این کلمه‌‌- که از نظر من بسیار خوش‌آهنگ است- توجه بیش‌تری کنم. و با اخوان به «کتیبه» می‌رسم :

«…

کسی راز مرا داند

که از این رو به آن رویم بگرداند

…»

و با کتیبه، به یاد «پل»‌ می‌افتم:

«با تن خزیدم

رو سنگ و رو خار

با تن مثل مار

 یه مار زخم‌دار

اون طرف اما

مثل همین ور

خالی‌ترم بود

اون که خواب می‌رفت

چشمای مات و

 بی‌باورم بود»

و این ناباوری چشم‌ها، همیشه در ترانه‌های «اردلان» به چشم می‌خورد:

«توی بهت چشم من/ درد ناباوریه

فصل سرد عشق ما/ رنگ خاکستریه»

راست می‌گوید. «وقتی که عاطفه رو/ می‌شه به آسونی خرید» دیگر انسان به چه چیز باید اطمینان داشته باشد؟ چه چیز را باور کند؟ عشق را؟ بر فرض که خود را غرق دریای عشق کردی… بر فرض که «هم‌سفر عشق شدی و مرد سفر»‌، چه فایده؟ روزی می‌رسد که معشوق می‌گوید: «منو ببخش عزیزم/ که از تو می‌گریزم»‌، «کاروان به راه می‌افتد، جرس فریاد می‌کند و عمر قصه به سر می‌رسد»‌ و «یا باران به پایان می‌رسد و پرنده از برج پیر پر می‌کشد» اما «در طریقت ما کافری‌ست رنجیدن»‌. معشوق ما آزاد است که بماند یا برود:

«بگذار تا همان موج غریب و خسته و سرگردان

در گیر و دار دربدری‌ها باشم

بگذار چون پرنده رها باشم!

بگذار این پرنده رها باشد!

اگر ماند لطفش شامل حال ماست و اگر رفت:

«عیب از ما بود از یاران نبود

تا که یاری یار شد، بی‌زار شد»

ترانه‌بازی‌ها کرده‌ایم با یاران در راه‌رویی باریک با آسمانی از آجر و خورشیدی از لامپ مهتابی و افقی از دیوار. ترانه‌بازی یعنی عصرهای مشاعره با ترانه‌های «داریوش» و کشف رمز راه من. ترانه‌بازی یعنی قلم را به منطقه‌ی ممنوعه بردن و از ترس قلم شکستن، در تاریکی شب واژه نوشتن.

آخ که صدات غنیمته/ برام خود حقیقته

وای که هجوم نفست/ برای من شریعته

صدای تو صدای عشق/ صدای هاتف بهشت

صدای گریه‌ی زمین/ ز مردمان بد سرشت

«فریاد» تو ز «بغض» من/ «نیایش»‌ات «نماز» من

«سهم من» عشق «پریا»ست/ ز «ره‌گذار عمر» من

سکوت تو «سقوط» من/ درون ورطه‌ی عذاب

بخوان همیشه «نازنین»/ برای عاشقان ناب

ترانه‌خوان نه ای عزیز/ تو ذات هر ترانه‌ای

برای جاودانگی/ نیاز هر ترانه‌ای

این هم بازی آقای رضا بود با شعر‌ها و ترانه‌ها. در ضمن ترانه‌هایی هم داریم که مستقیم می‌روند سر‌وقت بازی‌ها و خاطره‌ها، از کودکی تا پیری. درباره‌ی این بازی‌ها یا ترانه‌ها یا بازی‌ها و ترانه‌ها، خیلی زود صحبت می‌کنیم. در ضمن، یادم باشد برای‌تان تعریف کنم که چه‌طور دوستی را با یک ترانه و خاطره‌ی او از آن ترانه، اذیت می‌کردیم….«جوانی کجایی که یادت به‌خیر»…


 


یک‌شنبه 30 بهمن 90 / 19 ژانویه 2012

اجرا: علی

استودیو: اعظم

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

گفت‌و‌گو با «حمید رضا وصاف»- «سرزمین ملاها کجاست»- اردوان روزبه

بخش اول خبر‌ها

پانوراما- «اصلاحات سیاسی در عصر ناصری»- پیمان عابدی

پس‌نشینی تند- «محاکمه‌ی نامحرمان»- اکبر ترشیزاد

دایره‌ی شکسته- «نبرد نابرابر»- مه‌شب تاجیک

بخش دوم خبرها

روزنگاشت- «زبان ارزش‌مندترین دارایی ما»- محبوبه شعاع

کتاب‌خانه‌ی کوچک من- «بیست‌وسه سال و سایه‌ی تردید»- نهال نوریان

هفت‌سنگ- «بازی ترانه‌ها با آدم‌بزرگ‌ها»- رضا حاجی‌حسینی

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 19 فوریه، بر اثر انفجار بمبی در شمال غرب پاکستان دست‌کم شش تن از اعضای یک گروه شبه‌نظامی طرف‌دار دولت این کشور کشته شده‌اند.

در این انفجار که در منطقه قبیله‌نشین خیبر در نزدیکی مرز افغانستان رخ داد، چندین نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

مقامات محلی گفته‌اند که این بمب توسط اعضای گروه «لشکر اسلام» کار گذاشته شده بود.

این در حالی است که روز جمعه نیز حمله انتحاری در بازار یک شهر شیعه‌نشین واقع در منطقه سرحدی شمال غرب پاکستان 26 تن کشته و دست‌کم ۵۰ زخمی بر جای گذاشته است‌.

بیشتر بخوانید:

«۲۶ کشته در انفجار منطقه شیعه‌نشین پاکستان»


 


مه‌شب تاجیک/ رادیو کوچه

قهوه‌خانه، استادیوم‌های چندده‌هزارنفره، خیاط‌خانه‌ها، تکیه‌ها، زورخانه‌ها، حمام‌ها، اندرونی و بیرونی، سالن‌های آرایش… جاهایی را هم‌چون مدرسه‌ها و دانش‌گاه‌ها و اتوبوس‌ها و کتابخانه‌ها اگر عرف نخواهد، شرع تیغه می‌کشد. پسرا شیرن، مث شمشیرن و شعرهایی از این دست مدام بر سر زبان‌ها می‌چرخند و فرهنگی را باز‌تولید می‌کنند که مردانگی و زنانگی را چنان قالب می‌گیرد تا مو لای درز هیچ‌چیزی نرود مگر بیاید روزی و کسی خطایی کند و از ساحت مردانه‌ی خود فرو بیفتد یا از خفت زنانه‌ی خود صعود کند.

هرچه بیش‌تر به این دسته‌بندی‌ها و جداسازی‌ها نگاه بیندازیم، غریب‌تر و دورتر از طبیعت در ذهن و نظر جلوه می‌کنند. شاید گروهی از رفتارها به‌سبب درصد آنیما و آنیموس شخص، کم یا زیاد بروز کنند و در همان راستا، فرد مورد نظر متمایل یا بی‌میل به کارها یا محل‌هایی شود، ولی این جدا از بازدارنده‌های بیرونی و دستورالعمل‌های رفتاری قوای حاکمه است. اگر این جداسازی‌های قاهرانه چندتایی حسن داشته باشند، به پای عیب‌هایی که دارند و آسیب‌هایی که به بدنه‌ی جامعه‌ی هم‌گن می‌رسانند نمی‌رسد و به‌هیچ‌وجه به چشم نمی‌آیند. بی‌راه نیست اگر بگوییم بیش‌تر آسیب‌های رفتاری ما به‌اضافه‌ی نبود تبادل رفتاری و واکنشی میان دو جنس متصور، و هم‌چنین نبود امکان یادگیری نوع رفتار در جمع انسان‌های متفاوت، همه و همه اجتماع را به‌سوی چندپارگی لجام‌گسیخته‌ای می‌کشاند که این پریشانی اجتماعی، جدای از گونه‌گونی درون‌سازمانی تعریف می‌شود.

برای نمونه، می‌توان سال‌های دبستان، دوره‌ی راهنمایی و تلاطم‌های ایام دبیرستان را مثال آورد که البته در چند سال اخیر به‌همت دوستان عزیز در صدر امور، مراحل تحصیلات آکادمیک هم به آن افزوده شده است. تصور کنید که یک فرد در یک اجتماع تک‌جنسیتی با مرزبندی‌ها و تناقض‌ها و امر و نهی‌هایی بزرگ می‌شود که از بیرون خود، درک و شناخت سالم و درستی ندارد. حال با تمام این‌ها از این فرد انتظار داریم به‌ویژه در برابر جنس دیگر، رفتار سلامت، شایسته و مناسبی را از خود نشان دهد. اگرچه این انتظار، انتظاری غیرطبیعی و بی‌جا نیست، ولی با در‌نظر گرفتن نمودارهای زیستی فرد مورد نظر، باید تصدیق کرد که این فرد ناتوان از برآورده کردن خواسته‌های جامعه و اطرافیان خود در این زمینه است چرا که او در حقیقت گزینه‌ای به نام جنس دیگر را نه به راستی دیده است، نه به درستی می‌شناسد و نه اجازه‌ی شناخت و مراوده با آن سوی دیوار را دارد.

این گونه است که در فضاهایی چون قهوه خانه‌ها، استادیوم‌ها و زورخانه‌ها، با تعریف پر‌رنگ و دیگرگونه‌ای از جنسیت و رفتار جنسی مواجه می‌شویم و از آن سو، در فضاهایی چون رختشوی‌خانه‌ها، خیاط‌خانه‌ها و از این قبیل هم چیزی شبیه به فضاهای نخست اتفاق می‌افتد و در هر حال ما با چیزی به نام جامعه‌ی هم‌گن مواجه نیستیم. البته ذکر این نکته بسیار ضروری است که در اجتماع‌های دیگر به غیر از اجتماعی که ما در آن به سر می‌بریم و به‌ویژه در جوامع و کشورهای متمدن، این جداسازی و اختصاص فضاها چشم‌گیرتر است و افراد آن جامعه میل بیش‌تری به برجسته‌سازی تفاوت‌ها دارند. کشف چرایی این مساله بر عهده‌ی متخصصان از این امر است، ولی جستن چیستی آن در درون خود و اجتماع خود و پرداختن به چگونگی رفتار فردی خود در تقابل با اجتماع، نباید تا زمان پرداخت به این موضوع توسط متخصصان و تحلیل‌گران به تعویق انداخته شود و مسوولیت فردی خود را به دیگری واگذار کنیم. هریک از ما می‌تواند با رفتاری شایسته قدمی به سوی برداشتن این خط و مرزها برداریم و به جای پذیرش خط و مشی‌های تحمیل شده، خودمان به ساختاری فکری و شیوه‌ی رفتاری‌مان جهت بدهیم.

خوش‌بختانه باید گفت که در این سال‌ها در کشور ما هر چند آرام و به آهستگی  ولی شاهد قدم‌هایی در این راه بوده‌ایم. می‌توان از تلاش مردان برای حضور زنان در استادیوم‌ها گفت و خاطره‌های زیادی از مسابقه‌هایی در یاد‌ها مانده‌است که همه در کنار هم برای یک حق تلاش کرده‌اند که آن حق نه لزومن حق یک شخص یا یک گروه یا یک جنسیت است، بلکه این حق به رسمیت شناختن حقانیت هر فرد در جامعه‌ی انسانی است.


 


الف- ماهان

5 و 7

دو عدد اول

بخش‌ناپذیر، عقیم، سترون

پونز کنار هم

57

کارت‌پستال کهنه دو معصوم

بردیوار نمناک زمانه.

1 و 3

اول اولها

کنار هم

آخر وحدت

رمز فیثاغورث با خدایان

اول و آخر و ظاهر و باطن

کس‌ نشنود، کس‌ نبیند

بیاد چرا بیاورد

بوی جوانی را

قوم‌النصردین؟

1357

اسبه عصاری نکرد

موشه ماسوره نکرد

پشه رقاصی نکرد

شتره نمد رو ول‌کرد

همه در اعتصاب

تا حضرت خطیر خراط

نایبی تراشد بر 12

از نقش‌ غیبی که می‌دیدند

نصرالدینان بر بام‌ها:

شاهدی پیرانه‌سر در ماه

با آن وجد و شور و خون

گاو را برده‌بود انگار خواب از حیاط.

افتاد روی خانه

سایه 12 عاقبت

و «‌هیچ»‌ نداشت

الا فساد فی‌الارض‌.

وزیر دست راست

نصر دین و دولت

چادر مادر همی‌جست

در کلاه پاسبانها.

وزیر دست چپ هم

آتش‌می‌زد

پیراهن بر تن روسپیان.

دو کفْه

المیزان

تفسیر ادامه‌دارد

تا قیامت روحانیان.

و خارهای زمانه

بر سیمهای زمان

که از ما، بر ما، میان ما

از بر ما می‌گذرند.

جفت3

خانه را بسته

آخرشد اولین 33

می‌میرد یعنی طلسم؟

آن 13 قم

قیمومت اعداد

آن وحدت 1 و 3

و کلمه

هم بر عضو وحدت ثبت‌بود

عهد ابراهیم با خدایان.

قیام اعداد اول،

قم عدد کجا؟

خم فلسفه کجاست؟

و عهد افلاطون با خدایان:

1357

قربانی خواهدشد

ایزد بهمن.

جفت3

دو اول

در خانه آخرت نشسته

خسته از این غربت

هوس مدینه‌ات نیست یا معصومه؟


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

سعیده اسلامی

منبع: ادوار نیوز

حقوق زن حقوق بشر خوانده می‌شود و رعایت حقوق زنان از شاخصه‌های توسعه کشورها به شمار می‌رود.

بعد از مدتی بالا – پایین رفتن از پله‌های ساختمان سه طبقه دادگاه انقلاب کرج تازه به این نتیجه رسیدم که باید چادر مشکی سرم باشد، با عجله خودم را به خانه رساندم، بعد از سر کردن چادر این‌بار با ایست بازرسی دادگاه مواجه شدم افراد زیادی در صف ایستاده بودند و هر یک پس از بیان دلیل مراجعه‌شان یکی یکی داخل ساختمان دادگاه می‌شدند تا نوبت به من رسید – تقریبن متوجه شدم که اکثرن برای مواد مخدر و قاچاق‌، دعواهای خیابانی‌، سرقت آمده‌اند‌، چند نفری هم سراغ دادگاه خانواده را می‌گرفتند – در میان مراجعین زنان و کودکان دست فروشی که برای تهیه لقمه‌ای نان به اتهام سد معبر با دست‌بند آورده می‌شدند نظرم را به خود جلب می‌کردند و باز هم علامت سوال بزرگی در ذهنم تداعی می‌گشت که اگر دست فروشی نکنند چه کنند‌؟ …

مامور ایست بازرسی پس از بررسی کارت شناسایی‌ام پرسید که قصد رفتن به دادگاه خانواده را داری‌؟!! توضیح دادم که صبح زود با یورش ماموران امنیتی همسرم و وسایل شخصی زندگیم از خانه ربوده شدند و پس از گذشت سه روز هیچ اطلاعی از او ندارم‌، بدون آن‌که پاسخی دهد مکثی کرد و خواست به گوشه‌ای روم و منتظر بمانم، هم‌چنان مردم در رفت و آمد بودند افراد گوناگون وارد می‌شدند و من در گوشه‌ای نظاره گر بودم‌، حوصله‌ام سر رفت و پس از کلی جر و بحث وارد دادگاه شدم‌، از اتاق رایانه به بایگانی‌، …. ریاست شعب …. بازپرسی به اتاق دادستان و ….. بالاخره موفق شدم دادستان را ببینم و مشکلم را بیان کنم‌، گفتم که اطلاعی از مکان و نحوه نگه‌داری همسرم ندارم و با آن خشونتی که موقع دستگیریش نشان دادند حتا نمی‌دانم که الان زنده است یا مرده‌؟ دادستان محترم در کمال متانت و خون‌سردی فرمودند‌: برای جستجوی اجساد باید به پزشکی قانونی و سردخانه‌ها سر بزنی نه این‌که وقت دادستانی را بگیری …. با خودم فکر کردم مگر نه این است که امثال همسر من رفته‌اند تا زندگی را شوری بخشند و جامعه را از مردگی نجات دهند‌.

متوجه شدم که در رویه قضایی ما ارزش و منزلت یک سارق یا فروشنده مواد از امثال همسرم که برای تعالی جامعه سعی در نشان دادن زشتی‌های جامعه در راستای ارتقا ان دارند به مراتب بیش‌تر است

احساس مسوولیت و بی‌خبری از وضعیت همسرم آزارم می‌داد و گرنه از همان ابتدا می‌دانستم که کسی پاسخ‌گو نخواهد بود‌، در همان وضعیت بهت و حیرت از پاسخ دادستان‌، مراجعین دیگر پاسخ گرفته و راهنمایی شده و از اتاق دادستان خارج می‌شدند اما من به دلیل سیاسی بودن همسرم و این‌که بلد نبودم چادر اجباری را خوب جمع و جور کنم – بدون چادر هم البته پوششم کاملن مناسب بود – مستحق تحمل توپ و تشر مسوولین و بعضن هم نگاه‌های …….آنان بودم‌.

متوجه شدم که در رویه قضایی ما ارزش و منزلت یک سارق یا فروشنده مواد از امثال همسرم که برای تعالی جامعه سعی در نشان دادن زشتی‌های جامعه در راستای ارتقا ان دارند به مراتب بیش‌تر است.

با یک بار مراجعه به دادگاه‌ها می‌توان به وضوح نقض حقوق افراد و نیز تبعیض جنسیتی را مشاهده کرد‌، به هر بخش از دادگاه که مراجعه می‌کردم در جوابم سوال‌های نامربوطی از من پرسیده می‌شد که فقط مایه تاسف و اشمئزاز است‌: چند سال داری‌؟!!! نامزدی یا ازدواج کردی‌؟!! بچه داری‌؟!! حجابت که بد نیست‌، ایست بازرسی اجبار کرد چادر سر کنی‌؟!! خانه‌ات کجاست‌؟ با کی زندگی می‌کنی‌؟‌!! آزار‌دهنده‌تر از همه این‌ها همه هم نگاه‌های سنگین و هرزه‌ای بود که سراپایت را ورانداز می‌کرد و تصویر قربانی بودن در ذهنت پر‌رنگ‌تر می‌شد و این‌جا بود که معنی واقعی ترور جنسیتی را درک و لمس می‌کردم‌، آیا در جامعه‌ی ما نشان و دورنمایی از رشد و پیش‌رفت حقوق بشر (‌حقوق زن‌) به چشم می‌خورد‌؟ نمی‌دانم اگر جای من با همسرم عوض می‌شد او هم مخاطب سوال‌های بالا قرار می‌گرفت‌؟ مسلمن نه، چون او یک مرد است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز شنبه، 18 فوریه، دادگاه رسیدگی به اتهامات مهسا مهدیلی، فعال مدنی، در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه و به ریاست قاضی چابکی برگزار شده است.

به گزارش رسیده به رادیو کوچه، در این دادگاه خانم مهدیلی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه‌های معاند محاکمه و به هم‌راه وکیلش موسی‌برزین خلیفه‌لی از اتهام وارده دفاع کرده است.

این اتهام به دلیل نگارش برخی مقالات و انجام مصاحبه اعلام شده است.

لازم به ذکر است که مهسا مهدیلی (مهدی‌زاده) بیستم مرداد ماه جهت تجدید دیدار با خانواده‌اش در سلماس از ترکیه وارد ایران شده وسپس جهت پی‌گیری وضعیت معلق دانش‌جویی‌اش به ارومیه مسافرت کرده است.

ظهر همان روز وی توسط ماموران اداره اطلاعات در محل اقامتش دستگیر و کلیه‌ی لوازم شخصی و مدارک شناسایی و پاسپورتش نیز ضبط شده است.

گفته می‌شود هم‌زمان برخی وسایل او در منزل پدرش در سلماس نیز ضبط شده است.

خانم مهدیلی پس از انتقال به اداره‌ی اطلاعات ارومیه مورد بازجویی قرار گرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 19 فوریه، یک دیپلمات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رسانه‌های خارجی گفته است ایران مترصد گسترش جدی فعالیت‌های هسته‌ای خود در تاسیسات زیرزمینی فردو به نظر می‌رسد.

به گزارش بی‌بی‌سی، به گفته این دیپلمات، به نظر می‌رسد ایران برای نصب هزاران سانتریفیوژ نسل جدید در تاسیسات فردو آماده شده است.

سانتریفیوژهای نسل جدید می‌توانند به شکل جدی سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده را که کاربرد دوگانه در تولید نیرو و کلاهک هسته‌ای دارند را افزایش دهند.

پیش‌تر دیگر رسانه‌ها نیز به نقل از دیپلماتی که نامش فاش نشده گفته بود ایران مراحل پایانی برای نصب این سانتریفیوژهای را طی می‌کند.

همین منبع گزارش داده که اگرچه جزییات تکنیکی مانند برق و تاسیسات پشتیبانی برای نصب سانترفیوژها آماده است، ایران هنوز نصب آن‌ها را آغاز نکرده است.

با این وجود این دیپلمات گفته اگر ایران قصد راه‌اندازی این سانتریفیوژها را نداشته باشد دلیلی ندارد که این‌گونه آن‌ها را آماده کند.

قرار است بازرسان آژانس این هفته برای گفت‌گو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به این کشور سفر کنند.

دیپلمات‌های مرتبط با آژانس اتمی سازمان ملل متحد می‌گویند انتظار دستاوردی جدی از این سفر ندارند چرا که این بار هم ایران «مثل دفعات گذشته» اجازه بازرسی تاسیسات پارچین را که «ظن آزمایش مواد منفجره برای تسلیحات هسته‌ای» در آن می‌رود نداده و چند تقاضای مهم دیگر بازرسان را رد کرده است.

این در حالی است که ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته‌ای این کشور مسالمت‌آمیز است.

بیشتر بخوانید:

«احتمال آغاز جنگ سرد جدید از سوی ایران»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌یکم فوریه برابر با «روز جهانی زبان مادری» است که از طرف یونسکو نام‌گذاری شده ‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده ‌است و مراسم گرامی‌داشت این روز هر ساله با پیام مدیرکل یونسکو آغاز می‌شود.

زبان مادری موثرترین عامل در حفظ میراث مادی و معنوی بشریت است. هر حرکتی در راستای توسعه زبان‌ مادری نه تنها تشویقی برای تکثر و تنوع زبانی و سیستم آموزشی چند زبانه است بلکه در عین حال فرصت بی‌نظیری برای آگاهی بخشی در خصوص عادات و آداب و سنن مربوط زبان و فرهنگ‌ها است امروزه علم اثبات کرده است که زبان تنها یک ابزار ارتباطی نبوده بلکه موثرترین عامل در حفظ میراث مادی و معنوی است که خود به معنای تداوم موجودیت یک ملت است.

مردم جهان به طور تقریبی به شش هزار زبان گوناگون گفتگو می‌کنند که هر کدام به‌عنوان خزانه فرهنگی هر ملتی محسوب می‌شود. اما بنا به دلایل تاریخی و یا محرومیت‌های اجتماعی و سیاسی مختلف، بسیاری از این زبان‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

به این سبب از طرف یونسکو بیست‌و‌یکم فوریه به عنوان «روز جهانی زبان مادری» نام‌گذاری شده است و یونسکو برای حراست زبان‌های تحت فشار از دولت‌ها درخواست کرد که به حقوق این زبان‌ها احترام بگذارند.

روز جهانی زبان مادری در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شد و از فوریه 2000 تاکنون به منظور جلب توجه به اهمیت تنوع زبانی و فرهنگی، روز جهانی زبان مادری هر ساله تحت نظارت سازمان یونسکو قرار گرفت. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد این روز، سال ۲۰۰۸ را سال «جهانی زبان‌ها» اعلام کرد.

این بدان معناست که هر خلق یا ملتی در سطح جهان اگر می‌خواهد به موجودیت خود ادامه داده و در اعماق تاریخ دفن نشود، بایستی زبان مادری خود را حفظ کرده و آن را با شرایط زمانی تطبیق دهد. مهم‌ترین شرط لازم برای این امر نیز تحصیل کودکان این ملت به زبان مادری شان است.

مراسم گرامی‌داشت این روز هر ساله با پیام مدیرکل یونسکو آغاز می‌شود، اما مقامات مسئول کشورهای عضو به‌طور مستقل درباره چگونگی برگزاری مراسم در کشورشان عمل می‌کنند. یونسکو برای برگزاری مراسم روز جهانی زبان مادری مجموعه توصیه‌هایی برای آموزگاران، دانش‌جویان دانش‌گاه‌ها و رسانه‌ها‌ دارد.

به این ترتیب طی این چند سال بعضی از ممالک دنیا در گرامی‌داشت این روز مراسم‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینند. هم اکنون سالانه بسیاری از کشورهای اروپایی بودجه‌های کلانی را به این منظور و برای به‌وجود آوردن امکانات تحصیل به زبان مادری برای مهاجرین اختصاص می‌دهند.

امسال هم یعنی در سال 2012 طبق روال هر سال پیامی از سوی  «ایرینا بوکووا»، مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی زبان مادری داده شده است. وی گفته: «زبان تفکر و احساسات ما ارزش‌مندترین دارایی ماست. چند زبانی بزرگ‌ترین کمک ما در تضمین آموزش با کیفیت برای همه، بالا بردن سطح اجتماع گرایی و مبارزه با تبعیض است.»

منبع‌ها:

اخبار روز

ترجمه سایت رسمی سازمان ملل متحد

کمیسیون ملی یونسکو


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 19 فوریه، فعالان سوری از برگزاری یک راه‌پیمایی به نام «روز دفاع» خبر داده‌اند. این راه‌پیمایی پس از گلوله‌باران عزاداران مراسم بزرگ‌داشت کشته‌شدگان روزهای اخیر در این کشور به دست‌ نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه برگزار می‌شود.

به گزارش الجزیره، حدود پانزده هزار معترض سوری که در مراسم 4 جان‌باخته روز شنبه، در شهر دمشق، پایتخت این کشور شرکت کرده بودند، با تیراندازی ماموران امنیتی ارتش سوریه مواجه شدند.

در حالی که مراسم بزرگ‌داشت، به بزرگ‌ترین راه‌‌پیمایی اعتراضی علیه بشار اسد، در شهر دمشق از آغاز اعتراضات تاکنون تبدیل شده بود، نیروهای امنیتی با تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی شرکت‌کنندگان سعی داشتند معترضان را متفرق کنند.

یکی از سخن‌گویان مخالفان حکومت سوریه در دمشق اعلام کرد: «این نخستین بار است که دامنه گسترده اعترضات سوریه به پایتخت این رسیده است.»

وی در ادامه تاکید کرد که براثر تیراندازی ماموران چندین نفر مجروح شده‌اند. هم‌چنین چند تن از معترضان بازداشت و برخی به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در همین حال کمیته هماهنگی محلی در دمشق از کشته شدن دست‌کم 12 تن دیگر در شهرهای مختلف سوریه خبر داده است. این کمیته اعلام کرد که بمباران شهرهای حمص، درعا و حما هم‌چنان ادامه دارد.

هم‌زمان با برخورد خشونت‌آمیز با معترضان، معاون وزیر خارجه چین از شهر دمشق بازدید می‌کند.

این در حالی است که یک بیانیه وزارت امور خارجه چین در حین بازدید معاون این وزارت‌خانه از سوریه اعلام می‌کند که از طرح اتحادیه عرب برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها و درگیری‌ها در سوریه حمایت می‌کند.

این در حالی است که چین دو هفته پیش طرح اتحادیه عرب را در شورای امنیت به هم‌راه روسیه وتو کرده بود.

بیشتر بخوانید:

«پرواز هواپیماهای تجسسی آمریکایی بر فراز سوریه»


 


رادیو کوچه

1896میلادی- «آندره برتون» (André Breton) شاعر، نویسنده، پیش‌گام و نظریه‌پرداز فراواقع‌گرا (سوررئالیست) در فرانسه زاده شد. وی به هم‌راه پدرش که یک پلیس بود و بعد کسب‌و‌کار کوچکی راه انداخت و مادرش که خیاط بود، در حومه‌ی پاریس زندگی می‌کرد و در همان‌جا به مدرسه رفت و با الهام از سمبولیست‌ها، شعر می‌گفت.

او به تحصیل در رشته‌ی پزشکی پرداخت و در سال 1915 به عنوان روان‌پزشک به خدمت نظام در رسته‌ی بهداری فراخوانده شد و در آن‌جا با نظریه‌های «فروید» آشنا شده و به درمان بیماران روانی پرداخت. آن فعالیت‌ها، نظرات او را درباره‌ی ذهن و ناخودآگاه شکل داد.

وی در طول زندگی‌اش، تجربه‌های عاشقانه‌ی متعددی داشت که گاه الهام‌بخش نوشته‌های او بود. در 1924، برتون از جنبش «دادا» جدا شد و  جنبش فراواقع‌گرایی را بنیاد نهاد و بیانیه‌ی فراواقع‌گرایی را منتشر کرد. این جنبش که ویژگی عمده‌اش توجه به رویا و فعالیت خودبه‌خودی ذهن است، برخی از اصیل‌ترین اذهان را به سوی خود کشاند. برتون که در کنار هم‌فکران خودش نهضت جدیدی در ادبیات را پدید آورده بود، در بیست‌و‌هشتم سپتامبر 1966 درگذشت.

1917میلادی- «لولا کارسون اسمیت مک‌کولرز» (Lula Carson Smith McCullers) نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی، در چنین روزی زاده شد. پدر لولا، مغازه‌ی ساعت‌سازی داشت و مردی فرهیخته و فرهنگ دوست بود. لولا وقتی دختر بچه‌ی پنج ساله‌ای بود، پیانو می‌نواخت و در پانزده سالگی از پدرش یک ماشین تحریر هدیه گرفت. در هفده سالگی برای ادمه‌ی تحصیل به نیویورک رفت. دو روز بعد از اقامتش در نیویورک، پول شهریه خود و هم اتاقی‌اش را گم کرد و از رفتن به دانش‌گاه «کلمبیا» باز ماند و به کار در معاملات ملکی روی آورد. اولین داستان کارسون به نام «پسرک نابغه» در مجله‌ی «استوری» (Story) چاپ شد. از آثار برجسته‌ی او می‌توان به کتاب‌های «بازتاب در چشم طلایی»، «ساعت بدون عقربه»، «ساقدوش عروس» و «مجموعه داستان دل در گرو» اشاره کرد.

لولا کارسون از کودکی بیمار بود و جسم ضعیفی داشت. در 1961 میلادی دو بار عمل شد و سرانجام در سپتامبر 1967 دچار خون‌ریزی مغزی شد و در بیست‌و‌نهم سپتامبر، در سن پنجاه‌ساگی درگذشت.

1960میلادی- چین موفق شد اولین موشک اکتشاف‌ تغییرات‌ جوی به نام (T7) را اعزام کند.

1978میلادی- حمله نیروهای ویژه‌ی مصری به فرودگاه بین‌المللی «لارنکا» در کشور قبرس در چنین روزی رخ داد. این عملیات که با هدف دخالت این نیروها برای خاتمه گروگان‌گیری چندین تبعه مصری صورت گرفت، با کشته شدن پانزده تن از این نیروها و انهدام یک فروند هواپیمای ترابری C130 مصری توسط نیروهای مسلح قبرس به شکست انجامید.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1303خورشیدی- چهار روز پس از تصویب مجلس شورای ملی، ژنرال «رضاخان پهلوی» رسمن خود را فرمانده کل نیروهای مسلح ایران اعلام داشت.

1876میلادی- زادروز «کنستانتین برانکوزی» پیکره‌ساز رومانیایی است. وی به دلیل دست‌یابی به فرم ناب و ایجاز بیان، یکی از چهره‌های درخشان در پیکر‌سازی مدرن است.

1878میلادی- اختراع و ثبت گرامافون توسط توماس ادیسون.

1945میلادی- نبرد «ایوجیما» در اواخر جنگ جهانی دوم بین نیروهای دریایی ایالات متحده و ژاپن انجام شد و در طی آن جزیره‌ی ایو‌جیما به اشغال ایالات متحده در‌آمد.

1951میلادی- «آندره ژید» ‏نویسنده‌ی فرانسوی در 82 سالگی درگذشت.

1959میلادی- دولت انگلستان موافقت کرد که به جزیره‌ی قبرس که در آن زمان، مستعمره‌اش بود، استقلال دهد. این استقلال از 16 آگوست 1960 عملی شد.

1997میلادی- «دنگ شیائو‌پینگ» رهبر پیشین چین در 92 سالگی به دلیل بیماری پارکینسون در‌گذشت‌. شیائو پینگ از سال 1978 میلادی رهبری یک میلیارد چینی را به عهده گرفت‌.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

راسخون

نیویورک تایمز

بی‌بی‌سی


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

رامین ملکجانی

منبع: ایرانیان اکونومی

روزهای پایانی بهمن را هم در گذریم و به آخرین ماه سال  90 هجری شمسی نزدیک‌تر می‌شویم، سالی که با نام سال جهاد اقتصادی شروع شد و با بی‌سابقه‌ترین پرونده فساد مالی تاریخ کشور ادامه یافت، اکنون در سراشیبی پایانی با چالش‌های شدید مدیریت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و در نهایت زیر سایه تلاطم شدید بازار ارز و سکه در تاثیر گزارترین شکل ممکن خود را به صورت تورمی که گویی ترمزی برای توقف ندارد بر مردم کشورمان نشان داده است و در سراشیبی روزهای پایانی سال فشاری بی‌محابا بر قشرهای ضعیف و متوسط جامعه وارد می‌کند.

براساس تعریف بین‌الملی، تورم روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است،‌ هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون تعریف‌های متفاوتی از تورم ارایه می‌شود، اما تمامی آ‌ن‌ها به روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها اشاره دارند که در اصطلاح عام جامعه ایرانی به عنوان «گرانی» مطرح می‌شود.

سیاست‌های حکومت‌ها و مدیریت بازار معاملات اقتصادی از تاثیرگزارترین پارامترهای تورم فزاینده در ایران محسوب می‌شوند که با تشدید تحریم‌ها علیه کشور و خلا‌ تولید داخلی به شکلی محسوس بر افزایش نرخ سبد هزینه خانوار که شامل اصلی‌ترین نیازهای خانواده ایرانی به شمار می‌آیند تاثیر گذاشته است.

به طور کلی در تمام کشورها نرخ تورم براساس افزایش یا کاهش نرخ کالاها یا خدمات که شامل هزینه‌های کالاهای مصرفی، هزینه‌های خدماتی و هزینه‌ی مسکن است محاسبه می‌شود و  فقط تاثیر فاکتور‌های ذکر شده در زندگی افراد یک جامعه می‌باشد که در تخمین میزان تورم کشوری پارامتر اصلی را ایفا می‌کند، در ایران میزان هزینه مسکن بخش اصلی درآمد و حدود نیمی از سهم سبد هزینه خانواده را به خود اختصاص داده است با این وجود و با توجه به افزایش پی در پی بهای مسکن و اجاره بها، بانک مرکزی از آذرماه گذشته آنرا از سبد هزینه خانواده حذف کرده تا میزان تورم و آمار مرتبط با آن‌را با درصدهایی پایین‌تر رسانه‌ای کند.

در ایران با درصد تورم 26 در مقایسه با 152 کشوری که برخوردار از نرخ تک رقمی هستند با تورم حاد روبه‌رو هستیم، می‌توان تورم حاد را وضعیتی تعریف کرد که در آن افزایش مدام قیمت‌ها انتظار افزایش باز هم بیش‌تر را پیش می‌آورد به نحوی که جوش و خروش برای کالاها وضعیتی را پدید می‌آورد که پایان آن سقوط کامل پول است، در حالت تورم حاد سرعت گردش پول نقش مهمی ایفا می‌کند و به آن چنان سطحی ارتقا می‌یابد که واحد پول نخست نقش خود را به عنوان تعیین کننده ارزش هر نوع کالا یا خدمات در کشور و سپس به عنوان واحد پولی که جهت معاملات در داخل و خارج کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد از دست می‌دهد.

در رنکینگ جهانی زیمباوه با تورم 187.2 درصدی رتبه اول و ژاپن با تورم 0.2- درصدی آخرین کشور از لحاظ درصد تورم محسوب می‌شوند و برای درک عمیق تر اوضاع کشورمان جالب است بدانیم که منطقه یورو با وجود تبلیغات منفی رسانه‌ای ایران و بحران‌های مالی کشورهایی نظیر یونان، پرتقال و اسپانیا تنها با متوسط تورم 2.7 درصدی روبه‌رو شده است

تورم از تاثیرگزارترین پدیده‌هایی است که می‌تواند آثار و تبعاتی مثبت و منفی به دنبال داشته باشد که مهم‌ترین اثر آن به نفع گروه‌های پردرآمد و در سوی مقابل به ضرر گروه‌های فقیر و کم‌درآمد و حقوق‌بگیر است، به عبارت دیگر تورم به افراد دارای درآمدهای پولی ثابت، ضرر زده و از قدرت خرید آنان می‌کاهد و در مقابل، به نفع اغلب کسانی تمام می‌شود که درآمدهای پولی متغیر دارند.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در سطح خاورمیانه بالاترین نرخ تورم را داراست و این در حالی که میانگین نرخ تورم در کشورهای خاورمیانه کم‌تر از 4 درصد است؛ از نظر جهانی هم ایران جای‌گاه پنجم را از نظر میزان تورم داراست که طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول چنان‌چه میزان تورم در کشور تا پایان سال 92 افزایشی نیز نداشته باشد هم‌چنان رتبه خود را حفظ خواهیم کرد.

در رنکینگ جهانی زیمباوه با تورم 187.2 درصدی رتبه اول و ژاپن با تورم 0.2- درصدی آخرین کشور از لحاظ درصد تورم محسوب می‌شوند و برای درک عمیق تر اوضاع کشورمان جالب است بدانیم که منطقه یورو با وجود تبلیغات منفی رسانه‌ای ایران و بحران‌های مالی کشورهایی نظیر یونان، پرتقال و اسپانیا تنها با متوسط تورم 2.7 درصدی روبه‌رو شده است.

علاوه بر آثار اقتصادی، تورم بر ساختار اقتصاد و متغیرهای کلان اقتصادی تاثیرگذار است. تورم، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای پیدا کرده‌ که دلیل این مساله ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه ‌است، علاوه بر آن ثبات سیاسی و اقتصادی یک کشور از طریق شاخص‌های متفاوتی سنجیده می‌شود که تورم از جمله آن‌هاست.

در ایران همواره تورم و فشار آن بر دوش خانوار ایرانی سنگینی کرده است که با شروع طرح هدف‌مندی یارانه‌ها این فشار چند برابر شده و با ادامه سیاست شکست خورده مسوولین طی ماه‌های اخیر به شدت اوضاع اقتصادی جامعه را دگرگون کرده است و با ادامه روند موجود و کاهش هر چه بیش‌تر ارزش ریال در مقابل سایر ارزها و علی‌الخصوص دلار شاهد افزایش قیمت کالاها و رشد هزینه‌ی مصرفی و خدماتی خانواده ایرانی بوده‌ایم.

افزایش قیمت کالاهای اساسی آن هم در تقارن با زمان بازار شب عید باعث فشاری بی‌سابقه بر اقتصاد جامعه شده و این در حالی است که میزان درآمد خانوار بدون توجه به سقوط ارزش ریال و افزایش تورم هم‌چنان ثابت مانده است، نگرانی‌های آتی از جنگ و تحریم‌ها در ماه های آینده نیز باعث تاثیر روانی بسیار منفی بر جامعه شده و با توجه به اوضاع پیش آمده مردم را با وجود فشار مالی مضاعف به خرید کالاهای اساسی و پس‌انداز سرمایه های جاری به شکل خرید ارز و سکه سوق داده که در نهایت اقتصاد کشور را به سوی نابودی ناشی از سیاست مخرب تصمیم‌گیرندگان کشور میل می‌دهد.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

 

ابرار

1) نخستین جلسه رسیدگى به پرونده فساد عظیم بانکى برگزار شد

http://www.abrarnews.com/politic/1390/901130/html/rooydad.htm#s193950

جلسه رسیدگى به پرونده «فساد عظیم بانکى» ساعت ۹:۲۵ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامى تهران به ریاست قاضى «ناصر سراج» آغاز شد. این پرونده در ۱۲ هزار صفحه و ۳۳ جلد به دادگاه رفته و براى ۳۲ نفر از متهمان، کیفرخواست صادر شده‌است. به گزارش ایسنا، در این جلسه پس از قرائت بخش‌هایى از کیفرخواست توسط دادستان تهران و نماینده او، رییس شعبه به «مه‌آفرید امیرخسروى» ـ متهم ردیف اول پرونده ـ تفهیم اتهام کرد و از او خواست از خودش دفاع کند. متهم ردیف اول نیز در دفاع از خود گفت: «اگر مى‌خواستم کلاه‌بردارى کنم به جاى ۱۷ تا ۱۸ کارخانه‌اى که ایجاد کردم مى‌توانستم پول‌ها را به خارج از کشور انتقال دهم!»

2) رییس مرکز پژوهش‌هاى مجلس: دولت در اجراى هدف‌مندى یارانه‌ها ۱۷ مورد نقض قانون دارد

http://www.abrarnews.com/politic/1390/901130/html/index.htm

رییس مرکز پژوهش‌هاى مجلس با بیان این‌که هیچ‌گاه مانند امروز نیروى کار در بنگاه‌ها تحت فشار و نا‌امنى شغلى نبوده‌است، گفت: «دولت در ۱۷ مورد نقض قانون در اجراى هدف‌مندى یارانه‌ها داشته است، ضمن این‌که در دیدار صنعت‌گران با مقام معظم رهبرى نیز این موضوع مطرح و مورد تصریح ایشان قرار گرفت.» رییس مرکز پژوهش‌هاى مجلس با بیان این‌که دولت در ۱۷ مورد نقض قانون در اجراى هدف‌مندى یارانه‌ها داشته‌است، اظهار داشت: «این در حالى است که این قانون جمعن ۱۶ ماده بیش‌تر نبوده‌است اما یکى از مهم‌ترین مواردى که از سوى دولت به اجرا گذاشته نشده، تخصیص سهم تولید از درآمد هدف‌مندى یارانه‌‌ها بوده‌است.»

مردم سالاری

1) محسن رضایی: ما به‌طور مشروط از سوریه دفاع می‌کنیم

http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=19918#127318

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی که از سوی انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌کده علوم اجتماعی دانش‌گاه علامه طباطبایی در این دانش‌کده برگزار شد گفت: «وارد دوره مهم و سرنوشت سازی به نام رویارویی سوم ایران و غرب بعد از تنش‌‌زدایی 12 ساله شده‌ایم که این رویارویی به ما تحمیل شده‌است، البته می‌تواند به نعمت بزرگی تبدیل شود». «محسن رضایی» دلیل رویارویی ایران و غرب را وحشت غرب از نفوذ ایران در منطقه و پیشرفت‌های داخلی دانست و اظهارکرد: «امروز ایران از طریق سوریه، فلسطین، لبنان و عراق به سواحل مدیترانه نزدیک شده‌است و در داخل پیش‌رفت‌های چشم‌گیری داشته‌است.» وی در ادامه‌ی سخنانش گفت: «ما به‌طور مشروط از سوریه دفاع می‌کنیم، یعنی دفاع ما مطلق نیست و دفاع می‌کنیم که آمریکایی‌ها وارد آن‌جا نشوند، پس هیچ‌وقت حاضر نیستیم این فرصت تاریخی و سرمایه‌ گذاری که در سواحل مدیترانه کرده‌ایم را از دست بدهیم.»

2) از سوی اشتون و هیلاری کلینتون صورت گرفت: استقبال از پاسخ جلیلی

http://www.mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=19918#127316

«کاترین اشتون» نسبت به پاسخ «سعید جلیلی» ابراز خوش‌بینی کرد و در عین حال «هیلاری کلینتون» آن‌را گامی مهم خواند. به گزارش ایسنا، ایران پیش از این خاطر نشان کرده بود که موضوع هسته‌ای می‌تواند در کنار طیفی از موضوعات دیگر با  1+5 مورد گفت‌و‌گو قرار گیرد. «اشتون» به خبرنگاران در کنفرانس خبری مشترک با «کلینتون» گفت: «فکر کنم خوب است که شاهد رسیدن این نامه بودیم.»  او ادامه داد: «این امکان احتمالی وجود دارد که ایران آماده آغاز گفت‌و‌گوها باشد. ما به مذاکره ادامه خواهیم داد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آن‌چه آن‌را بررسی می‌کنیم، اساسی است.» وی افزود: «اما در عین حال در این‌باره محتاط و خوش‌بین هستم.»

ابتکار

1) کارت زرد حدادعادل به لیست‌های انتخاباتی

http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/Article.aspx?AID=20848

«غلامعلی حدادعادل» با تاکید بر این‌که «در مجلس باید نمایندگانی از هر قشر حضور داشته باشد» این پرسش را مطرح کرده‌است که اگر به عنوان نمونه، در مجلس یک هنرمند نباشد چه باید کرد؟ به گزارش ایرنا، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با مروری بر فرآیند انتخاب نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس خاطرنشان کرد: «وقتی که ما یک هنرمند در مجلس نداشته باشیم، کسی نیست که بخواهد مشکلات این قشر را پی‌گیری و حل و فصل کند.» وی اظهار داشت: «باید یک برنامه‌ریزی کامل صورت بگیرد که زمینه حضور تمامی سلایق و اقشار در مجلس شورای اسلامی فراهم شود تا کارها تخصصی‌تر دنبال شود.»

2) نایب رییس دوم مجلس: هنوز منتظر تاییدیه شورای نگهبان هستم

http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/Article.aspx?AID=20848#94774

«شهاب‌الدین صدر»، نایب رییس دوم مجلس، درحاشیه همایش «دانش‌گاهیان و انتخابات» درباره برخی از اخبار منتشر شده درباره رد صلاحیتش گفت: «شایعات اخیر مبنی بر رد صلاحیت خود را تکذیب می‌کنم، چرا که هنوز منتظر تاییدیه شورای نگهبان هستم، ضمن این‌که از قانون اساسی تبعیت می‌کنم.» به گزارش ایلنا، این در حالی است که «احمد توکلی»، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در چهارمین نشست شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت گفته‌است: «شاهدیم که نایب رییس مجلس، یک عضو خبرگان رهبری و چند نماینده از فراکسیون اکثریت مجلس هشتم که چند تن از آن‌ها نیز رییس کمیسیون هستند، رد صلاحیت شده‌اند.»

شرق

1) برگزیدگان جشن‌واره هجدهم مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام شد

http://sharghnewspaper.ir/News/90/11/30/24951.html

پنج میلیون تومان پول نقد، بورسیه تحصیلی دانش‌کده خبر و لوح تقدیر، این فهرست جوایزی است که روز گذشته در اختتامیه هجدهمین جشن‌واره مطبوعات و خبرگزاری‌ها به برندگان رتبه اول اهدا شد. می‌توان گفت این اولین‌بار است که دنیای مطبوعات و رسانه‌های ایرانی در تاریخ خود چنین جوایزی را به خود می‌بیند. برای خبرنگاران و عکاسانی که شغل ناامن و سخت‌شان شهره خاص و عام است، پنج میلیون تومان پول نقد و بورسیه تحصیلی واقعن جوایزی به یاد ماندنی است. عصر دیروز نام برندگان این دوره از جشن‌واره در تالار وحدت تهران با حضور وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی او و جمعی از اصحاب رسانه خوانده شد.

2) یافته‌های نظرسنجی از مردم و نخبگان تهران نشان داد: نگرانی ‌از تورم و فاصله‌طبقاتی

http://sharghnewspaper.ir/News/90/11/30/24971.html

آخرین پژوهش‌ها از پایتخت نشان می‌دهد که مردم تهران از تورم و گرانی، بی‌کاری و اعتیاد در رنج‌اند. تازه‌ترین تحقیقات از 1200 نفر از شهروندان تهرانی و 50 نخبه با عنوان اولویت‌شناسی مسایل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهر تهران که به سفارش اداره کل برنامه و بودجه شهر تهران انجام شده حاکی است، مسایل اقتصادی بیش‌ترین نگرانی را در مردم ایجاد کرده و مسایل اجتماعی و فرهنگی در رتبه‌های دوم و سوم از مشکلات مردم شهر تهران قرار دارند.

دنیای اقتصاد

1) پیش‌نیازهای راه‌‌اندازی اینترنت ملی، افتتاح شبکه 7 میلیارد تومانی

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=291397

شبکه علمی کشور قرار است امروز افتتاح شود. شبکه‌ای که مانند دیگر پروژه‌های ملی با حرف‌و‌حدیث‌های بی‌شماری هم‌راه بوده و درست مانند همین پروژه‌ها، زمان‌های مختلفی برای راه‌اندازی آن اعلام شده‌است.

در آخرین خبر قرار بود این شبکه در آذرماه سال‌جاری افتتاح شود، حتی در نمایش‌گاه «الکامپ» هفدهم نیز مسوولان وزارت ارتباطات اعلام کردند این شبکه در ایام برگزاری این نمایش‌گاه افتتاح خواهد شد. اما به دلایلی این افتتاح اتفاق نیفتاد و خبرهای رسیده حاکی از این است که این شبکه علمی به هم‌راه شبکه ملی مدارس امروز افتتاح خواهد شد. پروژه شبکه علمی کشور به هم‌راه شبکه ملی مدارس از اجزای اصلی شبکه ملی اطلاعات به حساب می‌آیند. گفته می‌شود بیش از 2 هزار و 300 دانش‌گاه، مشغول به فعالیت هستند که قرار است امروز فاز تهران آن افتتاح شود.

2) در فاز جدید پیش‌فروش، سررسید سکه هشت‌ماهه شد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=291474

بانک مرکزی برای سومین بار در دو ماه گذشته زمان سررسید سکه را تغییر داد و اعلام کرد که پیش‌فروش سکه با سر رسید هشت ماهه ادامه خواهد یافت. به این ترتیب فاز دوم طرح پیش‌فروش سکه نیز در کم‌تر از یک ماه به پایان رسید و فاز جدیدی از سوی بانک مرکزی کلید خورد.


 


جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و دانش‌جویی با انتشار بیانیه‌ای از حمایت شورای ملی سوریه که به مناسبت 25 بهمن‌ماه، سال‌گرد راه‌پیمایی جنبش مردمی ایران برای انقلاب‌های تونس و مصر اقدام به انتشار پیامی کرده‌ بودند، قددرانی کرده‌اند.

متن این بیانیه در پی آمده است:

جناب آقای برهان غلیون و سایر اعضای شورای ملی سوریه

 با سلام

پیام محبت‌آمیز و امیدوارکننده‌ی شما دوستان بار دیگر پیوند ناگسستنی همه‌ی آزدای‌‌خواهان جهان را به نمایش گذاشت. بسیار خوش‌حالیم که مبارزان خردمند و شجاع سوریه با اشراف نسبت به جدایی کامل مردم ایران از حکومت جائر فعلی، خود را در کنار آزادی‌خواهان رنج دیده‌ی ایران می‌بینند. موجب سربلندی ما است که شما دوستان علی‌رغم تحمل رنج‌های فراوان ناشی از وحشی‌گری بشار اسد و حمایت شرم‌آور جمهوری اسلامی از او، در سال‌گرد حبس رهبران نمادین جنبش سبز و درحالی که آرزوی آن‌ها و همه‌ی مردم ایران برای آزادی دو ملت تونس و مصر محقق شده است، با دوستان ایرانی خود اعلام هم‌راهی نموده‌اید. یقین داریم اعلام هم‌راهی شما امید هم‌وطنان ما برای رسیدن به فردایی که دو ملت سوریه و ایران رهایی از دیکتاتوری را جشن می‌گیرند، افزایش خواهد داد.

فوریه 2012

 حامد ابراهیمی نژاد

 رامین احمدی

عبدالرضا احمدی

فریدون احمدی

فرشید آذرنیوش

فرشاد آریاش

آرش ازرحیمی

آرنوش ازرحیمی

سیروس (رضا) اشرفپور

امیر حسین اعتمادی

آرش اعلم

بیژن افتخاری

علی افشاری

دنیا اکبری

محمد جواد اکبرین

سارا اکرمی

نوشابه امیری

مهدی امینی

رضا انصاری

شهریار آهی

گلرخ ایرایی

رحیم باجغلی

احمد باطبی

شهلا باور

رضا بایگان

مهران براتی

محمد برزنجه

امیر حسین بلالی

سید علی بنی جمالی

شهلا بهاردوست

باقر پرهام

رامین پرهام

سپیده پورآقایی

لیلی پورزند

امید پور محمد علی

امید توانا

سید علی تاج زاده

محمد تهوری

نیکا جباری

محمد رضا جهان پرور

جواد خادم

امین آئین مهر

محمد پارسی

مجید تمجیدی

محمدعلی توفیقی

رضا جعفریان

بابک جمشیدی

رحمان جوانمردی

(پویا )جهاندار

مسعود چناسی

کاملیا حاج قاسم

جاوید حاج همتی

وحید حبیب پناه

آرام حسامی

ناهید حسینی

آرش حسینی پژوه

مجید حقی

بیژن حکمت

فرزاد حمیدی

آریا خسروی

امین خسروی

مهرداد درویش پور

احمد رافت

سالومه رحیمی

اشکان رضایی

امیر رضایی

ایمان رضایی

کاوه رضائی

پدرام رفعتی

شهرام رفیع زاده

نیما راشدان

امیر رشیدی

درویش رنجبر

میثم رودکی

امین ریاحی

حسن زارع زاده اردشیر

مریم زارع

محسن سازگارا

سپیده سالاروند

لاله سجودی

فواد سجودی فریمانی

سلمان سیما

غزاله سیاه پوش

صادق شجاعی

حسن شریعتمداری

سولماز شریف

مهین شکرالله پور

حسین شهرابی

عباس شیرازی

کاوه شیرزاد

شهاب‌الدین شیخی

امیر صحتی

سید ضیاء الدین صدرالاشرافی

سیاوش صفوی

محسن صنعتی پور

مزدک عبدی پور

 مهدی عربشاهی

اکبر عطری

مسعود علیزاده میانجی

رضا علیجانی

احمد عشقیار

لیونا عیسی قلیان

شاهین فاطمی

بهنام فرازمند

علیرضا فیروزی

فیروزه فولادی

پروین قاسمی

جعفر قدیم خانی

نوید کامران

علیرضا کاظمی

کاوه کرمانشاهی

بهزاد کریمی

علی کلائی

فرناز کمالی

علیرضا کیانی

دامون گلریز

سحر گلکار

امیرحسین گنج بخش

اکبر لکستانی

حمید مافی

نازی  متانی

مهرداد ماجدی

نوید محبی

سوسن محمدخانی غیاثوند

رضا محمدی

منوچهر محمدی

محسن مخملباف

ابراهیم مرادی

آزاد مرادیان

آزاد مستوفی

مسعود مسجودی

منوچهر مقصودنیا

امیر معماریان

حامد منزه

علیرضا موسوی

محسن موسوی

آرش مهاجری نژاد

غلامرضا مهاجری نژاد

عبدالله مهتدی

بهزاد مهرانی

مسعود مناف

ابراهیم مهتری

مرتضی ملک محمدی

مهران میرفخرایی

حمید میریان

یوحنا نجدی

راضیه (پری) نشاط

بورگان نظامی نرج‌آباد

مهدی نوذر

بهنام نوری

علیرضا نوری زاده

علی نیکویی

سید مجتبی واحدی

سورنا هاشمی

علی هنری

محمدرضا یزدان پناه

اشکان یزدچی

محمد یعقوبی


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، مهدی خزعلی، فعال سیاسی وبلاگ‌نویس منتقد دولت جمهوری اسلامی، نیمه‌های شام‌گاه شنبه، 18 فوریه، توسط نیروهای امنیتی از بیمارستان طالقانی به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

به گزارش کلمه، نیرو های امنیتی در ساعت ۲ نیمه شب به بیمارستان طالقانی مراجعه کرده و مهدی خزعلی، فرزند آیت‌اله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، را با خود بردند.

این در حالی است که گفته می‌شود این اقدام نیروهای امنیتی بدون اجازه و موافقت پزشکان بیمارستان صورت گرفته است.

یکی از منابع بیمارستانی به عنوان شاهد عینی اظهار داشت: «با توجه به شرایط جسمی این زندانی سیاسی پس از ۴۳ روز اعتصاب غذا، جان دکتر خزعلی در خطر است و او به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.»

از سویی دیگر ماموران توضیحی برای این انتقال شبانه نداده‌اند.

لازم به اشاره است مهدی خزعلی روز جمعه به‌دنبال وضعیت وخیم جسمانی از بهداری زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود.

بیشتر بخوانید:

«انتقال خزعلی، فعال سیاسی به بیمارستان»


 


خبر / رادیو کوچه

یک ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، برای دومین بار بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ خورشیدی، از کانال سوئز عبور کرده و وارد آب‌های دریای مدیترانه شده است.

ناو جنگی شهید قندی و ناو لجستیکی خارک، از کانال سوئز عبور کرده‌، اما مقصد آن‌ها هنوز نامعلوم است.

به گزارش فارس، دریادار حبیب‌اله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت که ماموریت این ناوگروه اعلام «پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه» است و «اقتدار» جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

فوریه سال گذشته میلادی نیز یک ناوگروه دیگر ایران وارد دریای مدیترانه شد که مقام‌های اسراییلی این اقدام را «تحریک‌آمیز» توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، دریادار سیاری با اعلام این‌که «نیروی دریایی راه‌بردی جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی از کانال سوئز عبور کرده است» افزود که این ناوگروه قبل از عزیمت به کانال سوئز، با عبور از تنگه باب المندب و حضور در دریای سرخ به سمت بندر جده حرکت کرده بود.»

به گزارش رویترز، به نقل از یک مقام مسوول در کانال سوئز گزارش کرد که این ناوگروه ایرانی، احتمالن در مسیر سوریه در حال حرکت هستند.

۲۵ فوریه سال قبل هم، ناو لجستیکی خارک در قالب یک ناوگروه در بندر لاذقیه سوریه پهلو گرفت.

ماموریت این ناوگروه در حالی صورت می‌گیرد که تنش میان ایران و اسراییل به شدت افزایش یافته است.

مقام‌های اسراییلی اخیرن جمهوری اسلامی را به طراحی حملات علیه منافع اسراییل در گرجستان، هند و تایلند متهم کرده‌اند؛ اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

«به ناوهای اسراییلی پاسخ ندادیم»

«ناو گروه ایرانی حامل پیام دوستی و صلح است»

«انفجار بانکوک ربطی به ایران نداشته است»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته