-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

Latest News from 30Mail for 08/26/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/6/3

سخنگوی وزارت اومور خارجه روسیه از تصمیم ایران برای شکایت از روسیه بر سر موضوع تحویل ندادن سامانه موشکی اس ۳۰۰ ابراز شگفتی کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، الکساندر لوکاشویچ که با خبرگزاری اینترفاکس گفت‌وگو می‌کرد؛ گفت: «با توجه به روابط دوجانبه دوستانه و قدیمی دو طرف، ما تنها می‌توانیم از این مسیر مشخصی که مقام‌های ایرانی در پیش گرفته‌اند، ابراز شگفتی کنیم.»

مصاحبه آقای لوکاشویچ تنها یک روز پس از آن انجام شده است که سفیر ایران در مسکو، از شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی کیفری برای تحویل گرفتن قانونی سامانه موشکی اس ۳۰۰ سخن گفته بود.

محمودرضا سجادی، دیروز گفته بود که «از نظر ما قرارد فروش موشک‌های اس ۳۰۰ مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌شود، بنابراین ما از روسیه شکایت خواهیم کرد تا از طریق قانون آن‌ها را تحویل بدهند.»

سفیر ایران در روسیه تصریح کرده بود که شکایت ایران از روسه به پیشنهاد یک مقام روسی بوده است.

به گفته آقای سجادی، این مقام روسی پیشنهاد داده بود که ایران می‌تواند برای گرفتن سامانه موشکی اس ۳۰۰ به دادگاه بین المللی کیفری شکایت کند تا این دادگاه اعلام کند که «که تحویل سامانه اس‌۳۰۰ مغایر با قطعنامه نیست» و روسیه این سیستم را تحویل ایران دهد.

روسیه پیش از این، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت را مانع از تحویل دادن سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران عنوان کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه البته ادامه تعهد روسیه به قرارداد تحویل این سامانه موشکی را به سبب قطعنامه شورای امنیت "غیرممکن" ‌خواند و گفت: «از نظر ما اگر همکاری مشترکی در چارچوب گفت‌وگوی مستقیم برای یافتن راه حل مورد قبول دو طرف صورت می‌گرفت، بسیار سازنده‌تر بود.»

قرارداد فروش سامانه موشک‌های ضد هوایی اس ۳۰۰ در سال ۲۰۰۵ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار میان ایران و روسیه به امضا رسید اما روسیه تحویل این سامانه را به سبب مخالفت برخی از کشور‌ها از جمله آمریکا به تاخیر انداخت و در ‌‌نهایت پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ از اجرای این قرار داد سرباز زد.

منبع: بی‌بی‌سی

پیشینه:

«ایران از روسيه به دليل تحويل ندادن موشک های اس ۳۰۰ شکايت می کند»

روسیه سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران نمی‌دهد

بروجردی: روسیه اس-300 ندهد، خودمان می‌سازیم


 
 

1390/6/3

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز دو هفته پس از آنکه هدف اصلاح طلبان را "حفظ جمهوری اسلامی" عنوان کرد، در اظهار نظر جدیدی با تاکید بر این موضع خود گفت که "اصلاح طلبان با شعار علیه رهبری مخالفند".

محمد موسوی خوئینی که به عنوان یکی از چهره های محوری جناح اصلاح طلب شناخته می شود، افزود که "ما با شعار جمهوری ایرانی مخالفیم و هرگز از شعار جمهوری اسلامی در کنار استقلال و آزادی عقب نشینی نخواهیم کرد."

او این مواضع را در پاسخ به پرسش یکی از خوانندگان وبسایت شخصی خود عنوان کرده است. 

محمد موسوی خوئینی حامی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بود. او از جانب خود و رای دهندگان به موسوی می گوید که "بدون تردید بنده و دوستان و هزاران مثل ما و نیز حداقل چهارده میلیون نفر مخالف شعار جمهوری ایرانی در برابر جمهوری اسلامی هستیم و نیز مخالف شعار علیه رهبری هستیم."

وی ضمن مخالفت با شعار علیه رهبر توضیح می دهد که:  "ولی مطیع محض و تسلیم بی چون و چرا نیستیم؛ ما طرفدار چندصدایی هستیم و تک صدایی را برای جمهوری اسلامی زیانبار می دانیم."

او همچنین با انتقاد از افراد و جریاناتی که این شعارها و آتش زدن عکس آیت الله خمینی را "به پای جریان اصیل اصلاح طلب می گذارند"، خواستار ارائه فرصتی به خود و همفکرانش برای "تکذیب و دفاع" از خود شد.

به گفته آقای خوئینی، «هنوز خون جوانان وطن که برای تأسیس جمهوری اسلامی کوچه و خیابان و در و دیوار شهر را رنگین ساخته است نخشکیده است، هنوز خیل عظیم بیش از نود درصد مردان و زنان، صف در صف در سراسر ایران با برگه های آری به جمهوری اسلامی شکوه و عظمت خود را به رخ دنیا می کشند.»

او تاکید می کند که: "آنچه ما می خواهیم حفظ جمهوری اسلامی با همه هویت و حقیقت آن است."

مدیر مسئول روزنامه تعطیل شده سلام که رسانه های جناح حاکم در ایران از او به عنوان "مرد خاکستری فتنه" نام می برند، پیشتر گفته بود که اگر مردم با رضایت و حضور خود در مسیر تلاش های اصلاح طلبان، "قدرت اجرائی و اداره کشور" را به این جریان بسپرند، آنها این مسئله را به عنوان "یک وظیفه" می‌پذیرند.

روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می شود، روز گذشته با انتقاد از موسوی خوئینی از او پرسید که "چرا اعلام موضع علیه شعار انحرافی «جمهوری ایرانی» با دو سال تاخیر و پس از آن که معلوم شد فتنه سبز به هیچ وجه زنده نمی شود، صورت می گیرد؟"

منبع: روزآنلاین و آهنگ راه وبسایت شخصی موسوی خوئینی


 
 

علی‌اکبر محتشمی‌پور:
1390/6/3

علی اکبر محتشمی‌پور، مسئول کمیته صیانت از آرای موسوی در انتخابات دهم گفت وقتی در یک کشور کسانی شعار فلسطین را می دهند که بیشترین ظلم را در حق جوانهای خودشان می کنند، باید انتظار داشته باشند که با عکس‌العمل طبیعی جوانان که شعار «نه غزه نه لبنان» است روبرو شوند.

محتشمی پور که با سایت جماران گفت‌وگو می‌کرد، درباره شعار “نه غزه، نه لبنان” ابراز عقیده کرد: این شعار، شعار جوانهای ما نیست، همان جوانی که این شعار را می دهد، اگر امر دائر شود به حاکمیت مردم فلسطین یا اسرائیل، طرف مردم فلسطین را می گیرد و به هیچ وجه حاضر نیست که ظالم را تایید و مظلوم را رد کند. نه، چنین چیزی اصلا وجود ندارد.

وی گفت: این یک عکس العمل طبیعی از یک مظلوم است که کتک می خورد و زندان می افتد، کمترین عکس العملش است. می گوید آقا جان! تویی که داری شعار مظلومیت فلسطین را می دهی، چرا نسبت به مردم خودت ظلم می کنی؟ البته که معتقدم چنین شعاری را کسی قبول ندارد، یک مجموعه ی مشخصی در یک روز مشخص این شعار واکنشی را داده اند، آن هم در واکنش به آن کسانی که آمده اند و گفته اند این مردم خس و خاشاک هستند، یا در واکنش به کسانی که این برخوردها را با مردم تایید می کنند والا همین جوان در حالت عادی طرف فلسطین را می گیرد.

محتشمی پور در این گفت‌وگو، از سوء استفاده های سیاسی از موضوع فلسطین هم انتقاد کرد. به گفته او «سران و قدرت های منطقه ای و عربی از فلسطین به عنوان ابزاری برای قدرت خودشان استفاده می کرده اند.»

این چهره اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنان خود بدون اشاره مستقیم به طرح موضوع نفی هولوکاست در مجامع جهانی از سوی احمدی نژاد، گفت: جمهوری اسلامی اگر بخواهد برای فلسطین کار موثری بکند، باید در دنیا حرف برای زدن داشته باشد، گوش شنوا داشته باشد، ملت ها و دولت ها از او بشنوند، تا بتواند برای فلسطین کار کند اما اگر شما کاری کردی که هیچ کسی حرف شما را گوش نکرد، شما دیگر کاری نمی توانی بکنی!

او همچنین به این واقعیت که در حال حاضر «در رابطه ی فلسطین، ترکیه جای جمهوری اسلامی ایران را گرفته» اشاره کرد و افزود: سیاستمدارن ترکیه شعارهای بی محتوا و داغ غیر قابل اجرا نمی دهند که در نهایت خود را منزوی کنند. آنها در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی و منطقه ای از حقوق مردم فلسطین دفاع می کنند و در مقابل اسرائیل می ایستند.

منبع: کلمه


 
 

1390/6/3

تیم والیبال دانش آموزان دختر ایران با شکست ماکائو در جمع چهار تیم برتر قاره آسیا قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این تیم توانست در سومین دیدار خود در بازیهای آسیایی تایلند در سه ست متوالی تیم ماکائو را شکست دهد.

نماينده ایران كه اولين دوره حضورش را در اين رقابت ها تجربه مي كند، پيش از اين تيم هاي هنگ كنگ و سنگاپور را با همين نتيجه شكست داده بود.

قرار است تيم واليبال دانش آموزاان دختر ايران امروز پنج شنبه براي راهيابي به ديدار نهايي به مصاف تيم تايلند كه ميزبان مسابقات است، برود.

منبع: ایرنا


 
 

شورای هماهنگی راه سبز امید با استقبال از سقوط حکومت لیبی:
1390/6/3

شورای هماهنگی راه سبز امید به‌مناسبت پایان حکومت قذافی، بیانیه‌ای صادر کرد و با دعوت دوباره سبزها به سر دادن فریاد «الله اکبر»، این فریاد را ندای هشداردهنده‌ی دیگری برای خودکامگان ایران دانست.

این شورا چهار روز قبل در بیانیه‌ای با اشاره به در پیش بودن روز قدس و قیام مردم منطقه علیه مستبدانی که به دروغ پرچم مبارزه با اشغالگران اسرائیلی را به دوش می‌کشند، از مردم ایران دعوت کرده بود در ساعت ۱۰ شامگاه پنجشنبه سوم شهریورماه (امشب)، با سر دادن ندای تکبیر و برائت از خودکامگی، به ابراز همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و سوریه بپردازند، انزجار خود از سلطه‌ی هرگونه ستم و کردار غیر دموکراتیک را ابراز دارند و سیاست منافقانه‌ی حاکمیت در قبال آنچه در منطقه می گذرد را برملا کنند.

اکنون شورای هماهنگی در بیانیه‌ی جدید خود که در واکنش به سقوط دیکتاتور لیبی صادر شده، پرسیده است: آیا نظام غیردموکراتیک حاکم بر سوریه، و رهبر خودکامه‌ی آن، بشار اسد، و نیز صاحبان قدرت نامشروع در ایران و خودکامگان و تمامیت‌خواهان ایران از فرجام قذافی و حکومت سرکوبگر او درس می‌‌آموزند؟ یا می‌کوشند با وجود مخالفت و اعتراض اکثریت شهروندان خویش، به اقتدار متکی بر سلاح و سرکوب و ارعاب و خشونت خود ادامه دهند و بیگناهان بیشتری را به حبس و بند کشند یا زمین را از خون آنان سرخ‌فام سازند؟

در این بیانیه همچنین آمده است: شورای هماهنگی راه سبز امید از «سبز»های آزادی‌خواه ایران می‌خواهد به هر طریق و روش ممکن که در شبکه‌های اجتماعی خویش میسر می‌دانند و ارزیابی کرده‌اند، به استقبال و ستایش از سقوط دیکتاتوری قذافی و تغییر رژیم اقتدارگرای حاکم بر لیبی روند.

در پایان این بیانیه آمده است: سر دادن فریاد «الله اکبر» ندای هشداردهنده‌ی دیگری برای خودکامگان ایران است که بدانند «خدا از همه چیز و همه کس برتر است»! و «تکبیر» تنها نخستین و ابتدایی‌ترین گام اعتراضی آزادی‌خواهان و دموکراسی‌جویان ایران است.

متن کامل این بیانیه را از وب سایت کلمه بخوانید.


 
 

1390/6/3

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه‌ای از کانون بين‌المللی وکلا و گزارشگر ويژۀ سازمان ملل متحد در حوزه استقلال قضات و وکلا، خواست از وکلای ايرانی که از سوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی تحت فشار هستند دفاع کنند.

کمپين می‌افزايد که ده‌ها وکيل در دو سال گذشته به دليل دفاع از زندانيان سياسی- عقيدتی يا دفاع از اهداف و ضوابط حقوق بشر مورد آزار واذيت قرار گرفته، تهديد، بازداشت، محاکمه و محکوم به زندان شده‌اند.

کمپین از نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، محمد اولیایی فرد و جاوید هوتن کیان به عنوان وکلایی نام برده است که به دلیل دفاع از حقوق بشر از سوی قوه قضائیه تحت فشار بوده و اذیت و آزار شده‌اند.

در بيانيه اين گروه مدافع حقوق بشر آمده است که مروری بر آن چه وکلای ياد شده متحمل شده‌اند نشان می‌دهد که علي‌رغم حملات گسترده دستگاه قضايی و اطلاعاتی کشور به وکلا کانون وکلای مرکز تاکنون هيچ اقدامی برای دفاع از اعضای خويش نکرده است.

تمامی حقوقدانان و وکلايی که نام آنها در ليست ضميمه به چشم می‌خورد به دليل دفاع از زندانيان عقيدتی –سياسی و تلاش برای احيای حقوق آنان و احترام به اصول حقوق بشر و حاکميت قانون هدف قرار گرفته‌اند.

سخنگوی کمپين، هادی قائمی، با اشاره به شرايطی که قوه قضاييه برای وکلای حقوق بشر ايجاد کرده است گفت: «در واقع قوۀ قضائیۀ ايران ارائه هر نوع خدمات حقوقی مرتبط به حقوق بشر را جرم می‌داند.»

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/6/3

کاظم استادی
آینده نیوز

 عنوان "آیت الله"، اگر چه در هزار سال اخیر، به ندرت برای علما استفاده می­شده است، اما در نیم قرن اخیر، جزء رایج­ترین عناوین شده است؛ به گونه ای كه به هرج و مرج گراییده است. اكنون روزی نیست كه چند آیت الله متولد نشوند و به طبع آن، چند آیت الله به دیار باقی نشتابند! برای تنویر افكار عمومی، در این چند سطر، سعی می­شود برخی از انواع "آیت الله ها" را ذكر كنیم ،تا شاید امر به معروفی شده باشد.

رایج­ترین نوع از انواع آیت الله، "آیت الله فوتی" است. در قم ماهی نیست كه حداقل چند اعلامیه فوت با درج عنوان آیت الله بر در و دیوار نباشد، معمولاً شاید خود متوفی نیز روحش از آیت الله شدنش بی­ خبر باشد، اما بازماندگان مرحوم، بسیار علاقمندند تا عزیز از دست رفته خود را با لقب آیت الله خطاب و معرفی نمایند. البته این نوع تسامح در عنوان، مختص این مورد خاص نیست و بسیار رایج است كه مثلا دانشجوی فوت شده رشته مهندسی و یا پزشكی را مرحوم دكتر و مرحوم مهندس خطاب می­كنند. شاید هم برخی به شیوه نظامیان كه بعد از شهادت یك درجه به درجه نظامی اضافه می كنند، عمل كرده و رتبه علمی متوفی را بلافاصله بعد از فوت یكی بالا می برند.

نوع دیگر آیت الله، كه گاهی ظهور می نماید؛ "آیت الله مقامی" است. یعنی شخصی تا دیروز حداكثر ، "حجت الاسلام و المسلمین" بوده است، اما امروز كه مقامی مثل امام جمعه­ ای را كسب می­كند، می­شود آیت الله..

ayatollahs.jpg

نوع سوم، "آیت الله كاری" است، و این نوع از خطاب عنوان، بسیار رایج است؛ به صورتی كه مثلاً من و یا دیگری گره كارمان توسط "حجة الاسلام و المسلمینی" حل می شود،  اما  در نامه درخواست خود، برای رفع مشكل یا دریافت كمك هزینه و یا انواع امور دیگر، عنوان ایشان را می­نویسیم "حضرت آیت الله"؛ به ظاهر این نوع خطاب، نمی تواند زیاد مشكل ساز باشد، اما از آن طرف، ممكن است به مرور زمان، افراد بیشتری این عنوان را برای این شخص به كار برند و كم كم، این توهم برای او حاصل شود، كه نكند راستی راستی ما آیت الله هستیم و خودمان خبر نداریم .

در همین زمینه آیت الله جوادی آملی چندی پیش با رشوه یاد كردن از این روش اظهار داشتند: قبلا می گفتند حجت الاسلام است اكنون كه با او كار دارند می گویند حجت الاسلام والمسلمین یا به او آیت الله می گویند آیا این رشوه است یا نه؟ صاحب جواهر فتوا می دهد احترام و تجلیل كردن های بی خود حساب و كتاب دارد اگر كسی كه بیخودی با او احترام می كنند با بی اعتنایی او را رد كرد مرتشی نیست اما اگر خوشش آمد او كه این لقب را واجد نیست بار او كرده اند و بپذیرد مرتشی شده است.

نوع دیگر و بسیار شایع آیت الله،" آیت الله رسانه ای" است، یعنی افرادی هستند كه در بین اهل علم حجة الاسلام هستند و یا حداكثر به "حجة الاسلام و المسلمین" معروفند، اما رسانه ای یا رسانه هایی، چه تصویری و چه كاغذی، برای مقاصد رسانه ای خود و یا به عنوان رپرتاژ آگهی، او را "آیت الله" خطاب می كنند. فرض كنید مدیر مسوول روزنامه ای به قم سفر می كند و دیدارهایی با برخی علما دارد، خوب كمترین كار او در روزنامه­ اش این است كه، دهها نفر را ردیف كرده و تیتر می زند كه ما با "آیت الله ها" دیدار داشته ایم،  این در صورتی است كه برخی از آن آیت الله ها، حتی در بین اهل علم قم نیز شناخته شده نیستند.

بی مناسبت نیست در بین معرفی انواع آیت الله، "آیت الله واقعی" را نیز به صورت مختصر معرفی كنیم. در حوزه علمیه قم مرسوم است كه تنها به افرادی كه جزء اساتید سابقه­ دار حوزه هستند و از سطوح ابتدایی تا سطوح عالی رسمی (فقه و اصول) حوزه را تدریس كرده­ اند و اكنون حوزه درس معقول و قابل ارائه ای دارند و شاگردان متنوعی و فاضلی پرورده اند و نیز در بین اهل علم حوزه علمیه به فضل و دانش مشهورند، لقب آیت الله داده می شود. و معمولاً رسم این نیست كه این لقب از افراد پایین به بالا داده شود. به عبارت ساده تر، این لقب پس از استعمال علمایی برجسته از اساتید طراز اول حوزه علمیه یا مراجع معظم تقلید برای شخص به مزبور، كاربرد رسمی پیدا می كند.

نوع هفتم از انواع آیت الله، "آیت الله غروری" است كه شاید نامناسب ترین نوع استعمال آیت الله باشد. معمولاً در بین علماء به علت كسب فضایل اخلاقی، خود شخص، حذر می كند از به كار بردن لقب آیت الله برای خودش و از عناوین الاحقر و همانند آن، برای ذكر نام خود و امضاء استفاده می كند. اما به ندرت دیده شده كه افرادی از سر غرور، خود را آیت الله خطاب می كنند، تا درسی شود برای دیگران، كه آنها نیز از این لفظ برای بزرگداشت او استفاده نمایند.

"آیت الله سیاسی یا جناحی"، هشتمین نوع از آیت الله است، كه در دوره حاضر بسیار نیز شایع است. این جناح برای پیشبرد اهداف سیاسی خود و یا رای گیری از مردم، می گوید جناح ما را ده یا بیست "آیت الله" تایید نموده و آن جناح دیگر نیز به شرح ایضاً. و یا برای اینكه این جناح ده ها عالم برجسته آیت الله دارد، آن جناح دیگر با تلاش بسیار، چند تا "آیت الله" برای خود دست و پا می كند تا در مقابل دیگران كم نیاورد.

كم خطرترین نوع آیت الله، "آیت الله اسمی" است، كه نهمین نوع از انواع لیست این نوشتار است. منظور از آیت الله اسمی، آیت الله­ هایی هستند، كه واقعاً اسمشان در شناسنامه آیت الله است و از خوش روزگار، یك شبه ره صد ساله زدند. ایشان وقتی وارد حوزه علمیه شوند، ناخواسته می شوند، جناب آقای آیت الله فلانی. از این نوع آیت الله گریزی نیست، چرا كه اسم است و اسم است و اسم.

نوع دهم، "آیت الله كتابی" است، این نوع از آیت الله، معمولاً در بین برخی مولفین و نویسندگان حوزوی، رایج است كه برای فروش كتاب یا اهدافی كه قبلاً گذشت، بر روی جلد كتاب منتشر شده می نویسند "آیت الله فلانی". البته اگر تدلیس نباشد، لاجرم مفاسد دیگری بر آن مترتب است، كه از حوصله این مقال خارج است.

نوع یازدهم، "آیت الله فرقه ای" است، این نوع آیت الله، بسیار كمتر رایج است و معمولاً بین دو فرقه یا مذهب فرعی، برای اهداف ضدمذهبی خود به كار می روند. مثلاً شاید در بین برخی از روحانیون شیعه  افرادی انگشت شمار، گرایش به اصول اهل تسنن داشته باشند و یا مطلبی به نفع آنها ذكر كرده باشند، از این به بعد، آن اهل علم ،یقیناً با لقب "آیت الله" از سوی اهل تسنن خطاب می شود؛ كه مثلا آیت الله فلانی در فلان كتاب یا فلان سخنرانی این مطلب را گفته است.

نوع دوازدهم، "آیت الله انتسابی" است. بسیاری از افراد كه در ارتباط با برخی از علماء هستند، برای بزرگداشت خودشان، لقب آیت الله را به آن روحانی منتسب شده به خود، می دهند. مثلاً فرض كنید اهل علمی، بنا به مصالحی، محافظی دارد. خوب این محافظ، برای بزرگنمایی خود و كار خود، می گوید: من محافظ "حضرت آیت الله فلانی" هستم. و الی آخر ...

لقب آیت الله، انواع دیگری نیز دارد، كه برای رعایت متقضای اختصار نوشتار، از ذكر آنها صرف نظر می كنیم. 


 
 

1390/6/3

نگهداری غیر اصولی از کتیبه باستانی کرتیر، بزرگ‌ترین کتیبه خط پهلوی دنیا را در معرض فرسایش و از بین رفتن قرار داده است.

محسن عباسپور، یک عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون، می‌گوید عمده آسیب‌های که به این کتیبه وارد شده بر اثر یادگاری نوشتن برخی از بازدیدکنندگان و فرسایشهای طبیعی است.

آقای عباسپور درباره شدت فرسایش طبیعی می‌گوید که این فرسایش در سالهای پیش سبب «ایجاد ترکهایی در کتیبه، جدا شدن بخشهایی از آن و محو شدن برخی از کلمات» شده است و اکنون «ورقه شدن برخی از قسمتهای نقش و احتمال گسترش آن‌ها به سایر قسمت‌ها» این کتیبه را تهدید می‌کند.

این کتیبه‌ی ۱۱ متر مربعی، که در نزدیکی شهرستان کازرون قرار دارد، در ارتفاع ۳۰ متری از سطح زمین و بر بالای نقش برجسته بهرام دوم ساسانی دیده می‌شود.

آقای عباسپور درباره این کتیبه می‌گوید که این کتیبه دارای ۵۸ سطر بوده و به لحاظ معرفی برخی حدود مرزی و جغرافیایی دوره ساسانی حائز اهمیت است.

از سال ۱۳۱۸ که کتیبه کرتیر در فهرست آثار ملی ثبت شده تاکنون، هیچ اقدام حفاظتی از این کتیبه باستانی صورت نگرفته است.

منبع: مهر

در باره کتبیه های کرتیر: ویکی پدیا

مرتبط:

کاروانسرای تاریخی "کمارج" زمین فوتبال شد

نقش برجسته ساسانی "سرآب بهرام" سیبل گلوله شده است

تاریخ در روستای دوسیران زباله دانی شد


 
 

1390/6/3

محمودرضا سجادی، سفير جمهوری اسلامی در مسکو گفته است، تهران به دليل اين که روسيه قرار داد فروش موشک های «اس ۳۰۰» را اجرا نکرده از اين کشور  شکايت خواهد کرد، تا مسکو مجبور شود اين موشک ها را به ايران تحويل دهد.

آقای سجادی که  روز چهارشنبه و در يک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، افزود: «از  نظر ما  قرارد فروش موشک های اس ۳۰۰ مشمول تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد نمی شود، بنابراين ما از روسيه شکايت خواهيم کرد، تا از طريق قانون آنها را تحويل بدهند.»

در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد، چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران که درژوئن سال ۲۰۱۰ به تصويب رسيد ، محدوديت هایی برای فروش سلاح های نظامی متعارف به جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است.

درهمين زمينه، در مهرماه سال گذشته، دميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، اعلام کرد که مسکو  با استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ عليه تهران، تحويل موشک های زمين به هوای اس ۳۰۰ به ايران را متوقف کرده است.

روسيه  و ايران در سال ۲۰۰۵ قرارداد ۸۰۰ ميليون دلاری برای فروش موشک های اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی امضا کردند.

اما مخالفت برخی از کشورها  به ويژه آمريکا و اسرائيل باعث شده بود تا روسيه تحويل اين موشک ها را به تاخير بيندازد و در نهايت پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ از اجرای اين قرار داد سرباز بزند.

منبع: رادیو فردا

 


 
 

1390/6/3

وب‌سایت سحام نیوز گزارش داده که مسئولان زندان رجایی‌شهر، عیسی سحرخیز، روزنامه نگار و فعال سیاسی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش از روز سه شنبه ورود زندانیان سیاسی رجایی شهر به بهداری زندان ممنوع شده است.

در همین زمینه عیسی سحرخیز که در شرایط وخیم جسمی به سر می برد، هنگام مراجعه به بهداری زندان، با واکنش بسیار بد یکی از مسئولین زندان و نیز یک پاسدار روبرو گردیده به طوری که آنان با مشت وی را از ناحیه سینه مورد ضرب و شتم قرار دادند.

عیسی سحرخیز 12 تیر ماه 88 به دنبال ناآرامی‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و بیش از دو سال است که در زندان به سر می‌برد. او در دادگاه بدوی به «اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و اقدام تبلیغی علیه نظام» متهم شد.

سحرخیز هم‌اینک در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس است و تاکنون، با وجود بیماری و توصیه‌ی پزشکان، نتوانسته از هیچ مرخصی استفاده کند.

منبع: سحام‌نیوز


 
 

1390/6/3

اتحاديه اروپا روز چهارشنبه  سپاه قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران ايران را به اتهام ارائه کمک و پشتيبانی به حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان سوری مورد تحريم قرار داد.

در اطلاعیه رسمی اتحادیه اروپا، از سپاه قدس به عنوان نیروی ویژه سپاه پاسداران نام برده شده و دلیل تحریم این نیرو تامین تجهیزات و پشتیبانی از سرکوب معترضان در سوریه عنوان شده است.

اتحاديه اروپا در اوايل تيرماه سال جاری قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، و حسين طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ايران، را در اتباط  کمک به حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان مورد تحريم قرار داده بود.

پيشتر آمريکا نيز قاسم سليمانی و محسن چيذری، يکی ديگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه  قدس، را به اتهام  مشارکت  آنها در سرکوب معترضان سوری مورد تحريم قرار داده بود.

شماری از کشورهای غربی از مدت‌ها پیش نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را به همکاری با حکومت سوریه در اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان در آن کشور و ارائه تجربیات خود در مقابله با تظاهرات اعتراضی در ایران متهم می‌کنند.

سپاه قدس بخشی از سپاه پاسداران استکه مسئوليت عمليات برون‌ مرزی اين نيرو را برعهده دارد.

منبع: رادیو فردا و بی‌بی‌سی


 
 

1390/6/3
حسین رونقی‌ملکی را دریابیم
حسین رونقی‌ملکی -وبلاگ‌نویس و مدیر ایران‌پراکسی- که به ۱۵ سال حبس محکوم شده‌است، در پی نگارش نامه به دادستان و ارائه‌ی شرحی از روندهای غیرقانونی پرونده‌اش، برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادسرای اوین احضار شد [هرانا]. وی هم‌چنین در پی وخامت حالش به بیمارستان هاشمی‌نژاد منتقل و پس از معایناتی به زندان اوین بازگردانده شد. پدر وی نیز در گفت‌وگویی با اعلام این‌که ۸۰درصد یکی از کلّیه‌های آقای رونقی‌ملکی از کار افتاده و وضعیت کلّیه‌ها و کیسه‌ی صفرایش مناسب نیست، خواستار مرخصی استعلاجی فرزندش شد و هش‌دار داد در صورت بی‌توجّهی به وضعیت آقای رونقی‌ملکی مسائلی را افشا خواهدکرد [جرس].
 
ضرب‌وشتم عیسا سحرخیز در زندان
روز سه‌شنبه به‌داری زندان رجایی‌شهر از پذیرش عیسا سحرخیز خودداری کرد و در واکنش به اصرار آقای سحرخیز که وضعیت جسمی مناسبی نداشت، یک پاس‌دار وی را با ضربات مشت به سینه مورد ضرب‌وشتم قرار داد. در همین حال مهدی محمودیان با ارائه‌ی دستور پزشکی قانونی و با وجود ممانعت مآموران از مراجعه به به‌داری در این مکان پذیرفته شد [سحام‌نیوز].
 
وخامت وضعیت محمّد سیف‌زاده
وضعیت جسمی محمّد سیف‌زاده -قاضی پیشین و وکیل، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و یکی از بنیان‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر؛ محبوس در اوین- که به ۹ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده‌است، به دلیل ایجاد فاصله بین مهره‌های ۴ و ۵ ستون فقرات و احتمال بروز ضایعه‌ی نخاعی وخیم گزارش می‌شود ولی با وجود تأیید پزشکی قانونی، دادستانی با مرخصی استعلاجی وی موافقت نمی‌کند [هرانا].
 
خواب نوبتی
رمضان سعیدی و هادی امینی -زندانیان سیاسی کرد- که هر یک به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند، در حسینیه‌ی اندرزگاه ۶ رجایی‌شهر هم‌راه با ۱۶ زندانی سیاسی دیگر زندانی‌اند و در این مکان زندانیان مجبوراند به صورت نوبتی بخوابند. آقای امینی به دلیل شرایط نامناسب نگه‌داری در این بند به نارسایی کلیوی مبتلا شده‌است [کلمه].
 
رییس دانش‌گاه فاسد است، افشاگران فساد زندانی می‌شوند
سورنا هاشمی و علی‌رضا فیروزی -دانش‌جویان دانش‌گاه زنجان- که در جریان افشای فساد اخلاقی رییس این دانش‌گاه بازداشت و هر کدام به اتّهام اقدام علیه امنیت ملّی به ۶ ماه حبس محکوم شده‌اند، از خرداد سال جاری برای گذراندن محکومیت خود در اندرزگاه ۸ زندان اوین در کنار زندانیان خطرناکی که درگیری‌های مداوم‌شان سبب حضور یگان ویژه در زندان شده‌است، زندانی‌اند [ندای سبز آزادی به نقل از بامداد خبر].
 
۱۲ سال حبس
نوید خانجانی -فعّال حقوق بشر و دانش‌جوی محروم از تحصیل بهایی- به اتّهام نشر اکاذیب، تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطه‌ی انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بی‌گانه، عضویت در کمیته‌ی گزارش‌گران حقوق بشر و هم‌چنین تشکیل گروه محرومان از تحصیل به ۱۲ سال زندان و پرداخت ۴۰۰هزار تومان جزای نقدی محکوم شد [کمیته‌ی گزارش‌گران حقوق بشر].
 
بازداشت در شب قدر
سجّاد خداکرمی -فعّال ستاد ملّی جوانان اصلاح‌طلب- که به اتّهام تبانی بر ضدّ امنیت کشور از طریق دعوت افراد برای تجمّع ۲۵ بهمن از سوی دادگاه بدوی به یک سال حبس محکوم شده‌است، در شب ۱۹ ماه رمضان و پس از خروج از حسینیه‌ی ارشاد بازداشت شد. مراسم شب‌های قدر در این حسینیه در شب‌های ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان از سوی نیروی انتظامی لغو شد [هرانا].
 
بازداشت یک فعّال حقوق کودک
افشین حیرتیان -فعّال حقوق کودک و شهروند بهایی- که از سوی دادگاه بدوی به ۴ سال زندان محکوم شده‌است روز ۲۹ امرداد بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد [کمیته‌ی گزارش‌گران حقوق بشر].
 
کم‌آوردگی
علی طباطبایی -داماد سیّدمصطفا تاج‌زاده- با اعلام انتقال وی از بند قرنطینه به بند متادون زندان اوین که شرایط نامناسب‌تری نسبت به بند قرنطینه دارد، دلیل عدم انتقال وی را به بند عمومی واهمه از ارتباط تاج‌زاده با زندانیان دیگر عنوان کرد و افزود: «در زمان بازجویی آقای تاج‌زاده بازجوهای سپاه در مقابل ایشان کم می‌آوردند تا جایی که ۶ نفر بازجو عوض شد و نتوانستند به چیزهایی که می‌خواستند برسند» [جرس].
 
ظلم
ملاقات هفتگی زندانیان سیاسی که حتّا حقّ برقراری تماس تله‌فونی با منزل‌شان را ندارند، به دلیل تعطیلی رسمی هفته‌ی جاری لغو شد. در دوره‌ی شاه در اعیاد ملّی و مذهبی ملاقات زندانیان سیاسی با خانواده‌های‌شان افزایش پیدا می‌کرد [کلمه].
 
افطاری هم ممنوع!
مراسم افطاری در منزل سیّدمصطفا تاج‌زاده که به دعوت هم‌سر وی -فخرالسّادات محتشمی‌پور- قرار بود با حضور خانواده‌های زندانیان سیاسی برگزار شود، با حضور نیروهای انتظامی و جلوگیری آنان از ورود مهمانان در منزل تاج‌زاده لغو شد [کلمه].
 
آزادشان کنید!
سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای بازداشت کوه‌یار گودرزی -فعّال حقوق بشر و دانش‌جوی اخراجی دانش‌گاه صنعتی شریف- که اخیرن بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌است و مادرش پروین مخترع را محکوم کرد و هم‌چنین مخفی نگه‌داشتن محلّ بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کرّوبی و هم‌سران‌شان را نقض قوانین بین‌المللی دانست و با ابراز نگرانی نسبت به سلامتی آن‌ها خواستار آزادی‌شان شد [رادیو فردا].
 
تحریم
اتّحادیه‌ی اروپا سپاه قدس -واحد برون‌مرزی سپاه- را به دلیل تأمین تجهیزات و پشتی‌بانی از سرکوب معترضان در سوریه تحریم کرد. پیش‌تر قاسم سلیمانی -فرمان‌ده سپاه قدس-، محمّدعلی جعفری -فرمان‌ده کلّ سپاه- و حسین طائب -رییس سازمان اطّلاعات سپاه- در ارتباط با اعتراضات سوریه توسّط اتّحادیه‌ی اروپا تحریم شده‌بودند [بی‌بی‌سی].
 
پاک‌دستی
گروهی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات غنی‌سازی نطنز، فوردو، نیروگاه اتمی بوشهر، تأسیسات هسته‌ای اصفهان، کارخانه‌ی تولید میله‌های سوخت و رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک بازدید کردند. علی‌اصغر سلطانیه -نماینده‌ی ایران در آژانس- اعلام کرد این بازدید نشان پاک‌دستی و صلح‌آمیزبودن فعّالیت‌ها و سیاست‌های شفّاف هسته‌ای ایران است و در گزارش مدیر کلّ آژانس درباره‌ی فعّالیت‌های هسته‌ای ایران که قرار است ۲ هفته‌ی دیگر منتشر شود، منعکس می‌شود [بی‌بی‌سی].
 
پاک‌دستی؟!
روزنامه‌ی آلمانی «زود دویچه زایتونگ» به نقل از منابع اطّلاعاتی غربی گزارش داد کره‌ی شمالی اخیرن نرم‌افزاری را که قابلیت استفاده را در تولید تسلیحات اتمی دارد، به هم‌راه نفراتی برای آموزش برنامه‌ی شبیه‌ساز جریان نوترونی که امکان تخمین زمان واکنش هسته‌ای را فراهم می‌کند، به ایران فرستاده‌است [رادیو فردا].
 
 
طنز آماده
 
مرد عمل
حامیان محمّدباقر قالی‌باف -شهردار تهران- به مناسبت جشن تولّد وی برای او سایتی با نام «مرد عمل» راه انداختند.
 
تهیه و تنظیم: بامداد راد

 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته