-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 08/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مهشب تاجیک / رادیو کوچه

……………………………………..

 «حجله‌ی وحشت»

آسیب‌شناسی فردی و اجتماعی وقوع پدیده‌ی «همسری کودکان»، ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. در واقع پدیده‌ای به نام ازدواج کودکان که به نوعی استثمار جنسی کودکان به ویژه دختران است که شش برابر پسران در معرض این پدیده قرار دارند.

……………………………………..

 «لذت پنهان ترس»

سینمایی داریم به نام «سینمای وحشت»، سینمای هراس است و گاهی اتفاقاتی را روایت می‌کند که مو بر تن تماشاگر سیخ می‌کند و شخصیت فیلم در مواجهه با بعضی از این گونه‌های هراس به تمام معنی خلع سلاح است و نمی‌تواند از پسش بربیاید.

……………………………………..

 «وحشت جاری در خانه»

خشونت در افراد ریشه‌های مختلفی دارد و عوامل متعددی باعث این موضوع می‌شود. افراد خشن گاهی دل‌های مهربانی دارند، ولی به دلیل پاره‌ای مشکلات شخصیتی، فکری یا حتا فرهنگی نمی‌توانند این موضوع را در خود مدیریت کنند.

……………………………………..

 «خشت اول چون نهد معمار کج»

سیستم‌های ارزش‌گذاری غلط منجر به سیستم آموزشی غلط نیز می‌شود. آن‌چه که کودک ایرانی در مدارس و در خانواده باید یاد بگیرد متاسفانه فاقد بعضی از ضروری‌ترین نیازهای یک انسان است که آن هم ناشی از سیستم غلط ارزش‌گذاری است. سیستم آموزشی از دو جهت غلط است.

……………………………………..

 «رویای تقریر شده»

حتا پیش از آن‌که بداند عقیم شده است، پیش از آن‌که اندامی به نام اندام جنسی را بشناسد و در میان این همه کلمه‌ای که زبان فارسی دارد، نامی را برای عضو زنانه‌ی خود و هویت پشت آن بیابد، این مسئله از او گرفته‌ شده است.

……………………………………..

 «مرگ را به مساوات تقسیم کنید»

سومالی در شاخ آفریقا بر اساس گزارش سازمان ملل دچار قحطی بزرگی شده است. اما این قحطی چه معنایی دارد؟ اگرچه ممکن اندکی شگفت‌آور باشد، اما تعریف قحطی چیزی فراتر و پیچیده‌تر از یک کمبود غذای ساده است.

……………………………………..

 «به موش و گربه بازی خود ادامه دهید»

بعضی از ما گربه‌ها را دوست داریم، بعضی موش‌ها را.«تام و جری». موش و گربه‌ای که همیشه در حال جدل‌اند و معدود اوقاتی در ائتلاف، و ما چقدر دل‌مان خنک می‌شود وقتی هر‌کدام از آن‌ها حساب آن یکی را به موقع درست و حسابی می‌رسد و این داستان ادامه دارد تا سال‌ها….

……………………………………..

 «طناب را قیچی کن»

اولین روز کارش که وارد بیمارستان شد، از آن دسته زنانی بود که نهایت توجهی که جلب می‌کرد این بود که همه از هم بپرسند، تازه وارد است؟ و بعد از آن دو روز که تاب تازه وارد بودنش هم افتاد رفت تا به خاطرات بیمارستان قدیمی بپیوندد.

……………………………………..

 «دزدی در کامپیوتر شما»

پیش‌رفت آدمی یک روند همیشگی است. ولی به کار بردن این لفظ در معنی مطلق صحیح نیست. زیرا همواره به هم‌راه این پیش‌رفت‌ها مسایل جدیدی مطرح می‌شود که زندگی را از جنبه‌های دیگر دشوار می‌سازد. یکی از جنبه‌های پیش‌رفت اختراعات است که نیاز به آن‌ها با توجه به روند زندگی انسان حاصل می‌شود.

……………………………………..

 «مردگان زنده‌رو»

مومیایی به جسدی گفته می شود که پوست و گوشت خشک شده‌ی آن در اثر تماس عمدی یا تصادفی با مواد شیمیایی، سرمای فوق‌العاده زیاد‌، رطوبت بسیار پایین یا عدم وجود هوا حفظ شده است. به‌طور معمول اسم مومیایی که به میان می‌آید مصر باستان از اولین مکان‌هایی است که به ذهن متبادر می‌شود.

……………………………………..

 «نامادری تصویری در مه»

بررسی واژه‌ای به نام نامادری که به یک زن اطلاق می‌شود، همیشه نه در فرهنگ ما که در بسیاری از فرهنگ‌ها باری منفی را با خود حمل می‌کرده است. همه‌ی ما قصه‌ی «هانسل و گرتل» را شنیده‌ایم و بسیاری در کودکی آرزو کرده‌ایم که ای کاش ما هم به خانه‌ای شکلاتی-وانیلی بربخوریم،

……………………………………..

 «غوطه‌ور میان دود و آتش»

اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری می‌گیرد و آسیبی جدی بر پیکر جامعه و خانواده وارد می‌کند. هرچند اعتیاد در مردان بیش‌تر و شایع‌تر از زنان است اما در چند سال اخیر اعتیاد در زنان به علل مختلف افزایش یافته است.

……………………………………..

 «تیشه به ریشه‌ی هویت»

تخریب خانه قاجاری «صداقت» یکی از آخرین بناهای با ارزش منطقه‌ی منیریه در محدوده تاریخی سنگلج انجام شد. به گزارش ایسنا، تخریب خانه‌ی صداقت واقع در محدوده تاریخی سنگلج تهران و متعلق به دوره‌ی قاجار، با وجود ارزش‌های منحصر به فردش، کلید خورد.

……………………………………..

 «همه‌ی ما اراذل‌ها و اوباش»

ما از اول یک مشت نابهنجار قانون شکن بودیم…از همان اول، این هم کار آخرمان نگاه کن تورو به خدا. ببین چطوری حیثیت یک مملکت را زیر سوال بردیم و در جوامع بین‌المللی مملکت‌مان را سکه‌ی یک پول سیاه کردیم. آب بازی…آن هم با تفنگ‌های آ‌ب‌پاش چینی…به سر و روی هم آب پاشیدیم.

……………………………………..

 «واژه‌هایی از صفر و یک»

اختراع رایانه، ترانزیستورها و ابداع اینترنت به عنوان فصل‌هایی انقلابی در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هرچه بیش‌تر تاثیر رایانه در جزیی‌ترین مسایل روزمره، دنیای ما با سرعت هرچه بیش‌تر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می‌شود. کتاب و چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده‌اند…

……………………………………..

 «رنج‌های خنده‌دار»

«مارک تواین» نویسنده، روزنامه‌نگار و فکاهى‌نویس مشهور آمریکایى است که با داستان‌هاى پرماجراى خود مانند «تام سایر» و «هاکلبرى فین» به نویسنده‌اى جهانى بدل شد و در سراسر جهان خوانندگان فراوانى یافت.

……………………………………..

 «مرهمی باید»

پزشکان همیشه علاوه بر این‌که بیماران را درمان می‌کنند، آرامش‌بخشی نیز برای بیماران خود هستند، یعنی بیماری ممکن است در بدترین شرایط جسمی به سر برد ولی آرامش دکتر معالج از هر مسکنی برای او قوی‌تر است.

……………………………………..

 «چشم‌های کوچک باید خوب ببینند»

کودکان برای رفع نیازهای ذهنی خود نیازمند ارتباط از طریق تصویر هستند و دنیای فیلم و سینما می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها باشد. در سینمای ایران به دلیل مشکل مخاطب و این‌که ممکن است این فیلم‌ها مورد توجه مخاطبان بزرگ‌سال واقع نشود از تولید آن خودداری می‌شود.

……………………………………..

 «به تماشای ویرانی سبز»

جنگل‌ها و مراتع از گذشته‌های دور تاکنون بخشی از نیازهای مادی و معنوی انسان را تامین می‌کند. تولیدات مستقیم مراتع و جنگل‌ها شامل چوب، علوفه، شکار، گیاهان دارویی و خوراکی و صنعتی است.

……………………………………..

 «زنی با سینه‌های پوشالی»

تازه نشسته بودیم و منتظر بودیم که تا چند لحظه‌ی دیگر این آرامش تبدیل به یک طوفان قلابی و هارت و پورتی شود. آدامس را چسبانده بودیم به مانتوی معلم دماغ عملی فیزیک…خیلی خودخواه بود و دایم از باغ پدریش در لواسان می‌گفت…

……………………………………..

 «هیچ چشمی عاشقانه به آن‌ها خیره نشد»

ایران همواره از نظر جاذبه‌های توریستی جزو برترین کشورهای دنیا بوده است و جذابیت‌های گردش‌گری و جاذبه‌های منابع طبیعی، میراث عظیم تاریخی، چشم‌اندازهای جغرافیایی و هم‌چنین آب و هوای این کشور دل هر توریستی را می‌برد.

……………………………………..

 «ساعت اعدام، مجازات یا رواج خشونت»

بارها و بارها ما شاهد وقوع جنایاتی بوده‌ایم یا درباره‌اش شنیده‌ایم که مو بر بدن هر انسانی سیخ می‌کند و گاهی چنان به درجه‌ای از نفرت و عصبانیت رسیده‌ایم که از کلمه‌ای به نام انسان تنفر پیدا کرده‌ایم. به دنبال این نوع از جنایات، مسئله‌ای به نام اعدام مطرح است.

……………………………………..

 «در ستایش شیدایی»

«ژان لوک گدار» بی‌شک یکی از سیاسی‌ترین کارگردانان تاریخ سینماست. سینما برای «ژان لوک گدار» جایی برای جنگ و جدل‌های ایدئولوژیکی است. سینمای او جدی است. او هم کارگردان است، هم روشن‌فکر چپ‌گرا و وفادار به آرمان‌های مارکس و هم یک فیلسوف.

……………………………………..

 «وای به روزی که بگندد نمک»

مقوله آزادی از جهت نظری در فلسفه، علوم سیاسی، اقتصاد بحثی عمیق است و از جهت عملی نیز به مفهوم آزاده‌خواهی یا آزاد‌منشی پیامدهای بسیار حساسی در سیاست، اجتماع و اقتصاد دارد. در ایران هرگز به آزادی چنان‌که باید بهایی داده نشده و آزادی مهجور مانده است…

……………………………………..

 «پایان یک روایت، تولد یک اسطوره»

«هری پاتر» هم با اکران آخرین بخش از فیلم‌هایش رفت تا به اسطوره‌ها بپیوندد. هری پاتر مجموعه داستان‌هایی که حداقل یک ویژگی را یدک می‌کشد و آن این است که این مجموعه بسیاری از کتاب نخوان‌ها را کتاب‌خوان کرد.

……………………………………..

 «فرار به سوی ناکجا‌آباد»

پدیده‌ی فرار از منزل یک پدیده‌ی اجتماعی که عدم مقابله‌ی مناسب با این مسئله عواقب و پیامدهای ناگواری دارد. جوانان و نوجوانان به نوعی سرمایه‌ی یک مملکت حساب می‌شوند و در صورت به هدر رفتن این سرمایه‌های بزرگ خسارت‌های چبران ناپذیری بر پیکر جامعه وارد می‌شود

……………………………………..

 «بوی خوش یک زن»

نخ‌ها را که پیچاند کمی دستم درد گرفت، نخ‌ها قدیمی شده و دیگر با دستم سازگاری ندارد، انگار که دستم مال خودم نیست، تکان‌هایش مصنوعی است. یک‌هو همه چیز خراب شد. همه چیز خوب پیش می‌رفت و من حتا یاد گرفته بودم برقصم، نه الکی بسیار حرفه‌ای، بعد از اون رقص‌ها نخ‌ها و دست‌ها چفت هم شده بود…

……………………………………..

 «داستان مادران و بچه‌های ننه»

امروز نه در تقویم تاریخ ایران و نه در تقویم بین‌المللی روز مادر نیست. امروز شاید آدم‌هایی زیادی به یاد مادران‌شان بیفتند و شاید هم تمام روز بگذرد و کسی به مادرش فکر نکند، شاید تمام این آدم‌ها چه آن‌ها که فکر می‌کنند و چه آن‌ها که فرصت نمی‌کنند فکر کنند.

……………………………………..

 «نوشخوار سیاست در آخور درد»

در جامعه‌ی امروز ایران سیاست‌زدگی در هر قشری به شدت به چشم می‌آید. یعنی در واقع مردم ایران بدون داشتن تقصیری به دلیل شرایط حاکم بر جامعه هر کدام یک سیاست‌مدار آماتور هستند، یعنی شما در هر مکانی که پا می‌گذارید، بعد از سلام بحث به چگونگی شرایط اجتماع می‌گذرد.

……………………………………..

 «روایتی از یک زندگی شیرین»

«فدریکو فلینی»، فیلم‌ساز نام‌دار ایتالیایی فرزند «آیدا باربیانی» و «اوربانو فلینی»‌، در آغاز سال 1920 یعنی 20 ژانویه در شهر «ریمینی» به دنیا آمد. دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در همین شهر گذراند.

……………………………………..

 «من سرنوشت که را بسازم»

وقتی در یک ظهر تابستان بچه‌دار شدم یعنی فهمیدم که من هم مادر یک کودک خواهم شد، دنیا دور سرم چرخید، من نه کودکی می‌خواستم نه حس مادرانگی داشتم فقط می‌خواستم یک زن باشم و همین هم از سرم زیاد بود و نمی‌توانستم آن‌طور که می‌خواهم یک زن باشم.

……………………………………..

 «وحدت در تکثر»

اگر از یک فرد کرد یا ترک بپرسید که چه مطالباتی دارد به شما خواهد گفت ما می‌خواهیم هویت‌مان به رسمیت شناخته شود. در وهله‌ی اول می‌خواهیم حقوق فرهنگی ما به ‌رسمیت شناخته شود، مطالبات ما آسان بوده و تحقق آن‌ها دشوار نیست،

……………………………………..

 «بزن بریم بازی»

ارزش بازی در زندگی کودک را می‌توان از جنبه‌های هوشی، حسی، عاطفی و روانی مورد بررسی قرار داد. شاید آشکارترین و قابل قبول‌ترین اثر بازی را در رشد جسمی و تقویت مهارت‌های حرکتی کودک بتوان مشاهده کرد.

……………………………………..

«گلستانی در آتش»

یک بنای ایرانی را باید با خصیصه‌ای شناخت که از آن به عشق نام می‌بریم، رمز بیش‌تر بناهای ایرانی عشقی است که در ساختن آن به کار رفته، اگر که ماندگار شده با دست دل ساخته شده که عشق است. گاهی هر‌چه هست همان است که باید باشد آن هم در اوج و کمال.

……………………………………..

 «لب‌های خشک یک سرزمین»

در حالی‌که «خشک‌سالی» یک صفت اقلیمی و ویژگی همیشگی آب و هوای مناطق خشک به شمار می‌آید، خشک‌سالی در واقع پدیده‌ای است که از کاهش پیش‌بینی نشده‌ی بارش در مدتی معین در منطقه‌ای که حتمن منطقه‌ای خشک تعریف نمی‌شود، سرچشمه می‌گیرد.

……………………………………..

 «دوزخ، برزخ، بهشت»

«کمدی الهی» نوشته‌ی برجسته‌ی «دانته» در گذر قرن‌ها هنوز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاه‌کارهای ادب جهان معرفی می‌شود. «شاتو بریان» نویسنده‌ی بزرگ فرانسوی درباره‌ی این شاه‌کار چنین می‌نویسد: «از این توده‌ی درآمیخته….

……………………………………..

«کتابت را جا بگذار»«کتابت را جا بگذار»

یک کتاب وقتی در یک کتاب‌خانه باشد ممکن است یک‌بار، دوبار، سه‌بار خوانده شود و بعد شروع به خاک خوردن کند، سال‌ها در گوشه‌ی کتاب‌خانه بماند تا رنگ کاغذهایش تغییر کند و کم‌کم پودر شود. در نهایت یا دور انداخته می‌شود یا به کتاب‌خانه‌ای اهدا می‌شود که دومی باز بهتر از اولی است.

……………………………………..

 «اندر تراوشات یک ذهن مرد سالار»

ماده شانزدهم حقوق بشر اعلام می‌کند «هر زن و مرد عاقل و بالغی حق دارند، بدون هیچ‌گونه محدودیت از نظر نژاد، ملیت، تابعیت یا مذهب با هم‌دیگر ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند. در تمام مدت این رابطه و هنگام ابطال آن زن و شوهر در کلیه‌ی امور مربوط به ازدواج و این پیمان دارای حقوق مساوی هستند.

……………………………………..

 «قربانیان گویا و خموش»

مدت زیادی از خبرساز شدن تجاوز گروهی به زنان خمینی شهر اصفهان نگذشته است که معلوم شد افراد دیگری حدود 10 نفر دسته جمعی به زنی تجاوز کرده‌اند و این بار این مسئله در «کاشمر» بوده است.

……………………………………..

 «فرهنگ نانوشته‌ها»

واژه‌ی« فولکلور» (Folklore) مرکب از دو بخش Folk به معنای «توده و مردم» و Lore به معنای «دانش» است. این واژه نخستین بار توسط «ویلیام جان تامز» باستان‌شناس انگلیسی پیشنهاد و ساخته شد به جای واژه «عتیقه‌های انگلیسی» استفاده شد.

……………………………………..

 «تف کرده به روی آدم خاکی»

ایران در دهه‌ی سی سال‌های یاس‌آوری را طی می‌کرد. کودتا «محمد مصدق» را سرنگون نموده بود و پایه‌های استبداد پی ریخته شده بود. جامعه خاموش و درخود فرورفته بود. کسی به ظاهر یارای اعتراض نداشت واعدام‌ها رعب و وحشت را بر جامعه و یاس و دل‌تنگی را بر روشن‌فکران مستولی کرده بود.

………………………………………

 «لیستی برای زندگی»

همه‌ی انسان‌ها به‌طور تقریبی میزانی از ایثار و فداکاری را در وجود خود دارند، ولی افرادی که گاهی از جان و مال و آبروی‌شان برای حفظ جان دیگران می‌گذرند زیاد نیستند، خیلی‌ها تا جاهایی جلو می‌روند ولی اندکند تعدادی که تا به آخر می‌ایستند و مقاومت می‌کنند.

………………………………………

 «گام‌های موسیقی بر ذهن کودکان»

افلاطون می‌گوید موسیقی برای ادامه‌ی حیات بشر ضروری است و دقت، هوش، مشاهده و درک و عواطف بشری را ارتقا می‌دهد. بی‌شک یکی از بحث‌انگیزترین و اساسی‌ترین شاخه‌های موسیقی را موسیقی کودک تشکیل می‌دهد.

………………………………………

 «چشم‌ها را باز کنیم»

بدیهی است برای از بین بردن فرهنگ یک مملکت راه‌های بی‌شماری موجود است. هویت‌زدایی هم یکی از این راه‌هاست. از بین بردن نقاشی دیواری در میدان فردوسی مشهد که شاهنامه را روایت می‌کرد از دستاوردهای تازه‌ی آستان قدس به منظور هویت‌زدایی ایرانی است.

………………………………………

 «بازی در برابر چشمان باز»

در اصل هنر به جایی می‌رود که مخاطب خود را پیدا کند. تاتر خیابانی یکی از زنده‌ترین و پویا‌ترین هنرهای عصر حاضر است و سالانه هزاران ره‌گذر و تماشاگر معمولی را به خود جذب کرده به فکر وا می‌دارد و به شوق می‌آ‌ورد.

………………………………………

 «ماندن در حاشیه، نرسیدن به متن»

چند روز پیش یکی از دوستانم به من زنگ زد و به من اطلاع داد که آیفونش گم شده است. هر چه داشته و نداشته از شماره‌های خصوصی و کاری‌اش بگیر تا زمان قرارها و کلی اطلاعات ضروری‌اش بر روی گوشی‌اش بوده و حالا مثل سربازی شده که بدون هیچ سلاحی قرار است تا به میدان جنگ برود.

………………………………………

 «یاران که رسیدند صدا کن مرا»

ما داغ‌داریم…عزاداریم…زخم خورده‌ایم، زخمی شده‌ایم…قتل‌ها دیگر کشتن نیست، شنیع است و پر از وقاحت، دردهای‌مان عصب می‌سوزاند. هاله سحابی را می‌گویم و یک لگد، تنها یک لگد؟ نه تنها یک لگد نیست، لگدی است که به دهان ما کوبیده شده است.

………………………………………

«من یک پیپ نیستم»

«رنه ماگریت» (Rene Magritte) در 21 نوامبر سال 1898 در «لسین» در ناحیه‌ی «آنوا»‌ی بلژیک به دنیا آمد. پدرش بازرگان بود و دو برادر کوچک‌تر از خود داشت به نام‌های «ریموند» و «پل» که دومی به شعر علاقه‌مند بود.

………………………………………

 «عاشق‌ترین زن دنیا»

«مارگریت دوراس» در یکی از مصاحبه‌هایش به سبک و شیوه‌ای به اسم «دوراسی» اشاره می‌کند. او مدعی است که نوشته‌هایش، از نظر بیان و زبان، دوراسی هستند. آن‌گاه خود در ادامه، منظورش را نوشتار دوراسی، این‌گونه شرح می‌دهد، دوراسی به این معنا که «جلوی کلمه را نگیریم‌، بگذاریم جاری شود.

………………………………………

 «سهم تو آمرزش، سهم من بخشش»

ما باید ببخشیم…ما مرد و زن، ما که به شدت زن هستیم و کم‌تر از آن نیستیم، ما زنان …نه این دفعه تنها ما زنان نیستیم، همه باید ببخشیم زن و مرد و پیر و کودک و نوجوان…اوه…چقدر بخشش، اتفاقاتی می‌افتد که هر روز این بخشش برای ما شدیدتر هم می‌شود، اصلن همه‌چیز هم خوب است.

………………………………………

 «باغ وحشی‌های تنسی»

«تنسی ویلیامز» برای شرکت در یک مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی سن خود را برای رسیدن به حد نصاب تغییر داد و خود را چند سال مسن کرد تا بتواند در این مسابقه شرکت کند. و این سنی بود که ویلیامز برای خودش ساخته بود ولی در واقع او در سال ۱۹۱۱ در «کلمبوس» در «می‌سی‌سی‌پی» به دنیا آمد.

………………………………………

 «چشم انتظار سال‌های تشنگی»

کارون طولانی‌ترین رود ایران و تنها رود این کشور است که قسمتی از آن قابل کشتی‌رانی است. این رود با طول ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودی ا‌ست که تنها در داخل ایران قرار دارد و در عین حال تنها رودخانه ایرانی است که با آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان ارتباط دارد.

………………………………………

 «آدم باش، بچه را نزن»

نیمه‌ی دوم قرن بیستم را می‌توان با افتخار عصر کودکان نامید. برای این‌که جامعه به رشد و تعالی برسد باید طفل تربیت و برای زندگی عادی و اجتماعی آماده شود. کودکان آسیب‌پذیرتر از سایر افراد جامعه هستند و این آسیب‌پذیری دلایل گوناگونی دارد.

………………………………………

 «مقبره‌ای برای عشق»

بدون شک «تاج‌محل» یکی از مهم‌ترین آثار به ویژه در زمینه‌ی هنر و معماری محسوب می‌شود. این بنای عظیم در عهد «شاه‌جهان» امپراتور مغولان هند در قرن هفدهم میلادی به وجود آمد. گورکانیان یا مغولان کبیر مسلمان بودند و آثار آنان نیز جز آثار اسلامی محسوب می‌شود.

………………………………………

 «از مسخ تا رهایی»

یک‌روز صبح «گره‌گور زامزا» از خواب بیدار می‌شود و خود را تبدیل شده به حشره‌ای می‌بیند، اما این تحول برای او پیش از این‌که ظاهری باشد و به این حشره‌ی زشت تبدیل شده باشد تحولی درونی است. دیگر او هیچ درکی از دنیای بیرونش ندارد، همان‌گونه که دیگران هم او را نمی‌پذیرند.

………………………………………

 «با پاشنه‌های پرشورت برقص»

«فلامنکو» یکی از موسیقی‌های شناخته شده‌ی اروپایی است و ریشه‌ی آن از خاست‌گاه‌های متفاوتی سرچشمه گرفته است، یعنی در واقع ما می‌توانیم در این موسیقی سهمی از موسیقی‌های هندی، عربی، یونانی و اسپانیایی ببینیم.

………………………………………

 «انحرافی به سمت مدرنیسم»

در سال 1905 هنر مدرن دوره‌ی پر فراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد به طوری‌که شاید بتوان آن‌را به عنوان تاریخ تولد واقعی هنر مدرن به حساب آورد. در فرانسه «فوویسم» با با «ماتیس» ظهور می‌یابد و سپس در سال 1907 «کوبیسم» با «پیکاسو» و «براک» تولد پیدا می‌کند.

………………………………………

 «وقتی که مرگ برای حضورش در نمی‌زند»

ساخت و ابداع اتوموبیل به‌طور حتم دگرگونی عظیمی را در سیستم حمل و نقل باعث شد و سرعت و حجم جابه‌جایی مسافر در شبکه‌های جاده‌ها را چندین برابر کرد و این روند هم‌چنان نیز ادامه دارد. امروز اتوموبیل تنها به عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی مسافر استفاده نمی‌شود.

………………………………………

 «بافته‌های رنج کودکان»

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان شاهد حضور «کودکان کار» در خیابان‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مکان‌های متعدد دیگری هستیم. جاهایی که آن‌ها برای تامین معاش خود و خانواده‌شان مشغول به کارند.

………………………………………

 «نسلی درخشان و هیجان‌انگیز»

بیش‌تر داستان‌های آمریکایی کمابیش بیان کننده‌ی رویاهای آمریکایی هستند، اما «اسکات فیتز جرالد» با خلق دنیایی آزاد و زیر سوال بردن ارزش‌های سنتی، انقلابی در آمریکا را نوید داد. آثار او در واقع تفسیری بر آمریکا، فلسفه‌ی وجودی آن و از بین رفتن این رویاست.

………………………………………

 «یک سیندرلای دیوانه»

مطلقن هیچ‌چیز را به یاد نمی‌آورد نه از دسته گل پرت‌شده نه از حلقه‌ی پس داده شده، فقط تنها چیزی را که به یاد می‌آورد صورت مادرش بود که خود را خنج می‌کشید، برایش دردناک بود که مادرش این‌گونه او را به هیچ انگاشت، از وقتی مادر را به یاد می‌آورد تنها متانت و آرامش او را به یاد داشت.

………………………………………

 «تاجران رویاساز»

سینما به تازگی به دومین قرن موجودیت خود قدم گذاشته است، ابتدا وسیله‌ای بود برای سرگرمی و مجبور بود تا به رقابت با پدیده‌هایی هم‌چون سیرک و تاتر بپردازد تا بتواند عوام مردم را به خود جلب کند.

………………………………………

 «سیر تکاملی یک حق»

در دهه‌های اخیر جامعه‌شناسی در کشورهای پیش‌رفته در سمت‌گیری‌های جدیدی قرار گرفته است، و در این سمت‌گیری‌ها مفاهیمی مورد بررسی قرار می‌گیرد که قبل‌تر به آن‌ها کم‌تر بها داده می‌شد و یا توجه نمی‌شد و این مسایل از پایه به دورانی برمی‌گردد که عده‌ای سختی‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند تا حقوقی را به دست بیاورند که امروزه پایه‌گذاری بسیاری از حقوق دیگر شود.

………………………………………

 «لهجه‌ی آلمانی سینما»

سینمای آلمان در سراسر این سال‌ها با تمام فراز و فرودهایی که داشته است یکی از پیش‌روترین سینمای‌های جهان بوده است، سینمای آلمان تا سال‌ها با داوری‌ها و محدودیت‌ها هم‌راه بود، اما توانست با اشکال زیبا و هنرمندانه‌اش به پدیده‌ای تبدیل شود که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

………………………………………

 «داستان تاتر آفریقا»

تاتر به مفهوم امروزی آن یعنی نمایش‌نامه‌هایی که به‌وسیله‌ی بازی‌گرانی در مکانی مشخص اجرا می‌شود و ببیننده‌هایی به نظاره‌ی آن‌ها می‌نشینند، در آفریقا تاریخ‌چه‌ی طولانی ندارد. در آفریقا امپراطوری بزرگی به نام «مالی» وجود داشت که از «سنگال» تا «نیجریه» وسعت داشت.

………………………………………

 «نیشتر جدایی بر زخم ناسازگاری»

امروزه بسیاری از مفاهیم دست‌خوش تغییرات بنیادی شده‌‌اند و تعاریف کارکردی آن‌ها در جامعه تغییر کرده است، ولی بسیاری از این مفاهیم هنوز هم نقش کلیدی در زندگی انسان ایفا می‌کنند و لزوم توجه و عمل‌کرد صحیح نسبت به آن‌ها باعث داشتن جامعه‌ای با سطح بالاتری از سلامت می‌شود.

………………………………………

 «مرد موج نوی فرانسه»

«فرانسوا تروفو» (François Truffaut) یکی از کارگردانان فرانسوی است، او فیلم‌ساز، فیلم‌نامه‌نویس، منتقد سینمایی و نظریه‌پرداز فرانسوی است و به هم‌راه «ژان لوک گدار» و «شابرول» از پایه‌گذاران جریان موسوم به جنبش موج نو در سینما به حساب می‌آید.

………………………………………

 «همه‌ی رنج‌های بی‌پایان انسان بودن»

درد و رنج در کنار مرگ و نیستی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بشر بوده، و یکی از جنبه‌های تراژیک زندگی بشر در طول تاریخ بوده است، گاهی حتا تمام زندگی بشر اعم از باورها، احساسات، عواطف و در نهایت حتا خواسته‌ها و نیازهای او را تحت‌الشعاع قرار داده است، پدیده‌ی رنج از نوع مواردی است که در طول تاریخ و با شکل‌های گوناگون دامن بشر را گرفته است و تعریف مشخصی هم ندارد فقط گاهی شکل آن برای انسان‌ها تغییر می‌کند، لاجرم بسیاری سعی کرده‌اند تا با توجه به موقعیت‌های زمانی و جغرافیایی و وجود‌شناسی و اخلاق‌شناسی به تاویل مسئله‌ی رنج بپردازند.

………………………………………

 «احضار شیاطین با پولانسکی»

نام «رومن پولانسکی» به‌عنوان یکی از جنجال‌برانگیزترین فیلم‌سازان معاصر سینما شناخته شده است، و مسایل خانوادگی و خصوصی او همیشه هم‌راه با فیلم‌هایش در صدر خبرها بوده است. پولانسکی با کارگردانی بسیار از فیلم‌های معروف سینما و هم‌چنین با معرفی خود به‌عنوان یک استعداد ناب در «محله‌ی چینی‌ها» همیشه بسیاری را مرعوب خود کرده است.

………………………………………

 «شمایل مرد مبارز»

«فرد زینه‌‌مان» یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان پس از جنگ سینمای آمریکا بود که در 29 آوریل سال 1907 در اتریش به دنیا آمد. او فرزند یک فیزیک‌دان یهودی بود که در وین به تحصیل حقوق پرداخت، قبل از بیست سالگی به خاطر فضای یهود‌ستیزانه مجبور شد تحصیل را نیمه‌کاره رها کند، او که رشته‌ی حقوق را بسیار کسل‌کننده یافته بود و دنیای سینما به خصوص فیلم‌های صامت پناه برد و دنیای سینما دنیای جذاب و مورد علاقه‌ی او بود.

………………………………………

 «برخورد عشق و نفرت از نوع هفتم»

سینما یکی از اختراعات سودمند عصر کنونی است. این هنر از ابتدا و در سطحی گسترده از هنرهای دیگر الهام گرفت. سینما در زمان ورودش به ایران، یعنی در اوخر دوره‌ی قاجار بیش‌تر دردست افرادی بود که با وجود بهره‌ی اقتصادی از آن انگیزه‌های‌ فرهنگی و اجتماعی هم داشتند ولی پس از آن و به تدریج به دست افرادی افتاد که به منافع مادی آن بیش‌تر فکر می‌کردند و به همین دلیل فیلم‌ها برای مدت مدیدی در ایران بدون رعایت اصول تعریف شده‌ی سینما و فقط به منظور بازگشت سرمایه و بدون فیلم‌نامه‌های قوی ساخته می‌شد.

………………………………………

 «مانیفستی برای هنر بدوی»

«هانری‌ روسو» نقاش فرانسوی در سال  1844 متولد شد. هنرمندی با ذهنیت ساده و تخیلی قوی، که از برجسته‌ترین بدویان خود آموخته به‌شمار می‌آید‌. در خدمت ارتش بود و سپس کارمند ساده‌ی گمرک شد. گه‌گاه برای خود نقاشی می‌کشید و بعد از بازنشستگی در سال 1885 در چهل سالگی تمام وقت خود را به نقاشی اختصاص داد.

………………………………………

 «داستان طولانی تبلور رنج»

سابقه‌ی روز جهانی کارگر به اعتراضات و اعتصابات کارگران ایالات متحده‌ی آمریکا برمی‌گردد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی به دلیل شرایط طاقت‌فرسای کار و عدم توجه کارفرمایان به این مسئله و هم‌چنین بی‌تفاوتی دولت، تعدادی از کارگران در شهرهای مختلف از جمله «نیویورک»، «شیکاگو» و «سن‌لوئیس» و «بالتیمور» دست به تظاهرات گسترده‌ی خیابانی زدند که در این اعتصابات بیش از چهارصد هزار نفر شرکت داشتند. در این تظاهرات تعدادی هم کشته شدند.

………………………………………

 «اسرار ازل را نه تو دانی و نه من»

شاید بتوان «دارن آرنوفسکی» را یکی از پدیده‌های فیلم‌سازی دهه‌ی اخیر دانست. مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک اغلب فیلم‌های آرنوفسکی، فضای سوررئال آن‌هاست و پرتاب شدن‌های ناگهانی از یک دنیا به دنیایی دیگر با مختصات و احساسات متفاوت و متناقض. چنین فضایی این امکان را فراهم می‌کند تا در غالب فیلم‌های او پیچیدگی‌های فرمی و محتوایی به درهم‌آمیزی‌های جذاب میان خیال و واقعیت منجر شود.

………………………………………

 «ضعیفه یا ضعیف نگاه داشته‌شده»

خشونت علیه زنان پدیده‌ای نابه‌هنجار و منحوس است که ریشه در عوامل متعددی مانند مسایل اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی و گاهی سیاسی دارد. در گذشته رفتار و نوع برخورد با زنان به خصوص در حیطه‌ی خانه امری به طور کامل خصوصی محسوب می‌شد و همین موضوع باعث می‌شد که خشونت‌ها و ستم‌های بی‌شماری بر زنان روا شود ولی امروز این مساله و نوع برخورد با آن‌ها پدیده‌ای بشری و جزو حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود و فعالان بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

………………………………………

 «آن‌که برای آزادی عروسک‌ها نوشت»

«هنریک ایبسن» کیست؟ ایبسن بی‌شک نمایش‌نامه‌نویسی است که بر بسیاری از نمایش‌نامه‌نویسان بعد از خود تاثیری قاطع و بدون چون و چرا گذاشته است. از جمله «آنتوان چخوف» و «جرج‌برنارد شاو». قضاوت‌های صورت گرفته در مورد ایبسن همیشه عادلانه و بدون غرض‌ورزی نبوده است.

………………………………………

 «آخر دنیا میان زباله‌ها»

دیروز در خبرها آمده بود که دو بیمار را با آمبولانس خاکی رنگی در جاده‌ای پیاده کردند، در واقع خالی کردند و رفته‌اند. بیماران که وضعیت مساعد جسمانی هم نداشته‌اند در کنار اتوبان خلیج فارس (تهران) بعد از پل شهید کاظمی و در زمین‌های کشاورزی آن حوالی‌‌ رها شده‌اند.

………………………………………

 «وفادار به رنج‌های یک طبقه»

«مایک لی» سینماگری است که با استانداردهای سینمای داستان‌گوی هالیوود چندان هم‌راه نیست و با این‌که در آثارش اثری از شعار نمی‌یابیم اما این آثار سیاسی‌اند و مدام به انتقادی پر‌نشاط از زندگی روزمره می‌پردازند و انتقادهایش همواره ریشه در ناسازگاری‌های فردی شخصیت‌های آثارش دارد.

………………………………………

 «پرسش‌هایی از جنس حقیقت»

«فیس بوک» به عنوان یک شبکه اجتماعی که فراگیری بسیاری زیادی پیدا کرده است، گاهی محل بحث و نظر و تبادل افکار است. این اواخر رایج شده است که سوالاتی در فیس‌بوک مطرح می‌شود و افراد عضو در این شبکه به فراخور افکار و علایق خود به این سوالات پاسخ می‌دهند.

………………………………………

 «آن‌که بود و آن‌که ما می‌خواستیم باشد»

«بیژن پاکزاد» بنیان‌گذار برند «بیژن» در سن شصت و هفت سالگی در‌گذشت. برند بیژن یکی از گران‌ترین و حتا به گفته‌ی بعضی گران‌ترین برند جهان بود و تلاش و کوشش بیژن به عنوان عام یک فرد و خاص یک ایرانی در این زمینه تلاشی قابل تقدیر است.

………………………………………

 «شهود یک هنرمند»

«دیوید هاکنی» هنرمند انگلیسی یکی از مهم‌ترین پیش‌گامان جنبش پاپ «آرت» در دهه‌ی ۱۹۶۰ است. دیوید هاکنی، نقاش، طراح و نقشه‌کش، استاد چاپ و عکاس است. او موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری در سن 20 سالگی به‌دست آورد و جای‌گاه خود را به‌عنوان مشهورترین هنرمند انگلیسی نسل خود، تحکیم کرد.

………………………………………

 «ناز تو به جان نمی‌خرم»

آیا «ازدواج» یک پدیده‌ی ذاتی است؟  آیا بشر زاده شده تا ازدواج کند و یا انسان ازدواج را برای خود تعریف کرده است و مانند بسیاری دیگر از قوانین، وضع شده توسط خود اوست و یا در غریزه‌‌ی او نیاز به فرد دیگری هم حس می‌شود که مدت به نسبت طولانی شاید، در کنار او زندگی کند به همین دلیل است که بسیاری از انسان‌ها ازدواج را امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر می‌دانند نه امری که شامل تاریخ وجود بشر شده است.

………………………………………

 «باید این درها را باز کنیم»

کجاست دری که ما بازش کنیم تا تو بتوانی برای چند دقیقه هم که شده بیایی و پسرک را در آغوش بگیری، بگذاریش روی زانویت، پسرک بویت را که بشنود دوباره با علم کودکانه‌اش می‌داند که تو نزدیکی هرچند که نباشی.

………………………………………

 «روایت اندیشه‌های تصویری»

«برناردو برتولوچی» در دوره آینده جشن‌واره سینمایی کن «نخل طلایی» افتخاری دریافت می‌کند. مدیریت جشن‌واره‌ی بین‌المللی کن اعلام کرد که جایزه نخل طلایی در مراسم افتتاحیه جشن‌واره به سینماگر برجسته ایتالیایی تقدیم می‌شود.

………………………………………

 «دیوانگی‌های یک رویا پرداز»

«سالوادور دالی» که نام کامل او، «سالوادور فلیپه خاسینتو دالی» است، نقاش، مجسمه‌ساز، طراح، نویسنده و سینماگر اسپانیایی است که به‌ویژه به‌خاطر خلق نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی به سبک سوررئالیسم شهرتی جهانی دارد.

………………………………………

 «فرار به سوی آزادی»

در فرهنگ فارسی «عمید» سانسور این‌گونه تعریف می‌شود که «سانسور در لغت به معنی نظارت و مراقبت و ممیزی روزنامه‌ها و سایر مطبوعات از طرف دولت است.» و دایره‌المعارف فارسی «مصاحب» سانسور را چنین تعریف می‌کند «تفتیش پیش از انتشار کتاب‌ها، جراید، نمایش‌نامه‌ها و امثال آن، و نیز تفتیش نامه‌های خصوصی پیش از رسیدن آن‌ها به مقصد یا تفتیش نطق و بیان قبل از ایراد آن‌ها،

………………………………………

 «با رنج زیستن را نیازی به شمردن نیست»

مرگ پدیده‌ای است بی‌کم و کاست برای هر موجود زنده‌ای اتفاق می‌افتد و شاید به جرات بتوان گفت تنها پدیده‌ای است که به عدالت بین انسان‌ها تقسیم شده است. مرگ‌ها اما متفاوت هستند در اثر بیماری، حوادث و یا حتا گاهی برخی مرگی خود خواسته‌ای را برای خود رقم می‌زنند و خودکشی می‌کنند.

………………………………………

 «سودای پریدن‌های بی‌حساب»

بلندی برای نه همه ولی برای خیلی‌ها ترسناک است، ترسی عجیب و با لذت. مثل ترس از دریا. اما در کنار این ترس وقتی بالای یک بلندی می‌ایستی‌، یک‌جور وسوسه‌ی عجیب و غریب هم در تو هست. وسوسه پریدن، اگر بالای کوه یا صخره باشی حس پرواز هم داری، به افتادن روی یک تخته سنگ تیز و سرت با آن یکی‌شدن و پاشیدن مغزت به روی کلوخ‌ها و سنگ‌های کوچک کم‌تر فکر می‌کنی.

………………………………………

«تعصب اندیشه یا اندیشه‌ی تعصب»

در خبرها آمده بود زنی به تابلویی از «پل گوگن» در گالری ملی واشنگتن دی سی مشت کوبیده و این نقاش فرانسوی را «پلید» خوانده بود. بر اساس آن‌چه در دادگاه مطرح شده، «سوزان برنز» به پلیس گفته بود «من حس می‌کنم گوگن پلید است.» او در کارهایش عکس‌های لختی دارد و این برای بچه‌ها بد است. او در این تابلو دو تا زن کشیده که خیلی هم‌جنس‌گرایانه است.»

………………………………………

«غرور ملی من و وطنم»

زلزله‌ای با قدرت 8.9 ریشتر ژاپن را به لرزه درآورد و تلفات زیادی برجای گذاشت. آمار تلفات و کشته‌شدگان بسیار بسیار زیاد بود و می‌شود افزود ژاپن کشوری است که آمادگی برخورد با این نوع وقایع  و بحران‌ها را دارد. یعنی اگر مشابه چنین اتفاقی در کشورهایی مثل ایران یا افغانستان افتاده بود، عظمت فاجعه در حد از بین رفتن کشور می‌شد.

………………………………………

«پاک کن این تن آلوده به زنگار»

«حمام گنجعلی‌خان» کرمان شاه‌کار معماری صفوی و تلفیقی از هنر معماری کهن و سنن تمدن «کارمانیا» است و به‌عنوان یکی از زیباترین بناهای تاریخی دیار کرمان نمایی از زندگی پیشینیان این دیار را منعکس می‌کند. حمام گنجعلی‌خان کرمان یکی از حمام‌های ایران است که به‌دلیل قدمت و نوع معماری و هم‌چنین به تصویر کشیده شدن سنت‌های اقشار مختلف کرمان کهن در لیست اولین حمام‌های مطرح ایران و هم‌چنین قطب‌های گردش‌گری جای گرفته است.

………………………………………

«سفر پیدایش یک برزخی»

«پیتر بروگل» ۱۵۶۹-۱۵۲۵ نقاش هلندی دوران رنسانس است که به جهت نقاشی مناظر طبیعی و زندگی روستایی شهرت دارد. از آن جایی که بیش‌تر اعضای خانواده‌ی بروگل نقاشان شهیری شدند برای متمایز‌کردن پیتر بزرگ به او لقب بروگل روستایی داده‌اند.

………………………………………

«رنگ رزم و خشم خون»

عرصه قرار و آرام با حضور «گلادیاتورهایی» که قاعده را می‌شناسند، هم‌خوانی نخواهد داشت مگر با مرگ شیرهایی که جوانی خودشان را در پاره کردن تن یک‌دیگر سپری کرده‌اند، هیچ‌گاه نخواهند پذیرفت درنده‌خوهایی نوین و کفتارهایی که با پوستین شیرها‌، جای آن‌ها را تصاحب کنند.

………………………………………

«از کجا می‌آید این آوای دوست»

«نی‌انبان» یا (bag pipe) از جمله سازهای بسیار قدیمی بومی است که در اغلب نقاط جهان هم‌چون آفریقا، اروپا، هند و خاورمیانه یافت می‌شود. شباهت تمامی این سازها استفاده از یک پوست یا «مشک» به‌‌عنوان انبان و نگه‌دارنده‌ی هوا و هم‌چنین نی در نقش تولیدکننده‌ی صدا و ملودی است.

………………………………………

«راه‌گشای راهی ناهموار»

در روزگاران کهن پزشکی برای مردم دانشی ناشناخته بود، و بیماری‌ها را برآمده از عوامل فراطبیعی می‌دانستند، و برای درمان آن‌ها به سحر و جادو دست می‌زدند. یونانیان در پیش‌رفت این دانش نقش به‌سزایی داشتند.

………………………………………

«تاریخ کلاف دادن»

«گرترود استاین» سال ۱۸۷۴ در ایالت «پنسیلوانیای» آمریکا متولد شد. هنگامی که ۳‌ساله بود  خانواده‌اش به «وین» و سپس به «فرانسه»، «بالتیمور» و «اوکلند» مهاجرت کردند. پدر و مادرش از یهودیان ثروت‌مند آلمانی‌زبان اتریشی بودند که به آمریکا مهاجرت کرده بودند. او در دانش‌گاه ابتدا پزشکی و سپس روان‌شناسی خوانده بود و در جنگ جهانی اول در فرانسه مدتی راننده آمبولانس بود.

………………………………………

«خندیدن به چه قیمتی؟»

روزهای سال نو شروع شده است و مردم سرگرم رفت‌و‌آمدها و دید‌و‌بازدیدها و مسافرت‌های عید هستند. هم‌زمان با شروع سال نو در ایران سینماهای کشور فیلم‌هایی را که فکر می‌کنند جذابیت بیش‌تری برای مردم و فروش بیش‌تری برای سینمای ایران دارند را به اکران می‌گذارند.

………………………………………

 «نوشتن نابغه‌ای در فرسودگی»

جو روانی حاکم بر «ایرلند» مرگ‌بار بود دولتی در اسم ایرلندی بود اما در پایمال‌کردن کشور بیگانه‌ای بیش نبود کلیسایی انگلیسی که در ایرلند، بسیار سخت‌گیرتر بود تا در انگلستان، کلیسایی کاتولیک که ایرلندی‌های وفادار نمی‌توانستند از آن خرده بگیرند یا در صدد برآیند اصلاحش کنند، چرا که در مبارزه برای آزادی ایرلند سختی‌ها کشیده بود.

………………………………………

«مادر مددکاری ایران»

«ستاره فرمانفرماییان» به سال ۱۲۹۹ خورشیدی در شیراز به دنیا آمد. پدرش «شاه‌زاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما» یکی از نواده‌‌‌های سلسله‌ی قاجار بود. در طول زندگی نودساله‌‌‌ی ستاره، دو سلسله پادشاهی منقرض شدند، یکی سلسله‌‌‌ی قاجاریه و دیگری سلسله پهلوی، و سقوط هر دوی این خانواده‌‌‌های سلطنتی، در زندگی این زن، تاثیرات مهمی بر جای نهاد.

………………………………………

«بهارانه‌ی کوچه‌ای»

سال نو آمد، سال 1390. نمی‌دانم در یک کشور گرم‌سیری انداختن هفت‌سین و سبزه  و منتظر برای  تحویل سال‌شدن بدون دهل و سرنا، حس غریبی بود، تازه نبود ولی بازهم غریب بود. خوب نمی‌خواهم برنامه‌ام را با گفتن نامش و نامم شروع کنم.

………………………………………

«مرده‌های بی‌کفن و دفن»

«ژان پل سارتر» در ۲۱ ژوئن ۱۹۰۵ در پاریس به دنیا آمد. پدرش «ژان باتیست سارتر» افسر نیروى دریایى بود که در پانزده ماهگى «ژان پل» از دنیا رفت. «سارتر» در نوشته‌هایش به ندرت از پدرش یاد مى‌کند. مادرش «آن مارى شوایتزر» برادرزاده‌ی «آلبرت شوایتزر» برخلاف پدر «سارتر» نقش مهمى در زندگى‌اش ایفا مى‌ند.

………………………………………

«ساقی باقی از وفا»

از آن‌جا که تمام اسناد مربوط به تاریخ دقیق تولد «طاهره قره‌العین» توسط قشریون دربار و دین از میان رفته است، تاریخ تولد او را به حدس  سال 1817 میلادی  دوران سلطنت «محمد شاه» و «ناصر‌الدین شاه» گفته‌اند. طاهره در زادگاهش، شهر قزوین، در مکتب‌خانه‌ی خصوصی که پدرش «حاج ملا صالح» خاص دختران خانواده درست کرده بود، علوم اسلامی را فرا گرفت و به‌دلیل استعداد و هوش سرشارش، حتا از برادر خود «عبدالوهاب» که امکانات تحصیلی بیش‌تری داشت،

………………………………………

«سماع من با شما»

من یک تبرم، تیشه‌ی ریشه‌ها، یک قوانینی وضع شده که پیش تعریفی از هر موجودی شده است و تغییر این باور عمومی بسیار سخت است، من به عنوان یک تبر می‌زنم به عمق یک درخت، سبز، زیبا عمق تعریف ماست از چیزها.

………………………………………

«مرد جاودانه‌ی هالیوود»

«کلینتون‌ ایستوود جی‌ آر» در 31 می ‌1930 در سان‌ فرانسیسکو درایالت‌ کالیفرنیا چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ «کلینتون‌ ایستوود» و مادرش‌ «مارگارت‌ روت‌رانر» بودند. طبق‌رسوم‌ خانوادگی‌ نام‌ پدر خانواده را‌ بر روی‌ فرزند تازه‌ به‌دنیا آمده‌ گذاشتند.

………………………………………

 «برای دل پر خون سیمین بهبهانی»

از اهالی امروز است، سیمین است و شیردل، زنی زنانه ایستاده، تبر قلمش ریشه کن می‌کند هر چه را که ریشه دارد در پلیدی یک رنگ. او در آستانه‌ی زمانی که دیگران می‌نشینند و نظاره می‌کنند و می‌گویند کمی خسته هستند، پیر زنانه و شیر زنانه ایستاده است.

………………………………………

 «زخمه‌های فراموش شده»

مردمی شجاعند و هنرمند، تنها و فراموش‌شده، در شهر بادها، به قدر ریشه‌های این شهر، تیشه زده شده بر پیکرش، شهر مردمان شجاع و هنرمند و تنها و فراموش شده.

………………………………………

«وقتی شاعر سینما می‌شوی»

«رنه کلر» فیلم‌ساز برجسته‌ی اهل فرانسه در ۱۱نوامبر سال ۱۸۹۸در پاریس به دنیا آمد و در محله‌ی «لزال» بزرگ شد و در مدرسه‌های «مونتانی» و «لویی‌کبیر» تحصیل کرد و در طی جنگ جهانی اول، به عنوان راننده آمبولانس خدمت می‌کرد. پس از جنگ، او به عنوان یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای با نام مستعار «رنه دسپره» شروع به فعالیت نمود.

………………………………………

«من هم وطنی دارم»

هرروز با خودم فکر می‌کنم، وطن کجاست، چیست؟ برای کیست؟ وطن جایی است که ما به دنیا می‌آییم؟ همین‌طور است؟ من فکر می‌کنم که وقتی ما به دنیا می‌آییم، متعلق می‌شویم به خاکی، برای همین وقتی دوریم کششی داریم صد چندان به خاکی که شاید نه آبی داشته باشد نه آبادانی.

………………………………………

«امروز روز من است»

شنبه، یک‌شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و روزهای سال می‌گذرد و من، امروز روز من است، یک روز برای من است. روزی که همه جهان به من فکر می‌کنند و به من توجه می‌کنند و می‌دانند که امروز روز من است، من هم امروز زن‌تر از همیشه هستم؟

………………………………………

«کاشف رازهای سرزمین من»

ایرج افشار مردی که شاید به قدمت تاریخ ما به گردن این سرزمین حق دارد و در شناساندن آب و خاک ما زحمات زیادی کشیده است، در بستر بیماری است. پیری که از راه می‌رسد با خود گاهی بیماری‌ها را هم می‌آورد و رحم نمی‌کند بر بزرگ مردان و زنانی که ارزش یک سرزمین‌اند، نباید بروند، باید باشند تا با دانش و هنر بیکران خود هرروز برگی به دفتر این سرزمین بیافزایند.

………………………………………

«به خاطر کلمه که بمیری»

«مارگارت ‌النور‌آتوود» از معروف‌ترین نویسندگان، شاعران و فعالان سیاسی کانادایی محسوب می‌شود و تا کنون جوایز ادبی متعددی را از آن خود کرده ‌است که از آن جمله می‌توان به جایزه بوکر سال 2000 اشاره کرد. برخی از آثار آتوود که به فارسی ترجمه شده عبارتند از «قصه کلفت»  برنده جایزه آرتور سی کلارک «عروس فریبکار» «گریس دیگرآدمکش کور» برنده جایزه بوکر و «اوریکس و کریک».

………………………………………

«موهایت را پنهان کن ای فرشته‌ی کچل»

«نورالدین ‌زرین‌کلک» انیماتور و تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان ۲۰ فروردین سال ۱۳۱۶ در مشهد زاده شد. او اولین اثر خود را در سال دوم دبیرستان به چاپ رساند و از آن پس کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد. تصویرگری حرفه‌ای زرین‌کلک با نقاشی برای قصه‌ی ‌ طنز ایرج پزشکزاد با نام «ماشااله خان در بارگاه هارون‌الرشید» آغاز شد.

………………………………………

«نعره‌ای بر دریچه‌ی بسته»

روزی که موسوی وارد کارزاری شد به نام انتخابات، همواره بودن «زهرا رهنورد» دوش به دوش او در همه‌جا،‌ احترام بسیاری از افراد به خصوص زنان را در پی داشت، وقتی پیامدهای پس از انتخابات شروع شد تا کم‌کم به جنگی علنی و تمام عیار میان ملت و دولت تبدیل شد، در تمام مراحل آن زنان همر‌‌اهانی پرشور و بی‌باک بودند، برای این حرکت به سوی حقوق انسانی.

………………………………………

 «مارلون، مارلون عزیز ما»

مهم نیست که تو را یاغی، سرکش و از خود راضی بخوانند، مهم نیست که تو را پول‌پرست و مردی با آشفتگی‌های زیاد روانی بخواهند، مهم این است که بعضی از آدم‌ها همیشه جلوتر از زمان خود در حرکت‌اند و چون فهمیده نمی‌شوند، دیگران به آنان برچسب‌های نادانی‌های خود را می‌زنند. مهم این است که سال‌ها تو مرده‌ای و هنوز برای هر نسل تازه‌واردی یک اسطوره‌ای.

………………………………………

 «همه داغشو دوست ندارند»

گاهی فکر که می‌کنم می‌بینم که چه‌قدر اگر بعضی از آدم‌ها به دنیا نمی‌آمدند، دنیا چیزی کم داشت، و چه‌قدر لذت‌های ما کم‌تر می‌شد. نمی‌توانستیم الگویی داشته باشیم، حتا کوتاه، مردان و زنان بزرگی که دوران پرافت و خیزشان در زندگی امروز فقط قصه‌ای برای ماست، امروز صحبت ما از مردی است که مداد هم مانند دست و پا بخشی از وجود او بوده است، مدادی که به‌دنبال آن فیلم‌های ناب زندگی ما، «ایرما خوشگله»، «بعضی‌ها داغشو دوست دارند» و «سانست بلوار» به‌وجود آمده است.

………………………………………

 «پسر ایتالیایی هالیوود»

مرد کوری از پسرک جوانی مختصات رستورانی را می‌پرسد، سپس دختر جوانی را به رقص دعوت می‌کند و چنان می‌رقصد که نفس را در سینه‌ی پسر و دختر جوان حبس می‌کند. و این چنین پاچینو در فیلم «بوی خوش زن» فقط بخشی از پاچینو بودن خود را به نمایش می‌گذراد.

………………………………………

 «مرگ او در انزوای جنگل‌های جواهرده»

برای بعضی از ما تاریکی غلظتی دارد، که تنهایی تاریکی را تنها ما درک می‌کنیم، هرچه درک ما از تاریکی بیش‌تر شود، طرف سپیدی ما رنگین‌تر می‌شود. تاروپودش رویاباف که باشد برای مرگ هم رویا را انتخاب می‌کند، رویا چه خوب است وقتی آگاهانه می‌روی به سمتش مثل مرگ، مرگ در یک جنگل سبز و پردرخت و تو می‌روی به سمت مرگ وقتی در همه‌ی جزییات هم پرنده پر می‌زند و زندگی زیر دماغت است.

………………………………………

 «درسته، خودشه، همینه»

داشتم فکر می‌کردم، که چقدر برای ما ایرانی‌ها مسایل فرسایشی زیاد است. و این‌ روزها صفحات فیس‌بوک و ایمیل و به‌طور کلی دنیای مجازی ما شده میدان جنگ، و چیزی که باز بیش‌تر باعث آزار ماست و فکر می‌کنم همه هم به آن فکر می‌کنیم، این است که ما داریم با یک هم‌وطن می‌جنگیم.

………………………………………

«تراوشات عجیب یک ذهن پریشان»

«رابرت شومان» در ژوئن  سال ۱۸۱۰ به دنیا آمد. در خانواده‌اش سابقه‌ی موسیقی وجود نداشت، کسی اهل موسیقی نبود، آهنگ‌ساز خود‌آموخته‌ای بود. مادرش او را به «لایپتزیک» فرستاد تا حقوق بخواند. پدر او کتاب‌فروش بود، به‌همین دلیل رابرت در حال و هوایی مقید به ادبیات بزرگ شد.

………………………………………

 «من جنگ را دوست ندارم»

«هاینریش بل» در ۲۱ دسامبر ۱۹۱۷ در کلن به دنیا آمد به همین دلیل دوران کودکی‌اش با مسایل ناشی از جنگ و دگرگونی‌های اجتماعی پس از آن در آمیخته بود. با این حال، زندگی خانوادگی آرام و پر از مهر و محبت، تا حدود زیادی، عوارض ناشی از بحران بین‌المللی و فاجعه‌ی اقتصادی ملی را در زندگی هاینریش خنثا می‌کرد.

………………………………………

 «وقتی آدم‌برفی ما آب نمی‌شود»

تا به حال واژه‌ای به اسم مرگخند را شنیده‌اید، یعنی زمانی که مردی از ساعت ساختمان چهل طبقه‌ای آویزان شده باشد و با مرگی که شاید فجیع باشد دست و پنجه نرم کند و شما قاه قاه به او بخندید. مردی که از همه‌چیز بیش‌تر این را بخواهد که زندگی آرامی داشته باشد ولی وارد بازی‌های خطرناکی بشود که تمام وجود او را به چالش بکشد و او باخنده‌ای متین آن را پشت سر بگذارد.

………………………………………

 «صخره‌های سرخ پیچیده‌ در تن یک‌دیگر»

همیشه اسرار تاریخی و گذشته‌های دور برای انسان‌های معاصر جالب بوده است، و همیشه به دنبال سوال‌های بی‌جواب بوده‌اند که شاید پس از قرن‌ها تلاش و کنکاش هنوز جوابی قاطع و محکم و مطمئن برای آن نیافته‌اند، صدها ذهن و میلیاردها هزینه می‌شود تا بدانیم نیاکان ما چه کردند و چگونه چنین کردند.

………………………………………

 «حکایت انسان‌ها و نوشابه‌ها»

سرگذشت من به عنوان یک شیشه‌ی نوشابه در ایران سرگذشت جالبی است، گاهی خودم هم فکر می‌کنم من به عنوان یک شیشه نوشابه این همه مصیبت کشیدم چه برسد به مردمی که در ایران زندگی می‌کنند، البته باید بگویم که ما هم برای خودمان شخصیت قایل هستیم و می‌فهمیم.

………………………………………

 «ارباب حلقه‌های زبانی»

«جان رونالد رویل تالکین» در ۳ ژانویه سال ۱۸۹۲ در «بلوم‌فونتین»، آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۹، استاد زبان‌شناسی تاریخی در دانش‌گاه آکسفورد بود. تالکین علاوه بر کتاب‌هایی معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر مانند ارباب حلقه‌ها در سه جلد، آثار داستانی دیگری به‌نام‌های «سیلماریلیون»، «ماجراهای تام بامبادیل» و «می‌رود راه پیوسته تا آن سو» و کتاب دیگری با نام «شهرت پس از مرگ» در مورد موضوعی که آن‌ها را رشته ‌افسانه می‌نامید و در اصل یک اسطوره‌شناسی خیالی برای گذشته‌های دور است، نوشته ‌است‌.

………………………………………

«آرمیده در گودی دستان‌شان»

مادربزرگ آلزایمر که گرفت در زمانی که بود متوقف شد و دیگر با ما نیامد جلو، چشماش رفت جای دوری که دیگر ما نمی‌دانستیم کجاست. شاید به‌تر بود از این‌جا، چون دیگر نمی‌خواست که برگردد هر چقدر هم که ما تلاش کردیم نیامد.

………………………………………

 «من، من هستم»

هنر در طول سال‌ها یعنی درست از روزی که بشر خود را شناخت با او و سرنوشتش عجین بوده است و در تمام این دوران، تغییرات بسیار زیادی در هر شاخه‌ی هنری به وجود آمده است و بسیاری از مفاهیم آن زیر و رو شده است. بسیاری از هنرها مانند یک دایره به دور خود چرخیده‌اند ولی هنری که در موقع خودش به وجود آمده تکاملی را که باید نیز داشته است.

………………………………………

 «وقتی هیچ‌کس نیست، هیچ‌جا»

یک زن که می‌خندد دوام خنده‌اش در پس دندان‌هایش حتا اگر همه‌اش هم ریخته باشد یک‌جور دیوانگی عریان و زنانه در خودش دارد، یک زن که می‌خندد تنها یک خنده نیست، یک برداشت آزاد است از همه چیز، یک زن که می‌خندد، در پس چشم‌هایش اشکی است که آن اشک شور و تلخ نیست، اشک است، باید باشد، یک زن که می‌خندد مثل یک پیام‌آور است، زنی که می‌خندد دردی دارد که شاید مال او نیست ولی داردش.

………………………………………

 «رنگ و روغن‌های نو بر روی بوم‌های کهنه»

نقاش مشهور فرانسوى «ادوارد مانه» درسال 1832 در پاریس و در خانواده‌اى تحصیل‌کرده به دنیا آمد. پدرش «آگوست ادوارد مانه» از مقامات رسمى وزارت دادگسترى فرانسه بود و مادرش «یوجین دزیره مانه» اهل مطالعه بود و دستى در نویسندگى داشت.

………………………………………

 «در امتداد بادها»

کم‌تر آدمی را می‌شناسم که فیلم «بر باد رفته» را کم‌کم یک‌بار ندیده باشد، کم‌تر آدمی را می‌شناسم که با «اسکارلت اوهارا» و مزرعه‌اش زندگی نکرده باشد. «مامی» را دوست نداشته باشد و عاشق «رت باتلر» نشده باشد، «اشلی» شل و وارفته را به‌خاطر دوست نداشتن چنین زیباییی مذمت نکرده باشد و برای «ملانی» احترام قایل باشد ولی در ته‌‌تهای ذهنش از این همه خوبی و گذشت کلافه نشده باشد و همان «اسکارلت» را با همه‌ی خباثت‌های دوست داشتنیش ترجیح ندهد، و آدم‌هایی زیادی را می‌شناسم وقتی اسکارلت پرده‌ی خانه را لباس فاخری می‌کند.  همان زمان به پرده‌ی خانه‌اشان نگاهی نینداخته باشند.

………………………………………

 «با من تا پایان عشق برقص»

فکر می‌کنم یکی از زیباترین صحنه‌هایی که در زندگی می‌شود دید و حال آدم را خوش می‌کند، این است که پیرمرد و پیرزنی بعد از سال‌ها با هم بودن با چشمانی درخشان و با نگاهی ملکوتی دست در گردن یک‌دیگر برقصند. می‌دانی آن‌وقت حس می‌کنی در این رابطه یک چیزی درست و عمیق و واقعی وجود دارد. یک چیزی در این آشفتگی‌های بودن درخششی را که باید دارد.

………………………………………

 «وقتی چشمانم تر می‌شود به‌تر می‌بینم»

چه اتفاقی می‌افتد اگر شما یک روز در زندگی‌تان تصمیم بگیرید که وقت‌تان را به کمک به دیگران اختصاص دهید کامل. آن هم نه کمک‌های نمادین به شیوه‌ی قهرمان‌های قصه‌ها بلکه به‌طور کامل فانتزی، مثل این‌که جای مثبت و منفی پریز برق را برای پسرکی عوض کنید تا پدر او را که همیشه در حال تحقیر کردن و تو سری زدن به اوست برق بگیرد و پسرک کیف کند یا ساعت را کوک کنید که ساعت سه و نیم صبح ساعت زنگ بزند و مرد زابرا شود.

………………………………………

 «دزدیدن قرص نانی که جاودانه شد»

یادگارهایی از کودکی با ما هست که همیشه می‌ماند، انگار حک شده است بر تمام روح و روان ما، گاهی خوب است گاهی دردناک، گاهی وقتی در اوج بزرگ‌سالی و تنهایی یکهو به یادت می‌آیند مور مورت می‌شود از آمدنشان و لب‌خند پت و پهنی می‌نشیند روی لبت و گاهی خاطره‌ای به یادت می‌آید که سریع سرت را تکان می‌دهی که برود، نمی‌رود که هست.

………………………………………

 «زنی که در چشمه افتاد»

دیشب فیلم مستندی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود درباره‌ی «فریماه فرجامی»، یعنی مصاحبه‌ای بود که «فریدون جیرانی» با این باز‌ی‌گر کرده بود را دیدم. فریماه فرجامی مریض بود، خیلی زیاد. بعد از آبسه‌ی مغزی که داشت و در نهایت خوش‌شانسی از آن جان سالم به در برد. حالا مریض است.

………………………………………

«من خلق می‌کنم پس هستم»

ریخت دادن به اشیا کار بسیار سختی است، زیرا گاهی ماده‌ای چغر و سخت روبه‌روی تندیس‌گر است که باید ساعت‌ها با آن ور برود تا به نتیجه‌ای شاید مطلوب برسد. درست همانند آفرینش انسان است که اگر تنها ورز دادن باشد، چیز خوش‌آیندی شاید از آب در نیاید ولی زمانی که روح هنرمند در آن دمیده می‌شود، از فرم و شکل خارج شده و جان می‌گیرد و این‌گونه است که شاید زمانی که شما به مجسمه‌ای نگاه می‌کنید، این احساس را دارید که این موجود زنده است فقط در این زمان نشسته و حرکتی نمی‌کند.

………………………………………

 «من همان مافیایی بودن را دوست دارم»

شاید برای هر کارگردانی این یک آرزو باشد که در طول زندگی هنری‌اش فیلمی بسازد که جاودانه شده و برای همیشه در تاریخ سینما ماندگار شود. «فرانسیس‌ فورد‌کاپولا» با فیلم‌های «پدر خوانده» این مهم را نه یک‌بار بلکه سه بار انجام داد.

………………………………………

 «زبانی که بی‌پروا حقایق گوید»

در ایران به‌طور معمول رسم بر این است که هرگاه کسی پرچم‌دار و پیش‌رو جریان نویی شد، حداقل در ابتدا عتاب و خطاب بر او زیاد باشد. و مورد لطف لفظی و عنایت مردم ایران قرار بگیرد. و البته بعدتر یا این جریان خود را با چنگ و دندان جا می‌انداخت و طرف‌داران مخصوص خود را پیدا می‌کرد و یا گذر زمان و تغییر دوره‌ها این جریان را برای مردم جا می‌انداخت، گویی از ابتدا این‌گونه بوده است.

………………………………………

 «نوای درون، موسیقی افلاک»

«پری‌رخ شاه‌یلانی» یا «پری زنگنه»، هنرمند کاشانی‌تبار تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراند و نخستین درس‌های آواز را نزد استاد «نصراله زرین پنجه» در ردیف‌های آواز ایرانی فرا گرفت و سپس به هنرستان عالی موسیقی رفت و نزد خانم «اولین باغچه‌بان» به تحصیل اپرا پرداخت.

………………………………………

 «مقبره‌هایی برای خدایی کردن»

هزاران سال از عمر اولین هرم بزرگ فراعنه که به دستور «جوزر» (Djoser)، دومین پادشاه از سلسه سوم فراعنه ساخته شد، می‌گذرد. بنای این اهرام که به عنوان یکی از عظیم‌ترین عجایب هفت‌گانه‌ی‌ قدیم جهان به شمار می‌آیند، تا امروز نیز یکی از شاه‌کارهای تکنیک مهندسی، طراحی و معماری محسوب می‌شوند.

………………………………………

 «دختری با گوشواره‌ مروارید»

«یان ورمیر» (jan vermeer) نقاش برجسته قرن هفدهم مکتب باروک هلند است‌. ورمیر متولد شهر «دلف» بود‌. یان ورمیر تا قرن نوزدهم نقاشی گم‌نام بود که تنها چند اثر از خود به جای گذاشته بود اما در اواسط قرن نوزدهم، با کشف‌شدن تعداد زیادی از نگاره‌هایش شهرت پس از دویست سال از مرگش به او روی آورد و چشم‌ها به سوی او دوخته شد.

………………………………………

 «تجلی انسان و تجمل»

رنسانس ادبی و هنری، دویست سال پیش از رنسانس صنعتی و فلسفه عصر مدرن شکل گرفت، یعنی قبل از آن که دگرگونی‌های علمی و فلسفی پدید آید و اندیش‌مندانی هم‌چون «فرانسیس ‌بیکن» و «رنه‌دکارت» پا به عرصه وجود گذارند و اندیشه‌های سوبژکتیویستی و راسیونالیستی «دکارت» و روش‌شناسی علمی و تجربه‌گرایی «بیکنی» در جهان علم تحقق یابد،

………………………………………

«وقتی داخل آرامش می‌نشینی»

«کارل بنز» در بیست‌و‌پنج نوامبر سال 1844 در «کارلسروهه» بود. یکی از شهرهای آلمان پا به عرصه وجود گذاشت وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت. با وجود وضع بد مالی‌، مادرش امکانات آموزشی را برای او فراهم کرد. کارل بنز دبیرستان را زیر نظر «فردیناند رتین بافر» به پایان رساند و بعد از آن در دانش‌کده‌ی فنی در شهر زادگاهش ادامه‌ی تحصیل داد‌.

………………………………………

 «زمان از دست نرفته‌ی مارسل»

«مارسل‌پروست»  (proust Marcel)رمان‌نویس و مقاله‌نویس فرانسوی در پاریس و در خانواده‌ای سرمایه‌دار و مرفه زاده شد، پدرش پزشک «کاتولیک» و مادرش «یهودی» اهل «آلزاس» بود. خانواده از مدت‌ها پیش در قریه‌ای در حوالی «شارتر» مقیم شد، جایی که پروست بعدها در آثارش از آن به‌نام «کومبره» یاد کرده است.

………………………………………

 «من این‌گونه روایت می‌کنم»

«دیوید فینچر» جزو کارگردانانی در سینما محسوب می‌شود که به آن‌ها کارگردانان سینمای مستقل هالیوود می‌گویند، حال چقدر این دسته‌بندی می‌تواند درست باشد یا شامل حال این فیلم‌سازان بشود موضوع مورد بحث ما نیست.

………………………………………

 «و سرنا هفت‌بار نواخت»

صدای سرنا که آمد همه بندهای وجودم مرتعش شد انگار که بخشی از عید آمد زیر جلدم. یاد مادرم افتادم که بی‌خود و بی‌جهت با همه مهربان بود، مثل پدرم که بی‌خود و بی‌جهت سرجنگ داشت با همه. عجب، بلند شدم، بعد از چند وقت میل بلند شدن آمد در وجودم چرخ زدم چرخ زدم ولی نتوانستم سرم گیج رفت و مجبور شدم دوباره بنشینم.

………………………………………

 «نوای زنگ مرشد»

ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد. آداب و سنتی که با تاسی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای، خلق و خوی مردانگی و مروت و جوان‌مردی را در ورزش‌کاران بر می‌انگیزد یا نیرو می‌بخشد‌.

………………………………………

 «فوق رهبر افسانه‌ای ژاپن»

«سیجی ازاوا»  (Seiji Ozawa) متولد 1 سپتامبر 1935 در «فنیتین» سابق یا «شنیانگ» کنونی است. ازاوا رهبر ژاپنی ارکستر است که تحصیل موسیقی را از سن بسیار پایین آغاز کرد و از هنرستان موسیقی «توهو» در توکیو با بالاترین نمره در آهنگ‌سازی و رهبری فارغ‌التحصیل شد.

………………………………………

 «قصه‌گوی هزار افسان»

به‌گفته «علی‌اصغر حکمت» کتاب «هزار و یک شب» پیش از دوره هخامنشی در هند به‌وجود آمده و قبل از حمله‌ی اسکندر به فارسی پهلوی ترجمه شده و در قرن سوم هجری زمانی که بغداد مرکز علم و ادب بود از پهلوی به عربی برگردانده شده‌ است.

………………………………………

 «روایت‌گر روسی قصه‌های شهرزاد»

مارچ سال 1844، «نیکلای‌ ریمسکی‌‌ کورساکف» در شهر کوچکی به‌نام «تیخوین‌» در 200 کیلومتری «سنت پترزبورگ» متولد شد. خانواده او از نظر سن افراد کمی غیر‌طبیعی به‌نظر می‌رسید چرا که در بدو تولد پدرش 60 ساله، مادرش 42 ساله و برادرش یک افسر نیروی دریایی 22 ساله بود.

………………………………………

 «هی سلام عمو اسکار»

آکادمی «اسکار» در سال 1927 پایه‌گذاری شد. البته این جایزه تا سال 1939 به‌طور رسمی نام اسکار را بر خود نداشت، آکادمی هنرها و علوم سینمایی به فکر آن افتاد که مراسمی ترتیب دهد و در آن به به‌ترین‌های سال گذشته‌ی سینمای آمریکا جایزه‌ای اهدا شود.

………………………………………

 «انحنایی پرپیچ و زیبا»

انحنای خط گردن را که کشید یک‌هو یک‌جوریش شد. گوشاش داغ شد و دلش البته بازم نریخت پایین ولی تعجبی کرده بود در حد سکته کردن. حالا احساس می‌کرد قلبش داره سعی می‌کنه که تند تند بزنه ولی درگیره و نمی‌تونه. خوش‌حال شد.

………………………………………

 «روزی روزگاری انیو موریکونه»

«انیو موریکونه»، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز برجسته‌ی ایتالیایی، بیش از هر چیز به خاطر موسیقی متن فیلم و به خصوص فیلم‌های وسترن ایتالیایی یا وسترن اسپاگتی شهرت دارد و شاید مشهورترین آثار او، مجموعه‌ی «دلار» با شرکت «کلینت ایستوود» و کارگردانی «سرجیو لیونه» باشد.

………………………………………

 «ما نزدیکیم خداوندا»

«پاول سلان» (Paul Celan) در ۲۳ نوامبر ۱۹۲۰ در «چرنوویتس» در یک خانواده‌ی یهودی دیده به جهان گشود. زادگاه او، که در زمان تولدش در رومانی واقع بود اکنون در محدوده جغرافیایی کشور اوکراین قرار دارد. شمال رومانی و زادگاه سلان ۱۹۴۰ به اشغال سربازان ارتش سرخ شوروی درآمد و یک سال بعد شاهد یورش نیروهای آلمان و ارتش رومانی بود.

………………………………………

 «این برق آدم نمی‌شود»

مرد از خواب بلند می‌شود، ژولیده و کثیف است‌. او اساسن با حمام رفتن مشکل دارد. عینکش را به چشمش می‌زند و خمیازه‌ای می‌کشد. به سمت آشپزخانه می‌رود تا چیزی برای خوردن پیدا کند. زنش که ترکش کرد بهش گفت تو یک روزی کرم می‌ذاری و می‌میری.

………………………………………

 «مرد لحظه‌های گنگ»

«میرچا الیاده» در مارس ۱۹۰۷ در بخارست رومانی به دنیا آمد. بخشی از تحصیلات دانش‌گاهی خود را در همان‌جا گذارند. چهار سال در هند به مطالعه‌ی فلسفه، ادیان و فرهنگ هند، به‌ویژه یوگا و زبان سانسکریت پرداخت.

………………………………………

 «قربانی رنگ و نگاره در پای خودپرستی»

سابقه‌ی نقاشی قاجار به دوره‌های پیش‌تر یعنی به آخرهای صفویه و به خصوص دوران زندیه می‌رسد. در دوره‌ی سلسله صفوی و در زمان «شاه عباس» اول رابطه ایران با اروپا توسعه زیادی می‌یابد. در داخل، ایران از یک دوره ثبات طولانی، حکومت مرکزی با قدرت و رونق اقتصادی برخوردار است.

………………………………………

 «گویند پدر تو بود فاضل»

داشتم مطلبی رو می‌خوندم، چشمم به نوشته جالبی افتاد و دریغ و درد و افسوسم هم چند برابر شد هم دوباره یک غصه به غصه‌هام اضافه شد. و یک آه حسرت دیگه کشیدم وقتی مطلب تمام شد. می‌دونم که این حسرت خوردن‌ها چیزی به هیچی اضافه نمی‌کند و همه‌چیز تمام شده و افتخارات گذشته هرچه که بوده امروز فقط نام‌هایی از آن مونده و همون آه‌هایی که گفتم.

………………………………………

 «نوایی خوش از سپیدی و سیاهی»

«پیانو» یکی از سازهای صفحه‌کلیددار و مشهورترین آن‌ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های آن تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده‌شدن کلیدها یاکلاویه‌ها به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحه‌ی صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کننده‌ی صدای آن‌ها را دارد.

………………………………………

 «در متن رویین‌تن و نامیرا»

بلانشو در تعریف نویسنده مى‌نویسد، او مرد، زندگى کرد و از نو مرد. «موریس بلانشو» در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۱۹۰۷ در کن در یک خانواده‌ی مرفه زاده شد. در سال ۱۹۲۲ تحصیلات متوسطه خود را به پایان رساند. بلانشو تحصیلات خود را در رشته‌ی فلسفه در کشور آلمان تا سال ۱۹۲۵ ادامه داد.

………………………………………

 «زن، مادرانگی و مادر شدن»

«ژولیا کریستوا» نشانه‌شناس، فمینیست تئوریسین و روان‌کاوی با شهرت جهانی و در‌ عین حال نویسنده‌ای خلاق و مورد توجه است. او در سال 1941 در بلغارستان متولد شد و در سال 1965 به پاریس آمد، جایی که در زندگی روشن‌فکری آن‌ غرق شد.

………………………………………

 «زد و خوردهای رمانتیک»

«جکی‌ چان» بازی‌گر معروف‌ فیلم‌های‌ اکشن‌ درسال‌ 1954 در هنگ‌ کنگ‌ به‌‌دنیا آمد. پدرش‌ «چارلز چان» آش‌پز بود و مادرش‌ «لی‌لی‌ چان» در خانه‌های‌ مردم‌ کارگری‌ می‌کرد و بعدها به ‌عنوان‌ خدمت‌کار در سفارت‌ فرانسه‌ در هنگ‌کنگ‌ استخدام‌ شد.

………………………………………

 «پردیسی در دل دوزخ»

«یزد» اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر «ونیز» ایتالیا است. همین دو ویژگی کافی است تا ایرانیان بدانند کشوری به وسعت تاریخ جهان دارند و شهری کویری که می‌توانند خشت به خشت، ریگ به ریگ و لحظه به لحظه تاریخ آن را به رخ جهانیان بکشند.

………………………………………

 «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»

جرقه‌های تولد «گرافیک» و به عبارت دیگر انشعاب از نقاشی، به زمان تحولات انقلاب صنعتی و به دنبال آن، ورود تبلبغات به عرصه‌ی مناسبات و رقابت‌های صنعتی و تجاری باز می‌گردد. در واقع، تبلیغات به مفهومی که امروز برای ما شناخته شده، بعد از انقلاب صنعتی و هنگام انبساط صنایع، شکل گرفت

………………………………………

………………………………………

 «مکرمه‌ای هنرمند در قلب گم‌نامی»

زنی پاک، بی‌آلایش و باصداقت. او بر روی سنگ، چوب و کدو‌حلوایی به نقاشی می‌پرداخت. نقاشی‌هایش از سبک خاصی پیروی نمی‌کند و پر از رنگ و لطافتی خاص است. او هر آن‌چه از دلش بیرون می‌آمده، با فهم و تصور خود، در تابلو به تصویر می‌کشید.

………………………………………

 «روایت‌گر‌ مسیح زرد»

«اوژن ‌آنری ‌پل ‌گوگن» نقاش فرانسوی پیشتاز در سبک پسادریافت‌گری بود. گوگن تا سی و پنج سالگی شغلش دلالی سهام بود و در یک‌شنبه‌بازار نقاشی می‌کرد و می‌فروخت. بورس پاریس که ورشکست می‌شود، او تا بیست سال بعد که در تنهایی و انزوا بمیرد‌، خودش را وقف نقاشی می‌کند‌.

………………………………………

 «بهشت زیر خروارها خاک»

ایران، یکى از کشورهایى است که در رده‏هاى نخست مصیبت‏هاى طبیعى در جهان طبقه‏بندى شده است. سیل‏ها، زمین‏لرزه‏ها، خشک‌سالى‏ها، جنگل‏زدایى‏ها، و بیابان‏زایى‏ها در این کشور پدیده‏هایى بسیار رایج و به معنایى بسیار «طبیعى‌اند»

………………………………………

 «دیوار دست خاقان‌ها»

کم‌تر کسی است در جهان که نام دیوار چین را نشنیده باشد که بین مغولستان و چین به معنی اخص ممتد است. این دیوار بزرگ بیش از دو هزار سال عمر کرده است و بیش از 7000 کیلومتر طول دارد. بلندی آن قسمت دیوار که در شمال پکن بناشده است 8.5 متر و در نقط دیگر از 4 تا 15 متر است.

………………………………………

 «مادر فصل قصه‌ها»

سینمای ایران همیشه هر چی که بوده یا در هر کجا در اوج و فرود، همیشه مادرانی شیرین و مادر داشته است. مادرانی که هر وقت فرزند خود را در فیلم‌ها در آغوش می‌گرفتند ما هم گرمای آغوش مادرانه‌ی آن‌ها را حس می‌کردیم.

………………………………………

 «شهر آدمک‌های خمیری»

«براتیسلاوا» شهر قصه‌ها و قلعه‌های باشکوه، خانه‌های دل‌باز و بالکن‌هایی با چشم‌انداز رنگ، نور و طبیعت و البته رود زیبای «دانوب» است. پایتختی بزرگ و غنی و جذاب که فقط 430 هزار نفر سکنه دارد و یکی از توریستی‌ترین نقاط اروپا و فاصله‌ی‌ آن با «وین» پایتخت اتریش فقط 60 کیلومتر است.

………………………………………

 «بی‌بی جان و آقا مجید چطورند»

آقا مجید یادتونه؟ همون آقای عزیزی که باید حتمن با کراوات در مجلس خواستگاری حاضر می‌شد؟ همون که یک‌نفس و صادقانه و خالصانه از مرده شورها دفاع می‌کرد، همون که به هر دری میزد تا میگو یا به قول بی‌بی شیرین ملخ دریایی بخورد. بله…بله…همان آقا مجید شاه‌کار قصه‌های شاه‌کارتر مجید.

………………………………………

 «پیر آینه‌ها بازآی»

گرچه قهوه‌خانه‌ها هنوز هم صبح‌ها از کله‌ی سحر باز می‌کنند اما دیگر شب‌ها تا دیر‌وقت کار ندارند. دیگر مرکز تفریح و سرگرمی نیستند. در آن‌ها از نقل و نقالی و شاه‌نامه‌خوانی خبری نیست. تلویزیون و سریال‌های جفت و تاقش دیگر راه به «اسکندر‌نامه» و «امیر‌ارسلان ‌نام‌دار» و «سمک‌ عیار» نمی‌دهند.

………………………………………

 «خرگوش خوش‌تیپ سکسی»

«پلی‌بوی»‌، نام مجله‌ی معروف آمریکایی است. مجله‌ی پلی‌بوی در هر شماره خود داستان‌های کوتاهی از نویسندگان برجسته‌ی جهان از جمله «آرتور چارلز کلارک»‌، «یان فلمینگ»، «ولادیمیر ‌ناباکوف» و «مارگارت‌ اتوود» را منتشر می‌کند.

………………………………………

 «چشم‌های جادویی مرد نقاش»

«هارمنتس‌ وان‌ریم ‌رامبراند» نقاش معروف هلندی در سال 1606 در «لید» متولد شد و در سال 1669 در «آمستردام» درگذشت. پدر او آسیابان ثروت‌مندی بود که او را از چهارده‌سالگی برای تحصیل نقاشی نزد یکی از نقاشان معروف فرستاد.

………………………………………

 «وقتی میهمان جای دیگریم»

اشخاص موفق از عمل باز نمی‌ایستند. اشتباه می‌کنند، اما دست نمی‌کشند. این جمله‌ی معروف و تاثیرگذار موسس مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون است. هنگامی که «کنراد‌هیلتون» در سال 1919 اولین هتل خود را به‌نام «موبلی» در سیسکوی تگزاس خرید با آینده‌نگری خاص خود، تفکر بزرگی را پایه‌گذاری کرد

………………………………………

 «گویای لحظه‌های بی‌بدیل»

«فدریکو‌ گارسیا‌لورکا» درخشان‌ترین چهره شعر اسپانیا و در همان حال یکی از نام‌دارترین شاعران جهان است. شهرتی که نه تنها از شعر پر‌مایه‌ی او که از زندگی پرشور و مرگ جنایت‌بارش نیز به همان اندازه آب می‌خورد.

………………………………………

 «چکاچک شمشیر و آواز»

«تعزیه» مراسم آیینی، نمایشی است که از اواخر عصر صفوی در جامعه‌ی ما حضوری پررنگ داشته است. تعزیه یا همان «شبیه‌خوانی» یکی از میراث‌های فرهنگی و نمایشی ماست که با موضوعاتی چون تاریخ، سیاست، مذهب، اسطوره‌شناسی، مردم‌شناسی، تاتر، ادبیات، هنرهای‌تجسمی و موسیقی گره خورده است.

………………………………………

 «می‌دانی چرا این همه تاریک است؟»

امروز که می‌خواستم مطلبم را آماده کنم دیدم دل‌شکسته‌تر و خسته‌تر از آنم که بخواهم چیزی ورای اتفاقات دو سه روز گذشته بنویسم. از پریروز تا به حال مرگ و نیستی عجین شده است با دفتر سرزمین ما. «شهلا جاهد» بالاخره رفت که شاید به آرامش برسد.

………………………………………

 «به احترام راوی کلیدر»

«محمود دولت‌آبادی» در دهم مردادماه ۱۳۱۹ در دولت‌آباد سبزوار متولد شد و از همان آغاز نفرین نوشتن با او هم‌راه و هم‌زاد شد. دوران کودکی او در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم و فقر ناشی از آن و سرخوردگی‌های پس از جنگ و اقتدار روس‌ها بر ایران سپری شد.

………………………………………

 «زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم»

فرهنگ ایل قشقایی تا حدود بسیاری با فرهنگ دیگر قوم‌های ساکن در نواحی گوناگون استان فارس متفاوت است. در گذشته، موسیقی در میان ایل‌نشینان قشقایی از اهمیت زیادی برخوردار بود و به شکل‌ها و قالب‌های گوناگون توسط گروه‌های مختلف هنرمندان ایل اجرا می‌شد‌.

………………………………………

 «نظر به صورت زیبا»

امروزه واژه‌ی‌ «گریم‌» در زبان فرانسه به مفهوم آن‌چه در نمایش مورد نظر است به کار گرفته شده، به معنای ادا شکلک، صورتک و یا نقش یک پیر مسخره است. ریشه و اصل پیدایش گریم را در دوران ابتدایی، در مراسم آیینی می‌توان جست، در این مراسم، از گریم به شکل بسیار ابتدایی استفاده می‌شد.

………………………………………

 «رویایی که به تسخیر ما درآمد»

«لئوناردو داوینچی» زمانی مدعی شد که توسط بال‌های متحرک مصنوعی می‌توان همانند مرغان در آسمان پرواز کرد و یا دست‌کم از مکان‌های مرتفع به آسانی و بی‌خطر فرود آمد‌. اندیشه وی را یارانش به باد سخره گرفتند ولی او پس از مدتی آزمایش موفق شد دست‌گاه کوچکی بسازد که مرکب از دو بال یک بدنه و یک سکان بود، لئوناردو دست‌گاه خود را از مکان مرتفعی به پایین رها کرد.

………………………………………

 «دل‌سوز دردمند نخستین»

«میرزاحسن ‌تبریزی» معروف به «رشدیه» در محله «چرنداب» تبریز به دنیا آمد. پدرش «حاج‌میرزامهدی‌ تبریزی» از روحانیون خوش‌نام تبریز و مادرش «سارا»، نوه‌ی «صادق‌خان‌ شقاقی» بودند. میرزاحسن را پس از رسیدن به سن رشد به مکتب خانه فرستادند.

………………………………………

 «خودروی دوست داشتنی شیهه‌کش»

زمان زیادی است که خودروهایی که اسم پر‌ابهت «ژیان» را یدک می‌کشیدند از سطح شهرهای ما جمع شده‌اند و فقط از آن‌ها خاطره‌ای باقی مانده است و مثل‌هایی هم‌چون «از ژیان ماشین در نمی‌آید از باجناق فامیل»، اما کسی نیست روزگاری را به یاد نیاورد که همین ژیان یکی از به‌ترین خودروهای ایران بود.

………………………………………

 «نوشیدنی محبوب دو عالم»

نام این گیاه در گویش چینی جنوبی چای و در گویش چینی شمالی به‌صورت تی تلفظ می‌شد و هردو، تلفظی از یک واژه یگانه‌ی در چینی قدیم هستند. مردم اروپای غربی نام این گیاه را از چینیان شمالی و مردم خاورمیانه و شمال آفریقا نام آن را از چینیان جنوبی آموختند.

………………………………………

 «خوش‌گلی یا ژیگولی یا تشخص»

معنی «کراوات» در زبان فرانسه «اسب جسور و پرکار» است. فرانسوی‌‌ها سه قرن قبل دستمالی به گردن اسب می‌‌بستند که به زیبایی اسب کمک می‌‌کرد و سوارکاران فرانسوی همان پارچه‌‌ای را که به گردن اسب می‌‌بستند به گردن خود نیز آویزان می‌‌کردند و آن را علامت تشخص می‌‌نامیدند.

………………………………………

 «روایت تازه‌‌ای از ده فرمان موسا»

«کریستف‌‌ کیشلوفسکی» در شهر ورشو به دنیا آمد و کودکی خود را در چند شهر کوچک لهستان گذراند. وی هم‌راه با پدر مهندسش که مبتلا به سل بود به شهرهای مختلفی در پی بهبودی می‌رفت. در 19 سالگی در یک دوره آموزش آتش‌نشانی شرکت کرد.

………………………………………

 «خوش‌آوا چون تکان‌های موج»

«اکاردئون» (accordion) یکی از سازهای بادی کلید‌دار است که مکانیزمی شبیه به سازدهنی دارد ولی با این تفاوت که نیازی به استفاده از دهان برای دمیدن در آن نیست و با وجود بهره‌گیری از امکاناتی خاص، این ساز توانایی اجرای چندین صدا به‌صورت هم‌زمان را دارا است.

………………………………………

 «خوش‌مزه خوش‌مزه، دوست داریم خوش‌مزه»

تاریخ بستنی مربوط به سه‌هزارسال پیش در چین است. چیزهای بسیاری در چین ابداع شده‌اند مانند چتر، شیشه، ولی خوش‌مزه‌ترین و سردترین ابداع چینی‌ها «بستنی برفی» است. امپراتور‌های چین اولین اشخاصی بودند که شانس خوردن بستنی را داشته‌اند.

………………………………………

 «ادبیاتی با اکسیر جوانی»

«ویکتورماری‌ هوگو» بزرگ‌ترین شاعر قرن نوزدهم فرانسه و شاید بزرگ‌ترین شاعر در عرصه ادبیات فرانسه و نیز داستان‌نویس، درام‌نویس و ‌یکی از بنیان‌گذاران مکتب رومانتیسم، در بیست‌و‌ششم فوریه 1802متولد شد.

………………………………………

 «نوای ناب حزن‌آلود»

«شروه» واژه‌ای است ناب و ایرانی که از این خاک قدسی برآمده است و از فرهنگ و تمدن دیر‌پای اقوام آریایی نشات گرفته است و ریشه در کلماتی هم‌چون «شرفنگ»، «شرفه»، «شرفالنگ»‌، «شرفک» و «شرفانگ» دارد و اکنون در کسوت زیبایی شروه خودنمایی می‌کند.

………………………………………

 «جهانی در یک میدان»

میدان «نقش‌جهان» به جای میدان کوچکی که از دوران تیموریان باقی مانده بود احداث شد. به هنگامی که دو «مسجد‌امام» و «شیخ‌لطف‌اله» و سر در «بازار ‌قیصریه» ساخته شد این سه بنا با طاق‌های متحدالشکل به هم مربوط شدند .

………………………………………

 «مردی همانند یک تازیانه»

«ابراهیم گلستان» در سال ۱۳۰۱ شمسی در شیراز به‌دنیا آمد. پدرش مدیر روزنامه‌ی «گلستان» در شیراز بود. در ۱۳۲۰ به تهران آمد و وارد دانش‌کده‌ی حقوق دانش‌گاه تهران شد اما پس از مدتی تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و جذب فعالیت‌های سیاسی در حزب توده شد.

………………………………………

 «صداهای زیبای پشت‌پرده»

برای ناطق کردن فیلم‌های صامت، دوبلاژ اختراع شد. اولین کشور که در این راه پیش‌گام شد، فرانسه بود و سپس ایتالیا و انگلستان بودند که از هنر دوبلاژ برای فیلم‌هایشان استفاده کردند. بعدها تلاش برای دوبله فیلم‌های خارجی صورت گرفت.

………………………………………

 «به حقیقت شلیک نکن»

«مستند» ژانری از فیلم است که با واقعیات سر و کار دارد و نه با قصه‌ها و ماجراهای تخیلی، و می-کوشد واقعیت را چنان که هست به نمایش بگذارد و تا حد ممکن از دست‌کاری در آن پرهیز کند. به همین خاطر، این فیلم‌ها با آدم‌ها، مکان‌ها، روی‌دادها و فعالیت‌های واقعی سر و کار دارند.

………………………………………

 «تبار رخش و درفش»

اسب در ادبیات در ایران مانند شاه‌نامه‌ی فردوسی، اغلب در بافت و پرداخت افسانه‌ها و حماسه‌ها، عنصری تعیین کننده است. در ادب زرتشتی می‌آید که تهمورث دیوبند، اهریمن را به شکل اسب درآورد و به مدت 30 سال بر او سوار شد و به دو کرانه‌ی زمین تاخت.

………………………………………

 «تلخی نشاط آور خدایان»

در قدیم، شکلات را با الهه‌ی حاصل‌خیزی مرتبط می‌دانستند. شکلات در قسمت آمریکای مرکزی، نوعی کالای‌ لوکس محسوب می‌شد و از دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول استفاده می‌کردند. شکلات از دانه‌های درخت کاکائو به دست می‌آید‌.

………………………………………

 «این آب آتشین»

«شراب شیراز» یکی از مرغوب‌‌ترین شراب‌‌های جهان است که در استرالیا تولید می‌‌شود.نام ایرانی آن شیراز همیشه برای ایرانیان جای سوال گذاشته، عده‌‌ای اعتقاد دارند که به دلیل مرغوبیت انگور تاکستان‌های شیراز نهال‌‌های پرورش یافته‌‌ای که از شیراز به استرالیا ‌و یا ایتالیا آورده شده.

………………………………………

 «کوله‌باری از شادمانی و غم»

اگر نقل مکان از کشوری به کشور دیگر را مهاجرت بنامیم و کشورهای جهان را در سه گروه عمده‌‌ی توسعه‌‌یافته و توسعه‌‌نیافته و در حال توسعه تقسیم کنیم، چند نوع مهاجرت خواهیم داشت.می‌‌توان گفت که مهاجرت از دو کشور توسعه نیافته به یک‌دیگر چندان مشکل‌ساز نیست

………………………………………

«ستایش حقیقت انسان»

بعدازظهر روز سه‌شنبه 3 نوامبر سال 2009 برابر با 12 آبان 1388، مرگ «کلودلوی‌استروس»، انسان‌شناس برجسته فرانسوی در سن 101 سالگی در پاریس اعلام شد. لوی‌استروس روز 28 نوامبر سال 1908 در بلژیک زاده شده بود.

………………………………………

 «تجارت دردناک رنج»

یکی از پدیده‌های فاجعه‌آمیز و تلخ تاریخ، مسئله‌ی برده‌داری است. تاکنون هر گونه کوششی برای مطرح کردن این رسوایی بشری در سازمان ملل با شکست مواجه شده است. در سال 2001 مجلس فرانسه برده‌داری را به‌عنوان جنایتی علیه بشریت محکوم کردد.

………………………………………

 «نقاش آیه‌های مصور»

شاید احترام به «زرتشت» و قبول عقاید منطقی او نزد ایرانیان بود که «مانی» هرگز آن‌چنان که باید و شاید فرصتی برای پیامبر نخست بودن را نداشت. ولی به‌طور کلی ما ایرانیان باید این را همواره بدانیم که این پیامبر تعالیم بی‌نظیری داشته است.

………………………………………

 «پیچاندن واقعیت»

هنگامی که از چیست بودن «کاریکاتور» سخن می‌گوییم، منظور تقسیم شدن در محتوا و ماهیت این هنر است و آن را مرحله‌‌ی شناسایی «اسم» نیز می‌گویند و می‌توان برای شناخت اسم، موارد شناسه را به‌طور دقیق مشخص کرد و سپس گفت طنزنگاری چیست؟

………………………………………

 «دلو مرد مسافر»

«غلام‌حسین ساعدی» در 14 دی سال 1314 در تبریز متولد شد. نخستین آثارش را از سال 1334 در مجلات ادبی به چاپ رساند. او که در ابتدا به عنوان نمایش‌نامه‌نویسی چیره‌دست با نام مستعار «گوهرمراد» شهرت یافته بود.

………………………………………

 «مخلوقان سلاطین سیاه»

قاره‌ی آفریقا با قبایل و سرزمین‌های گوناگون از مناطق خشک و کویری تا جنگل‌های سبز و انبوه، بدون شک یکی از مناطق بکر و دست‌نخورده‌ی جهان است که علی‌رغم نفوذ استعمارگران غربی در آن و تلاش برای تبلیغ زبان، فرهنگ و آداب و رسوم اروپایی، دارای ریشه‌های قوی سنت‌های قومی و قبیله‌ای است.

………………………………………

 «جادوگری با پیپ»

در 25 اکتبر سال 1881، «پابلو‌ روییز پیکاسو»، فرزند «دون‌خوزه‌ روییز‌پیکاسو» و «ماریا‌ پیکاسو‌لوپز»، در «مالاگا» واقع در جنوب اسپانیا به دنیا آمد. پابلو پیکاسو تغییرهای لحظه به لحظه در کارش داشته است و در ناکجاآباد هنر سیر می‌کرده است.

………………………………………

 «مایاها فرزندان زمین یا آسمان»

مایا نام مجموعه‌ای از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای‌مرکزی است. مایاها از مشهورترین قبایل بوده‌اند. آنان شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند. فرزندان آن‌ها، هنوز هم در این منطقه‌ها زندگی می‌کنند.

………………………………………

 «انتزاع‌گرایی پسانقاشانه»

«اکسپرسیونیسم» اصطلاحی است که به‌طور عمده در هنرهای تجسمی به‌کار می‌رود عبارت از بهره‌گیری از کژنمایی و مبالغه برای ابراز و متجلی ساختن عواطف درونی هنرمند است. این اصطلاح، در دلالت عام و گسترده‌اش، می‌تواند به هر نوع آفرینش هنری اطلاق شود.

………………………………………

 «تصلیب هنرمندانه‌ی تصاویر»

«فرانسیس‌بیکن» در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۰۹ در شهر «دوبلین» چشم به جهان گشود. او درشانزده سالگی در پی مشاجره‌ای با پدرش، خانه را ترک کرد. پس از اقامتی کوتاه در لندن در اواخر دهه‌ی ۱۹۲۰ به «لوچه» در برلین سفر کرد.

………………………………………

 «سرخ چونان خون سیاووش»

مرگ سیاووش در ایران مترادف است با آیین سو‌گ‌واری و رویش و از نو متولد شدن.«مهرداد بهار» اسطوره‌شناس، می گوید حاجی فیروز بازمانده ی آیین ایزد شهید شونده است و مراسم سوگ سیاووش نیز نموداری از همین آیین است.

………………………………………

 «رقصی چنین میانه‌ی میدانم آرزوست»

«آن‌ها پس از اد‌ای احترام به محضر استاد‌ خود که شیخ می‌نامندش، از او اجازه‌ی ورود به صحنه‌ی رقص سماع را د‌ریافت می‌کنند‌. با توازنی خاص رد‌ای سیاه را از تن د‌رآورد‌ه و با لباس سفید‌ بلند‌ خود‌، با ضرب‌آهنگی موزون، به چرخش، برخلاف عقربه‌های ساعت می‌پرد‌ازند‌.

………………………………………

 «الماس برنزی پاریس»

برج ایفل برجی فلزی در میدان «شان‌دو‌مارس» و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.

…………………………………….

 «زنی با گردن‌بندی از خار»

«فریدا‌ کالو» بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین نقاشان قرن بیستم مکزیک است. این نام شاید برای بسیاری از مردم جهان نامی آشنا باشد. هرچند بسیاری بر آنند که او را به‌عنوان زنی با اندیشه‌های فمنیستی معرفی کنند.

…………………………………….

 «به کوچکی یک کوه»

وقتی شعری را کوتاه می‌نامیم صورت‌های گوناگونی در ذهن ما مجسم می‌شود. تک‌بیتی، دوبیتی، رباعی و هایکو، همه «شعر کوتاه» خوانده می‌شوند. هریک قالب‌ها ساختار و فرم مشخص خود را دارند و با معیارهای مشخص از هم‌دیگر بازشناخته می‌شوند.

……………………………………..

 «آزادی با طعم فلسفه»

«هانا‌ آرنت» در سال ۱۹۰۶ در «لیندن» در نزدیکى «هانوفر» و در یک خانواده‌ى مرفه یهودى چشم به جهان گشود. والدین وى اگر چه لیبرال و غیرمذهبى بودند، اما هانا را با این روحیه تربیت کردند که در مقابل یهودى‌ستیزى ساکت ننشیند.

……………………………………..

 «متحرک‌های کودکانه»

فکر ساخت انیمیشن از زمانی مطرح شد که در زمان‌های گذشته کسانی که به ساخت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مشغول بودند به فکر افتادند که چرا فقط از جهان پیرامون خود فیلم تهیه کنند؟ چرا جهان گسترده و بی‌نهایت ذهن و تصورات خود را به نمایش نکشند؟

……………………………………

 «هزار ‌و‌ یک‌ شب‌های نیویورک»

«پل آستر» از معدود نویسندگان خلاقی ا‌‌ست که گستره‌ی وسیع و متفاوتی از ادبیات را تجربه کرده است. گستره‌ای که شامل گردآوردی و ترجمه‌ی اشعار فرانسه، نوشتن مقاله‌ و نقد ادبی، سرودن شعر، خاطره‌نویسی، تجربه‌ی ادبیات داستانی پست‌مدرن می‌شود.

…………………………………….

 «هم‌چون باد در سفر»

«ایل» واژه‏ای است مغولی و ترکی به معنای «دوست»، «یار»، «هم‌راه» و «هم‌قبیله» و «عشیره» که مترادف با ایل استفاده شده در عربی است به معنای «نزدیکان پدری» که جمع آن عشایر و عشیرات است. «عشیره» اسم فارسی برگرفته شده از زبان عربی به معنای «خویشان»، «نزدیکان»، «تبار»، «اهل‌خانه» و «طایفه» است.

……………………………………

 «زنی برای تمام فصول»

ابزار یک بازی‌گر در جسم او نهفته است، در او که باید آن‌ها را بجوید و در مسیر درست پرورش دهد، ابزاری که هر یک به‌جای خود بسیار مهم و کلیدی است و بازی‌گر را یاری می‌دهد. اما جدای از ابزار، نفس بازی‌گری اوست که در آن نفسی دمیده شده .

…………………………………….

 «کن میعادگاه عشاق سینما»

«کن» در منطقه‌ای موسوم به «کوت‌دازور» ساحل لاجوردی درجنوب فرانسه و ساحل دریایی مدیترانه قرار گرفته است. کن در قرون وسطا وابسته به‌ خاندان سلطنتی لرن بود و تا ابتدای قرن نوزدهم به شکل یک دهکده‌ کشاورزی و ماهی‌گیری باقی ماند.

……………………………………….

 «این منم ولادیمیر مایا کوفسکی»

فوتوریسم‌، گرچه در ایتالیا زیر تاثیر فلسفه «نیچه» و «برگسن»، با ادعای آینده‌نگری ادبی به‌وجود آمد، ولی در روسیه حوالی انقلاب اکتبر، به شکوفایی رسید و بخشی از تاریخ ادبیات مدرن آن‌جا شد. وتوریست‌ها برای صنعت و ماشین در جامعه مدرن شهرهای پرجمعیت کف زدند.

………………………………………

 «عینک بزرگ قاب‌سیاه»

با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شود و طبق معمول هیچ‌چیزی نمی‌بیند دستش را می‌کشد و عینک بزرگ ‌و قاب‌سیاهش را بر‌می‌دارد و به‌چشم می‌زند و همه‌چیز برایش شروع می‌شود چون دوباره می‌تواند ببیند، دنیایش دوباره شروع می‌شود.

……………………………………..

 «این رایحه‌ی درمان‌گر»

بوی خوش یکی از بهترین‌های زندگی است مثل بوی خوش یک گل یاس و یا بوی کودک تازه متولد شده و یا عطر خوش یک زن. بعضی ملت‌ها اجساد پادشاهان خود را با تنه‌ی درختانی می‌سوزاندند که دود آن‌ها بوی بسیار مطبوعی داشت.

……………………………………..

 «افسون مهر سحر»

تا نوامبر امسال ششمین فیلم «هری‌پاتر» به اکران در خواهد آمد و هالیوود هزینه‌ی گزاف دیگری پرداخته است تا سودی چند برابر نصیب خود کند. هرچند که به تصویر‌کشیدن و حق مطلب را در مورد هری‌پاتر ادا کردن کار بسیار دشواری است.

……………………………………

 «ورق‌های بازی»

«کانسپچوالیسم» هنر مفهومی است. این سبک به‌نوعی از پیامدهای هنر پست‌مدرنیسم است که از اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز شد. شکل‌گیری آن‌را به آثار و افکار «مارسل‌دوشان» نقاش فرانسوی، نسبت می‌دهند که ذهنی خلاق و پویا داشت .

…………………………………..

 «هدف‌مندان عبث واره»

این مکتب به‌ ظاهر در ۱۹۵۰ میلادی آغاز شد. ولی ریشه‌ها و خاست‌گاه‌های آن به سال‌ها قبل و مکتب‌های مختلف می‌رسد. اصطلاح «ابزورد» نخست توسط منتقد فرانسوی به‌نام «مارتین ‌اسلی» باب شد.این اصطلاح برای موج ‌نویی از نویسندگان تاتری نیز به‌کار رفت.

…………………………………….

 «مردی در آینه قدرت»

«میشل فوکو» Michel Foucault، فیلسوف، تاریخ‌دان و متفکر معاصر فرانسوی است. او در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶  در «پواتیه» Poitiers  فرانسه و در خانواده‌ای بورژوا به‌دنیا آمد، فوکو موهای قهوه‌ای، بینی بزرگ و چشم‌های آبی داشت. وی، فرزند «آن مالاپار»Anne Mallapart   و جراح متمول «پل فوکو»Paul Foucault بود. به‌خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره جامعه‌، سیاست و تاریخ از سرشناس‌ترین متفکران قرن بیستم محسوب می‌شود.

……………………………………

 «آفرینش‌ دست‌های ‌لرزان»

نمی‌دانم چرا این روزها همه چیز که نه، بیش‌تر چیزها غمگین و خاکستری است و با این‌که در شرایطی چنین خاص همه به امیدی هر چند نه به تمامی راست نیاز داریم، حقیقت عریان و سخت و بی‌پرده خود را دایم بر ما می‌نمایاند. ای کاش ویلونی قرمز شروع به نواختن کند.

……………………………………….

 «صدایی لطیف و رسا»

هرگاه که مبحث ادبیات زنانه را پیش می‌کشیم، در واقع برای آن‌گونه از ادبیات خواه شعر باشد یا داستان و یا هر گونه‌ی دیگر، جنسیت قایل می‌شویم.امروز پس از یک سیر تاریخی و گذر از دورانی که زن زهدانی بود و بس، این حقیقت خود را به رخ می‌کشد.

…………………………………….

 «معجزه اتاق خاموش»

«سینما» اگر چه جوان‏، اما پر رونق‌ترین‏، پربارترین و جنجالی‌ترین تاریخ را پشت سر گذاشته و به نحوی گریزناپذیر در کلیت تاریخ قرن بیستم جای گرفته است. در واقع در سینما تاریخ به معنای گسترده‌تری حضور دارد که البته همواره بر آن فشار اعمال می‌کند.

……………………………………

 «دریچه‌های خاموش»

ساندویچ نیم خورده‌ی هات‌داگ رو می‌اندازم توی جوی آب. اشتها ندارم چند روزه، فکر کنم مال بی‌خوابی زیاد باشه. آن‌قدر از سایه‌ی خودمم می‌ترسم که نمی‌تونم بخوابم. اول فکر می‌کردم، این‌که فقط بتونم بیام بیرون حله ولی حالا می‌بینم که نه.

…………………………………….

 «بی‌سرزمین‌تر از باد»

با پدید آمدن جریان‌های نو سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در فاصله‌ای که «پهلوی‌ها» وارد دوره‌ی دوم حکومت خود می‌شدند، بسیاری از هنرها نیز شروع به پیشرفت کرده و در این راستا زنان بزرگی نیز پا به عرصه‌ی هنر گذاشتند.

………………………………….

 «صحرای محشر موزیک راک»

عریان‌گری و برهنگی و استعمال آزاد موادمخدر در ده‌کده‌ای کوچک که بی‌انتها به‌نظر می‌رسد و موسیقی فوق‌العاده‌ی راک و جوانان آزاد و عاری از هر قید و بندی، چه بود به جز واقعه‌ی شگفت‌انگیز ووداستاک؟دهه ۶۰ میلادی تغییرات زیادی در عرصه سیاست و هنر به وجود آمد.

………………………………….

 «گورستانی پر از آرامش»

گورستان «پرلاشز» شاید برای همه دنیا جاذبه‌ای باشد برای گردش‌گری، به حتم برای ما نیز چنین است ولی شنیدن اسم پرلاشز برای ما چیزهای دیگری هم به هم‌راه دارد. پرلاشز به نظر من تنها گورستانی نیست که افراد مهم را در سینه‌ی خود جای داده است.

…………………………………..

 «رقص، گذار از حاشیه به متن»

انسان وحشی از ترکیب موسیقی و رقص و آواز، هنر نمایش و اپرا را ابداع کرد. در میان مردم اولیه، رقص در بیش‌تر اوقات حالت تقلیدی داشته است و از تقلید حرکات انسان و حیوان تجاوز نمی‌کرده است. رفته رفته برای آن پیشرفتی حاصل شد.

………………………………….

 «نشریه‌های زرد یا عامه پسند»

گرچه از تولد واژه‌های زرد و زردنویسی در عرصه‌ مطبوعات جهان بیش از ۱۰۰ سال می‌گذرد‌ اما جایگاه این گروه از نشریه‌ها د‌ر عالم مطبوعات، هم‌چنان بحث‌برانگیز و هم‌راه با نقد‌ و نظرهای بسیار است. با وجود این مسایل این نشریه‌ها جایگاه خود‌شان را د‌ر جهان حفظ کرد‌ه‌اند.

…………………………………

 «روشنایی و امید»

شیوای عزیز زمانی که این چندخط را برایت می‌نویسم، نمی‌دانم کجای یک جای تنگ و باریک و شاید هم نمور و به حتم سیاه نشسته‌ای، شاید ترسیده‌ای، من که می‌ترسم، البته بعید می‌دانم تو زیاد بترسی، من و تو با هم فرق داریم.

…………………………………

 «زمینه‌های برابری»

شاید خیلی عجیب نباشد که نام عربستان سعودی و واتیکان در میان معدود کشورهایی باشد که در آن‌ها هنوز حق رای زنان به رسمیت شناخته نمی‌شود. بوتان و برونئی از دیگر این کشورها هستند. شاید پاسخ به این پرسش بنیادی که وجه مشترک این جوامع کجاست.

…………………………………

 «شب ‌پر‌ستاره»

«ونسان ویلیام وان گوگ»در سی‌ام مارچ ۱۸۵۳ در شهر «گروت زندرت» واقع در جنوب هلند به دنیا آمد.او بزرگ‌ترین پسر«تیودوراس وان گوگ»(کشیش)و«آناکرنلینا کاربنتس» بود و چند سال بعد از تولد او یعنی در سال ۱۸۵۷ برادر مورد علاقه‌ی ونسان تیو به دنیا آمد‌.

………………………………..

 «دلقک که خیلی‌ها به او می‌خندیدند»

دلقک آمد. همه هورا کشیدند. دلقک از خیلی چیزها بدش می‌آمد، بیش‌تر از همه آن‌ها از هورا و بچه‌ها‌. و بیش‌تر از همه این دوتا را می‌شنید و می‌دید شاید هم به همین دلیل از آن‌ها بدش می‌آمد. دلقک شروع کرد به دویدن دوید و دوید اول همه نگاه کردند دلقک خوشحال بود.

………………………………..

 «هنر یونان باستان»

نام یونان در نزد یونانیان باستان «هلاس» بوده است و به یک مرد یونانی و به یک زن یونانی می‌گفته‌اند. واژه «هلنی» که به مفهوم منتسب به هلاس است، در واقع به معنای «یونانی» است. هلن‌ها در واقع یکی از اقوام پنج گانه یونان باستانند.

……………………………………….

 «هنر مصر باستان»

ساکنین مصر از دو تیره‌‌ی مختلف بوده‌اند. در قسمت شمالی و در دلتای نیل انسان‌هایی از نژاد آسیایی با صورت‌های گرد و پوست‌های روشن می‌زیسته‌اند. اما ساکنین دره نیل مردمی با جمجمه‌ها و صورت‌های کشیده و پوست قهوه‌ای از تیره آفریقاییان بوده‌اند.

………………………………………

 «بزرگ اما گمنام»

«آمادئو مودیلیانی» نقاش و مجسمه‌ساز برجسته‌ای که به دلیل یهودی بودن هرگز مورد توجه قرار نگرفت و همه به سادگی از کنار نام او گذشته‌اند در واقع هنرمندی بود که رقیب جدی برای «پیکاسو‌ی»‌‌ بزرگ محسوب می‌شد.

……………………………………..

 «امیرو بدو امیرو»

سینمای «امیر‌ نادری» را می‌توان به سه دوره‌ی کاری تقسیم کرد. سینمای او به سه بخش پیش از انقلاب، پس از انقلاب و خارج از ایران تقسیم می‌ شود، که فیلم‌های هر دوره برای خود ساختاری جدا و مستقل دارند.

…………………………………….

 «نیویورک شهر هنر»

نیویورک، قلب تپنده‌ی آمریکا کلان شهری با آسمان‌خراش‌های غول‌پیکر و انبوه شهروندانی با ملیت‌های متفاوت، ابر شهری است پر از شور و هیجان که با «مجسمه‌ی آزادی»‌ [۱] خود دل هر بیننده‌ای را به تپش وا می‌دارد، پرجمعیت‌ترین شهر ایالات‌‌متحده‌ی‌ آمریکا است.

…………………………………….

 «خیره بر قاب»

فیلم‌های خوب تاریخ سینما نیز مانند دیگر فیلم‌ها در ژانر خاصی ساخته شده‌اند، اما واقعیت این است که در تمامی آن‌ها ژانر بهانه‌ای بیش نبوده است تا چیزهای ارزش‌مندتر دیگری روایت شوند.مقوله توریسم اما چیز دیگری است.

…………………………………….

 «منشور زنانگی»

تاثیری که «فروغ‌ فرخراد» بر شعر پارسی و به خصوص شعر معاصر گذاشت غیرقابل انکار و بی‌بدیل است. فروغ این شاعر جوان در تمامی شعرهایش با زنانگی‌اش یک تنه در مقابل دنیای روشن‌فکر اما مردانه ایستاد .


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

گفتیم که در هنگام حمله عراق به کویت جالب‌ترین نکته موضعی بود که «علی­اکبر محتشمی­پور» «عضو شاخص مجمع روحانیون و نماینده­ی وقت تهران در مجلس شورای اسلامی» اتخاذ کرد. محتشمی پور، در نطق پیش از دستورش در جلسه‌ی 30 دی 1369، با استناد به فتاوای خمینی در تحریر‌الوسیله و با نادیده گرفتن نقش صدام در جنایت‌های بی­شمار علیه ایران و سهم­اش در آتش­افروزی در منطقه، به تطهیر صدام پرداخت و ورود به جنگ به نفع وی را واجب شمرد و او را «خالد بن ولید» خواند:

«آن‌چه باعث این همه مصیبت شده است جهان­خوارگی آمریکا و مزدوری رژیم‌های مرتجع منطقه است. تمام مصیبت ملت‌های مسلمان منطقه از مثلث شوم استکبار جهانی به رهبری آمریکا، ‌صهیونیزم و حکام مرتجع و مزدور منطقه است. امروز بحث بر سر گذشته‌ی عراق و ایران نیست. … امروز کفر جهانی به سرکردگی آمریکا در یک صف برای نابود کردن منابع مسلمین قرار گرفته است. این‌که برخی از افراد ساده­لوح و یا مرعوب فکر کنند این جنگ برای ما جای نگرانی نیست و مردم نگران نباشند، جای بسی تاسف است… امروز ملت‌های مسلمان منطقه به خصوص ملت ایران وظیفه‌ی شرعی دارند تا در جهادی مقدس به مقابله با نیروهای کفر آمریکا، ناتو و صهیونیزم برخیزند… چرا نباید این جنایت مرگ‌بار آمریکا محکوم شود؟ چرا ما باید بی­تفاوت از کنار این همه جنایت بگذریم؟ جمهوری­ اسلامی و ملت مسلمان و انقلابی ایران با توجه به اصول و آرمان‌هایش از هر کشور دیگر اولی و احق است که در جهاد مقدس بر علیه آمریکا شرکت کند و به آرزوهای مقدس و الهی امام که خلیج­فارس باید گورستان آمریکایی‌های متجاوز شود، جامه‌ی عمل بپوشاند… حوادث و بحران اخیر یادآور رویارویی و صف­آرایی خالد بن ولید در برابر ابر قدرت‌های صدر اسلام است. او که عمری در صف کفر شمشیر به روی پیامبر و مسلمانان کشید ولی در نهایت فاتح بزرگی برای مسلمانان گشت. … ما از چه می‌ترسیم؟ بگذار با عزت و شرف زندگی کنیم و بمیریم. زندگی زیر سایه‌ی سرنیزه‌های آمریکا برای ما ذلت، اسارت و ننگ است.»

روزهای آخر اسفند 69 روحانیون مبارز با انتشار بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران و مسلمانان جهان از انقلابیون فداکار در سراسر جهان خواست تا منافع نامشروع آمریکا و اسراییل را در همه­جا مورد تهاجم قرار دهند.

در بخشی از بیانیه‌ی روحانیون مبارز آمده است: «قصد آمریکا برای سرنگونی حکومت عراق برای ملت انقلابی ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

انتخابات مجلس چهارم در 21 فروردین 1371 برگزار شد. با رد صلاحیت 80 نفر از نامزدهای طیف چپ این جریان و در راس آن مجمع روحانیون مبارز از حضور در انتخابات خودداری کرد. مجمع روحانیون مبارز وگروه‌های هم‌سو تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت نکنند اما بعدها بنا به توصیه‌ی رهبری با انتشار بیانیه‌ای عزم خود را برای حضور در انتخابات اعلام و عنوان کردند که تنها به خاطر نظر رهبری در این عرصه شرکت می‌کنند. مجمع روحانیون مبارز علت اصلی تصویب نظارت استصوابی را انحصارطلبی راست سنتی در کسب و حفظ قدرت سیاسی و اقتصادی می‌دانست و معتقد بود که جناح راست از راه قانونی کردن طرح نظارت استصوابی، تسلط بر فضای مطبوعاتی، تغییر و ترکیب هیت منصفه‌ی مطبوعات، تغییر ترکیب اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان و ایجاد تغییر و تحول در سطح مدیران و مسوولان اجرایی و به ویژه عزل­و­نصب‌ها در وزارت‌خانه‌های مختلف قصد ایجاد محدودیت برای رقبای سیاسی خود را دارد.

 مهر ماه همان سال دبیرکل مجمع روحانیون مبارز گفت: «پس از انتخابات مجلس چهارم، این مجمع تصمیم گرفت مدتی به دور از فعالیت‌های سیاسی به انجام کارهای فرهنگی، تبلیغی و مسایل مربوط به حوزه و روحانیون مشغول باشد اما امیدواریم که زمینه‌ی فعالیت این مجمع در صحنه‌ی سیاسی فراهم گردد.»

مهدی کروبی در این مورد گفت: «دستور رهبر معظم انقلاب برای از سرگیری فعالیت مجمع روحانیون مبارز برای ما مطاع است و در اصل قضیه‌ی فعالیت مجمع روحانیون مبارز بعد از دستور مقام معظم رهبری بحثی نداریم.»

 و پس از آن روزنامه‌ی سلام امروز نوشت: «در پی توجه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حضور و فعالیت سیاسی و مطبوعاتی مجمع روحانیون مبارز، جلسه‌ی اعضای این مجمع شب گذشته تشکیل جلسه دادند و به بررسی و تبادل نظر پیرامون مسایل داخلی و خارجی پرداختند.»

و مهدی کروبی گفت: «مجمع روحانیون مبارز هیچ کاندیدایی برای انتخابات مجلس پنجم معرفی نمی‌کند.» هم­چنین ناطق­نوری گفت: «اگر روحانیون مبارز فعالانه در انتخابات شرکت نکنند مجلس پنجم با خطر ورود لیبرال‌ها روبه‌رو خواهد شد.» پس از این واکنش­ها مهدی کروبی اعلام کرد: «اعضای مجمع روحانیون مبارز در حوزه‌هایی که شرایط مساعد باشد داوطلب نمایندگی خواهند شد.»

مجمع روحانیون مبارز تهران پس از 5 سال توقف، بار دیگر فعالیت‌های سیاسی خود را از سر گرفت. دبیرکل مجمع روحانیون مبارز گفت: «پس از انتخابات دور چهارم مجلس شورای اسلامی و کمی پیش از آن فضای سیاسی ناشی از رقابت‌های انتخاباتی طوری شد که ادامه‌ی فعالیت سالم را غیرممکن می‌کرد. … در انتخابات پنجمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی نیز شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز موانعی را که در انتخابات چهارمین دوره‌ی مجلس وجود داشت مرتفع شده نمی‌دانست و از همین رو در انتخابات پنجمین دوره‌ی مجلس از اعلام فهرست نامزدهای انتخاباتی خودداری کرد.»

در مهر ماه 1375 مجید انصاری اعلام کرد: «مجمع روحانیون مبارز در نشست‌های فشرده و طولانی که از چند ماه قبل به این طرف داشت به این جمع­بندی رسید که هم‌اکنون شرایط برای فعالیت مهیا شده و به این دلیل تصمیم به فعالیت مجدد گرفته است.»

مجمع روحانیون مبارز از میرحسین موسوی خواست تا دعوت گروه‌ها و شخصیت‌ها را در مورد نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بپذیرد.

یک عامل اصلی همین نتیجه‌ی انتخابات مجلس پنجم بود. ما دیدیم جمع زیادی از هم­فکران ما وارد مجلس شدند و این نشان می‌دهد که اگر ما به‌طور جدی و رسمی کار کنیم امکان موفقیت بیش‌تر هم وجود دارد

مهدی کروبی اعلام کرد: «یک عامل اصلی همین نتیجه‌ی انتخابات مجلس پنجم بود. ما دیدیم جمع زیادی از هم­فکران ما وارد مجلس شدند و این نشان می‌دهد که اگر ما به‌طور جدی و رسمی کار کنیم امکان موفقیت بیش‌تر هم وجود دارد …. در موضوع کاندیداتوری موسوی … به این نتیجه رسیدیم که در معرض یک آزمایش قرار گرفته‌ایم و اگر وارد نشویم در آینده عدم توفیق آقای موسوی را گردن ما خواهند انداخت، لذا اراده‌ی مجمع بر این قرار گرفت که برای حمایت از موسوی وارد عمل شود … بعد از امتناع موسوی به سرعت اذهان برادران ما رفت سراغ آقای خاتمی، آقای خاتمی ابتدا زیر بار نمی‌رفتند، به قول طلبه‌ها لن تبدیل به لا شده و نزدیک است که نعم را بگویند.»

در  2 خرداد 1376 پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، روحانیون مبارز به قدرت بازگشتند. و در آذر ماه مجمع روحانیون مبارز با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت قاطع از رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: «ایجاد شبهه در ارکان نظام جمهوری اسلامی کاری عبث و دور از عاقبت‌اندیشی است.»

هم­چنین در خرداد 77 دبیر مجمع روحانیون مبارز تهران خواستار تغییر مرجع تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان شد. کروبی طی نامه‌ای به هیت رییسه‌ی مجلس خبرگان رهبری از آن‌چه که وی تلاشی مستمر برای پیش‌گیری از حضور گروه خاصی از روحانیون مبارز در مجلس خبرگان خواند انتقاد کرد. در این نامه پیشنهاد شده است که مراجع تقلید و تعدادی از اساتید برجسته‌ی حوزه‌های علمیه که موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای آنان همواره فراتر از علایق خاص گروهی و جناحی است طی مصوبه‌ای مرجع تایید صلاحیت نامزدهای خبرگان شوند.


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

najib@koochehmail.com

حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان پس از ادای نماز عید سعید فطر از مخالفان دولت‌اش خواست تا دست از جنگ کشیده به برنامه صلح بپیوندند.

 آقای کرزی خطاب به مخالفان دولت گفت: «یک بار دیگر از هم‌وطنان خود می‌خواهیم تا سلاح‌شان را به زمین گذاشته به جای خرابی وطن و کشته فرزندان این وطن بیایند و به صلح بپیوندند و برای فرزندان این کشور خدمت کنند.»

رییس جمهوری افغانستان در حالی این در خواست را مطرح می‌کند که در روزهای اخیر «ملاعمر محمد» رهبر گروه طالبان دلیل ادامه بحران را حضور قوای خارجی در افغانستان خوانده بود.

ملا عمر در این پیام عیدی‌اش از حکومت افغانستان نیز خواسته است از پشتیبانی قوای خارجی که آنان را اشغال‌گر خوانده است دست بکشد.

او گفته است برای رسیدن به صلح بر هر راه مشروع غور و تامل صورت گرفته می‌تواند، که این بخش از بیانیه ملاعمر را برخی از تحلیل‌گران تمایل وی به گفت‌و‌گو و صلح می‌خوانند.

رهبر طالبان گفته است تماس‌های به خاطر تبادله اسیران با بعضی جهت‌ها تا حال صورت گرفته است، اما این نمی‌‌تواند مذاکره پنداشته شود.

هم‌چنان آقای کرزی پنج تن از کودکانی را که نهادهای امنیتی این کشور به اتهام حملات انتحاری بازداشت کرده بودند، امروز به خانواده‌های‌شان تسلیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که دیگر کودکان افغان در این‌گونه حملات قربانی نشوند.

پدر یکی از این کودکان گفت، پسرش را تروریستان فریب داده بودند، می‌خواستند وی را قربانی اهداف شوم خود کنند.

وی از رییس جمهوری افغانستان به خاطر این‌که فرزندش را عفو کرده و آزاد می‌کند سپاس‌گزاری کرد.

هم‌چنان آقای کرزی از خانوادهای افغان خواست تا فرزندان‌شان را به درس و تعلیم تشویق کنند و نگذارند قربانی اهداف تروریستان شوند.

این در حالی‌ست که تا‌کنون طالبان دعوت دولت افغانستان به صلح را نپذیرفته است.


 


اکبر ترشیزاد/ رادیوکوچه

وقتی هم‌کاری موفق و طولانی مدت یک زوج سینمایی پایان می‌یابد، اولین پرسشی که پیش می‌آید این است که کدام‌یک از آن‌ها نقش موثرتری را در موفقیت کارهای مشترک‌شان داشته‌اند. «الخاندرو گونزالس‌ ایناریتو» (alejandro gonzalez inarritu) کارگردان نام‌آشنای مکزیکی و «گیلرمو آریاگا» (Guillermo arriaga) فیلم‌نامه‌نویس مشهورش پس از نزدیک به یک دهه کار مشترک و ساخت سه اثر برجسته به نام‌های «عشق‌سگی»، «بیست‌و‌یک ‌گرم» و «بابل» سرانجام به هم‌کاری خود پایان دادند و هر یک راه خود را برگزیدند. «زیبا» اولین فیلمی بود که «ایناریتو» پس از جدایی از فیلم‌نامه‌نویسش کارگردانی کرد. اثری که موافقان و مخالفان بسیاری داشت.

«اوکسبال» با بازی «خاویر باردم» یک کلاهبردار حرفه‌ای است که برای خودش قوانین خاصی دارد. او مانند همه کلاهبردارها حرفه‌ای است و به خوبی توانسته جای خود را در این دنیای خطرناک باز کند، اما چیزی که او را از دیگران متمایز می‌کند، رفتارهایی است که در قبال کارگران و خانواده‌اش دارد. دوست و هم‌کاران «اوکسبال» به معنای واقعی انسان‌های بی‌رحمی هستند که حتا در مواجه با کارگران چینی که در شهر بارسلونای اسپانیا کار می‌کنند، با خشونت رفتار می‌کنند. اما «اوکسبال» با کارگران بسیار خوب برخورد می‌کند و از این حیث حداقل به‌تر از هم‌کاران خلاف‌کارش است. او هم‌چنین دو فرزند دارد که از صمیم قلب به آن‌ها عشق می‌ورزد و سعی می‌کند تا به‌ترین‌ها را برای‌شان فراهم کند. اما «اوکسبال» به تازگی باخبر شده که مبتلا به سرطان است و چند ماه بیش‌تر زنده نیست. حالا او که مرگ را در جلوی دیدگان‌اش می‌بیند، سعی می‌کند تا دنیای کثیفی را که پیرامون زندگی‌اش ساخته، ترمیم کند تا به نوعی بتواند با خیال راحت بمیرد، اما در این راه متوجه می‌شود که این زندگی‌ایی که ساخته خراب‌تر از آن است که بتوان آن را تبدیل به جایی زیباتر کرد.

مهم‌ترین تفاوت «زیبا» با دیگر ساخته‌های «ایناریتو» ساختار روایی آن‌ است. این فیلم روایتی خطی دارد که برای طرف‌داران فیلم‌های این کارگردان مکزیکی ناآشناست. آن‌ها عادت کرده بودند تا با رفت و برگشت‌های پیچیده‌ی زمانی متعددی مواجه باشند که هر کدام بالقوه توانایی یک غافل‌گیری تمام عیار را در خود داشتند. اما مسئله به همین جا هم ختم نمی‌شود، چون فیلم‌نامه‌های «آریاگا» نه فقط در زمان‌بندی که در شخصیت‌پردازی هم پنهان‌کارانه عمل می‌کنند و همیشه کشف بخشی از زوایای روحی و روانی شخصیت‌ها را به عهده‌ی تماشاگر می‌گذارند. در آخرین اثر «ایناریتو» اما تمام سعی و تلاش کارگردان بر این است که هر‌چه بیش‌تر تماشاگر را در عمق و درون کاراکتر اصلی فیلم با بازی «خاویر باردم» فرو ببرد. کارگردان برای رسیدن به این هدف از شخصیت‌های فرعی دیگر داستان کمک می‌گیرد تا با کشمکش بین آن‌ها و شخصیت اصلی فیلم هر‌چه بیش‌تر زوایای پنهان «اوکسبال» را برای بیننده آشکار کند. اما همین حربه به پاشنه‌ی آشیل فیلم «زیبا» تبدیل می‌شود. حضور شخصیت‌های فراوان و معطل مانده در اثر که هیچ نقشی به جز نمایش تضاد رفتاری و اخلاقی با کاراکتر اصلی و در نتیجه برجسته‌کردن هر‌چه بیش‌تر سجایای انسانی «اسکوبال» ندارند، باعث شده که فیلم پر باشد از آدم‌هایی که به درستی شخصیت‌پردازی نشده و در طول فیلم سرگردانند.

«اتفاق» یکی از عناصر کاربردی دیگر در هم‌کاری‌های گذشته این دو هنرمند بود. در «زیبا» نقش حادثه و اتفاق به طور کامل حذف شده و این اراده و تصمیم خود آدم‌هاست که قرار بوده تا داستان را پیش ببرد، اما ترس «ایناریتو» از این‌که که زندگی و تصمیمات شخصیت اصلی فیلم‌اش نتواند به اندازه کافی کشش لازم را در تماشاگر برای پی‌گیری و به پایان بردن داستان تا به انتها داشته باشد، خرده داستان‌ها و یا به قولی خرده‌روایت‌هایی را به آن افزوده که کار را بدتر کرده است. فیلم پر است از داستان‌های جانبی که هر کدام به تنهایی می‌توانند سوژه و ایده‌ی مناسبی برای یک فیلم کوتاه و یا بلند دیگر باشند اما در این اثر سرسری گرفته و نصفه نیمه رها شده‌اند، که از آن نمونه می‌توان به رابطه‌ی کارفرمای‌ چینی با جوان چینی هم جنس‌گرا و کشته‌شدنش در آخر داستان، موضوع ‌آلاینده‌های صنعتی، مهاجران غیرقانونی و فساد پلیس اشاره کرد.

بازی‌گری در فیلم‌های «ایناریتو» برای هر بازی‌گری یک آرزو بوده و هست چرا که او همواره توانسته‌ است تا از بازی‌گران آثارش بازی‌های به یاد ماندنی را بگیرد که تا سال‌ها در ذهن و خاطره‌ی علاقه‌مندان به سینما باقی بماند. با وجود آن‌که بسیاری از منتقدین از بازی «خاویر باردم» در «زیبا» ستایش‌های آن‌چنانی کرده‌اند اما من گمان می‌کنم بازی‌های روان و به یاد ماندنی بازی‌گران در نقش‌های «مارامبرا» همسر «اسکوبال» و پسربچه‌ای که نقش «ماتیو» فرزند او را بازی می‌کنند، دیدنی‌تر و تاثیرگذارتر است. به هر صورت نگارنده گمان می‌کند باید منتظر ماند و دید که آیا نزول کارهای «ایناریتو» متوقف می‌شود و او از این سردرگمی نجات پیدا می‌کند و یا این‌که باید کم‌کم این این هنرمند خلاق را به فراموشی سپرد. فیلم بعدی او تکلیف همه را روشن خواهد کرد.


 


مه‌شب ‌تاجیک/ رادیو کوچه

آسیب‌شناسی فردی و اجتماعی وقوع پدیده‌ی «همسری کودکان»، ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. در واقع پدیده‌ای به نام ازدواج کودکان که به نوعی استثمار جنسی کودکان به ویژه دختران است که شش برابر پسران در معرض این پدیده قرار دارند. در جامعه‌ای مانند ایران به‌طور کلی نگاه حاکم به این‌گونه است که زن باید سن کم‌تری از مرد در هنگام ازدواج داشته باشد، این پدیده خود دو دلیل دارد که از گذشته حاکم بوده است. اولین آن این است که دختر کوچک‌تر این نگاه را دارد که باید اطاعت محض از همسر خود که بزرگ‌تر از اوست داشته باشد و دیگر این‌که مردان به‌طور عمومی میل داشتند از طراوت و دوشیزگی یک زن جوان لذت برده و میل آنان به سمت زنان جوان‌تر بوده است.

«ازدواج کودکانه» یا ازدواج زودهنگام مربوط به ازدواج با کودک زیر 18 سال است. در این میان با وجودی که هر دو جنس پسر و دختر در معرض ازدواج‌های زودهنگام هستند ولی دختران بیش‌ترین قربانیان این پدیده به شمار می‌روند. سنت و فقر هم‌چنان به تقویت این عمل ادامه می‌دهد. ازدواج اجباری ازدواجی است که بدون توافق معتبر یکی از طرفین یا هر دو زوج صورت می‌گیرد و در آن اجبار عاطفی یا بدنی یک عامل اصلی است. از این منظر به دلیل این‌که هر فرد زیر 18 سالی نمی‌تواند اطلاعات لازم را برای انتخاب سرنوشت‌سازی مانند ازدواج به راحتی به دست آورد، هر ازدواج در بین کودکان علاوه بر زودهنگام بودن، ازدواج اجباری هم محسوب می‌شود.

این پدیده که در بیش‌تر جوامع غیرپیش‌رفته، بسته و سنتی روی می‌دهد، آسیب اجتماعی بزرگی است که در دوران پیش‌رفت‌های صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و مدرنیزاسیون روی می‌دهد. از بارزترین جنبه‌های منفی این پدیده عدم توانایی جسمی، روحی و هم‌چنین عدم آمادگی کودکان برای نقش‌هایی مانند زن و شوهر، از نظر پذیرش مسوولیت‌های اجتماعی، اقتصادی  و آماده نبودن برای پدر و مادر شدن است. که نه تنها منجر به به آسیب‌پذیری و عدم ماندگاری آنان در نقش‌های اجتماعی می‌شود بلکه سبب سستی بنیان خانوادگی و وقوع تجربه‌های تلخ اجتماعی و صدمه خوردن کودک و در نهایت خوردن انگ بی‌زن و شوهری به کودک شده که پیامدهایی صدبرابر بدتر برای او به ارمغان می‌آورد.

از جمله مسایلی که منجر به وقوع این پدیده می‌شود می‌توان به فقر اقتصادی، اشاره نمود. ریشه‌ی مشکل ازدواج اجباری دختران کم‌سن هم‌چنین در ضعف فرهنگی و اعتقادی خانواده‌ها است. عقاید شخصی افراد به مرور زمان در سنت‌های مربوط به ازدواج تغییر کرده است، اما گاهی بنیان عقاید اشتباه در یک جامعه‌ی بسته چنان ریش دوانده که منجر به بروز رفتارهای غیر عقلانی می‌شود. کما این‌که با تمام این تفاصیل فقر اقتصادی است که خانواده‌ها را مجبور می‌کند که کودک خود را به دست افرادی بسپارند که شاید همسن پدربزرگ او باشند. به‌طور مثال خون‌بها که هنوز هم در بسیاری از قبایل رسم است، بسیاری از دختران خرد را به مردانی می‌سپارد که چندبرابر آن‌ها سن دارند. این مسئله گاهی برای حل مسایل ناموسی است که بین دو قبیله پیش آمده و حتا گاهی بر سر اختلافی که بین دو قبیله بر سر رمه‌ها به وجود آمده است.

ازدواج کودکان به ویژه دختران در حالی صورت می‌گیرد که سن قانونی ازدواج دختران براساس تصویب مجلس و شورای نگهبان در سال 1381 شمسی، 13 سال تعیین شده است، مگر بنابر اختیار ولی، که می‌تواند کودک را در سن پایین‌تر هم به عقد دیگری درآورد. در دهه‌های گذشته، سخت‌گیری قانون نسبت به ثبت ازدواج‌های زودهنگام بیش‌تر بود به طوری که برخی با دادن رشوه سن دختران را در شناس‌نامه‌ها افزایش می‌دادند تا صیغه‌ی عقد به طور قانونی جاری شود، اما این روزها گویی نیاز به رشوه نیست ازدواج کودکان و دانش‌آموزان معمول شده است. در حالی‌که بعضی از دختران در این سن به بلوغ جسمانی هم نرسیده‌اند و آمادگی برقراری ارتباط جسمانی را ندارند.

عدم آگاهی و آمادگی کودکان بین سنین ده تا پانزده سال از نظر جسمی و هم‌چنین عدم آمادگی روحی آنان برای پذیرش یک بزرگ‌سال به عنوان شوهر منجر به بروز آسیب‌های سخت جسمی و روحی به آنان می‌شود. شیوع بیماری جسمی و هم‌چنین صدمات وارد آمده بر اندام تناسلی دخترکان خردسال و گاهی اعمال جراحی‌های ترمیمی منجر به شیوع مشکلات روان‌شناختی از قبیل ترس از مقاربت، اختلال در رفتار جنسی برای سال‌های طولانی شاید همه‌ی عمر شود. به طوری‌که این کودک بعد از بالغ شدن هم هرگز نتواند لذت یک رابطه‌ی سالم و بدون آسیب را حس کند. هم‌چنین خطر ناشی از مرگ در هنگام زایمان، در کودکانی که مادر می‌شوند، دو تا پنج برابر بیش‌تر از زنان بزرگ‌سال است.

با گذشت سالیانی از این مسئله، اعداد و ارقامی درست اعلام نمی‌شود، اما می‌توان فهمید اگرچه ازدواج به عنوان یک دغدغه و مشکل جوان مطرح است، اما برای کودکانی که فشار سنگین فقر، نداری و تفکرات و باورهای غلط قومیتی را لمس می‌کنند هنوز هم ازدواج اجباری زودهنگام وجود دارد و به بهانه‌های گوناگون این آمار‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.  یکی از دلایل تازه گرایش به این ازدواج‌ها افزایش میزان وام ازدواج است. این را رییس بخش روان‌پزشکی اداره‌ی کل پزشکی قانونی استان تهران می‌گوید و به افزایش مراجعه دختران زیر ۱۸ سال برای دریافت گواهی رشد اشاره می‌کند.

دخترانی که در خردسالی ازدواج می‌کنند، از مدرسه باز می‌مانند و مهارت‌های خود را تقویت نمی‌کنند. این زنان اغلب هم از سوی همسران خود با خشونت‌های جسمی و روحی مواجه هستند. این کودکان به‌طور عمومی با انزوای اجتماعی مواجه هستند، بنابراین به همان روند نقش کلیشه‌ای خود به عنوان یک زن مظلوم ادامه می‌دهند و این روند را به روی فرزندان خود نیز پیاده می‌کنند و این چرخه کماکان ادامه دارد. حتا گاهی این مسئله باعث می‌شود مادران آسیب دیده خود به خشونت علیه فرزندان‌شان روی بیاورند و باعث آسیب‌هاب اجتماعی بعدی و تحویل کودکانی ناسالم به جامعه شوند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 28 اوت، مهرنوش اعتمادی و هایده تابش، دو تن از فعالان حقوق زنان با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب، به ۹ ماه حبس که به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده است، محکوم شده‌اند.

دادگاه نهایی مهرنوش اعتمادی و هایده تابش از فعالان کمپین یک میلیون امضا، در اصفهان برگزار شد که طی آن اتهام این دو فعال حقوق زنان «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

به گزارش تغییر برای برابری، قاضی شعبه ۱۱ دادگاه انقلاب اصفهان آن‌ها را مجرم شناخت و دفاعیاتشان را خالی از حقیقت دانست و به موجب همین، این دو نفر به ۹ ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شدند.

اعتمادی در آذر ماه ۸۸ در منزل خود دستگیر شد و پس از ۱۵ روز به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. تابش نیز آذر ماه‌‌ همان سال به مدت ۴۸ ساعت بازداشت و به قید وکالت آزاد شده بود.


 


آرش حسینی‌پژوه/ رادیو کوچه

تا انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریبن شش ماه زمان باقی مانده است، انتخاباتی که به واسطه اتفاق‌های انتخابات ریاست جمهوری دهم، و اختلافات بی‌سابقه جبهه اصول‌گرایی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخابات مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی بدل شود.

از اصلاح‌طلبان که برای شرکت در انتخابات شروطی را مطرح کرده‌اند بگذریم، تمامی جناح‌های سیاسی در داخل کشور خود را برای پیروزی در این انتخابات آماه کرده‌اند، اصول‌گرایان که این بار میدان رقابت را خالی دیده‌اند، فرصتی برای مخالفت با یک‌دیگر یافته‌اند و می‌توان گفت از میان آن‌ها دو جریان و حتا شاید جریان سومی متولد خواهد شد.

اصول‌گرایانی که گروه 8+7 را با محوریت «مهدوی‌کنی» به راه انداخته‌اند و جبهه پایداری با محوریت «مصباح‌یزدی» و نزدیک به رییس دولت؛ دو طیف از اصول‌گرایان هستند که خود را برای ورود به انتخابات آماده می‌کنند، در این میان شایعاتی هم مبنی بر ورود «محسن هاشمی» و «علی مطهری» به عنوان جبهه سوم شنیده شده است که البته هم‌چنان از سوی آن‌ها تکذیب نشده است.

گروه 8+7 و جبهه پایداری در چند ماه مانده به انتخابات به نظر می‌رسد هم‌چنان سرگرم رقابت با هم به قصد اتحاد باشند، جبهه پایداری با طرح شروطی و با بهانه کردن شایعه‌ای از سوی آیت‌اله خامنه‌ای مبنی بر اصرار وی بر اتحاد اصول‌گرایان، در حال رایزنی با گروه 8+7 هستند، و حامیان 8+7 هم در این میان با ورود آن‌ها مخالف‌اند و جبهه پایداری را نزدیک به مشایی می‌دانند.

ورود علی مطهری و محسن هاشمی و اطرافیان‌شان و شاید اصلاح‌طلبان فراکسیون اقلیت مجلس نیز تحت تاثیر شروط طرح شده از سوی اصلاح‌طلبان تا کنون علنی نشده است، اما به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به روزهای انتخابات از این طیف‌ها خبرهای بیش‌تری شنیده شود.

اما در میان این طیف‌ها، نه اسمی از احمدی‌نژاد هست و نه نامی از اطرافیان حاشیه‌ساز او، آیا می‌توان به همین سادگی باور کرد که شاید آن‌ها برای انتخابات برنامه‌ای نداشته باشند؟ و در برابر فشار اصول‌گرایان تسلیم شده باشند؟ به نظر می‌رسد داستان حضور این جریان که با نام جریان انحرافی این روزها معرفی می‌شود در انتخابات پیش رو به همین سادگی نباشد.

دور‌خیز احمدی‌نژاد و مشایی برای کسب کرسی‌های مجلس

محمود احمدی‌نژاد و «اسفندیار رحیم‌مشایی» اگرچه در طی این چند ماهه به گفته خود «سکوت الهام‌بخش» را استراتژی خود بنا قرار داده‌اند، اما نمی‌توان باور کرد که آن‌ها دستان خود را به نشانه تسلیم بالا برده‌اند و به انتظار پایان حیات سیاسی خود نشسته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی به اهمیت کسب کرسی‌های مجلس برای دوام حیات سیاسی خود کاملن آگاه‌اند، و به همین دلیل نه تنها دست خود را به نشانه تسلیم بالا نبرده‌اند، بلکه با زیرکی و برنامه‌ریزی هوشیارانه‌ای به دور از هیاهویی که خود برای اصول‌گرایان درست کرده‌اند، به سمت پیروزی در انتخابات مجلس قدم بر می‌دارند.

به این چند نکته توجه کنید:

مطابق اعلام رسمی، فاز دوم یارانه‌ها به زودی کلید خواهد خورد، و پیش‌بینی می‌شود از آذر ماه رایانه‌ها با 35درصد افزایش به 60 هزار تومان برسد. این همان نقطه مورد توجه تیم دولتی برای انتخابات مجلس است، دولتی‌ها بدون نیاز به هیاهوی سیاسی جناح‌ها، جیب مردم نیازمند را هدف گرفته‌اند و در حال رای‌سازی برای خود و حامیان‌شان در انتخابات مجلس هستند.

حال به این مسئله آغاز مجدد سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد را هم اضافه کنید و کانیداتورهای دولت در انتخابات آتی مجلس را در کنار محمود احمدی‌نژاد در این سفرها بیابید.

در کنار این هدف‌گذاری هوش‌مندانه، به موضع‌گیری‌های اخیر دولتیان هم توجه کنید، ویژه‌نامه «خاتون» و اعتراض به گشت‌های «ارشاد» را نیر در کسب رای برای آن‌ها در نظر بگیرید.

و در آخر نام جریان انحرافی و استقبال این جریان از پر‌رنگ شدن این نام را نیز مد نظر قرار دهید، جریان انحرافی در اولین نگاه، در ذهن جریانی را به تصویر می‌کشد که هم‌راه با نظام نیست و با نظام زاویه دارد، همین زاویه داشتن با نظام هم می‌تواند آرای برخی از مردم را جذب این گروه کند.

به نظر می‌رسد در کوران درگیری‌های سیاسی اصول‌گرایان و در سکون سیاسی اصلاح‌طلبان، مشایی سیاست‌مدار، قدم زدن در راه انتخابات مجلس را آغاز کرده است، قدم‌هایی که با برنامه‌ریزی برداشته شده است و به نظر می‌رسد تا روز آخرهم برای قدم به قدم آن برنامه‌ریزی شده باشد.

درگیری‌های اصول‌گرایان و سکون اصلاح‌طلبان اگر تا روزهای پایانی انتخابات مجلس ادامه داشته باشد، می‌توانیم شاهد حضور چشم‌گیر مشایی و تیم‌اش در مجلس باشیم.


 


کیومرث سجاد/ رادیوکوچه

«فارکس» (Foreign Exchange) بازار تبادل ارزهای خارجی است که با روزی سه تریلیون دلار تبادل پول به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان، 40 درصد از تجارت الکترونیک دنیا را به خود اختصاص داده‌ است. دلار آمریکا، پوند انگلیس، فرانک سوئیس، ین ژاپن، یورو و دلار کانادا و استرالیا ارزهای اصلی هستند که در بازار فارکس بیش ‌از ارزهای دیگر مورد معامله قرار می‌گیرند.

در بازار فارکس شما می‌توانید به صورت شبانه‌روزی و 5 روز در هفته و تنها با داشتن یک دست‌گاه رایانه و اینترنت به خرید و فروش ارز بپردازید. نداشتن محدودیت زمانی و مکانی و امکان ورود با هر مقدار سرمایه برای همه‌ی افراد از مزایای این بازار جهانی بوده که توانسته است عده‌ی زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کند.

آن‌چه که به زبان ساده ما را به سود می‌رساند فروش یک ارز در قیمت بالا و خرید آن در قیمت پایین و یا برعکس یعنی خرید یک ارز در قیمت پایین و فروش آن در هنگامی است که قیمت‌اش افزایش می‌یابد. آن‌چه که به‌عنوان خرید و فروش ارز در فارکس مطرح می‌شود در واقع تبدیل یک ارز به ارز دیگر است. همان‌گونه که در دنیای واقعی نیز شاهد آن‌ هستیم وقتی به یک صرافی مراجعه می‌کنیم می‌خواهیم یک ارز را به ارز دیگری (مثلن دلار را به یورو) تبدیل نماییم در بازار فارکس نیز بدیهی است که این‌چنین است.

فارکس این امکان را به کاربران مبتدی خود می‌دهد تا با ایجاد حساب کاربری آزمایشی همانند بازی‌گران واقعی به انجام معامله در این بازار بپردازند و تونایی‌ها و آموخته‌های خود را به بوته‌ی آزمایش بگذارند.

بازی‌گر می‌تواند هر زمانی که می‌خواهد وارد بازی واقعی شده و با انتخاب یک کارگزار (بروکر) وارد بازار فارکس شود. بروکرها شرکت‌هایی هستند که سفارش‌های ما را از طریق بانک‌ها انجام می‌دهند. بروکر دستورات خرید و فروش ما را به بازار منتقل کرده و در ازای این‌کار کمیسیون دریافت می‌کند.

اما قبل از شروع بازی باید بدانید که فارکس قوانینی دارد که باید آن‌ها را بدانیم. مانند بازار حقیقی ارز نیست که ما ارزی را بخریم و منتظر شویم تا گران شده و بفروشیم. ممکن است در هر ساعت چندین دلار ضرر و یا سود کنیم و اگر آشنا به قوانین بازی نباشیم به راحتی در عرض چند ساعت همه‌ی پول خود را از دست بدهیم. قوانین مانند این‌که با چند درصد سرمایه خود وارد بازی شویم؟ در چه شرایطی نمودار رشد ارز صعودی و یا نزولی خواهد شد و … آموزش‌هایی‌ست که بدون آن‌ها نمی‌توان وارد دنیای پر درآمد فارکس شد.

با تمام سودآوری فارکس نباید فراموش کرد که تعداد بازندگان این بازی بیش‌تر از برندگان آن هستند و برنده بودن در این بازی نیازمند تجربه، دانش، مهارت زیادی‌ست که بدون تلاش و ممارست فراوان به‌دست نخواهد آمد. در ضمن نرم‌افزارهایی هم هستند که با خرید آن‌ها می‌توان درصد ریسک فعالیت در این بازار را تا حدود زیادی پایین‌ آورد.

برخلاف تصور سنتی‌ آن‌هایی که آشنایی کافی با این بازار ندارند، فارکس نه‌تنها قمار و یا یک بازی مبتنی بر پایه شانس نیست که بزرگ‌ترین تجارت الکترونیک و اینترنتی قرنی محسوب می‌شود که اگر پیش‌رفت‌ها و تغییرات لحظه‌به‌لحظه‌ی آن را نپذیریم از صحنه‌ی تجارت و کسب‌و کار آن حذف خواهیم شد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، 29 اوت، شش تن از اعضای فعال انجمن صنفی معلمان کردستان به دادگاه انقلاب احضار شده‌اند.

به گزارش هرانا، کمال فکوریان٬ علی قریشی‌٬ مصطفی سربازان‌٬ پرویز ناصحی‌٬ عزت نصرتی ظهر روز گذشته از طریق تماس تلفنی به دادگاه انقلاب سنندج احضار شدند.

شایان ذکر است که فعالین مذکور باید روز سه‌شنبه راس ساعت هشت صبح در شعبه چهارم بازپرسی دادگاه انقلاب حاضر شوند.


 


خبر / رادیو کوچه

دولت الجزایر روز سه‌شنبخ، 30 اوت،‌ از تصمیم خود در پناه دادن به صفیه قذافی، همسر معمر قذافی، و سه تن از فرزندان او دفاع کرده است.

مراد بن مهیدی، نماینده الجزایر در سازمان ملل گفت کشورش بر اساس معیارهای انسان‌دوستانه به این افراد پناه داده است.

وی گفت هیچ‌یک از آن‌ها در فهرست افراد تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی نیستند.

اما شورای ملی انتقالی لیبی گفته است اعضای خانواده معمر قذافی باید به لیبی مسترد شوند و تصمیم الجزایر را تعرض خوانده است.

بیشتر بخوانید:

«کشته شدن خمیس پسر معمر قذافی»


 


سه‌شنبه  8شهریور  90/  30 اوت 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم‌ تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات سه‌شنبه ایران

پس نشینی تند- «آن‌سوی دیگر زیبا»- اکبر ترشیزاد

بخش اول خبرها

تکنو کوچه- «فارکس بزرگ‌ترین تجارت الکترونیک دنیا»- کیومرث سجادی

گزارش روز کابل- «از مخالفان می‌خواهیم دست از برادرکشی بردارند»-  آرین

تمام رخ- «مشایی در سایه به دنبال کرسی‌های مجلس»- آرش حسینی‌پژوه

روزنگاشت- «از دورها با صدای او» محبوبه شعاع

بخش دوم خبرها

دایره‌ی شکسته- «حجله‌ی وحشت»- مه‌شب تاجیک

مجله جاماندگان- «بیداری بخت چپ‌ها»- شراره سعیدی

بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

ماموران امنیتی عصر روز یک‌شنبه، 28 اوت، یک شهروند بهایی به نام مسعود محمودی ساکن شیروان را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش هرانا، نیروهای امنیتی این شهروند بهایی را در منزل یکی از شاگردانش بازداشت کرده‌اند.

پس از بازداشت مسعود محمودی شهروند بهایی نیروهای امنیتی با حکمی از دادسرای بجنورد به منزل وی در شیروان مراجعه کرده و ضمن تفتیش و فیلم‌برداری از محل، بعضی از وسایل شخصی و مذهبی و را ضبط می‌کنند.

قابل ذکر است در اوایل تابستان سال جاری، نام‌برده در اداره اطلاعات بجنورد در رابطه با دانش‌گاه مجازی بهاییان مورد بازجویی قرار گرفته و از وی خواسته شده بود که تعهدی مبنی بر عدم هم‌کاری با دانش‌گاه آن‌لاین امضا کند که وی از امضا تعهد مزبور خودداری کرده است.


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

نهم شهریور برابر با سال‌روز درگذشت «فرهاد مهراد» خواننده، آهنگ‌ساز و نوازنده پاپ راک ایرانی است. وی زاده سال 1322 خورشیدی بود و در چنین روزی در سال 1381 در اثر بیماری هپاتیت‌سی درگذشت. فرهاد که از خوانندگان راک ایرانی بود، نخستین آلبوم راک اند رول ایران را منتشر ساخت. از معروف‌ترین آهنگ‌های او  می‌توان به «جمعه»، «کودکانه»، «وحدت»، «گنجشکک اشی مشی» و «شبانه» اشاره کرد.

«فرهاد مهرداد» معروف به «فرهاد» در  بیست‌و‌نهم دی‌ماه سال ۱۳۲۲ در لنگرود،گیلان متولد شد. پدرش «رضا مهراد»، کاردار ایران در کشورهای عربی بود و  فرهاد تا هشت سالگی که به هم‌راه خانواده به تهران بازگشت در عراق زندگی می‌کرد. سه سال بیشتر نداشت که علاقه به موسیقی او را وادار می‌کرد تا پشت در اتاق برادرش بنشیند و تمرین ویلون او و دوستانش را گوش کند، یکی از دوستان برادرش متوجه این علاقه فرهاد به موسیقی شد و از خانواده فرهاد خواست که سازی برای او تهیه کنند.

با اصرار برادرش یک ویولن‌سل برای او تهیه کردند و تمرینات فرهاد آغاز شد. ولی عمر تمرینات او با ویولن‌سل از سه جلسه فراتر نرفت و دست روزگار ساز او را شکست. و به قول خودش: «ساز صد تکه و روح من هزار تکه شد.» در سال‌های مدرسه استعداد فرهاد در زمینه ادبیات آشکار و ادبیات تبدیل به دل‌مشغولی او شد و در آستانه ورود به دبیرستان تمایل به تحصیل در رشته ادبیات پیدا کرد.

اما به رغم نمرات ضعیفش در دروسی غیر از ادبیات و زبان انگلیسی، مخالفت عموی بزرگش در غیاب پدر، او را مجبور به ادامه تحصیل در رشته طبیعی کرد و عاقبت دل‌سپردگی به ادبیات و بی‌علاقگی به دروس سبب شد تا در کلاس یازدهم ترک تحصیل کند. فرهاد بعد از ترک تحصیل با یک گروه نوازنده ارمنی آشنا شده بود و با استفاده از سازهای آن‌ها به صورت تجربی نواختن را آموخت و مدتی بعد به عنوان نوازنده گیتار در همان گروه شروع به فعالیت کرد. فرهاد دو سال نیز به انگلستان رفت و در آن‌جا با موسیقی پاپ آن سال‌های انگلستان آشنا شد.

پس از بازگشت به ایران فرهاد اولین اجرای موسیقی خود را در «هتل ریمبو» در خیابان ایران‌شهر تهران اجرا کرد. سپس به اجرای برنامه در رستوران کوچینی ادامه داد و در آن‌جا به فرهاد بلک‌کتس مشهور شد. در این دوران در کافه‌های مختلف تهران به خواندن آوازهایی از گروه‌های معروف موسیقی آن زمان از جمله «بیتل‌ها»، «الویس پریسلی»، و «ری چارلز» می‌پرداخت. در همین دوره ترانه «اگه یه جو شانس داشتیم» را برای دوبله فیلم «بانوی زیبای من» خواند که در فیلم استفاده شد.

در ۱۳۴۸ فرهاد برای ترانه «مرد تنها» (با آهنگ اسفندیار منفردزاده و شعر شهیار قنبری) در فیلم «رضا موتوری» به کارگردانی «مسعود کیمیایی» آواز خواند. این ترانه در سال ۱۳۴۹ هم‌زمان با اکران فیلم به شکل صفحه موسیقی منتشر شد. در ۱۳۵۰ ترانه «جمعه» را برای فیلم «خداحافظ رفیق» به کارگردانی «امیر نادری» خواند، در ۱۳۵۱ ترانه «خسته» را برای فیلم «زنجیری»، و در ۱۳۵۶ ترانه «سقف» را برای فیلم «ماهی‌ها در خاک می‌میرند» اجرا کرد.

در اوایل دهه پنجاه فرهاد با دختری به نام «مونیکا» آشنا شد و با او ازدواج کرد اما سرانجام این ازدواج جدایی بود. بعدها یعنی در اواخر همین دهه با «پوران گلفام» ازدواج کرد و تا پایان عمر با او زندگی کرد. فرهاد هم‌چنین به عنوان یکی از سیاسی‌ترین خوانندگان ایران شناخته می‌شود. وی در اوایل دهه ۱۳۵۰ شعرهایی با مضامین سیاسی می‌خواند و مدتی زندانی سیاسی بود که بعدها  از انقلابیون شد او تا سال ۱۳۵۷ و قبل از انقلاب ایران کنسرت‌های فراوانی اجرا کرد و در بهمن ۱۳۵۷ هم‌زمان با انقلاب ترانه معروفش «وحدت» را ضبط کرد.

اما فرهاد پس از انقلاب مدت‌ها از کار منع شد تا بالاخره در ۱۳۶۹ آلبوم «خواب در بیداری» را منتشر کرد که چند ترانه فارسی و چند ترانه انگلیسی داشت. در این نوار فرهاد پیانو هم می‌نواخت و بعضی از آهنگ‌ها را هم خود ساخته بود و توانست در سال ۱۳۷۴ اولین کنسرتش بعد از انقلاب را در «کلن» اجرا کند.

در ۱۳۷۶ آلبوم «وحدت» فرهاد نیز منتشر شد که شامل ترانه‌های دهه ۱۳۵۰ او بود و در ۱۳۷۷ توانست در هتل شرق تهران کنسرت اجرا کند و آلبوم «برف» را نیز منتشر ساخت. پس از انتشار این آلبوم  فرهاد درصدد تهیه آلبومی با نام «آمین» بود که ترانه‌هایی از کشورها و زبان‌های مختلف را در بر می‌گرفت.

اما از مهرماه ۱۳۷۹ بیماری فرهاد جدی شد. او به بیماری هپاتیت سی مبتلا بود و در نتیجه عوارض کبدی ناشی از آن، در خرداد ۱۳۸۱ برای درمان به فرانسه رفت و در نهم شهریور همان سال پس از مدتی اغما در بیمارستان، در سن پنجاه و نه سالگی درگذشت و در سیزدهم شهریور در «گورستان تیه» در پاریس دفن شد.

فرهاد که از خوانندگان راک ایرانی بود، نخستین آلبوم «راک اند رول» ایران را منتشر کرد و آن‌چه فرهاد را از دیگر هم‌دوره‎هایش متمایز می‎کند، ترانه‎های پوچ‌گرا و فرهنگ خیابانی است که در موسیقی او متبلور شده ‎است. این عناصر در ترانه مشهور «کودکانه» بیش از پیش نمود دارد.

دو سال بعد از درگذشت فرهاد مجموعه‌ای تحت عنوان «فرهاد159» شامل آلبوم‌های «سبز و سفید و خط خطی»، «آلبا»، «بازم صدای نی میاد» و «به گفت‌گوی تو از او» منتشر شد که دربرگیرنده بسیاری از آثار او به هم‌راه چند مصاحبه از محدود مصاحبه‌هایش بود. به دنبال انتشار این مجموعه در سال 1387 آلبومی با نام «از دورها با صدای او» منتشر شد که در سن بیست‌و‌دو سالگی به صورت خانگی ضبط کرده و به عنوان هدیه برای خواهرش که در لندن سکونت داشت فرستاده بود.

تا به امروز آثار بسیاری پیرامون فرهاد مهرداد ساخته شده است که از این میان می‌توان به وب‌سایت فرهاد به سرپرستی پوران گلفام، یادنامه فرهاد به کوشش «شهاب ذوالریاستین»، فیلم برف به کارگردانی «مهران زینت‌بخش» و فیلم آمین به کارگردانی پوران گلفام اشاره کرد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

آثار ماندگار مردان موسیقی ایران

بیوگرافی فرهاد به کوشش جواد بخشی


 


خبر / رادیو کوچه

پارلمان ژاپن روز سه‌شنبه، 30 اوت، به نخست وزیری یوشی‌شیکو نودا رای اعتماد داده است.

مجلس نمایندگان ژاپن در جلسه امروز با اکثریت آرا با نخست وزیری آقای نودا موافقت کرد. سنای ژاپن نیز ساعاتی بعد با این انتصاب موافقت کرد.

در پی استعفای نائوتوکان، نخست وزیر پیشین ژاپن که پس از انتقادها نسبت به عمل‌کردش در زلزله اخیر از سمتش کناره گرفت، رقابت‌های درون حزبی برای تعیین جانشین او روز دوشنبه برگزار شد و نودای ۵۴ ساله که پیش‌تر وزیر دارایی بود به ریاست حزب حاکم دموکرات برگزیده شد.

بیشتر بخوانید:

«انتخاب نخست وزیر جدید ژاپن»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خارجی، به نقل از شاهدان عینی بعد از نماز عید فطر، از عیدهای مسلمانان، سه‌شنبه، 30 اوت، ‌نمازگزاران دست به تظاهرات ضددولتی زده‌اند.

به گزارش الجزیره، در مناطق مختلف سوریه از جمله در حومه‌های دمشق، پایتخت، هزاران نفر به خیابان‌ها آمده و خواستار کنار رفتن دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، شده‌اند.

به گفته فعالان سوری، نیروهای امنیتی در چند شهر به سوی مردم آتش گشوده‌اند و در درعا واقع در جنوب سوریه سه نفر را کشته‌اند. تعدادی نیز در اثر این تیراندازی‌ها مجروح شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«حملات نیروهای امنیتی سوریه به چندین شهر»


 


رادیو کوچه

1348 خورشیدی- «سیدضیاالدین طباطبایی» روزنامه‌نگار و نخست‌وزیر ایران در 80 سالگی درگذشت. وی از نوجوانی به کار روزنامه پرداخت. سابقه تحصیل در فرانسه داشت. درگیری دکتر مصدق با او از صحنه‌های جالب تاریخ سیاسی معاصر ایران است.

سیدضیالدین پسر میرزاعلی آقا یزدی هفتم مهرماه 1288 خورشیدی (1909 میلادی) روزنامه «شرق» را به مدیریت خود به زبان‌های فارسی و فرانسه منتشر کرد که پس از لغو پروانه از 15 مهر سال بعد، روزنامه «برق» را به جای آن نشر داد. 28 اسفند 1296 هجری (مارس 1918 میلادی) درصدر یک هیت از جانب «وثوق‌الدوله» به روسیه اعزام شد تا زمینه امضای قراردادی را فراهم کند. درباره آن‌چه که در این سفر دیده بود و دگرگونی ناشی از انقلاب بلشویکی در روسیه گزارشی را ارایه داد. پس از روزنامه «برق»، سیدضیاالدین روزنامه «رعد» را منتشر کرد.

در زمان «احمد شاه» نخست وزیر شد که در این مدت روزنامه‌ها را بست و بسیاری از مقامات و نخست وزیران پیشین را زندانی کرد. دکتر مصدق که در آن زمان استان‌دار فارس بود به احمدشاه که حکم نخست وزیری سیدضیا را امضا کرده بود اعتراض کرد و از همان زمان درگیری این دو سیاست‌مدار آغاز شد.

در ۱۳۳۵ مدتی زندانی شد و از آن پس از سیاست دوری کرد و در آبادی سعادت آباد در شمال غربی تهران زندگی کرد.

1871 میلادی- «ارنست راترفورد»   ( Ernest Rutherford)فیزیک‏دان انگلیسی و پدر انرژی هسته‏ای در زلاندنو به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاهش راهی کمبریج در انگلستان شد و از سال 1919 به استادی فیزیک تجربی دانش‌گاه کمبریج دست یافت.

رادرفورد در این هنگام، تحقیقات و مطالعات خود را در راه تجزیه و تحلیل تشعشعات رادیواکتیو متمرکز و در اوایل کار تحقیقاتی خود، با انجام آزمایشی که فکر آن از خود وی بود، دو تابش رادیواکتیوی ناهمانند، شناسایى کرد. وی اشعه اول را که تابشی با بار الکتریکی مثبت بود و به سهولت در مواد جذب می‏شد اشعه «آلفا» نام داد و اشعه دوم را که تابشی با بار الکتریکی منفی بود و تشعشع کم‌تری ایجاد می‏کرد اما قابلیت نفوذ آن در مواد، زیاد بود، اشعه «بتا» نامید. رادرفورد هم‏چنین پس از چندی اشعه سومی را که شبیه پرتوهای ایکس بود و نافذترین تابش را داشت، پرتو «گاما» نام‏گذاری کرد.

رادرفورد در سال 1903‌ به عضویت انجمن سلطنتی لندن درآمد و در سال 1904‌ نخستین کتاب خود به نام «فعالیت تشعشعی» را منتشر کرد. در دانش‌گاه منچستر، رهبر گروهی شد که به سرعت دست به کار تدوین نظریه‏های تازه درباره ساختار اتم زد. وی در سال 1908به دلیل تحقیق در زمینه فعالیت تشعشعی عناصر، موفق به اخذ جایزه نوبل شیمی شد. بزرگ‏ترین دست‏آورد علمی رادرفورد در این سال‏ها، کشف ساختار هسته اتم بود.

1914 میلادی- در حالی که فقط یک ماه از آغاز جنگ بزرگ که به جنگ جهانی اول شهرت یافت‌، می‌گذشت ارتش امپراتوری آلمان‌، ارتش روسیه تزاری را در منطقه «تاننبرگ» (Tannenberg)  در هم شکست.

در روز اول اوت سال 1914 میلادی آلمان به روسیه و در روز دوم اوت به فرانسه اعلان جنگ داد. در روز 4 اوت ارتش آلمان بی‌طرفی بلژیک را نقض کرد و لشکرهای آلمانی وارد خاک این کشور شدند. در پی حمله آلمان به خاک بلژیک‌، بریتانیا نیز در کنار فرانسه و روسیه با آلمان وارد جنگ شد. فرانسوی‌ها از روسیه خواستند به خاک آلمان حمله کند تا این کشور ناگزیر به جنگ در دو جبهه شود. بنابراین دو سپاه روسیه در نیمه ماه اوت سال 1914 میلادی ایالت پروس شرقی آلمان  را مورد حمله قرار دادند. در روز 20 اوت، قوای نظامی دوم آلمان ناگزیر به عقب‌نشینی شد.

فرانسوی‌ها که به شدت تحت فشار قرار گرفته بودند، از کاهش نیروهای آلمانی استفاده کردند تا مواضع خود را تحکیم کرده و مانع از اشغال کشورشان شوند. آلمانی‌ها متوجه شدند دو سپاه روسیه در فاصله دورتری از آن‌چه که تصور می‌کردند‌، قرار دارند. آلمانی‌ها بیش از 90000 سرباز روس را اسیر کرده و 500 قبضه توپ را به غنیمت گرفتند. در چنین روزی ارتش امپراتوری آلمان سپاه روسیه تزاری را در منطقه تاننبرگ در هم شکست. این نخستین شکست بزرگی بود که در روزهای اولیه جنگ جهانی اول رخ داد.

1918 میلادی- هنگامی که «لنین» رهبر انقلاب بلشویکی روسیه و بنیادگذار اتحاد جماهیر شوروی پس از ایراد یک سخن‌رانی در یک کارخانه در مسکو برای کارگران، از آن‌جا خارج می‌شد یک زن با نام «فانیا کاپلان» (Fanya Kaplan) به او شلیک کرد. یکی از گلوله‌ها به ریه لنین اصابت کرده بود. در آن زمان، روسیه هنوز درگیر جنگ داخلی سرخ‌ها (کمونیست‌ها) و سفید‌ها بود.

کاپلان یک هوادار سوسیالیست و متمایل به عقاید آنارشیست‌ها بود. وی پیش از انقلاب، و پس از شرکت در یک خراب‌کاری در شهر «کی‌اف» به سیبری تبعید شده بود و 11 سال در آن‌جا به صورت زندانی به سر برده بود که لنین در سال 1917 پس از پیروزی انقلاب او را آزاد کرده بود. فانیا که پس از تیراندازی به لنین، توسط کارگران کارخانه دستگیر شده بود به عمل خود اعتراف کرد و گفت که به این علت قصد کشتن لنین را داشت که وی، جز مارکسیسم، اشکال دیگر سوسیالیسم را رد کرده و به جای بررسی و تصویب قانون اساسی تازه در مجلس موسسان مرکب از نمایندگان همه گروه‌ها، این کار حیاتی را بر عهده نمایندگان کمونیست‌ها گذاشته است که عملی دمکراتیک نیست و مغایر وعده‌های انقلاب است. «کاپلان» در دادگاه انقلاب خلق محکوم به اعدام شد.

1999 میلادی-  مردم «تیمور شرقی» برای استقلال از اندونزی رای مثبت دادند. جزیره تیمور شرقی به هم‌راه سایر جزایر اندونزی در سال 1511 به اشغال پرتغال درآمد. اما پس از آن‌که در اواسط قرن نوزدهم، هلند بر اندونزی مسلط شد، پرتغال به اشغال تیمور شرقی ادامه داد تا آن‌که در این سال، ارتش اندونزی، جای‏گزین نیروهای پرتغالی شد و این منطقه به حاکمیت اندونزی درآمد.

در پی سقوط ژنرال «سوهارتو» در سال 1998 و بحران سیاسی در اندونزی، جنبش استقلال‏طلبی در تیمور شرقی شدت یافت، طی یک همه‏پرسی بیش از 78 درصد مردم تیمور شرقی به جدایی از اندونزی و استقلال، رای دادند که این مسئله، 3 سال بعد عملی شد.

«تیمور شرقی» کشوری واقع در جنوب شرق آسیا، و شمال غرب استرالیا است و پایتخت آن دیلی (Dili) نام دارد.

 ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1360 خورشیدی- در یک بمب‌گذاری در جلسه هیت دولت در ایران، «محمدعلی رجایی» رییس‌ جمهوری وقت و «محمدجواد باهنر» نخست ‌وزیر جمهوری اسلامی کشته شدند.

1922 میلادی- ترکیه در جنگ «دوملوپینار» (Battle of Dumlupınar) یونان را شکست داد که چنین روزی در ترکیه «روز پیروزی» نام‌گذاری شده است.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

راسخون

جام جم

Iranian history


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) رییس شورای ملی انتقالی: رژیم قذافی هنوز کاملن سقوط نکرده است

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=8&id=1046425

محمود جبرئیل، رییس شورای ملی انتقالی لیبی روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط اذعان کرد: «رژیم قذافی هنوز کاملن سقوط نکرده است» وی افزود که در اختیار گرفتن کنترل طرابلس توسط مخالفان اهمیتی سمبلیک دارد. به گفته محمود جبرئیل، مخالفان هنوز نیروی کافی برای کنترل تمام کشور را در اختیار ندارند. رییس شورای ملی انتقالی لیبی اما تاکید کرد که مخالفان بر این بحران غلبه خواهند کرد. محمود جبرئیل گفت، مهم این است که ما شخص قذافی را سرنگون کردیم.

2) توافق برای پرداخت سریع هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=8&id=1046481

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دیروز در حاشیه جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران از توافق برای پرداخت سریع ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی خبر داد و گفت: «وزیر اقتصاد برای عملیاتی کردن این موضوع اعلام آمادگی کرد.» محمد نهاوندیان، دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی گفت: «جلسه دیروز شورای گفت‌و‌گو در مورد مطالبات بخش خصوصی بود و کارگروه تشکیل شده در وزارت اقتصاد در این راستا گزارش خود را ارایه کرد.»

کیهان

1) رییس شورای نظامی طرابلس: تردید نکنید انقلاب مردم لیبی اسلامی است

http://www.kayhannews.ir/900608/16.htm#other1601

رییس شورای نظامی پایتخت لیبی قیام مردم این کشور علیه رژیم «معمر قذافی» را انقلابی صددرصد اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، «عبدالکریم بالحاج»، رییس شورای نظامی طرابلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مذکور گفت، انقلابی که از 17 فوریه 2011 (27 بهمن 1389) علیه سرهنگ قذافی شروع شده، یک انقلاب به تمام معنا اسلامی است.

2) خوئینی‌ها باز هم دنده عقب گرفت

http://www.kayhannews.ir/900608/2.htm#other209

محمد موسوی خوئینی‌ها که چند روز پیش گفته بود «هدف اصلاح طلبان فقط جمهوری اسلامی است»، برای بازداشتن محافل ضدانقلاب از ادامه انتقادات به خود روی‌کردش را تغییر داد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ یکی از مخاطبان وبلاگ‌اش با ابراز امیدواری برای آزادی سران و فعالان جریان فتنه، اعتراض را حق آنان دانسته و با تعبیر پروژه براندازی سال 88 به یک «سو‌تفاهم» گفته است: «امیدوارم سو‌تفاهم‌ها از میان برداشته شود و نه تنها این دو عزیز گرامی بلکه تمام زندانیان سیاسی در رابطه با انتخابات 88 آزاد شوند، علت این‌که می‌گویم سو‌تفاهم این است که همه آن‌ها در یک انتخابات قانونی شرکت کرده‌اند و به نتایج اعلام شده اعتراض داشته و دارند و اعتراض هم حق آنان بوده است، ولی آنان ناروا متهم به براندازی و… شده‌اند، در حالی که یقینن آنان مبرا از چنین اتهامی هستند.»

جام جم 

1) فرار زن و 3 فرزند قذافی به الجزایر

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100852769447

دولت الجزایر شام‌گاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای رسمن ورود صفیه، همسر سرهنگ معمر قذافی و سه تن از فرزندان دیکتاتور لیبی به این کشور را تایید کرده است.

2) تغییر جدید در ساختار وزارت خارجه

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100852733805

در جهت ایجاد تغییرات ساختاری منطبق با روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز افزایش کارآیی و چابک‌سازی در وزارت امور خارجه‌، تغییراتی در ساختار این وزارت‌خانه صورت گرفت که در این راستا رامین مهمانپرست به عنوان سخن‌گو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه منصوب شد.

آفرینش

1) سخن‌گوی وزارت خارجه: ارتباط دادن حوادث سوریه با نیروی قدس فرافکنی اتحادیه اروپاست

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=88040

سخن‌گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعای اتحادیه اروپایی در ارتباط دادن حوادث سوریه با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون ارایه هیچ‌گونه سند و مدرکی را بی اساس و فرافکنی اتحادیه اروپایی خواند. به گزارش خانه ملت، به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، رامین مهمانپرست در این رابطه اظهار داشت: «همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم دولت و ملت سوریه از رشد و بلوغ سیاسی و اجتماعی کافی برخوردار بوده و خودشان توانایی حل مشکلات‌شان را دارند و جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حاکمیت کشورها هرگونه نقشی در مسایلی داخلی آن کشور را کذب محض می‌داند.»

وی ضمن رد اتهامات مطرح شده تصریح کرد: «متاسفانه اتحادیه اروپایی در روی‌کرد خود در تحولات منطقه به معیارهای دوگانه متوسل شده و تلاش می‌کند افکار عمومی جهانی را از نقض حقوق بشر توسط رژیم‌های مورد حمایت خود در منطقه منحرف کند.»

2) انتقاد شدید نچیروان بارزانی از پژاک و پ.ک.ک

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=88033

نچیروان بارزانی معاون حزب دموکرات کردستان عراق در مصاحبه ای اختصاصی با سایت روداو ( Rudaw) از اقدامات مسلحانه تروریست‌های پژاک و پ.ک.ک علیه ایران و ترکیه به شدت انتقاد کرد. به گزارش عصر ایران‌، بارزانی با اشاره به مشکلاتی که این دو گروه در منطقه کردستان عراق برای مردم این منطقه به وجود آورده‌اند، گفت :‌ «ما الان مسوول امنیت و رفاه مردم کردستان عراق به ویژه مردمی هستیم که در مناطق مرزی ایران و ترکیه زندگی می‌کنند و نباید اقدامات پژاک و پ.ک.ک سبب شود این مناطق تحت حمله ایران و ترکیه قرار گیرند.» وی تاکید کرد‌:‌ «من بارها گفته‌ام و باز تاکید می‌کنم گروه پژاک باید به اقدامات مسلحانه خود خاتمه دهد.»

رسالت

1) رییس سازمان انرژی اتمی‌: حاضریم سوخت دیگران را تامین کنیم

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=73796

رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «اکنون در مقطعی از پیش‌رفت قرار داریم که باید با ما مذاکره کنند که برای دیگران سوخت مورد نیاز را تامین کنیم یا این‌که با ایران شریک شوند و اگر می‌خواهند و حاضر به سرمایه‌گذاری هستند، دانش فنی خود را به اشتراک بگذاریم.»

2) بهمنی خبر داد: تورم مرداد، حداکثر 17.2 درصد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=73813

رییس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مرداد امسال را حداکثر 17.2 درصد پیش‌بینی کرد و گفت: «براساس آخرین محاسبات از نرخ تورم  16.3 درصدی تیرماه امسال، 4.5 درصد ناشی از هدف‌مندی به صورت مستقیم و 1.9 درصد ناشی از عوامل غیرمستقیم است.»

محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر در مورد طرح جدید نمایندگان مجلس برای اعلام دوباره نرخ تورم و رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی در کنار مرکز آمار گفت: «بانک مرکزی که پیش از این نیز نرخ تورم را اعلام می‌کرد و تلاش خود را در این زمینه به‌کار می‌بست، در همان زمان هم که عنوان کردند بانک مرکزی دیگر نرخ تورم را منتشر نکند، مطرح کردیم که بانک مرکزی طی حدود 80 سال گذشته نرخ تورم را همواره اعلام کرده است.»

دنیای اقتصاد

1) رییس شورای اصناف کشور: دیگر اعتراض پارچه فروشان را پی‌گیری نمی‌کنیم

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=267591

 یک ماه پس از اعتراض پارچه فروشان بازار تهران به نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده که به تعطیلی این بازار منجر شده است، رییس شورای اصناف می‌گوید: «شرط اصلی پی‌گیری خواسته‌های پارچه‌ فروشان، باز‌شدن واحد‌های صنفی و ادامه‌ فعالیت‌های روزمره بازار بود که با انجام نشدن این شرط اصلی توافق پارچه ‌فروشان با شورای اصناف کشور، خواسته‌های آن‌ها نیز دیگر از سوی شورای اصناف پی‌گیری نمی‌شود.»

2) نوسان شدید در بازار طلا

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=267585

دیروز پس از بازگشایی بازار جهانی طلا، قیمت هر اونس طلا با نوسان شدید روبه‌رو بود، به نحوی که ابتدا با بیش از 40 دلار سقوط به زیر 1800 دلار بازگشت، اما بلافاصله جهت قیمت‌ها معکوس شده و در ادامه در حول و حوش 1800 دلار، ‌نوسان قیمت ادامه یافت. این در حالی است که به رغم این نوسان نزولی، قیمت سکه در بازار تهران افزایش یافت. به نظر می‌رسد سقوط بی‌سابقه طلا در هفته گذشته باعث سردرگمی بازار شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، احمد شهید گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، کار نگارش نخستین گزارش خود را به پایان رسانده است.

به گزارش جرس، الهه هیکس مدیر گروه حقوق بشر و برنامه‌ریزی در نیویورک ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: «آقای شهید که از ابتدای ماه آگوست ماموریت‌اش را آغاز کرده‌، در گزارش خود به کارنامه ایران طی ۶ ماه گذشته یعنی از اسفند ۱۳۸۹(‌ماه مارس) تا شهریور ۱۳۹۰ (‌سپتامبر) پرداخته و قرار است گزارش او در نشست ماه اکتبر مجمع عمومی سازمان ملل قرائت شود.»

به گفته وی، گزارش بعدی احمد شهید از وضعیت حقوق بشر ایران در ماه مارس (‌اسفند ۱۳۹۰) به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه خواهد شد.خانم هیکس از قربانیان نقض حقوق بشر و سازمان‌های حقوق بشری خواسته است شکایت‌هایشان را به دفتر گزارش‌گر ویژه ارسال کنند. او تاکید دارد که «مسئله مهم ارسال اطلاعات مستند برای گزارش‌گر است و اطلاعات باید به صورت یک لایحه حقوقی تنظیم شود.»

به گفته وی «اگر پرونده خاصی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، آقای شهید می‌تواند از مقام‌های جمهوری اسلامی درباره آن سوال کند.» هیکس با اشاره به گزارش‌های نگران‌کننده درباره مهدی کروبی از رهبران جنبش مردمی ایران موسوم به جنبش سبز می‌گوید: «اگر وضعیت آقای کروبی حادتر شود، باید از آقای شهید خواست که در این زمینه پادرمیانی کند.»

وی تاکید دارد که «کار اطلاع‌رسانی درباره موارد نقض حقوق بشر باید به طور سیستماتیک ادامه یابد و مستندات آن به دفتر گزارش‌گر ویژه ارسال شود.»

احمد شهید در نشست روز جمعه ۲۷ خرداد شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو سوییس به عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر ایران انتخاب شد.

احمد شهید پس از آغاز ماموریت به عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر در امور ایران از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که امکان سفر او را به ایران را فراهم کنند اما درخواست او با پاسخ منفی مقام‌های تهران هم‌راه شده است.

 بیشتر بخوانید:

«مهدی کروبی به مکانی دیگر منتقل شد»

«نامه به گزارش‌گر ویژه حقوق بشر در حمایت از روزنامه‌نگاران ایرانی»


 


خبر / رادیو کوچه

سرهنگ المهدی الحارکی یکی از فرماندهان میدانی نیروهای مسلح انقلابیون لیبی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های خارجی از کشته شدن خمیس پسر معمر قذافی رهبر لیبی در درگیری‌های نزدیک طرابلس خبر داده است.

در همین حال شورای ملی انتقالی لیبی از مقام‌های الجزایر خواست خانواده قذافی را که به این کشور گریختند باز‌گردانند و پناه دادن به این خانواده را اقدامی خصمانه توصیف کرد.

به‌ گزارش العربیه، سرهنگ المهدی الحارکی فرمانده گردان طرابلس وابسته به انقلابیون لیبی گفت اطلاعاتی موثق در دست دارد که خمیس قذافی در درگیری‌های نزدیک شهر بنی‌ولید زخمی شد. به گفته او پسر قذافی پس از آن به بیمارستان انتقال داده شد و در آن جا جان باخت و در همان منطقه به خاک سپرده شد. او اما از زمان این حادثه سخنی به میان نیاورد و در عین حال تاکید کرد که بسیاری از فرماندهان بلندپایه دست‌گاه امنیتی و نظامی قذافی خود را تحویل داده و بازجویی از آن‌ها در جریان است.

به گزارش رویترز، از سویی دیگر یک مسوول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته است که ایالات متحده تا‌کنون نتوانسته است کشته شدن خمیس قذافی را از منابع مستقل تایید کند.

پیش‌تر لویس اوکامبو دادستان دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی گفته بود که ممکن است درخواست بازداشت خمیس قذافی را به اتهام دست داشتن در جنایت‌های جنگی صادر کند.

بیشتر بخوانید:

«همسر و سه فرزند قذافی به الجزایر گریخته‌اند»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس آخرین گزارش‌ها، توفان استوایی آیرین تاکنون باعث مرگ 37 تن در آمریکا شده است و مقام‌ها اخطار می‌دهند که سیل می‌تواند تا سه روز دیگر در شمال شرقی این کشور ادامه یابد.

با ورود آیرین به بخش شرقی کانادا، هم‌اکنون عملیات پاک‌سازی در بخش‌هایی از آمریکا شروع شده است.

بخش شمال شرقی آمریکا با سیل‌های کم‌سابقه روبه‌رو هستند و پنج میلیون خانه در این کشور قطعی برق را تجربه می‌کنند.

در نیویورک که از فاجعه جان به در برد، شبکه حمل و نقل عمومی روز دوشنبه بار دیگر به راه افتاد.

ایالت کوچک ورمانت با خسارات ناشی از بدترین سیل در یک قرن گذشته دست و پنجه نرم می‌کند، سیلی که باعث تخریب پل‌ها و زیر آب رفتن شهر برتلبورو (Brattleboro) شد.

در شهر ویلمینگتون آب رود محلی بالا آمد و تاکنون یک زن جان خود را از دست داده است.

مقام‌ها از مردم خواسته‌اند از سفر در سطح ایالت خودداری کنند و هشدار داده‌اند که جاده‌ها ممکن است آسیب‌دیده باشد.

ساختمان‌های دولت ایالتی، مدارس و دانش‌گاه‌ها روز دوشنبه بسته شد.

ساکنان نیوجرسی تا ورمانت بیش‌ترین آسیب را از توفان آیرین دیده‌اند. بیش از سه میلیون نفر در نیوجرسی، کانکتیکت و نیویورک بدون برق مانده‌اند.

سازمان موسوم به «فدراسیون مصرف‌کنندگان آمریکا» تخمین می‌زند که پرداخت بیمه به خسارت‌دیدگان متجاوز از ۷ میلیارد دلار خواهد بود.

 بیشتر بخوانید:

«آسیب پس از توفان به نیویورک، کم‌تر از حد انتظار»


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه، 29 اوت، دولت الجزایر ورود صفیه، همسر سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی و سه فرزندش به این کشور را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی الجزایر به نقل از بیانیه وزارت خارجه این کشور این چهار نفر روز دوشنبه از لیبی وارد الجزایر شده‌اند.

بنا بر این گزارش محمد، پسر سرهنگ قذافی که پیش از این از بازداشت خانگی مخالفان گریخته بود، به هم‌راه هانیبال، پسر دیگر آقای قذافی و عایشه دختر او هم اکنون در الجزایر هستند.

از حدود یک هفته پیش که مخالفان معمر قذافی وارد طرابلس، پایتخت لیبی شده‌اند تا کنون گزارشی از محل اختفای سرهنگ قذافی منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

«انقلابیون لیبی به ۳۰ کیلومتری زادگاه قذافی رسیدند»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته